Bedraad helaas....Mozart schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Werk je draadloos of bedraad? Power save van de WiFi interface kan roet in het eten gooien namelijk.
@feenstn Heb je de mogelijkheid om dan eens een monitor aangesloten te hebben?
Tussen 02:00 en 03:00 uur is best verdacht. Op een aantal van mijn systemen is dat bv wanneer apt dagelijks voor updates checkt.feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:57:
Nu heb ik afgelopen 3 weken op rij in de nacht van zondag op maandag ongeveerg rond 2-3 uur dat de pi vast loopt en dus HA niet meer te bereiken is en niets meer werkt.
Wat is er 3 wken geleden verandert? HA update? Router aangepast? etc?
zo maar wat dingen:Vanmorgen specifiek gecheckt en de pi heeft geen IP adres meer.
- Hoe heb je dat gechecked? Scherm aan de pi gehangen en daar gezien dat de interface geen IP meer had?
- Waarom zijn je logs weg? zouden totdat je stekker eruit trekt toch wel opgeslagen moeten worden. Tot wanneer heb je wel logs beschikbaar (wanneer stoppen de logs?).
- Wat is het laatste dat in de logs kan vinden?
- draai vannacht eens met debug logging aan en kijk wat er rond 2-3 uur allemaal gebeurt.
- Zet de klok eens terug naar de bewuste nacht om 01:45, en kijk of het weer gebeurt. Als de tijd automatisch weer goed gezet wordt kan je bv alle verkeer naar het internet voor je pi even blokkeren.
- met een eth kabel aangelsoten? branden de groene of oranje lampjes in de connector nog? welke kleur? Zelfde kleur als wanneer het allemaal wel werkt?
Je hebt de Pi een vast IP adres buiten het DHCP bereik gegeven? Anders kun je ook conflicterende IP adressen krijgen.feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:07:
[...]
thanks voor je snelle reactie, ik heb de pi al een vast IP adres gegeven.
Kan je zo'n DHCP lease 'plannen' of verlengen? dan kan ik eens checken of dit het probleem veroorzaakt?
Ofwel een reboot van de PI doen direct daarna...
nou, sirene is er hoorVerwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:31:
[...]
Volgens mij is dat ook hetzelfde type nummer toch
Maar ik snap niet dat ik dus bij automations geen acties kan kiezen, niet beschikbaar.
Maar via jouw yaml hierboven heb ik hem aan de praat: friendly name aanpassen en spatie weg bij : true. Thanks!
Mocht je ook weten hoe ik dit nu netjes onder de automation actions kan krijgen dan hoor ik het graag.
Maar gezien het werkt: PM me je adres als je een sirene wilt
:strip_exif()/f/image/OZIq0tvP57btxxSy0E7s5IhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Alarm/deuntje activeren kan inderdaad met een mqtt commando. Dat moet makkelijker kunnen, dus ik zal eens kijken wat ik kan verzinnen
Sometimes you need to plan for coincidence
Welke versie draai je? Dit lijkt heel erg op symptomen die ik op github heb gezien bij een oudere versie (0.117 uit mijn hoofd).feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:57:
hallo,
Ik ben sinds september bezig met HA op een raspberry pi 4, 64gb sd card.
e.e.a. werkt naar behoren en ik breid zo geleidelijk de installatie verder uit.
Nu heb ik afgelopen 3 weken op rij in de nacht van zondag op maandag ongeveerg rond 2-3 uur dat de pi vast loopt en dus HA niet meer te bereiken is en niets meer werkt.
Vanmorgen specifiek gecheckt en de pi heeft geen IP adres meer.
Nadat de stekker eruit is gehaald komt de pi en HA wel weer terug online, maar ben de logs kwijt natuurlijk.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, wordt er door HA iets getriggers enkel op maandagnacht waardoor e.e.a. vast loopt? Maar dan zal de pi nog wel werken dacht ik zelf.
Loopt geheugen van de pi vol in 1 week, kan ik me ook niet voorstellen gisteravond leek alles nog prima.
Kan dit te maken hebben met IP-adres verstrekking die wekelijks opschoont? - dat de pi zich hierin verslikt? (geen idee of dit zo is of kan...)
Of toch SD kaart die kuren begint te vertonen?
ik ben best wel een noob op dit gebied, kan best logsich denken en automatiseringen maken, beetje yaml schrijven (copy-paste) maar troubleshooten is redelijk lastig aangezien ik niet alle details van netwerken, computers en HA ken.... dus alle hulp is welkom.
Alvast bedankt!
mqtt.publishHmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:25:
[...]
Alarm/deuntje activeren kan inderdaad met een mqtt commando. Dat moet makkelijker kunnen, dus ik zal eens kijken wat ik kan verzinnenVia de zigbee2mqtt gui werkt het heel simpel
Ja, dat snap ik - maar daar moet een net knopje voor komen in de frontend enzo
Zal wel een mqtt switch worden.
Thanks though.
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2021 19:40 ]
Ik heb geen zwave batterij devices maar heb dit idd wel met zigbee devices. Komt veelal doordat het een berekening is obv gemeten voltage en dat niet altijd betrouwbaar, maar ook de zigbee implementatie wil idd nog wel eens afwijken. Weet niet hoe het met zwave zit.Maikie18 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:04:
Hebben jullie ook weleens last met zwave apparaten dat het batterij percentage niet goed door komt? Mijn slot van de voordeur zegt bijvoorbeeld 100% in HA maar in werkelijkheid is het nog maar 19%.
Over batterijen gesproken ninnenkort moeten er een paar vervangen worden, iemand een tip voor goedkope CR123(A) batterijen?
Ik heb overigens deze. En zijn goed betaalbaar.
https://www.nkon.nl/duracell-cr123a.html
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Thanks voor jullie reacties en suggesties
Tips?
HA updates doe ik vrij regelmatig, zit nu op de versie 2020.12.0 HA Core en 2020.12.7 voor HA Supervisor
(zoals gezegd, ben een noob hierin)
Ja dat zou moeten lukken, TV staat vlakbij. Zou alleen niet weten waar ik dan naar moet kijken...Septillion schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:07:
@feenstn Heb je de mogelijkheid om dan eens een monitor aangesloten te hebben?
Tips?
Nu je dit zegt, ik denk inderdaad dat ik een routerupdate heb gedaan (TP-link DecoM9) rond die periode.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:08:
[...]
Tussen 02:00 en 03:00 uur is best verdacht. Op een aantal van mijn systemen is dat bv wanneer apt dagelijks voor updates checkt.
Wat is er 3 wken geleden verandert? HA update? Router aangepast? etc?
HA updates doe ik vrij regelmatig, zit nu op de versie 2020.12.0 HA Core en 2020.12.7 voor HA Supervisor
In Deco app gecheckt welke systemen on-line zijn en home-assistant was niet online en kon vast ip-adres niet pingenzo maar wat dingen:
- Hoe heb je dat gechecked? Scherm aan de pi gehangen en daar gezien dat de interface geen IP meer had?
Ik ken alleen de logs in HA zelf. Ik kan HA niet meer bereiken, enkel door de powercycle van de Pi en dan starten de system logs opnieuw. Ik kan zien in de historie dat er geen of allemaal dezelfde waardes worden geregistreerd (bijv. CPU %) vanaf 02:00 vannacht.- Waarom zijn je logs weg? zouden totdat je stekker eruit trekt toch wel opgeslagen moeten worden. Tot wanneer heb je wel logs beschikbaar (wanneer stoppen de logs?).
- Wat is het laatste dat in de logs kan vinden?
Dit zal ik eens proberen, kan je me aangeven wat de makkelijkste manier is om dit te doen?- draai vannacht eens met debug logging aan en kijk wat er rond 2-3 uur allemaal gebeurt.
- Zet de klok eens terug naar de bewuste nacht om 01:45, en kijk of het weer gebeurt. Als de tijd automatisch weer goed gezet wordt kan je bv alle verkeer naar het internet voor je pi even blokkeren.
Ja lampjes branden en knipperen alsof er niets aan de hand is.- met een eth kabel aangelsoten? branden de groene of oranje lampjes in de connector nog? welke kleur? Zelfde kleur als wanneer het allemaal wel werkt?
Eerlijk gezegd niet, zou dit makkelijk kunnen wijzigen, maar is het niet beetje vreemd dat dit maanden goed gaat en dan opeens 3 weken achter elkaar problemen oplevert?synoniem schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:09:
[...]
Je hebt de Pi een vast IP adres buiten het DHCP bereik gegeven? Anders kun je ook conflicterende IP adressen krijgen.
Vooral kijken of je dan errors of warnings voorbij ziet vliegen.feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:54:
Ja dat zou moeten lukken, TV staat vlakbij. Zou alleen niet weten waar ik dan naar moet kijken...
Tips?
Loop je toch al weer een maandje achterNu je dit zegt, ik denk inderdaad dat ik een routerupdate heb gedaan (TP-link DecoM9) rond die periode.
Zou kunnen dat de door de update van je router deze hier nu anders mee om gaat. Zelf geef ik de voorkeur aan vast IP altijd op de DHCP-server in te stellen, heb je alles op één plek en geen kans op conflicten. Dat zou dus nog kunnen proberen.Eerlijk gezegd niet, zou dit makkelijk kunnen wijzigen, maar is het niet beetje vreemd dat dit maanden goed gaat en dan opeens 3 weken achter elkaar problemen oplevert?
Hmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:38:
[...]
Thanks though.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: test/hass payload: 'on' name: zomaar-een-test |
max 2 weken volgens mij, update 2020.12.1 was op 16 december.
Zou kunnen dat de door de update van je router deze hier nu anders mee om gaat. Zelf geef ik de voorkeur aan vast IP altijd op de DHCP-server in te stellen, heb je alles op één plek en geen kans op conflicten. Dat zou dus nog kunnen proberen.
Ik zal vaste IP adres van Pi op router buiten DHCP bereik zetten. Valt te proberen.Vooral kijken of je dan errors of warnings voorbij ziet vliegen.
Indien het opnieuw voorkomt zal ik eens checken met monitor.
Thanks voor meedenken
edit: ik kan op de DecoM9 helaas geen vast IP adres instellen die buiten de DHCP range valt. Deco accepteert alleen IP adressen die binnen de range vallen

[ Voor 9% gewijzigd door feenstn op 04-01-2021 21:25 ]
16 dec - 4 jan = 20 dagen = 0,65 maand, afronden => 1 maandfeenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:16:
max 2 weken volgens mij, update 2020.12.1 was op 16 december.

Maar bedoelde meer, het is al wel twee updates achter. Nu heb ik deze keer geen grote punten voorbij zien komen maar er kan altijd net wat gefixt zijn waar je last van hebt.
fair enough, en je hebt gelijk ik zal eens updaten.Septillion schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:23:
[...]
16 dec - 4 jan = 20 dagen = 0,65 maand, afronden => 1 maand![]()
![]()
Maar bedoelde meer, het is al wel twee updates achter. Nu heb ik deze keer geen grote punten voorbij zien komen maar er kan altijd net wat gefixt zijn waar je last van hebt.
He, verdorie... dacht ik jou ook eens te kunnen helpenHmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:38:
[...]
Thanks though.
Ik heb een glance die de service called
zoiets als @lolgast
Met verzendkosten erbij duurder dan die op bol, als je bij Bol Select hebt.martinvdm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:17:
Ik heb overigens deze. En zijn goed betaalbaar.
https://www.nkon.nl/duracell-cr123a.html
Ok, zoals gezegt je DHCP instellingen eens controleren aub. In mijn router kan ik ook geen fixed ip's toekennen buiten de dhcp range. Dit is normaal en ook geen probleem als je het fixed ip dus via deze router instelt. Als je echter een IP op de host instelt, zonder dat in de router (dhcp server) te doen heb je een risico op een conflict. nvt in jou geval.feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:54:
[...]
Nu je dit zegt, ik denk inderdaad dat ik een routerupdate heb gedaan (TP-link DecoM9) rond die periode.
In Deco app gecheckt welke systemen on-line zijn en home-assistant was niet online en kon vast ip-adres niet pingen
Kun je zien of je router misschien herstart? of de dhcp service op de router? (in de router logs)
Aja... lang leve HAIk ken alleen de logs in HA zelf. Ik kan HA niet meer bereiken, enkel door de powercycle van de Pi en dan starten de system logs opnieuw. Ik kan zien in de historie dat er geen of allemaal dezelfde waardes worden geregistreerd (bijv. CPU %) vanaf 02:00 vannacht.

Dezelfde waardes vanaf 02:00... aangezien het CPU (van de PI zelf toch? niet cpu van een andere pc die je in HA logt of iets dergelijks) van de PI en niet een 'zigbee of zwave sensor' is geeft dit aan dat HA dus ook gewoon hangt, want er wordt niets meer gelogd. 02:00 uur dus precies. Klinkt als cron/maintenance taak die gestart wordt.
Hier wordt eea uitlegt om je log level aan te passen. Het vervelende is alleen dat je dus je sd kaartje moet verwijderen op het moment dat het je HA niet meer kan benaderen.Dit zal ik eens proberen, kan je me aangeven wat de makkelijkste manier is om dit te doen?
We kunnen bij de systeem logs komen maar dat is niet heel eenvoudig. Daarvoor moet je portainer add-on hebben, ssh-add-on hebben, een nieuwe container creeren met een bind van host map /mnt en mounten op een willekeurige map in de docker, bv /test. De systeem log kan je dan vinden onder '/test/data/logs'. Deze kun je dan met sftp naar een ander systeem copieren om ze te bekijken met 'journalctl'.
Ik zou dus voor die ene nacht, of vannacht al een keer om te testen, dit in je configuratie erbij zetten:
code:
1
2
| logger: default: debug |
en dan het sd kaartje eruit halen.
Ik dacht dat de tijd en datum aanpassen bij configuration -> general kon maar daar zie ik alleen de tijdzone... gaat dus niet zo makkelijk lukken.
Ik bedoel dat je dat moet vergelijken met de situatie nu, werkend, en dan maandag ochtend, niet werkend.[...]
Ja lampjes branden en knipperen alsof er niets aan de hand is.
Lampjes anders of lampjes uit kan iets zeggen over de netwerk adapter bv.
Er moet toch iets verandert zijn... de vraag is wat[...]
Eerlijk gezegd niet, zou dit makkelijk kunnen wijzigen, maar is het niet beetje vreemd dat dit maanden goed gaat en dan opeens 3 weken achter elkaar problemen oplevert?
Als het mis is gegaan de PI niet van de stroom halen maar aan de tv hangen. Ik weet niet exact wat je krijgt: een desktop overview of een termial.feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:54:
Thanks voor jullie reacties en suggesties
[...]
Ja dat zou moeten lukken, TV staat vlakbij. Zou alleen niet weten waar ik dan naar moet kijken...
Tips?
Met de desktop kan je via mappen maar de map /config gaan voor de HA log en kijken wat die allemaal zegt.
Op de terminal staat misschien al direct een soort log of error met iets. Je zou daar ook wel naar logs kunnen gaan maar dan moet je een beetje ervaring met de terminal en commando's hebben.
Ik had er toen maar 3 nodigHmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:36:
[...]
Met verzendkosten erbij duurder dan die op bol, als je bij Bol Select hebt.
Ik had vandaag trouwens ambiteus een poging gedaan om Zwave2Mqtt te updaten, maar daarbij ging de webinterface stuk. Daarom draai ik nu op ZwaveJS2Mqtt eens kijken hoe dat gaat met de batterij statusraymonvdm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:20:
[...]
De batterij status klopt in mijn geval eigenlijk nooit, deels ligt het volgens mij aan het device (push/pull) en deels komt het volgens mij omdat het sleeping devices zijn waardoor je de status niet kan ophalen en ze niet allemaal hun status sturen als ze wakker worden. Of Zwave2Mqtt doet er niks mee
En dat ging eigenlijk wel prima totdat ik HomeAssistant heb herstart, nu kan ik geen enkel Z-wave device meer vinden, ze zijn allemaal niet meer beschikbaar, het lijkt erop dat hij ze nu nogmaals gedetecteerd heeft, dat is best wel een beetje jammer
/f/image/VjvQE2amuL4TgtfQ2DygqYXh.png?f=fotoalbum_large)
Oude node
/f/image/O3ft3NUYcbPE6F085novxt98.png?f=fotoalbum_large)
Nieuwe node
/f/image/l0c3tfbWlf8CCgLkvFW9EbJk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door raymonvdm op 05-01-2021 01:31 ]
@sjorsjuhmaniac bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan hier wel verder mee!
Ik heb gisteren ook weer alles open moeten trekken en resetten en opnieuw toevoegen, wat dat betreft had ik liever shelly apparaten gehad.raymonvdm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:14:
[...]
Ik had vandaag trouwens ambiteus een poging gedaan om Zwave2Mqtt te updaten, maar daarbij ging de webinterface stuk. Daarom draai ik nu op ZwaveJS2Mqtt eens kijken hoe dat gaat met de batterij status
En dat ging eigenlijk wel prima totdat ik HomeAssistant heb herstart, nu kan ik geen enkel Z-wave device meer vinden, ze zijn allemaal niet meer beschikbaar, het lijkt erop dat hij ze nu nogmaals gedetecteerd heeft, dat is best wel een beetje jammer
[Afbeelding]
Oude node
[Afbeelding]
Nieuwe node
[Afbeelding]
Kreeg er 1 niet toegevoegd in HA, 10x geprobeerd, zowel normaal als beveiligd werkte niet, toen deed ik knooppunt verwijderen en ineens kwamen er 2 apparaten bij (die ik niet kan bedienen) echt een drama.
Maar goed, ik wil nu een automatisering maken dat de spotjes in de inkomhal aan gaan bij beweging maar ik kan de entiteit die de beweging detecteert niet selecteren, iemand een tip?
Als ik via blueprint ga staan de spotjes zelf er weer niet tussen...ik vermoed omdat hij alleen entiteiten toont die beginnen met light? En mijn spotjes beginnen met switch
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik heb sinds een paar maanden HA draaien op een Pi 4 en ben erg blij met alle integraties. Ik heb een Tado systeem opgezet (CV installatie nog niet aangesloten dus voor nu hele mooie thermometers).
Stroom gaat er soms op en af en dan geeft HA geen goede Tado weergave meer weer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HTr32xaZDushMeGsz7FEjNvV.png?f=user_large)
Als ik HA opnieuw opstart (kan via de web interface) loopt alles weer goed. Via de Tado app komt alles wel goed door.
Is er misschien een eenvoudige automatische reset die ik kan toevoegen als dit gebeurd?
Stroom gaat er soms op en af en dan geeft HA geen goede Tado weergave meer weer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HTr32xaZDushMeGsz7FEjNvV.png?f=user_large)
Als ik HA opnieuw opstart (kan via de web interface) loopt alles weer goed. Via de Tado app komt alles wel goed door.
Is er misschien een eenvoudige automatische reset die ik kan toevoegen als dit gebeurd?
[ Voor 3% gewijzigd door rutger_010 op 05-01-2021 09:21 ]
Ik heb 3 nodes gehad die kwijt waren volgens de zwavejs2mqtt intergratie maar die heb ik gewoon opnieuw gekoppeld, dit kan gelukkig gewoon met de normale knoppen die ik zonder uitbouwen kan bereiken. Toen werkte alles prima totdat ik HA herstarte en hij opnieuw alle nodes detecteerd. Een dual relay module is nu switch_3 en switch2_2 geworden ipv switch en switch2Maikie18 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:49:
[...]
Ik heb gisteren ook weer alles open moeten trekken en resetten en opnieuw toevoegen, wat dat betreft had ik liever shelly apparaten gehad.
Kreeg er 1 niet toegevoegd in HA, 10x geprobeerd, zowel normaal als beveiligd werkte niet, toen deed ik knooppunt verwijderen en ineens kwamen er 2 apparaten bij (die ik niet kan bedienen) echt een drama.
Maar goed, ik wil nu een automatisering maken dat de spotjes in de inkomhal aan gaan bij beweging maar ik kan de entiteit die de beweging detecteert niet selecteren, iemand een tip?
Als ik via blueprint ga staan de spotjes zelf er weer niet tussen...ik vermoed omdat hij alleen entiteiten toont die beginnen met light? En mijn spotjes beginnen met switch
Ik weet alleen nog niet waar hij dit op gebaseerd heeft

Zoiets?Maikie18 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:49:
[...]
Ik heb gisteren ook weer alles open moeten trekken en resetten en opnieuw toevoegen, wat dat betreft had ik liever shelly apparaten gehad.
/f/image/HAwSJUxQ3siVTQwZajqfUvhx.png?f=fotoalbum_large)
Interessant ding, ik zie dat ie naast een sirene ook 18 losse melodieën kan afspelen? Dan zou dat nog wel goed passen bij m'n deurbel, die nu alleen op m'n telefoon af gaat via TelegramHmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:25:
[...]
nou, sirene is er hoorIn HA hangen was zo gepiept:
[Afbeelding]
Alarm/deuntje activeren kan inderdaad met een mqtt commando. Dat moet makkelijker kunnen, dus ik zal eens kijken wat ik kan verzinnenVia de zigbee2mqtt gui werkt het heel simpel

Ik heb zojuist de Aqara D1 switch binnen gekregen: https://www.aqara.com/en/wireless_remote_switch.html
Nu heb ik hem toegevoegd in ZHA, maar ik krijg alleen de batterij status te zien als entiteit. Heeft iemand ervaring met deze knop? En hoe kan ik nu via HA een actie aan single press, long press e.d koppelen?
edit: volgens mij zie ik het bij automation. Is het geen entiteit maar een functie
.
Nu heb ik hem toegevoegd in ZHA, maar ik krijg alleen de batterij status te zien als entiteit. Heeft iemand ervaring met deze knop? En hoe kan ik nu via HA een actie aan single press, long press e.d koppelen?
edit: volgens mij zie ik het bij automation. Is het geen entiteit maar een functie
[ Voor 12% gewijzigd door water_escape op 05-01-2021 09:46 ]
Water-Escape
Heb je wel alle knoppen al eens ingedrukt sinds ie gekoppeld is? Mijn Philips dimmer switches gaven ook geen acties door van de knoppen voordat ik de knoppen daadwerkelijk allemaal een keer ingedrukt had.water_escape schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:45:
Ik heb zojuist de Aqara D1 switch binnen gekregen: https://www.aqara.com/en/wireless_remote_switch.html
Ja, ik heb ze gisteren zitten proberen (makkelijk via de zigbee2mqtt webinterface). Meer een deurbel dan een sirene inderdaadspokje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:39:
[...]
Interessant ding, ik zie dat ie naast een sirene ook 18 losse melodieën kan afspelen? Dan zou dat nog wel goed passen bij m'n deurbel, die nu alleen op m'n telefoon af gaat via Telegram
Zijn er meer mensen die hier zwavejs2mqtt gebruiken, het leek wel okay te werken maar na een herstart van HomeAssistant zijn de entiteiten niet beschikbaar, qua configuratie zijn Zwave2Mqtt en zwavejs2mqtt volgens mij gelijk.
En ik zie ook wel dit soort dingen voorbij komen wat me goed lijkt qua topics
En na de Alive zie ik hem weer, maar deze Alive komt volgens mij pas nadat ik een setting heb gewijzigd in http://192.168.1.2:8091/ (Retain uit en aan)
http://www.steves-interne...etained-messages-example/
code:
1
2
3
4
5
6
| root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant# tail -f home-assistant.log | grep nodeID_45 2021-01-05 10:00:03 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on homeassistant/nodeID_45/status: b'{"time":1609837203209,"value":false,"status":"Unknown"}' 2021-01-05 10:03:41 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on homeassistant/nodeID_45/status: b'{"time":1609837421920,"value":true,"status":"Alive"}' |
En na de Alive zie ik hem weer, maar deze Alive komt volgens mij pas nadat ik een setting heb gewijzigd in http://192.168.1.2:8091/ (Retain uit en aan)
Ik heb ook een Deco M9 en had de DHCP range uitgebreid. De fixed IP adressen toegevoegd en vervolgens de range weer terug gezet. Dan houd die de fixed IP adressen vast, ook al vallen ze buiten de range.feenstn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:16:
edit: ik kan op de DecoM9 helaas geen vast IP adres instellen die buiten de DHCP range valt. Deco accepteert alleen IP adressen die binnen de range vallen
switch2_2 is omdat switch2 al bestond. HA voegt dan een _2 toe om de naam uniek te houden.raymonvdm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:34:
[...]
Ik heb 3 nodes gehad die kwijt waren volgens de zwavejs2mqtt intergratie maar die heb ik gewoon opnieuw gekoppeld, dit kan gelukkig gewoon met de normale knoppen die ik zonder uitbouwen kan bereiken. Toen werkte alles prima totdat ik HA herstarte en hij opnieuw alle nodes detecteerd. Een dual relay module is nu switch_3 en switch2_2 geworden ipv switch en switch2
Ik weet alleen nog niet waar hij dit op gebaseerd heeft
Had je de readme gelezen? switchen naar zwavejs heeft breaking changes.
als je naar een andere oplossing (zwavejs2mqtt ipv zwave2mqtt) gaat dan kan het zijn dat je in HA je devices anders ziet omdat de andere oplossing andere namen geeft aan dezelfde nodes.
Als je zwave2mqtt downgrade en een backup (z2m en HA) terug zet zou alles weer goed moeten zijn
Inmiddels had ik die gelezen jasjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:15:
[...]
switch2_2 is omdat switch2 al bestond. HA voegt dan een _2 toe om de naam uniek te houden.
Had je de readme gelezen? switchen naar zwavejs heeft breaking changes.
als je naar een andere oplossing (zwavejs2mqtt ipv zwave2mqtt) gaat dan kan het zijn dat je in HA je devices anders ziet omdat de andere oplossing andere namen geeft aan dezelfde nodes.
Als je zwave2mqtt downgrade en een backup (z2m en HA) terug zet zou alles weer goed moeten zijn
Via staat kan ik er inderdaad wel bij maar dan kun je dus niet dit mooie scherm gebruiken (wat er volgens mij juist voor bedoeld is)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/
Maikie18 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:45:
[...]
Via staat kan ik er inderdaad wel bij maar dan kun je dus niet dit mooie scherm gebruiken (wat er volgens mij juist voor bedoeld is)
[Afbeelding]
Lijkt toch een issue met retain te zijn op het eerste gezicht, de device informatie hoort retained te zijn volgens mij,anders bij een herstart gaat het mis (daarin zouden de Mqtt topics e.d. Moeten staan).raymonvdm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:05:
Zijn er meer mensen die hier zwavejs2mqtt gebruiken, het leek wel okay te werken maar na een herstart van HomeAssistant zijn de entiteiten niet beschikbaar, qua configuratie zijn Zwave2Mqtt en zwavejs2mqtt volgens mij gelijk.
code:
1 2 3 4 5 6 root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant# tail -f home-assistant.log | grep nodeID_45 2021-01-05 10:00:03 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on homeassistant/nodeID_45/status: b'{"time":1609837203209,"value":false,"status":"Unknown"}' 2021-01-05 10:03:41 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Received message on homeassistant/nodeID_45/status: b'{"time":1609837421920,"value":true,"status":"Alive"}'
Heb het net bekeken maar het zal/kan natuurlijk zo zijn dat beide oplossingen naar andere topics pushen. DAn heb je juist aan een retain niksUTMachine schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Lijkt toch een issue met retain te zijn op het eerste gezicht, de device informatie hoort retained te zijn volgens mij,anders bij een herstart gaat het mis (daarin zouden de Mqtt topics e.d. Moeten staan).
Dan zit ik nog steeds met de sensor, of kun je die ook aanpassen?
als je op 'search for more blueprints' klikt komt op hun forum. Bovin kan je dan zoeken: "motion switch"Maikie18 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Dan zit ik nog steeds met de sensor, of kun je die ook aanpassen?
https://community.home-as...motion-is-detected/255709
tada
En je hebt gelijk, in de standaard motion blueprint is die gelimiteerd tot alleen het light domain.
Hey allemaal,
Misschien kunnen jullie mij even helpen. Ik wil namelijk het volgende:
- Zodra de Google Audio van off of idle naar play gaat dan moet mijn receiver wisselen van kanaal.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Als de Google Audio niet gebruikt wordt en ik kijk in de developers tools dan geeft hij state: "off" aan.
Nu heb ik de volgende automation:
Helaas wordt bovenstaande automation nooit getriggerd. Wanneer ik het volgende probeer:
Wordt hij wel getriggerd (helaas blijft hij dan getriggerd worden om het nummer).
Hebben jullie nog suggesties?
Alvast bedankt!
Wim
Misschien kunnen jullie mij even helpen. Ik wil namelijk het volgende:
- Zodra de Google Audio van off of idle naar play gaat dan moet mijn receiver wisselen van kanaal.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Als de Google Audio niet gebruikt wordt en ik kijk in de developers tools dan geeft hij state: "off" aan.
Nu heb ik de volgende automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: "Start afspelen op Chromecast Audio" description: '' trigger: - platform: state entity_id: media_player.chromecast_audio to: 'playing' from: 'off' - platform: state entity_id: media_player.chromecast_audio to: 'playing' from: 'idle' condition: [] action: - type: flash device_id: xxx entity_id: light.hue_lamp_2 domain: light mode: single |
Helaas wordt bovenstaande automation nooit getriggerd. Wanneer ik het volgende probeer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: "Start afspelen op Chromecast Audio" description: '' trigger: - platform: state entity_id: media_player.chromecast_audio to: 'playing' condition:[] action: - type: flash device_id: xxx entity_id: light.hue_lamp_2 domain: light mode: single |
Wordt hij wel getriggerd (helaas blijft hij dan getriggerd worden om het nummer).
Hebben jullie nog suggesties?
Alvast bedankt!
Wim
@Faldarod Dan zou ik even goed kijken of er stiekem niet nog een state voor playing komt. Zou je moeten kunnen zien als je de history van de state bekijkt of als je de state opent in je logbook.
Daar was inderdaad een aantal intermediate states te zien. Thanks!Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:13:
@Faldarod Dan zou ik even goed kijken of er stiekem niet nog een state voor playing komt. Zou je moeten kunnen zien als je de history van de state bekijkt of als je de state opent in je logbook.
Nogal veel states...
6. Chromecast audio changed to Playing
5. Chromecast audio changed to Paused
4. Chromecast audio changed to Idle
3. Chromecast audio changed to Paused
2. Chromecast audio changed to Idle
1. Chromecast audio became unavailable
0. Request start playing
meerdere wegen naar rome...maar welke kan ik het beste gebruiken?
ik wil dmv een een druk op de knop (zit in de automation) lampen op een bepaalde kleur en lichtsterkte zetten.
Moet ik dit in de "Service Data" zetten in de automation? Of moet ik een scene maken ergens en dan de scene aanroepen?
ik wil dmv een een druk op de knop (zit in de automation) lampen op een bepaalde kleur en lichtsterkte zetten.
Moet ik dit in de "Service Data" zetten in de automation? Of moet ik een scene maken ergens en dan de scene aanroepen?
Water-Escape
@water_escape Zoals je al zegt, meerdere wegen en er is geen beste.
Voordeel van scenes is dat je ze via de UI kan maken (en direct het resultaat kan zien) en kunt hergebruiken (waarna je eventuele edits maar op één plek hoeft te doen). Nadeel is dat het extra werk is en via de UI soms wat rare dingen gebeuren (bijvoorbeeld niet een enkel stopcontact van een device met meerdere aansturen of verwarringen met Tasmota RGB).
Voordeel van scenes is dat je ze via de UI kan maken (en direct het resultaat kan zien) en kunt hergebruiken (waarna je eventuele edits maar op één plek hoeft te doen). Nadeel is dat het extra werk is en via de UI soms wat rare dingen gebeuren (bijvoorbeeld niet een enkel stopcontact van een device met meerdere aansturen of verwarringen met Tasmota RGB).
Iemand dit al meegemaakt?
Xiaomi Temp sensor kan metingen doen en doorsturen, maar doet dit alleen als ik op de refresh/reset knop druk. Als ik niks doe komt er ook geen meting door.
Heb hem al gereset/opnieuw verbonden/van locatie laten wisselen.
Heb er nog 4 in huis die wel perfect functioneren.
Iemand tips?
Xiaomi Temp sensor kan metingen doen en doorsturen, maar doet dit alleen als ik op de refresh/reset knop druk. Als ik niks doe komt er ook geen meting door.
Iemand tips?
sorry kan dit in de UI? mis ik iets?Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:26:
@water_escape Zoals je al zegt, meerdere wegen en er is geen beste.
Ik dacht een scene yaml en dat ik in code moet gaan duiken. Wat lastig is voor mij
Water-Escape
@water_escape Scenes staat gewoon onder configuratie in de UI
dit doet precies wat ik wilSeptillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:39:
@water_escape Scenes staat gewoon onder configuratie in de UI
Water-Escape
Goed om deze thread over door te lezen, ik heb exact hetzelfde probleem: de rpi kapt er sommige nachten rond 1:00-2:00 mee en is daarna niet meer bereikbaar (niet via web, app of SSH) tot ik een hard reset doe.feenstn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:35:
@sjorsjuhmaniac bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan hier wel verder mee!
Dingen die ik al gedaan heb:
- Static IP via router obv MAC-adres
- Logging op info gezet
- Checked: rpi power blijft aan
- Checked: internet blijft connected (andere apparaten op dezelfde netwerk werken wel)
Omelette du fromage!
Als het echt tussen 01:00 en 02:00 is dan kan dit het niet zijndxta schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:59:
[...]
Goed om deze thread over door te lezen, ik heb exact hetzelfde probleem: de rpi kapt er sommige nachten rond 1:00-2:00 mee en is daarna niet meer bereikbaar (niet via web, app of SSH) tot ik een hard reset doe.
Dingen die ik al gedaan heb:Goede tip om de SD-kaart eruit te halen voor de reset, zodat ik de log kan lezen. Heb je misschien nog andere inzichten/tips?
- Static IP via router obv MAC-adres
- Logging op info gezet
- Checked: rpi power blijft aan
- Checked: internet blijft connected (andere apparaten op dezelfde netwerk werken wel)
https://www.home-assistan...ions/recorder/#auto_purge
Ik zie op mijn eigen machine wel een piek om 03:00 s`nachts en om 06:20, dus misschien toch ergens een database taak of iets. In iedergeval niet iets in de cron wat ik tot nu toe ontdekt heb
[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 05-01-2021 16:39 ]
Soms kan het gewoon een tijd duren voordat de data doorgegeven wordt. Ik weet ook dag er in deconz wat issues lopen in de laatste beta dat data niet doorkomt in HA. Ken verder je setup niet.The_Zohan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:36:
Iemand dit al meegemaakt?
Iemand tips?
@dxta , @feenstnfeenstn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:35:
Ik heb eens naar mijn systeem logs gekeken en ik zie onderstaande, ieder uur:
code:
1
2
3
4
| Jan 04 03:03:30 homeassistant NetworkManager[230]: <info> [1609725810.1850] dhcp4 (enp0s3): state changed bound -> bound Jan 04 03:03:30 homeassistant systemd[1]: Starting Network Manager Script Dispatcher Service... Jan 04 03:03:30 homeassistant systemd[1]: Started Network Manager Script Dispatcher Service. Jan 04 03:03:39 homeassistant systemd[1]: NetworkManager-dispatcher.service: Succeeded. |
en dan dit (homeassistant heeft GEEN internet toegang bij mij):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Jan 04 03:05:44 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 02:05:44 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from e> Jan 04 03:05:44 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 02:05:44 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked f> [...] Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 04:05:45 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from executi> Jan 04 05:05:45 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 04:05:45 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from ex> Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 04:05:45 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: future: <Task finished name='Task-625946' coro=<Repository.update() done, defined at /usr/sr> Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: Traceback (most recent call last): Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: File "/usr/src/supervisor/supervisor/store/repository.py", line 105, in update Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: await self.git.pull() Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: File "/usr/src/supervisor/supervisor/jobs/decorator.py", line 57, in wrapper Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: raise self.on_condition() Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: supervisor.exceptions.StoreJobError [...] Jan 04 03:39:08 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 02:39:08 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Updating local host informat> Jan 04 03:39:08 homeassistant systemd[1]: Starting Hostname Service... Jan 04 03:39:08 homeassistant systemd[1]: Started Hostname Service. |
dus:
- om 3:03 werd Network manager Dispatcher script gestart
- HA updater probeert wat (HA heeft geen internet toegang bij mij)
- De supervisor probeert wat repo's te updaten (waarschijnlijk een add-on repo)
- HA herstart/ververst wat systeem info
- en probeert HA iedere 3min contact te leggen met version.home-assistant.io (phone home / update)
niet heel veel echt spannends dus maar er gebeurt wel wat ieder uur. Toch interessant om eens die systeem logs buiten de HA logs te pakken te krijgen. Ook als je nu die logs opzoekt zou je nog wat terug moeten vinden van een paar dagen geleden. Als je de sd in je pc doet staan de systeemlogs in de 256mb partitie (heeft geen naam bij mij) en dan in de map /var/log. Het zijn geen text file dus je kan ze niet in een text editor openen maar moet ze met `journalctl --file=filename` bekijken .
btw, omdat HA het zo tof vind alles moeilijk te maken, en bitchy is met ondersteuning, is het het beste om ook zoiezo ook daar de vraag te stellen. Wie weet hebben zelfs direct een oplossing.
Ik heb sinds kort zelf een smart lock gemaakt, heb lang na zitten denken over een Nuki. Maar in mijn ogen gaf dit te veel nadelen. Ander slot nodig, dus overal andere sleutels en ook de accu's las ik wel eens slechte dingen over. Heb nu dus zelf wat in elkaar geknutseld en het werkt erg goed. Nu was ik benieuwd of iemand toevallig ook ziets heeft gemaakt en hier leuke automations aan heeft gekoppeld.
Ik zou namelijk wel de deur op slot willen houden wanneer ik bijvoorbeeld weg ben.
Kan middels een nfc chip naar binnen of via een toets code. Of ouderwets met de sleutel. en natuurlijk ook middels Home Assistant. Eerst zag ik nog niet of de deur werd geopend in Home Assistant. Maar dat heb ik net ook voor elkaar gemaakt.
:strip_exif()/f/image/3O6XcIbp87gQdnVcgrDaFqn3.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je vragen hebben of tips let me know.
Ik zou namelijk wel de deur op slot willen houden wanneer ik bijvoorbeeld weg ben.
Kan middels een nfc chip naar binnen of via een toets code. Of ouderwets met de sleutel. en natuurlijk ook middels Home Assistant. Eerst zag ik nog niet of de deur werd geopend in Home Assistant. Maar dat heb ik net ook voor elkaar gemaakt.
:strip_exif()/f/image/3O6XcIbp87gQdnVcgrDaFqn3.jpg?f=fotoalbum_large)
ik ben geen kenner van NFC chips, maar vraag me bij dit soort DIY projecten wel de veiligheid af. Het is immers wel je toegang tot het huis.Jerry_bboy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:24:
Ik heb sinds kort zelf een smart lock gemaakt, heb lang na zitten denken over een Nuki. Maar in mijn ogen gaf dit te veel nadelen. Ander slot nodig, dus overal andere sleutels en ook de accu's las ik wel eens slechte dingen over. Heb nu dus zelf wat in elkaar geknutseld en het werkt erg goed. Nu was ik benieuwd of iemand toevallig ook ziets heeft gemaakt en hier leuke automations aan heeft gekoppeld.
[Afbeelding]
[YouTube: DIY Smart lock with Home Assistant integration]
Goede vraag. Ik durf ook niet te zeggen hoe "veilig" die NFC chips of de rest van het project is. Tot nu toe heb ik niet het gevoel dat het er minder veilig door is geworden. En mocht iemand binnen willen komen dan kunnen ze dat op andere manieren waarschijnlijk sneller doen. Daarnaast gaat er van alles gebeuren mocht er wel iemand binnen komen terwijl ik dat niet wil. Heb nog net geen bobbytraps aangelegd. Krijg ik waarschijnlijk niet voor elkaar bij de vrouw.
Onlangs heb ik twee Zigbee smartplugs van Blitzwolf gekocht, hoofdzakelijk om stroomverbruik van apparaten te kunnen monitoren
.
Ik heb een Conbee II USB stick in een RPi 4 zitten en heb de deConz addon geïnstalleerd, hier heb ik al een aantal temperatuur sensoren aangesloten.
Bij het verbinden van de smartplugs krijg ik bij de eerste het vermogen en verbruik wel te zien, bij de tweede niet:
/f/image/yS5ufh62GMCgLGl38liXhrDM.png?f=fotoalbum_large)
Bij het herstarten van de deConz addon zie ik (o.a.) het volgende in de log:
Er zit dus verschil tussen de initialisatie van Smart plug 2 en Smart plug 3.
Iemand een idee waarom ik het vermogen en verbruik van Smart plug 3 niet krijg?
.
Ik heb een Conbee II USB stick in een RPi 4 zitten en heb de deConz addon geïnstalleerd, hier heb ik al een aantal temperatuur sensoren aangesloten.
Bij het verbinden van de smartplugs krijg ik bij de eerste het vermogen en verbruik wel te zien, bij de tweede niet:
/f/image/yS5ufh62GMCgLGl38liXhrDM.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| 19:49:18:889 Tuya debug 7 : Missing manufacture name for 0x842e14fffe161df3 19:49:18:889 DB SELECT manufacturername FROM nodes WHERE mac LIKE '84:2e:14:ff:fe:16:1d:f3%' COLLATE NOCASE: _TZ3000_g5xawfcq 19:49:18:891 LightNode 2: Smart plug 2 added 19:49:18:891 SensorNode 14 set node 0x842e14fffe161df3 19:49:18:892 SensorNode 15 set node 0x842e14fffe161df3 19:49:18:911 Tuya debug 7 : Missing manufacture name for 0x842e14fffe0fbf65 19:49:18:912 DB SELECT manufacturername FROM nodes WHERE mac LIKE '84:2e:14:ff:fe:0f:bf:65%' COLLATE NOCASE: _TZ3000_g5xawfcq 19:49:18:913 LightNode 3: Smart plug 3 added 19:49:19:002 Current channel 15 19:49:19:018 CTRL ANT_CTRL 0x03 19:49:19:042 Device protocol version: 0x010B 19:49:19:090 Current channel 15 19:49:19:106 CTRL ANT_CTRL 0x03 19:49:19:138 ZCL attribute report 0x842E14FFFE0FBF65 for cluster: 0x0702, ep: 0x [19:49:22] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant. |
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Welke versie van deconz? Ik heb ze zelf ook, een geen issues mee. Wellicht even in het deconz topic plaatsen.Luchtenburger schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:55:
Onlangs heb ik twee Zigbee smartplugs van Blitzwolf gekocht, hoofdzakelijk om stroomverbruik van apparaten te kunnen monitoren
.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 19:49:18:889 Tuya debug 7 : Missing manufacture name for 0x842e14fffe161df3 19:49:18:889 DB SELECT manufacturername FROM nodes WHERE mac LIKE '84:2e:14:ff:fe:16:1d:f3%' COLLATE NOCASE: _TZ3000_g5xawfcq 19:49:18:891 LightNode 2: Smart plug 2 added 19:49:18:891 SensorNode 14 set node 0x842e14fffe161df3 19:49:18:892 SensorNode 15 set node 0x842e14fffe161df3 19:49:18:911 Tuya debug 7 : Missing manufacture name for 0x842e14fffe0fbf65 19:49:18:912 DB SELECT manufacturername FROM nodes WHERE mac LIKE '84:2e:14:ff:fe:0f:bf:65%' COLLATE NOCASE: _TZ3000_g5xawfcq 19:49:18:913 LightNode 3: Smart plug 3 added 19:49:19:002 Current channel 15 19:49:19:018 CTRL ANT_CTRL 0x03 19:49:19:042 Device protocol version: 0x010B 19:49:19:090 Current channel 15 19:49:19:106 CTRL ANT_CTRL 0x03 19:49:19:138 ZCL attribute report 0x842E14FFFE0FBF65 for cluster: 0x0702, ep: 0x [19:49:22] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
Laatste versie van deConz, 6.6.2.martinvdm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:58:
[...]
Welke versie van deconz? Ik heb ze zelf ook, een geen issues mee. Wellicht even in het deconz topic plaatsen.
Ik zal ook even in het deConz topic kijken/posten
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Dit is gewoon een deur-opener, oftewel je cilinder zit niet op slot? Een nuki draait echt de "sleutel" om dus is de deur echt op slot. + controle of de deur niet nog openstaat.Jerry_bboy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:24:
[Afbeelding]
[YouTube: DIY Smart lock with Home Assistant integration]
-Dit is alleen leuk voor een portiek of een kast - maar dan moet je alsnog elke dag alle deuren af om ze echt op slot te draaien.
Ik maak gebruik van een Danalock V3, met subsidie was ie bijna gratis
Subsidie? Tell me more..Maikie18 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:13:
Ik maak gebruik van een Danalock V3, met subsidie was ie bijna gratis
*Gebruik zelf de Nuki, maar nog niet gekoppeld aan hass.
-zit op toestellen / weg of aankomst werkt prima - deur open. in de avond action deuren slot.
Wie kan mij helpen? Ik ben nieuw bij Home Assistant, gebruikte eerder Domoticz en ik wil kijken of Home Assistant beter is.
Is het mogelijk om Home Assistant naar een 'root' topic te laten luisteren (bijvoorbeeld zigbee2mqtt) en dat hij dan voor alle sensoren die daar voorbijkomen automatisch een sensor aanmaakt in Home Assistant? Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn? In Domoticz is dat de normaalste zaak van de wereld...
- Ik heb een werkende Home Assistant
- Ik heb een werkende Zigbee2MQTT
- Ik kan in de MQTT integratie tijdelijk meekijken op een topic en zie daar de berichten voorbijkomen
Is het mogelijk om Home Assistant naar een 'root' topic te laten luisteren (bijvoorbeeld zigbee2mqtt) en dat hij dan voor alle sensoren die daar voorbijkomen automatisch een sensor aanmaakt in Home Assistant? Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn? In Domoticz is dat de normaalste zaak van de wereld...
Dat heet MQTT Discovery, en volgens mij gebruikt Domoticz nu juist die manier van hassPhilipsFan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:25:
Wie kan mij helpen? Ik ben nieuw bij Home Assistant, gebruikte eerder Domoticz en ik wil kijken of Home Assistant beter is.Tot zover werkt het dus. Maar nu wil ik alle sensoren die naar MQTT spugen, opnemen in Home Assistant. Ik heb het voor 1 sensor handmatig gedaan, dus de sensor aanmaken in configuration.yaml en vervolgens een card aanmaken in de GUI om de status te kunnen bekijken. Dat werkt goed. Maar om dat voor al mijn sensoren te doen wordt veel te veel werk.
- Ik heb een werkende Home Assistant
- Ik heb een werkende Zigbee2MQTT
- Ik kan in de MQTT integratie tijdelijk meekijken op een topic en zie daar de berichten voorbijkomen
Je moet dacht ik dan wel in zigbee2mqtt dat aanzetten. Ff de handleiding bekijken, of via de gui instellen.
Zie hier de 1ste regel: https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html
[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 05-01-2021 20:35 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb net even een andere integratie geprobeerd, vermoedeiljk ook op jouw aanraden via github?golles schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:04:
[...]
Gebruik ook altijd even code tags, want zonder hebben anderen weinig zin om moeite te doen.
Als je naar ontwikkelingshulpmiddelen en toestanden gaat, zie je dan wel een afbeelding bij deze entity? Bij mij geeft deze geen geldige afbeelding, als ik de link zelf in een browser open dan krijg ik ook 500: Internal Server Error.
Ik zal daar even een bug report voor maken
https://github.com/nonsleepr/ha-eufy-security
Nu heb ik 2 andere entities
Deze geven naast de entity nu ook een picture
en de picture entity is nu wel altijd beschikbaar
Desondanks dat, werkt de automation nog steeds niet, en heb ik dit even in de ontwikkelingsmodule ingeput met als volgt de code:
media_player.play_media
code:
1
2
3
| entity_id: media_player.keuken media_content_id: "http://x.x.x.x:8123/api/camera_proxy/camera.deurbel?token=0491b6714ba98ca469b10c2fe7a0f5ed6a8f5359e53c10caa9ecb6e928cb1037" media_content_type: "image" |
Verdammt, dat werkt. Nog niet helemaal zoals ik zou willen, maar dit is alvast een stuk makkelijker. homeassistant moet op true staan en dan discovert ie de sensoren zelf. Thanks!Mars Warrior schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:33:
[...]
Dat heet MQTT Discovery, en volgens mij gebruikt Domoticz nu juist die manier van hass![]()
Je moet dacht ik dan wel in zigbee2mqtt dat aanzetten. Ff de handleiding bekijken, of via de gui instellen.
Zie hier de 1ste regel: https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html
Bij ons in de gemeente was er een subsidie om je huis beter te beveiligen tegen inbraak. Dus inbraakstrip, sloten etc. Ik had 3 verschillende sloten dus een Danalock gekocht met meteen overal dezelfde cilinder (moest toch gebeuren) en heb daar iets van 250 euro subsidie voor gekregen.erikvanhoutert schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:19:
[...]
Subsidie? Tell me more..
*Gebruik zelf de Nuki, maar nog niet gekoppeld aan hass.
-zit op toestellen / weg of aankomst werkt prima - deur open. in de avond action deuren slot.
Hallo, heb sinds kort een Raspberry Pi 4 en wil aan de gang met HomeAssistant.
Nu las ik verschillende dingen en vroeg me af wat het grote verschil is tussen HomeAssistent op SD kaart installeren of HomeAssistant als venv op de Pi te draaien.
Heeft het na- voordelen om geen pi os meer te hebben.
In eerste instantie wil ik gaan stoeien met het uitlezen van de slimme meter en daarna komt misschien meer.
Nu las ik verschillende dingen en vroeg me af wat het grote verschil is tussen HomeAssistent op SD kaart installeren of HomeAssistant als venv op de Pi te draaien.
In eerste instantie wil ik gaan stoeien met het uitlezen van de slimme meter en daarna komt misschien meer.
Ik heb de SD kaart eruit getrokken en in laptop bekeken, maar kom niet veel verder. ik zie ook geen 256mb partitie zoals je aangeeft. en zeker geen logfiles.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:07:
[...]
@dxta , @feenstn
Ik heb eens naar mijn systeem logs gekeken en ik zie onderstaande, ieder uur:
code:
1 2 3 4 Jan 04 03:03:30 homeassistant NetworkManager[230]: <info> [1609725810.1850] dhcp4 (enp0s3): state changed bound -> bound Jan 04 03:03:30 homeassistant systemd[1]: Starting Network Manager Script Dispatcher Service... Jan 04 03:03:30 homeassistant systemd[1]: Started Network Manager Script Dispatcher Service. Jan 04 03:03:39 homeassistant systemd[1]: NetworkManager-dispatcher.service: Succeeded.
en dan dit (homeassistant heeft GEEN internet toegang bij mij):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Jan 04 03:05:44 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 02:05:44 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from e> Jan 04 03:05:44 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 02:05:44 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked f> [...] Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 04:05:45 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from executi> Jan 04 05:05:45 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 04:05:45 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from ex> Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: 21-01-04 04:05:45 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: future: <Task finished name='Task-625946' coro=<Repository.update() done, defined at /usr/sr> Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: Traceback (most recent call last): Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: File "/usr/src/supervisor/supervisor/store/repository.py", line 105, in update Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: await self.git.pull() Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: File "/usr/src/supervisor/supervisor/jobs/decorator.py", line 57, in wrapper Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: raise self.on_condition() Jan 04 05:05:45 homeassistant 8c29cddd8290[267]: supervisor.exceptions.StoreJobError [...] Jan 04 03:39:08 homeassistant hassos-supervisor[754]: 21-01-04 02:39:08 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Updating local host informat> Jan 04 03:39:08 homeassistant systemd[1]: Starting Hostname Service... Jan 04 03:39:08 homeassistant systemd[1]: Started Hostname Service.
dus:
- om 3:03 werd Network manager Dispatcher script gestart
- HA updater probeert wat (HA heeft geen internet toegang bij mij)
- De supervisor probeert wat repo's te updaten (waarschijnlijk een add-on repo)
- HA herstart/ververst wat systeem info
- en probeert HA iedere 3min contact te leggen met version.home-assistant.io (phone home / update)
niet heel veel echt spannends dus maar er gebeurt wel wat ieder uur. Toch interessant om eens die systeem logs buiten de HA logs te pakken te krijgen. Ook als je nu die logs opzoekt zou je nog wat terug moeten vinden van een paar dagen geleden. Als je de sd in je pc doet staan de systeemlogs in de 256mb partitie (heeft geen naam bij mij) en dan in de map /var/log. Het zijn geen text file dus je kan ze niet in een text editor openen maar moet ze met `journalctl --file=filename` bekijken .
btw, omdat HA het zo tof vind alles moeilijk te maken, en bitchy is met ondersteuning, is het het beste om ook zoiezo ook daar de vraag te stellen. Wie weet hebben zelfs direct een oplossing.
Zal wel aan mijn beperkte kennis liggen ben ik bang....
:strip_exif()/f/image/VzIq9Vi5sR3h80x2JsjwRDhS.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker via de USB image installeren. Grootste voordeel is alle add-ons beschikbaar in tegenstelling tot de andere methodes. Docker wordt pas interessant als je dingen náast HA wil draaien. Venv niet echt voordelen. Proxmox is mogelijk beste van twee werelden maar vergt wel gedoe.roefje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:55:
Hallo, heb sinds kort een Raspberry Pi 4 en wil aan de gang met HomeAssistant.
Edit: Ik zei bewust USB. Raspberry boot heel goed vanaf USB en geen ellende met corrupte SD kaarten na zoveel writes
[ Voor 6% gewijzigd door MatsSkoe op 05-01-2021 21:37 ]
@feenstn Volgens mij is dat een EXT partitie, dus niet zomaar op Windows in te zien.
@roefje Grootste voordeel an HA OS is dat je nergens echt "zorg" voor hoeft te dragen. Updates van het hele systeem lopen via de HA UI en regelt alle settings. Dus hoge kans dat het systeem veilig is en blijft.
Ten overstaan van venv is ook het supervised deel. Dit geeft je de addon-store en snapshots. Naar mijn idee twee onmisbare onderdelen. Supervised is alleen mogelijk als je HA OS draait, aan strenge voorwaarde voldoet (HA Supervised) of als je het als virtueel systeem draait.
Wel zou ik de data naar een SSD verplaatsen ivm het slijten van de SD.
@roefje Grootste voordeel an HA OS is dat je nergens echt "zorg" voor hoeft te dragen. Updates van het hele systeem lopen via de HA UI en regelt alle settings. Dus hoge kans dat het systeem veilig is en blijft.
Ten overstaan van venv is ook het supervised deel. Dit geeft je de addon-store en snapshots. Naar mijn idee twee onmisbare onderdelen. Supervised is alleen mogelijk als je HA OS draait, aan strenge voorwaarde voldoet (HA Supervised) of als je het als virtueel systeem draait.
Wel zou ik de data naar een SSD verplaatsen ivm het slijten van de SD.
Nieuwe vraag. Ik heb een device (deursensor) verwijderd in Home Assistant. Dit was nodig, omdat ik het in zigbee2mqtt een nieuwe naam heb gegeven en hij bleef in HA zichtbaar onder de oude naam. Maar je raadt het al: nu is hij verdwenen uit HA. In Zigbee2mqtt is het device nog aanwezig en er komen berichten langs op de MQTT als de sensor af gaat. Hoe krijg ik deze nu weer terug in HA? Discovery staat nog steeds aan, dus ik had verwacht dat hij vanzelf weer terug zou komen...
[ Voor 10% gewijzigd door PhilipsFan op 05-01-2021 21:58 ]
In zigbee2mqtt webinterface even naar instellingen gaan. Daar NIETS wijzigen en dan op 'toggle' van HA klikken (uit en aan zetten). Dat zou moeten werken. De ha discoveries worden dan opnieuw gepublished.PhilipsFan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:55:
Nieuwe vraag. Ik heb een device (deursensor) verwijderd in Home Assistant. Dit was nodig, omdat ik het in zigbee2mqtt een nieuwe naam heb gegeven en hij bleef in HA zichtbaar onder de oude naam. Maar je raadt het al: nu is hij verdwenen uit HA. In Zigbee2mqtt is het device nog aanwezig en er komen berichten langs op de MQTT als de sensor af gaat. Hoe krijg ik deze nu weer terug in HA? Discovery staat nog steeds aan, dus ik had verwacht dat hij vanzelf weer terug zou komen...
PS: hetzelfde kan zwave2mqtt
PS2: ik heb het wat verduidelijkt
[ Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-01-2021 23:41 . Reden: more awesomeness ]
Aah shit... windows, niet aan gedachtfeenstn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:14:
[...]
Ik heb de SD kaart eruit getrokken en in laptop bekeken, maar kom niet veel verder. ik zie ook geen 256mb partitie zoals je aangeeft. en zeker geen logfiles.
Zal wel aan mijn beperkte kennis liggen ben ik bang....![]()
[Afbeelding]

Gewoon gaan vragen (en klagen dat je zelf niet meer dan debuggen
@PhilipsFan Friendly name aanpassen zou gewoon naar HA moeten gaan tenzij je hem op een manier overruled. Voor entiteiten kan je het vinkje "Update Home Assistant entity ID" aanzetten in Zigbee2MQTT.
Als de oplossing van @sjorsjuhmaniac niet werkt gewoon even Zigbee2MQTT herstarten.
Als de oplossing van @sjorsjuhmaniac niet werkt gewoon even Zigbee2MQTT herstarten.
Het is inmiddels gelukt, ik heb het device verwijderd uit Zigbee2mqtt en opnieuw gepaird, toen kwam hij ook in HA weer tevoorschijn. Maar, welke webinterface van zigbee2mqtt hebben jullie het over? Ik heb alleen een configuration yaml file en kan die eventueel aanpassen via Domoticz, maar als zigbee2mqtt een eigen webinterface heeft zou dat natuurlijk nog handiger zijn... Laat maar, al gevondenSeptillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:07:
@PhilipsFan Friendly name aanpassen zou gewoon naar HA moeten gaan tenzij je hem op een manier overruled. Voor entiteiten kan je het vinkje "Update Home Assistant entity ID" aanzetten in Zigbee2MQTT.
Sinds ik op Debian draai heb ik deze melding in Supervisor staan;
/f/image/4At37JznWYGa95Y0WWAydfsR.png?f=fotoalbum_large)
Als ik op Learn more klik staat er;
Het re-runnen van het 'convenience installation script', is dat een goeie optie (Ik heb niks handmatig aan de netwerk instellingen aangepast.) of hangt het kunnen draaien daarvan af van de manier hoe HA geinstalleerd is? Ook bij deze optie huiverig dat ik m'n installatie sloop.
Is hier iemand die dit al eens eerder geinstalleerd/geconfigureerd heeft en me wat uitleg kan geven hoe ik dit het beste kan doen?
Of is dit wellicht een melding die ik zonder problemen kan negeren? Op de melding na merk ik er namelijk niets van.
/f/image/4At37JznWYGa95Y0WWAydfsR.png?f=fotoalbum_large)
Als ik op Learn more klik staat er;
Op de gelinkte pagina staat:You are running an unsupported installation
Below is a list of issues found with your installation, click on the links to learn how you can resolve the issues.
Network Manager
En helemaal onderaan de pagina staat:The issue
The Supervisor utilizes the Network Manager on the host to offer network information to add-ons and to give you the option to manage the network interfaces using the UI or via the command-line.
This requires NetworkManager to be installed, active and in control of at least one network interface on the host.
The current minimum supported version of NetworkManager is: 1.14.6.
The solution
If you have not already, install or update Network Manager on the host.
When it is installed, you need to make sure it manages at least one interface see the documentation for the network manager.
Ik snap dat ik NetworkManager op m'n host moet installeren (sudo apt-get install network-manager?) maar ik ben helaas niet zo goed thuis in Linux als ik zou willen en ben bang dat ik m'n installatie om zeep help.You can also just re-run our convenience installation script.
If you haven’t done anything manually with the network on the host, you should just re-run the convenience installation script.
Het re-runnen van het 'convenience installation script', is dat een goeie optie (Ik heb niks handmatig aan de netwerk instellingen aangepast.) of hangt het kunnen draaien daarvan af van de manier hoe HA geinstalleerd is? Ook bij deze optie huiverig dat ik m'n installatie sloop.
Is hier iemand die dit al eens eerder geinstalleerd/geconfigureerd heeft en me wat uitleg kan geven hoe ik dit het beste kan doen?
Of is dit wellicht een melding die ik zonder problemen kan negeren? Op de melding na merk ik er namelijk niets van.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Je kan geen updates meer uitvoeren denk ik, zolang die melding er staat.
Ik wil graag het stroomverbruik gaan meten van enkele apparaten (NAS, router, vriezer, etc.) waarvan ik wil dat de powerplug nooit (per ongeluk) uitgeschakeld kan worden. Ook moet de plug na stroomuitval weer gewoon op ‘aan’ staan.
Zowel mijn nieuwe aqara (Zigbee) plugs als mijn Blitzwolf (Zigbee) plugs lijken hier standaard niet erg geschikt voor en ik kan nergens betere alternatieven vinden. Kent iemand hier een geschikte zigbee/Wifi plug?
Zowel mijn nieuwe aqara (Zigbee) plugs als mijn Blitzwolf (Zigbee) plugs lijken hier standaard niet erg geschikt voor en ik kan nergens betere alternatieven vinden. Kent iemand hier een geschikte zigbee/Wifi plug?
Shelly Plug S. Betaalbaar, niet Chinees, firmware mag je flashen met alternatieven als Tasmora, cloud of juist enkel lokaal, updates, en allerlei slimmigheden ingebouwd. Verbinden via WiFi.scorpion303 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:28:
Ik wil graag het stroomverbruik gaan meten van enkele apparaten (NAS, router, vriezer, etc.) waarvan ik wil dat de powerplug nooit (per ongeluk) uitgeschakeld kan worden. Ook moet de plug na stroomuitval weer gewoon op ‘aan’ staan.
Arrived anxious, left bored
Geen Z-Wave dus? Ik heb zelf een Fibaro Plug (Z-Wave dus) en die heeft een always on optie die bij mijn weten precies doet wat jij wilt. Power loss heb ik niet getest, maar op het knopje drukken aan/uit commando sturen, ... wordt allemaal genegeerdscorpion303 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:28:
@PhilipsFan Draai je Zigbee2MQTT uit de addon-store? Als je naar de addon gaat heb je een button "Open web UI". Met het schuifje "Show in sidebar" kan je dit ook als link in je sidebar zetten.
@Meelobee Als je hem via dat scipt hebt geïnstalleerd zou dat gewoon goed moeten gaan. Maar gezien de beperkte kennis, waarom dan voor deze advanced methode gaan?
@Meelobee Als je hem via dat scipt hebt geïnstalleerd zou dat gewoon goed moeten gaan. Maar gezien de beperkte kennis, waarom dan voor deze advanced methode gaan?
@scorpion303 Nooit is wel wat lastig. Lastig is al wel goed te doen. Voor de BW-SHP13 is in 1.17 van Zigbee2MQTT net de power on state toegevoegd. Blijft wel dat je niet tegen de knop moet komen. Als (Wifi) alternatief zou je een plug (bijvoorbeeld een BW-SHP6 Pro) kunnen pakken. Die kan je zo instellen dat de knop niets doet en dat de power on state aan is. Daarnaast zou je een rule kunnen maken dat als hij uitgezet wordt hij weer aan gaat. Zo heb ik het zelf draaien. De rule heb ik nog nooit nodig gehad. In HA gewoon nergens het relais (light/switch) gebruiken.
Afgelopen dagen hier vrij passief meegelezen en dus niet echt opgelet. Nu zag ik echter wel een aantal keren ZWaveJS2mqtt langs komen. Net heel snel erop gegoogled, en wat mij op GitHub meteen opviel is dat het dezelfde dev heeft als ZWave2mqtt. Even verder kijkende heb ik het idee dat ZWaveJS2mqtt from scratch wordt gebouwd, in JS / NodeJS. Daar waar ZWave2mqtt is gemaakt op basis van OpenZWave. Iemand die dat kan bevestigen? En zo ja, dan komen er dus drie "concurrerende" ZWave implementaties? OpenZWave die in de library veel kan (met een device database), Home Assistants OZWDaemon die AFAIK alleen low level OZW gebruikt en de (raw) ZWave data over MQTT stuurt, waarna HA zelf dus de ZWave pakketjes verwerkt / parsed (dus eigen device database zal hebben etc), en daarnaast nu dan ZWaveJS2mqtt die als ik het goed begrijp helemaal from scratch wordt gemaakt (met dus weer eigen device database).
Is er ook een manier om het tijdstip te zien waarop een sensor voor het laatst gezien is? In zigbee2mqtt kun je dat aanzetten en dan stuurt hij bij elke bericht een tijdstip mee, maar ik heb nog niet gezien hoe je dat in HA zichtbaar kunt maken. Ik had verwacht dat het een nieuwe entity zou zijn bij m'n sensor.
Dit klopt niet hoor, ik draai Ubuntu op een Mac mini en heb deze melding al maanden. Kan gewoon updaten tot op heden.GoBieN-Be schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:22:
Je kan geen updates meer uitvoeren denk ik, zolang die melding er staat.
Zwave2Mqtt gaat op een laag pitje. zwavejs2mqtt wordt de 'go-to' oplossing. Heeft met wat zaken op de achtergrond te maken die het met zwavejs makkelijker maken voor de ontwikkelaars. Op dit moment ontwikkelen ze tegen een 'black box', ze bedoelen hiermee dat OpenZwave compiled is wanneer ze z2m ontwikkelen en debuggen en wat lastig is. met zjs2m hebben ze dat probleem niet en kunnen ze 'eenvoudiger' de volledige stack debuggen.RobertMe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:51:
Afgelopen dagen hier vrij passief meegelezen en dus niet echt opgelet. Nu zag ik echter wel een aantal keren ZWaveJS2mqtt langs komen. Net heel snel erop gegoogled, en wat mij op GitHub meteen opviel is dat het dezelfde dev heeft als ZWave2mqtt. Even verder kijkende heb ik het idee dat ZWaveJS2mqtt from scratch wordt gebouwd, in JS / NodeJS. Daar waar ZWave2mqtt is gemaakt op basis van OpenZWave. Iemand die dat kan bevestigen? En zo ja, dan komen er dus drie "concurrerende" ZWave implementaties? OpenZWave die in de library veel kan (met een device database), Home Assistants OZWDaemon die AFAIK alleen low level OZW gebruikt en de (raw) ZWave data over MQTT stuurt, waarna HA zelf dus de ZWave pakketjes verwerkt / parsed (dus eigen device database zal hebben etc), en daarnaast nu dan ZWaveJS2mqtt die als ik het goed begrijp helemaal from scratch wordt gemaakt (met dus weer eigen device database).
Als ik een sensor of switch op een card gebruik kan ik bij secondary info bv 'last update' selecteren. Wordt bij mij netjes weergegeven in het klein onder de 'friendly name'.PhilipsFan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:55:
Is er ook een manier om het tijdstip te zien waarop een sensor voor het laatst gezien is? In zigbee2mqtt kun je dat aanzetten en dan stuurt hij bij elke bericht een tijdstip mee, maar ik heb nog niet gezien hoe je dat in HA zichtbaar kunt maken. Ik had verwacht dat het een nieuwe entity zou zijn bij m'n sensor.
Ik zie het bij mij op de device of entity pagina nergens.
Werkt het nu dan? Want volgens mij hebben jullie vanavond nog een melding gehad, dus dat zou 'm moeten hebben triggeren...sandersmit24 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Ja dat werkt wel inderdaad. Heb het op die manier ook in de automatisering staan nu.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 - id: '1607594499983' alias: Melding brandweer - TTS Sonos description: '' trigger: - platform: state entity_id: sensor.incidents attribute: id condition: [] action: - service: media_player.media_stop data: entity_id: - media_player.woonkamer - media_player.keuken - media_player.slaapkamer - service: media_player.volume_set data: entity_id: - media_player.woonkamer - media_player.keuken - media_player.slaapkamer volume_level: 0.45 - service: media_player.play_media data_template: entity_id: - media_player.woonkamer - media_player.keuken - media_player.slaapkamer media_content_id: "{{ state_attr('sensor.incidents', 'message_to_speech_url') }}" media_content_type: music mode: single
Never eat yellow snow...
Ik heb dat script niet gebruikt maar heb voor de installatie destijds een instructie vanuit HA community forum gevolgd...Al weet ik niet meer 100% zeker welke exact.Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:44:
Hiervoor had ik een Ubuntu install, maar daar kreeg ik ook unsupported meldingen en ben daardoor overgestapt naar Debian omdat ik dacht dat dat beter supported was. Het hele draaien op Linux was met het idee daar wat meer van te leren.
That said. Wat is wijsheid om nu te doen? Doorgaan met de huidige installatie (en dus handmatig network manager op Debian installeren) of een backup maken en een nieuwe install doen op een beter platform? (Hardware is een Lenovo M900 Tiny)
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
@Meelobee Dan zou ik het handmatig updaten. Als je een snapshot van voor die tijd hebt zit je altijd veilig.
Zelf zit ik in een soortgelijke situatie. Heb denk ik iets meer Linux ervaring maar draai het niet dagelijks. Ik heb een jaar geleden Supervised op mijn Pi 4 geinstalleerd omdat het toen de enige methode was om een SSD te gebruiken. Ondertussen ook de unsupported melding om natuurlijk het OS. Toen het unsupported werd heb ik het besluit genomen om het te laten draaien tot het stuk gaat. Ik heb dan ook wel de verwachting dat het komend jaar stuk zal gaan. Dagelijks wordt er een snapshot gemaakt dus zou redelijk snel moeten kunnen herstellen. En dan stap ik weer terug naar HA OS met data op de SSD.
Denk dat jij grofweg drie opties hebt. Optie A is nu gewoon handmatig fixen en laten. Optie B is herinstall met nieuwe script. Optie C is HA virtueel gaan draaien. A en B zijn natuurlijk alleen supported als je de machine voor niets anders gebruikt of je B via iets als Proxmox doet (en dus als nog virtueel gaat).
Zelf zit ik in een soortgelijke situatie. Heb denk ik iets meer Linux ervaring maar draai het niet dagelijks. Ik heb een jaar geleden Supervised op mijn Pi 4 geinstalleerd omdat het toen de enige methode was om een SSD te gebruiken. Ondertussen ook de unsupported melding om natuurlijk het OS. Toen het unsupported werd heb ik het besluit genomen om het te laten draaien tot het stuk gaat. Ik heb dan ook wel de verwachting dat het komend jaar stuk zal gaan. Dagelijks wordt er een snapshot gemaakt dus zou redelijk snel moeten kunnen herstellen. En dan stap ik weer terug naar HA OS met data op de SSD.
Denk dat jij grofweg drie opties hebt. Optie A is nu gewoon handmatig fixen en laten. Optie B is herinstall met nieuwe script. Optie C is HA virtueel gaan draaien. A en B zijn natuurlijk alleen supported als je de machine voor niets anders gebruikt of je B via iets als Proxmox doet (en dus als nog virtueel gaat).
Heb je nog meer op die Debian host draaien? Of alleen HA? Lees: wat is worst case scenario als je Network Manager installeert en die helpt wel je settings om zeep? Normaliter is installeren Network Manager een controller toevoegen voor je settings en geen aanpassing in je bestaande settings. Je netwerk werkt immers. Of in dit geval wellicht zelf n update van je bestaande naar nieuwere? (Of, bedenk ik me nu, je draait een nieuwere die HA nog niet zo lief vind, dan niets doen) in kort: ik verwacht niet dat t veel kwaad kan.Meelobee schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:30:
[...]
Ik heb dat script niet gebruikt maar heb voor de installatie destijds een instructie vanuit HA community forum gevolgd...Al weet ik niet meer 100% zeker welke exact.Is het achteraf na te gaan welke installatie wijze gebruikt is?
Hiervoor had ik een Ubuntu install, maar daar kreeg ik ook unsupported meldingen en ben daardoor overgestapt naar Debian omdat ik dacht dat dat beter supported was. Het hele draaien op Linux was met het idee daar wat meer van te leren.
That said. Wat is wijsheid om nu te doen? Doorgaan met de huidige installatie (en dus handmatig network manager op Debian installeren) of een backup maken en een nieuwe install doen op een beter platform? (Hardware is een Lenovo M900 Tiny)
Overigens hanteer ik hetzelfde als septillion. K hou mn Ubuntu install in de lucht incl OS EN network manager error, tot het stuk gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 06-01-2021 08:21 ]
Eerst een backup maken??Koepert schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:16:
[...]
Heb je nog meer op die Debian host draaien? Of alleen HA? Lees: wat is worst case scenario als je Network Manager installeert en die helpt wel je settings om zeep? Normaliter is installeren Network Manager een controller toevoegen voor je settings en geen aanpassing in je bestaande settings. Je netwerk werkt immers. Of in dit geval wellicht zelf n update van je bestaande naar nieuwere? (Of, bedenk ik me nu, je draait een nieuwere die HA nog niet zo lief vind, dan niets doen) in kort: ik verwacht niet dat t veel kwaad kan.
Overigens hanteer ik hetzelfde als septillion. K hou mn Ubuntu install in de lucht incl OS EN network manager error, tot het stuk gaat.
Gisteren een conbee 2 stick ontvangen en krijg hem niet aan de praat onder home assistant (geinstalleerd op een NUC met een home assistant image). Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik zie zelf even niet wat.
De stick gisteren eerst aan mijn windows laptop gekoppeld (IP adres eindigt op 59) om de firmware te updaten, daarvoor deconz in windows geinstalleerd en de firmware update ging goed. Verder niets gedaan in Deconz.
Toen de stick aan de NUC gehangen (IP adres eindigt op 62). Onder integrations kwam al een popup van Phoscon die de conbee op de laptop had gezien (IP adres eindigt op 59), niets mee gedaan.
Onder integrations gezocht naar Deconz, als ik die installeer dan wordt eerst gelijk om de gateway gevraagd. Ik krijg twee keuzes: 59 (de laptop waar de conbee stick niet meer in zit) of manual. Geef ik onder manual het ip adres van de NUC (62) dan vraagt ie om te linken vanuit de Deconz software maar die moet ik nog installeren!? ik zit in de eerste installatiestap. Voelt als een kip-ei situatie, begrijp dit niet
Unlock your deCONZ gateway to register with Home Assistant.
Go to deCONZ Settings -> Gateway -> Advanced
Press "Authenticate app" button
Verder gezocht en vond deze guide: https://www.amalytix.com/...and-hass-io-from-scratch/
In system settings kan ik dat system id vinden maar de optie om die ergens in te geven vind ik nergens, ook daarvoor lijk je eerst de Deconz add-on te moeten installeren maar daar zit ik vast in stap 1
serial:
- /dev/ttyACM0
- >-
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2255662-if00
- /dev/ttyS0
- /dev/ttyS1
- /dev/ttyS2
- /dev/ttyS3
Waarschijnlijk iets doms maar ik snap echt even niet hoe verder.
Enige waar ik nog aan denk is de stick terug in de Windows laptop, dan vanaf HA die vinden en installeren (bevestigen in windows) en daarna de stick naar de NUC terug en kijken of ik in de config dat om kan hangen oid
De stick gisteren eerst aan mijn windows laptop gekoppeld (IP adres eindigt op 59) om de firmware te updaten, daarvoor deconz in windows geinstalleerd en de firmware update ging goed. Verder niets gedaan in Deconz.
Toen de stick aan de NUC gehangen (IP adres eindigt op 62). Onder integrations kwam al een popup van Phoscon die de conbee op de laptop had gezien (IP adres eindigt op 59), niets mee gedaan.
Onder integrations gezocht naar Deconz, als ik die installeer dan wordt eerst gelijk om de gateway gevraagd. Ik krijg twee keuzes: 59 (de laptop waar de conbee stick niet meer in zit) of manual. Geef ik onder manual het ip adres van de NUC (62) dan vraagt ie om te linken vanuit de Deconz software maar die moet ik nog installeren!? ik zit in de eerste installatiestap. Voelt als een kip-ei situatie, begrijp dit niet
Unlock your deCONZ gateway to register with Home Assistant.
Go to deCONZ Settings -> Gateway -> Advanced
Press "Authenticate app" button
Verder gezocht en vond deze guide: https://www.amalytix.com/...and-hass-io-from-scratch/
In system settings kan ik dat system id vinden maar de optie om die ergens in te geven vind ik nergens, ook daarvoor lijk je eerst de Deconz add-on te moeten installeren maar daar zit ik vast in stap 1
serial:
- /dev/ttyACM0
- >-
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2255662-if00
- /dev/ttyS0
- /dev/ttyS1
- /dev/ttyS2
- /dev/ttyS3
Enige waar ik nog aan denk is de stick terug in de Windows laptop, dan vanaf HA die vinden en installeren (bevestigen in windows) en daarna de stick naar de NUC terug en kijken of ik in de config dat om kan hangen oid
[ Voor 10% gewijzigd door jaspov op 06-01-2021 09:27 ]
Announcement op discord:
Home Assistant Conference playlist
YouTube: YouTube
Opening keynote
Closing keynote
Home Assistant channel: YouTube: YouTubeWe started publishing videos of the Home Assistant Conference 2020 on YouTube. These are videos of talks that aren't available yet.
Today we start with the recordings opening & closing keynotes. Stay tuned to our YouTube channel for more videos of the conference
Home Assistant Conference playlist
YouTube: YouTube
Opening keynote
Closing keynote
[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2021 09:21 ]
Je maat 1 denk fout: De HA 'integration' is niet de deconz softwarejaspov schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:14:
serial:
- /dev/ttyACM0
- >-
- /dev/ttyS0
- /dev/ttyS1
- /dev/ttyS2
- /dev/ttyS3
Enige waar ik nog aan denk is de stick terug in de Windows laptop, dan vanaf HA die vinden en installeren en daarna de stick naar de NUC terug en kijken of ik in de config dat om kan hangen oid.
Dus: of je stick terug in de windows pc en daar deconz aanzetten (wil je juist niet)
of deconz 'add-on' installeren op de HA (nuc).
Als de deconz add-on eenmaal draait, dan kan je de zigbee apparaten via de deconz integratie in HA krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 06-01-2021 09:29 ]
@jaspov Volgens mij moet je eerst de deConz addon installeren en daar de stick instellen. Dan zal de integratie je instance of deConz herkennen.
Oeps, door de video's van @Hmmbob de post van @sjorsjuhmaniac gemist
Oeps, door de video's van @Hmmbob de post van @sjorsjuhmaniac gemist

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 06-01-2021 09:49 ]
Dank. Ik ga er vanavond gelijk een paar bestellen om te testen!Puck schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:39:
[...]
Shelly Plug S. Betaalbaar, niet Chinees, firmware mag je flashen met alternatieven als Tasmora, cloud of juist enkel lokaal, updates, en allerlei slimmigheden ingebouwd. Verbinden via WiFi.
Nee, geen Z-Wave meer. Ik heb gisteren (samen met de kerstboomverlichting) eindelijk mijn laatste z-wave schakelaars en de controller uitgezet. Ik was al een paar jaar stapsgewijs aan het overstappen naar Hue. Sinds kort ook eindelijk bezig met de powerplugs over te zetten naar Zigbee.RobertMe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:41:
[...]
Geen Z-Wave dus? Ik heb zelf een Fibaro Plug (Z-Wave dus) en die heeft een always on optie die bij mijn weten precies doet wat jij wilt. Power loss heb ik niet getest, maar op het knopje drukken aan/uit commando sturen, ... wordt allemaal genegeerd
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.