Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.868 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 21:48
A.Koolen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:29:
Ik heb onderstaande uit de github van @Hmmbob Hmmbob gehaald. Ik heb echter dus de set days regel moeten aanpassen met zaterdag voorop ipv maandag. Want hij gaf vandaag al maandag aan. Heb ik iets fout in mijn HA configuratie?

YAML:
1
2
3
4
5
content: |
    {% set months = ["januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"] %}
    {% set month = months[now().strftime('%m') | int -1] %}
    {% set days = ["Zaterdag", "Zondag", "Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag"]  %}
    {% set day = days[now().strftime('%A') | int ] %}

Ik gebruik ook mijnafvalwijzer en die springt ook om op 1:00 's nachts.

Overige zaken zoals automations werken gewoon op de tijd dat ze zijn ingesteld.
Thanks, ik zie nu dat hij bij mij ook "maandag" aangeeft nu. Zou daar iets gewijzigd zijn? Of is het me gewoon nooit eerder opgevallen :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01-2024
Hmmbob schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:53:
[...]
Thanks, ik zie nu dat hij bij mij ook "maandag" aangeeft nu. Zou daar iets gewijzigd zijn? Of is het me gewoon nooit eerder opgevallen :+
We wachten het even een dagje af. Benieuwd of morgen dan zondag is of "alweer" zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
A.Koolen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:57:
[...]

We wachten het even een dagje af. Benieuwd of morgen dan zondag is of "alweer" zaterdag.
Nieuwe code staat online. Fix is simpel:

YAML:
1
2
3
4
5
    {% set months = ["januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"] %}
    {% set days = ["Zaterdag", "Zondag", "Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag"]  %}
    {% set day = days[now().strftime('%u') | int -1] %}

%A -> %u, en -1 achter int

Geen idee waarom ik daar ooit %A gebruikt heb - dat is helemaal niet logisch. Me nog nooit opgevallen dus :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Hmmbob schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Nieuwe code staat online. Fix is simpel:

YAML:
1
2
3
4
5
    {% set day = days[now().strftime('%u') | int -1] %}

%A -> %u, en -1 achter int

Geen idee waarom ik daar ooit %A gebruikt heb - dat is helemaal niet logisch. Me nog nooit opgevallen dus :+
Bij mij zegt jouw code dat het donderdag is :+ , ik denk dat dat komt omdat je je array begint met zaterdag.
Ik zou het zelf heel veel makkelijker doen en die strftime er helemaal uithalen, dan is het veel makkelijker te begrijpen:
YAML:
1
2
3
4
{% set month = months[now().month -1] %}
{% set days = ["Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag", "Zondag"]  %}
{% set day = days[now().weekday()] %}

https://pythontic.com/datetime/date/weekday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
Ik weet niet hoor, maar totnutoe ervaar ik Home Assistant als totaal niet gebruiksvriendelijk. De gebruikersinterface is wel mooi, maar waar ik in Domoticz de hele boel bij elkaar kan klikken, moet ik bij HA constant op internet dingen opzoeken en in stomme yaml bestandjes configuraties aanpassen.

Nu ook weer. Ik wil een simpele DSMR smart meter uitlezen via de P1 kabel. Maar je moet niet denken dat je even snel een integratie DSMR, P1 of slimme meter kunt aanklikken, dat moet weer met yaml bestandjes. En zodra je met yaml bestandjes gaat kloten kun je wachten op foutmeldingen in de log, er hoeft maar 1 spatie verkeerd te staan.

En dat is nog los van de irritantheid van HA. Bij alles vraagt ie of ik het zeker weet. Elke keer als ik het scherm opvraag moet ik inloggen. Hopeloos. Ik dacht dat Home Assistant bedoeld was om het leven makkelijker te maken, niet moeilijker. Wie wil nu home automation waar je constant op moet inloggen? Heel handig voor tablets aan de muur zonder toetsenbord, ik noem maar iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:23
@PhilipsFan das toch bijzonder. Sinds instellen van HA en nu een dikke maand op een iPhone in gebruik.... heb ik 1x moeten inloggen. Sindsdien werkt het gewoon.

Dsmr integratie in HA was volgens mij in de configuration.yaml toevoegen:

sensor:
- platform: dsmr

En voila.... de basis werkt.

En ja, de dubbele spatie is wel eens vervelend. Tip: installeer in HA iets wat het makkelijker maakt. Zelf gebruik ik Visual Studio code. Dat maakt het makkelijker.

HA isn’t perfect. Maar ik vind het een stuk simpeler dan Domiticz persoonlijk. Veel werkt al via integratie, en zo niet is er wel een HA pagina over met alle instellingen.

Lastigste vond ik dat je niet voor elke sensor weer een:
Sensor:
Moet maken. Alles waar geen spaties voor staat moet uniek zijn en één keer voor komen.

Maar: als domoticz beter werkt voor je, altijd doen IMHO. Er zijn niet voor niets meerdere pakketten. Yaml is niet ideaal... maar moet zeggen dat met iets als Visual Studio Code het fout opsporen makkelijker wordt.

Node Red vind ik voor automatiseringen wel makkelijk. Omdat het visueel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

PhilipsFan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:50:
Ik weet niet hoor, maar totnutoe ervaar ik Home Assistant als totaal niet gebruiksvriendelijk. De gebruikersinterface is wel mooi, maar waar ik in Domoticz de hele boel bij elkaar kan klikken, moet ik bij HA constant op internet dingen opzoeken en in stomme yaml bestandjes configuraties aanpassen.

Nu ook weer. Ik wil een simpele DSMR smart meter uitlezen via de P1 kabel. Maar je moet niet denken dat je even snel een integratie DSMR, P1 of slimme meter kunt aanklikken, dat moet weer met yaml bestandjes. En zodra je met yaml bestandjes gaat kloten kun je wachten op foutmeldingen in de log, er hoeft maar 1 spatie verkeerd te staan.

En dat is nog los van de irritantheid van HA. Bij alles vraagt ie of ik het zeker weet. Elke keer als ik het scherm opvraag moet ik inloggen. Hopeloos. Ik dacht dat Home Assistant bedoeld was om het leven makkelijker te maken, niet moeilijker. Wie wil nu home automation waar je constant op moet inloggen? Heel handig voor tablets aan de muur zonder toetsenbord, ik noem maar iets...
Tegenwoordig kan je juist heel veel via de interface doen. Dat is een van de redenen dat ik ben overgestapt. Ik snap alleen niet wat je bedoeld met al die yaml bestanden. Er is maar 1 die je nodig hebt: configuration.yaml.

In elk geval HA een heel stuk moderner dan Domoticz. HA detecteert bijvoorbeeld automatisch nieuwe apparaten. Die ik dan via de interface kan configureren.

Verder is de gebruiker interface van HA echt een heel stuk beter dan Domoticz. Geen problemen meer met browser cache. En daarnaast ook regelmatig updates.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 18:30
PhilipsFan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:50:

In Domoticz moet je soms ook LUA of Python scripts maken als je niet met Blocky aan de slag wilt. Daarnaast detecteert HA veel van je apparaten vanzelf en werken deze via integrations in de gui. Vergeet niet hoe ontzettend schaalbaar HA is. Ik weet niet waarom je continue moet inloggen, want ik heb dat niet, zelfs ondanks MFA, omdat er netjes een cookie gesaved wordt op je device. Wellicht ligt het gewoon aan je eigen device? En als je liever niks wil leren, zoals een stukje yaml, tja , dan wordt het lastig.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:45:
[...]

Nee, zo niet. Er van uitgaande dat je geen andere log levels specificeert natuurlijk. Welke integratie geeft die warnings?

Wel een herstart gedaan na de wijziging?
Het gaat om de pagina 'Configuration' > 'Logs'.
En dan het gedeelte bovenin die pagina....
Ik bedenk me nu: misschien staan die meldingen alleen in geheugen en worden ze nergens weggeschreven?

Het zijn type meldingen zoals:
(ERROR) - [Woonkamer(192.168.178.20):8009] Failed to connect to service Chromecast-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx._googlecast._tcp.local., retrying in 5.0s
Klopt, want die Chromecast heeft geen stroom als ik de TV uitzet.
Geen probleem dus verder.
Het gaat me er enkel om dat er zo min mogelijk logging/ schrijf bewegingen zijn.

Dank weer voor het meedenken trouwens, je hebt me al enorm op weg geholpen bij de eerdere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jellebelle schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Het gaat om de pagina 'Configuration' > 'Logs'.
En dan het gedeelte bovenin die pagina....
Ik bedenk me nu: misschien staan die meldingen alleen in geheugen en worden ze nergens weggeschreven?

Het zijn type meldingen zoals:

[...]

Klopt, want die Chromecast heeft geen stroom als ik de TV uitzet.
Geen probleem dus verder.
Het gaat me er enkel om dat er zo min mogelijk logging/ schrijf bewegingen zijn.
Daar zou ik even een issue voor aanmaken, want dat zou niet moeten als je alleen 'critical' wil zien. Kan t gefixt worden (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 10-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Lichtelijk offtopic vraag. Ik heb gisteren een elektrisch rolluik gekregen en heb een Fibaro Roller Shutter 3 klaarliggen om daar op aan te sluiten. Alleen een probleem, ik kan deze nergens kwijt. Het rolluik is aangesloten met een Somfy opbouw draaischakelaar en die is "op maat" dus daar kan ik de RS niet in kwijt. De schakelaar vervangen door inbouw is geen optie omdat ik dan ook een stroomkabel zal moeten kappen.
Maar nu was ik aan het denken of ik de RS niet in het rolluik kan plaatsen. De kabels zijn immers met aarde-ader, maar het stopcontact is niet geaard, dus deze zou ik dan kunnen misbruiken door de aarde-kabel die nu op de schakelaar is doorverbonden, te verplaatsen naar de fase, zodat ik bij het rolluik een permanente fase heb om de RS op aan te sluiten. Echter blijkt de RS maar een operating temperature van 0° tot 35° te hebben. Dus dat lijkt mij een beetje tricky om die in het rolluik te plaatsen?

Concrete vraag is dus: heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een Fibaro Roller Shutter (3) in de kast van het rolluik? Dus buiten de deur. Rekening houdende met de temperaturen en potentieel iets van vocht / condensvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
RobertMe schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:01:
Lichtelijk offtopic vraag. Ik heb gisteren een elektrisch rolluik gekregen en heb een Fibaro Roller Shutter 3 klaarliggen om daar op aan te sluiten. Alleen een probleem, ik kan deze nergens kwijt. Het rolluik is aangesloten met een Somfy opbouw draaischakelaar en die is "op maat" dus daar kan ik de RS niet in kwijt. De schakelaar vervangen door inbouw is geen optie omdat ik dan ook een stroomkabel zal moeten kappen.
Maar nu was ik aan het denken of ik de RS niet in het rolluik kan plaatsen. De kabels zijn immers met aarde-ader, maar het stopcontact is niet geaard, dus deze zou ik dan kunnen misbruiken door de aarde-kabel die nu op de schakelaar is doorverbonden, te verplaatsen naar de fase, zodat ik bij het rolluik een permanente fase heb om de RS op aan te sluiten. Echter blijkt de RS maar een operating temperature van 0° tot 35° te hebben. Dus dat lijkt mij een beetje tricky om die in het rolluik te plaatsen?

Concrete vraag is dus: heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een Fibaro Roller Shutter (3) in de kast van het rolluik? Dus buiten de deur. Rekening houdende met de temperaturen en potentieel iets van vocht / condensvorming.
Dat niet, maar ik heb een soortgelijke situatie anders opgelost. Ik heb de RS in een apart doosje vlak onder de schakelaar geplaatst, en de draden uit de schakelaar gaan naar de RS, en vandaaruit gaat de bekabeling naar het rolluik. Dat kon bij ons omdat de draaischakelaar vlak boven de vensterbank zat, en de RS zit dus in een doosje net onder de vensterbank weggewerkt.

Misschien dat dat een optie is voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
golles schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Bij mij zegt jouw code dat het donderdag is :+ , ik denk dat dat komt omdat je je array begint met zaterdag.
Ik zou het zelf heel veel makkelijker doen en die strftime er helemaal uithalen, dan is het veel makkelijker te begrijpen:
YAML:
1
2
3
4
{% set month = months[now().month -1] %}
{% set days = ["Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag", "Zondag"]  %}
{% set day = days[now().weekday()] %}

https://pythontic.com/datetime/date/weekday
Thanks, toegepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Dat niet, maar ik heb een soortgelijke situatie anders opgelost. Ik heb de RS in een apart doosje vlak onder de schakelaar geplaatst, en de draden uit de schakelaar gaan naar de RS, en vandaaruit gaat de bekabeling naar het rolluik. Dat kon bij ons omdat de draaischakelaar vlak boven de vensterbank zat, en de RS zit dus in een doosje net onder de vensterbank weggewerkt.

Misschien dat dat een optie is voor je?
Dat is inderdaad het alternatief. En hier ook bij de vensterbank maar zit verwarming meteen bij. Maar ook niet perse een issue omdat het allemaal al beetje verborgen zit + ook nog eens gordijn ervoor hangt. Welk doosje heb jij daarvoor gebruikt? Een volledig "officiële" opbouwdoos is waarschijnlijk alsnog vrij groot uitgevallen dan. Dus mogelijk dat er een kleinere optie is?

Edit:
Overigens is de kabel uit de muur ook vrij kort. Dus dan zou ik ze ook moeten omwisselen en de RS meteen over het gat plaatsen. Maar dat is uiteraard maar een klein issue.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@PhilipsFan , men is bezig om alle integraties van een UI te voorzien, maar dsmr heeft dat inderdaad nog niet. Daarvoor moet je wat yaml typen.

Voor veel custom integraties moet dat ook nog. Je zult in dat geval om moeten kunnen gaan met spaties tellen in yaml. Of in ieder geval goed het voorbeeld copy/pasten in je eigen file.

Maar als je dat kunt leren, kun je zoveel meer in hass dan in domoticz dat het voor mij het leren van yaml indeling dubbel en dwars waard was.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
RobertMe schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Dat is inderdaad het alternatief. En hier ook bij de vensterbank maar zit verwarming meteen bij. Maar ook niet perse een issue omdat het allemaal al beetje verborgen zit + ook nog eens gordijn ervoor hangt. Welk doosje heb jij daarvoor gebruikt? Een volledig "officiële" opbouwdoos is waarschijnlijk alsnog vrij groot uitgevallen dan. Dus mogelijk dat er een kleinere optie is?

Edit:
Overigens is de kabel uit de muur ook vrij kort. Dus dan zou ik ze ook moeten omwisselen en de RS meteen over het gat plaatsen. Maar dat is uiteraard maar een klein issue.
't is op zolder en moet nog iets netter afgewerkt worden, maar dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smwHCbEQB1C-Kzf9kkdSjBjYSVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9zSLSmNhNNrXDekyn4tJhzB.jpg?f=fotoalbum_large
Opbouw doosje kwam uit m'n voorraad, geen idee waar ik die ooit vandaan heb geplukt. Gat in de draai schakelaar komt doordat origineel daar de spanningskabel doorgevoerd werd. Zit op zolder in een hoekje, dus kan er mee leven. En merendeel van de besturing gebeurt met een automation of voice ("ok google, doe het rolluik dicht")

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 10-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:15:
[...]

't is op zolder en moet nog iets netter afgewerkt worden, maar dit dus:

[Afbeelding]
Opbouw doosje kwam uit m'n voorraad, geen idee waar ik die ooit vandaan heb geplukt. Gat in de draai schakelaar komt doordat origineel daar de spanningskabel doorgevoerd werd. Zit op zolder in een hoekje, dus kan er mee leven. En merendeel van de besturing gebeurt met een automation of voice ("ok google, doe het rolluik dicht")
Als je de foto net onder het blad laat eindigen is het een creepy foto met rechts een afgehakte handmet grijpertje profisorisch op de arm geplakt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hahaha, kinderen hebben iets geknutseld. Geen idee wat t is

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:44:
Hahaha, kinderen hebben iets geknutseld. Geen idee wat t is
Ik denk een afstandsbediening voor de schakelaar. Kids leren snel als pappa met 220V gaat spelen: “Pappa heeft weer iets geknutseld, er hangen draden los, geen idee wat het is, maar better safe then sorry” :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 07:37
Iemand anders hier weleens problemen met de Toon Thermostaat integratie ?

heb soms in het log;
Error during webhook registration - Timeout occurred while connecting to the Quby ToonAPI

en dan vaak alleen de energiekosten vandaag sensor , die gek genoeg alleen in het weekend niets meer output ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Ik heb vandaag een update uitgevoerd van mijn unify controller en cloudkey en nu kan de HA intregratie er niks meer mee.
Eerder kon ik naar mijn controller verbinden door het ip van de controller https://x.x.x.x:8143 maar dat werkt niet meer.
Dus nu kan HA ook niet meer via poort 8443 verbinden.
Hoe lossen jullie dat op?

edit : Opgelost door in de HA intregratie het ip nummer van de controller toevoegen en dan poort 443 instellen ipv 8443 en het werkt weer :)

[ Voor 18% gewijzigd door ComTech op 10-01-2021 14:47 . Reden: oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
ComTech schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:26:
Ik heb vandaag een update uitgevoerd van mijn unify controller en cloudkey en nu kan de HA intregratie er niks meer mee.
Eerder kon ik naar mijn controller verbinden door het ip van de controller https://x.x.x.x:8143 maar dat werkt niet meer.
Dus nu kan HA ook niet meer via poort 8443 verbinden.
Hoe lossen jullie dat op?

edit : Opgelost door in de HA intregratie het ip nummer van de controller toevoegen en dan poort 443 instellen ipv 8443 en het werkt weer :)
Dus je controller is offline?
Vermits je niet kan verbinden, dan is dat eerder iets voor unifi topic, en niet het HA topic.
Ik zou eerst zorgen dat je controller terug bereikbaar is , en dan pas kijken nr HA
Mss is je controller nog bezig met de update.
Die cloudkey zou toch bereikbaar moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Laatst online: 11-09 17:28
Ik heb een rpi 3b+ met op een sd kaart home assistant draaien.

Nu wil ik dmv grafana en MariaDB mooie grafieken maken. Daarom wil ik de boel vanaf usb draaien.

Hiervoor heb ik de Sandisk Extreme PRO 128GB USB Stick op het oog.

Is dit een kwestie van de installatie op de stick zetten en klaar ?

Ik lees dat er geadviseerd wordt om te booten van sd en de data op de usb te zetten. Betekent dit dat de recorder moet verwijzen naar de usb schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 13-09 15:06
Mars Warrior schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Ik denk een afstandsbediening voor de schakelaar. Kids leren snel als pappa met 220V gaat spelen: “Pappa heeft weer iets geknutseld, er hangen draden los, geen idee wat het is, maar better safe then sorry” :Y
Haha, ik dacht zelf dat het een verlengstuk is voor de schakelaar van het rolluik. Papa doet moeilijk met domotica, kinderen lossen dat op een veel handigere manier op. Zo kun je ook vanuit je bed het rolluik opendoen :) Wat ben ik blij dat ik destijds de rolluiken meteen van Somfy motoren heb laten voorzien, als je ziet hoe lelijk dit allemaal is weggewerkt...
Mars Warrior schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:49:
@PhilipsFan , men is bezig om alle integraties van een UI te voorzien, maar dsmr heeft dat inderdaad nog niet. Daarvoor moet je wat yaml typen.

Voor veel custom integraties moet dat ook nog. Je zult in dat geval om moeten kunnen gaan met spaties tellen in yaml. Of in ieder geval goed het voorbeeld copy/pasten in je eigen file.

Maar als je dat kunt leren, kun je zoveel meer in hass dan in domoticz dat het voor mij het leren van yaml indeling dubbel en dwars waard was.
O, het gaat me niet om het leren hoor. Als het me wat oplevert wil ik prima yaml leren, zo moeilijk is het ook weer niet. Het ging me er alleen om dat het me erg tegenviel hoeveel yaml je nog nodig hebt. Mijn Philips Hue integratie ging vlekkeloos via de GUI. Ik had gewoon verwacht dat voor iets eenvoudigs als DSMR ik ook met 3x klikken klaar was.

Ik ben ook niet helemaal ontevreden over Home Assistant en ik denk ook dat dit pakket uiteindelijk de manier is, al was het alleen maar vanwege de enorme community. Domoticz heeft ook wel een community, maar ik heb het idee dat die toch een stuk kleiner is. Ik had alleen verwacht dat de prioriteiten van de ontwikkelaars wat logischer lagen. Ik heb een prachtige integratie van Chromecast, allemaal via de GUI, maar wat heb je daaraan? De slimme meter is toch een van de eerste dingen die je in orde wilt hebben? Aan de andere kant, dat is mijn prioriteit en die kan voor iedereen weer anders liggen, dat begrijp ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Daar zou ik even een issue voor aanmaken, want dat zou niet moeten als je alleen 'critical' wil zien. Kan t gefixt worden (y)
Ik moet de update naar Core 2021.1.1 nog doen.
Maar als het daarmee niet verandert zal ik de issue zeker even aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 13-09 11:53
skank schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Mag ik hier even op terugkomen (geen antwoord gehad hier) ... vermoedelijk verdwenen in de drukte.
Het lukt me echter nog steeds niet om die entity te casten.
Ik zie wel dit in de logging

Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:348
Integration: Google Cast (documentation, issues)
First occurred: 9:28:09 (7 occurrences)
Last logged: 13:38:00

Failed to cast media x.x.x.x:8123/api/camera_proxy/camera.deurbel?token=3bbf06d58c0be7d0a4c20179cb458c8b5af0bdf61acc8eb9053afb815ffa0cbe. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media x.x.x.x:8123/api/camera_proxy/camera.deurbel?token=a491e44de1b3b37ea5dab305249189f134b37389c7fa10036b5a517a2037f5f5. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

Ik zou dan denken dat mn cast device (google hub) niet aan die url kan die hetzelfde adres heeft als mn HA instance.
Maar dat kan hij wel.
Ik gebruik ook TTS bestanden die door de google hub gecast worden en deze staan ook op hetzelfde ipadres...

Enig idee waar ik het dan moet zoeken?
Net getest als ik mn laptop in dezelfde groep steek als die google home, en op hetzelfde iot netwerk, dan zie ik die thumbnail wel.
Maw, dit is geen firewall issue, of netwerkproblemen.. waarom krijg ik dan alsnog toch die melding in HA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
PhilipsFan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Haha, ik dacht zelf dat het een verlengstuk is voor de schakelaar van het rolluik. Papa doet moeilijk met domotica, kinderen lossen dat op een veel handigere manier op. Zo kun je ook vanuit je bed het rolluik opendoen :) Wat ben ik blij dat ik destijds de rolluiken meteen van Somfy motoren heb laten voorzien, als je ziet hoe lelijk dit allemaal is weggewerkt...
Somfys draadloze oplossing is wel weer meteen een paar honderd euro duurder, terwijl je bedraad voor €20 een Shelly 2.5 of voor €50 Fibaro Roller Shutter ertussen zet. Stuk goedkoper dus. Om het nog maar niet te hebben over dat je bij Somfy ook nog een hub / internet bridge nodig hebt die ook weer in de 100 euro zou kosten meen ik. (Inclusief een beperking op het aantal rolluiken).

Daarnaast is het natuurlijk ook slordig doordat het achteraf geïnstalleerd is. Als je dit met een opknapbeurt meeneemt dan kun je bij het raam gewoon een inbouwdoos plaatsen met of een draaiknop of dubbele pulsdrukker. Bij een 6cm diepe doos kun je de Shelly of Fibaro er achter zetten en zie je verder niks ervan.

Ik heb een aantal jaren terug ook het zonnescherm vervangen, en aangezien er buiten geen stroom is is daarvoor ook gewoon binnen een stekker in het stopcontact gedaan en kabel naar buiten via het oude gat waar het lint doorheen ging. Due kabel is dan toch lelijker dan het feit dat halverwege op de muur, achter het gordijn, ook zo'n opbouw draaischakelaar zit.

TL;DR: Somfy draadloos is honderden euro's duurder, en daarnaast moet je dan nog steeds stroom naar buiten toe hebben. En als dat er niet is maakt het qua lelijkheid niet veel uit. En ontopic: ondersteund Somfy hun API überhaupt voor 3th party ontwikkelaars? Of kan die van vandaag op morgen veranderen zonder aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
PhilipsFan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:16:
[...]

[...]

O, het gaat me niet om het leren hoor. Als het me wat oplevert wil ik prima yaml leren, zo moeilijk is het ook weer niet. Het ging me er alleen om dat het me erg tegenviel hoeveel yaml je nog nodig hebt. Mijn Philips Hue integratie ging vlekkeloos via de GUI. Ik had gewoon verwacht dat voor iets eenvoudigs als DSMR ik ook met 3x klikken klaar was.

Ik ben ook niet helemaal ontevreden over Home Assistant en ik denk ook dat dit pakket uiteindelijk de manier is, al was het alleen maar vanwege de enorme community. Domoticz heeft ook wel een community, maar ik heb het idee dat die toch een stuk kleiner is. Ik had alleen verwacht dat de prioriteiten van de ontwikkelaars wat logischer lagen. Ik heb een prachtige integratie van Chromecast, allemaal via de GUI, maar wat heb je daaraan? De slimme meter is toch een van de eerste dingen die je in orde wilt hebben? Aan de andere kant, dat is mijn prioriteit en die kan voor iedereen weer anders liggen, dat begrijp ik wel.
Hoewel de oprichter van Home Assistant uit Nederland afkomstig is, is HA natuurlijk niet specifiek op de NL-markt gericht. Dus dat DSMR ondersteuning niet zo is als met Hue, Ikea en andere integraties is dan ook zeer logisch. Moet maar net een fanatieke gebruiker in Nederland zijn die zich wil committeren aan het opzetten van een DSMR integratie en te (blijven) onderhouden.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
@Signs

Je kunt, mits USB-boot wordt ondersteund, het image op de USB-stick flashen en daarna een snapshot restoren naar die nieuwe installatie.

De andere, ondersteunde, manier is dev access (via ssh-keys) regelen en een 'datactl move' doen naar de nieuwe stick, zodat alleen je data daarop komt te staan.

[ Voor 1% gewijzigd door RudolfR op 10-01-2021 17:30 . Reden: SD-kaart vervangen door USB-stick ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
RudolfR schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:10:
@Signs

Je kunt, mits USB-boot wordt ondersteund, het image op de SD-kaart flashen en daarna een snapshot restoren naar die nieuwe installatie.

De andere, ondersteunde, manier is dev access (via ssh-keys) regelen en een 'datactl move' doen naar de nieuwe stick, zodat alleen je data daarop komt te staan.
Ik lees net dat de rpi 3b+ out of the box booten naar usb ondersteund. Dus dan zet ik de gehele image op de usb.

[ Voor 12% gewijzigd door Signs op 10-01-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:12
Tyrian81 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:21:
Iemand anders hier weleens problemen met de Toon Thermostaat integratie ?

heb soms in het log;
Error during webhook registration - Timeout occurred while connecting to the Quby ToonAPI

en dan vaak alleen de energiekosten vandaag sensor , die gek genoeg alleen in het weekend niets meer output ?
Ja dit gebeurt bij mij ook dagelijks. Vaak rond middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:27
Signs schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Ik lees net dat de rpi 3b+ out of the box booten naar usb ondersteund. Dus dan zet ik de gehele image op de usb.
Je moet nog wel een commando doen om de USB boot aan te zetten. ;)
(OTP bit)
Zou dat als eerste doen nu hij nog werkt via je bestaande image.

Zie deze link:

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

[ Voor 8% gewijzigd door thespeed op 10-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

Ik ben een stukje code aan het freubelen, mar twijfel over de werking...

Wat het moet doen is: Als mijn sensor incident wordt getriggerd (en dat is van buitenaf) en ik doe binnen 2 minuten de voordeur open dan meldt het systeem via switch on terug dat ik kom...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Opkomstmelding
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.incidents
    attribute: id
condition:
  - type: is_open
    condition: device
    device_id: 465cc0220e5fd88cb9c63f0d11fa1b6e
    entity_id: binary_sensor.voordeur_contact
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    entity_id: switch.incident_response
mode: single

Probleem wat ik heb is het volgende, aangezien de trigger van buitenaf komt kan ik die niet testen en waar ik nu over twijfel is óf hij kijk of de deur binnen 2 minuten wordt geopend óf totaal 2 minuten wordt geopend.

Never eat yellow snow...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
thespeed schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Je moet nog wel een commando doen om de USB boot aan te zetten. ;)
(OTP bit)
Zou dat als eerste doen nu hij nog werkt via je bestaande image.

Zie deze link:

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Ik heb een rpi 3B+ ;)

Raspberry Pi 3B+, Compute Module 3+

The Raspberry Pi 3B+ and Compute Module 3+ support USB mass storage boot out of the box: no changes to the OTP memory are required.

The procedure is the same as for SD cards - simply image the USB storage device with the operating system image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:23
Denga schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:44:

Wat het moet doen is: Als mijn sensor incident wordt getriggerd (en dat is van buitenaf) en ik doe binnen 2 minuten de voordeur open dan meldt het systeem via switch on terug dat ik kom...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
    for:
action:

Probleem wat ik heb is het volgende, aangezien de trigger van buitenaf komt kan ik die niet testen en waar ik nu over twijfel is óf hij kijk of de deur binnen 2 minuten wordt geopend óf totaal 2 minuten wordt geopend.
De condition nu is of de deur 2 minuten openstaat. Niet of het binnen 2 minuten open gaat. Ik denk dat je gebruik moet maken van de wait for (door open) met een timeout van 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Denga schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:44:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
    for:
action:

Voor het testen van een automation kun je voor de trigger ook iets anders laten trigger. Bijvoorbeeld een input_boolean die je zelf aan of uit zet. Werkt de automation zoals je verwacht, dan kun je de trigger vervangen door de oorspronkelijke trigger.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

JayOne schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Voor het testen van een automation kun je voor de trigger ook iets anders laten trigger. Bijvoorbeeld een input_boolean die je zelf aan of uit zet. Werkt de automation zoals je verwacht, dan kun je de trigger vervangen door de oorspronkelijke trigger.
Goeie tip idd ! Ik kan de trigger prima een lamp maken die ik aanzet en dan een andere lamp als switch erin zetten...
denuz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:57:
[...]

De condition nu is of de deur 2 minuten openstaat. Niet of het binnen 2 minuten open gaat. Ik denk dat je gebruik moet maken van de wait for (door open) met een timeout van 2 minuten.
Dat was net even de duw in de juiste richting... Ik heb 'm nu:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:
  - wait_template: '{{ is_state(''binary_sensor.voordeur_contact'',''on'') }}'
    timeout: '00:02:00'
    continue_on_timeout: false

Dit zou 'm nu nu moeten zijn... Zit ik alleen te kijken, die "data {}" is leeg dus dan kan ie volgens mij prima weg. De switch.turn_on en de entiteit zouden dan voldoende moeten zijn...

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Kodess schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Dan ben je toch gewoon de normale DSMR Reader aan het aanmaken? Dus die heeft geen connectie met HomeAssistant.
Nee wat dit betreft ben ik nog echt groen... Want ik zie wel veel tutorials via Terminal maar dat heb je dus niet op een Synology... Dus hoe kan ik dit dan het beste doen of heeft iemand een How to? Want ik moet ook de portgres db nog installeren, en dan de API van DSMR reader koppelen aan de logger, maar dat is redelijk straight forward.

Ik snap dan ook niet dat ze de Logger wel als repository hebben, maar de reader niet...

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandersmit24
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 20:31
Denga schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Goeie tip idd ! Ik kan de trigger prima een lamp maken die ik aanzet en dan een andere lamp als switch erin zetten...

[...]

Dat was net even de duw in de juiste richting... Ik heb 'm nu:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:
  - wait_template: '{{ is_state(''binary_sensor.voordeur_contact'',''on'') }}'
    timeout: '00:02:00'
    continue_on_timeout: false

Dit zou 'm nu nu moeten zijn... Zit ik alleen te kijken, die "data {}" is leeg dus dan kan ie volgens mij prima weg. De switch.turn_on en de entiteit zouden dan voldoende moeten zijn...
Ik heb eenzelfde automatisering draaien via Node RED. De toggle voor incident response wordt beschikbaar na een melding en je kunt tot een uur na melding je opkomst bevestigen.

Waar ik in de Node RED flow tegen aan liep was dat bij 1x togglen er een afwijzing werd verstuurd i.p.v. opkomst. Ik heb het zo gemaakt dat de toggle eerst op afwijs staat en een seconden later opnieuw toggled. Als de voordeur niet binnen twee minuten wordt geopend is er een timeout en wordt er niks verstuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOnzfax_V8tCU2nOiR7iAa_XQXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cn1gF47hMO70nohONCAL7akw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
JayOne schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:01:
[...]

@Denga Of nog makkelijker, in de UI heb je een knop execute, daarmee kan je de acties testen. Enige is dat ook de condition niet gecheckt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Even vraagje tussendoor, ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer namelijk. Ik ben opzoek naar nieuwe raambedekking voor beneden en we zitten te twijfelen tussen Plissegordijnen of Rolgordijnen met de volgende controllers:
- Somfy plisse motor (alleen top-bottom)
- Somfy RTS Li-ion motor t.b.v. rolgordijn
- Luxaflex Powerview

Luxaflex is by far het meest kostbaar, echter twijfel ik over de integratie van somfy. Volgens mij is RTS 433, en dus 'dom'. Zijn er mensen met ervaring met bovenstaande systemen en die mij de fijnste home assistant integratie kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Stekeltje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:48:
Even vraagje tussendoor, ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer namelijk. Ik ben opzoek naar nieuwe raambedekking voor beneden en we zitten te twijfelen tussen Plissegordijnen of Rolgordijnen met de volgende controllers:
- Luxaflex Powerview

Luxaflex is by far het meest kostbaar, echter twijfel ik over de integratie van somfy. Volgens mij is RTS 433, en dus 'dom'. Zijn er mensen met ervaring met bovenstaande systemen en die mij de fijnste home assistant integratie kunnen adviseren?
Zijn die motoren niet gewoon ook in 230v bekabelde versie beschikbaar zodat je gebruik van b.v. een Fibaro of Shelly module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:51

Side-Kick

Timmy!

Side-Kick schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Ja de reacties lopen inderdaad uiteen. Maar de recente reacties zijn niet positief. Het lijkt wel op dit product een tussentijdse update van de chipset heeft gekregen. Dan ga ik niet op dit merk gokken, maar kies ik een andere uit de lijst met geverifieerde werkende adapters.
Ik heb de StarTech.com USB 3.1 naar 2,5 inch SATA III adapterkabel gekocht en deze draait al enkele dagen stabiel op een usb3 poort van de Pi.

De Eluteng adapter wordt ook niet meer aangeraden in dit topic omdat er varianten te koop zijn die niet werken icm usb3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
- Luxaflex Powerview

Ik ben hier sinds kort ook mee bezig voor mijn nieuwe huis. Vorig jaar in een Luxaflex showroom geweest en mijn hart zegt Luxaflex, puur door de kwaliteit van hun spul. Mijn vriendin heeft nu 3 ramen met jaloezieën van Luxaflex en het is echt een plaatje.

Ik heb vorige week ook even Somfy gebeld en zij konden mij het volgende aangeven: RTS is 'dom', een-wegcommunicatie en je kunt volgens mij alleen up, down en stop in het midden als commando geven. Dit ging specifiek om de plissé's, want die vond ik echt wat hebben voor de woonkamer (honingraat). Een IO motor wordt pas in 2022 of later wellicht leverbaar, als je nu een IO motor wil is dat niet echt mogelijk want dan moet je naar een Somfy RS100 gaan kijken en die zijn eigenlijk te sterk (meer geschikt voor raamwering buiten zoals rolluiken).

IO is dus wel bi-directional en kan je feedback geven over hoe je raamwering ervoor hangt (:+).

Luxaflex PowerView kan ik ook vrij weinig over vinden qua bi-directional feedback maar wellicht is dat mogelijk. Maar over Somfy kon ik al vrij veel meer vinden. En ik las iets bij PowerView dat je wellicht met IFTTT (betaald...) moet werken om scenes te kunnen aansturen.

Hopelijk kunnen mensen ons hier van informatie voorzien, ben echt heel benieuwd!
raymonvdm schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Zijn die motoren niet gewoon ook in 230v bekabelde versie beschikbaar zodat je gebruik van b.v. een Fibaro of Shelly module?
Neig ik zelf ook naartoe, ik trek over twee maanden in een nieuwbouwwoning en zou wellicht in de slaapkamer en in de woonkamer twee stopcontacten kunnen laten leggen, hoog, zodat er van een Fibaro gebruik gemaakt kan worden?

Alhoewel ik het draadloze voor plissé's wel echt geweldig vind...

[ Voor 11% gewijzigd door JDFS op 11-01-2021 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:39
- Luxaflex Powerview

Somfy motoren met 433mhz zijn inderdaad "dom" hun slimme motoren zijn IO, dit zijn ook duurdere motoren.
Het nadeel is dat je hiervoor vaak vast zit aan bijvoorbeeld een Connexoon of een Tahoma. Ik werk zelf voor een bedrijf dat producten voor zonwering ontwikkeld en daarnaast ook de motorisatie. Vandaar dat ik je wel het één en ander vertellen.

Luxaflex heeft als groot voordeel dat ze de motoren hebben ontwikkeld voor hun eigen systeem. Ik heb powerview nog nooit gezien, maar heb wel vaak andere producten van hun gezien. Dit zijn wel vaak erg mooie en goed gemaakte producten.

Wij zelf maken ook gemotoriseerde producten, waaronder rolgordijn en top down bottom up plissee.
Zie hier 2 video's. Mocht je vragen hebben dan kun je me wel een dm sturen. Wil namelijk geen promotie maken. Maar mocht je vragen over andere producten van concurrenten weten kan ik je ook wel meer informatie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

raymonvdm schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Ja, alleen dat is weer extra irritant. Maar misschien moet ik het inderdaad zo 'simpel' benaderen. Opzich heb ik al wel een plan om bekabeling netjes daarnaartoe weggewerkt te krijgen maar het kost serieus veel meer moeite dan een batterij gestuurde oplossing.
JDFS schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Ik ben hier sinds kort ook mee bezig voor mijn nieuwe huis. Vorig jaar in een Luxaflex showroom geweest en mijn hart zegt Luxaflex, puur door de kwaliteit van hun spul. Mijn vriendin heeft nu 3 ramen met jaloezieën van Luxaflex en het is echt een plaatje.

Ik heb vorige week ook even Somfy gebeld en zij konden mij het volgende aangeven: RTS is 'dom', een-wegcommunicatie en je kunt volgens mij alleen up, down en stop in het midden als commando geven. Dit ging specifiek om de plissé's, want die vond ik echt wat hebben voor de woonkamer (honingraat). Een IO motor wordt pas in 2022 of later wellicht leverbaar, als je nu een IO motor wil is dat niet echt mogelijk want dan moet je naar een Somfy RS100 gaan kijken en die zijn eigenlijk te sterk (meer geschikt voor raamwering buiten zoals rolluiken).

IO is dus wel bi-directional en kan je feedback geven over hoe je raamwering ervoor hangt (:+).

Luxaflex PowerView kan ik ook vrij weinig over vinden qua bi-directional feedback maar wellicht is dat mogelijk. Maar over Somfy kon ik al vrij veel meer vinden. En ik las iets bij PowerView dat je wellicht met IFTTT (betaald...) moet werken om scenes te kunnen aansturen.

Hopelijk kunnen mensen ons hier van informatie voorzien, ben echt heel benieuwd!

[...]

Neig ik zelf ook naartoe, ik trek over twee maanden in een nieuwbouwwoning en zou wellicht in de slaapkamer en in de woonkamer twee stopcontacten kunnen laten leggen, hoog, zodat er van een Fibaro gebruik gemaakt kan worden?

Alhoewel ik het draadloze voor plissé's wel echt geweldig vind...
Zelfde probleem, het luxaflex systeem ziet er echt zeer netjes uit. Maar voor 2 ramen 1900 vs 1000 vind ik wel de moeite waard om verder te onderzoeken.

Ik zal even verder bekijken hoe Powerview geconnect kan worden want met IFTTT rotzooien is geen probleem maar vind ik een halve oplossing. Een sturing vanuit HA direct naar een module of via een box heeft de voorkeur. Vooral als je ook spraak gestuurd zaken wilt oplossen is IFTTT geen favoriet gebleken.
Jerry_bboy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Somfy motoren met 433mhz zijn inderdaad "dom" hun slimme motoren zijn IO, dit zijn ook duurdere motoren.
Het nadeel is dat je hiervoor vaak vast zit aan bijvoorbeeld een Connexoon of een Tahoma. Ik werk zelf voor een bedrijf dat producten voor zonwering ontwikkeld en daarnaast ook de motorisatie. Vandaar dat ik je wel het één en ander vertellen.

Luxaflex heeft als groot voordeel dat ze de motoren hebben ontwikkeld voor hun eigen systeem. Ik heb powerview nog nooit gezien, maar heb wel vaak andere producten van hun gezien. Dit zijn wel vaak erg mooie en goed gemaakte producten.

Wij zelf maken ook gemotoriseerde producten, waaronder rolgordijn en top down bottom up plissee.
Zie hier 2 video's. Mocht je vragen hebben dan kun je me wel een dm sturen. Wil namelijk geen promotie maken. Maar mocht je vragen over andere producten van concurrenten weten kan ik je ook wel meer informatie geven.

[YouTube: MOTION | Roller | Pull+Remote Motor | CM-03/CM-05 | EN]
[YouTube: MOTION | Honeycomb | Top-Down Bottom-Up | Pull+Remote Motor | CM-08 | EN]
U heeft een DM :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Stekeltje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Ja, alleen dat is weer extra irritant. Maar misschien moet ik het inderdaad zo 'simpel' benaderen. Opzich heb ik al wel een plan om bekabeling netjes daarnaartoe weggewerkt te krijgen maar het kost serieus veel meer moeite dan een batterij gestuurde oplossing.
[...]

Zelfde probleem, het luxaflex systeem ziet er echt zeer netjes uit. Maar voor 2 ramen 1900 vs 1000 vind ik wel de moeite waard om verder te onderzoeken.

Ik zal even verder bekijken hoe Powerview geconnect kan worden want met IFTTT rotzooien is geen probleem maar vind ik een halve oplossing. Een sturing vanuit HA direct naar een module of via een box heeft de voorkeur. Vooral als je ook spraak gestuurd zaken wilt oplossen is IFTTT geen favoriet gebleken.

[...]

U heeft een DM :-)
Eigenlijk wil je bij nieuwbouw gewoon bekabeling hebben lopen van je verbruiker naar je meterkast. Op die manier kun je alles centraal voeden en aansturen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
-nvm-

[ Voor 99% gewijzigd door Vaenir op 11-01-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
Ik ben toevallig ook met Luxaflex Powerview bezig, maar heb het idee dat zelfs de verkopers niet precies weten hoe het zit. Als je een jaloezie kiest met Powerview, dan betaal je daar zo'n 300 euro extra voor. Dan is deze volgens de website met een app te bedienen. Daarnaast is er een nog een optie met een hub en een "pebble" dat is een losse remote die ik er niet bij hoef te hebben. Heb je die heb dan wel nodig of zit alles er al in als je alleen maar met een app wilt werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
cupra4 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:03:
Ik ben toevallig ook met Luxaflex Powerview bezig, maar heb het idee dat zelfs de verkopers niet precies weten hoe het zit. Als je een jaloezie kiest met Powerview, dan betaal je daar zo'n 300 euro extra voor. Dan is deze volgens de website met een app te bedienen. Daarnaast is er een nog een optie met een hub en een "pebble" dat is een losse remote die ik er niet bij hoef te hebben. Heb je die heb dan wel nodig of zit alles er al in als je alleen maar met een app wilt werken?
Kan het niet 100% zeker zeggen, want heb het nooit in de handen gehad. Maar wat je zegt klopt wel. Veel verkopers weten het niet. Wel eens gehoord dat mensen liever ketting verkopen dan motor omdat je na de tijd geen problemen mee hebt. Maar de Pebble is de afstandsbediening die bij je product hoort. En daarnaast heb je volgens mij gewoon een hub nodig om hem te kunnen bedienen met app. Hun motoren draaien volgens mij op een eigen 2.4ghz protocol. Dus je hebt sowieso een hub nodig om te kunnen koppelen met internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
Jerry_bboy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Kan het niet 100% zeker zeggen, want heb het nooit in de handen gehad. Maar wat je zegt klopt wel. Veel verkopers weten het niet. Wel eens gehoord dat mensen liever ketting verkopen dan motor omdat je na de tijd geen problemen mee hebt. Maar de Pebble is de afstandsbediening die bij je product hoort. En daarnaast heb je volgens mij gewoon een hub nodig om hem te kunnen bedienen met app. Hun motoren draaien volgens mij op een eigen 2.4ghz protocol. Dus je hebt sowieso een hub nodig om te kunnen koppelen met internet
Klopt inderdaad. Heb een dealer gebeld en (nogmaals) om uitleg gevraagd. Het Powerview systeem bestaat uit de motor in de jaloezie met voeding. Dit gaat op een oplaadbare batterij, dus geen stroom nodig op die plek. Dan heb je inderdaad een hub nodig voor de connectiviteit en kun je er evt een afstandbediening bij kopen. Nadeel is dus wel dat er dik 550 euro op de prijs van de jaloezie komt en je kunt dat niet bij houten jaloezieen doen. Dan is er wel 230V vereist.

Hier staan wat opties: https://luxaflexalmere.nl/powerview-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26
- Luxaflex Powerview

Ik heb nu een kleine 4 maand deze hangen in de erker: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dJUiSUw. Werkt prima op de accu tot nu toe. Wel moet je ze vast kunnen zetten. Ik heb ze nu met tesa powertape vastgeplakt aan het kozijn en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Laatst online: 14-09 21:45
Beste mede tweakers,

Hoe krijg in onderstaande code maar 2 cijfers achter de komma en niet zoals nu wel 6.
Als ik in HA kijk heb ik wel 6 cijfers achter de komma bij Dagelijks energie 1,242344 kWh

YAML:
1
2
3
4
dsmr_daily_energy:
    friendly_name: "Dagelijks energie" 
    value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float }}"
    unit_of_measurement: 'kWh'

[ Voor 12% gewijzigd door _Mitchie_ op 11-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

_Mitchie_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:49:
Beste mede tweakers,

Hoe krijg in onderstaande code maar 2 cijfers achter de komma en niet zoals nu wel 6.
Als ik in HA kijk heb ik wel 6 cijfers achter de komma bij Dagelijks energie 1,242344 kWh

YAML:
1
2
3
4
dsmr_daily_energy:
    value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float }}"
YAML:
1
2
3
4
dsmr_daily_energy:
    value_template: "{{ (states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float) | round(2) }}"

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
cupra4 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:36:
[...]

Klopt inderdaad. Heb een dealer gebeld en (nogmaals) om uitleg gevraagd. Het Powerview systeem bestaat uit de motor in de jaloezie met voeding. Dit gaat op een oplaadbare batterij, dus geen stroom nodig op die plek. Dan heb je inderdaad een hub nodig voor de connectiviteit en kun je er evt een afstandbediening bij kopen. Nadeel is dus wel dat er dik 550 euro op de prijs van de jaloezie komt en je kunt dat niet bij houten jaloezieen doen. Dan is er wel 230V vereist.

Hier staan wat opties: https://luxaflexalmere.nl/powerview-2/
Waar ben jij naar op zoek dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
rroetenberg schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ik heb nu een kleine 4 maand deze hangen in de erker: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dJUiSUw. Werkt prima op de accu tot nu toe. Wel moet je ze vast kunnen zetten. Ik heb ze nu met tesa powertape vastgeplakt aan het kozijn en dat werkt prima.
Stuur jij deze dan ook aan vanuit Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
Jerry_bboy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Waar ben jij naar op zoek dan?
Houten jaloezie die ik met een app kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
ricardogn schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Stuur jij deze dan ook aan vanuit Home Assistant?
Ja, de motoren zijn te bedienen met Tuyasmart. Tip is wel. bestel in ieder geval 1 driver bij voor 6 motoren. Ik heb problemen gehad met connectiviteit doordat elke motor op een eigen USB driver zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Laatst online: 16-06 12:06
Ik had de vraag ook ergens anders gesteld, ben namelijk ook op zoek naar zo'n oplossing en kreeg dit antwoord:
Als je wel kan en/of wilt inbouwen is een stepper motor via nodemcu/esphome wellicht een optie? Heb ik hier nu een jaar draaien in/op horizontale jaloeziën zonder issues.

28BYJ-48 5v motor met de ULN2003 driver, genoeg kracht voor de jaloezieen. Voor meer power is de nema17 met de A4988 driver een goede combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:48
Iemand die deze foutmelding van de Tuya integratie begrijpt?
Lees: moet k de interval nu naar 600 zetten of wat anders?

code:
1
Method [Discovery] fails 61 time(s) using poll interval 605 - error: you can discovery once in 600 seconds

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 11-01-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn slimme meter deed het na een reboot niet meer.
Na wat tevergeefse checks besloot ik om de DSMR integratie maar te verwijderen.
Na een reboot lukt het me niet meer om de integratie toe te voegen. Iemand een idee om dat anders te doen?
Zoeken op integratie levert niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
[...]

Biedt deze van zemismart ook feedback, als in bi-directioneel? Zodat je weet dat die bijv. op 40% staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
JDFS schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Biedt deze van zemismart ook feedback, als in bi-directioneel? Zodat je weet dat die bijv. op 40% staat?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb hier een paar dagen geleden ook al de vraag gesteld hoe het beste om te gaan met de RFXcom intergratie in HomeAssistant naar aanleiding van het vervangen van een batterij in een TFA TS34C temperatuur sensor.

Ik heb op dit moment namelijk 216 en 742 entiteiten. Nu heb ik echt niet zoveel devices, maar ik kan ook niet goed bepalen welke devices ik kan verwijderen. ( en er is ook geen optie om ze te verwijderen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViXSxmcSRVLtvcBqei_1rXFj5ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yJdFi2Ejt7qwQFAOlHG6BRuB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYebnN0brtlcwKt3w5d8TWTYJxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LNRXjvGdEToULdDzoH2jyAwa.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door raymonvdm op 11-01-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@raymonvdm
Ik heb daarom autodiscovery uitgezet. Bij nieuw apparaat weer even kort aan.
Vervelend, dat klopt wel.
Nu alleen eigen entiteiten in lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
@raymonvdm

Als je via de integratie doorklikt naar de (742) entiteiten krijg je toch gewoon een overzicht van alle RFXCOM-entiteiten en de mogelijkheid om er een aantal te selecteren en te verwijderen (of evt. in- of uit te schakelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:00
ben nu weer een keer naar de grocy plugin aan het kijken.
lijkt me wel erg gaaf als je je daar strikt aan houdt.

wat ik er misschien nog aan wil toevoegen:
sleutel management,
instructie manuals voor elektronische apparaten en dingen als CV enz,
auto management kosten

iemand hier ervaring mee?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@remcoXP Ja, hier gebruiken we al een paar jaar Grocy als boodschappenlijst / voorraadbeheer.

Vooral erg handig om snel een boodschappen lijst te maken. Dit is wat we elke week doen om een boodschappen lijstje te maken
* Check de voorraad door alle plekken waar wat kan liggen langs te gaan (artikelen, hebben een fysieke plek aanduiding in Grocy
* Selecteer de gerechten die we gaan eten met behulp van het mealplan waar al recepten in staan
* Voeg de ingeredienten voor de gerechten toe aan de boodschappenlijst
* Voeg alle artikelen die onder het minimum niveau liggen toe aan de boodschappen lijst
* Boodschappen doen en alles via Grocy toevoegen aan de voorraad

En dan elke dag na het eten het gerecht consumeren, waardoor de ingredienten van de voorraad af gaan.

Er is recent een flinke update geweest (versie 3) die het programma weer een stuk gebruiksvriendelijker heeft gemaakt. Wel zit er zoveel in dat we niet gebruiken, terwijl er wel foutjes zitten in de opbouw. Hierdoor wordt het mealplan/recepten onderdeel naar verloop van tijd erg traag. Dan moet je weer handmatig (of met python) wat entries weggooien om dat onderdeel weer sneller te maken.

Maar al met al weet ik geen betere manier om je voorraad te beheren en boodschappenlijstje te maken. Dat kostte vroeger altijd veel meer moeite dan nu :) Dus dan neem ik de quirks maar voor lief.

edit: Ik draai het inmiddels wel los van Home Assistant. Dus een losse docker (in een andere VM) en geen HA - addon. Maar dat is een keuze. Ik heb ervoor gekozen om alles wat niet direct met huis automatisering te maken heeft los te koppelen van Home Assistant.

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 12-01-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 16:43
Goedendag, Ik heb afgelopen week een OpenTherm gateway met nodemcu wifi module gekocht. Nu blijkt dat alle documentatie redelijk toegeplitst is op Domoticz, en niet zozeer op home assistant. Ik vroeg mij af wat voor protocol ik moet gebruiken voor de communicatie in de nodemcu?

Als ik het begrijp kan ik 2 routes kiezen; via MQTT of via de beschikbare intergratie in HA. Maar welk protocol selecteer ik dan? Is er iemand die mij in de juiste richting kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 15:36
[...]

Hoe integreer je precies met HA? Via tuya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
cupra4 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Houten jaloezie die ik met een app kan bedienen.
En wellicht ook @Stekeltje: de afgelopen dagen/weken ben ik in deze rabbit hole gevallen en voor mij blijven er drie opties over (geen zelfbouw of houtje-touwtje oplossingen, ik ben bereid er geld voor neer te tellen en wil kwaliteit):
1. Somfy IO/RTS;
2. Luxaflex PowerView;
3. Motion Blinds.

De laatste is heel mooi, maar valt af omdat ik, afgezien van de rolgordijnmotor, nergens ze kan kopen op dit moment. Zonnelux gaf aan dat ze helemaal niet wisten of ze überhaupt meer producten van hen gingen aanbieden en als dit wel zo is, zou dit pas later in 2021 zijn. Denk aan Q3 of Q4.

Somfy RTS valt ook af omdat dit protocol slechts commando's kan geven en geen feedback (bi-directional). Blijft Somfy IO en Luxaflex PowerView over.

Somfy IO motoren zijn (en dit heb ik bij meerdere bedrijven nagevraagd) over het algemeen geschikt voor zwaarder geschut en niet voor bijvoorbeeld plissés of Duettes. Dus dan kom je voor binnenraamwering al snel terecht bij jaloezieën. Aangezien ik dag/nacht plissés bottom-up voor de slaapkamer wil, valt dit voor mij af.

Blijft Luxaflex PowerView over, die wel met hun Duettes kunnen werken. Alleen tja, over de integratie met Home Assistant kan ik daar vrij weinig over vinden, laat staan of je bijv. lux waardes kunt gebruiken om eventueel jaloezieën te doen kantelen of Duettes naar beneden kunt laten gaan.

Ik hoor graag of iemand anders hier antwoord op heeft, had me echt niet voorgesteld wat voor een zoektocht het toch is om raamwering smart te maken en dan niet op een DIY-manier maar gewoon met kwalitatief spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:43
JDFS schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:07:
[...]

En wellicht ook @Stekeltje: de afgelopen dagen/weken ben ik in deze rabbit hole gevallen en voor mij blijven er drie opties over (geen zelfbouw of houtje-touwtje oplossingen, ik ben bereid er geld voor neer te tellen en wil kwaliteit):
1. Somfy IO/RTS;
2. Luxaflex PowerView;
3. Motion Blinds.

De laatste is heel mooi, maar valt af omdat ik, afgezien van de rolgordijnmotor, nergens ze kan kopen op dit moment. Zonnelux gaf aan dat ze helemaal niet wisten of ze überhaupt meer producten van hen gingen aanbieden en als dit wel zo is, zou dit pas later in 2021 zijn. Denk aan Q3 of Q4.

Somfy RTS valt ook af omdat dit protocol slechts commando's kan geven en geen feedback (bi-directional). Blijft Somfy IO en Luxaflex PowerView over.

Somfy IO motoren zijn (en dit heb ik bij meerdere bedrijven nagevraagd) over het algemeen geschikt voor zwaarder geschut en niet voor bijvoorbeeld plissés of Duettes. Dus dan kom je voor binnenraamwering al snel terecht bij jaloezieën. Aangezien ik dag/nacht plissés bottom-up voor de slaapkamer wil, valt dit voor mij af.

Blijft Luxaflex PowerView over, die wel met hun Duettes kunnen werken. Alleen tja, over de integratie met Home Assistant kan ik daar vrij weinig over vinden, laat staan of je bijv. lux waardes kunt gebruiken om eventueel jaloezieën te doen kantelen of Duettes naar beneden kunt laten gaan.

Ik hoor graag of iemand anders hier antwoord op heeft, had me echt niet voorgesteld wat voor een zoektocht het toch is om raamwering smart te maken en dan niet op een DIY-manier maar gewoon met kwalitatief spul...
Maar wat zoek je nu dan, zoek je plisses, jaloezieën etc?
Ik zelf heb rolgordijnen met buismotor, kant en klaar gekocht op maat via Alibaba, is gewoon een "domme" motor met 2 schakeldraden (omhoog/omlaag). Kwaliteit ben ik zeer tevreden over en gewoon goed betaalbaar.

Ik zou op Alibaba/Aliexpress eens rond neuzen, staat echt wel kwalitatief goed spul tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
UTMachine schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Hoe integreer je precies met HA? Via tuya?
Klopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:41
frozenflame schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:38:
Goedendag, Ik heb afgelopen week een OpenTherm gateway met nodemcu wifi module gekocht. Nu blijkt dat alle documentatie redelijk toegeplitst is op Domoticz, en niet zozeer op home assistant. Ik vroeg mij af wat voor protocol ik moet gebruiken voor de communicatie in de nodemcu?

Als ik het begrijp kan ik 2 routes kiezen; via MQTT of via de beschikbare intergratie in HA. Maar welk protocol selecteer ik dan? Is er iemand die mij in de juiste richting kan sturen?
Als je als protocol 'gewoon' domoticz http gebruikt werkt de HA integratie prima.

Let wel dat HA standaard veel van de entities 'disabled' omdat er zoveel entities 'bestaan'. 'bestaan' omdat ze mogelijk met jouw ketel/thermostaat niet 'beschikbaar' zijn. Het idee is dus dat je zelf door deze entiteties heen gaat en ze enabled waar nodig. De standaard thermostaat functie is stanaard enabled. Let wel: niet ieder thermostaat staat het toe om het kamer-temp-setpoint te laten overschijven en het kan dus zijn dat die thermostaat niet 'reageert' op dat commando.

Je kan op de otgw website zien wat er met jou thermostaat/ketel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
S_tef schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:13:
[...]

Maar wat zoek je nu dan, zoek je plisses, jaloezieën etc?
Ik zelf heb rolgordijnen met buismotor, kant en klaar gekocht op maat via Alibaba, is gewoon een "domme" motor met 2 schakeldraden (omhoog/omlaag). Kwaliteit ben ik zeer tevreden over en gewoon goed betaalbaar.

Ik zou op Alibaba/Aliexpress eens rond neuzen, staat echt wel kwalitatief goed spul tussen.
Ik zoek plissés en jaloezieën waar ik ook kan opgeven: ga naar standje 50% wanneer ik alle lichten aandoe op 100% sterkte. Maar als je lager dan standje 50% staat en de zon is al naar beneden, blijf dan op het standje waar je al op staat.

Zoiets, dus ik wil ook feedback terug hebben - dat is met Motion Blinds bijv. wel mogelijk en ook via Somfy IO en Luxaflex PV als ik mij niet vergis.

Dus qua stof van de plissé's en houten jaloezieën wil ik nog wel compromissen sluiten, maar qua slimme motoraandrijving moet het goed zitten :)

[ Voor 7% gewijzigd door JDFS op 12-01-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik ben bezig met de overstap van Domoticz naar HA echter loop ik tegen het volgende vreemde probleem aan.

Ik heb een aantal switches toegeovoegd welke sonoff modules zijn waar een lamp op aangesloten is. Echter lijkt het dat 2 sonoff schakelaars met elkaar "verbonden" zijn. Zodra ik 1 van de 2 aanzet gaan ze allebij aan of uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8TYRReuPB8B2OlXiT6nZOfEYjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vv7bsyu5JVuplGLSv2ImHLBn.png?f=user_large

Met de lamp "tv links" heb ik dit probleem niet, ik heb de instellingen van sonoff (tasmato) al naagekeken maar zie hier geen gekke dingen. Ook apparaten meermaals opnieuw toegevoegd. Er blijft een soort van koppeling actief tussen lamp tv rechts en die van de stellingkast.

Wat zie ik over het hoofd?

Iets met mqtt topics, opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:20
bd-casemod schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:00:
Ik ben bezig met de overstap van Domoticz naar HA echter loop ik tegen het volgende vreemde probleem aan.

Ik heb een aantal switches toegeovoegd welke sonoff modules zijn waar een lamp op aangesloten is. Echter lijkt het dat 2 sonoff schakelaars met elkaar "verbonden" zijn. Zodra ik 1 van de 2 aanzet gaan ze allebij aan of uit.
[Afbeelding]

Met de lamp "tv links" heb ik dit probleem niet, ik heb de instellingen van sonoff (tasmato) al naagekeken maar zie hier geen gekke dingen. Ook apparaten meermaals opnieuw toegevoegd. Er blijft een soort van koppeling actief tussen lamp tv rechts en die van de stellingkast.

Wat zie ik over het hoofd?

Iets met mqtt topics, opgelost!
Ik vermoed dat je de naam van de lamp in Tasmota uniek moet maken. Of bij de MQTT gegevens een uniek topic op moet geven.

Deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SrDlztc6Mg5vNESfPODB3RfuTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aZ2vy5c4J0JyAns25W133k6l.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 12-01-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
frozenflame schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:38:

Ik heb een OpenTherm gateway met een RS232 poort en gebruik gewoon de OpenTherm intergratie, ik zou verwachten dat je die ook kan gebruiken met de NodeMCU en dan gewoon het ip adres + poort opgeven?

p.s. Is er al iemand die gebruik maakt van ZwaveJS2MQTT. Ik heb nog steeds het probleem dat bij elke keer herstarten van HomeAssistant mijn Z-Wave devices kwijt zijn. Ze komen weer terug nadat ik in ZwaveJS de settings opnieuw opsla ( zonder iets te wijzigen waardoor hij het z-wave netwerk opnieuw gaat scannen)

[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 12-01-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
raymonvdm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Ik heb een OpenTherm gateway met een RS232 poort en gebruik gewoon de OpenTherm intergratie, ik zou verwachten dat je die ook kan gebruiken met de NodeMCU en dan gewoon het ip adres + poort opgeven?
De vraag was over het protol, in dit geval werkt domoticz http.
p.s. Is er al iemand die gebruik maakt van ZwaveJS2MQTT. Ik heb nog steeds het probleem dat bij elke keer herstarten van HomeAssistant mijn Z-Wave devices kwijt zijn. Ze komen weer terug nadat ik in ZwaveJS de settings opnieuw opsla ( zonder iets te wijzigen waardoor hij het z-wave netwerk opnieuw gaat scannen)
In zwave2mqtt heb je een optie 'retain discovery' op de setting page. dit 'retained' de 'discovery' messages voor home assistant op de mqtt server ;) heb je die niet bij de js versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:12
Ook ik ben een beginnende in HA. Heb al heel wat youtube tutorials gevolgd en heb de boel nu draaien via mijn Synology DS220+ in Docker. Waar ik nu niet uitkom is een soort van counter die optelt hoeveel uur de TV is aan geweest de afgelopen 24 uur/dag. Mijn TV heeft Wifi dus als de TV aanstaat is dit te pingen. De "sensor" van de TV aan komt ook netjes naar voren in HA. Ik krijg er wel een historical graph uit, maar hoe maak ik daar nou een timer van? Leuk om te zien dat hij 's ochtends ff aan is geweest, maar ik wil graag een grafische weergave van de totale tijd. Ik heb al gezocht op graph, tracker e.d. maar schijnbaar zoek ik met de verkeerde termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@PolderPloer! Oei, die is nog niet mega eenvoudig. Zit in ieder geval niet ingebakken. Je zou bij het inschakelen de tijd naar een datetime helper kunnen schrijven en bij het uitgaan een input_number ophogen met timestampNu - timestampOn.

Als je het per dag wilt kan je nog een automation maken die de boel een reset geeft.

edit:
Schijnbaar wel, de History Stats integratie

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 12-01-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Septillion @PolderPloer! , wat als je een automation met een time trigger draait iedere 5 min. dan als de tv aan is de helper-counter + 5 ophogen? De counter is dan het totaal aantal minuten, met wat onnauwkeurigheid natuurlijk.

idere nacht om 00:01 de counter naar 0 zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sjorsjuhmaniac @PolderPloer! Mm, zoiets is ook mogelijk ja.

Andere optie zou zijn om een timer te gebruiken. Deze reset je om 0:00 naar 24h maar start je als de TV aan gaat en pauzeer je als je de TV uit zet. Aan de hand van de remaining time weet je dan hoe lang de TV uit staat.

Toch denk ik dat mijn eerste optie nog wel de beste is, daar zou het namelijk ook mogelijk zijn om het mee real time te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
PolderPloer! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:32:
Ook ik ben een beginnende in HA. Heb al heel wat youtube tutorials gevolgd en heb de boel nu draaien via mijn Synology DS220+ in Docker. Waar ik nu niet uitkom is een soort van counter die optelt hoeveel uur de TV is aan geweest de afgelopen 24 uur/dag. Mijn TV heeft Wifi dus als de TV aanstaat is dit te pingen. De "sensor" van de TV aan komt ook netjes naar voren in HA. Ik krijg er wel een historical graph uit, maar hoe maak ik daar nou een timer van? Leuk om te zien dat hij 's ochtends ff aan is geweest, maar ik wil graag een grafische weergave van de totale tijd. Ik heb al gezocht op graph, tracker e.d. maar schijnbaar zoek ik met de verkeerde termen.
De History Stats integratie is waarschijnlijk waar je naar op zoek bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:50
Iemand anders ook problemen met Harmony hub in home assistant? Bij mij is 'ie plots unavailable geworden en 'zit al ff te troubleshooten en begin me af te vragen of het niet aan de Logitech kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:12
Sypher schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:30:
[...]

De History Stats integratie is waarschijnlijk waar je naar op zoek bent :)
Thx that's it! voor de nog grotere noob (als die al bestaat...): voeg de code toe aan configuration.yaml en dan kun je een card toevoegen met daarin de opgetelde tijd. Let op, wel ff de juiste entity_id toevoegen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sypher Ow, wauw, die ben ik in afgelopen twee jaar nog niet eerder tegen gekomen :o Morgen eens mee spelen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 12-01-2021 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Laatst online: 08:37
project.bobby schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:18:
Iemand anders ook problemen met Harmony hub in home assistant? Bij mij is 'ie plots unavailable geworden en 'zit al ff te troubleshooten en begin me af te vragen of het niet aan de Logitech kant zit.
Werkt hier gewoon nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:35:
[...]

De vraag was over het protol, in dit geval werkt domoticz http.

[...]

In zwave2mqtt heb je een optie 'retain discovery' op de setting page. dit 'retained' de 'discovery' messages voor home assistant op de mqtt server ;) heb je die niet bij de js versie?
Die optie bestaat wel, maar die heb ik nooit aan gehad. Ik zal deze eens testen. Retain bij MQTT staat wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
raymonvdm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Die optie bestaat wel, maar die heb ik nooit aan gehad. Ik zal deze eens testen. Retain bij MQTT staat wel aan
Je moet echt de discovery hebben als je devices niet in HA staan. HA 'onthoudt' geen mqtt devices maar kijkt alleen naar wat er naar zijn discovery topic gepushed wordt. Door retain blijven ze staan in het topic en vind HA ze weer bij een reboot.

Door op save te klikken in de zwave2mqtt forceer je dat z2m de discovery opnieuw verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
project.bobby schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:18:
Ik heb toevallig gisteren de intergratie toegevoegd maar verder nog niks mee gedaan, ik vind 1 entiteit en 1 apparaat en krijg geen foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igo_APMHaHLCK5KFyDr-yrY-0Ww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cJZIqSpgkxpjO7BmYOQTbkov.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Je moet echt de discovery hebben als je devices niet in HA staan. HA 'onthoudt' geen mqtt devices maar kijkt alleen naar wat er naar zijn discovery topic gepushed wordt. Door retain blijven ze staan in het topic en vind HA ze weer bij een reboot.

Door op save te klikken in de zwave2mqtt forceer je dat z2m de discovery opnieuw verstuurd.
Ik heb hem aangezet en het lijkt inderdaad een verschil te maken, ik heb ook nog de screenshot van mijn vorige Zwave2Mqtt installatie erbij gepakt en daar stond hij ook niet aan, wellicht werkte het daar wel omdat de software gewoon ook anders is. 8)7 Nu eerst maar m`n wiki aanvullen met de huidige screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Je verhaal is correct, de oplossing is, bij mijn weten, één van de twee. Als ik mij niet vergis heeft zwave2mqtt ook de optie om bij een bepaald MQTT bericht ook alle devices opnieuw te sturen. Aangezien, ik meen tegenwoordig in de standaard configuratie, HA een "birth" message stuurt zou je dat in zwave2mqtt moeten kunnen instellen als bericht om nogmaals de devices te sturen.

Voordeel daarvan is dat als je bv een device verwijderd het daarna ook in HA verwijderd kan worden. Met retained messages kan dat denk ik niet omdat het retained message niet/nooit uit de broker verwijderd wordt en HA het keer op keer blijft zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:50
Thanks, heb inmiddels de Hub gereset en de integration weggehaald en toegevoegd en nu doet 'ie het ook weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
RobertMe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Je verhaal is correct, de oplossing is, bij mijn weten, één van de twee. Als ik mij niet vergis heeft zwave2mqtt ook de optie om bij een bepaald MQTT bericht ook alle devices opnieuw te sturen. Aangezien, ik meen tegenwoordig in de standaard configuratie, HA een "birth" message stuurt zou je dat in zwave2mqtt moeten kunnen instellen als bericht om nogmaals de devices te sturen.

Voordeel daarvan is dat als je bv een device verwijderd het daarna ook in HA verwijderd kan worden. Met retained messages kan dat denk ik niet omdat het retained message niet/nooit uit de broker verwijderd wordt en HA het keer op keer blijft zien.
Zou Zigbee2Mqtt dat doen op basis van de will en birth message welke HomeAssistant verstuurt bij het stoppen en starten?

code:
1
2
3
4
5
6
  birth_message:
   topic: 'hass/status'
   payload: 'online'
  will_message:
   topic: 'hass/status'
   payload: 'offline'

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 12-01-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
RobertMe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Je verhaal is correct, de oplossing is, bij mijn weten, één van de twee. Als ik mij niet vergis heeft zwave2mqtt ook de optie om bij een bepaald MQTT bericht ook alle devices opnieuw te sturen.
Ooh, dat heb ik nog niet gevonden.
Aangezien, ik meen tegenwoordig in de standaard configuratie, HA een "birth" message stuurt zou je dat in zwave2mqtt moeten kunnen instellen als bericht om nogmaals de devices te sturen.

Ja dat kan goed kloppen. Volgens mij gebruikt echter zwave2mqtt dat nu niet... maar ben daar recent niet ingedoken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@RobertMe @raymonvdm , heb net even snel gekeken en ik vind dit:
https://github.com/OpenZW...31/lib/MqttClient.js#L182

code:
1
2
3
4
if (topic === HASS_WILL) {
    this.emit('hassStatus', payload.toString().toLowerCase() === 'online')
    return
  }

Dus volgens mij doen ze er nog steeds niets behalve de HA status rapporteren in een eigen topic. Dus geen discovery messages opnieuw verzenden.

Als ik ook kijk naar wanneer de discovery wel publishen dan lijkt het er nogmaals niet op dat ze naar de birth/will kijken:
https://github.com/OpenZW...search?q=publishdiscovery

De discoveryTopic variable wordt in de code ook nergens anders gebruikt om iets te publishen, dus het kan haast niet dat ze het gebruiken:
https://github.com/OpenZW...t/search?q=discoveryTopic

maar ik heb niet alles nagelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:03:
@RobertMe @raymonvdm , heb net even snel gekeken en ik vind dit:
https://github.com/OpenZW...31/lib/MqttClient.js#L182

code:
1
2
3
4
if (topic === HASS_WILL) {
    this.emit('hassStatus', payload.toString().toLowerCase() === 'online')
    return
  }

Dus volgens mij doen ze er nog steeds niets behalve de HA status rapporteren in een eigen topic. Dus geen discovery messages opnieuw verzenden.

Als ik ook kijk naar wanneer de discovery wel publishen dan lijkt het er nogmaals niet op dat ze naar de birth/will kijken:
https://github.com/OpenZW...search?q=publishdiscovery

De discoveryTopic variable wordt in de code ook nergens anders gebruikt om iets te publishen, dus het kan haast niet dat ze het gebruiken:
https://github.com/OpenZW...t/search?q=discoveryTopic

maar ik heb niet alles nagelopen.
Ik heb mijn verhaal toch even aangeven en ik verwacht daar eigenlijk wel snel een reactie op gezien eerdere berichten

Ik snap anders niet waar het verschil vandaan komt tussen zwave2mqtt en zwavejs2mqtt

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 13-01-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:43
JDFS schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Ik zoek plissés en jaloezieën waar ik ook kan opgeven: ga naar standje 50% wanneer ik alle lichten aandoe op 100% sterkte. Maar als je lager dan standje 50% staat en de zon is al naar beneden, blijf dan op het standje waar je al op staat.

Zoiets, dus ik wil ook feedback terug hebben - dat is met Motion Blinds bijv. wel mogelijk en ook via Somfy IO en Luxaflex PV als ik mij niet vergis.

Dus qua stof van de plissé's en houten jaloezieën wil ik nog wel compromissen sluiten, maar qua slimme motoraandrijving moet het goed zitten :)
Kijk eens naar zoiets:
https://a.aliexpress.com/_BTKxCF

Wordt hier getoond met afstandsbediening. Er zit een dooya motor in, dooya heeft verschillende motors. Vraag de seller eens of die met andere motor kan leveren of ga zelf op onderzoek uit naar een geschikte dooya motor.

Dooya heeft een crapy website, maar er zijn her en der brochures te vinden waar alles overzichtelijk instaat.
Ik verwacht dat dooya ook gewoon een domme motor heeft met 4 schakeldraden, dan kun je alles bereiken met bijv 2x shelly 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:57

domoticz http gebruik ik er voor zonder problemen.
Gebruik het al zo'n 1,5 jaar nu.
Wel zie ik dat af en toe een error komt dat het niet goed aangekomen is, zo wordt bijvoorbeeld het setpoint niet overgenomen. Dat is wel jammer.
Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.