HexerPsy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 02:05:
Hoi hoi!
Ik dacht, wilde even wat info delen over mijn RTX 3060Ti - OC Strix. Sinds ik de kaart had ingebouwd en overgeclockt, kreeg ik wat rare driver crashes. Schermen gaan zwart, programma/spel crasht...
TLDR Het boost probleem van RTX 3000 dat met de driver zou zijn opgelost, is nog steeds relevant. Overclock was te hoog, wat leidde tot zeldzame driver crashes.
----------
i7 8700K @4.6GHz
Noctus NH-U14S
48GB RAM 3200MHz
Asus Z370-E Gaming
Asus Strix 3060Ti 8GB (x16) in bovenste PCIe slot
MSI 2060 6GB (x4) in 3e PCIe slot (blender addon render card)
Corsair HX1200W PSU
ROG PG278Q (144Hz 1440p Gsync monitor) + niet noemenswaardige standaard monitors ernaast.
Sinds op de RTX3080 de boostclock te aggressief gedroeg en dit gefixt was in de drivers, ging ik er vanuit dat dit ook gefixt zou zijn voor de 3060Ti.
Overclocking met MSI Afterburner was epic: +225 op de core was unstable, +200MHz was stable.
Memory slider ging maximaal tot +1500MHz, ook dat werkte prima zonder error correcting performance dip.
Waarschijnlijk te danken aan de gigantische koeler die alles onder de 65C houdt, ongeacht de load die je erop zet.
Normaal gesproken haal ik daar 25 a 50 MHz vanaf, omdat ik test met Heaven, blender en 3DMark - en daarmee vindt ik niet alle onstabiliteit. Normaal gesproken doet Folding@Home dat wel; die is zeer gevoelig voor slechte overclocks... Ook F@H vond de overclock stabiel en gaf geen crashes of errors:
3060Ti met +165MHz op de core en +1200MHz op memory.
En toen.....
Regelmatig kreeg ik geflikker... Scherm gaat voor een paar frames zwart - zelfs wanneer je in excel bezig bent... Iets dat mij wees op problemen met een kaart die van idle naar max power ging... Dat bleek een driver probleem met Gsync te zijn: 144Hz geeft geflikker, maar 120Hz niet. En door Gsync alleen voor fullscreen games in te stellen ipv ook de rest van de desktop, wordt dat probleem grotendeels verhopen.
Nvidia schiet zich zo'n eenmaal per jaar in de voet door zijn eigen gsync ondersteuning te mollen.
Maarrr.... Nvidia driver bleef crashen na het Gsync probleem te hebben ontweken. Spel/applicatie blijft draaien op een laag frame rate, en dan hangen - schermen zwart voor een paar seconden, beeld komt terug en het spel is gecrasht. Soms starten bepaalde games niet tot een reboot.
Het deed me zelfs twijfelen aan de RAM, omdat ik driver corruptie door slechte RAM begon te verdenken; zo random leken de crashes te zijn.
Het veroorzaakt zelfs crashes van iCUE (RGB software van corsair, die alles voor mij aanstuurt). Het programma crasht namelijk wanneer de PC is gelockt bijvoorbeeld.
Ik kan het probleem op geen enkele manier goed reproduceren. Ik kan ook aan de monitor apps niet zien bij welke core clock de driver crasht... Maar als ik dan nog wat meer OC er vanaf snoep, komen de crashes niet meer terug. Nvidia's boost algoritme blijft een mysterie voor mij...
Uiteindelijk draait de 3060 Ti nu met +150Mhz op de core en +1000MHz op memory.
Hoop dat iemand hier wat aan heeft. Hoewel de OC dus veel belovend was, bleek echte stabiliteit een heel erg stuk lager te zitten...