@Verwijderdaka Razorback schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:04:
[...]
deCONZ heb ik gebruikt om "alles" (deur sensor en lamp, meer komt nog) te verbinden.
Kan je een Philips Hue lamp verbinden met HA via DeCONZ Zigbee stick zonder een bridge?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
@Verwijderdaka Razorback schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:04:
[...]
deCONZ heb ik gebruikt om "alles" (deur sensor en lamp, meer komt nog) te verbinden.
De Philips Hue bridge heb ik niet aangesloten, wou gebruik maken van 1 ding waarop ik meerdere zigbee spullen op kan aansluiten. Vandaar gekozen voor ConBee IIroynolf schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:15:
[...]
@Verwijderd
Kan je een Philips Hue lamp verbinden met HA via DeCONZ Zigbee stick zonder een bridge?
Dus je hebt de Philips Hue lampen via ConBee II geconnecteerd met HA? Ik wil namelijk hetzelfde doen maar ik slaag er niet in.aka Razorback schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:17:
[...]
De Philips Hue bridge heb ik niet aangesloten, wou gebruik maken van 1 ding waarop ik meerdere zigbee spullen op kan aansluiten. Vandaar gekozen voor ConBee II
Ik kan mijn samsung tv uitzetten, kanalen wisselen (hdmi1, hdmi2 etc) volume, pijltoetsen en apps met samsung tv smart intergratie uit hacs-Casper schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Als het je lukt om meer dan je tv uit te zetten via HA houd ik me aanbevolen. Heb meerdere dingen geprobeerd maar dit was de enige actie die is via HA werkend kreeg (en uitlezen of de tv aan of uit is).
Goed punt, tot nu toe is mij ook niet meer gelukt en zelfs het uit en aan zetten was tot op heden behoorlijk instabiel. Status (aan/uit) uitlezen was sowieso onmogelijk, ook met de Samsung integratie. Ik ben dus nog op zoek naar de beste manier, vandaar dat ik toch maar weer een poging met SmartThings wilde doen.-Casper schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Als het je lukt om meer dan je tv uit te zetten via HA houd ik me aanbevolen. Heb meerdere dingen geprobeerd maar dit was de enige actie die is via HA werkend kreeg (en uitlezen of de tv aan of uit is).
Zoek op call service en dan scene.turn_on of light.turn_onbandy schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:49:
Ik heb een automation aangemaakt op de ondergang van de zon(4 lampen aan). Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar een transitie van een half uur te maken. Kan iemand mij hier tips geven..
Ja. je automation anders inrichten zodat de turn_off niets met zonsondergang te maken heeft. Maar zonder code gaan we je niet kunnen helpen.spokje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:08:
Ik heb m'n automations zo ingesteld dat de bewegingsmelders alleen lampen aanzetten als de zon onder is. Nu gebeurt het wel eens dat ik voor de sensoren langs loop 's ochtends en dan een minuut later is de zon op. Daardoor gaan de lampen wel aan maar niet meer uit (omdat het net gebeurt in de cool down periode van 3 minuten (na 3 minuten gaan m'n lampen uit). En dan blijven ze aanstaan. Is zoiets te voorkomen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe je nu home assistant hebt geïnstalleerd op je raspberry 4.skank schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:11:
[...]
Zoals een beetje prive besproken zal het dus via die docker compose niet lukken omdat ik HA OS draai
Jammer
Portainer dan een optie?
Iemand die HA OS heeft draaien en DSMR reader op 1 pi?
Hulp is welkom
1
2
3
4
| sudo apt-get install libffi-dev libssl-dev sudo apt install python3-dev -y sudo apt-get install -y python3 python3-pip sudo pip3 install docker-compose |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| version: '3.8'
services:
dsmrdb:
image: postgres:12-alpine
restart: always
volumes:
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro
- ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data
environment:
- TZ=Europe/Amsterdam
- PG_TZ=Europe/Amsterdam
- POSTGRES_USER=dsmrreader
- POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader
- POSTGRES_DB=dsmrreader
dsmr:
# build: .
image: xirixiz/dsmr-reader-docker:latest
depends_on:
- dsmrdb
cap_add:
- NET_ADMIN
volumes:
- ./dsmr_backups:/dsmr/backups
environment:
- DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Amsterdam
- VIRTUAL_HOST=localhost
ports:
- 7777:80
- 7779:443
devices:
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
#volumes:
# dsmrdb:
# dsmrdb_backups: |
1
| docker-compose up -d |
1
| sudo docker run -d -p 8000:8000 -p 9000:9000 --name=portainer --restart=always -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock -v portainer_data:/data portainer/portainer-ce |
Bedankt! Ga ik daar vandaag eens mee stoeien.spokje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:11:
[...]
Zoek op call service en dan scene.turn_on of light.turn_on
Eronder (in de UI) kun je dan data invullen en dan kun je transition: 1800 invullen en dan zouden ze er een half uur over moeten doen.
Wat bedoel je met 'beter'?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:24:
[...]
Bij mij draait de conbee beter met Deconz
Hoi , deze uitleg was ik inderdaad aan het volgen._Mitchie_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:01:
[...]
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe je nu home assistant hebt geïnstalleerd op je raspberry 4.
Er van uitgaande dat je volgens onderstaande uitleg een supervised home assistant met Debian 10 op je raspberry 4 hebt geinstalleerd. https://community.home-as...-pi-with-debian-10/247116
Begin eerst met het installeren van docker compose
code:
1 2 3 4 sudo apt-get install libffi-dev libssl-dev sudo apt install python3-dev -y sudo apt-get install -y python3 python3-pip sudo pip3 install docker-compose
Daarna maak je een docker-compose, hiervoor gebruik ik die van xirixiz https://raw.githubusercon...cker-compose.example.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39version: '3.8' services: dsmrdb: image: postgres:12-alpine restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data environment: - TZ=Europe/Amsterdam - PG_TZ=Europe/Amsterdam - POSTGRES_USER=dsmrreader - POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader - POSTGRES_DB=dsmrreader dsmr: # build: . image: xirixiz/dsmr-reader-docker:latest depends_on: - dsmrdb cap_add: - NET_ADMIN restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmr_backups:/dsmr/backups environment: - DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Amsterdam - VIRTUAL_HOST=localhost ports: - 7777:80 - 7779:443 devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 #volumes: # dsmrdb: # dsmrdb_backups:
Bovenstaande kun je aanpassen naar eigenbelang
En dan onderstaande uitvoeren om hem te starten
code:
1 docker-compose up -d
Mocht je ook nog portainer willen installeren dan
code:
1 sudo docker run -d -p 8000:8000 -p 9000:9000 --name=portainer --restart=always -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock -v portainer_data:/data portainer/portainer-ce
Ik heb het op bovenstaande manier gedaan voor dsmr en bij draait het al tijdje stabiel.
Het voordeel van ook portainer installeren vindt dat je heel makkelijk kunt zijn wat er allemaal draait.
Er zullen best makkelijker manieren zijn dit werkt voor mij.
In portainer kun je een stack baseren op een docker-compose (alleen de versie nummer aanpassen naar 2). Neem nog wel ff de docker-compose door of er niet functionaliteiten worden aangeroepen die zijn geïntroduceerd in een latere versie van docker-compose.skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:20:
[...]
Hoi , deze uitleg was ik inderdaad aan het volgen.
Het probleem is dat ik geen sudo of apt heb, ik draai HASS OS (hass.io vroeger)
Dus die install van docker compose is niet mogelijk met sudo of apt
Portainer heb ik al als addon
What's the speed of dark?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| services:
dsmrdb:
image: postgres:12-alpine
volumes:
- ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data
environment:
- TZ=Europe/Brussels
- PG_TZ=Europe/Brussels
- POSTGRES_USER=dsmrreader
- POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader
- POSTGRES_DB=dsmrreader
dsmr:
image: xirixiz/dsmr-reader-docker:latest
depends_on:
- dsmrdb
cap_add:
- NET_ADMIN
volumes:
- ./dsmr_backups:/dsmr/backups
environment:
- DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Brussels
- VIRTUAL_HOST=localhost
ports:
- 7777:80
- 7779:443
devices:
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ5ADAWE-if00-port0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ5ADAWE-if00-port0
version: '2' |
[ Voor 21% gewijzigd door skank op 31-01-2021 11:54 ]
Tijd voor een nieuwe sig..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| - alias: WC motion mode: single trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_sensor_motion to: 'on' action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.wc_gedimd - service: light.turn_on entity_id: light.WC data: brightness_pct: 100 - alias: WC no motion (dimmen) mode: single trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_sensor_motion to: 'off' for: minutes: 2 action: - service: light.turn_on entity_id: light.WC data: brightness_pct: 50 - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.wc_gedimd - alias: WC no motion (uitzetten) mode: single trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.wc_gedimd to: 'on' for: seconds: 30 condition: - condition: state entity_id: light.WC state: 'on' action: - service: light.turn_off entity_id: light.WC - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.wc_gedimd |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - alias: WC motion mode: single trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_sensor_motion to: 'on' action: - service: light.turn_on entity_id: light.WC data: brightness_pct: 100 - alias: WC no motion mode: single trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_sensor_motion to: 'off' for: minutes: 2 action: - service: light.turn_on entity_id: light.WC data: brightness_pct: 50 - delay: '00:00:30' - service: light.turn_off entity_id: light.WC |
Je kunt templates in esphome gebruikenKoffie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:57:
Ik heb een pelletkachel welke ik middels een ESP en IR aanstuur.
Tot voor kort gebruikte ik eigen code met communicatie via mqtt.
Recent ben ik overgestapt naar ESPHome, dit bevalt uitstekend.
Het enige waar ik echt nog niet uit ben: kun je op de eaa manier een template switch van state laten wijzigen, zonderde bijbehoren action?
Stel de stand van de IR switch is off en iemand zet met de hand de kachel aan, dan klopt de state niet meer. Ik wil dan op de een of andere manier in ESPHome kunnen zeggen 'de status is niet off maar on, pas dat ff aan zonder verdere dingen uit te voeren.
Iemand een idee of en hoe dit in ESPHome te doen is?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Dit idee (als je met een scene werkt):bandy schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:02:
[...]
Bedankt! Ga ik daar vandaag eens mee stoeien.
Dit is m'n huidige automation van het uitzetten van de lamp in de hal na 2 minuten:Hmmbob schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:20:
[...]
Ja. je automation anders inrichten zodat de turn_off niets met zonsondergang te maken heeft. Maar zonder code gaan we je niet kunnen helpen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: HAL.Sensor.beweging.hal.Na beweging hal uit na 2 minuten description: '' trigger: - type: no_motion platform: device device_id: 9d37e022f85af2e173823a5eff79b238 entity_id: binary_sensor.sensor_beweging_hal_occupancy domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.hal state: 'off' - condition: state entity_id: input_boolean.sunrise_sunset state: 'off' action: - service: light.turn_off data: transition: 5 entity_id: light.lamp_hal mode: restart |

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| sensor: - platform: template sensors: espaltherma_operation: friendly_name: "Operation mode" value_template: "" espaltherma_iuoperation: friendly_name: "Indoor Operation mode" value_template: "" espaltherma_dhw: friendly_name: "DHW Temp" value_template: "" unit_of_measurement: '°C' |

Toch weer weggevallen zojuistFlapperbol schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:41:
[...]
Hier na een reboot ook inderdaad de rode "re-authenticate" kaart, nu werkt het weer.
We gaan het zien of ik volgende week weer hetzelfde moet doen...
Helaas. Ik heb een "scene" opgeroepen en zoals jouw voorbeeld de transition op 1800 gezet. Precies een half uur voor zonsondergang gingen de aangewezen lampen op max level branden... Ergens mis ik nog een deel..spokje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:53:
[...]
Dit idee (als je met een scene werkt):
[Afbeelding]
Je hebt ongetwijfeld ook een automation waarmee je lamp automatisch aan gaat? Ik zou het uitzetten daaraan koppelen. Even kort:spokje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:02:
edit: ik had beter mn vorige post kunnen editten, sorry...
[...]
Dit is m'n huidige automation van het uitzetten van de lamp in de hal na 2 minuten:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 alias: HAL.Sensor.beweging.hal.Na beweging hal uit na 2 minuten description: '' trigger: - type: no_motion platform: device device_id: 9d37e022f85af2e173823a5eff79b238 entity_id: binary_sensor.sensor_beweging_hal_occupancy domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.hal state: 'off' - condition: state entity_id: input_boolean.sunrise_sunset state: 'off' action: - service: light.turn_off data: transition: 5 entity_id: light.lamp_hal mode: restart
Hij kijkt naar de input_boolean.hal, die is gekoppeld aan als ik de lamp in de hal heb ingeschakeld met de dimmer, die zet dan de input boolean op 'on' en dan doet de sensor dus niets meer (wat ook zo moet zijn). Dat werkt prima.
Maar hier gaat het mis; ik heb dus ook een automation gemaakt van zonsopkomst/zonsondergang die een boolean (toggle) aan of uit zet. In bovenstaande automation kijkt ie dus naar die boolean. Off = nacht. On = dag. Overdag wordt er dus geen licht uitgezet.
Maar als ik dus precies langs de sensor loop, en na 1 minuut wordt het 'dag', dan wordt deze automation dus uitgeschakeld vanwege de 'input_boolean.sunrise_sunset' die precies op dat moment op 'on' wordt gezet. En dus de automation niet getriggerd wordt![]()
Eigenlijk werkt het dus gewoon prima, maar als ik net op het verkeerde moment voor mn sensor langsloop, blijft het licht branden. En ik weet nu al dat ik me hier aan ga ergeren
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 31-01-2021 19:34 ]
Hmm, volgens mij is dat ook het antwoord op de vraag die ik hierboven gesteld hebHmmbob schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:31:
[...]
Je hebt ongetwijfeld ook een automation waarmee je lamp automatisch aan gaat? Ik zou het uitzetten daaraan koppelen. Even kort:
- trigger: beweging sensor aan
- condition: je magic over handmatig aanzetten
- action: lamp aan, delay 00:02:00, lamp uitzetten
- mode: restart (belangrijk!)
Door die laatste wordt je automation steeds opnieuw gestart bij beweging, en gaat dus de delay van 2min weer opnieuw lopen en daarna de lamp uit.
En dan dus eigenlijk die automation die je hierboven hebt geplaatst wegdoen
Thanks. Heb je toevallig ook een foto of een code hoe je het in je UI hebt gemaakt ?brain1234567 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:29:
[...]
Ja ik heb het met template gedaan zie hier onder.
#Template
- platform: template
sensors:
boiler_temperature:
friendly_name: 'boiler Temperature'
icon_template: mdi:thermometer
unit_of_measurement: '°C'
value_template: "{{ state_attr('water_heater.tesy_7a1020fa7f232e149ba569b6c5f1f1b1dfdb9f9c', 'current_temperature') }}"
boiler_set_temperature:
friendly_name: 'boiler set Temperature'
icon_template: mdi:thermometer
unit_of_measurement: '°C'
value_template: "{{ state_attr('water_heater.tesy_7a1020fa7f232e149ba569b6c5f1f1b1dfdb9f9c', 'temperature') }}"
Ik krijg ze via MQTT inderdaad binnen, HA lijkt er daarna niets mee te doen. Iemand een idee?MBgek schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:41:
Ik heb wat problemen met een MQTT sensor(esp32) weer te geven in de lovelaceUI, het gaat om dit project: https://raomin.github.io/ESPAltherma/
De sensor heb ik als entiteit toegevoegd aan het dashboard, de status is onbekend maar als ik 'm open zie ik de data wel binnen komen, in die geschiedenis balk boven in wordt ook steeds de tijd geüpdatet.
[Afbeelding]
Nu heb ik dit toegevoegd als probeersel vanuit de github pagina in de config.yml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 sensor: - platform: template sensors: espaltherma_operation: friendly_name: "Operation mode" value_template: "" espaltherma_iuoperation: friendly_name: "Indoor Operation mode" value_template: "" espaltherma_dhw: friendly_name: "DHW Temp" value_template: "" unit_of_measurement: '°C'
Nu kan ik deze sensoren toevoegen in een sensor kaart, maar er komen geen waardes door, terwijl ik ze wel zie updaten in de entity van het screenshot hier boven.
[Afbeelding]
De data komt wel binnen maar wordt blijkbaar niet goed verwerkt, wat zou hier fout kunnen gaan?
externe db nemen?skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:04:
Vraagje, gezien ik die dsmr reader niet aan de praat krijg... zal ik maar bij de slimme meter stock integratie blijven...
Ik lees hier en daar dat dit wel voor problemen zorgt dat de db vol loopt..
Is dat zo?
Moet ik hier iets aan doen?
Kan dat ook dan? met de stock integratie?
[ Voor 38% gewijzigd door skank op 31-01-2021 22:29 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g1oUSiGwH4vK3aVEeo9OVpVA.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door theRich op 31-01-2021 22:22 ]
Je zou aan deze oplossing van Frenck kunnen denken met een eigen voeding.theRich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:21:
Zijn er hier ook mensen die hun 'domme deurbel' slim hebben gemaakt?
Ik zou graag notificaties en logs in HA hebben als er wordt aangebeld.
Er hangt bij mij een simpele drukknop naast de deur die bedraad koppelt met een deurbel.
De deurbel zelf werkt op batterijen ipv een trafo.
[Afbeelding]
Solderen en knutselen is prima, maar ik moet denk ik even een pointer hebben waar ik moet beginnen.
Zigbee/wifi en bijvoorkeur een oplossing zonder netstroom geniet de voorkeur.
Bij voorbaat dank!
Edit: HA draait op een PI en de deurbel hangt dichtbij, dus kan ik deze ook fysiek koppelenen?
Als het past gewoon een trilsensor bij de behuizing ingooien tegen de spoel aan. Voorbeeld, die ik zelf ook geplaatst heb: https://www.hashop.nl/aqara-zigbee-trillingssensortheRich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:21:
Er hangt bij mij een simpele drukknop naast de deur die bedraad koppelt met een deurbel.
[Afbeelding]
Solderen en knutselen is prima, maar ik moet denk ik even een pointer hebben waar ik moet beginnen.
Bij voorbaat dank!
Edit: HA draait op een PI en de deurbel hangt dichtbij, dus kan ik deze ook fysiek koppelenen?
[ Voor 4% gewijzigd door Rianata op 31-01-2021 22:34 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Hmmm zo'n sensor is volgens mij ook goed te gebruiken met de wasmachineRianata schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:34:
[...]
Als het past gewoon een trilsensor bij de behuizing ingooien tegen de spoel aan. Voorbeeld, die ik zelf ook geplaatst heb: https://www.hashop.nl/aqara-zigbee-trillingssensor
Uiteraard zijn ze voor de helft van het geld op de Chinese marktplaatsen te koop.
Zoekactie in dit topic levert vast nog heel veel alternatieven op, de vraag komt eens in de 2 a 3 maanden langs...
Ik heb hem fysiek gekoppeld aan een vaste AC 30v deurbel door de bel af te tappen naar een bruggelijkrichter die naar een relais gaat (met een 1N4007 over de Polen) en aan de andere kant heb ik een Pi aangesloten met een pythonscript die een bericht stuurt naar HA (Node-Red doet de afhandeling en stuurt berichten naar mijn apparaten en knippert de lichten).theRich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:21:
[Afbeelding]
Bij voorbaat dank!
:strip_exif()/f/image/jC7hIRjbb82nKI82GEBG6u8M.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Wilf op 31-01-2021 22:55 ]
Ik heb geen slimme deurbel maar het is ook niet helemaal domtheRich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:21:
je mag normaal in portainer geen relative paden gebruiken, je MOET absolute paden gebruiken. Ik zie dat om de een of andere reden dat in jou geval wel lukt. Hierdoor kom je in de map /data/compose/1/ uit maar daar heb je geen schijfrechten.skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:46:
Dus in portainer nieuwe stack maken
En in die web editor dit kleven?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33services: dsmrdb: image: postgres:12-alpine restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data environment: - TZ=Europe/Brussels - PG_TZ=Europe/Brussels - POSTGRES_USER=dsmrreader - POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader - POSTGRES_DB=dsmrreader dsmr: image: xirixiz/dsmr-reader-docker:latest depends_on: - dsmrdb cap_add: - NET_ADMIN restart: always volumes: - /etc/localtime:/etc/localtime:ro - ./dsmr_backups:/dsmr/backups environment: - DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Brussels - VIRTUAL_HOST=localhost ports: - 7777:80 - 7779:443 devices: - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ5ADAWE-if00-port0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ5ADAWE-if00-port0 version: '2'
Ik heb de stack toegevoegd en deployed en nu heb ik 2 containers
Echter als ik deze 2 wil starten krijg ik dit
[Afbeelding]
Dit lijkt mis te gaan doordat er niet naar het juiste mqtt topic wordt gekeken voor de 'state'. Kan ik vanaf hier helaas weinig over zeggen/aan meedenken. je moet daar echt mqtt data voor zien met bv mqtt-explorer.MBgek schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:41:
Ik heb wat problemen met een MQTT sensor(esp32) weer te geven in de lovelaceUI, het gaat om dit project: https://raomin.github.io/ESPAltherma/
De sensor heb ik als entiteit toegevoegd aan het dashboard, de status is onbekend maar als ik 'm open zie ik de data wel binnen komen, in die geschiedenis balk boven in wordt ook steeds de tijd geüpdatet.
[Afbeelding]
Je value template is leeg. in de repo zie ik het voorbeeld waar ze ingevuld zijnNu heb ik dit toegevoegd als probeersel vanuit de github pagina in de config.yml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 sensor: - platform: template sensors: espaltherma_operation: friendly_name: "Operation mode" value_template: "" espaltherma_iuoperation: friendly_name: "Indoor Operation mode" value_template: "" espaltherma_dhw: friendly_name: "DHW Temp" value_template: "" unit_of_measurement: '°C'
Nu kan ik deze sensoren toevoegen in een sensor kaart, maar er komen geen waardes door, terwijl ik ze wel zie updaten in de entity van het screenshot hier boven.
Thanks.martinvdm schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:28:
[...]
Je kunt templates in esphome gebruiken
https://esphome.io/guides/automations.html
Je zou hier een if state kunnen gebruiken.
Hehe dank. Ik verbaas me erover op hoeveel verschillende manieren je dingen kunt oplossen in HA. Die delay gaat me een hoop extra automations schelen! Dank daarvoor. Ik ben wel benieuwd of de automation nog blijft lopen als tijdens de delay de zon 'op komt'. Maar dat kan ik gaan testen. Thanks! Weer de hele boel ombouwen lolHmmbob schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:31:
[...]
Je hebt ongetwijfeld ook een automation waarmee je lamp automatisch aan gaat? Ik zou het uitzetten daaraan koppelen. Even kort:
- trigger: beweging sensor aan
- condition: je magic over handmatig aanzetten
- action: lamp aan, delay 00:02:00, lamp uitzetten
- mode: restart (belangrijk!)
Door die laatste wordt je automation steeds opnieuw gestart bij beweging, en gaat dus de delay van 2min weer opnieuw lopen en daarna de lamp uit.
En dan dus eigenlijk die automation die je hierboven hebt geplaatst wegdoen
edit: nu ik erover na denk weet ik niet of je dan met sunrie/sunset dingetje uit komt. hmmmm.... @Septillion heeft hier nog wel eens goed ideeën over
Ik gebruik voor mijn lampen een timer op basis van een input. Wellicht kun je daar nog iets mee als uitgangspunt?Slonzo schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:40:
Weet iemand toevallig hoe ik een `input_number` (slider in de frontend) kan gebruiken als time pattern trigger?
Concreet: ik heb een automation die om de 30 minuten triggert m.b.v. een time pattern trigger op '/30' minuten, maar nu wil ik die 30min dus configureerbaar maken d.m.v. de input_number. De UI laat niet toe om een template te gebruiken bij de time pattern, weet niet of het misschien ook anders kan?
1
2
| platform: template value_template: "{{ states('sensor.time') == states('input_datetime.motiontimer')[0:5] }}" |
Heb je wel Philips Hue lampen?bandy schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:26:
[...]
Helaas. Ik heb een "scene" opgeroepen en zoals jouw voorbeeld de transition op 1800 gezet. Precies een half uur voor zonsondergang gingen de aangewezen lampen op max level branden... Ergens mis ik nog een deel..
[ Voor 5% gewijzigd door spokje op 01-02-2021 08:35 ]
Dat is precies waar ik me ook zorgen over maak ;-)spokje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
Ik ben wel benieuwd of de automation nog blijft lopen als tijdens de delay de zon 'op komt'. Maar dat kan ik gaan testen.
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 01-02-2021 09:27 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Scherp! Dat de al lopende nog blijft lopen had ik niet scherp.Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:30:
@Hmmbob @spokje Met de delay moet op zich werken qua zon. Want als het goed is zal de automation na zonsopkomst dan niet meer herstarten omdat de condition false is. De al lopende zal dan blijven lopen en dus eindigen.
Maar wat ik niet helemaal snap, hoe komt die Shelly dan aan z'n stroom?Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:37:
@DennusB Twee:
1) Plaats de Shelly bij de lamp, grote kans dat je daar L, N en de schakeldraad hebt.
2) Pak een Shelly 1L
Of mja, 3) trek een N
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ah dat is een goeie inderdaad! Thanks! Ik ga ermee prutsenHmmbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:26:
[...]
Dat is precies waar ik me ook zorgen over maak ;-)
Je zou het nog kunnen combineren met een choose: action:
- Als de zon onder is: zet lamp aan, delay 2 min, zet lamp uit
- Als de zon op is & lamp is aan: delay 2min, zet lamp uit
Natuurlijk wel gecombineerd met de mode:restart en de conditie van de handmatige schakeling voor de hele automation (dus "bovenin", niet in je choose).
Eenvoudige howto video:DennusB schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Maar wat ik niet helemaal snap, hoe komt die Shelly dan aan z'n stroom?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ik gebruik een deursensor van aqara hier voor. Die werkt met een magneet en een reed schakelaar. Die magneet gebruik ik niet en ik heb gewoon twee draadjes aan de aansluitingen van de reedschakelaar gesoldeerd. Dei gaan naar de belknop. Zodra je die indrukt meldt de sensor dus dat de schakelaar van open naar dicht gaat. En dat is dus je bel.theRich schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:21:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Lees ook even Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3", het zou zomaar geen probleem kunnen zijnspokje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:55:
[...]
Ah dat is een goeie inderdaad! Thanks! Ik ga ermee prutsen
Ik val een beetje midden in de discussie, maar ik vermoed dat je iets met een text sensor wil. Die komt als state binnen in HA, voorbeeldje:Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:26:
[...]
Thanks.
Ik had daar uiteraard al zitten kijken, maar ik zie niet hoe ik daarmee in ESPhome de state van een switch kan wijzigen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| text_sensor: - platform: template id: mv_remote_state name: mv_remote_state icon: mdi:fan lambda: |- float speed = id(mv_speed_requested).state; if(speed <= 0.00004) { return {}; } else if(speed < 0.00008) { return {"Away"}; } else if(speed < 0.00010) { return {"1"}; } else if(speed < 0.00038) { return {"2"}; } else { return {"3"}; } |
Nee dat is niet wat ik bedoel.llevering schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:26:
[...]
Ik val een beetje midden in de discussie, maar ik vermoed dat je iets met een text sensor wil. Die komt als state binnen in HA, voorbeeldje:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 text_sensor: - platform: template id: mv_remote_state name: mv_remote_state icon: mdi:fan lambda: |- float speed = id(mv_speed_requested).state; if(speed <= 0.00004) { return {}; } else if(speed < 0.00008) { return {"Away"}; } else if(speed < 0.00010) { return {"1"}; } else if(speed < 0.00038) { return {"2"}; } else { return {"3"}; }
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| switch: - platform: template name: Pelletkachel optimistic: true turn_on_action: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] |
Beetje off-topic maar ...RobertMe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Aangezien je geen voorbeeld erbij geeft en ik dit op mijn telefoon lees en dus niet kan proberen en lastig ontleden. Maar wat is er mis met / wat doet dit anders dan een:
du -hs | sort -h
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| [root@www /]# cd /var [root@www var]# du -hs | sort -h 6.4G . [root@www var]# duf 0.0K lock 0.0K mail 0.0K run 4.0K adm 4.0K crash 4.0K games 4.0K gopher 4.0K local 4.0K nis 4.0K preserve 4.0K yp 8.0K empty 8.0K ftp 8.0K opt 8.0K var 12.0K kerberos 20.0K db 20.0K veeam 64.0K tmp 320.0K usermin 10.3M spool 16.3M webmin 268.7M cache 504.9M log 1.1G lib 4.4G www |
GoBieN-Be schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:07:
[...]
Beetje off-topic maar ...
Wel vroeger (en nu nog op oudere systemen) was er geen -h optie bij sort.
Het werkt zelfs op obscure en oudere apparaten.
Wel is er een verschil met jouw commando:
Het toont namelijk in de huidige folder de samengevatte grootte van subfolders en bestanden, gesorteerd op grootte.
Jouw commando toont alleen de totale grootte van de huidige folder.
En als je de -s weg laat toont het de grootte van folders en bestanden recursief.
Wellicht is er ook wel een switch om dat aan te passen.
Als ik bijvoorbeeld in /var beide commando's vergelijk.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 [root@www /]# cd /var [root@www var]# du -hs | sort -h 6.4G . [root@www var]# duf 0.0K lock 0.0K mail 0.0K run 4.0K adm 4.0K crash 4.0K games 4.0K gopher 4.0K local 4.0K nis 4.0K preserve 4.0K yp 8.0K empty 8.0K ftp 8.0K opt 8.0K var 12.0K kerberos 20.0K db 20.0K veeam 64.0K tmp 320.0K usermin 10.3M spool 16.3M webmin 268.7M cache 504.9M log 1.1G lib 4.4G www
Ja, dan gaat hij uitSeptillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:53:
@Koffie Maar gebeurd er dan iets onwenselijke als je het aan commando stuurt als hij al aan is?
Bij mij werken ze perfect in ZHA.Wilf schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:21:
Anywaaaaaay... De Motion Sensor staat wél in PhosCon en kan ik ook zien in NodeRed en HA maar data lijkt deze niet te genereren. Na gezocht te hebben in deze topic op 'Lidl' en 'Silvercrest' las ik dat dit een bekend probleem is / was. Dat was echter wel alweer anderhalve maand geleden en wellicht werkt het nu wel doordat iemand x of y heeft gedaan.
In DeCONZ integration heb ik in ieder geval 'CLIP sensoren' toegestaan (en kreeg er toen een extra sensor bij) maar dat hielp dus ook niks. Nu heb ik dus deze:
code:
1 binary_sensor.presence_2 on
en (CLIP):
code:
1 sensor.fsm_state_motion_incoming 0
Beide geven geen enkele verandering bij het in- en uitschakelen van de PIR-trigger.
De vraag is dus: Is er iemand die via andere wegen (behalve de Lidl hub) de bewegingsmelder aan de praat heeft gekregen, liefst met Conbee II, of is het dikke vette pech?
Als ik er voor sta te zwaaien vind ik overigens het bereik en trefzekerheid (en de óf heel lange block óf onbetrouwbaarheid) ook erg opvallend dus je ziet wel weer dat het allemaal een beetje shabby is
Kun je meten of de kachel aan staat? Als in: is er een sensor die vast stelt of de kachel aan staat?Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:24:
[...]
Ja, dan gaat hij uit
aan en uit zijn exact hetzelfde IR commando.
Dus stel iemand zet met de hand (buiten HA om) de kachel aan en ik zet daarna vanuit HA die switch op ON, gaat de kachel uit.
Hier had ik exact hetzelfde.barrymossel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:41:
Automatisch licht op het toilet op basis van beweging heeft de WAF niet gehaald. Het eigen automatisme zorgde er telkens voor dat ze de lamp direct nadat ie aan ging weer uit zette. En aangezien op vrijwel elk ander toilet geen automatisch licht is wil ze er ook niet aan gaan wennen. Heeft ze op zich een punt...
Dus nu heb ik bewegingssensors over. Iemand ideeën of tips om deze te gebruiken?
Hmmbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:29:
[...]
Kun je meten of de kachel aan staat? Als in: is er een sensor die vast stelt of de kachel aan staat?
Dan zou je enkel nog een value_template toe moeten voegen, volgens mij:
https://www.home-assistan....template/#value_template
(Zie ook voorbeelden op de pagina).
Dat is natuurlijk een beetje 'computer says no' en je daardoor laten dicteren hoe je er mee om moet gaan.Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:28:
@Koffie Is het dan niet handiger geen aan-uit device mee te maken maar het alleen als actie te definiëren? Bedoel, als je buiten de automation als nog dat ding aan/uit gaat zetten heb je eigenlijk toch niets meer aan de state in HA.
Andere optie zou zijn, nooit meer direct op het apparaat bedienen. Beetje de Logitech Harmony manierMaar plaats gewoon een knop op de plek van de oorspronkelijke bediening waarmee je de automation triggert.
Op dit moment heb ik alleen dit:lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:59:
@Koffie Zou je de ESPhome code eens kunnen delen? Ik denk dat je met de lambda-functie van een template-switch wel kunt maken wat jij wilt. Maar 100% zeker weet ik het nog niet
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| remote_transmitter: pin: 14 carrier_duty_percent: 50% switch: - platform: template name: Pelletkachel optimistic: true turn_on_action: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz repeat: times: 30 wait_time: 50ms code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz repeat: times: 30 wait_time: 50ms code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] |
Kan je niet een goedkope temperatuur sensor eraan koppelen en die naast/op de kachel plaatsen? Kan je aan de daarvan zien of de kachel aan isKoffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:49:
[...]
[...]
Dat is natuurlijk een beetje 'computer says no' en je daardoor laten dicteren hoe je er mee om moet gaan.
Ik kan niet 100% meten dat de kachel aan of uit staat, maar op basis van diverse factoren kan ik het behoorlijk goed inschatten.
tot voor kort gebruikte ik eigen code, daar had ik een 'reset' optie in gebouwd. Vanuit HA stuurde ik middels mqtt een reset wat er puur voor zorgde dat de state op mqtt (en in de ESP) een toggle kreeg.
Afgelopen nacht is de pelletkachel door HA aangezet, omdat het te koud werd. Op de een of andere manier heeft ESPHome echter enkele seconden later direct een off staate voor die IR switch teruggekoppeld.
Gevolg : HA dacht dat de pelletkachel uit was terwijl deze aan stond. Het was ruim 25 graden toen ik vanochtend beneden kwam.
Ik zit nog even in dubio of ik ESPHome voor specifiek dit doeleind aanhoud of dat ik mijn eigen code er maar weer op ga zetten.
Andere optie: ESPHome aanhouden en idd iets als een template gebruiken in HA. Maar het voelt wel heel erg als kunst en vliegwerk omdat ESPHome een simpel iets niet aankan.
Verwijderd
Ja dat kan, maar is allemaal symptoombestrijding. Sterker nog, aan de EPSHome hangt al een sensor die tegen de pijp geplakt zit. Maar er valt niet altijd 100% zeker te meten of hij nu aan of uit staat - het valt te gokken, dat wel.kepler schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:20:
[...]
Kan je niet een goedkope temperatuur sensor eraan koppelen en die naast/op de kachel plaatsen? Kan je aan de daarvan zien of de kachel aan is
Correct. met 1 toevoeging : er is een aan of uit signaal verzonden welke niet goed verwerkt is, waardoor de status in ESPHome/HA niet klopt met de werkelijkheidlolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:18:
@Koffie Maar je kunt wel een extra switch maken die je vervolgens in je template_switch aanroept.
Als ik het zo samenvat, klopt dat dan?
Je gebruikt de ESPswitch om je kachel aan en uit te zetten
De kachel kan ook met de hand aangezet worden
De status klopt dan niet in HA, maar omdat aan-/uit signaal hetzelfde is gaat de kachel uit als je hem vervolgens gelijk wilt zetten.
Heel soms gaat een IR opdracht ook wel eens mis. Linksom rechtsom wil de stand van die switch inderdaad kunnen corrigeren.Je bent dus óf op zoek naar een mechanisme om de handmatige actie te detecteren (onmogelijk op basis van harde feiten denk ik, gezien het protocol) óf je wilt een extra knopje om de status bij te togglen zonder achterliggende actie?
Inschatten zou ik kunnen doen op basis van de temperatuur van de rookgaspijp. Deze word met gemak 80 graden. appeltje eitje : meten of deze hoger dan x graden is en of de temperatuur stijgende is zou je denken.Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:35:
@Koffie Beetje, maar dat komt vooral door het eenrichtingsverkeer van IR. Maar als je gewoon zorgt dat de gebruiker nog op dezelfde plek kan schakelen zegt de computer iig nooit no
Maar als je al kan schatten (ook al weet ik niet hoe, neemt stroomverbruik niet toe ofzo?) blijft, waarom dan niet gewoon een action ervan maken en de hele aan-uit logica los doen met een input_boolean?
Is er helemaal nergens 100% vandaan te halen of hij aan staat? Kan je je geen (hoge temperatuur) thermokoppel bv heel dicht tegen de warmtebron plaatsen? Het is een kachel dus het lijkt me dat je dmv warmte wel kan bepalen of hij aan/uit staat (alhoewel je altijd een bepaalde tijd zal hebben dat hij aan het opwarmen is)Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:34:
[...]
Ja dat kan, maar is allemaal symptoombestrijding. Sterker nog, aan de EPSHome hangt al een sensor die tegen de pijp geplakt zit. Maar er valt niet altijd 100% zeker te meten of hij nu aan of uit staat - het valt te gokken, dat wel.
[...]
Correct. met 1 toevoeging : er is een aan of uit signaal verzonden welke niet goed verwerkt is, waardoor de status in ESPHome/HA niet klopt met de werkelijkheid
[...]
Heel soms gaat een IR opdracht ook wel eens mis. Linksom rechtsom wil de stand van die switch inderdaad kunnen corrigeren.
Het detecteren van de status is een mogelijkheid, maar geeft geen 100% garantie.
[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 01-02-2021 13:43 ]
Wat ik zeg, maak er dan gewoon alleen een actie van en niet een device met on/off.Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:42:
Togglen van de staat (zonder actie) is echt de allerbeste optie.
Zelfs met een thermokoppel 'weet' je het niet. Zelfs met een hoge temperatuur kan de kachel kan ook net 'uit' gezet zijn maar nog aan het nablazen tot het rookgas genoeg afgekoeld is. Het blijft een gok. Hoe meer sensoren/metingen, hoe zekerder, maar het blijft een gok.kepler schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:42:
Is er helemaal nergens 100% vandaan te halen of hij aan staat? Kan je je geen (hoge temperatuur) thermokoppel bv heel dicht tegen de warmtebron plaatsen? Het is een kachel dus het lijkt me dat je dmv warmte wel kan bepalen of hij aan/uit staat (alhoewel je altijd een bepaalde tijd zal hebben dat hij aan het opwarmen is)
Maar dan kan hij in HA niet zien of hij aan-/uitstaat. En als je er vanuitgaat dat hij normaliter vanuit HA/automatisering gestuurd wordt zou ik dat ook niet willenSeptillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:45:
[...]
Wat ik zeg, maak er dan gewoon alleen een actie van en niet een device met on/off.
Ik ben bang dat je dan ook zomaar een stuk of 2 entities en een paar automations nodig hebt om daar het wel of niet zenden naar ESPHome in af te vangen.Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:45:
[...]
Wat ik zeg, maak er dan gewoon alleen een actie van en niet een device met on/off.
Wat ik ook zeg, dan maak je daarnaast een input_bool aan waarmee je dat gaat bijhouden. Daar de actie via IR juist geen echte state versturen is maar een toggle lijkt mij juist het aan die zijde oplossen symptoombestrijding.lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:48:
[...]
Maar dan kan hij in HA niet zien of hij aan-/uitstaat. En als je er vanuitgaat dat hij normaliter vanuit HA/automatisering gestuurd wordt zou ik dat ook niet willen
[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 01-02-2021 13:57 ]
Even als 'gebruiker' het is eigenlijk van de zotte dat ESPHome geen optie bied om de state van een switch aan te passen zonder de achterliggende acties uit te voeren.Hmmbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:56:
Goede discussie. uitdagende use-case, flink wat ervaringsdeskundigen die inhaken: leuk!
Mijn manier om te zeggen dat ik even zonder ideeën zit....
Volgens mij kan dat wel:Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:00:
[...]
Even als 'gebruiker' het is eigenlijk van de zotte dat ESPHome geen optie bied om de state van een switch aan te passen zonder de achterliggende acties uit te voeren.
Ik ben nu even in ESPHome wat aan het proberen om te kijken wat haalbaar is .. kom er zodadelijk mee terug
Nouwja, eigenlijk niet. Jij verwacht vooral dat ESPeasy dat iets een state kan maken uit niets. Denk dat ESPeasy vooral verwacht dat je dit in een bovenliggende laag oplost.Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:00:
[...]
Even als 'gebruiker' het is eigenlijk van de zotte dat ESPHome geen optie bied om de state van een switch aan te passen zonder de achterliggende acties uit te voeren.
Ik ben nu even in ESPHome wat aan het proberen om te kijken wat haalbaar is .. kom er zodadelijk mee terug
[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 01-02-2021 14:09 ]
Ik had problemen met de zha integratie en devices toevoegen. Kan natuurlijk gewoon een keer pech zijn geweest maar ik heb daarna deconz geprobeert en geen noemenswaardige problemen gehad. Ik zit nu op zigbee2mqtt en ook daar geen problemen.rsvmark schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:11:
[...]
Wat bedoel je met 'beter'?
Kan nu nog makkelijk overstappen met 5 lampen en twee dimmers
Kun je niet beter met een ESP werken? a) zonde om hier een Pi voor te gebruiken, beetje overkill en b) voor een ESP kun je eenvoudig bijvoorbeeld ESPHome of iets in die trant gebruiken.Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:31:
Kan iemand mij op weg helpen?
Ik wil een Raspberry Pi 3b in mijn garage die 4 relais schakelt.
Ik heb een Pi met relais-board, voeding en internet (UTP) aanwezig en er draait Raspian OS op.
Op een Intel Nuc (meterkast) draait Home Assisant supervised, alles ok.
Hoe kan ik nou het gemakkelijkst de Pi (mis)-bruiken om heel simpel de relais op de Pi te besturen?
Ik heb mij ingelezen in MQTT, maar dat vind ik omslachtig.
Ik denk dat ik het liefst commando's naar het ip van de Pi stuur, of jullie moeten iets gemakkelijker weten...
Mijn idee is om het luisterend programma op de Pi in Python te programmeren.
Kun je niet op een of andere manier een signaal krijgen/onderscheppen van de handmatige bediening zodat je state wel kan bijhouden?Koffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:50:
[...]
Ik ben bang dat je dan ook zomaar een stuk of 2 entities en een paar automations nodig hebt om daar het wel of niet zenden naar ESPHome in af te vangen.
[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 01-02-2021 14:51 ]
Met deze snippet komen de statussen toch altijd overeen, of snap ik nu iets niet?lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:29:
@Koffie Is dit wat je wil?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 remote_transmitter: pin: 14 carrier_duty_percent: 50% switch: - platform: template name: "Pelletkachel" optimistic: true restore_state: true on_turn_on: if: condition: switch.is_off: ir_switch then: switch.turn_on: ir_switch on_turn_off: if: condition: switch.is_on: ir_switch then: switch.turn_off: ir_switch - platform: template id: ir_switch optimistic: true restore_state: true turn_on_action: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz repeat: times: 30 wait_time: 50ms code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz repeat: times: 30 wait_time: 50ms code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750]
1 Switch in de UI
Achter deze switch zit de daadwerklijke 'IR switch'. Als je de UI switch omzet, zet hij ook de IR switch om. Ténzij de statussen niet overeenkomen. Dat past hij alleen de UI switch aan.
Edit:
Als je de 'IR switch' ook in de UI wilt moet je de 'name' parameter even meegeven
Owhja, dát was het originele probleem. Verrekte IR protocol ookKoffie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:48:
[...]
Met deze snippet komen de statussen toch altijd overeen, of snap ik nu iets niet?
Ik snap even niet hoe in dit project de state van ir_switch uit de pas gaat lopen met die van GUI switch?
Je hebt me wel een goede voorzet gegeven .. ligt op púntje van m'n tong nu. Even wat dingen testen.lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:50:
[...]
Owhja, dát was het originele probleem. Verrekte IR protocol ook
Terug naar de tekentafel!
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 01-02-2021 14:57 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| switch: - platform: template name: Pelletkachel value_template: input_boolean.pelletkachel turn_on: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] - service: input_boolean.toggle entity_id: input_boolean.pelletkachel turn_off: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] - service: input_boolean.toggle entity_id: input_boolean.pelletkachel |
Als je die waarden in een sensor kunt ophalen lijkt me welsypie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:40:
@CAP-Team en anderen uiteraard. Ik weet dat je met het Rova-verhaal bezig bent (geweest) en me daar flink mee hebt geholpen. Omdat ik gisteren gebruik heb gemaakt van een aanvullende dienst van de Rova was ik aan het nadenken of deze ook weer te geven is. Het gaat hierbij om de dagen dat ene GRIP-wagen bij ons in de buurt staat. Deze wagen staat de ene week op een dinsdagmiddag en de andere week een zaterdagmiddag op locatie. De vraag is: Is dit in een kaart te maken?
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Bizar!Tacoos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:26:
Ik ben redelijk groen in Home Assistant en loop nu tegen een probleempje aan:
We hebben een terrarium met een baard agaam en ik gebruik een TP-Link HS110 om de verlichting en verwarming daarvan te schakelen. Deze HS110 stuur ik aan via Home Assistant.
Twee dagen geleden heb ik een update gedraaid van core en supervisor en sindsdien doet de automatisering het niet meer (omdat Hass de TP-Link niet kan vinden, lijkt het).
Bij entiteiten staat de kasa switch als 'hersteld' met een rood cirkeltje met uitroepteken erin
Hoe krijg ik deze automatisering weer aan de praat?
Met de TP-Link Kasa app kan ik de HS110 nog gewoon bedienen.
Home Assistant draait in een virtualbox VM op een NUC met Ubuntu 20.04 LTS
Reboot van de nuc en opneiuw starten van de vm met home assistant helpt niet
@JayOne Firmware versie van de HS110 is niet veranderd, bovendien zou het issue waar je naar verwijst alleen gespeeld hebben bij UK versies
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Hebbes!lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:50:
[...]
Owhja, dát was het originele probleem. Verrekte IR protocol ook
Terug naar de tekentafel!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| - platform: template name: "Pelletkachel reset" id: pelletkachel_reset optimistic: true on_turn_on: switch.toggle: pelletkachel - platform: template id: pelletkachel name: Pelletkachel optimistic: true restore_state: true on_turn_on: if: condition: switch.is_off: pelletkachel_reset then: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz repeat: times: 30 wait_time: 50ms code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] else: - delay: 1s - switch.turn_off: pelletkachel_reset on_turn_off: if: condition: switch.is_off: pelletkachel_reset then: - remote_transmitter.transmit_raw: carrier_frequency: 38kHz repeat: times: 30 wait_time: 50ms code: [6700, -2450, 3400, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 900, -1650, 900, -800, 900, -1650, 1750, -800, 1750, -1650, 1750] else: - delay: 1s - switch.turn_off: pelletkachel_reset |
[ Voor 17% gewijzigd door Koffie op 01-02-2021 16:01 ]
Snap ik ja. Als je eenmaal iets in je hoofd hebt bedacht hoe dat al een paar jaar met succes werkt, is dat soms lastig over te brengen met dit soort situaties.lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:29:
@Koffie Mooi dat het is gelukt! Ik moet zeggen dat ik wat moeite had om in jouw gedachte proces te komen, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dit ziet er prima uit inderdaad, hetzelfde als wat je had als ik het goed begrepen heb?
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq