Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.954 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:08:
Weet iemand meer over de werking van triggers? Ik heb mijn mechanische ventilatie een gedeelte van de dag aan en een gedeelte uit (gebaseerd op tijd) en een automation die hem aanzet als de luchtvochtigheid in de badkamer hoger is dan 60%, hij gaat na een half uur dan automatisch weer uit. Als de luchtvochtigheid stijgt (bijvoorbeeld van 55 naar 65 door douchen) dan werkt dit perfect. Als de luchtvochtigheid continu hoger is dan 60% dan springt hij willekeurig aan. Zit daar een logica achter?
Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:39:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Luchtvochtigheid badkamer ventilatie
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.badkamer_humidity
    above: '61'
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        type: is_off
        device_id: bd78068c1b4b1916aafcba3160fc8f56
        entity_id: switch.81064001bcddc2706d35
        domain: switch
action:
  - type: turn_on
  - delay: '00:30'
  - type: turn_off
mode: single
Dit klopt dan toch ook ?
luchtvochtigheid te hoog -> zet aan -? delay van hal uur -> zet uit -> sensor update een nieuwe value nog steeds hoger dan 60 -> zet weer aan -> ...

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:29:
[...]

waar doe je dit ?

en moet dit specifiek in deze map?
code:
1
'/usr/local/bin/python3 -m pip install --upgrade pip' command.
Ik draai een ander commando dan jij aanhaalt. Jij probeert pip te upgraden. Ik probeerde hacs_frontend te installeren.

Dit moet op het systeem uitgevoerd worden waar de foutmelding is, map maakt niet uit. Maar ik vermoed dus eerder een internet probleem dan een upgrade probleem: stel zeker dat er internet toegang is en probeer de upgrade/actie die hiervoor deed opnieuw. Pip zelf upgraden zou niet nodig moeten zijn.

Hoe draai je HA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:20
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Ik draai een ander commando dan jij aanhaalt. Jij probeert pip te upgraden. Ik probeerde hacs_frontend te installeren.

Dit moet op het systeem uitgevoerd worden waar de foutmelding is, map maakt niet uit. Maar ik vermoed dus eerder een internet probleem dan een upgrade probleem: stel zeker dat er internet toegang is en probeer de upgrade/actie die hiervoor deed opnieuw. Pip zelf upgraden zou niet nodig moeten zijn.

Hoe draai je HA ?
Internet mag geen probleem zijn. Dat heeft die als het goed is wel.

Kan ik via jouw commando ook hacs installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Sharky exact wat @Koffie zegt: je kijk niet naar de status wanneer je je afschakelt... je laat alleen een tijd verstrijken en gooit hem uit.

Ik snap het doel van de 30 min ook niet helemaal want je blijft de vochtigheid meten dus je kan ook op de waarde zelf weer afschakelen.

Waarom bouw je niet dat bij > 60 hij aan is en bij < 55 uit gaat? Vrij eenvoudig, zelfde effect en een stukje hysterese erin tegen pingelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Internet mag geen probleem zijn. Dat heeft die als het goed is wel.

Kan ik via jouw commando ook hacs installeren?
Nee helaas, de hacs_frontend is maar een onderdeel van de installatie.

Hoe heb je HA geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:06:
[...]

Nee helaas, de hacs_frontend is maar een onderdeel van de installatie.

Hoe heb je HA geinstalleerd?
aan de hand van deze instuctie
https://community.home-as...-pi-with-debian-10/247116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:00
crimby schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:21:
Ik heb iets super vreemds...
Sinds vanochtend deed HA het ineens niet meer. Harde herstart hielp niet en uiteindelijk alles uit de meterkast getrokken en aangesloten op mijn scherm. Opnieuw opstarten en wat denk je, het werkt vlekkeloos.
Ik alles weer afkoppelen, beneden in de meterkast aansluiten en weer starten en ja hoor het werkt niet meer.
Als ik het nu weer boven aan het scherm hang werkt het weer perfect.

Enig idee hoe dit kan? Ik gebruik zelfde kabels en zelfde duckdns URL om HA te zien. Enige verschil is een ander stopcontact en een scherm eraan.

Edit: nu werkt het via het scherm ook niet meer. Op het RPI 4 scherm zie ik enkel:
MMC0: Timeout waiting for hardware cmd interrupt.

Enig idee?
niemand een idee? HA start echt voor een sec op en daarna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ok supervised, draai eens
code:
1
pip install hacs_frontend

en kijk eens wat er dan gebeurd. Foutmeldingen?

ja?
wat met dit?
code:
1
pip download hacs_frontend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@sjorsjuhmaniac ga het zo even checken. Is niet mijn eigen installatie. Dus moet zo even via teamviewer checken. Kun je dit ook doen via terminal & ssh in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Ok supervised, draai eens
code:
1
pip install hacs_frontend

en kijk eens wat er dan gebeurd. Foutmeldingen?

ja?
wat met dit?
code:
1
pip download hacs_frontend
Dit krijg ik :

-bash: pip: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Koffie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

[...]

Dit klopt dan toch ook ?
luchtvochtigheid te hoog -> zet aan -? delay van hal uur -> zet uit -> sensor update een nieuwe value nog steeds hoger dan 60 -> zet weer aan -> ...
Dit klopt niet. Een numeric state rapporteert alleen wanneer er door de grens heen wordt gegaan. Zie hiervoor de documentatie

cc @Sharky

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JDFS schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:40:
@UTMachine en @Verwijderd, hebben jullie dit al gezien en getest? https://github.com/azogue/fasthue

Kun je de polling mee omlaag brengen naar 2 of 1 secondes, naar het schijnt!
Kijk dat gaat een stuk sneller. Zowel de dimmer afstandsbediening als de niko switches gaan nu bijna instant. (Als HA het afhandelt want NodeRed heeft z'n eigen polling zie ik nu)
Ik had deze addon al wel een keertje geïnstalleerd maar nooit gezien dat je die ook nog moest configureren 8)7

Dank voor deze tip! _/-\o_

En ondertussen een Conbee besteld als uiteindelijke vervanging van de hue bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Kijk dat gaat een stuk sneller. Zowel de dimmer afstandsbediening als de niko switches gaan nu bijna instant. (Als HA het afhandelt want NodeRed heeft z'n eigen polling zie ik nu)
Ik had deze addon al wel een keertje geïnstalleerd maar nooit gezien dat je die ook nog moest configureren 8)7

Dank voor deze tip! _/-\o_

En ondertussen een Conbee besteld als uiteindelijke vervanging van de hue bridge
d:)b

Belooft wat goeds voor de Gira switch die ik op het oog heb. Als je de Bridge er tussen uit haalt, dan verlies je ook de Hue-app mogelijkheden, correct?

Misschien ook maar voor mij de route to go. Hue-app is wel leuk, maar je kunt vrijwel alles ervan ook in HA doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDFS schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Misschien ook maar voor mij de route to go. Hue-app is wel leuk, maar je kunt vrijwel alles ervan ook in HA doen lijkt me.
Méér zelfs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDFS schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:22:
[...]

d:)b

Belooft wat goeds voor de Gira switch die ik op het oog heb. Als je de Bridge er tussen uit haalt, dan verlies je ook de Hue-app mogelijkheden, correct?

Het klopt dat je dan de Hue-app mogelijkheden verliest. Ik wil dit op ten duur gaan oplossen met https://diyhue.org/. Oftewel een virtuele hue bridge i.c.m. een zigbee stick.

Ik gebruik de Hue app nu voornamelijk voor het aanmaken van scenes, die ik dan weer aanspreek via node-red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:45

Sharky

Skamn Dippy!

Koffie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

[...]

Dit klopt dan toch ook ?
Dat is niet wat er gebeurt. De waarde is te hoog en hij gaat en na een half uur weer uit, dat is volgens verwachting. Hij gaat daarna niet meteen weer aan. Hij is nu wel een paar keer 'willekeurig' aan gegaan, waarbij de waarde al die tijd boven de grens is gebleven.
JayOne schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:10:
[...]

Dit klopt niet. Een numeric state rapporteert alleen wanneer er door de grens heen wordt gegaan. Zie hiervoor de documentatie

cc @Sharky
Ah thanks, ging ik al beetje vanuit. Dat hij soms willekeurig aan ga ik me dan niet al te druk om maken, heb er niet meteen last van.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:11
Hoe gaan jullie om met automations die niet getriggerd worden doordat de betreffende device bijv unavailable is?
Ik heb een automation die op basis van zonsondergang mijn gordijnen sluit, maar 1tje is er gisteren niet gesloten omdat de device kortstondig unavailable was.
Ik heb wel eens een 2de automation 15 minuten later gezet, maar dat vind ik eigenlijk geen nette oplossing.

Voor gordijnen niet het einde van de wereld als die eens niet (allemaal) sluiten, maar voor andere automations kan het probleem wat groter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48
Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Dat is niet wat er gebeurt. De waarde is te hoog en hij gaat en na een half uur weer uit, dat is volgens verwachting. Hij gaat daarna niet meteen weer aan. Hij is nu wel een paar keer 'willekeurig' aan gegaan, waarbij de waarde al die tijd boven de grens is gebleven.

[...]

Ah thanks, ging ik al beetje vanuit. Dat hij soms willekeurig aan ga ik me dan niet al te druk om maken, heb er niet meteen last van.
Een numeric_state trigger triggert alleen als de waarde van buiten je range, naar binnen je range gaat.
In jouw geval van < 61 naar > 61
Zo lang de numeric_state boven de 61 blijft, zal hij niet opnieuw triggeren.

Dat hij toch triggert zal dan wellicht toch komen dat er even een waarde onder the 61 is geweest, of mogelijk dat hij even unavailalble is geweest.

Waarom heb je overigens een AND conditions met dan vervolgens maar één conditie?
Conditions zijn standaard "and". de AND condition is eigenlijk alleen maar nodig in combinatie met een OR.
Bijvoorbeeld: (Piet is thuis) OF (Klaas EN Henk zijn thuis)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
S_tef schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:36:
Hoe gaan jullie om met automations die niet getriggerd worden doordat de betreffende device bijv unavailable is?
Ik heb een automation die op basis van zonsondergang mijn gordijnen sluit, maar 1tje is er gisteren niet gesloten omdat de device kortstondig unavailable was.
Ik heb wel eens een 2de automation 15 minuten later gezet, maar dat vind ik eigenlijk geen nette oplossing.

Voor gordijnen niet het einde van de wereld als die eens niet (allemaal) sluiten, maar voor andere automations kan het probleem wat groter zijn.
Als dat vaker gebeurt zou je ook kunnen triggeren op state from unavailalbe, en in je conditions opnemen dat ze zon onder moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zit even met een brainfart in mijn hoofd te rommelen, en ik loop even ergens tegenaan.

Ik wil een json object op mqtt gooien, en in deze in een sensor inladen.
Op die manier kan ik specifieke json keys opvragen via de sensor.
Waar ik even niet uit ben : hoe zou ik voor elkaar krijgen om de bestaandje json te pakken, 1 key van value te veranderen en vervolgens de hele json opnieuw publshen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Nog iemand problemen met Tado icm HA? Ik heb een draadloze thermostaat en aangesloten op de ketel. Bedienen vanuit de Tado-app gaat zonder problemen.
Sinds de update kan ik wel alles zien in HA maar ik kan niet meer bedienen.
Ik kan draaien aan de knop in HA wat ik wil maar het wordt niet meegenomen, het blijft eventjes staan en schiet dan weer terug.
Als ik op de UIT knop druk in HA gaat de thermostaat wel in vorstbeveiliging.
Als ik de graden aanpas in de Tado-app, zie ik het ook in HA veranderen maar bedienen vanuit HA is niet meer mogelijk sinds update Home Assistant 2021.2.0.
Integratie al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd, HA compleet opnieuw opgestart (de gehele VM in mijn geval) maar zonder resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gc6N51mYRxklY9awBPUmW1XcyQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wAxYBQTBTK2j3h9V7i2Ddz9z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 05-02-2021 13:41 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ora et Labora schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:40:
Nog iemand problemen met Tado icm HA? Ik heb een draadloze thermostaat en aangesloten op de ketel. Bedienen vanuit de Tado-app gaat zonder problemen.
Ik kan draaien aan de knop in HA wat ik wil maar het wordt niet meegenomen, het blijft eventjes staan en schiet dan weer terug.
Als ik op de UIT knop druk in HA gaat de thermostaat wel in vorstbeveiliging.
Als ik de graden aanpas in de Tado-app, zie ik het ook in HA veranderen maar bedienen vanuit HA is niet meer mogelijk sinds update Home Assistant 2021.2.0.
Integratie al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd, HA compleet opnieuw opgestart (de gehele VM in mijn geval) maar zonder resultaat.
[Afbeelding]
Je hebt de breaking changes gelezen voor Tado en je config hierop aangepast?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

TheFes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Een numeric_state trigger triggert alleen als de waarde van buiten je range, naar binnen je range gaat.
In jouw geval van < 61 naar > 61
Zo lang de numeric_state boven de 61 blijft, zal hij niet opnieuw triggeren.
Duidelijk, dank je wel.
Dat hij toch triggert zal dan wellicht toch komen dat er even een waarde onder the 61 is geweest, of mogelijk dat hij even unavailalble is geweest.
Volgens de grafiek niet, waarschijnlijk iets als een unavailable inderdaad
Waarom heb je overigens een AND conditions met dan vervolgens maar één conditie?
Conditions zijn standaard "and". de AND condition is eigenlijk alleen maar nodig in combinatie met een OR.
Bijvoorbeeld: (Piet is thuis) OF (Klaas EN Henk zijn thuis)
De ventilatie staat nu 's ochtends en 's avonds 3 uur aan (zo rond douchetijd). Ik wil voorkomen dat hij op dat moment door de luchtvochtigheid wordt getriggerd en na een half uur automatisch uitgaat, terwijl de de 3 uur nog niet om is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Mars Warrior schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Je hebt de breaking changes gelezen voor Tado en je config hierop aangepast?
Zeker, zoals hier staat.
https://www.home-assistant.io/blog/2021/02/03/release-20212/
Maar ik had/heb geen eigen YAML-code voor de Tado. Ik heb hem alleen toegevoegd via de Integrations en heb geen losse sensoren in YAML staan die iets met Tado van doen hebben.
Ik heb bijvoorbeeld een script welke nu ook niets doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
thermostaat_21:
  alias: Thermostaat_21
  sequence:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      entity_id: climate.overloop_1e
      temperature: 21

Of lees ik het verkeerd?

Edit gevonden, gewoon Googlen met filter op "laatste week" wil ook wel eens helpen. 8)7
https://community.home-as...t-ha-core-update/277071/4

[ Voor 11% gewijzigd door Ora et Labora op 05-02-2021 13:53 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:48:
De ventilatie staat nu 's ochtends en 's avonds 3 uur aan (zo rond douchetijd). Ik wil voorkomen dat hij op dat moment door de luchtvochtigheid wordt getriggerd en na een half uur automatisch uitgaat, terwijl de de 3 uur nog niet om is.
Oke, prima dat een condition ingesteld hebt. Maar mijn vraag was waarom je een AND condition hebt met maar één conditie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition:
    conditions:

Die "condition: and" voegt hier niets toe, Dit is verder voldoende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:

En ik zou zelf daar een state condition gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
condition:
- condition: state
  state: 'off'

Of, nog minder code, een shorthand template condition

YAML:
1
condition: "{{ is_state('switch.81064001bcddc2706d35', 'off') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

TheFes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Oke, prima dat een condition ingesteld hebt. Maar mijn vraag was waarom je een AND condition hebt met maar één conditie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition:
    conditions:

Die "condition: and" voegt hier niets toe, Dit is verder voldoende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:

En ik zou zelf daar een state condition gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
condition:

Of, nog minder code, een shorthand template condition

YAML:
1
condition: "{{ is_state('switch.81064001bcddc2706d35', 'off') }}"
Cool, bedankt voor het meedenken! Ik heb geen enkele ontwikkelachtergrond dus dit helpt :) Ik zal er vanavond mee aan de slag gaan.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:18:
[...]

niemand een idee? HA start echt voor een sec op en daarna niets meer.
De melding over MMC0 betekend dat je SD-card geen of de verkeerde response geeft dus ik zou eerst eens een ander SD-kaartje proberen te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:29
Wellicht lees ik er gewoon overheen, maar ik krijg iets niet duidelijk.

Ik heb een DuckDNS domein. Die heb ik in NGINX Proxy manager geconfigureerd om naar mijn gemigreerde HA te verwijzen. Voorheen was dit DuckDNS + NGINX HA Proxy SSL addons. In Proxy Manager heb ik aangegeven een SSL te gebruiken, t werkt allemaal :)

Maar ben ik nu die DuckDNS addon nog nodig om bijvoorbeeld het domein in leven te houden? Of regelt NGINX dit ook ipv de DuckDNS addon ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Cool, bedankt voor het meedenken! Ik heb geen enkele ontwikkelachtergrond dus dit helpt :) Ik zal er vanavond mee aan de slag gaan.
Ik zat nog even verder te denken, maar als ik het goed heb, wil je dat de ventilatie aan gaat als de waarde boven de 61 komt, en als de waarde weer onder de 61 is, de ventilatie dan nog een half uur aan blijft, klopt dat?

Als dat het geval is, zou ik het zo doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
# een state trigger zonder from and to. Dit zorgt er voor dat de automation op elke verandering in state van deze sensor reageert.
  - platform: state
condition:
# de check of de ventilatie niet al aan staat
# een extra check om te kijken of de luchtvochtigheid nog te hoog is
  - condition: numeric_state
    above: 61
action:
# het aanzetten van de switch via service switch.turn_on
  - service: switch.turn_on
# de pauze van 30 minuten
  - delay: '00:30'
# het uitzetten van de switch
  - service: switch.turn_off

Hij zal nu wel even uitgaan na een half uur, maar bij de volgende state change van de sensor weer aan gaan als die nog meer dan 61 geeft.
Ik zat eerst te denken om mode: restart te gebruiken, maar dat werkt niet vanwege de condition die checkt of de ventilatie al aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:16:
Wellicht lees ik er gewoon overheen, maar ik krijg iets niet duidelijk.

Ik heb een DuckDNS domein. Die heb ik in NGINX Proxy manager geconfigureerd om naar mijn gemigreerde HA te verwijzen. Voorheen was dit DuckDNS + NGINX HA Proxy SSL addons. In Proxy Manager heb ik aangegeven een SSL te gebruiken, t werkt allemaal :)

Maar ben ik nu die DuckDNS addon nog nodig om bijvoorbeeld het domein in leven te houden? Of regelt NGINX dit ook ipv de DuckDNS addon ?
Ja, die DuckDNS add on zorgt er voor dat jouw IP adres geüpdated wordt in je DuckDNS account in het geval dat je IP verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:40:
Ik ervaar geen problemen met direct gebruik van de climate componenten na de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
synoniem schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:15:
[...]

De melding over MMC0 betekend dat je SD-card geen of de verkeerde response geeft dus ik zou eerst eens een ander SD-kaartje proberen te booten.
ik boot vanaf een SSD dus dat zou dan niet heel gek zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 14:09
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:31:
@Mars Warrior , @Fireball86 als je wilt kan je piHole docker, via de portainer add-on, 'in' HA toevoegen. Het is niet per se heel handig want je zult hem dan opnieuw moeten toevoegen na een upgrade of een herinstall. Maar het kan :+
Dit is inderdaad niet helemaal de methode zoals ik hem zou willen toepassen. ;)
martinvdm schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:16:
@Fireball86 @Mars Warrior en laten we vooral het gemak met docker niet vergeten. Een container is dus slechts het stukje code wat nodig is om ‘het’ te draaien incl benodigde libraries. Geen gezeur meer met Python versies, missende onderdelen etc. Gast er iets fout? Container opnieuw aanmaken en klaar. En dat maakt het upgraden ook een stuk fijner.
Dit klinkt inderdaad wel heel makkelijk! Ik ga er eens induiken. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:40
ik heb een lidl plug gekocht maar krijg hem maar niet in HA.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06337.html

Ik heb zoals beschreven de pairing mode aangezet. En in HA heb ik de Zigbee2mqtt permit join op true gezet.
Echter verschijnt alleen de remote van IKEA in de lijst van mosquitto erbij (deze verwijder ik steeds om te controleren of mqtt werkt.

Wat doe ik fout?

ik zie hem ook niet in de ikea tradfri app of in de Tado app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Dit krijg ik :

-bash: pip: command not found
Jeetje, dit zou allemaal niet nodig moeten zijn. Is het een idee om de map /custom_components/hacs weg te gooien en gewoon opnieuw te beginnen met de installatie instructies?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:27:
[...]

ik boot vanaf een SSD dus dat zou dan niet heel gek zijn toch?
Dan zal hij inderdaad een melding over MMC0 geven maar dan zou hij ook daarna verder vanaf de SSD moeten booten. Dat kan wel even duren maar ook weer niet zo lang. De laatste keer dat ik geupdatet heb duurde het bijna een half uur voordat mijn PI weer up en running was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:24:
@sjorsjuhmaniac ga het zo even checken. Is niet mijn eigen installatie. Dus moet zo even via teamviewer checken. Kun je dit ook doen via terminal & ssh in home assistant?
Nee in HA waarschijnlijk niet want je moet met een supervised install op het systeem zelf zijn. wat @Hmmbob klopt: dit is natuurlijk niet normaal maar puur om te testen of je idd wel een internet connectie met HA 'pip' kan maken. Draait supervised install nu met dockers? In dat geval zou je een terminal op de 'homeassistant' docker kunnen openen via portainer (of commandline) en dan in de core dus nog eens kijken of met pip download hacs_frontend uberhaupt wel bij het internet komt. Ik vermoed dus van niet ahv je foutmeldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
synoniem schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Dan zal hij inderdaad een melding over MMC0 geven maar dan zou hij ook daarna verder vanaf de SSD moeten booten. Dat kan wel even duren maar ook weer niet zo lang. De laatste keer dat ik geupdatet heb duurde het bijna een half uur voordat mijn PI weer up en running was.
Goed om te weten!
Helaas geen oorzaak kunnen vinden dus heb Hassio opnieuw geinstalleerd en snapshot teruggezet. alles lijkt nu weer te werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben heel blij met HA maar wat opvalt is hoeveel integraties er gebruik maken van niet officiele APIs voor integraties en dat er zo maar iets kan omvallen als het gaat om cloud diensten.

Triviaal voorbeeld: Tesla integratie is opeens stuk door aanpassing in authenticatie mechanisme door Tesla. Uiteraard is er geen API documentatie of release note van Tesla hierover dus het is opeens stuk: geen koppeling meer tussen HA & je Tesla totdat het gefixed wordt (of niet). Dit is niet nieuw maar wel een groot risico omdat je niet weet of er gebruik wordt gemaakt van standaard APIs of het gevolg is van reverse engineering. En iets dergelijks gebeurt wel vaker (o.a. Nest) maar naar mate je meer apparaten koppelt is de kans groter.
Niet het ergste v/d wereld maar wel vervelend als het zomaar stuk gaat en je vertrouwt er op dat je automations / triggers gewoon werken en ik kijk ook niet iedere dag in de logs.
Bij HACS is het duidelijk dat het experimenteel kan zijn etc, maar zo'n Tesla integratie zit gewoon in de standaard

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:47
Ik kwam deze nieuw grafiek kaart tegen:
https://community.home-as...mizable-graph-card/272877
Moeite waard om een keer naar te kijken, heeft wat meer mogelijkheden dan mini grap card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik kamp al een tijdje met een 'probleem' die ik zelf even niet opgelost krijg.
Ik heb verschillende automations die elkaar een beetje bijten. In het kort heb ik een automation gemaakt die de lichten in de woonkamer aan doet als het licht in de woonkamer onder X aantal lux komt of als een TV / PC aangezet wordt en het is al onder X aantal lux in de woonkamer.

Het probleem dat ik heb is dat die automation niet 100% iedere keer uitgevoerd moet worden. Soms doe ik de lichten handmatig aan op 50%, omdat mijn vriendin bijvoorbeeld op haar laptop zit of een boek zit te lezen. Vervolgens doe ik de TV aan en dan wordt de 'film' scene geactiveerd, terwijl mijn vriendin dus een boek aan het lezen is.

Ik zoek hiervoor een oplossing maar kan hem zo even snel niet zelf bedenken. Ik zat te denken aan dat een automation niet uitgevoerd moet worden als vooraf de lichten of een scene handmatig aangezet / uitgevoerd is. Maar is zoiets mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:13
Aschtra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:37:
Ik kamp al een tijdje met een 'probleem' die ik zelf even niet opgelost krijg.
Ik heb verschillende automations die elkaar een beetje bijten. In het kort heb ik een automation gemaakt die de lichten in de woonkamer aan doet als het licht in de woonkamer onder X aantal lux komt of als een TV / PC aangezet wordt en het is al onder X aantal lux in de woonkamer.

Het probleem dat ik heb is dat die automation niet 100% iedere keer uitgevoerd moet worden. Soms doe ik de lichten handmatig aan op 50%, omdat mijn vriendin bijvoorbeeld op haar laptop zit of een boek zit te lezen. Vervolgens doe ik de TV aan en dan wordt de 'film' scene geactiveerd, terwijl mijn vriendin dus een boek aan het lezen is.

Ik zoek hiervoor een oplossing maar kan hem zo even snel niet zelf bedenken. Ik zat te denken aan dat een automation niet uitgevoerd moet worden als vooraf de lichten of een scene handmatig aangezet / uitgevoerd is. Maar is zoiets mogelijk?
Je kunt een condition toevoegen dat geen (enkele van de) lampen aan mogen zijn. Zodat de automation dus niet wordt uitgevoerd als de verlichting al aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 21:22
Koffie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:39:
Ik zit even met een brainfart in mijn hoofd te rommelen, en ik loop even ergens tegenaan.

Waar ik even niet uit ben : hoe zou ik voor elkaar krijgen om de bestaandje json te pakken, 1 key van value te veranderen en vervolgens de hele json opnieuw publshen ?
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar ik zou zeggen: maak een template sensor welke het stukje json in de sensor zet. En vervolgens een mqtt.publish om die sensor te publishen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Je kunt een condition toevoegen dat geen (enkele van de) lampen aan mogen zijn. Zodat de automation dus niet wordt uitgevoerd als de verlichting al aan is.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar dan gaat dat ook weer bijten met andere automations.
Er is een automation voor de TV en een automation voor de PC (zitten in zelfde kamer) Ik zal zo mijn automation posten. Als ik zo'n conditie maak worden ze überhaupt niet meer uitgevoerd.
martinvdm schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:56:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp maar ik zou zeggen: maak een template sensor welke het stukje json in de sensor zet. En vervolgens een mqtt.publish om die sensor te publishen.
Klinkt als abracadabra voor mij momenteel. Moet niet te moeilijk zijn he :p
Zal kijken of er ik wat over kan vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Hmmbob schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:52:
[...]

Jeetje, dit zou allemaal niet nodig moeten zijn. Is het een idee om de map /custom_components/hacs weg te gooien en gewoon opnieuw te beginnen met de installatie instructies?
Al geprobeerd. werkt helaas nog niet.

*update, net even weer ingelogd op systeem van m'n collega, en had de installatie aan laten staan.
en vele uren later staat het scherm ervoor wat ik verwachte. Weet natuurlijk niet hoelang die er nu exact over heeft gedaan. Maar het lijkt nu te werken.

@Hmmbob @sjorsjuhmaniac

[ Voor 27% gewijzigd door Jerry_bboy op 05-02-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Ik denk dat ik even ga kijken naar een input Boolean. Dat ik een Input boolean maak en als die aanstaat dat automations niet uitgevoerd worden. Staat de boolean uit dan mag het huis zichzelf weer bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
Aschtra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:09:
Ik denk dat ik even ga kijken naar een input Boolean. Dat ik een Input boolean maak en als die aanstaat dat automations niet uitgevoerd worden. Staat de boolean uit dan mag het huis zichzelf weer bedienen.
Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
switch:
  - platform: template
    switches:
      automation_switch:
        friendly_name: Automations uitschakelen
        value_template: "{{ is_state('group.all_automations', 'off') }}"
        turn_on:
          entity_id: group.all_automations
          service: homeassistant.turn_off
        turn_off:
          entity_id: group.all_automations
          service: homeassistant.turn_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Nee, ik zat meer te denken aan een condition in mijn automations waar het op van toepassing is. Mijn gangen moet bijvoorbeeld nog wel aan gaan.

Gaat puur echt om de automations die betrekking hebben op de woonkamer.

En ik laat de input boolean dan ook automatisch op 'uit' gaan. Want ik wil weer niet handmatig de boel weer op automatisch zetten. Maar moet ik even mee spelen of dat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
Aschtra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:20:
Nee, ik zat meer te denken aan een condition in mijn automations waar het op van toepassing is. Mijn gangen moet bijvoorbeeld nog wel aan gaan.

Gaat puur echt om de automations die betrekking hebben op de woonkamer.

En ik laat de input boolean dan ook automatisch op 'uit' gaan. Want ik wil weer niet handmatig de boel weer op automatisch zetten. Maar moet ik even mee spelen of dat handig is.
Ja dat kan. Je kan natuurlijk ook slechts een selectie automation in de group zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een paar switches die automations al dan niet voorkomen en dat is allemaal op basis van booleans en conditions.

Ik heb een ‘filmstand’ die … een filmstand aanzet en voorkomt dat licht vanzelf uitgaat.

Ik heb een ‘doorhalen’-stand die voorkomt dat om 1:00 alles uitgaat (en zichzelf in de ochtend uitschakelt).

Ik heb een ‘buiten’-stand die voorkomt dat de boiler zichzelf aanzet. Deze moet ik echt zelf weer aanzetten.

Ik heb een ‘wekker’-stand om de wake-up-sequence die ik heb gemaakt uit te schakelen (anders is ma t/m vr de wekker actief).

Ik heb een ‘nacht/niet storen’-stand die vanzelf aan gaat om 22:00 en uit gaat om 7:45 en voorkomt dat lampen gaan knipperen als iemand op de bel drukt.

Dat is het geloof ik zo wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30
@Jerry_bboy Is er een rede dat je niet de officiële supervised installer hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Septillion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:43:
@Jerry_bboy Is er een rede dat je niet de officiële supervised installer hebt gebruikt?
Uhm, nee? maar had deze al 3x geinstalleerd. en tot nu toe altijd goed gegaan.
Maar stel ik zou opnieuw willen beginnen, hoe knikker ik alles er dan af? Of hoe installeer ik helemaal fris alles ?

HACS draait, alleen krijg dit nu tijdens het installeren van front-end.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZKDf6GZDLdCtD3-Sxeg03kKcXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vHiDzJGZ9kaD0DqIHraS93Pa.png?f=user_large

dit zal ook de oorzaak zijn geweest van de lastige install van hacs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:55:
[...]

Uhm, nee? maar had deze al 3x geinstalleerd. en tot nu toe altijd goed gegaan.
Maar stel ik zou opnieuw willen beginnen, hoe knikker ik alles er dan af? Of hoe installeer ik helemaal fris alles ?

HACS draait, alleen krijg dit nu tijdens het installeren van front-end.

[Afbeelding]

dit zal ook de oorzaak zijn geweest van de lastige install van hacs.
Lijkt wel of je helemaal geen dns server hebt, of in ieder geval 1 die onvindbaar is...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Mars Warrior schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Lijkt wel of je helemaal geen dns server hebt, of in ieder geval 1 die onvindbaar is...
Ja geen idee.

krijg dit in de logs te zien :

code:
1
2
2021-02-05 19:42:43 ERROR (MainThread) [backoff] Giving up async_download_file(...) after 5 tries (aiohttp.client_exceptions.ClientConnectorError: Cannot connect to host github-releases.githubusercontent.com:443 ssl:default [Name does not resolve])
2021-02-05 19:42:43 ERROR (MainThread) [custom_components.hacs] Cannot connect to host github-releases.githubusercontent.com:443 ssl:default [Name does not resolve]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
TheFes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:19:
Als dat het geval is, zou ik het zo doen: [...]
En @Sharky Je zou al binnen de automation de luchtvochtigheid kunnen pollen met Wait for trigger. Dan kan je echt gewoon starten met het half uur nadraaien als luchtvochtigheid is gezakt.

En met dit soort waits zou ik ook HA start als trigger toevoegen. Als je dan HA herstart terwijl de automation loopt zal de fan niet tot in de eeuwigheid draaien :+

Denk dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
condition:
  - condition: or
      state: 'on'
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data: {}
          - wait_for_trigger:
                entity_id: ''
                below: '61'
    default: []
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:15:
[...]

En @Sharky Je zou al binnen de automation de luchtvochtigheid kunnen pollen met Wait for trigger. Dan kan je echt gewoon starten met het half uur nadraaien als luchtvochtigheid is gezakt.

En met dit soort waits zou ik ook HA start als trigger toevoegen. Als je dan HA herstart terwijl de automation loopt zal de fan niet tot in de eeuwigheid draaien :+

Denk dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - wait_for_trigger:
  - delay:
Ik vind het super tof dat je meedenkt, maar baby steps is bij mij het motto :D

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jerry_bboy Lijkt inderdaad aardig internet probleem... Hij draait geen dichtgetimmerd netwerk? Welke DNS gebruikt hij?

Op zich is die handleiding wel okay, alleen heeft die persoon schijnbaar een wijziging gedaan aan de installer. Weet dus alleen niet waarom... Normale install script komt van de homeassistant GitHub. Misschien is het niets geks maar mis even de uitleg van de gebruiker...

En schone install is toch gewoon kwestie van hele schijf een format geven en opnieuw beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Sharky schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Ik vind het super tof dat je meedenkt, maar baby steps is bij mij het motto :D
Dan is mijn advies, splitsen :+ Vaak worden dingen wel iets inzichtelijker als je het opdeelt in meerdere automations. Ik had bijvoorbeeld ook gewoon een losse automation kunnen maken voor na een HA herstart.

Maar aan de andere kant, ga gewoon stap voor stap door een voorbeeld automation heen zoals nu gegeven en probeer dan gewoon per stap te bedenken wat er gebeurd.

Maar in mijn automation heb ik eigenlijk twee dingen toegevoegd:
- Een wait for trigger zodat hij gewoon blijft wachten tot de luchtvochtigheid onder de 61% zakt
- Een trigger op HA start en de fan nog aan staat. Mocht je dus HA herstarten terwijl de fan aan het nadraaien is zal opnieuw de delay voor nadraaien gestart worden.

En de chooser zorgt er alleen voor dat er niet gewacht wordt op luchtvochtigheid van <61 als na een HA herstart met de fan aan, de lucht al niet vochtig is. Want dan kan je lang wachten :+ Maar in dat geval zal wel opnieuw de delay gestart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
S_tef schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:36:
Idee van @TheFes is natuurlijk mooie fall back maar zou vooral ook eens onderzoeken waarom het ding unavailable wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Koffie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:39:

Is het dan niet het makkelijkste om gewoon de hele JSON in te lezen als string (dus geen json template) en dan later met Jinja JSON te parsen of stomweg een find-and-replace te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

Hoe kan ik de Home Assistant folders op mijn NAS via Win10 benaderen als ik de Samba add-on niet kan installeren (via Supervisor) omdat ik Home Assistant Core draai in een docker op een Synology NAS?

[ Voor 4% gewijzigd door JoeZuCK op 05-02-2021 20:38 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:52
Goeienavond
Ik draai al maanden stabiel..
Deze morgen echter alles onbereikbaar

Ik heb 2 dagen geleden dsmrreader wel geinstalleerd, voor de rest niets anders
Ook dit draaide stabiel

Enig idee waar ik moet zoeken?
Ik zit op 2021.2.0
Zie nu wel dat er een nieuwe versie is vandaag

Ik heb de pi met de hand uit het stopcontact getrokken
en die start nu terug op, wel met foutmeldingen in log..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Error saving events: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2021-02-05 19:35:09.200412', '2021-02-05 19:35:09.200412', '64dc44eb5bf08868212702ac5469b42c', None, None)] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6)
20:35:17 – Recorder (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 20:29:57 en verschijnt 156 keer
Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2021-02-05 19:35:09.200412', '2021-02-05 19:35:09.200412', '64dc44eb5bf08868212702ac5469b42c', None, None)] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6)
20:35:17 – Recorder (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 20:29:57 en verschijnt 156 keer
Unable to process parameter "1239", value "11"
20:34:34 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/eufy_security/camera.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 20:29:43 en verschijnt 226 keer
Unable to register emby client.
20:29:58 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyemby/server.py (ERROR)
Error fetching Emby data: Cannot connect to host x.x.x.X:8096 ssl:default [Connect call failed ('x.x.x.x', 8096)]
20:29:58 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyemby/server.py (ERROR)
Legacy XMPP 0.9 protocol detected.
20:29:39 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/slixmpp/basexmpp.py (WARNING)
Setup of recorder is taking over 10 seconds.
20:29:37 – /usr/local/lib/python3.8/asyncio/events.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 20:28:22 en verschijnt 5 keer
https://aa015h6buqvih86i1.api.met.no/weatherapi/locationforecast/2.0/complete returned
20:29:36 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/metno/__init__.py (ERROR)
Using slower stringprep, consider compiling the faster cython/libidn one.
20:29:35 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/slixmpp/stringprep.py (WARNING)
You are using a custom integration for afvalbeheer which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant.
20:29:35 – loader.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 20:29:31 en verschijnt 2 keer
Connection problem to snitun server
20:29:34 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/hass_nabucasa/remote.py (ERROR)
Challenge/Response error with SniTun server
20:29:34 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/snitun/client/client_peer.py (ERROR)
Setup of scene platform homeassistant is taking over 10 seconds.
20:29:33 – Scène (WARNING)
Ended unfinished session (id=175 from 2021-02-04 21:33:05.610250)
20:29:13 – Recorder (WARNING)
Waiting on integrations to complete setup: recorder
20:29:12 – bootstrap.py (WARNING)

Kan ik de logs van deze morgen zien op een of andere manier? want die staan hier niet in
Ik zie dat de db malformed is, vermoedelijk omdat ik die hard uitgetrokken heb?

Eerst de db verwijderen en opnieuw laten maken?
Of eerst de upgrade doen?

Erg vreemd dit allemaal
Ik draai ook usb, dus niet op sd card

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
smesjz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:23:
Ik ben heel blij met HA maar wat opvalt is hoeveel integraties er gebruik maken van niet officiele APIs voor integraties en dat er zo maar iets kan omvallen als het gaat om cloud diensten. [...]
Niet bij elke integratie staat die even duidelijk inderdaad. Msschien zou het naast IoT class een idee zijn om een API class in te voeren. Official, Unofficial en Reverse engineered ofzo.

Maar voor nu zou je altijd een pull request kunnen doen om het duidelijker in de integration documentatie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Denk dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - wait_for_trigger:
  - delay:
Goede suggestie met die wait er in.
Zitten wel wat foutjes in.

De state trigger werkt niet met een above, dan moet je numeric_state gebruiken. Met de oplossing zo met de wait, werkt de numeric_state denk ik ook wel.

Verder draait de ventilatie bij @Sharky dagelijks al 2x 3 uur, en dan moet hij aan blijven. Bij jouw code zal die dan na een half uur uit gaan bij een restart van Home Assistant.

Overigens is het wel goed om die als trigger mee te nemen.

Na mijn vorige post bedacht ik me dat het wellicht slim is om wanneer de ventilatie voor 3 uur aan gaat ook een input_boolean mee te schakelen, en dan daar op te checken in plaats van de state van de switch zelf. Dan kun je ook gewoon mode: restart gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoeZuCK schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:37:
Hoe kan ik de Home Assistant folders op mijn NAS via Win10 benaderen als ik de Samba add-on niet kan installeren (via Supervisor) omdat ik Home Assistant Core draai in een docker op een Synology NAS?
SSH, webinterface van je Synology, via SMB van je Synology... Mogelijkheden genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
TheFes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:43:
De state trigger werkt niet met een above, dan moet je numeric_state gebruiken.
Oeps, foutje.
Verder draait de ventilatie bij @Sharky dagelijks al 2x 3 uur, en dan moet hij aan blijven. Bij jouw code zal die dan na een half uur uit gaan bij een restart van Home Assistant.
Mja, dan moet je het ook meenemen. Dan is het misschien het makkelijkste om een helper aan te maken en deze te setten als je de fan aan zet op luchtvochtigheid. Bij een HA herstart kan je dit kan checken. Maar je zult wel even moeten bedenken hoe je de edge cases op wilt losse. Bijvoorbeeld, fan staat al aan (fixed tijd ofzo) en zou bijna uitgaan maar je gaat douchen. Ook daar zou je weer een helper in de mix kunnen gooien.

Maar is vooral dus even belangrijk dat @Sharky eerst zelf duidelijk (op papier) heeft hoe de fan in alle gevallen moet gedragen. Dir gewoon in tekst. Daarna kan je dan gaan puzzelen hoe dit er in code/automation uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

sOid schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:43:
[...]

SSH, webinterface van je Synology, via SMB van je Synology... Mogelijkheden genoeg :)
Het spijt me, maar SSH had ik geprobeerd, maar teveel gekunstel met command prompt. Te weinig kaas van gegeten. SMB staat aangevinkt en ik zie wel folders op mijn NAS, maar niet de Home Assistant folders in de docker. Hoe krijg ik die zichtbaar?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoeZuCK schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Het spijt me, maar SSH had ik geprobeerd, maar teveel gekunstel met command prompt. Te weinig kaas van gegeten. SMB staat aangevinkt en ik zie wel folders op mijn NAS, maar niet de Home Assistant folders in de docker. Hoe krijg ik die zichtbaar?
Denk dat je het beste even kunt inloggen op de webinterface en dan naar File Station.

Je hebt bij het aanmaken van je docker container een /config-pad aangemaakt. Dat verwijst naar een locatie op je NAS. Daar moet je zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

JoeZuCK schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Ik weet niet wat de specs van je nas zijn, maar ik heb HA in een vm draaien. Kost wat meer geheugen maar dan heb je wel stabiliteit, supervisor en makkelijk toegang tot de folders.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Septillion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:22:
@Jerry_bboy Lijkt inderdaad aardig internet probleem... Hij draait geen dichtgetimmerd netwerk? Welke DNS gebruikt hij?

Op zich is die handleiding wel okay, alleen heeft die persoon schijnbaar een wijziging gedaan aan de installer. Weet dus alleen niet waarom... Normale install script komt van de homeassistant GitHub. Misschien is het niets geks maar mis even de uitleg van de gebruiker...

En schone install is toch gewoon kwestie van hele schijf een format geven en opnieuw beginnen?
Gefixt. Dns aangepast en alles lijkt nu fatsoenlijk te werken. 👌🏻👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

sOid schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Denk dat je het beste even kunt inloggen op de webinterface en dan naar File Station.

Je hebt bij het aanmaken van je docker container een /config-pad aangemaakt. Dat verwijst naar een locatie op je NAS. Daar moet je zijn!
Wat stom! Had dat al eerder gedaan, maar totaal vergeten. Wel jammer dat ik dat niet meteen in Windows verkenner kan zien. Ook gek dat Synology dan upload - skip gebruikt om iets te pasten. Erg voor de hand liggend is het niet.

@Sharky Een 220+ met 2 GB geheugen (standaard dus). Ik kom net om de hoek kijken wat deze leuke speeltjes allemaal betreft en ben nog erg lerende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoeZuCK schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Wat stom! Had dat al eerder gedaan, maar totaal vergeten. Wel jammer dat ik dat niet meteen in Windows verkenner kan zien. Ook gek dat Synology dan upload - skip gebruikt om iets te pasten. Erg voor de hand liggend is het niet.
:) Dat kan wel hoor, maar heeft met permissies te maken. Of je ziet ze niet omdat je die share niet hebt gemount in Windows. Ik heb zelf een aparte share aangemaakt op m'n Synology voor alle docker containers. Maakt het overzichtelijker.

Gebruik het eigenlijk vooral via SSH, maar ieder z'n ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Kun je sensoren ook een time-out geven? Mijn NAS reboot elke nacht. Dat kan minder vaak natuurlijk, maar t gevolg nu is dat n zwik sensoren (synology, nzbget etc) een warning of error geven in m’n log. Kun je die ook elke nacht ‘uit’ zetten? Of 1x p/week. Of anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 21:38
skank schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:39:
Enig idee waar ik moet zoeken?
Ik zit op 2021.2.0
Zie nu wel dat er een nieuwe versie is vandaag

Ik heb de pi met de hand uit het stopcontact getrokken
en die start nu terug op, wel met foutmeldingen in log..
Draai je toevallig je pi wireless? Schijnen nogal wat problemen mee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:38:
Kun je sensoren ook een time-out geven? Mijn NAS reboot elke nacht. Dat kan minder vaak natuurlijk, maar t gevolg nu is dat n zwik sensoren (synology, nzbget etc) een warning of error geven in m’n log. Kun je die ook elke nacht ‘uit’ zetten? Of 1x p/week. Of anders...
Eh is het niet makkelijker om je NAS niet meer elke nacht te laten rebooten? Wat is daar het voordeel van? Stroombesparing? Zie eigenlijk alleen maar nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
sOid schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Eh is het niet makkelijker om je NAS niet meer elke nacht te laten rebooten? Wat is daar het voordeel van? Stroombesparing? Zie eigenlijk alleen maar nadelen.
Ooit gedaan omdat ik m NOOIT uitzette en dat had n nadelig effect op performance. Daarna vooral vergeten schema eraf te halen :)

Maar daarom zeg ik: T ging me vooral om de vraag zelf, niet de reden/oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Jerry_bboy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:48:
[...]

Al geprobeerd. werkt helaas nog niet.

*update, net even weer ingelogd op systeem van m'n collega, en had de installatie aan laten staan.
en vele uren later staat het scherm ervoor wat ik verwachte. Weet natuurlijk niet hoelang die er nu exact over heeft gedaan. Maar het lijkt nu te werken.

@Hmmbob @sjorsjuhmaniac
Ooh , was nog niet eens door de initiele install heen? Duurt bij mij ook altijd een stuk langer dan verwacht.

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Koepert schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Ooit gedaan omdat ik m NOOIT uitzette en dat had n nadelig effect op performance. Daarna vooral vergeten schema eraf te halen :)

Kan je niet de services zelf via Task Scheduler laten restarten op een vast tijdstip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Koepert schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Ik haal een vreemd soort trots uit de uptime van m'n NAS en NUC :+

Ik heb even over je vraag nagedacht maar zie eigenlijk niet zo snel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
Hello,,

Een probleempje, waarbij ik niet goed weet waar ik de oplossing zou moeten zoeken.
Tijd voor een hulpvraag dus. Ik heb het ook in het Esp-forum gezet, maar mogelijk is het een HA probleem, dus daarom ook hier. Als dat “niet mag”, feel free post te verwijderen.

Ok, de vraag cq mijn probleem dan maar.

Voor de waterontharder heb ik deze tutorial gevolgd.
https://adonno.com/salt-level-sensor/

Ik krijg echter alleen geen meetgegevens door in HomeAssistant. 🤨 Als ik de Wemos opstart krijg ik keurig “niet beschikbaar”. Als alles online komt, geeft ie als resultaat “onbekend”.
Zou dus denken dat er een defect in de ultrasoon HC-SR04 zit.
Want als het solderen misgegaan was had ik kortsluiting, dus een overleden Wemos D1 mini gehad.
En als het programmeren onsuccesvol was had ik de data die ik wel ontvang niet gehad.

Misschien dat iemand hier een tip heeft waar het mogelijk nog in kan zitten?
Afbeeldingen voor de verdere toelichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuyJ3DFCUCUQ2fbNl2umYqU2rrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnqylYWLfQQOvrha8SpASgnT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3o1HK3QBp7-Hfp4IGoFBtegHDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IqvjZ7VFaS6SYfShpojHL3Im.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoHGv-4HQqYbkEVuk_Iy_feRqK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04xnC3LqNqm5xfqwIhxr4mdO.jpg?f=user_large

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 07:43

TWKterry

Master Mariner

Ik heb een sensor die een attribute heeft met twee waardes heeft gescheiden door een komma.
Deze probeer ik te splitsen maar dat lukt nog niet erg.
Waardes in developer tools;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGoqxd5_aQ7x9h7dbXlM5BFLS64=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6UAn42f4rCrOQQA5kx69rNYT.jpg?f=user_large
Getest in de Developer Template tools;
4 verschillende met daaronder de output.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') ) }}
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ) }}
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ).split(',')[0] }}
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ).split(',')[1] }}
#
# [20.847, 0.71]
# [20.847, 0.71]
# [20.847
#  0.71]

Hoe komen de vierkante haken in de output?
En belangrijker hoe krijg ik ze weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWKterry schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:11:
Ik heb een sensor die een attribute heeft met twee waardes heeft gescheiden door een komma.
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#
# [20.847, 0.71]
# [20.847, 0.71]
# [20.847
#  0.71]

Er is een manier om alleen een aantal karakters uit een state te selecteren. Dan begin je bijvoorbeeld bij teken 2 en eindig je bij 4. Dan heb je dus alleen 20, in dit voorbeeld.

Dit werkt natuurlijk alleen als de getallen altijd hetzelfde aantal tekens hebben.

Ben helaas kwijt hoe het moet. Had het ergens in config staan (value_template) maar kan het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@_Marcel_1973 ik zie in je ESPlogs al geen meetwaarde van de sensor. Die zou in dezelfde cyaan kleur in je log zichtbaar moeten zijn. Het probleem zit hem dus nog voordat de data HA bereikt. Je ziet namelijk ook dat je uptime and db wel netjes in HA te zien zijn.

Heb je warnings of errors in je esp log?
Flash anders je ESP eens met een debug log level en kijk dan nog eens wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#
# [20.847, 0.71]
# [20.847, 0.71]
# [20.847
#  0.71]

Dat komt omdat je '[' een onderdeel van de string is/wordt en dus de het eerste element [0] de waarde '[20.847' heeft. Draai je [0] en [1] regels maar eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

sOid schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:21:
[...]

Er is een manier om alleen een aantal karakters uit een state te selecteren. Dan begin je bijvoorbeeld bij teken 2 en eindig je bij 4. Dan heb je dus alleen 20, in dit voorbeeld.

Dit werkt natuurlijk alleen als de getallen altijd hetzelfde aantal tekens hebben.

Ben helaas kwijt hoe het moet. Had het ergens in config staan (value_template) maar kan het niet terugvinden.
Helaas zijn de waaardes verschillend en kunnen er minder tekens voorkomen.
Maar ga eens zoeken richting strstr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#
# [20.847, 0.71]
# [20.847, 0.71]
# [20.847
#  0.71]

Ik heb geen entities met een list in de state dus kan het daarmee niet testen. maar als het echt als list herkent wordt dan kan je dus direct element 0 opvragen uit de list. Simpel voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
{%
set test = [1, 2]
%}

aa {{ test[0] }}
bb {{ states('jouw_entity')[0] }}

edit:

dit werkt als het een string is:

code:
1
2
3
4
5
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ).split(',')[0][1:] }}
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ).split(',')[1][:-1] }}
#

[ Voor 58% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-02-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Ik heb geen entities met een list in de state dus kan het daarmee niet testen. maar als het echt als list herkent wordt dan kan je dus direct element 0 opvragen uit de list. Simpel voorbeeltje:

code:
1
2
3
4
5
6
{%
set test = [1, 2]
%}

aa {{ test[0] }}
ooh, magic ! _/-\o_
code:
1
2
{ (state_attr('sensor.airq_all','pm10')[0] ) }}
{{ (state_attr('sensor.airq_all','pm10')[1] ) }}

geeft direct
20.847
0.71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
TWKterry schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:40:
[...]

ooh, magic ! _/-\o_
code:
1
2
{ (state_attr('sensor.airq_all','pm10')[0] ) }}
{{ (state_attr('sensor.airq_all','pm10')[1] ) }}

geeft direct
20.847
0.71
Had ook net nog toegevoegd hoe het met een string zou kunnen :) maar mooi dat het zo al werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

martinvdm schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:56:
[...]

Bijna,

mqtt is in die geval niet een vereiste, maar wel het makkelijkste (denk ik) om voor mij wat data heen en weer te transporteren binnen HA.
Er komt dus op een mqtt sensor json binnen. Van de diverse json keys wil ik 1 value aanpassen. Als dt binnen de sensor kan blijven is dat mooi, maar het belangrijkste stuk is eigenlijk : bouw een json en pas 1 of meerdere waardes aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Ik heb geen entities met een list in de state dus kan het daarmee niet testen. maar als het echt als list herkent wordt dan kan je dus direct element 0 opvragen uit de list. Simpel voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
{%
set test = [1, 2]
%}

aa {{ test[0] }}

edit:

dit werkt als het een string is:

code:
1
2
3
4
5
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ).split(',')[0][1:] }}
# {{ (state_attr('sensor.airq_all','aoxygen') | string ).split(',')[1][:-1] }}
#
Cool, weer wat geleerd. Jij bent wel behendig met deze shizzle he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:24:
@_Marcel_1973 ik zie in je ESPlogs al geen meetwaarde van de sensor. Die zou in dezelfde cyaan kleur in je log zichtbaar moeten zijn. Het probleem zit hem dus nog voordat de data HA bereikt. Je ziet namelijk ook dat je uptime and db wel netjes in HA te zien zijn.

Heb je warnings of errors in je esp log?
Flash anders je ESP eens met een debug log level en kijk dan nog eens wat er mis gaat.
Nope geen errors zichtbaar in logbestand.

Wat bedoel je exact met Flash anders je ESP eens met een debug log level??

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
Boys kort vraagje. Ik heb nu HA draaien maar unsupported op ubuntu 18.04.
Ik wil het native draaien maar ik kan enkel via balena het op een stick flashen.
Hoe krijg ik dit op een ssd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:49:
[...]

Nope geen errors zichtbaar in logbestand.

Wat bedoel je exact met Flash anders je ESP eens met een debug log level??
Ooh, in je esp config log level debug intypen en dan een OTA upload uitvoeren :)

https://esphome.io/components/logger.html?highlight=logging

code:
1
2
3
# Example configuration entry
logger:
  level: DEBUG

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-02-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Yarisken schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:00:
Boys kort vraagje. Ik heb nu HA draaien maar unsupported op ubuntu 18.04.
Ik wil het native draaien maar ik kan enkel via balena het op een stick flashen.
Hoe krijg ik dit op een ssd ?
ik denk dat je een HA OS image via ubuntu burner of met dd gewoon naar een hdd partitie kan schrijven.

Edit: in ubuntu kan je misschien zelfs nog makkelijker de HA OS image mounten en dan het systeem met dd naar een andere partitie/disc schrijven.

dit kan ook misschien helpen:
https://home-assistant-gu...raspberry-pi-4-of-an-ssd/

[ Voor 25% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-02-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@sjorsjuhmaniac
Hmmm, foutmelding bij upload, terwijl die in HA gewoon online is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJQ_ztOd-o-wTh72BJ6igXtduL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykCpXkwwjB3yGIMPl2oLkdSh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door _Marcel_1973 op 05-02-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Zie de rode tekst. hij kan je device niet vinden op het netwerk. De config is wel ok.

Is hij nog online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Cool, weer wat geleerd. Jij bent wel behendig met deze shizzle he? ;)
"Doet ook maar wat" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Herkansing. Schijnbaar een foutje somewhere. Nu wel online, maar geen data.
Ik doe opnieuw resetten, omdat ie weer van de wifi loopt, misschien door de upload, dat ie opnieuw opstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX1O8Ztr9339_ALKA5PujKT8auA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8p7FwPZqzzMU2Lknubmdtp6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:11:
@sjorsjuhmaniac
Hmmm, foutmelding bij upload, terwijl die in HA gewoon online is.
Ik zou de state in ha niet vertrouwen. Echt even kijken of je device nog aan staat. Anders even een reset geven en kijken of hij terug komt

:X we posten langs elkaar heen :)
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:16:
Herkansing. Schijnbaar een foutje somewhere. Nu wel online, maar geen data.
Ik doe opnieuw resetten, omdat ie weer van de wifi loopt, misschien door de upload, dat ie opnieuw opstart.

[Afbeelding]
Dit heb ik ook: de esp boot duurt langer dan de tijd die de software wacht om te connecten, normaal geen probleem, gewoon even geduld hebben.

edit:
Shit had ik niet gezegd. maar je moet dit log scherm volgens mij wel open laten staan wanneer de esp boot! je moet alle logs van de boot kunnen terugzoeken zometeen. Ik denk niet datje dat kan zien als je het log scherm tussendoor sluit. Mocht je hem gesloten hebben dan op de de 'log' klikken van je esp en terwijl het scherm voor staat de esp rebooten. Je hoeft niet opnieuw een ota te doen

[ Voor 15% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-02-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Ooh , was nog niet eens door de initiele install heen? Duurt bij mij ook altijd een stuk langer dan verwacht.

(y)
Probleem zat hem waarschijnlijk in de dns die niet goed stond. En daardoor dus erg lang duurde. Dns aangepast en kan nu ook fatsoenlijk addons installeren.
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.