In je card. Afhankelijk van hoe je je lovelace opbouwt, in je ui-lovelace.yaml dus, of in de card zelf via de frontend_Marcel_1973 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:27:
Ik ben er ff vanaf geloof ik.
Ik via HACS de Gauge card. En een sensor die daar gebruik van gaat maken.
Nu wil ik de Gauge met de drie kleurtjes vormgeven, maar ben volledig kwijt waar ik die code nu in moet zetten. In configuration.yaml, ui-lovelace.yaml, of....
Thnx, toch op goede weg dus.
Wel dus bijzonder. Want krijg de kleuren (nog) niet.
In yaml, wijzigt er niets.
In card zelf alleen maar foutmeldingen. Ik ga ff verder pielen.
*edit*
Ik kijk dus volledig over de schakelaar “ernst” heen...
Gefixt.
*edit*
Gefixt.
[ Voor 18% gewijzigd door _Marcel_1973 op 07-02-2021 11:50 ]
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Dit al wel geraadpleegd?_Marcel_1973 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:48:
Thnx, toch op goede weg dus.
*edit*
Gefixt.
https://www.home-assistant.io/lovelace/gauge/
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ja @Rianata
Rare is was alleen dat ik de code ingetoetst had, HA opnieuw opgestart maar niets... Vandaar dat ik begon te twijfelen waar je dat überhaupt moest intoetsen.
Ook met de code editor, alleen maar een foutmelding.
Totdat ik op de kaart zelf het schakelaartje “ernst” zag, daar kon ik de percentages invullen. Dus inmiddels gelukt.
Rare is was alleen dat ik de code ingetoetst had, HA opnieuw opgestart maar niets... Vandaar dat ik begon te twijfelen waar je dat überhaupt moest intoetsen.
Ook met de code editor, alleen maar een foutmelding.
Totdat ik op de kaart zelf het schakelaartje “ernst” zag, daar kon ik de percentages invullen. Dus inmiddels gelukt.
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Even een zelf quote.Langerakpc schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:43:
Omdat mijn experiabox V8 het niet meer deed heeft KPN mij een nieuwe gestuurd ->V10. Weet niet of ik daar blij mee moet zijn maar de wifi en tv werken weer.
Nu komt het volgende.
Ik heb HA supervised draaien in Proxmox en heb alles op vast ip adressen zitten.
proxmox zit op .2.35 en HA op .2.36 intern kan ik overal op inloggen en werkt alles.
volgende stap is dat ik duckdns heb draaien welke de ip goed en correct doorgeeft.
daarnaast heb ik Nginx Proxy Manager voor de ssl verbinding. En hier gaat het fout.
ik kom niet meer in mijn installatie vanuit buiten.
port forwarding heb ik als volgt
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit lijkt me goed tot nu toe.
Mijn config van NPM is
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 domain: xxxxxxxxxx.duckdns.org certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem hsts: max-age=31536000; includeSubDomains customize: active: false default: nginx_proxy_default*.conf servers: nginx_proxy/*.conf cloudflare: false
Logboek zie ik
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 [cont-init.d] 00-banner.sh: exited 0. [cont-init.d] 01-log-level.sh: executing... [cont-init.d] 01-log-level.sh: exited 0. [cont-init.d] mysql.sh: executing... [cont-init.d] mysql.sh: exited 0. [cont-init.d] nginx.sh: executing... [cont-init.d] nginx.sh: exited 0. [cont-init.d] npm.sh: executing... [cont-init.d] npm.sh: exited 0. [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. [10:37:39] INFO: Starting the Manager... [10:37:39] INFO: Starting NGinx... [2/7/2021] [10:37:47 AM] [Migrate ] › ℹ info Current database version: 20201014143841 [2/7/2021] [10:37:47 AM] [IP Ranges] › ℹ info Fetching IP Ranges from online services... [2/7/2021] [10:37:47 AM] [IP Ranges] › ℹ info Fetching https://ip-ranges.amazonaws.com/ip-ranges.json [2/7/2021] [10:37:48 AM] [IP Ranges] › ℹ info Fetching https://www.cloudflare.com/ips-v4 [2/7/2021] [10:37:48 AM] [IP Ranges] › ℹ info Fetching https://www.cloudflare.com/ips-v6 [2/7/2021] [10:37:48 AM] [SSL ] › ℹ info Let's Encrypt Renewal Timer initialized [2/7/2021] [10:37:48 AM] [SSL ] › ℹ info Renewing SSL certs close to expiry... [2/7/2021] [10:37:48 AM] [IP Ranges] › ℹ info IP Ranges Renewal Timer initialized [2/7/2021] [10:37:48 AM] [Global ] › ℹ info Backend PID 535 listening on port 3000 ... [2/7/2021] [10:37:55 AM] [Nginx ] › ℹ info Reloading Nginx [2/7/2021] [10:37:55 AM] [SSL ] › ℹ info Renew Complete `QueryBuilder#allowEager` method is deprecated. You should use `allowGraph` instead. `allowEager` method will be removed in 3.0 `QueryBuilder#eager` method is deprecated. You should use the `withGraphFetched` method instead. `eager` method will be removed in 3.0 Connection Error: Error: Connection lost: The server closed the connection. [2/7/2021] [10:41:21 AM] [Access ] › ✖ error users:get 1 read ECONN QueryBuilder#omit is deprecated. This method will be removed in version 3.
Waar gaat het fout?
Draai ook MariaDB
Ik heb niets veranderd in de wisseling van V8 naar V10
ik heb de open geforwarde poorten geprobeerd, maar de open port check tool zegt dat ze dicht zijn??
Checked op https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Hoe kan ik dan toch forwarden op een V10?
Wijziging :: oplossing.
In de V10 staat al een standaard http en https server ingesteld. Hierdoor kon HA er niet op.
[ Voor 3% gewijzigd door Langerakpc op 07-02-2021 12:14 ]
Hallo allemaal,
Ik ben net begonnen met HA. Ik heb al wat automatiseringen gemaakt maar met een simpele automatisering voor mijn badkamer kom ik niet helemaal uit. Kunnen jullie mij helpen?
Het probleem is dat het licht wel altijd aangaat als ik binnenkom maar soms, als ik nog in de badkamer ben, vroegtijdig uitgaat en dan voor 30 seconden ofzo niet meer aangaat. Klopt mijn automatisering dan wel?
Ik ben net begonnen met HA. Ik heb al wat automatiseringen gemaakt maar met een simpele automatisering voor mijn badkamer kom ik niet helemaal uit. Kunnen jullie mij helpen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: 'Licht in badkamer aan ' description: '' trigger: - type: motion platform: device device_id: ef38883e1bd908602ec93795d2384085 entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_f328ab04_ias_zone domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: [] action: - service: switch.turn_on data: {} entity_id: switch.lumi_lumi_plug_mmeu01_3dde773c_on_off mode: restart |
Het probleem is dat het licht wel altijd aangaat als ik binnenkom maar soms, als ik nog in de badkamer ben, vroegtijdig uitgaat en dan voor 30 seconden ofzo niet meer aangaat. Klopt mijn automatisering dan wel?
@Bas19851
Ik zie alleen de automatisering voor het inschakelen. Niets voor het uitschakelen?
Bovendien zie ik geen toestand bij de trigger; ik neem aan er iets van 'on' of 'motion' bij moet als nieuwe toestand.
Van dit soort situaties zijn er legio, volgens mij zit er zelfs een standaard blueprint in HA voor dit soort logica.
https://community.home-assistant.io/c/blueprints-exchange/53
Ik zie alleen de automatisering voor het inschakelen. Niets voor het uitschakelen?
Bovendien zie ik geen toestand bij de trigger; ik neem aan er iets van 'on' of 'motion' bij moet als nieuwe toestand.
Van dit soort situaties zijn er legio, volgens mij zit er zelfs een standaard blueprint in HA voor dit soort logica.
https://community.home-assistant.io/c/blueprints-exchange/53
Bedankt voor je reactie Rudolf. Ik ga wel even speuren op die blueprintspagina. Voor het uitgaan heb ik een aparte automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| alias: 'Licht in badkamer uit ' description: '' trigger: - type: no_motion platform: device device_id: ef38883e1bd908602ec93795d2384085 entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_f328ab04_ias_zone domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 condition: - condition: device type: is_on device_id: d7f227a5b3770ce0dfb176ec5c0993c0 entity_id: switch.lumi_lumi_plug_mmeu01_3dde773c_on_off domain: switch action: - service: switch.turn_off data: {} entity_id: switch.lumi_lumi_plug_mmeu01_3dde773c_on_off mode: single |
Stimpy68 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:58:
[...]
Sterker nog... dat is mijn grafiek!Die heb je van de blogpost van HA gehaald

Lui hè. Ipv zelf een screenshotje maken wat er bijna hetzelfde uitziet, in mijn fotoalbum zetten (en niet te groot natuurlijk, anders gaat Tweakers weer zeuren), en dan linken was dit een stuk sneller
Maar ook ik ben er nog niet uit welke integratie oid dit nu veroorzaakt. Het is in ieder geval duidelijk dat dit met de 2021.2.x release is geïntroduceerd.
Een totaal andere installatie van een kennis die een RPI4 gebruikt loopt ook elke keer vast op zijn 2GB geheugen, dus ook dat geeft geen extra inzicht in de mogelijke oorzaak.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb ook een Pi4 met de laatste release, maar zit en blijft netjes rond de 20% gebruik draaien. Ik heb de volgende add-ons:Mars Warrior schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:23:
[...]
![]()
Lui hè. Ipv zelf een screenshotje maken wat er bijna hetzelfde uitziet, in mijn fotoalbum zetten (en niet te groot natuurlijk, anders gaat Tweakers weer zeuren), en dan linken was dit een stuk sneller
Maar ook ik ben er nog niet uit welke integratie oid dit nu veroorzaakt. Het is in ieder geval duidelijk dat dit met de 2021.2.x release is geïntroduceerd.
Een totaal andere installatie van een kennis die een RPI4 gebruikt loopt ook elke keer vast op zijn 2GB geheugen, dus ook dat geeft geen extra inzicht in de mogelijke oorzaak.
:strip_exif()/f/image/emVhH5gE9VA8pflStC57Og6p.jpg?f=fotoalbum_large)
@kepler en welke integraties? De addons zijn dockercontainers, en in het geval wat we nu hebben is het de home assistant container die geheugen pakt.
ah ok, hieronder de integraties en voor de zekerheid ook de lovelace.Stimpy68 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:38:
@kepler en welke integraties? De addons zijn dockercontainers, en in het geval wat we nu hebben is het de home assistant container die geheugen pakt.
/f/image/zBmaJPHxhkY2JTzT5DqGKh3V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/40O0jpIzBgnsjlX6uD0Z4XEE.png?f=fotoalbum_large)
@kepler Thanks, inderdaad geen Brother integratie.
Na installatie van 2021.2.2 en verwijderen van de Brother integratie bleef het stabiel. Heb nu de integratie weer geïnstalleerd. NU maar weer afwachten wat het doet.
Na installatie van 2021.2.2 en verwijderen van de Brother integratie bleef het stabiel. Heb nu de integratie weer geïnstalleerd. NU maar weer afwachten wat het doet.
Ik heb ook nooit een brother integratie gehad, maar ook t geheugenverbruik hoor, dus daar is t niet specifiek aan te koppelen. Hoewel die momenteel al de hele dag 'keurig' op 85-89 % zit van die 4GB.Stimpy68 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:45:
@kepler Thanks, inderdaad geen Brother integratie.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik exact gehad wat jullie nu schrijven, maar dan 5-6 weken geleden. Toen alle add-ons gestopt, dat werkte. Alles weer 1 voor 1 aan gezet en het probleem was opeens verdwenen...
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.... heb al veel gelezen maar kom er niet uit.
Ik heb een bestaande Domoticz installatie, met op dezelfde Raspberry Pi (Pi3B) ook zigbee2mqtt geinstalleerd. Tevens nog een tweede Pi met daarop pmaxd, wat een linux integratie is van mijn Visonic alarm systeem. Middels simpele json scripts kan ik virtuele schakelaars in domoticz aan/uit zetten.
Nu heb ik een nieuwe Pi gekocht (4B met 4Gb geheugen) en daarop Home Assistant gezet. Ik wil graag proberen over te stappen naar HA. De zigbee2mqtt en de pmax integratie krijg ik niet aan de praat.
Ik probeer nu de zigbee2mqtt van de Pi3B op te nemen in de Home Assitant. Ik heb de addon zigbee2mqtt geinstalleerd op home assistant, totdat ik bedacht dat dat geen zin had...immers, er draait ergens al een zigbee2mqtt. De how-to's die ik vind die laten zien over hoe een zigbee2mqtt kan communiceren als de coordinator op een andere pi staat, maar niet hoe HA kan communiceren als ook zigbee2mqtt op die andere Pi staat.
Ook kan ik niet achterhalen hoe ik vanaf een andere Pi middels een json commando een switch aan/uit kan zetten in HA.
Iemand een idee? Alvast enorm bedankt!
Ik heb een bestaande Domoticz installatie, met op dezelfde Raspberry Pi (Pi3B) ook zigbee2mqtt geinstalleerd. Tevens nog een tweede Pi met daarop pmaxd, wat een linux integratie is van mijn Visonic alarm systeem. Middels simpele json scripts kan ik virtuele schakelaars in domoticz aan/uit zetten.
Nu heb ik een nieuwe Pi gekocht (4B met 4Gb geheugen) en daarop Home Assistant gezet. Ik wil graag proberen over te stappen naar HA. De zigbee2mqtt en de pmax integratie krijg ik niet aan de praat.
Ik probeer nu de zigbee2mqtt van de Pi3B op te nemen in de Home Assitant. Ik heb de addon zigbee2mqtt geinstalleerd op home assistant, totdat ik bedacht dat dat geen zin had...immers, er draait ergens al een zigbee2mqtt. De how-to's die ik vind die laten zien over hoe een zigbee2mqtt kan communiceren als de coordinator op een andere pi staat, maar niet hoe HA kan communiceren als ook zigbee2mqtt op die andere Pi staat.
Ook kan ik niet achterhalen hoe ik vanaf een andere Pi middels een json commando een switch aan/uit kan zetten in HA.
Iemand een idee? Alvast enorm bedankt!
zigbee2mqtt moet draaien op de host waar de usbkey in zit.jelleeelco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:31:
Je moet ook een mqtt broker (vaak mosquitto) hebben. Het maakt niet uit waar deze broker draait als die maar bereikbaar is vanaf de host waarop z2m draait.
In de z2m webinterface kan je eenvoudig de switch "HA discovery" aanzetten. Dit zorgt ervoor dat HA alle sensoren direct 'vind' en je ze niet met de hand hoeft toe te voegen.
In HA kan je nu met de mqtt integratie eenvodig je zigbee spullen toevoegen.
Vul in die integratie je mqtt broker ip adress (en andere gegevens) en het zou direct moeten werken.
Helaas, is niet zo eenvoudig met HA.Ook kan ik niet achterhalen hoe ik vanaf een andere Pi middels een json commando een switch aan/uit kan zetten in HA.
Hier wat info.
Allereerst ontzettend bedankt voor je supersnelle reactie!!! Kom er niet helemaal uit maar ben wel stapjes verder denk ik.
Iets dat ik vergeten ben?
Daar draait het ook, dat moet goed zitten.zigbee2mqtt moet draaien op de host waar de usbkey in zit.
Gedaan! Ik heb de mosquitto addon geinstalleerd in HA en geconfigureerd zoals je zei.Je moet ook een mqtt broker (vaak mosquitto) hebben. Het maakt niet uit waar deze broker draait als die maar bereikbaar is vanaf de host waarop z2m draait.
Done!In de z2m webinterface kan je eenvoudig de switch "HA discovery" aanzetten. Dit zorgt ervoor dat HA alle sensoren direct 'vind' en je ze niet met de hand hoeft toe te voegen.
Kan in die mqtt integratie (ik neem aan dat je de Mosquitto broker integratie bedoeld?) geen veld vinden voor broker IP adress. Er komt ook niets binnen...In HA kan je nu met de mqtt integratie eenvodig je zigbee spullen toevoegen.
Vul in die integratie je mqtt broker ip adress (en andere gegevens) en het zou direct moeten werken.
Aah, daar zit je denkfout. mosquitto en de mqtt integratie zijn verschillende dingen. Dit is de dataflow:jelleeelco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:01:
Kan in die mqtt integratie (ik neem aan dat je de Mosquitto broker integratie bedoeld?) geen veld vinden voor broker IP adress. Er komt ook niets binnen...
zigbee device --> z2m --> mosquitto --> mqtt integratie --> HA
In HA: ga naar configuration --> integrations en voeg daar een nieuwe toe: MQTT
Edit, sorry ik heb te snel gelezen
Zie je niets op de broker binnenkomen? Hoe zie je dat? De broker is alleen een server die mqtt data ontvangt. de broker zorgt er NIET voor dat deze dat in je HA beschikbaar is. Zie bovenstaande data flow.
ps, als je mij quote of mentioned dan zie ook ook dat je gereageerd hebt
[ Voor 21% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-02-2021 17:30 ]
Ha, met quoten is iets verkeerd gegaansjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:27:
[...]
Aah, daar zit je denkfout. mosquitto en de mqtt integratie zijn verschillende dingen. Dit is de dataflow:
zigbee device --> z2m --> mosquitto --> mqtt integratie --> HA
In HA: ga naar configuration --> integrations en voeg daar een nieuwe toe: MQTT
Edit, sorry ik heb te snel gelezen
Zie je niets op de broker binnenkomen? Hoe zie je dat? De broker is alleen een server die mqtt data ontvangt. de broker zorgt er NIET voor dat deze dat in je HA beschikbaar is. Zie bovenstaande data flow.
ps, als je mij quote of mentioned dan zie ook ook dat je gereageerd hebt
Edit - wat ik niet begrijp. Als zigbee2mqtt op RP-A draait. En HA op RP-B. Vervolgens installeer ik de MQTT broker op RP-B (dus waar HA op draait), en stel de MQTT integratie in. Vervolgens zet ik in zigbee2mqtt op RP-A in de settings 'homeassistant = true' (via de web interface). Hoe 'ziet' de MQTT broker dan de zigbee2mqtt data ?
Hier de output van de MQTT broker (de log). Als ik dat goed interpreteer is de enige client die verbonden is HA...zou ik hier niet de zigbee2mqtt moeten zien?
[17:27:11] INFO: Setup mosquitto configuration
[17:27:11] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[17:27:11] INFO: No local user available
[17:27:11] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[17:27:11] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[17:27:11] INFO: Start Mosquitto daemon
1612715231: mosquitto version 1.6.3 starting
1612715231: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1612715231: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1612715231: |-- *** auth-plug: startup
1612715231: ├── Username/password checking enabled.
1612715231: ├── TLS-PSK checking enabled.
1612715231: └── Extended authentication not enabled.
1612715231: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1612715231: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1612715231: Opening websockets listen socket on port 1884.
1612715231: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1612715232: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1612715232: New client connected from 172.30.32.1 as 2yXncSSC4fGxU6YoabID5J (p2, c1, k60, u'homeassistant').
[ Voor 47% gewijzigd door jelleeelco op 07-02-2021 17:43 ]
Ok dat is inderdaad goed. Je hebt daar dan het ip adress van je HA installatie opgegeven?jelleeelco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:32:
[...]
Ha, met quoten is iets verkeerd gegaan. Ik heb volgens mij precies gedaan wat je zei. Dus in Configuration/Integration een MQTT toegevoegd. Maar ik moet vervolgens toch de sensoren binnen zien komen in HA? Of moet ik daarvoor nog iets anders doen?
Als je naar bovenstaande data flow kijkt moet je gaan zoeken waar er iets fout gaat. Dus per stap controleren
1. zie je devices in z2m? komt daar data binnen? kan een device schakelen met z2m?
2. komt er data in mosquitto binnen? Kun je checken met 'mqtt-explorer' of met 'mqtt.dump' via de developer tools.
3. kan mqtt integratie connecten met de server? geen foutmeldingen in je HA log?
Goed punt! In z2m moet je wel je HA mosquitto broker instellen! daar zul je nu dan een andere broker hebben?jelleeelco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:32:
Edit - wat ik niet begrijp. Als zigbee2mqtt op RP-A draait. En HA op RP-B. Vervolgens installeer ik de MQTT broker op RP-B (dus waar HA op draait), en stel de MQTT integratie in. Vervolgens zet ik in zigbee2mqtt op RP-A in de settings 'homeassistant = true' (via de web interface). Hoe 'ziet' de MQTT broker dan de zigbee2mqtt data ?
[...]
Maar als je al een broker HAD dan hoef je geen nieuwe broker te installeren. Je kan de integratie naar dezelfde bestaande broker verwijzen door dat ip:port op te geven.
Dus kijk even in je z2m settings naar wel ip:port de data wordt gestuurd en gebruik dat in HA mqtt integration. Je hebt in dat geval mosquitto helemaal niet nodig.
dus dan wordt de flow:
zigbee device --> z2m --> bestaande broker (domoticz?) --> HA mqtt integration --> HA
[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-02-2021 17:48 ]
Ik heb nog even gekeken hoe ik de zigbee2mqtt ooit heb geinstalleerd. Daar is destijds geen MQTT broker opgezet, dus geen idee hoe dat werkt! Echter, het is een volledig werkende zigbee2mqtt installatie met alle sensoren opgezet (die komen allemaal binnen in domoticz). Misschien kan ik het helemaal niet naast elkaar gebruiken? Dus zigbee2mqtt naar domoticz EN naar HA?sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:46:
[...]
Goed punt! In z2m moet je wel je HA mosquitto broker instellen! daar zul je nu dan een andere broker hebben?
Maar als je al een broker HAD dan hoef je geen nieuwe broker te installeren. Je kan de integratie naar dezelfde bestaande broker verwijzen door dat ip:port op te geven.
Dus kijk even in je z2m settings naar wel ip:port de data wordt gestuurd en gebruik dat in HA mqtt integration. Je hebt in dat geval mosquitto helemaal niet nodig.
dus dan wordt de flow:
zigbee device --> z2m --> bestaande broker (domoticz?) --> HA mqtt integration --> HA
Ik zie wel dat in de configuration.yaml van zigbee2mqtt nu naar locale mqtt broker verwezen wordt; dat is dus niet goed?
Wat ik echter niet snap - ik kan in de MQTT integratie van HA nergens een IP adres invullen!
Ik ben niet bekend hoe Domoticz integreert met z2m maar in je z2m config bestand moet een ip adress of hostname van de broker staan.jelleeelco schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:54:
[...]
Ik heb nog even gekeken hoe ik de zigbee2mqtt ooit heb geinstalleerd. Daar is destijds geen MQTT broker opgezet, dus geen idee hoe dat werkt! Echter, het is een volledig werkende zigbee2mqtt installatie met alle sensoren opgezet (die komen allemaal binnen in domoticz). Misschien kan ik het helemaal niet naast elkaar gebruiken? Dus zigbee2mqtt naar domoticz EN naar HA?
Ik zie wel dat in de configuration.yaml van zigbee2mqtt nu naar locale mqtt broker verwezen wordt; dat is dus niet goed?
Wat ik echter niet snap - ik kan in de MQTT integratie van HA nergens een IP adres invullen!
Omdat je van mqtt gebruik maakt kunnen Domoticz en Home Assistant juist WEL naast elkaar draaien.
In geval dat het echt niet kan vinden kan in z2m je HA ip adress opgeven als broker. Dan moet mosquitto dus wel draaien in HA.
Voor de integratie, voeg eens een 2e mqtt integration toe. Ik denk dat die eerste nu 'automagisch' alleen maar van de mosquitto gebruik kan maken die IN HA als broker hebt toegevoegd.
Edit:
dit is het relevante stukje uit de z2m config van mijn setup, hier zie je dus dat ik een mqtt broker op ip adress 2.117 draai.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| "mqtt": { "base_topic": "zigbee2mqtt", "force_disable_retain": false, "include_device_information": false, "server": "tcp://192.168.2.117:1883", "user": "" }, |
[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-02-2021 18:04 ]
@jelleeelco
Je kunt ook in de MQTT integratie klikken op CONFIGURE en dan bij "Listen to a topic" een # invullen voor alle topics en klikken op START listening.
Als het goed is komen dan ALLE topics voorbij die worden gezien. Kan even duren voordat er iets kotm als bv slecht eens per minuut een update komt.
Bovenin de CONFIGURE pagina heb je nog de RECONFIGURE button waar je munt zien welke broker wordt gebruikt en deze eventueel aanpassen.
Je kunt ook in de MQTT integratie klikken op CONFIGURE en dan bij "Listen to a topic" een # invullen voor alle topics en klikken op START listening.
Als het goed is komen dan ALLE topics voorbij die worden gezien. Kan even duren voordat er iets kotm als bv slecht eens per minuut een update komt.
Bovenin de CONFIGURE pagina heb je nog de RECONFIGURE button waar je munt zien welke broker wordt gebruikt en deze eventueel aanpassen.
@Thuurke Je bericht is beetje ondergesneeuw maar toch nog even reactie.
"platform: toggle" bestaat niet
En nu doe je het toch precies verkeerd om? Je wil toch juist 10 minuten wachten voor je het bericht stuurt? En niet voor de herstel.
En nu doe je het toch precies verkeerd om? Je wil toch juist 10 minuten wachten voor je het bericht stuurt? En niet voor de herstel.
@Bas19851 Komt waarschijnlijk beetje door hoe je sensor triggert. Zie bijvoorbeeld Septillion in "Home Assistant - Show je setup" Jouw sensor en/of integratie kunnen weer andere reageren bijvoorbeeld. Mijn tip, even een beetje testen met je mobiel in de hand met de status van de sensor.
[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 07-02-2021 20:27 ]
Gedoe, in de bak timeout, erbuiten meet ie gewoon. 🙈Mozart schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:01:
[...]
Toch ook maar weer even de zoutbak in gedoken en inderdaad en Gnd van de sensor zat losNu werkt het weer.
Inmiddels heb ik de boel weer werkend. Hij meet nu alleen bijzondere waardes. Een stukje van ca 2 cm is nu ineens 12cm geworden. 😬
[ Voor 19% gewijzigd door _Marcel_1973 op 07-02-2021 21:32 ]
@SeptillionSeptillion schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:13:
@Thuurke Je bericht is beetje ondergesneeuw maar toch nog even reactie.
Klopt die bestaat niet.
Je opmerking heeft me inderdaad op andere gedachte gebracht. Zodra offline 10 minuten wachten en als dan nog offline pas een melding.Misschien wel logischer dan mijn gedachte kronkel
Iemand een oplossing voor dit probleem?John Pe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:58:
Open therm gateway
Ik gebruik otgw al een hele tijd en kreeg onlangs de waarschuwing dat entiteiten veranderen en een andere naam krijgen. Vervolgens heb ik alles aangepast heb echter het probleem dat verschillende nieuwe entiteiten soms wel en soms niet geüpdatet worden.
Heb al eens op het originele forum gevraagd maar daar reageert niemand op.
Meer mensen dit probleem en hoe op te lossen?
Herladen integratie helpt niet, reboot gateway helpt niet, ha opnieuw starten helpt niet.
En dat alles terwijl in otmonitor de waardes gewoon geupdate worden.
Sinds Home Assistatant 2021.2 is mijn ESPHome device niet langer verbonden met HA. Ik kan er op internet nog niks over vinden, dus op het HA forum maar topic aangemaakt. Device zelf is online en in de logs is niets bijzonders te vinden helaas. (https://community.home-as...ect-with-ha-2021-2/278310)
Misschien dat er hier ook nog mensen met het probleem zijn, dan ben je niet alleen
. En misschien heeft iemand het al opgelost...
Misschien dat er hier ook nog mensen met het probleem zijn, dan ben je niet alleen
Heb je al eens geprobeerd je device te verwijderen en opnieuw toe te voegen?
Sometimes you need to plan for coincidence
@TWKterry
@sjorsjuhmaniac
Heren het is gelukt! Gisteravond gecheckt of ik niet al mosquitto had draaien op de pi waar zigbee2mqtt draait. En inderdaad, dat draaide er al.
Opnieuw de integratie geconfigureerd in HA, en in plaats van 'name' van broker het IP adres ingevuld van de Pi met de Mosquitto broker. Onmiddellijk kwam alles binnen!!
Hartelijk dank!!
@sjorsjuhmaniac
Heren het is gelukt! Gisteravond gecheckt of ik niet al mosquitto had draaien op de pi waar zigbee2mqtt draait. En inderdaad, dat draaide er al.
Opnieuw de integratie geconfigureerd in HA, en in plaats van 'name' van broker het IP adres ingevuld van de Pi met de Mosquitto broker. Onmiddellijk kwam alles binnen!!
Hartelijk dank!!
In de UI kan je hem niet verwijderen, maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ze uit core.device_registry verwijderd en herstart. Dat durfde ik eerst niet, want er hangen veel automations en entities aan. Geen zin om alles weer te moeten hernoemen, maargoed je suggestie gaf het zetje dat ik nodig had. Bij deze gedaan en zonder problemen herkend met de juiste id's. Dus blij! Dank je!Hmmbob schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:41:
Heb je al eens geprobeerd je device te verwijderen en opnieuw toe te voegen?
Iemand hier nog een idee over?sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:24:
Ik heb het volgende in mijn config staan
code:
1 2 3 recorder: commit_interval: 30 purge_keep_days: 2
maar ik kan nog steed meer dan 2 dagen terugkijken in de 'history'. Ik had verwacht dat door de auto-purge iedere nacht ik maximaal 2 dagen aan data zou overhouden.
Mis ik misschien nog iets?
Niet anders dan dat ik misschien max 3 dagen zou verwachten (2 volledige en 1 lopende dag). Ik weet niet hoeveel data je blijft zien? Wat gebeurt er als je het handmatig aanroept via developertools -> services?
Bij mij staat het op 31 dagen, en als ik nu terug kijk naar mijn device tracker zie ik 8 januari als eerste datapunt: dat lijkt correct.
[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 08-02-2021 11:50 ]
@Hmmbob ik kan nu tot 29 jan terug kijken voor de meeste entities.
En als je hem handmatig triggert?
Ik heb via dev tools: recorder.purge metHmmbob schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:03:
En als je hem handmatig triggert?
keep_days: 2
repack: true
al een aantal maal (over verschillende dagen) gedraaid maar helaas nog steeds tot januari data
* check nogmaals ff de logs
Ik zie nu vannacht wel ineens een error, database mallformed... die heb ik nog niet eerder gehad.
Ik ga weer verder prutsen, thanks!
Database weggooien en opnieuw beginnen met data verzamelen 
(Homeassistant stoppen, .DB file in je config map weggooien, ha starten)
In die db staat dus niets van je config?Hmmbob schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:11:
Database weggooien en opnieuw beginnen met data verzamelen
Data ben ik niet bezorgt om.
Nope. Je verliest alleen je logboek en geschiedenis.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:18:
[...]
In die db staat dus niets van je config?
Data ben ik niet bezorgt om.
(je config staat, behalve in je .yaml bestanden, in de .storage folder)
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 08-02-2021 12:23 ]
Geschiedenis die ik langlopend wil opslaan stuur ik door naar Grafana met influxdb.
Wat moet ik doen om mijn Lidl plug te laten herkennen?
Ik druk op de knop 5 sec tot de plug knippert
zet zigbee2mqtt op join (draai versie 1.17.1).
Mosquitto accepteert ook alle apparaten (bewijs is dat de ikea remote er wel bij komt).
Kan het zijn dat de ikea gateway hem oppakt?
Ik druk op de knop 5 sec tot de plug knippert
zet zigbee2mqtt op join (draai versie 1.17.1).
Mosquitto accepteert ook alle apparaten (bewijs is dat de ikea remote er wel bij komt).
Kan het zijn dat de ikea gateway hem oppakt?
Ik zit sinds kort met een issue dat ik vanaf mijn laptop met firefox (78.4.1.esr (64bits)) niet meer bij mijn HA kan komen.
Via elke andere browser lukt het wel. Ik zie in de console de volgende melding:
Firefox kan geen verbinding maken met de server op wss://xxx.xxxxx.nl/api/websocket.
Iemand toevallig een idee? Een vage instelling in FF wellicht (Wordt door mijn werkgever beheerd
Waardeloos is dat, maar dat is een ander verhaal.
)
Via elke andere browser lukt het wel. Ik zie in de console de volgende melding:
Firefox kan geen verbinding maken met de server op wss://xxx.xxxxx.nl/api/websocket.
Iemand toevallig een idee? Een vage instelling in FF wellicht (Wordt door mijn werkgever beheerd

Sinds een paar weken heb ik HomeAssistant geïnstalleerd, en probeer nu een mooie grafiek te maken van mijn 3 groepen zonnepanelen. Deze lees ik uit met een Shelly PM. Ik krijg de data binnen, en dit wordt ook correct weergegeven in een grafiek. Maar het lukt me niet om een goede optelling van deze 3 te maken. De garage piekt hoger dan het totaal
Wat doe ik niet goed?

/f/image/mRHERFhT6KbhdIWc26Pzgf0A.png?f=fotoalbum_large)
Rechts bij op het tabblad 'panel' onder het kopje 'display' heb je waarschijnlijk 'stack' aanstaan.m_rick schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:47:
Sinds een paar weken heb ik HomeAssistant geïnstalleerd, en probeer nu een mooie grafiek te maken van mijn 3 groepen zonnepanelen. Deze lees ik uit met een Shelly PM. Ik krijg de data binnen, en dit wordt ook correct weergegeven in een grafiek. Maar het lukt me niet om een goede optelling van deze 3 te maken. De garage piekt hoger dan het totaalWat doe ik niet goed?
[Afbeelding]
tip: ook even fill(null) naar fill(none) veranderen om je datapuntjes netjes aansluitend te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-02-2021 21:12 ]
Nee, 'Stack' stond niet aan. Maar ik zie wel wat er wijzigt als ik dat doe, dan worden de waardes opgeteld. Maar mijn vraag ging over het script (zoals in de printscreen) die lijkt niet goed te werken. Ook als ik 'Stack' aan zet.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:09:
[...]
Rechts bij op het tabblad 'panel' onder het kopje 'display' heb je waarschijnlijk 'stack' aanstaan.
tip: ook even fill(null) naar fill(none) veranderen om je datapuntjes netjes aansluitend te zien.
Klopt wel meer niet want als je afdak en zolder op bepaalde tijden optelt komen ze ook al boven je totaal voorgestelde uit... en aan dat ene screenshot kunnen we verder niet zoveel afleiden.m_rick schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:36:
[...]
Nee, 'Stack' stond niet aan. Maar ik zie wel wat er wijzigt als ik dat doe, dan worden de waardes opgeteld. Maar mijn vraag ging over het script (zoals in de printscreen) die lijkt niet goed te werken. Ook als ik 'Stack' aan zet.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ok, had de query zelf niet in detail bekeken.m_rick schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:36:
[...]
Nee, 'Stack' stond niet aan. Maar ik zie wel wat er wijzigt als ik dat doe, dan worden de waardes opgeteld. Maar mijn vraag ging over het script (zoals in de printscreen) die lijkt niet goed te werken. Ook als ik 'Stack' aan zet.
In de query A doe je het volgende:
- Selecteer data van 3 entities (geen idee of dat echt garage, zolder en afdak is want die entity_ids zeggen me niets)
- voor tijdperiode $_interval
--- bereken het gemiddelde van de 3 (mean())
--- als er geen data is, laat ook geen data zien (null)
dus je "totaal" is nu het gemiddelde van die drie.
De fix:
klik op het + achter mean() --> aggregations -> Sum
De mean() verdwijnt dan en er komt sum() voor terug.
[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-02-2021 23:52 ]
Oh ja, scherp gezien, het Totaal is idd stiekem nu het gemiddeldesjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:50:
[...]
Ok, had de query zelf niet in detail bekeken.
- Selecteer data van 3 entities (geen idee of dat echt garage, zolder en afdak is want die entity_ids zeggen me niets)
De fix:
Het leed, dat Influx heet...Rianata schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:55:
[...]
Oh ja, scherp gezien, het Totaal is idd stiekem nu het gemiddeldeKon ook eerst niet achterhalen hoe ik dat screenshot moest lezen en dat het 'script' een verzameling van selecteerbare vakjes is
2021.2.2:
- Fix zwave_js cover control for Up/Down and Open/Close (@natekspencer - #45965) (zwave_js docs)
- Fix foscam to work again with non-admin accounts and make RTSP port configurable again (@skgsergio - #45975) (foscam docs)
- Fix downloader path validation on subdir (@gadgetchnnel - #46061) (downloader docs)
- Fix deprecated method isAlive() (@cdce8p - #46062) (zwave docs)
- Improve deCONZ logbook to be more robust in different situations (@Kane610 - #46063) (deconz docs)
- Fix zwave_js Notification CC sensors and binary sensors (@raman325 - #46072) (zwave_js docs)
- Fix incorrect current temperature for homekit water heaters (@bdraco - #46076) (homekit docs)
- Use async_update_entry rather than updating config_entry.data directly in Axis (@Kane610 - #46078) (axis docs)
- Handle missing value in all platforms of zwave_js (@marcelveldt - #46081) (zwave_js docs)
- update discovery scheme for zwave_js light platform (@marcelveldt - #46082) (zwave_js docs)
- Update zwave_js discovery scheme for boolean sensors in the Alarm CC (@marcelveldt - #46085) (zwave_js docs)
- Fix Google translate TTS by bumping gTTS from 2.2.1 to 2.2.2 (@hmmbob - #46110) (google_translate docs)
- Revert "Convert ozw climate values to correct units (#45369)" (@dshokouhi - #46163) (ozw docs)
- Enable KNX auto_reconnect for auto-discovered connections (@farmio - #46178) (knx docs)
- Ensure creating an index that already exists is forgiving for postgresql (@bdraco - #46185) (recorder docs)
- Fix Tado Power and Link binary sensors (@Noltari - #46235) (tado docs)
- Handle empty mylink response at startup (@bdraco - #46241) (somfy_mylink docs)
Update vwb stijgend geheugen gebruik sinds 2021.2.x: Het probleem is gevonden, het zat in de snmp engine uit pysnmp in de HA core. De Brother integratie gebruikt SNMP, dus andere inetgraties die gebruik maken van SNMP zorgde er voor dat het geheugen volliep.
Fix moet nog uitgerold worden, in 2021.2.2 van vannacht zat ie nog niet.
Ik zie het nog niet helemaal. Als ik "SELECT sum" invoer, dan krijg onverklaarbaar hoge waarden. Of moet ik per te selecteren entity een 'mean' meegeven?sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:50:
[...]
De fix:
code:
1
2
3
4
5
6
| SELECT mean("value") FROM "W" WHERE ("entity_id" = 'shelly_shplg_s_f8d0f1_current_consumption' OR "entity_id" = 'shelly_shsw_pm_b910d8_current_consumption' OR "entity_id" = 'shelly_shsw_pm_b91650_current_consumption') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null) |
Super, bedankt voor de update!Stimpy68 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:39:
Update vwb stijgend geheugen gebruik sinds 2021.2.x: Het probleem is gevonden, het zat in de snmp engine uit pysnmp in de HA core. De Brother integratie gebruikt SNMP, dus andere inetgraties die gebruik maken van SNMP zorgde er voor dat het geheugen volliep.
Is er al een Pull Request? Ik zie op Github zo nog niets wat daar op lijkt.Stimpy68 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:39:
https://github.com/home-assistant/core/issues/45959Hmmbob schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:32:
[...]
Is er al een Pull Request? Ik zie op Github zo nog niets wat daar op lijkt.
Goedemorgen,
Sporadisch (heel af en toe) krijg ik nog een melding van DSMR-parser dat er een 'onjuist' telegram ontvangen is. Kan iemand uitleg geven over wat dat precies inhoudt? (expected value X but got Y)
- Maakt dit de readings van de sensoren onbetrouwbaar
- kan ik dit ergens corrigeren?
Mbt de hardware/config
DSMR device is niet gewijzigd
Code in Configuration.yaml & instelling van de integratie zijn ongewijzigd.
Alleen de host is dus nu een Proxmox bak (Dell Optiplex), voor de rest is er niet gewijzigd.
Sporadisch (heel af en toe) krijg ik nog een melding van DSMR-parser dat er een 'onjuist' telegram ontvangen is. Kan iemand uitleg geven over wat dat precies inhoudt? (expected value X but got Y)
Mbt de hardware/config
Alleen de host is dus nu een Proxmox bak (Dell Optiplex), voor de rest is er niet gewijzigd.
hmmz net een upgrade gedaan naar de laatste OS versie en nu krijg ik de volgende melding bij het opstarten van de VM (Proxmox)
error binding udev control socket
en daarna is de VM non responsive. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken. Upgraden zal wel niet mogelijk zijn gok ik
[edit]
Het lijkt met Deconz te maken te hebben. Ik heb de conbee II stick niet meer doorgezet naar de HA VM en HA boot nu wel.
error binding udev control socket
en daarna is de VM non responsive. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken. Upgraden zal wel niet mogelijk zijn gok ik
[edit]
Het lijkt met Deconz te maken te hebben. Ik heb de conbee II stick niet meer doorgezet naar de HA VM en HA boot nu wel.
[ Voor 19% gewijzigd door drice op 09-02-2021 10:06 ]
Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"
Verwijderd
Ik heb wat problemen met mijn z-wave thermostaat kranen. En wel dat HA automatisch de "niet gebruikte" entiteiten verwijderd. Bizar genoeg zit daar ook de temperatuur sensor, valve control, etc.. bij. Met als gevolg dat ik de thermostaatkraan niet meer kan bedienen.
Weet iemand hoe ik het automatisch disablen van niet gebruikte entities uit kan schakelen? Ik weet dat dat een tijd terug is geïntroduceerd, maar ik kan niet vinden waar ik het uit kan schakelen...
Weet iemand hoe ik het automatisch disablen van niet gebruikte entities uit kan schakelen? Ik weet dat dat een tijd terug is geïntroduceerd, maar ik kan niet vinden waar ik het uit kan schakelen...
Heb hetzelfde probleem, Tesla integratie werkt plots niet meer, iemand al een fix?smesjz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:23:
Ik ben heel blij met HA maar wat opvalt is hoeveel integraties er gebruik maken van niet officiele APIs voor integraties en dat er zo maar iets kan omvallen als het gaat om cloud diensten.
Triviaal voorbeeld: Tesla integratie is opeens stuk door aanpassing in authenticatie mechanisme door Tesla. Uiteraard is er geen API documentatie of release note van Tesla hierover dus het is opeens stuk: geen koppeling meer tussen HA & je Tesla totdat het gefixed wordt (of niet). Dit is niet nieuw maar wel een groot risico omdat je niet weet of er gebruik wordt gemaakt van standaard APIs of het gevolg is van reverse engineering. En iets dergelijks gebeurt wel vaker (o.a. Nest) maar naar mate je meer apparaten koppelt is de kans groter.
Niet het ergste v/d wereld maar wel vervelend als het zomaar stuk gaat en je vertrouwt er op dat je automations / triggers gewoon werken en ik kijk ook niet iedere dag in de logs.
Bij HACS is het duidelijk dat het experimenteel kan zijn etc, maar zo'n Tesla integratie zit gewoon in de standaard
(lees ook Reddit, daar wordt er wel over gesproken, zie daar nog geen oplossing komen...)
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Soms is er wel eens een bericht uit de meter die ergens in het uitlezen en omzetten verloren gaat. Ik heb er in 1 maand nu 24. Niets om je druk over te maken als je bedenkt dat een dsmr5 meter elke seconde data geeft.Koepert schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:25:
Goedemorgen,
Mbt de hardware/config
Dit is een 4 maar ik snap je puntMich schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Soms is er wel eens een bericht uit de meter die ergens in het uitlezen en omzetten verloren gaat. Ik heb er in 1 maand nu 24. Niets om je druk over te maken als je bedenkt dat een dsmr5 meter elke seconde data geeft.
Thx. Helder. Ik had ze namelijk nooit, vandaar dat ik het me afvroeg..
@Verwijderd Die feature heb ik gemist en ook nog nooit in actie gezien... Alleen dat bij het aanmaken van een device soms wel eens entities disabled staan maar niet dat ze vanzelf op disabled gaan.
Aah ja, ik ben er zelf ook weer ingestonken.....m_rick schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:15:
[...]
Ik zie het nog niet helemaal. Als ik "SELECT sum" invoer, dan krijg onverklaarbaar hoge waarden. Of moet ik per te selecteren entity een 'mean' meegeven?
code:
1 2 3 4 5 6 SELECT mean("value") FROM "W" WHERE ("entity_id" = 'shelly_shplg_s_f8d0f1_current_consumption' OR "entity_id" = 'shelly_shsw_pm_b910d8_current_consumption' OR "entity_id" = 'shelly_shsw_pm_b91650_current_consumption') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null)

Sum heeft hier betrekking op $__interval, en in princiepe niet op de entities. dus wat er gebeurt is dat ALLE data in het tijdsinterval $__interval wordt opgeteld, in dit geval is alle data van 3 verschillende entities dus die waardes worden ook nog eens opgeteld.
Wat je zelf aanhaalt is correct, je zou eigenlijk het volgende willen:
- mean() PER entity over tijdsinterval $__interval
- SUM() het resultaat van 1. per tijdsinterval $__interval
opties:
eenvoudig, maar onbetrouwbaar:
we gaan grafana forceren om date te grouperen in een tijdsinterval waarbij de kans klein is dat 1 entity meerdere datapunten in dat interval heeft. Dit werkt alleen als data vrij gelijktijdig rapporteren. Bv: de entities updaten iedere 10 sec (:00, :10, :20 etc). als we dan het interval naar 10sec zetten is er weinig kans dat er 2 datapunten van dezelfde entity in zitten. De betrouwbaarheid van je grafiek is niet zo top want als je nu net GEEN datapunt hebt mis die hoeveelheid in je sum.
veel werk maar niet lastig, betrouwbaar:
gebruik de optie 'transformations' (tabje transform naast tabje query) om de individuele entities op te tellen. Nadeel is dat je wel alle orignele data + de som te zien krijgt (maar ik denk dat dit juist is wat wilt?)
lastig, betrouwbaar:
Definieer een continuous query in influxdb die de gemiddelde waarde uitrekent, per entity, voor een vast interval.. Hierdoor kan je 'eenvoudig, maar onbetrouwbaar' hierboven gebruiken waardoor het een heel stuk betrouwbaarder wordt.
Ik zou voor 'veel werk maar niet lastig, betrouwbaar' gaan.
Hoe is zwave geintegreerd in HA?Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:01:
Ik heb wat problemen met mijn z-wave thermostaat kranen. En wel dat HA automatisch de "niet gebruikte" entiteiten verwijderd. Bizar genoeg zit daar ook de temperatuur sensor, valve control, etc.. bij. Met als gevolg dat ik de thermostaatkraan niet meer kan bedienen.
Twee vragen over Lovelace:
Op mijn Pi touch heb ik standaard een aparte pi home page gemaakt waarop alles dubbelgeklikt moet worden voor er iets gebeurt (omdat het scherm eerst zwart is). Nou druk ik soms op een andere pagina om iets specifieks te doen maar als ik vergeet op de pi home page te drukken dan kan het dus zomaar zijn dat ik bij de eerste druk op het scherm (om hem wakker te maken) iets aan- of uit zet. Is er een functie waarbij je een specifiek apparaat (of user; elk apparaat hier heeft een eigen user) na een timeout altijd naar de home page kan dirigeren?
En dan een functie die ik mis van hue: In hue heb je realtime sliders waarmee je lichtintensiteit kan sliden, maar ook een master slider voor een ruimte. Nu kan je wel een ruimte als master bedienen (light.woonkamer bijvoorbeeld) maar die entiteit is dan of die onwerkbare halfronde slider (werkt niet op telefoon omdat je dan tegen scrollen aan het vechten bent) of het is een light fixture waar je dus eerst op moet klikken om daar de intensity slider pas aan te kunnen passen.
Is er een handige manier, zonder allemaal losse entiteiten (number sliders) aan te maken, toch voor lampen sliders te maken, en liefst ook in real time (dus niet pas bij loslaten de intensiteit)?
(ik heb eerst in deze topic gezocht naar Lovelace, timer en slider)
Op mijn Pi touch heb ik standaard een aparte pi home page gemaakt waarop alles dubbelgeklikt moet worden voor er iets gebeurt (omdat het scherm eerst zwart is). Nou druk ik soms op een andere pagina om iets specifieks te doen maar als ik vergeet op de pi home page te drukken dan kan het dus zomaar zijn dat ik bij de eerste druk op het scherm (om hem wakker te maken) iets aan- of uit zet. Is er een functie waarbij je een specifiek apparaat (of user; elk apparaat hier heeft een eigen user) na een timeout altijd naar de home page kan dirigeren?
En dan een functie die ik mis van hue: In hue heb je realtime sliders waarmee je lichtintensiteit kan sliden, maar ook een master slider voor een ruimte. Nu kan je wel een ruimte als master bedienen (light.woonkamer bijvoorbeeld) maar die entiteit is dan of die onwerkbare halfronde slider (werkt niet op telefoon omdat je dan tegen scrollen aan het vechten bent) of het is een light fixture waar je dus eerst op moet klikken om daar de intensity slider pas aan te kunnen passen.
Is er een handige manier, zonder allemaal losse entiteiten (number sliders) aan te maken, toch voor lampen sliders te maken, en liefst ook in real time (dus niet pas bij loslaten de intensiteit)?
@Wilf Zoiets is denk ik wel mogelijk met de custom:browser mod.
Anders kant zou ik denken, kan je de Pi niet de eerste klik laten negeren als het scherm uit staat... Maar kost denk ik wel meer Linux-foo.
Voor de tweede zou je kunnen kijken naar de custom:Slider entity row. Hoe real time dat is weet ik niet, doe eigenlijk zelden licht instellen met een slider
Anders kant zou ik denken, kan je de Pi niet de eerste klik laten negeren als het scherm uit staat... Maar kost denk ik wel meer Linux-foo.
Voor de tweede zou je kunnen kijken naar de custom:Slider entity row. Hoe real time dat is weet ik niet, doe eigenlijk zelden licht instellen met een slider
@Wilf , geen idee of de custom slider voldoet. Er is nog een andere slider die semi real-time update om zigbee2mqtt niet te druk te maken.
Post ik straks nog wel als voorbeeld als ik weer thuis ben. Is alleen nog niet beschikbaar 😬
Post ik straks nog wel als voorbeeld als ik weer thuis ben. Is alleen nog niet beschikbaar 😬
Alleen omslachtige workaround maar nog geen oplossing.__Erik__ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Heb hetzelfde probleem, Tesla integratie werkt plots niet meer, iemand al een fix?
(lees ook Reddit, daar wordt er wel over gesproken, zie daar nog geen oplossing komen...)
Fix zelf wordt hier besproken: https://github.com/home-assistant/core/pull/45766 maar er wordt op de achtergrond nog wat geknutseld zo te zien om die logins netjes te doen via een auth proxy ipv scraping.
Ik laat het maar even zo.
Heeft iemand een aanbeveling voor een goede infrarood afstandsbediening voor in Home Assistant?
Het liefst draai ik alles volledig lokaal en open source.
De enige goede alternatieven die ik heb gevonden zijn de broadlink RM's, maar ik lees hier en daar dat ze nogal veel phone-home doen.
Heb ik opties over het hoofd gezien?
Het liefst draai ik alles volledig lokaal en open source.
De enige goede alternatieven die ik heb gevonden zijn de broadlink RM's, maar ik lees hier en daar dat ze nogal veel phone-home doen.
Heb ik opties over het hoofd gezien?
@OxyDrokz Zelf gebruik ik een Blitzwolf BW-RC1 met Tasmota. Bevalt goed en dus volledig lokaal. Alleen is het even werk om alle codes in HA te zetten. Ik heb het gedaan in scripts.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 09-02-2021 13:13 ]
Tasmota, dat is een goede optie! Thanks.Septillion schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:10:
@OxyDrokz Zelf gebruik ik een Blitzwolf BW-RC1 met Tasmota. Bevalt goed en dus volledig lokaal. Alleen is het even werk om alle codes in HA te zetten. Ik heb gedaan in scripts.
PR is opgesteld: https://github.com/home-assistant/core/pull/46272
Ik zat meer aan de oorzaak van je probleem te denken. Het klink alsof het display uit gaat maar de PI niet op een screensaver gaat. Ik bedoel dus dat het schermpje zelf 'uit' is.Wilf schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:30:
Twee vragen over Lovelace:
Immers, als ik op een screensaver 'klik' dan is de eerste klik 'niets'... alleen om de screensaver te killen. Kan je op de PI de screensaver instellingen eens bekijken? zet anders die timeout eens < dan de timeout van het scherm zelf.
Goeie tip, dit is mijn eerste project met een pi + native touchscreen dus was blij dat het gelijk zo mooi samenwerkte. Ik ga even inloggen. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb 
@sjorsjuhmaniac I have reached the depth oftie interwebz en niet gevonden hoe dit out of the box te doen. Ik zou dan een PIR moeten installeren maar dat vind ik nogal vergezocht. Ik hou van het KISS-principe. Heb jij het wel werkend? Dus: eerste touch is alleen wakker maken van het scherm?

@sjorsjuhmaniac I have reached the depth oftie interwebz en niet gevonden hoe dit out of the box te doen. Ik zou dan een PIR moeten installeren maar dat vind ik nogal vergezocht. Ik hou van het KISS-principe. Heb jij het wel werkend? Dus: eerste touch is alleen wakker maken van het scherm?
[ Voor 45% gewijzigd door Wilf op 10-02-2021 08:54 ]
@Wilf , hierbij een gifje van wat ik denk dat jij zou willen, en wat ik al langer wil:
- Linker en Rechter lamp/kaart is dezelfde lamp (Duo Links)
- Ik beweeg de rechter horizontale slider
- Je ziet de linker lamp in stapjes meebewegen (updates zijn elke 250ms, dus 4x per seconde)
- De helderheid van de echte lamp beweegt dus ook in stapjes mee
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/uXOk0FIajakD8uXT3tJpnSvL.gif?f=user_large)
Veel sneller gaat niet: dit zijn al aardig wat updates richting hass, zigbee2mqtt en de zzh! stick. Het is immers geen directe verbinding naar de lamp, zoals je met sommige hardware matige dimmers hebt.
Maar ik zie nu wel goed visueel tot hoever ik dim
Omdat ik voornamelijk mobiel (iPhone, iPad) bedien, is deze slider dus ook mobiel goed te bedienen. Alles is wel onderdeel van één kaart, die nog niet is vrijgegeven (tijdgebrek, bugs, en andere dingen...).
- Je ziet de linker lamp in stapjes meebewegen (updates zijn elke 250ms, dus 4x per seconde)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/uXOk0FIajakD8uXT3tJpnSvL.gif?f=user_large)
Veel sneller gaat niet: dit zijn al aardig wat updates richting hass, zigbee2mqtt en de zzh! stick. Het is immers geen directe verbinding naar de lamp, zoals je met sommige hardware matige dimmers hebt.
Maar ik zie nu wel goed visueel tot hoever ik dim
Omdat ik voornamelijk mobiel (iPhone, iPad) bedien, is deze slider dus ook mobiel goed te bedienen. Alles is wel onderdeel van één kaart, die nog niet is vrijgegeven (tijdgebrek, bugs, en andere dingen...).
Iemand hier een slimme vaatwasser? Mijn huidige vaatwasser begint het op te geven. Ben wel benieuwd of iemand een vaatwasser in HA heeft. Welke raden jullie aan?
Wel erg nieuwsgierig naar die kaart(en). Want boy does it smoel..Mars Warrior schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:20:
@Wilf , hierbij een gifje van wat ik denk dat jij zou willen, en wat ik al langer wil:
[Afbeelding: Lights Slider Voorbeeld]
Maar ik zie nu wel goed visueel tot hoever ik dim![]()
Ik gebruik "Atomic Calendar Revive" om mijn Google Calendar op het frontpanel te laten zien.
Af en toe (eens in de paar maanden) krijg ik de melding "The calendar can't be loaded from Home Assistant component" op deze card.
Ik moet dan even naar de config directory om de verborgen file ".google.token" te verwijderen. Daarna een HA herstart en ik kan mij opnieuw aanmelden voor de kalender.
Afgelopen dagen gebeurt dit echter elke 2 à 3 dagen. Hebben meer mensen hier last van?
Nog belangrijker, is hier een oplossing voor?
Af en toe (eens in de paar maanden) krijg ik de melding "The calendar can't be loaded from Home Assistant component" op deze card.
Ik moet dan even naar de config directory om de verborgen file ".google.token" te verwijderen. Daarna een HA herstart en ik kan mij opnieuw aanmelden voor de kalender.
Afgelopen dagen gebeurt dit echter elke 2 à 3 dagen. Hebben meer mensen hier last van?
Nog belangrijker, is hier een oplossing voor?
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Verwijderd
Ik kan zweren dat ik dat in een van de changelogs voorbij heb zien komen. En gezien er nu plots van alles op disabled stond telde ik 1 en 1 bij elkaar op...Septillion schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:17:
@Verwijderd Die feature heb ik gemist en ook nog nooit in actie gezien... Alleen dat bij het aanmaken van een device soms wel eens entities disabled staan maar niet dat ze vanzelf op disabled gaan.
Kan ook niet iets anders verzinnen nog.
Vanaf de laatste release is Z-Wave JS de standaard:
https://www.home-assistant.io/blog/2021/02/03/release-20212/
https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js
Ik heb een Bosch SBV88TX36E, het bevalt me goed.Jerry_bboy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:33:
Iemand hier een slimme vaatwasser? Mijn huidige vaatwasser begint het op te geven. Ben wel benieuwd of iemand een vaatwasser in HA heeft. Welke raden jullie aan?
Door middel van een automation probeert HA deze elke nacht te starten, hiervoor moet ik de machine wel aanzetten en starten op afstand activeren en tabletje erin doen natuurlijk.
werkt het ondertussen weer? Ik vermoed dat het door een 'path' in je config komt. Post je config eens.Verwijderd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:39:
Ik gebruik een usb DS9490R adapter om mijn 1-wire temperatuursensoren uit te lezen in Home Assistant.
Dit is altijd goed gegaan met gebruik van OWFS (owserver, owhttpd).
Na een reboot werkt het niet meer.
Ik zie in het log onderstaand:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Logger: homeassistant.config_entries Source: components/onewire/onewirehub.py:73 First occurred: 12:52:56 (1 occurrences) Last logged: 12:52:56 Error setting up entry 127.0.0.1 for onewire Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 239, in async_setup result = await component.async_setup_entry(hass, self) # type: ignore File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/onewire/__init__.py", line 23, in async_setup_entry await onewirehub.initialize(config_entry) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/onewire/onewirehub.py", line 55, in initialize await self.discover_devices() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/onewire/onewirehub.py", line 65, in discover_devices self.devices = await self.hass.async_add_executor_job( File "/usr/local/lib/python3.8/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/onewire/onewirehub.py", line 73, in _discover_devices_owserver for device_path in self.owproxy.dir(path): File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyownet/protocol.py", line 600, in dir raise OwnetError(-ret, self.errmess[-ret], path) pyownet.protocol.OwnetError: [Errno 5] legacy - IO error: '/'
Ik weet echter niet waar de fout te zoeken...
als ikcode:uitvoer krijg ik:
1 sudo lsusb
code:
1 2 3 4 5 6 Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 002 Device 005: ID 04fa:2490 Dallas Semiconductor DS1490F 2-in-1 Fob, 1-Wire adapter Bus 002 Device 004: ID 0403:6015 Future Technology Devices International, Ltd Bridge(I2C/SPI/UART/FIFO) Bus 002 Device 003: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC Bus 002 Device 002: ID 80ee:0021 VirtualBox USB Tablet Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Waar denken jullie waar het probleem zit?
edit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 sudo service owserver status owserver.service - Backend server for 1-wire control Loaded: loaded (/lib/systemd/system/owserver.service; enabled; vendor preset: ena> Active: active (running) since Sat 2021-02-06 13:00:02 CET; 40min ago TriggeredBy: ? owserver.socket Docs: man:owserver(1) Main PID: 13108 (owserver) Tasks: 3 (limit: 4656) Memory: 1.1M CGroup: /system.slice/owserver.service +-13108 /usr/bin/owserver -c /etc/owfs.conf Feb 06 13:00:01 osboxes systemd[1]: Starting Backend server for 1-wire control... Feb 06 13:00:01 osboxes owserver[13108]: DEFAULT: ow_opt.c:(670) systemd mode -- ignor> Feb 06 13:00:01 osboxes owserver[13108]: DEFAULT: ow_usb_msg.c:(214) Opened USB DS9490> Feb 06 13:00:02 osboxes owserver[13108]: DEFAULT: ow_usb_cycle.c:(119) Set DS9490 2:5 > Feb 06 13:00:02 osboxes systemd[1]: Started Backend server for 1-wire control.
Wat kun je er allemaal mee dan?golles schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:41:
[...]
Ik heb een Bosch SBV88TX36E, het bevalt me goed.
Door middel van een automation probeert HA deze elke nacht te starten, hiervoor moet ik de machine wel aanzetten en starten op afstand activeren en tabletje erin doen natuurlijk.
Kun je ook uitlezen hoe lang het nog duurt?
Met Home Connect kan je hem op afstand aanzetten, melding krijgen als glanspoelmiddel bijna op is en en melding krijgen als ie klaar is. Heb hem onlangs toegevoegd aan HA, maar moet me nog even verdiepen, maar volgens mij is alles door te koppelen aan HA.Jerry_bboy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:25:
[...]
Wat kun je er allemaal mee dan?
Kun je ook uitlezen hoe lang het nog duurt?
Over 2 maand krijg ik ook een vaatwasser met HomeConnect ik hoop deze ook te integreren in HA 
Bij een cold boot lijkt mijn RPi3b+ niet lekker op te starten, de netwerk adapter lijkt het niet te doen.
Op mijn Pi zijn aangesloten:
- Conbee II
- Aeotec Zwave stick
- SSD via USB
- P1 USB kabel
Ik gebruik een originele Pi voeding.
Kan het zijn dat deze net te weinig stroom geeft?
Als ik de Zwave stick eruit haal start hij wel op, en daarna kan ik de stick er wel weer in doen. Het device name wijzigt dan wel telkens.
Bij een cold boot lijkt mijn RPi3b+ niet lekker op te starten, de netwerk adapter lijkt het niet te doen.
- Conbee II
- Aeotec Zwave stick
- SSD via USB
- P1 USB kabel
Als ik de Zwave stick eruit haal start hij wel op, en daarna kan ik de stick er wel weer in doen. Het device name wijzigt dan wel telkens.
[ Voor 69% gewijzigd door CAP-Team op 09-02-2021 23:17 ]
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Thanks maar even induiken.GioStyle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:37:
[...]
Met Home Connect kan je hem op afstand aanzetten, melding krijgen als glanspoelmiddel bijna op is en en melding krijgen als ie klaar is. Heb hem onlangs toegevoegd aan HA, maar moet me nog even verdiepen, maar volgens mij is alles door te koppelen aan HA.
Dat is idd te weinig stroom.CAP-Team schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:14:
Over 2 maand krijg ik ook een vaatwasser met HomeConnect ik hoop deze ook te integreren in HA
- Conbee II
- Aeotec Zwave stick
- SSD via USB
- P1 USB kabel
Ik zou er een powered usb hub tussen gooien
who put a "stop payment" on my reality check
Ik raad voorlopig even af om HassOS 5.11 te upgraden en Supervisor 2021.2.5 or 6 , op het HA forum enorm veel problelen. Nou maak ik voor een upgrade een snapshot in mijn ESXI en kon dus netjes weer terug.
Het opstarten duurde al langer dan 30 minuten met DEV error 528. Ook na een reboot niet.
Vele gebruiken een deconz stick, die heb ik niet dus daar zit het probleem niet.
https://community.home-as...-address-in-use/278578/64
Het opstarten duurde al langer dan 30 minuten met DEV error 528. Ook na een reboot niet.
Vele gebruiken een deconz stick, die heb ik niet dus daar zit het probleem niet.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
T is wel bijzonder. Ik zit zowel op 5.11 als 2021.2.6, eigenlijk zonder problemen. (tot nu toe)habbekrats schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:20:
Ik raad voorlopig even af om HassOS 5.11 te upgraden en Supervisor 2021.2.5 or 6 , op het HA forum enorm veel problelen. Nou maak ik voor een upgrade een snapshot in mijn ESXI en kon dus netjes weer terug.
Ik had gisteren wel behoorlijke problemen met Home Assistant die niet wilde starten in samenwerking met Deconz. Van alles geprobeerd, uiteindelijk denk ik dat het uitvinken van USB3 in Proxmox het heeft opgelost.
Wel sinds vanochtend een nieuw probleem. Een Aqara Opple schakelaar zat voormalig via ZHA gekoppeld. Die heb ik losgehaald en via Deconz gekoppeld.
Echter schakelt die nu alle lampen en smart switches in het huis via 1 knop. Zonder automation of Deconz groups.
Als ik naar Deconz_event luister krijg ik niks binnen bij die schakelaar. Enig idee?
Wel sinds vanochtend een nieuw probleem. Een Aqara Opple schakelaar zat voormalig via ZHA gekoppeld. Die heb ik losgehaald en via Deconz gekoppeld.
Echter schakelt die nu alle lampen en smart switches in het huis via 1 knop. Zonder automation of Deconz groups.
Als ik naar Deconz_event luister krijg ik niks binnen bij die schakelaar. Enig idee?
Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"
Mm, ik heb problemen met HACS. Sinds gisteren staat er een update voor simpleicons klaar maar als ik op update klik verdwijnt het scherm met onderin een error. In de log heb ik nu:
Net was er ook een update voor HACS zelf en voor browser_mod. Nu dacht ik, doe ik eerste HACS, misschien lost dat wat op. HACS update was geen probleem, HA daarna netjes herstart. Maar zowel simpleicons als browser_mod eindigen nog steeds in dezelfde error.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Logger: custom_components.hacs Source: custom_components/hacs/api/hacs_repository_data.py:117 Integration: HACS (documentation, issues) First occurred: 8:20:59 AM (5 occurrences) Last logged: 8:26:02 AM No content to download |
Net was er ook een update voor HACS zelf en voor browser_mod. Nu dacht ik, doe ik eerste HACS, misschien lost dat wat op. HACS update was geen probleem, HA daarna netjes herstart. Maar zowel simpleicons als browser_mod eindigen nog steeds in dezelfde error.

Wel een "slimme" oven van Siemens. Kan hem niet aanraden. Héél veel ellende mee. We hebben hem gekocht met het idee dat als je bijv. onderweg naar huis bent, je de oven alvast kan aanzetten zodat die warm is als je thuis komt. Of als je op de bank zit, je de oven alvast kan aanzetten etc. Helaas heeft Siemens "extra veiligheid" ingebouwd waardoor we dit nooit kunnen gebruiken. Je moet namelijk elke 24 uur meen ik, de oven handmatig bediend hebben.Jerry_bboy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:33:
Wat wil je trouwens nog slim hebben aan de vaatwasser? De wasmachine begrijp ik nog wel, maar de vaatwasser staat bij ons altijd 's nachts aan, en wil niet eens weten wanneer die klaar is.
Ik heb een multisensor in het konijnenhok om de temperatuur te meten. Nu wil ik ook graag zichtbaar hebben wanneer de sensor voor het laatst geüpdate is.
Nu heb ik onderstaande gevonden op internet, maar deze waarde blijft op "niet beschikbaar" staan.
in mijn card heb ik het volgende;
Wat doe ik fout?
EDIT: FIXED
Nu heb ik onderstaande gevonden op internet, maar deze waarde blijft op "niet beschikbaar" staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: template sensors: konijnenhok_lastupdated: friendly_name: "Konijnhok laatst geupdate" value_template: > {% set values = [ as_timestamp(states.sensor.multi_sensor_slaapkamer.last_changed), as_timestamp(states.sensor.multi_sensor_slaapkamer_2.last_changed), as_timestamp(states.sensor.multi_sensor_slaapkamer_3.last_changed), ] %} {{ min(values) }} device_class: timestamp |
in mijn card heb ik het volgende;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| type: vertical-stack cards: - type: glance title: Nachthok entities: - entity: sensor.multi_sensor_konijnenhok name: Temperatuur - entity: sensor.multi_sensor_konijnenhok_2 name: Vocht - entity: sensor.multi_sensor_konijnenhok_3 name: Luchtdruk - entity: sensor.konijnenhok_lastupdated name: Laatst geüpdate |
Wat doe ik fout?
EDIT: FIXED
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: template sensors: konijnenhok_lastupdated: friendly_name: "Konijnhok laatst geupdate" value_template: > {% set values = [ as_timestamp(states.sensor.multi_sensor_slaapkamer.last_changed), as_timestamp(states.sensor.multi_sensor_slaapkamer_2.last_changed), as_timestamp(states.sensor.multi_sensor_slaapkamer_3.last_changed), ] %} {{ values | min | timestamp_local() }} device_class: timestamp |
[ Voor 18% gewijzigd door crimby op 10-02-2021 09:01 ]
Dat is denk ik iets lokaals, ik heb ze zojuist allebei kunnen installeren als test.Septillion schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:33:
Mm, ik heb problemen met HACS. Sinds gisteren staat er een update voor simpleicons klaar maar als ik op update klik verdwijnt het scherm met onderin een error. In de log heb ik nu:
code:
1 2 3 4 5 6 7 Logger: custom_components.hacs Source: custom_components/hacs/api/hacs_repository_data.py:117 Integration: HACS (documentation, issues) First occurred: 8:20:59 AM (5 occurrences) Last logged: 8:26:02 AM No content to download
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.