Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
n0ss schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Ik heb voordat ik de snapshot maakte gezorgd dat beide instanties op dezelfde versie zaten, denk niet dat het probleem daar ligt. Maar kan het eventueel nogmaals proberen.

IP address denk ik aan de verschillende instanties de webinterface, misschien zitten er onderwater toch verwijzingen naar de oude instantie wat er voor kan zorgen dat het e.e.a niet geladen wordt., maar ga er van het weekend nogmaals even voor zitten en het even proberen. Ik lees hieronder dat het simpel gaat. Wellicht is dit recent veranderd of heb ik wat verkeerd gedaan.
Voor HA zelf maakt het niet uit, HA 'weet' namelijk niet hoe het netwerk eruit ziet en gooit alles op zijn interne netwerk van de verschillende docker images.

Voor 'jou' is het iets lastiger omdat je in meerder netwerken moet gaan denken (je vm is weer een eigen netwerk, afhankelijk hoe je het inricht). Ik ben niet bekend met proxmox maar het is gangbaar dat een VM een guest start in NAT modus. Dus je host is dan een 'router', je vm een pc in het netwerk. Eigenlijk dus exact hoe je thuisnetwerk via je router (/modem) aan het www hangt. dat betekend in dat geval dat je HA dus niet direct te benaderen is (immers is je thuis pc dat ook niet achter je router/modem). In dat geval moet je op de vm-host portforwarding gebruiken.

Een andere standaard oplossing is het netwerk in bridged mode te draaien. De vm guest deelt dan het netwerk van de host. het is alsof de host een 'switch' is geworden waar de host zelf aan hangt, maar ook je VM. De VM hangt dan in je LAN alsof het een nieuwe fysieke pc is die je aansluit. Hij kan dus met router praten en kan dus ook direct van je router een ip krijgen. In dat geval werkt het 'als vanouds'. Mogelijk dat er niet standaard inkomend verkeer naar de guest toegelaten wordt en zul je dat moeten toestaan oid maar het is dan eigenlijk nooit nodig om met poorten of andere netwerk items te moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zoals velen wel weten heb je veel verschillende manieren van aanwezigheids- en/of slaapdetectie. In dit geval zou ik het willen hebben over de slaapkamer / het bed, om dat te kunnen koppelen aan een goedwerkende 'slaapmodus':

1. Via de hass app de 'oplaadsensor' naar hass sturen; als de telefoon van zowel mijn vrouw en ik (naast ons bed) opladen na bijv. 21.00, dan gaat het huis in de slaapmodus. (lampen uit, verwarming uit, alarm beneden aan)

2. Beweging: als er bijv. 1 uur geen beweging is geweest in de woonkamer, en op zolder wél, schakel naar slaapmodus

3. Gewicht: load Cells onder de poten van het bed / de bedden. Op basis van de belasting kan bepaald worden dat het bed bezet is.

4. vibrationsensor: onder het bed (lattenbodem/boxspring) een vibrationsensor hangen, die bepaalt dat het bed in gebruik is.

5. aanwezigheidsmatje zelf maken voor weinig zoals hier: https://medium.com/@qz_li/smart-bed-7de9ad55276e

6. Een simpele knop bij het bed om in te drukken als je gaat slapen :)

Ik ben bezig geweest met een vibratiesensor (aqara) die ik nog had liggen. Helaas blijkbaar te weinig beweging om hem te doen 'shaken'. Nu maar eens beginnen met load cells (met een hx711 amplifier), omdat het leuk is, en dat matje met zilverfolie wil ik ook weleens proberen.

Wat doen jullie om je huis in sleepmode te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koelkast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:25:

3. Gewicht: load Cells onder de poten van het bed / de bedden. Op basis van de belasting kan bepaald worden dat het bed bezet is.
Dat is wel een hele goede... nooit aan gedacht. Ik heb geen idee wat zoiets zou kosten maar mijn gevoel zegt gelijk: flink meer dan een standaard sensor. Ik zou proberen of het niet te combineren is.
BV een mechanische contructie - hefboompje, veer - wat je als mechanische loadcel gebruikt. de verplaatsing kan je dan gebruiken om een schakelaar of reed contact te schakelen (die standaard zigbee spullen kosten je 10e)

Ik ging er dus gelijk al van uit dat je over electrische loadcellen sprak :+

Leuk idee.. gaat ook op mijn lijstje.

Ik heb nu.... een knop >:)

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-01-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
Zoals velen wel weten heb je veel verschillende manieren van aanwezigheids- en/of slaapdetectie. In dit geval zou ik het willen hebben over de slaapkamer / het bed, om dat te kunnen koppelen aan een goedwerkende 'slaapmodus':

1. Via de hass app de 'oplaadsensor' naar hass sturen; als de telefoon van zowel mijn vrouw en ik (naast ons bed) opladen na bijv. 21.00, dan gaat het huis in de slaapmodus. (lampen uit, verwarming uit, alarm beneden aan)

2. Beweging: als er bijv. 1 uur geen beweging is geweest in de woonkamer, en op zolder wél, schakel naar slaapmodus

4. vibrationsensor: onder het bed (lattenbodem/boxspring) een vibrationsensor hangen, die bepaalt dat het bed in gebruik is.

5. aanwezigheidsmatje zelf maken voor weinig zoals hier: https://medium.com/@qz_li/smart-bed-7de9ad55276e

Ik ben bezig geweest met een vibratiesensor (aqara) die ik nog had liggen. Helaas blijkbaar te weinig beweging om hem te doen 'shaken'. Nu maar eens beginnen met load cells (met een hx711 amplifier), omdat het leuk is, en dat matje met zilverfolie wil ik ook weleens proberen.

Leuke post! Was me nog niet bewust van zoveel mogelijkheden maar ik ben ook op zoek naar een goede manier om mijn huis op slaapmodus te zetten. Vind tijdsgebonden instellingen niet precies genoeg, en dus aan het oriënteren op andere opties.

Wat betreft jouw suggesties wil ik op een aantal reageren:
1. Dit heb ik geprobeerd, maar op mijn iPhone stuurt hij geen update naar HA als ik de app niet open of er een zodanige locatiewijziging plaatsvindt. In de praktijk bleek dit voor mij dus niet te werken, ik ging als compensatie als ik mijn telefoon aan de lader had gelegd nog even snel de HA app openen maar dat is natuurlijk onnodig compensatiegedrag.
2. Hier zie ik ook nog wel potentie in, kan wellicht wat foutgevoelig zijn maar zeker het overwegen waard. Kwestie van de juiste logica bepalen en uitproberen. Ik heb nog wat Aqara sensoren liggen, ik denk dat ik hier eens mee bezig ga!
3. Dit had mijn voorkeur, staat nog steeds op de hobbyprojectlijst maar op het moment geen concrete actie.
5. Hoe handig is dit bij het bed verschonen? Als mijn vriendin en/of ik bezig ga met het bed verschonen en ik moet eerst voorzichtig allerlei kabels en alufoliebladen opzij leggen is de lol er snel vanaf denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Dat is wel een hele goede... nooit aan gedacht. Ik heb geen idee wat zoiets zou kosten maar mijn gevoel zegt gelijk: flink meer dan een standaard sensor. Ik zou proberen of het niet te combineren is.
BV een mechanische contructie - hefboompje, veer - wat je als mechanische loadcel gebruikt. de verplaatsing kan je dan gebruiken om een schakelaar of reed contact te schakelen (die standaard zigbee spullen kosten je 10e)

Load Cells
Goh duur hoor die load sensors ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Maarja, we zijn tweakers he :9~
Die load cells kosten niet zoveel, het kost meer tijd om alles aan te sluiten :)
Voor een tientje heb je een set van die load cells. Zelfde spul als onder een personenweegschaal. Kan je ook gewoon je gewicht bijhouden terwijl je slaapt :)

Een knop onder het bed zou ook nog wel wat zijn, die dan (dus) automatisch wordt ingedrukt. Met die aqara knoppen (groot en rond) zou dat moeten kunnen. Maar die loadcells zijn zo leuk, en die zilverfolie DIY-oplossing zoals in de link ga ik binnenkort eens maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49

Dit is ook 1 van de dingen die ik nog heel graag wil, bij mij werkt 1 niet, omdat ik mijn telefoon niet 's nacht laad.
2 Ik heb hier wat mee gespeeld, maar dat werkt (hier) niet lekker, als je lekker op de bank ligt een filmpje te kijken, dan kan er zo voor meer dan een uur geen beweging zijn. Als ik slaap modus zou willen activeren wil ik niet dat mn lampen nog een uur aan blijven.
3 vind ik heel interessant, maar als je dit onder de poten van het bed doet, dan vind ik dat persoonlijk lelijk, maar misschien kan het ergens anders?
4 heb al maanden 1 tussen mn matras en top matras, naar bed gaan zou misschien nog wel te detecteren zijn, maar van bed af is lastiger, het gebeurt regelmatig dat de sensor 1-2 uur geen beweging detecteerd (ben waarschijnlijk een rustige slaper).
5 bedankt voor de link, hier ga ik even naar kijken.
6 dit zal goed werken, maar niet echt "automation"

Iets anders is nog een esphome met bluetooth le om te detecteren dat de telefoons in een bepaalde ruimte zijn, geen idee hoe goed het bereik hiervan is.
En wat ik zelf nog zat te denken is een deur/raam sensor open te maken en deze zo aan te passen dat er een knop op komt en dan deze onder het matras leggen, deze knop moet dan genoeg weerstand hebben (veer oid) dat hij alleen ingedrukt wordt bij voldoende gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

Deze methode gebruik ik dmv van een aqara button. Enkele klik en mijn huis gaat in slaapstand, waarna een aantal acties worden uitgevoerd. 's ochtends zet ik door middel van een dubbele klik de cv aan. Inmiddels ook een Lenovo smartwekker en wil de button gebruiken voor een snooze functie (long press).

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:08
1 Kan je natuurlijk ook van de andere kant benaderen. Ofwel, stop je lader in een metering plug en zie wanneer er vraag van vermogen is.

Zelf doe ik het met 6, maar is dit de knop bij de woonkamerdeur (en de knop bij de voordeur kan hetzelfde). Nu wil ik dat ook nog naar de slaapkamer gaan brengen maar dat is de laatste non-smart ruimte :+ En dan te koppelen met de nachtlampjes. Dan zou ik eventueel ook anders kunnen handelen slapen vs weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JayOne schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:16:
[...]

's ochtends zet ik door middel van een dubbele klik de cv aan.
Dat gebeurt bij mij dan weer als ik de lader van mijn telefoon unplug tussen 06:45 en 08:30 :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: turn_on_toon
  alias: "Temp: Toon aan"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.sm_a505fn_charger_type
      to: "none"
      from: "ac"
  condition:
    - condition: and
      conditions:
        - condition: time
          after: "06:45:00"
          before: "08:30:00"
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.room_temperature
          below: 19.5
  action:
    - service: climate.set_preset_mode
      data:
        entity_id: climate.woonkamer
        preset_mode: home

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Laatst online: 26-08 08:06
Hmmbob schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Dat gebeurt bij mij dan weer als ik de lader van mijn telefoon unplug tussen 06:45 en 08:30 :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: turn_on_toon
  alias: "Temp: Toon aan"
  trigger:
      entity_id: sensor.sm_a505fn_charger_type
      to: "none"
      from: "ac"
  condition:
    - condition: and
      conditions:
        - condition: time
          after: "06:45:00"
          before: "08:30:00"
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.room_temperature
          below: 19.5
  action:
    - service: climate.set_preset_mode
      data:
        entity_id: climate.woonkamer
        preset_mode: home

Heb hem ook in een wekker script te zitten, maar ik zet niet altijd de wekker. Dus als fallback de button bij het bed.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Hier gebruik ik een script en roep welterusten tegen GoogleHome om deze te starten:
  • alle lampen uit
  • TV en/of radio (Google home) uit
  • nachtmodus aan (overloop licht + wc licht naar 5%)
  • termostaat naar nachtstand
Als backup gebeurd dit ook als zowel mijn als mijn vrouw haar telefoon aan de lader zit

Zodra 1 telefoon van de lader word gehaald tss 06:00-08:30 gaat het keukenlicht aan
Zodra de 2e telefoon van de lader gehaald wordt gaat de nachtmodus uit en de termostaat weer aan.

Dit om te voorkomen dat indien iemand vroeg opstaat ook de nachtmodus al wordt uitgeschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Voor HA zelf maakt het niet uit, HA 'weet' namelijk niet hoe het netwerk eruit ziet en gooit alles op zijn interne netwerk van de verschillende docker images.

Voor 'jou' is het iets lastiger omdat je in meerder netwerken moet gaan denken (je vm is weer een eigen netwerk, afhankelijk hoe je het inricht). Ik ben niet bekend met proxmox maar het is gangbaar dat een VM een guest start in NAT modus. Dus je host is dan een 'router', je vm een pc in het netwerk. Eigenlijk dus exact hoe je thuisnetwerk via je router (/modem) aan het www hangt. dat betekend in dat geval dat je HA dus niet direct te benaderen is (immers is je thuis pc dat ook niet achter je router/modem). In dat geval moet je op de vm-host portforwarding gebruiken.

Een andere standaard oplossing is het netwerk in bridged mode te draaien. De vm guest deelt dan het netwerk van de host. het is alsof de host een 'switch' is geworden waar de host zelf aan hangt, maar ook je VM. De VM hangt dan in je LAN alsof het een nieuwe fysieke pc is die je aansluit. Hij kan dus met router praten en kan dus ook direct van je router een ip krijgen. In dat geval werkt het 'als vanouds'. Mogelijk dat er niet standaard inkomend verkeer naar de guest toegelaten wordt en zul je dat moeten toestaan oid maar het is dan eigenlijk nooit nodig om met poorten of andere netwerk items te moeten werken.
Ik snap wat je bedoelt en ga even stoeien.

Zou inprincipe gewoon moeten werken aangezien mijn router de enige DHCP is in mijn netwerk en mijn VM ook netjes een IP adres krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kodess schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Load Cells
Goh duur hoor die load sensors ;)
Ik pas ze bij mijn werk toe maar dat zijn totaal andere prijsklasses... had beter even kunnen zoeken :Y) hebben hebben hebben!
golles schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:10:
3 vind ik heel interessant, maar als je dit onder de poten van het bed doet, dan vind ik dat persoonlijk lelijk, maar misschien kan het ergens anders?
ligt er aan wat voor constructie je hebt maar kan ook tussen de lattenbodem en frame bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
haborym schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:04:
Ff een vraagje; Zijn er hier medetweakers die Home Assistant op ESXI hebben draaien?
Zo ja, hebben jullie VMtools geinstalleerd op de Home Assist Core? Kan nergens vinden hoe dat moet in de core.
Mijn testomgeving werkt op ESXI met een Debian 10 VM en daarop HA supervised. De VMtools staan bij mij alleen geïnstalleerd op Debian. De testomgeving doet gelijk dienst als vervanging voor het geval mijn Pi er mee uit zou scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
n0ss schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en ga even stoeien.

Zou inprincipe gewoon moeten werken aangezien mijn router de enige DHCP is in mijn netwerk en mijn VM ook netjes een IP adres krijgt.
Krijgt de VM-guest een ip adress in je LAN range? dan is het gebridged inderdaad.

De VM host (proxmox) zal er zoiezo wel voor zorgen dat HA een ip krijgt... maar dan van het Proxmox interne netwerk als het netwerk niet gebridged is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Edit: NM

[ Voor 98% gewijzigd door spokje op 07-01-2021 17:10 . Reden: Dit had ik beter in het Zigbee2MQTT topic kunnen posten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feenstn schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:53:
Hier gebruik ik een script en roep welterusten tegen GoogleHome om deze te starten:
  • alle lampen uit
  • TV en/of radio (Google home) uit
  • nachtmodus aan (overloop licht + wc licht naar 5%)
  • termostaat naar nachtstand
Als backup gebeurd dit ook als zowel mijn als mijn vrouw haar telefoon aan de lader zit

Zodra 1 telefoon van de lader word gehaald tss 06:00-08:30 gaat het keukenlicht aan
Zodra de 2e telefoon van de lader gehaald wordt gaat de nachtmodus uit en de termostaat weer aan.

Dit om te voorkomen dat indien iemand vroeg opstaat ook de nachtmodus al wordt uitgeschakeld...
Slim ook, al is dat bij ons dankzij die conditie op time niet nodig :)

Stiekem wordt de verwarming óók aangezet als de PIR in de woonkamer tussen die tijden beweging ziet, maar dat was niet zo relevant voor mijn voorbeeld dus dat had ik eruit gelaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
rroetenberg schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:05:
[...]

Ik heb gisteren toevallig de ali1 opgehangen in huis (4 stuks). Werken tot nu toe prima. Alleen wel veel moeite gehad om de apparaten toe te voegen in de app. Daarna is het heel makkelijk! Schijnt dat je ze kunt voorzien van de tasmota firmware, maar nog geen idee hoe.
Ik was benieuwd of je nu na een tijdje korte feedback kon geven over deze aansturing?
Wat is de accuduur ongeveer?
Hoe en hoe vaak gebruik jij hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:52
b0On schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Ik was benieuwd of je nu na een tijdje korte feedback kon geven over deze aansturing?
Wat is de accuduur ongeveer?
Hoe en hoe vaak gebruik jij hem?
Ik heb ze sinds begin november in gebruik ongeveer en heb nog niet hoeven opladen tot nu toe. De aansturing is prima, echter had ik 4 aparte USB devices gekocht en dit geeft wel problemen (gordijnen die niet omhoog of naar beneden gingen, verbinding met USB stick kwijt was enzovoort). Heb daarna een USB device opgestuurd gekregen die 6 apparaten aan kan, nu werkt het al een paar dagen goed.

Zou daar dus bij de bestelling wel goed naar kijken. Gebruik de motoren 2x per dag. Maar nog geen automations enzo gemaakt in HA, maar wel een Gordijnen groep aangemaakt die ik via Google Home aanroep.

Zag wel dat ze tegenwoordig ook Zigbee hebben (ik heb de WiFi modellen). Deze Zigbee kun je als goed is naar bepaalde percentage zetten qua omhoog/omlaag via HA, dit kunnen de WiFi modellen niet tenzij je de localTuya gaat gebruiken. Dit staat ook nog op mijn todo list ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
Ik probeer een tuya-ts0601_thermostat aan te sturen via zigbee2mqtt alleen lijkt het erop alsof die compleet niet reageert

In zigbee2mqtt zie hem wel staan en in de zigbee2mqtt logs komt die ook wel eens voor alleen vanuit de zigbee2mqtt frontend kan ik niet de waardes aanpassen. Krijg dan steeds de melding No converter available for 'state' (ON) en als ik mqtt.publish met bijvoorbeeld
YAML:
1
2
topic: /zigbee2mqtt/radiator.master/get
payload: '{"force": "open"}'
aanroep zie ik ook niks voorbij komen in de logs doet de TRV ook niks.

Iemand die weet wat ik fout doe?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:00
Ik heb 'm ook net & ze zijn nog aan het sleutelen aan de ondersteuning, waardoor er soms dingen veranderen en de documentatie wat achterloopt -- zo is "force" net veranderd in "system_mode".
In dit topic vind je meer: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3821
aegis schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:23:
Ik probeer een tuya-ts0601_thermostat aan te sturen via zigbee2mqtt alleen lijkt het erop alsof die compleet niet reageert

In zigbee2mqtt zie hem wel staan en in de zigbee2mqtt logs komt die ook wel eens voor alleen vanuit de zigbee2mqtt frontend kan ik niet de waardes aanpassen. Krijg dan steeds de melding No converter available for 'state' (ON) en als ik mqtt.publish met bijvoorbeeld
YAML:
1
2
topic: /zigbee2mqtt/radiator.master/get
payload: '{"force": "open"}'
aanroep zie ik ook niks voorbij komen in de logs doet de TRV ook niks.

Iemand die weet wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
rroetenberg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Ik heb ze sinds begin november in gebruik ongeveer en heb nog niet hoeven opladen tot nu toe. De aansturing is prima, echter had ik 4 aparte USB devices gekocht en dit geeft wel problemen (gordijnen die niet omhoog of naar beneden gingen, verbinding met USB stick kwijt was enzovoort). Heb daarna een USB device opgestuurd gekregen die 6 apparaten aan kan, nu werkt het al een paar dagen goed.

Zou daar dus bij de bestelling wel goed naar kijken. Gebruik de motoren 2x per dag. Maar nog geen automations enzo gemaakt in HA, maar wel een Gordijnen groep aangemaakt die ik via Google Home aanroep.

Zag wel dat ze tegenwoordig ook Zigbee hebben (ik heb de WiFi modellen). Deze Zigbee kun je als goed is naar bepaalde percentage zetten qua omhoog/omlaag via HA, dit kunnen de WiFi modellen niet tenzij je de localTuya gaat gebruiken. Dit staat ook nog op mijn todo list ;-)
Die je Google home dan direct via hun eigen app?
Waar heb je die usb voor nodig als ze via WiFi werken?
Welke bedoel je precies met de zigbee variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:52
b0On schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Die je Google home dan direct via hun eigen app?
Waar heb je die usb voor nodig als ze via WiFi werken?
Welke bedoel je precies met de zigbee variant?
Nee, ik bestuur ze via HA middels Google Home. Maar volgens mij hebben ze ook rechtstreeks integratie met Google Home. De motoren zelf werken denk ik op 433MHz. De USB stick zorgt dus voor de WiFi verbinding. Nu hebben ze dus sinds kort ook een zigbee USB stick waardoor je de motor dus als zigbee device kunt managen ipv als een WiFi verbinding. Voordeel van de zigbee is dus dat je percentage van open of dicht kunt bepalen. Standaard met WiFi module kun je alleen open of dicht commando sturen. Uiteraard kun je op motor zelf een boven, midden en onder stand configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

jaspov schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:06:
Mede dankzij de hulp hier draait de conbee 2 nu met Deconz en HA. Wat me alleen opvalt is dat ik de lampen in Deconz/Phoscon andere namen heb gegeven maar dat ik in HA de originele namen nog zie.

Dat werkt anders dan de combinatie HUE/HA, als ik op de Hue Hub namen aanpas zijn die direct ook aangepast in HA.

Het lijkt me het handigst te renamen bij de bron hub voor consistentie. Werkt dat bij Deconz/Phoscon anders? kan ik de aangepaste namen op een of andere manier pushen/forceren naar HA of moet ik ze op twee plekken renamen?
Hier ben ik ook benieuwd naar, was ik ook tegenaan gelopen..iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
n0ss schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Enige deurbel die een beetje werkt met Home assistant is de Armcrest AD110 (voor zover ik weet), deze heb ik ook en heeft een RTSP feed, Motion sensor en online sensor.

Deze van de kruidvat gaat waarschijnlijk via de Tuya cloud...
Euh en eufy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 18:30
jaspov schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:06:
Mede dankzij de hulp hier draait de conbee 2 nu met Deconz en HA. Wat me alleen opvalt is dat ik de lampen in Deconz/Phoscon andere namen heb gegeven maar dat ik in HA de originele namen nog zie.

Dat werkt anders dan de combinatie HUE/HA, als ik op de Hue Hub namen aanpas zijn die direct ook aangepast in HA.

Het lijkt me het handigst te renamen bij de bron hub voor consistentie. Werkt dat bij Deconz/Phoscon anders? kan ik de aangepaste namen op een of andere manier pushen/forceren naar HA of moet ik ze op twee plekken renamen?
PnD schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar, was ik ook tegenaan gelopen..iemand?
Phoscon is slechts een interface voor het bedienen van deconz. De namen worden niet naar HA gesynchroniseerd dus het is een kwestie van eenmalig goed zetten op beide vlakken.

[ Voor 47% gewijzigd door martinvdm op 07-01-2021 21:44 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben wat dingen aan het proberen met custom cards. Ik probeer deze:

https://github.com/chaptergy/lightalarm-card

werkend te krijgen. Maar dat lukt me niet.

De automatische methode verschijnt hij niet in Lovelace als card.
Ik heb het ook geprobeerd met de hand te doen. Maar dat lukt ook niet. Als ik volgens voorschrift
resources:
- url: /local/lightalarm-card.js
type: module
pobeer toe te voegen in de raw editor van Lovelace krijg ik de melding dat ik het moet doen via de Lovelace resource instellingen. Maar dat werkt niet. Dan zie ik hem ook niet.

En als ik het probeer door via edit dashboard, add card, manual ha dan krijg ik als invul scherm:

type: ''

Volgens de voorbeelden moet je iets invullen als:

type: "custom:lightalarm-card"

Maar wat ik daar ook invul, ik krijg te zien dat die niet bestaat.

Wat doe ik fout?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

sandersmit24 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Klopt, goed gezien :*) Hij ging af maar pas bij de afmelding. Daarna ging hij meerdere malen (lees: ging als een malle) terwijl de Brandweerrooster app slecht 1x afging bij de eerste melding en de afmelding.

Op de Github pagina van de intergration zag ik nu in een voorbeeld een condition waarin attribute state niet None mag zijn. Dit heb ik nu toegevoegd aan de automation. Verklaart echter niet waarom de melding meerdere malen binnenkomt in HA.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Melding brandweer - TTS Sonos
description: ''
trigger:
    entity_id: sensor.incidents
    attribute: id
condition:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.incidents
        state: None
action:
  - service: media_player.media_stop
    data:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
        - media_player.slaapkamer
  - service: media_player.volume_set
    data:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
      volume_level: 0.45
  - service: media_player.play_media
    data_template:
      entity_id:
        - media_player.woonkamer
        - media_player.keuken
      media_content_id: '{{ state_attr(''sensor.incidents'', ''message_to_speech_url'') }}'
      media_content_type: music
mode: single
Ik heb je stukje code toegevoegd want hier hetzelfde probleem... Alles draait perfect, ik heb een aantal if then else statements erin aangebracht, dus bij P1 Rood qua kleur en bij P2 Oranje, als een lamp uit stond gaat ie ook na de melding weer uit, of vice versa...

Echter van den week bij een echte melding wat jij ook had, wel de voormelding maar de daadwerkelijke melding meteen in error en daarmee dus ook het licht weer naar neutraal. Je kon echt zien dat ie eruit klapte...

Dus ik zit sindsdien te wachten tot de volgende melding.

Wat me echter nog wel opviel was het volgende, volgens Rooster heb ik deze week geen dienst maar gaat de automatisering nog wel dus moet je nog wat met "binary_sensor.duty" op "on" want anders is het net de "oudewijvencode" op de pager...

Maar we zullen zien, we zijn er vlak bij maar net dat kleine stukje... Groet uit Delfzijl ;)

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ortep schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:06:
Ik ben wat dingen aan het proberen met custom cards. Ik probeer deze:

https://github.com/chaptergy/lightalarm-card

werkend te krijgen. Maar dat lukt me niet.

De automatische methode verschijnt hij niet in Lovelace als card.
Ik heb het ook geprobeerd met de hand te doen. Maar dat lukt ook niet. Als ik volgens voorschrift

[...]

pobeer toe te voegen in de raw editor van Lovelace krijg ik de melding dat ik het moet doen via de Lovelace resource instellingen. Maar dat werkt niet. Dan zie ik hem ook niet.

En als ik het probeer door via edit dashboard, add card, manual ha dan krijg ik als invul scherm:

type: ''

Volgens de voorbeelden moet je iets invullen als:

type: "custom:lightalarm-card"

Maar wat ik daar ook invul, ik krijg te zien dat die niet bestaat.

Wat doe ik fout?
Als het goed is moet je na het toevoegen van een kaart of Lovelace geforceerd verversen (F5 of ctrl-F5). Daarmee wordt de nieuwe resource namelijk geladen.

Hoe dat in de GUI moet weet ik niet. Ik doe alles in YAML 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mars Warrior schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Als het goed is moet je na het toevoegen van een kaart of Lovelace geforceerd verversen (F5 of ctrl-F5). Daarmee wordt de nieuwe resource namelijk geladen.

Hoe dat in de GUI moet weet ik niet. Ik doe alles in YAML 8)
Ik heb ververst, ik heb ook heel HA gerestart. Meerdere malen.
Andere browsers geprobeerd, zelfs andere apparaten.

En Yaml? Dat is een aflopende zaak.8)
Maar als je dat dus probeert klaagt HA dat dat dus niet meer de bedoeling is. Dat is het eerste wat ik probeerde via de raw editor.
Maar ik wil het best nog eens proberen. Maar waar doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ortep Dat wil nog niet zeggen dat hij niet werkt. Meeste HACS kaarten komen niet in de UI editor. Wat daar de voorwaarde voor is, geen idee. Dus als hij gewoon tussen je HACS staat zal je gewoon YAML moeten maken voor Lovelace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

Ik zit vast...

Ik heb Hass.io draaien op mijn Synology... Dit werkt via Docker en Package center. Daarmee heb ik al heel wat add-ons geïnstalleerd en dat werkte altijd top, want óf ik gebruikte de officiële add-ons uit Supervisor of ik voeg een repository toe en dan kan ik 'm ook vanuit Home Assistant installeren.

Echter wil ik DSMR Reader installeren, de Logger ging gewoon via een repository. Maar blijkbaar moet de reader via de Docker.

Ik haal netjes via het register een Image binnen, de juiste die ik moet hebben, en deze "installeer" ik door te dubbel klikken op de image, maar dan installeert ie wel een container maar deze is totaal niet zichtbaar in Home Assistant, dus wat mis ik hier?

Ik heb al gekeken op https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html maar daar wordt het ook niet veel duidelijker van.

Ik draai nu dus voor de time being Domoticz er nog naast en dat was echt zo opgezet...

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:33:
@Ortep Dat wil nog niet zeggen dat hij niet werkt. Meeste HACS kaarten komen niet in de UI editor. Wat daar de voorwaarde voor is, geen idee. Dus als hij gewoon tussen je HACS staat zal je gewoon YAML moeten maken voor Lovelace.
Maar dat is nu juist het probleem. Volgens HACS kan ik gewoon op install klikken. Dat heb ik gedaan. Dan vraagt hij netjes of wil refreshen na het installeren. Maar de kaart is nergens te vinden. Ook niet reboots en meer.
Ik kan de raw edittor in, dan kan ik volgens aanwijzingen de info waar de kaart staat daar invullen en bij het saven krijg ik de melding dat dit niet de bedoeling is en word ik er uit gegooid.
Ga ik het via de UI proberen dan zegt hij dat de de card niet te vinden is.
Dat lijkt me dan ook het onderliggende probleem. Om de een of andere reden ziet hij de card niet.
Want welke van de 3 methoden ik ook gebruik, de card verschijnt niet in Lovelace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
Ortep schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:23:
[...]

Maar dat is nu juist het probleem. Volgens HACS kan ik gewoon op install klikken. Dat heb ik gedaan. Dan vraagt hij netjes of wil refreshen na het installeren. Maar de kaart is nergens te vinden. Ook niet reboots en meer.
Ik kan de raw edittor in, dan kan ik volgens aanwijzingen de info waar de kaart staat daar invullen en bij het saven krijg ik de melding dat dit niet de bedoeling is en word ik er uit gegooid.
Ga ik het via de UI proberen dan zegt hij dat de de card niet te vinden is.
Dat lijkt me dan ook het onderliggende probleem. Om de een of andere reden ziet hij de card niet.
Want welke van de 3 methoden ik ook gebruik, de card verschijnt niet in Lovelace
Je moet bij instellingen -> dashboards -> bronnen de nieuwe kaart ook toevoegen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Jurgen schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:26:
Je moet bij instellingen -> dashboards -> bronnen de nieuwe kaart ook toevoegen. :-)
Nee, dat doet HACS al. En om te verifiëren dat de resources geladen zijn kan zou je daar (Configuration => Lovelace Dashboards => Resources) "/hacsfiles/lightalarm-card/lightalarm-card.js" moeten zien staan.

@Ortep Na bovenstaande check, kan je dan het volgende bevestigen? Via de UI een kaart toevoegen maar voor "Manual" gaan is wel de makkelijkste optie. Als je daar vervolgens alleen in zet:
YAML:
1
type: custom:lightalarm-card

Zou je rechts de error "A required entity Time Entity is not set". Als de kaart echt niet draait krijg je "Custom element doesn't exist: lightalarm-card."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Nee, dat doet HACS al. En om te verifiëren dat de resources geladen zijn kan zou je daar (Configuration => Lovelace Dashboards => Resources) "/hacsfiles/lightalarm-card/lightalarm-card.js" moeten zien staan.

@Ortep Na bovenstaande check, kan je dan het volgende bevestigen? Via de UI een kaart toevoegen maar voor "Manual" gaan is wel de makkelijkste optie. Als je daar vervolgens alleen in zet:
YAML:
1

Zou je rechts de error "A required entity Time Entity is not set". Als de kaart echt niet draait krijg je "Custom element doesn't exist: lightalarm-card."
O ik doe dat altijd handmatig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jurgen Gebruik je wel HACS dan om te installeren? Anders zou hij er gewoon al in moeten staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:06:
@Jurgen Gebruik je wel HACS dan om te installeren? Anders zou hij er gewoon al in moeten staan. :)
Ja dat wel. Maar het is me niet opgevallen dat dat automatisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jurgen Vraagt HACS je dan wel om te herladen nadat je iets installeert? Dat is namelijk om de net toegevoegde resources te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
Denga schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:36:
Ik zit vast...

Ik heb Hass.io draaien op mijn Synology... Dit werkt via Docker en Package center. Daarmee heb ik al heel wat add-ons geïnstalleerd en dat werkte altijd top, want óf ik gebruikte de officiële add-ons uit Supervisor of ik voeg een repository toe en dan kan ik 'm ook vanuit Home Assistant installeren.

Echter wil ik DSMR Reader installeren, de Logger ging gewoon via een repository. Maar blijkbaar moet de reader via de Docker.

Ik haal netjes via het register een Image binnen, de juiste die ik moet hebben, en deze "installeer" ik door te dubbel klikken op de image, maar dan installeert ie wel een container maar deze is totaal niet zichtbaar in Home Assistant, dus wat mis ik hier?

Ik heb al gekeken op https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html maar daar wordt het ook niet veel duidelijker van.

Ik draai nu dus voor de time being Domoticz er nog naast en dat was echt zo opgezet...
Dan ben je toch gewoon de normale DSMR Reader aan het aanmaken? Dus die heeft geen connectie met HomeAssistant.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:18
Als ik een automation wil maken en ik doe dat via "configuration"> "automation"> add automation , krijg ik als ik in automation.yaml kijk een id-nummer te zien.
Nu wil ik zelf een automation schrijven in yaml moet ik dan zelf een id-nummer aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik hoor sinds deze week bij de club die een SD kaart om zeep heeft geholpen, waarschijnlijk door de vele log- & database writes van Home Assistant op mijn Pi4...

Ik weet dat je dit met een externe drive of USB stick kunt oplossen.
Of beter: HA installeren op een NUC met SSD o.i.d.

Maar, ik ben toch even eigenwijs en probeer het softwarematig (lees: El Cheapo) op te lossen.
Wat ik wil bereiken is logging uitzetten. Ik heb daarom het volgende gedaan in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# default_config:
automation:
cloud:
config:
counter:
frontend:
# history:
image:
input_boolean:
input_datetime:
input_number:
input_select:
input_text:
# logbook:
map:
media_source:
mobile_app:
person:
scene:
script:
ssdp:
sun:
system_health:
tag:
timer:
updater:
zeroconf:
zone:

Dus:
1) Een comment geplaatst voor "default_config:"
2) De lijst met standaard integrations toegevoegd (zie: www.home-assistant.io/integrations/default_config/)
3) Een comment geplaatst voor "history:" en "logbook:"

Het resultaat is dat in de UI het "Logbook" en "History" inderdaad uit de menustructuur verdwenen zijn :)

Echter:
Bij instellingen > logboek, zie ik nog wel nieuwe output ontstaan :?
Vervolgens de blauwe knop eronder: "Laad volledig logboek" > geeft ook weer hele waslijsten, hmm...

Mijn vragen:
- Zie ik iets over het hoofd?
- Is recorder dus nog steeds actief?
- Hoe help ik logging verder om zeep om mijn SD kaart te beschermen? Of zit ik al vrij goed nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixard
  • Laatst online: 11-09 08:41
Sinds enkele weken heb ik problemen met de Somfy integratie.
Als ik m'n rolluiken wil bedienen krijg ik vaak de melding:

Kan service cover/open_cover niet aanroepen.

Hierdoor werken ook de automations op best slechts de helft van de tijd.

Ik heb 7 oktober een mailtje gehad van Somfy dat ik hun API verkeerd/teveel zou gebruiken. Ik gebruik echter alleen de app van Somfy zelf en de HA-integratie. Dit alles icm met een Connexoon.
Ik heb 2 screens en 2 rolluiken met io-motor.

Het heeft ongeveer een half jaar perfect gewerkt.

Is er iets dat ik kan/moet aanpassen om het weer stabiel werkend te krijgen? Hebben meer mensen hier last van, en is er iets aangepast naar aanleiding van de mail van Somfy wat ik nog niet weet misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40

Rianata

Have you played Atari today?

jellebelle schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:28:
Mijn vragen:
- Hoe help ik logging verder om zeep om mijn SD kaart te beschermen? Of zit ik al vrij goed nu?
Kijk hier https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/ en hier eens https://www.home-assistant.io/integrations/history/ eens. Volgens mij staat daar een hoop uitgelegd waarmee jij jouw setup kunt tweaken om minder te loggen.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jellebelle schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:28:
Ik hoor sinds deze week bij de club die een SD kaart om zeep heeft geholpen, waarschijnlijk door de vele log- & database writes van Home Assistant op mijn Pi4...

Ik weet dat je dit met een externe drive of USB stick kunt oplossen.
Of beter: HA installeren op een NUC met SSD o.i.d.

Maar, ik ben toch even eigenwijs en probeer het softwarematig (lees: El Cheapo) op te lossen.
Wat ik wil bereiken is logging uitzetten. Ik heb daarom het volgende gedaan in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# default_config:
automation:
cloud:
config:
counter:
frontend:
# history:
image:
input_boolean:
input_datetime:
input_number:
input_select:
input_text:
# logbook:
map:
media_source:
mobile_app:
person:
scene:
script:
ssdp:
sun:
system_health:
tag:
timer:
updater:
zeroconf:
zone:

Dus:
1) Een comment geplaatst voor "default_config:"
2) De lijst met standaard integrations toegevoegd (zie: www.home-assistant.io/integrations/default_config/)
3) Een comment geplaatst voor "history:" en "logbook:"

Het resultaat is dat in de UI het "Logbook" en "History" inderdaad uit de menustructuur verdwenen zijn :)

Echter:
Bij instellingen > logboek, zie ik nog wel nieuwe output ontstaan :?
Vervolgens de blauwe knop eronder: "Laad volledig logboek" > geeft ook weer hele waslijsten, hmm...

Mijn vragen:
Eerlijk gezegd zou ik dit gewoon weer ongedaan maken, en recorder gewoon beter instellen :+

Op https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/ zie je de mogelijkheden. Ik werk zelf alleen met include, waarmee de rest dus automatisch geexclude is. Oftewel: ik geef gewoon aan wat ik wél wil vastleggen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
recorder:
  db_url: !secret recorder_url
  purge_keep_days: 31
  include: 
    domains:
      - alert
      - climate
      - device_tracker
      - person
    entities:
      - binary_sensor.blauwe_lamp_status
      - binary_sensor.deurbel
      - binary_sensor.deurbel_status
# etc etc etc

Haal daarnaast je logger van de standaard debug met:

YAML:
1
2
logger:
  default: warn

Als je helemaal wil zien hoe ik logger/logbook/history/recorder heb ingericht: https://github.com/hmmbob...onfiguration.yaml#L26-L43. Voor recorder en history gebruik ik een gedeelde include met dezelfde entities.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 08-01-2021 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• llevering
  • Laatst online: 13-09 18:56
@Rixard De Somfy api mogelijkheden zijn een draak. En de communicatie die ze erover versturen is zo mogelijk nog erger. De API is hoogst onbetrouwbaar inderdaad, als het bij jou een half jaar goed gewerkt heeft heb je echt geluk gehad, sinds net voor de kerst schijnt het wel slechter geworden te zijn dus je bent niet alleen met de problemen die je ervaart.

Je kunt overwegen om over te stappen naar: https://github.com/iMicknl/ha-tahoma dat werkt via de api die achter de Tahoma website hangt en dat werkt een stuk beter. Ook als je niet van de Tahoma website gebruikt kunt maken omdat je een Connexxoon hebt werkt het (ik heb ook een Connexxoon). Maar het blijft een 'hack' dus of het voor altijd blijft werken weet je nooit. Maar het heeft hier de frustraties flink terug gebracht.

Een echte oplossing is een Velux KLF-200 kopen, die spreekt hetdezelfde protocollen als de Connexxoon en heeft een lokale oplossing, maar dat kost weer geld. Dan ben je wel van het gezeur met Somfy af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
19roland70 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:24:
Als ik een automation wil maken en ik doe dat via "configuration"> "automation"> add automation , krijg ik als ik in automation.yaml kijk een id-nummer te zien.
Nu wil ik zelf een automation schrijven in yaml moet ik dan zelf een id-nummer aanmaken?
Het kán zonder, maar dan kan je hem nooit bewerken in de frontend. Ik zou het dus wel doen - het kan trouwens een willekeurige string zijn, dus id: 12345678990abcdefghijklmnopqrstuvwxyz is net zo geldig als id: mijn_eigen_automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:57
Hmmbob schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik dit gewoon weer ongedaan maken, en recorder gewoon beter instellen :+

Op https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/ zie je de mogelijkheden. Ik werk zelf alleen met include, waarmee de rest dus automatisch geexclude is. Oftewel: ik geef gewoon aan wat ik wél wil vastleggen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
recorder:
  include: 
    domains:
      - alert
      - climate
      - device_tracker
      - person
    entities:
      - binary_sensor.blauwe_lamp_status
      - binary_sensor.deurbel
      - binary_sensor.deurbel_status
# etc etc etc

YAML:
1
2
logger:

Als je helemaal wil zien hoe ik logger/logbook/history/recorder heb ingericht: https://github.com/hmmbob...onfiguration.yaml#L26-L43. Voor recorder en history gebruik ik een gedeelde include met dezelfde entities.
Wat ik me eigenlijk afvroeg.. als je NIETS ingesteld hebt. Dus Recorder staat NIET in mn configuration.yaml, wat doet HA dan? Dat zag ik zo nergens. K heb het op Ubuntu server staan als Generic Linux op een SSD> dus qua kapotgaan maak ik me weinig zorgen en storagegroei is ook binnen de perken. Maar ben gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Wat ik me eigenlijk afvroeg.. als je NIETS ingesteld hebt. Dus Recorder staat NIET in mn configuration.yaml, wat doet HA dan? Dat zag ik zo nergens. K heb het op Ubuntu server staan als Generic Linux op een SSD> dus qua kapotgaan maak ik me weinig zorgen en storagegroei is ook binnen de perken. Maar ben gewoon nieuwsgierig.
recorder: maakt deel uit van default_config:, en gaat dan dus met default instellingen aan de slag op de eigen sqlite database in je /config.

Ook als je default_config niet gebruikt, wordt recorder ingeladen door sommige andere componenten. Daarom is het heel lastig om hem helemaal uit te schakelen, beter configureer je hem goed :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 08-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycho28
  • Laatst online: 12-09 20:38
Denga schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:36:
Ik zit vast...

Hoe ik het heb draaien is met een remote installatie op een Raspberry in de meterkast.

Op een Debian VM heb ik de 'echte' applicatie draaien met een losse PostgreSQL database in een andere container. Voor het laten runnen van DSMR Reader applicatie heb ik de volgende code gebruikt. Nadat die geïnstalleerd is, is die bereikbaar via port 7777.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

sudo docker network create --subnet=172.22.0.0/16 network_dsmr
sudo docker volume create dsmr_data
sudo docker run -d \
  --name DSMRReader \
  --restart always \
  --net network_dsmr \
  --ip 172.22.0.2 \
  -p 7777:80 \
  -p 7779:443 \
  -e DJANGO_TIME_ZONE=Europe/Amsterdam \
  -e DJANGO_DATABASE_HOST=192.168.0.10 \
  -e DJANGO_DATABASE_USER=<user> \
  -e DJANGO_DATABASE_PASSWORD=<password> \
  -e VIRTUAL_HOST=localhost \
  -e DSMRREADER_ADMIN_USER=<user> \
  -e DSMRREADER_ADMIN_PASSWORD=<password>\
  -e DATALOGGER_API_HOSTS=192.168.0.9 \
  -e DATALOGGER_API_KEYS= <API KEY> \
  -e DATALOGGER_INPUT_METHOD=serial \
  -e DATALOGGER_SERIAL_PORT=/dev/ttyUSB0 \
  -e DATALOGGER_SERIAL_BAUDRATE=115200 \
  -v dsmr_data:/dsmr/ \
  xirixiz/dsmr-reader-docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:33:
Om via de GUI een kaart te configureren moet de maker van de kaart een flink stuk software maken naast de kaart zelf. En dat is nogal wat werk, zeker voor de wat complexere kaarten.

Ik doe dat ook niet voor mijn custom kaarten. En vanwege het werk, en omdat ik ook niet weet hoe dat moet. Ik denk daarom ook dat yaml nog wel even blijft voor de mensen die net wat meer willen dan nu kan met de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Om via de GUI een kaart te configureren moet de maker van de kaart een flink stuk software maken naast de kaart zelf. En dat is nogal wat werk, zeker voor de wat complexere kaarten.

Ik doe dat ook niet voor mijn custom kaarten. En vanwege het werk, en omdat ik ook niet weet hoe dat moet. Ik denk daarom ook dat yaml nog wel even blijft voor de mensen die net wat meer willen dan nu kan met de GUI.
Lijkt wel mee te vallen, toch?

https://github.com/kalkih...4f2fbd8e449dbfb6bc01ba288

(Ik heb geen idee, maar zag deze commit in een update)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 08-01-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Mars Warrior Dank je voor de uitleg, had zoiets ook bedacht. Maar inderdaad, als ik kijk naar de commit die @Hmmbob linkt (ik zag hem zelf net ook voorbij komen :+) lijkt het alleen tonen van de card in de picker niet zo veel werk. Kan me voorstellen dat UI configuratie wel meer werk is (maar vind het echt wel meerwaarde hebben) maar alleen al in de picker tonen is een mooi begin. Geeft iemand snel de bevestiging dat de boel echt geladen is zonder over resources te weten. Immers is dat waarom de meeste HACS gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Lijkt wel mee te vallen, toch?

https://github.com/kalkih...4f2fbd8e449dbfb6bc01ba288

(Ik heb geen idee, maar zag deze commit in een update)
De card picker is het probleem ook niet. Dat is inderdaad niet meer dan een paar regels.

Zie ook hier: https://www.reddit.com/r/...our_card_could_be_in_the/

Maar: “ Custom Cards can also create a UI for you to edit your card so that you don't need to use YAML to edit the card config. This is outlined in the Developer Docs below!

Link to the docs where this is all explained: https://developers.home-a...phical-card-configuration

En dat is net ff wat meer werk als je bijv. 100 opties hebt in je kaart zoals ik heb _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mars Warrior Kan ik me voorstellen. Blijft mijn punt dat aan de picker toevoegen iig een goed begin is voor elk custom card :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:14:
Ook als je default_config niet gebruikt, wordt recorder ingeladen door sommige andere componenten. Daarom is het heel lastig om hem helemaal uit te schakelen, beter configureer je hem goed :)
Aha, dat verklaart iets.
Ik had dus history: en logbook: uitgeschakeld, in de hoop dat ik daarmee recorder uitzet.
Stel dat ik alleen device_tracker wil vastleggen en verder geen entities, zou onderstaande code dan werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  include: 
    domains:
      - device_tracker
    entities:

Of als ik gewoon helemaal niets wil loggen, kom ik er dan simpelweg met volgende?

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  include: 
    domains:
    entities:

[ Voor 7% gewijzigd door jellebelle op 08-01-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:53:
@Mars Warrior Kan ik me voorstellen. Blijft mijn punt dat aan de picker toevoegen iig een goed begin is voor elk custom card :D
Dat is zeker waar ja. Dat verhoogd de gebruikersvriendelijkheid al. Maar daarna is het toch nog vaak yaml produceren.

Nu gebruik ik ook veel templates en bijv. De decluttering card. Ik heb nog geen flauw idee hoe je dat soort dingen ooit goed in de GUI krijgt. Want dat gaat om hergebruik. Al denk ik dat de blueprints een mooi voorbeeld zijn van hoe dat zou kunnen werken.

Mijn huidige custom card is bijna 8.000 regels javascript. Als een GUI editor ook nog eens zoveel wordt, dan ben ik nog wel wat maanden bezig :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jellebelle schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Aha, dat verklaart iets.
Ik had dus history: en logbook: uitgeschakeld, in de hoop dat ik daarmee recorder uitzet.

[...]

Stel dat ik alleen device_tracker wil vastleggen en verder geen entities, zou onderstaande code dan werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  include: 
    domains:
      - device_tracker
    entities:
Dat kan met:
YAML:
1
2
3
4
5
6
recorder:
  include: 
    domains:
      - device_tracker
Of als ik gewoon helemaal niets wil loggen, kom ik er dan simpelweg met volgende?

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  include: 
    domains:
    entities:
Ik vermoed zo, maar dat weet ik niet zeker. Maar "beperken" is niet hetzelfde als "helemaal niets" he :+
YAML:
1
2
3
4
5
# Example configuration.yaml entry with include and exclude
recorder:
  exclude:
    entity_globs:
      - *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:01:
[...]

YAML:
1

Ik krijg de melding: A required entity Time Entity is not set

Dus de kaart draait blijkbaar wel, maar er is iets niet in orde in de config neem ik aan. Dan heb ik in ieder geval een richting om naar te zoeken. Duidelijk is wel dat de install niet goed (meer) werkt. Ik heb deze kaart eerder gebruikt en toen deed hij het zonder probleem. Maar dat was een tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
martinvdm schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:03:
[...]

[...]

Phoscon is slechts een interface voor het bedienen van deconz. De namen worden niet naar HA gesynchroniseerd dus het is een kwestie van eenmalig goed zetten op beide vlakken.
Dank helder. Op zich geen punt was meer dat het met hue zo mooi werkt en dat ik me af vroeg of ik iets verkeerd deed/dat het ook kon. De namen die doorkomen zijn vrij niets zeggend (bij mijn lampen in elk geval) waardoor ik ze dan echt fysiek moet nalopen.

Ben nog een aardige noob maar wel zwaar onder de indruk van HA.

Hele andere vraag: las een aantal tweakers die een smartplug op de wasmachine hebben gezet en zo na afloop wasprogramma een alert krijgen. Dat lijkt me ideaal, ik vergeet dat altijd op tijd er uit te halen en dat betekent extra strijkwerk...... Zag een aantal tweakers al posten hoe/wat, maar wat is voor een noob de beste smart plug hiervoor?

Ik wil iets wat bovenal veilig is en werkt. De HS110 kwam een paar keer langs maar daar waren ook firmware issues mee (v4 zou het niet meer doen maar zou alleen UK zijn alhoewel hier iemand dat toch ook had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26
jaspov schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Dank helder. Op zich geen punt was meer dat het met hue zo mooi werkt en dat ik me af vroeg of ik iets verkeerd deed/dat het ook kon. De namen die doorkomen zijn vrij niets zeggend (bij mijn lampen in elk geval) waardoor ik ze dan echt fysiek moet nalopen.

Ben nog een aardige noob maar wel zwaar onder de indruk van HA.

Hele andere vraag: las een aantal tweakers die een smartplug op de wasmachine hebben gezet en zo na afloop wasprogramma een alert krijgen. Dat lijkt me ideaal, ik vergeet dat altijd op tijd er uit te halen en dat betekent extra strijkwerk...... Zag een aantal tweakers al posten hoe/wat, maar wat is voor een noob de beste smart plug hiervoor?

Ik wil iets wat bovenal veilig is en werkt. De HS110 kwam een paar keer langs maar daar waren ook firmware issues mee (v4 zou het niet meer doen maar zou alleen UK zijn alhoewel hier iemand dat toch ook had).
In principe iedere plug die stroom verbruik meet. De BW-SHP13 is populair en heb ik zelf ook in gebruik hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ortep Als je die melding krijgt is er niets mis met je install van de card. Wat probeer je als complete config van de kaart? Misschien dat er met een update wijzigingen geweest zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

jellebelle schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Aha, dat verklaart iets.

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
  include: 
    domains:
      - device_tracker
    entities:

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  include: 
    domains:
    entities:
Dat laatste heb ik gedaan met 'frontend' ipv 'default_config'. Gevonden via Google :+

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:32:
@Ortep Wat probeer je als complete config van de kaart? Misschien dat er met een update wijzigingen geweest zijn ofzo.
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Ik probeer de kaart toe te voegen aan mijn dashboard. Maar hij verschijnt dus niet in de lijst waaruit ik kan kiezen in lovelace. Dat was eerst wel zo. Vandaar mijn poging hem met de hand toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Iemand ook het probleem met Ikea switches en motion sensor. In Home Assistant wel zichtbaar, maar in automatiseringen een melding 'onbekende trigger'. Verwijderd uit Deconz en opnieuw toegevoegd, maar geen effect. Kan geen triggers toevoegen.
Maffe is wel dat de switch waar een werkende routine/trigger aan vast hangt deze nog wel uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ortep schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Ik krijg de melding: A required entity Time Entity is not set

Dus de kaart draait blijkbaar wel, maar er is iets niet in orde in de config neem ik aan. Dan heb ik in ieder geval een richting om naar te zoeken. Duidelijk is wel dat de install niet goed (meer) werkt. Ik heb deze kaart eerder gebruikt en toen deed hij het zonder probleem. Maar dat was een tijdje geleden.
Je zegt hier zelf dat het laden wel lukt, maar de foutmelding geeft aan dat je configuratie niet klopt. Je hebt geen entities opgegeven lijkt het. Die staan hier, https://github.com/chaptergy/lightalarm-card duidelijk aangegeven. Heb je die ingevuld? Het zijn input variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Wat zijn jullie ervaringen met de Google integraties (Nest en Google Home) i.c.m. een rpi HA setup met duckdns/ngynx?

Ik merk dat Nest wel storingsgevoelig is en niet altijd even snel reageert. Nu las ik dat voor de Google Home integration dezelfde techniek gebruikt wordt en het nogal weer een werk is.

Voordat ik er aan begin wil ik dus even kijken of dat wel lekker werkt bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ortep Bij mij ook niet, als dat vroeger wel was denk ik dat het komt door een aanpassing binnen HA die (nog) niet is doorgevoerd in lightalarm card. Dus denk eerder dat je een bug report moet maken dan je hele HA install overhoop te halen. Work around is om manual de kaart aan te maken, daarna kan je op "show visual editor" klikken want de maker heeft dat wel ingebakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 17:33
PnD schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:12:
Wat zijn jullie ervaringen met de Google integraties (Nest en Google Home) i.c.m. een rpi HA setup met duckdns/ngynx?

Ik merk dat Nest wel storingsgevoelig is en niet altijd even snel reageert. Nu las ik dat voor de Google Home integration dezelfde techniek gebruikt wordt en het nogal weer een werk is.

Voordat ik er aan begin wil ik dus even kijken of dat wel lekker werkt bij anderen.
Op dit moment zit mijn Nest thermostaat niet in HomeAssistant. Toen ik bezig was met mijn configuratie was dit niet mogelijk door de overstap vak nest account naar Google account. Ik weet niet wat de huidige status is.

Wat betreft Google home, hier heb ik goede ervaringen mee. Ik heb een Nabu Casa abonnement en mijn commando’s worden snel opgevolgd. Inmiddels heb ik in al mijn kamers een home staan. Voor mij is het Nabu casa abonnement zijn geld meer dan waard. Configuratie is een stuk gemakkelijker zonder de boel naar de buitenwereld open te zetten en je steunt ook nog een de ontwikkeling van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:04:
@Ortep Work around is om manual de kaart aan te maken, daarna kan je op "show visual editor" klikken want de maker heeft dat wel ingebakken.
Dank je wel. Ik zal er naar kijken. Het wordt de komende dagen druk dus ik heb weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Ik heb hier een probleem en ik weet niet gelijk waar te zoeken... Home Assistant draait hier in een VM op Synology. Alles werkte goed, maar na een herstart van de VM kan ik met geen mogelijkheid meer inloggen met de app (Android). Hij ziet mijn HA instantie wel een geeft naam en IP weer, maar loopt dan tegen een foutmelding aan 'Niet mogelijk om te verbinden met Home Assistant'.
Verder staat Home Assistant niet meer bij mijn netwerk op mijn Windows pc. Ik kan er wel nog aan als ik het pad opgeef, dus heb ik maar even een netwerklocatie aangemaakt.

Iemand enig idee wat er is misgelopen en hoe dit te herstellen?

Ter info, ik draai HA enkel lokaal en met een fixed IP (ipv4).

[ Voor 0% gewijzigd door SonnyBBQ op 08-01-2021 17:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 15:34
Ik ben een poging aan het wagen om met HA te beginnen. Een Rpi 4B 4gb aangeschaft en wou vandaag beginnen met de installatie. Aangezien ik me op behoorlijk nieuw terein begeeft besloten om voor een SD kaart installatie te gaan.

Mijn eerste horde blijkt al direct het downloaden van de image file te zijn van deze pagina:
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Ik probeer deze image te downloaden:
Raspberry Pi 4 Model B (1 GB, 2 GB, 4 GB and 8 GB model) 64-bit (64-bit is required for 8 GB model)

Probleem is dat nadat een MB of 10 gedownload is de download snelheid naar nagenoeg 0 gaat.
Als ik iets anders probeer te downloaden gaat dit prima, heb dus het idee dat het probleem niet aan mijn kant zit.

Misschien iemand die dit herkent?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmmm. Dit is gek.

Voeg een kaart toe via HACS en tracht hem te gebruiken in een view (yaml mode...).
Hass klaagt dat de custom kaart niet bestaat.

Nog een keer gedaan. Weer hetzelfde :?

Herstart hass --> werken 8)7

@Ortep Heb jij hass al wel een keer herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mars Warrior schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:52:
@Ortep Heb jij hass al wel een keer herstart?
Wel 10 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Iemand een idee hoe je een 'datactl move' weer ongedaan maakt?
Aangesloten disk lijkt toch wat te haperen; dus ik wil weer terug naar SD.
Nieuw image flashen en snapshot terugzetten? Of kan het handiger?

@Kire88

Rond de 10MB haperde het even en zakte de snelheid in naar ongeveer 200KB/s. (ETA 20 minuten)
Inmiddels gaat het weer vlotter en duurt het nog maar een minuut of twee.

Hoeveel geduld heb je gehad?

[ Voor 32% gewijzigd door RudolfR op 08-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
RudolfR schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:51:
@Kire88

Rond de 10MB haperde het even en zakte de snelheid in naar ongeveer 200KB/s. (ETA 20 minuten)
Inmiddels gaat het weer vlotter en duurt het nog maar een minuut of twee.

Hoeveel geduld heb je gehad?
Ik wou dat de snelheid 200kb/s was. Gebeurd vrijwel niets nu. Heb toch wel een half uur laten gaan en daarna een aantal keren opnieuw opgestart.

Denk dat ik het morgen nog maar eens ga proberen. Helaas, want had een vrije avond vandaag die ik wou besteden aan de installatie ed.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:08
Kire88 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Ik wou dat de snelheid 200kb/s was. Gebeurd vrijwel niets nu. Heb toch wel een half uur laten gaan en daarna een aantal keren opnieuw opgestart.

Denk dat ik het morgen nog maar eens ga proberen. Helaas, want had een vrije avond vandaag die ik wou besteden aan de installatie ed.
Bij mij gaat ie vol gas. Als je wil kan ik hem wel downloaden en even hosten ergens. Stuur me even een dm als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Laatste keer dat ik heb gekeken had de Eufy battery of bedraadde deurbel geen RTSP feed.

Nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Krijgt de VM-guest een ip adress in je LAN range? dan is het gebridged inderdaad.

De VM host (proxmox) zal er zoiezo wel voor zorgen dat HA een ip krijgt... maar dan van het Proxmox interne netwerk als het netwerk niet gebridged is.
Ja zit in dezelfde range :-)
192.168.2.24 heeft mijn productie en dev heeft 192.168.2.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
denuz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Bij mij gaat ie vol gas. Als je wil kan ik hem wel downloaden en even hosten ergens. Stuur me even een dm als je dat zou willen.
Gelukt. Nogmaals dank @denuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
n0ss schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Laatste keer dat ik heb gekeken had de Eufy battery of bedraadde deurbel geen RTSP feed.

Nu wel?
Volg even dit topic
https://community.home-as...ra-integration/121758/637
Het gaat snel daar.

Het lukt mij alleszinds om live view te zien binnen HA, ik kan ook deurbeldrukken opscheppen.
Alleen lukt het mij niet om de thumbnail te zien, maar dat ligt aan mij denk ik :p
En niet aan HA of eufy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb vandaag een Shelly Uni getest met de Shelly intergratie, maar een druk op de knop komt niet instant binnen in HA naar het lijkt, ben ik daar de enige in?

Via MQTT zie ik wel instant de message verstuurd worden, maar dan is volgens mij de enige manier om hem te intergreren handmatig yaml config toe te voegen, of heb ik ergens iets gemist?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65599306

Verder ben ik nog even bezig geweest met een TFA temperatuur sensor omdat deze last had van opgezwollen batterijen, nu is het zo met deze units dat het ID veranderd op het moment dat ze van de spanning gaan. Ik kan alleen nog niet achterhalen hoe ik nu het juiste ID weer naar boven krijg.

Dit is de debug

code:
1
2021-01-08 15:54:54 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event: {'packet_type': 82, 'sub_type': 7, 'type_string': 'TFA TS34C, Cresta', 'id_string': 'c8:0e', 'data': '0a5207d3c80e00d73d0179', 'values': {'Temperature': 21.5, 'Humidity': 61, 'Humidity status': 'comfort', 'Humidity status numeric': 1, 'Battery numeric': 9, 'Rssi numeric': 7}}

Wanneer ik via de RFXcom intergratie 0a5207d3c80e00d73d0179 probeer toe te voegen bij "Enter event code to add" dan kent hij hem al. Maar in de entities / devices of developer-tools/state herken ik niet iets wat lijkt op de "nieuwe sensor" Deze heeft toevallig een display dus heb ook gezocht op temperatuur of luchtvochtigheid, maar dan heb ik 300 hits, dat vind dus ook niet echt

De vraag die ik nu eigenlijk ook nog heb is: "Hoe zien jullie rfxtrx yaml configs eruit, staan daar nog devices in gedefinieerd?"

Ik heb dit nog staatn

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
rfxtrx:
#  device: /home/homeassistant/dev/rfxcom
   host: 192.168.110.244
   port: 10005
#   debug: True
#   automatic_add: True
   devices:
     ###############################           
     ########### Sensors ###########
     ###############################
     #Woonkamer_Temperatuursensor
     0a520700770e00be3c0179:
     #Douche_Temperatuursensor
     0a520701d20e00d2360169:
     #D_Temperatuursensor
     0a520703b40e00a93e0179:
     #Onbekende Temperatuursensor
     08500204140400b570:
     #Plaspauzeknopje1
     071602080085b350:
     ################################        
     ######## Binary_Sensors ########
     #Woonkamer_Tussendeur
     0b1100000026407a0a010f80:
       device_class: motion
     #D_Slapenknopje
     0b11000700213e4a0c000070:
     #E_Slapenknopje
     0b11000400213e4a0b000060:
     #Pauze_Knopje1
     0b11005702113bf610010f50:
     ############ Covers ############
     #Test_Rolluik
     071a000000000200:
     #Zolder_Rolluik
     071a000000000201:
     ########## Switches ############
     #M3_Module
     071001194d030180:
     #M4_Module
     0710010b4d040170:
     ########### Lights #############
     #Nachtkastje_R
     #0b11000c0078e5260b010f60:
     0b11000c0078e5260b020f70:
     #Nachtkastje_M
     #0b1100120078e5260c010f60:
     0b1100120078e5260c020f70:
     #KeukenKastje
     0b110102000362fa0b020f70:

[ Voor 95% gewijzigd door raymonvdm op 09-01-2021 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

skank schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Volg even dit topic
https://community.home-as...ra-integration/121758/637
Het gaat snel daar.

Het lukt mij alleszinds om live view te zien binnen HA, ik kan ook deurbeldrukken opscheppen.
Alleen lukt het mij niet om de thumbnail te zien, maar dat ligt aan mij denk ik :p
En niet aan HA of eufy
Thanks, en welke eerste heb jij de bedraadde of batterij? Maakt dat nog uit?

En heb jij ook de RTSP URL of gaat dat op een andere manier?

[ Voor 5% gewijzigd door n0ss op 09-01-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
n0ss schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:15:
[...]

Thanks, en welke eerste heb jij de bedraadde of batterij? Maakt dat nog uit?

En heb jij ook de RTSP URL of gaat dat op een andere manier?
Batterij bekabeld aangesloten
Maar maakt niet meer uit denk ik, support is voor beide
Lees gewoon even dat topic, staat er heel duidelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
[...]

YAML:
1
2
logger:
Hier toch nog een vraagje over.
Ik heb 'm wat strakker gezet als volgt:

YAML:
1
2
logger:
  default: critical

Toch zie ik nog steeds output gelogd worden op 'WARNING' -niveau.
Idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jellebelle schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Hier toch nog een vraagje over.
Ik heb 'm wat strakker gezet als volgt:

YAML:
1
2
logger:
  default: critical

Toch zie ik nog steeds output gelogd worden op 'WARNING' -niveau.
Idee waar dat aan kan liggen?
Nee, zo niet. Er van uitgaande dat je geen andere log levels specificeert natuurlijk. Welke integratie geeft die warnings?

Wel een herstart gedaan na de wijziging?

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 09-01-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik heb via deconz een plug aangesloten. De entity kon ik niet meer bewerken om 1 of andere reden dus heb m uit deconz gegooid en opnieuw toegevoegd. De oude entity staat er echter nog wel in maar kan er niets mee behalve disablen. Zijn er nog mogelijkheden om deze te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
In een automation krijg ik een doorswitch state binnen als 'on' of 'off'. Ik wil die in een notify message gebruiken dus 'open' of 'close' is natuurlijk mooier. Ik had dit verzonnen om naar open/close te gaan:

code:
1
{% if states('binary_sensor.door_contact') =='on' %}Open{% else %}Closed{% endif %}

Is er een handigere manier om open/close te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
Ik ga binnenkort verhuizen naar een ander huis. Nu ga ik mijn hele installatie die ik nu opgebouwd in HASS natuurlijk meenemen en weer verder uitbreiden.

De uitbreiding zit hem de raamdecoratie. Alles moet nieuw komen en dit is mijn kans om het helemaal goed te gaan doen en te zorgen dat het meteen met Hass gaat werken. Kwaliteit is een must. (nachtelijke reset is geaccepteerd)

Voor de gordijnen ga ik gebruik maken van Slide (https://nl.slide.store/). Hiervoor is een bestaande integratie op cloud en er komt later een local control. Maar dat is prima voor nu.

Voor de lamellen heb ik nog niks gevonden wat echt goed werkt of betrouwbaar is. Je kan zelf in de bak van je lamellen de somfy 50 rts tilt only motor monteren en deze gaan aansturen. Maar het nadeel hiervan is dat het een gesloten protocol is en je krijgt geen feedback. Dus ha weet de status van je lamellen niet. Ook mist hij soms nog wel eens een commando.

wie heeft er nog tips of ideeën om dit goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-08 22:57
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt voor deze nieuwe informatie ik ga het uit testen. Sorry dat ik de laatste tijd wat later reageer. Dit komt omdat ik erg druk ben met mijn werk. Ik hou je op de hoogte wanneer ik verder kom met testen. Nogmaals dank voor het meedenken, _/-\o_
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:36:
[...]

query lijkt goed.
Weet je zeker dat je data op die dagen hebt?

Let wel weer op je timerange! in je query gebruik je $timeFilter maar bovenin zie ik 'today' staan. Ik snap ook niet hoe je de timeshift in je maandgrafiek voor elkaar krijgt (blauwe letters 30 days) zonder dat je dat in je query programmeert / terwijl je timerange bovenin op 'today' staat. Mogelijk een optie in het panel zelf? Ik ben daar niet mee bekent.

Anyway, probeer je query eens in explore, zorg dat je timerange dus op last 30 days staat.

Het kan ook nog aan je data liggen: als de laatste waarde op die dag nu net een 0 (of heel laag getal is) dan wordt dat de waarde voor die dag. Dit zou voor kunnen komen als de tijd van influxdb en je daikin niet gelijk lopen: Daikin vind het net na middernacht en rapporteert en 0 (of 0.3 of whatever) en influxdb vind het nog voor middernacht en zegt dus dat DAT de laatste waarde voor die dag is. Je kan dat oplossen door ipv last, max te gebruiken.

Vergeet het volgende ook niet: als influxdb data voor een tijdspan rapporteert dan is dat wordt dat altijd met de begintijd van de tijdspan gerapporteert. BV: 155kw op 2021-01-03 om 23:59 wordt dus als data gerapporteerd met tijd 2021-01-03 00:00 en niet met tijd 20201-01-03 23:59, omdat je op die 24h groepeert. Voor een groupering van 24h niet heel spanned maar zorgde bij mij wel voor veel verwarring toen ik naar problemen aan het zoeken was en data met kleinere spanne ging vergelijken.

Zet anders eens een datadump ergens weg die ik kan downloaden van die 31 dagen data. als je problemen blijft houden.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dolbyadt schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:28:
@sjorsjuhmaniac Heel erg bedankt voor deze nieuwe informatie ik ga het uit testen. Sorry dat ik de laatste tijd wat later reageer. Dit komt omdat ik erg druk ben met mijn werk. Ik hou je op de hoogte wanneer ik verder kom met testen. Nogmaals dank voor het meedenken, _/-\o_

[...]
(y) success

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

llevering schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:04:
@Rixard De Somfy api mogelijkheden zijn een draak. En de communicatie die ze erover versturen is zo mogelijk nog erger. De API is hoogst onbetrouwbaar inderdaad, als het bij jou een half jaar goed gewerkt heeft heb je echt geluk gehad, sinds net voor de kerst schijnt het wel slechter geworden te zijn dus je bent niet alleen met de problemen die je ervaart.

Je kunt overwegen om over te stappen naar: https://github.com/iMicknl/ha-tahoma dat werkt via de api die achter de Tahoma website hangt en dat werkt een stuk beter. Ook als je niet van de Tahoma website gebruikt kunt maken omdat je een Connexxoon hebt werkt het (ik heb ook een Connexxoon). Maar het blijft een 'hack' dus of het voor altijd blijft werken weet je nooit. Maar het heeft hier de frustraties flink terug gebracht.

Een echte oplossing is een Velux KLF-200 kopen, die spreekt hetdezelfde protocollen als de Connexxoon en heeft een lokale oplossing, maar dat kost weer geld. Dan ben je wel van het gezeur met Somfy af :)
Ik heb nu ook die custom Tahoma integratie in gebruik, die lijkt het inderdaad beter te doen (lees: stabieler).
Sinds deze week heb ik nieuwe somfy rolluiken, in combinatie met een Tahoma. De standaard Somfy integratie lijkt inderdaad niet stabiel te zijn.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10
Ik heb het vermoeden dat ik mijn duckdns/letsencrypt/portforwarding niet helemaal goed heb ingesteld sinds ik van ISP ben veranderd.
Ik kan mijn HA via https://mijndomein.duckdns.org benaderen zonder certificaat meldingen.
Maar ik kan ook mijn HA benaderen via https://mijnipadres:8123, en dan krijg ik wel een melding dat de verbinding niet secure is.

Iemand die direct herkend wat ik fout doe? Ik vermoed dat ik het een en ander te wijd open heb gezet met m'n portforwarding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
HowsMyApple schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:55:
Ik heb het vermoeden dat ik mijn duckdns/letsencrypt/portforwarding niet helemaal goed heb ingesteld sinds ik van ISP ben veranderd.
Ik kan mijn HA via https://mijndomein.duckdns.org benaderen zonder certificaat meldingen.
Maar ik kan ook mijn HA benaderen via https://mijnipadres:8123, en dan krijg ik wel een melding dat de verbinding niet secure is.

Iemand die direct herkend wat ik fout doe? Ik vermoed dat ik het een en ander te wijd open heb gezet met m'n portforwarding?
Heb je nog wel het SSL stuk in je configuration.yaml staan?
YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10
-Casper schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Heb je nog wel het SSL stuk in je configuration.yaml staan?
YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
Jep, daar ben ik niet aangeweest.

Maar het rare is dus: via duckdns -> wel secure. Direct via ip-adres:8123 -> niet secure. Ik dacht dat Duckdns alleen maar de "naam" vervangt voor mijn ip-adres, dus dan zouden in theorie beide manieren toch ophetzelfde uit moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2021.1.1:
  • Fix KNX cover state return open when unknown (@farmio - #44926) (knx docs)
  • Fix wait_template incorrectly matching falsey values (@bdraco - #44938)
  • Disambiguate Supervisor HTTPUnauthorized on user/password validation (@zeehio - #44940) (hassio docs)
  • Fix parameters when toggling light (@emontnemery - #44950) (light docs)
  • Bump pymyq to 2.0.13 (@ehendrix23 - #44961) (myq docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HowsMyApple schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Jep, daar ben ik niet aangeweest.

Maar het rare is dus: via duckdns -> wel secure. Direct via ip-adres:8123 -> niet secure. Ik dacht dat Duckdns alleen maar de "naam" vervangt voor mijn ip-adres, dus dan zouden in theorie beide manieren toch ophetzelfde uit moeten komen?
Nee, IP-adressen worden niet opgenomen in een SSL certificaat, dus als je httpS://ipadres:8123 probeert, komt het IP niet overeen met de naam opgenomen in het SSL certificaat en krijg je dus een foutmelding.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 09-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Ik heb net even een andere integratie geprobeerd, vermoedeiljk ook op jouw aanraden via github?
https://github.com/nonsleepr/ha-eufy-security

Nu heb ik 2 andere entities
Deze geven naast de entity nu ook een picture
en de picture entity is nu wel altijd beschikbaar
Desondanks dat, werkt de automation nog steeds niet, en heb ik dit even in de ontwikkelingsmodule ingeput met als volgt de code:

media_player.play_media
code:
1
2
3
entity_id: media_player.keuken
media_content_id: "http://x.x.x.x:8123/api/camera_proxy/camera.deurbel?token=0491b6714ba98ca469b10c2fe7a0f5ed6a8f5359e53c10caa9ecb6e928cb1037"
media_content_type: "image"
Mag ik hier even op terugkomen (geen antwoord gehad hier) ... vermoedelijk verdwenen in de drukte.
Het lukt me echter nog steeds niet om die entity te casten.
Ik zie wel dit in de logging

Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:348
Integration: Google Cast (documentation, issues)
First occurred: 9:28:09 (7 occurrences)
Last logged: 13:38:00

Failed to cast media x.x.x.x:8123/api/camera_proxy/camera.deurbel?token=3bbf06d58c0be7d0a4c20179cb458c8b5af0bdf61acc8eb9053afb815ffa0cbe. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media x.x.x.x:8123/api/camera_proxy/camera.deurbel?token=a491e44de1b3b37ea5dab305249189f134b37389c7fa10036b5a517a2037f5f5. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

Ik zou dan denken dat mn cast device (google hub) niet aan die url kan die hetzelfde adres heeft als mn HA instance.
Maar dat kan hij wel.
Ik gebruik ook TTS bestanden die door de google hub gecast worden en deze staan ook op hetzelfde ipadres...

Enig idee waar ik het dan moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thuurke
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik heb onderstaande uit de github van @Hmmbob Hmmbob gehaald. Ik heb echter dus de set days regel moeten aanpassen met zaterdag voorop ipv maandag. Want hij gaf vandaag al maandag aan. Heb ik iets fout in mijn HA configuratie?

YAML:
1
2
3
4
5
content: |
    {% set months = ["januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"] %}
    {% set month = months[now().strftime('%m') | int -1] %}
    {% set days = ["Zaterdag", "Zondag", "Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag"]  %}
    {% set day = days[now().strftime('%A') | int ] %}

Ik gebruik ook mijnafvalwijzer en die springt ook om op 1:00 's nachts.

Overige zaken zoals automations werken gewoon op de tijd dat ze zijn ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Thuurke op 09-01-2021 16:30 . Reden: inspringen erg lang ]

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.