Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.236 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@sOid het gaat nu redelijk offtopic, maar wellicht zijn er anderen die ook hier interesse in hebben.

Dank voor de link! Even om je een beeld te schetsen: ik trek in een casco woning waar ik zojuist de sleutel van heb ontvangen. Keuken wordt pas ergens in april geïnstalleerd, nadat het stucwerk volbracht is. Ik ga op je tip in dat ik inderdaad een smartplug achter de kap van de afzuigkap kan installeren. Maar inderdaad, daarom zat ik ook te denken aan die ingebouwde smart plug van Fibaro, omdat die het altijd doet (er staat altijd stroom op).

Pulsdrukkers schieten altijd terug naar hun oorspronkelijke positie. Dus in plaats van zo'n normale klikker die twee posities heeft (0 en 1 eigenlijk), schiet zo'n pulsdrukker altijd terug naar zijn oorspronkelijke positie.

Zoals ik nu even wat filmpjes heb gezien van de FoH lijn, doen ze dat ook, klopt dat? Want dan wordt het wel interessant.

Hoe ervaar jij de latency / vertraging? Ik heb nu zo'n Hue Dimmer (zo'n wit afstandsbedieninkje) en daar merk ik een hele kleine vertraging. Dat was ook een van de redenen dat ik ingebouwde schakelaars wilde, om die vertraging eruit te halen. Maar wellicht overdrijf ik :)

De tip rondom zwart zal ik meenemen in mijn overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDFS schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:41:
@sOid het gaat nu redelijk offtopic, maar wellicht zijn er anderen die ook hier interesse in hebben.

Dank voor de link! Even om je een beeld te schetsen: ik trek in een casco woning waar ik zojuist de sleutel van heb ontvangen. Keuken wordt pas ergens in april geïnstalleerd, nadat het stucwerk volbracht is. Ik ga op je tip in dat ik inderdaad een smartplug achter de kap van de afzuigkap kan installeren. Maar inderdaad, daarom zat ik ook te denken aan die ingebouwde smart plug van Fibaro, omdat die het altijd doet (er staat altijd stroom op).
Ook al staat er altijd stroom op, dan nog kan je bijvoorbeeld een kapotte ZWave-bridge hebben waardoor je dingen opnieuw moet koppelen en dus de kap moet weghalen. Geklooi :p
Pulsdrukkers schieten altijd terug naar hun oorspronkelijke positie. Dus in plaats van zo'n normale klikker die twee posities heeft (0 en 1 eigenlijk), schiet zo'n pulsdrukker altijd terug naar zijn oorspronkelijke positie.

Zoals ik nu even wat filmpjes heb gezien van de FoH lijn, doen ze dat ook, klopt dat? Want dan wordt het wel interessant.
Ah juist. Dan zijn dit ook pulsdrukkers denk ik. Het is wel tof want de stroom wordt dus opgewekt met kinetische energie, dus nooit batterijen vervangen. Wel voelt het wat anders (en minder prettig) aan dan een gewone schakelaar. Je moet meer kracht zetten, zeg maar.
Hoe ervaar jij de latency / vertraging? Ik heb nu zo'n Hue Dimmer (zo'n wit afstandsbedieninkje) en daar merk ik een hele kleine vertraging. Dat was ook een van de redenen dat ik ingebouwde schakelaars wilde, om die vertraging eruit te halen. Maar wellicht overdrijf ik :)
Nee ik merk vrijwel geen vertraging, gekoppeld aan Conbee-stickie. Ik heb overigens wel het idee dat het iets sneller werkt met een native HomeAssistant-automation vs Node-RED.

Maar in alle eerlijkheid gebruik ik de schakelaars niet zo heel veel. De kracht van home automation is dat je dingen gaat automatiseren zonder zelf op knopjes te moeten duwen :p

Edit: als je Zigbee gaat gebruiken, check dan wel even hoe druk het op de WiFi-kanalen is, want er is overlap tussen die protocollen als je het niet goed instelt (misschien ook wel met ZWave, maar daar heb ik me nooit in verdiept). Dit is wel een interessante post daarover: https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 03-02-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets heel anders: ik bedacht me gisteren dat er een motion sensor in Nest thermostaat zit. Is dit op een of andere manier als sensor te gebruiken in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 09:18
JDFS schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:41:

De tip rondom zwart zal ik meenemen in mijn overweging!
Ik heb schakelmateriaal van Gira. Ik gebruik drukvlakschakelaars (is ook 0/1, maar wel altijd in dezelfde stand) die inzet voor lampen waar alleen een zwave switch achter zit of dom is. Voor de lampen die ik dim gebruik ik dus pulsschakelaars. Hierdoor zie je aan de buitenkant dus feitelijk niet hoe je schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@rroetenberg duidelijk, heb je de Fibaro switch erachter zitten en ben je tevreden met het schakelmateriaal? Dat leek mij inderdaad een mooie oplossing, ik heb maar een paar lampen die ik wil bedienen en het lijkt mij ideaal om gewoon het 'standaard' schakelmateriaal in te bouwen met zo'n Z-Wave module erachter. Blauwe draad ligt ernaast, dus why not...

Keuzes, keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sOid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Deze :) https://www.senic.com/friends-of-hue-smart-switch

Nou ja, ik heb eigenlijk GIRA-schakelmateriaal met de kern van Hue Tap. Maar dit is beter (meer mogelijkheden, bijvoorbeeld ook voor long-press en short-press) en de kosten zijn ook nagenoeg gelijk.

Hier gaan dus geen draden naar toe he. Ik hoor ook positieve verhalen over Shelly, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Overigens zou ik eerder voor Zigbee dan ZWave gaan. Stuk goedkoper! En als je iets als een Conbee stick gebruikt, kun je eenvoudig verschillende merken door elkaar gebruiken :)
Dat Senic spul is heel mooi, zeker in mijn geval icm Gira E2 schakelmateriaal _/-\o_

Maar de prijs is belachelijk vind ik, €70 voor een enkele schakelaar en €189 voor 3. Kan zijn dat dat EnOcean spul gewoon zo duur is, maar tov een gewone schakelaar is het zomaar 3x-4x duurder.

En dan is Zigbee gelukkig nog een stuk goedkoper dan ZWave dat voorheen altijd al een poging deed de goudprijs te benaderen. Dan zijn de iCasa wandzenders (2-8 knoppen) voor €40 een stuk betaalbaarder en die passen ook in Gira schakelmateriaal...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 22:31
Vraagje, want ik zie ineens iets geks in de historie van de batterij van mijn muurtablet... deze blijft een rechte lijn en wordt kennelijk niet bijgewerkt. Iemand enig idee hoe dit kan? Heb HA al opnieuw gestart en ook al reboot gedaan van de Blue....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhXhwSYnHCQKd35_bd8yZN--JoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXaPmYaBOYpnomP53hRsYryT.png?f=fotoalbum_large

Kleine toevoeging nog... toen hij ongeveer 79% was heb ik mijn netwerk wel omgezet van een Ubiquiti USG naar een Ubiquiti Dream Machine Pro. Clean install... kan dat invloed hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door rogiertw op 03-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Heb je de database ergens anders staan? Zou het erg zijn om te DB te verwijderen en schoon te beginnen (in geval van out of the box set-up)?

Wat ik wel vaker heb gezien dat als communicatie stopt je een rechte lijn behoudt. In dit geval is de communicatie wel goed, maar lijkt het wegschrijven naar de DB niet te gebeuren en derhalve zijn laatste entry blijft tonen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:11
Voor liefhebbers: het is mogelijk root access te krijgen op de LIDL gateway en de LIDL cloud te bypassen. Hierdoor lijkt het een dedicated coordinator te worden. De gateway kan ook direct aan HA toegevoegd worden. Ik heb het niet getest, ik heb geen gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Kixtart schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:10:
Heb je de database ergens anders staan? Zou het erg zijn om te DB te verwijderen en schoon te beginnen (in geval van out of the box set-up)?

Wat ik wel vaker heb gezien dat als communicatie stopt je een rechte lijn behoudt. In dit geval is de communicatie wel goed, maar lijkt het wegschrijven naar de DB niet te gebeuren en derhalve zijn laatste entry blijft tonen.
Ik heb met de DB niks gedaan bij mijn weten... Wet de Blue ook opnieuw geïnstalleerd eergisteren, maar toen was hij al onder de 79%.... Daarbij ook gewoon snapshot teruggezet.... Ik weet even niet wat te doen om DB te verwijderen zoals jij aangeeft...

[ Voor 3% gewijzigd door rogiertw op 03-02-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:00
@rogiertw De Blue is je tablet?

Deze heeft nu wel gewoon netwerk en kan bij HA? Misschien daar HA eens opnieuw authentiseren?

Als andere sensoren nog wel updaten en dit in een grafiek laten zien lijkt me niets mis met de DB.

[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 03-02-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:10:
@rogiertw De Blue is je tablet?

Deze heeft nu wel gewoon netwerk en kan bij HA? Misschien daar HA eens opnieuw authentiseren?

Als andere sensoren nog wel updaten en dit in een grafiek laten zien lijkt me niets mis met de DB.
Nee, de Blue is de Home Assistant Blue (https://www.home-assistant.io/blue/) is een Odroid N2+ computer waar nu dus HA opzit. Ik zie dat mijn Aqara humidity sensoren ook geen historie hebben...
Tablet heeft gewoon netwerk en de HA app werkt er prima op.

[ Voor 27% gewijzigd door rogiertw op 03-02-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen die vanuit Node-Red een Sonos device instructie geven om een bepaalde audio file af te spelen? Ik krijg het echt niet aan de gang met volgende flow :

code:
1
[{"id":"e9137fba.5ea59","type":"ha-time","z":"331ec620.c9584a","server":"9f6f4213.3787d","name":"","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityId":"sensor.lightalarm_time_start","property":"state","offset":0,"offsetType":"num","offsetUnits":"minutes","randomOffset":false,"repeatDaily":false,"payload":"$entity().state","payloadType":"jsonata","debugenabled":true,"x":500,"y":380,"wires":[["c672f9c5.1ea688","3d463fd2.31f9e"]]},{"id":"3d463fd2.31f9e","type":"api-call-service","z":"331ec620.c9584a","name":"","server":"9f6f4213.3787d","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"media_player","service":"volume_set","entityId":"media_player.slaapkamer","data":"{\"volume_level\": 0.1}","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"payload","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":960,"y":480,"wires":[["1edeae47.12b232"]]},{"id":"1edeae47.12b232","type":"api-call-service","z":"331ec620.c9584a","name":"","server":"9f6f4213.3787d","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"media_player","service":"play_media","entityId":"media_player.slaapkamer","data":"{\"media_content_id\":\"https://dennusb.nl/test.mp3\",\"media_content_type\":\"music\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"payload","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":1380,"y":480,"wires":[[]]},{"id":"179f9a7d.3d29e6","type":"inject","z":"331ec620.c9584a","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":380,"y":680,"wires":[["3d463fd2.31f9e"]]},{"id":"9f6f4213.3787d","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":false}]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rogiertw Ahh, die Blue. Gaaf! :) (Na btw en verzendkosten vond ik het wat te veel voor vervangen voor de leuk.)

Maar als er meer sensoren geen history meer hebben zou ik inderdaad de db weggooien en HA herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54
rogiertw schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Nee, de Blue is de Home Assistant Blue (https://www.home-assistant.io/blue/) is een Odroid N2+ computer waar nu dus HA opzit. Ik zie dat mijn Aqara humidity sensoren ook geen historie hebben...
Tablet heeft gewoon netwerk en de HA app werkt er prima op.
Matcht die 48% met het daadwerkelijke ladingspercentage van de tablet? Zo ja, i.c.m. de andere sensor die niet werkt database weggooien. Zo nee, dan moet je het toch in de app zoeken. Opnieuw aanmelden of herinstalleren.

Met @Septillion hierboven eens dat de eerste optie de meest waarschijnlijke is met wat je nu vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
llevering schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Matcht die 48% met het daadwerkelijke ladingspercentage van de tablet? Zo ja, i.c.m. de andere sensor die niet werkt database weggooien. Zo nee, dan moet je het toch in de app zoeken. Opnieuw aanmelden of herinstalleren.

Met @Septillion hierboven eens dat de eerste optie de meest waarschijnlijke is met wat je nu vertelt.
Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:38:
@rogiertw Ahh, die Blue. Gaaf! :) (Na btw en verzendkosten vond ik het wat te veel voor vervangen voor de leuk.)

Maar als er meer sensoren geen history meer hebben zou ik inderdaad de db weggooien en HA herstarten.
thnx! ik zet HA uit en gooi via Samba de db weg. Dan herstarten en dan zal het weer goed gaan gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik probeer voor mijn 67 hue lampen (voornamelijk GU10 spots) een indicatie van het gezamelijke stroomverbruik te berekenen. Ik baseer dit op basis van het aan- of uitstaan van de lamp, verbruikscijfers die ik op internet gevonden heb en de aanname dat een ingeschakelde lamp (die hier thuis vrijwel altijd op 50-60% lichtsterkte/brightness staat) 2,5 Watt verbruikt. Hieronder mijn huidige template code..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# templates
- platform: template
  sensors:
    #----- bereken huidig energieverbruik van alle Hue componenten tezamen
    # 1.6 Watt per actieve hue bridge (momenteel 2 actief)
    # 0.15 Watt voor uitgeschakelde lampen (excl. lampgroepen)
    # 2.5 Watt (gemiddeld) voor ingeschakelde lampen 
    # 0.0 Watt voor onvindbare (unavailable) lampen (excl. lampgroepen)
    total_hue_powerconsumption:
      friendly_name: 'Hue stroomverbruik'
      device_class: power
      unit_of_measurement: 'W'
      value_template: >
       {% set ns = namespace(counter=3.2) %}
       {%- for light in states.light %}
         {%- if light.state == 'off' and '_groep' not in light.entity_id %}
           {%- set ns.counter = ns.counter + 0.15 %}
         {%- endif -%}
         {%- if light.state == 'on' and '_groep' not in light.entity_id %}
           {%- set ns.counter = ns.counter + 2.5 %}
         {%- endif -%}
       {%- endfor -%}
       {{ ns.counter | float | round(1)}}

Dit is zeker niet perfect, maar voordat ik dit verder ga tweaken wilde ik even controleren of hier iemand wellicht een (nog) betere manier heeft bedacht om het Hue stroomverbruik te bepalen? ik zou bijvoorbeeld heel graag de 'brightness' in de template willen uitlezen/meenemen, maar na twee uur puzzelen heb ik het maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 23:49

TWKterry

Master Mariner

Ik probeer een device uit te lezen.
Had in eeste instantie via een RESTful GET de data binnengehaald maar dat is maximaal 255 characters en deze is ruim 1100.

Ik heb nu een python script wat het device uitleest en dan als laatste (na decodering) een json geeft met zo'n 30 elementen.
code:
1
print(json.dumps(msg['content']))

Weet iemand hoe kan ik deze makkelijk in HA krijgen als sensor(en)?
Ook tips hoe hiermee om te gaan zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21
DennusB schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:27:
Zijn er hier mensen die vanuit Node-Red een Sonos device instructie geven om een bepaalde audio file af te spelen? Ik krijg het echt niet aan de gang met volgende flow :

code:
1
[{"id":"e9137fba.5ea59","type":"ha-time","z":"331ec620.c9584a","server":"9f6f4213.3787d","name":"","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityId":"sensor.lightalarm_time_start","property":"state","offset":0,"offsetType":"num","offsetUnits":"minutes","randomOffset":false,"repeatDaily":false,"payload":"$entity().state","payloadType":"jsonata","debugenabled":true,"x":500,"y":380,"wires":[["c672f9c5.1ea688","3d463fd2.31f9e"]]},{"id":"3d463fd2.31f9e","type":"api-call-service","z":"331ec620.c9584a","name":"","server":"9f6f4213.3787d","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"media_player","service":"volume_set","entityId":"media_player.slaapkamer","data":"{\"volume_level\": 0.1}","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"payload","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":960,"y":480,"wires":[["1edeae47.12b232"]]},{"id":"1edeae47.12b232","type":"api-call-service","z":"331ec620.c9584a","name":"","server":"9f6f4213.3787d","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"media_player","service":"play_media","entityId":"media_player.slaapkamer","data":"{\"media_content_id\":\"https://dennusb.nl/test.mp3\",\"media_content_type\":\"music\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"payload","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":1380,"y":480,"wires":[[]]},{"id":"179f9a7d.3d29e6","type":"inject","z":"331ec620.c9584a","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":380,"y":680,"wires":[["3d463fd2.31f9e"]]},{"id":"9f6f4213.3787d","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":false}]
Ik trigger in node red het volgende scrip:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
'1578171257425':
  alias: Sonos TTS
  sequence:
  - data_template:
      entity_id: '{{ sonos_entity }}'
    service: sonos.snapshot
  - data_template:
      volume_level: '{{ volume }}'
    service: media_player.volume_set
  - data_template:
      media_content_id: https://homeassistanturl/local/media/doorbell.mp3
      media_content_type: music
    service: media_player.play_media
  - delay: '{{ delay }}'
  - data_template:
    service: sonos.restore

En dan heb ik binnen het data field de waardes voor het script

code:
1
{"sonos_entity":"media_player.sonos_1,media_player.sonos_2","volume":0.5,"delay":"00:00:15"}

Helaas heb ik het nog niet voor elkaar dat mijn spotify muziek weer verder speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
TWKterry schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:04:
Ik probeer een device uit te lezen.
Had in eeste instantie via een RESTful GET de data binnengehaald maar dat is maximaal 255 characters en deze is ruim 1100.

Ik heb nu een python script wat het device uitleest en dan als laatste (na decodering) een json geeft met zo'n 30 elementen.
code:
1
print(json.dumps(msg['content']))

Weet iemand hoe kan ik deze makkelijk in HA krijgen als sensor(en)?
Ook tips hoe hiermee om te gaan zijn welkom!
Niet direct antwoord op je vraag maar heb je toevallig niet al een mqtt server draaien? Het is dan denk ik makkelijker om je data naar mqtt te pushen en die in HA binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:14
2021.2.0 is gereleased!

Release notes

Voor mensen die HA Core rechtstreeks op een Python venv draaien: vanaf deze release moet dat 3.8+ zijn.

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2021 19:36 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

sOid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:48:

Edit: als je Zigbee gaat gebruiken, check dan wel even hoe druk het op de WiFi-kanalen is, want er is overlap tussen die protocollen als je het niet goed instelt (misschien ook wel met ZWave, maar daar heb ik me nooit in verdiept). Dit is wel een interessante post daarover: https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html
Zigbee bestaat er een kans op interferentie met WiFi omdat ze beide op 2,4 ghz opereren. In de praktijk kom je dit niet vaak tegen hoor; zwave werkt op 868mhz dus heb je dit niet, om die reden is de reikwijdte van zwave veelal iets verder (lagere frequentie).

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@scorpion303 Best interessant idee :) Wel zou ik, zeker als je de brightness mee wilt nemen, het verbruik nog nameten. Als het goed is verbruikt een Hue bulb op 50% brightness niet 50% van het maximale vermogen. Maar eerder iets van 25%. Dit omdat er niet lineair gedimd wordt (als compensatie van onze ogen).

Maar volgens mij ben je al een aardig eind. En zou je de brightness (0-255) af moeten kunnen vragen (bij een lamp die aan staat) met light.attributes.brightness.

En natuurlijk zou ik het eerst lekker testen in devtools :)

edit:
@schumi2004 Sorry voor de verkerde mention!

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 03-02-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427499

@sOid @JDFS
Ik heb hier de FoH Niko aan de muur hangen. Leuk spul, werkt prima en is batterijloos. Echter zit er toch wel een dikke 3-4 seconden vertraging in als het via HomeAssistant of Node-red gaat.
Rechtstreeks via de Hue bridge worden acties instant uitgevoerd.
Heb nog geen oorzaak kunnen vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je wijst nog naar de rc versie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Volgens mij stel ik een domme vraag, maar ik krijg het niet gegoogled.

Ik heb een usb stick in mijn Pi4 gestoken om daar MariaDB op te zetten...maar hoe kom ik op die usbstick?
Of waar vind ik het pad naar die stick?

Ik heb samba draaien.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:46
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het gedeeltelijk terugzetten van configs?

Ik heb on the cheap een Dell Optiplex kunnen krijgen, dus nu ga ik HA (nog een keer :P) opbouwen. En eigenlijk wil ik bepaalde keuzes anders maken.

NGiNX Proxy manager addon ipv de NGINX Home Assistant SSL proxy
NodeRed ipv HA (miss nog als losse vm zelfs)

en nog wat configwerk

Maar wil eigenlijk (bijvoorbeeld) mijn DeConz incl devices wel migreren. Iemand ervaring om dat aan te pakken? Kun je een snapshot terugzetten met 1 of 2 dingen aangevinkt? Dus niet HA versie, WEL specifieke addons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mars Warrior schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Je wijst nog naar de rc versie 8)
De andere stond nog niet online :+

Nu wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Tusk Standaard, met HA OS, niet. En nu moest ik ook hard zoeken, maar met datactl moet je de hele boel kunnen overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 17:53
Hmmbob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:23:
2021.2.0 is gereleased!

Release notes

Voor mensen die HA Core rechtstreeks op een Python venv draaien: vanaf deze release moet dat 3.8+ zijn.
hm.. ik krijg foutmeldingen met scapy en dhcp er in ;(
(HA core / virtualenv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Weet je zeker dat het niet op 3.7 draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
3.9 zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 10:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Eerst maar ff een backup maken voor het updaten dus ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
lijkt niet heel onbekend probleem (buiten HA dus)
https://stackoverflow.com...e-or-directory-bliblibc-a

dat `fixte' het voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 09:07
Ook een nieuwe ESPHome release, met een hele rits aan changes.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koepert schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:06:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het gedeeltelijk terugzetten van configs?

Ik heb on the cheap een Dell Optiplex kunnen krijgen, dus nu ga ik HA (nog een keer :P) opbouwen. En eigenlijk wil ik bepaalde keuzes anders maken.

NGiNX Proxy manager addon ipv de NGINX Home Assistant SSL proxy
NodeRed ipv HA (miss nog als losse vm zelfs)

en nog wat configwerk

Maar wil eigenlijk (bijvoorbeeld) mijn DeConz incl devices wel migreren. Iemand ervaring om dat aan te pakken? Kun je een snapshot terugzetten met 1 of 2 dingen aangevinkt? Dus niet HA versie, WEL specifieke addons?
HA kun je gewoon je hele config dir oppakken en neerkwakken
Deconz kun je eerst in de GUI een backup maken en deze op de nieuwe install restoren. Verschillende malen succesvol gedaan

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 12:52
Hmmbob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:23:
2021.2.0 is gereleased!

Release notes

Ik gebruik de stable docker image. Wanneer ik een recreate doe blijf ik op de vorige versie? Enig idee? Of is deze laatste versie geen stable en moet ik naar latest?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
A1AD schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Ik gebruik de stable docker image. Wanneer ik een recreate doe blijf ik op de vorige versie? Enig idee? Of is deze laatste versie geen stable en moet ik naar latest?
Probeer nu nog eens - image staat pas 2 minuten online (duurt altijd even )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 12:52
Hmmbob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:34:
[...]

Probeer nu nog eens - image staat pas 2 minuten online (duurt altijd even )
Nee helaas.

Na docker-compose pull en docker-compose up -d krijg ik wel een foutmelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
Recreating home-assistant ... 

ERROR: for home-assistant  UnixHTTPConnectionPool(host='localhost', port=None): Read timed out. (read timeout=60)

ERROR: for homeassistant  UnixHTTPConnectionPool(host='localhost', port=None): Read timed out. (read timeout=60)
ERROR: An HTTP request took too long to complete. Retry with --verbose to obtain debug information.
If you encounter this issue regularly because of slow network conditions, consider setting COMPOSE_HTTP_TIMEOUT to a higher value (current value: 60).

Als ik dan docker-compose start uitvoer kom ik terug in de vorige versie.

Het is de eerste keer dat ik docker gebruik, maar het lijkt dat hij de nieuwe niet kan maken en terug valt op de vorige?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat voor setup draai je? "Enkel" docker?

Ik gebruik zelf te ook docker compose, dat gaat normaal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Zigbee bestaat er een kans op interferentie met WiFi omdat ze beide op 2,4 ghz opereren. In de praktijk kom je dit niet vaak tegen hoor; zwave werkt op 868mhz dus heb je dit niet, om die reden is de reikwijdte van zwave veelal iets verder (lagere frequentie).
Dat zeg ik toch? :) "er is overlap tussen die protocollen als je het niet goed instelt". Als je het wel goed instelt (en je hebt geen buren die de verkeerde kanalen gebruiken) dus niet.

Of je er in de praktijk ook last van hebt, weet ik niet. Maar ik heb er bij het instellen van zowel WiFi als Zigbee wel rekening mee gehouden. Better safe than sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 427499 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:32:
@sOid @JDFS
Ik heb hier de FoH Niko aan de muur hangen. Leuk spul, werkt prima en is batterijloos. Echter zit er toch wel een dikke 3-4 seconden vertraging in als het via HomeAssistant of Node-red gaat.
Rechtstreeks via de Hue bridge worden acties instant uitgevoerd.
Heb nog geen oorzaak kunnen vinden helaas.
Wel rot zeg. Herken ik totaal niet. Reageert de lamp traag of de schakelaar? Kun je in HA wel zien wanneer je key-press wordt geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A1AD schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Nee helaas.

code:
1
2
3
4
5
6
7

ERROR: for home-assistant  UnixHTTPConnectionPool(host='localhost', port=None): Read timed out. (read timeout=60)

ERROR: for homeassistant  UnixHTTPConnectionPool(host='localhost', port=None): Read timed out. (read timeout=60)
ERROR: An HTTP request took too long to complete. Retry with --verbose to obtain debug information.
If you encounter this issue regularly because of slow network conditions, consider setting COMPOSE_HTTP_TIMEOUT to a higher value (current value: 60).

Het is de eerste keer dat ik docker gebruik, maar het lijkt dat hij de nieuwe niet kan maken en terug valt op de vorige?
Doe eerst 's docker-compose down voordat je docker-compose up -d doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
A1AD schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Nee helaas.

code:
1
2
3
4
5
6
7

Dit is een docker error. Van het docker systeem, ongerelateerd aan de HA image.

Heb je een docker-compose down geprobeerd? Als je docker wel start maar met de oude versie dan lukt het niet de image binnen te halen. Als het een probleem blijft kan je altijd nog de image op een ander systeem pullen, exporteren en handmatig importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bah. Upgraden gaat an sich prima, maar ik krijg wel een hoop deprecation warnings in de logs van HA, door python3.8. Ook op native integraties zoals dsmr-parser. Op Ubuntu staat voor zover ik weet de meest recente versie van python: 3.8.7.

Lijkt allemaal wel te draaien, maar ik heb een hekel aan errors in m'n logs. [/moppersmurf]

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/botocore/awsrequest.py:624: DeprecationWarning: Using or importing the ABCs from 'collections' instead of from 'collections.abc' is deprecated since Python 3.3, and in 3.9 it will stop working
  class HeadersDict(collections.MutableMapping):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/connector.py:1174: DeprecationWarning: The object should be created within an async function
  super().__init__(
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiodocker/docker.py:128: DeprecationWarning: The object should be created within an async function
  session = aiohttp.ClientSession(connector=self.connector)
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/cookiejar.py:64: DeprecationWarning: The object should be created within an async function
  super().__init__(loop=loop)
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/serial_.py:72: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def read(self, queue):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py:120: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def wait_closed(self):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/carrier/asyncio/dispatch.py:58: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def handle_timeout(self):
<string>:2: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:59: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def getCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:166: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def setCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:273: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def nextCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:386: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def bulkCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/ntforg.py:34: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def sendNotification(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysabnzbd/__init__.py:41: DeprecationWarning: client.loop property is deprecated
  async with timeout(self._timeout, loop=self._session.loop):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyatv/mrp/protobuf/ProtocolMessage_pb2.py:16: DeprecationWarning: Call to deprecated create function FileDescriptor(). Note: Create unlinked descriptors is going to go away. Please use get/find descriptors from generated code or query the descriptor_pool.
  DESCRIPTOR = _descriptor.FileDescriptor(
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyatv/mrp/protobuf/ProtocolMessage_pb2.py:32: DeprecationWarning: Call to deprecated create function EnumValueDescriptor(). Note: Create unlinked descriptors is going to go away. Please use get/find descriptors from generated code or query the descriptor_pool.
  _descriptor.EnumValueDescriptor(
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyatv/mrp/protobuf/ProtocolMessage_pb2.py:36: DeprecationWarning: Call to deprecated create function EnumValueDescriptor(). Note: Create unlinked descriptors is going to go away. Please use get/find descriptors from generated code or query the descriptor_pool.
  _descriptor.EnumValueDescriptor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sOid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:05:
Bah. Upgraden gaat an sich prima, maar ik krijg wel een hoop deprecation warnings in de logs van HA, door python3.8. Ook op native integraties zoals dsmr-parser. Op Ubuntu staat voor zover ik weet de meest recente versie van python: 3.8.7.

Lijkt allemaal wel te draaien, maar ik heb een hekel aan errors in m'n logs. [/moppersmurf]

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/botocore/awsrequest.py:624: DeprecationWarning: Using or importing the ABCs from 'collections' instead of from 'collections.abc' is deprecated since Python 3.3, and in 3.9 it will stop working
  class HeadersDict(collections.MutableMapping):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/connector.py:1174: DeprecationWarning: The object should be created within an async function
  super().__init__(
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiodocker/docker.py:128: DeprecationWarning: The object should be created within an async function
  session = aiohttp.ClientSession(connector=self.connector)
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/aiohttp/cookiejar.py:64: DeprecationWarning: The object should be created within an async function
  super().__init__(loop=loop)
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/serial_.py:72: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def read(self, queue):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py:120: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def wait_closed(self):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/carrier/asyncio/dispatch.py:58: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def handle_timeout(self):
<string>:2: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:59: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def getCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:166: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def setCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:273: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def nextCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/cmdgen.py:386: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def bulkCmd(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysnmp/hlapi/asyncio/ntforg.py:34: DeprecationWarning: "@coroutine" decorator is deprecated since Python 3.8, use "async def" instead
  def sendNotification(snmpEngine, authData, transportTarget, contextData,
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pysabnzbd/__init__.py:41: DeprecationWarning: client.loop property is deprecated
  async with timeout(self._timeout, loop=self._session.loop):
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyatv/mrp/protobuf/ProtocolMessage_pb2.py:16: DeprecationWarning: Call to deprecated create function FileDescriptor(). Note: Create unlinked descriptors is going to go away. Please use get/find descriptors from generated code or query the descriptor_pool.
  DESCRIPTOR = _descriptor.FileDescriptor(
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyatv/mrp/protobuf/ProtocolMessage_pb2.py:32: DeprecationWarning: Call to deprecated create function EnumValueDescriptor(). Note: Create unlinked descriptors is going to go away. Please use get/find descriptors from generated code or query the descriptor_pool.
  _descriptor.EnumValueDescriptor(
/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyatv/mrp/protobuf/ProtocolMessage_pb2.py:36: DeprecationWarning: Call to deprecated create function EnumValueDescriptor(). Note: Create unlinked descriptors is going to go away. Please use get/find descriptors from generated code or query the descriptor_pool.
  _descriptor.EnumValueDescriptor
Het zijn maar warnings hè, bedoelt om ontwikkelaars wakker te maken. Met versie 3.9 stoppen sommige dingen met werken, dus nog even niet echt upgraden naar die versie.

Als je docker gebruikt heb je daar geen zorgen over overigens, dan wordt dat allemaal voor je geregeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Het zijn maar warnings hè, bedoelt om ontwikkelaars wakker te maken. Met versie 3.9 stoppen sommige dingen met werken, dus nog even niet echt upgraden naar die versie.
Er lijkt indd niks kapot te zijn. Wel iets om in de gaten te houden in ieder geval
Als je docker gebruikt heb je daar geen zorgen over overigens, dan wordt dat allemaal voor je geregeld...
Ja ik begrijp nooit helemaal waar die grens ligt. Want ik dacht dat docker weer gebruik maakt van bepaalde versies op je hostsysteem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:

Ja ik begrijp nooit helemaal waar die grens ligt. Want ik dacht dat docker weer gebruik maakt van bepaalde versies op je hostsysteem?
Nope, dit valt onder 'data' en daarin is een image een compleet een apart systeem. Je kan totaal ander versies in een image installeren. Of zelfs helemaal geen python. Staat helemaal los van elkaar. Python hoeft zelfs niet op het systeem aanwezig te zijn waar de images op wordt aangemaakt. In dit opzicht is docker een VM: heeft kwa content helemaal niets met de host te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-02-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sOid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:
[...]
Nee, zoals @sjorsjuhmaniac ook aangeeft is alles geisoleerd binnen een container.

Ik draai op die manier meerdere versies van home assistant op dezelfde Ubuntu machine. Die gebruiken ieder hun eigen databases voor historie, maar zijn wel gekoppeld aan dezelfde mqtt broker. Ze krijgen dus dezelfde data binnen, en ik kan met alle versies mijn lampen bedienen.

Vandaar ook mijn voorkeur voor mqtt ipv 1:1 koppelingen / integraties. Dan kan dat niet namelijk.

Aangezien je specifiek een versie kunt pinnen, kun je ook eenvoudig op een versie blijven zitten, of weer terug naar een vorige versie. Gebruik je portainer, dan kan dat allemaal via de web interface.

Eénmaal docker, nooit meer software installeren. Nounja, behalve het OS en docker zelf natuurlijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Iemand hier misschien een idee? Ik ben al weken bezig om onderstaande site te scrape in HA, wat ik ook probeer of er komt geen data of krijg foutmeldingen.

https://www.cleanprofs.nl/mijn-wasweken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 15:17
mAiden88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:11:
Iemand hier misschien een idee? Ik ben al weken bezig om onderstaande site te scrape in HA, wat ik ook probeer of er komt geen data of krijg foutmeldingen.

https://www.cleanprofs.nl/mijn-wasweken/
Scrape je die URL?
En zo ja, waarom scrape je niet de iframe url zelf, dus https://cps.lilopel.com/ajax_pages/wasweken_tonen.php
Ik kan het niet zo snel testen omdat mijn postcode niet wordt geaccepteerd :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:22
Kodess schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Scrape je die URL?
En zo ja, waarom scrape je niet de iframe url zelf, dus https://cps.lilopel.com/ajax_pages/wasweken_tonen.php
@mAiden88 als er een iframe op de website zit en jij wil daar data uit laden dan zal dat de reden zijn. Tip: open de broncode van de pagina die je wil scrapen en niet de inspecteren modus van je browser. Die laatste toont de code zoals die zichtbaar is terwijl de broncode de daadwerkelijke HTML code van de pagina laat zien. De scraper zal de pagina zien zoals jij de broncode ziet (interpreteert geen javascript, iframes en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:39:
@Tusk Standaard, met HA OS, niet. En nu moest ik ook hard zoeken, maar met datactl moet je de hele boel kunnen overzetten.
Ik lees veel mensen die MariaDB installeren. De database(file) handmatig op de usb stick zetten en dan in de config via een path bij recorder daar naartoe verwijzen. Hoe of wat draaien zij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tusk Volgens mij komt dat vooral doordat datactl nog niet zo heel lang in HA OS zit. Dus daarvoor had je geen makkelijke keuze om over te gaan, MariaDB met heel pad was toen een relatief makkelijke optie. Maar hoe zich dat exact verhoudt op HA OS weet ik niet. Maar ik zou tegenwoordig gewoon dat gebruiken, los van het feit of je MariaDB zou willen draaien of niet. Zodra je alle data verplaatst hebt dan kan je MariaDB ook weer gewoon in /config zetten en benaderen via SMB enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 23:01
Ik heb gisteren 2 Sonoff devices (TH10 en Pow R2) met succes in Home Assistant geintegreerd via de AlexxIT/SonofLAN integratie.

Voor de Pow R2 zou het ook mogelijk moeten zijn om het verbruik te monitoren, maar daarvoor is het nodig om een een service te 'callen':
For update power consumption of all your Pow devices you can call sonoff.update_consumption service.
Remember, without calling the service, there will be no values. Use automation.
Het is me niet duidelijk waar ik deze service moet 'callen'. Is dit in de configuration.yaml file?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 14:53
Goede morgen mensen, gisteren Home assistant bij een collega geinstalleerd en geprobeerd HACS te installeren. netjes in custom components gezet. En komt ook netjes tussen de integraties naar boven.
Maar als ik hem dan installeer blijft die hangen op "even geduld a.u.b. terwijl de integratie wordt geïnstalleerd." iemand een tip wat ik kan doen? Meerdere herstarts geprobeerd. tot nu toe helaas niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Kire88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:25:
Ik heb gisteren 2 Sonoff devices (TH10 en Pow R2) met succes in Home Assistant geintegreerd via de AlexxIT/SonofLAN integratie.

Voor de Pow R2 zou het ook mogelijk moeten zijn om het verbruik te monitoren, maar daarvoor is het nodig om een een service te 'callen':

[...]

[...]

Het is me niet duidelijk waar ik deze service moet 'callen'. Is dit in de configuration.yaml file?
volgens mij moet je dit toevoegen.

code:
1
2
3
4
5
6
sonoff:
  username: mymail@gmail.com
  password: mypassword
  force_update: [temperature, power]
  scan_interval: '00:05:00'  # (optional) default 5 minutes
  sensors: [temperature, humidity, power, current, voltage]

Zo heb ik dat laatst bij een kameraad gedaan.
En kreeg dan netjes de waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Kodess schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Scrape je die URL?
-Casper schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:17:
[...]

@mAiden88 als er een iframe op de website zit en jij wil daar data uit laden dan zal dat de reden zijn. Tip: open de broncode van de pagina die je wil scrapen en niet de inspecteren modus van je browser. Die laatste toont de code zoals die zichtbaar is terwijl de broncode de daadwerkelijke HTML code van de pagina laat zien. De scraper zal de pagina zien zoals jij de broncode ziet (interpreteert geen javascript, iframes en dergelijke).
Thanks beiden voor de tips en duwtje in de juiste richting.. iframe had ik nog niet eens aangedacht om die te scrape.

Om een voorbeeld te geven is dit de broncode, zodra er een postcode en huisnummer is ingevuld.

code:
1
<p ><span  class='success'>Wij wassen uw containers in de volgende weken.</span> <BR>Klopt deze data niet volgens u? neem dan gerust contact op met ons</p><div class='green'> <span class='blue bak '>GFT</span> <span class='blue'>donderdag</span><span class='green'><span class='weeknr'>4 februari</span><span class='weeknr'>4 maart</span><span class='weeknr'>1 april</span></div><div class='green'> <span class='blue bak '>RST</span> <span class='blue'>maandag</span><span class='green'><span class='weeknr'>15 februari</span><span class='weeknr'>15 maart</span><span class='weeknr'>12 april</span></div><p><i><small>* i.v.m. soms wisselende vuilophaaldagen binnen uw gemeente plannen wij niet meer dan drie maanden vooruit</small></i></p>

Ik zat te denken aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: scrape
    resource: https://cps.lilopel.com/ajax_pages/wasweken_tonen.php
    select: "<span class='blue bak '>"
    attribute: "<span class='weeknr'>"
    name: "Cleanprofs"

iframe url blijf het zelf na het invullen van postcode en huisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kire88 @Jerry_bboy Lijkt een verschil tussen power en power consumption (eigenlijk energy). Geen idee of je 'consumption' ook mee kunt nemen in die scan interval of dat je dit moet beperken tot een enkele update per dag.

Anders gewoon een automation (bijvoorbeeld met tijd als trigger) aanmaken en daar de call naar de service doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
mAiden88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:37:
Dat laat je probleem zien, je moet een POST van je gegevens doen voor je de juiste info terug krijgt. Scrape kan volgens mij geen POST doen. Misschien dat je het via RESTful kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Jerry_bboy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:27:
[...]

volgens mij moet je dit toevoegen.

code:
1
2
3
4
5
6
sonoff:
  force_update: [temperature, power]
  sensors: [temperature, humidity, power, current, voltage]

Zo heb ik dat laatst bij een kameraad gedaan.
En kreeg dan netjes de waardes.
Dit heb ik reeds gedaan, en dit werkt. Ik kan netjes het huidige verbruik, de spanning en het voltage uitlezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg3ycU1lq3p9-D41ZSpCuTI_iNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zSY0mwigA9CUIdy0CbpqgilT.png?f=user_large

Zoals ik het begreep is het mogelijk om het juist het verbruik in kWh met deze code uit werken, en dit is wat er niet werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS39eI10Pi6ApBb0tSGgZ83ALe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pxFFQ4NMhZyOJMcC8gYvtyO.png?f=fotoalbum_large

Ik heb met bovenstaande code wel de template sensoren aangemaakt, maar ze rapporteren geen waardes, naar mijn idee omdat ik de service dus nog moet 'callen'.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kire88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Dit heb ik reeds gedaan, en dit werkt. Ik kan netjes het huidige verbruik, de spanning en het voltage uitlezen:
[Afbeelding]

Zoals ik het begreep is het mogelijk om het juist het verbruik in kWh met deze code uit werken, en dit is wat er niet werkt:
[Afbeelding]

Ik heb met bovenstaande code wel de template sensoren aangemaakt, maar ze rapporteren geen waardes, naar mijn idee omdat ik de service dus nog moet 'callen'.
Is dat een custom card met die kleurtjes op de grafiek? En zo ja, welke is dat?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Kire88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zie de opmerking van @Septillion , waarschijnlijk vult die het daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Hmmbob schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Het zit inderdaad in je pad, ik heb een volledige url in mijn trash automation (die cast een plaatje):

code:
1
media_content_id: https://**mijn-ha-url-hier**:**poort**/local/icons/plasticpapier.png

Let erop dat je bij jou de "www" uit de URL haalt: /local/www/tmp/deurbel_snapshot.jpg ("local" is dezelfde map als "www"). In mijn automation zie je ook hoe ik na 15min de cast weer uit zet trouwens.
Hoe bevalt het? Zit nog steeds te bedenken om de deurcamera te halen voor in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 15:17
mAiden88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:37:
[...]

[...]

Thanks beiden voor de tips en duwtje in de juiste richting.. iframe had ik nog niet eens aangedacht om die te scrape.

Om een voorbeeld te geven is dit de broncode, zodra er een postcode en huisnummer is ingevuld.

code:
1
<p ><span  class='success'>Wij wassen uw containers in de volgende weken.</span> <BR>Klopt deze data niet volgens u? neem dan gerust contact op met ons</p><div class='green'> <span class='blue bak '>GFT</span> <span class='blue'>donderdag</span><span class='green'><span class='weeknr'>4 februari</span><span class='weeknr'>4 maart</span><span class='weeknr'>1 april</span></div><div class='green'> <span class='blue bak '>RST</span> <span class='blue'>maandag</span><span class='green'><span class='weeknr'>15 februari</span><span class='weeknr'>15 maart</span><span class='weeknr'>12 april</span></div><p><i><small>* i.v.m. soms wisselende vuilophaaldagen binnen uw gemeente plannen wij niet meer dan drie maanden vooruit</small></i></p>

Ik zat te denken aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: scrape
    resource: https://cps.lilopel.com/ajax_pages/wasweken_tonen.php
    select: "<span class='blue bak '>"
    attribute: "<span class='weeknr'>"
    name: "Cleanprofs"

Waar je nu waarschijnlijk op vastloopt is dat het een POST is met je adres gegevens.
Volgens mij kan de Scrape component van Home Assistant geen POST's doen :|

Ik weet niet of je de RESTful kan misbruiken hiervoor. Die kan wel POST'en en dan met een template proberen de data eruit te halen... maar volgens mij kan dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 04-02-2021 10:10 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:24:
@Tusk Volgens mij komt dat vooral doordat datactl nog niet zo heel lang in HA OS zit. Dus daarvoor had je geen makkelijke keuze om over te gaan, MariaDB met heel pad was toen een relatief makkelijke optie. Maar hoe zich dat exact verhoudt op HA OS weet ik niet. Maar ik zou tegenwoordig gewoon dat gebruiken, los van het feit of je MariaDB zou willen draaien of niet. Zodra je alle data verplaatst hebt dan kan je MariaDB ook weer gewoon in /config zetten en benaderen via SMB enzo.
Dan denk ik dat ik er vanaf zie. Ik had gedacht dat dit een eitje zou zijn. addon installeren, db kopieren en path aanpassen. Een beetje tweaken is leuk, maar elke zin die lees levert meer vragen op :)

Eerst moet ik SSH debug mode aanzetten. De eerste zin die ik lees 'this is not for endusers'
*knikkende knietjes*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tusk Ja, toegegeven, dit proces zou iets meer gestroomlijnd kunnen worden voor een normale gebruiker. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kodess Exacte echo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kire88
DennusB schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:58:
[...]

Is dat een custom card met die kleurtjes op de grafiek? En zo ja, welke is dat?
Ja dit is de mini graph card:
https://github.com/kalkih/mini-graph-card

Voorbeeld van de code van de kaart van hierboven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
type: 'custom:mini-graph-card'
name: Boiler and floor heating pump power
hours_to_show: 12
height: 105
line_width: 3
points_per_hour: 30
entities:
  - entity: sensor.sonoff_10009ef492_power
color_thresholds:
  - value: 10
    color: '#0223f7'
  - value: 40
    color: '#03fcf8'
  - value: 100
    color: '#f7115e'
show:
  fill: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Jerry_bboy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:01:
[...]

zie de opmerking van @Septillion , waarschijnlijk vult die het daarna.
Bedankt voor het advies, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit zou moeten opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Kire88 Ben er ook nog niet in thuis, maar als je naar services gaat en die desbetreffende service aanroept verandert er dan wat? Je zou dat daarna kunnen automatiseren door bijvoorbeeld elke 5 seconden die service aan te roepen. waardoor die telkens update.

Not sure though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Jerry_bboy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:33:
@Kire88 Ben er ook nog niet in thuis, maar als je naar services gaat en die desbetreffende service aanroept verandert er dan wat? Je zou dat daarna kunnen automatiseren door bijvoorbeeld elke 5 seconden die service aan te roepen. waardoor die telkens update.

Not sure though.
@Jerry_bboy Mijn probleem is dat ik niet goed weet waar ik een service moet aanroepen. Volgens mij als ik dit juist doe zou het moeten werken volgens de instructies op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Kire88 developer tools boven configuratie, en vervolgens naast states heb je services. Dan kies je service die je nodig hebt. En kunt deze dan vullen met een example om te zien hoe die gevuld moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Kire88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor het advies, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit zou moeten opzetten.
Of proberen om 'consumption' toe te voegen als attribute dat gescant moet worden. Maar ik weet dus niet of je dan een overflow aan dezelfde data krijgt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
sonoff:
  force_update: [temperature, power, consumption]
  sensors: [temperature, humidity, power, current, voltage, consumption]

Andere optie is dus de service aanroepen:
  1. Maak een automation
  2. Geef het een logische naam (en eventueel beschrijving)
  3. Maak een trigger op tijd (bijvoorbeeld 0:00 of 0:01 ofzo)
  4. Action: Call service
  5. Service: sonoff.update_consumption
Nu zal het verbruik dagelijks worden opgevraagd. Om gelijk resultaat te zien kan je ook nog op 'Execute' drukken van de net gemaakte automation zodat direct de waardes al worden opgehaald.

@Jerry_bboy Elke 5 seconden lijkt me wat overdreven voor verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Kodess schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Waar je nu waarschijnlijk op vastloopt is dat het een POST is met je adres gegevens.
Volgens mij kan de Scrape component van Home Assistant geen POST's doen :|

Ik weet niet of je de RESTful kan misbruiken hiervoor. Die kan wel POST'en en dan met een template proberen de data eruit te halen... maar volgens mij kan dat niet.
Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Dat laat je probleem zien, je moet een POST van je gegevens doen voor je de juiste info terug krijgt. Scrape kan volgens mij geen POST doen. Misschien dat je het via RESTful kunt doen.
Correct! Via CURL kan ik de post wel doen ook met postcode en huisnummer, krijg dan ook netjes de data die ik wil zien. Maar dat gaat de RESTful waarschijnlijk niet kunnen, of via de payload. Maar dan zit ik nog met het feit om datum en wat voor bak er schoongemaakt word gemaakt eruit te halen..
Ook met curl krijg je de volledige HTML page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Bedankt @Jerry_bboy en @Septillion. Ik zal ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mAiden88 Ik en @Kodess dachten juist aan RESTful omdat die wel een POST kan doen :)

Data eruit halen is daarna natuurlijk gewoon template magie werk. Eventueel zou je misschien gewoon alles (dus volle html) met een enkele sensor binnen kunnen halen en dan daar template sensoren overheen halen die de juiste info vissen. Zo heb je maar een enkele call naar de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:44:
@mAiden88 Ik en @Kodess dachten juist aan RESTful omdat die wel een POST kan doen :)

Data eruit halen is daarna natuurlijk gewoon template magie werk. Eventueel zou je misschien gewoon alles (dus volle html) met een enkele sensor binnen kunnen halen en dan daar template sensoren overheen halen die de juiste info vissen. Zo heb je maar een enkele call naar de site.
Waar het niet dat cleanprofs voor beiden dingen de zelfde tag's gebruiken. Zoals:

code:
1
2
<span class='weeknr'> word gebruikt voor datum (staan er 3 in.)
<span class='blue bak '> word gebruikt om aan te geven welke bak, hier staat zowel GFT als RST (restafval) in.

Ik ga er is even verder meestoeien, thanks iedereen voor de duwtje in de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mAiden88 Ik zie twee unieke tags... 'span.weeknr' en 'span.blue.bak'

[edit] Maar zie nu je probleem in de echte response. Maar dan kan je denk ik als nog doen 'div.green > span.weeknr' en 'div.green > span.weeknr + span.weeknr' etc.

Voor RESTful bestaat er geen HTML. Je zal gewoon moeten filteren met Jinja, misschien met regex.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 04-02-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
mAiden88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:39:
[...]

[...]

Correct! Via CURL kan ik de post wel doen ook met postcode en huisnummer, krijg dan ook netjes de data die ik wil zien. Maar dat gaat de RESTful waarschijnlijk niet kunnen, of via de payload. Maar dan zit ik nog met het feit om datum en wat voor bak er schoongemaakt word gemaakt eruit te halen..
Ook met curl krijg je de volledige HTML page.
Je zou ook nog met curl een extract kunnen proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Het is gelukt, nogmaals dank. Ik roep de service nu elke 5 minuten op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Call service  - sonoff Pow R2 boiler and pump consumption
description: ''
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition: []
action:
  - service: sonoff.update_consumption
    data: {}
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkn2m_PUC_wXs4LmgHKvl-90gbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0lwEAQEMt8KcjrCUNDbdQ94u.png?f=user_large

Nu nog even de getalletjes achter de comma wegwerken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Kire88 op 04-02-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Mooi @Kire88

En @Septillion zei toch dat ik er nog niet echt in thuis was xD. Maar wist dus niet dat het een totaal waarde is die je opvraagt. Dan is 1x per dag inderdaad voldoende. Dacht even dat het live verbruik was en dan vond ik 5 nog wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kire88 d:)b

Even pipe op je value template doen:
code:
1
value_template: "{{ state_attr('switch.sonoff_1000abcdef', 'consumption').0 }}|float|round(2)"

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 04-02-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jerry_bboy :*) Daarom dat ik zei dat SonoffLAN dus onderscheid maakt tussen power en consuption (wat ze power consumption noemen). Ik Tasmota is dit power en energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-07 17:41
Iemand al aan de slag met zwave.js?

Met het wegvallen van openzwave en het actief supporten van silicon labs van zwave.sks als chipleverancier van zwave zal dit de meest toekomstvaste optie zijn?
Ook interessant is het wegvallen van het keuren van devices waardoor het ontwikkelen van devices uit China mogelijk een run gaat nemen en er eindelijk goedkopere devices komen?

Zelf ben ik wel fan van Zwave gezien het hele netwerk op de stick staat (aeotec gen5 in mijn geval) en meeverhuist naar een een nieuwe installatie/docker container. Ook de eigen frequentie ipv de 2,4ghz van Zigbee vind ik een plus.
Verbindingen zijn super stabiel en nooit last gehad van migraties van domoticz naar HA RPI, HA OS, HA OS VM, naar zwave2mqtt.
Nadeel tot nu toe vind ik dat sensoren eigenlijk onbetaalbaar zijn en tot nu toe met OpenZwave redelijk beta was.

Ik draai zelf Home Assistant Container (Core dus) binnen Docker en gebruik zwave via zwave2mqtt via MQTT door naar nodered. Binnen HA heb ik alleen een enkele lamp in gebruik die niet smart is. Voor de rest zijn de dimmers alleen een remote voor HA.
Ik heb alleen fibaro dimmer 2's als zwave en dit werkt nu naar behoren met 1x/2x/3x click, hold en en release welke vanuit nodered rechtstreeks Hue en Deconz aanstuurt zonder tussenkomst van HA.

Voor zwave ben ik destijds overgestapt op zwave2mqtt omdat ik dit stuk losgekoppeld wilde hebben van home assistant. Echter deze is ook gebaseerd op OpenZwave en zal dus ook niet (actief) doorontwikkeld worden verwacht ik? Voordeel is wel dat deze destijds al op openzwave 1.6 dus ik kan nog wel even vooruit.

Ik zag dat er een docker container was van zwave.js en ook een nodered node:
https://hub.docker.com/r/zwavejs/zwavejs2mqtt
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-zwave-js

Daarmee zou het zonder tussenkomst van mqtt met zowel HA als NR moeten kunnen samenwerken?

EDIT: eerste ervaring .. het portal van de zwavejs docker container ziet er exact hetzelfde uit als die van zwave2mqtt. Zelfde logo, layout etc. |:( naam van het browsertab heet ook ZWave to MQTT.
Een aantal keer zwave2mqtt onderuit geschopt omdat ik dacht dat deze op de oude poort bleef hangen, cache geleegd van browser..
Verbinden vanuit HA nog niet gelukt.

Gelukt.
Websocket-server moet aangezet worden op poort 3000 in GUI en docker-compose.
Device map ik op ID naar ttyUSB0.
Poort op 8092 gezet ipv 8091 omdat zwave2mqtt daar nog op zit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  zwavejs:
    image: zwavejs/zwavejs2mqtt:latest
    container_name: zwavejs
    devices:
      #- /dev/ttyACM0
      - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/ttyUSB0
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - ${DOCKERDIR}/zwavejs/store:/usr/src/app/store
    ports:
      # Management interface
      - 8092:8091
      # Websocker-server. Enablen via Settings -> ZWave -> WS -> Enablen
      # URL in HA - ws://1.2.3.4:3000
      - 3000:3000
    restart: unless-stopped

[ Voor 35% gewijzigd door JDunnio op 04-02-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Septillion aaah goed om te weten. Je weet wel vaak antwoorden te geven op de vragen.
Heb je ook toevallig mijn vraag gezien ? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@JDunnio bedoel je met onbetaalbaar bijv. de Aeotec Multisensor die zo'n EUR 60 kost? Vergeleken met een Aqara is dat inderdaad wel een drievoud van de prijs... Maar van wat ik lees geeft die Multisensor geen time-out à la die van Aqara die je alleen door hardware matig te hacken een kortere time-out kunt geven.

Of zit ik nu helemaal mis en bedoel je iets anders :+ Ik ben voornemens namelijk om flink wat Z-wave devices te gaan kopen in mijn nieuwe huis: switches voor pulsdrukkers en stroommeting, Aeotec Multisensors en wellicht ook deur/raamsensoren (alhoewel ik die latste ook via Zigbee kan doen). Raad je nog wat anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jerry_bboy Vaak ook maar goed de documentatie lezen O-)

En ja, had hem gezien. Maar weet er zo geen antwoord op. Installatie van HACS is voor mij ook al weer even geleden. Niet gewoon kwestie van wachten? En die je nog iets in de log verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Jerry_bboy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:13:
Mooi @Kire88

En @Septillion zei toch dat ik er nog niet echt in thuis was xD. Maar wist dus niet dat het een totaal waarde is die je opvraagt. Dan is 1x per dag inderdaad voldoende. Dacht even dat het live verbruik was en dan vond ik 5 nog wel acceptabel.
Ik roep nu de waarde elke 5 minuten op, en de dagwaarde stijgt wel degelijk. Dus het is niet zo dat deze waarde maar 1x per dag doorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
JDFS schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:34:
@JDunnio bedoel je met onbetaalbaar bijv. de Aeotec Multisensor die zo'n EUR 60 kost? Vergeleken met een Aqara is dat inderdaad wel een drievoud van de prijs... Maar van wat ik lees geeft die Multisensor geen time-out à la die van Aqara die je alleen door hardware matig te hacken een kortere time-out kunt geven.

Of zit ik nu helemaal mis en bedoel je iets anders :+ Ik ben voornemens namelijk om flink wat Z-wave devices te gaan kopen in mijn nieuwe huis: switches voor pulsdrukkers en stroommeting, Aeotec Multisensors en wellicht ook deur/raamsensoren (alhoewel ik die latste ook via Zigbee kan doen). Raad je nog wat anders aan?
Het probleem is niet één sensor, maar je hele huis volhangen is een tweede. Die aeotec is bijvoorbeeld erg goed voor in de badkamer (goede motion is belangrijk als je bv staat te douchen, accurate humidity en temperatuur), maar voor een trapkast, hal, overloop etc. wordt het al snel kostbaar.
Daar gebruik ik de aqara motion sensors voor van €10. Sowieso omdat ik dat combineer met de raam/deursensoren, trillsensoren en temp/hum sensoren via een Conbee USB-stick en ik daar ook Deconz-container voor het draaien.
Sowieso zijn veel problemen met zwave die ik destijds las te herleiden naar batterij gevoede apparaten.
De Aeotec zou ik dus ook met een 5v adapter aansluiten omdat hij dan accurater wordt en vaker de status doorgeeft.

Overigens heb ik ook nog Shelly's via Wifi (i3 voor wandbediening) en een aantal sonoff's geflasht met ESPhome (tuinirrigatie) en bluetooth voor MiFlora en indoor tracking (room-assistant).
Nogal een bonte verzameling en als het werkt maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit.
Dat is ook de reden dat ik HA Core draai. Ik kan redelijk makkelijk bepaalde onderdelen vervangen en er iets anders onder zetten.
Mijn hobby/interesse zit dus meer in de linux-kant en in elkaar knopen en minder in het home automation zelf (werkt wel als je er een tijdje mee bezig bent).

[ Voor 10% gewijzigd door JDunnio op 04-02-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 23:20
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik draai nu een aantal maanden HA bare metal op een NUC (ja, ik weet dat het overkill is 😉).

Sinds een week of 2 heb ik het volgende probleem en met Google kom ik er niet uit. Het gebeurt regelmatig dat de supervisor en addons een blanco pagina geven als ik erop klik. Het rebooten vanuit HA lost het probleem niet op. De enige oplossing is de NUC in z'n geheel opnieuw opstarten. Dat lost het probleem dan voor een paar dagen op en vervolgens begint het opnieuw. Het lijkt wel of de dockers op de achtergrond stoppen met werken. Alles binnen HA blijft werken (instellingen enz.) doordat de addons vast lopen kan ik ook niet meer met SSH de nuc benaderen. Nu vind ik het niet erg om de boel opnieuw te installeren, maar dan ga ik voor iets van proxmox. Zodat ik altijd de nuc in elk geval kan benaderen. Of iemand moet weten hoe ik SSH kan kan aanzetten direct in HassOS.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albertknoal
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-04-2024
s er iemand die programma "afvalinfo" heeft geïnstalleerd werkt bij mij niet ben er al een tijdje mee bezig
:) verschillende test gedaan met verschillende adressen bij mij werkt t niet. iemand een suggestie !!
https://github.com/heyajohnny/afvalinfo.
laatste update van gisteren wat problemen met de sensor (alleen tekst ) icoon zijn verdwenen 't is een lange tekst onder elkaar ipv mooi bovenin .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Albertknoal schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:13:
s er iemand die programma "afvalinfo" heeft geïnstalleerd werkt bij mij niet ben er al een tijdje mee bezig
:) verschillende test gedaan met verschillende adressen bij mij werkt t niet. iemand een suggestie !!
laatste update van gisteren wat problemen met de sensor (alleen tekst ) icoon zijn verdwenen 't is een lange tekst onder elkaar ipv mooi bovenin .
Werkt bij mij prima met onderstaande config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: afvalinfo
  resources:
    - gft
    - restafval
    - papier
    - trash_type_today
    - trash_type_tomorrow
  postcode: !secret postcode        # postcode
  streetnumber: !secret huisnummer  # huisnummer
  locale: 'nl'                      # (optional, default = 'en')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Albertknoal schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:13:
geef je wel je gemeente op?
En niet je woonplaats, weet dat die dat niet leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Fireball86 Mm, dat is wel raar. Zeker omdat de supervisor en de addons weer los van elkaar draaien. Zijn er specifiek dingen die je toen hebt aangepast?

Anders zou je inderdaad een reinstall kunnen doen met een snapshot. Of je dan voor proxmox wilt gaan moet je zelf weten. Als je naast HA er niets anders op wilt zetten lijkt het me overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
Die van mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: afvalinfo
    resources:
      - pbd
      - gft
      - papier
      - restafval
      - trash_type_today
      - trash_type_tomorrow
    city: !secret gemeente
    postcode: !secret postcode
    streetnumber: !secret huisnummer
    dateformat: '%A %d %B'
    locale: 'nl'
    timespanindays: 365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 23:20
Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:35:
@Fireball86 Mm, dat is wel raar. Zeker omdat de supervisor en de addons weer los van elkaar draaien. Zijn er specifiek dingen die je toen hebt aangepast?

Anders zou je inderdaad een reinstall kunnen doen met een snapshot. Of je dan voor proxmox wilt gaan moet je zelf weten. Als je naast HA er niets anders op wilt zetten lijkt het me overkill.
Dankjewel voor je snelle reactie. Ik vind het ook vreemd inderdaad. Ik heb geen dingen aangepast de laatste tijd. Mogelijk een update die niet goed uitgevoerd is?

HA draaien in proxmox heeft dus niet per definitie voordelen in betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:46
Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:35:

Niet helemaal met je eens. Het biedt ook voordelen op het gebied van snapshot en restore. De proxmox vm ipv HA OS. Waardoor je bijvoorbeeld ook een test en productie naast elkaar kunt draaien en bij n update eerst snapshot en dan evt direct terug kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Dat is waar, maar dat schaar ik dan ook maar even onder "iets anders naast (productie) HA" O-) :+

@Fireball86 Geen idee, als het soms wel draait lijkt me dat niet. Staat er misschien wat in de log? (Ook al weet ik niet zeker of je de log van Supervisor van voor reboot kunt inzien... Vind het vooral raar dat er dus meerdere dockers lijken om te vallen maar die van HA zelf niet.

En zoals @Koepert dus ook zegt heeft Proxmox draaien dus wel wat voordelen maar stabiliteit an sich niet.
Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.