In de eerste instantie heb ik dit totaal gemist tot dat iemand in de comments van dit artikel er op wees: in Shadow of the Tomb Raider staat de FPS counter aan.Turismo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:37:
De 1e hands on ervaring is er al, Digital Foundry had de RTX 3080 al een week voor aankondiging in bezit.
[YouTube: Nvidia GeForce RTX 3080 Early Look: Ampere Architecture Performance - Hands-On!
Toch wel een 80% gen-on-gen verbetering, en bij volledig raytraced/pathtraced dicht tegen de 100% verbetering.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6N9rxcutCDdPvmwt4ABYUVWH.jpg?f=user_large)
Wat hier zichtbaar is vind ik toch raar aangezien dit ook op een 2080Ti mogelijk is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0B8NBDE8WRj9sENQeP2RtFqU.png?f=user_large)
Natuurlijk is dit geen 1-op-1 vergelijking omdat de settings niets naast elkaar zijn gezet maar 60fps lijkt een beetje laag.
Er staat daarnaast ook niet bij dat er gebruik wordt gemaakt van RTX of DLSS dus dan zou het hier om pure performance gaan zonder features waarin de 3xxx gaat uitblinken door de extra RT en Tensor cores.
Toch wordt er hier gesproken van een significante uplift van 69.8% in performance van de 3080 t.o.v. de 2080. (Het is onduidelijk of het hier om een Super gaat of niet)
Als je de performance van de 2080 op 4K pakt en die uplift toepast dan zou je 77fps willen verwachten.
Nogmaals, dit is geen exacte wetenschap want de settings zijn in beide gevallen onbekend.
Wel vind ik dit redelijk zorgelijk, staat v-sync misschien gewoon aan of wat is hier precies aan de hand?
Ik ben echt enorm benieuwd naar échte benchmarks waarbij de games en settings niet door Nvidia bepaald zijn.
Tot slot kwam ik ook deze video tegen van Bang4Buck PC Gamer
YouTube: Shadow of the Tomb Raider RTX Ray Tracing Ultra Settings, DLSS, 4K | RTX 2080Ti | i9 9900K
Hierbij wordt gebruik gemaakt van RT en DLSS op 4K en zie je dat zijn RTX 2080Ti die watergekoeld lijkt te zijn en ook een redelijk stevige overlock heeft tussen de 46 en 52fps zit met mogelijk wat uitschieters hier en daar.
Mocht Shadow of the Tomb Raider in die video ondanks dat dit er niet bij vermeld staat wel degelijk gebruik maken van RT en DLSS dan heb je het over een uplift van 8 tot 14fps t.o.v. een non-reference 2080Ti.
Een beetje uitgaand van de bovenstaande zaken lijkt het me dan ook enorm sterk dat de claim van Nvidia over de 3070 helemaal gegrond is zonder RT en DLSS.
Laat die echte benchmarks maar komen!
[ Voor 7% gewijzigd door Evernote op 03-09-2020 08:28 ]
Wat versta jij precies onder een budget kaart en top kaart (dit om aannames uit de weg te gaan, en we over hetzelfde praten, overigens kwam RTX 20 serie in sept 2018 uit, 2 jaar oud dus)?Patientzero schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
Storm in een glas water, nvidia zou toch nooit met een budget kaart een top kaart van een jaar oud compleet waardeloos maken ? Daarmee delven ze hun eigen graf... ik moet het nog zien
Laten we er even vanuit gaan dat je de RTX 3070 als "budget kaart" ziet, gezien dat de laagste is die nu is bevestigd. Nvidia heeft nooit anders gedaan, met uitzondering op Turing waar ze de bal hebben laten vallen, wat Jensen nu ook min of meer heeft toegegeven.
Om een voorbeeld te geven GTX 1070 vs GTX 980ti
[ Voor 3% gewijzigd door Turismo op 03-09-2020 09:25 ]
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
Zat nog te kijken voor reviews van de 2080 serie en zag dat Hardware.info de review van de 2080 en 2080Ti op dezelfde dag had geplaatst, terwijl de 2080Ti dacht ik ook een weekje later kwam, maar we zullen zien, ben benieuwdPaprika schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:19:
Reken maar 'n week later voor de 3090 en ruim 'n maand voor de 3070.
Ja ik bedoelde zijn comment onder de videoJoao schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:31:
[...]
Ik hoor dat niet terug in zijn video. Wat ik wel hoor is dat de 3080 op de 14 gelanceerd wordt en niet dat de NDA opgeheven wordt. Of heb ik iets gemist?
YouTube: These Custom RTX 3080, RTX 3070, RTX 3090 Cards Look AMAZING!
Dit lijkt tevens een foutje van hem te zijn aangezien alle NVIDIA sites 17de aangeven.
Dat snap ik maar financieel is het gewoon geen logische keuze. Als geld je niet boeit tja..ander verhaal.Paprika schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:46:
[...]
De 3090 is de Titan kaart. Die is altijd zo prijzig geweest. Een 3080Ti achtige kaart komt over zeg 9 maanden wel. Misschien eerder mocht AMD met iets leuks komen.
Het is echt groter dan/meer dan/... overtreffend iets dan i.p.v. als.
Maar voor velen is het gewoon slimmer om 2x een xx80 te kopen. Lijkt me ook de reden dat er geen Nvlink op de 3080 zit anders was de hele 3090 nutteloos geweest.
Dat stemmetje kan schreeuwen wat ie wil...NotSoSteady schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:49:
[...]
Klopt, maar een stemmetje in mijn hoofd zegt toch dat ik de beste kaart wil.
[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 09-09-2020 12:08 ]
Een 3090 verkoopt toch wel. De eerste Titan op Pascal was trager(!) dan een GTX 1080Ti, waardoor de prijs van het eerste model heel hard kelderde, want nu kon je meer FPS, betere koeling en een fijnere RMA ervaring kopen voor een stuk minder geld. Deze kaart kwam uit voor $1200 en was daarna nog geen $600 waard (nieuw kocht je een GTX 1080 Ti voor $675).Sissors schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:06:
Er is simpelweg één reden om een 3090 te kopen. Of nou ja, twee redenen:
1. Je wil het allerbeste
2. Je hebt meer VRAM nodig (of denkt meer VRAM nodig te hebben).
Daarom lijkt het mij gewoon heel onwaarschijnlijk dat over 3 maanden Nvidia met een 3080 met 20GB VRAM komt. Het kan, maar het maakt de 3090 zo goed als nutteloos. (Tenzij ze 400 euro extra vragen voor 10GB meer VRAM).

De oplossing? De 'nieuwe' Titan Pascal Xp voor weer $1200 die welgeteld 3%(!) sneller was en toch werd ook deze weer gekocht alsof het 'niets' kostte. Zo lang er een videokaart is die marginaal betere framerates geeft voor een verdubbeling van de prijs slijten ze ze wel. De kopers van een 3090 kopen in september en oktober de markt leeg (zie ook de RTX 2080 Ti release, die niet aan te slepen was). Als ze in november iets uitbrengen wat 20GB heeft dan kopen de 3090 kopers nog altijd een 3090. Zelfs al zou Nvidia het vandaag aankondigen. Mensen maken zich al zorgen wanneer de GPU misschien 1(!) dag later wordt bezorgd.
[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 09-09-2020 12:22 ]
Ik ben benieuwd waar jij die 3-4% vandaan haalt want er is geen enkele GPU op de markt die iets uit 4.0 weet te halen op dit moment.Anakin_ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:42:
[...]
Zo ver ik begrepen heb scheelt het hooguit 3-4% performance
daarnaast ook 3070 releasedatum betekend gemaakt
https://www.nvidia.com/en...n-review-date-sept-16th-/
[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 12-09-2020 04:55 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Heb ze toch nog staan, en wordt die geannuleerd, so be it. handige aan Amazon is dat ze toch pas VISA aanrekenen zodra verzonden. Zie dus wel. Is ook niet juiste plaats hier voor deze discussie, dus back ontopic.Craftop schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:54:
[...]
Eerste wat ik betwijfel bij deze post is: er mogen helemaal geen pre-orders gedaan worden voor deze kaarten, dus hoe kun je dan al een bestelling uit hebben staan?
[ Voor 13% gewijzigd door lapino op 14-09-2020 11:06 ]
Doe jezelf dan een plezier en neem even contact op met de RMA afdeling van Corsair. Ze doen daar zelden moeilijk. Vaak doen ze dingen gratis of tegen een lage prijs. Daar heb je meer aan dan zo'n brak verloopje.Orky Rulez schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:53:
[...]
[...]
Het is in mijn geval niet omdat ik een goedkope voeding heb, maar omdat ik mijn 2e kabeltje kwijt ben geraakt
Wat DeadKennedy dus al zei. Ik had het over de koeling.William/Ax3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:07:
[...]
Aha zo ja voor de fe geld dat wel.
Voor de aib hebben de meeste zo te zien dezelfde ontwerpen voor de 3080 en 3090 klaar staan.
:strip_exif()/f/image/7NCXDHxWF27yAmYcKLszuisL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door Paprika op 14-09-2020 13:13 ]
EnderQ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:05:
[...]
Ik begin nu te twijfelen of die tweede fan aan de achterkant reverse draait tov fan blade oriëntatie want warmte visueel puur op de koel blokken aan voorkant. Het kan zijn dat die daarop geregeld wordt. En warme lucht niet zichtbaar. Maar zou ook kunnen dat die tweede ook blaast door een lucht geschiedde koel blok met wel heat pipes verbonden.
:strip_exif()/f/image/2xHaOORe4GtYZor59JOzlKqP.jpg?f=fotoalbum_large)
reverse fan design
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
https://gpu.userbenchmark...ia-RTX-2080-Ti/4080vs4027
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NB9UMT8SKBaSc32UVp3J6ipd.jpg?f=user_large)
Bron:
Userbench
— APISAK (@TUM_APISAK) 15 september 2020
RTX 3080 VS RTX 2080Tihttps://t.co/R6mnDTYIeY
Disclaimer: Ja ja..het is userbenchmark..
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Phusebox schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:17:
[...]
Ja van 2080ti naar 3080 lijkt mij het niet waard te zijn. Maar ja. Hype train FTW.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
MelleJ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:47:
[...]
Bedoelde idd morgen 15:00.
Moet vanavond nog eens goed kijken hoeveel ruimte ik precies heb en hoe het er een beetje uit komt te zien. Ben bang dat het FE ontwerp beetje nutteloos gaat zijn omdat hij de air van die van m'n CPU koeler af komt gewoon de videokaart in zou willen trekken, als ik het even zo goed bedenk. Of het tegenovergestelde en ze zitten op dezelfde plek intake te doen, dat kan ook nog
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
SideShow schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:30:
Men zegt dat de 3000 reeks meer energie effecient is.
Betekent dit het volgende?
- mijn huidige situatie, 2080 rtx, World of Warcraft, frame limit op 60 fps, verbruik pc ~=150 watt
- mijn nieuwe situatie, 3080 rtx, World of Warcraft, frame limit op 60 fps, verbruik pc minder dan 150 watt ?
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Als je GPU de boosdoener is dan moet je 't met een nieuwe GPU sowieso wel redden. Het scheelt namelijk echt heel veel.noobynater schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:46:
[...]
Helaas niet, Dota 2 heeft een aardige polygon count en vooral particle count creep gehad over de jaren. Met de "stock" skins is het wel prima, maar met een custom terrain en de skins van andere players wil dat nog wel eens anders lopen. Ik heb textures bijvoorbeeld een tandje naar beneden staan, shadows op low, ambient occlusion uit en nog een paar andere vinkjes uit en dan haal ik zo'n 40-50fps in drukke team fights tijdens end game en zo'n 75fps in het begin als alles nog rustig is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sg8mOCE8NAdjLpajlOQoghfB.jpg?f=user_large)
143%(!) sneller.
Ik snap je wens, maar op 'n gegeven moment gaan mensen inderdaad wel los laten op dergelijke games. In die zin kun je wel redelijk inschatten dat als 'n gpu bijna 2.5x zoveel frames toont gemiddeld genomen dat je eigenlijk wel nabij de honderd moet geraken waar je nu dipt naar de 40.noobynater schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:52:
[...]
Thanks voor de graph! Had 'm inderdaad gezien, zou 't alleen graag specifiek gebenchmarked zienVerder snap ik wel dat animo voor dat soort benchmarks minder is, maar heb het toch wel eens ooit voorbij zien komen. Heb wel enkele reviewers nieuwe benchmark suites zien samenstellen naar aanloop van deze GPU launch (en ook de aankomende AMD kaarten) dus toen zal ie er wel bij de meeste (of allemaal) verdwenen zijn omdat het toch wel een oude game is. In ieder geval thanks voor 't meedenken!
@noobynater, ik heb m'n best gedaan
/f/image/xJYfM1PCqGjOXWQT8kROOcLL.png?f=fotoalbum_large)
https://www.back2gaming.c...n-graphics-card-review/7/
Je kunt dus zelf je baseline redelijk testen.You can watch the replay of the actual game used in the benchmark here in Youtube or download the replay file here for your DOTA2 client: Game 3149572447. (save it to your DOTA2 replays folder)
[ Voor 30% gewijzigd door Paprika op 16-09-2020 21:02 ]
Is zoiets ala dit geen oplossing voor SFF, of is dat nog steeds te hoog?_eLMo_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:07:
[...]
Ik vind de 12-pin aansluiting top, de hoek is ideaal voor small form factor, en er kan voldoende power doorheen, zodat je niet 2 aparte kabels hoeft te routen. Ieder z'n ding zegmaar
Dan de 32db van de Gaming X Trio al helemaal nietJeroenNietDoen schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:10:
[...]
Ik heb precies dezelfde setup. Maar die 38db op een open testbench ga je echt niet horen.
https://www.guru3d.com/ar...ming_x_trio_review,9.html
My friends, yeah, that's not a typo ... 33 DBa for the currently fastest AIB card on the globe, WTF !
[ Voor 30% gewijzigd door bjorntju op 17-09-2020 21:21 ]
Heb momenteel mijn computer met 3080 aangesloten op mijn LG CX TV
Wanneer ik 4k 120 hz HDR inschakel pakt hij een andere resolutie zie screenshot. (resolutie van actief signaal)
Ook als ik in het menu van de TV kijk zie ik die 4096 resolutie.
/f/image/6oOl1vu0ZzbUHcN5mGeHiS96.png?f=fotoalbum_large)
Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door Mystic_X op 18-09-2020 11:42 . Reden: extra info ]
A great thought in a small mind is a dangerous thing
2 is voldoende als je dubbele uiteinden hebt.FragDAnvers schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:40:
Is het aan te raden om echt 3 aparte 8-pin kabels te gebruiken ?
Anders moet ik de zoektocht beginnen naar mijn PSU doos.
/f/image/1lnsLVav97weT2MbaclthG2x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VKQQbZgb9sHxw32zHNUd67Xw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zpADRdumbvxelLT5gJ09eul6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GJp25CU8GuGLtnzlmGvn9nip.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z1GO0uT4WoPRpJJSNpcyKV94.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0msCSm8fTvlmqIwakJPHRyIr.png?f=fotoalbum_large)
71-72C, 1350RPM, 46% fanspeed, 100% load, 350W board power, gemiddeld 0.948 core voltage.
Uiteraard, maar zo zijn er ook mensen die schijnbaar alleen maar kaart X of Y nog willen, omdat deze een powerlimit heeft van meer dan 425W. Als je dan der8auer z'n shuntmod ziet denk ik: nou lekker dan, 150W erbij voor 20MHzTRAXION schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:45:
[...]
Dat was ook te verwachten dat er een keiharde powerlimit op zat, daarom vind ik deze generatie kaarten wel grappig met alle aftermarket koelers.

Het scheelt allemaal zo weinig.
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 20-09-2020 19:56 ]
TUF Gaming en Gaming X Trio koelen ongeveer even goed, de MSI heeft alleen standaard een stillere fancurve dan de TUF, welke wat meer geluid maakt. Bij hetzelfde geluid koelen ze beide praktisch identiek:xamirz schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:40:
[...]
Slechte verhalen ken ik niet, maar wel verhalen dat ASUS TUF heel goed doet. De ASUS TUF koelt veel beter en heeft ietsss meer fps power.
Ik zelf zit heel erg te twijfelen tussen de FE en de TUF. De TUF scoort gewoon beter dan de FE, maar de FE looks vind ik veel mooier.
/f/image/osgpTw8p6IDdlnIJGMP4fdZC.png?f=fotoalbum_large)
YouTube: The Whisper Quiet RTX 3080 - MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio Revi...
FPS boost hangt vooral af van de review, hier is de Gaming X Trio weer de beste: https://www.guru3d.com/ar...ing_x_trio_review,31.html
Nadeel is wel het minder hoge power limiet, maar wat ik zo zie maakt dat niet zo heel veel uit, alle modellen performen ongeveer wel even goed, vooral met een overclock. In deze review komt de Gaming X Trio er met een overclock het beste uit, maar ook hier zijn de verschillen met de overige kaarten miniem:
https://www.techpowerup.c...080-gaming-x-trio/37.html
Sorry maar dit is gewoon desinformatie. Je plaatje is leuk maar de TUF heeft een Normal en Silent mode zonder performance verlies maar met grote impact op koeling en fan noise. Een grafiek met maar een resultaat bij de TUF zonder er bij te zetten in welke modus dat is heb je dus niks aan.bjorntju schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:29:
[...]
TUF Gaming en Gaming X Trio koelen ongeveer even goed, de MSI heeft alleen standaard een stillere fancurve dan de TUF, welke wat meer geluid maakt. Bij hetzelfde geluid koelen ze beide praktisch identiek:
[Afbeelding]
YouTube: The Whisper Quiet RTX 3080 - MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio Revi...
FPS boost hangt vooral af van de review, hier is de Gaming X Trio weer de beste: https://www.guru3d.com/ar...ing_x_trio_review,31.html
Nadeel is wel het minder hoge power limiet, maar wat ik zo zie maakt dat niet zo heel veel uit, alle modellen performen ongeveer wel even goed, vooral met een overclock. In deze review komt de Gaming X Trio er met een overclock het beste uit, maar ook hier zijn de verschillen met de overige kaarten miniem:
https://www.techpowerup.c...080-gaming-x-trio/37.html
Uit de review van TechpowerUp:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vTUAyQTgiKh4Fo3xts0qFcef.png?f=user_large)
TUF heeft dus gewoon betere koeling. Bij ~ zelfde RPM en Noise 5 graden koeler.
Sowieso in het algemeen: tussen verschillende reviews en dus meetopstellingen kan je geen vergelijkingen gaan doen wat betreft fan noise en temperatuur dus ik snap ook niet waarom dat hier zoveel gedaan wordt. Enige vergelijking die je kan maken is bij bijvoorbeeld TechpowerUp waar ze met exact dezelfde meetopstelling verschillende kaarten hebben getest.
[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 21-09-2020 11:48 ]
Je geeft aan dat je tussen verschillende reviews en meetopstellingen geen vergelijkingen kan doen, maar de voorbeelden die ik noemde hebben gewoon beide kaarten getest?GG85 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:45:
[...]
Sorry maar dit is gewoon desinformatie. Je plaatje is leuk maar de TUF heeft een Normal en Silent mode zonder performance verlies maar met grote impact op koeling en fan noise. Een grafiek met maar een resultaat bij de TUF zonder er bij te zetten in welke modus dat is heb je dus niks aan.
Uit de review van TechpowerUp:
[Afbeelding]
TUF heeft dus gewoon betere koeling. Bij ~ zelfde RPM en Noise 5 graden koeler.
Sowieso in het algemeen: tussen verschillende reviews en dus meetopstellingen kan je geen vergelijkingen gaan doen wat betreft fan noise en temperatuur dus ik snap ook niet waarom dat hier zoveel gedaan wordt. Enige vergelijking die je kan maken is bij bijvoorbeeld TechpowerUp waar ze met exact dezelfde meetopstelling verschillende kaarten hebben getest.
Meeste reviews die ik lees komen uit op rond de 72 graden voor de MSI Gaming X Trio, wat ik zelf ook kan beamen met mijn kaart. TUF is zeker één van betere kaarten en al helemaal voor die prijs en vergeleken met de Gaming X Trio ook de betere keus als je de prijs in gedachten houdt, maar met gelijke fansnelheid en geluid zitten ze echt niet ver van elkaar af. Wel komt de Gaming X wat ik zo lees in de meeste reviews naar voren als de net wat snellere kaart, maar ook dan is het verschil maar miniem.
Daarnaast niet te vergeten dat de Gaming X ook een iets hogere overlock heeft dan de TUF wat ook wel meespeelt in de temperatuur.
Achja, whatever, ben er super blij mee
:strip_exif()/f/image/TLr5msIO5tmObkV1eLgtJwUM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c6faqJ4XlCdYkaX9GMUPz24V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YXTM3TyQsB8OBvbN0nQOAfXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas had ik geen mooie 8pin kabel meer dus heb de standaard Corsair kabel moeten pakken. Heb nog gekeken voor een verlengkabel maar die hebben ze niet in de kleur die ik nu heb (zwart/wit), alleen wit óf zwart en dan ook nog van ander materiaal. Kabels had ik gekocht in een bundel van verschillende kabels (Cablemod) en ik kán ze wel los kopen via hun configurator, maar dan moet je voor minimaal 70 euro bestellen... Misschien maar gewoon een losse gesleevde witte of zwarte verlengkabel ergens halen, beter dan die kabel die er nu tussen zit in ieder geval
Benchmarks van gisteren (Port Royal):
Eerste run (11225):
https://www.3dmark.com/pr/316583
Tweede run (met een overclock van +65Mhz op de standaard overclock en +500 op het geheugen)(11508):
https://www.3dmark.com/pr/316684
Verder nog niet veel tijd gehad, vond het wel toepasselijk om er Crysis Remastered spelen maar hoor daar niet zo veel positiefs over...
[ Voor 3% gewijzigd door bjorntju op 21-09-2020 15:51 ]
Ik ben vandaag even een eerste blik gaan werpen op undervolten, en dusver lijkt het erop dat dit een veel betere keuze is dan de slider voor de core omhoog zetten.Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:53:
@ion, Time Spy Extreme Stress Test
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
71-72C, 1350RPM, 46% fanspeed, 100% load, 350W board power, gemiddeld 0.948 core voltage.
/f/image/1lnsLVav97weT2MbaclthG2x.png?f=fotoalbum_large)
Dit was default (met dus gemiddeld een vcore van ~950mV). Als ik hem zelf op 925mV laat hangen met een frequency van 1935MHz dan is het resultaat:
/f/image/32h0pLTcKHCohUefugFifbDu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5VrjrCdwWnmVO0SxL0S1P9ka.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QLG2Wd4zxqp75xGVcYBfpDc2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/prXVpLrIOfzVZcUZSqgSt1rx.png?f=fotoalbum_large)
Board Power Draw is beneden de powerlimit en de kaart throttled dus nooit. Verder draaien de fans maar rond de 1200RPM nu. Nu nog even kijken hoe hoog de core clock kan met deze voltage lock.
Vissa66 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:36:
[...]
Ja gaat EKWB een blok maken voor de FE? Dat zou super vet zijn, dan heb ik een ini mini kaartje in mijn sub <12 liter ITX kastje.
:strip_exif()/f/image/w7SQMoJ9dd1MrFZpiy3tPce4.jpg?f=fotoalbum_large)
fukking sexy
https://www.overclockers....ence-plexi-wc-0bj-ac.html
:strip_exif()/f/image/8dTy6CfeRFSX9gFaqtJIaAuQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Met als verdere inhoud:
:strip_exif()/f/image/MWsal8hdJwoTZHFTyck104yZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes strak verpakt allemaal!
Toch maar gelijk even aan het inbouwen geweest. De corsair AX760 heb ik al een tijdje maar die is perfect voor de combi I7 10700K + RTX3080
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ExOC7s3WXUlCUR8tUgm54hNS.jpg?f=user_large)
Ook die converter cable stoor ik me eigenlijk niet echt aan, hangt netjes weg zo...
Uiteraard wat 3dmarks gedraait (Tip! deze is nu in de aanbieding bij Steam voor 3,50 oid met alle upgrades ook inbegrepen) zodat ze in de groeiende lijst met PC's komt
Toen ook even met de automatic boost aan de gang gegaan en grappig om te zien hoe die verschillende stadia doorloopt. Paar screenshots van het proces met waardes:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q0HET7OSTJpa8iexxkAAZGue.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jq9ukJ7fw2bVl2Pgvz2iii7B.jpg?f=user_large)
Uiteindelijk kwam er een +40 als resultaat uitzetten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MEHgNp6Xqu6zrYnOHbbjbYb5.jpg?f=user_large)
Enige wat ik hierbij had was "ok
Daarna nog even snel voor de gein Division 2 gestart en kon nu alles naar max cranken en een benchje gedraait. Zo smooth is die game nog nooit geweest
Al met al dus een top upgrade tot nu toe vanaf de 1070 en heeeel blij met de FE kaart. ik hou er wel van dat het zo strak is allemaal
Ander dingetje. Ik kreeg eerst reboots ingame. Geupgrade van een 1080ti. Het bleek aan mijn voeding te liggen. Corsair CX750 van 5 jaar oud. Genoeg stroom, want hij trok slechts 500 watt op het stopcontact. Maar blijkbaar instabiel. Hij zat ook bovenin de kast waar hij flink warm werd. De nieuwe RM850 PSU zit nu onderin de kast en alles werkt weer naar behoren.
:strip_exif()/f/image/7RrTCWjxFJGUfnTzBDwoVBlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Speed Demon sticker is trouwens van een 80GB Intel X25-M.
[ Voor 78% gewijzigd door lordawesome op 22-09-2020 23:08 ]
Als het een echte sleeper was geweest zou ie in een kast zoals deze geplaatst zijn
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pypipIQ9MbOKeFgV3tCd5NOn.jpg?f=user_large)
Op stock:
- 1870MHz
- 320W
- 3500RPM
- 82C max
Undervolt naar 0.762V:
- 1755MHz
- 220W
- 1700RPM
- 75C max
Verschil in performance is slechts 5%, voor bijna 1/3 minder power. Dat is de trade-off in geluid en temperatuur absoluut waard. Mijn SSD en chipset worden ook een stuk minder warm. Win win.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Opzich prima te doen nu dus! In hoeverre weet je trouwens of de GPU/Memory clock boosts best netjes zijn eigenlijk? want ik vind daar in reviews weinig van terug.... het schommelt natuurlijk veel afhankelijk van usage maar richting de top zit hij vaak op 2055/2070. Andere hier wellicht ook al een beetje naar gekeken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/S1qQk8vcpcNXVBpnVOfpGPf0.png?f=user_large)
Die 5% klopt wel degelijk. Minima heb ik echter niet naar gekeken, maar ik heb het idee dat frametime consistency beter is met de UV, aangezien de core speed strak op 1755MHz blijft staan in plaats van dat deze wild fluctueert.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Kreeg inderdaad met mijn RTX2080 best leuke gratis perfomance. Vandaar mijn vraag. Ik schrok een beetje toen ik met hogere clocks via de Nvidia performance scanner een lagere score kreeg in 3dmark time spy.raymondw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:08:
[...]
Denk niet dat extra power heel veel gaat helpen.
EVGA P1 heeft een mogelijkheid voor vcore, maar alles hoger dan stock geeft hier een lagere score.
Beste scores in mijn poison of choice Superposition haal ik juist met lagere instellingen...
Afterburner
Volt : N/A
Power : 95
Temp : 82 (haal ik nooit)
Core en memory ben ik nog niet helemaal uit, maar core is echt gelimiteerd en misschien niet eens echt de moeite.
Memory tuning gaat wel beter, maar is afhankelijk van de fan curve.
Maar ook die fan gaat nooit richting 100%, forceren geeft wel herrie, maar geen performance.
Het ziet ernaar uit dat Nvidia redelijk aan de max zit met alle tweaks en performance tabellen die ze gebruiken...
Conclusie is iig dat het zeker geen quick win is zoals bij de 2000 serie.
/f/image/GIfWVkvU7XQvk7TB150yxsaJ.png?f=fotoalbum_large)
Tevens wel grappig dat ik plek 6 bezet met mijn i5/9600k config.
Wellicht heb je hier wat aan.jorgen83 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:09:
[...]
Oh damn, hoe groot is dit hele gevaarte? Want ik heb in mijn case maar 3 slots en daarboven heel weinig clearance. Nou ja, kan altijd zonder bracket, maar goed om even te zien dit.
:strip_exif()/f/image/gq400j2dB1leqho82qP6gQs2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x3YSAd24DYdQKt75JtB5UH5P.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen maar even een extra power cable getrokken. Daar gaat mijn clean look.

Deze kun je wel gebruiken, mits je voeding ermee overweg kan, oftewel, je voeding moet dan wel de juiste aansluiting hebben EN het amperage van de desbetreffende rail (indien je geen single rail voeding hebt) moet minimaal 25A leveren, maar het beste is 30A of meer, zodat er nog wat speelruimte over is. Verder moet er dan ook niks anders op de desbetrefffende rail aangesloten zijn. Dit is een 12-pin, welke wordt omgezet in 2 aparte 6+2 pins.
Sommige fabrikanten hebben dit namelijk en voor zover ik weet is dit geen daisychain.
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Als ik alleen een custom fanprofiel instel in MSI Afterburner lijkt het erop dat die 0 RPM mode niet meer werkt, ook al zet ik de fanspeed op 0% t/m 55 graden in Afterburner, zie ook:
/f/image/y4xeerkRICYYnI664VgUgBFA.png?f=fotoalbum_large)
Kaart is 26 graden maar de fan draait op 35%. Zet ik het custom profiel weer uit, dan gaat de fan netjes weer naar 0 %.
Moet er wel bij zeggen dat ik met 35% fanspeed de kaart ook helemaal niet hoor, maar als het kan heb ik de fan liever toch uit.
Iemand een idee of het uberhaupt mogelijk is om de 0 RPM mode te blijven gebruiken ook met een custom fanprofiel?
Weet je dat zeker? Kan het zo snel niet terugvinden. Als ik een foto van de backplate opzoek zie ik toch echt 6 identieke chips zitten.Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:34:
[...]
De Ventus OC heeft níet 6 POSCAPs. De Ventus OC heeft 5 POSCAPs en 1 MLCC.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jwHqDa2xvxjITtKySWFMkjP.jpg?f=user_large)
Waar zie jij die poscaps dan? En eigenlijk is poscaps sowieso niet de juiste benaming.. maar die discussie is al gevoerd
[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 28-09-2020 13:04 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Dit was mijn vorig resultaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MEHgNp6Xqu6zrYnOHbbjbYb5.jpg?f=user_large)
En nu toch een kleine 54Mhz erbij gekregen om op 94Mhz uit te komen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/blcECLnAtkQ8gsREMx89k8P9.jpg?f=user_large)
Tot nu toe erg blij met de algehele upgrade naar de 3080. Van mijn kant uit rock solid gaming geweest zo
Vandaag ontvangen, geen sagging, zit stevig en kaarsrechthully schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:02:
[...]
ik krijg m nml. dinsdag. maar dan is in 3 sloten schroeven genoeg? 2 kg lijkt me zo zwaar, maar goed. dank iig!
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Nope, die slangen heb ik zo hangen dat ze er net niet tegen aan komen:Blaat schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:45:
[...]
Blokkeert de slang van je AIO je achterste fan niet?
Het ziet er uit alsof deze er tegenaan komt.
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Nice man! Mijn Coil whine is ook zo goed als niet meer merkbaar, alleen in de game menu's waar fps door de roof gaat. In COD kan je speciaal voor je menu's bijv 60 fps instellen, dat is top. In bijv. BF5 is (of zie) ik deze helaas niet.hully schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:02:
3090 FE nu tijdje aan het draaien (dag 2): coll whine verleden tijd
heel blij mee, hij is mooi stil en nul crashes, van alles gespeeld al!
Eigenllijk nadat ik de kast had dicht gemaakt, was het natuurlijk al minder maar nog wel hoorbaar. Na een paar uurtjes gamen eigenlijk nog maar nauwelijks merkbaar en tijdens het gamen komt het niet meer boven het game geluid uit wanneer ik geen headset op heb. In de menu's zoals gezegd kan hij wel iets meer whinen. Zodra ik uit een game ga is ie helemaal stil gelijk en de GPU fans stoppen ook met draaien vrijwel direct dan.
Performance, ben ik op zich wel blij mee, maar had iets hoger verwacht.
Heb een nieuw scherm 3840x1600 (iets minder pixels dan 4k). Alles op ultra, RTX off, DLSS off (kan helaas niet met deze resolutie, alleen dlss2.0 geloof ik) en haal dan rond de 90-110 fps.
Als ik naar deze benchmarks kijkt, dan zou de 3090 FE op 4K (meer pixels dan de mijne) zo'n 124 fps moeten kunnen opleveren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dS52ngHgQCcGIho6UXEOM9cb.png?f=user_large)
Twijfel daarom ook of mijn CPU niet bottlenecked. Wat denken jullie?
3090 FE
32GB DDR4
Ryzen 2700x
[ Voor 9% gewijzigd door Stefanoviic op 01-10-2020 08:26 ]
Ja daar was ik al beetje bang voor, heb die nog niet eens zo heel lang haha. Heb een X470 yes!Santee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:32:
[...]
Jazeker die 2700x bottlenecked keihard. Als je X470 hebt kan je misschien nog upgraden naar de aankomende 5000 serie?
Zat al te kijken naar een 3900XT, maar beter even die nieuwe AMD cpu's afwachten denk ik he?
Trouwens wat een beest als je hem zo ziet he
Haha ja volgens mij gaat de GPU zo niet zo goed werkenm00 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:13:
[...]
Denk dat het reuze meevalt met die CPU bottleneck. Op die resoluties ga je hooguit een paar fps winnen met een nieuwe processor. Maar als je het geld ervoor over hebt, waarom niet.
Denk dat je nu een PSU bottleneck hebt in je plaatje.
Maar denk je echt dat het meevalt? Als ik dit al zie voor de 2080ti, 126 > 142 fps van 2700x naar i9900k
Geen coil whine. Althans, ik hoorde alleen in het begin heel zacht iets maar dat was al snel weer weg. Mijn DIMM's worden volgens mij ietsje warmer wanneer de 3090 aan het werk is; ze zitten net boven de omhoog blazende fan. Maar het blijft bij 55°C onder het gamen, dat is ruim binnen de grenzen.
Voor het eerst 3DMark geïnstalleerd: 17.500. Dat is volgens de site average voor deze hardware. Ik ben dan ook nog niet aan het tweaken geweest, dat voelde ook zo zinloos als je er al zoveel op vooruit gaat.
En een plaatje om de thread op te vrolijken. De FE geeft mij een Apple-vibe; strak design, hoogwaardige materialen, mooi ingepakt en ook net als Apple lekker eigenwijs een eigen stekker
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Va4ljKWLz0rhDpZUe6587jL.jpg?f=user_large)
Nu eens op zoek naar een mooie kabel.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Heel erg geluk gehad bij Alternate. Kunnen bestellen via een link die nog niet online had mogen zijn. Het product is officeel nog niet eens released in EU. Sinds gisteren pas in US.
:strip_exif()/f/image/bw8QVoVJ3u1CxDoNaaAWqUNi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cJKFSb6grYCi939rKA8XYeHW.jpg?f=fotoalbum_large)
benchmark op stock setting (geen oc dus):
:fill(white):strip_exif()/f/image/F31ZDCKWXz7c148rqdyJgli3.png?f=user_large)
Vandaag maar is verder mee testen en aan een overclock beginnen. Gisteren kwam die al wel boven de 2000Mhz uit na wat kort testen
[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 03-10-2020 09:24 ]
:strip_exif()/f/image/gSRWpr572XLJlrcMGZGW1zKw.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt verder prima, maar ik vind wel dat de fans wel een vervelend geluid maken. Zelfs met een headset op nog hoorbaar. Ook apart dat de hele achterkant van de kaart een uitgang is voor de koeling, maar dat misschien wel de helft afgedekt is door de kast. Lijkt me ook niet iets specifiek van deze kast (NZXT H500). Ziet er niet uit alsof Nvidia daar erg over nagedacht heeft.
Ook had ik nog een probleem met de Watch Dogs: Legion code te verzilveren en kreeg steeds een melding als "Door een technisch probleem ...". Wat bleek; ik gebruik Pi Hole om advertenties te blocken en dat zorgde er voor dat ik de code niet kon verzilveren. DNS even aangepast naar een Google DNS en het werkte. Misschien handig voor de mensen hier met een 3000 serie kaart die ook tegen dit probleem lopen.
Hoeveel toeren maken de fans, standaard en met load? Hier 800rpm en 1.247rpm.m33p schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:15:
Werkt verder prima, maar ik vind wel dat de fans wel een vervelend geluid maken. Zelfs met een headset op nog hoorbaar. Ook apart dat de hele achterkant van de kaart een uitgang is voor de koeling, maar dat misschien wel de helft afgedekt is door de kast. Lijkt me ook niet iets specifiek van deze kast (NZXT H500). Ziet er niet uit alsof Nvidia daar erg over nagedacht heeft.
Achterkant ligt aan jouw kast, je hebt waarschijnlijk een vaste metalen verbinding tussen elk PCI-slotplaatje. Mijn kast heeft dat niet waardoor de 3090 onbelemmerd kan uitadamen door de vier uitlaatpoorten:
:strip_exif()/f/image/hyFTVq2kZQ1ikFUbQMVOlcid.jpg?f=fotoalbum_medium)
Misschien kun je ze wegdremelen?
Goed punt! Ik zat op bijna 2500 RPM (100% denk ik) en blijkbaar kwam dat vanuit een custom fan profile die ik blijkbaar ooit ingesteld had. Zonder die custom fan curve is het 800 RPM bij idle en 1700 onder load. Het geluid valt dan ook wel mee en is met een headset op niet meer te horen.Abbadon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Hoeveel toeren maken de fans, standaard en met load? Hier 800rpm en 1.247rpm.
Achterkant ligt aan jouw kast, je hebt waarschijnlijk een vaste metalen verbinding tussen elk PCI-slotplaatje. Mijn kast heeft dat niet waardoor de 3090 onbelemmerd kan uitadamen door de vier uitlaatpoorten:
[Afbeelding]
Misschien kun je ze wegdremelen?
Mijn kast heeft inderdaad metaal tussen elk afdekplaatje zitten, maar wat ook op valt is dat de koeling uitgang van de kaart breder is dan de PCI sloten:
:strip_exif()/f/image/bWLExOzNYPv95yu7kxCcGuim.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat plaatje rechts van de sleuven hoort dat gat af te dichten (kun je verschuiven), maar dan dek ik dus een deel van de koeling van de kaart af of heb ik een lucht opening in de kast zitten wat ook niet bevorderlijk zal zijn voor de airflow. De dremel er in kan eventueel wel, maar de temperatuur lijkt op dit moment geen enkel probleem, dus voor nu laat ik het wel even zo.
Inderdaad, tool is gewoon te verouderd. Mijn RTX3080 hier: (MSI Gaming X trio)Q_7 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Heb dezelfde instellingen als jij gebruikt en kom op hetzelfde score uit, ik denk dat die score niks zegt met de werkelijke prestaties. RTX3080 zou sneller moeten zijn dan mijn RTX2080Ti
https://ibb.co/5s0qx26
:fill(white):strip_exif()/f/image/juRS5Gj53juatmFg9JwO5gqz.png?f=user_large)
Bij Timespy (DX12) haalt hij een graphics score van 17.800
[ Voor 4% gewijzigd door Luuk-s op 04-10-2020 14:52 ]
Thanks! In plaats van socket power moet ik waarschijnlijk de voltage regulators / condensatoren van de core meenemen.computerjunky schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:40:
[...]
Als je naar het volgende kijkt lijkt me 250 watt socket power alleen totaal onhaalbaar.
https://cdn.wccftech.com/...X-3080-Memory-OC-Test.png
De 3080 is ongeveer 180 watt socket power en dan komt er dus nog 140 bij voor de FE. 250 watt socket power en maar 300 watt total board power lijkt me dus zeer sterk. 250 watt voor alles bij elkaar exvlusief vram memory is wel enigszins haalbaar.
Was zelf ook behoorlijk verrast hoeveel voor rekening kwam van verliezen en conversies.
GPU-Z heeft helaas geen handleiding, heb me suf gezocht wat pwr_src betekent. mvddc is voor geheugen modules. Als ik gpu_chip + pwr_src doe krijg ik 263W, lijkt me realistischer voor een 3080 chip. In de memory OC review die je linkt, "The GeForce RTX 3080 that was tested had a power limit of 320W". Total board power is 317 in je screenshot, dat is 8pin1+8pin2+pcie_slot, logisch ook. Maar de 3080 FE trekt max toch echt 350W (total board power):
https://www.cybenetics.co...php?option=gpus&manfID=76
Als die toename van 32,6W (verschil met de 3080 FE) er bij op telt kom je met alleen gpu_chip op 207,7W. Doe er pwr_src bij (misschien voor de condensatoren om de gpu_core stabiel te houden?) en je zit op 295,6W voor de core + voltage regulators bedoeld voor de core (niet het geheugen, dat is mvddc) voor de 3080 FE, of 263W voor de gereviewde 3080.
VR losses is iets van 17%. Als je die 263W en 295,6W deelt door 0,83, krijg je bruto 317W en 356W voor de gpu_chip+pwr_src, voor de gereviewde 3080 en de 3080FE.
Alleen voor de gpu_chip 207,7W? precies 250W.
https://www.igorslab.de/e...nd-calculated-igorslab/3/
:fill(white):strip_exif()/f/image/cFz4T3pN3j7ZKdNyfsrnTs46.png?f=user_large)
En de 250W die ik noemde (voor Navi21) is gebaseerd op de powerplay tables gevonden door reddit user stblr, 238W was daarbij max, maar ik denk dat de XTX versie wel tot 250W gaat. Bruto puur voor de gpu_chip dan, waarschijnlijk (zelfde als de 3080 FE, zie boven).
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
socket_power_limit_ac[0] (W)
Verder is het zo dat nVidia en AMD de power draw anders rapporteren. nVidia doet het netjes, splitst pwr_src en mvddc apart van gpu_chip. Maar AMD lijkt gpu_chip + pwr_src (als 1 waarde: gpu_chip) samen te nemen en mvddc helemaal niet te rapporteren.
https://www.tomshardware....-power-consumption-tested
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Na een undervolt zijn de temps echter helemaal prima! Draai nu stabiel op 1770MHz, 781mV. Met de case dicht, zonder mods op ~60C. Performance loss is ongeveer 2-3%
:strip_exif()/f/image/B4gsU0i837KtwmRyP09tid75.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.pcworld.com/a...mance-tease-rtx-3080.html
Lijkt dus idd concurrentie te komen top toch word iedereen alleen maar beter vanHexus tested the $700 GeForce RTX 3080 in Gears 5 and Borderlands 3 using the same visual presets as AMD did with this Radeon RX 6000 preview, on AMD’s Ryzen 9 3950X. The RTX 3080 hit 59.4fps in Borderlands 3, compared to the Radeon RX 6000’s 61fps in this preview. In Gears 5, the RTX 3080 hit 77fps, compared to the Radeon RX 6000’s 73fps. The processor makes a difference, though, because in Eurogamer’s GeForce RTX 3080 review with a Core i9-10900K, Nvidia’s card hit 65fps in Borderlands, and 80fps in Gears 5.
That seemingly puts AMD’s upcoming card neck-and-neck with Nvidia’s staggeringly powerful gaming flagship, depending on the processor it’s paired with. That’s damned impressive—but it’s important to understand what AMD didn’t reveal today, too.
[ Voor 3% gewijzigd door William/Ax3 op 08-10-2020 18:44 ]
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/peDF98y5OvxYawrB3vbzI0hw.jpg?f=user_large)
krijg continu deze foutmelding als ik Shadow of the Tomb Raider wil starten. Tot nu toe geen crashes bij andere games zoals BF:V, No Man's Sky enz...
PSU? Hoop van niet... Is een Corsair 750watt.
Ik heb sinds gisteren voor mijn RTX 3080 FE deze curve in gebruik en dit lijkt stabiel.

Om toch ook de thermals onder controle te houden heb ik de fancurve wat aggressiever gezet, tijdens benchen en casual gaming komt de temp dan niet boven de 70 graden uit. Het lukt de 3080 met deze instellingen dan ook om voor langere perioden 2000 Mhz vast te houden, met als resultaat hogere scores in 3D mark benchmarks.
UNDERVOLT; Heaven extreme 1440p 30 min - GPU 66c, fan speed 60% en een score van 3895
STOCK; Heaven extreme 1440p 30 min - GPU 70c, fan speed 61% en een score van 3810
De TUF zelf heeft alleen een issue, bij veel mensen doet de fanstop het niet wat ASUS nu aan het onderzoeken is.
:strip_exif()/f/image/sqmbh7bNVzAkcZ5pQriXjj6u.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 09-10-2020 16:22 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
:strip_exif()/f/image/dLrn3rc0jULkBZRENu4nB3YI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6yzBzAyiwsEpORRgPk9YgfN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/e17zqAvkh9QJnxWVixaIHi5y.png?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/spy/14556544
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
:strip_exif()/f/image/0IltygNIruxGQ8hrXrXGPkIK.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/3dm/51672251?
Blijkbaar toch niet zo'n goeie CPU score. Heb (nog) geen overclock draaien trouwens.
[ Voor 193% gewijzigd door lapino op 14-10-2020 21:33 ]
:strip_exif()/f/image/x4iq2DOv4XKiJyETZTGU5FCQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/E3l7tfaaTQQTXvMe1odwnjRP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heb uit nieuwsgierigheid ook gekeken of er nog iets aan de 3090 FE te tweaken valt. De GPU kan volgens nvidia's automatic perfomance tuning 127MHz sneller. Het geheugen doet in ieder geval 21,5Gbps, dan geeft GPU-Z ook mooi 1000GB/s bandbreedte aan
https://www.geeks3d.com/2...graphics-card-connectors/EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:05:
[...]
De kabels zijn ontworpen voor dit doeleinde. Mensen kunnen wel van alles gaan roepen over dat het onverstandig is maar kom eerst maar eens met bewijs. De kabels worden niet warm en kunnen het vermogen prima aan. Een PCI-E kabel met 18AWG aders kan maximaal 396W aan (12 volt per ader met maximaal 11 ampère maal drie), zoveel trekt een enkele RTX 3080 niet.
Ik meen ook dat de officiele specificatie voor de 8-pin connector (let op de connector, niet de kabel) 150w is. Persoonlijk zou ik me daar gewoon aan houden wanneer er ruimschoots meer over heen moet.
Zon Y-kabel zou dan kunnen als je kabels dik genoeg zijn, maar ook daar zou ik persoonlijk weer 2 kabels gebruiken:
[ Voor 27% gewijzigd door Pindamann op 15-10-2020 12:45 ]
9800X3D | 9070XT
Wat een beest, en temps zijn ook echt super, maar dat komt denk ik omdat ik nog op 1080p draai.
Had eerst een normale 3dmark demo benchmark gerunned, en daarna eentje met de undervolt ( die ik nu dus ook standaard aan heb )
stock: 14115
undervolt: 14453
Idle: 30c
Gaming load 50-60c
Specs:
GPU; MSI Ventus X3 OC met undervolt curve
CPU; Ryzen 3600 - 4.2ghz
RAM; G.Skill Trident Z 3200 ; 13-13-13-28
PC case; Meshify C
Ik weet dat ik enigsinds CPU bottlenecked ben, dat wordt "soon" opgelost met een 5900X hopelijk!
Kaart past ook echt maar net aan in de Meshify C, 1cm speling tussen frontfans en GPU x.x
Deze kaart is ook behoorlijk stil, begin hem eigenlijk pas te horen bij 65-70% fanspeed. ( over het geluid van de case fans heen )
Nog even eens screenshotje voor toegevoegde curve en benchmark
[ Voor 6% gewijzigd door Zinvol op 16-10-2020 01:46 ]
Ik heb mijn Gigabyte RTX 3080 Gaming OC in een riser geplaatst. Geen last van coilwhine of het moet aan mijn 60 jarig gehoor liggen. Zou dat nog een optie zijn om je kaart verticaal te plaatsen? Wie niet waagt die niet wint zeg ik maar. Temps zijn ieder geval uitstekend GPU 63 CPU 62 graden.unfor schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:11:
[...]
Ik zeg ook niet dat het bij alle kaarten het zelfde zal klinken, maar iedere kaart waarvan men denkt dat hij geen coilwhine heeft kun je vrijwel zeker aan het janken krijgen.
Overigens: omruilen van een 3080? Misschien een keer in 2021.
:strip_exif()/f/image/vsyLgzJy0ePoLsRZmmZmkk1k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/icVsPhdzuE74OI4x1sibvyYt.jpg?f=fotoalbum_large)
De STRIX heeft blijkbaar exact hetzelfde probleem.
https://rog.asus.com/foru...Biosswitch-Fanstop)/page4
Vbios change;
Fans now will start at a consumption of 50W. Before it was at 30W
EDIT; Fanstop werkt nu voor de TUF;
[ Voor 54% gewijzigd door gielz op 16-10-2020 18:03 ]
[ Voor 72% gewijzigd door jwtje op 17-10-2020 15:49 ]
Ja same here. Kom vanaf een 2060 super. Deze is letterlijk 2x zo snel, daarnaast wil ik heel graag HDMI 2.1 ivm Oled TV. Heb het alleen nog niet werkend gekregen, zelfs een glasvezel kabel wil niet werken over lange afstand.Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:54:
[...]
Ik upgrade vanaf de 2080 en waarom ? Niet omdat ik fps tekort kwam op 1440p, maar puur omdat ik het kan en omdat ik het wil. Ik vind het leuk om de ontwikkelingen bij te houden op tech gebied en om te upgraden. Die paar honderd euro hoef ik niet naar te kijken dus enkel de hobby blijft over.
On topic. Sinds gisteren mijn 3080 tuf oc in huis. Geïnstalleerd en meteen de nieuwe bios erop. Tot nu toe maar 2 uurtjes de tijd gehad om te testen maar ik ben zwaar onder de indruk. Enkel nog games gespeeld out of the box, niks veranderd van settings en nog geen stress test gedaan. Idle rond de 34 graden op 0 rpm fans. Tijdens 2 uur game sessie geen temp boven 60 graden gezien, clock blijft redelijk steady 1950 in de ene game en 1935 in de andere game. Ik heb expres zonder headset gespeeld om goed te kunnen luisteren maar geen coilwhine gehoord en fangeluid zeer laag.![]()
Wanneer ik komende week tijd heb eens wat benchmarks doen en wat met profiles gaan spelen. De out of de box ervaring is tot zover voortreffelijk
Verder maak ik me wel een beetje zorgen over vram, net met Red Dead 2 op ultrawide kom ik op 9,5 gig aan gebruik. Dat is wel extreem weinig overhead voor de toekomst, maar kan natuurlijk dat Red Dead niet zo goed geoptimaliseerd is.
Verder wel erg tevreden met mijn PNY RTX 3080. Clockt lekker en bleef net met de beta van cold war continu op 2010 boosten.
Vandaar dat ik met MSI Afterburner heb gekeken hoe de stats van mijn PC zijn tijdens het spelen van Red Dead Redemption 2 @ 1440p op optimale settings (Nvidia experience), wat in principe ultra is. Daarnaast heb ik de 3DMark demo vanaf Steam gedraaid, ook met Afterburner aan.
Ik zoek dus eigenlijk jullie hulp hoe ik kan zien:
1) Of mijn kaart in orde is en conform de norm presteert
2) Indien die gewoon presteert, hoe ik kan leren om te bepalen wat de bottleneck in mijn systeem is
De hardware
Corsair CS750M
Intel Core i5 6600K Skylake
Corsair Vengeance LPX 2x 8GB 3000 MHz C15
Samsung 850 EVO 1TB
Asus Maximus Gene VIII moederbord
Scherm: 1440p @ 60Hz (in de toekomst een Reverb G2 met ~2K @ 90Hz)
3DMark

Red Dead Redemption 2 (free roaming)
Tijdens free roamen op Ultra (GeForce experience optimized) @ 1440p haal ik tussen de 45 en 55 FPS.
Afterburner laat het volgende zien:

Red Dead Redemption 2 (built-in benchmark)
Daarnaast is de benchmark in RDR2 als volgt.

En laat Afterburner dit zien.

Conclusie
Wat mij zelf opvalt is dat bij RDR2 free-roaming de GPU voor 99% wordt belast en de CPU nog onder de 100% zit. Dit lijkt dan geen CPU bottleneck te zijn. Of maak ik daar een denkfout?
Zoals bovenin de post gezegd zou ik graag willen uitsluiten of de kaart goed is of niet, en daarnaast of het systeem de GPU tegenhoudt.
[ Voor 6% gewijzigd door sneld op 23-10-2020 00:46 . Reden: thumbnails toegevoegd voor grotere plaatjes ]
Ik zou eens proberen in het Nvidia control panel, in het change resolution gedeelte wat verder naar beneden te scrollen en de juiste resolutie onder de header "PC" te selecteren. Je hebt namelijk twee opties voor 3840 x 2160. Eentje onder de header "Ultra HD, HD, SD" en die gaat maar tot 60hz en eentje onder "PC" daar kun je wel 120hz selecteren.BlaBla1973 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:40:
Gisteren eindelijk mijn EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA GAMING binnen gekregen en gisteravond gelijk in mijn GPU loze pc gestopt.
Wat een beest van een kaart tov mijn 1080, hellemaal blij mee
Aangesloten op mijn LG C9 heb ik wel wat "problemen"
Krijg de g-sync niet aan (wat klopt komt een firmware update voor las ik) maar wat ik ook niet voor elkaar krijg is het 120 Hz verhaal.
Nu heb ik een 5m HDMI kabel nodig en heb hiervoor speciaal een 8k hdmi 2.1 kabel voor gekocht.
(deze https://www.kabelshop.nl/...6xNRbCdc7jFUaAjBZEALw_wcB)
Toch heb ik geen 4k HDR en/of 120Hz op de tv, het lukt alleen op 1080P.
Zie ik iets in de settings over het hoofd?
Ik had het idee eigenlijk dat dat min of meer plug and play zo zijn...
:fill(white):strip_exif()/f/image/OTxsqQ1INnGVQGyMsCcDf1KZ.png?f=user_large)
vs
Klopt, maar het is best mogelijk dat de PSU is overgenomen van een vorige build en dus die problemen in dat topic beschreven zou kunnen hebben.LeStef schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:34:
[...]
Dat is een artikel van 2013 ;-)
Ik speel ook op 1440p met een 8700K, 3080 en RM850X en merk geen cpu bottleneck.
Ok mijn fps is lager( niet veel +-10 fps) dan in de reviews maar daar gebruiken ze een 10900k of zo.
Bij bijvoorbeeld Forza 4 heb ik een bijna constante 160 fps terwijl de reviews 180 of zo geven maar ik merk er niets van.
Ps: 8700K loopt wel op 4.9, hoger krijg ik hem niet.
Dat gezegd hebbende valt het op dat er toch erg veel mensen proberen te beknibbelen op hun PSU en hier op het forum en op de rest van het internet hun beslissing daarin proberen te rechtvaardigen. Dat moet iedereen natuurlijk helemaal zelf weten maar toch is het wel belangrijk om te weten dat je PSU in principe het hart van je systeem is en een zeer belangrijk onderdeel is.
In mijn optiek is onderstaande tabel wel een goede leidraad. Hoe roder het wattage hoe meer kantjeboord het is.

Bron: Asus twitter via https://www.tomshardware....rements-PSU-shortage-2020
[ Voor 3% gewijzigd door AtlAntA op 29-10-2020 11:47 ]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
/f/image/HaHZe8VKMnkWwRJ7B8L42fD7.png?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/pr/447366
Time Spy Graphics is ook leuk, bijna 19k:
/f/image/U4xZZYEUfRALqo7wQCWBSvu0.png?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/spy/14876067
[ Voor 4% gewijzigd door Snippertje op 29-10-2020 20:40 ]
Na het installeren kreeg ik diverse black screens tijdens het opstarten en bij normaal gebruik van de pc.
Een bios update van mijn modederbord (Asus rog strix z390F) heeft dit opgelost.
Hierna begon het volgende probleem.
Fan 1 en 3 werken perfect en reageren zowel op mijn handmatige aanpassingen als automatische fan snelheid. Fan 2 blijft echter continue op 100% draaien, niets wat ik probeer verandert dit.
Firmware en EVGA presicion software zijn up to date.
Ik ben bang dat ik een RMA kan gaan aanvragen. Tenzij iemand nog tips heeft?
:strip_exif()/f/image/oFVNp2iiOK6HcnP37oVJTt9X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x22ACq3ziANmhQAYXgK6og0b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZ32bhxmhNRYumK758e0YrHK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door N Jansen op 29-10-2020 23:27 ]
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OJ5ezCf82gMSAwuDviSS7N8b.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/wD1VZt8RYxX10p5KC62RwkE9.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gBoiOTEEBUICdHOjc49XKjj4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/eSoqoJG5eKOTntTCrn5eFO3R.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lzvdSnnP462BvYMKs7xupPYP.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1dKL9zMPwbFqAR07Ay1k4H8S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h7jCbjXvJ90nBwLiqiBKOL5J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6rgcWH3wUQzhqWuMMezeZyfF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ysw6k1UeUoznVz4tqz5Is07x.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dvdRr649KXnQgP9ifaGQKZoZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cbgO7z1Kmq5oiun2Wnjn9xJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uov6IZsnrgDxQ7eyVWoWlIyY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e5bnsgQABrC4AD8KMA2eQZI9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vRcqnEefkfnaaYtviRjJk22n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kBez1yKOLBVOWvTRSLF1ujqG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwwhUqe9eiTRuX2NmNEuIXic.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D8eE1AhE5zICK199c4Q8BWtY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rp6XQC1z9c938vN1ga6s8rbR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vwkAZ3ZRi1HAXs1Hj2ZWqofl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9nUNwhIOMF9v4i8ItTyI1AV4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gSkuY3QmSBsCcgexfIslNpbF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m6Jd6ULoMYvh4pfWh4Itcvqo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/80we18Seci4u44nGj0pZ0YBx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pYNdHlJh2eOe2YycawHtP1xS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZpxiwLErNOcR2RJpOMe29FOH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XuqulItSRWNNaJfZa54Xnc9P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nSnXNWCCpxtY7hyCMy6Z4RDL.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/w7L7M8IrK9XJn9vWL29CQkqb.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PosZ9spPBnmwl7VJmTvZjOMb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZSuONHMbnpPwqRYyvBmHskge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4P5Aq0YQJGF0Lprh1BkAWdmJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ca5NQe2Gx8qFHvI3OwbJTIeV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kHUUo5MjCJzhqCZx0yrc3Ucq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cnf4nxugLP70AGNgPeVraBvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kjSPCh0hW77k9aiA8vcryYYw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kBN4YSlmVKygZgqapdwlBkI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6duC7IDc4xvraJqlH2iGO1Rw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P5vqw6s77XssUy4lFdkllWuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U2VtNIxTbcKzuInTOK3FXmn3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MfIFOqoXLNN1FXUEuMZLB6oy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vCP5OPtrBQACUWXY7BEIZ1Dr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9KfThdqSu1ICudOMH0X9dyv7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIH7U41hKrYFfgQGD7pWvW8u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xoNVhiWh6DD0AvUtHP9mVzFk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K419R3kr0aps86nqhKFOtVku.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/SFUzR3CyknIu7o1AzwI46J2t.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/8QMb2dNYFT0jj3lujjecd6rk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/gzHDtvWUNod6bf4HWuvgAMiz.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/FmYy5UkLJurpm83cks3Wg6zA.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/OuwOuNfKBGk5qMnveuHnpfGj.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/G1gjYPImFOq4tSRGGubDzUvo.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/qS3Ebdp7rnhVqp44fKjjRqfK.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/xwnkDCKqAVVRZRJFJ7FakaQH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yov0QP1ueAhs2IEhvhzHkwfQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/J2JnrO8C3w4SRp7kgAktPrcp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3O7OEJrySjSewGwJ7g10hWXk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VLjsAP1PrVWz4Of6nyWak8pS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jNpAZcSXkvDkcmgqDYsTl22N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QndtKFGyTErWKEAgbIscXYyc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oniWRMt3qwdRaVsd5P4u7f0g.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zFfUgjMndSpgb0cd7UVnoxdE.png?f=fotoalbum_large)