Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.759 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Thanks, moet toegeven dat mn huidige config ook al best oud is en ik blij was dat het eenmaal werkte. Maar het is zeker beter om het aan te passen! Echter kom ik er niet uit hoe dan precies..

Heb er nu dit van gemaakt, maar dat geeft errors bij een check config.

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
      computer_woonkamer_test:
        friendly_name_template: "{{ states('switch.computer_woonkamer.name'), 'Current')"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer.attributes'), 'current_a') | float }}"

Zou je me een stukje op weg willen helpen? Wat doe ik fout?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
Meelobee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:22:
[...]

Thanks, moet toegeven dat mn huidige config ook al best oud is en ik blij was dat het eenmaal werkte. Maar het is zeker beter om het aan te passen! Echter kom ik er niet uit hoe dan precies..

Heb er nu dit van gemaakt, maar dat geeft errors bij een check config.

YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      computer_woonkamer_test:
        friendly_name_template: "{{ states('switch.computer_woonkamer.name'), 'Current')"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer.attributes'), 'current_a') | float }}"

Zou je me een stukje op weg willen helpen? Wat doe ik fout?
1. Je sluit de states functie te vroeg door de ) na .name - je hoeft deze pas te sluiten na het 2e argument (current)
2. Je sluit {{ niet af met }} in de friendly name

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11

drice

Loading...

code:
1
2
3
4
5
6
7
platform: template
sensors:
  droger_amps:
    friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.droger','friendly_name')}} Current"
    value_template: "{{ state_attr('switch.droger', 'current_a')|float }}"
    unit_of_measurement: 'A'
    icon_template: mdi:flash

zoiets

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Dank jullie wel, zo dus;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    sensors:
      computer_woonkamer_amps:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer','friendly_name')}} Current"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer', 'current_a')|float }}"

computer_woonkamer_watts:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer','friendly_name')}} Huidig Verbruik"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer', 'current_power_w')|float }}"        
        unit_of_measurement: 'W'

computer_woonkamer_total_kwh:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer','friendly_name')}} Verbruik Totaal"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer', 'total_energy_kwh')|float }}"        
        unit_of_measurement: 'kWh'

computer_woonkamer_volts:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer','friendly_name')}} Voltage"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer', 'voltage')|float }}"        
        unit_of_measurement: 'V'

computer_woonkamer_today_kwh:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer','friendly_name')}} Verbruik Vandaag"
        value_template: "{{ state_attr('switch.computer_woonkamer', 'today_energy_kwh')|float }}"        

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-08 22:57
@Meelobee @Hmmbob Bedankt voor jullie reactie.

Binnen HA ziet het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDSC9LT7QgEpufPedAMTvsP7EZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4ySjYgtvyFauMSGbCA13dnq.png?f=user_large

Plug naam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4HWJNncSMTWDtCvbVIFwcS1qag=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/k3x21842lVqjKplKZpvTSXG1.png?f=fotoalbum_medium

Probleem bij sensor informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5hRUmIhe-9YcW8FDyPbzVJrdP0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4P3oxrNq55SdUwUYWttrJGqY.png?f=fotoalbum_medium

Mijn YAML ziet er op dit moment nog zo uit. Sorry kan het nu even niet aanpassen omdat ik op mijn werk ben op dit moment. Sorry hiervoor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
# Sensors
sensor:
### TPLINK HS110 Power Consumption ###
   sensors:
### TPLINK - Plug 1 ###
      plug1_amps:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug1.name}} Current"
        value_template: '{{ states.switch.plug1.attributes["current_a"] | float }}'
      plug1_watts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug1.name}} Current Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.plug1.attributes["current_power_w"] | float }}'
      plug1_total_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug1.name}} Total Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.plug1.attributes["total_energy_kwh"] | float }}'
      plug1_volts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug1.name}} Voltage"
        value_template: '{{ states.switch.plug1.attributes["voltage"] | float }}'
      plug1_today_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug1.name}} Today's Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.plug1.attributes["today_energy_kwh"] | float }}'

### TPLINK - Plug 2 ###
      plug2_amps:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug2.name}} Current"
        value_template: '{{ states.switch.plug2.attributes["current_a"] | float }}'
      plug2_watts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug2.name}} Current Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.plug2.attributes["current_power_w"] | float }}'
      plug2_total_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug2.name}} Total Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.plug2.attributes["total_energy_kwh"] | float }}'
      plug2_volts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug2.name}} Voltage"
        value_template: '{{ states.switch.plug2.attributes["voltage"] | float }}'
      plug2_today_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.plug2.name}} Today's Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.plug2.attributes["today_energy_kwh"] | float }}'
### TPLink Smart Switch Totals ###
      tp_link_watts_total:
        value_template: >-
          {%- if not is_state("sensor.plug1_watts","unknown") -%}
            {{ ((states.sensor.plug1_watts.state | float) + (states.sensor.plug2_watts.state | float)) | round(2) }} {%- endif -%}
        friendly_name: 'Current Consumption'
      tp_link_total_kwh:
          {%- if not is_state("sensor.plug1_total_kwh","unknown") -%}  
            {{ ((states.sensor.plug1_total_kwh.state | float) + (states.sensor.plug2_total_kwh.state | float)) | round(2) }} {%- endif -%}
        friendly_name: 'Total Consumption'
      tp_link_today_kwh:
          {%- if not is_state("sensor.plug1_today_kwh","unknown") -%}  
            {{ ((states.sensor.plug1_today_kwh.state | float) + (states.sensor.plug2_today_kwh.state | float)) | round(2) }} {%- endif -%}
        friendly_name: 'Todays Consumption'

Alvast bedankt hiervoor.

[ Voor 69% gewijzigd door Dolbyadt op 08-12-2020 15:01 . Reden: YAML config toegevoegd ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@drice Ik zal daar meteen vanavond even naar kijken durf ik zo even niet uit mijn hoofd te zeggen.

Ik krijg namelijk wel gegevens van de smart plug wanneer ik er dubbel op klik dan zie je
wel de stroom verbruik gegevens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn2gbJiT931pXtNKJ-xUbQlNxXE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DRHW3eJqNioLUD3MTyd0Kr9w.png?f=fotoalbum_medium
drice schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
[...]

Als je naar states gaat in developer tools. Zie je daar wel waardes staan bij je plug?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

De yaml code klopt niet met je entities

"{{ states.switch.plug1.name}}" maar je plug heet switch.daikin_pefera_woonkamer.

Als je je template entity aanpast --> "{{ states.switch.daikin_pefera_woonkamer..name}}" moeten daar in ieder geval waardes in komen.

Lees wel even het stuk erboven over dat je eigenlijk niet states. moet gebruiken.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@drice Heel erg bedankt alvast voor je antwoord. Ik zal het vanavond meteen gaan uitproberen.
drice schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:44:
De yaml code klopt niet met je entities

"{{ states.switch.plug1.name}}" maar je plug heet switch.daikin_pefera_woonkamer.

Als je je template entity aanpast --> "{{ states.switch.daikin_pefera_woonkamer..name}}" moeten daar in ieder geval waardes in komen.

Lees wel even het stuk erboven over dat je eigenlijk niet states. moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zou tof zijn als je dan ook je yaml tussen code tags kan zetten (zie topic warning):

[code=yaml] ... [/code]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Hmmbob Meteen aangepast. Sorry daarvoor.
Hmmbob schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:58:
[...]

Zou tof zijn als je dan ook je yaml tussen code tags kan zetten (zie topic warning):

[code=yaml] ... [/code]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolbyadt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:01:
@Hmmbob Meteen aangepast. Sorry daarvoor.

[...]
Zoals je ziet is het dan letterlijk beter leesbaar, o.a. dankzij de gratis kleurtjes die erbij komen en, zeker belangrijk met YAML, de spaties intact blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltvo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik loop tegen een probleem aan in Home assistant (Rpi 3b lan). Om mijn projector aan te sturen maak ik gebruik van de EPSON integratie. De Epson projector is verbonden via Wlan en heeft een vast IP adres. De projector aansturing werkt prima, alleen naar loop van tijd wordt er een "nieuwe" projector gevonden. Via de initiële/ oude entiteit is de projector vervolgens niet meer te bedienen.

Heeft iemand enig idee hoe ik kan dit probleem kan verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YFUHcQ2rxBp4lKPdsLDLqoHhHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eX6ywJB5kYUcNhkT8ZsQhWtK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

Ltvo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:00:
Ik loop tegen een probleem aan in Home assistant (Rpi 3b lan). Om mijn projector aan te sturen maak ik gebruik van de EPSON integratie. De Epson projector is verbonden via Wlan en heeft een vast IP adres. De projector aansturing werkt prima, alleen naar loop van tijd wordt er een "nieuwe" projector gevonden. Via de initiële/ oude entiteit is de projector vervolgens niet meer te bedienen.

Heeft iemand enig idee hoe ik kan dit probleem kan verhelpen?

[Afbeelding]
Projector een vast IP adres geven?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltvo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07-2023
Puck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:11:
[...]

Projector een vast IP adres geven?
Dat is het rare de HA en de projector hebben een vast IP adres. Heb net een instelling gevonden waarbij "nieuwe" entiteiten niet worden toegevoegd, ga dat uitproberen. Bedankt voor het mee denken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1d3jWMUVz4XJe26XGGIG2mn3l8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rMhiGeBzx9tZCDIgH0qXbDnP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 21:18
Net met succes via de Device Access API de Nest thermostaat toegevoegd.
Het lukt mij nu om hiermee de thermostaat via Homeassistant te bedienen.
Nu werkte ik hiervoor met BadNest en schakelde ik met een automation de ECO modus
wanneer ik thuis kom via een home/away voorwaarde.

Nu krijg ik dit na veel zoekwerk niet voor elkaar met de nieuwe API.

EDIT:
Ik heb het werkende
Voor diegene die het ook niet voor elkaar krijgen

Voor ECO modus:

climate.set_preset_mode
climate.woonkamer
preset_mode: eco

Om weer naar de normale modus te gaan:

climate.set_hvac_mode
climate.woonkamer
hvac_mode: heat

Via de developer tools van homeasssistant kun je alle opties zien.

[ Voor 33% gewijzigd door thespeed op 08-12-2020 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serial-X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10
Reptile-X schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:39:
[...]

Bedankt Serial-X, ik gebruik alleen ZHA voor bediening, overzicht komt uit https://github.com/dmulcahey/zha-network-card
Thanks. De Conbee wordt bij mij niet gezien als entity, vermoedelijk vanwege het gebruik van zigbee2mqtt. Helaas.

LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ik probeer via een automatisering om 00:00 uur de huidige meterstanden vast te leggen in een input_number variabele, echter het lijkt erop dat de automatisering het niet doet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1607468513426'
  alias: Dagelijks verbruik vastleggen
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: 00:00:00
  condition: []
  action:
  - service: input_number.set_value
    entity_id: input_number.power_consumption_tarif_1_00h00
    data_template:
      set_value: '{{ states(''sensor.energy_consumption_tarif_1'') }}'
    entity_id: input_number.power_consumption_tarif_2_00h00
    data_template:
      set_value: '{{ states(''sensor.energy_consumption_tarif_2'') }}'
    entity_id: input_number.power_production_tarif_1_00h00
    data_template:
      set_value: '{{ states(''sensor.energy_production_tarif_1'') }}'
    entity_id: input_number.power_production_tarif_2_00h00
    data_template:
      set_value: '{{ states(''sensor.energy_production_tarif_2'') }}'
  mode: single

Ziet iemand waarom dit niet werkt? ik zie in de logs geen foutmeldingen, maar de huidige waarden worden ook niet bijgewerkt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Serial-X schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:15:
[...]

Thanks. De Conbee wordt bij mij niet gezien als entity, vermoedelijk vanwege het gebruik van zigbee2mqtt. Helaas.
Bedankt voor checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
@CAP-Team Je ziet (na vannacht) dus geen 'Last triggerd' om middernacht? Als je hem matig start, slaat hij de waardes dan wel op?

Zie zo snel niets geks. Alleen dat je het woord template mag laten vallen.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 09-12-2020 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@CAP-Team Oww, zie toch twee dingen:
- Ik heb mijn time als string
- Het veld is 'value', niet 'set_value'

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
    at: '00:00:00'
  action:
    value: '{{ states(''sensor.energy_consumption_tarif_1'') }}'
    value: '{{ states(''sensor.energy_consumption_tarif_2'') }}'
    value: '{{ states(''sensor.energy_production_tarif_1'') }}'
    value: '{{ states(''sensor.energy_production_tarif_2'') }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

@Septillion nu doet hij het, thanx d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
Na lange tijd hier weer eens melden. Een hele tijd geleden draaide ik DSMR op een Pi die middels MQTT de data naar Home Assistant verstuurde. De data werd in InfluxDB gezet en met Grafana grafisch weergegeven. Heel leuk allemaal, maar uiteindelijk werd het weinig gebruikt. De grafieken en info uit DSMR vond ik veel prettiger.

Inmiddels is de SD kaart van de Pi overleden en draai ik DSMR in docker op mijn NUC waar ook HA draait. Ik weet dat er een integration van DSMR in HA is, maar dan kan ik dus de gewenste grafieken van DSMR niet gebruiken. Is het echter mogelijk om deze te integreren in HA? Ik heb het al via de website card geprobeerd maar helaas werkt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnleusink
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik ben sinds een jaar bij T-mobile en erger mij dood aan de "gereserveerde" poorten. Lets encrypt werkt niet want poort 80 wordt opgevreten door de verschrikkelijke Huawei router en 443 is ook "gereserveerd" deze poorten heb je ook nodig voor Home Asistant. Persoonlijk denk ik sterk aan het overstappen naar een andere provider.

Henk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@hnleusink Afgezien van het feit dat het inderdaad gewoon kut is kan je er wel omheen werken. Je kan Let'sEncrypt met de DuckDNS addon draaien. Die heeft geen poort 80 nodig. Waarna je HA via een andere poort dan 443 beschikbaar kunt maken.

Je kan ook je eigen modem plaatsen. Maar aan de andere kant, als ze dit soort ongein doen is overstappen ook een goeie optie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:52
Thoit schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:50:
Na lange tijd hier weer eens melden. Een hele tijd geleden draaide ik DSMR op een Pi die middels MQTT de data naar Home Assistant verstuurde. De data werd in InfluxDB gezet en met Grafana grafisch weergegeven. Heel leuk allemaal, maar uiteindelijk werd het weinig gebruikt. De grafieken en info uit DSMR vond ik veel prettiger.

Inmiddels is de SD kaart van de Pi overleden en draai ik DSMR in docker op mijn NUC waar ook HA draait. Ik weet dat er een integration van DSMR in HA is, maar dan kan ik dus de gewenste grafieken van DSMR niet gebruiken. Is het echter mogelijk om deze te integreren in HA? Ik heb het al via de website card geprobeerd maar helaas werkt die niet.
Volgens mij is er geen mogelijkheid om de DSMR-reader (hier heb je het toch over?) grafieken in Home Assistant weer te geven. Je zou wel naar de Utility Meter kunnen kijken, die geeft dan als waarden het dagelijkse, wekelijkse, maandelijks etc. verbruik weer, maar niet in een grafiek.

Verder zou je wel de grafana grafieken in HA weer kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
larsiey schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:22:
[...]

Volgens mij is er geen mogelijkheid om de DSMR-reader (hier heb je het toch over?) grafieken in Home Assistant weer te geven. Je zou wel naar de Utility Meter kunnen kijken, die geeft dan als waarden het dagelijkse, wekelijkse, maandelijks etc. verbruik weer, maar niet in een grafiek.

Verder zou je wel de grafana grafieken in HA weer kunnen geven.
Klopt, daar heb ik het inderdaad over. Het liefste trek ik de data rechtstreeks uit DSMR, zonder dat ik ze nog een keer in Home Assistant moet zetten. Grafana was leuk, maar kostte weer extra tijd en resources om het bij te houden. Vind ik vooral zonde van de tijd aangezien ik tevreden ben over DSMR. Zou gewoon fijn zijn als ik het makkelijk in HA kon weergeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

hnleusink schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:02:
Ik ben sinds een jaar bij T-mobile en erger mij dood aan de "gereserveerde" poorten. Lets encrypt werkt niet want poort 80 wordt opgevreten door de verschrikkelijke Huawei router en 443 is ook "gereserveerd" deze poorten heb je ook nodig voor Home Asistant. Persoonlijk denk ik sterk aan het overstappen naar een andere provider.
Ik ben vorig jaar ook overgestapt op T-mobile en ik heb de Zyxel T50 ontvangen. Hiermee kan ik prima poort 80 en 443 gebruiken, en dan doe ik dan ook. Kun je niet kijken of je ook deze modem kunt ontvangen, eventueel dreigen met overstappen (wat je anders ook wellicht gaat doen)?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Thoit je kunt middels iframe card een andere website opnemen in je HA dashboard. Moet die website wel ook https zijn als HA https heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Diegene die hier een wekker /alarm zetten via homeassistant... waarop laten jullie de wekker afgaan?
Hopelijk niet teveel de telefoon.
Ik wil dit op de hub.. echer gezien ik alarm niet kan uitlezen lijkt me dit onmogelijk.
Tenzij ik de mediaspeler aanspreek om x af te spelen, dan zou het wel nog lukken.
Dan kom ik op volgende vraag..
Welke geluid spelen jullie af?
Ik wil een aangename wekker (akkoord any song van spotify moet lukken maar toch)
Liever gewoon wekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
skank schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:02:
Diegene die hier een wekker /alarm zetten via homeassistant... waarop laten jullie de wekker afgaan?
Ik wil dit op de hub.. echer gezien ik alarm niet kan uitlezen lijkt me dit onmogelijk.
Tenzij ik de mediaspeler aanspreek om x af te spelen, dan zou het wel nog lukken.
Ik wil een aangename wekker (akkoord any song van spotify moet lukken maar toch)
Liever gewoon wekker
Lijkt me persoonlijk. Kan toch gewoon een willekeurig geluidsfragment zoeken wat jij prettig vind en op je HA server zetten? Stream je die naar de hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
-Casper schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:22:
[...]

Lijkt me persoonlijk. Kan toch gewoon een willekeurig geluidsfragment zoeken wat jij prettig vind en op je HA server zetten? Stream je die naar de hub.
Dat zal ik doen ja, ff ergens een goeie klok mp3 vinden

Desondanks vind ik het nog steeds niet echt een optimale manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:52
skank schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:30:
[...]

Dat zal ik doen ja, ff ergens een goeie klok mp3 vinden

Desondanks vind ik het nog steeds niet echt een optimale manier
Wat is er mis met de wekker op je mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
larsiey schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:32:
[...]

Wat is er mis met de wekker op je mobiel?
Goh, niets.
Maar ik leg mn telefoon volledig uit snachts.

Op het nachtkastje staat dan de hub. idem voor de kids.
En op die hub gebruiken ze de wekker..

Helaas is het starten van routines op de hub bij een wekker niet mogelijk
https://support.google.com/googlenest/thread/2109772?hl=en

Dus HA is de enige optie dan.
Ik ga het es proberen, en zien of het allemaal de moeite loont :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik wil inzichtelijk hebben hoeveel stroom ik per dag verbruik en opwek.

Wat ik dus heb gedaan is ik heb 4 input_numbers aangemaakt die waarin dus elke dag om 0:00 uur de huidige waarden van de electriciteitsmeter worden gezet.

Configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
input_number:
  power_consumption_tarif_1_00h00:
    unit_of_measurement: kWh
    min: 0
    max: 100000
  power_consumption_tarif_2_00h00:
  power_production_tarif_1_00h00:
  power_production_tarif_2_00h00:

En dan heb ik nog 4 sensors aangemaakt die de huidige meterstanden laat zien minus de waarden die om 0:00 waren opgeslagen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    verbruik_vandaag_tarief_1:
      friendly_name: 'Stroomverbruik vandaag (laag tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float) - (states('input_number.power_consumption_tarif_1_00h00') | float) }}
    verbruik_vandaag_tarief_2:
      friendly_name: 'Stroomverbruik vandaag (normaal tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float) - (states('input_number.power_consumption_tarif_2_00h00') | float) }}
    opgewekt_vandaag_tarief_1:
      friendly_name: 'Stroomopwekking vandaag (laag tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_production_tarif_1') | float) - (states('input_number.power_production_tarif_1_00h00') | float) }}
    opgewekt_vandaag_tarief_2:
      friendly_name: 'Stroomopwekking vandaag (normaal tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_production_tarif_2') | float) - (states('input_number.power_production_tarif_2_00h00') | float) }}

En dan nog de automatisering die dagelijks om 0:00 de huidige meterstanden opslaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
  action:
    data_template:
    data_template:
    data_template:
    data_template:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
skank schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:34:
[...]

Goh, niets.
Maar ik leg mn telefoon volledig uit snachts.

Op het nachtkastje staat dan de hub. idem voor de kids.
En op die hub gebruiken ze de wekker..

Helaas is het starten van routines op de hub bij een wekker niet mogelijk
https://support.google.com/googlenest/thread/2109772?hl=en

Dus HA is de enige optie dan.
Ik ga het es proberen, en zien of het allemaal de moeite loont :p
Voor zover ik weet werkt op de meeste telefoons de wekker ook als je deze volledig uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
CAP-Team schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:56:
Ik wil inzichtelijk hebben hoeveel stroom ik per dag verbruik en opwek.

Wat ik dus heb gedaan is ik heb 4 input_numbers aangemaakt die waarin dus elke dag om 0:00 uur de huidige waarden van de electriciteitsmeter worden gezet.

Configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
input_number:
  power_consumption_tarif_1_00h00:
  power_consumption_tarif_2_00h00:
  power_production_tarif_1_00h00:
  power_production_tarif_2_00h00:

En dan heb ik nog 4 sensors aangemaakt die de huidige meterstanden laat zien minus de waarden die om 0:00 waren opgeslagen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    verbruik_vandaag_tarief_1:
      friendly_name: 'Stroomverbruik vandaag (laag tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float) - (states('input_number.power_consumption_tarif_1_00h00') | float) }}
    verbruik_vandaag_tarief_2:
      friendly_name: 'Stroomverbruik vandaag (normaal tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float) - (states('input_number.power_consumption_tarif_2_00h00') | float) }}
    opgewekt_vandaag_tarief_1:
      friendly_name: 'Stroomopwekking vandaag (laag tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_production_tarif_1') | float) - (states('input_number.power_production_tarif_1_00h00') | float) }}
    opgewekt_vandaag_tarief_2:
      friendly_name: 'Stroomopwekking vandaag (normaal tarief)'
        {{ (states('sensor.energy_production_tarif_2') | float) - (states('input_number.power_production_tarif_2_00h00') | float) }}

En dan nog de automatisering die dagelijks om 0:00 de huidige meterstanden opslaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
  action:
    data_template:
    data_template:
    data_template:
    data_template:
Of je gebruikt de utility-meter

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Dat kan ook :+
Maar dit had ik al een tijdje in de gedachten om het zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:08

Quad

Doof

CAP-Team schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:03:
Dat kan ook :+
Maar dit had ik al een tijdje in de gedachten om het zo te doen.
Ik ben er vanaf gestapt om de waardes in HA te zetten en te houden.
Sinds de DB ervoor zorgde dat de Hassio crashte ben ik manieren gaan zoeken om DSMR werkend te krijgen.
DSMR stuurt de waarden wel door naar HA maar de recorder bewaart deze verder niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGqPgfe7uNtCYTwDenXsWDQwf20=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rTNZv9uBnZnfmUWqJLabMPao.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msEDoYJOCQ_tA_sDWDp4GptoNLc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/csFdAJhwV1ScJ7sSY0ec7Y0n.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrT5VYvVpZGQd-zRgqTBENCrYMc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gRMT7khKYE8OsPWby2cyVtAi.png?f=fotoalbum_tile

Het enige wat ik mis is een custom detail niveau in archief omdat mijn verbruik van BudgetEnergie loopt op elke 4e van de maand en ik dat niet kan selecteren in DSMR.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Quad schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:43:
[...]

Ik ben er vanaf gestapt om de waardes in HA te zetten en te houden.
Sinds de DB ervoor zorgde dat de Hassio crashte ben ik manieren gaan zoeken om DSMR werkend te krijgen.
DSMR stuurt de waarden wel door naar HA maar de recorder bewaart deze verder niet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het enige wat ik mis is een custom detail niveau in archief omdat mijn verbruik van BudgetEnergie loopt op elke 4e van de maand en ik dat niet kan selecteren in DSMR.
sohee. Hoe doe je dit allemaal? Dit is wel nuttige info, wil ik ook wel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

skank schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:02:
Liever gewoon wekker
Geen geluid; ik heb een custom 30 minuten durende scene gemaakt waarin een aantal lampen de opkomende zon nabootsen; een kleurlamp die op het oosten ligt gaat van dieprood (met 1% intensity) naar steeds warmer tot hij op het laatst op full (100% intensity) koud wit staat. Ondertussen gaat er een lamp ergens in de laatste 10 minuten mee die geen kleuren heeft (Hue open wit, dus zelfs geen ww-kw, heeft wel een kleurverloop naar dim), van 1% naar 100%. Die lamp staat gericht op de raambedekking (met kleppen gekaderde par16) om zo het licht vanuit buiten na te bootsen.

Geen enkel geluid, alleen licht. Sindsdien ben ik elke ochtend fris als een hoentje. Je moet alleen wel tegen 15 minuten speling kunnen (ik zet de wekker op 7:15 om ergens tussen 7:00 en 7:15 wakker te worden) want je gaat nu puur af op licht in plaats van een plots schrikeffect van een audio cue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@skank Je kunt via HA toch een radiostream laten afspelen door de Hub of een Spotify playlist. Al maak je een playlist met maar één liedje die je graag wilt :+

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:30:
@skank Je kunt via HA toch een radiostream laten afspelen door de Hub of een Spotify playlist. Al maak je een playlist met maar één liedje die je graag wilt :+
JA klopt, ik zoek es of ik een wekker geliuidje ofzo kan vinden
Komt wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou mn Nest Thermostaat weer willen integreren in HA, tot voorkort gebruikte ik de BadNest integration, maar die is er helaas mee gestopt.

@maartend (I assume) heeft een tutorial om dit met de SDM api te doen; https://maartendamen.com/ha-nest-sdm/
Echter is daarvoor een creditcard vereist die ik niet heb :| Weet iemand hier of de benodigde betaling ook kan met een prepaid creditcard? Of mss een ander alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Meelobee schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:31:
Ik zou mn Nest Thermostaat weer willen integreren in HA, tot voorkort gebruikte ik de BadNest integration, maar die is er helaas mee gestopt.

@maartend (I assume) heeft een tutorial om dit met de SDM api te doen; https://maartendamen.com/ha-nest-sdm/
Echter is daarvoor een creditcard vereist die ik niet heb :| Weet iemand hier of de benodigde betaling ook kan met een prepaid creditcard? Of mss een ander alternatief?
Aha, is echt pur Nest. Ik heb Honeywel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:08

Quad

Doof

maartend schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:53:
[...]

sohee. Hoe doe je dit allemaal? Dit is wel nuttige info, wil ik ook wel doen
Niet echt HA maar ik heb deze info gevolgd: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v4/index.html en een VM aangemaakt die speciaal voor DSMR in gebruik genomen is. Daarop draait Ubuntu met klein beetje resources waarop de boel is geïnstalleerd.
Via MQTT publisht het de data naar de HA instantie, op HA hoef je in de config alleen nog maar platform de dsmr_reader in te voeren en data komt binnen.

Ik heb flink lopen stoeien met de supervisor add-on maar dit lukte mij niet.

fyi: Ik heb een zuinig PC-tje als ESXi server in gebruik en draai hier ook Hassio op, werkt super.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

maartend schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:38:
[...]

Aha, is echt pur Nest. Ik heb Honeywel
Ik dacht eigenlijk dat jij de tutorial had gemaakt, gezien je username en de naam van het domein van de tutorial :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Meelobee schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:41:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat jij de tutorial had gemaakt, gezien je username en de naam van het domein van de tutorial :+
Niet gezien en kon ik het maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17
Ik heb sinds kort last van:
Your installtion is running in an unhealthy state.
Via de link:https://www.home-assistant.io/more-info/unsupported/privileged
https://community.home-as...in-privileged-mode/140801

Ik weet dat ik niet een supported installation heb (via ubuntu). Kan ik dit nog met de hand fixen? Nu is niet het moment om mijn hassio opnieuw op te bouwen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 22:09
ymoona schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:03:
Ik heb sinds kort last van:
Your installtion is running in an unhealthy state.
Via de link:https://www.home-assistant.io/more-info/unsupported/privileged
https://community.home-as...in-privileged-mode/140801

Ik weet dat ik niet een supported installation heb (via ubuntu). Kan ik dit nog met de hand fixen? Nu is niet het moment om mijn hassio opnieuw op te bouwen.
Ook gehad. Gewoon even dat script weer draaien waarmee je ook geïnstalleerd hebt (kan link wel even zoeken als je wil, reageer nu vanaf mijn telefoon). Host rebooten en alles loopt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:57
gastje01 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:06:
[...]

Ook gehad. Gewoon even dat script weer draaien waarmee je ook geïnstalleerd hebt (kan link wel even zoeken als je wil, reageer nu vanaf mijn telefoon). Host rebooten en alles loopt weer.
Deze ;)

https://github.com/home-assistant/supervised-installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Thanks, ware het niet dat mijn installatie ouder is dus een anders script heb gebruikt. Ik heb deze nog gebruik.
https://github.com/home-a...er/install#install-hassio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:57
ymoona schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:42:
[...]

Thanks, ware het niet dat mijn installatie ouder is dus een anders script heb gebruikt. Ik heb deze nog gebruik.
https://github.com/home-a...er/install#install-hassio
Mja. Kan op basis van die link de daadwerkelijke methode niet achterhalen, maar in a nutshell, hoe heb je op Ubuntu geinstalleerd? Want het convencience script is relatief generiek dus zou wellicht kunnen werken? (Nee geef er geen garantie op, want ik weet niet welke stappen je exact gevolgd hebt. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@drice Dit zie ik staan bij states in developer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-wja4ktXrnwORHtjh9ugA5o4OA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXKPehis8qjwQeBznDhL0ijL.jpg?f=fotoalbum_medium
drice schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
[...]

Als je naar states gaat in developer tools. Zie je daar wel waardes staan bij je plug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37

TWKterry

Master Mariner

Iemand anders ook gemerkt dat de AVRI afval integratie sinds een dag of drie niet meer werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Dolbyadt schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:46:

[Afbeelding]

[...]
Volgens mij zou dan onderstaande moeten werken;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    sensors:
      daikin_pefera_woonkamer_amps:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer','friendly_name')}} Current"
        value_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer', 'current_a')|float }}"

daikin_pefera_woonkamer_watts:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer','friendly_name')}} Huidig Verbruik"
        value_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer', 'current_power_w')|float }}"        

daikin_pefera_woonkamer_total_kwh:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer','friendly_name')}} Verbruik Totaal"
        value_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer', 'total_energy_kwh')|float }}"        

daikin_pefera_woonkamer_volts:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer','friendly_name')}} Voltage"
        value_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer', 'voltage')|float }}"        

daikin_pefera_woonkamer_today_kwh:
        friendly_name_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer','friendly_name')}} Verbruik Vandaag"
        value_template: "{{ state_attr('switch.daikin_pefera_woonkamer', 'today_energy_kwh')|float }}"        

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Koepert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:59:
[...]

Mja. Kan op basis van die link de daadwerkelijke methode niet achterhalen, maar in a nutshell, hoe heb je op Ubuntu geinstalleerd? Want het convencience script is relatief generiek dus zou wellicht kunnen werken? (Nee geef er geen garantie op, want ik weet niet welke stappen je exact gevolgd hebt. ;) )
Ze hebbden de repo gewiped, maar versie eerder staat alles er nog: https://github.com/home-a...1a426f810c51ca70b/install

Ik heb de host gereboot, nu kan ik wel weer updaten. Niet optimaal, maar voor nu werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

Dolbyadt schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:46:

[...]
Als het kan even kijken naar de template entities die je hebt aangemaakt.
De code van @Meelobee zou moeten werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anBd3OallOvkTrMSRMVDIrdsAG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1mOEK9m3DKV8QQ789t0XtKi.png?f=fotoalbum_large

• Dolbyadt
@drice @Meelobee Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik heb het gisteren deels werkend gekregen. Ik zal vanavond proberen alles werkend te krijgen. _/-\o_

@dice zoals jij het hier ziet heb ik het inmiddels met mijn Daikin airco voor elkaar gekregen. :)
drice schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:52:
[...]

Als het kan even kijken naar de template entities die je hebt aangemaakt.
De code van @Meelobee zou moeten werken
[Afbeelding]

[ Voor 16% gewijzigd door Dolbyadt op 10-12-2020 09:46 ]

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:18
TheFes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:24:
[...]

Vooruit, je hebt gelijk. Maar als je dan toch al templates gaat gebruiken :)

@robbinonline het kan eventueel ook zonder een template:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  condition:
    condition: not
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: light.lamp
      attribute: brightness
      state: 255
Ik krijg het niet voor elkaar. Ik zie dat de state bij 100% 254 is ipv 255 dus dat heb ik gewijzigd.
Mijn automation is nu als volgt, maar toch springt iedere keer het licht weer naar 150.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: '1597686034148'
  alias: Licht - Kantoor aan bij motion
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.motionkantoor_occupancy
    platform: state
    to: 'on'
  condition:
  - condition: not
    conditions:
      entity_id: light.lightkleedkamer_light
      state: '254'
  action:
  - data:
      brightness: 150
    service: light.turn_on

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Na een laatste HACS update wil hij niet meer starten, ik zie dit in de logs :
2020-12-10 09:55:36 INFO (MainThread) [custom_components.hacs]
-------------------------------------------------------------------
HACS (Home Assistant Community Store)

Version: 1.8.0
This is a custom integration
If you have any issues with this you need to open an issue here:
https://github.com/hacs/integration/issues
-------------------------------------------------------------------

2020-12-10 09:55:36 INFO (MainThread) [custom_components.hacs] Setup task HacsSetupTask.WEBSOCKET
2020-12-10 09:55:36 INFO (MainThread) [custom_components.hacs] Setup task HacsSetupTask.FRONTEND
2020-12-10 09:55:36 INFO (MainThread) [custom_components.hacs] Setup task HacsSetupTask.CATEGORIES
2020-12-10 09:55:36 INFO (MainThread) [custom_components.hacs] HACS is ratelimited, repository updates will resume when the limit is cleared, this can take up to 1 hour
2020-12-10 09:55:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.config_entries] Config entry for hacs not ready yet. Retrying in 80 seconds
Herkent iemand dit toevallig?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

robbinonline schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:53:
[...]

Ik krijg het niet voor elkaar. Ik zie dat de state bij 100% 254 is ipv 255 dus dat heb ik gewijzigd.
Mijn automation is nu als volgt, maar toch springt iedere keer het licht weer naar 150.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    conditions:
      state: '254'
  action:
  - data:
Wat als je de quotes weghaalt bij 254? In tegenstelling tot de state van een entity, zijn attribute states niet altijd een string. De brightness is dus gewoon een getal. Daar zal ie over vallen.

Voorbeeldje bij mezelf (met templates)

Dit geeft als resultaat false, hierbij heb ik dus quotes om 255 gezet
YAML:
1
{{ is_state_attr('light.eettafel', 'brightness', '255') }}

Dit geeft true, zonder quotes om 255 dus
YAML:
1
{{ is_state_attr('light.eettafel', 'brightness', 255) }}

Je zou trouwens ook een numeric state condition kunnen overwegen, zodat het zowel bij 254 en 255 werkt (wat normaal wel de max brightness is). Je kunt het dan nog iets lager zetten, 250 of zo

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    conditions:
    - condition: numeric_state
      above: 250
  action:
  - data:

[ Voor 33% gewijzigd door TheFes op 10-12-2020 10:01 ]

Home Assistant configuratie

• Septillion
@robbinonline Wat zet de lamp op 100%? Afgerond is 254 natuurlijk ook 100%. Dus misschien komt hij soms uit op 254 en soms op 255. Zou daarom aanpassen naar iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  condition:
    condition: numeric_state  
    below: '254'
  action:
  - data:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:36
DennusB schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:56:
Na een laatste HACS update wil hij niet meer starten, ik zie dit in de logs :

[...]

Herkent iemand dit toevallig?
Ik heb dit laatst ook met HA gehad. Ik dacht gelezen te hebben dat het komt doordat Github het aantal downloads gelimiteerd heeft. Uiteindelijk lukte het mij bij HA na een aantal dagen om weer te updaten.
Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:06:
@robbinonline Wat zet de lamp op 100%? Afgerond is 254 natuurlijk ook 100%. Dus misschien komt hij soms uit op 254 en soms op 255. Zou daarom aanpassen naar iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  condition:
    condition: numeric_state  
    below: '254'
  action:
  - data:
Oh, haha, met een numeric state is de not condition natuurlijk niet nodig. :)
Je moet ook hier echter geen quotes om de 254 zetten, aangezien de state van brightness geen string is maar een integer.
En sowieso verwacht numeric state geen string als input, dat is per definitie een nummer.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 10-12-2020 10:31 ]

• Septillion
@TheFes :+

Maar ik had hem aangemaakt in de GUI (met een dimmer van mij) en die zet er quotes omheen. Maar denk dat zowel met als zonder wel goed gaat.

• robbinonline
@TheFes @Septillion
Met het gebruik van NOT heb ik het niet werkend gekregen of ik '' gebruik ja of nee maakte ook niet uit.
Met de oplossing van Septillion niet links, maar rechts om werkt het wel. Toch vreemd dat het NOT statement niet werkt.

Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:30:
@TheFes :+

Maar ik had hem aangemaakt in de GUI (met een dimmer van mij) en die zet er quotes omheen. Maar denk dat zowel met als zonder wel goed gaat.
Hmm, die GUI maakt soms onverwachte keuzes :)

• Septillion
@robbinonline Denk ook niet dat het aan de NOT ligt maar eerder aan het feit dat hij niet altijd exact op 255 of 254 terecht komt voor 100%.

@TheFes Yep, maar denk dat het komt doordat HA van oorsprong alles als string behandelde.

• robbinonline
Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:33:
@robbinonline Denk ook niet dat het aan de NOT ligt maar eerder aan het feit dat hij niet altijd exact op 255 of 254 terecht komt voor 100%.

@TheFes Yep, maar denk dat het komt doordat HA van oorsprong alles als string behandelde.
Ik heb daar eerst ook nog above 250 aan toegevoegd, werkte ook niet

• aschrand
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 15:24
Ik ben net aan de gang met Home Assistant en zou graag mijn Huawei HG659 (T-mobile) router voor presence detection gaan gebruiken. De bestaande integrations voor Huawei routers blijken niet te werken. Is er al iemand die deze router binnen HA aan de praat heeft gekregen?

• Septillion
@robbinonline Maar above werkt alleen met numeric_state.

Bovenstaande zou dus gewoon gelijk moeten zijn aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    condition: not
    conditions:
      - condition: numeric_state
        above: '253'
  action:
  - data:

Heb hier zowel "not above" als "below" met numeric_state getest en werken beide.

• -Casper
Heeft iemand een automation werkende aan de hand van de next_alarm sensor vanuit de mobiele app?
Ik probeer een automation te triggeren a.d.h.v. mijn android wekker maar dit werkt kennelijk niet.
Iemand suggesties hoe ik dit wel voor elkaar krijg?

YAML:
1
2
3
4
5
# Lampen aan om 7:30 op werkdagen
- alias: Lampen aan in de ochtend
  trigger:
      value_template: "{{ is_state('sensor.oneplus_a3003_next_alarm', now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:00.000Z')) }}"
-Casper schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:49:
Heeft iemand een automation werkende aan de hand van de next_alarm sensor vanuit de mobiele app?
Ik probeer een automation te triggeren a.d.h.v. mijn android wekker maar dit werkt kennelijk niet.

YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
      value_template: "{{ is_state('sensor.oneplus_a3003_next_alarm', now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:00.000Z')) }}"
Daar zit een mismatch van een uur: je wekker wordt in Z (=Zulu = UTC) tijd weergegeven, en jij checkt met now() op de lokale tijd (die een uur afwijkt).Probeer eens utcnow() ipv now()?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Hmmbob schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:56:
[...]

Daar zit een mismatch van een uur: je wekker wordt in Z (=Zulu = UTC) tijd weergegeven, en jij checkt met now() op de lokale tijd (die een uur afwijkt).Probeer eens utcnow() ipv now()?
Ah thanks. Was me niet bewust van de utcnow() functie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Casper schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:49:

YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
Waarom niet gewoon een time trigger?
Dit voorbeeld komt uit de docs:

YAML:
1
2
3
4
automation:
  - trigger:
      platform: time
      at: sensor.phone_next_alarm

• -Casper
TheFes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:11:
[...]

Waarom niet gewoon een time trigger?
Dit voorbeeld komt uit de docs:

YAML:
1
2
3
4
automation:
  - trigger:
      at: sensor.phone_next_alarm
Dat is idd een stuk netter :) thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 18:50
Hopelijk kan iemand hier mij verder op weg helpen. Hele tijd geleden heb ik een blitzwolf shp6 smart socket gekoppeld aan home assistant met esphome. De firmware had ik geflasht met tuya-convert. Wil deze nu opnieuw gebruiken maar ondertussen is de wifi ook al veranderd dus er wordt geen verbinding gemaakt. In esphome had ik al een binary gecompiled en die wou ik dan flashen opnieuw met tuya-convert. Maar het device wordt niet gevonden, mogelijks doordat ik al eerder geflasht heb? Ik kan wel de fallback hotspot zien maar kan er niet met verbinden want ken het paswoord niet. Iemand een idee wat ik nu kan doen?

• Septillion
@springfield89 Je bedoelt dezelfde plug opnieuw flashen met ESPHome met andere settings (SSID/Password)? Een plug die je al van andere firmware hebt voorzien wordt inderdaad niet meer gezien door Tuya Convert. Het heet Tuya Convert, niet Tuya Flasher ;) Je hebt nu een device met ESPHome, volgens mij kan je deze OTA nu alleen van een nieuwe versie voorzien door weer (tijdelijk) een netwerk met het oude SSID/password op te zetten.

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Zijn er hier mensen die hun productie omgeving gemigreerd hebben met de mogelijkheid om weer terug te gaan?

Wil graag mijn hassos van mijn Pi naar mijn proxmox host om te kijken hoe het daar loopt, echter werkt simpelweg een snapshot restoren niet. Ene keer is de webinterface niet beschikbaar en na een nieuwe installatie en snapshot restore kom ik wel in de interface echter missen er veel plugins (ja zijn wel meegenomen met de snapshot) en is die erg traag.

• JayOne
springfield89 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:43:
Hopelijk kan iemand hier mij verder op weg helpen. Hele tijd geleden heb ik een blitzwolf shp6 smart socket gekoppeld aan home assistant met esphome. De firmware had ik geflasht met tuya-convert. Wil deze nu opnieuw gebruiken maar ondertussen is de wifi ook al veranderd dus er wordt geen verbinding gemaakt. In esphome had ik al een binary gecompiled en die wou ik dan flashen opnieuw met tuya-convert. Maar het device wordt niet gevonden, mogelijks doordat ik al eerder geflasht heb? Ik kan wel de fallback hotspot zien maar kan er niet met verbinden want ken het paswoord niet. Iemand een idee wat ik nu kan doen?
Het wachtwoord van de fallback hotspot heb je toch in de esphome yaml staan, vanwaar je de binary hebt gecompiled?

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 17:40
Ik heb recent een motion sensor toegevoegd en wil de verlichting in de keuken daarmee schakelen. Ik heb een automation gemaakt met als doel om na 10 minuten geen beweging de lichten uit te zetten. Ik heb nu het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1607529855387'
  alias: Licht keuken aan
  trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 4a6d1121c1bc4fb4d1f2026c3dd33389
    entity_id: binary_sensor.0x00158d0005cf4824_occupancy
    domain: binary_sensor
  action:
  - type: turn_on
    device_id: fbb61d4193a04f52a44bc8a73906b6a1
    entity_id: light.0x000d6f001374797a_light
    domain: light

Dit werkt niet zoals het bedoeld is, want als er enig moment is dat er geen beweging is, dan gaat het licht 10 minuten daarna uit.

Nu heb ik een alternatief bedacht met een timer van 10 minuten, die bij beweging wordt gereset, maar dat is misschien een omweg. Heeft iemand een suggestie of dit eenvoudiger te regelen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
jandufeu schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:56:
Ik heb recent een motion sensor toegevoegd en wil de verlichting in de keuken daarmee schakelen. Ik heb een automation gemaakt met als doel om na 10 minuten geen beweging de lichten uit te zetten. Ik heb nu het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1607529855387'
  alias: Licht keuken aan
  trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 4a6d1121c1bc4fb4d1f2026c3dd33389
    entity_id: binary_sensor.0x00158d0005cf4824_occupancy
    domain: binary_sensor
  action:
  - type: turn_on
    device_id: fbb61d4193a04f52a44bc8a73906b6a1
    entity_id: light.0x000d6f001374797a_light
    domain: light

Dit werkt niet zoals het bedoeld is, want als er enig moment is dat er geen beweging is, dan gaat het licht 10 minuten daarna uit.

Nu heb ik een alternatief bedacht met een timer van 10 minuten, die bij beweging wordt gereset, maar dat is misschien een omweg. Heeft iemand een suggestie of dit eenvoudiger te regelen is?
Recept

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 22:30
Ik stap net over van Domoticz naar HA, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoe maak ik cards in het dashbord?
Ik heb wat lampen en sensoren via de Zigbee2mqtt addon en de TasmoAdmin addon. Die werken allemaal en ik kan ze bedienen via de webinterfaces. Maar ze verschijnen niet als entity in HA. Hoe maak ik er dan een card van?

• JayOne
JorisV schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:04:
Ik stap net over van Domoticz naar HA, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoe maak ik cards in het dashbord?
Ik heb wat lampen en sensoren via de Zigbee2mqtt addon en de TasmoAdmin addon. Die werken allemaal en ik kan ze bedienen via de webinterfaces. Maar ze verschijnen niet als entity in HA. Hoe maak ik er dan een card van?
Misschien is het goed dat je eerst verdiept in Lovelace, het lezen van de introductie is al voldoende om je initiële vraag te beantwoorden. De verschillende standaard cards staan aan de zijkant, verder klikken krijg je uitleg over die cards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@JorisV Eerste check, zie je ze überhaupt wel als device (Configuration => devices)? Indien niet, heb je wel de Mosquitto broker geinstalleerd en geconfigureerd?

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:06
Sinds een paar dagen het probleem dat in de ochtend de (Ikea Tradfri) lampen niet meer zichtbaar zijn in HA. VIa de Ikea app en afstandsbedieningen zijn ze nog wel gewoon te bedienen. Lijkt dus echt puur in HA te zitten. Heb even in de logs gekeken, en zie deze melding er in staan. Wat ik nu ook doe, ik krijg ze niet meer aan de praat. Wat ik nog niet geprobeerd heb is de Ikea Tradfri intergration te verwijderen en opnieuw toe te voegen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SqC2tQEZO-8IwJKaiRnCgm8bfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iybUidLwvlqZDH1dztZ49cbu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:52
n0ss schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:29:
Zijn er hier mensen die hun productie omgeving gemigreerd hebben met de mogelijkheid om weer terug te gaan?

Wil graag mijn hassos van mijn Pi naar mijn proxmox host om te kijken hoe het daar loopt, echter werkt simpelweg een snapshot restoren niet. Ene keer is de webinterface niet beschikbaar en na een nieuwe installatie en snapshot restore kom ik wel in de interface echter missen er veel plugins (ja zijn wel meegenomen met de snapshot) en is die erg traag.
Ik heb geen ervaring maar wel gelezen dat grotere snapshots problemen geven. Je upload deze namelijk via de webinterface. Je kan ook snapshots kopieren naar de 'snapshots' folder
/backup
zetten via sftp(ssh) bijvoorbeeld. Hiervoor moet je de ssh add-on installeren.

Wellicht dat dit helpt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Vanaf de commandline kan je nu de lijst met snapshots verversen:
$ ha snapshots reload

# Check de lijst van beschikbare snapshots, je ge-kopieerde moet er nu tussen staan:
$ ha snapshots

# ... en dan restoren:
$ ha snapshots restore [slug]

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 22:30
Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:51:
@JorisV Eerste check, zie je ze überhaupt wel als device (Configuration => devices)? Indien niet, heb je wel de Mosquitto broker geinstalleerd en geconfigureerd?
Het werkt dus ik heb een broker geinstalleerd. Maar dit zet me wel op het goede pad, dank! De broker zit namelijk nog op de pi bij domoticz. Door het adres van de broker toe te voegen in de configuration.yaml komen ineens al mijn devices tevoorschijn!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:09:
[...]

Ik heb geen ervaring maar wel gelezen dat grotere snapshots problemen geven. Je upload deze namelijk via de webinterface. Je kan ook snapshots kopieren naar de 'snapshots' folder
[...]
zetten via sftp(ssh) bijvoorbeeld. Hiervoor moet je de ssh add-on installeren.

Wellicht dat dit helpt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Vanaf de commandline kan je nu de lijst met snapshots verversen:
$ ha snapshots reload

# Check de lijst van beschikbare snapshots, je ge-kopieerde moet er nu tussen staan:
$ ha snapshots

# ... en dan restoren:
$ ha snapshots restore [slug]
Ben er vergeten bij te vertellen maar doe dit inderdaad via de backup folder.
TheFes schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:21:
[...]

Zo te zien had je nog geen antwoord gehad, of ik moet er overheen gelezen hebben.

Je eerste template doet alleen iets als je volgende container GFT is. Anders geeft hij inderdaad niets weer
Bij je tweede template moet je states('sensor.gft') nog tussen {{ en }} zetten. (let op, het is states, niet state)

Die laatste kan ook in één regel

code:
1
{{ states('sensor.gft') if is_state('sensor.next_trash_type', 'GFT') }}

Ook die doet overigens alleen iets als de volgende container GFT is
Let ook op het hoofdlettergebruik. Volgens de ene template is de uitvoer van sensor.next_trash_type 'GFT' en bji de andere 'gft'
Dank hiervoor, was zelf nog wat gaan puzzelen en uiteindelijk deze gebruikt. Maar altijd fijn om alternatieven te leren :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      next_trash_days_state: 
          {% set gft_state = states('sensor.gft') %}
          {% set restafval_state = states('sensor.restafval') %}
          {% set papier_state = states('sensor.papier') %}
          {% set pmd_state = states('sensor.pmd') %}
          {% set next_trash = states('sensor.next_trash_type') %}
          {{ gft_state if next_trash == 'GFT' else restafval_state if next_trash == 'Restafval' else papier_state if next_trash == 'Papier' else pmd_state if next_trash == 'PMD' }}

Werkt prima maar vraag me af of het netter kan. Mocht je nog een suggestie hebben dan hou ik me aanbevolen :) Edit: als ik jouw code goed begrijp kan ik het ook allemaal doen zonder eerst dingen als gft_state te definiëren he?

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 10-12-2020 20:27 ]

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
ik heb wat advies nodig met de installatie van home assistant supervised.

Zelf ben ik al 6 jaar bezig met mijn fibaro systeem wat zo ver is dat voor 90% in huis het nodige is geautomatiseerd. Alles prima maar je hebt ook de nadelen van het wat meer gesloten fibaro systeem.

Vandaar dat ik een ander systeem wil waarbij ik mijn HomeCenter 2 als Z-Wave controler ga gebruiken.
Begin dit jaar heb ik wat zitten hobbyen met openHAB op een kleine intel atom mini pc die ik had liggen en de laatste weken heb ik home assistant onderhanden genomen. Zo kon ik kijken wat geschikt voor me was en de keuze is gevallen op homeassistant. Beide geïnstalleerd terwijl ik op die intel atom ubuntu server had draaien.
Momenteel heb ik mijn fibaro z-wave gekoppeld in HA, haccs, simpele automation met een licht gemaakt. solar edge en netatmo gekoppeld en ook telegram bericht via node red laten sturen. Dus nu is het tijd om alles op een definitief systeem te installeren.

De uiteindelijke installatie gaat op een intel NUC geïnstalleerd worden waar ik komende week mee wil beginnen. Alleen homeassistant heeft veel smaken en vele opties om het te installeren.
Zelf ben ik niet heel erg thuis in linux ook al kan ik de nodige installaties werkend krijgen en daardoor ook het overzicht kwijt met what is best.

Nu begrijp ik dat ubuntu niet officieel ondersteund wordt maar debian wel (ook al getest met instaleren) dat is verder geen probleem
Maar voor de NUC heb je ook een HA image die op de NUC kan waarbij je als ik het goed begrijp alleen de installer USB pakt van bv. ubuntu en dan zonder te installeren de NUC image van HA op de NUC installeert.
Pakt HA met deze image gelijk een stuk debian mee om op te draaien of is dit een soort stand-alone werkende versie.
Ik heb ook het vermoede dat met deze methode mijn NUC nergens anders voor te gebruiken is dan HA?
is de Installing Home Assistant Supervised on Debian 10 met docker dan de beste optie als je meer vrijheid wilt voor de toekomst?
Weet nog niet waarvoor ik het anders ga gebruiken dan HA maar misschien heeft iemand mooie voorbeelden.
Gaat er voornamelijk om dat alles stabiel is en toekomst bestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
d-vine schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:45:
Zo kon ik kijken wat geschikt voor me was en de keuze is gevallen op homeassistant.
Allereerst welkom! ;)
Nu begrijp ik dat ubuntu niet officieel ondersteund wordt maar debian wel (ook al getest met instaleren) dat is verder geen probleem
Klopt, maar ik (en legio mensen met mij) gebruiken gewoon Ubuntu en Docker. Geen officiële ondersteuning inderdaad, maar werkt prima. Dus als jij Ubuntu fijner vindt, moet je dat gewoon gebruiken. De kans dat het ineens niet meer werkt lijkt me nihil.
Maar voor de NUC heb je ook een HA image die op de NUC kan waarbij je als ik het goed begrijp alleen de installer USB pakt van bv. ubuntu en dan zonder te installeren de NUC image van HA op de NUC installeert.
Pakt HA met deze image gelijk een stuk debian mee om op te draaien of is dit een soort stand-alone werkende versie.
Voor zover ik weet is dit inderdaad een stand-alone versie.
Ik heb ook het vermoede dat met deze methode mijn NUC nergens anders voor te gebruiken is dan HA?
Je kan dan natuurlijk wel met de addons van HA het een en ander doen. Hangt een beetje van je gebruiksdoel af. Ubuntu/Debian als host draaien is zeker meer flexibel. Maar ook meer onderhoud en meer gedoe met configuratie in het begin (al valt het ook allemaal wel weer mee hoor).
is de Installing Home Assistant Supervised on Debian 10 met docker dan de beste optie als je meer vrijheid wilt voor de toekomst?
Ik vind de Docker-versie van HA Supervised echt een ramp (en ik ben niet de enige). Maakt een rotzooi van je docker containers. Als je toch met docker gaat werken kun je m.i. net zo goed Core draaien en docker-containers gebruiken ipv add-ons.
Weet nog niet waarvoor ik het anders ga gebruiken dan HA maar misschien heeft iemand mooie voorbeelden.
Gaat er voornamelijk om dat alles stabiel is en toekomst bestendig.
Ik zie ook veel mensen dingen als Unraid en Proxmox gebruiken. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik me daar heel serieus in verdiepen. Draait nu allemaal prima op Ubuntu en Docker bij mij dus ik zie geen noodzaak dit te veranderen. Maar de eerder genoemde systemen bieden wel wat extra voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
sOid schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:22:
[...]

Dank hiervoor, was zelf nog wat gaan puzzelen en uiteindelijk deze gebruikt. Maar altijd fijn om alternatieven te leren :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      next_trash_days_state: 
          {% set gft_state = states('sensor.gft') %}
          {% set restafval_state = states('sensor.restafval') %}
          {% set papier_state = states('sensor.papier') %}
          {% set pmd_state = states('sensor.pmd') %}
          {% set next_trash = states('sensor.next_trash_type') %}
          {{ gft_state if next_trash == 'GFT' else restafval_state if next_trash == 'Restafval' else papier_state if next_trash == 'Papier' else pmd_state if next_trash == 'PMD' }}

Werkt prima maar vraag me af of het netter kan. Mocht je nog een suggestie hebben dan hou ik me aanbevolen :) Edit: als ik jouw code goed begrijp kan ik het ook allemaal doen zonder eerst dingen als gft_state te definiëren he?
Gebruik je afvalbeheer of een ander component?
Zoals je weet ben ik aan het opschonen en ik hou niet zoveel van onnodige sensoren, dus ik weet niet helemaal wat jouw use case is, maar ik gebruik dit bijvoorbeeld voor een notificatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
automation:
  - id: afval_notification
    alias: Melding voor afval
    initial_state: on
    variables:
      entity: >
        {{ 
          states.sensor 
            | selectattr('attributes.Wastecollector')
            | selectattr('attributes.Days-until', 'eq', 1)
            | map(attribute='entity_id')
            | first
            | default('none')
        }}
    trigger:
      at: '19:30:00'
    condition:
      - condition: template
        value_template: >
          {{ entity != 'none' }}
    action:
      - service: notify.sander
        data:
          title: Afval
            Morgen wordt de {{ state_attr(entity, 'friendly_name') | upper }} container geleegd.
          data:
            attachment:
              content-type: jpeg
              url: >
                {{ state_attr(entity, 'entity_picture') }}

Ik maak een variable entity door te zoeken naar alle sensoren met attribute Wastecollector en Days-until 1 heeft. Als hij niks vind komt er none uit, als hij 1 of meerdere vind dan pakt hij de 1e. Bij mij worden er nooit meer dan 1 soort opgehaald, dus ik kan hier mee leven.

En in de UI gebruik ik custom:auto-entities cards met een soortgelijk filter
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - type: custom:auto-entities
    show_empty: true
    card:
      type: glance
      title: Afval
    filter:
      template: >
        {{ 
          states.sensor 
            | selectattr('attributes.Wastecollector')
            | map(attribute='entity_id')
            | list
        }}
    sort:
      method: attribute
      attribute: Days-until
      numeric: true

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X9GtyuqQt4VUtIo5P2HCS3NBbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0GFEQ5Jav8YJFrUrXYn8qVZ.png?f=fotoalbum_large

• d-vine
  • Nu online
sOid schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:55:

Allereerst welkom! ;)

Ik zie ook veel mensen dingen als Unraid en Proxmox gebruiken. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik me daar heel serieus in verdiepen. Draait nu allemaal prima op Ubuntu en Docker bij mij dus ik zie geen noodzaak dit te veranderen. Maar de eerder genoemde systemen bieden wel wat extra voordelen.
Thanks.
Ik denk dat die image dan wel gaat afvallen.
Unraid en Proxmox kende ik nog niet zal ik zeker ook induiken voordat ik een definitieve installatie ga maken.
Maakt het er allemaal niet makkelijker op om nu de keuze te maken 8)7
Maar goed liever goed uitzoeken en testen voordat ik ga beginnen met definitieve installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
d-vine schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:45:
sOid schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:55:

Ik ben het met sOid eens. Een benadering die ik steeds vaker gebruik is: 'hoeveel tijd wil je aan het onderhouden van het systeem besteden?'

Persoonlijk ben ik tegenwoordig meer van "zo min mogelijk tijd" omdat ik liever met projectjes dan met het echte onderhouden bezig wil zijn. In dat geval is het gebruik van home-assistant OS een aanradar: kant en klaar pakketje waarbij je gelijk add-ons etc kan installeren. Met een NUC ik zou persoonlijk home-assistant OS in een virtuele omgeving draaien (VM, virtualbox, proxmox etc) zodat je daarnaast nog vanalles op de NUC kan doen zonder met HA OS rekening te hoeven houden.

• sjorsjuhmaniac
n0ss schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:03:
[...]

Ben er vergeten bij te vertellen maar doe dit inderdaad via de backup folder.
Hmm... en via de commandline restoren? Apart.

Ik zou proberen de nieuwe installatie dan met een gelijke versie als de oude installatie te installeren. Daarna nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
d-vine schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:10:
[...]

Thanks.
Ik denk dat die image dan wel gaat afvallen.
Unraid en Proxmox kende ik nog niet zal ik zeker ook induiken voordat ik een definitieve installatie ga maken.
Maakt het er allemaal niet makkelijker op om nu de keuze te maken 8)7
Maar goed liever goed uitzoeken en testen voordat ik ga beginnen met definitieve installatie.
Heb zelf een NUC met deze setup draaien. Voor Addons specifiek voor HA gebruik ik de HA-VM en voor zaken die ik los van HA wil houden, zoals bijvoorbeeld InfluxDB, Grafana en Pi-Hole gebruik ik de container/ubuntu voor de docker containers (met Portainer als manager).

Heeft me welgeteld twee avonden gekost om dit op te zetten. 1 avond voor ProxMox en HA en 1 voor de docker-container.

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Vraagje waarom veranderd niet bij alle icoontjes de kleur bij het in en uitschakelen van een lamp of groep?
Bij de eerste drie veranderd ook de kleur van het icoontje van grijs naar oranje of blauw als je deze inschakeld.
Bij de onderste de groep: Buitenlampen gebeurt dit niet. Waarom is dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k2snMC6wSWnXZwR9iVnYamC4yo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z2wVGmJUXpRTzTdkFTviXVia.jpg?f=user_large

• d-vine
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:12:
[

Een benadering die ik steeds vaker gebruik is: 'hoeveel tijd wil je aan het onderhouden van het systeem besteden?'

Met een NUC ik zou persoonlijk home-assistant OS in een virtuele omgeving draaien (VM, virtualbox, proxmox etc) zodat je daarnaast nog vanalles op de NUC kan doen zonder met HA OS rekening te hoeven houden.
Ik wil dus ook zo min mogelijk gezeur hebben op mijn HA systeem. En heb het nodige gelezen natuurlijk daarom ook om advies gevraagd.
De proxmox bv. was nog bij mij nog niet langs gekomen met uitzoeken en dat geeft weer mooie nieuwe inzichten en opties.
En het is wat je zegt als dit de stabiliteit geeft en daarnaast de flexibiliteit van de NUC behoud is dat wel iets om goed te bekijken
Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.