Allereerst welkom!

Nu begrijp ik dat ubuntu niet officieel ondersteund wordt maar debian wel (ook al getest met instaleren) dat is verder geen probleem
Klopt, maar ik (en legio mensen met mij) gebruiken gewoon Ubuntu en Docker. Geen officiële ondersteuning inderdaad, maar werkt prima. Dus als jij Ubuntu fijner vindt, moet je dat gewoon gebruiken. De kans dat het ineens niet meer werkt lijkt me nihil.
Maar voor de NUC heb je ook een HA image die op de NUC kan waarbij je als ik het goed begrijp alleen de installer USB pakt van bv. ubuntu en dan zonder te installeren de NUC image van HA op de NUC installeert.
Pakt HA met deze image gelijk een stuk debian mee om op te draaien of is dit een soort stand-alone werkende versie.
Voor zover ik weet is dit inderdaad een stand-alone versie.
Ik heb ook het vermoede dat met deze methode mijn NUC nergens anders voor te gebruiken is dan HA?
Je kan dan natuurlijk wel met de addons van HA het een en ander doen. Hangt een beetje van je gebruiksdoel af. Ubuntu/Debian als host draaien is zeker meer flexibel. Maar ook meer onderhoud en meer gedoe met configuratie in het begin (al valt het ook allemaal wel weer mee hoor).
is de Installing Home Assistant Supervised on Debian 10 met docker dan de beste optie als je meer vrijheid wilt voor de toekomst?
Ik vind de Docker-versie van HA Supervised echt een ramp (en ik ben niet de enige). Maakt een rotzooi van je docker containers. Als je toch met docker gaat werken kun je m.i. net zo goed Core draaien en docker-containers gebruiken ipv add-ons.
Weet nog niet waarvoor ik het anders ga gebruiken dan HA maar misschien heeft iemand mooie voorbeelden.
Gaat er voornamelijk om dat alles stabiel is en toekomst bestendig.
Ik zie ook veel mensen dingen als Unraid en Proxmox gebruiken. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik me daar heel serieus in verdiepen. Draait nu allemaal prima op Ubuntu en Docker bij mij dus ik zie geen noodzaak dit te veranderen. Maar de eerder genoemde systemen bieden wel wat extra voordelen.