@JDunnio Graag code-tags gebruiken zoals boven in de quick reply staat. Dit houdt het forum leesbaarder maar nog belangrijker, omdat yaml extreem gevoelig is voor spaties blijven die dan behouden.
Heb je dit op alle apparaten waarmee je met HA verbindt? Ik herken dit van mijn werklaptop, waarbij het voor m'n gevoel nog eens veel vaker gebeurt als ik via VPN met het kantoornetwerk verbonden ben (ik kan dat zelf aan- of uitzetten). Vaak als ik een paar minuten wacht verschijnt de pagina wel gewoon, maar ook niet altijd volgens mij. Op mijn eigen pc heb ik het issue nog nooit gehad. Op beide pc's gebruik ik dezelfde browser (Edge Chromium), dus daar kan het niet aan liggen. Wel zie ik op m'n werklaptop in de Network-tab van de developers tool dat sommige scripts en fonts heel traag worden ingeladen.Fireball86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:10:
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik draai nu een aantal maanden HA bare metal op een NUC (ja, ik weet dat het overkill is 😉).
Sinds een week of 2 heb ik het volgende probleem en met Google kom ik er niet uit. Het gebeurt regelmatig dat de supervisor en addons een blanco pagina geven als ik erop klik. Het rebooten vanuit HA lost het probleem niet op. De enige oplossing is de NUC in z'n geheel opnieuw opstarten. Dat lost het probleem dan voor een paar dagen op en vervolgens begint het opnieuw. Het lijkt wel of de dockers op de achtergrond stoppen met werken. Alles binnen HA blijft werken (instellingen enz.) doordat de addons vast lopen kan ik ook niet meer met SSH de nuc benaderen. Nu vind ik het niet erg om de boel opnieuw te installeren, maar dan ga ik voor iets van proxmox. Zodat ik altijd de nuc in elk geval kan benaderen. Of iemand moet weten hoe ik SSH kan kan aanzetten direct in HassOS.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik ben er zelf nooit ingedoken, want mijn eigen pc staat naast m'n werklaptop, maar misschien kan je hier iets mee als ingang om er in te duiken.
Waarom dan niet de Neo CoolCam Motion Sensor? Kosten 20 euro op aliexpress op basis van z-wave en in te stellen timeout. Ook de deursensoren van Neo Coolcam zijn super goed voor een leuke prijs!JDunnio schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:02:
[...]
Het probleem is niet één sensor, maar je hele huis volhangen is een tweede. Die aeotec is bijvoorbeeld erg goed voor in de badkamer (goede motion is belangrijk als je bv staat te douchen, accurate humidity en temperatuur), maar voor een trapkast, hal, overloop etc. wordt het al snel kostbaar.
Daar gebruik ik de aqara motion sensors voor van €10. Sowieso omdat ik dat combineer met de raam/deursensoren, trillsensoren en temp/hum sensoren via een Conbee USB-stick en ik daar ook Deconz-container voor het draaien.
Sowieso zijn veel problemen met zwave die ik destijds las te herleiden naar batterij gevoede apparaten.
De Aeotec zou ik dus ook met een 5v adapter aansluiten omdat hij dan accurater wordt en vaker de status doorgeeft.
Overigens heb ik ook nog Shelly's via Wifi (i3 voor wandbediening) en een aantal sonoff's geflasht met ESPhome (tuinirrigatie) en bluetooth voor MiFlora en indoor tracking (room-assistant).
Nogal een bonte verzameling en als het werkt maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit.
Dat is ook de reden dat ik HA Core draai. Ik kan redelijk makkelijk bepaalde onderdelen vervangen en er iets anders onder zetten.
Mijn hobby/interesse zit dus meer in de linux-kant en in elkaar knopen en minder in het home automation zelf (werkt wel als je er een tijdje mee bezig bent).
In de supervisor versie zit toch al snapshot/restore functionaliteit? Wat voegt proxmox dan toe, behalve weer extra complexiteit, en dat louter om wat docker containers te draaien?Koepert schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:45:
[...]
Niet helemaal met je eens. Het biedt ook voordelen op het gebied van snapshot en restore. De proxmox vm ipv HA OS. Waardoor je bijvoorbeeld ook een test en productie naast elkaar kunt draaien en bij n update eerst snapshot en dan evt direct terug kunt.
Het lijkt mij eerder dat er iets anders mis is bij @Fireball86 , maar wat is natuurlijk gissen.
De nuc is in ieder geval snel zat. Ik draai zelf ruim 30 containers op mijn nucje, waaronder meerdere hass (core natuurlijk) versies. Lekker voor productie en test als ik het niet vertrouw, of aan het kloten ben om iets uit te proberen zonder je productie versie te moeten vernaggelen.
Backups worden met een Duplicati container gemaakt die gekoppeld is met de volumes van de verschillende containers.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik wil een custom card gaan gebruiken in mijn lovelance dashboard maar ik doe ergens iets verkeerd.
Het gaat om deze card: https://github.com/kalkih/mini-graph-card
Deze heb ik toegevoegd aan mijn resources onder: Settings > Lovelance dashboard > resources.
De installatie is gedaan via Hacs. dus de file staat in: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
Daarna wil ik deze kaart gaan toevoegen en ik zie hem ook in mijn kaarten bij het editen van het dashboard.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rU6slDTEyeUs5MTebuKkAAny.png?f=user_large)
Maar ik krijg het volgende te zien:
/f/image/tmNFNV0p3MInP5iZs6rBBDBh.png?f=fotoalbum_large)
Waar maak ik de fout ?
Deze heb ik toegevoegd aan mijn resources onder: Settings > Lovelance dashboard > resources.
De installatie is gedaan via Hacs. dus de file staat in: /hacsfiles/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
Daarna wil ik deze kaart gaan toevoegen en ik zie hem ook in mijn kaarten bij het editen van het dashboard.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rU6slDTEyeUs5MTebuKkAAny.png?f=user_large)
/f/image/tmNFNV0p3MInP5iZs6rBBDBh.png?f=fotoalbum_large)
Waar maak ik de fout ?
Waarom eigenlijk de keuze voor die software, en niet iets als Tasmota? Dan stel je de update frequentie gewoon via de GUI in, en hoef je geen moeilijke dingen te doen met services om aan je data te komen.Kire88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Het is gelukt, nogmaals dank. Ik roep de service nu elke 5 minuten op.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 alias: Call service - sonoff Pow R2 boiler and pump consumption description: '' trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 condition: [] action: - service: sonoff.update_consumption data: {} mode: single
[Afbeelding]
Nu nog even de getalletjes achter de comma wegwerken
Probeer eens een entity in die card toe te voegen, zodat de card ook echt data heeft om mee te werken. Ik krijg deze foutmelding namelijk ook als ik alleen "type: 'custom:mini-graph-card'" in een card stop.marcel19 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:18:
Ik wil een custom card gaan gebruiken in mijn lovelance dashboard maar ik doe ergens iets verkeerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar maak ik de fout ?
@marcel19 Je doet niets fout. Het is alleen nu aan jou om de configuratie te maken voor die card volgens de documentatie. Daar heeft deze kaart geen UI voor.
@marcel19
Klopt, die specifieke card schaalt volgens mij naar de hoeveelheid horizontale ruimte die je hem geeft. Probeer eens meerdere van deze cards naast elkaar te zetten in een 'horizontal stack', dan worden ze al een stuk kleiner. Je kan een voorbeeld in die github vinden: https://github.com/kalkih...orizontally-stacked-cards
Klopt, die specifieke card schaalt volgens mij naar de hoeveelheid horizontale ruimte die je hem geeft. Probeer eens meerdere van deze cards naast elkaar te zetten in een 'horizontal stack', dan worden ze al een stuk kleiner. Je kan een voorbeeld in die github vinden: https://github.com/kalkih...orizontally-stacked-cards
De keuze voor Zigbee of Z-Wave kan op basis van prijs zijn, maar ook op wat je al in gebruik hebt.JDFS schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:34:
@JDunnio bedoel je met onbetaalbaar bijv. de Aeotec Multisensor die zo'n EUR 60 kost? Vergeleken met een Aqara is dat inderdaad wel een drievoud van de prijs... Maar van wat ik lees geeft die Multisensor geen time-out à la die van Aqara die je alleen door hardware matig te hacken een kortere time-out kunt geven.
Of zit ik nu helemaal mis en bedoel je iets andersIk ben voornemens namelijk om flink wat Z-wave devices te gaan kopen in mijn nieuwe huis: switches voor pulsdrukkers en stroommeting, Aeotec Multisensors en wellicht ook deur/raamsensoren (alhoewel ik die latste ook via Zigbee kan doen). Raad je nog wat anders aan?
Beiden functioneren het beste met een robuust mesh netwerk.
Ik had al zoveel Tradfri lampen, dat het toevoegen van Zigbee sensoren ook het meest logische was: het netwerk is toch al erg goed, en de Aqara sensoren (temperatuur, vochtigheid en luchtdruk) doen het dan ook perfect op hun batterij. Onderling qua waarden ook zeer consistent. De bewegingssensoren en deurcontact voldoen voor mijn doel ook perfect.
Daarbij kwam natuurlijk de prijs van Z-Wave. Een Fibaro stekker is al snel €45-€65. Met 10 stekkers is dat een flinke uitgave, zeker als je dan de Wifi en Zigbee prijzen ziet van zeg €10-€15 per stuk, of op dit moment de Blitzwolf SHP13 voor minder dan €10

De meeste Aqara sensoren heb ik ca 2jr geleden voor ca €8 / stuk gekocht. Van een aantal begint de knoopcel nu kritisch te worden, dus zal ik de batterijen eerders wel moeten vervangen.
Ik had voorheen wat Z-Wave spul, dus over naar Zigbee was ff een gokje, maar ik heb de afgelopen 2 jaar geen enkel verschil gemerkt in functioneren / betrouwbaarheid. Door de prijsverschillen (deels ook door kortingsacties) heb ik wel ca €700 in mijn zak kunnen houden

YesSicco92 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:33:
@marcel19
@marcel19 Het is dusdanig mini-card zoals de maker het bedoelt heeft.. De kaart volgt daarmee de HA standaard dat iets een kolom breed is. Wil je hem smaller zal je er niets naast moeten zetten waarmee het de ruimte moet delen (via horizontal-stack of grid)
Dat ligt natuurlijk n beetje aan je voorkeur of het complexer is. Docker + portainer lijkt heel veel op proxmox in dat opzicht. Met proxmox heb IK gevoelsmatig meer grip op de container en performance. Maar dat is persoonlijk. Bij docker heb ik soms iets meer abracadabra gevoel omdat ik niet ‘zie wat er gedaan is’. K snap docker(compose) wel maar minder visueel. Vaag verhaal natuurlijk.Mars Warrior schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:16:
[...]
In de supervisor versie zit toch al snapshot/restore functionaliteit? Wat voegt proxmox dan toe, behalve weer extra complexiteit, en dat louter om wat docker containers te draaien?
Het lijkt mij eerder dat er iets anders mis is bij @Fireball86 , maar wat is natuurlijk gissen.
De nuc is in ieder geval snel zat. Ik draai zelf ruim 30 containers op mijn nucje, waaronder meerdere hass (core natuurlijk) versies. Lekker voor productie en test als ik het niet vertrouw, of aan het kloten ben om iets uit te proberen zonder je productie versie te moeten vernaggelen.
Backups worden met een Duplicati container gemaakt die gekoppeld is met de volumes van de verschillende containers.
Maar proxmox is n snapshot van de vm incl networksettings etc. Die neem je in supervisor niet mee. Maar qua werking is het zeker vergelijkbaar en meer persoonlijke smaak denk ik.
Omdat dit is wat ik nu heb. Toen ik deze Sonoff's kocht wist ik nog niet van het bestaan van Tasmota. Ben er al wel naar aan het kijken, ook omdat ik ook een aantal Gosund SP111 heb die nu via de Tuya integratie werken. Maar daarmee kan ik ze in HA alleen als switch gebruiken en niks doen met het energieverbruik, stroom ed.Mars Warrior schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:19:
[...]
Waarom eigenlijk de keuze voor die software, en niet iets als Tasmota? Dan stel je de update frequentie gewoon via de GUI in, en hoef je geen moeilijke dingen te doen met services om aan je data te komen.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Ik heb zowel Zigbee als Z-wave. Z-wave is inderdaad véél duurder. Als er een sensor niet werkt, is het altijd de Z-wave sensor. Tevens vind ik de Aqara sensoren ook veel mooier dan de Z-wave sensoren. Bij mij gaat het Z-wave spul er langzamerhand uit (als het kapot gaat).Mars Warrior schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:37:
[...]
De keuze voor Zigbee of Z-Wave kan op basis van prijs zijn, maar ook op wat je al in gebruik hebt.
Beiden functioneren het beste met een robuust mesh netwerk.
Ik had al zoveel Tradfri lampen, dat het toevoegen van Zigbee sensoren ook het meest logische was: het netwerk is toch al erg goed, en de Aqara sensoren (temperatuur, vochtigheid en luchtdruk) doen het dan ook perfect op hun batterij. Onderling qua waarden ook zeer consistent. De bewegingssensoren en deurcontact voldoen voor mijn doel ook perfect.
Daarbij kwam natuurlijk de prijs van Z-Wave. Een Fibaro stekker is al snel €45-€65. Met 10 stekkers is dat een flinke uitgave, zeker als je dan de Wifi en Zigbee prijzen ziet van zeg €10-€15 per stuk, of op dit moment de Blitzwolf SHP13 voor minder dan €10![]()
De meeste Aqara sensoren heb ik ca 2jr geleden voor ca €8 / stuk gekocht. Van een aantal begint de knoopcel nu kritisch te worden, dus zal ik de batterijen eerders wel moeten vervangen.
Ik had voorheen wat Z-Wave spul, dus over naar Zigbee was ff een gokje, maar ik heb de afgelopen 2 jaar geen enkel verschil gemerkt in functioneren / betrouwbaarheid. Door de prijsverschillen (deels ook door kortingsacties) heb ik wel ca €700 in mijn zak kunnen houden
Duidelijk! @Thoit en @Mars Warrior, wat ik me nog wel even afvroeg: weten jullie of er switches zijn van Zigbee die ook power consumption doen? Reden is: aansluiten op wasmachine en wellicht afzuigkap. Ik kan nu namelijk switches nog wegwerken achter het schakelmateriaal en vind dat toch wat mooier staan
Als je op Ali op Tuya Zigbee zoekt moet je genoeg kunnen vinden.JDFS schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:11:
Duidelijk! @Thoit en @Mars Warrior, wat ik me nog wel even afvroeg: weten jullie of er switches zijn van Zigbee die ook power consumption doen? Reden is: aansluiten op wasmachine en wellicht afzuigkap. Ik kan nu namelijk switches nog wegwerken achter het schakelmateriaal en vind dat toch wat mooier staan
Hoezo? Als ik de Gosund SP111 opzoek in de Tasmota Device Templates Repository, ook al lijken er veel versies te zijn, lijken deze allemaal gewoon powermetering te ondersteunen.Kire88 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:58:
Maar daarmee kan ik ze in HA alleen als switch gebruiken en niks doen met het energieverbruik, stroom ed.
Nadat ik net mijn HassIO ge-update heb naar 2021.02.0 en de nodige addons geupdate heb blijf ik met een issue zitten op de Deconz addon versie 6.6.4.
Deze wil na update niet meer starten en komt met de volgende error terug:
404 Client Error for http+docker://localhost/v1.40/containers/create?name=addon_core_deconz: Not Found ("No such image: homeassistant/armhf-addon-deconz:6.6.4")
Voor nu heb ik de addon gedowngrade naar de vorige versie middels een snapshot dus alles werkt voor nu weer. Maar is dit een bekend issue en waar kan ik daar het beste voor terecht?
Deze wil na update niet meer starten en komt met de volgende error terug:
404 Client Error for http+docker://localhost/v1.40/containers/create?name=addon_core_deconz: Not Found ("No such image: homeassistant/armhf-addon-deconz:6.6.4")
Voor nu heb ik de addon gedowngrade naar de vorige versie middels een snapshot dus alles werkt voor nu weer. Maar is dit een bekend issue en waar kan ik daar het beste voor terecht?
Maar dan zal ik er toch eerst Tasmota firmware op moeten flashen lijkt me?Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:16:
[...]
Hoezo? Als ik de Gosund SP111 opzoek in de Tasmota Device Templates Repository, ook al lijken er veel versies te zijn, lijken deze allemaal gewoon powermetering te ondersteunen.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
@Kire88 Ow zo, excuses! Ik dacht dat je bedoelde dat je ze na flashen naar Tasmota alleen nog als switch zou kunnen gebruiken. (Dacht dat "daarmee" verwees naas Tasmota
)
Die had ik inderdaad al gezien, maar ik kan nergens uit opmaken dat ze ook powerconsumptie meten.Thoit schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Als je op Ali op Tuya Zigbee zoekt moet je genoeg kunnen vinden.
Destijds, 4 jaar geleden, waren dat nu juist de sensoren welke niet goed meededen binnen het zwave-netwerk en met lege batterijen het netwerk plat trokken. Misschien dat OpenZwave daar de nodige verbeteringen in heeft gedaan, of CoolCam in zijn firmwares.rroetenberg schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:14:
[...]
Waarom dan niet de Neo CoolCam Motion Sensor? Kosten 20 euro op aliexpress op basis van z-wave en in te stellen timeout. Ook de deursensoren van Neo Coolcam zijn super goed voor een leuke prijs!
Met de opkomst van destijds de aqara zigbee , die ook nog eens de helft van de prijs waren, heb ik voor mij daarin een goede keuze gemaakt. Sowieso wat hierboven ook al aangehaald werd, de Aqara's zijn echt extreem klein en zien er ook nog eens beter uit.
Wel goed om te weten dat de CoolCams het inmiddels het ook goed doen. Misschien komt er een keer een specifieke use case naar boven om toch die in te zetten.
Hola!
Heeft iemand hier NUT op HA draaiend?
Ik heb een afgedankte APC back-UPS650 bemachtigd en hier een USB kabel voor geknutseld. De UPS is uit te lezen met de kabel en de APC software.
Ook kan ik events uitlezen:
In de HA logs staat echter het volgende:
"The nut platform for the sensor integration does not support platform setup. Please remove it from your config."
Ik heb dit in m'n config staan onder sensor:
Iemand een gouden tip?
Ik heb een afgedankte APC back-UPS650 bemachtigd en hier een USB kabel voor geknutseld. De UPS is uit te lezen met de kabel en de APC software.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Event 1 fired 17:18: { "event_type": "nut.ups_event", "data": { "ups_name": "APC@localhost", "notify_type": "ONLINE", "notify_msg": "UPS APC@localhost on line power" }, "origin": "REMOTE", "time_fired": "2021-02-04T16:18:21.245421+00:00", "context": { "id": "33333333333", "parent_id": null, "user_id": "3333333" } } |
"The nut platform for the sensor integration does not support platform setup. Please remove it from your config."
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: nut name: "APCUPS" host: a0d7b954-nut username: piet password: puk resources: - battery.charge - battery.runtime - ups.load - ups.status - battery.voltage |
Iemand een gouden tip?
[ Voor 34% gewijzigd door OxyDrokz op 04-02-2021 17:21 ]
Thanks! Ik had helemaal gemist dat ik via light.attributes.brightness vrij gemakkelijk de huidige brightness kan ophalen. Ik ben al bezig met een meer accurate versie van de template. Ik zet hem hier als hij klaar is.Septillion schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:27:
@scorpion303 Best interessant ideeWel zou ik, zeker als je de brightness mee wilt nemen, het verbruik nog nameten. Als het goed is verbruikt een Hue bulb op 50% brightness niet 50% van het maximale vermogen. Maar eerder iets van 25%. Dit omdat er niet lineair gedimd wordt (als compensatie van onze ogen).
Maar volgens mij ben je al een aardig eind. En zou je de brightness (0-255) af moeten kunnen vragen (bij een lamp die aan staat) met light.attributes.brightness.
En natuurlijk zou ik het eerst lekker testen in devtools
edit:
@schumi2004 Sorry voor de verkerde mention!
Ik weet niet welke versie van HA je hebt, maar gisteren is er een nieuwe versie uitgekomen met een breaking change voor nut. Voornamelijk dat je het nu via de UI moet configureren en niet meer via yaml, dan zou je dat hele blokje uit je config kunnen halen :-)OxyDrokz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:52:
Hola!
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Event 1 fired 17:18: { "event_type": "nut.ups_event", "data": { "ups_name": "APC@localhost", "notify_type": "ONLINE", "notify_msg": "UPS APC@localhost on line power" }, "origin": "REMOTE", "time_fired": "2021-02-04T16:18:21.245421+00:00", "context": { "id": "33333333333", "parent_id": null, "user_id": "3333333" } }
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - platform: nut name: "APCUPS" host: a0d7b954-nut username: piet password: puk resources: - battery.charge - battery.runtime - ups.load - ups.status - battery.voltage
Iemand een gouden tip?
https://www.home-assistant.io/integrations/nut#configuration
Dat is wel frappant dat ik precies gisteren en vandaag bezig was en dit in de breaking changes zit.golles schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:28:
[...]
Ik weet niet welke versie van HA je hebt, maar gisteren is er een nieuwe versie uitgekomen met een breaking change voor nut. Voornamelijk dat je het nu via de UI moet configureren en niet meer via yaml, dan zou je dat hele blokje uit je config kunnen halen :-)
https://www.home-assistant.io/integrations/nut#configuration

Ik draai inderdaad laatste versie nu.
De nut integratie krijg ik helaas niet ingelogd. Heb als host al aardig wat verschillende combinaties gebruikt; localhost, IP van de Pi, 0.0.0.0, 127.0.0.1, etc...
Het zou wel logisch zijn dat een add-on de netserver draait en een integratie daar de data van kan uitlezen. Dat lukt dus niet...
Hoi vraagje,
Ik heb dsmrreader installed via portainer
Dit werkt met dank aan lid op ha forum
Alles wordt via mqtt gepushed naar mosquitto broker
Ik zie de berichten staan.
Ik heb in HA alles opgesplitst in packages
1 daarvan is de sensor..
Deze bevat allerlei sensoren dus
Ik heb dit toegevoegd (ik zal iets uitgebreider posten, zodat je ziet dat ik maar 1x sensor gebruik)
Het probleem dat ik ondervind, is dat de integratie niet opkomt ?
Enig idee?
1 daarvan is de sensor..
Ik heb dit toegevoegd (ik zal iets uitgebreider posten, zodat je ziet dat ik maar 1x sensor gebruik)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: - platform: dsmr_reader - platform: time_date display_options: - time - date - date_time |
Enig idee?
probeer eens de containernaam (vermoedelijk a0d7b954-nut, gebaseerd op je vorige post)OxyDrokz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:34:
[...]
Dat is wel frappant dat ik precies gisteren en vandaag bezig was en dit in de breaking changes zit.![]()
Ik draai inderdaad laatste versie nu.
De nut integratie krijg ik helaas niet ingelogd. Heb als host al aardig wat verschillende combinaties gebruikt; localhost, IP van de Pi, 0.0.0.0, 127.0.0.1, etc...
Het zou wel logisch zijn dat een add-on de netserver draait en een integratie daar de data van kan uitlezen. Dat lukt dus niet...
Een add-on is een andere container, dus sowieso altijd een ander IP. Dit zal een intern-docker IP zijn, die zijn niet zo makkelijk te achterhalen (ja, portainer etc). Containernaam zou moeten werken
[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 04-02-2021 18:31 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik draai home assistant OS. Ik weet niet waar ik de containers kan zien op deze installatie...Hmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:30:
[...]
probeer eens de containernaam (vermoedelijk a0d7b954-nut, gebaseerd op je vorige post)
Skank, zonder logs of foutmeldingen gaat niemand je kunnen helpen. Maar dat hebben we geloof ik nog maar 20x aangegeven in het verledenskank schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:23:
Hoi vraagje,
1 daarvan is de sensor..
code:
1 2 3 4 5 6 7 sensor: - platform: dsmr_reader - platform: time_date display_options: - time - date - date_time
Enig idee?
Ik draai dat zelf niet, maar ik vermoed in supervisor. Heb je die a0d7b954-nut al geprobeerd?OxyDrokz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Ik draai home assistant OS. Ik weet niet waar ik de containers kan zien op deze installatie...
Zo, vandaag weer wat wat tijd met Home Assistant bezig geweest, een ding krijg ik nog niet voor elkaar:
Wie weet waarom deze automation niet correct werkt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| alias: Q-music description: '' trigger: - platform: time at: '18:30:00' condition: - condition: state entity_id: device_tracker.XXX state: home action: - service: media_player.turn_on entity_id: media_player.denon - service: media_player.play_media data: media_content_type: favorite media_content_id: '1' entity_id: media_player.denon #deze service werkt niet: - service: media_player.volume_set data: volume_level: 0.2 entity_id: media_player.denon - delay: minutes: 5 #dit doet hij ook niet: - service: media_player.turn_off entity_id: media_player.denon mode: single |
Gelukt! Container gebruiken dus...Hmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:33:
[...]
Ik draai dat zelf niet, maar ik vermoed in supervisor. Heb je die a0d7b954-nut al geprobeerd?
Heel mooi!
Kun je de container wel 'benaderen' ?? Want dan staat de container'naam' nl in je URLbalk.OxyDrokz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Ik draai home assistant OS. Ik weet niet waar ik de containers kan zien op deze installatie...
"IPadres/containernaam"
Ik mis op regel 13 een spatie. Mis je die in het echt ook?Paul! schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:36:
Zo, vandaag weer wat wat tijd met Home Assistant bezig geweest, een ding krijg ik nog niet voor elkaar:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 alias: Q-music description: '' trigger: - platform: time at: '18:30:00' condition: - condition: state entity_id: device_tracker.XXX state: home action: - service: media_player.turn_on entity_id: media_player.denon - service: media_player.play_media data: media_content_type: favorite media_content_id: '1' entity_id: media_player.denon #deze service werkt niet: - service: media_player.volume_set data: volume_level: 0.2 entity_id: media_player.denon - delay: minutes: 5 #dit doet hij ook niet: - service: media_player.turn_off entity_id: media_player.denon mode: single
T was al gefixtKoepert schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:46:
[...]
Kun je de container wel 'benaderen' ?? Want dan staat de container'naam' nl in je URLbalk.
"IPadres/containernaam"
Ja k zag t al.. voelde me al spuit 11.. maar de tip was wel handig toch
Als je je containers wil zien, installeer even de addon "portainer" , dan kun je al je containers zienOxyDrokz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Volgens mij is dit de eerste keer dat je achter logs vraagt:pHmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:32:
[...]
Skank, zonder logs of foutmeldingen gaat niemand je kunnen helpen. Maar dat hebben we geloof ik nog maar 20x aangegeven in het verleden
Soit
Dit staat er in de logs, dus niets over terug te vinden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Unable to process parameter "1239", value "11" 18:50:07 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/eufy_security/camera.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 18:05:15 en verschijnt 1130 keer Unable to register emby client. 18:05:30 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyemby/server.py (ERROR) Error fetching Emby data: Cannot connect to host x.x.x.x:8096 ssl:default [Connect call failed ('x.x.x.x', 8096)] 18:05:30 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyemby/server.py (ERROR) Setup of hacs is taking over 10 seconds. 18:05:12 – /usr/local/lib/python3.8/asyncio/events.py (WARNING) Legacy XMPP 0.9 protocol detected. 18:05:11 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/slixmpp/basexmpp.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 18:05:11 en verschijnt 4 keer Using slower stringprep, consider compiling the faster cython/libidn one. 18:05:08 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/slixmpp/stringprep.py (WARNING) You are using a custom integration for afvalbeheer which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant. 18:05:08 – loader.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 18:05:06 en verschijnt 2 keer [548292443632] Received invalid command: browser_mod/connect 18:04:57 – Home Assistant WebSocket API (ERROR) |
Er is ook niets terug te vinden van errors in de portainer en ook niet in de mqtt broker
Nee, is misgegaan met kopieren plakken.Hmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:47:
[...]
Ik mis op regel 13 een spatie. Mis je die in het echt ook?
Overigens als ik een losse automation aanmaak met daarin enkel een volume aanpassing dan doet hij dat wel.
En dat uitschakelen na een paar minuten kan ik ook met een aparte automation doen. het lijkt mij dat het allemaal in een automation kan, maar ik krijg hem dus zo niet werkend.
He jammer, dat zou makkelijk geweest zijn. Dan nu ook voor jou: wat zegt je log?Paul! schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:57:
[...]
Nee, is misgegaan met kopieren plakken.
Overigens als ik een losse automation aanmaak met daarin enkel een volume aanpassing dan doet hij dat wel.
En dat uitschakelen na een paar minuten kan ik ook met een aparte automation doen. het lijkt mij dat het allemaal in een automation kan, maar ik krijg hem dus zo niet werkend.
Ik zie hierin ook geen errors die hiermee te maken hebben (misschien eens achter die andere aan...), en het lijkt erop dat je de docs goed gevolgd hebt. Geen idee....skank schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:53:
[...]
Volgens mij is dit de eerste keer dat je achter logs vraagt:p
Soit
Dit staat er in de logs, dus niets over terug te vinden
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Unable to process parameter "1239", value "11" 18:50:07 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/eufy_security/camera.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 18:05:15 en verschijnt 1130 keer Unable to register emby client. 18:05:30 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyemby/server.py (ERROR) Error fetching Emby data: Cannot connect to host x.x.x.x:8096 ssl:default [Connect call failed ('x.x.x.x', 8096)] 18:05:30 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyemby/server.py (ERROR) Setup of hacs is taking over 10 seconds. 18:05:12 – /usr/local/lib/python3.8/asyncio/events.py (WARNING) Legacy XMPP 0.9 protocol detected. 18:05:11 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/slixmpp/basexmpp.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 18:05:11 en verschijnt 4 keer Using slower stringprep, consider compiling the faster cython/libidn one. 18:05:08 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/slixmpp/stringprep.py (WARNING) You are using a custom integration for afvalbeheer which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant. 18:05:08 – loader.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 18:05:06 en verschijnt 2 keer [548292443632] Received invalid command: browser_mod/connect 18:04:57 – Home Assistant WebSocket API (ERROR)
Er is ook niets terug te vinden van errors in de portainer en ook niet in de mqtt broker
Ja vreemd, ik snap het ook niet.Hmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:05:
[...]
Ik zie hierin ook geen errors die hiermee te maken hebben (misschien eens achter die andere aan...), en het lijkt erop dat je de docs goed gevolgd hebt. Geen idee....
Die andere errors is omdat mn server offline is, das normaal
@Paul! Maar hij gaat wel wat afspelen? Want uit de documentatie:
'favorite' zou dus geen geldig type zijn, misschien gaat de boel daarom onderuit.A media type. Must be one of music, tvshow, video, episode, channel or playlist.
@Hmmbob in de logs zie ik niets terug over deze automation.
@Septillion Ja, hij gaat gewoon afspelen, ook als ik hem wijzig naar favorite 2 of 3.
@Septillion Ja, hij gaat gewoon afspelen, ook als ik hem wijzig naar favorite 2 of 3.
Dat is ook volgens de docs: https://www.home-assistant.io/integrations/heos/
Echter, entity_id hoort bij de data. Geef regel 17 en regel 22 nog eens twee spaties?
Edit: ook de turn-off moet een data: krijgen en twee extra spaties voor entity_id
Echter, entity_id hoort bij de data. Geef regel 17 en regel 22 nog eens twee spaties?
Edit: ook de turn-off moet een data: krijgen en twee extra spaties voor entity_id
[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 04-02-2021 19:26 ]
Ah, lol, handig, integratie specifieke toevoegingenHmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:22:
Da is ook volgens de docs: https://www.home-assistant.io/integrations/heos/
@Hmmbob
Ik heb mogelijk iets gevonden
Wanneer ik inlog op de mqttbroker
Zie ik onder het ipadres een map homeassistant met daaronder heel wat topics
ik heb echter een tweede map dsmr met ook wat topics
Moet dsmr ook niet in homeassistant terechtkomen?
Vermoedelijk dat ik de mapping ofzo dan moet aanpassen?
Kan dat de reden zijn?
Ik heb mogelijk iets gevonden
Wanneer ik inlog op de mqttbroker
Zie ik onder het ipadres een map homeassistant met daaronder heel wat topics
ik heb echter een tweede map dsmr met ook wat topics
Moet dsmr ook niet in homeassistant terechtkomen?
Vermoedelijk dat ik de mapping ofzo dan moet aanpassen?
Kan dat de reden zijn?
@skank Volgens mij niet, DSMR integreert namelijk niet via MQTT Auto discovery maar via de eigen integratie. Heb je deze wel toegevoegd?
En vergeet het hoofdstukje “Troubleshooing” (met spelfout) niet te lezen. Dan zie je dat je debugging aan kunt zetten zodat er wat in je logfile zichtbaar is mocht iets niet werkenSeptillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:24:
[...]
Ah, lol, handig, integratie specifieke toevoegingen

Ik heb de sensor toegevoegd ja, zie posts hierboven.Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:49:
@skank Volgens mij niet, DSMR integreert namelijk niet via MQTT Auto discovery maar via de eigen integratie. Heb je deze wel toegevoegd?
Is dat niet voldoende?
Het probleem is bij alle apparaten. Ik heb net de NUC herstart en nu werkt alles weer normaal. Nu direct een update gedaan naar de nieuwe HA. Hopelijk lost dat het probleem op. Anders ga ik toch maar voor een nieuwe install.Sicco92 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:06:
[...]
Heb je dit op alle apparaten waarmee je met HA verbindt? Ik herken dit van mijn werklaptop, waarbij het voor m'n gevoel nog eens veel vaker gebeurt als ik via VPN met het kantoornetwerk verbonden ben (ik kan dat zelf aan- of uitzetten). Vaak als ik een paar minuten wacht verschijnt de pagina wel gewoon, maar ook niet altijd volgens mij. Op mijn eigen pc heb ik het issue nog nooit gehad. Op beide pc's gebruik ik dezelfde browser (Edge Chromium), dus daar kan het niet aan liggen. Wel zie ik op m'n werklaptop in de Network-tab van de developers tool dat sommige scripts en fonts heel traag worden ingeladen.
Ik ben er zelf nooit ingedoken, want mijn eigen pc staat naast m'n werklaptop, maar misschien kan je hier iets mee als ingang om er in te duiken.
Mijn kennis over linux gaat wat dat betreft nog niet zover. Ik weet dat HA en de supervisor en addons allemaal in een docker draaien. Dit draait dan weer op een linux distributie (HassOS).Mars Warrior schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:16:
[...]
In de supervisor versie zit toch al snapshot/restore functionaliteit? Wat voegt proxmox dan toe, behalve weer extra complexiteit, en dat louter om wat docker containers te draaien?
Daarom vind ik het prettig om de supervisor te hebben. Dan kan ik gewoon spelen met home automation en niet bezig zijn met de linux er achter. Mogelijk dat proxmox met een HA image een goede volgende stap is. Dan kan ik bijvoorbeeld ook pi-hole op dezelfde NUC zetten.
Precies dit. Op windows heb ik wel eens wat met VM's gespeeld. Dus dat voelt meer vertrouwd.Koepert schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:53:
[...]
Dat ligt natuurlijk n beetje aan je voorkeur of het complexer is. Docker + portainer lijkt heel veel op proxmox in dat opzicht. Met proxmox heb IK gevoelsmatig meer grip op de container en performance. Maar dat is persoonlijk. Bij docker heb ik soms iets meer abracadabra gevoel omdat ik niet ‘zie wat er gedaan is’. K snap docker(compose) wel maar minder visueel. Vaag verhaal natuurlijk.
Maar proxmox is n snapshot van de vm incl networksettings etc. Die neem je in supervisor niet mee. Maar qua werking is het zeker vergelijkbaar en meer persoonlijke smaak denk ik.
Op dit moment draait de boel weer na een herstart. Er zitten geen fouten in het log verder. Dus ik wacht af wat er gaat gebeuren. Bedankt voor het meedenken in elk geval!
En heb je de dsmr reader ook corr4ct geconfigureerd, zoals hier staat: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ ?skank schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:51:
[...]
Ik heb de sensor toegevoegd ja, zie posts hierboven.
Is dat niet voldoende?
@skank Ow, ja. Ik dacht dat deze integratie ook een UI optie had.
Maar als sensor toevoegen zou genoeg moeten zijn schijnbaar. Heb je wel sensor.dsmr_x entities gekregen?

Ik snap je. Zonder kennis kunnen zaken erg moeilijk zijn.Fireball86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:56:
Mijn kennis over linux gaat wat dat betreft nog niet zover. Ik weet dat HA en de supervisor en addons allemaal in een docker draaien. Dit draait dan weer op een linux distributie (HassOS).
Daarom vind ik het prettig om de supervisor te hebben. Dan kan ik gewoon spelen met home automation en niet bezig zijn met de linux er achter. Mogelijk dat proxmox met een HA image een goede volgende stap is. Dan kan ik bijvoorbeeld ook pi-hole op dezelfde NUC zetten.
Ik ken ook weinig Linux, maar dus wel Docker geleerd, en dat gaat er een wereld voor je open qua gemak.
Pi-hole kun je vanzelfsprekend ook gewoon als docker container draaien, dar heb je geen VM voor nodig
Wat mij nog een beetje ontgaat (maar dat is misschien een beetje offtopic) waar Docker dan weer op precies zelf op kan draaien. Dat installeer je toch op een linux distributie?Mars Warrior schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:06:
[...]
Ik snap je. Zonder kennis kunnen zaken erg moeilijk zijn.
Ik ken ook weinig Linux, maar dus wel Docker geleerd, en dat gaat er een wereld voor je open qua gemak.
Pi-hole kun je vanzelfsprekend ook gewoon als docker container draaien, dar heb je geen VM voor nodig
Wat is het voordeel van Docker t.o.v. VM?
owSeptillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:04:
@skank Ow, ja. Ik dacht dat deze integratie ook een UI optie had.Maar als sensor toevoegen zou genoeg moeten zijn schijnbaar. Heb je wel sensor.dsmr_x entities gekregen?
Excuses, ik heb idd x aantaal entities sensor. dsmr gekregen
Meer dan 40 zelfs
Ik dacht dat ik de integratie bij integraties ging zien, net zoals bij dsmr slimme meter.
Niet dus
Ok dan werkt het wel denk ik
Maar misschien moet ik toch de naamgeving aanpassen in het posten van de mqtt topics..
Of misschien gewoon aanpassen in HA... kan ook natuurlijk
Wat doen jullie?
De berekning van kosten enz, doen jullie dit binnen DSMR reader (daar kan dat ook blijkbaar) of toch in HA?
Werkt alles via de Hue Bridge? Zoja ... Dan wordt de vertraging veroorzaakt door de integratie, want HA moet de bridge pollen (elke 3-5 seconden?), dus een knop indrukken is nooit instant in HA. Conbee/DeCONZ is wel instant.Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:32:
@sOid @JDFS
Ik heb hier de FoH Niko aan de muur hangen. Leuk spul, werkt prima en is batterijloos. Echter zit er toch wel een dikke 3-4 seconden vertraging in als het via HomeAssistant of Node-red gaat.
Rechtstreeks via de Hue bridge worden acties instant uitgevoerd.
Heb nog geen oorzaak kunnen vinden helaas.
Yep. Je moet wel een Linux OS installeren op de hardeare. En daarop docker. Op de docker website staan voor de meest courante ossen netjes de handleidingen daarvoor. Is erg simpel.Fireball86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:12:
[...]
Wat mij nog een beetje ontgaat (maar dat is misschien een beetje offtopic) waar Docker dan weer op precies zelf op kan draaien. Dat installeer je toch op een linux distributie?
Resources! Op een nucje met 8GB ram draai ik bijv. 15 containers die 1.6GB ram gebruiken. Dat krijg je met 15 vm’s nooit voor elkaar omdat daar ook een volledig os in zit. Natuurlijk hangt het ook van de groote af van een container zelf. Gitlab bijv pakt zomaar 4GB ram.Wat is het voordeel van Docker t.o.v. VM?
Voorheen draaide ik met gemak 50-80 containers op deze nuc, iets wat met applicaties binnen een vm totaal onmogelijk is. Een linux vm heeft toch snel 1GB ram nodig om goed te functioneren.
Docker heeft nog veel meer mogelijkheden zoals redundantie en schaalbaarheid dat een vm nooit kan bieden, maar daarvoor zou ik dan ff op internet zoeken, of op youtube als je dat wilt weten.
Nadat ik vanavond 2 updates heb uitgevoerd krijg ik na een restart de melding "webpagina niet gevonden". Ook als ik het ip in Chrome in type krijg ik dezelfde fout?
Met angry ip scanner wordt home assistant wel gevonden?
Iemand die mij op weg kan helpen..?
De cache van Chrome even legen helpt meestal.bandy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:55:
Nadat ik vanavond 2 updates heb uitgevoerd krijg ik na een restart de melding "webpagina niet gevonden". Ook als ik het ip in Chrome in type krijg ik dezelfde fout?
Ook nu krijg ik de melding " deze site is niet bereikbaar"synoniem schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:58:
[...]
De cache van Chrome even legen helpt meestal.
Kan zijn dat door de upgrade iets echt fout is gegaan, en hass niet door kan starten. Heb ik ooit 1 keer gehad.bandy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:10:
[...]
Ook nu krijg ik de melding " deze site is niet bereikbaar"
Heb toen weer oudere versie van hass geïnstalleerd, en toen deed hass het weer...
Ik ben een redelijke beginner dus is het waarschijnlijk stom wat ik ga zeggen. Kan je niet via SSH een backup terugzetten?Mars Warrior schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:22:
[...]
Kan zijn dat door de upgrade iets echt fout is gegaan, en hass niet door kan starten. Heb ik ooit 1 keer gehad.
Heb toen weer oudere versie van hass geïnstalleerd, en toen deed hass het weer...
@Mars Warrior , @Fireball86 als je wilt kan je piHole docker, via de portainer add-on, 'in' HA toevoegen. Het is niet per se heel handig want je zult hem dan opnieuw moeten toevoegen na een upgrade of een herinstall. Maar het kan
@Fireball86 @Mars Warrior en laten we vooral het gemak met docker niet vergeten. Een container is dus slechts het stukje code wat nodig is om ‘het’ te draaien incl benodigde libraries. Geen gezeur meer met Python versies, missende onderdelen etc. Gast er iets fout? Container opnieuw aanmaken en klaar. En dat maakt het upgraden ook een stuk fijner.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Ja, ik heb er onlangs eentje gekocht en zit power consumption op. Was voor mij namelijk een eis omdat ik daar op ging monitorenJDFS schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:39:
[...]
Die had ik inderdaad al gezien, maar ik kan nergens uit opmaken dat ze ook powerconsumptie meten.
Top! @Thoit, even in een rabbitholletje gevallen - maar heb je deze component gebruikt: https://github.com/codeclinic/TuyaPower2MQTT
En ik neem aan dat je deze switches hebt gekocht? https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
En ik neem aan dat je deze switches hebt gekocht? https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Ik wil graag een tablet aan de muur hebben ( misschien wel op meerdere plekken in het huis )
Welke tablet gebruiken jullie en welke software gebruiken jullie om Home Assistant te kunnen bedienen?
Welke tablet gebruiken jullie en welke software gebruiken jullie om Home Assistant te kunnen bedienen?
Ik ben bang dat ik dit nu ook heb. Gisteren de update van HA gedaan, alles werkte en vanochtend ook. Nu ineens stopt ie, harde herstart gegeven en blijft onbereikbaarbandy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:10:
[...]
Ook nu krijg ik de melding " deze site is niet bereikbaar"
Ik ben ook aan het onderzoeken welke tablet geschikt is. Kom vooral uit op de Amazon Fire 10 inch.marcel19 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:17:
Ik wil graag een tablet aan de muur hebben ( misschien wel op meerdere plekken in het huis )
Bevestigen tegen de muur zou ik dan willen doen met een soort plakstrip. Hoef je geen gaten te boren.
Opladen van de tablet doe ik dan wel af en toe door de kabel erin te pluggen.
Heeft iemand enig idee hoe lang een Fire mee gaat op een batterij lading? Laten we zeggen dat het beeld zo'n 40 keer op een dag aan gaat (voor x seconden)..
@marcel19 Ik was dit zelf ook van plan, maar zie hier toch vanaf wegens een kleine 50m2 waar ik dit eigenlijk onnodig vind.
My two cents: Ik had op mijn verlanglijstje een Galaxy Tab A7 10.4 inch en zou daar dan Fully Kiosk Browser (FKB) op draaien. Hierachter zou ik of een PoE inpluggen of een inbouwdoos met voeding: https://www.tabletsolutio...pter-met-usb-c-conne.html
Check ff het andere topic met show je HA setup, waar wat mooie oplossingen staan.
My two cents: Ik had op mijn verlanglijstje een Galaxy Tab A7 10.4 inch en zou daar dan Fully Kiosk Browser (FKB) op draaien. Hierachter zou ik of een PoE inpluggen of een inbouwdoos met voeding: https://www.tabletsolutio...pter-met-usb-c-conne.html
Check ff het andere topic met show je HA setup, waar wat mooie oplossingen staan.
@bandy @crimby
Ik had dit gisteren ook.
Als jullie werken met een ubuntu/debian omgeving met daarin een docker en daar weer in Home Assistant.
Moet je eerst je ubuntu/debian installatie updaten:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
Daarna even herstarten.
Als dat gedaan is, zal je docker ook weer opstarten met Home Assistant ( let op, het kan 15 minuten duren )
Het heeft er namelijk mee te maken dat Phyton3 is geupgrade.
Als je Home Assistant weer opgestart is, verwijder je database file van Home Assistant en herstart.
Er zal een nieuwe database aangemaakt worden en je Home Assistant draait weer als een zonnetje.
Let wel op, bij het verwijderen van je database, verwijder je wel alle history.
Ik had dit gisteren ook.
Als jullie werken met een ubuntu/debian omgeving met daarin een docker en daar weer in Home Assistant.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get autoremove
Daarna even herstarten.
Als dat gedaan is, zal je docker ook weer opstarten met Home Assistant ( let op, het kan 15 minuten duren )
Als je Home Assistant weer opgestart is, verwijder je database file van Home Assistant en herstart.
Er zal een nieuwe database aangemaakt worden en je Home Assistant draait weer als een zonnetje.
Ik gebruik Hassio. Er was wel een update ook van Hassio maar die heb ik niet geïnstalleerd. Ik wilde enkel HA updaten vanwege de security issues.marcel19 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:25:
@bandy @crimby
Ik had dit gisteren ook.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get autoremove
Daarna even herstarten.
Ben bang dat ik alles weer uit de meterkast moet slopen en op mijn scherm moet aansluiten om te kijken wat er mis gaat
Mooie oplossing.JDFS schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:24:
@marcel19 Ik was dit zelf ook van plan, maar zie hier toch vanaf wegens een kleine 50m2 waar ik dit eigenlijk onnodig vind.
Hier is wel handig, zeker voor de vrouw en voor oma als die oppast op de kids.
Dan kunnen ze het huis tenminste bedienen indien nodig
@Septillion Thanks. Heb inmiddels ook al een CC2531 stick besteld inclusief een mooie antenne voor het bereik. Hoe langer en meer ik onderzoek doe, hoe meer ik overtuigd ben van Zigbee t.o.v. Z-Wave. Waar ik eerst het plan had vrijwel alles op Z-Wave te doen, gaat dat nu wellicht alleen voor de badkamer een Multisensor zijn om zo beweging en luchtvochtigheid te meten waarna de mechanische ventilatie aangaat.
Een en ander is allemaal theorie, omdat ik er nog niet woon
Een en ander is allemaal theorie, omdat ik er nog niet woon
@JDFS Zelf erg tevreden over Zigbee, vooral alle Xiaomi sensoren en de Lonsonho/Tuya dubbele dimmer.
De CC2531 is leuk om mee te beginnen, draai ik nu ook. Bereik is niet geweldig maar lossen routers wel op. Bereik van de Xiaomi is in de regel erg goed. Enige waar ik router-loos problemen mee had was Tradfri schakelaars, daarvan is het bereik ook erg slecht.
Maar na 1,5 jaar heb ik nu toch een Sleah stick besteld. Met BW-SHP13 pluggen die afgevraagd moeten worden en radiatorkranen die af en toe willen spammen lijk ik toch wel het limiet van de CC2531 bereikt te hebben.
De CC2531 is leuk om mee te beginnen, draai ik nu ook. Bereik is niet geweldig maar lossen routers wel op. Bereik van de Xiaomi is in de regel erg goed. Enige waar ik router-loos problemen mee had was Tradfri schakelaars, daarvan is het bereik ook erg slecht.
Maar na 1,5 jaar heb ik nu toch een Sleah stick besteld. Met BW-SHP13 pluggen die afgevraagd moeten worden en radiatorkranen die af en toe willen spammen lijk ik toch wel het limiet van de CC2531 bereikt te hebben.
Ik ben van plan een Teclast P20HD te bestellen.marcel19 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:17:
Deze heeft aan de randen van het glas zo'n afgeronde hoek.
Wat ik ga doen (proberen in ieder geval) is het scherm los halen van de rest van de tablet. Gewoon alsof je het 'kapotte' scherm gaat vervangen.
Dan ga ik een extra kast deur kopen voor mijn besta kast (kost iets van 8 euro voor een extra deurtje)
Dan wil ik het scherm verlijmen op die deur, de connector door het deurtje met een sleuf, en dan aan de binnenkant de rest van de tablet in constante voeding.
Doordat het scherm afgerond is (2.5D ofzo noemen ze dat) gaat het er best strak uitzien lijkt me.
Uiteraard met Fully Kiosk Browser
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Paul! Had dit geholpen?Hmmbob schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:22:
Dat is ook volgens de docs: https://www.home-assistant.io/integrations/heos/
Septillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:36:
@Jerry_bboy Vaak ook maar goed de documentatie lezen![]()
En ja, had hem gezien. Maar weet er zo geen antwoord op. Installatie van HACS is voor mij ook al weer even geleden. Niet gewoon kwestie van wachten? En die je nog iets in de log verschijnen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| 2021-02-03 21:25:09 ERROR (SyncWorker_4) [homeassistant.util.package] Unable to install package hacs_frontend==20210131153018: WARNING: Retrying (Retry(total=4, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa8e0>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=3, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa760>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=2, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa5e0>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=1, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa460>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=0, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa340>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ ERROR: Could not find a version that satisfies the requirement hacs_frontend==20210131153018 (from versions: 202006281222, 202007180957, 202008050145, 202008231558, 202009091732, 202009242003, 202011142129, 202011151903, 202011221222, 202012051441, 202017310251, 20201205162459, 20201223145936, 20210102161751, 20210103144316) ERROR: No matching distribution found for hacs_frontend==20210131153018 WARNING: You are using pip version 20.2.4; however, version 20.3 is available. You should consider upgrading via the '/usr/local/bin/python3 -m pip install --upgrade pip' command. 2021-02-03 21:25:09 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request |
Net een nieuwe install van Home Assistant en Debian , wordt dan niet de meest recente geinstalleerd ?
Of zou ik het eenvoudig kunnen fixen door die update te doen? Heb dat nog niet eerder meegemaakt.
En heb toch aardig wat installaties gedaan de afgelopen tijd.
Verwijderd
Gaat inderdaad via de Hue Bridge. Was al bang dat dit een ding zou zijn. Versturen naar de Hue Bridge is wel instant. Toch maar eens gaan kijken naar een losstaande zigbee oplossing..UTMachine schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Werkt alles via de Hue Bridge? Zoja ... Dan wordt de vertraging veroorzaakt door de integratie, want HA moet de bridge pollen (elke 3-5 seconden?), dus een knop indrukken is nooit instant in HA. Conbee/DeCONZ is wel instant.
@UTMachine en @Verwijderd, hebben jullie dit al gezien en getest? https://github.com/azogue/fasthue
Kun je de polling mee omlaag brengen naar 2 of 1 secondes, naar het schijnt!
Ik heb geen sensors/knoppen op mijn Philips Hue, dat alles loopt via Conbee/DeCONZ wat wel instant is (er is een websocket connectie). Polling is en blijft een niet geschikte oplossing voor HA.JDFS schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:40:
@UTMachine en @Verwijderd, hebben jullie dit al gezien en getest? https://github.com/azogue/fasthue
Als ik je error zie lijkt het alsof er geen contact met de pip servers gelegd kan worden. De package is sinds 31e wel beschikbaar en als ik een pip install hacs_frontend doe haal ik die laatste versie ook binnen.Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:09:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 2021-02-03 21:25:09 ERROR (SyncWorker_4) [homeassistant.util.package] Unable to install package hacs_frontend==20210131153018: WARNING: Retrying (Retry(total=4, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa8e0>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=3, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa760>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=2, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa5e0>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=1, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa460>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=0, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0xffffa99aa340>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ ERROR: Could not find a version that satisfies the requirement hacs_frontend==20210131153018 (from versions: 202006281222, 202007180957, 202008050145, 202008231558, 202009091732, 202009242003, 202011142129, 202011151903, 202011221222, 202012051441, 202017310251, 20201205162459, 20201223145936, 20210102161751, 20210103144316) ERROR: No matching distribution found for hacs_frontend==20210131153018 WARNING: You are using pip version 20.2.4; however, version 20.3 is available. You should consider upgrading via the '/usr/local/bin/python3 -m pip install --upgrade pip' command. 2021-02-03 21:25:09 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request
Net een nieuwe install van Home Assistant en Debian , wordt dan niet de meest recente geinstalleerd ?
Of zou ik het eenvoudig kunnen fixen door die update te doen? Heb dat nog niet eerder meegemaakt.
En heb toch aardig wat installaties gedaan de afgelopen tijd.
2021.2.1
- Convert ozw climate values to correct units (@Chrisgozd - #45369) (ozw docs)
- Add support for iCloud 2FA (@nzapponi - #45818) (icloud docs)
- Don't log missing mpd artwork inappropriately (@mweinelt - #45908) (mpd docs)
- Fix entities device_info property in Harmony integration (@bieniu - #45964) (harmony docs)
- Fix Local Media in Media Browser (@DeadEnded - #45987) (media_source docs)
- Bump zwave-js-server-python to 0.17.1 (@MartinHjelmare - #45988) (zwave_js docs)
- Bump awesomeversion from 21.2.0 to 21.2.2 (@ludeeus - #45993)
- Do not listen for dhcp packets if the filter cannot be setup (@bdraco - #46006) (dhcp docs)
- Bump zwave-js-server-python to 0.17.2 (@MartinHjelmare - #46010) (zwave_js docs)
- dhcp does not need promisc mode. Disable it in scapy (@bdraco - #46018) (dhcp docs)
- Revert aioshelly (@balloob - #46038) (shelly docs)
- Prevent fritzbox callmonitor phonebook_id 0 from being ignored (@obelix05 - #45990) (fritzbox_callmonitor docs)
- Upgrade holidays to 0.10.5.2 (@fabaff - #46013) (workday docs)
Weet iemand meer over de werking van triggers? Ik heb mijn mechanische ventilatie een gedeelte van de dag aan en een gedeelte uit (gebaseerd op tijd) en een automation die hem aanzet als de luchtvochtigheid in de badkamer hoger is dan 60%, hij gaat na een half uur dan automatisch weer uit. Als de luchtvochtigheid stijgt (bijvoorbeeld van 55 naar 65 door douchen) dan werkt dit perfect. Als de luchtvochtigheid continu hoger is dan 60% dan springt hij willekeurig aan. Zit daar een logica achter?
This too shall pass
Post de automation eens?Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:08:
Weet iemand meer over de werking van triggers? Ik heb mijn mechanische ventilatie een gedeelte van de dag aan en een gedeelte uit (gebaseerd op tijd) en een automation die hem aanzet als de luchtvochtigheid in de badkamer hoger is dan 60%, hij gaat na een half uur dan automatisch weer uit. Als de luchtvochtigheid stijgt (bijvoorbeeld van 55 naar 65 door douchen) dan werkt dit perfect. Als de luchtvochtigheid continu hoger is dan 60% dan springt hij willekeurig aan. Zit daar een logica achter?
Tijd voor een nieuwe sig..
zonder erop in te lezen: was te verwachten. Er komen de laatste tijd heel snel weer fixes op 'monthly' release. Ik wacht gewoon even met updaten, anders ben ik dagelijks bezig.JBS schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:58:
2021.2.1
- Convert ozw climate values to correct units (@Chrisgozd - #45369) (ozw docs)
- Add support for iCloud 2FA (@nzapponi - #45818) (icloud docs)
- Don't log missing mpd artwork inappropriately (@mweinelt - #45908) (mpd docs)
- Fix entities device_info property in Harmony integration (@bieniu - #45964) (harmony docs)
- Fix Local Media in Media Browser (@DeadEnded - #45987) (media_source docs)
- Bump zwave-js-server-python to 0.17.1 (@MartinHjelmare - #45988) (zwave_js docs)
- Bump awesomeversion from 21.2.0 to 21.2.2 (@ludeeus - #45993)
- Do not listen for dhcp packets if the filter cannot be setup (@bdraco - #46006) (dhcp docs)
- Bump zwave-js-server-python to 0.17.2 (@MartinHjelmare - #46010) (zwave_js docs)
- dhcp does not need promisc mode. Disable it in scapy (@bdraco - #46018) (dhcp docs)
- Revert aioshelly (@balloob - #46038) (shelly docs)
- Prevent fritzbox callmonitor phonebook_id 0 from being ignored (@obelix05 - #45990) (fritzbox_callmonitor docs)
- Upgrade holidays to 0.10.5.2 (@fabaff - #46013) (workday docs)
Maar als je even wacht dan is de nieuwe, monthly, release er ook al.Koffie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:14:
[...]
zonder erop in te lezen: was te verwachten. Er komen de laatste tijd heel snel weer fixes op 'monthly' release. Ik wacht gewoon even met updaten, anders ben ik dagelijks bezig.
Persoonlijk update ik gewoon als ik tijd/zin heb. Als je gaat wachten kun je blijven wachten want er staat altijd wel een nieuwe versie met fixes klaar. En bv bij deze 2021.2.1 zie ik geen enkele fix die op mijn setup betrekking heeft.
Ik heb iets super vreemds...
Sinds vanochtend deed HA het ineens niet meer. Harde herstart hielp niet en uiteindelijk alles uit de meterkast getrokken en aangesloten op mijn scherm. Opnieuw opstarten en wat denk je, het werkt vlekkeloos.
Ik alles weer afkoppelen, beneden in de meterkast aansluiten en weer starten en ja hoor het werkt niet meer.
Als ik het nu weer boven aan het scherm hang werkt het weer perfect.
Enig idee hoe dit kan? Ik gebruik zelfde kabels en zelfde duckdns URL om HA te zien. Enige verschil is een ander stopcontact en een scherm eraan.
Edit: nu werkt het via het scherm ook niet meer. Op het RPI 4 scherm zie ik enkel:
MMC0: Timeout waiting for hardware cmd interrupt.
Enig idee?
Sinds vanochtend deed HA het ineens niet meer. Harde herstart hielp niet en uiteindelijk alles uit de meterkast getrokken en aangesloten op mijn scherm. Opnieuw opstarten en wat denk je, het werkt vlekkeloos.
Ik alles weer afkoppelen, beneden in de meterkast aansluiten en weer starten en ja hoor het werkt niet meer.
Als ik het nu weer boven aan het scherm hang werkt het weer perfect.
Enig idee hoe dit kan? Ik gebruik zelfde kabels en zelfde duckdns URL om HA te zien. Enige verschil is een ander stopcontact en een scherm eraan.
Edit: nu werkt het via het scherm ook niet meer. Op het RPI 4 scherm zie ik enkel:
MMC0: Timeout waiting for hardware cmd interrupt.
Enig idee?
[ Voor 11% gewijzigd door crimby op 05-02-2021 11:24 ]
Ik bedoel meer dat ik ff 1 of 2 weken wachten na een monthlyRobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Maar als je even wacht dan is de nieuwe, monthly, release er ook al.
Persoonlijk update ik gewoon als ik tijd/zin heb. Als je gaat wachten kun je blijven wachten want er staat altijd wel een nieuwe versie met fixes klaar. En bv bij deze 2021.2.1 zie ik geen enkele fix die op mijn setup betrekking heeft.
waar doe je dit ?sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:50:
[...]
Als ik je error zie lijkt het alsof er geen contact met de pip servers gelegd kan worden. De package is sinds 31e wel beschikbaar en als ik een pip install hacs_frontend doe haal ik die laatste versie ook binnen.
en moet dit specifiek in deze map?
code:
1
| '/usr/local/bin/python3 -m pip install --upgrade pip' command. |
Ik heb deze topique er nog maar eens op nageslagen en je moet dus kiezen tussen deCONZ en ZHA en daar zijn ook de meningen over verdeeld. Is er een duidelijke pro vs con wat betreft een Conbee II met ZHA versus een Conbee II met deCONZ?Wilf schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:52:
[...]
Ik heb ZHA nog niet geprobeerd (comms direct via Phoscon) dus worth a try, thanks!
edit:
@Mars Warrior hier beneden: Okee, dus er zijn (minstens?) drie smaken en allemaal met hun eigen pro's & cons? Waar het mij om gaat; ik heb alles van Hue en een paar Osram en wat Laidl. Ik zit er aan te denken om in zijn geheel af te stappen van de Hue hub en 100% HA te gaan en dan alles te integreren (in NodeRed via HA). Dan moet ik dus wel de juiste keuze maken en deCONZ is dat, met Laidl, nu niet.
@Mars Warrior hier beneden: Okee, dus er zijn (minstens?) drie smaken en allemaal met hun eigen pro's & cons? Waar het mij om gaat; ik heb alles van Hue en een paar Osram en wat Laidl. Ik zit er aan te denken om in zijn geheel af te stappen van de Hue hub en 100% HA te gaan en dan alles te integreren (in NodeRed via HA). Dan moet ik dus wel de juiste keuze maken en deCONZ is dat, met Laidl, nu niet.
[ Voor 32% gewijzigd door Wilf op 05-02-2021 11:39 ]
Er is nog een derde: Conbee via zigbee2mqttWilf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:29:
[...]
Ik heb deze topique er nog maar eens op nageslagen en je moet dus kiezen tussen deCONZ en ZHA en daar zijn ook de meningen over verdeeld. Is er een duidelijke pro vs con wat betreft een Conbee II met ZHA versus een Conbee II met deCONZ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: Luchtvochtigheid badkamer ventilatie description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_humidity above: '61' condition: - condition: and conditions: - condition: device type: is_off device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56 entity_id: switch.81064001bcddc2706d35 domain: switch action: - type: turn_on device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56 entity_id: switch.81064001bcddc2706d35 domain: switch - delay: '00:30' - type: turn_off device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56 entity_id: switch.81064001bcddc2706d35 domain: switch mode: single |
This too shall pass
Je weet zeker dat de sensor continue rapporteert? Dus niet dat deze af en toe unavailable of een nulwaarde geeft?Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:39:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 alias: Luchtvochtigheid badkamer ventilatie description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_humidity above: '61' condition: - condition: and conditions: - condition: device type: is_off device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56 entity_id: switch.81064001bcddc2706d35 domain: switch action: - type: turn_on device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56 entity_id: switch.81064001bcddc2706d35 domain: switch - delay: '00:30' - type: turn_off device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56 entity_id: switch.81064001bcddc2706d35 domain: switch mode: single
What's the speed of dark?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.