[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 10:00
3080 gaming oc. Ik zou het goed in de gaten gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:49
savale schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Thnx. Ga het niet afwachten. Ga ze op korte termijn vervangen. Heb alleen nog nooit een gpu uit elkaar gehaald dus dat wordt spannend. Kan zeker niet één van jullie voor een uurtje inhuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Swizzler24 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:14:
[...]

Thnx. Ga het niet afwachten. Ga ze op korte termijn vervangen. Heb alleen nog nooit een gpu uit elkaar gehaald dus dat wordt spannend. Kan zeker niet één van jullie voor een uurtje inhuren?
Ik had dat ook nog nooit eerder gedaan maar het viel erg mee. Ik had wel vooraf op youtube wat filmpjes opgezocht.

Deze lijkt me er geschikt, kwam ik toevallig net tegen toen ik een andere van mijn kaart checkte om met je te delen, Ik ben er even doorheen geskipped, maar het lijkt erop dat hij in erg veel detail door het hele process heen loopt. Het is de 3080 maar qua heatsink is die volgens mij vrijwel identiek aan de 3090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Aimussage schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:29:
[...]

Ik had dat ook nog nooit eerder gedaan maar het viel erg mee. Ik had wel vooraf op youtube wat filmpjes opgezocht.

Deze lijkt me er geschikt, kwam ik toevallig net tegen toen ik een andere van mijn kaart checkte om met je te delen, Ik ben er even doorheen geskipped, maar het lijkt erop dat hij in erg veel detail door het hele process heen loopt. Het is de 3080 maar qua heatsink is die volgens mij vrijwel identiek aan de 3090.

[YouTube: Nvidia RTX 3080 RAM thermal throttle fix: Full Tutorial. Big Hash Boost!]
Thnx. Heb inmiddels ook wat filmpjes bekeken. Het lijkt me inderdaad niet al te moeilijk. Ga zo eerst ff kijken voor geschikte thermal pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@Aimussage Thx ik heb ook een 3080 aorus master waar ik ook al 92 graden voor het geheugen zag met gamen.
Heb de Thermalright Odyssey 120x120 2mm besteld, binnenkort eens gaan proberen.
Heb je voor de backplate ook 2mm pads gebruikt? op sommige filmpjes gebruiken ze daar weer 3mm voor het geheugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimussage
Goofy1978 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:49:
@Aimussage Thx ik heb ook een 3080 aorus master waar ik ook al 92 graden voor het geheugen zag met gamen.
Heb de Thermalright Odyssey 120x120 2mm besteld, binnenkort eens gaan proberen.
Heb je voor de backplate ook 2mm pads gebruikt? op sommige filmpjes gebruiken ze daar weer 3mm voor het geheugen.
Ik heb alleen de bestaande pads vervangen en de achterkant met rust gelaten. Ik had het vermoeden dat voor een RTX 3080 toevoegen van pads aan de achterkant niet heel veel meerwaarde heeft en met alleen de voorkant komt ik nu eigenlijk alleen met extreem stressen van het VRAM zoals met furmark voorbij de 80 graden voor de VRAM temps en zelfs dan maar net erboven. Misschien dat je er nog een paar graden af kan halen door ook tussen de pcb en de backplate nog wat te plakken, maar wat ik veel zag is dat men dan problemen kreeg met de GPU temperatuur die toenam, mogelijk omdat het contact tussen heatsink en GPU chip aan de voorkant slechter wordt. Dat kan komen doordat de 3mm te dik zijn en er dus te veel druk komt waardoor je de heatsink niet meer voldoende kan vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:27
De VRAM van mijn kaart wordt ongeveer 80-85 graden bij FS2020. Zijn dit normale temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Aimussage schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb alleen de bestaande pads vervangen en de achterkant met rust gelaten. Ik had het vermoeden dat voor een RTX 3080 toevoegen van pads aan de achterkant niet heel veel meerwaarde heeft en met alleen de voorkant komt ik nu eigenlijk alleen met extreem stressen van het VRAM zoals met furmark voorbij de 80 graden voor de VRAM temps en zelfs dan maar net erboven. Misschien dat je er nog een paar graden af kan halen door ook tussen de pcb en de backplate nog wat te plakken, maar wat ik veel zag is dat men dan problemen kreeg met de GPU temperatuur die toenam, mogelijk omdat het contact tussen heatsink en GPU chip aan de voorkant slechter wordt. Dat kan komen doordat de 3mm te dik zijn en er dus te veel druk komt waardoor je de heatsink niet meer voldoende kan vastschroeven.
Brr met furmark schiet het geheugen nu bijna direct naar 94 graden idd
Je hebt denk ik wel gelijk aan de backplate kant zullen pads weinig toevoegen, zal dat ook niet gaan doen.
Dan heb ik in elk geval zeker genoeg met een pad van 120x120 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
turkeyhakan schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:25:
De VRAM van mijn kaart wordt ongeveer 80-85 graden bij FS2020. Zijn dit normale temperaturen?
Dat lijkt me meer dan prima, alles onder de 95 is sowieso ok en waarschijnlijk ook onder de 100 nog wel, pas als je met gewoon gebruik heel vaak boven de 100 komt zou ik me pas echt zorgen gaan maken en actie overwegen. Neemt niet weg dat het ook met lagere temperaturen kan helpen, alleen echt nodig is het dan niet.

Zie ook dit artikel van Igor's lab Dat hij overigens al publiceerde in september 2020.

Hier ook nog de product page van Micron voor de wie er echt diep in wil duiken: GDDR6x Let er wel op dat de opgegeven operating temperatures op die pagina niet te vergelijken zijn met hetgeen wij zien als de memory junction temperature, die laatste is eigenlijk altijd hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:52
Het viel mij vandaag op dat mijn Asus TUF RTX 3090 uit het niets 4 tot 5 graden warmer wordt 'under load'. Voorheen bleef de kaart netjes onder de 70 graden, maar nu tikt hij de 74-75 graden aan.

Dit is geen groot probleem, maar wel opvallend. Zeker gezien het feit dat er verder, op nieuwe drivers (gpu) na, niets anders is aan mijn setup.

Is dit herkenbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34

RvV

Swizzler24 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:14:
[...]

Zorgen dat je goed passende schroevendraaiers hebt en vooral geen haast. Gewoon lekker op je gemakje werken. Kom je er even niet uit? Spullen even aan de kant leggen en nogmaals de filmpjes kijken. Ik woon in midden NL, mocht je uit de buurt komen, dan wil ik best mee kijken.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
RvV schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Zorgen dat je goed passende schroevendraaiers hebt en vooral geen haast. Gewoon lekker op je gemakje werken. Kom je er even niet uit? Spullen even aan de kant leggen en nogmaals de filmpjes kijken. Ik woon in midden NL, mocht je uit de buurt komen, dan wil ik best mee kijken.
Wat aardig. Thnx. Heb er eerlijk gezegd wel een beetje mijn twijfels bij. Het ziet er niet al te moeilijk uit maar heb echt twee linkerhanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4rKy21
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 14:20
Mijn 3080 gaming x trio op vram komt ook boven de 85 graden uit blijkbaar is dat normaal de tresshold is 110 ofzo en dan gaat de kaart automatisch lager in clock ik heb er geen problemen mee met gaming wordt de kaart ook niet echt warm rond de 73-75 graden prima dus :)
Nvidia founders edition kaarten komen makkelijk in de 100c op vram ook dat is blijkbaar geen probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door D4rKy21 op 14-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-10 22:17
Sinds de nieuwe game ready update voor de 3070 heb ik donders veel last van tearing. Rollback naar vorige vdrsie die ik gebruikte (jan. 2021) verhelpt dit. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Yonix schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:02:
Het viel mij vandaag op dat mijn Asus TUF RTX 3090 uit het niets 4 tot 5 graden warmer wordt 'under load'. Voorheen bleef de kaart netjes onder de 70 graden, maar nu tikt hij de 74-75 graden aan.

Dit is geen groot probleem, maar wel opvallend. Zeker gezien het feit dat er verder, op nieuwe drivers (gpu) na, niets anders is aan mijn setup.

Is dit herkenbaar?
Ik heb dit met mijn 3080 niet gemerkt, die is heel constant qua temperatuur onder gelijke omstandigheden. Heb je gekeken wat er gebeurt als je een rollback naar de vorige drivers doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:52
Aimussage schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Ik heb dit met mijn 3080 niet gemerkt, die is heel constant qua temperatuur onder gelijke omstandigheden. Heb je gekeken wat er gebeurt als je een rollback naar de vorige drivers doet?
Ik heb het probleem inmiddels kunnen traceren: het was een 'custom fan profile' dat, om één of andere reden, aanstond in MSI Afterburner. Ik heb dit meteen weer terug op 'auto' gezet en alles is weer zoals het moet zijn. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
Eindelijk. Nu eens kijken hoe ver we deze krijgen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3SmGgVEUEFmledu9ARnS27o59o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuLenWVvDkQDL0kQ6bbkBy7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRLmiKXUdAg6o238NBf2EiODcNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNi0xCZg9rxB4sl4Iw51FkOY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 22:46
ZelianGuy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Dat verschilt per fabrikant. Ik weet het niet echt 123. Dit artikel kan wel wat helpen https://nl.hardware.info/...-wat-mag-wel-wat-mag-niet

Ik gok dat de fabrikanten die het niet erg vinden als je de koeler vervangt ook niet moeilijk gaan doen mbt thermal pads.

Desondanks dat ga ik vanavond ook even kijken naar mijn temperaturen. Speel op dit moment Horizon Zero Dawn en daarbij crash ik regelmatig met mijn OC. Het is een game met (helaas) crashes maar kan misschien ook aan de mem temps liggen. Ik zal vanavond even kijken
Horizon is bij mij nooit gecrasht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
savale schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Ik schrik wel van al deze berichten. Gigabyte 3090 hier en vond een week of 3 terug olie spetters onderaan mn moederbord. Dat had een patroon wat eruit zag alsof het van de GPU ventilators kwam, ik dacht dan ook dat het wat olie van de lagers zou zijn...

Maar ik moet toch eens verder gaan kijken..

Holy F, je zooi onder de olie 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Furrr schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:34:

Holy F, je zooi onder de olie 😱
Ja het is echt beschamend slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:28
Iemand hier al ervaring met RMA van een 3080?

Collega heeft een 3080 die overleden is, en is een watergekoeld systeem.
Dus het is niet eenvoudig ruilen voor een ander. Tenzij die dus zijn loop gaat verbouwen om er tijdelijk een 1080 in te drukken.

Worden dit soort dingen relatief snel opgelost? of is het gewoon weer aansluiten in de rij? gaat om een inno3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
savale schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Zorgwekkend om te lezen inderdaad. Heb net via amazon Thermalright Thermal Pad 12.8 W/mK besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Swizzler24 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Zorgwekkend om te lezen inderdaad. Heb net via amazon Thermalright Thermal Pad 12.8 W/mK besteld.
Lijkt me ook prima. Ik heb er Thermal Grizzly op sinds 16 januari op: werkt nog steeds net zo goed als de dag dat het erop ging:
savale schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:10:
Zoals hier eerder in het draadje een beetje klaar met dat geheugen throttle probleem. Denk ook serieus dat de olie uit die "oude" thermal pads je kaart op een gegeven moment onklaar maakt...
Anyway hier de plaatjes met Thermal Grizzly minus 8 op mijn gigabyte RTX 3080 Gaming OC:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
kneusteun schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:21:
Iemand hier al ervaring met RMA van een 3080?

Collega heeft een 3080 die overleden is, en is een watergekoeld systeem.
Dus het is niet eenvoudig ruilen voor een ander. Tenzij die dus zijn loop gaat verbouwen om er tijdelijk een 1080 in te drukken.

Worden dit soort dingen relatief snel opgelost? of is het gewoon weer aansluiten in de rij? gaat om een inno3d
Een vriend heeft drie weken geleden zijn inno 3060 TI terug gestuurd. Viel ineens uit tijdens een potje cyberpunk. Heeft tot op heden niets gehoord. Inno en Gigabyte leveren wekelijks kaarten dus lastig om aan te geven hoelang het gaat duren. Minimaal een maand sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Swizzler24 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Een vriend heeft drie weken geleden zijn inno 3060 TI terug gestuurd. Viel ineens uit tijdens een potje cyberpunk. Heeft tot op heden niets gehoord. Inno en Gigabyte leveren wekelijks kaarten dus lastig om aan te geven hoelang het gaat duren. Minimaal een maand sowieso.
Hij had exact hetzelfde, normaal speelt ie alleen wow classic.... (iets wat helemaal niks van je hardware trekt)
En met cyberpunk viel hem eerst op dat er wat vlekjes af en toe in beeld verschenen en ineens viel het beeld weg, daarna had ie een furmark stresstest gedaan en leek alles goed te gaan.
Maar na een reboot was ook het bios groen... reboot later was alles weg.

Wel extreem lullig net ondanks alle hardware schaarste een pc in elkaar gezet en nu de GPU dood |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
savale schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Maar blijkbaar oud nieuws (ontdek ik pas net).
#4 • Jun 17, 2019
That's pretty normal I feel. The last three cards all did this. I replaced the TIM as soon as I get cards now days with much higher end stuff. The leaking is minimized at that point. To clean it, just use some rubbing alcohol. No biggy.
https://www.overclock.net...aking-what-to-do.1727636/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
kneusteun schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Hij had exact hetzelfde, normaal speelt ie alleen wow classic.... (iets wat helemaal niks van je hardware trekt)
En met cyberpunk viel hem eerst op dat er wat vlekjes af en toe in beeld verschenen en ineens viel het beeld weg, daarna had ie een furmark stresstest gedaan en leek alles goed te gaan.
Maar na een reboot was ook het bios groen... reboot later was alles weg.

Wel extreem lullig net ondanks alle hardware schaarste een pc in elkaar gezet en nu de GPU dood |:(
Ik leef met ze mee. Hij had net alles in elkaar gezet. Heeft er twee dagen plezier aan kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wonktnodi
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-08-2021
Verkeerde topic, excuus

[ Voor 84% gewijzigd door Wonktnodi op 15-03-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Aimussage schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:29:
[...]

[YouTube: Nvidia RTX 3080 RAM thermal throttle fix: Full Tutorial. Big Hash Boost!]
Laatste vraag van mijn kant. Ik zie op 1.05,48 dat hij de originele thermal pads aan de zijkanten heeft laten ziten. Heb jij dit ook laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunge31
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-02-2024
Weet iemand toevallig ook of het probleem met de slechte thermalpads ook bij de RTX3070 serie van Gigabyte het geval is?

Op internet kan ik daar weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Swizzler24 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Laatste vraag van mijn kant. Ik zie op 1.05,48 dat hij de originele thermal pads aan de zijkanten heeft laten ziten. Heb jij dit ook laten zitten?
Ja. Laten zitten of vervangen. Overal waar nu thermal pads zitten zal je altijd thermal pads moeten hebben. Die links en rechts van het geheugen zijn voor de VRM's die de stroomtoevoer verzorgen, die kunnen ook flink warmte produceren en dat moet dus ook afgevoerd worden. Ik zou die voor nu lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 10:52

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Weet iemand of deze backplate ook past op een MSI RTX3080 Gaming X Trio ?

https://www.highflow.nl/w...3090-backplate-black.html

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 19:03
Da_maniaC schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:39:
Weet iemand of deze backplate ook past op een MSI RTX3080 Gaming X Trio ?

https://www.highflow.nl/w...3090-backplate-black.html
Er staat gewoon een linkje onderaan de artikel pagina? Buiten dat is het altijd verstandiger om zoiets rechtstreeks aan de fabrikant te vragen. Als het dan niet klopt heb je in ieder geval een aanspreekpunt.

https://www.ekwb.com/configurator/waterblock/3831109832912

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Laatst online: 07-10 10:52

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

AtlAntA schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Er staat gewoon een linkje onderaan de artikel pagina? Buiten dat is het altijd verstandiger om zoiets rechtstreeks aan de fabrikant te vragen. Als het dan niet klopt heb je in ieder geval een aanspreekpunt.

https://www.ekwb.com/configurator/waterblock/3831109832912
Thanks, ik stelde mijn vraag ook niet helemaal duidelijk denk ik.

Ik bedoelde meer: Zou ik deze op de MSI RTX 3080 Gaming X Trio kunnen plaatsen, maar dan enkel de backplate? (dus met de originele luchtkoeler).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn RTX 3080 FE met EKWB Special Edition waterblok had echt veul te hoge memory junction temps. RDR Online rond de 92 en met mining aan op 110 throttled.
Beter thermalpads besteld (Gelid GP Ultimate), en nu komen ze nooit meer boven de 64 graden uit :*)

Zeker aan te raden dus om (als je je koelblok los haalt) je thermal pads te vervangen met iets fatsoenlijks.
Helaas geen temps van de stock cooler, toen ondersteunde HWInfo64 de memory junction nog niet.

Ik clock m'n memory nu op +1500Mhz (11 Ghz dus) tijdens mining en haal zo'n 101MH/s. Stabiel al zo'n 5 dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 17-03-2021 10:56 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Grunge31 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:25:
Weet iemand toevallig ook of het probleem met de slechte thermalpads ook bij de RTX3070 serie van Gigabyte het geval is?

Op internet kan ik daar weinig over vinden.
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:54:
Mijn RTX 3080 FE met EKWB Special Edition waterblok had echt veul te hoge memory junction temps. RDR Online rond de 92 en met mining aan op 110 throttled.
Beter thermalpads besteld (Gelid GP Ultimate), en nu komen ze nooit meer boven de 64 graden uit :*)

Zeker aan te raden dus om (als je je koelblok los haalt) je thermal pads te vervangen met iets fatsoenlijks.
Helaas geen temps van de stock cooler, toen ondersteunde HWInfo64 de memory junction nog niet.

Ik clock m'n memory nu op +1500Mhz (11 Ghz dus) tijdens mining en haal zo'n 101MH/s. Stabiel al zo'n 5 dagen.
Ik vermoed eerder slecht contact van de oude thermal pads met zo'n verschil in temperatuur. Afgezien van kwaliteit en materiaal is soms ook niet eens de correcte dikte toegepast (af fabriek) of bijgeleverd. Komt helaas voor en ook snel tot uiting met GDDR6X als het net niet goed zit.

Uiteindelijk maar goed dat Nvidia de uitlezing toch heeft vrijgegeven. 64°C max VRAM junction is in ieder geval heel netjes, niks meer aan doen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
M-spec schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Ik vermoed eerder slecht contact van de oude thermal pads met zo'n verschil in temperatuur. Afgezien van kwaliteit en materiaal is soms ook niet eens de correcte dikte toegepast (af fabriek) of bijgeleverd. Komt helaas voor en ook snel tot uiting met GDDR6X als het net niet goed zit.

Uiteindelijk maar goed dat Nvidia de uitlezing toch heeft vrijgegeven. 64°C max VRAM junction is in ieder geval heel netjes, niks meer aan doen.
64 graden bij +1500MHz overclock })

De vorige pads waren van mijn EKWB waterblok, en na demontage (voor de nieuwe pads) had ik deze prima geplaatst. Denk dat die standaard 3 watt pads gewoon niet voldoende zijn voor de hoeveelheid warmte.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09 02:39
Vraagje. Is een hotspot temp van 78C ok for 24/7 gebruik? Ik las ergens dat technologie best well happy is op 60-80C. Mijn GPU temp is 61.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:39:
[...]

64 graden bij +1500MHz overclock })

De vorige pads waren van mijn EKWB waterblok, en na demontage (voor de nieuwe pads) had ik deze prima geplaatst. Denk dat die standaard 3 watt pads gewoon niet voldoende zijn voor de hoeveelheid warmte.
21GB is de of een spec van GDDR6X maar Nvidia heeft waarschijnlijk vanwege de warmteontwikkeling en stabiliteit voor een lagere snelheid gekozen. Zo draai ik ook met 11.000MHz / 22GB (+1250MHz bij 3090) en is al een paar maanden stabiel gebleken. +1500MHz voor 11.250MHz / 22,5GB is bij mijn kaart niet meer stabiel voor alle workloads.

Aan de andere kant heb ik in games met de 3090 en 384-bit bus nog weinig voordeel gezien van een hoge geheugen OC. Het kan ook de GPU boost weer ietsje verlagen wanneer de kaart op een power limited begrenst is, dus zonder een undervolt. Mining is weer een ander verhaal, van ~107MH/s @ 19,5 GB naar ~123MH/s @ 22 GB en 1200Mhz core @ 731mV. Vram junction blijft sinds begin December toen ik zelf een thermal pad probleem heb verholpen al op de graad stabiel op 78°C en tussen de 56-64°C voor gaming. Het scheelt dat de verwarming in huis nog steeds aan moet dus de bijkomende warmte (460W incl Boinc op CPU) is nog niet weg. En met waterkoeling mooi stil. :)
kikibu schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:39:
Vraagje. Is een hotspot temp van 78C ok for 24/7 gebruik? Ik las ergens dat technologie best well happy is op 60-80C. Mijn GPU temp is 61.
Ik zou me eerder zorgen gaan maken als het richting 100°C+ 24/7 zou draaien inderdaad of continu op thermal throttle. Maar ook dan weet eigenlijk alleen de fabrikant een levensduur te koppelen aan de bedrijfstemperatuur. Met gamen zijn Vram junction temps van 100°C bij een FE al geen uitzondering en moet ook jaren mee kunnen gaan. Zullen ze wel over nagedacht hebben gaan we maar vanuit.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 18-03-2021 21:14 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
M-spec schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:59:
Met gamen zijn Vram junction temps van 100°C bij een FE al geen uitzondering en moet ook jaren mee kunnen gaan. Zullen ze wel over nagedacht hebben gaan we maar vanuit.
Ik denk dat dit weleens tegen kan vallen. Zeker met gamen zijn die temperatuursverschillen iedere keer gigantisch. Van kamer temp naar 100 - 105°C en weer terug. De enige "redding" die deze kaarten hebben is dat er error checking op het RAM zit. Een ram module die wat errors gaat geven maakt de kaart niet direct onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09 02:39
M-spec schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:59:
Ik zou me eerder zorgen gaan maken als het richting 100°C+ 24/7 zou draaien inderdaad of continu op thermal throttle. Maar ook dan weet eigenlijk alleen de fabrikant een levensduur te koppelen aan de bedrijfstemperatuur. Met gamen zijn Vram junction temps van 100°C bij een FE al geen uitzondering en moet ook jaren mee kunnen gaan. Zullen ze wel over nagedacht hebben gaan we maar vanuit.
Ok super, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
savale schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:31:
[...]

Ik denk dat dit weleens tegen kan vallen. Zeker met gamen zijn die temperatuursverschillen iedere keer gigantisch. Van kamer temp naar 100 - 105°C en weer terug. De enige "redding" die deze kaarten hebben is dat er error checking op het RAM zit. Een ram module die wat errors gaat geven maakt de kaart niet direct onbruikbaar.
Dat uitzetten en weer inkrimpen heeft meer te doen met het soldeer. Loodvrij soldeer is/was niet zo elastisch als loodhoudende en dat is het eerste waar barsten in kunnen komen met slecht tot geen contact tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Krystman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:15:
[...]

"GEFORCE RTX™ 3090 GAMING X TRIO 24G" hier. Als ik gewoon aan het gamen/werken/rdp'en ben nergens last van en rond de 57/60 graden.
Laatst 3 middagjes tijdens het werken Nicehash aangehad. Toen werden de fans wel hoorbaar en hoefde de kachel niet meer aan, wat volgens mij aangeeft dat de hitte dissipatie wel ok is.. De temperatuur van de kaart bleef op 65 graden.
Bij mij gaan de ventilatoren *vol* aan als ik met NiceHash aan de gang ga, ik ging er, gezien de temperatuur, vanuit dat dat redelijk normaal is maar dat klopt dus niet? De temperaturen (volgens nicehash zijn 36 graden en 96 graden voor de VRAM. Ik heb een Gigabyte 3080 OC.

Ik ben dus benieuwd of het normaal is dat tijdens minen de ventilatoren vol open gaan... wie heeft hier ook ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-03-2021 20:29 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Bij mij gaan de ventilatoren *vol* aan als ik met NiceHash aan de gang ga, ik ging er, gezien de temperatuur, vanuit dat dat redelijk normaal is maar dat klopt dus niet? De temperaturen (volgens nicehash zijn 36 graden en 96 graden voor de VRAM. Ik heb een Gigabyte 3080 OC.

Ik ben dus benieuwd of het normaal is dat tijdens minen de ventilatoren vol open gaan... wie heeft hier ook ervaring mee?
Ja dat is normaal, de fanregeling is namelijk gekoppeld aan meer sensoren dan alleen de coretemp van de GPU. Er is ook geen luchtgekoelde 3080/3090 met GDDR6X waarbij de vram junction temperatuur met Ethermine bij kamertemp op 65°C blijft. (Die moet ik in ieder geval nog zien). Ik gebruik geen Nicehash maar daarbij zijn er volgens mij ook meerdere miningprotocollen waarbij je een vergoeding krijgt voor het beschikbaar stellen en niet zelf een workload kiest. Ik weet het niet precies maar de workload kan dan variëren. Als ik jou was zou ik de load of hashrate verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Is er iemand die een voorbeeld heeft of een verschil heeft gezien in gaming prestaties en UV/OC bereik met de energiebeheermodus 'optimale prestaties' in Nvidia configuratie? Ten opzicht van 'Normaal'?

Tot nu toe heb ik het nut er nog niet van gezien. Met die instelling blijft het Idle desktop verbruik met de 3090 ook om en nabij 100W omdat core- en memclocks niet terug gaan naar idle waarden, ondanks dat er geen 3D toepassing actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 19:03
DeNachtwacht schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Stel via afterburner oid je powerlimit in op 70%. Je hebt bij de meeste protocollen amper prestatie verlies en je verbruikt veel minder stroom en genereert veel minder hitte. Ook krijg je *misschien* wat meer OC ruimte voor je geheugen. Vergeet niet je benchmarks opnieuw te draaien.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Aimussage schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:19:
[...]

Ja. Laten zitten of vervangen. Overal waar nu thermal pads zitten zal je altijd thermal pads moeten hebben. Die links en rechts van het geheugen zijn voor de VRM's die de stroomtoevoer verzorgen, die kunnen ook flink warmte produceren en dat moet dus ook afgevoerd worden. Ik zou die voor nu lekker laten zitten.
Heb al diverse filmpjes gezien en posts gelezen en wil toch de pads op de achterkant vervangen. Ik vrees dat ze van dezelfde kwaliteit zijn als degene die aan de voorkant zitten alleen weet nu niet zo goed voor welk formaat ik moet gaan. 2 of 3 MM. Ik denk dat 3 MM te dik is aangezien de geheugen modules van de 3090 op de achterkant zitten wat aan de hoogte toevoegt. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
Swizzler24 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Heb al diverse filmpjes gezien en posts gelezen en wil toch de pads op de achterkant vervangen. Ik vrees dat ze van dezelfde kwaliteit zijn als degene die aan de voorkant zitten alleen weet nu niet zo goed voor welk formaat ik moet gaan. 2 of 3 MM. Ik denk dat 3 MM te dik is aangezien de geheugen modules van de 3090 op de achterkant zitten wat aan de hoogte toevoegt. Wat is wijsheid?
Deze kerel heeft voor de achterkant van zijn 3090 Gaming OC ook 2mm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Swizzler24 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Zover in weet 2mm voor het geheugen op de achterzijde en 3mm tot op het PCB voor achterop de VRM's en GPU. Dat is tenminste met een backplate die vlak is aan de onderzijde en referentie design 3090.

Ik ben zelf soms sceptisch omdat het in veel gevallen gewoon op goed contact aan komt en het bij geheugen om max enkele Watt's per module gaat. Toch ben ik ook wel nieuwsgierig geworden hoeveel het met waterkoeling nog uit zou maken om Gelid of Grizzly pads toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Was wel even spannend indd, maar doet de levensduur nu wel goed! Was de plastic vergeten af te halen van de pads op het geheugen zelf, kwam ik na het schroeven achter... Al met al was het niet zo heel verkeerd om te doen.

Ik heb deze gevolgd met gelid 3mm voor de backplate en 2 voor het geheugen zelf: YouTube: 3080 Upgrade - adding memory thermal pads for 30% more hash rate.

Als je het ook gaat doen, kijk dan goed wat anderen hebben gedaan zodat je zeker weet hoe breed ze moeten zijn.
Waar heb je deze pads gekocht? Ik kom ze nergens tegen bij amazon nl, de, megekko et cetera. Of heeft iemand anders goede tips voor cooling pads? Ik zoek ze voor de Gigabyte Vision 3080, waarbij 3mm achter de backplate en 2mm op de chips de aanbevolen maten zouden zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-03-2021 20:07 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Waar heb je deze pads gekocht? Ik kom ze nergens tegen bij amazon nl, de, megekko et cetera. Of heeft iemand anders goede tips voor cooling pads? Ik zoek ze voor de Gigabyte Vision 3080, waarbij 3mm achter de backplate en 2mm op de chips de aanbevolen maten zouden zijn.
Megekko, ik zie ze er inderdaad niet meer tussen. De 1 of 0.5mm zijn er dan nog wel. Misschien even uitverkocht gezien er ineens veel vraag is voor 3 en 2mm pads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Megekko, ik zie ze er inderdaad niet meer tussen. De 1 of 0.5mm zijn er dan nog wel. Misschien even uitverkocht gezien er ineens veel vraag is voor 3 en 2mm pads?
Ja ik gok het ja, ze staan momenteel alleen nog bij Azerty op de site met levertijd +10 dagen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:54:
[...]

Ja ik gok het ja, ze staan momenteel alleen nog bij Azerty op de site met levertijd +10 dagen.
Best sneu dat zulke nieuwe high-end videokaarten zo slecht uit de fabriek komen dat iedereen massaal thermal pads moet vervangen en dat die ook niet meer te vinden zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32

Snippertje

Light up your life

AtlAntA schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Stel via afterburner oid je powerlimit in op 70%. Je hebt bij de meeste protocollen amper prestatie verlies en je verbruikt veel minder stroom en genereert veel minder hitte. Ook krijg je *misschien* wat meer OC ruimte voor je geheugen. Vergeet niet je benchmarks opnieuw te draaien.
Met mijn 3090 moet ik het geheugen juist underclocken als ik m'n pl verlaag. Snap er niks van. Kan in principe 120mhz halen, maar dan is de tjunction wel 110. Met pl op 70 en een underclocken van -502 op het geheugen haal ik nu 98mhs. Snap eerlijk gezegd weinig van deze relatie. Pas bij een pl van 80 heeft het geheugen overclocken en weer zin.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Snippertje schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Met mijn 3090 moet ik het geheugen juist underclocken als ik m'n pl verlaag. Snap er niks van. Kan in principe 120mhz halen, maar dan is de tjunction wel 110. Met pl op 70 en een underclocken van -502 op het geheugen haal ik nu 98mhs. Snap eerlijk gezegd weinig van deze relatie. Pas bij een pl van 80 heeft het geheugen overclocken en weer zin.
Eenvoudig: Core clock begrenzen op 1200MHz voor de 3090. Dat is genoeg tot 125MH/s en met een apart profiel opslaan in bijvoorbeeld MSI afterburner. Powerlimit kan je op zich met rust laten en vervolgens alleen geheugensnelheid bepalen tot wat voor de koeling toelaatbaar is. (106MH/s stock is dan ongeveer 270W, 120+ tegen 300W/min84% mocht je wel PL alsnog willen beperken maar dat is niet per sé nodig)

[ Voor 8% gewijzigd door M-spec op 23-03-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

M-spec schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Eenvoudig: Core clock begrenzen op 1200MHz voor de 3090. Dat is genoeg tot 125MH/s en met een apart profiel opslaan in bijvoorbeeld MSI afterburner. Powerlimit kan je op zich met rust laten en vervolgens alleen geheugensnelheid bepalen tot wat voor de koeling toelaatbaar is. (106MH/s stock is dan ongeveer 270W, 120+ tegen 300W/min84% mocht je wel PL alsnog willen beperken maar dat is niet per sé nodig)
Dank, kwam er dus achter dat bij een PL lager dan 80 de clock van 1200 niet meer vastgehouden wordt. En dan heeft het geheugen overclocken dus ook geen zin. Heb iig wat extra koeling voor het geheugen besteld, omdat bij 300 watt de tjunction toch snel richting de 106-110 gaat en er worden goede resultaten geboekt met simpelweg het oppervlak aan de achterkant vergroten met een fan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 09:11

bl33d

I love the smell of Napalm..

DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Ik was ook hiernaar opzoek. Ze zijn nergens meer te krijgen in NL / EU. Ik heb ze daarom via AliExpress besteld (2 weken geleden) en ze zijn net binnen. Gaat redelijk vlot. De 2 en 3mm zijn daar volop te krijgen en de thermische geleidbaarheid is prima (6w/mk). De prijs is ook netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:07
Ik las ergens dat het aanbrengen van thermal pads een invloed hebben op core temps in de negatieve zin.
Klopt dit? Stijgt de core temp bij het aanbrengen van de pads?
Is gaming performance daardoor minder (minder hoge Boost 3.0)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
matth111 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:08:
Ik las ergens dat het aanbrengen van thermal pads een invloed hebben op core temps in de negatieve zin.
Klopt dit? Stijgt de core temp bij het aanbrengen van de pads?
Is gaming performance daardoor minder (minder hoge Boost 3.0)?
De impact van de betere geleiding vanaf de memory chips zelf zal echt minimaal moeten zijn.

Wat wel kan gebeuren is dat niet de juiste thermal pads zijn gebruikt, bijvoorbeeld als ze te dik zijn. Dat zorgt er voor dat het contact tussen de GPU die en de heatsink niet meer voldoende is. Of het kan komen doordat de nieuwe thermal paste op de GPU niet goed is aangebracht.

Ik merkte zelf dat de GPU temperatuur uiteindelijk ook 1-2 graden lager was (vooral zichtbaar bij de hotspot temps) dan voorheen. Waarschijnlijk doordat ik ook betere thermal paste op mijn GPU heb gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
bl33d schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Ik was ook hiernaar opzoek. Ze zijn nergens meer te krijgen in NL / EU. Ik heb ze daarom via AliExpress besteld (2 weken geleden) en ze zijn net binnen. Gaat redelijk vlot. De 2 en 3mm zijn daar volop te krijgen en de thermische geleidbaarheid is prima (6w/mk). De prijs is ook netjes!
Heb je die thermische geleidbaarheid gemeten?
Ik snap dat ali interessant is,maar ik kom via werk toch aardig vaak fijne electronica etc. tegen die alles behalve spec is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

bl33d schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:50:
[...]

dank, zou je je ervaringen kunnen delen als ze geïnstalleerd zijn? Mocht het positief zijn ben ik wel benieuwd ook welke je precies besteld hebt. Ik zie op Ali idd, net zoals reactie hierboven aangeeft, behoorlijk veel matjes waarvan de kwaliteit maar afwachten is. Aangezien ik er nu matige, maar werkende pads op heb zitten wil ik het natuurlijk wel in 1x goed doen. Via Ali kom ik ook wel e.e.a. betrouwbaar tegen maar dan zit je toch al weer snel aan €30 voor 2 matjes, dat dan icm +/- 30 dagen levertijd- dus 30 dagen met matige pads minen- is me weer net te veel van het goede.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Summero
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03-2021
Het is echt wel een geweldige lineup, die 3 reeks van Nvidia, jammer van de prijzen, moesten die geweest zijn zoals beloofd was in het begin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Had in januari een 3070FTW3 gekocht voor 739 euro, wilde weten wat een 3080FTW3 Ultra kostte met de step up programma, nou aangenaam verrast en maar gelijk gedaan :P

Cost Breakdown (Include VAT) :
New Product934.11
Original Product
- 739.00
Step -Up Cost 195.11
Shipping Cos t+ 15.99
Total Cost€ 211.10

Dan heb ik uiteindelijk voor €950,10 een 3080FTW3 Ultra, vraag is wel wanneer ik hem binnen krijg :D

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 21:36

thof

FP ProMod
Q_7 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:24:
Had in januari een 3070FTW3 gekocht voor 739 euro, wilde weten wat een 3080FTW3 Ultra kostte met de step up programma, nou aangenaam verrast en maar gelijk gedaan :P

New Product934.11
Original Product
- 739.00
Step -Up Cost 195.11
Shipping Cos t+ 15.99
Total Cost€ 211.10

Dan heb ik uiteindelijk voor €950,10 een 3080FTW3 Ultra, vraag is wel wanneer ik hem binnen krijg :D
Komt nog wel inklaring en btw bij dacht ik... Zou er dan nog ruim 200 euro bovenop komen? (21% btw over 934.11 = 196.16)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 09:11

bl33d

I love the smell of Napalm..

Q_7 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:24:

New Product934.11
Original Product
- 739.00
Step -Up Cost 195.11
Shipping Cos t+ 15.99
Total Cost€ 211.10

Ik heb mij ook aangemeld voor de step-up programma (3080ftw kaart) op eind november. Nog geen reactie mogen ontvangen. Sommige staan nog steeds op pending sinds september 2020. USA klanten hebben in die tijd wel wat leveringen gezien maar dat is sinds december ook gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
De Thermalright Odyssey 12.8 wmk 2mm pads zijn binnen gekomen van ali.
Net de pads vervangen bij de 3080 gigabyte aorus master, enkel het geheugen gedaan aan de voorkant.
Temp geheugen was met furmark 90 graden, nu nog maar 70 werkt goed gelukkig.
Met gamen werd het eerst ook 92 graden, dit is een mooie upgrade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Heb wat heatsinks goedkoop aangeschaft voor de achterkant van mijn Stix 3090. Werkt best goed, alleen nog even de juiste airflow vinden en thermal pads gebruiken. Maar ze worden nu al extreem heet. Tjunction scheelt zo'n 10 graden en memory klokt beter. Wel bizar hoe heet die achterkant wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_p7VlZ3g33UdYiM_AY62eT5oa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wzTgXC1Tw6GUkL8NtmimEQv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NnOLRCbzhN0X9nfHqQYxGdYHNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV85DUWAIvuu9tGxMyFkcskD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6ymPqnK-VcEuj7E98ZF2o0tr_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BWcnyKV0Ybz5I8V7Wacm3TP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Goofy1978 fijn om te horen, ik heb zelf namelijk die ook besteld. Zou er binnen 25 dagen moeten zijn volgens de webshop, maar ik ben benieuwd :)

Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn met een gigabyte kaart die hetzelfde gedaan hebben als @Snippertje, de backplate bij mijn vision 3080 wordt namelijk niet meer dan lauw. Ik ben alleen benieuwd wat er gebeurt als ik die thermal pads installeer. Als het dan veel warmer wordt zijn heatsinks ook nog wel een idee.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:43:
@Goofy1978 fijn om te horen, ik heb zelf namelijk die ook besteld. Zou er binnen 25 dagen moeten zijn volgens de webshop, maar ik ben benieuwd :)

Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn met een gigabyte kaart die hetzelfde gedaan hebben als @Snippertje, de backplate bij mijn vision 3080 wordt namelijk niet meer dan lauw. Ik ben alleen benieuwd wat er gebeurt als ik die thermal pads installeer. Als het dan veel warmer wordt zijn heatsinks ook nog wel een idee.
Aan de kant van de backplate heb ik geen pads gebruikt.
Aan de voorkant kan de meeste warmte weg en max 70 graden voor het geheugen is al meer dan goed. :)
Met pads aan de backplate word dat misschien 68 graden ofzo als je geluk hebt.
Maar je hebt risico dat de gpu zelf te heet word als je niet exact de juiste dikte pads aan de backplate kant gebruikt, en de boel iets gaat verbuigen.
Thermal pasta voor de gpu heb ik mx4 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Goofy1978 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Aan de voorkant kan de meeste warmte weg en max 70 graden voor het geheugen is al meer dan goed. :)
Maar je hebt risico dat de gpu zelf te heet word als je niet exact de juiste dikte pads aan de backplate kant gebruikt, en de boel iets gaat verbuigen.
Als ik het goed begrijp dus wel thermal pads aan de achterkant van de memchips gebruikt? (dus tussen de PCB en de backplaten).
Maar hoe zitten die heatsinks dan vast op je backplate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
savale schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:00:
[...]

Als ik het goed begrijp dus wel thermal pads aan de achterkant van de memchips gebruikt? (dus tussen de PCB en de backplaten).
Maar hoe zitten die heatsinks dan vast op je backplate?
Nope dat was ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Zo hee tijd voor koffie denk ik. Haha Ik bedoel @Snippertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:07
Goofy1978 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Mijn pads zijn ook onderweg (gelid extreme 2mm voor de voorkant) en dan heb ik nog thermalright 3mm en 2mm onderweg. Maar ik zou dan best voor de achterzijde 2mm gebruiken om het risico op doorbuigen te verminderen denk ik dan?
Zijn je gpu core temps hetzelfde gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
matth111 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Mijn pads zijn ook onderweg (gelid extreme 2mm voor de voorkant) en dan heb ik nog thermalright 3mm en 2mm onderweg. Maar ik zou dan best voor de achterzijde 2mm gebruiken om het risico op doorbuigen te verminderen denk ik dan?
Zijn je gpu core temps hetzelfde gebleven?
Gpu temp is niet veel veranderd dat kwam al niet boven 68 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

DeNachtwacht schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:43:

Een 3080 heeft ook geen geheugen aan de achterkant, dat scheelt denk ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Snippertje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:09:
Heb wat heatsinks goedkoop aangeschaft voor de achterkant van mijn Stix 3090. Werkt best goed, alleen nog even de juiste airflow vinden en thermal pads gebruiken. Maar ze worden nu al extreem heet. Tjunction scheelt zo'n 10 graden en memory klokt beter. Wel bizar hoe heet die achterkant wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is ook een oplossing. :) Staat nog niet eens zo gek en creëert wel koeloppervlak. Met thermalpads gaat het vast nog wel verder omlaag.

Ik heb nog wat 15W/mK pads liggen om de originele pads een keer te swappen van de 3090 Frostbite. Met sandwich waterkoeling is de huidige ΔT met de backplate en geheugen op 22GB nog tussen de 20-34°C. En doe ik ook gelijk een repaste van de GPU core met GC Extreme. Hoeveel verschil het gaat maken is ff afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

M-spec schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Dat is ook een oplossing. :) Staat nog niet eens zo gek en creëert wel koeloppervlak. Met thermalpads gaat het vast nog wel verder omlaag.

Ik heb nog wat 15W/mK pads liggen om de originele pads een keer te swappen van de 3090 Frostbite. Met sandwich waterkoeling is de huidige ΔT met de backplate en geheugen op 22GB nog tussen de 20-34°C. En doe ik ook gelijk een repaste van de GPU core met GC Extreme. Hoeveel verschil het gaat maken is ff afwachten.
Ik wil de kaart liever nu nog niet open maken. Ga hem misschien ooit waterkoelen. Vanmiddag komen de thermal pads. Temps komen nu zelfs op max minen niet meer boven de 106 graden en zelfs met kast dicht. Is nog steeds hoog, maar geen thermal throttling meer. Hopelijk helpen de pads nog.

Verder even all out gegaan, want er zaten 20 van die blokjes in de verpakking :+ Veel zin heeft het nog niet denk ik, maar je bent tweaker of niet ;) Heb de fan er nu trouwens op liggen met een geïmproviseerde verhoging met een pull config.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_v7zngsPcQklzgNbOOqNSui2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bETAuqDRzjtSAZGiIXIazNM.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: oeps heb per ongeluk 1 pad besteld 8)7 Morgen hopelijk de juiste afmetingen. Heb ook maar 0.5mm gedaan aangezien ik toch direct op de backplaat ga.

[ Voor 7% gewijzigd door Snippertje op 26-03-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:02

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Waar blijft die resizable bar firmware? :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Snippertje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar heb jij die gekocht en welke precies? Wat snel google werk en ik kan niets vinden of extreem duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

ZelianGuy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:06:
[...]

Waar heb jij die gekocht en welke precies? Wat snel google werk en ik kan niets vinden of extreem duur
Amazon: https://www.amazon.nl/dp/...6FS6?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Ik had eerst mijn slaperige kop 1 pad van 50x50mm besteld, ik ging uit van cm. Maar uiteindelijk heb ik deze besteld: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Hoop dat het wat is, vond het eigenlijk nog wat duur. Maar goedkoper niet gevonden. Het is overigens geen adhesive, maar ik heb een manier om wat druk uit te oefenen. De heat sinks zelf zijn namelijk niet zo zwaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Snippertje op 26-03-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Snippertje schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Ik had eerst mijn slaperige kop 1 pad van 50x50mm besteld, ik ging uit van cm. Maar uiteindelijk heb ik deze besteld: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Hoop dat het wat is, vond het eigenlijk nog wat duur. Maar goedkoper niet gevonden.
Eerste keer dat ik zoiets doe. Eerst de thermal pad, daarna de heatsink? Of kan de heatsink er ook direct op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

ZelianGuy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Eerste keer dat ik zoiets doe. Eerst de thermal pad, daarna de heatsink? Of kan de heatsink er ook direct op?
Ik heb op dit moment de heatsinks gewoon los erop liggen. Dat werkt al best aardig. Ik ga proberen de hotspots van het geheugen en de VRM te vinden en daar vervolgens werken met de thermal pads (of wellicht die ik alles wel als ik genoeg heb).

Maar voor mij ook de eerste keer hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Snippertje schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb op dit moment de heatsinks gewoon los erop liggen. Dat werkt al best aardig. Ik ga proberen de hotspots van het geheugen en de VRM te vinden en daar vervolgens werken met de thermal pads (of wellicht die ik alles wel als ik genoeg heb).

Maar voor mij ook de eerste keer hoor :)
Duidelijk. Ik zal mijn ervaringen ook delen. Heat sinks komen dinsdag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 23-09 20:17
Huigie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:31:
Waar blijft die resizable bar firmware? :/
Volgens mij zou het in Maart uitkomen, dus ze hebben nog een paar dagen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

ZelianGuy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:25:
[...]

Duidelijk. Ik zal mijn ervaringen ook delen. Heat sinks komen dinsdag aan.
Zonder pads en kast dicht vannacht met 320watt gedraaid. Tjunction niet boven de 106 uitgekomen. Hopelijk met de pads nog iets lager en kan ik het wattage nog wat verlagen, maar dit was even een test.

Ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j_VorURRMB5aXhjkGMFr4KiiZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C9gq2DNntqJAMoFzSdB5Fmt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Snippertje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Zonder pads en kast dicht vannacht met 320watt gedraaid. Tjunction niet boven de 106 uitgekomen. Hopelijk met de pads nog iets lager en kan ik het wattage nog wat verlagen, maar dit was even een test.

Ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]
Netjes. Ik heb Tjunction temperaturen die schommelen tussen de 92 en 94 graden. Hopelijk kan ik boel wat lager krijgen zodat hij hopelijk wat stabieler is, en tenminste op deze manier de fans wat langzamer kan zetten voor mijn geluidsproductie.

Ik zit gemiddeld rond de 220W tijdens het minen. Een stuk meer wanneer ik Horizon speel (370W _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

ZelianGuy schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Netjes. Ik heb Tjunction temperaturen die schommelen tussen de 92 en 94 graden. Hopelijk kan ik boel wat lager krijgen zodat hij hopelijk wat stabieler is, en tenminste op deze manier de fans wat langzamer kan zetten voor mijn geluidsproductie.

Ik zit gemiddeld rond de 220W tijdens het minen. Een stuk meer wanneer ik Horizon speel (370W _O- )
Ik heb 2 profilen. Eentje voor het gamen verbruik is dan bijna 400 watt (zakt dan wel in naar 85mhs). Een ander voor als ik gewoon met mijn PC bezig ben die wat zuiniger is en daarnaast eentje voor in de als ik de PC toch niet gebruik verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Snippertje op 27-10-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Hierbij mijn ervaring met het verwisselen van de originele thermal pads door Gelid Ultimate 15W/mK variant op een 3090 Frostbite incl waterkoeling op de backplate.

Na een aantal tientjes en wat uren verder zou ik deze pads afraden. Tenminste voor deze kaart en type koeler. Ik was al een beetje sceptisch over verschillen in de dubbele cijfers en had het zelf het vermoeden dat er dan geen optimaal contact is geweest. Bij een 3090 hoeft er ook maar 1 van de 24 geheugenmodules net geen goed contact te hebben om bij hoge belasting in een paar minuten een thermal throttle te geven. Het was niet per sé nodig maar gewoon een poging om de temps nog wat verder onderuit te krijgen.

Het resultaat is een max Memory Tjunction van 68°C stock en 74°C @ 11K/22GB ethermine. De temperatuur is tot nu toe 4-6°C lager ten opzichte van de standaard toegepaste pads. Daarvan weet ik overigens de thermische eigenschappen niet, alleen dat deze een stuk zachter zijn en dat er bij het verwijderen weinig van over bleef en veel resten achterliet. Het zweten viel op zich wel mee.

Het verwisselen ging ook niet meteen goed en ik heb de customloop en kaart twee keer uit elkaar kunnen halen. Na de swap was de junction temp juist 10°C hoger met 88°C. De Gelid Ultimate pads hebben een hogere dichtheid, een beetje klei achtig en zijn eigenlijk niet zacht genoeg om kleine aanwezige hoogteverschillen goed op te vangen. Met name tussen de backplate was een issue, die is wel van 3mm dik aluminium maar heeft in het midden geen bevestiging om alles evenredig goed aan te drukken. De kans dat alle geheugenmodules met deze thermal pads dus een even mooie afdruk laten zien voor optimaal contact wordt dus kleiner. Wellicht dat het in de komende dagen nog een beetje gaat settelen maar ik denk niet veel. De interne Delta T van de geheugenmodules blijft ondanks goede koeling toch relatief hoog.

Voor een volgende pad swap zal ik zeker kiezen voor goedkopere en sowieso zachtere pads. Zolang alles maar goed contact heeft met de componenten en net als met verschillen in koelpasta moet de koeler zelf altijd nog in staat zijn alle warmte af te kunnen voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carp_be
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-10 20:03
Op mijn 3080 Xtreme de geheugen pads vervagen naar gelid ultimate 15W/mK 1.5mm, wat een verschil in temperatuur

Minen Voor :
PL -51 , Mem -800 , core -450 , gpu fan's op 100% , Mem JTemp 104°C, +- 70 Mh/s , fan's in mn case @80%

Minen nu :
PL -40 , Mem +1000 , gpu fans : 70% , Mem JTemp 80 °C , +-90 Mh/s , case fans @50%

Een potje cyberpunk en alles op default van gpu settings en Mem Jtemp word nu ook maar 80 °C ipv 100-102 met veel minder geluid. GPU temp is ook +- hetzelfde gebleven (artix MX-4 pasta gebruikt.

De standaard pads van de Xtreme , zijn na +- 3 weken minen gigantisch achteruit gegaan , niet te snappen dat Gigabyte voor zo'n dure kaart zo'n slechte pads levert.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kkqGjLq7J8Tta89SfS87uoUvwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da2VkNVh7MdaUTsbJqb6VX6v.jpg?f=fotoalbum_large

achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i83-jpOD8sPZN1xD1MMCL_yZMWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzQDdi749yVq4EX2KHF2aPaD.jpg?f=fotoalbum_large

Op de backplate heb ik artic 1.5mm 6W/mK geplakt , naast de standaard pad , maar die maken volgens mij niet goed contact , de standaard pad maakt ook maar amper contant . Als ik nog eens tijd heb plak ik nog een 1mm of 1.5mm extra op die plaats. 2.5/3 mm lijkt me hier de nodige pad dikte te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1dodXpnCcc1iqOS7DTU-4Bk8L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjrHsqGd23pJoNh1rOJ8bGYh.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende youtube video heb ik gevolgd voor demonteren & pads YouTube: Aorus 3080 Extreme - upgrading thermal pads (2mm voor mem vond deze youtuber te veel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Het ziet er op deze foto uit of alleen de buitenste randen van de geheugenmodules contact hebben gehad. Alsof er in het midden nog lucht/ruimte tussen zat, vreemd.

In ieder geval mooi dat het zo een groot verschil heeft kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carp_be
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-10 20:03
M-spec schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Het ziet er op deze foto uit of alleen de buitenste randen van de geheugenmodules contact hebben gehad. Alsof er in het midden nog lucht/ruimte tussen zat, vreemd.

In ieder geval mooi dat het zo een groot verschil heeft kunnen maken.
Ja idd , een maat van me zei dat ook , is heel raar. ik heb m'n kaart 3 weken laten minen en kon waarnemen dat elke dag m'n fan speed van de GPU naar omhoog ging & de memTemp steeds rond de 102-104 graden schommelden. Het kan die temperaturen zeker verklaren & ik weet nu ook dat de volgende GPU geen gigabyte gaat worden...

heel content met de nieuwe pads, nu terug m'n elektriciteit van m'n zonnepanelen laten opbrengen ipv wegschenken aan de Belgische overheid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Laatst online: 03-10 17:33
de standaard pad maakt ook maar amper contant
Zoals vaker is het nog niet eens de soort thermal pad, maar juist het contact (of het ontbreken daarvan) met de componenten die het eindresultaat bepalen.
Op de bovenste foto lijkt het erop dat de bovenste Vram modules geen goed contact hadden. Alleen de meest linker module laat een duidelijke afdruk in de thermal pad zien.

Ik heb hetzelfde meegemaakt aan de backplate kant van mijn watergekoelde Inno3D Frosbite. Van de 12 modules waren er 2 stuks die slecht contact hadden met een thermal pad. Zelfs met een gemodificeerde watergekoelde backplate schoot de junction temp naar 110 graden met een thermal throttle tot gevolg.
Na vervangen en juiste hoogte van de nieuwe thermal pads waren de Vram junction temperaturen teruggebracht naar 80 graden onder full load bij 10500 mem geheugenklok.

Bij vrijwel alle merken kaarten kunnen problemen optreden met af fabriek niet nauwkeurig geplaatste thermal pads, mede veroorzaakt door toleranties door de "massaproductie" van de gebruikte koelblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik lees her en der dat de 2mm pads plaatsen al zoveel resultaat oplevert (inc nu weer dit bericht van @carp_be met pads die de plate niet raken) dat ik me afvraag of 2.5/3mm achter de backplate nog zoveel toevoegt... wat is jullie idee daarbij

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:02

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

DeNachtwacht schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:54:
Ik lees her en der dat de 2mm pads plaatsen al zoveel resultaat oplevert (inc nu weer dit bericht van @carp_be met pads die de plate niet raken) dat ik me afvraag of 2.5/3mm achter de backplate nog zoveel toevoegt... wat is jullie idee daarbij
Snap de vraagstelling niet zo goed. Vraag je of nog dikkere pads gebruiken nog iets oplevert?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Huigie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Snap de vraagstelling niet zo goed. Vraag je of nog dikkere pads gebruiken nog iets oplevert?
ik bedoel dus heeft het überhaupt zin om die backplates op te vullen. opvullen met 2mm heeft geen zin want dat is sowieso niet genoeg om contact te maken met de backplate. maar zelfs dan behaal je op basis van de pads aan de frontzijde al prima resultaten (en dat lees ik elders ook)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Laatst online: 03-10 17:33
de backplate bij mijn vision 3080 wordt namelijk niet meer dan lauw.
Je geeft met bovenstaande opmerking over je eigen kaart ook al gelijk antwoord op je vraag. ;)
Bij een 3080 is het optioneel om de laatste marges eruit te halen.

Bij een 3090 daarentegen moet de backplate ook nog actief gekoeld worden (luchtflow of water) om ook de 12 geheugenmodules aan de achterkant goed te kunnen koelen. Ook alle thermal pads aan de achterkant bij een 3090 zullen goed contact moeten maken om thermal Vram throttling tegen te gaan. Bij een 3090 heb je dus dubbel zoveel kans bij de Vrams dat het af fabriek allemaal net niet helemaal goed gemonteerd zit.
Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.