Dit dus. Zodat ik daarna helemaal niks meer hoef in te stellenKoepert schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:40:
[...]
Ik geloof dat de vraag eerder is: Kan ik een snapshot in elke gelijkende installatie terugplaatsen?
Dus snapshot supervised van Ubuntu naar debian als OS verhuizen, of van docker naar Vm oid.
Ben geen HA expert maar als je naar de backup kijkt zijn het alleen mappen en bestanden. Buiten "versie" problemen zou het geen probleem moeten zijn. Maar testen is natuurlijk de enige manier om zeker te zijnmaartend schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:12:
[...]
Dit dus. Zodat ik daarna helemaal niks meer hoef in te stellen
Ik ben wat aan het sleutelen met m'n afvalsensors. Ik heb twee sensoren aangemaakt: eentje die de meest naderende container specificeert (zoals GFT) en eentje die ophaaldag daaraan koppelt door de state van de daadwerkelijke afvalsensor op te halen.
Wellicht wat cryptisch dus wat verduidelijking:
- sensor.next_trash_type = meest naderende container (gft, pmd, rest, papier)
- sensor.gft (en sensor.pmd enz) zijn de daadwerkelijke sensoren van de integratie
- sensor.next_trash_days_state = sensor die ik nu aan het maken ben
De next_trash_days_state krijg ik echter niet werkend. Ik heb twee versies gemaakt maar beide krijg ik niet te zien wat ik wil. Iemand een suggestie?
Hierbij krijg ik helemaal niks te zien
Hierbij krijg ik letterlijk state('sensor.gft') te zien ipv de daadwerkelijke state van de sensor.gft.
- sensor.gft (en sensor.pmd enz) zijn de daadwerkelijke sensoren van de integratie
De next_trash_days_state krijg ik echter niet werkend. Ik heb twee versies gemaakt maar beide krijg ik niet te zien wat ik wil. Iemand een suggestie?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - platform: template sensors: next_trash_days_state: value_template: >- {% set gft_state = states('sensor.gft') %} {% set restafval = states('sensor.restafval') %} {% set papier = states('sensor.papier') %} {% set pmd = states('sensor.pmd') %} {% set next_trash = states('sensor.next_trash_type') %} {{ gft_state if gft == next_trash }} |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - platform: template sensors: next_trash_days_state_alternative: value_template: >- {% if is_state('sensor.next_trash_type', 'GFT') %} state('sensor.gft') HIERDESTATEVANDESENSOR {% else %} --- {% endif %} |
Hierbij krijg ik letterlijk state('sensor.gft') te zien ipv de daadwerkelijke state van de sensor.gft.
[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 05-12-2020 23:46 ]
Ik zit toch nog even te stoeien met mijn Shelly devices.
Shelly via de normale integratie ben ik niet tevreden over, dus wil alles weer overzetten naar MQTT
Echter klopt de waarde van mijn totaal verbruikt via MQTT niet.
De intergratie geeft aan 32,48 kWh
Echter is mijn waarde via MQTT 1.948,877 kWh
Hieronder mijn code. Die waarde vindt ik ook terug via MQTT Explorer
[code]-- platform: mqtt
name: "Totaal verbruikt UV-Lamp"
icon: mdi:chart-line
state_topic: "shellies/shellyswitch25-E098068CEFC1/relay/0/energy"
unit_of_measurement: "kWh"
value_template: "{{ (value | float / 1000 ) | round(3) }}"[/code]
Opgelost, je moet deze waarde ook nog door 60 delen.
Excuses voor de vervuiling.
Wat doe ik fout in de code?
Shelly via de normale integratie ben ik niet tevreden over, dus wil alles weer overzetten naar MQTT
Echter klopt de waarde van mijn totaal verbruikt via MQTT niet.
De intergratie geeft aan 32,48 kWh
Echter is mijn waarde via MQTT 1.948,877 kWh
Hieronder mijn code. Die waarde vindt ik ook terug via MQTT Explorer
[code]-- platform: mqtt
name: "Totaal verbruikt UV-Lamp"
icon: mdi:chart-line
state_topic: "shellies/shellyswitch25-E098068CEFC1/relay/0/energy"
unit_of_measurement: "kWh"
value_template: "{{ (value | float / 1000 ) | round(3) }}"[/code]
Opgelost, je moet deze waarde ook nog door 60 delen.
Excuses voor de vervuiling.
Wat doe ik fout in de code?
[ Voor 6% gewijzigd door RoTeK70 op 06-12-2020 07:38 ]
Ik heb een backup van mijn huidige (Supervised generic Linux install) teruggezet op m’n testsysteem (proxmox supervised ‘vm’ ) en dat ging op zich ok alleen was de database corrupt. Of dat door de backup of door t andere systeem kwam weet ik echter niet. En ja je zult zaken moeten controleren die afhankelijk zijn van IP of serial port. Maar k geef geen garanties 😁maartend schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:12:
[...]
Dit dus. Zodat ik daarna helemaal niks meer hoef in te stellen
Ik heb ook een NUC gekocht en ben aan het experimenteren met het draaien van Home Assistant op verschillende manieren:maartend schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:39:
Even een vraagje zodat ik het echt gepd heb.
Ik draai nu nog HA in docker op een Ubuntu 18.04 LTS NUC. Maar die docker geeft wat problemen. Nu lees ik her en der dat het beter is om HA in een VM te draaien ben even die naam dab die VM kwijt.
Nu loopt mijn HA goed verder. Is het een kwestie van ;
Backup draaien van HA met Snapshots, voor de zekerheid even Ubuntu nieuw op NUC zetten, VM op NUC draaien en dan de snapshot terugzetten en alles loopt weer als uurtje daarvoor, maar dan op een VM?
- Windows 10 met Docker Desktop;
- Unraid met Home Assistant in Docker;
- Windows 10 met Home Assistant in VirtualBox.
Als je al ervaring hebt met Docker dan zou ik daar voor gaan en dus niet naar VirtualBox overstappen. Geen antwoord op jouw vraag, maar wel een tip
Signature
Ik zoek wat inspiratie. Het liefste zou ik dit willen op mn dash:
Nu kan dit volgens mij niet zonder Entity in de button. Hoe zouden jullie dit oplossen? De button een Input Boolean maken en die een automation laten triggeren? Of een andere card om de service te callen? Hij loopt nu ook stuk op de ' meer dan 1 entity' in de service_data.
Ik snap dat bovenstaande as is niet werkt, maar zoek dus 'the next best thing'..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: button name: Killswitch tap_action: action: call-service service: light.turn_off service_data: - entity: light.lampen_keuken - entity: light.lampen_aanrecht |
Nu kan dit volgens mij niet zonder Entity in de button. Hoe zouden jullie dit oplossen? De button een Input Boolean maken en die een automation laten triggeren? Of een andere card om de service te callen? Hij loopt nu ook stuk op de ' meer dan 1 entity' in de service_data.
Ik snap dat bovenstaande as is niet werkt, maar zoek dus 'the next best thing'..
Als ik goed begrijp wat je probeert zou ik het oplossen met een scene of door die lampen in een group te zetten.Koepert schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:32:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 type: button name: Killswitch tap_action: action: call-service service: light.turn_off service_data: - entity: light.lampen_keuken - entity: light.lampen_aanrecht
Je kan dat toch met een custom button of ben ik mis? Klopt wel, je mist entity maar idd met een boolean?Koepert schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:32:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 type: button name: Killswitch tap_action: action: call-service service: light.turn_off service_data: - entity: light.lampen_keuken - entity: light.lampen_aanrecht
[ Voor 3% gewijzigd door skank op 06-12-2020 08:43 ]
Oh dat is wel een goed idee iddproject.bobby schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:39:
[...]
Als ik goed begrijp wat je probeert zou ik het oplossen met een scene of door die lampen in een group te zetten.
Niemand?Langerakpc schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:39:
ik heb een Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807 hier staan waar ik home assistant op wil draaien.
Heb nu 2 soorten pogingen gedaan maar het lukt niet.
1. heb deze link gevolgd: https://community.home-as...ass-io-on-intel-nuc/43915
Ik heb de ssd extern aangelsoten via usb op mijn laptop en via balencechter de ssd gevuld.
Beide manieren zonder resultaat.
kunnen jullie mij verder helpen?
Ik heb te weinig kennis voor docker.
Te weinig kennis van Docker betekent ook te weinig kennis om “zonder resultaat” uit te leggen? Wat werkt er niet? Krijg je een foutmelding? Zo ja, welke?Langerakpc schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:05:
[...]
Niemand?
Ik heb te weinig kennis voor docker.
Overweeg ook gewoon Ubuntu of debian eens met docker. De setup is niet bijzonder ingewikkeld en dit draait echt super stabiel, en scheelt je een Windows licentie.Repsect schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:02:
[...]
Ik heb ook een NUC gekocht en ben aan het experimenteren met het draaien van Home Assistant op verschillende manieren:Ik ervaar dat beiden Docker opties net iets “snappier” reageren dan de VirtualBox manier. Dat merk ik aan m’n camera stream die net wat sneller laadt. Dat is overigens ook het enige dat ik toegevoegd heb aan Home Assistant totdat ik een keuze gemaakt heb welke manier ik zelf ga toepassen.
Als je al ervaring hebt met Docker dan zou ik daar voor gaan en dus niet naar VirtualBox overstappen. Geen antwoord op jouw vraag, maar wel een tip.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Dan toch maar eens naar het probleem kijken. Ik krijg plots HA niet geupdate, 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthyRepsect schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:02:
[...]
Ik heb ook een NUC gekocht en ben aan het experimenteren met het draaien van Home Assistant op verschillende manieren:Ik ervaar dat beiden Docker opties net iets “snappier” reageren dan de VirtualBox manier. Dat merk ik aan m’n camera stream die net wat sneller laadt. Dat is overigens ook het enige dat ik toegevoegd heb aan Home Assistant totdat ik een keuze gemaakt heb welke manier ik zelf ga toepassen.
Als je al ervaring hebt met Docker dan zou ik daar voor gaan en dus niet naar VirtualBox overstappen. Geen antwoord op jouw vraag, maar wel een tip.
Al gezocht en is een docker probleem.
Echter, ik heb docker toen geinstalleerd via een walkthrough en er verder geen kaas van gegeten. Moet hem dus updaten, maar krijg bijv via putty geen contact met de NUC en HA. Wel via yeamviewer, maar dan zit ik in mijn ubuntu omgeving.
Ergo, er is dus iets gekds dat ik moet uit zien te vogelen dan. Is eigenlijk wel beter, want daar leer ik weer van. Maar omzetten naar Proxmox leek me het snelste en overzichtelijkste. Maar ga me toch eens in dat doocker verdiepen vandaag. ZIt toch in quarantaine nar contactonderzoek.
Ik raad aan om de afgelopen paar pagina's terug te lezen. Daar is het een paar keer benoemd. (en opgelost)maartend schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:38:
[...]
Dan toch maar eens naar het probleem kijken. Ik krijg plots HA niet geupdate, 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy
...
Kan me iets herinneren, vandaar dat docker verhaal. Maar ga zeker even terugkijken.TravockMD schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:07:
[...]
Ik raad aan om de afgelopen paar pagina's terug te lezen. Daar is het een paar keer benoemd. (en opgelost)
Lijkt om iets heel anders te gaan. Ik zie het maar 1 maal benoemd. En zou over een time out gaan en in VM draaien
[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 06-12-2020 10:16 ]
Misschien is dit net niet helemaal wat je zoekt, maar ik deel hem graag omdat hij zo mooi is.Koepert schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:32:
YAML:
Ik gebruik een HUE smart button bij de voordeur (via Zigbee2Mqtt) als killswitch, dit doe ik via een automation, maar je zou het ook makkelijk om kunnen zetten naar een script en daar een button in de UI bij maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - id: master_switch alias: Master switch - alles uit initial_state: on trigger: - platform: state entity_id: sensor.master_switch_action to: press action: - service: homeassistant.turn_off data: entity_id: > {{ ( expand(states.light | selectattr('state', 'eq', 'on')) + expand(states.media_player | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])) ) | map(attribute='entity_id') | join(', ') }} |
Alle lampen die aan staan en alle media spelers die niet uit of unavailable zijn worden in een lijsjte gezet en krijgen een turn off signaal.
Mooie oplossing - ik heb bijna hetzelfde maar dan gekoppeld aan de 'long press' van een tradfri on/off switch bij de voordeur.golles schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:13:
[...]
Misschien is dit net niet helemaal wat je zoekt, maar ik deel hem graag omdat hij zo mooi is.
Ik gebruik een HUE smart button bij de voordeur (via Zigbee2Mqtt) als killswitch, dit doe ik via een automation, maar je zou het ook makkelijk om kunnen zetten naar een script en daar een button in de UI bij maken.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 - id: master_switch alias: Master switch - alles uit initial_state: on trigger: - platform: state entity_id: sensor.master_switch_action to: press action: - service: homeassistant.turn_off data: entity_id: > {{ ( expand(states.light | selectattr('state', 'eq', 'on')) + expand(states.media_player | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])) ) | map(attribute='entity_id') | join(', ') }}
Alle lampen die aan staan en alle media spelers die niet uit of unavailable zijn worden in een lijsjte gezet en krijgen een turn off signaal.
En ik heb de 'action' als scene aangemaakt zodat ik 'm ook makkelijk aan andere automations kan koppelen.
Ik draai op Ububtu 18.04 LTS. Dat zou het probleem zijn. Zou moeten overstappen debian 10TravockMD schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:07:
[...]
Ik raad aan om de afgelopen paar pagina's terug te lezen. Daar is het een paar keer benoemd. (en opgelost)
Ik gok dat je 2 foutmeldingen hebt bij supervisor -> System.maartend schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:31:
[...]
Ik draai op Ububtu 18.04 LTS. Dat zou het probleem zijn. Zou moeten overstappen debian 10
1x vanwege de "unsupported installation", en 1 direct daaronder. Iets over "privileged" met een link naar:
https://www.home-assistan...fo/unsupported/privileged
Daar staat een link naar de github waarop een link staat die je in de terminal kan uitvoeren.
Die uitvoeren, reboot en je zou weer verder moeten kunnen.Run as root (sudo su):
curl -Lo installer.sh https://raw.githubusercon...aller/master/installer.sh
bash installer.sh
Mooie oplossing, ook om evt de actie in een scene te stoppengolles schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:13:
[...]
Misschien is dit net niet helemaal wat je zoekt, maar ik deel hem graag omdat hij zo mooi is.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 - id: master_switch alias: Master switch - alles uit initial_state: on trigger: - platform: state entity_id: sensor.master_switch_action to: press action: - service: homeassistant.turn_off data: entity_id: > {{ ( expand(states.light | selectattr('state', 'eq', 'on')) + expand(states.media_player | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])) ) | map(attribute='entity_id') | join(', ') }}
K zal er eens induiken. Voor nu letterlijk gekopieerd en krijg nog n error. zal ergens in de indentation oid zitten.
Ik ken het, maar zolang custom header nog werkt, hou ik die.skank schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:52:
[...]
Misschien een tip voor je (ik had ook de custom header)
Ik gebruik nu de kiosk mode card
Die verbergt ook de header en sidebar
Believe. Imagine. Create.
Geen foutmeldingen.smesjz schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:24:
[...]
Te weinig kennis van Docker betekent ook te weinig kennis om “zonder resultaat” uit te leggen? Wat werkt er niet? Krijg je een foutmelding? Zo ja, welke?
Als ik de ssd via balaceechter instel wil de computer er niet vanaf booten. Werkt bij normals stick ook niet.
Een ubuntu live stick pakt hij wel.
Kort is de vraag hoe ik de gigabyte wel kan laten draaien zonder docker. Kan het niet makkelijk is dat ook een antwoord.
De oplossingen die je krijgt aangereikt, maken het onnodig ingewikkeld.Koepert schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:32:
YAML:
Enkel je twee entities van de service data even in een groep zetten:
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/
En dan bijna de code wat je al hebt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| type: button name: Killswitch tap_action: action: call-service service: light.turn_off service_data: entity_id: light.groep |
Met dat ik het neerzet, kun je het zelfs nog simpeler houden...
code:
1
2
3
| type: button name: Killswitch entity: light.groep |
De button gebruikt volgens mij als default "toggle".
[ Voor 7% gewijzigd door Troetelbeer op 06-12-2020 10:56 ]
Thnx.. de genoemde entities zijn al mijn 'beneden-lampen' en ook reeds groepen, ik wist niet zeker of je groepen in een groep kon doen.Troetelbeer schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:54:
[...]
De oplossingen die je krijgt aangereikt, maken het onnodig ingewikkeld.
Enkel je twee entities van de service data even in een groep zetten:
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/
En dan bijna de code wat je al hebt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 type: button name: Killswitch tap_action: action: call-service service: light.turn_off service_data: entity_id: light.groep
@Koepert Check mijn edit even, het kan nog simpeler.
Was het maar waar. Heb enkel de unsupported instalation.TravockMD schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:39:
[...]
Ik gok dat je 2 foutmeldingen hebt bij supervisor -> System.
1x vanwege de "unsupported installation", en 1 direct daaronder. Iets over "privileged" met een link naar:
https://www.home-assistan...fo/unsupported/privileged
Edit
Ok. Volslagen niks gedaan. Me even covid laten testen, ik kom terug, ik druk (om nog eens te kijken welke vautmeldingen ik precies krijg) op update en het werkt plots wel
Nu ik in supervisor kijk, zie ik nog 1 foutmelding die ik er uit wil ahlen. Snap nu ook wel dat mijn Samba niet fijn gaat.
20-12-06 09:23:34 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.addon] Starting Docker add-on homeassistant/amd64-addon-samba with version 9.3.0
20-12-06 09:23:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.validate] Unknown options ssl
20-12-06 09:23:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.validate] Unknown options certfile
20-12-06 09:23:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.validate] Unknown options keyfile
20-12-06 09:23:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.validate] Unknown options hide_hassio_containers
20-12-06 09:23:34 WARNING (SyncWorker_0) [supervisor.docker.addon] Portainer running with disabled protected mode!
edit ; aangepast, maar blijkt tevens dat W10 samba uitschakeld. Dus maar weer aangezet
[ Voor 60% gewijzigd door maartend op 06-12-2020 12:13 ]
En hier ligt alweer mijn buienradar eruit. Iemand misschien een alternatief?
https://www.home-assistant.io/integrations/wunderground/Troetelbeer schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:32:
@martinvdm die doen geen gratis APi's meer weg geven.
Onderstaande regel gebruikt gft maar die variabele lijkt niet gedefinieerd:sOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:42:
Ik ben wat aan het sleutelen met m'n afvalsensors. Ik heb twee sensoren aangemaakt: eentje die de meest naderende container specificeert (zoals GFT) en eentje die ophaaldag daaraan koppelt door de state van de daadwerkelijke afvalsensor op te halen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - platform: template sensors: next_trash_days_state: value_template: >- {% set gft_state = states('sensor.gft') %} {% set restafval = states('sensor.restafval') %} {% set papier = states('sensor.papier') %} {% set pmd = states('sensor.pmd') %} {% set next_trash = states('sensor.next_trash_type') %} {{ gft_state if gft == next_trash }}
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - platform: template sensors: next_trash_days_state_alternative: value_template: >- {% if is_state('sensor.next_trash_type', 'GFT') %} state('sensor.gft') HIERDESTATEVANDESENSOR {% else %} --- {% endif %}
YAML:
1
| {{ gft_state if gft == next_trash }} |
In onderstaande code staat je state niet in {{ }} waardoor die niet geëvalueerd wordt als code.
YAML:
1
2
3
| {% if is_state('sensor.next_trash_type', 'GFT') %} state('sensor.gft') HIERDESTATEVANDESENSOR {% else %} |
Klopt maar wellicht had je al een API key. Anders wellicht nog een jaartje Dark Sky of wellicht https://www.home-assistant.io/integrations/openweathermap/Troetelbeer schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:14:
@martinvdm die doen geen gratis APi's meer weg geven.
FTFY.martinvdm schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:36:
[...]
Overweeg ook gewoon Ubuntu of debian eens met docker. De setup is niet bijzonder ingewikkeld en dit draait echt super stabiel, en scheelt je een Windows licentie.
Als hij dan later een supervised install wil, zit hij niet met allerlei incompatibilities.
Sometimes you need to plan for coincidence
Zie ^^, gebruik Debian in je Proxmoxmaartend schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:38:
[...]
Dan toch maar eens naar het probleem kijken. Ik krijg plots HA niet geupdate, 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy
Al gezocht en is een docker probleem.
Echter, ik heb docker toen geinstalleerd via een walkthrough en er verder geen kaas van gegeten. Moet hem dus updaten, maar krijg bijv via putty geen contact met de NUC en HA. Wel via yeamviewer, maar dan zit ik in mijn ubuntu omgeving.
Ergo, er is dus iets gekds dat ik moet uit zien te vogelen dan. Is eigenlijk wel beter, want daar leer ik weer van. Maar omzetten naar Proxmox leek me het snelste en overzichtelijkste. Maar ga me toch eens in dat doocker verdiepen vandaag. ZIt toch in quarantaine nar contactonderzoek.
Edit: ah, dat had je zelf ook al. Doe jezelf een lol, en stap over van Ubuntu naar Debian als je HA wil draaien. Het is al een half jaar unsupported, en gaat vast niet beter worden.
maartend schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:31:
[...]
Ik draai op Ububtu 18.04 LTS. Dat zou het probleem zijn. Zou moeten overstappen debian 10
[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 06-12-2020 14:32 ]
Darksky werkt hier prima.Troetelbeer schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:32:
Hier heb ik over na lopen denken. Maar ik ben bang of ik bij een overstap enkel maar even Proxmox hoeft te installeren, Home assistant er in zetten en dan mbv een backup van een snapshot binnen te halen alles gelijk up en running heb, (ok, ip lijkt me logisch). Maar ben een beetje bang voor verknalde databases en weet niet wat er dan verknalt kan wordenHmmbob schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:30:
[...]
Zie ^^, gebruik Debian in je Proxmox
Edit: ah, dat had je zelf ook al. Doe jezelf een lol, en stap over van Ubuntu naar Debian als je HA wil draaien. Het is al een half jaar unsupported, en gaat vast niet beter worden.
[...]
en het vreemd is ; hij deed het plots weer wel, updaten dus
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 06-12-2020 15:00 ]
Even een kleine uiteenzetting. Twee weken geleden ben ik verhuisd, in onze vorige woning had ik een Raspberry Pi 2 draaien met daarop (o.a.) Domoticz i.c.m. een RFXCOM-E en een paar KAKU schakelaars. Het meest spannende aan die setup was dat de verlichting met zonsondergang aan ging en rond 0:00 weer uit 
Anyway, recent heb ik een Synology DS1019+ op de kop weten te tikken met daarin, tot dusver, één WD Blue 3D NAND 1TB. Ik wil wat gaan experimenteren met de nieuwe smarthome producten van de Lidl (die werken met ZigBee). Na een beetje rondzoeken de conclusie getrokken dat Home Assistant wellicht wat interessanter is om mee te knutselen, maar ook een betere combinatie met Synology en ZigBee. Ondertussen heb ik ook ConBee II aangeschaft en werkende middels Docker i.c.m. wat Lidl lampjes (prima spul overigens)
Het Synology platform en Docker zijn voor mij beide nieuw (al lijkt de basis niet bijzonder spannend). Waar ik voor mezelf nu een beetje tegenaanloop is de vraag of ik Home Assisant ga draaien in Docker of als VM. In Docker krijg ik alleen de Core als ik het goed begrepen heb en met de VM het hele feest. Maar wat ga ik hier dan concreet van merken?
Is er iemand die zijn tips/ervaringen wil delen? Of een advies heeft passend bij mijn startpunt? Mijn dank is alvast groot!
Edit: kleine tekstuele aanpassing
Anyway, recent heb ik een Synology DS1019+ op de kop weten te tikken met daarin, tot dusver, één WD Blue 3D NAND 1TB. Ik wil wat gaan experimenteren met de nieuwe smarthome producten van de Lidl (die werken met ZigBee). Na een beetje rondzoeken de conclusie getrokken dat Home Assistant wellicht wat interessanter is om mee te knutselen, maar ook een betere combinatie met Synology en ZigBee. Ondertussen heb ik ook ConBee II aangeschaft en werkende middels Docker i.c.m. wat Lidl lampjes (prima spul overigens)
Het Synology platform en Docker zijn voor mij beide nieuw (al lijkt de basis niet bijzonder spannend). Waar ik voor mezelf nu een beetje tegenaanloop is de vraag of ik Home Assisant ga draaien in Docker of als VM. In Docker krijg ik alleen de Core als ik het goed begrepen heb en met de VM het hele feest. Maar wat ga ik hier dan concreet van merken?
Is er iemand die zijn tips/ervaringen wil delen? Of een advies heeft passend bij mijn startpunt? Mijn dank is alvast groot!
[ Voor 3% gewijzigd door Baulie op 06-12-2020 15:38 ]
Mijn advies: installeer Home-Assistant OS in een virtual machine. Eenvoudig up to date te houden en met alle handigheden van HA.Baulie schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:31:
Waar ik voor mezelf nu een beetje tegenaanloop is de vraag of ik Home Assisant ga draaien in Docker of als VM. In Docker krijg ik alleen de Core als ik het goed begrepen heb en met de VM het hele feest. Maar wat ga ik hier dan concreet van merken?
Nadeel is wel dat updates van "derden" (deConz in mijn geval) trager is. HA + deConz add-on ondersteunt op dit moment de LIDL motion sensor bv niet, update verwacht op 15 Dec. Natuurlijjk zijn er nog andere addons waar het wel mee kan werken.... *mompelt iets met bomen en bos
Dit is een redelijk duidelijk beschrijving van de verschillen.
https://home-assistant-gu...stant-have-so-many-names/
Beetje aan het zien voor alarms..
De google home component, is dat verdwenen?
De pagina is niet beschikbaar https://www.home-assistant.io/components/googlehome/
Enkel de pagina voor google assistant is er.
Maar niks over alarm/timers
Ik merk ook een script https://community.home-as...assistant-events/61534/42
Maar ik zoek toch iets makkelijkers en feitelijk (staat daar ook in) zit dit al in HA ingebakken
De pagina is niet beschikbaar https://www.home-assistant.io/components/googlehome/
Maar ik zoek toch iets makkelijkers en feitelijk (staat daar ook in) zit dit al in HA ingebakken
[ Voor 36% gewijzigd door skank op 06-12-2020 20:19 ]
Nog even hier op terugkomen.maartend schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:59:
[...]
Hier heb ik over na lopen denken. Maar ik ben bang of ik bij een overstap enkel maar even Proxmox hoeft te installeren, Home assistant er in zetten en dan mbv een backup van een snapshot binnen te halen alles gelijk up en running heb, (ok, ip lijkt me logisch). Maar ben een beetje bang voor verknalde databases en weet niet wat er dan verknalt kan worden
en het vreemd is ; hij deed het plots weer wel, updaten dus
HA zelf adviseert hier ook n full (!) snapshot en dan restoren op t juiste OS. https://www.home-assistant.io/more-info/unsupported/os
Let wel: ik heb de afgelopen dagen wat moeten prutsen om e.e.a. met Zigbee aan de gang te krijgen. Ik 'moet' een externe deConz docker te draaien ipv de HA add-on om all de nieuwe LIDL items werkend te hebben. Hierdoor heb ik de 'phoscon / deconz' integratie een aantal maal moeten koppelen (API key) aan de conbee. Een restore hielp mij hier helas niet mee aangezien deze api key vernieuwd/aangepast moest worden maar de integration geen mogelijk heeft om deze handmatig aan te passen.Koepert schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:20:
[...]
Nog even hier op terugkomen.
HA zelf adviseert hier ook n full (!) snapshot en dan restoren op t juiste OS. https://www.home-assistant.io/more-info/unsupported/os
Na wat zoeken had ik uiteindelijk wel de file gevonden waar de api key in werd opgeslagen maar ik kreeg het niet voor elkaar deze te wijzigen EN de integration te herladen. Een volledige HAS reboot resulteerde weer in een config file met de oude key helaas.
Zolang je device en entity names niet veranderen, in dit specifieke geval dus uit deConz, heeft het geen invloed op je dashboards en automations. Wanneer dat wel gebeurt moet je alles handmatig hernoemen... als dat al mogelijk is.
My 2 cents: ... test van te voren en zorg dat je terug kunt naar je werkende setup mocht het echt tegenzitten.
Helaas vanacht weer de Hassio uitgevallen na een paar dagen. Geen connectie met putty, geen output naar de TV, memory toen ik ging slapen stond op 33,6% gebruik 
Er stond wel een update klaar, maar lijkt me sterk dat het daardoor kwam, denk dat ik deze week maar is Hassbian er op ga zetten en het zo ga proberen, wil eigenlijk niet naar een andere assistant maar dit schiet zo ook niet op.
Er stond wel een update klaar, maar lijkt me sterk dat het daardoor kwam, denk dat ik deze week maar is Hassbian er op ga zetten en het zo ga proberen, wil eigenlijk niet naar een andere assistant maar dit schiet zo ook niet op.
misschien zie ik weer iets over het hoofd. Maar ik heb in een gridcard 3 button cards gezet. Schakelaars.
Ik wil dat de icon state aanpast nav de state van de card
state_icons:
"off": 'mdi:string-lights-off'
"on": 'mdi:string-lights'
Nu werkt dit niet. Ook zie ik het niet in de gridcard of buttoncard uitleg. Gebruik ik nu de verkeerde cards hiervoor?
state_icons:
Nu werkt dit niet. Ook zie ik het niet in de gridcard of buttoncard uitleg. Gebruik ik nu de verkeerde cards hiervoor?
Water-Escape
Als je de code van je kaart even plaatst geeft dat wat meer context om op te schieten.water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:00:
misschien zie ik weer iets over het hoofd. Maar ik heb in een gridcard 3 button cards gezet. Schakelaars.
state_icons:
Volgens mij heeft die grid card hier niet zoveel mee te maken en zit je meer op de button card. Volgens de documentatie is state_icons daar geen configuratie mogelijkheid. Met de code van je kaart zijn er misschien mensen die nog wat (alternatieve) ideeën kunnen aandragen.
Zo te zien had je nog geen antwoord gehad, of ik moet er overheen gelezen hebben.sOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:42:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - platform: template sensors: next_trash_days_state: value_template: >- {% set gft_state = states('sensor.gft') %} {% set restafval = states('sensor.restafval') %} {% set papier = states('sensor.papier') %} {% set pmd = states('sensor.pmd') %} {% set next_trash = states('sensor.next_trash_type') %} {{ gft_state if gft == next_trash }}
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - platform: template sensors: next_trash_days_state_alternative: value_template: >- {% if is_state('sensor.next_trash_type', 'GFT') %} state('sensor.gft') HIERDESTATEVANDESENSOR {% else %} --- {% endif %}
Je eerste template doet alleen iets als je volgende container GFT is. Anders geeft hij inderdaad niets weer
Bij je tweede template moet je states('sensor.gft') nog tussen {{ en }} zetten. (let op, het is states, niet state)
Die laatste kan ook in één regel
code:
1
| {{ states('sensor.gft') if is_state('sensor.next_trash_type', 'GFT') }} |
Ook die doet overigens alleen iets als de volgende container GFT is
Let ook op het hoofdlettergebruik. Volgens de ene template is de uitvoer van sensor.next_trash_type 'GFT' en bji de andere 'gft'
[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 07-12-2020 10:41 ]
@water_escape De standaard button card ondersteund dat niet. Dan zal je de custom button card moeten gebruiken via states.
klopt ik zag het daar ook niet. Ondanks dat het mij iets heel logisch lijkt-Casper schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:19:
[...]
Als je de code van je kaart even plaatst geeft dat wat meer context om op te schieten.
Volgens mij heeft die grid card hier niet zoveel mee te maken en zit je meer op de button card. Volgens de documentatie is state_icons daar geen configuratie mogelijkheid. Met de code van je kaart zijn er misschien mensen die nog wat (alternatieve) ideeën kunnen aandragen.
bij deze de code: (bij eentje bij ik de stat_icons toegepast, maar die doet het dus niet helaas.)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| type: grid cards: - type: button tap_action: action: toggle entity: light.livingwhites_plug_2 icon: 'mdi:pine-tree' show_state: true show_icon: true show_name: true - type: button tap_action: action: toggle entity: light.kerst state_icons: "off": 'mdi:string-lights-off' "on": 'mdi:string-lights' name: Kerstverlichting show_state: true - type: button tap_action: action: toggle entity: light.werktafel show_state: true name: Werktafel keuken |
Water-Escape
Is 'state_icons' uberhaupt wel een toegestane variabele? Ik zie deze hier niet terugkomen: https://www.home-assistant.io/lovelace/button/water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:24:
[...]
klopt ik zag het daar ook niet. Ondanks dat het mij iets heel logisch lijkt.
bij deze de code: (bij eentje bij ik de stat_icons toegepast, maar die doet het dus niet helaas.)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 type: grid cards: - type: button tap_action: action: toggle entity: light.livingwhites_plug_2 icon: 'mdi:pine-tree' show_state: true show_icon: true show_name: true - type: button tap_action: action: toggle entity: light.kerst state_icons: "off": 'mdi:string-lights-off' "on": 'mdi:string-lights' name: Kerstverlichting show_state: true - type: button tap_action: action: toggle entity: light.werktafel show_state: true name: Werktafel keuken
Misschien kun je beter iets met state_color doen?
UPDATE: I see what you did there
De variable 'state_icons' is iets van een custom component, te weten van de button-entity-row, zie https://github.com/custom...ity-row#using-state-icons
Je zult deze dus moeten toevoegen aan je resources en deze kaart dan ook aanroepen in type bij cards.
[ Voor 12% gewijzigd door Rianata op 07-12-2020 11:54 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
ik zie deze niet in HACS beschikbaar vreemd genoeg. (button entity row)Rianata schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]
Is 'state_icons' uberhaupt wel een toegestane variabele? Ik zie deze hier niet terugkomen: https://www.home-assistant.io/lovelace/button/
Misschien kun je beter iets met state_color doen?
UPDATE: I see what you did there![]()
De variable 'state_icons' is iets van een custom component, te weten van de button-entity-row, zie https://github.com/custom...ity-row#using-state-icons
Je zult deze dus moeten toevoegen aan je resources en deze kaart dan ook aanroepen in type bij cards.
Water-Escape
@water_escape Nogmaals, maar nu met links en voorbeeld in de hoop dat het nu wel aankomt 
De standaard button card (type: button) ondersteund het niet. De custom button card (type: custom:button-card) wel via states
De standaard button card (type: button) ondersteund het niet. De custom button card (type: custom:button-card) wel via states
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - type: custom:button-card tap_action: action: toggle entity: light.kerst state: - value: 'on' icon: 'mdi:string-lights' - value: 'off' icon: 'mdi:string-lights-off' |
Niet alle custom components staan in HACS. Je kunt ook gewoon handmatig installeren met de download van Github.water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:21:
[...]
ik zie deze niet in HACS beschikbaar vreemd genoeg. (button entity row)
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Die entity row is niet nodig, check de oplossing van @Septillionwater_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:21:
[...]
ik zie deze niet in HACS beschikbaar vreemd genoeg. (button entity row)
nee sorry, dat begrijp ik wel. Maar die cards heb ik niet en staat niet in HACS. Vandaar.Septillion schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:39:
@water_escape Nogmaals, maar nu met links en voorbeeld in de hoop dat het nu wel aankomt
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - type: custom:button-card tap_action: action: toggle entity: light.kerst state: - value: 'on' icon: 'mdi:string-lights' - value: 'off' icon: 'mdi:string-lights-off'
Water-Escape
ah dit bedoelde ik dusRianata schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:41:
[...]
Niet alle custom components staan in HACS. Je kunt ook gewoon handmatig installeren met de download van Github.
Water-Escape
ahh, puur button, even kijkenTroetelbeer schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:48:
[...]
Die entity row is niet nodig, check de oplossing van @Septillion
Water-Escape
Gevonden. En werkt idd op deze manier.Septillion schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:51:
@water_escape Hij staat zeker wel in HACSKijk je wel bij frontend componenten?
Alleen de lettertypes zijn totaal anders als de rest, ook al pakt hij wel de juiste theme.
Water-Escape
K.T , ik ben mijn inloggegevens voor H.A kwijt. nu heeft mijn oude browser wel toegang, maar de nieuwe browser niet.
Ook in de browser staat deze niet opgeslagen.
Weet iemand een optie om dit te achterhalen, of een andere optie?
Ik hoop niet dat ik een nieuwe installatie moet gaan doen
Ron
Ron
@sterremos Configuration => Users => [user] => Change password
Lukt niet, hiervoor moet ik mijn WW weten...Septillion schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:54:
@sterremos Configuration => Users => [user] => Change password
Zelf maak ik gebruik van OpenWeatherMap integratie, heb een tijdje een aantal weerdiensten naast elkaar vergeleken. Buienradar viel af vanwege zeer inconsistente temperaturen voor mijn regio.. OWM verhield zich het beste qua update-interval en temperatuur met die van DarkSky.Troetelbeer schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:32:
What's the speed of dark?
@sterremos Ik heb het niet geprobeerd met mijn eigen account (geen zin om daarmee te klooien) maar van een test account kan ik zonder moeite het wachtwoord wijzigen. Hij vraagt alleen twee keer om het nieuwe wachtwoord. Klik ik daar op mijn eigen account => change password, krijg ik ook direct de vraag voor een nieuw wachtwoord. Maar krijg jij daarna nog een pop up voor je huidige wachtwoord?
Ik zou daar wel gelijk even een 2e admin account aanmaken.
Het WW was wel verplicht, maar je heb me toch geholpen, een extra account aangemaakt en alles gaat goed.Septillion schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:35:
@sterremos Ik heb het niet geprobeerd met mijn eigen account (geen zin om daarmee te klooien) maar van een test account kan ik zonder moeite het wachtwoord wijzigen. Hij vraagt alleen twee keer om het nieuwe wachtwoord. Klik ik daar op mijn eigen account => change password, krijg ik ook direct de vraag voor een nieuw wachtwoord. Maar krijg jij daarna nog een pop up voor je huidige wachtwoord?
Ik heb twee applicaties die ik graag wil integreren in Home Assistant. Dat is mogelijk via een iframe in principe, maar dan moet de pagina wel beschikken over een certificaat (Https Home assistant accepteert alleen https iframes). En dat is lastig, want daarmee zet ik ze gelijk open voor iedereen en dat is niet wat ik wil (anders kan ik geen certificaat krijgen).
Nu zijn er in Home Assistant allerlei addons die je via Home Assistant kan benaderen, zonder extra authenticatie. Hoe werkt dat?
Kortom, hoe kan ik mijn simpele http stofzuiger interface beschikbaar maken via Home Assistant die blijft werken als ik niet in het eigen netwerk zit.
Kan iemand me daar een goede richting op wijzen? Zoeken levert helaas alleen resultaten op hoe je home assistant van buiten kan bereiken, dat heb ik allang werken.
Nu zijn er in Home Assistant allerlei addons die je via Home Assistant kan benaderen, zonder extra authenticatie. Hoe werkt dat?
Kortom, hoe kan ik mijn simpele http stofzuiger interface beschikbaar maken via Home Assistant die blijft werken als ik niet in het eigen netwerk zit.
Kan iemand me daar een goede richting op wijzen? Zoeken levert helaas alleen resultaten op hoe je home assistant van buiten kan bereiken, dat heb ik allang werken.
Hoe werkt het not statement precies bij een automatisering. Mijn lampen gaan aan op een bepaalde helderheid dmv een motion sensor. Alleen wil ik dit niet laten uitvoeren als er al een lamp aanstaat die ik zelf op 100% heb gezet bijvoorbeeld want dan gaat die weer terug naar 50% zoals ingesteld.
Dus ik heb nu bij condition not state light.* on maar dat werkt niet. De lamp schiet nog steeds terug naar 50%
Dus ik heb nu bij condition not state light.* on maar dat werkt niet. De lamp schiet nog steeds terug naar 50%
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ja maak gebruik op mijn thuisnetwerk van Trusted Networks. Zo hoef ik lokaal nooit in te loggen maar kan ik simpelweg een gebruiker kiezen bij de eerste keer aanmelden. Erg handig.sterremos schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:49:
K.T , ik ben mijn inloggegevens voor H.A kwijt. nu heeft mijn oude browser wel toegang, maar de nieuwe browser niet.
Ron
https://www.home-assistant.io/docs/authentication/providers/
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Die werkt zo, even tweaken zodat je krijgt wat je wilrobbinonline schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:08:
Hoe werkt het not statement precies bij een automatisering. Mijn lampen gaan aan op een bepaalde helderheid dmv een motion sensor. Alleen wil ik dit niet laten uitvoeren als er al een lamp aanstaat die ik zelf op 100% heb gezet bijvoorbeeld want dan gaat die weer terug naar 50% zoals ingesteld.
YAML:
1
2
3
4
| condition: condition: not conditions: - "{{ is_state_attr('light.lampje', 'brightness', 255) }}" |
Deze gaat dus alleen door met uitvoeren van de commando's als je brightness niet gelijk is aan 255, en bij brightness 255 doet hij niets.
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 07-12-2020 17:16 ]
hoezo zet je ze dan open voor iedereen? letsencrypt kan tegenwoordig gewoon met een dns check werken.Jelte schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:47:
Ik heb twee applicaties die ik graag wil integreren in Home Assistant. Dat is mogelijk via een iframe in principe, maar dan moet de pagina wel beschikken over een certificaat (Https Home assistant accepteert alleen https iframes). En dat is lastig, want daarmee zet ik ze gelijk open voor iedereen en dat is niet wat ik wil (anders kan ik geen certificaat krijgen).
Hier heeft Scott Helme op zijn blog ook allerlei posts hoe hij lokaal https werkend krijgt:
https://scotthelme.co.uk/setting-up-https-on-the-udm-pro/
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Voor ons nieuwe huis zit ik te kijken naar slimme schakelaars. Ik had een aantal draadloze schakelaars in het oude huis. Het risico was echter dat als HA eruit zou liggen de verlichting niet meer ingeschakeld zou worden.
Ik ga deze gebruiken icm slimme lampen, ik wil dus eigenlijk niet fysiek de fase wegschakelen uitschakelen om deze uit te zetten.
Nu zoek ik dus muurschakelaars die
- als HA werkt een signaal naar HA stuurt, en niets schakelt (lamp altijd aan)
- als HA niet werkt moet deze ouderwets de fase naar de lamp schakelen.
Nu heb ik zitten kijken naar de sonoff schakelaars, maar ik kan niet achterhalen hoe die helemaal werken in dit scenario. Of zou ik hier zelf software in kunnen flashen waar ik met een heartbeat zou kunnen werken?
Ook zou ik liever een schakelaar hebben, zoals we gewend zijn in plaats van de hippe touch schakelaars.
Mijn voorkeur heeft het om via zigbee te werken, maar WiFi is ook een optie.
Hoe lossen jullie dit op?
Ik ga deze gebruiken icm slimme lampen, ik wil dus eigenlijk niet fysiek de fase wegschakelen uitschakelen om deze uit te zetten.
Nu heb ik zitten kijken naar de sonoff schakelaars, maar ik kan niet achterhalen hoe die helemaal werken in dit scenario. Of zou ik hier zelf software in kunnen flashen waar ik met een heartbeat zou kunnen werken?
Ook zou ik liever een schakelaar hebben, zoals we gewend zijn in plaats van de hippe touch schakelaars.
Als je een slimme schakelaar hebt, dan heb je toch geen slimme lampen nodig?Jurgen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:11:
Voor ons nieuwe huis zit ik te kijken naar slimme schakelaars. Ik had een aantal draadloze schakelaars in het oude huis. Het risico was echter dat als HA eruit zou liggen de verlichting niet meer ingeschakeld zou worden.
Dan kan je via de schakelaar softwarematig schakelen maar ook altijd fysiek met de knop zelf.
Ik wil ook gebruik maken van de verschillende kleuren die de slimme lampen biedenkepler schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:24:
[...]
Als je een slimme schakelaar hebt, dan heb je toch geen slimme lampen nodig?
Dan kan je via de schakelaar softwarematig schakelen maar ook altijd fysiek met de knop zelf.
Dat zou moeten kunnen met een Shelly 1 bij de lamp in de centraal doos zolang er stroom op staat blijft dat gewoon werken ook zonder HA.Jurgen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:29:
[...]
Ik wil ook gebruik maken van de verschillende kleuren die de slimme lampen biedenmaar dat werkt niet als de domme schakelaars uit staan. Maar dat is nog niet zo makkelijk zie ik al
Ah kleur, ja dat is een goede vraagJurgen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:29:
[...]
Ik wil ook gebruik maken van de verschillende kleuren die de slimme lampen biedenmaar dat werkt niet als de domme schakelaars uit staan. Maar dat is nog niet zo makkelijk zie ik al
dat is wel een specifieke oplossing lijkt het.Kodess schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:49:
[...]
hoezo zet je ze dan open voor iedereen? letsencrypt kan tegenwoordig gewoon met een dns check werken.
Hier heeft Scott Helme op zijn blog ook allerlei posts hoe hij lokaal https werkend krijgt:
https://scotthelme.co.uk/setting-up-https-on-the-udm-pro/
En volgens mij kun je dan nog steeds het niet benaderen via home assistant van buiten je eigen netwerk.
Dat is het punt, ik wil graag dat Home Assistant checkt of ik deze interface mag zien. En dat werkt met al die addons, dus moet dat zelf toch ook te doen zijn?
Volgens mij zijn Shelly’s dan geschikt.Jurgen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:11:
Wellicht zoiets?Jelte schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:05:
[...]
dat is wel een specifieke oplossing lijkt het.
En volgens mij kun je dan nog steeds het niet benaderen via home assistant van buiten je eigen netwerk.
Dat is het punt, ik wil graag dat Home Assistant checkt of ik deze interface mag zien. En dat werkt met al die addons, dus moet dat zelf toch ook te doen zijn?
Maak gebruik van een reverse proxy en pas iets van basic authenticatie toe.
Vervolgens je iframe als https://user:pass@jesite.nl
Of alleen de reverse proxy en zorgen dat middels je eigen dns server het alleen intern werkt op je netwerk en een vpn opzet als je het ‘buiten’ nodig hebt
[ Voor 12% gewijzigd door martinvdm op 07-12-2020 21:22 ]
@Jelte
Volgens mij werkt dat in HA via Ingress, maar meer dan dat weet ik ook niet.
Ik heb nginx proxy manager ertussen die verschillende http-diensten voorziet van de geldige certificaten via letsencrypt zodat ze benaderd kunnen worden via https.
Adguard, m'n DNS, redirect requests voor die verschillende namen naar het IP-adres van de proxy.
*.mydomain.duckdns.org > 192.168.1.x
Van buitenaf zijn deze diensten helemaal niet te benaderen.
Volgens mij werkt dat in HA via Ingress, maar meer dan dat weet ik ook niet.
Ik heb nginx proxy manager ertussen die verschillende http-diensten voorziet van de geldige certificaten via letsencrypt zodat ze benaderd kunnen worden via https.
Adguard, m'n DNS, redirect requests voor die verschillende namen naar het IP-adres van de proxy.
*.mydomain.duckdns.org > 192.168.1.x
Van buitenaf zijn deze diensten helemaal niet te benaderen.
De sonoff mini heeft 2 switch poortjes ( S1 en S2) Hier kun je de ouderwetse schakelaar aan hangen.Jurgen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:11:
De mini achter de schakelaar in de inbouw doos plaatsen.
Tussen de mini S1/S2 poort en de schakelaar kun je soepele dunne draad gebruiken aangezien hier geen 220v op staat maar 5v. Ouderwetse schakelaar werkt dan als een toggle voor de mini om aan of uit te gaan.
/f/image/pRzH8zDaOThrpxm5uywLRpPf.png?f=fotoalbum_large)
Een vraagje, gebruikt iemand hier Conbee 2 i.c.m. ZHA?
Ik heb mijn zigbee configuratie niet zo lang, ik vroeg me af waarom mijn Conbee 2 te lage LQI heeft. Misschien is het een bug, want als je logisch na denkt, kan LQI van een "Coordinator" niet gemeten worden omdat alles juist daarmee verbonden wordt (behalve apparaten achter routers natuurlijk). Misschien heb ik het verkeerd, vandaar het vraag: Klopt de LQI wel van Conbee 2?
Ik weet niet of het uitmaakt, mijn Conbee 2 is verbonden via een 3 meter USB 2 kabel op mijn NUC met HassIO erop, aan andere uiteinde van de kabel heb ik een gevoed USB 2 hub waarop Conbee 2 is aangesloten.
Voor de rest heb ik nergens last van alle apparaten werken goed, zo ziet mijn Zigbee netwerk uit, alles heeft goede verbinding en Conbee 2 niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oClV9gQEbRbN9231rFwCbIJX.png?f=user_large)
Ik heb ook ZHA Map met bijhorende lovelace card gebruikt voor betere visualisatie maar mijn systeem werd erg onstabiel, na wat leeswerk zag ik veel mensen zelfde probleem hebben, toen ben ik overgestapt naar zha-network-card, dus geen fancy Zigbee map helaas.
Ik heb mijn zigbee configuratie niet zo lang, ik vroeg me af waarom mijn Conbee 2 te lage LQI heeft. Misschien is het een bug, want als je logisch na denkt, kan LQI van een "Coordinator" niet gemeten worden omdat alles juist daarmee verbonden wordt (behalve apparaten achter routers natuurlijk). Misschien heb ik het verkeerd, vandaar het vraag: Klopt de LQI wel van Conbee 2?
Ik weet niet of het uitmaakt, mijn Conbee 2 is verbonden via een 3 meter USB 2 kabel op mijn NUC met HassIO erop, aan andere uiteinde van de kabel heb ik een gevoed USB 2 hub waarop Conbee 2 is aangesloten.
Voor de rest heb ik nergens last van alle apparaten werken goed, zo ziet mijn Zigbee netwerk uit, alles heeft goede verbinding en Conbee 2 niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oClV9gQEbRbN9231rFwCbIJX.png?f=user_large)
Ik heb ook ZHA Map met bijhorende lovelace card gebruikt voor betere visualisatie maar mijn systeem werd erg onstabiel, na wat leeswerk zag ik veel mensen zelfde probleem hebben, toen ben ik overgestapt naar zha-network-card, dus geen fancy Zigbee map helaas.
Dank voor alle reacties, ik moet het dus in deze hoek gaan zoeken. Standaard doen deze helaas nog niet helemaal wat ik wil, maar O te zien zou ik hier andere software op kunnen flashen dus dan zou ik een eigen stukje software kunnen bouwen die iets doet met de online flag van HA op mqtt.bgrr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 01:26:
[...]
De sonoff mini heeft 2 switch poortjes ( S1 en S2) Hier kun je de ouderwetse schakelaar aan hangen.
De mini achter de schakelaar in de inbouw doos plaatsen.
Tussen de mini S1/S2 poort en de schakelaar kun je soepele dunne draad gebruiken aangezien hier geen 220v op staat maar 5v. Ouderwetse schakelaar werkt dan als een toggle voor de mini om aan of uit te gaan.
[Afbeelding]
Ik heb nog ergens een shelly liggen, ik heb even snel gegoogled en die zou hetzelfde moeten kunnen. Proberen waard 😀
@Jurgen Zet er (Mini of Shelly) Tasmota erop en je bent er. Zelf heb ik mijn Sonof Mini's ook voorzien van Tasmota en een fall back modus gegeven. Standaard geven deze ook alleen de stand door aan HA en schakelt HA eventueel de uitgang (bij domme lampen). Maar heb een rule gemaakt dat als de MQTT server niet is verbonden dat de schakelaar weer direct de uitgang stuurt.
En voor plekken met twee schakelaars is de Mini ook redelijk makkelijk (wel dmv solderen) om te bouwen zodat je er twee schakelaars op aan kunt sluiten.
Overigens wel gewoon netspanningsnoer gebruiken voor S1 en S2. Ertussen staat wel 5V maar ze zijn niet geïsoleerd van de 230V.
En voor plekken met twee schakelaars is de Mini ook redelijk makkelijk (wel dmv solderen) om te bouwen zodat je er twee schakelaars op aan kunt sluiten.
Overigens wel gewoon netspanningsnoer gebruiken voor S1 en S2. Ertussen staat wel 5V maar ze zijn niet geïsoleerd van de 230V.
Ik kan hem ook wat generieker uitleggen hoorJelte schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:05:
[...]
dat is wel een specifieke oplossing lijkt het.
Maar je had het ook over andere interfaces die HA laat zien zonder authenticatie. Die zijn dan wel ook via een iframe met https toch?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Probeer maar eerst die simple authentication want dat is een stuk minder werk als het werkt.Jelte schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:00:
@Kodess Als je hem generieker uit kan leggen graag
En het liefst zodat ik niet elke paar maanden die acties opnieuw uit moet halen om het certificaat te vernieuwen.
Anders probeer ik mogelijk de suggestie van @martinvdm met de simple authentication in de url van het iframe.
Nog iets, open je je Home Assistant wel van buiten je eigen netwerk?
https voor 'interne' sites is eenmalig goed opzetten en dan werkt het automatisch, maar zitten wat haken en ogen aan.
1. Je moet een domein hebben waarbij je de DNS met een api kan aanpassen, bv bij TransIp
2. Je moet een lokale DNS server draaien. Dat is eigenlijk de truuk. Je zet in je lokale DNS het domein naam waar de SSL aan hangt en koppelt hem aan een lokaal ip. Van buiten je netwerk is het dan niet te bereiken maar je hebt wel een 'publiek' ssl certificaat aan het subdomein hangen.
Er bestaan docker images die speciale ssl proxies zijn. Dus die regelt dan het certificaat zoals hierboven beschreven, en gaat dan zelf naar je 'onveilige' site.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess Ik heb home assistant van buitenaf bereikbaar, ik heb transip en ik heb een locale DNS server (Adguard). Dus ik check alle vinkjes 
Daar bovenop draait dus nog de Nginx Proxy manager om alle zaken hier van buiten netjes naar de juiste lokale zaken om te leiden.
Wat je eigenlijk zegt is dat er een tooltje draait die tijdelijk het subdomein toevoegt aan transip, waarna je het certificaat kan vernieuwen. Als dit gelukt is, haalt het tooltje het subdomein dan weer weg?
Daar bovenop draait dus nog de Nginx Proxy manager om alle zaken hier van buiten netjes naar de juiste lokale zaken om te leiden.
Wat je eigenlijk zegt is dat er een tooltje draait die tijdelijk het subdomein toevoegt aan transip, waarna je het certificaat kan vernieuwen. Als dit gelukt is, haalt het tooltje het subdomein dan weer weg?
@Jelte
Oh, dan ben je al best wel ver ja
Om het in je interne netwerk werkend te krijgen is redelijk simpel inderdaad. Er draait een scriptje die de certificaten automatisch hernieuwd.
Dit is ongeveer hoe dat werkt:
https://www.digitalocean....s-certbot-on-ubuntu-18-04
Je zet dan in je AdGuard het subdomein van het certificaat (bv vacuum.mijndomein.nl) en het ip adres van je Nginx Proxy. In je Proxy zet je dan dat domein door naar je interne onveilige website.
Ben nu aan het werk dus kan niet zo snel mijn eigen instellingen tonen
Ik draai dat acme dns script op een cron, dus die draait elke dag een keer om certificaten te checken.
Maar er zal vast iemand een docker image voor hebben gemaakt met een mooie interface
Oh, dan ben je al best wel ver ja
Om het in je interne netwerk werkend te krijgen is redelijk simpel inderdaad. Er draait een scriptje die de certificaten automatisch hernieuwd.
Dit is ongeveer hoe dat werkt:
https://www.digitalocean....s-certbot-on-ubuntu-18-04
Je zet dan in je AdGuard het subdomein van het certificaat (bv vacuum.mijndomein.nl) en het ip adres van je Nginx Proxy. In je Proxy zet je dan dat domein door naar je interne onveilige website.
Ben nu aan het werk dus kan niet zo snel mijn eigen instellingen tonen
Ik draai dat acme dns script op een cron, dus die draait elke dag een keer om certificaten te checken.
Maar er zal vast iemand een docker image voor hebben gemaakt met een mooie interface
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zal vanavond eens kijken, heb ook een Conbee 2 & ZHA. Uit welke module komt jouw overzicht? Ik gebruik Zigbee2mqtt als broker/bediening.Reptile-X schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 02:30:
Een vraagje, gebruikt iemand hier Conbee 2 i.c.m. ZHA?
[Afbeelding]
LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR
Zijn er mensen die google alarm triggeren?skank schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:18:
Beetje aan het zien voor alarms..
Gezocht ook in dit forum maar ik kom op weinig uit.
Waarom niet gewoon:Hmmbob schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:14:
[...]
Die werkt zo, even tweaken zodat je krijgt wat je wil
YAML:
1 2 3 4 condition: condition: not conditions: - "{{ is_state_attr('light.lampje', 'brightness', 255) }}"
Deze gaat dus alleen door met uitvoeren van de commando's als je brightness niet gelijk is aan 255, en bij brightness 255 doet hij niets.
YAML:
1
| condition: "{{ not is_state_attr('light.lampje', 'brightness', 255) }}" |
Omdat dat niet zijn vraag was ("hoe werkt de not condition") 
Maar dit werkt inderdaad ook!
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 08-12-2020 10:19 ]
Ik heb dat zoals anderen ook aangegeven hebben inderdaad opgelost met een Shelly (wifi dan dus).Jurgen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:11:
Deze kun je als detached switch inzetten.
Als iemand op de knop drukt wordt het relais in de Shelly dan niet omgezet, de lamp heeft dan altijd stroom. Je kunt via een rest command in de Shelly de lamp direct schakelen (mits de lamp dat ondersteunt, Tasmota doet dat bijvoorbeeld) of je kunt de button press in HA opvangen, en die met een automation de lamp laten schakelen.
Vooruit, je hebt gelijk. Maar als je dan toch al templates gaat gebruikenHmmbob schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:19:
Omdat dat niet zijn vraag was ("hoe werkt de not condition")
@robbinonline het kan eventueel ook zonder een template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| condition: condition: not conditions: - condition: state entity_id: light.lamp attribute: brightness state: 255 |
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 08-12-2020 10:26 ]
Bedankt Serial-X, ik gebruik alleen ZHA voor bediening, overzicht komt uit https://github.com/dmulcahey/zha-network-cardSerial-X schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:21:
[...]
Zal vanavond eens kijken, heb ook een Conbee 2 & ZHA. Uit welke module komt jouw overzicht? Ik gebruik Zigbee2mqtt als broker/bediening.
@Meelobee Ik heb op dit moment nog niet mijn TP-link HS110 smart plug werkend gekregen zoals ik graag zou willen.
Heb 2x TP-link HS110 met Hardware Version: 4.0 Firmware Version 1.0.4
Binnen HA heb ik wel de switch werkend. (Zie hier afbeelding Garage Miner gedeelte).
https://community.home-as...h-energy-monitoring/49839
Wanneer je daar op klikt zie je de stroom verbuik gegevens.
Maar dat zou ik graag in een mooi tabel willen hebben. Maar dat gedeelte krijg ik helaas niet aan de praat. Zoals ik het graag zou willen hebben is dit. Deze stappen heb ik uitgevoerd. Heb hier de stappen doorlopen tot met stap 3. Maar krijg geen gegevens te zien bij Plug energy informatie. .
https://www.smarthood.com...tant-influxdb-and-grafana
Sorry ik ben nog een beginnerd HA gerbuiker. Heb het sinds vorige week geinstalleerd op een Raspberry Pi2 met daarbij HACS.
Heb 2x TP-link HS110 met Hardware Version: 4.0 Firmware Version 1.0.4
Binnen HA heb ik wel de switch werkend. (Zie hier afbeelding Garage Miner gedeelte).
https://community.home-as...h-energy-monitoring/49839
Wanneer je daar op klikt zie je de stroom verbuik gegevens.
Maar dat zou ik graag in een mooi tabel willen hebben. Maar dat gedeelte krijg ik helaas niet aan de praat. Zoals ik het graag zou willen hebben is dit. Deze stappen heb ik uitgevoerd. Heb hier de stappen doorlopen tot met stap 3. Maar krijg geen gegevens te zien bij Plug energy informatie. .
https://www.smarthood.com...tant-influxdb-and-grafana
Sorry ik ben nog een beginnerd HA gerbuiker. Heb het sinds vorige week geinstalleerd op een Raspberry Pi2 met daarbij HACS.
Meelobee schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:42:
[...]
Even terugkomend op bovenstaande, alleen de HS100/110 UK versie met v4 firmware heeft hier last van. De in NL verkochte versies hebben over het algemeen geen last van dit issue.(Ik heb zelf modellen met Hardware Version 2.0, Firmware 1.5.6)
Bevestigd door TP Link support:
[...]
Das mooi, scheelt me een hoop plugs vervangen
[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 08-12-2020 12:07 ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Hoeft niet perse. Als je niet makkelijk via een api je ip kan aanpassen. Kan je ook cloudflare gebruiken als dns server van je domeinnaam. Cloudflare is veel gebruikt, en genoeg automatische tooltjes die je ip automatisch verversen.Kodess schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:07:
[...]
1. Je moet een domein hebben waarbij je de DNS met een api kan aanpassen, bv bij TransIp
Hoeft helemaal niet zelfs, omdat je niets met het ip adres doet omdat je het niet publiek wilt hebben staan.Dacuuu schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:12:
[...]
Hoeft niet perse. Als je niet makkelijk via een api je ip kan aanpassen. Kan je ook cloudflare gebruiken als dns server van je domeinnaam. Cloudflare is veel gebruikt, en genoeg automatische tooltjes die je ip automatisch verversen.
Ik dacht alleen dat letsencrypt wat dns waardes moest aanpassen, maar dat is blijkbaar eenmalig de eerste keer.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Oja ja natuurlijk. Dan zoals al is aangegeven, dns records in je router invoeren als dat kan, of anders in pihole / adguard.Kodess schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:17:
[...]
Hoeft helemaal niet zelfs, omdat je niets met het ip adres doet omdat je het niet publiek wilt hebben staan.
Ik dacht alleen dat letsencrypt wat dns waardes moest aanpassen, maar dat is blijkbaar eenmalig de eerste keer.
Als je naar states gaat in developer tools. Zie je daar wel waardes staan bij je plug?Dolbyadt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:03:
@Meelobee Deze stappen heb ik uitgevoerd. Heb hier de stappen doorlopen tot met stap 3. Maar krijg geen gegevens te zien bij Plug energy informatie. .
[...]
Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"
Dolbyadt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:03:
@Meelobee Ik heb op dit moment nog niet mijn TP-link HS110 smart plug werkend gekregen zoals ik graag zou willen.
Ik maak de states inderdaad bruikbaar met templates:drice schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
[...]
Als je naar states gaat in developer tools. Zie je daar wel waardes staan bij je plug?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| # Energie Beheer TP-LINK COMPUTER WOONKAMER - platform: template sensors: computer_woonkamer_amps: # Naam van de sensor friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Current" #states.switch.naamHS110plug.name value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["current_a"] | float }}' #states.switch.naamHS110plug.attributes unit_of_measurement: 'A' computer_woonkamer_watts: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Huidig Verbruik" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["current_power_w"] | float }}' unit_of_measurement: 'W' computer_woonkamer_total_kwh: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Verbruik Totaal" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["total_energy_kwh"] | float }}' unit_of_measurement: 'kWh' computer_woonkamer_volts: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Voltage" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["voltage"] | float }}' unit_of_measurement: 'V' computer_woonkamer_today_kwh: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Verbruik Vandaag" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["today_energy_kwh"] | float }}' unit_of_measurement: 'kWh' |
Hiermee zou je 5 sensors moeten krijgen;
- sensor.computer_woonkamer_amps
- sensor.computer_woonkamer_watts
- sensor.computer_woonkamer_total_kwh
- sensor.computer_woonkamer_total_kWh
- sensor.computer_woonkamer_today_kwh
/f/image/AAmKoQjTnxiA4uzxL1msYA1M.png?f=fotoalbum_large)
Die sensors kan je dan vervolgens in Lovelace gebruiken
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Ik zal de waarschuwing vanuit de HA Docs hier ook maar eens als plaatje posten:Meelobee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:03:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 # Energie Beheer TP-LINK COMPUTER WOONKAMER - platform: template sensors: computer_woonkamer_amps: # Naam van de sensor friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Current" #states.switch.naamHS110plug.name value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["current_a"] | float }}' #states.switch.naamHS110plug.attributes unit_of_measurement: 'A' computer_woonkamer_watts: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Huidig Verbruik" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["current_power_w"] | float }}' unit_of_measurement: 'W' computer_woonkamer_total_kwh: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Verbruik Totaal" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["total_energy_kwh"] | float }}' unit_of_measurement: 'kWh' computer_woonkamer_volts: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Voltage" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["voltage"] | float }}' unit_of_measurement: 'V' computer_woonkamer_today_kwh: friendly_name_template: "{{ states.switch.computer_woonkamer.name}} Verbruik Vandaag" value_template: '{{ states.switch.computer_woonkamer.attributes["today_energy_kwh"] | float }}' unit_of_measurement: 'kWh'
:fill(white):strip_exif()/f/image/PLeYLX9MNMtALre1tizyAaqv.png?f=user_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.