Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.850 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:49:
@scorpion303 Nooit is wel wat lastig. Lastig is al wel goed te doen. Voor de BW-SHP13 is in 1.17 van Zigbee2MQTT net de power on state toegevoegd. Blijft wel dat je niet tegen de knop moet komen. Als (Wifi) alternatief zou je een plug (bijvoorbeeld een BW-SHP6 Pro) kunnen pakken. Die kan je zo instellen dat de knop niets doet en dat de power on state aan is. Daarnaast zou je een rule kunnen maken dat als hij uitgezet wordt hij weer aan gaat. Zo heb ik het zelf draaien. De rule heb ik nog nooit nodig gehad. In HA gewoon nergens het relais (light/switch) gebruiken.
Fijn, ik heb vorige een setje BW-SHP13's besteld in China, dus daar kan ik over een maandje wel mee aan de slag. Ik zal ook een paar BW-SHP6s bijbestellen om daar ook mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Aah shit... windows, niet aan gedacht |:( HA heeft 8 partities op de kaart maar alles behalve de boot (die jij nu ziet) zijn ext4 en squasfs en niet direct onder windows zichtbaar helaas.... De enige 'snelle' optie nu is via de ingewikkelde weg... maar die is erg lastig om zo uit te leggen.

Gewoon gaan vragen (en klagen dat je zelf niet meer dan debuggen :+ ) bij HA, je hebt immers een supported setup.
Thanks will do.

Als ik feedback/oplossing heb laat ik wel wat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
scorpion303 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Dank. Ik ga er vanavond gelijk een paar bestellen om te testen!
Mocht je de schakelaar wel in je HA zichtbaar hebben kun je met de restriction card er een extra lock opzetten, zodat je niet per ongeluk de schakelaar omzet.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
JayOne schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Mocht je de schakelaar wel in je HA zichtbaar hebben kun je met de restriction card er een extra lock opzetten, zodat je niet per ongeluk de schakelaar omzet.
:) dank voor de tip. Al ga ik een schakelaar die ik perse niet wil omzetten natuurlijk niet aan mijn GUI toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:52
een tijd geleden ben ik overgestapt van de legacy zwave naar openzwave beta. Echter ondervind ik veel problemen met traagheid/reactie. Nu ben ik op zoek naar mensen die de overstap van openzwave beta naar zwaveJS2Mqtt en de ervaring hiermee.

Heeft iemand toevallig de migratie al ingezet of adviseren jullie nog even te wachten i.v.m. de migratie naar Zwave JS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
JayOne schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Of gewoon überhaupt nooit op een card zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 15:36
rroetenberg schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:14:
een tijd geleden ben ik overgestapt van de legacy zwave naar openzwave beta. Echter ondervind ik veel problemen met traagheid/reactie. Nu ben ik op zoek naar mensen die de overstap van openzwave beta naar zwaveJS2Mqtt en de ervaring hiermee.

Heeft iemand toevallig de migratie al ingezet of adviseren jullie nog even te wachten i.v.m. de migratie naar Zwave JS?
Ik zit nog op de legacy Z-Wave en ik heb kort getest met de "nieuwe" openzwave Beta, maar dit gaf mij nog niet het "wow" gevoel (wat traagheid e.d.). De zwavejs2mqtt is iets waar ik ook binnenkort mee ga spelen, zodra het uit de alpha/beta fase is.

Reden waarom ik na de beta fase eraan begin, ik zag toch teveel tickets/issues bij zwavejs (de core) zelf. Ze worden snel opgepakt, daarom verwacht ik weken wachten ipv jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:29:
[...]
Je maat 1 denk fout: De HA 'integration' is niet de deconz software ;) ERGENS moet je deConz Software draaien.

Dus: of je stick terug in de windows pc en daar deconz aanzetten (wil je juist niet)
of deconz 'add-on' installeren op de HA (nuc).

Als de deconz add-on eenmaal draait, dan kan je de zigbee apparaten via de deconz integratie in HA krijgen.
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:48:
@jaspov Volgens mij moet je eerst de deConz addon installeren en daar de stick instellen. Dan zal de integratie je instance of deConz herkennen.

Oeps, door de video's van @Hmmbob de post van @sjorsjuhmaniac gemist |:(
Dank allebei, spot on! Eerst add-on dan integratie. Ik zat maar naar integraties te kijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, ik heb geheel geen traagheid met ozw. Heb je al eens een herstart van de ozw container geprobeerd?

edit: ik heb trouwens wel last van traagheid als het netwerk nog aan het starten is (na een herstart van openzwave dus). Ik heb maar 11 nodes, maar die traagheid kan best 10min duren. Daarna werkt alles snel en betrouwbaar.

Ben allang blij met ozw ten opzichte van de native zwave integratie: die herstartte véél vaker (met iedere HA update of reboot vanwege nieuwe config) en dan zat ik de hele tijd te wachten. Ozw herstart bij mij over het algemeen alleen als er een nieuwe versie uit is.

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2021 12:25 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Wow soms blijft HA me echt verbazen. Ik heb een gang met 10 spotjes en 2 daarvoor hangen boven een donkere gang kast. Nu was het idee als ik deze kast open doe HA dit detecteert (deursensor) en zet de 2 spotjes naar 100% en daarna terug naar de status hoe ze stonden voordat ik de deur open deed. Heel moeilijk in de weer geweest met een script die keek wat de status van de andere 8 spotjes waren blijkt hier gewoon een functie voor te zijn die een snapshot van de status van de desbetreffende spotjes maakt voordat de actie is uitgevoerd! Super handig!

https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Jerry_bboy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:36:
Goede vraag. Ik durf ook niet te zeggen hoe "veilig" die NFC chips of de rest van het project is. Tot nu toe heb ik niet het gevoel dat het er minder veilig door is geworden. En mocht iemand binnen willen komen dan kunnen ze dat op andere manieren waarschijnlijk sneller doen. Daarnaast gaat er van alles gebeuren mocht er wel iemand binnen komen terwijl ik dat niet wil. Heb nog net geen bobbytraps aangelegd. Krijg ik waarschijnlijk niet voor elkaar bij de vrouw.
De vraag is alleen wat er in de voorwaarden van je inboedelverzekering staat. Als daar staat dat je overal SKG *** sloten moet hanteren dan denk ik dat ze in geval van inbraak nogal eens moeilijk kunnen doen. Je gebruikte slot lijkt nogal breek gevoelig. Ik ben er wel eens doorheen gelopen door gewoon tegen de deur te schoppen van binnen naar buiten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:07:
@PhilipsFan Friendly name aanpassen zou gewoon naar HA moeten gaan tenzij je hem op een manier overruled. Voor entiteiten kan je het vinkje "Update Home Assistant entity ID" aanzetten in Zigbee2MQTT.

Als de oplossing van @sjorsjuhmaniac niet werkt gewoon even Zigbee2MQTT herstarten.
Dit heb ik gisteren geprobeerd maar dat werkt bij mij ook niet. Ook een Zigbee2Mqtt herstart pushed hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
scorpion303 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:28:
Ik wil graag het stroomverbruik gaan meten van enkele apparaten (NAS, router, vriezer, etc.) waarvan ik wil dat de powerplug nooit (per ongeluk) uitgeschakeld kan worden. Ook moet de plug na stroomuitval weer gewoon op ‘aan’ staan.

Zowel mijn nieuwe aqara (Zigbee) plugs als mijn Blitzwolf (Zigbee) plugs lijken hier standaard niet erg geschikt voor en ik kan nergens betere alternatieven vinden. Kent iemand hier een geschikte zigbee/Wifi plug?
Waarom zijn die Aqara en Blitzwolf plugs daar niet geschikt voor?

Ah, @Septillion heeft je al verder geholpen!

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 06-01-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 08:36
Ik heb na het kapotgaan van de sd kaart in mijn rpi 3b+ het hele netwerk opnieuw opgebouwd (op een nieuwe sd kaart). Ik draai Home Assistant OS.
Nu wil ik mijn configuratie gaan overzetten op een ssd.
Ik heb een ssd over (BX500 240GB) en heb een usb naar sata adapter gehaald.

Klopt het dat de beste manier om dit te doen de volgende stappen behelst:
- Snapshot maken van huidige installatie
- Clean install van Home Assistant OS op SSD via de standaard handleiding hiervoor
- Snapshot terugzetten.

Of is er een betere/handigere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm

Ik heb op advies van de developer de overstap gemaakt van Zwave2MQTT naar ZwaveJS2MQTT, en het reageert wel veel sneller lijkt het. Ik heb alleen nog wel een paar problemen die ik eerder ook al had. Die wil ik dus niet helemaal schuiven onder de 2MQTT intergraties.

Een probleem wat ik nu nog heb ik

- Fibaro Universal Binarie sensor pushed niks (gebruik ik voor de deurbel) als er wordt aangebeld

- 1 Fibaro Dual Relay FGS221 pushed niks bij lokale bediening. Maar de andere modules die ik heb doen dat wel, ook al zijn alle hw en software versies gelijk voor zoverik kan zien

- Verder is de indeling iets veranderd waardoor al mijn devices dubbel in HomeAssistant kwamen maar dit was op te lossen door alle NodeID_x te verwijderen uit Devices en daarna in de Zwave2Mqtt webinterface opnieuw op "Rediscover Node" te klikken per device. Hierna moest ik alleen nog namen goed zetten, alle events gebruikte NodeID_xx dus die werkte weer na het opnieuw discoveren.

- Bij het starten van HomeAssistant duurt het even voordat al mijn Z-Wave devices er weer zijn, dat moet ik nog onderzoeken. Wellicht ligt dat aan mij.

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 06-01-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@The_Zohan Definieer "standaard handleiding". Volgens mij is er geen officiële full SSD boot methode, wel kan je de data overzetten. Dat zou volgens mij redelijk makkelijk moeten gaan met 'datactl' maar de officiële documentatie is nog wat schaars. Nieuwe install zou dan niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:13:
Ik heb na het kapotgaan van de sd kaart in mijn rpi 3b+ het hele netwerk opnieuw opgebouwd (op een nieuwe sd kaart). Ik draai Home Assistant OS.

- Clean install van Home Assistant OS op SSD via de standaard handleiding hiervoor
- Snapshot terugzetten.

Zo zou ik het gewoon doen. Ik draai op een RPi4 en heb dezelfde methode gebruikt (moest ook aangezien toentertijd alleen de beta van HASSOs full SSD boot ondersteunde voor de RPi4).
Op die manier kun je ook eenvoudig terug naar je SD kaart mocht er iets verkeerd gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40

Quad

Doof

De snapshot manier werkt erg goed.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Hmm, ik heb geheel geen traagheid met ozw. Heb je al eens een herstart van de ozw container geprobeerd?

edit: ik heb trouwens wel last van traagheid als het netwerk nog aan het starten is (na een herstart van openzwave dus). Ik heb maar 11 nodes, maar die traagheid kan best 10min duren. Daarna werkt alles snel en betrouwbaar.

Ben allang blij met ozw ten opzichte van de native zwave integratie: die herstartte véél vaker (met iedere HA update of reboot vanwege nieuwe config) en dan zat ik de hele tijd te wachten. Ozw herstart bij mij over het algemeen alleen als er een nieuwe versie uit is.
Traagheid lijkt nu wel beter te gaan, maar had wel vaak problemen dat mijn docker 100% CPU in gebruik nam en dat daardoor niets meer reageerde. Nu heb ik de "firstof9/qt-ozwdaemon:latest" docker gebruikt waar een MQTT wachtlus in zit en nu lijkt het allemaal wel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Traagheid lijkt nu wel beter te gaan, maar had wel vaak problemen dat mijn docker 100% CPU in gebruik nam en dat daardoor niets meer reageerde. Nu heb ik de "firstof9/qt-ozwdaemon:latest" docker gebruikt waar een MQTT wachtlus in zit en nu lijkt het allemaal wel stabiel.
Hmm, ik gebruik de openzwave/ozwdaemon image.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:27:
@The_Zohan Definieer "standaard handleiding". Volgens mij is er geen officiële full SSD boot methode, wel kan je de data overzetten. Dat zou volgens mij redelijk makkelijk moeten gaan met 'datactl' maar de officiële documentatie is nog wat schaars. Nieuwe install zou dan niet nodig moeten zijn.
Voor zover ik het bij elkaar kan Googelen ondersteund de Rpi 3b+ boot vanaf USB (en dus USB SSD). Als ik het goed begrijp zet de datactl command idd alleen de data over, ipv het volledige systeem.
barrymossel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:32:
[...]

Zo zou ik het gewoon doen. Ik draai op een RPi4 en heb dezelfde methode gebruikt (moest ook aangezien toentertijd alleen de beta van HASSOs full SSD boot ondersteunde voor de RPi4).
Op die manier kun je ook eenvoudig terug naar je SD kaart mocht er iets verkeerd gaan...
Quad schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:34:
De snapshot manier werkt erg goed.
Dit weekend maar eens voor gaan zitten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Of gewoon überhaupt nooit op een card zetten. :+
Ik disable zelfs de switch. Andere entities blijven gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@The_Zohan Dan nog, wat is "de standaard handleiding"? Of doel je dan op HA Supervised? Zo ja, weet waar je aan begint. Naar mijn idee is dat het niet waard, zeker op een Pi3 waar je toch aan USB2 zit.

@sjorsjuhmaniac Mja, dat kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:05:
@The_Zohan Dan nog, wat is "de standaard handleiding"? Of doel je dan op HA Supervised? Zo ja, weet waar je aan begint. Naar mijn idee is dat het niet waard, zeker op een Pi3 waar je toch aan USB2 zit.

@sjorsjuhmaniac Mja, dat kan ook :)
Ik kwam deze instructies tegen (niks officieels):
USB boot is available straight away on the Pi 2B v1.2 and 3B+. The 3A+ and 3B models also support booting from USB devices but require you to activate the feature first. Instructions can be found on the official website.

Luckily, I have a 3B+ model, so no additional work was required on my end. Your mileage may vary.

The rest of the setup was surprisingly easy and didn’t require anything different compared to the official install documentation. All I did was:

Download the latest version of hass.io from the Home Assistant website
Plug in your SSD
Use a tool like balenaEtcher or ApplePi Baker to flash the hassio image
Wait for it to complete
Plug the SSD into your Raspberry Pi
Remove the microSD card (silly, I know)
Power up your Pi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Hmm, ik gebruik de openzwave/ozwdaemon image.
Die had ik ook maar die liep soms vast zonder reden. Deze docker heeft een mqtt keep alive timeout aanpassing. Vermoed dat mijn MQTT dus niet altijd even snel reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@The_Zohan Okay, dat is gewoon HA OS naar de SSD. Successen zijn daar wat wisselend mee. Maar je draait iig gewoon HA OS dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:13:
@The_Zohan Okay, dat is gewoon HA OS naar de SSD. Successen zijn daar wat wisselend mee. Maar je draait iig gewoon HA OS dan :)
Ik ga het uitproberen :)
Zolang ik de sd kaart niet sloop of er bestanden van verwijder kan ik erg makkelijk weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Die had ik ook maar die liep soms vast zonder reden. Deze docker heeft een mqtt keep alive timeout aanpassing. Vermoed dat mijn MQTT dus niet altijd even snel reageert.
Ik zit net ook even te kijken naar zwavejs2mqtt, ziet er ook goed uit. Ik zal die eens als test draaien later deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:05
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:13:

- Snapshot terugzetten.

Andere optie is dit:

https://github.com/home-a...ocumentation/partition.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Ik heb 30 nodes (26 powered, 4 batterij) en het duurt bij mij qua opstarttijd het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2020-12-13 11:27:43.328 - 01:49
2020-12-13 18:08:35.636 - 01:47
2020-12-14 07:55:31.511 - 01:33
2020-12-14 07:59:15.468 - 01:59
2020-12-14 08:12:23.897 - 01:15
2020-12-17 09:12:39.575 - 01:56
2020-12-17 14:57:42.622 - 01:42
2020-12-27 21:05:03.339 - 01:59
2021-01-01 12:07:57.766 - 01:57

Dus altijd minder dan 2 minuten. Default probeert OZW alle geadverteerde CC te pollen bij start-up, maar bv de Fibaro luistert niet naar SWITCH_ALL, dus na toevoegen van een device doe ik:
- Stop HA
- Wijzig zwcfg*cfg.xml, en haal de CC weg
- Start HA

Dit maakt de starttijd acceptabel.

BTW - dit gedrag zit ook in de openzwave beta, wat het dus onprettig maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door UTMachine op 06-01-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UTMachine schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb 30 nodes (26 powered, 4 batterij) en het duurt bij mij qua opstarttijd het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2020-12-13 11:27:43.328 - 01:49
2020-12-13 18:08:35.636 - 01:47
2020-12-14 07:55:31.511 - 01:33
2020-12-14 07:59:15.468 - 01:59
2020-12-14 08:12:23.897 - 01:15
2020-12-17 09:12:39.575 - 01:56
2020-12-17 14:57:42.622 - 01:42
2020-12-27 21:05:03.339 - 01:59
2021-01-01 12:07:57.766 - 01:57

Dus altijd minder dan 2 minuten. Default probeert OZW alle geadverteerde CC te pollen bij start-up, maar bv de Fibaro luistert niet naar SWITCH_ALL, dus na toevoegen van een device doe ik:
- Stop HA
- Wijzig zwcfg*cfg.xml, en haal de CC weg
- Start HA

Dit maakt de starttijd acceptabel.

BTW - deze gedrag zit ook in de openzwave beta, wat het dus onprettig maakt.
:o Wat een gedetailleerd antwoord! Zover ben ik er nog niet ingedoken...

Startup is ook tegen de 2min, maar ik merk dat de eerste periode daarna de switches wat langzaam reageren. Daarna (/nu) gaat alles gewoon snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Met mijn beperkte kennis snap ik nog niet wat hier het voordeel van is vergeleken met het hele systeem op een ssd te zetten.
Ik snap dat het een voordeel is vergeleken met alles vanaf een sdkaart te draaien, namelijk veel minder writes op de sdkaart. Dit probleem is er echter niet als alles vanaf de ssd draait.

Qua snelheden lees ik zojuist deze conclusie van iemand die de snelheid bij een testupgrade van een aantal mogelijkheden vergeleken heeft (niet specifiek voor HA, wel specifiek de Rpi 3b+):
SD vs. USB seems not to be a big difference. I was surprised that the SD actually performed the upgrade faster than both USB flash drives. The SSD is significantly faster.
Ik doe hierdoor de aanname dat de SSD via USB 2.0 alsnog sneller zal zijn dan de ingebouwde sd kaart lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@The_Zohan Omdat niet alle USB-sata controllers even leuk mee willen werken bij het booten.Vandaar dat HA ervoor gekozen heeft dat niet officiëel te ondersteunen en altijd van SD te booten maar na booten (als OS dus al draait) alle data op een SSD te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik zit net ook even te kijken naar zwavejs2mqtt, ziet er ook goed uit. Ik zal die eens als test draaien later deze week.
Of toch niet, lijkt erop dat zwave JS misschien wel mogelijk een officiele integratie gaat kunnen worden mits indien tenzij: https://github.com/home-assistant/architecture/issues/483

Geen zin om mijn zwave nodes steeds opnieuw kloppend te maken - als ik het enthousiasme daar zie kan ik best nog 1 tot 2 maanden wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:51

Side-Kick

Timmy!

The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Met mijn beperkte kennis snap ik nog niet wat hier het voordeel van is vergeleken met het hele systeem op een ssd te zetten.
Ik snap dat het een voordeel is vergeleken met alles vanaf een sdkaart te draaien, namelijk veel minder writes op de sdkaart. Dit probleem is er echter niet als alles vanaf de ssd draait.

Ik doe hierdoor de aanname dat de SSD via USB 2.0 alsnog sneller zal zijn dan de ingebouwde sd kaart lezer.
Ik draai sinds kort vanaf een SSD. Mocht je over willen stappen dan kan ik bevestigen dat onderstaande configuratie zonder problemen draait:
  • Pi 4b 4GB
  • Crucial BX500 Solid State Drive
  • Eluteng SATA Kabel USB to SATA Converter
Twee aandachtspunten als je hiermee aan de slag gaat;
  • Installeer de 64bits versie van HassOS image
  • Verbind de usb3 adapter met een usb2 poort van de Pi. USB3 werkt bij mij niet stabiel.
Wat @Septillion zegt klopt. Er is officieel geen ondersteuning voor deze opstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Side-Kick op 06-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Of toch niet, lijkt erop dat zwave JS misschien wel mogelijk een officiele integratie gaat kunnen worden mits indien tenzij: https://github.com/home-assistant/architecture/issues/483

Geen zin om mijn zwave nodes steeds opnieuw kloppend te maken - als ik het enthousiasme daar zie kan ik best nog 1 tot 2 maanden wachten :)
Het werkt hier een soort van okay :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Side-Kick schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:38:
• Verbind de usb3 adapter met een usb2 poort van de Pi. USB3 werkt bij mij niet stabiel.
[/list]
Dat is dus precies een van die dingen waarom ze zeggen, boot gewoon van SD. Dan kan je daarna gewoon met USB3 je SSD benaderen voor de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:50
ik ben hier ook in aan het duiken, met name doordat SD toch uiteindelijk mij te instabiel is. Hoewel een backup terugzetten op een nieuwe SD ook zo gedaan is, zolang je je backups maar extern laat wegschrijven (via Google Drive plugin bijvoorbeeld).

wat ik heb begrepen is dat de setup waarbij HA boot vanaf de SSD officieel niet ondersteund wordt, maar wel werkt, echter je zal eventueel de bootloader van de RPI moeten updaten.

Hier een interessant draadje met stappenplan voor RPI4:

https://community.home-as...-8gb-with-ssd-boot/230948

Een andere optie is booten vanaf SD, maar de database verplaatsen naar een andere plek, bijvoorbeeld een SSD via USB. Dat is wat minder experimenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Dat is dus precies een van die dingen waarom ze zeggen, boot gewoon van SD. Dan kan je daarna gewoon met USB3 je SSD benaderen voor de data.
Dat is volgens mij niet de oorzaak. De oorzaak ligt in het feit dat usb3 stoort icm WLAN, Zigbee, ZWave, Bluetooth. Het is om die reden ook aan te raden om als je bijvoorbeeld een Conbee stick werkt, deze doormiddel van een USB verlengkabel wat verder aflegt van de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Plus dat USB3 4x(?) zo snel is als USB2. Winwin dus
Side-Kick schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Dat is volgens mij niet de oorzaak. De oorzaak ligt in het feit dat usb3 stoort icm WLAN, Zigbee, ZWave, Bluetooth. Het is om die reden ook aan te raden om als je bijvoorbeeld een Conbee stick werkt, deze doormiddel van een USB verlengkabel wat verder aflegt van de Pi.
Sommige SSD controllers werken niet met USB3

Zie:
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/

In mijn zoektocht naar een juiste controller bleek dat er van de ELUTENG ook al een nieuwe versie is die niet goed werkte.

[ Voor 50% gewijzigd door maxoss op 06-01-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

maxoss schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Sommige SSD controllers werken niet met USB3

Zie:
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/

In mijn zoektocht naar een juiste controller bleek dat er van de ELUTENG ook al een nieuwe versie is die niet goed werkte.
Ik heb mijn keuze gebaseerd op hardware waar anderen succesvol mee waren. In het HA community topic dat hierboven als is aangehaald staan diverse adapters en SSD combinaties die werken.
Ik gebruik deze adapter om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Side-Kick schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Ik heb mijn keuze gebaseerd op hardware waar anderen succesvol mee waren. In het HA community topic dat hierboven als is aangehaald staan diverse adapters en SSD combinaties die werken.
Ik gebruik deze adapter om precies te zijn.
Precies deze kabel heeft dus een andere usb chipset en daarom werkt deze niet met USB3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

maxoss schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Precies deze kabel heeft dus een andere usb chipset en daarom werkt deze niet met USB3
Is dit dan wel de juiste?

[ Voor 38% gewijzigd door Side-Kick op 06-01-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Side-Kick USB3 stoort niets hoor, dat werkt prima. De WLAN/BT is waarom je een Zigbee stick wat ruimte wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Moeilijk te zeggen. Kijk maar eens bij de reviews. Er is er een met de ronde connector en een meer vierkante zegmaar

https://www.amazon.de/-/n...ata&qid=1609946271&sr=8-3

Dit lijkt de goede maar als ik dan bij de reviews kijk bij meest recente klagen heel veel mensen dat het niet de juiste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik zal vast iets verkeerd doen, maar ik wil graag dat een automation een stuk tekst in een helper plaatst.
Alleen die tekst komt pas zichtbaar als ik de tekst wijzig naar wat anders.. Alsof het een stuk achter loopt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: 'Zoutvat waterontharder bijvullen '
description: ''
trigger:
  - type: moist
    platform: device
    device_id: c0658e9c9c4e03531ad3e29b0394073c
    entity_id: binary_sensor.water_16
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - service: input_text.set_value
    data:
      entity_id: input_text.status_zoutvat
      value: Leeg!
mode: single

Situatieschets:
Ik wil dat als de watersensor wordt getriggerd het een helper omzet/tekst invoert.

Een tweede automation heeft die helper met input nodig om mij van een notificatie te voorzien. Trigger is daar tijd met condition van die helper, action is een pushbericht.

Tevens heb ik de helper nodig om op mijn lovelace dashboard die informatie te geven in tekst.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

maxoss schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Moeilijk te zeggen. Kijk maar eens bij de reviews. Er is er een met de ronde connector en een meer vierkante zegmaar

https://www.amazon.de/-/n...ata&qid=1609946271&sr=8-3

Dit lijkt de goede maar als ik dan bij de reviews kijk bij meest recente klagen heel veel mensen dat het niet de juiste is
Ja de reacties lopen inderdaad uiteen. Maar de recente reacties zijn niet positief. Het lijkt wel op dit product een tussentijdse update van de chipset heeft gekregen. Dan ga ik niet op dit merk gokken, maar kies ik een andere uit de lijst met geverifieerde werkende adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:43:
[...]

:o Wat een gedetailleerd antwoord! Zover ben ik er nog niet ingedoken...

Startup is ook tegen de 2min, maar ik merk dat de eerste periode daarna de switches wat langzaam reageren. Daarna (/nu) gaat alles gewoon snel.
Het langzaam reageren komt door de queue en type berichten die worden gestuurd. De eerste berichten doen de return-route wijzigen op de node, wat redelijk intensieve lijkt te zijn (antwoord duurt altijd even).
Ik weet dat Z-Way de values altijd cached, dus bij een herstart doet die niet alles opnieuw ophalen (wat OZW dus wel doet, en de vertragingen veroorzaakt - maar caching is ook niet perfect).

Nadat ik een nieuw type device toevoeg, check in de OZW_Log.txt for failure attempts en ik haal dan de CC weg uit de zwcfg*xml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
raymonvdm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Ik heb op advies van de developer de overstap gemaakt van Zwave2MQTT naar ZwaveJS2MQTT, en het reageert wel veel sneller lijkt het. Ik heb alleen nog wel een paar problemen die ik eerder ook al had. Die wil ik dus niet helemaal schuiven onder de 2MQTT intergraties.

Een probleem wat ik nu nog heb ik

- Fibaro Universal Binarie sensor pushed niks (gebruik ik voor de deurbel) als er wordt aangebeld

- 1 Fibaro Dual Relay FGS221 pushed niks bij lokale bediening. Maar de andere modules die ik heb doen dat wel, ook al zijn alle hw en software versies gelijk voor zoverik kan zien

- Verder is de indeling iets veranderd waardoor al mijn devices dubbel in HomeAssistant kwamen maar dit was op te lossen door alle NodeID_x te verwijderen uit Devices en daarna in de Zwave2Mqtt webinterface opnieuw op "Rediscover Node" te klikken per device. Hierna moest ik alleen nog namen goed zetten, alle events gebruikte NodeID_xx dus die werkte weer na het opnieuw discoveren.

- Bij het starten van HomeAssistant duurt het even voordat al mijn Z-Wave devices er weer zijn, dat moet ik nog onderzoeken. Wellicht ligt dat aan mij.
De Fibaro Universal Binary Sensor is een dingetje ja, deze geeft de trigger (push) door als "Report", zou kunnen dat ZWave-JS een Basic Set e.d. verwacht (dat is ook de default van OZW).

Edit: in de OZW config is de volgende configuratie nodig voor de "Report" feature:
code:
1
2
3
4
5
  <CommandClass id="32">
    <Compatibility>
      <SetAsReport>true</SetAsReport>
    </Compatibility>
  </CommandClass>

[ Voor 7% gewijzigd door UTMachine op 06-01-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Oops, verkeerde topic aangeklikt

[ Voor 81% gewijzigd door maartend op 06-01-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
maartend schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:22:
Vraag.

Heb een Oknyo 676 AVR versterker. Zit phono in op, maar net een Pro-ject Phono box S2 gekocht. Nu weet ik dat ik niet meer de phono ingang moet gebruiken. Maakt het verdre nog uit welke ik ga gebruiken?
Misschien beter in een audio topic vragen ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Home Assistant 2021.1.0 is gereleased!

Changelog hier, en voor de ongeduldigen kan je hier de build voortgang bekijken.
2021.1: Happy New Year!

We said goodbye to 2020, which was a weird and wild year. 2020 will be remembered because of the awful pandemic, that hopefully will get under control in 2021.

We wish you, your family, friends and everyone around you, safety, health, happiness and countless blessings for 2021!

Happy New Year!

Kicking off the year with Home Assistant Core 2021.1!

Now don’t get too excited. The 2020.12 release was jam-packed, and most of us enjoyed the holidays with our loved ones. Furthermore, we didn’t have a full release cycle, this one was shorter than usual. This is due to the delaying of the previous release cycle (for the conference) and the introduction of the new release cycle (monthly now).

As a result of that, this release starts 2021 slowly, with a light release. No big new features, no new integrations. Just fixes, tweaking and tuning.

Besides, I’m curious, what is your smart home new years resolution? Let me know in the comments!

Enjoy the release!

../Frenck

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
UTMachine schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Het langzaam reageren komt door de queue en type berichten die worden gestuurd. De eerste berichten doen de return-route wijzigen op de node, wat redelijk intensieve lijkt te zijn (antwoord duurt altijd even).
Ik weet dat Z-Way de values altijd cached, dus bij een herstart doet die niet alles opnieuw ophalen (wat OZW dus wel doet, en de vertragingen veroorzaakt - maar caching is ook niet perfect).

Nadat ik een nieuw type device toevoeg, check in de OZW_Log.txt for failure attempts en ik haal dan de CC weg uit de zwcfg*xml.
Bedankt voor je reactie maar na een powercycle doen beide modules het weer, dus ik denk niet dat het aan de implementatie ligt van zwavejs2mqtt, maar meer aan de modules die gewoon stoppen met functioneren.

Ik heb dit probleem al eerder gehad, en ik heb ook 5 van deze modules rondslingeren. Ik heb ze zelfs al een keer aan een HC2 gehangen voor update, maar die kwamen toen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik wil iets graag begrijpen maar ik kom er niet uit (veel gelezen maar nergens een goeie antwoord kunnen vinden)

Ik heb ondertussen 38 Zigbee apparaten en ik eindig waarschijnlijk in de buurt van 50+.

Ik begrijp niet hoe de verbindingen werkt, ik begrijp het idee wel maar de nieuwe network visualisatie van ZHA en ZHA network card maken het niet makkelijk.

Ik heb een Conbee 2 i.c.m. ZHA, tot paar dagen terug lag de Conbee 2 stick horizontaal in een USB 2 hub, omdat ik af en toe slechte verbindingen zag in ZHA network card heb ik de usb hub anders geplaatst zodat Conbee 2 stick verticaal stond, dit heeft veel veranderd, alle verbindingen werden stuk beter, wat ook logisch is gezien hoe een antenne signalen uitzend.

Echter had ik in eens slechter verbinding met Heiman sirene, klopt ook wel want die zit een verdieping lager en pal onder de Conbee 2 stick, toen het stick horizontaal lag had ik een LQI van 255 en nu net onder 80, dit kan ik ook begrijpen want Conbee 2 antenne zend om zich heen en niet naar pal boven of beneden.

Wat ik niet begrijp, waarom ZHA network card LQI van 79 laat zien, terwijl ZHA network visualisatie een goeie mesh verbinding laat zien, zie ook mijn screenshots hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPD1sLfwgxm-cGBESD2HNxbJ0s8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gd3WEygRa1CIsLPPqFZHdMES.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFCQ6GEXcpmNEBmANDNyLcL09yQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LyzqwOhbJT2Dgxf1kBtrO4uc.png?f=user_large

Er zit ook een vibratie sensor op de voordeur en die is verbonden via Heiman sirene, afstand is letterlijk kleiner dan 150cm met niets tussen, en hier geeft ZHA network card LQI van 95 terwijl dit in ZHA network visualisatie LQI van 205 aangeeft.

Idem voor de Phillips outdoor motion sensor, dit keer zegt netwerk visualisatie dat het verbonden wordt met een Blitzwolf stopcontact die op de derde verdieping zit terwijl genoeg apparaten in de buurt zijn, en LQI zou 90 zijn terwijl ZHA network card een LQI van 215 aangeeft.

In het kort: Ik begrijp er helemaal niets van 8)7 welke van deze moet ik nou geloven? Wat voor mij best uitkomt? :P

Alles werkt zonder problemen, en normaal gesproken als dingen goed werken vind ik het allemaal prima, maar in dit geval gaat het om apparaten die in HA alarm systeem opgenomen worden dus ik wil zeker zijn van een goede installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
kan de standaard icoontje wat je in je webbrowser ziet (.ico) van HA verwijdert of verandert worden?

heb tig tabjes openstaan op de HA website maar die hebben dus hetzelfde icoontje als mijn HA-instance tabje.... dodelijk irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 18:45

Frenck

Home Assistant

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-09 13:32
Vandaag een Fibaro Motion sensor geïnstalleerd in HA, op zich werkt dit goed, alleen na het verplaatsen van de sensor naar de berging, is de status in HA 'initializing'. Kan dit met de afstand te maken hebben?

Edit: hij knippert nu ook constant blauw

Edit2: lijkt idd met afstand te maken te hebben, als ik de sensor dichterbij plaats, dan reageert deze ook weer. Iemand ervaring met de range extender van Aeotec, iOS zou bv een fibaro plug voldoende zijn?

Inmiddels ook uitgevonden hoe je de range kunt testen vanuit de sensor, afstand is idd het probleem

[ Voor 48% gewijzigd door mawi op 06-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:58
Kan iemand mij verder helpen, ik probeer de eerste stappen te maken in het programmeren.

Nu wil ik dat als mijn Chromecast Audio (Audio_Speaker) gaat spelen, dat mijn versterker aangaat, en dan ook nog het volume aanpast.

Het script doet wel een deel, hij gaat aan, maar het volume deel werkt niet. In de ontwikkelhulpmiddelen, werkt het wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1609577545164'
  alias: Audio aan
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: media_player.audio_speaker
    to: playing
  action:
  - service: media_player.turn_on
    entity_id: media_player.versterker
  - service: media_player.volume_set
    data:
       volume_level: 0.6

Hiernaast heb ik een probleem met het programmeren van de sunset / sunrise.

In de automation tool (dus niet in de code, maar de tool zelf).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LePoCK1qdL8-Gz2RqGMZH-u2ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra5Oc5BP6fArMmGZNXVLySXz.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen dit werkt niet, ik kan wel met state werken, dat below_horizon hij aan gaat, maar ik wil dat hij 30 minuten eerder aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Hebben jullie wel eens gehad dat alle automations ineens uitgezet worden? In ieder geval, dit is wat ik in het logboek terugvind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWqN-aRSjjo-vpbU7ho2waHO-Hg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kUISkpaBBwRMk6eYZHVdWRZ0.png?f=fotoalbum_large

Vond het al gek dat m'n licht ineens niet uit ging in de gang 8)7

Of gebeurt dit standaard als je een automation wijzigt? Zie dat het nu weer gebeurd namelijk.

Edit: Hmm lijkt standaard te gebeuren als je een automation aanpast. Naja zal wel goed zijn dan.

Ander vraagje; ik heb Hue lampen en Dimmer Switches, ook van hue. Het is me gelukt om een scene standaard te activeren met 'transition' zodat de lamp rustig aangaat, zoals wanneer je het on/off commando gebruikt.

In m'n huiskamer heb ik een aantal lampen staan die ik ongeveer met 4 scenes bestuur. Ik heb nu de Philips Hue bridge nog op die lampen zitten, maar ga deze overzetten naar Z2Mqtt. Nu 'toggle' ik door de verschillende scenes heen door een paar keer op de aan-knop van de dimmer switch te rammen tot ik bij de scene ben die ik graag wil. Dit zal in HA ook ingebouwd kunnen worden, maar neem ik aan dan met een 'number' boolean?
Ik zit eraan te denken om voor elke scene een automation aan te maken die als ik op de aan-knop druk een nummer in de boolean zet. Dan maak ik nog een automation aan die als condition dat nummer uit die number-boolean uitleest en vervolgens de volgende scene start, en een volgend nummer in die boolean zet. De off switch en laatste scene automation schrijft dan weer een 0 in de boolean zodat je weer bij de eerste scene uitkomt als je doordrukt op de dimmer switch. Is dit iets wat uitvoerbaar is, of denk ik nu veel te moeilijk? :P

En ik heb het dimmen voor elkaar (want is gewoon ingebouwd), maar dit gaat niet echt traploos. Als je de dimmer ingedrukt houdt gaat het met sprongetjes van laten we zetten 10%. Dit moet vloeiender kunnen toch? Ik heb al zitten spelen met 'transition' in onderstaande yaml code, maar die accepteert ie niet. Iemand die zo weet welk stukje code ik nog moet toevoegen om het dimmen wat smoother te laten verlopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DzHNClpnG1dIaRsB7qPLliijno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HT5jKDgmlUqxKy1qjN5ZveOP.png?f=user_large
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:08:
@spokje Zou niet moeten gebeuren na aanpassen van een automation. Of heb je ze toevallig een initial value meegegeven?
Nee, sowieso is het raar dat ze allemaal op 'off' gaan, ookal pas ik maar één automation aan?

[ Voor 73% gewijzigd door spokje op 06-01-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@MaeslantWaarschijnlijk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
    data:

Ja, YAML is extreem gevoelig voor spaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@spokje Zou niet moeten gebeuren na aanpassen van een automation. Of heb je ze toevallig een initial value meegegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:58
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:05:
@MaeslantWaarschijnlijk:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  action:
    data:

Ja, YAML is extreem gevoelig voor spaties ;)
Helaas, maar zou er een delay in moeten? Dat de versterker eerst aangaat, en 5 seconden later het volume wordt aangepast?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  action:
  - delay:
       seconds: 5
    data:

[ Voor 23% gewijzigd door Maeslant op 06-01-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Ik heb een Odroid N2 en draai hierop HA supervised. Nu heb ik net geupgrade naar 2021.1 maar die komt niet meer op. Ik zie wel HA draaien en in de logs staan 4 regels zonder foutmelding.

Heb googled maar kan ook niets vinden qua rollback in supervised. Geen idee hoe dit werkt?

Met docker-compose kon ik het altijd wel eenvoudig wel weer repareren maar hoe kan ik vanaf de cli terug gaan naar 2020.12.1?

docker pull homeassistant/odroid-n2-homeassistant:2020.12.1

en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@spokje Ja, raar is het wel want ik heb er geen last van. Hoe heb je de input_booleans aangemaakt? UI of YAML?

@Maeslant Misschien, je kant het zo proberen. Ik heb geen ervaring met Chromecast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
@Vaevictis_

Zoiets? Of is dat niet supervised?
code:
1
ha core update --version 2020.12.1

[ Voor 15% gewijzigd door RudolfR op 06-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-08 22:57
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt voor jouw reacties. Sorry dat ik nu pas weer reageer. Heb nu het probleem doormiddel van jouw hulp van dag verbruik goed kunnen krijgen.

Grafana dag verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X_zE8c4MKx7U8dsGCzn3ecgHlw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7w2rqVfvYhCjTjNeRrNHHyJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar wanneer er een nieuw dag aanbreekt. Gaat de dag teller perfect opnieuw tellen. Maar zijn de gegevens van de dag ervoor helemaal niet meer zichtbaar. Zie de foto.

Zou je weten wat ik daar mogelijk nog fout heb. Dit is de code die ik nu gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JnNxV2_oq3hD75uORHmvpITztE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5SbFCKiH5mFgPiAGXJD9Irs.jpg?f=fotoalbum_medium

@Hmmbob
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:13:
[...]

begin anders eerst een met de 'drop down selectie' queries. bouw die query op zodat je ook daadwerkelijk data krijgt

- Selecteer je kwh measurement
- plusje bij where, entity_id
- = 'diany xxx'
- dan klikken op de de $_interval en daar '24h' invullen

je zou dan data moeten zijn die per 24h gegroepeerd wordt. In dit geval het gemiddelde over 24h.

Werkt dit, dan kan je omschakelen naar 'text' query modus en 'mean(xxx)' vervangen door 'last(xxxx)' :)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Mede dankzij de hulp hier draait de conbee 2 nu met Deconz en HA. Wat me alleen opvalt is dat ik de lampen in Deconz/Phoscon andere namen heb gegeven maar dat ik in HA de originele namen nog zie.

Dat werkt anders dan de combinatie HUE/HA, als ik op de Hue Hub namen aanpas zijn die direct ook aangepast in HA.

Het lijkt me het handigst te renamen bij de bron hub voor consistentie. Werkt dat bij Deconz/Phoscon anders? kan ik de aangepaste namen op een of andere manier pushen/forceren naar HA of moet ik ze op twee plekken renamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Iemand ervaring met EMS Gateway en HA?

Ik heb eigenlijk bijna alles wat ik wil, echter zou ik graag nog wat controle willen hebben over mijn SWW.

deze code staat in de EMS-ESP guide
maar waar moet ik dat ergens zetten?
ben nog maar juist bezig met HA (<48hr)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: mqtt
  name: Warm Water
  modes:
    - "auto"
    - "off"
  min_temp: 40
  max_temp: 60
  temp_step: 1

current_temperature_topic: "ems-esp/boiler_data_ww"
  temperature_state_topic: "ems-esp/boiler_data_ww"
  mode_state_topic: "ems-esp/boiler_data_ww"

current_temperature_template: "{{ value_json.wWCurTemp }}"
  temperature_state_template: "{{ value_json.wWSelTemp }}"
  mode_state_template: "{% if value_json.wWActivated == 'off' %} off {% else %} auto {% endif %}"

temperature_command_topic: "ems-esp/boiler"
  mode_command_topic: "ems-esp/boiler"

Alvast bedankt.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandersmit24
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 20:31
Denga schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:53:
[...]

Werkt het nu dan? Want volgens mij hebben jullie vanavond nog een melding gehad, dus dat zou 'm moeten hebben triggeren...
Klopt, goed gezien :*) Hij ging af maar pas bij de afmelding. Daarna ging hij meerdere malen (lees: ging als een malle) terwijl de Brandweerrooster app slecht 1x afging bij de eerste melding en de afmelding.

Op de Github pagina van de intergration zag ik nu in een voorbeeld een condition waarin attribute state niet None mag zijn. Dit heb ik nu toegevoegd aan de automation. Verklaart echter niet waarom de melding meerdere malen binnenkomt in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vdb_uuoImMUjeCDLJ1kB4VJQeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0CNjQbWwYmPWDkoVzkzceLTT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEdiC85z3BW_Tmz9CqPGRbtCzNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpyVP2ToiTCoLZ6TuEgzECoT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjc0LWVKFdRskn-uvInHC8TyoYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eNRFoLdAWoMSJWB45aZGviYg.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Melding brandweer - TTS Sonos
trigger:
    entity_id: sensor.incidents
    attribute: id
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.incidents
        state: None
action:
  - service: media_player.media_stop
    data:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
        - media_player.slaapkamer
    data:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
      volume_level: 0.45
  - service: media_player.play_media
    data_template:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
      media_content_id: '{{ state_attr(''sensor.incidents'', ''message_to_speech_url'') }}'
      media_content_type: music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
alexke1988 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:59:
Iemand ervaring met EMS Gateway en HA?

Ik heb eigenlijk bijna alles wat ik wil, echter zou ik graag nog wat controle willen hebben over mijn SWW.

deze code staat in de EMS-ESP guide
maar waar moet ik dat ergens zetten?
ben nog maar juist bezig met HA (<48hr)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: mqtt
  name: Warm Water
  modes:
    - "auto"
    - "off"
  min_temp: 40
  max_temp: 60
  temp_step: 1

current_temperature_topic: "ems-esp/boiler_data_ww"
  temperature_state_topic: "ems-esp/boiler_data_ww"
  mode_state_topic: "ems-esp/boiler_data_ww"

current_temperature_template: "{{ value_json.wWCurTemp }}"
  temperature_state_template: "{{ value_json.wWSelTemp }}"
  mode_state_template: "{% if value_json.wWActivated == 'off' %} off {% else %} auto {% endif %}"

temperature_command_topic: "ems-esp/boiler"
  mode_command_topic: "ems-esp/boiler"

Alvast bedankt.
Ik zou verwachten in je configuration.yaml van HA, maar dat ligt ook een beetje aan hoe je het ingericht hebt, ik heb switches en lights bijvoorbeeld in aparte files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Laatst online: 20:07
Ook een idee.
Ik heb van de webinterface van HA een nativefier app gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
GoBieN-Be schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:31:
Ook een idee.
Ik heb van de webinterface van HA een nativefier app gemaakt.
Ik ken nativefier niet, maar de iOS app werkt al even op OSX, daarin krijg je ook sensoren van je Mac wat weer mogelijkheden opent voor automatiseringen.
https://github.com/home-assistant/iOS/releases, sinds kort ook in de App Store trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
golles schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:14:
[...]

Ik ken nativefier niet, maar de iOS app werkt al even op OSX, daarin krijg je ook sensoren van je Mac wat weer mogelijkheden opent voor automatiseringen.
https://github.com/home-assistant/iOS/releases, sinds kort ook in de App Store trouwens.
Dank voor deze tip! Dit was mij even ontgaan. Biedt inderdaad wel mogelijkheden voor gebruik van (Nord)VPN uit te schakelen bij thuisnetwerk en werknetwerken, ga eens kijken. Tenzij iemand hier al iets voor heeft liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Ik heb nog de originele Xiaomi robot stofzuiger, deze dus:

https://www.xiaomiproducts.nl/xiaomi-mi-robot-vacuum-v1.html

Ik wil deze nu ook graag in HA integreren. Na wat online opzoekwerk zie ik echter door het bos de bomen niet meer. Veel tutorials zijn ook al vrij oud en refereren nog naar de oude Xiaomi Home app, of ze zijn gebaseerd op nieuwere Roborock modellen. Heeft hier iemand misschien een werkende tutorial (of een link) om dit voor elkaar te krijgen? Veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
Turbotrent schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:53:

Ik wil deze nu ook graag in HA integreren. Na wat online opzoekwerk zie ik echter door het bos de bomen niet meer. Veel tutorials zijn ook al vrij oud en refereren nog naar de oude Xiaomi Home app, of ze zijn gebaseerd op nieuwere Roborock modellen. Heeft hier iemand misschien een werkende tutorial (of een link) om dit voor elkaar te krijgen? Veel dank!
Ik heb de api key via een iphone backup uit de app gehaald. Deze geintegreerd in HA, en dat werkt als een zonnetje.

Zie het kopje alternative methods hier:
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_miio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 07:02
Sinds kort (kerstprojrctje) ook aan home assistant begonnen. Een en ander werkt erg intuïtief moet ik zeggen.

Waar ik echter tegen aanloop is dat na een dag of 8 (is nu dus 2x gebeurd) de nest integratie stopt met werken. Ik moet deze dan verwijderen en opnieuw toevoegen. Iemand die dit probleem herkent en/of een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:30:
@Side-Kick USB3 stoort niets hoor, dat werkt prima. De WLAN/BT is waarom je een Zigbee stick wat ruimte wil geven.
Begrijp ik nu dat USB boot / opslag niet kan op een PI3b maar alleen vanaf 3b+ ?
Ik zit ook nog gewoon op een sd kaart. Maar met de p1 kabel zal ik maar database traffic krijgen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Zolang de opslag herkent wordt kan je het gebruiken als opslag. Pi Zero zou het dus al moeten kunnen :+ USB boot wordt vanuit HA officieel niet ondersteund. De Pi zelf ondersteund het vanaf de Pi 2 v1.2 met uitzondering van de Zero. Maar op alle modellen voor de 3B+ moet je het eerst zelf aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

water_escape schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Begrijp ik nu dat USB boot / opslag niet kan op een PI3b maar alleen vanaf 3b+ ?
Ik zit ook nog gewoon op een sd kaart. Maar met de p1 kabel zal ik maar database traffic krijgen.
Booten vanaf usb kan volgens mij vanaf versie Pi 2B v1.2 en nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Danielson schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:41:
Ik kwam bij de Kruidvat deze deurbel tegen: https://www.kruidvat.nl/k...rt-videodeurbel/p/5314310

Iemand al eens uitgezocht wat de mogelijkheden van deze deurbel zijn i.c.m. Home Assistant?
Enige deurbel die een beetje werkt met Home assistant is de Armcrest AD110 (voor zover ik weet), deze heb ik ook en heeft een RTSP feed, Motion sensor en online sensor.

Deze van de kruidvat gaat waarschijnlijk via de Tuya cloud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
Septillion schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:44:
@water_escape Zolang de opslag herkent wordt kan je het gebruiken als opslag. Pi Zero zou het dus al moeten kunnen :+ USB boot wordt vanuit HA officieel niet ondersteund. De Pi zelf ondersteund het vanaf de Pi 2 v1.2 met uitzondering van de Zero. Maar op alle modellen voor de 3B+ moet je het eerst zelf aanzetten.
thx. booten hoeft niet persee. vooral opslag naar een usb stick bijvoorbeeld. Dat is het zware voor de SD nu begrijp ik.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Laatst online: 17:47
Ff een vraagje; Zijn er hier medetweakers die Home Assistant op ESXI hebben draaien?
Zo ja, hebben jullie VMtools geinstalleerd op de Home Assist Core? Kan nergens vinden hoe dat moet in de core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

JayOne schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:20:
[...]

Je kunt ook gewoon kiezen voor een VM binnen ProxMox waar je HA inclusief OS draait, geen gedonder meer met eventuele unsupported/unhealthy setups. Binnen een uurtje ben je up en running wanneer je een snapshot hebt.
Zit je dan niet met ip adressen o.i.d?

Ik heb mijn productie HA op een raspberry Pi 4 draaien( HassOS).
Wanneer ik hier een snapshot van maak en wil uitrollen op mijn clean install Hassos duurt het lang voordat die opkomt. Vaak is de web interface na een aantal uur nog steeds niet bereikbaar, 1 keer is het mij gelukt maar ontbraken er veel addons terwijl deze wel in het snapshot zitten.

Mijn idee is dan nu ook om de hassos op proxmox opnieuw te gaan opbouwen naast mijn pi 4 instasntie als het niet anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
Als je dan toch Proxmox gebruikt is een LXC veel netter in mijn ogen. Minder resources nodig, snellere backups, USB devices zijn te delen over meerdere LXC. Alleen maar voordelen in mijn ogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

haborym schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:04:
Ff een vraagje; Zijn er hier medetweakers die Home Assistant op ESXI hebben draaien?
Zo ja, hebben jullie VMtools geinstalleerd op de Home Assist Core? Kan nergens vinden hoe dat moet in de core.
Ik heb de HassOS OVA template gebruikt, zit het dan al wel ingebakken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
haborym schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:04:
Ik heb hem op ESXI draaien

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kjhIvzC.png

Maar heb niet de core volgens mij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D3c02Od.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
lolgast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:12:
Als je dan toch Proxmox gebruikt is een LXC veel netter in mijn ogen. Minder resources nodig, snellere backups, USB devices zijn te delen over meerdere LXC. Alleen maar voordelen in mijn ogen :)
Hmmm in het geval van alleen HA Core zou ik je gelijk geven, maar voor de volledige HassOS installatie lijkt me een VM installatie (op basis van OVA template) toch toekomstbestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
JayOne schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Hmmm in het geval van alleen HA Core zou ik je gelijk geven, maar voor de volledige HassOS installatie lijkt me een VM installatie (op basis van OVA template) toch toekomstbestendiger.
Dat is mijn omgeving niet met je eens :9
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8xSK15k.png Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PuOCuwc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Laatst online: 17:47
Quad schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Ik heb de HassOS OVA template gebruikt, zit het dan al wel ingebakken.
Inderdaad, daar is het ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
lolgast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar dat is toch een compleet andere setup. Je maakt gebruikt van een Supervised installatie. Ik maak gebruik van de full experience installatie op basis van een ova-template.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORazNdlIs1Bnf0LeA0RGxr3IEG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8hsQnYIjfULyqI1FLTZ2DlB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Turbotrent schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:53:

Je kan hem ook root'en, dan is integratie makkelijker (en beter te besturen):
https://github.com/Hypfer/Valetudo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:18:
Announcement op discord:

[...]

Home Assistant channel: YouTube: YouTube

Home Assistant Conference playlist
YouTube: YouTube

Opening keynote
[YouTube: Opening Keynote - Home Assistant Conference 2020]

Closing keynote
[YouTube: Closing Keynote - Home Assistant Conference 2020]
Er zijn meer video's van de verschillende sessies online gekomen:Volledige playlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dolbyadt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:29:

Zou je weten wat ik daar mogelijk nog fout heb. Dit is de code die ik nu gebruik
[Afbeelding]

[...]
query lijkt goed.
Weet je zeker dat je data op die dagen hebt?

Let wel weer op je timerange! in je query gebruik je $timeFilter maar bovenin zie ik 'today' staan. Ik snap ook niet hoe je de timeshift in je maandgrafiek voor elkaar krijgt (blauwe letters 30 days) zonder dat je dat in je query programmeert / terwijl je timerange bovenin op 'today' staat. Mogelijk een optie in het panel zelf? Ik ben daar niet mee bekent.

Anyway, probeer je query eens in explore, zorg dat je timerange dus op last 30 days staat.

Het kan ook nog aan je data liggen: als de laatste waarde op die dag nu net een 0 (of heel laag getal is) dan wordt dat de waarde voor die dag. Dit zou voor kunnen komen als de tijd van influxdb en je daikin niet gelijk lopen: Daikin vind het net na middernacht en rapporteert en 0 (of 0.3 of whatever) en influxdb vind het nog voor middernacht en zegt dus dat DAT de laatste waarde voor die dag is. Je kan dat oplossen door ipv last, max te gebruiken.

Vergeet het volgende ook niet: als influxdb data voor een tijdspan rapporteert dan is dat wordt dat altijd met de begintijd van de tijdspan gerapporteert. BV: 155kw op 2021-01-03 om 23:59 wordt dus als data gerapporteerd met tijd 2021-01-03 00:00 en niet met tijd 20201-01-03 23:59, omdat je op die 24h groepeert. Voor een groupering van 24h niet heel spanned maar zorgde bij mij wel voor veel verwarring toen ik naar problemen aan het zoeken was en data met kleinere spanne ging vergelijken.

Zet anders eens een datadump ergens weg die ik kan downloaden van die 31 dagen data. als je problemen blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Supervised != "Complete Home Assistant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
lolgast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:12:
Maar dan heb je toch een niet-ondersteunde setup? Dat is toch wat anders dan HAS OS.

@Hmmbob en @JayOne waren me voor :+

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-01-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
n0ss schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Zit je dan niet met ip adressen o.i.d?
Waar denk je precies aan? het is idd dan een setup met meerder lagen over elkaar maar als je netjes de poorten forward of de netwerken bridged merk je daar niets van, dat is wel het extra werk want in dat 'uurtje' waar @JayOne het over heeft.
Ik heb mijn productie HA op een raspberry Pi 4 draaien( HassOS).
Wanneer ik hier een snapshot van maak en wil uitrollen op mijn clean install Hassos duurt het lang voordat die opkomt. Vaak is de web interface na een aantal uur nog steeds niet bereikbaar, 1 keer is het mij gelukt maar ontbraken er veel addons terwijl deze wel in het snapshot zitten.

Mijn idee is dan nu ook om de hassos op proxmox opnieuw te gaan opbouwen naast mijn pi 4 instasntie als het niet anders kan.
Ik heb ook niet zo'n success met de snapshots gehad de ene keer dat ik het gebruikt hebt. Ik vermoed dat het komt door versie verschillen (tijd tussen genomen snapshot en restore had meerder HA updates gehad) maar heb er nooit naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Maar dan heb je toch een niet-ondersteunde setup? Dat is toch wat anders dan HAS OS.

@Hmmbob en @JayOne waren me voor :+
Ik heb voordat ik de snapshot maakte gezorgd dat beide instanties op dezelfde versie zaten, denk niet dat het probleem daar ligt. Maar kan het eventueel nogmaals proberen.

IP address denk ik aan de verschillende instanties de webinterface, misschien zitten er onderwater toch verwijzingen naar de oude instantie wat er voor kan zorgen dat het e.e.a niet geladen wordt., maar ga er van het weekend nogmaals even voor zitten en het even proberen. Ik lees hieronder dat het simpel gaat. Wellicht is dit recent veranderd of heb ik wat verkeerd gedaan.

[ Voor 29% gewijzigd door n0ss op 07-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Waar denk je precies aan? het is idd dan een setup met meerder lagen over elkaar maar als je netjes de poorten forward of de netwerken bridged merk je daar niets van, dat is wel het extra werk want in dat 'uurtje' waar @JayOne het over heeft.

[...]

Ik heb ook niet zo'n success met de snapshots gehad de ene keer dat ik het gebruikt hebt. Ik vermoed dat het komt door versie verschillen (tijd tussen genomen snapshot en restore had meerder HA updates gehad) maar heb er nooit naar gekeken.
Bij mij verliep de installatie in dat opzicht vlekkeloos. Her en der wat aanpassingen moeten doen omdat HA op een ander IP zat, dus de router en mobiele app moesten aangepast worden, maar dat was het ook wel zo'n beetje.

Ook in het verleden weinig problemen gehad met het terugzetten van een snapshot. Snapshot terugzetten, database weggooien wanneer er toch issues waren en de boel draaide weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
JayOne schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Bij mij verliep de installatie in dat opzicht vlekkeloos. Her en der wat aanpassingen moeten doen omdat HA op een ander IP zat, dus de router en mobiele app moesten aangepast worden, maar dat was het ook wel zo'n beetje.
Ja inderdaad moet niet zo'n uitdaging zijn :) tip: je fixed misschien wel het HA ip in je router op de MAC? mac dan dat mac instellen als mac op je virtuele host. ALS je dan je virtuele netwerk bridged krijgt ie zelfs gewoon z'n oude ip van je router ;) of je geeft natuurlijk de mac van je virtuele HA op in de router. Als je het draait in een NAT opstelling op een linux host zou je zelfs dan het ip/mac nog als extra ip simpel aan je host kunnen toekennen (wie weet kan dat ook op win maar daar ben ik niet mee bekend). Ik het wel alles op subdomeinen hangen. Hoef je iig nooit meer de urls in de apps ed te vervangen maar een 1 dns entry.
Maar ja, tweakers denken altijd te ver :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-01-2021 13:26 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.