Klopt het dat je met een RTX3070 geen Tjunction hebt bij HWinfo64?
Ik heb namelijk allen een GPU. Temp en een hotspot temp sensor.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Heb je een linkje?Goofy1978 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:06:
De Thermalright Odyssey 12.8 wmk 2mm pads zijn binnen gekomen van ali.
Net de pads vervangen bij de 3080 gigabyte aorus master, enkel het geheugen gedaan aan de voorkant.
Temp geheugen was met furmark 90 graden, nu nog maar 70 werkt goed gelukkig.
Met gamen werd het eerst ook 92 graden, dit is een mooie upgrade.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1e9f4c4dn1RQNV
[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 29-03-2021 22:34 ]
Dat klopt, die Tjunction is alleen beschikbaar voor GDDR6X en de 3070 heeft gewoon GDDR6.Grunge31 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:05:
Klopt het dat je met een RTX3070 geen Tjunction hebt bij HWinfo64?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Een budget kaart? Weet niet welke dat mag zijn dan want tegenwoordig betaal je al 700-800€ voor een gewone 3060, gekker moet het niet worden..Patientzero schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
Storm in een glas water, nvidia zou toch nooit met een budget kaart een top kaart van een jaar oud compleet waardeloos maken ? Daarmee delven ze hun eigen graf... ik moet het nog zien
Kijk eens naar de datum van die postoharra schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:05:
[...]
Een budget kaart? Weet niet welke dat mag zijn dan want tegenwoordig betaal je al 700-800€ voor een gewone 3060, gekker moet het niet worden..
Nou ik kick het topic ook maar ivm Resizeable bar.
Nee
[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-03-2021 15:54 ]
youtube.com/@hisrep
[ Voor 67% gewijzigd door Eek! op 30-03-2021 16:37 ]
Meer pasta gebruiken dan nodig maakt voor de temperatuur niet uit. Dit perst er wel tussenweg mits alles goed zit. Je GPU temp zal wel hoger kunnen uitvallen als de pads op de geheugenmodules iets te hoog of harder zijn en (nog) niet helemaal mooi comprimeren. In dat geval is er minder druk van de baseplate op de chip en komt het meer op de pasta aan wat een iets hogere temp kan opleveren.DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:53:
hi, even voor de ervaringsdeskundigen met een thermal pad vervanging. Ik heb het zojuist gedaan en het ziet er in eerste instantie goed uit. Temperaturen van VRAM zijn van 102-104 met 100% faxspeed naar +/- 85 met 70%fanspeed. De temperatuur loopt dan wat op maar zodra de 100 graden in beeld komt gaan de fans ook weer harder draaien.
Maar; wat is een normale temperatuur voor de GPU zelf. Ik meen mij te herinneren dat deze voorheen altijd netjes op 29-32 graden stond. Nu begint hij al bij zo'n 46 graden. Dat loopt dan op tot 60 graden, en daarna gaan de ventilatoren hun werk weer even doen. Kortom; het lijkt nu alsof de koelpasta op de GPU nog even bekeken moet worden, ik denk dat het wat te dik is. Er zit Noctua NT-H1 op. Iemand die iets zinnigs over die gpu temperatuur kan zeggen?
Dit alles levert dan 96.26MH/s op, met een Gigabyte Vision 3080.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Het gekke is dus dat die GPU temperatuur bijna verdubbeld is, dat lijkt me toch wel heel fors. Bovendien valt me ook op dat de backplate en de uit de GPU komende luchttemperatuur fors warmer zijn. Zal het echt alleen kwestie van aanduwen van de koelingspads zijn?M-spec schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:18:
[...]
Meer pasta gebruiken dan nodig maakt voor de temperatuur niet uit. Dit perst er wel tussenweg mits alles goed zit. Je GPU temp zal wel hoger kunnen uitvallen als de pads op de geheugenmodules iets te hoog of harder zijn en (nog) niet helemaal mooi comprimeren. In dat geval is er minder druk van de baseplate op de chip en komt het meer op de pasta aan wat een iets hogere temp kan opleveren.
youtube.com/@hisrep
Ik weet niet wat de temps van jouw kaart gemiddeld horen te zijn met gamen. Dan wordt de GPU zelf meer belast. Als je denk dat er iets niet goed zit, zit er toch weinig anders op dan te controleren of alles goed contact heeft gemaakt.DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:08:
[...]
Het gekke is dus dat die GPU temperatuur bijna verdubbeld is, dat lijkt me toch wel heel fors. Bovendien valt me ook op dat de backplate en de uit de GPU komende luchttemperatuur fors warmer zijn. Zal het echt alleen kwestie van aanduwen van de koelingspads zijn?
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 30-03-2021 20:16 ]
UNOX: The worst operating system
Zojuist ook mijn mobo en gpu geupdate:Eek! schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:25:
Er zijn sinds vandaag een aantal fabrikanten die hun resizable bar vbios updates hebben gereleased, GALAX(?) en Gainward, en nu ook MSI:
https://www.reddit.com/r/...es_rebar_vbios_available/
EVGA zou vandaag ook moeten volgen lees ik:
https://wccftech.com/nvid...sizable-bar-bios-support/
(edit)
Er is in de laatste Nvidia drivers ook melding gemaakt van resizable BAR: https://wccftech.com/gefo...upport-for-rtx-30-series/
Here's the procedure as detailed by NVIDIA:
- Confirm you have a compatible CPU & CPU chipset
- Confirm you have a compatible motherboard
- Update your motherboard SBIOS, if required, by installing an update from the manufacturer. Then enable Resizable BAR support in your motherboard’s BIOS interface
- Update to the latest GeForce Game Ready Driver (version 465.89 WHQL at the time of writing, released March 30th, 2021), or a later version
- If you have a GeForce RTX 3060, you’re good to go. If you have a GeForce RTX 3060 Ti, 3070, 3080, or 3090, then you may require an updated VBIOS
- If you have a Founders Edition graphics card from NVIDIA, get your VBIOS update tool directly from our website. If you have a custom partner card, get the update tool from their site (see list below)
- Verify Resizable BAR is enabled in the NVIDIA Control Panel (see instructions below)
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Joejoe we zijn er!John Doos schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Nou ik kick het topic ook maar ivm Resizeable bar.
Ik ben inmiddels geswitched van een b365m/i5 9400f naar een B550M/3600XT(zen2+)
Aangezien ik geintresseerd was/ben naar het performance verschil icm 3070 op pci4.0 en BAR/
https://www.nvidia.com/en...es-resizable-bar-support/
Beetje tegenstrijdige info, volgens nvidia heb je dus een moederbord met chipset 400/500 series nodig.
En een Zen3 cpu, terwijl er blijkbaar al mensen zijn die het met een zen2/zen2+ cpu werkzaam gekregen hebben.(nieuws: Screenshots tonen Smart Access Memory ingeschakeld op oudere AMD Ryze...)
De eerste bios is inmiddels geupdate, en mn mobo brengt dan ook netjes.
[Afbeelding]
En nu is het wachten op een nieuwe vbios voor de 3070, en een nieuwe driver voor nvidia voor zover ik begrijp. Graag hoor ik van andere met een zen2/zen2+ cpu hoe en wanneer ze BAR werkzaam krijgen en of ze performance verschillen merken.
Nee
1. Mogelijk.Eek! schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:25:
Here's the procedure as detailed by NVIDIA:
- Confirm you have a compatible CPU & CPU chipset
- Confirm you have a compatible motherboard
- Update your motherboard SBIOS, if required, by installing an update from the manufacturer. Then enable Resizable BAR support in your motherboard’s BIOS interface
- Update to the latest GeForce Game Ready Driver (version 465.89 WHQL at the time of writing, released March 30th, 2021), or a later version
- If you have a GeForce RTX 3060, you’re good to go. If you have a GeForce RTX 3060 Ti, 3070, 3080, or 3090, then you may require an updated VBIOS
- If you have a Founders Edition graphics card from NVIDIA, get your VBIOS update tool directly from our website. If you have a custom partner card, get the update tool from their site (see list below)
- Verify Resizable BAR is enabled in the NVIDIA Control Panel (see instructions below)
[ Voor 101% gewijzigd door turkeyhakan op 31-03-2021 09:12 ]
[ Voor 117% gewijzigd door turkeyhakan op 31-03-2021 09:12 ]
[ Voor 20% gewijzigd door srekaewt op 31-03-2021 00:42 ]
STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz
Edit; dat stukje uitpakken in c:\ werkt inderdaad! Heb mijn GB 3060Ti kunnen flashen nu. Bedankt.Korvaag schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:03:
Gigabyte heeft ook biossen uitgebracht met resizable BAR support. Werkt voor geen meter. Allereerst wordt er niet weergegeven hoe je je huidige bios versie kan zien en er zijn 3 mogelijkheden met 3 aparte bios flashes. Dat maar zelf opgelost met nvflash --version. Hier BIOS F10, dus dan moet je F12 hebben. Prima. Downloaden maar.
Pak de zip uit. Run de .exe. die je moet draaien volgens de readme:
file ...appdata\local\temp\xxx.exe not found
Ehh.. ja ? Daar heb ik het ook niet uitgepakt ? Waarom kijk je daar?
Ok, dan maar daar uitpakken als dat blijkbaar hard in de .exe zit. Wederom draaien. Error weg. Wilt u uw GPU bios bijwerken ?
ja graag..
niets....
Uw bios is bijgewerkt. Wilt u rebooten ? Bios is dus niet bijgewerkt en ik heb geen benul waar het aan ligt. Zelf de in de zip meegeleverde .7z uitpakken werkt ook niet want die is password protected.
Way to go Gigabyte...
Betreft hier trouwens de 3070 Gaming OC. Op Reddit lees ik dat meer mensen met deze kaart problemen hebben. Lijkt erop dat GB gewoon voor deze kaart brakke files heeft neergezet. Dan maar wachten op de update en hopen dat iemand het meldt (heb zelf geen account op GB fora).
Update:
De tool werkt als je hem naar c:\ extract. Zucht.
PS:
Huidige BIOS-versie kan je ook zien met GPU-Z in de advanced tab. Selecteer dan BIOS en het staat in de "Message" tussen slashes. Das ook de waarde die NVFlash uitleest trouwens.
[ Voor 11% gewijzigd door Plugin op 31-03-2021 00:59 ]
[ Voor 100% gewijzigd door turkeyhakan op 31-03-2021 09:12 ]
Nice! Heb je pads gebruikt en een fan? Ik krijg vandaag m'n pads binnen en heb een extra fan. Zal m'n resultaten postenHuigie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:24:
[...]
Goed voorbeeld doet...![]()
[Afbeelding]
Scheelt amper in temps maar merk dat de clocks In CyberP rond de 1965 ipv 1920 blijven hangen.
No offense, maar je hebt echt geen flauw idee wat je aan het doen bent. Lijkt me onverstandig om dan zomaar iets te gaan doen. Tijd om jezelf te gaan inlezen in de materie, mijn videokaart fabrikant legt het stap voor stap uit, neem aan dat elke fabrikant een uitleg heeft.turkeyhakan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:36:
Het is mij ook gelukt om de vbios van mijn gpu te updaten.
Ik heb een vraag aan de experts: ik heb nvflash eerst geopend in CMD. Hier kreeg ik allerlei informatie te zien zoals commands en kreeg ik de optie om op enter of op q te klikken. Ik heb steeds op enter geklikt en kreeg elke keer meer regels te zien met allerlei informatie. Iemand enig idee wat dit inhoudt?
? Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar mijn vraag op doelt. Ga er niet op in in ieder geval.unfor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:22:
[...]
No offense, maar je hebt echt geen flauw idee wat je aan het doen bent. Lijkt me onverstandig om dan zomaar iets te gaan doen. Tijd om jezelf te gaan inlezen in de materie, mijn videokaart fabrikant legt het stap voor stap uit, neem aan dat elke fabrikant een uitleg heeft.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar voordat jij aan de slag gaat met commandprompt kun je je beter gaan inlezen. Dat is niet simpelweg even uitgelegd in een postje op een forum.turkeyhakan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:32:
[...]
? Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar mijn vraag op doelt. Ga er niet op in in ieder geval.
Ik heb mijn BIOS succesvol geüpdatet heb alleen een additionele vraag.
Ik heb mij ook al ingelezen. Anders had ik nu een bricked GPU.unfor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar voordat jij aan de slag gaat met commandprompt kun je je beter gaan inlezen. Dat is niet simpelweg even uitgelegd in een postje op een forum.
Heel flauw, maar wat zegt Google als je zoekt om uitleg voor nvflash? Dit zijn typische Google vragen die niet echt relevant zijn voor dit topic.turkeyhakan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:06:
[...]
Ik heb mij ook al ingelezen. Anders had ik nu een bricked GPU.
Ik vraag mij alleen af: wat zijn al die regels qua informatie die je te zien krijgt. Eerst begin het met alle commands die mogelijk zijn, maar later krijg je ook voltages e.d. te zien en mogelijke combinaties die je kunt invullen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Weet jij het antwoord? Ik kan het niet vinden. Ik heb het over onderstaand scherm. Ik heb hier steeds op Enter gedrukt. Vervolgens kreeg je elke keer meer informatie te zien. Maakt dat nog wat uit?unfor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Heel flauw, maar wat zegt Google als je zoekt om uitleg voor nvflash? Dit zijn typische Google vragen die niet echt relevant zijn voor dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 31-03-2021 15:09 ]
Dit kan je gewoon zien als de documentatie van nvFlash. Uitleg over commands etc. Veruit het meeste heb je niet nodig.turkeyhakan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:08:
[...]
Weet jij het antwoord? Ik kan het niet vinden. Ik heb het over onderstaand scherm. Ik heb hier steeds op Enter gedrukt. Vervolgens kreeg je elke keer meer informatie te zien. Maakt dat nog wat uit?
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door William/Ax3 op 31-03-2021 21:43 ]
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Ik heb het niet over bovenstaand scherm. Het ging mij er om dat je nadat je op "ENTER" hebt geklikt, steeds meer info kreeg. En wat houdt deze info nou precies in.. dat is de vraag! Volgens mij kon ik ruim 10 keer op ENTER klikken. De ene keer kreeg je info m.b.t voltages etc...unfor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:17:
Ja, ik weet het antwoord. Nee, het is niet relevant voor 99.9% van de gebruikers.
Niet relevant voor jou. Als je denkt dat het wel relevant is: Google.turkeyhakan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:10:
[...]
Ik heb het niet over bovenstaand scherm. Het ging mij er om dat je nadat je op "ENTER" hebt geklikt, steeds meer info kreeg. En wat houdt deze info nou precies in.. dat is de vraag! Volgens mij kon ik ruim 10 keer op ENTER klikken. De ene keer kreeg je info m.b.t voltages etc...
Updates zijn er volgens mij nog niet helemaal klaar voor. Ik heb dezelfde videokaart alleen dan met een Aorus B550i. Ik kreeg alleen dan het probleem dat de bootdrive niet meer wordt gevonden totdat ik BIOS settings reset.ph4ge schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:29:
Ik heb een MSI ventus 3070 2x, een B450 Aorus pro wifi en Ryzen 3600. Ik heb de bios van de videokaart en mobo geupdate en de driver van de videokaart ook. Zodra ik echter in mijn bios Resizable BAR aanzet boot mijn computer niet meer. Gelukkig wel als ik het weer uit zet.
Iemand enig idee?
Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar dat is dus precies mijn probleem ook. Hopen op een snelle fix dus!MachIV schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:46:
[...]
Updates zijn er volgens mij nog niet helemaal klaar voor. Ik heb dezelfde videokaart alleen dan met een Aorus B550i. Ik kreeg alleen dan het probleem dat de bootdrive niet meer wordt gevonden totdat ik BIOS settings reset.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Net even gekeken, je moet een compatibele EFI partitie hebben, je kan je oude partitie om laten zetten naar EFI en dan kun je weer booten.ph4ge schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:05:
[...]
Sorry voor de onduidelijkheid, maar dat is dus precies mijn probleem ook. Hopen op een snelle fix dus!
Heb je misschien iets meer informatie hoe ik dat aanpak?unfor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:31:
[...]
Net even gekeken, je moet een compatibele EFI partitie hebben, je kan je oude partitie om laten zetten naar EFI en dan kun je weer booten.
https://www.easeus.com/pa...windows-installation.htmlph4ge schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Heb je misschien iets meer informatie hoe ik dat aanpak?
[ Voor 15% gewijzigd door unfor op 31-03-2021 18:07 ]
Het is mij net gelukt (gratis) met deze guide:ph4ge schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Heb je misschien iets meer informatie hoe ik dat aanpak?
Het ziet eruit alsof deze los liggen, klopt dat of zitten er 'thermal pad' stickers bij om ze op de backplate te plakken? En denken jullie dat het zin heeft in mijn geval (een 3080), de backplate wordt hier "warm" maar kun je niet echt heet noemen. Toch zou ik zeggen voor de warme zomerdagen kan wat extra koeling nooit kwijt, wat denken jullie?
[ Voor 60% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-03-2021 20:44 ]
youtube.com/@hisrep
De GPU is nu zo laag omdat de koeler alleen de GPU echt goed koelt vanwege slecht contact met VRAM. Als VRAM wel goed contact gaat hebben, dan moet de GPU de koeler delen en zal die temp meer oplopen.DeNachtwacht schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:17:
[...]
Het ziet eruit alsof deze los liggen, klopt dat of zitten er 'thermal pad' stickers bij om ze op de backplate te plakken? En denken jullie dat het zin heeft in mijn geval (een 3080), de backplate wordt hier "warm" maar kun je niet echt heet noemen. Toch zou ik zeggen voor de warme zomerdagen kan wat extra koeling nooit kwijt, wat denken jullie?
Ik heb zelf nu trouwens op mijn Gigabyte Vision alles nog eens goed doorgelopen en achter de backplate 2,5mm thermal pads gedaan en de rest van de originele 1mm Thermal Pads vervangen door Gelid. Toch raar hoe dat dan nu weer verschilt tijdens het minen (NiceHash)
Origineel
GPU 32-35
VRAM 104-108
Fan 100%
2mm Gelid fans op VRAM
GPU 52-59
VRAM 88-96
Fan 70%
2mm Gelid fans op VRAM + 1mm Gelid op andere plekken + 2,5mm Gelid achter backplate
GPU 37
VRAM 92-96
Fan 90%
Het luistert dus allemaal toch echt nauw hoe goed je het allemaal aansluit, fijn dat de GPU weer fors lager is maar ik baal nu wel dat de fans standaard op 90% draaien, dat is dus net het verschil tussen wel en niet hoorbaar in de slaapkamer...
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
snap ik, maar omdat het 1 blok is zou je zeggen: als de cpu beter contact maakt omdat die er strakker op zit, zullen de VRAM modules nóg beter contact moeten maken want die zitten dan ook dichter op de thermal pads.Koldur schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:12:
[...]
De GPU is nu zo laag omdat de koeler alleen de GPU echt goed koelt vanwege slecht contact met VRAM. Als VRAM wel goed contact gaat hebben, dan moet de GPU de koeler delen en zal die temp meer oplopen.
youtube.com/@hisrep
Bedankt, met zelf Googlen is het niet gelukt, morgen weer een poging met deze guide.MachIV schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:20:
[...]
Het is mij net gelukt (gratis) met deze guide:
https://www.windowscentra...move-bios-uefi-windows-10
Ja klopt. Ik heb ze binnen, maar twijfel nog of ik ze ga gebruiken. Ook omdat ik wisselende verhalen lees. Heb een ifixit kitje besteld, dus misschien ga ik alle pads wel vervangen door wat beter geleidende (minimaal 12 W/mK). Eerst nog een beetje spelen met de airflow en direct contact van de heatsinks.DeNachtwacht schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:17:
[...]
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar het kan niet anders dan dit zijn. Misschien zijn de pads wel gespleten door de druk en maken die nu gedeeltelijk contact. Hoe dan ook klinkt het zonder de extra pads beter en gewoon goed. Dus daarnaar terug gaan is het slimst.DeNachtwacht schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:36:
[...]
snap ik, maar omdat het 1 blok is zou je zeggen: als de cpu beter contact maakt omdat die er strakker op zit, zullen de VRAM modules nóg beter contact moeten maken want die zitten dan ook dichter op de thermal pads.
Andersom: als in het midden de gpu wat losser op de koeler zit kan het niet zo zijn dat de Thermal Pads aan beide zijden béter contact maken dan de gpu in het midden.
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
De verklaring is gelukkig simpeler; het weer. Het werd gister door de lente temperatuur binnen 22,5 graden, maar na vannacht is het weer gewoon 19. Met als gevolg dat NiceHash nu 37 graden gpu, 92-94 graden vram en 70% fanspeed doet. Prima dus zo, wel jammer dat het in eerste instantie 88 graden was maar ja die paar graden is ook niet zo spannend. Ik hoor het nu iig niet meer in de slaapkamer.Koldur schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:52:
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar het kan niet anders dan dit zijn. Misschien zijn de pads wel gespleten door de druk en maken die nu gedeeltelijk contact. Hoe dan ook klinkt het zonder de extra pads beter en gewoon goed. Dus daarnaar terug gaan is het slimst.
youtube.com/@hisrep
Dit werkte! Helemaal fool proof dus. Bedankt!MachIV schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:20:
[...]
Het is mij net gelukt (gratis) met deze guide:
https://www.windowscentra...move-bios-uefi-windows-10
Live Update werkte niet bij mij ( Maximus Hero XII + MSI 3090 Ventus OC). Dragoncenter inspecteerde het systeem (diepe scan) en zag een BIOS update van rond de 3MB staan.temp00 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 01:02:
MSI kaarten: Dragon Center heb je (gelukkig) niet nodig. Het enige wat je nodig hebt is Live Update (hier te downloaden: http://download.msi.com/uti_exe/mb/LiveUpdate.zip). Waar ik zelf de fout in ging (beetje noobish misschien) is de optie Live update scan (hier verwachtte ik ook vbios updates) en vervolgens geen updates beschikbaar krijgen. Je moet rechstboven op de pijltjes klikken en dan kom je (logischerwijs) bij BIOS Update, daar is wel een vbios update beschikbaar voor je GPU.
[ Voor 42% gewijzigd door GG85 op 01-04-2021 18:53 ]
Welke je kan krijgen.turkeyhakan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:41:
Welke kaart zouden jullie adviseren? Een RTX 3080 of 6900XT? Voornamelijk gaming.
Het is beter om even een losstaand draadje hiervoor te maken. Maken je stelt de vraag hier in het draadje van nvidia, dus dan kun je eigenlijk zelf wel voorspellen welk antwoord je gaat krijgenturkeyhakan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:41:
Welke kaart zouden jullie adviseren? Een RTX 3080 of 6900XT? Voornamelijk gaming.
Besloten het toch er maar op te wagen. Ze plakken wel redelijk, maar een aantal waren onmogelijk los te krijgen zonder ze kapot te maken (zit een folie aan beide kanten). Tip is om ze eerst in de vriezer te leggen. Heb daarnaast mijn hele fan setup omgegooid en op één na blazen ze nu allemaal naar buiten voor negatieve druk. Mijn CPU heeft het toch nooit echt warm. Moet zeggen dat het aardig werkt, gisteren was het echter vrij warm in de woonkamer dus een beetje vertekent beeld.DeNachtwacht schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:17:
[...]
Het ziet eruit alsof deze los liggen, klopt dat of zitten er 'thermal pad' stickers bij om ze op de backplate te plakken?
[ Voor 6% gewijzigd door Snippertje op 27-10-2022 12:17 ]
Lijkt een probleem te zijn met Warzone en Resizable Bar:Mirwits! schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:24:
Ik heb gister voor resizable BAR aan de praat gekregen.
Echter heb ik nu een lagere fps in warzone en had ik soms framedrops.
Iemand anders ook lagere fps en issues in games die het niet ondersteunen?
Ik zal mijn driver opnieuw installeren misschien dat dat scheelt.
i7-10700k | 32GB @3200Mhz | RTX 3090
Eh nee, toen was het nog niet eens actief.Koldur schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:08:
[...]
Lijkt een probleem te zijn met Warzone en Resizable Bar:
https://www.reddit.com/r/...izable_bar_enabled_on_pc/
Niet in geheel, maar als je de post daar eens leest, zie je dat de BIOS setting (die ook al sinds januari op mijn moederbord beschikbaar was) ReBar aangezet was en met uitzetten zijn probleem weg was. Dus het lijkt er wel degelijk mee te maken hebben
Er lijkt daar inderdaad iets niet helemaal goed te gaan. Ik heb een Gigabyte 3080 vision, en daar staan ineens 5 nieuwe firmwares met allemaal andere nummers:Rubenvdk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:56:
Ik heb gisteren de bios van mijn Gigabyte 3090 Gaming OC ge-update, en het lijkt alsof mijn kaart ineens veel stiller is. Eigenlijk zodanig dat ik twijfelde of hij niet op “Silent Mode” stond.
Kan iemand bevestigen of onderstaand nummer de recente versie voor de OC bios is?
94.02.42.40.B7
youtube.com/@hisrep
Klopt. Maar dat schijnt normaal te zijn. Je moet even met GPU-Z (gratis tooltje) kijken welke versie je nu hebt. Dus bijvoorbeeld; heb je nu een F-versie, dan download je de versie “F12”. Heb je bijvoorbeeld een S-versie, dan download je de versie die daarop volgt.DeNachtwacht schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:28:
[...]
Er lijkt daar inderdaad iets niet helemaal goed te gaan. Ik heb een Gigabyte 3080 vision, en daar staan ineens 5 nieuwe firmwares met allemaal andere nummers:
https://www.gigabyte.com/...D/support#support-dl-bios
Ik dacht dat is vast een foutje, maar het staat nu nog steeds online en ik heb nu dus geen idee welke firmware ik moet hebben. F51 want dat is het hoogste nummer? Of is er een andere logica?
[ Voor 5% gewijzigd door Rubenvdk op 02-04-2021 22:36 ]
thanks, ik heb het nu ook gedaan en kom uit op 94.02.42.00.4D als nieuwe firmware. Maar ik had eigenlijk geen idee welke ik hiervoor had.Rubenvdk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:34:
[...]
Klopt. Maar dat schijnt normaal te zijn. Je moet even met GPU-Z (gratis tooltje) kijken welke versie je nu hebt. Dus bijvoorbeeld; heb je nu een F-versie, dan download je de versie “F12”. Heb je bijvoorbeeld een S-versie, dan download je de versie die daarop volgt.
Ligt er net aan wat voor versie je nu hebt draaien. Daarbij zou het als het goed is zo moeten wezen dat als je een verkeerde versie pakt, je vanzelf een melding krijgt dat de geopende versie niet werkt met de huidige geïnstalleerde versie. In theorie kan je dus als het goed is geen verkeerde bios flashen (herhaal, in theorie....)
Ik vraag me alleen af hoe het kan dat mijn kaart ineens stiller is voor mijn gevoel.
UPDATE: Ik besef me nu ineens dat jij natuurlijk andere versie nummers hebt ten opzichte van mijn Gaming OC, maar het principe blijft hetzelfde.
youtube.com/@hisrep
Mooizo. Ja dat zou kunnen inderdaad. Heb jij beide BIOS geflasht? De OC BIOS en SILENT BIOS?DeNachtwacht schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:00:
[...]
thanks, ik heb het nu ook gedaan en kom uit op 94.02.42.00.4D als nieuwe firmware. Maar ik had eigenlijk geen idee welke ik hiervoor had.
Voor wat betreft de fans is het natuurlijk mogelijk dat ze wat optimalisaties hebben uitgevoerd waardoor de gpu minder snel warm wordt, of misschien gingen de fans wel gewoon te snel al draaien
beide is natuurlijk mogelijk.
youtube.com/@hisrep
Een kleine update. Geduld is wel een schone zaak met de Gelid 15W/mK pads. Na een aantal dagen belasting is de VRAM junction temperatuur met waterkoeling inmiddels 8 graden lager tov de standaard pads (Alphacool GPX-N set of Inno3D eigen). GPUtemp is ook tot twee graden gezakt dus het geheel kon zich toch nog wat verder gaan zetten.M-spec schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:47:
Hierbij mijn ervaring met het verwisselen van de originele thermal pads door Gelid Ultimate 15W/mK variant op een 3090 Frostbite incl waterkoeling op de backplate.
Na een aantal tientjes en wat uren verder zou ik deze pads afraden. Tenminste voor deze kaart en type koeler. Ik was al een beetje sceptisch over verschillen in de dubbele cijfers en had het zelf het vermoeden dat er dan geen optimaal contact is geweest. Bij een 3090 hoeft er ook maar 1 van de 24 geheugenmodules net geen goed contact te hebben om bij hoge belasting in een paar minuten een thermal throttle te geven. Het was niet per sé nodig maar gewoon een poging om de temps nog wat verder onderuit te krijgen.
Het resultaat is een max Memory Tjunction van 68°C stock en 74°C @ 11K/22GB ethermine. De temperatuur is tot nu toe 4-6°C lager ten opzichte van de standaard toegepaste pads. Daarvan weet ik overigens de thermische eigenschappen niet, alleen dat deze een stuk zachter zijn en dat er bij het verwijderen weinig van over bleef en veel resten achterliet. Het zweten viel op zich wel mee.
Het verwisselen ging ook niet meteen goed en ik heb de customloop en kaart twee keer uit elkaar kunnen halen. Na de swap was de junction temp juist 10°C hoger met 88°C. De Gelid Ultimate pads hebben een hogere dichtheid, een beetje klei achtig en zijn eigenlijk niet zacht genoeg om kleine aanwezige hoogteverschillen goed op te vangen. Met name tussen de backplate was een issue, die is wel van 3mm dik aluminium maar heeft in het midden geen bevestiging om alles evenredig goed aan te drukken. De kans dat alle geheugenmodules met deze thermal pads dus een even mooie afdruk laten zien voor optimaal contact wordt dus kleiner. Wellicht dat het in de komende dagen nog een beetje gaat settelen maar ik denk niet veel. De interne Delta T van de geheugenmodules blijft ondanks goede koeling toch relatief hoog.
Voor een volgende pad swap zal ik zeker kiezen voor goedkopere en sowieso zachtere pads. Zolang alles maar goed contact heeft met de componenten en net als met verschillen in koelpasta moet de koeler zelf altijd nog in staat zijn alle warmte af te kunnen voeren.
[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 03-04-2021 14:28 ]
Thx. Tijdens gaming blijft de GPUtemp in de 40-47°C range afhankelijk van de instellingen en de CPUtemp 45-60°C.Mirwits! schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:27:
@M-spec Mooi systeem, ziet er netjes uit.
Welke temperatuur hou je op je 3090 en je CPU?
En hoeveel geluid maakt je PC bij intensieve load?
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Thanks voor de info.M-spec schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:52:
[...]
Thx. Tijdens gaming blijft de GPUtemp in de 40-47°C range afhankelijk van de instellingen en de CPUtemp 45-60°C.
Geluid en effectieve koeling is altijd lastig te omschrijven want dit ligt ook aan de toon, setup en flow van de case. Zo is een Evolv ATX standaard een ramp voor waterkoeling en een distriplate achterin is leuk voor de looks maar niet voor de nodige airflow. Ik heb een 3x140mm (420x45) met push/pull in de voorzijde gemaakt en 140x45 radiator in de bodem met fans op 750rpm tot max 1000rpm. Dit geeft een licht geruis en vind ik nog redelijk stil. Tenminste wel als je bedenkt dat er 500W aan de stekker hangt.
Voor zover je het nog niet gedaan hebt even goed checken of het gebruikelijk is voor jouw kaart en of er bijvoorbeeld een groot verschil is als je de case open laat. Een undervolt profiel van 800-900mV instellen kan ook behoorlijk veel uitmaken met soms weinig tot geen prestatieverlies. Als je voor jezelf maar het idee hebt dat er ook niet meer in zit wat geluid en koeling betreft.Mirwits! schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:33:
[...]
Thanks voor de info.
Mijn temperaturen zitten tijdens lange gamesessies hoog in de 80.
Het komt framerate stabiliteit niet ten goede en al mijn fans staan maximaal (ongelooflijke herrie).
Ik ben van plan langzaam over te gaan op water koeling maar jou set-up is een mooi voorbeeld.
Dat is balen zeg.dierkx36 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:23:
Ter info :
Afgelopen maandag is mijn Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite overleden.
Afgelopen donderdag is deze RMA terug gestuurd naar de winkel van aankoop.
Gelukkig nog een nieuwe RTX 3090 iChill Frostbite kunnen kopen... voor veel en veelste veel geld(prijzen slaan echt totaal nergens meer op
maar dat terzijde)
Wat me opviel bij de "nieuwe" RTX 3090 iChill Frostbite is dat ze de thermal pads onder de watercooler hebben aaangepast : deze zijn nou wit, lijken dikker en groter dan bij de eerste serie.
GPU en VRAM temperaturen waren ook een stuk lager dan bij de oude : 45 graden GPU max en 65 VRAM met Timespy stresstest.
Persoonlijk verwacht ik niet voor de komende eeuw wisseling nog iets te horen van de RMA.
Jammer genoeg ben ik er ook niet achter gekomen wat nou de oorzaak van het overlijden was, gezien ook mijn PCI-E SSD (Samsung 970 Evo 2Tb) gelijktijdig de geest heeft geven.
Ik vermoed een overspanning, maar raar genoeg was de RAM nog uitstekend in orde.
Ik kan pas verder onderzoeken als ik terug in Nederland ben
Gezien het videokaart te kort tegenwoordig hoop ik dat de winkel een refund geef maar we gaan het zien.M-spec schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:42:
[...]
Voor zover je het nog niet gedaan hebt even goed checken of het gebruikelijk is voor jouw kaart en of er bijvoorbeeld een groot verschil is als je de case open laat. Een undervolt profiel van 800-900mV instellen kan ook behoorlijk veel uitmaken met soms weinig tot geen prestatieverlies. Als je voor jezelf maar het idee hebt dat er ook niet meer in zit wat geluid en koeling betreft.
Een uitgave voor een customloop moet je ook wel een beetje als hobby zien om het te rechtvaardigen en kan net zo goed een uitdaging zijn voor het beste resultaat. En zijn ook genoeg voorbeelden van uitgebreide customloops met meerdere radiatoren wat meer show dan koeling is door verkeerde plaatsing e.d. Goed info op doen dus. Een pm mag ook als je wat wilt weten.
[...]
Dat is balen zeg.Als twee componenten op hetzelfde moment de geest geven lijkt mij ook iets meer dan toeval te zijn. Of een gevolg van de ander met een sluiting oid. Wel weer goed te horen dat er al verschil is met de toepassing van de standaard pads. Dit was bij meerdere release exemplaren waaronder mijn eigen niet goed of soms zelfs vergeten/weggelaten vergeleken met de voorschriften van Alphacool.
Om dezelfde reden van 'ergens in de onbekende toekomst' heb ik dan geen RMA gedaan in overleg met de winkel want toen was er niks leverbaar op korte termijn. Maarja, defect is een ander verhaal. Afgelopen week zag inderdaad nog wel een paar stuk op voorraad en is niet misselijk nee, die prijsverhoging. Je ziet de RMA dan wel een keer terug en is vast wel weer een koper voor.
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
[ Voor 7% gewijzigd door Snippertje op 27-10-2022 12:18 ]
[ Voor 71% gewijzigd door Notenkraker20 op 04-04-2021 22:23 ]
Op evga forum loopt een heel lang ticket hierover wellicht hier je bevindingen bij zetten (pinnedNotenkraker20 schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:14:
Gisteren mijn FTW3 3090 retour EVGA gestuurd voor RMA, dramakaart. Zit overduidelijk een ontwerpfout in maar EVGA zit met bek vol tanden, ze bieden wel eenmalig een geen-gezeur vervanging voor een nieuw exemplaar maar ook deze zijn gewoon niet in orde.
Kaartje met maar liefst 3 8Pin PCI-E connectoren overbelast het PCI-E slot, zelf 80W+ uit de slot gezien en de 3e 8Pin power draw is veel lager dan van de andere twee connectoren.
Ze adverteren met ~500W PL in OC stand (nieuwe revisie wordt met 500W XOC BIOS geleverd) maar je krijgt 400-440 als je geluk hebt, door een ontwerpfout kan de kaart niet alle beschikbare power gebruiken.
De mijne kwam daardoor niet boven de 1920MHz / 420W uit, nul overklokmarge ook.
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
[ Voor 19% gewijzigd door Notenkraker20 op 05-04-2021 01:31 ]
Nu hebben alle merken wel hun 'lemons' maar EVGA begint een fiks slechte reputatie op te bouwen zo langzamerhand. Van de 20 serie kaarten heb ik geen idee maar bij de 10 serie waren ook al problemen met niet/slecht geplaatste thermal pads en nu dit. Met hun voedingen heb ik ook alleen maar problemen gehad. Het is dat ze goede garantie en een step programma hebben anders waren ze helemaal onderaan mijn lijstje met AIB's gekomen.Notenkraker20 schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:27:
Eergisteren mijn exemplaar RMA gestuurd richting GraefelflingDe vervanger ga ik niet meer uitpakken, gaat direct op Marktplaats
Mijn vetrouwen in EVGA is in ieder geval weg, men meldt dat zelfs de vervangers niet de beschikbare power limit kunnen benutten. Er is gewoon iets niet goed met dit ontwerp, hoort niet in een van de duurste 3090 modellen.
Het geeft ook geen goed gevoel over de levensduur van de kaart, omdat niemand weet wat het probleem nu precies is. Misschien zit ik over een paar maanden met een uitgefikte 3090 en een kapotte PCI-E slot?Er waren al gevallen van overleden FTW3s.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Iemand anders met dit probleem opzadelen? En ook nog eens winst maken op je kaart zeker.Notenkraker20 schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:27:
Eergisteren mijn exemplaar RMA gestuurd richting GraefelflingDe vervanger ga ik niet meer uitpakken, gaat direct op Marktplaats
Mijn vetrouwen in EVGA is in ieder geval weg, men meldt dat zelfs de vervangers niet de beschikbare power limit kunnen benutten. Er is gewoon iets niet goed met dit ontwerp, hoort niet in een van de duurste 3090 modellen.
Het geeft ook geen goed gevoel over de levensduur van de kaart, omdat niemand weet wat het probleem nu precies is. Misschien zit ik over een paar maanden met een uitgefikte 3090 en een kapotte PCI-E slot?Er waren al gevallen van overleden FTW3s.
De powerdraw door het PCIE slot is dan simpelweg buiten specificaties en mag niet zo zijn. De behaalde kloksnelheid met 420W is ook slecht dus lijkt er duidelijk iets niet goed met de powerverdeling.Notenkraker20 schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:14:
Gisteren mijn FTW3 3090 retour EVGA gestuurd voor RMA, dramakaart. Zit overduidelijk een ontwerpfout in maar EVGA zit met bek vol tanden, ze bieden wel eenmalig een geen-gezeur vervanging voor een nieuw exemplaar maar ook deze zijn gewoon niet in orde.
Kaartje met maar liefst 3 8Pin PCI-E connectoren overbelast het PCI-E slot, zelf 80W+ uit de slot gezien en de 3e 8Pin power draw is veel lager dan van de andere twee connectoren.
Ze adverteren met ~500W PL in OC stand (nieuwe revisie wordt met 500W XOC BIOS geleverd) maar je krijgt 400-440 als je geluk hebt, door een ontwerpfout kan de kaart niet alle beschikbare power gebruiken.
De mijne kwam daardoor niet boven de 1920MHz / 420W uit, nul overklokmarge ook.
Niemand?turkeyhakan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:21:
Zijn er hier Tweakers met een AORUS GeForce RTX 3080 MASTER 10G? Hoe bevalt deze kaart? Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de VRAM temperaturen tijdens het gamen, bijv. FS2020.
Ik heb de AORUS 3080 Xtreme , zou heel gelijkaardig moeten zijn , maar de standaard pads die Gigabyte gebruikt voor het VRAM te koelen laten toch de wensen over. 3 weken minen en de pads zorgende voor vram temperaturen van 100-104°C met fans op max.turkeyhakan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:25:
Zijn er hier Tweakers met een AORUS GeForce RTX 3080 MASTER 10G? Hoe bevalt deze kaart? Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de VRAM temperaturen tijdens het gamen, bijv. FS2020.
Verder is er ook een rev 2.0, naast de extra 6 pin schijnt deze een betere backplate te hebben. Iemand?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq