Aah, ok. HA is van origine niet meer dan een python script. Normaal was dit dus geen probleem omdat je dit gewoon op de HA Host afhandelde. Met alle fancy nieuwe deployments in VM's en Dockers wordt dit iets lastiger.
In docker is het eenvoudig: bindmount de folder op /media in de container en je bent klaar.
In VM's wordt het lastiger. Hier draait namelijk HA OS. Dit is zowat volledig dicht getimmerd.
Je kan wel in de core komen via ssh als je wilt maar sommige dingen kun niet veranderen doordat het in squashfs zit. Sommigen kunnen weer wel maar die gaan verloren bij een update. Echt handig is dat niet.
Ik zou eens proberen met de
shell_command optie. Hiermee dan cli commands uitvoeren. Dit wordt vanuit de 'homeasstant' container gedaan als ik me goed herinner. Dus alle paden, binaries en andere zaken moet je vanuit DIE container bekijken. Mogelijk dat het wel vanuit de core uitgevoerd wordt, dan moet je dus de juiste paden voor de core gebruiken (dus bv /mnt/media ipv /media), maar die gegevens kan je uit je docker containers halen/via je container shells inloggen en rondkijken.
Het eenvoudigste is denk ik een shell tegen de 'homeassistant' container te openen en daar te kijken of cifs/smbfs modules geladen zijn of gewoon domweg de mount commands proberen en kijken naar de errors.
Ik zou iets in de trant van dit proberen:
code:
1
| $ mount -t cifs -o username=USER,password=PASSWORD //<ip>/path /media |
Als dat werkt dan via configuration.yaml proberen:
code:
1
2
| shell_command:
mount_media: mount -t cifs -o username=USER,password=PASSWORD //<ip>/path /media |
Je kan dit shell command dan triggeren via een switch of een automation die je ieder HA startup runt.
Met bovenstaande zou het dus moeten blijven werken met reboots en upgrades.
Het is mij alleen nog maar gelukt om met de web interface via SSH in te loggen. Alle andere methode geven "connection refused"
Op de configuration tab van de ssh addon moet in de sectie network in de kolom host een poort ingevuld, gesaved, en de addon herstart zijn. Heb je die?
Heb je de poort in KVM gefwd naar HA?
Gebruik je de goede key? Draai anders ssh eens met -vvv en kijk waar het fout gaat.
Maar voor vandaag geef in het op. Ik had mijzelf het bos in gestuurd door mijn eigen home directory onbedoeld van eigenaar te veranderen waardoor mijn SSH key werd geweigerd. Voordat ik dat door had....
Gelukkig weer opgelost. Maar voor vandaag heb ik er ff genoeg van.
altijd lachen dit
Dit weekend ga ik proberen SSH toegang te krijgen via de cli.
Nogmaals, gaat je heel weinig brengen voor dit (en alles wat je nog zou willen gaan doen) doordat alles met containers werkt in HA. Je ssh-t nu dus alleen naar een dedicated ssh container waar een aantal kern mappen beschikbaar zijn gemaakt. hierdoor kan je de benodigde data accessen en ha instellingen wijzigen maar dat is het wel zo'n beetje. Je hebt nog steeds geen toegang tot de core.
Het feit dat root geen wachtwoord heeft zit mij ook niet lekker.
De account? Komt doordat je in een container terecht komt. Buiten de data die gemount kan je er toch niet veel.
Voor ssh login kan je gewoon keys instellen door die in de config te zetten dus kan gewoon veilig. Maar ik denk dat je dan wel andere/grotere issues hebt als men al tot hier in je netwerk zit.