Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.928 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Voor de mensen die ook hun lovelace continue willen casten naar een Nest Hub, bij deze de automation die ik in Node-Red heb gemaakt. Zal het ook in het eigen Node-Red topic plaatsen.

De dingen die ik moest tackelen:
  • De Nest Hub stopt de cast vanzelf na 10 minuten
  • De Nest Hub maakt bij elke nieuwe cast een "cast-start" geluidje (niet handig in de slaapkamer en je slaapt :+ )
Het volgende heb ik dus gedaan:

Wanneer iets afspeelt wordt het volume geunmute en wanneer ik het stop, wordt het volume gemuted en start de cast van lovelace. Vervolgens begint een timer van 10 minuten te lopen en na die 10 minuten wordt de status van de Nest Hub gecontroleerd. Nog steeds uit? Dan cast opnieuw starten en het rondje begint opnieuw.

Is de timer afgelopen, maar heb ik op de Hub ondertussen iets gestart om af te spelen, dan begint de timer gewoon opnieuw (bedenkt me net dat dat misschien overbodig is). Zet ik vervolgens het afspelen weer stop, begint het hele riedeltje weer van helemaal voor af aan.

code:
1
[{"id":"85843859.e37ba8","type":"server-state-changed","z":"82d6d201.11232","name":"Google Nest Hub","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"media_player.googlenesthub","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"3","forType":"num","forUnits":"seconds","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":260,"y":3920,"wires":[["e4138d15.22c85"],["b36fa48a.3f6cb8"]]},{"id":"28c4a601.311aea","type":"api-call-service","z":"82d6d201.11232","name":"Lovelace Cast","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"debugenabled":true,"service_domain":"hassio","service":"addon_stdin","entityId":"","data":"{\"addon\":\"a0d7b954_ssh\",\"input\":\"catt -d 'Google Nest Hub' cast_site http://192.168.0.100:8123/lovelace/home\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":680,"y":3880,"wires":[["9052bbc0.1c9a48"]]},{"id":"9052bbc0.1c9a48","type":"stoptimer","z":"82d6d201.11232","duration":"10","units":"Minute","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":680,"y":4120,"wires":[["db6746fa.dc6f18"],[]]},{"id":"db6746fa.dc6f18","type":"api-current-state","z":"82d6d201.11232","name":"Google Nest Hub","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"outputs":2,"halt_if":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"media_player.googlenesthub","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":870,"y":4020,"wires":[["28c4a601.311aea"],["9052bbc0.1c9a48"]]},{"id":"e4138d15.22c85","type":"api-call-service","z":"82d6d201.11232","name":"Mute","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"debugenabled":true,"service_domain":"media_player","service":"volume_mute","entityId":"media_player.googlenesthub","data":"{\"entity_id\":\"media_player.googlenesthub\",\"is_volume_muted\":true}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":450,"y":3900,"wires":[["28c4a601.311aea"]]},{"id":"b36fa48a.3f6cb8","type":"api-call-service","z":"82d6d201.11232","name":"Unmute","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"debugenabled":true,"service_domain":"media_player","service":"volume_mute","entityId":"media_player.googlenesthub","data":"{\"entity_id\":\"media_player.googlenesthub\",\"is_volume_muted\":false}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":460,"y":3960,"wires":[[]]},{"id":"e68978f9.8f7588","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true}]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrrXxfsDRVBFN5E7kXAQ8oCJ0sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91UwuCz8I3lsqKAnJYMQbk5Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Troetelbeer op 01-12-2020 16:30 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-06 09:44
Ik heb een nodemcu met een DHT22 eraan toegevoegd aan Home Assistant via ESPHome.
In het logfile van ESPHome staan netjes dat hij iedere minuut temperatuur en luchtvochtigheid doorgeeft:
code:
1
2
3
4
5
6
[16:43:04][D][dht:048]: Got Temperature=18.7°C Humidity=57.9%
[16:43:04][D][sensor:092]: 'kelder_temperature': Sending state 18.70000 °C with 1 decimals of accuracy
[16:43:04][D][sensor:092]: 'kelder_humidity': Sending state 57.90000 % with 0 decimals of accuracy
[16:44:04][D][dht:048]: Got Temperature=18.7°C Humidity=57.9%
[16:44:04][D][sensor:092]: 'kelder_temperature': Sending state 18.70000 °C with 1 decimals of accuracy
[16:44:04][D][sensor:092]: 'kelder_humidity': Sending state 57.90000 % with 0 decimals of accuracy

Alleen in Home Assistant en dus ook Grafana komt niet iedere minuut een nieuwe waarde binnen.
Laatste waarde die er nu in staat is van 16:36. Dit is bij de temperatuur en luchtvochtigheid.

Hoe kan ik er voor zorgen dat deze waardes iedere minuut in Home Assistant/InfluxDB binnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 08:39
Troetelbeer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:57:
[...]

HA kent ze allemaal: https://cdn.materialdesignicons.com/5.4.55/

Bij mij werkt datzelfde icoontje wel. Doet een ander icoon het wel? Anders is misschien je code niet goed.

@Waah Ik vind Node-Red ook heerlijk om automations te maken :)
heel raar, nu werkt hij wel. niks anders gedaan dan net.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
n0ss schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:11:
[...]

Ik kan hierover niets vinden? Zit te twijfelen voor de Eufy deurbel camera of de Armcrest AD110.
De armcrest heeft nagenoeg dezelfde specs en RTSP support.

Waar lees jij dat de eufy deurbel RTSP ondersteunt?
Ik dacht dat ik dat ook aangegeven had in dit topic R-B in "Slimme deurbel/camera met lokale opslag EN zonder abonnement"

Ik heb zelf ook nog gekeken naar die armcrest, maar die is uiteindelijk afgevallen.
Vraag me nu niet meer waarom, want das te lang geleden.
Vandaag is mijn eufy bel geleverd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

skank schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:02:
[...]

Ik dacht dat ik dat ook aangegeven had in dit topic R-B in "Slimme deurbel/camera met lokale opslag EN zonder abonnement"

Ik heb zelf ook nog gekeken naar die armcrest, maar die is uiteindelijk afgevallen.
Vraag me nu niet meer waarom, want das te lang geleden.
Vandaag is mijn eufy bel geleverd _/-\o_
Lees ik er overheen of gaat het daar alleen over dat je de bel aanschaf?
Ik zie verders niets over dat RTSP gelanceerd is voor de deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:16
Home assistant getest op een Pi 2/SD kaartje, zwaar onder de indruk. Werkt soepel, herkent bijna alles in huis en via de app (1 app :-) ) kan ik nu bijna alles aansturen, echt gaaf.

Ik ga nu kijken naar een pi4, twijfel tussen 2GB en 4GB, lees dat 2Gb genoeg is maar wie weet neemt dat toe over tijd of wordt dit ooit weer een ander projectje.

Is er een groot verschil tussen USB-stick of SSD merkbaar als ik SD kaarten wil vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 08:51

Rianata

Have you played Atari today?

jaspov schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:11:
Is er een groot verschil tussen USB-stick of SSD merkbaar als ik SD kaarten wil vermijden?
SSD zou potentieel nog sneller moeten zijn dan een USB-stick (merk je met name bij op-/herstart van HA), maar meer nog de stabiliteit / levensduur van een SSD ligt vele malen hoger. Ook een USB-stick is eigenlijk niet bedoeld voor het met name veel schrijven van veel data in grote(re) en kleine(re) chunks.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:58:
[...]

Nog even een kick. Heeft niemand een idee waar die melding van Toon over de 'redirect_uri' op slaat?
Ik moet blijkbaar een whitelist invullen bij de Toon API site die niet eens bestaat :X
Of zie ik iets over het hoofd. Ook via mail krijg ik geen reactie van hun... :/

De callback is verder prima zoals het moet zijn.
Ik heb nog even aandachtig gekeken, en ik heb het voor elkaar...

Ik weet niet hoe het kan, maar dit was de truuk: Ik bekeek de URL van die errorpagina goed of die redirect_uri erin stond, en daarin bleek dat hij als redirect_uri om vage redenen mijn ip adres pakte, en niet mijn hostname.

Dus met dit als callback URL werkt het wel.
http://192.168.178.47:8123/auth/external/callback

Daarna kreeg ik netjes een Eneco inlogpagina, en vervolgens een andere vage 501 error (Eneco doet ergens moeilijk :P), en opeens zag ik dat ik opeens de Toon entiteiten heb in HA. _O_
Volgens mij is het nog uitgebreider dan eerst. :P

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
Heeft er iemand ervaring met Docker Desktop op Windows 10? Ik heb het draaien en Home Assistant draait heel soepel, daarnaast vind ik de visuele omgeving van Docker wel prettig (zeker als beginner) en start het automatisch op bij het opstarten van Windows.

Nu zou ik dit willen gaan uitbouwen door Zigbee en Z-Wave containers te gaan draaien, maar kom ik allerlei topics tegen dat er geen USB passthrough ondersteund wordt. Hierdoor zou ik dus mijn CC2351 en Aeotec Z-Wave sticks niet kunnen gebruiken.
Dit zijn echter vrij oude topics en ondertussen lijkt er veel veranderd te zijn met o.a. WSL2. Ik krijg echter niet gevonden of USB nu wel in containers gebruikt kunnen worden.

Iemand die hier meer ervaring heeft?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:29

_Arthur

blub

Repsect schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:13:
Heeft er iemand ervaring met Docker Desktop op Windows 10? Ik heb het draaien en Home Assistant draait heel soepel, daarnaast vind ik de visuele omgeving van Docker wel prettig (zeker als beginner) en start het automatisch op bij het opstarten van Windows.

Nu zou ik dit willen gaan uitbouwen door Zigbee en Z-Wave containers te gaan draaien, maar kom ik allerlei topics tegen dat er geen USB passthrough ondersteund wordt. Hierdoor zou ik dus mijn CC2351 en Aeotec Z-Wave sticks niet kunnen gebruiken.
Dit zijn echter vrij oude topics en ondertussen lijkt er veel veranderd te zijn met o.a. WSL2. Ik krijg echter niet gevonden of USB nu wel in containers gebruikt kunnen worden.

Ik draai zelf Hyper-V met hierin mijn Virtuele Machines met HA als VM. Hyper-V doet ook geen USB passthrough. Ik heb het opgelost door deDONZ (ism een Conbee II USB stick) op het host-OS zelf te installeren. De communicatie tussen HA en deDONZ gaat via tcp/ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
@Repsect Ik snap je "angst" voor command-line. Een andere optie is Proxmox installeren (een visuele Linux speciaal voor het draaien van VM's) en daarbinnen Home Assistant te draaien. Met Portainer kan je dan een visuele variant hebben voor Docker.

https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835

Dan ga ik er wel vanuit dat je een apart apparaat hebt speciaal voor Home Assistant en andere Docker-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:54

Puck

W32.Deadcode.A

Rianata schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:31:
[...]

SSD zou potentieel nog sneller moeten zijn dan een USB-stick (merk je met name bij op-/herstart van HA), maar meer nog de stabiliteit / levensduur van een SSD ligt vele malen hoger. Ook een USB-stick is eigenlijk niet bedoeld voor het met name veel schrijven van veel data in grote(re) en kleine(re) chunks.
Ik draai al jaren Home Assistant, eerst op een Synology Nas in Docker en sinds dit jaar op een Pi 4 met Supervisor, vanaf een USB stick. Ik wil om bovenstaande redenen ook wel over op een SSD, maar wat gebruiken de meeste hier? Gewoon een externe SSD via USB 3.0? Zijn er voorkeuren?

Zoveel mogelijkheden om een SSD (SATA/NVMe in external case?) te gebruiken... En met USB zal je al snel tegen snelheidslimieten aanlopen, dus de snelste hoef je hier denk ik niet voor aan te schaffen?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
@Puck Zelf gewoon een goedkope Verbatim Vi550 128GB in een LogiLink UA0339 Zwart gestoken en dat werkt prima. Dit is alleen nog uit de tijd voor native USB boot dus dat heb ik nog niet getest.

The guy with the Swiss accent heeft goede ervaringen met de goedkope Kingspec SSD'tjes uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
_Arthur schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:18:
[...]

Ik draai zelf Hyper-V met hierin mijn Virtuele Machines met HA als VM. Hyper-V doet ook geen USB passthrough. Ik heb het opgelost door deDONZ (ism een Conbee II USB stick) op het host-OS zelf te installeren. De communicatie tussen HA en deDONZ gaat via tcp/ip.
Even een correctie hierop, draai zelf ook Hyper-V met HA in een VM.. Hyper-V doet wel degelijk aan USB passthrough, je zal alleen even net wat meer stappen moeten uitvoeren.. Ik heb mij Zwave stick prima in mij VM zitten.

Eerst zorgen dat het USB-opslagapparaat offline is, open Hyper-V Manager, klik met de rechtermuisknop op de VM die toegang nodig heeft tot het USB-apparaat en kies vervolgens de opdracht Instellingen in het snelmenu. Hierdoor wordt het instellingenscherm van de VM weergegeven. Selecteer nu de SCSI-controller, selecteer vervolgens de optie Harde schijf en klik op Toevoegen. Kies op het volgende scherm de optie Fysieke harde schijf en kies vervolgens je USB-opslagapparaat in het vervolgkeuzemenu..

Dit zijn de dingen die ik heb gedaan om mij USB stick in mij VM te krijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Puck schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:01:
[...]

Ik draai al jaren Home Assistant, eerst op een Synology Nas in Docker en sinds dit jaar op een Pi 4 met Supervisor, vanaf een USB stick. Ik wil om bovenstaande redenen ook wel over op een SSD, maar wat gebruiken de meeste hier? Gewoon een externe SSD via USB 3.0? Zijn er voorkeuren?

Zoveel mogelijkheden om een SSD (SATA/NVMe in external case?) te gebruiken... En met USB zal je al snel tegen snelheidslimieten aanlopen, dus de snelste hoef je hier denk ik niet voor aan te schaffen?
De verschillen tussen SATA en NVME zijn denk ik qua performance minder van belang voor HA op een Pi. Dan komt het meer op prijs en formaat, oftewel in welke case wil je de Pi in zijn geheel willen bouwen en /of hoeveel waarde hecht je aan esthetiek 8)

Belangrijk is wel de keuze voor een goede USB naar bijv. SATA adapter. Het schijnt dat niet alle verkrijgbare adapters (goed) werken met een Pi. Hiervoor verwijs ik graag naar de volgende website/blog, waar veel mensen hun ervaringen met USB2SATA adapters delen: https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
_Arthur schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:18:
[...]

Ik gebruik Zigbee2MQTT en zie dat dit ook op Windows geïnstalleerd kan worden. Als ik het goed zie kan dat met OpenZWave ook. Wordt het allemaal iets ingewikkelder, maar wellicht een optie.
Waah schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:44:
@Repsect Ik snap je "angst" voor command-line. Een andere optie is Proxmox installeren (een visuele Linux speciaal voor het draaien van VM's) en daarbinnen Home Assistant te draaien. Met Portainer kan je dan een visuele variant hebben voor Docker.

https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835

Dan ga ik er wel vanuit dat je een apart apparaat hebt speciaal voor Home Assistant en andere Docker-software.
Ik ben niet zozeer bang voor de command-line, aangezien er vele tutorials zijn waar ik wel denk uit te kunnen komen. Echter heb ik een NUC gekocht die ik ook als HTPC wil inzetten met Windows 10. Ik heb dus geen los apparaat om enkel Home Assistant op te draaien (behalve m'n Raspberry Pi 3B, waar ik juist vanaf wil :) ).
mAiden88 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:37:
[...]

Even een correctie hierop, draai zelf ook Hyper-V met HA in een VM.. Hyper-V doet wel degelijk aan USB passthrough, je zal alleen even net wat meer stappen moeten uitvoeren.. Ik heb mij Zwave stick prima in mij VM zitten.

Eerst zorgen dat het USB-opslagapparaat offline is, open Hyper-V Manager, klik met de rechtermuisknop op de VM die toegang nodig heeft tot het USB-apparaat en kies vervolgens de opdracht Instellingen in het snelmenu. Hierdoor wordt het instellingenscherm van de VM weergegeven. Selecteer nu de SCSI-controller, selecteer vervolgens de optie Harde schijf en klik op Toevoegen. Kies op het volgende scherm de optie Fysieke harde schijf en kies vervolgens je USB-opslagapparaat in het vervolgkeuzemenu..

Het zou mooi zijn als dat ook met Docker Desktop zou kunnen. Of ik kan ook eens kijken om Hyper-V te gaan gebruiken i.p.v. Docker Desktop.

Als back-up plan kan ik VirtualBox gebruiken en daar Home Assistant in draaien natuurlijk.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Repsect schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:52:
Het zou mooi zijn als dat ook met Docker Desktop zou kunnen. Of ik kan ook eens kijken om Hyper-V te gaan gebruiken i.p.v. Docker Desktop.

Als back-up plan kan ik VirtualBox gebruiken en daar Home Assistant in draaien natuurlijk.
Ik gebruik inderdaad geen Docker, maar python venv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:44

Wellicht is Unraid iets voor je? Is makkelijk visueel, je zet binnen een paar klikken docker containers en vm's op. Of zit je echt aan windows vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:02:
[...]

Ik had deze foutmelding ook. Ga naar HACS > Integrations > drie puntjes rechts bovenin > Custom repositories. Daar staan deze gits die je even moet verwijderen.
Ah dat is 'm inderdaad. Kende die hele functie niet. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:06:
[...]

@sOid je kunt ook even kijken bij Instellingen -> Integrations. Rechtsboven staan 3 puntjes, als je daar op klikt en vervolgens op Toon genegeerde integraties, komen ze dan tevoorschijn? Dan zou je ze kunnen verwijderen.
(Ik gebruik zelf geen HACS, dus weet daar niks van)
Niet helemaal, maar wel in de juiste richting. Goed om dat van die genegeerde integraties te weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik dacht trouwens dat jij het over custom integrations in filesystem had. Dus ik via ssh alle folders doorgebladerd, haha. Vandaar dat ik zo stellig 'nee' zei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:44
sOid schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:47:
[...]

Ah dat is 'm inderdaad. Kende die hele functie niet. Dank!
Had al een vermoeden dus leek me al goed om ff aan te geven hoe je er komt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 16:13
Is deze al gepost,

In dit filmpje word er in korte tijd mooie kaarten getoverd met minimale YAML.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:29

_Arthur

blub

mAiden88 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:37:

Straks eens mee spelen dan! Want dat is natuurlijk nog handiger dan de huidige methode (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Dacuuu schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:01:
[...]

Wellicht is Unraid iets voor je? Is makkelijk visueel, je zet binnen een paar klikken docker containers en vm's op. Of zit je echt aan windows vast?
Kende ik niet, dus heb het even opgezocht. Kan ik daarmee Windows 10 als virtuele machine starten alsof dat mijn systeem is? En daarnaast kan dan docker draaien met o.a. Home Assistant?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:44
Repsect schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:41:
[...]

Kende ik niet, dus heb het even opgezocht. Kan ik daarmee Windows 10 als virtuele machine starten alsof dat mijn systeem is? En daarnaast kan dan docker draaien met o.a. Home Assistant?
Ja. Het is veruit de makkelijkste manier van virtualiseren, op youtube staan zeer veel filmpjes, en het unraid forum / discord is erg behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 12:46
Omdat ik er echt niet uitkom stel ik mijn vraag maar weer hier.
Hoe krijg ik uit een Shelly plug met stroommeting de juiste waardes in HA?

Ik heb bijvoorbeeld deze sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUrFtBonnbgcqb9_VtBfX6t2c7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3uNcNO3LDPpoRfPFC85UeA3t.jpg?f=user_large

Via Utility meter en templating krijg ik niet de juiste waardes.
Kan ik ook bijvoorbeeld om het uur een waarde vastleggen van een sensor. En deze dan weer aftrekken van de waarde die ik een uur later vastleg zodat ik alsnog weet wat iets de afgelopen uur heeft gebruikt. dit kan dan met dag - week - maand neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:14:

[Afbeelding]

Kan ik ook bijvoorbeeld om het uur een waarde vastleggen van een sensor. En deze dan weer aftrekken van de waarde die ik een uur later vastleg zodat ik alsnog weet wat iets de afgelopen uur heeft gebruikt. dit kan dan met dag - week - maand neem ik aan?
Wat vind jij een 'juiste waarde'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 21:50

Koppensneller

winterrrrrr

[Afbeelding]

Als je een Utility meter aanmaakt met de sensor die de kWh van je Shelly registreert en een hourly cycle, dan kun je toch zien wat het verbruik van het afgelopen uur was? En maak er gewoon nog een met een daily of monthly cycle als je dat ook wil kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Koppensneller schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:43:
[...]

Als je een Utility meter aanmaakt met de sensor die de kWh van je Shelly registreert en een hourly cycle, dan kun je toch zien wat het verbruik van het afgelopen uur was? En maak er gewoon nog een met een daily of monthly cycle als je dat ook wil kunnen zien.
Ik heb dit ook, alleen de waarde van een dag klopt niet.
Deze sensor verbruikt die 40,6 watt per uur dus per dag is dit 974 watt
Maar deze waarde komt er niet uit als ik onderstaande gebruik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Utility UV-Lamp Vijver
  daily_uvl:
    source: sensor.shellyswitch25_e098068cefc1_channel_1_power
    cycle: daily
  weekly_uvl:
    cycle: weekly
  monthly_uvl:
    cycle: monthly
  yearly_uvl:
    cycle: yearly

en dan een Template voor de kWh

code:
1
2
3
4
5
6
7
# UV-Lamp Vijver
  - platform: template
    sensors:
      daily_uvl_kwh:
        friendly_name: "Dag UV-Lamp Vijver KWH"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_uvl') | float / 1000) | round(3) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 21:50

Koppensneller

winterrrrrr

@RoTeK70 Je moet de energy sensor van je Shelly hebben, niet de power. En je even inlezen wat W en kWh betekenen, want je haalt ze door elkaar. W (wat je power sensor aangeeft) is het verbruik van je apparaat op dit moment (hoeveel water gaat er per seconde door de kraan?), kWh is het totaal gemeten verbruik (hoevel water zit er in de emmer die onder de kraan staat?). Die laatste is de energy sensor.

Je gemeten apparaat verbruikt 40,6 Watt, dat is 24 x 40,6 / 1000 = 0,9744 kWh per dag.

De utility meter kijkt elk uur/dag/maand naar het verschil tussen de waarde van de energy sensor nu en een uur/dag/maand geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door Koppensneller op 02-12-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik heb net de Netmonitor van FritzBox toegevoegd, maar kan je de eigenschappen niet als aparte entiteit aanroepen? En eventueel deze fatsoenlijk formatten? Die UNIX-epoch met de uptime is niet normaal te lezen, en ik wil graag wat puntjes tussen de waardes zetten en een eenheid erbij.

Is dat eenvoudig mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76yyIQXqLADNmRcrZJfIxR1ZzYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vikVwaizMs6z0803jpTBxi8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:08:
Ik heb net de Netmonitor van FritzBox toegevoegd, maar kan je de eigenschappen niet als aparte entiteit aanroepen? En eventueel deze fatsoenlijk formatten? Die UNIX-epoch met de uptime is niet normaal te lezen, en ik wil graag wat puntjes tussen de waardes zetten en een eenheid erbij.

Is dat eenvoudig mogelijk?

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe je die eigenschappen specfiiek kunt uitlezen. Wellicht met een filter oid?
Heb wel een sensor template die de tijd omzet in dagen, uren en minuten. Zal ik er straks ff bij pakken.

Edit: dit gebruik ik om de UNIX-time van m'n Synology om te zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- platform: snmp
  host: !secret synology_ip
  community: !secret snmp_community
  name: synology_uptime #displays uptime in this format: 96d 8hr 10min
  baseoid: .1.3.6.1.2.1.25.1.1.0
  version: '2c'
  value_template: >
    {%- set time = value | int // 100 %}
    {%- set minutes = ((time % 3600) // 60) %}
    {%- set minutes = '{}min'.format(minutes) if minutes > 0 else '' %}
    {%- set hours = ((time % 86400) // 3600) %}
    {%- set hours = '{}hr '.format(hours) if hours > 0 else '' %}
    {%- set days = (time // 86400) %}
    {%- set days = '{}d '.format(days) if days > 0 else '' %}
    {{ 'Less than 1 min' if time < 60 else days + hours + minutes }}

[ Voor 31% gewijzigd door sOid op 02-12-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:00
Weet iemand hoe je een soort pad kunt volgen aan de hand van motion sensors in Node-RED?
Ik wil een aantal dingen nog slimmer proberen te maken, doordat motions sensors een looppad herkennen binnen het huis, en daardoor dus bepaalde acties kunnen ondernemen.

Een voorbeeld:
Als ik in de ochtend de slaapkamer uit kom, dan gaat het overloop licht aan wegens een bewegingssensor.
Als ik dan naar beneden loop, en dit gebeurt binnen een tijdsbestek van 30 seconden, dan loop ik dus naar beneden toe, en wil ik dat de keukenlamp alvast aan gaat, zodat ik gelijk zicht heb in de woonkamer en mijn brood kan gaan smeren.

Ik moet dus een extra actie toevoegen, als 2 andere acties binnen een bepaald tijdsbestek gebeuren (in dit geval 30 seconden).

Ik had dit artikel wel gevonden, maar daar kan ik geen tijd aangeven en lijkt mij dat hij direct controleert of er ook beweging is in de hal is. maar die is er van een aantal seconden later!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJuOm17oS8gAPE9YXXrKwTAxLKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vuP4stZMp8hfPr4dnSGThYgC.png?f=fotoalbum_large

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...

[Afbeelding]

Het is in jouw geval vrij simpel.
Je moet een utility_meter: aanmaken in je configuration.yaml (heb dit laatst ingesteld hier)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
utility_meter:
#utility meter CV
  hourly_energy_cv: 
    source: HIER JOUW SENSOR.ENTITY_CONSUMTION_NAAM
    cycle: hourly
    tariffs:
      - peak
      - offpeak
  daily_energy_cv:
    cycle: daily
    tariffs:
      - peak
      - offpeak
  weekly_energy_cv:
    cycle: weekly
    tariffs:
      - peak
      - offpeak
  monthly_energy_cv:
    cycle: monthly
    tariffs:
      - peak
      - offpeak
  yearly_energy_cv:
    cycle: yearly
    tariffs:
      - peak
      - offpeak

Je moet dan vervolgens een template aanmaken (kan je geen voorbeeld geven want ik doe dit in Node-RED.
Je maakt vervolgens een entity card aan in lovelace, met de onderstaande code (en dan even jouw sensoren van je template vervangen in onderstaande code.
Dit hoef je volgens mij niet eens te doen, er wordt automatisch een sensor aangemaakt met de nieuwe aangegeven naam bij utility_meter: Ik leg dit in deze code even uit

code:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  hourly_energy_cv: #dit is de nieuwe sensor naam, die de onderstaande sensor krijgt voor uurlijkse meting dit kan dus ook uur_energie_cv zijn bijvoorbeeld en heet dan sensor.uur_energie_cv in je lovelace straks
    source: sensor.hier_jouw_entity_cunsumption_naam #hier komt dus de bestaande naam van de shelly entity
    cycle: hourly #uurlijkse cycle (dit is een standaard naam die Home Assistant kent, dus niet veranderen
    tariffs: #tarieven hoog en laag zoals hieronder aangegeven (peak en offpeak)
      - peak #hoogtarief deze definieer je door _peak achter de sensor te plakken in lovelace, dus: sensor.uur_energie_cv_peak
      - offpeak #laagtarief deze definieer je door _offpeak achter de sensor te plakken in lovelace, dus: sensor.uur_energie_cv_peak

Onderstaand de lovelace code zoals hij bij mij is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: vertical-stack
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.hourly_energy_cv_offpeak
        name: Nachtstroom
      - entity: sensor.hourly_energy_cv_peak
        name: Dagstroom
    title: CV verbruik per uur
    entities:
      - entity: sensor.daily_energy_cv_offpeak
      - entity: sensor.daily_energy_cv_peak
    title: CV verbruik per dag
    entities:
      - entity: sensor.weekly_energy_cv_offpeak
      - entity: sensor.weekly_energy_cv_peak
    title: CV verbruik per week
    entities:
      - entity: sensor.monthly_energy_cv_offpeak
      - entity: sensor.monthly_energy_cv_peak
    title: CV verbruik per maand

Het ziet er dan als volgt uit in je lovelace. Let overigens niet op de dag en nachtstroom, dit had te maken met tarieven waar ik mee bezig was. Eigenlijk kun je de regels van tarrifs peak en offpeak wel weghalen, deze hebben namelijk geen toegevoegde waarde voor het meten van stroom. Dit is allen handig als je dag en nachtstroom kosten wilt berekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_A6Q31fUvyYqBwC3tfvKiRtb-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYase5FGOBM2sUgEpnkS2rBF.png?f=fotoalbum_large

Dit is namelijk wat echt bruikbaar voor mij en mijn vriendin is. De daadwerkelijk kosten die een apparaat kost op een dag/week/maand tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY7I2FsL9-vF6UQwB6SgcnUHaYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9tZjh3KTKMvbGWc7aGtuJNm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 02-12-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

sOid schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:33:
[...]

Ik weet niet hoe je die eigenschappen specfiiek kunt uitlezen. Wellicht met een filter oid?
Heb wel een sensor template die de tijd omzet in dagen, uren en minuten. Zal ik er straks ff bij pakken.

Edit: dit gebruik ik om de UNIX-time van m'n Synology om te zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- platform: snmp
  host: !secret synology_ip
  community: !secret snmp_community
  name: synology_uptime #displays uptime in this format: 96d 8hr 10min
  baseoid: .1.3.6.1.2.1.25.1.1.0
  version: '2c'
  value_template: >
    {%- set time = value | int // 100 %}
    {%- set minutes = ((time % 3600) // 60) %}
    {%- set minutes = '{}min'.format(minutes) if minutes > 0 else '' %}
    {%- set hours = ((time % 86400) // 3600) %}
    {%- set hours = '{}hr '.format(hours) if hours > 0 else '' %}
    {%- set days = (time // 86400) %}
    {%- set days = '{}d '.format(days) if days > 0 else '' %}
    {{ 'Less than 1 min' if time < 60 else days + hours + minutes }}
Stap twee is dus een template aanmaken. Nu eens kijken hoe je de eigenschappen erin kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
@Wachten...

Bedankt, ik ga weer verder prutsen! :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Begin simpel....
Weet je je entity naam van je consumtion entity (die kWh aangeeft)?

Stuur die even hier als je wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb iets vreemds voor.
Ik gebruik al maanden mosuitto mqtt broker
Tot een uur geleden werkte alles nog.
Ik heb 1 regeltje tekst in een sh bestand gewijzigd en plots is mn broker niet bereikbaar voor home assistant. (na een reboot)$Heel vreemd, al mn lichten zijn niet beschikbaar

Logging zegt
Unable to connect to the MQTT broker: Connection Refused: not authorised.

Hoe kan dat nu? ik heb niks gewijzigd aan die broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:19
Sinds kort draai ik homeassistant in een docker container. Voorheen was het in een virtual environment.
Dat werkt mooi en ook de remote toegang was snel geregeld met de DuckDNS addon.
Maar nu kan ik lokaal niet meer met http inloggen.
Alleen nog met https://192.168.1.1:8123
En daardoor (?) lukt het niet meer lokale camerabeelden in HAdashboard te tonen.
Weet iemand hoe ik HA weer beschikbaar maak onder http ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW3usPkgOQ3hEQdyrdesGyNRXGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ftwDk88UAAtbykltPR5bvkM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Rob Z op 02-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:51:
Ik heb iets vreemds voor.
Ik gebruik al maanden mosuitto mqtt broker
Tot een uur geleden werkte alles nog.
Ik heb 1 regeltje tekst in een sh bestand gewijzigd en plots is mn broker niet bereikbaar voor home assistant. (na een reboot)$Heel vreemd, al mn lichten zijn niet beschikbaar

Logging zegt
Unable to connect to the MQTT broker: Connection Refused: not authorised.

Hoe kan dat nu? ik heb niks gewijzigd aan die broker
Ook op geen enkele manier bepaalde updates uitgevoerd die gerelateerd kunnen zijn aan MQTT? Het hoeft natuurlijk niet perse aan MQTT te liggen, Als je bijvoorbeeld een update doet van Home Assistant, dan kan het zomaar zijn dat er iets gewijzigd is m.b.t. MQTT.

Ik zeg niet dat dit het is hoor, maar over het algemeen werkt iets niet zomaar niet meer. Meestal is er toch iets gewijzigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Rob Z schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:53:
Sinds kort draai ik homeassistant in een docker container. Voorheen was het in een virtual environment.
En daardoor (?) lukt het niet meer lokale camerabeelden in HAdashboard te tonen.
Je hebt het over http en https, weet je zeker dat je het goede intypt in de browser? Dit is net zn ding waar ik me ook een keer op verkeken heb, en toen 15 minuten bezig ben geweest om verbinding te maken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 02-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:53:
[...]

Ook op geen enkele manier bepaalde updates uitgevoerd die gerelateerd kunnen zijn aan MQTT? Het hoeft natuurlijk niet perse aan MQTT te liggen, Als je bijvoorbeeld een update doet van Home Assistant, dan kan het zomaar zijn dat er iets gewijzigd is m.b.t. MQTT.

Ik zeg niet dat dit het is hoor, maar over het algemeen werkt iets niet zomaar niet meer. Meestal is er toch iets gewijzigd!
Nee geen update van HA , ook niet van supervisor.
Enkel die 1ne regel en een update van 2 hacs cards:

- start spotify on chromecast en
- button card dacht ik

Ik zie ook staan
20-12-02 19:26:51 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Auth request from 'core_mosquitto' for 'skank'
20-12-02 19:26:51 WARNING (MainThread) [supervisor.auth] Unauthorized login for 'skank'

[ Voor 13% gewijzigd door skank op 02-12-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:47:
[...]

Begin simpel....
Weet je je entity naam van je consumtion entity (die kWh aangeeft)?

Stuur die even hier als je wilt!
Ik heb helaas geen tijd meer verder vanavond. Maar bedankt, het gaat vast lukken en anders meld ik mij hier weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:57:
[...]

Nee geen update van HA , ook niet van supervisor.
Enkel die 1ne regel en een update van 2 hacs cards:

- start spotify on chromecast en
- button card dacht ik

Ik zie ook staan
20-12-02 19:26:51 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Auth request from 'core_mosquitto' for 'skank'
20-12-02 19:26:51 WARNING (MainThread) [supervisor.auth] Unauthorized login for 'skank'
Maar weet je niet wat je gewijzigd hebt? Anders kun je dit toch terug zetten, rebooten en kijken of alles weer werkt? Dan kun je uitsluiten of het echt door die regel komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:02:
[...]

Maar weet je niet wat je gewijzigd hebt? Anders kun je dit toch terug zetten, rebooten en kijken of alles weer werkt? Dan kun je uitsluiten of het echt door die regel komt!
JA geprobeerd, maar dat fixed het niet, snap er niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:04:
[...]

JA geprobeerd, maar dat fixed het niet, snap er niks van
Kun je aangeven wat je precies hebt veranderd qua regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:05:
[...]

Kun je aangeven wat je precies hebt veranderd qua regel?
#!/bin/bash
dit verwijderd.

dat kan echt de oorzaak niet zijn want die # zorgt ervoor dat dit niks doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:09

Quad

Doof

[Afbeelding]
Default config: http: toevallig aangepast?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
http:
  server_port: 443
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:07:
[...]

#!/bin/bash
dit verwijderd.

dat kan echt de oorzaak niet zijn want die # zorgt ervoor dat dit niks doet
Nee dat is wel gek, kun je in de log ervoor ook niks vinden over stiekem toch een auto update ergens o.i.d.?

Waarschijnlijk heb je dit allang gecontroleerd, maar just to be sure!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:09:
[...]

Nee dat is wel gek, kun je in de log ervoor ook niks vinden over stiekem toch een auto update ergens o.i.d.?

Waarschijnlijk heb je dit allang gecontroleerd, maar just to be sure!
Ook gecontroleerd, auto update staat uit

Ik vraag me net wel af, ik heb enkele dagen geleden trusted networks toegvoegd (2) en toen herstart, en achteraf 1 weggedaan.
Misschien toen niet herstart en nu wel en is dat de oorzaak.Nu terug 2 adressen en herstart, zien of dat de oorzaak was/is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-06 16:41
Dat is de shebang en zorgt ervoor dat de juiste Shell wordt gebruikt, snel terugzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:13:
[...]

Ook gecontroleerd, auto update staat uit

Ik vraag me net wel af, ik heb enkele dagen geleden trusted networks toegvoegd (2) en toen herstart, en achteraf 1 weggedaan.
Misschien toen niet herstart en nu wel en is dat de oorzaak.Nu terug 2 adressen en herstart, zien of dat de oorzaak was/is
Ja zoiets moet het wel geweest zijn, zoals gezegd de enige 2 manieren (lijkt mij) is dat er of iets gewijzigd is, of dat een database corrupt is (sd kaart kapot o.i.d) waardoor dit soort foutmeldingen komen.

Persoonlijk draai ik hier dagelijkse snapshots op mijn Synology om dit soort problemen snel te recoveren, maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt. Dit is overigens niet betweterig bedoelt natuurlijk, maar een fout in Home Assistant is helaas heel snel gemaakt!

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 02-12-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
arjanw848 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:15:
Dat is de shebang en zorgt ervoor dat de juiste Shell wordt gebruikt, snel terugzetten!
Terug gezet en ook die trusted networks, maar niks, nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:18:
[...]

Terug gezet en ook die trusted networks, maar niks, nog steeds niet.
Ik ken MQTT niet goed, maar moet je nu ook niet nog iets wijzigen in je configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Vreemd

Config van de mosquitto broker was als volgt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
logins: []
anonymous: false
customize:
  active: false
  folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false

en nu gewijzigd naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
logins:
  - username: xxxxxx
    password: xxxxxxxxxxx
  - username: xxxx
    password: xxxxx
customize:

en nu werkt het terug.
Erg vreemd, aan de users heb ik niet gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 14:23

Bij het starten van de docker moet je het volgende toevoegen. Docker run --devices /dev/ path naar USB .

Hiermee mount je de USB stick in docker en kan has hem zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:01:
Vreemd

Config van de mosquitto broker was als volgt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
logins: []
customize:

en nu gewijzigd naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
logins:
  - username: xxxxxx
    password: xxxxxxxxxxx
  - username: xxxx
    password: xxxxx
customize:

en nu werkt het terug.
Erg vreemd, aan de users heb ik niet gekomen
Dat is de default config file, er is dus iets gebeurt waardoor hij de default config terug heeft gezet.
Blij in ieder geval dat het weer werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Quad schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:08:
[...]

Default config: http: toevallig aangepast?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
http:
  server_port: 443
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5
Deze heb ik zonder server_port : 443
Met die toevoeging er helemaal geen verbinding mogelijk. Maar bedankt i.i.g!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55

[Afbeelding]
Dat wat je wilt kan niet en wil je ook niet. Je hebt je HA verteld wat zijn url is, en hier een certificaat voor aangemaakt. Als je HA via een andere route benaderd krijg je veiligheidsmeldingen. Zelf draai ik lokaal via http en laat ik het https maken van de verbinding over aan nginx: https://community.home-as...ginx-proxy-manager/111830
Hierdoor kan ik lokaal (ingeval van nood) nog steeds via ip inloggen zonder cert meldingen. Maar normaal gebruik ik gewoon mijn publieke hostname. Lokaal werkt die ook omdat in de lokale DNS server een directe lookup heb gemaakt naar het lokale IP.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:53
Ik heb 3 rolluiken maar ik wil ze eigenlijk altijd tegelijk omhoog of omlaag doen. Daarom heb ik dus een cover group aangemaakt; https://www.home-assistant.io/integrations/cover.group/

Waar ik me alleen aan irriteer, is dat de rolluiken apart netjes de mdi:window-shutter / mdi:window-shutter-open laten zien als icoon maar de cover group een mdi:window-open / mdi:window-closed als icon heeft.

Kijk ik nu ergens gruwelijk overheen waar ik dit kan rechttrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
PTish schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:27:
Ik heb 3 rolluiken maar ik wil ze eigenlijk altijd tegelijk omhoog of omlaag doen. Daarom heb ik dus een cover group aangemaakt; https://www.home-assistant.io/integrations/cover.group/

Waar ik me alleen aan irriteer, is dat de rolluiken apart netjes de mdi:window-shutter / mdi:window-shutter-open laten zien als icoon maar de cover group een mdi:window-open / mdi:window-closed als icon heeft.

Misschien de device_class: shutter aan de group meegeven via customize?
Als dat niet werkt kun je dit nog even nalezen: https://www.home-assistant.io/integrations/cover.template/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37

https://rc.home-assistant.io/blog/2020/12/02/release-10/

[ Voor 62% gewijzigd door golles op 03-12-2020 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
whiner schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:07:
[...]

Bij het starten van de docker moet je het volgende toevoegen. Docker run --devices /dev/ path naar USB .

Hiermee mount je de USB stick in docker en kan has hem zien.
Ik heb het "devices" command opgezocht i.c.m. "Docker Desktop" en kwam op de F.A.Q. uit, waar ik het antwoord nu wel kon vinden:
Can I pass through a USB device to a container?
Unfortunately, it is not possible to pass through a USB device (or a serial port) to a container as it requires support at the hypervisor level.
Blijkt dus helaas niet mogelijk te zijn.
Dacuuu schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:29:
[...]

Ja. Het is veruit de makkelijkste manier van virtualiseren, op youtube staan zeer veel filmpjes, en het unraid forum / discord is erg behulpzaam.
Thanks, ik ga komend weekend eens met de trail van Unraid spelen.
PTish schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:27:

Ik heb in mijn customize.yaml de device class aangepast van iedere rolluik aangepast:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Rolluiken
cover.rolluiken_voor:
  device_class: shutter
cover.rolluiken_achter:
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links_level:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden_level:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer midden
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts_level:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer rechts
cover.fibaro_roller_shutter_kantoor_level:
  friendly_name: Rolluik kantoor
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links_level:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts_level:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer rechts

De cover groups moet je in je configuration.yaml aanmaken. Ik heb 2 groepen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Covers
cover:
  - platform: group
    name: Rolluiken voor
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts_level
    name: Rolluiken achter
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_kantoor_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts_level

Dan ziet dat er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PaijZxs.png

En ze allemaal los:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gqWKFou.png

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:04:
[...]

Jep, Home Assistant 1.0.0 wordt op 13 december, tijdens de HA Conference, gereleased. Yeey! :+
Nest camera en deurbel = mooi!

Dat betekent dat we de camera van de hub gaan kunnen integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 30-06 08:39
morning,

ik heb 2 sonos devices staan. Nu heb ik deze in een group in de card gezet. Volgens mij hebben ik alles juist erin gezet om hem te kunnen groupen en bedienen.

Nu kan ik hem dus idd samenvoegen met elkaar. Ook Pauze en Play werken op beiden.
Maar de volume slider werkt enkel op 1 van de twee. Wat zie ik over het hoofd hier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: 'custom:mini-media-player'
entity: media_player.tuin
speaker_group:
  platform: sonos
  show_group_count: true
  entities:
    - entity_id: media_player.tuin
      name: Sonos Woonkamer
    - entity_id: media_player.sonos_black
      name: Sonos Keuken

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:02
@Repsect kan je dit niet fixen in Configuration -> Entities? Alle entiteiten zouden daar moeten staan, ook de door jou gegenereerde. Daar kan je wellicht deze groep vinden en het icon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 14:23
Repsect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:35:
[...]

Ik heb het "devices" command opgezocht i.c.m. "Docker Desktop" en kwam op de F.A.Q. uit, waar ik het antwoord nu wel kon vinden:

[...]

Blijkt dus helaas niet mogelijk te zijn.

[...]

Thanks, ik ga komend weekend eens met de trail van Unraid spelen.

[...]

Ik heb in mijn customize.yaml de device class aangepast van iedere rolluik aangepast:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Rolluiken
cover.rolluiken_voor:
cover.rolluiken_achter:
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links_level:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden_level:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer midden
cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts_level:
  friendly_name: Rolluik slaapkamer rechts
cover.fibaro_roller_shutter_kantoor_level:
  friendly_name: Rolluik kantoor
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links_level:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer links
cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts_level:
  friendly_name: Rolluik kinderkamer rechts

De cover groups moet je in je configuration.yaml aanmaken. Ik heb 2 groepen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Covers
cover:
    name: Rolluiken voor
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_links_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_midden_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_slaapkamer_rechts_level
    name: Rolluiken achter
    entities:
      - cover.fibaro_roller_shutter_kantoor_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_links_level
      - cover.fibaro_roller_shutter_kinderkamer_rechts_level

Dan ziet dat er als volgt uit:
[Afbeelding]

En ze allemaal los:
[Afbeelding]
Kun je een USB stick wel gewoon in de linux VM mounten ? als dat zo is, dan werkt de commando in docker ook.
En als dat niet lukt dan kun je volgens mij bij de VM instellingen instellen dat hij hem beschikbaar moet maken. Een USB muis en toetsenboord werken ook, het lijkt mij dat andere usb apparaten dan ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
ymoona schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:14:
[...]

Dat wat je wilt kan niet en wil je ook niet. Je hebt je HA verteld wat zijn url is, en hier een certificaat voor aangemaakt. Als je HA via een andere route benaderd krijg je veiligheidsmeldingen. Zelf draai ik lokaal via http en laat ik het https maken van de verbinding over aan nginx: https://community.home-as...ginx-proxy-manager/111830
Hierdoor kan ik lokaal (ingeval van nood) nog steeds via ip inloggen zonder cert meldingen. Maar normaal gebruik ik gewoon mijn publieke hostname. Lokaal werkt die ook omdat in de lokale DNS server een directe lookup heb gemaakt naar het lokale IP.
Dank voor de uitleg!
In de oude opzet met een virtualenv en letsEncrypt/duckDns werkte het prima maar dat was meer geluk dan wijsheid :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Onlangs ook overgestapt op HA (komende van Homey) en ben tot nu toe zeer tevreden.
Ik ben zelf absoluut geen scriptkoning en moet me behelpen met het betere knip en plak werk, maar dit heeft me tot nu toe niet in de weg gestaan. En dit komt natuurlijk mede door de grote community die er is.

Nu wil ik iets proberen te automatiseren en ik hoop op wat tips en/of tricks hier:
situatie: onze poort doorgang kent geen verlichting. Als wij via de achterkant ons huis willen benaderen is dat voor de dames in huis (2 jonge puber dochters) niet fijn. Nu wil ik de verlichting hier slim maken

Als ze de poort in komen wil ik dat er een lamp gaat branden, maar dat wil ik niet voor iedereen die de poort in gaat (bewegingssensor).
Dmv telefoon (wifi) of gps is niet logisch omdat dan niet zichtbaar is of ze via de voorkant het huis benaderen of via de achterkant. Nu kan je dit weer combineren met een bewegingssensor én wifi, maar het duurt natuurlijk een tijdje voor je aangemeld bent op wifi dus werkt dit niet handig
Nu dacht ik dat Bluetooth misschien een oplossing was. Maar ook dat duurt een paar seconden voordat dit herkend wordt (zeker 6 seconden).
Nu heb ik begrepen dat BlueTooth Low Energy sneller zou zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee en weet ik ook niet welke HW nodig is.

Dus tips, tricks of kant en klare oplossingen..... kom maar op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:08
Gisteren home assistant gekoppeld aan google home, vanwege de aanschaf van een nest hub. Werkt allemaal heel mooi. Bijna elk device is nu in google home te zien (camera's, thermostaat, lampen, etc.).

Enige waar ik nog mee zit is dat ik een aantal KaKu switches niet in home assistant krijg. Ik gebruik een RFLink hier voor. De knoppen op de afstandsbediening worden automatisch toegevoegd, maar ik wil graag de switches zelf kunnen koppelen. De KaKu set is een APA3-1500r. In domoticz lukte dit wel, door de learn functie van domoticz te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Daiov97 op 03-12-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Noclaim71 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:58:
Onlangs ook overgestapt op HA (komende van Homey) en ben tot nu toe zeer tevreden.
Ik ben zelf absoluut geen scriptkoning en moet me behelpen met het betere knip en plak werk, maar dit heeft me tot nu toe niet in de weg gestaan. En dit komt natuurlijk mede door de grote community die er is.

Nu wil ik iets proberen te automatiseren en ik hoop op wat tips en/of tricks hier:
situatie: onze poort doorgang kent geen verlichting. Als wij via de achterkant ons huis willen benaderen is dat voor de dames in huis (2 jonge puber dochters) niet fijn. Nu wil ik de verlichting hier slim maken

Als ze de poort in komen wil ik dat er een lamp gaat branden, maar dat wil ik niet voor iedereen die de poort in gaat (bewegingssensor).
Dmv telefoon (wifi) of gps is niet logisch omdat dan niet zichtbaar is of ze via de voorkant het huis benaderen of via de achterkant. Nu kan je dit weer combineren met een bewegingssensor én wifi, maar het duurt natuurlijk een tijdje voor je aangemeld bent op wifi dus werkt dit niet handig
Nu dacht ik dat Bluetooth misschien een oplossing was. Maar ook dat duurt een paar seconden voordat dit herkend wordt (zeker 6 seconden).
Nu heb ik begrepen dat BlueTooth Low Energy sneller zou zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee en weet ik ook niet welke HW nodig is.

Dus tips, tricks of kant en klare oplossingen..... kom maar op :-)
Ik heb geen kant en klare oplossing voor je, maar misschien twee oplossingsrichtingen:
  1. Zoals jezelf al voorstelde, Bluetooth BLE, maar of er oplossingen op dat gebied zijn die de genoemde 6 sec herkenning kunnen verkorten weet ik niet. Zelf gebruik ik ESPHome voor BLE tracking, maar ik heb geen usecase waarbij instant herkenning nodig is.
  2. Een andere oplossing zou een NFC tag kunnen zijn, die dan de automation triggert om het licht aan te laten gaan. Dit vereist waarschijnlijk wel het gebruik van de telefoon van je kinderen, die ze langs de NFC tag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:44
[...]

[...]
Uit interesse: waarom wil je niet dat het licht altijd aan gaat bij beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:29:
Voor de mensen die ook hun lovelace continue willen casten naar een Nest Hub, bij deze de automation die ik in Node-Red heb gemaakt. Zal het ook in het eigen Node-Red topic plaatsen.

De dingen die ik moest tackelen:
  • De Nest Hub stopt de cast vanzelf na 10 minuten
  • De Nest Hub maakt bij elke nieuwe cast een "cast-start" geluidje (niet handig in de slaapkamer en je slaapt :+ )
Het volgende heb ik dus gedaan:

Wanneer iets afspeelt wordt het volume geunmute en wanneer ik het stop, wordt het volume gemuted en start de cast van lovelace. Vervolgens begint een timer van 10 minuten te lopen en na die 10 minuten wordt de status van de Nest Hub gecontroleerd. Nog steeds uit? Dan cast opnieuw starten en het rondje begint opnieuw.

Is de timer afgelopen, maar heb ik op de Hub ondertussen iets gestart om af te spelen, dan begint de timer gewoon opnieuw (bedenkt me net dat dat misschien overbodig is). Zet ik vervolgens het afspelen weer stop, begint het hele riedeltje weer van helemaal voor af aan.

code:
1
[{"id":"85843859.e37ba8","type":"server-state-changed","z":"82d6d201.11232","name":"Google Nest Hub","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"media_player.googlenesthub","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"for":"3","forType":"num","forUnits":"seconds","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":260,"y":3920,"wires":[["e4138d15.22c85"],["b36fa48a.3f6cb8"]]},{"id":"28c4a601.311aea","type":"api-call-service","z":"82d6d201.11232","name":"Lovelace Cast","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"debugenabled":true,"service_domain":"hassio","service":"addon_stdin","entityId":"","data":"{\"addon\":\"a0d7b954_ssh\",\"input\":\"catt -d 'Google Nest Hub' cast_site http://192.168.0.100:8123/lovelace/home\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":680,"y":3880,"wires":[["9052bbc0.1c9a48"]]},{"id":"9052bbc0.1c9a48","type":"stoptimer","z":"82d6d201.11232","duration":"10","units":"Minute","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":680,"y":4120,"wires":[["db6746fa.dc6f18"],[]]},{"id":"db6746fa.dc6f18","type":"api-current-state","z":"82d6d201.11232","name":"Google Nest Hub","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"outputs":2,"halt_if":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"media_player.googlenesthub","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":870,"y":4020,"wires":[["28c4a601.311aea"],["9052bbc0.1c9a48"]]},{"id":"e4138d15.22c85","type":"api-call-service","z":"82d6d201.11232","name":"Mute","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"debugenabled":true,"service_domain":"media_player","service":"volume_mute","entityId":"media_player.googlenesthub","data":"{\"entity_id\":\"media_player.googlenesthub\",\"is_volume_muted\":true}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":450,"y":3900,"wires":[["28c4a601.311aea"]]},{"id":"b36fa48a.3f6cb8","type":"api-call-service","z":"82d6d201.11232","name":"Unmute","server":"e68978f9.8f7588","version":1,"debugenabled":true,"service_domain":"media_player","service":"volume_mute","entityId":"media_player.googlenesthub","data":"{\"entity_id\":\"media_player.googlenesthub\",\"is_volume_muted\":false}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":460,"y":3960,"wires":[[]]},{"id":"e68978f9.8f7588","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true}]

[Afbeelding]
Ik heb dit bericht gemist.
Mmm, heb je dit ook in gewone code want ik gebruik geen node red
Bij mij blijft hij niet op mijn klok/fotolijstje staan als ik hem wegswipe...
vermoedelijk door die automation om de 10 min

Wat ik wil is dus dat de klok/fotolijst blijft staan, en als ik die wegswipe , het dashboard er altijd is.
Kan dat en wat moet ik daarvoor wijzigen? Idem voor het geluidje vind ik dat wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
skank schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:54:
[...]

Ik heb dit bericht gemist.
Mmm, heb je dit ook in gewone code want ik gebruik geen node red
Bij mij blijft hij niet op mijn klok/fotolijstje staan als ik hem wegswipe...
vermoedelijk door die automation om de 10 min

Wat ik wil is dus dat de klok/fotolijst blijft staan, en als ik die wegswipe , het dashboard er altijd is.
Kan dat en wat moet ik daarvoor wijzigen? Idem voor het geluidje vind ik dat wel interessant
Zou beetje dubbelop zijn als ik het ook nog in code zou hebben hé ;)

Voor wat jij wilt moet je eerst weten welke state de Nest Hub krijgt wanneer je de fotolijst weg swiped. Want de state is de trigger. Dus, swipe de fotolijst weg en kijk tegelijkertijd of de state verandert en zo ja, naar welke state.

Vervolgens maak je een automation: als Nest Hub state is (bijvoorbeeld) idle, dan cast lovelace.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
-Casper schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:08:
[...]

Uit interesse: waarom wil je niet dat het licht altijd aan gaat bij beweging?
Omdat de poort helaas ook gebruikt wordt door hangjongeren en ik niet voor hun extra redenen wil geven om bij mij voor op te houden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38
Ik ben nu al een paar dagen aan het klooien, maar het wil niet echt lukken.

Ik heb nu een Fibaro HC2, en wil deze vervangen (geeft steeds meer problemen, en nu is zelfs 4gb intern geheugen niet meer genoeg voor alle scenes en devices (en dat zijn er maar tegen de 60).

Dus mijn eerste keuze is Home Assistant, wat ik al een tijdje volg.
Echter lukt het me niet om devices aan mijn z-wave netwerk toe te voegen.

Ik heb een ZME_USB1 stick (staat op de compatible lijst) en een NUC gepakt (ik wil niet weer in de problemen komen en beperkt worden door cpu of memory).
Eerste poging met centos7, docker etc opgezet, alles werkt, USB stick herkent, maar kan niets toevoegen. Hij ziet het device dat ik wil toevoegen (test met een zowel een neo coolcam pir als een fibaro pir) weg, maar dan stopt het. Initializing en verder niets.
daarna met centos 8 geprobeerd, ivm direct support python3.8, zonder docker, plain de machine, maar weer precies hetzelfde resultaat.
Dus ook nog met hass.io image, alles wordt weer keurig herkent, maar geen devices kunnen toevoegen.
Beide pir's factory reset ik na elke poging, en kan ze gewoon including in mijn HC2 netwerk. Ze werken en zijn config loos als ik begin.

Iemand enig idee waar ik kan zoeken?
Ik ga vanavond weer alles terugbouwen naar een standalone omgeving, misschien nu op basis van Debian ofzo, maar het probleem lijkt alleen in de z-wave module te zitten. Hue lampen lukken wel, homekit werkt zelfs (dmv homebridge)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-06 14:24
Ik ben van plan mijn huidige domotica setup te vernieuwen.

Momenteel heb ik een Athom Homey en een aantal KaKu stopcontacten. Daarnaast wat Fibaro rookmelders en deur/raam sensoren.

De bedoeling is om nu ervaring op te doen met Home Assistant en op (korte) termijn de oude spullen te vervangen. Ik heb een NUC met daarop ESXi. Daar draai ik een VM met Home Assistent op.

Ik heb een aantal Shelly lampen besteld en een Conbee II stick om deze aan te sturen.

Omdat ik gewend was dat alle controllers in Homey standaard al zitten heb ik er niet bij stilgestaan dat de Conbee alleen voor Zigbee apparaten is. En aangezien de Fibaro spullen allemaal Z-wave apparaten zijn, zal ik een controller voor Z-wave moeten aanschaffen.

Ik heb een paar controllers gevonden:
1. Aeotec Z-Wave usb-stick
2. Z-wave.Me

Prijs ontloopt elkaar niet zo. Welke kan ik het beste gebruiken met Home Assistant (op een NUC met ESXi)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 18:14
Hallo mede tweakers.

Hier draait ook al een tijdje Hassio op de Raspberry Pi, en het werkt over het algemeen goed. Alleen stopt/hangt hij 1 keer per paar dagen. Als ik de stekker er uit en er in stop start hij weer op en werkt het weer zoals verwacht.

Ik heb gisteren de officiële 2.5a voeding binnen gekregen, en hij viel zojuist weer uit. Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen.

- Nieuwe SD kaart geprobeerd, met nieuwe installatie
- Andere Pi met nieuwe installatie
- Nieuwe voeding met 2.5a
- Heatsinks tegen oververhitting

Ik heb Putty geïnstalleerd om te kijken of er nog op in kon loggen om de logs te bekijken, maar dan krijg ik een connection refused.

Ik heb wel een "custom" lovelace ui, maar van wat ik heb gevonden zou dat het probleem niet moeten zijn.

Ik draai de laatste versies en zit op het stable channel:
Version 2020.12.2
Operating System HassOS 4.17
Raspberry Pi 3+

Ik zie wel deze error in de core, maar hij start verder wel gewoon op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
2020-12-03 13:46:37 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Error while setting up upnp platform for sensor
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 199, in _async_setup_platform
    await asyncio.shield(task)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/upnp/sensor.py", line 93, in async_setup_entry
    device: Device = hass.data[DOMAIN][DOMAIN_DEVICES][udn]
KeyError: 'uuid:30383636-3635-3500-0000-48d343a93f5d'

Heeft iemand een idee of tip hoe ik er achter kan komen wat er faalt? Of kan ik beter meteen overstappen op de Raspbian variant? Ik heb deze handleiding gevolgd voor de installatie:
https://www.home-assistant.io/getting-started/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
Ik stap ook over van Homey naar HA.
Kan je mij vertellen welke hardware je gebruikt?

Ik heb de Conbee voor Zigbee, maar twijfel welke Z-Wave USB stick controller ik moet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:11:
[...]

Zou beetje dubbelop zijn als ik het ook nog in code zou hebben hé ;)

Voor wat jij wilt moet je eerst weten welke state de Nest Hub krijgt wanneer je de fotolijst weg swiped. Want de state is de trigger. Dus, swipe de fotolijst weg en kijk tegelijkertijd of de state verandert en zo ja, naar welke state.

Vervolgens maak je een automation: als Nest Hub state is (bijvoorbeeld) idle, dan cast lovelace.
Helaas dus, die state wijzigt niet bij het wegswipen van de fotolijst, hij blijft op off staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@barrie Voeg eens een sensor toe om het geheugen gebruik in de gaten te kunnen houden, mogelijk loopt dat vol, de laatste tijd wat omgevingen gezien waarbij dat aan de hand was.

O.a. de memory_use_percent is nuttig.
https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 03-12-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-06 08:28
nietbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:54:
Ik ben van plan mijn huidige domotica setup te vernieuwen.

Momenteel heb ik een Athom Homey en een aantal KaKu stopcontacten. Daarnaast wat Fibaro rookmelders en deur/raam sensoren.

De bedoeling is om nu ervaring op te doen met Home Assistant en op (korte) termijn de oude spullen te vervangen. Ik heb een NUC met daarop ESXi. Daar draai ik een VM met Home Assistent op.

Ik heb een aantal Shelly lampen besteld en een Conbee II stick om deze aan te sturen.

Omdat ik gewend was dat alle controllers in Homey standaard al zitten heb ik er niet bij stilgestaan dat de Conbee alleen voor Zigbee apparaten is. En aangezien de Fibaro spullen allemaal Z-wave apparaten zijn, zal ik een controller voor Z-wave moeten aanschaffen.

2. Z-wave.Me

Prijs ontloopt elkaar niet zo. Welke kan ik het beste gebruiken met Home Assistant (op een NUC met ESXi)?
Ik heb uiteindelijk deze besteld en kan die van harte aanbevelen. Levering duurde ongeveer 2 weken vanuit China.
https://popp.to/collectio...s/z-stick-gen5-plus-zw090

Aeotec Gen5 werkt niet goed met een RPI 4 door een bug. Bij de Gen5+ is dat opgelost en wilde maximale compatibiliteit (ondanks dat het niet op een RPI4 draai).

Ik dacht alleen wel dat shelly lampen met WiFi werkte - hoe wil je die aansturen via Conbee II? Of ga je dan Zigbee sensor -> conbee --> shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:35
nietbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:54:
2. Z-wave.Me

Volgens mij ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel. De Z-wave.Me stick is iets compacter, de Aeotec heeft een ingebouwde batterij met pairing knop. Voordeel van die laatste is dus dat je met de stick door het huis kunt lopen en bij het end-device kunt pairen, maar hoe vaak je dat daadwerkelijk nodig hebt? Zelf heb ik de Z-wave.me stick, en die is aangesloten op een RPi op de eerste verdieping. Laatst was ik met een Z-Wave node (Fibaro Roller Shutter 3) wat in de kelder bezig en die deed perfect pairen, ondanks de betonnen vloer / plafond tussen kelder en begane grond en dan nog eens betonnen vloer tussen begane grond en verdieping. En de enige Z-Wave nodes bevinden zich ook op de verdieping, dus het was ook niet dat het mesh daar echt aan mee hielp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

project.bobby schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:39:
[...]

Ik dacht alleen wel dat shelly lampen met WiFi werkte - hoe wil je die aansturen via Conbee II? Of ga je dan Zigbee sensor -> conbee --> shelly?
Ja, Shelly producten werken via WiFi maar hoezo denk je dat je "Zigbee sensor -> conbee --> shelly" moet dan :?

De kracht van HA is toch juist dat het uiteindelijk niet uit maakt hoe je een device laat communiceren met HA, want die zorgt voor de onderlinge communicatie. Dus HA praat via WiFi met Shelly devices en kan o.b.v. scheduling, automations of calls van andere apparaten die via andere protocollen met HA acties uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
Rianata schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:44:
[...]

Ja, Shelly producten werken via WiFi maar hoezo denk je dat je "Zigbee sensor -> conbee --> shelly" moet dan :?

De kracht van HA is toch juist dat het uiteindelijk niet uit maakt hoe je een device laat communiceren met HA, want die zorgt voor de onderlinge communicatie. Dus HA praat via WiFi met Shelly devices en kan o.b.v. scheduling, automations of calls van andere apparaten die via andere protocollen met HA acties uitvoeren.
Dat is precies waarom ik het vraag :) nietbob geeft aan dat hij de shelly lampen mét de conbee II stick wil aansturen en die daarvoor besteld heeft. Dat is dan dus niet nodig als je toch verder geen zigbee spul hebt of wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
project.bobby schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:53:
[...]

Dat is precies waarom ik het vraag :) nietbob geeft aan dat hij de shelly lampen mét de conbee II stick wil aansturen en die daarvoor besteld heeft. Dat is dan dus niet nodig als je toch verder geen zigbee spul hebt of wil.
Om de shelly lampen aan te sturen zal ik dus ook nog een wifi USB stick moeten hebben? (Aangezien ik een NUC gebruik met ESXi)

Stom van me dat ik de Conbee II heb besteld. Ik was naar Hue verlichting aan het kijken en kwam uiteindelijk bij Shelly lampen uit omdat deze hetzelfde kunnen voor een lagere prijs. Zonder er bij stil te staan dat de lampen ook WiFi zijn ipv Zigbee.

De Z-wave sticks die ik voorzie zijn beide dus compatible met HA. Ik ga er vanuit dat ze automatisch ook compatible zijn met fibaro en de Aeotec mutisensor.
Is dat zo, of zit er nog verschil in compatibility in Z-wave apparaten?

Ondertussen maar even zoeken in mijn rommel of ik nog ergens een USB wifi adapter heb welke met de Shelly lampen gaat werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 23:28
@nietbob

Is daar een dedicated stick (als gateway) voor nodig? Is het niet voldoende om de shelly's in de bestaande (wifi-)netwerk te hangen zodat je via een ander apparaat in datzelfde netwerk kan aansturen. Dus ook als die bedraad zijn aangesloten, zoals de NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
RudolfR schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:08:
@nietbob

Is daar een dedicated stick (als gateway) voor nodig? Is het niet voldoende om de shelly's in de bestaande (wifi-)netwerk te hangen zodat je via een ander apparaat in datzelfde netwerk kan aansturen. Dus ook als die bedraad zijn aangesloten, zoals de NUC?
Geen idee :)

Ik heb nog 0,0 ervaring met Shelly spul. Mijn ervaring is beperkt tot Homey + KaKu + Fibaro spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
nietbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:10:
[...]

Geen idee :)

Ik heb nog 0,0 ervaring met Shelly spul. Mijn ervaring is beperkt tot Homey + KaKu + Fibaro spul.
Eigenlijk meer voor een Shelly topic, maar als je Shelly devices aan je bestaande WiFi knoopt en ervoor zorgt dat HA ook in dat subnet zit, dan kan je ze gewoon aansturen.Je hebt dus geen extra WiFi stick of gateway nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLass op 03-12-2020 15:12 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:01
Kan iemand me wat insights geven in hoe HA met images omgaat? Ik heb een aantal cases die met irriteren, maar waar ik niet goed weet de oplossing te zoeken.

1) Nav bovengenoemd YT filmpje ben ik aan het testen met het mobiel dashboard met URL doorlink naar aparte dashboards per room. Lukt prima. MAAR ik gebruik hier de picture card voor met 3 rooms/afbeeldingen. Op pc zien deze er prima uit. (3 losse cards, geen grid ivm layout --> 3 ipv 4). Op mobiel is 1 afbeelding echter linksom op zn kant gezet. Hoe kan ik dit finetunen?

2) Nav wat stoeiwerk met de gridlayout wilde ik 2 nieuwe 'personen'cards maken. Picture-elements cards met person.ik en person.vrouwlief. de afbeeldingen zijn op pc allebei 631x913 pixels maar na uploaden zijn ze verschillend in afbeelding waardoor deze 2 in 1 grid/rij niet mooi matchen. Hoe kan ik dit tackelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

jaspov schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:11:
Home assistant getest op een Pi 2/SD kaartje, zwaar onder de indruk. Werkt soepel, herkent bijna alles in huis en via de app (1 app :-) ) kan ik nu bijna alles aansturen, echt gaaf.

Ik ga nu kijken naar een pi4, twijfel tussen 2GB en 4GB, lees dat 2Gb genoeg is maar wie weet neemt dat toe over tijd of wordt dit ooit weer een ander projectje.

Je groeit er al snel uit, ik zou gaan voor een 4GB met SSD.
Als je hier uit groeit zou je kunnen kijken naar een Intel Nuc o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
nietbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:03:
[...]

Om de shelly lampen aan te sturen zal ik dus ook nog een wifi USB stick moeten hebben? (Aangezien ik een NUC gebruik met ESXi)

Stom van me dat ik de Conbee II heb besteld. Ik was naar Hue verlichting aan het kijken en kwam uiteindelijk bij Shelly lampen uit omdat deze hetzelfde kunnen voor een lagere prijs. Zonder er bij stil te staan dat de lampen ook WiFi zijn ipv Zigbee.

De Z-wave sticks die ik voorzie zijn beide dus compatible met HA. Ik ga er vanuit dat ze automatisch ook compatible zijn met fibaro en de Aeotec mutisensor.
Is dat zo, of zit er nog verschil in compatibility in Z-wave apparaten?

Ondertussen maar even zoeken in mijn rommel of ik nog ergens een USB wifi adapter heb welke met de Shelly lampen gaat werken....
Ik zou de conbee 2 gewoon houden - zigbee knopje en sensoren zijn wat goedkoperen en ook leuk te knopen aan de rest van HA.

Z-wave werkt over het algemeen allemaal met elkaar (tussen verschillende leveranciers.) Zigbee heeft meer problemen me samenwerken tussen verschillende merken. (sommige uitgezonderd, zoals Hue en Ikea).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 18:14
JBS schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:25:
@barrie Voeg eens een sensor toe om het geheugen gebruik in de gaten te kunnen houden, mogelijk loopt dat vol, de laatste tijd wat omgevingen gezien waarbij dat aan de hand was.

O.a. de memory_use_percent is nuttig.
https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/
Bedankt voor de tip, heb de sensor draaiend:

Disk use (percent) /home: 13,5 %
Memory free: 623,5 MiB
Memory use (percent): 32,6 %
Swap use (percent): 2,3 %

waardes zijn ~direct na het opstarten

Nog wat waardes uit de supervisor:

Core CPU Usage: 0.4%
Core RAM Usage: 10.4%
Supervisor CPU Usage: 1.2%
Supervisor RAM Usage: 6.6%
Used Space: 12.9%

Ziet er volgens mij niet super verkeerd uit?

[ Voor 13% gewijzigd door barriie op 03-12-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

barriie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:14:
[...]

Bedankt voor de tip, heb de sensor draaiend:

Disk use (percent) /home: 13,5 %
Memory free: 623,5 MiB
Memory use (percent): 32,6 %
Swap use (percent): 2,3 %

waardes zijn ~direct na het opstarten

Nog wat waardes uit de supervisor:

Core CPU Usage: 0.4%
Core RAM Usage: 10.4%
Supervisor CPU Usage: 1.2%
Supervisor RAM Usage: 6.6%
Used Space: 12.9%

Ziet er volgens mij niet super verkeerd uit?
Lijkt inderdaad prima. Houd het even in de gaten om uit de sluiten dat het geheugen vol loopt en je HA daarom crasht, traag of onbereikbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:01
Iemand die deze melding (op Linux Generic) al heeft durven te tackelen?

code:
1
2
3
4
Your installation is unhealthy
Running an unhealthy installation will cause issues. Below is a list of issues found with your installation, click on the links to learn how you can resolve the issues.

Supervisor is not privileged

Verwijst naar deze: https://github.com/home-assistant/supervised-installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06 13:10
Kan iemand mij tip geven waar ik kan vinden hoe ik mijn map,logbook en history terug krijg. Sinds gisteren niet meer zichtbaar. Mocht iemand een link hebben waar dit uitgelegd staat dan kan ik er zelf verder induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Jerry_bboy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:37:
Kan iemand mij tip geven waar ik kan vinden hoe ik mijn map,logbook en history terug krijg. Sinds gisteren niet meer zichtbaar. Mocht iemand een link hebben waar dit uitgelegd staat dan kan ik er zelf verder induiken.
Wat bedoel je precies? De menu opties in het menu zijn verdwenen, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06 13:10
JBS schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:40:
[...]
Wat bedoel je precies? De menu opties in het menu zijn verdwenen, of?
Correct, ik mis map,history en logbook. En deze zijn niet verborgen via profile. Heb gisteren wel een update gedaan van supervisor. Maar helaas ben ik pas net begonnen met bouwen en vergeet nog wel eens een back-up te maken.

hier een link naar mijn dashboard https://imgur.com/3D5V0rX

[ Voor 8% gewijzigd door Jerry_bboy op 03-12-2020 16:47 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.