Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.225 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:14
OK, mijn eerste reactie was ook om je profiel te checken.

Heb je toevallig "default_config: " verwijderd? Dit zijn allemaal componenten die daar bij horen. Je kán default_config verwijderen, maar dan moet je die componenten wel handmatig weer inladen.

https://www.home-assistant.io/integrations/default_config/

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 03-12-2020 17:00 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 14:53
Hmmbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:59:
OK, mijn eerste reactie was ook om je profiel te checken.

Heb je toevallig "default_config: " verwijderd? Dit zijn allemaal componenten die daar bij horen. Je kán default_config verwijderen, maar dan moet je die componenten wel handmatig weer inladen.

https://www.home-assistant.io/integrations/default_config/
Thanks, grote kans dat dit gebeurd is. Gaan even checken of we dit eenvoudig weer kunnen installeren.
Mijn dank is alvast groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Jerry_bboy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:11:
[...]

Thanks, grote kans dat dit gebeurd is. Gaan even checken of we dit eenvoudig weer kunnen installeren.
Mijn dank is alvast groot.
Simpel hoor, gewoon dit opnemen in je configuration.yaml:

default_config:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
nietbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:16:
[...]

Ik stap ook over van Homey naar HA.
Kan je mij vertellen welke hardware je gebruikt?

Ik heb de Conbee voor Zigbee, maar twijfel welke Z-Wave USB stick controller ik moet gebruiken...
Laat ik eerst aangeven wat mijn beweegredenen waren:
Ik had een Homey2006 en moest deze elke nacht een reboot geven ivm geheugen uitdagingen (ik draaien aardig wat apps en kreeg keer op keer het advies om op de Pro over te stappen).
Daarnaast vind/vond ik het dashboard van Homey niet voldoende.
Verder wel te spreken over het eco systeem van Homey

Tijdens mijn zoektocht 'hoe kan ik een beter dashboard organiseren' ben ik blijven hangen bij HA.

Eerst gedraaid op een RPi 4 en 3, maar dit was voor de babystapjes. Wel de Zigbee (Conbee 2) en de Zwave stick (Aeotec) aangeschaft en dit ging voor de wind.

Missie dashboard was geslaagd.

Daarna kijken of ik automatiseringen kon overzetten en me verdiept op Node Red
Toen ik Homey zo goed als overbodig had gemaakt (op wat KaKu na) heb ik HA verplaatst naar een oude NUC met een SSD (meerdere negatieve verhalen over RPi's met SDs gehoord) wat het moest zo stabiel mogelijk.
Op de NUC draai ik Proxmox met een HA VM erop.

Wel heb ik de Zwave en Zigbee verhuisd naar een Pi en dmv MQTT babbelt dat vrolijk met HA. Voordeel hiervan is dat ik de Pi wat centraler kan neerzetten en de NUC in de meterkast heb gehangen.
Ook kan ik de NUC/VM rebooten zonder dat mijn Zigbee en Zwave gereboot wordt (anders moeten deze elke keer ook weer opnieuw opbouwen).

Tot nu toe 100% tevreden en ik mis Homey niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 14:53
Hmmbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:15:
[...]

Simpel hoor, gewoon dit opnemen in je configuration.yaml:

default_config:
Held, doet weer. Kunnen we vanavond mooi verder knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 13:08
Vraagje om te weten welke richting ik uit moet gaan.

Ik wil een view maken die enkel en alleen een grote digitale klok toont...
op een tweede view wil ik dan de mogelijkheid om een alarm in te stellen..
Nu indien dat alarm ingesteld is...
Wil ik op die eerste view ook een symbooltje zien dat het alarm ingesteld is.

De vraag is hoe doe ik die klok dan.
Door middel van een specifieke carD...
Of via markdown..
Ik heb veel opties denk ik, de vraag is welke richting ik best uitga..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
skank schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:34:
Vraagje om te weten welke richting ik uit moet gaan.

Ik wil een view maken die enkel en alleen een grote digitale klok toont...
op een tweede view wil ik dan de mogelijkheid om een alarm in te stellen..
Nu indien dat alarm ingesteld is...
Wil ik op die eerste view ook een symbooltje zien dat het alarm ingesteld is.

De vraag is hoe doe ik die klok dan.
Door middel van een specifieke carD...
Of via markdown..
Ik heb veel opties denk ik, de vraag is welke richting ik best uitga..
Denk eens goed na en lees eens terug in de topics. Er zijn tig cards waarbij je zoveel kunt doen en wat je wilt maken is echt heel simpel :Y

Maak een template switch voor je alarm.
Zet view 1 in panel mode en gebruik een markdown card en zet daar je klok en alarm switch in.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:39
@barriie En gewoon eens een monitor? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 18:14
Je bedoeld een monitor aansluiten? Kan hem wel in mijn tv prikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barriie Yess :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 18:14
Moet ik dan nog verder iets van randapparatuur in de Pi stoppen? Of is er iets van een switch bij het opstarten? De tv ziet geen output.

Edit: Ik heb Putty ook opnieuw ingesteld om dat ook uit te sluiten wanneer die weer uitvalt

[ Voor 14% gewijzigd door barriie op 03-12-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:07:
[...]

#!/bin/bash
dit verwijderd.

dat kan echt de oorzaak niet zijn want die # zorgt ervoor dat dit niks doet
Dat is de shebang die vertelt dat het voor bash een uitvoerbaar script is dus gauw weer terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 15:11

R-B

Blokkert

n0ss schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:12:
[...]

Lees ik er overheen of gaat het daar alleen over dat je de bel aanschaf?
Ik zie verders niets over dat RTSP gelanceerd is voor de deurbel.
RTSP is inderdaad alleen op de normale EufyCam, niet in de deurbel zelf.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 19:17

Rianata

Have you played Atari today?

barriie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:04:
[...]

Moet ik dan nog verder iets van randapparatuur in de Pi stoppen? Of is er iets van een switch bij het opstarten? De tv ziet geen output.

Edit: Ik heb Putty ook opnieuw ingesteld om dat ook uit te sluiten wanneer die weer uitvalt
Vanwege de implementatie van HDMI op de Pi moet je vaak eerst de tv inpluggen op de Pi en dan pas de Pi starten zodat ze onderling een juiste handshake doen. En dan uiteraard zorgen dat je de tv op de juiste input hebt staan :P

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:47
Weet iemand wat de Check against current state inhoud bij Node-RED? (zie afbeelding)

Ik heb namelijk een een automation gemaakt, die een looppad binnen huis kan volgen, en aan de hand daarvan een actie kan ondernemen.

Dit is een automation die ik hier in de ochtend ga gebruiken als ik wakker wordt
  1. Ik loop op de overloop en bewegingssensor ziet beweging.
  2. Als de automation ziet dat er binnen 20 seconden ook een beweging beneden in de gang is.....
  3. Dan weet Home Assistant dat ik van boven naar beneden ben gelopen, en kan hij de keukenlamp alvast aan doen!
Nou is het alleen zo, dat de bewegingssensoren een pollingstijd hebben. Loop ik dus van beneden naar boven, dan geen beide sensoren true aan, en wordt de automation ook getriggerd.

Ik ben erachter gekomen dat ik dit kan verhelpen door Check against current state uit te zetten. Nu pakt hij enkel de volgorde (of zoiets) die ik in de automation aan heb gegeven, dus van links naar rechts zeg maar.

Het werkt dus allemaal, maar ik wil weten waarom het nu werkt als ik dit uitzet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g24-nviK6QZtNtS0Yl774YEOz0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TELG76ujRqDo0tH3C1OMv0KQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJVuHiI_G-JVTKOI0DWYcsYwHTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfmmtlartyXbWryuotuvKSzd.png?f=fotoalbum_large

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-07 19:27
Goedenavond allemaal,

Momenteel gebruiken mijn vriendin en ik alle twee een eigen Raspberry Pi 4 met DAKboard als info-screen dat is aangesloten op een monitor. Hier kunnen we onze agenda's zien, het laatste nieuws komt voorbij, maar helaas kunnen we niet het beeld van onze ip camera's zien.

We willen graag Home Assistant gaan gebruiken zodat we al onze smart devices overzichtelijk op 1 plek hebben.
Het mooie zou dan ook zijn als we dit ook kunnen gebruiken als een soort info-screen. Bijvoorbeeld met een RSS feed, en onze agenda's.

Een aantal vragen die we hebben zijn:

Kunnen we dit oplossen met Home Assistant? Een combinatie van smarthome/info-screen?
Kunnen we de Raspberry met Home Assistant ook rechtstreeks op een monitor aansluiten, zodat we niet eerst naar een ip-adres hoeven?
Is het mogelijk om onze agenda's te laten zien?

Mochten jullie andere oplossingen/ideeën hebben dan horen we het ook graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8zcbMDxVpWtf3dNlmkshNEmSRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLJpVvruVVBuGeTeh2WRtM6E.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dexterd83 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:36:

Kunnen we dit oplossen met Home Assistant? Een combinatie van smarthome/info-screen?
Ja. Kijk even hier: Home Assistant - Show je setup. Daar vind je wel het een en ander als voorbeeld.
Kunnen we de Raspberry met Home Assistant ook rechtstreeks op een monitor aansluiten, zodat we niet eerst naar een ip-adres hoeven?
Ja hoor, afhankelijk van je gekozen installatiemethode kan dat wel. Als je gewoon Ubuntu (of Raspbian met GUI) op de Pi zet is het een kwestie van de browser openen openen en die tonen. Maar waarom heeft dat je voorkeur? Zou ik niet zo snel doen.
Ja. Al meen ik dat iCal wat lastiger is dan Google Calendar. Dus misschien nog de moeite waard om even uit te zoeken.

Gave setup overigens. Ben niet jaloers op je energierekening ;) En stop met die vieze energydrinks :+

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 03-12-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-07 16:11
Mooie wallpaper ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik probeer mn klok/tijd in een grote markdown card te steken
Ik merk dat wanneer ik size groot wil zetten, dit niet werkt. Ook lees ik overal dat dit inderdaad beperkt is.
Ik zit dan ook al een tijdje heel veel aanpassingen te doen, en het lukt me nu wel om die groter te krijgen echter hebi k een scrollbar die verschijnt en ik niet wegkrijg, tenzij mn tekstgrootte weer beperkt is.

Code

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
cards:
  - type: custom:gap-card
  - type: 'custom:layout-card'
    layout: vertical
    max_columns: 1
    max_height: 500
    max_width: 900
    cards:
      - type: markdown
        content: |
          {{ states.sensor.time.state }}
        style: |
          ha-card {
            margin-top: 300px;
            background-color: rgba(0, 0, 0, 0);
            font-size: 300px;
            box-shadow: none;
            text-align: center;
           }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:31
Ik heb xiaomi vacuum cleaner werkend gekregen. Echter wilde ik ook graag een switch maken en het duurde lang voordat ik het werkend kreeg.

Dit zou normaal gezien werken met alle vacuum merk.

De Yaml code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

# titanduster
switch:
  - platform: template
    switches:
      titanduster:
        friendly_name: "Titanduster"
        value_template: '{{ is_state("vacuum.titanduster", "Running") }}'
        turn_on:
          service: vacuum.start
          data:
            entity_id: vacuum.titanduster
        turn_off:
          service: vacuum.return_to_base
          data:
            entity_id: vacuum.titanduster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

dexterd83 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:36:
Goedenavond allemaal,

Momenteel gebruiken mijn vriendin en ik alle twee een eigen Raspberry Pi 4 met DAKboard als info-screen dat is aangesloten op een monitor. Hier kunnen we onze agenda's zien, het laatste nieuws komt voorbij, maar helaas kunnen we niet het beeld van onze ip camera's zien.

We willen graag Home Assistant gaan gebruiken zodat we al onze smart devices overzichtelijk op 1 plek hebben.
Het mooie zou dan ook zijn als we dit ook kunnen gebruiken als een soort info-screen. Bijvoorbeeld met een RSS feed, en onze agenda's.

Mochten jullie andere oplossingen/ideeën hebben dan horen we het ook graag!

[Afbeelding]
Ik heb een headless pi4 als HA server en een pi2 met 7” als Wall controller met custom Lovelace pagina voor die controller draaien op chromium in kiosk mode. Dat (custom page) moet ook wel want als het scherm in slaapstand gaat doet de touch het al wel (die hem uit de slaapstand haalt) en tik je dus mogelijk blind een functie aan. Die heb ik dus op double tap gezet.

Misschien moet ik maar eens een bewegingssensor aan de pi2 hangen zodat het scherm aan gaat vóór je blind touch input geeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 12:13
Ik kan niet vinden hoe ik een nieuw gemaakt dashboard binnen Grafana op alle logins kan laten verschijnen.
Nu is het zo ik heb op de ene PC binnen HA een Grafana Dashboard gemaakt. Maar als ik nu via een andere PC inlog op HA en naar Grafana ga dan is dat Dashboard niet zichtbaar.
Dus hoe kan ik ervoor zorgen dat de dashboarden die ik maak binnen Grafana op alle logins zichtbaar worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
niemand die dit ook heeft verder?
Ik heb er nog eens doorheen gelezen, maar zie niet wat ik fout doe. Of lees ik fout en kan dit helemaal niet? (maar dan begrijp ik de group functie niet)
water_escape schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:00:
morning,

ik heb 2 sonos devices staan. Nu heb ik deze in een group in de card gezet. Volgens mij hebben ik alles juist erin gezet om hem te kunnen groupen en bedienen.

Nu kan ik hem dus idd samenvoegen met elkaar. Ook Pauze en Play werken op beiden.
Maar de volume slider werkt enkel op 1 van de twee. Wat zie ik over het hoofd hier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: 'custom:mini-media-player'
entity: media_player.tuin
speaker_group:
  platform: sonos
  show_group_count: true
  entities:
    - entity_id: media_player.tuin
      name: Sonos Woonkamer
    - entity_id: media_player.sonos_black
      name: Sonos Keuken

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 09:07
water_escape schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:46:
niemand die dit ook heeft verder?
Ik heb er nog eens doorheen gelezen, maar zie niet wat ik fout doe. Of lees ik fout en kan dit helemaal niet? (maar dan begrijp ik de group functie niet)

[...]
Denk dat je hier wel je oplossing tussen ziet staan...

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 16:27
@water_escape Gebruik je deze instelling?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yD9c09g.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@RoTeK70 Gebruik je dezelfde login op beide? En wat bedoel je met "niet zichtbaar". Is het dashboard leeg of niet zichtbaar in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 04-07 10:30
Septillion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:34:
@RoTeK70 Gebruik je dezelfde login op beide? En wat bedoel je met "niet zichtbaar". Is het dashboard leeg of niet zichtbaar in het menu?
Ik denk dat @RoTeK70 bedoeld dat als gebruiker1 een dashboard in Grafana maakt, gebruiker2 deze niet ziet.

(gebruiker 1 en 2 zijn dan losse/verschillende logins in HA)

Ik zal eens testen of dat bij mij ook zo is

Edit: even getest op mijn walltablet met eigen inlog in HA. Deze kan gewoon alle dashboards zien die de hoofdgebruiker heeft gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door TravockMD op 04-12-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
TravockMD schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat @RoTeK70 bedoeld dat als gebruiker1 een dashboard in Grafana maakt, gebruiker2 deze niet ziet.

(gebruiker 1 en 2 zijn dan losse/verschillende logins in HA)

Ik zal eens testen of dat bij mij ook zo is

Edit: even getest op mijn walltablet met eigen inlog in HA. Deze kan gewoon alle dashboards zien die de hoofdgebruiker heeft gemaakt.
Nou bij mij echt niet.
Ik log bij elke pc in met zelfde login!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
RoTeK70 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:13:
[...]

Nou bij mij echt niet.
Ik weet niet of het mogelijk is uberhaubt, maar misschien heb je ergens een user opgegeven? (Grafana zelf, config van Grafana in HA)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:13:
[...]

Nou bij mij echt niet.
Check even bij gebruikersinstellingen per device of die allemaal hetzelfde staan. In linkerbalk op gebruikersnaam klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
TravockMD schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:15:
[...]

Ik weet niet of het mogelijk is uberhaubt, maar misschien heb je ergens een user opgegeven? (Grafana zelf, config van Grafana in HA)
Het is gelukt, ik moet hem selecteren in de map General.
Ik dacht hij staat gelijk op het Home dashboard zoals hij ook bij mijn eerste PC stond.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Misschien niet helemaal goed verwoord van mijn kant.
Ik kom er niet uit hoe ik een group moet maken van de speaker in de config.yaml , zodat ik die group kan aansturen, maar ook de speakers individueel.

met sync_volume kan ik ze beide tegelijk doen. Maar ik zoek dit met de combi om ze ook individueel te bedienen.
Of is het dat ik deze kaart nu goed heb, en bij deze kaart nog 2 losse erin maak voor iedere individuele speaker?

ik heb nu dit, met niks in de config.yaml
En ik vraag mij af of die eerste entity niet een media_player.GROUP moet zijn oid om voor elkaar te krijgen wat ik wil.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
speaker_group:
  sync_volume: true
  entities:

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 04-12-2020 10:27 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
water_escape schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:26:
[...]

Misschien niet helemaal goed verwoord van mijn kant.
Ik kom er niet uit hoe ik een group moet maken van de speaker in de config.yaml , zodat ik die group kan aansturen, maar ook de speakers individueel.

met sync_volume kan ik ze beide tegelijk doen. Maar ik zoek dit met de combi om ze ook individueel te bedienen.
Of is het dat ik deze kaart nu goed heb, en bij deze kaart nog 2 losse erin maak voor iedere individuele speaker?

ik heb nu dit, met niks in de config.yaml
En ik vraag mij af of die eerste entity niet een media_player.GROUP moet zijn oid om voor elkaar te krijgen wat ik wil.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
speaker_group:
  sync_volume: true
  entities:
Volgens mij moet je dan gebruik maken van sonos.join?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
-Casper schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:39:
[...]

Volgens mij moet je dan gebruik maken van sonos.join?
sorry als ik beginner vragen stel, maar zelf coderen is nog lastig, moet het op basis van voorbeelden doen. Wat ik kon vinden is dat ik dat als script moet toevoegen? Maar hoe kan ik het dan als card krijgen zoals ik eerder omschreef?

scripts.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  group_all_sonos_speakers:
    alias: Group All Sonos Speakers
    sequence:
      - service: sonos.join
        data:
          master: media_player.tuin
          entity_id: all

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 22:31
Ik loop te klooien volgens mij. Dus vraag het hier even; ik wil alarm inrichten en het alarmpanel gebruiken. Echter werkt deze niet 'out of the box', wat volgens mij standaard wel zou moeten.. toch?

Zie de afbeeldingen wat ik nu zie... waar doe ik iets verkeerd? Ik zie het even niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-_KLNxlDpviNtZkv92CRJm1izY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7jZeJxiMKA5SPTspHTuxlXBi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfbIF0aSfjAMRDcjJWXenVubY_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cb2X1cUHl79GSmnU8bQa64OE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rogiertw Je laatste regel, een entity is verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Je hebt gelijk hoor.. had te snel screenshot gemaakt. Ik heb nu:

code:
1
2
3
4
5
6
7
type: alarm-panel
name: Alarm
states:
  - arm_home
  - arm_away
  - arm_night
entity: alarm_control_panel.ha_alarm

Maar zie dan nog steeds de getallen voor codes niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
water_escape schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:29:
[...]

sorry als ik beginner vragen stel, maar zelf coderen is nog lastig, moet het op basis van voorbeelden doen. Wat ik kon vinden is dat ik dat als script moet toevoegen? Maar hoe kan ik het dan als card krijgen zoals ik eerder omschreef?

scripts.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  group_all_sonos_speakers:
    alias: Group All Sonos Speakers
    sequence:
      - service: sonos.join
        data:
          master: media_player.tuin
          entity_id: all
Ik ken die custom card niet dus weet niet wat je voor ogen hebt. Met dit script zou je in ieder geval de speakers kunnen groeperen. Als je de groep enkel wil kunnen bedienen dan zou mij een media-control card prima voldoende lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rogiertw Haha, okay. Maar wat zie je dan? De "invalid card config" error is dan wel weg?

Hoe heb je de alarm_control_panel geconfigureerd? Heb je daar wel een code ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
Septillion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:55:
@rogiertw Haha, okay. Maar wat zie je dan? De "invalid card config" error is dan wel weg?

Hoe heb je de alarm_control_panel geconfigureerd? Heb je daar wel een code ingesteld?
ja had ik.. ben eruit, ik had confi yaml aangepast, maar niet HA herstart.. werkt nu.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
weet iemand of het mogelijk is om de dns instelllingen in de container hassio_dns aan te passen?

ik draai Supervised op een nuc, dus met verschillende docker containers. In plaats van via Supervised een MariaDB toe te voegen als addon, wil ik (ten minste ter leering en vermaeck) zelf een docker container draaien met daarin mariadb.

Dat draait intussen goed, maar in de configuration.yaml gebruik ik nu een (docker)ip-adres, terwijl ik die liever met een hostnaam zou doen.

nu: mysql://<password>@172.30.33.4/home_assistant?charset=utf8
wens: mysql://<password>@ha-mariadb/home_assistant?charset=utf8

na wat rondlezen en gepruts in portainer, vermoed ik dat het niet aan de docker networking instellingen ligt, maar aan het feit dat HA dus een eigen DNS server gebruikt en beheert.

is er een nette manier om de ha-mariadb hostnaam aan toe te voegen?
of gewoon IP adressen blijven gebruiken, zonder garantie dat die stabiel blijven?
of is het beter om op te geven en toch maar mariadb als addon te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
-Casper schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:50:
[...]

Ik ken die custom card niet dus weet niet wat je voor ogen hebt. Met dit script zou je in ieder geval de speakers kunnen groeperen. Als je de groep enkel wil kunnen bedienen dan zou mij een media-control card prima voldoende lijken.
ik heb de mediacard hiervoor genomen: https://github.com/kalkih...ayer#speaker-group-object

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!
indexample schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:18:
weet iemand of het mogelijk is om de dns instelllingen in de container hassio_dns aan te passen?

ik draai Supervised op een nuc, dus met verschillende docker containers. In plaats van via Supervised een MariaDB toe te voegen als addon, wil ik (ten minste ter leering en vermaeck) zelf een docker container draaien met daarin mariadb.

Dat draait intussen goed, maar in de configuration.yaml gebruik ik nu een (docker)ip-adres, terwijl ik die liever met een hostnaam zou doen.

nu: mysql://<password>@172.30.33.4/home_assistant?charset=utf8
wens: mysql://<password>@ha-mariadb/home_assistant?charset=utf8

na wat rondlezen en gepruts in portainer, vermoed ik dat het niet aan de docker networking instellingen ligt, maar aan het feit dat HA dus een eigen DNS server gebruikt en beheert.

is er een nette manier om de ha-mariadb hostnaam aan toe te voegen?
of gewoon IP adressen blijven gebruiken, zonder garantie dat die stabiel blijven?
of is het beter om op te geven en toch maar mariadb als addon te draaien?
M.i. is het onverstandig wat je nu doet; supervised installatie maar dan wel zelf willen koppelen met andere docker containers. Nu je toch al bezig bent kun je net zo goed overstappen op HA Core via docker :p

Edit: waarschijnlijk kun je trouwens gewoon de host-IP gebruiken ipv IP van docker-container.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 04-12-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 16:59

Sebazzz

3dp

Weet iemand of je Home Assistant direct aan een IKEA schakelaar of sensor kan koppelen? Je kan wel een IKEA sensor aan een object zoals een lamp koppelen en daar dan op reageren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 13:36

Mimiix

Professioneel Prutser

Sebazzz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:27:
Weet iemand of je Home Assistant direct aan een IKEA schakelaar of sensor kan koppelen? Je kan wel een IKEA sensor aan een object zoals een lamp koppelen en daar dan op reageren.
Ik weet niet zo goed wat je nu bedoeld?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:27:
Wat probeer je precies te bereiken? Je omschrijving is wat cryptisch. Zolang je een Zigbee bridge aan HA hebt gekoppeld kun je de schakelaars inderdaad gewoon gebruiken om acties via HA uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:58
Ik heb twee sensors met esphome api integratie deze entiteiten worden niet meer bijgewerkt in ha. (Unavailable). Ik heb ze in ha uit de esphome integratie verwijderd maar worden niet meer gediscoverd. In esphome kan ik deze sensors wel nog uitlezen. Wat gaat hier fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wie kan trouwens de topic-waarschuwing aanpassen? Kan jij dat als topicstarter @Hmmbob? Denk dat het verstandig is om toe te voegen dat men bij fouten eerst logs checkt en zo nodig de relevante logs hier plaatst.

(Geldt ook een beetje voor jou @Vaevictis_, zeggen je logs iets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Vaevictis_ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:40:
Ik heb twee sensors met esphome api integratie deze entiteiten worden niet meer bijgewerkt in ha. (Unavailable). Ik heb ze in ha uit de esphome integratie verwijderd maar worden niet meer gediscoverd. In esphome kan ik deze sensors wel nog uitlezen. Wat gaat hier fout?
De verbinding tussen HA en ESPHome lijkt te zijn verloren. Lukt het wel om deze opnieuw handmatig als integratie toe te voegen? Zie je anders in de log van je ESPHome node iets voorbij komen? Normaal gesproken zie je daar een logregel voorbij komen wanneer ESPHome met HA verbonden wordt.

@Sebazzz En nóg iets directer is zonder bridge, maar met iets als deCONZ of Zigbee2MQTT.

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 04-12-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
sOid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:24:
[...]

M.i. is het onverstandig wat je nu doet; supervised installatie maar dan wel zelf willen koppelen met andere docker containers. Nu je toch al bezig bent kun je net zo goed overstappen op HA Core via docker :p

Edit: waarschijnlijk kun je trouwens gewoon de host-IP gebruiken ipv IP van docker-container.
Dit snap ik niet zo goed. Waarom zou je dan nog een supervised installatie willen? Het idee van supervised is toch juist dat je naast HA nog andere dingen kan draaien zonder het voordeel van de supervisor te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb 'last' van spook-devices: bijvoorbeeld heb ik 5x mijn nvidia shield pro vermeld staan onder de google-cast integratie, maar ik heb er echt maar 1... 4 'spookjes' dus :) (en das vooral ambetant bij autocomplete suggesties: ik neem altijd een verkeerde)

De entities die bij de spookjes horen kan ik verwijderen, maar kan ik op 1 of andere manier ook de devices verwijderen? (en dan zonder de integratie weg te doen - een 'update' knop heb ik alvast niet, wel bij sommige andere integraties)

Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:16:
[...]

Dit snap ik niet zo goed. Waarom zou je dan nog een supervised installatie willen? Het idee van supervised is toch juist dat je naast HA nog andere dingen kan draaien zonder het voordeel van de supervisor te verliezen?
Ik zeg min of meer hetzelfde: waarom wil je via docker een database draaien terwijl je met een supervised installatie werkt? Dan zou ik dus die addon gebruiken. Die is ervoor gemaakt om goed samen te werken met de supervised install.

In mijn ogen worden er nu twee methodes door elkaar gehaald: supervised installatie en core installatie.

Het zal vast wel werken, maar ik zou er persoonlijk niet voor kiezen. Wordt er niet overzichtelijker van.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 04-12-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
Vaevictis_ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:40:
Hier had ik ook ruzie mee en kon via internet niet echt een goede oplossing vinden. Uiteindelijk heb ik maar de esphome device hernoemd en opnieuw laten discoveren. Niet echt de mooiste oplossing, maar had geen zin er nog meer tijd aan te besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

sOid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:32:
[...]

Wat probeer je precies te bereiken? Je omschrijving is wat cryptisch.
Bijvoorbeeld een lamp in de gang (op basis van bijvoorbeeld de IKEA bewegingssensor) alleen laten aangaan bij zonsondergang.

Je kan zo'n sensor van IKEA koppelen aan de bridge, maar je moet hem volgens mij ook aan een lamp of wat dan ook koppelen.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn TRADFRI afstandbediening kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JnNpvLER5M-VeAJKXf_CYh5sFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dTncF6QqfKFm4uQD0AKSyY7R.png?f=user_large
Ik kan geen event maken voor als deze wordt gebruikt. Ik kan wél deze koppelen met een lamp en dan een event maken als de lamp aan of uit gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 04-12-2020 15:32 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 04:36
Sebazzz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:32:
[...]

Bijvoorbeeld een lamp in de gang (op basis van bijvoorbeeld de IKEA bewegingssensor) alleen laten aangaan bij zonsondergang.

Je kan zo'n sensor van IKEA koppelen aan de bridge, maar je moet hem volgens mij ook aan een lamp of wat dan ook koppelen.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn TRADFRI afstandbediening kijk:
[Afbeelding]
Ik kan geen event maken voor als deze wordt gebruikt. Ik kan wél deze koppelen met een lamp en dan een event maken als de lamp aan of uit gaat.
Ik zou een automation aanmaken met de bewegingssensor als trigger... en dan beginnen via:
https://jou.server.adres/config/automation/dashboard

[ Voor 4% gewijzigd door Mozart op 04-12-2020 15:56 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
roeleboel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:21:
Ik heb 'last' van spook-devices: bijvoorbeeld heb ik 5x mijn nvidia shield pro vermeld staan onder de google-cast integratie, maar ik heb er echt maar 1... 4 'spookjes' dus :) (en das vooral ambetant bij autocomplete suggesties: ik neem altijd een verkeerde)

De entities die bij de spookjes horen kan ik verwijderen, maar kan ik op 1 of andere manier ook de devices verwijderen? (en dan zonder de integratie weg te doen - een 'update' knop heb ik alvast niet, wel bij sommige andere integraties)

Iemand een gouden tip?
Gouden tip: even wachten totdat deze bug opgelost is :+

https://github.com/home-assistant/core/issues/40274

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
skank schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:17:
Ik probeer mn klok/tijd in een grote markdown card te steken
Ik merk dat wanneer ik size groot wil zetten, dit niet werkt. Ook lees ik overal dat dit inderdaad beperkt is.
Ik zit dan ook al een tijdje heel veel aanpassingen te doen, en het lukt me nu wel om die groter te krijgen echter hebi k een scrollbar die verschijnt en ik niet wegkrijg, tenzij mn tekstgrootte weer beperkt is.

Code

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
cards:
  - type: custom:gap-card
  - type: 'custom:layout-card'
    layout: vertical
    max_height: 500
    max_width: 900
    cards:
      - type: markdown
        content: |
          {{ states.sensor.time.state }}
        style: |
          ha-card {
            margin-top: 300px;
            background-color: rgba(0, 0, 0, 0);
            font-size: 300px;
            box-shadow: none;
            text-align: center;
           }
Waarom gebruik je een gap card?

Ik zou gewoon een layout card gebruiken met 1 kolom. die zo groot moet zijn als je hele dashboard. Daarin de markdown card en dan met style je entities van je klok en je alarm switch(want je wilde toch een icoontje van je alarm state hebben) op de juiste plek zetten met style.

En als dat niet lukt kun je in plaats van een markdown card ook een picture-elements card gebruiken. Als image gebruik je dan gewoon een transparante png file die zo groot is als hoe groot je je klok wilt hebben. Vervolgens voeg je als elementen je klok en alarm switch toe en plaats je die met style op de plekken waar je ze wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Mozart schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:55:
[...]

Ik zou een automation aanmaken met de bewegingssensor als trigger... en dan beginnen via:
https://jou.server.adres/config/automation/dashboard
Heb jij zoiets ook gedaan met je IKEA tradfri? Want ik had verwacht dat ik een afstandbediening dan ook wel als trigger had kunnen doen maar dat kan dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Sebazzz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:25:
[...]

Heb jij zoiets ook gedaan met je IKEA tradfri? Want ik had verwacht dat ik een afstandbediening dan ook wel als trigger had kunnen doen maar dat kan dus niet.
Hoezo kan dat niet? Ik gebruik de IKEA afstandsbediening om Spotify te bedienen, zie hieronder een voorbeeld. Maar of je nu een lamp of Spotify wilt aansturen maakt niet uit...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AAZeOOB.jpg?1

Link naar een scherper plaatje: https://imgur.com/bdRngZu

[ Voor 5% gewijzigd door Rianata op 04-12-2020 16:54 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 17:05
Rianata schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:50:
[...]

Hoezo kan dat niet? Ik gebruik de IKEA afstandsbediening om Spotify te bedienen, zie hieronder een voorbeeld. Maar of je nu een lamp of Spotify wilt aansturen maakt niet uit...

[Afbeelding]
Lekker scherp plaatje wel..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sebazzz Het magische woord is automations. Kijk ook eens naar Node-RED (is hier een topic over)

@TheFes Begon m'n bril al te poetsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 09:33

winDOS

6.22

@Rianata @Sebazzz Het ligt er maar net aan hoe je de afstandsbediening hebt gekoppeld.

Een afstandsbediening gekoppeld via de Tradfri Gateway, kun je in HA alleen het batterijniveau er van zien. Verder helemaal niets. Dit geldt ook voor de motion sensor.

Gekoppeld via een Zigbee stick zijn wel acties mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door winDOS op 04-12-2020 16:58 ]

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

sOid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:54:
@Sebazzz Het magische woord is automations. Kijk ook eens naar Node-RED (is hier een topic over)

@TheFes Begon m'n bril al te poetsen :+
Linkje naar scherper plaatje in de post gezet 8)

Voor een simpele automation zou ik niet direct iemand naar NodeRed doorverwijzen. Pas als iemand tegen beperkingen aanloopt en niet in YAML wil knoeien lijkt het me opportuun.
winDOS schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:56:
@Rianata @Sebazzz Het ligt er maar net aan hoe je de afstandsbediening hebt gekoppeld.

Een afstandsbediening gekoppeld via de Tradfri Gateway, kun je in HA alleen het batterijniveau er van zien. Verder helemaal niets.

Je hebt gelijk, ik zie nu pas in het screenshot bij hem dat alleen een battery entity beschikbaar lijkt te zijn voor die afstandsbediening...

[ Voor 35% gewijzigd door Rianata op 04-12-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

winDOS schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:56:

Een afstandsbediening gekoppeld via de Tradfri Gateway, kun je in HA alleen het batterijniveau er van zien. Verder helemaal niets. Dit geldt ook voor de motion sensor.

Dit inderdaad. Ik heb alles via de gateway lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Sebazzz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:59:
[...]

Dit inderdaad. Ik heb alles via de gateway lopen.
En de lamp die je wilt triggeren is een niet-IKEA lamp en dus niet via die gateway gekoppeld? Dan zou ik zeggen haal lekker die IKEA hub/gateway er tussenuit of heb je een goede reden om die te behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:35
Daiov97 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:09:
Gisteren home assistant gekoppeld aan google home, vanwege de aanschaf van een nest hub. Werkt allemaal heel mooi. Bijna elk device is nu in google home te zien (camera's, thermostaat, lampen, etc.).

Enige waar ik nog mee zit is dat ik een aantal KaKu switches niet in home assistant krijg. Ik gebruik een RFLink hier voor. De knoppen op de afstandsbediening worden automatisch toegevoegd, maar ik wil graag de switches zelf kunnen koppelen. De KaKu set is een APA3-1500r. In domoticz lukte dit wel, door de learn functie van domoticz te gebruiken.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden voor mensen die eventuele hetzelfde wilden bereiken:

Heb uiteindelijk even mijn rflink op de pc aangesloten en domoticz weer gedraaid. Daar een code ingeleerd door een manual switch met een eigen gekozen id te koppelen (zet de KaKu schakelaar in learning mode). Vervolgens deze ID in home assistant gebruikt. Het kan wellicht makkelijker, maar het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Rianata schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:00:
[...]

En de lamp die je wilt triggeren is een niet-IKEA lamp en dus niet via die gateway gekoppeld? Dan zou ik zeggen haal lekker die IKEA hub/gateway er tussenuit of heb je een goede reden om die te behouden?
Dat heb ik nergens gezegd? Ik heb gezegd dat ik vanuit Home Assistant alleen de mogelijkheid zie om op de staat van een lamp (aan/uit) te triggeren - niet op een signaal van een afstandbediening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Nog mensen waarvan opeens de buienradar sensor "unavailable" is? Ik heb niks, nada, noppes veranderd aan mijn config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troetelbeer schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:56:
Nog mensen waarvan opeens de buienradar sensor "unavailable" is? Ik heb niks, nada, noppes veranderd aan mijn config.
Jep, hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
nee, dat niet. Maar ik krijg plots mijn add-ons niet geupdate. Na klikken is het rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@sOid Hopelijk fixen ze het snel dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01
roeleboel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:21:

Iemand een gouden tip?
Heb dit ook gehad, deze heb ik verwijderd uit het bestandje core.device_registry in het mapje .storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
maartend schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:41:
nee, dat niet. Maar ik krijg plots mijn add-ons niet geupdate. Na klikken is het rood
Supervised? Waarschijnlijk last van de ‘unhealthy state’ die ik ook heb. Ik wacht m’n backup ff af en dan zal ik na kijken of t te fixen is.

https://www.home-assistan...fo/unsupported/privileged

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Koepert schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:54:
[...]

Supervised? Waarschijnlijk last van de ‘unhealthy state’ die ik ook heb. Ik wacht m’n backup ff af en dan zal ik na kijken of t te fixen is.

https://www.home-assistan...fo/unsupported/privileged
Ik had dit gisteren ook en heb de command uitgevoerd die op de desbetreffende git pagina staat. Na een reboot was alles weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:47:
[...]

Begin simpel....
Weet je je entity naam van je consumtion entity (die kWh aangeeft)?

Stuur die even hier als je wilt!
Gedaan wat jij hebt aangegeven en nu lijkt het inderdaad allemaal te kloppen.

Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TravockMD schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:18:
[...]

Ik had dit gisteren ook en heb de command uitgevoerd die op de desbetreffende git pagina staat. Na een reboot was alles weer goed.
mmm almost..

[code]
Logger: pydeconz.websocket
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pydeconz/websocket.py:81
First occurred: 08:08:27 (37 occurrences)
Last logged: 08:17:27
Client connection error
[/code]

Is de enige error die nu in elk geval blijft terugkomen...

Wat blijkt.. mijn host had (nog) geen python 3.8, maar alleen 3.6.9.. Na installatie van 3.8 en reboot HA, is de melding nu weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Koepert op 05-12-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:58
sOid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:47:
Wie kan trouwens de topic-waarschuwing aanpassen? Kan jij dat als topicstarter @Hmmbob? Denk dat het verstandig is om toe te voegen dat men bij fouten eerst logs checkt en zo nodig de relevante logs hier plaatst.

(Geldt ook een beetje voor jou @Vaevictis_, zeggen je logs iets?)
Uiteraard is dit het eerste waar ik naar kijk @sOid maar dar staat niets in, anders had ik dit wel in de post erbij gezet. Ik ben geen n00b HA gebruiker he? Gezien het dat anderen dit ook ervaren ga ik maar een bugreport openen op Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Meelobee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:05:
Iemand dit al gezien?

[Afbeelding]

Lekkere update... Voor zover ik kan zien werken al mn HS110 plugs nu nog, maar grote kans dat ze er dus binnenkort mee stoppen. Er lijkt wel een firmware downgrade optie te komen, maar vooralsnog is dit alleen on request.. :(
Even terugkomend op bovenstaande, alleen de HS100/110 UK versie met v4 firmware heeft hier last van. De in NL verkochte versies hebben over het algemeen geen last van dit issue.(Ik heb zelf modellen met Hardware Version 2.0, Firmware 1.5.6)
Bevestigd door TP Link support:
TP-Link: Hi, Thank you very much for your time and patience. Please be aware that only HS110/100 (UK)v4 would be affected by the firmware 1.1.0 upgrade. for the rest of models, hardwares, they would not be affected. thank you a lot for your understanding and support.
Das mooi, scheelt me een hoop plugs vervangen :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Meelobee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:05:
Iemand dit al gezien?

[Afbeelding]

Lekkere update... Voor zover ik kan zien werken al mn HS110 plugs nu nog, maar grote kans dat ze er dus binnenkort mee stoppen. Er lijkt wel een firmware downgrade optie te komen, maar vooralsnog is dit alleen on request.. :(
mocht je er wel last van hebben, dan kun je een alternatieve firmware krijgen met de poort open. Zie ook:

https://www.home-assistan...1/23/tplink-local-access/
En:
[Twitter: https://twitter.com/TPLINKUK/status/1331970582901100544?s=20]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:37:
[...]

Uiteraard is dit het eerste waar ik naar kijk @sOid maar dar staat niets in, anders had ik dit wel in de post erbij gezet. Ik ben geen n00b HA gebruiker he? Gezien het dat anderen dit ook ervaren ga ik maar een bugreport openen op Github.
Dat kunnen wij toch ook niet ruiken? Zet er dan in je post bij dat je niks in de logs vindt, dan is dat meteen duidelijk.

Anyway, hoop dat het snel is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avathar.rauko
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 09:44
Hoi Allemaal, ik ben begonnen met Homeassistant en wil graag energy verbruik gaan meten van apparaten. ?Mijn initiele idee was om hier een plug voor te gebruiken Teckinsp22 maar helaas werken die niet. Kan ze ook niet flashen door de gebruikte chipset. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd zijn er stroom pluggen die out of the box werken met Home assistant betreft het energy verbruik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

avathar.rauko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:39:
Hoi Allemaal, ik ben begonnen met Homeassistant en wil graag energy verbruik gaan meten van apparaten. ?Mijn initiele idee was om hier een plug voor te gebruiken Teckinsp22 maar helaas werken die niet. Kan ze ook niet flashen door de gebruikte chipset. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd zijn er stroom pluggen die out of the box werken met Home assistant betreft het energy verbruik?
Welkom in de wereld van HA.

Mbt jouw vraag: probeer de zoekterm 'smart plug' of 'energie meten' helemaal bovenaan de pagina eens. Laat de instelling [Dit topic] staan en voila, je zult zien dat dit al meerdere malen besproken is met veel ervaringen en tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
0.118.5:
  • Bump pyatmo to v4.2.1 (@cgtobi - #43713) (netatmo docs)
  • Increase timeout for snapshot upload (@ludeeus - #43851) (hassio docs)
  • Implement new Google TTS API via dedicated library (@marvin-w - #43863) (google_translate docs)
  • Pin pip < 20.3 (@MartinHjelmare - #43771)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Ter inspiratie & gespot op Discord:
Zo sinterklaas automation gemaakt voor vanavond, zodat de deurbel automatisch gaat :P
(c) @Reinder83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-07 16:21
ik heb een Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807 hier staan waar ik home assistant op wil draaien.
Heb nu 2 soorten pogingen gedaan maar het lukt niet.
1. heb deze link gevolgd: https://community.home-as...ass-io-on-intel-nuc/43915

Ik heb de ssd extern aangelsoten via usb op mijn laptop en via balencechter de ssd gevuld.

Beide manieren zonder resultaat.

kunnen jullie mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb de lovelace swipe navigation geinstalleerd via hacs
Deze toegevoegd aan mn resources...
Vervolgens dacht ik dat het ging werken.. omdat er bij de uitleg staat

If you just want to use the default config values you don’t need to add a config at all.
Will add and see if it works

https://github.com/maykar/lovelace-swipe-navigation

Ik heb die toch ff genegeerd en toch eens volgende code toegevoegd aan dashboard yaml
en die ziet er zo uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
decluttering_templates:
  notification_template:     # This is the name of a template
    card:
      type: custom:button-card
      name: '[[name]]'
      size: 100%
      show_state: false
      show_label: false
      layout: icon_name
      tap_action: 
        action: none
      hold_action: 
      styles:
        card:
          - --ha-card-background: rgba(0,0,0,0.0)
          - box-shadow: none
          - height: 45px
        name:
          - font-size: 18px
          - font-family: Helvetica
          - color: var(--primary-color)
          - justify-self: start
          - font-weight: normal
        grid: 
          - grid-template-areas: '"i n"'
          - grid-template-columns: 8% 1fr
          - grid-template-rows: 1fr

background: var(--background-image)
title: Thuis
swipe_nav:
  wrap: true
views:
  - !include lovelace_tablet_nick/views/Klok.yaml
  - !include lovelace_tablet_nick/views/Home.yaml

Echter werkt het swipen nog niet.
Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:20:
[...]

Waarom gebruik je een gap card?

Ik zou gewoon een layout card gebruiken met 1 kolom. die zo groot moet zijn als je hele dashboard. Daarin de markdown card en dan met style je entities van je klok en je alarm switch(want je wilde toch een icoontje van je alarm state hebben) op de juiste plek zetten met style.

En als dat niet lukt kun je in plaats van een markdown card ook een picture-elements card gebruiken. Als image gebruik je dan gewoon een transparante png file die zo groot is als hoe groot je je klok wilt hebben. Vervolgens voeg je als elementen je klok en alarm switch toe en plaats je die met style op de plekken waar je ze wilt hebben.
Dat is toch wat ik gedaan heb?
Die gap card zit er voor maar maakt eigenlijk niet uit, ik kan die idd eruit halen.
Maar het is hier ook een markdown card, en met style een entity toevoegen, probleem is dat je met markdawn precies geen grote tekst kan zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
skank schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:44:
Ik heb de lovelace swipe navigation geinstalleerd via hacs
Deze toegevoegd aan mn resources...
Vervolgens dacht ik dat het ging werken.. omdat er bij de uitleg staat

If you just want to use the default config values you don’t need to add a config at all.
Will add and see if it works

https://github.com/maykar/lovelace-swipe-navigation

Ik heb die toch ff genegeerd en toch eens volgende code toegevoegd aan dashboard yaml
en die ziet er zo uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
decluttering_templates:
  notification_template:     # This is the name of a template
    card:
      type: custom:button-card
      name: '[[name]]'
      size: 100%
      show_state: false
      show_label: false
      layout: icon_name
      tap_action: 
      hold_action: 
      styles:
        card:
          - --ha-card-background: rgba(0,0,0,0.0)
          - box-shadow: none
          - height: 45px
        name:
          - font-size: 18px
          - font-family: Helvetica
          - color: var(--primary-color)
          - justify-self: start
          - font-weight: normal
        grid: 
          - grid-template-areas: '"i n"'
          - grid-template-columns: 8% 1fr
          - grid-template-rows: 1fr

background: var(--background-image)
title: Thuis
swipe_nav:
  wrap: true
views:
  - !include lovelace_tablet_nick/views/Klok.yaml
  - !include lovelace_tablet_nick/views/Home.yaml

Echter werkt het swipen nog niet.
Enig idee?
En wat vertelde ik erbij? Als het met markdown niet lukt, wat moest je dan doen? Juist...Picture Elements gebruiken...En voila, zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: 'custom:layout-card'
column_width: 100%
layout: horizontal
cards:
  - type: picture-elements
    image: /local/leeg2.png
    elements:
      - type: state-label
        entity: sensor.time
        style:
          transform: 'scale(25,25)'
          left: 50%
          top: 50%
      - type: state-icon
        entity: alarm_control_panel.alarm
        style:
          transform: 'scale(2,2)'
          top: 90%

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_pZuRzmN7VR9O2SvRC2g9hMmQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpQNaJVIYiA6xoEXJoiqAmYw.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer nu gewoon eens zelf wat meer en lees eens goed ;)

En ohja, op deze manier kun je zelfs gewoon je alarm entity gebruiken en hoef je geen template switch te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:34:
[...]

En wat vertelde ik erbij? Als het met markdown niet lukt, wat moest je dan doen? Juist...Picture Elements gebruiken...En voila, zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: 'custom:layout-card'
column_width: 100%
layout: horizontal
cards:
  - type: picture-elements
    image: /local/leeg2.png
    elements:
      - type: state-label
        entity: sensor.time
        style:
          transform: 'scale(25,25)'
          top: 50%
      - type: state-icon
        entity: alarm_control_panel.alarm
        style:
          transform: 'scale(2,2)'
          top: 90%

Resultaat:

[Afbeelding]

En ohja, op deze manier kun je zelfs gewoon je alarm entity gebruiken en hoef je geen template switch te maken :+
Thx, dat had je idd gezegd, maar niet zeggen dat ik niks probeer want dat kan jij niet zien..
Zo was ik ook aan het proberen met mm2 clock card en de big number card,
Ik was niet zo fan om die picture elements card te gebruiken net omdat ik de achtergrond van mn theme wil gebruiken.. en gezien die wijzigt dag/nacht..
Akkoord je zei om transparant te gebruiken... zin om die png te delen?

Ik zal nog wat verder proberen maar ook die swipe navigation doet precies niks, zal iets kleins zijn vermoedelijk

Alvast absoluut bedankt voor je aanzet hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
skank schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:50:
[...]

Thx, dat had je idd gezegd, maar niet zeggen dat ik niks probeer want dat kan jij niet zien..
Zo was ik ook aan het proberen met mm2 clock card en de big number card,
Ik was niet zo fan om die picture elements card te gebruiken net omdat ik de achtergrond van mn theme wil gebruiken.. en gezien die wijzigt dag/nacht..
Akkoord je zei om transparant te gebruiken... zin om die png te delen?

Ik zal nog wat verder proberen maar ook die swipe navigation doet precies niks, zal iets kleins zijn vermoedelijk

Alvast absoluut bedankt voor je aanzet hoor !
Naja, je laat dat niet zien en vermeld het niet dat je dingen al geprobeerd hebt. Daarnaast gaf ik je met die picture-elements een tweede manier en daarvan gaf je ook niet aan dat je die wel of niet geprobeerd had en zei je ook niet wat je nu wel zei erover. Dus ik kan enkel mijn mening baseren op informatie die ik wel had, het is aan diegene die hulp vraagt dat je zoveel mogelijk info geeft over wat je al geprobeerd hebt. ;)

Maar goed, maakt verder ook niet uit. Je ziet nu een werkende manier, ga die dan ook gewoon gebruiken. Je moet de scale van de tekst en icoon zelf aanpassen naar hoe groot jij het nodig hebt. Om die reden heeft de png delen ook geen zin. Want je moet die hebben naar je eigen resolutie.

Met het swipen kan ik je niet helpen. Ik heb nog steeds custom-header (ondanks dat die niet meer ondersteund wordt) waarbij ik dat kon instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Troetelbeer op 05-12-2020 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:55:
[...]

Naja, je laat dat niet zien en vermeld het niet dat je dingen al geprobeerd hebt. Daarnaast gaf ik je met die picture-elements een tweede manier en daarvan gaf je ook niet aan dat je die wel of niet geprobeerd had en zei je ook niet wat je nu wel zei erover. Dus ik kan enkel mijn mening baseren op informatie die ik wel had, het is aan diegene die hulp vraagt dat je zoveel mogelijk info geeft over wat je al geprobeerd hebt. ;)

Maar goed, maakt verder ook niet uit. Je ziet nu een werkende manier, ga die dan ook gewoon gebruiken. Je moet de scale van de tekst en icoon zelf aanpassen naar hoe groot jij het nodig hebt. Om die reden heeft de png delen ook geen zin. Want je moet die hebben naar je eigen resolutie.

Met het swipen kan ik je niet helpen. Ik heb nog steeds custom-header (ondanks dat die niet meer ondersteund wordt) waarbij ik dat kon instellen.
Ja ik blijf verder proberen en zoeken ook na het posten van de vraag he
Mn swipe navigation werkt nu wel, ondertussen wijzer geworden dat ik mn resources ook altijd in mn eerste dashboard moet zetten anders werkt het niet bij de resources van het tweede dashboard.
Daar ben ik dus uit. en dat was de reden.

Ik zie idd werkende manier en ik ga die ook gaan testen nu, al vrees ik dat die png mn valkuil zal worden voor de hub.
Hoe ik die transparant krijg, zal wa google'n
Geniet vh weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 18:17
daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]

Je kunt natuurlijk ook DSMR reader was minder agressief zetten. Op de seconde af weten wat je verbruik is is misschien een beetje veel van het goede 😀. Even er vanuit gaan dat je DSMR-Reader gebruikt: Ik heb zelf "Backend process sleep:" (onder Backend configuration) op 30 staan, "Datalogger process sleep:" (onder Datalogger configuration) op 15 en "MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30. Hiermee is hij een stuk rustiger.
"MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30.

Deze optie kan ik in dsmr-reader niet vinden, is die ergens anders naartoe verplaatst?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 13:36

Mimiix

Professioneel Prutser

Troetelbeer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:34:
[...]

Tja... Iedereen in dit topic weet dat ie dat niet doet en ook niet gaat doen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ik loop er zojuist tegenaan dat "reload automations" uit het serverbeheer is verdwenen.. Bij meer mensen het geval, volgens mij geen aangekondigde change? de service automation.reload bestaat ook niet..

Wel ruk, had een kleine wijziging in automation van dag/nacht theme gemaakt, wilde die 'even herladen'...zie net echter als ik de instance via INTERN (URL 192..) benader ik de optie wel heb...

Ook dat is weer terug na herladen.. Raar gedrag.

Sterker..na t herladen van de automation is mijn INTERN wel gewijzigd naar het nieuwe theme, mijn externe (DUCKDNS) NIET... Dat was n kwestie van TRAGE wijziging op extern.

[ Voor 22% gewijzigd door Koepert op 05-12-2020 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
Mimiix schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:02:
[...]

Tja... Iedereen in dit topic weet dat ie dat niet doet en ook niet gaat doen.
Ik ga daar niet verder op in gaan.
Jij bent blijkbaar helderziende en weet wat ik doe en probeer , thumbs up ! doe zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:55:
[...]

Misschien een tip voor je (ik had ook de custom header)
Ik gebruik nu de kiosk mode card
Die verbergt ook de header en sidebar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Even een vraagje zodat ik het echt gepd heb.

Ik draai nu nog HA in docker op een Ubuntu 18.04 LTS NUC. Maar die docker geeft wat problemen. Nu lees ik her en der dat het beter is om HA in een VM te draaien ben even die naam dab die VM kwijt.

Nu loopt mijn HA goed verder. Is het een kwestie van ;
Backup draaien van HA met Snapshots, voor de zekerheid even Ubuntu nieuw op NUC zetten, VM op NUC draaien en dan de snapshot terugzetten en alles loopt weer als uurtje daarvoor, maar dan op een VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

maartend schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:39:
Even een vraagje zodat ik het echt gepd heb.

Ik draai nu nog HA in docker op een Ubuntu 18.04 LTS NUC. Maar die docker geeft wat problemen. Nu lees ik her en der dat het beter is om HA in een VM te draaien ben even die naam dab die VM kwijt.

Nu loopt mijn HA goed verder. Is het een kwestie van ;
Backup draaien van HA met Snapshots, voor de zekerheid even Ubuntu nieuw op NUC zetten, VM op NUC draaien en dan de snapshot terugzetten en alles loopt weer als uurtje daarvoor, maar dan op een VM?
Het een is niet per definitie beter dan het ander. Bepaal eerst eens wat je wilt en waarom je het wilt en maak dan een keuze.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
martinvdm schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:04:
[...]

Het een is niet per definitie beter dan het ander. Bepaal eerst eens wat je wilt en waarom je het wilt en maak dan een keuze.
Ik geloof dat de vraag eerder is: Kan ik een snapshot in elke gelijkende installatie terugplaatsen?

Dus snapshot supervised van Ubuntu naar debian als OS verhuizen, of van docker naar Vm oid.
Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.