Ik probeer middels HA een beetje inzicht te krijgen in mijn stroomverbruik & productie. Hiervoor heb ik o.a. een rooted Toon die de P1 data aanlevert, in combinatie met wat Shelly 1PM's en Blitzwolf sockets met stroommeting, waardoor ik voor een aantal apparaten goed kan inzien wat ze verbruiken/produceren. Omdat ik niet voor alle apparaten stroommeting heb, blijft er ook een stuk verbruik over waarvan niet direct inzichtelijk is waar het vandaan komt.
Dit verbruik viel op, omdat dit aan de hoge kant is. Nu blijkt dat verbruik wel mee te vallen, echter gaat het mis bij de data die uit de P1 van de rooted Toon komt.
Om namelijk het actuele gemeten verbruik op de slimme meter inzichtelijk te krijgen heb ik een template sensor gemaakt die het huidige verbruik laag tarief (sensor.toon_p1_power_use_low) bij het huidige verbruik hoog tarief optelt (sensor.toon_p1_power_use_high) en dit vervolgens verrekend met de opbrengst van de zonnepanelen en de teruggeleverde electriciteit. Zo heb ik 1 sensor die het actuele verbruik zou moeten weergeven, want er wordt maar op een van beide electriciteit verbruikt, afhankelijk in welk tarief ik zit. Dat doe ik als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor:
- platform: template
sensors:
electricity_current:
friendly_name: Electriciteit - Huidig gebruik
unit_of_measurement: W
value_template: "{{ ((states('sensor.toon_p1_power_use_high')|float + states('sensor.toon_p1_power_use_low')|float + states('sensor.se3000_ac_power')|float) - (states('sensor.toon_p1_power_prod_high')|float + states('sensor.toon_p1_power_prod_low')|float)) | round(3) }}" |
Echter, schijnbaar geeft het custom component om de P1 data uit te lezen van de rooted Toon continu de laatst gemeten waarde van een sensor weer als er geen verbruik is. Dat was vanmorgen om 07:00u (wisseling tarief) 691 watt voor de "sensor.toon_p1_power_use_low". Die waarde staat er nu nog steeds, zie hieronder:
Ik heb geprobeerd om de state op "0" te zetten, maar dat werkt slechts een paar seconden, waarna de waarde van 691 watt weer ingevuld wordt.
Het issue heb ik al gemeld op de github van de ontwikkelaar, maar ik zoek ondertussen een oplossing om het actuele verbruik op de meter in zichtelijk te krijgen, zonder telkens te hoeven wisselen tussen de sensor voor high en low.
Iemand een suggestie?
[
Voor 14% gewijzigd door
DaLass op 02-02-2021 11:13
]