Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:36
Goedemorgen mede-Tweakers,

Het dak van onze garage hangt een stukje over, zodat je ook bij de voordeur droog staat. Zoiets zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/a2/9f/3d/a29f3dd26a8090664f2bf0274db3cac7.jpg

De vorige bewoner van ons huis heeft ooit een simpele buitenlamp met sensor opgehangen. Functioneel, maar niet mooi. Nu zag ik ooit eens een voorbeeld van iemand die daar een paar spotjes in had gemaakt. Vond ik mooi, dus ik heb een paar maanden geleden in een opwelling een setje inbouwspots van Paulmann gekocht met een 3-staps dimfunctie.

Nu ben ik er eindelijk aan toe om ze te installeren, maar vraag ik me eigenlijk af of ik er nog wat meer functionaliteit aan toe kan voegen. Het meest eenvoudige is natuurlijk om ze gewoon op de huidge binnenschakelaar aan te sluiten, 's avonds handmatig aan te zetten (100% of 50%) en bij het naar bed gaan dimmen tot 25% of helemaal uit.

Een stapje verder/fijner/mooier zou het zijn als ik er een timer achter kan zetten die dat voor me regelt, zodat ik er niet meer naar om hoef te kijken en in het meest ideale geval zet ik er ook nog een bewegingssensor bij in de hoek, zodat bij "gasten" 's nachts het dimmen wordt opgeheven en de boel weer volle bak aan gaat.

Korte vraag eigenlijk: zou dat mogelijk zijn met zo'n setje als ik nu heb? Of kan ik dan beter een paar slimme GU10-spotjes erin stoppen en de boel automatiseren? Ik heb al een Ikea Tradfri bridge staan, daar zou het misschien mee kunnen :?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo uit de doos is het denk ik lastig te automatiseren. Niet onmogelijk om er iets voor te maken maar niet met standaard componenten. Dan kom je al aan iets als gaan spelen met een Sonoff/Shelly met Tasmota ofzo. En zie dat alle smart in de spotjes zit, dus als ze (of één) stuk gaan dan hang je eigenlijk al.

Maar ik denk dat dit al aardig ver te doen is met Tradfri. Nu ken ik niet alle opties van de app/bridge maar dit lijkt me wel mogelijk, zeker op tijd. Als je al een bridge en een lamp hebt zou je dat al eens kunnen proberen. Hoef je alleen een bewegingsmelder te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik heb hier Hue, Ikea en klikaanklikuit.

Die laatste voor buiten, 'domme opstelling ' met draadloze lichtsensor. Maar voor mij het prettigste van de 3 systemen. Simpel, compatibel (gux53?? spots , die platte schijven), onzichtbaar achter origineel schakelmateriaal.

Wat spaar je uit met het dimmen? Een boef zal er ook niet voor wegrennen denk ik. Ik vind een beetje volle permanente verlichting ook wat luxer staan ipv die sensor toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:36
jnr24 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:45:
Wat spaar je uit met het dimmen? Een boef zal er ook niet voor wegrennen denk ik. Ik vind een beetje volle permanente verlichting ook wat luxer staan ipv die sensor toestanden.
Energie ;) Nee, het gaat me niet zo zeer om het afschrikeffect, ik vind 't gewoon mooier om ze 's nachts heel zacht te hebben staan.

Uit z'n hoofd is het een kleine 500lm per spot, om dat nou (x3) de hele nacht te hebben branden voelt wel een beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Je komt al snel op iets als Domoticz of Home Assistant met een Z-Wave of Zigbee dimmer wil je "domme" lampen kunnen regelen. Anders moet je slimme spots kopen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Stalensnuitje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:53:
[...]

Energie ;) Nee, het gaat me niet zo zeer om het afschrikeffect, ik vind 't gewoon mooier om ze 's nachts heel zacht te hebben staan.

Uit z'n hoofd is het een kleine 500lm per spot, om dat nou (x3) de hele nacht te hebben branden voelt wel een beetje overkill.
Ik heb 470lm downspots GX53 boven een donkere garagedeur/bestrating, dat is echt bijna oriëntatieverlichting, boven een enkele witte deur boven wit terras is al iets beter.

Een 2 maal 470lm wandspot up&down bij de voordeur (witte kozijnen en afdakje) is prima, niks overdreven fel.

Ik zou er zo nog 5 spots bij maken als ik tijd en zin had om dat netjes te doen.

Ik had ooit een 500W halogeen, je denkt minsten dat je de hele straat verblindt maar buiten valt dat best mee.
Pagina: 1