Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.462 views

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 22:24
JayOne schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:21:
[...]

Heb zelf een NUC met deze setup draaien. Voor Addons specifiek voor HA gebruik ik de HA-VM en voor zaken die ik los van HA wil houden, zoals bijvoorbeeld InfluxDB, Grafana en Pi-Hole gebruik ik de container/ubuntu voor de docker containers (met Portainer als manager).

Heeft me welgeteld twee avonden gekost om dit op te zetten. 1 avond voor ProxMox en HA en 1 voor de docker-container.
Thanks voor de link en delen van je setup.
Kan ik zeker wat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-07 17:17
d-vine schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:28:
[...]

Thanks voor de link en delen van je setup.
Kan ik zeker wat mee
Voor de goede orde, met deze setup heb je de complete HA experience inclusief HassOS, dus is geen supervised-variant. Wat het iets toekomst bestendiger maakt.

What's the speed of dark?

golles schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:08:
[...]

Gebruik je afvalbeheer of een ander component?
Zoals je weet ben ik aan het opschonen en ik hou niet zoveel van onnodige sensoren, dus ik weet niet helemaal wat jouw use case is, maar ik gebruik dit bijvoorbeeld voor een notificatie:
Ik gebruik inderdaad afvalbeheer. Ik wil het voornamelijk gebruiken in lovelace zodat ik daar alleen de meest dichtstbijzijnde ophaaldag en type zie (waarschijnlijk met multi-entity-row). Notificatie was ik nog niet aan toegekomen dus bedankt voor het delen, ziet er goed uit!
En in de UI gebruik ik custom:auto-entities cards met een soortgelijk filter
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - type: custom:auto-entities
    show_empty: true
    card:
      type: glance
      title: Afval
    filter:
      template: >
        {{ 
          states.sensor 
            | selectattr('attributes.Wastecollector')
            | map(attribute='entity_id')
            | list
        }}
    sort:
      method: attribute
      attribute: Days-until
      numeric: true

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Deze begrijp ik niet helemaal. Kun je dit ook zo instellen dat je alleen de entity ziet van de kliko die het eerst wordt opgehaald?

Idealiter wil ik ook nog iets doen met de dagen. Dat je 2 dagen vooraf geen datum meer ziet maar 'overmorgen' 1 dag vooraf 'morgen' en op de dag zelf 'vandaag'. Dat heb ik ook wel werkend, maar dat is nog een aparte sensor.

Daar gebruik ik deze voor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
value_template: >-
          {% set sensors = [
           state_attr('sensor.gft', 'Days-until') | int,
           state_attr('sensor.restafval', 'Days-until') | int,
           state_attr('sensor.papier', 'Days-until') | int,
           state_attr('sensor.pmd', 'Days-until') | int,
              ]
            %}
            {% set days = (sensors|min) %}
            {{ 'Overmorgen' if days == 2 else 'Morgen' if days == 1 else 'Vandaag' if days == 0 }}

Zou het liefst de value template hierboven en deze willen combineren.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:58

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfK7R78kAaVILUVapRmQehnNneg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FHlJ0gzdkErx5UlX4LcZhT7W.png?f=user_large

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik wil Node-RED eens bekijken maar daarvoor heb ik wel Deconz nodig, maar wat ik ook doe ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb HassOS met Node-RED en Deconz addons, settings van beiden zijn standaard.
Hij moet de API key zelf krijgen zodra je de authenticate app uitvoert, maar wat ik doe hij geeft aan dat ik IP van HA moet invullen, jah doh dat heb ik..
Ben hier al even mee zoet maar ik krijg het niet voor elkaar.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Quad schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:23:
[...]

Niet echt HA maar ik heb deze info gevolgd: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v4/index.html en een VM aangemaakt die speciaal voor DSMR in gebruik genomen is. Daarop draait Ubuntu met klein beetje resources waarop de boel is geïnstalleerd.
Via MQTT publisht het de data naar de HA instantie, op HA hoef je in de config alleen nog maar platform de dsmr_reader in te voeren en data komt binnen.

Ik heb flink lopen stoeien met de supervisor add-on maar dit lukte mij niet.

fyi: Ik heb een zuinig PC-tje als ESXi server in gebruik en draai hier ook Hassio op, werkt super.
Ik wou dat ik dit 4 uur geleden had gelezen :| ;( maar heb het nu ook werken _/-\o_

Ideaal dat dsmr-reader. Heb nu verbruik ook in pvoutput.org. Nu de Omnik nog in pvoutput via de server en dan hoeft de Synology dat niet meer te doen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:35
@RoTeK70 Vind de gemene deler en die noem je zelf al. De laatste is een groep en HA doet dat alleen voor lights en switches. Even "state_color: true" toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Waah schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:26:
[...]

Ik wou dat ik dit 4 uur geleden had gelezen :| ;( maar heb het nu ook werken _/-\o_

Ideaal dat dsmr-reader. Heb nu verbruik ook in pvoutput.org. Nu de Omnik nog in pvoutput via de server en dan hoeft de Synology dat niet meer te doen O-)
Ik doe dit middels een dsmr docker container en middels mqtt naar ha. Heb ook een Omnik en deze lees ik ook middels dit component https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger uit, upload ik naar pvoutput.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
martinvdm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:05:
[...]

Ik doe dit middels een dsmr docker container en middels mqtt naar ha. Heb ook een Omnik en deze lees ik ook middels dit component https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger uit, upload ik naar pvoutput.
Ik heb geprobeerd het in een docker te draaien.... Maar dat blijft te ingewikkeld voor mijn gelimiteerde linux kennis. Met docker zat ik te prutsen met het IP-adres wat niet goed doorkwam...

Niet vreemd, want het draait in een docker, wat vervolgens weer in debian draait, wat weer in Proxmox draait :+
Nee dan ben ik snel de weg kwijt 8)7 als er iets niet werkt in de keten

Zou eerst de DSMR data via MQTT sturen naar HA, maar dat kreeg ik maar niet goed aan de praat. Met de dsmr-integratie hoefde ik enkel wat MQTT dingetjes aan te vinken in DSMR en vervolgens 2 regels YAML in HA te zetten. _/-\o_

Die Omnik data logger heb ik momenteel op mijn Synology draaien trouwens, dus zal kijken of ik die correct in mijn Debian VM krijg. Het is me eerder gelukt dus wat dat betreft moet dat ook nu lukken. Maar ik mis gewoon een grafische weergave van mappen/structuren in de standaard linux. :+ En als je er bijna nooit mee werkt leer je ook niet de syntax van Linux.

Met docker liep ik daar ook tegenaan. Leuk, ik heb een docker draaien!.... Hoe kan ik nu IN die docker? Dat legt bijna niemand uit, want dat is blijkbaar zulke basiskennis... Men legt uit hoe het geinstalleerd moet en dan is het klaar... Maar het is nooit direct klaar O-)

Uiteindelijk wel gevonden ergens in een guide, maar vraag me nu een paar dagen later niet wat die code ook alweer was :X

[ Voor 32% gewijzigd door Waah op 11-12-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-07 15:37
Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:08:
@springfield89 Je bedoelt dezelfde plug opnieuw flashen met ESPHome met andere settings (SSID/Password)? Een plug die je al van andere firmware hebt voorzien wordt inderdaad niet meer gezien door Tuya Convert. Het heet Tuya Convert, niet Tuya Flasher ;) Je hebt nu een device met ESPHome, volgens mij kan je deze OTA nu alleen van een nieuwe versie voorzien door weer (tijdelijk) een netwerk met het oude SSID/password op te zetten.
Dan ga ik het eens proberen om terug een netwerk op te zetten met het oude SSID.
JayOne schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:47:
[...]

Het wachtwoord van de fallback hotspot heb je toch in de esphome yaml staan, vanwaar je de binary hebt gecompiled?
De yaml files heb ik niet meer omdat ik ondertussen al een nieuwe installatie van hassio heb gedaan. Dat heb ik dan wel weer geleerd voor in de toekomst dat ik zo'n zaken zeker ergens moet bijhouden bij esphome voor als het nog eens misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Niet helemaal HA gerelateerd, maar misschien wel iemand met ervaring. Ik begin steeds meer "oude" schakelaars te vervangen door Friends of Hue schakelaars, dat werkt top. Maar om mijn wederhelft het ook te laten begrijpen ben ik eigenlijk op zoek naar kleine icoon-stickertjes voor er op, bijvoorbeeld 1 met een lamp icoontje, 1 met een muziek icoontje en 1 met een verwarmings icoontje. Iemand die dit al heeft gedaan?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 12:13
Septillion schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:43:
@RoTeK70 Vind de gemene deler en die noem je zelf al. De laatste is een groep en HA doet dat alleen voor lights en switches. Even "state_color: true" toevoegen :)
Oke, duidelijk. Bedankt.
Eventueel dus op te lossen met input_boolean denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Zelf heb ik dat op één schakelaar gedaan met mijn labelwriter en black on transparent. Gewoon de icoontjes van MDI gehaalt.

@RoTeK70 Ook een input_boolean past standaard de icon color ook niet aan, dus daar schiet je voor dit dus niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40
Quad schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:54:
[Afbeelding]

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik wil Node-RED eens bekijken maar daarvoor heb ik wel Deconz nodig, maar wat ik ook doe ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb HassOS met Node-RED en Deconz addons, settings van beiden zijn standaard.
Hij moet de API key zelf krijgen zodra je de authenticate app uitvoert, maar wat ik doe hij geeft aan dat ik IP van HA moet invullen, jah doh dat heb ik..
Ben hier al even mee zoet maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik had ook wat moeite met het krijgen van een API key, uiteindelijk gewoon op localhost gezet en timing gelijk gezet aan die van phoscon als je de API open zet (60 seconden dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
GertJan2012 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:59:
Sinds een paar dagen het probleem dat in de ochtend de (Ikea Tradfri) lampen niet meer zichtbaar zijn in HA. VIa de Ikea app en afstandsbedieningen zijn ze nog wel gewoon te bedienen. Lijkt dus echt puur in HA te zitten. Heb even in de logs gekeken, en zie deze melding er in staan. Wat ik nu ook doe, ik krijg ze niet meer aan de praat. Wat ik nog niet geprobeerd heb is de Ikea Tradfri intergration te verwijderen en opnieuw toe te voegen ...

[Afbeelding]
Kleine update. Heb geprobeerd de intergration te verwijderen, en weer opnieuw toe tevoegen. Dat lijkt even te werken, maar na een nachtje is het probleem weer aanwezig. Heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
GertJan2012 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:44:
[...]

Kleine update. Heb geprobeerd de intergration te verwijderen, en weer opnieuw toe tevoegen. Dat lijkt even te werken, maar na een nachtje is het probleem weer aanwezig. Heel vreemd.
Loopt al een tijdje een issue rondom de Tradfri integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Septillion schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:45:
@robbinonline Maar above werkt alleen met numeric_state.

Bovenstaande zou dus gewoon gelijk moeten zijn aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: '1597686034148'
  alias: Licht - Kantoor aan bij motion
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.motionkantoor_occupancy
    platform: state
    to: 'on'
  condition:
    condition: not
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: light.lightkleedkamer_light
        above: '253'
        attribute: brightness
  action:
  - data:
      brightness: 150
    entity_id: light.lightkleedkamer_light
    service: light.turn_on
  mode: single

Heb hier zowel "not above" als "below" met numeric_state getest en werken beide.
toon volledige bericht
@TheFes

Hmmm dit is toch niet helemaal de oplossing. Het licht gaat nu bij motion en als het licht op 100% staat niet meer terug naar 50%. Alleen als ik nu de lampen uitzet en de volgende keer weer de kamer inloop gaat het licht niet meer aan omdat ondanks dat het licht uitstaat het nog steeds die brightness waarde heeft. Is de makkelijkste oplossing nu een tweede automatisering maken met if state is off als conditie?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@robbinonline Dan als condition een OR van dit of uit.

Voor mijn lamp:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
condition: or
conditions:
  - condition: device
    type: is_off
    device_id: 09e814ea003ea96bc6500b28350cb786
    entity_id: light.livingroom_dining_table
    domain: light
    below: '254'

Na toevoegen zal je nog even de device en entity moeten selecteren van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
robbinonline schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:03:
[...]

@TheFes

Hmmm dit is toch niet helemaal de oplossing. Het licht gaat nu bij motion en als het licht op 100% staat niet meer terug naar 50%. Alleen als ik nu de lampen uitzet en de volgende keer weer de kamer inloop gaat het licht niet meer aan omdat ondanks dat het licht uitstaat het nog steeds die brightness waarde heeft. Is de makkelijkste oplossing nu een tweede automatisering maken met if state is off als conditie?
Wat is nu precies de code die je hebt? Want deze code heeft wel de not er in, die had je toch niet meer?

En wat wil je nu precies bereiken?

Als er beweging is moet de lamp op brightness 150 aan gaan begrijp ik, maar als je hem op 100% gezet hebt moet hij daar wel op blijven?

De or condition van @Septillion zou daarvoor kunnen werken, ik zou er alleen zelf een state condition voor gebruiken in plaats van een device condtion

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition: or
conditions:
  - condition: state
    state: 'off'
    below: '254'

[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 11-12-2020 13:16 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 13:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb mijn bewegingsmelder als volgt ingeregeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: 'GANG: Bewegingsmelder'
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.fibaro_system_fgms001_zw5_motion_sensor_sensor
condition:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgms001_zw5_motion_sensor_luminance
    below: '6'
action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.gang_beneden
    data_template:
      brightness_pct: >-
        {% if now().hour >= 16 %} {% if now().hour <22 %} 100 {% else %} 20 {%
        endif %} {% else %} 20 {% endif %}
  - delay: '00:04:00'
  - service: light.turn_off
    data: {}

Dus als de helderheid in de gang onder de 6 lumen is dan mag de lamp aan, tussen 16 uur en 22 uur gaan de lampen voluit aan, en anders op 20% helderheid. En na 4 minuten gaat de lamp weer uit.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
CAP-Team schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:27:
Ik heb mijn bewegingsmelder als volgt ingeregeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: 'GANG: Bewegingsmelder'
trigger:
    entity_id: binary_sensor.fibaro_system_fgms001_zw5_motion_sensor_sensor
condition:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgms001_zw5_motion_sensor_luminance
    below: '6'
action:
    data_template:
      brightness_pct: >-
        {% if now().hour >= 16 %} {% if now().hour <22 %} 100 {% else %} 20 {%
        endif %} {% else %} 20 {% endif %}
  - delay: '00:04:00'
  - service: light.turn_off
    data: {}

Dus als de helderheid in de gang onder de 6 lumen is dan mag de lamp aan, tussen 16 uur en 22 uur gaan de lampen voluit aan, en anders op 20% helderheid. En na 4 minuten gaat de lamp weer uit.
toon volledige bericht
Zou je mode: single niet beter op mode: restart zetten?
Dan start de automation opnieuw als er binnen de 4 minuten opnieuw beweging is. Mocht je 5 minuten in de gang bezig zijn, gaat de lamp met je huidige automation na 4 minuten gewoon uit.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Dat klopt :o
Meteen aangepast d:)b

[ Voor 58% gewijzigd door CAP-Team op 11-12-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-07 22:06
Ik ben me aan het oriënteren op een zone thermostaat met radiator thermostaten.
Ik kom er al flink wat tegen: TADO, Nest, honywell en nog een paar.

ik draai nu HA op een pi3 maar wil er niet afhankelijk van worden. Mijn lampen werken ook nog met de normale knoppen mocht de pi uitvallen. Dit wil ik ook met de thermostaat.
Ik heb een atag i28ec welke opentherm ondersteund,met een atag one thermostaat.

Ik wil:
geen abbonoment
makkelijke intergratie in HA
Per kamer alles in kunnen stellen.
Thermostaat en 6 radiatoren

Ik lees veel over TADO maar die heeft enkele dingen in een abbo zitten zoals geofencing en raam open dicht. Aangezien ik raam sensoren heb hangen kan dit via HA geregeld kunnen worden.

Welk merk/serie kan ik het beste pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Langerakpc Met Tado kun je dit ook via HA regelen. De logica voor aanwezigheid en open ramen regel je in HA en op basis van automations stuur je vervolgens je Tado ruimtes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-07 22:06
JBS schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:38:
@Langerakpc Met Tado kun je dit ook via HA regelen. De logica voor aanwezigheid en open ramen regel je in HA en op basis van automations stuur je vervolgens je Tado ruimtes aan.
Dan kan ik het beste deze dus kopen?
https://www.tink.nl/tado-...h4n9dzsNvAKAaAqRcEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:52
Ik ben druk bezig met het renoveren van een 90 jaar oud huis. Ik heb het helemaal gestript en alle installaties worden vernieuwd en het wordt helemaal geïsoleerd. De groepenkast is nieuw en nu kom ik toe aan de opzet of indeling van het nieuwe elektra zoals licht- en schakelpunten. Door dit topic is nu mijn interesse voor Home Assistant gewekt en heb ik een aantal basale vragen:
  • Bedrade schakelaars zijn overbodig of zelfs onwenselijk lijkt mij. Kan ik alle lichtpunten direct aansluiten op een nul- en fasedraad? Bijna alle binnenwanden zijn nieuw en dit maakt aanleg een stuk makkelijker en bovendien meer flexibel;
  • Is het aan te raden om een aantal lichtpunten 'traditioneel' uit te voeren met bedrade schakelaars die ook werken als Home Assistant om wat voor reden dan ook dienst weigert?
Ben ik nog iets vergeten dat ik zeker moet weten? Alvast dank.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
factor15 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:46:
Ik ben druk bezig met het renoveren van een 90 jaar oud huis. Ik heb het helemaal gestript en alle installaties worden vernieuwd en het wordt helemaal geïsoleerd. De groepenkast is nieuw en nu kom ik toe aan de opzet of indeling van het nieuwe elektra zoals licht- en schakelpunten. Door dit topic is nu mijn interesse voor Home Assistant gewekt en heb ik een aantal basale vragen:
  • Bedrade schakelaars zijn overbodig of zelfs onwenselijk lijkt mij. Kan ik alle lichtpunten direct aansluiten op een nul- en fasedraad? Bijna alle binnenwanden zijn nieuw en dit maakt aanleg een stuk makkelijker en bovendien meer flexibel;
  • Is het aan te raden om een aantal lichtpunten 'traditioneel' uit te voeren met bedrade schakelaars die ook werken als Home Assistant om wat voor reden dan ook dienst weigert?
Bedrade schakelaars zijn niet per definitie overbodig. Je wilt bij het uitvallen van HA een fallback hebben. Dus in je plan moet je uitgaan van scenario's. Hoe bedien ik de lampen bij het uitvallen van HA. Zelf hanteer ik de volgorde voor cruciale zaken (zoals lampen):

HA
Wanneer HA niet werkt: app (hetzij Google of in het geval van mijn lampen IKEA)
Wanneer dat niet werkt: afstandsbedieningen die ook buiten de app werken
Wanneer dat niet werkt: handmatig schakelen.

Dit alles om niet door spielerei in het donker te komen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
JayOne schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:52:
[...]

Bedrade schakelaars zijn niet per definitie overbodig. Je wilt bij het uitvallen van HA een fallback hebben. Dus in je plan moet je uitgaan van scenario's. Hoe bedien ik de lampen bij het uitvallen van HA. Zelf hanteer ik de volgorde voor cruciale zaken (zoals lampen):

HA
Wanneer HA niet werkt: app (hetzij Google of in het geval van mijn lampen IKEA)
Wanneer dat niet werkt: afstandsbedieningen die ook buiten de app werken
Wanneer dat niet werkt: handmatig schakelen.

Dit alles om niet door spielerei in het donker te komen zitten.
Zoiets zal natuurlijk precies gebeuren als ik een keer 2 weken voor werk op reis ben en mijn vriendin alleen thuis is. Maar, kan het handmatig schakelen je systeem in de war brengen doordat mijn vriendin bijvoorbeeld de lichtpunten uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-07 21:12
Check even of je radiatorknoppen en CV compatibel zijn voordat je deze set aanschaft. Verder heb je hier inderdaad alles in zitten wat je nodig hebt. Ik heb ook Tado en heb alle functionaliteiten van Tado in HA ingebouwd, op een iets getweakte manier. Zo geeft Tado altijd een melding als je het huis verlaat, en heb ik dat in HA afgevangen om dat alleen te doen als de verwarming daadwerkelijk aan het verwarmen is. Het abbo is dan overbodig zoals gezegd door @JBS, je krijgt alle data ook door in HA (en niet geheel onbelangrijk, ook even snel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 09-07 10:07
factor15 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:58:
[...]

Zoiets zal natuurlijk precies gebeuren als ik een keer 2 weken voor werk op reis ben en mijn vriendin alleen thuis is. Maar, kan het handmatig schakelen je systeem in de war brengen doordat mijn vriendin bijvoorbeeld de lichtpunten uitschakelt?
Ik heb hier persoonlijk wel ervaring mee en heb de fysieke schakelaars onklaar gemaakt. Ik had regelmatig gasten die dan het licht in het toilet uitzetten. Vervolgens was mijn netwerk een paar uur lang in de war en deed bijvoorbeeld het licht in de douche het een tijdje niet. Ik heb 47 Zigbee apparaten op een Conbee II stick, dus ik weet niet of de complexiteit (aantal nodes) van het netwerk nog meespeelt hierin. Maar sinds dat ik de schakelaars onklaar heb gemaakt, heb ik geen problemen meer met stabiliteit van het netwerk.

Als backup zou je nog kunnen overwegen om Shelly relais in je muur in te bouwen. Primair schakel je dan met Zigbee, maar mocht je Zigbee netwerk plat liggen dan kun je nog overstappen op 'fysiek' schakelen met shelly via wifi.

[ Voor 5% gewijzigd door peetgate op 11-12-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 19:29
...
...
Ik zou schakelaars altijd behouden. En eerder in de inbouwdoos van de schakelaar willen automatiseren dan het lichtpunt zelf. Als je nog moet aanleggen zorg dan 1) voor voldoende diepe inbouwdozen. 50mm+ en 2) voor een bruine fasedraad en een blauwe nuldraad achter de schakelaar. Dan heb je vrijheid in schakelkeuzes. Zwave, Zigbee, Wifi. Je kunt de schakelaar (al dan niet puls) dan ook gebruiken voor andere automatiseringen binnen HA.

JorisS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 22:24
Mijn hele domotica systeem heb ik voorzien van Z-Wave en achter elke schakelaar zit een z-wave module mocht mijn systeem spanningsloos zijn kan ik altijd de schakelaars op een normale manier kan bedienen.
Ook ziet het systeem de status van de schakelaar en acteert de automation scene / rule welke status de schakelaar en of licht heeft en kan daar op acteren zoals je wilt.
En inderdaad als je kan gelijke de diepe inbouw dozen gebruiken en fase en nul laten mee trekken dan kun je alle kanten op. Dit heb ik pas geleden met onze uitbouw ook mee laten nemen

[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 11-12-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:43
Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning. Nu wil ik deze natuurlijk ook slim gaan maken.

Ondertussen zijn we op het punt beland dat we bezig zijn met een keuken en ik zou ook graag de oven etc slim willen maken.

In de offerte staat nu Siemens met Home Connect. Volgens de integraties is er een plug-in voor, maar zijn er mensen die dit werkend hebben? Ik betaal liever iets meer voor iets wat werkt, dan dat ik straks net niets heb.

En zijn deze mensen ook bereid om wat screenshots te delen? Eventueel via DM :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@factor15 Wel of niet fysiek schakelen blijft een keuze met voor en nadelen. Zelf heb ik nu meerdere lampen die ik nooit meer fysiek schakel, zonder problemen tenzij ik ze zelf veroorzaak. Zolang je hardware stabiel is (bijvoorbeeld geen SD-kaart gebruiken voor HA) dan is HA dat tegenwoordig ook. Zou ik wel auto updates uitzetten want soms zit er wel eens een maandag morgen x.0 versie van HA (ook al gaat dat de laatste tijd wel goed) o een plugin bij. Een update zou ik dus afraden als je 5 minuten later op het vliegtuig stapt :+

Maar als je voor bedrade schakelaars (of eigenlijk, directe controle over het lichtpunt) gaat, zorg dan dat dit als extra werkt en niet op een manier dat je er dan smart niets meer mee kan. In praktijk komt dit dus neer dat de schakelaar nooit meer direct het lichtpunt schakelt maar altijd via een sub device dat alsnog, zonder tussenkomst van HA, de lamp kan schakelen. Nadeel is dat dit nog steeds de zwakste schakel is (gaat dat onderuit is de lamp alsnog onbestuurbaar) maar de kans is kleiner en bepekter. En dan kom jij (en vrouw en vrienden) in het dagelijkse gebruik niet tegen het probleem dat iets uit-uit staat en niet vanuit HA te bedienen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:48
Toppe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:10:
Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning. Nu wil ik deze natuurlijk ook slim gaan maken.

Ondertussen zijn we op het punt beland dat we bezig zijn met een keuken en ik zou ook graag de oven etc slim willen maken.

In de offerte staat nu Siemens met Home Connect. Volgens de integraties is er een plug-in voor, maar zijn er mensen die dit werkend hebben? Ik betaal liever iets meer voor iets wat werkt, dan dat ik straks net niets heb.

En zijn deze mensen ook bereid om wat screenshots te delen? Eventueel via DM :)
Ik zal eens voor je kijken. Heb thuis ook Siemens Home Connect, maar heb het na oplevering vorig jaar al snel opgegeven omdat je het via WPS moet instellen. Ubiqutiy ondersteunt dat niet vanwege de grote beveiligingsrisico's die aan WPS kleven. Zie nu dat het ook mogelijk moet zijn om het zonder WPS in te stellen, maar dat heb ik nog niet gevonden. Zal dit weekend eens kijken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58
Ik zou altijd gaan voor bedrade schakelaars, met Zwave er achter. Om een aantal redenen:

1. Als HA uitvalt kan je altijd nog je lampen bedienen
2. Vrienden/familie/oppas/etc die hoeven wmb home automation niet te 'snappen' om het huis te gebruiken. In principe gaat het met bewegingssensor wel vanzelf, maar dat werkt niet in elke ruimte natuurlijk.
3. Wat als je in de toekomst je huis gaat verkopen? Succes daarmee als er geen schakelaars in zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:46:
[...]

Mijn advies: installeer Home-Assistant OS in een virtual machine. Eenvoudig up to date te houden en met alle handigheden van HA.
Ik heb nu de virtual machine manager op mijn Syno draaien. Maar vanaf daar wordt het me onduidelijk. Hoe nu verder? Eerst Debian inbstalleren? Maar hoe installeer je dan HAS daar op Of moet er nog wat anders?

Ik begrijp niet echt waarom dit een voordeel zou zijn.
De situatie Syno->Docker->Has wordt niet ondersteund.
Maar Syno->Vm->Debian->Docker->Has wordt wel ondersteund omdat dat stabieler zou zijn. Volgens mij is het op zijn minst veel gecompliceerder

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@kepler Met punt 1 en 3 ben ik het eens. 2 is een drogreden. Dat hangt volledig af hoe je automatiseert. Of je het nu "direct" gekoppeld houdt of alleen via een omweg, je kan altijd (of juist niet :p) voldoen aan het verwachtingspatroon de gemiddelde bezoeker heeft van de schakelaar.

Sommige zijn van mening dat een schakelaar geen plaats heeft in een smart huis maar daar ben ik het niet mee eens. Maar ik heb hier in alle hoofdruimtes nergens meer een schakelaar die alleen een lampje aan doet. Deze bedient de ruimte (soms ook geluid of temperatuur). Maar het voldoet daarmee wel aan het eerste verwachtingspatroon dat de schakelaar het lichter of donkerder maakt. Voor dagelijkse taken je telefoon uit je zak moeten halen vind ik dan juist weer niet slim :+ Dat het ook met je telefoon kan is wel handig voor de ongebruikelijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Ik heb een aantal Hue motion sensoren gekocht en ipv de philips app wil ik deze via HA gaan gebruiken omdat wat ik wil zeker niet in Hue app kan, maar in HA mis ik coding skills.

Ik wil het volgende:
Opstelling:
- sensor kant van overloop die de trap kan zien
- sensor andere kant overloop die rest van de ruimte kan zien

Scenario: (voor beide sensoren (kunnen ze samenwerken?))
- Licht moet aan op instelling x wanneer tussen 08:00 en 18:00 lux waarde x is bij beweging voor 5 minuten (en bij aanhoudende beweging aan blijven)
- Licht moet aan op instelling x wanneer tussen 18:00 en 23:00 beweging gedetecteerd wordt voor 5 minuten (en bij aanhoudende beweging aan blijven)
- licht moet aan op instelling x wanneer tussen 23:00 en 08:00 beweging gedetecteerd wordt voor 5 minuten
- Sensoren moeten niks overnemen wanneer er handmatig een scene is gekozen
- Sensoren moeten niks overnemen wanneer er handmatig een scene is gekozen nadat hij dmv lux of beweging aan is gegaan.

Maar om simpel te beginnen eerste proberen lampen aan te krijgen middels de automation functie, maar die werkt dus al niet. Vraag is waarom :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1607701651725'
  alias: Motion Overloop Lights ON
  trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy
    domain: binary_sensor
  condition:
  - condition: time
    after:  16:00
    before: 08:00
  action:
  - domain: light
    entity_id: light.hue_ambiance_overloop
    device_id: f986562a69fc421c50f1e20e52542417
    type: turn_on
    brightness_pct: 15
  - domain: light
    entity_id: light.hue_plafond_overloop
    device_id: eddd48b2986755d3db444fc29236e9d9
    type: turn_on
    brightness_pct: 15
  mode: restart

Nb. wat is het veschil tussen de
binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy en de
binary_sensor.philips_sml001_581e6708_on_off ?
Batt, temp en lux spreken voor zich. Wanneer ik zwaai naar de sensor zie ik occupancy triggeren, dus die heb ik gebruik.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
Bedankt iedereen, goede feed-back waar ik veel mee kan en oplossingen waar ik zelf niet aan had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:07
Deze conditie zal nooit true zijn om te beginnen, hoe kan een tijdstip nou tegelijkertijd vóór 8 uur 's ochtends zijn en ná 4 uur 's middags?
water_escape schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:58:
YAML:
1
2
3
4
  condition:
  - condition: time
    after:  16:00
    before: 08:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 11-07 18:23
BounceCloud schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:29:
[...]

Ik zal eens voor je kijken. Heb thuis ook Siemens Home Connect, maar heb het na oplevering vorig jaar al snel opgegeven omdat je het via WPS moet instellen. Ubiqutiy ondersteunt dat niet vanwege de grote beveiligingsrisico's die aan WPS kleven. Zie nu dat het ook mogelijk moet zijn om het zonder WPS in te stellen, maar dat heb ik nog niet gevonden. Zal dit weekend eens kijken :-)
@BounceCloud Het is mij wel gelukt om ze op WiFi aan te sluiten, ook op mijn Ubiquity WiFi. Misschien een keer opnieuw proberen? 😀

@Tobbe Ik heb wel Siemens Home Connect maar (nog) niet in HA gegooid. Ik heb er de meerwaarde nog niet voor verzonnen. Over het algemeen, houd er rekening mee dat je "Start op Afstand" op de oven zelf moet aanzetten voordat je het in de App kan doen (en dus 99,99% zeker ook met HA). De Start op Afstand blijft maar 30 minuten actief. Verder is het wel top dat hij altijd zijn tijd gesynct heeft, ik heb EINDELIJK 2 klokken die gelijk lopen! (Oven en Stoom oven) _/-\o_

Ik weet dat dit niet je vraag is, maar wellicht handig om te weten.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
@water_escape Dit is de automation welke ik gebruik. Je kunt meerdere triggers toevoegen, dus beide sensoren als je wilt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - alias: Turn on hallway light when there is movement
    initial_state: on
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.motion_gang_occupancy
    condition:
        entity_id: sensor.motion_gang_illuminance
        below: 20
    action:
      data_template:
        entity_id: light.gang
        color_temp: 370
        brightness: >-
          {% if now().hour < 6 %}
          {{ 6 }}
          {% elif now().hour < 9 %}
          {{ (((now().hour*60 + now().minute) * (46/45)) - 360 ) | round(0) }}
          {% elif now().hour < 20 %}
          {{ 192 }}
          {% else %}
          {{ ((((now().hour*60 + now().minute) * -(184/119)) + 2233.0084)/2 ) | round(0) }}
          {% endif %}

Ik gebruik zelf een timer die de tijd herstart bij nieuwe beweging. Dus een 2e automation die de timer start en een 3e automation die de lampen uitzet als de timer verlopen is.

Dit staat vrij goed beschreven hier: https://www.home-assistan...tes_when_motion_detected/

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RandyLemaire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:30:
Deze conditie zal nooit true zijn om te beginnen, hoe kan een tijdstip nou tegelijkertijd vóór 8 uur 's ochtends zijn en ná 4 uur 's middags?

[...]
Is dit niet van 16:00 tot 08:00 ? Hoe stel ik hem dan in dat hij de hele nacht doorgaat?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
Ortep schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:34:
[...]

Ik heb nu de virtual machine manager op mijn Syno draaien. Maar vanaf daar wordt het me onduidelijk. Hoe nu verder? Eerst Debian inbstalleren? Maar hoe installeer je dan HAS daar op Of moet er nog wat anders?
Ik ben niet bekend met VMM en/of Syno. In mijn reply ging het ook over een NUC.
Wat ik persoonlijk zou doen op een NUC:

- ubuntu op de NUC met VirtualBox.
- In VirtualBox een machine installeren met Home-Assistant OS

Ik heb even gezocht en het lijkt er op dat de eerste hits via je favoriete zoekmachine al oplossingen laten zien.
Ik begrijp niet echt waarom dit een voordeel zou zijn.
De situatie Syno->Docker->Has wordt niet ondersteund.
Maar Syno->Vm->Debian->Docker->Has wordt wel ondersteund omdat dat stabieler zou zijn. Volgens mij is het op zijn minst veel gecompliceerder
Een van de voorbeelden laat zien dat HAS bv in de docker gedraaid kan worden.

Je laatste optie zou ik ook niet snel kiezen, is inderdaad gecompliceerd.

Het voordeel is veelal vrijheid: je hoeft niet een volledig systeem aan HA toe te wijden maar kan er nog andere items op draaien, je bent er nog helemaal vrij in. Een ander groot voordeel in mijn optiek is dat het vaak eenvoudig is om volledig werkende backups te maken (volledige container of VM), een 'stok achter de deur' voor falende updates (zie backups) en modulair beheer van de diverse projecten (kan HA machine gewoon afsluiten of van ethernet afkoppelen met 2 clicks terwijl de rest doordraait).

Maar initieel is het iets lastiger om alles 'op te zetten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:08:
[...]

Ik ben niet bekend met VMM en/of Syno. In mijn reply ging het ook over een NUC.
Wat ik persoonlijk zou doen op een NUC:

- ubuntu op de NUC met VirtualBox.
- In VirtualBox een machine installeren met Home-Automation OS
Dat is dus volgens de regels een niet ondersteunde variant. Het mag uitsluitend op Debian 10.
Of start je die VB op vanuit Ubuntu en daar die je dan weer Debian in? En daar dan weer HAS in? Want dan mag het weer wel.
Ik heb even gezocht en het lijkt er op dat de eerste hits via je favoriete zoekmachine al oplossingen laten zien.
]

Een van de voorbeelden laat zien dat HAS bv in de docker gedraaid kan worden.
Dat is dus een niet ondersteunde variant. Dat heb ik op dit moment draaien. Maar ze hebben actief de mogelijkheid tot updaten geblokkeerd
Je laatste optie zou ik ook niet snel kiezen, is inderdaad gecompliceerd.
Dat is dus een wel ondersteunde variant :?
Het voordeel is veelal vrijheid: je hoeft niet een volledig systeem aan HA toe te wijden maar kan er nog andere items op draaien, je bent er nog helemaal vrij in. Een ander groot voordeel in mijn optiek is dat het vaak eenvoudig is om volledig werkende backups te maken (volledige container of VM), een 'stok achter de deur' voor falende updates (zie backups) en modulair beheer van de diverse projecten (kan HA machine gewoon afsluiten of van ethernet afkoppelen met 2 clicks terwijl de rest doordraait).

Maar initieel is het iets lastiger om alles 'op te zetten'.
Ik draai dus alles op dockers juist om deze reden. Maar dat wordt dus sinds 2 weken actief tegenegewerkt.

Ik wilde dus naar de wel ondersteunde versie gaan. Ik heb hier wel een PI 3 liggen. Maar die wil ik nu juist niet gebruiken omdat dat in mijn ogen een instabile oplossing is. SD kaartjes die instorten of allerlei dingen met USB snoertjes aan elkaar koppelen en maar hopen dat SD schijf X met conversie kabel Y werkt met mijn versie van PI (Niet dus)

Op docker mag je niet draaien op een Syno volgens de regels. Maar op een VM op een Syno wel. Ik kan helaas wel veel mensen vinden die zeggen ohhh heel makkelijk, dat is zo eenvoudig en is heel stabiel. Ik kan alleen nergens vinden hoe ze dat dan doen.

Wat moet ik draaien in de VM? En wat moet daar bij op naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Waah schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:49:
[...]

Ik heb geprobeerd het in een docker te draaien.... Maar dat blijft te ingewikkeld voor mijn gelimiteerde linux kennis. Met docker zat ik te prutsen met het IP-adres wat niet goed doorkwam...

Niet vreemd, want het draait in een docker, wat vervolgens weer in debian draait, wat weer in Proxmox draait :+
Nee dan ben ik snel de weg kwijt 8)7 als er iets niet werkt in de keten

Zou eerst de DSMR data via MQTT sturen naar HA, maar dat kreeg ik maar niet goed aan de praat. Met de dsmr-integratie hoefde ik enkel wat MQTT dingetjes aan te vinken in DSMR en vervolgens 2 regels YAML in HA te zetten. _/-\o_

Die Omnik data logger heb ik momenteel op mijn Synology draaien trouwens, dus zal kijken of ik die correct in mijn Debian VM krijg. Het is me eerder gelukt dus wat dat betreft moet dat ook nu lukken. Maar ik mis gewoon een grafische weergave van mappen/structuren in de standaard linux. :+ En als je er bijna nooit mee werkt leer je ook niet de syntax van Linux.

Met docker liep ik daar ook tegenaan. Leuk, ik heb een docker draaien!.... Hoe kan ik nu IN die docker? Dat legt bijna niemand uit, want dat is blijkbaar zulke basiskennis... Men legt uit hoe het geinstalleerd moet en dan is het klaar... Maar het is nooit direct klaar O-)

Uiteindelijk wel gevonden ergens in een guide, maar vraag me nu een paar dagen later niet wat die code ook alweer was :X
toon volledige bericht
beetje offtopic .
Om in een container te komen kun je ‘ docker exec -it <mycontainer> bash’ gebruiken.

De essentie van docker is juist dat alleen de application met de nodige libraries draait in de container en dat je juist niets hoeft aan te passen in de container zelf.

Ik kan je aanraden docker-compose te gebruiken icm Portainer. Dat maakt het geheel al een stuk makkelijk.
Verder is het een kwestie van leren en begrijpen en dat is het niet zo moeilijk hoor.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Thanks. Maar hij triggerd helemaal niks vooralsnog. Zie ik iets compleet over het hoofd?
daxy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:41:
@water_escape Dit is de automation welke ik gebruik. Je kunt meerdere triggers toevoegen, dus beide sensoren als je wilt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - alias: Turn on hallway light when there is movement
    initial_state: on
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.motion_gang_occupancy
    condition:
        entity_id: sensor.motion_gang_illuminance
        below: 20
    action:
      data_template:
        entity_id: light.gang
        color_temp: 370
        brightness: >-
          {% if now().hour < 6 %}
          {{ 6 }}
          {% elif now().hour < 9 %}
          {{ (((now().hour*60 + now().minute) * (46/45)) - 360 ) | round(0) }}
          {% elif now().hour < 20 %}
          {{ 192 }}
          {% else %}
          {{ ((((now().hour*60 + now().minute) * -(184/119)) + 2233.0084)/2 ) | round(0) }}
          {% endif %}

Ik gebruik zelf een timer die de tijd herstart bij nieuwe beweging. Dus een 2e automation die de timer start en een 3e automation die de lampen uitzet als de timer verlopen is.

Dit staat vrij goed beschreven hier: https://www.home-assistan...tes_when_motion_detected/
toon volledige bericht

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:07
Nee, dus. HA denkt in 24-uursdagen, dus na 0:00 begint alles opnieuw.
Hoe stel ik hem dan in dat hij de hele nacht doorgaat?
Daar zijn meerdere manieren voor. Het meest simpele is het opsplitsen in twee verschillende OR-condities, zie het stukje over Sunrise/Sunset dat ongeveer hetzelfde "probleem" heeft:
https://www.home-assistan.../#sunsetsunrise-condition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
water_escape schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:28:
Thanks. Maar hij triggerd helemaal niks vooralsnog. Zie ik iets compleet over het hoofd?

[...]
Ik zou je tijd condities weghalen en dat dmv de te template (als in mijn voorbeeld) afvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Septillion schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:54:
@kepler Met punt 1 en 3 ben ik het eens. 2 is een drogreden. Dat hangt volledig af hoe je automatiseert. Of je het nu "direct" gekoppeld houdt of alleen via een omweg, je kan altijd (of juist niet :p) voldoen aan het verwachtingspatroon de gemiddelde bezoeker heeft van de schakelaar.

Sommige zijn van mening dat een schakelaar geen plaats heeft in een smart huis maar daar ben ik het niet mee eens. Maar ik heb hier in alle hoofdruimtes nergens meer een schakelaar die alleen een lampje aan doet. Deze bedient de ruimte (soms ook geluid of temperatuur). Maar het voldoet daarmee wel aan het eerste verwachtingspatroon dat de schakelaar het lichter of donkerder maakt. Voor dagelijkse taken je telefoon uit je zak moeten halen vind ik dan juist weer niet slim :+ Dat het ook met je telefoon kan is wel handig voor de ongebruikelijke situaties.
Ik bedoelde juist dat je bv een tablet hebt hangen in de huiskamer waarmee je het licht moet bedienen. Dat is leuk, maar iedereen die er niet woont heeft geen idee hoe het licht aan moet. Ik krijg dat echt niet uitgelegd aan m'n moeder/schoonmaker/oppas. Daarom dus altijd normale schakelaars bij ons. Volgens mij bedoelen we hetzelfde :D

Het huis moet voor iedereen op een normale manier te bedienen zijn als dat gewenst is. HA zal bij ons altijd een toevoeging zijn en (bijna) nooit een vervanging, iig niet voor zaken zoals licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 09:54

TWKterry

Master Mariner

@Ortep
Ortep schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:20:
[...]

Op docker mag je niet draaien op een Syno volgens de regels. Maar op een VM op een Syno wel. Ik kan helaas wel veel mensen vinden die zeggen ohhh heel makkelijk, dat is zo eenvoudig en is heel stabiel. Ik kan alleen nergens vinden hoe ze dat dan doen.

Ik heb een VM draaien op mijn Synology volgens deze methode, nog geen USB sticks aangesloten maar HA draait prima.
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Ik draai dus nu de volledige Home-Assistant met HASSOS, Supervisor en add-ons.

[ Voor 6% gewijzigd door TWKterry op 11-12-2020 19:25 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 08:46
Is er aan de Google assistant kant iets veranderd of aan de Hass?

Eerst kon ik zeggen: ok Google keuken 80 en gingen alle lampen in groep Keuken naar 80%

Echter krijg ik nu terug in de trant van “deze thermostaat is nog niet bekend”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:58

Quad

Doof

Zorg schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:43:
[...]

Ik had ook wat moeite met het krijgen van een API key, uiteindelijk gewoon op localhost gezet en timing gelijk gezet aan die van phoscon als je de API open zet (60 seconden dacht ik)
Helaas werkt het niet.
Vanuit de addon logging kan ik de API key ook wel halen volgens mij, maar zelfs als ik die erin zet krijg ik die melding.
Ik word er zelf een beetje gaar van.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ortep schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:20:
[...]

Dat is dus volgens de regels een niet ondersteunde variant. Het mag uitsluitend op Debian 10.
Of start je die VB op vanuit Ubuntu en daar die je dan weer Debian in? En daar dan weer HAS in? Want dan mag het weer wel.
Mijn 'NUC' suggestie wordt zover ik weet ondersteund. Het maakt immers niet uit op welk OS VirtualBox draait [wat speciale uitzondering daargelaten] zolang the maar een x86_64 platform is. Bovendien is er zelfs een dedicated image voor NUC's. Ik heb bv een HA test omgeving in VirtualBox op Ubuntu draaien.
Wellicht zijn de Syno's ook 'gewoon' x86_64?
[...]

Dat is dus een niet ondersteunde variant. Dat heb ik op dit moment draaien. Maar ze hebben actief de mogelijkheid tot updaten geblokkeerd
Ai, dat is vervelend.
Het klinkt wel vreemd; de documentation geeft het namelijk aan als installatie optie voor diverse OS-en zoals Windows, MacOS, Linux, RaspberryOS en SYNOLOGY NAS. Maar wellicht niet het 'platform' dat jij hebt? (ben niet bekent met NAS-en)
[...]

Dat is dus een wel ondersteunde variant :?
Ik ben er van overtuigd dat "alle" docker varianten 'ondersteunt' zijn voor HA Core, zie de documentation.
[...]

Ik wilde dus naar de wel ondersteunde versie gaan. Ik heb hier wel een PI 3 liggen. Maar die wil ik nu juist niet gebruiken omdat dat in mijn ogen een instabile oplossing is. SD kaartjes die instorten of allerlei dingen met USB snoertjes aan elkaar koppelen en maar hopen dat SD schijf X met conversie kabel Y werkt met mijn versie van PI (Niet dus)
Ik heb zelf diverse PI's draaien waarvan sommigen zelfs best intensieve DB's draaien. Ik heb zelf nog geen probleem met de SD kaarten gehad. Ik zorg wel dat er zo min mogelijk naar de kaart wordt geschreven en vervang ze preventief iedere 18 maanden. Dit is meer om 'downtime' [het zijn maar hobby-bob dingen maar doet stiekem toch zeer] te voorkomen en mezelf te dwingen een backup strategy te hebben zodat ik ze ook daadwerkelijk op een andere kaart kan terugzetten.

"mogen" en "volgens de regels" klinkt wat vreemd, wellicht worden zaken niet ondersteunt maar je kan er mee doen en laten wat je wilt, Je kunt een docker draaien waar je wilt. Blokkeren ze updates? Dan update je toch niet; upgrade je de docker image and restore je je backup in de nieuwe image... er zijn vele wegen naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:45:

Ik ben er van overtuigd dat "alle" docker varianten 'ondersteunt' zijn voor HA Core, zie de documentation.
[...]
"mogen" en "volgens de regels" klinkt wat vreemd, wellicht worden zaken niet ondersteunt maar je kan er mee doen en laten wat je wilt, Je kunt een docker draaien waar je wilt. Blokkeren ze updates? Dan update je toch niet; upgrade je de docker image and restore je je backup in de nieuwe image... er zijn vele wegen naar Rome.
Ik kan de Docker wel draaien, Ik heb bergen dignen in een container draaien. En er is niets wat aan niet werkt. Has is de enige uitzondering. Zodra HAS er achter komt dat je niet op de juiste versie draait is daarna de update onmogelijk geworden. Geloof me, ik ben er keihard tegen aan gelopen.

Dit gebeurt er:

https://community.home-as...ative-package/125559/1221

En het gaat dus om de versie van docker en de supervisor weiger een update. Er zijn mensen omheen aan het werken. Maar er zijn weer dev's die dat weer proberen te voorkomen.
Misschien gaat het nog een tijdje goed. Maar je kan er op wachten dat het echt stopt.

Als je diep in de docs graaft vindt je dat je eigenlijk alleen op een PI of op Debian 10 mag draaien. En op die laatste mag dan zelfs niets extra's worden geplaatst.

Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk wel 20 andere manieren zijn om het draaiende te krijgen. Maar die worden blijkbaar zo nu en dan afgeschoten.
Het commentaar van de devs is dat ze niet alles kunnen onderhouden (Begrijpelijk) En dat ze dus gaan verhinderen dat het op niet standaard, door hen zelf geteste manieren, gaat draaien.
Ze willen dat het altijd werkt zoals beschreven. Daar kan ik best inkomen, maar op dit moment komt het er op neer dat 90% van de synology wereld wordt afgeschreven Want alleen de paar machines die een VM kunnen draaien werken dan nog. Of je kiest een PI met van alles aan touwtjes en kabeltjes er omheen. Of je kiest een nuc (ouch wat zijn die duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
daxy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:30:
[...]

@BounceCloud Het is mij wel gelukt om ze op WiFi aan te sluiten, ook op mijn Ubiquity WiFi. Misschien een keer opnieuw proberen? 😀

@Tobbe Ik heb wel Siemens Home Connect maar (nog) niet in HA gegooid. Ik heb er de meerwaarde nog niet voor verzonnen. Over het algemeen, houd er rekening mee dat je "Start op Afstand" op de oven zelf moet aanzetten voordat je het in de App kan doen (en dus 99,99% zeker ook met HA). De Start op Afstand blijft maar 30 minuten actief. Verder is het wel top dat hij altijd zijn tijd gesynct heeft, ik heb EINDELIJK 2 klokken die gelijk lopen! (Oven en Stoom oven) _/-\o_

Ik weet dat dit niet je vraag is, maar wellicht handig om te weten.
Hmm, dat je dan eerst start op afstand moet aanzetten wat maar een half uur actief is: drama. Waarom?

Wellicht nog eens kijken bij het Siemens huis in Hoofddorp :)

@BounceCloud ik ben benieuwd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
Toppe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:26:
[...]

Hmm, dat je dan eerst start op afstand moet aanzetten wat maar een half uur actief is: drama. Waarom?

Wellicht nog eens kijken bij het Siemens huis in Hoofddorp :)

@BounceCloud ik ben benieuwd :+
Ik kan niet spreken voor Siemens, maar bij Bosch (zelfde home connect) is dat niet het geval. Ik heb een automation in HA die elke nacht de vaatwasser aanzet (door de weeks om 04:30 en in het weekend om 07:30, 2-2.5 uur later is hij dan klaar). Ik moet alleen 's avonds de vaatwasser aanzetten en starten op afstand te activeren (1 van de knopjes). Eerder deed ik dit elke avond ind e home connect app.

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de integratie in HA, ik gebruikte eerst een custom component en die vond ik eigenlijk beter werken voor de sensoren, alleen die kon geen programma starten. De ingebouwde integratie kan dat wel, maar die maakt weer voor elk programma (ook als je apparaat het programma niet ondersteund) een switch aan, maar er is geen sensor die het huidige programma aangeeft of delayed start geactveerd is. Voor het eerste heb ik een tempalte gemaakt, het 2e kan ik wel zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
golles schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:45:
[...]

Ik kan niet spreken voor Siemens, maar bij Bosch (zelfde home connect) is dat niet het geval. Ik heb een automation in HA die elke nacht de vaatwasser aanzet (door de weeks om 04:30 en in het weekend om 07:30, 2-2.5 uur later is hij dan klaar). Ik moet alleen 's avonds de vaatwasser aanzetten en starten op afstand te activeren (1 van de knopjes). Eerder deed ik dit elke avond ind e home connect app.

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de integratie in HA, ik gebruikte eerst een custom component en die vond ik eigenlijk beter werken voor de sensoren, alleen die kon geen programma starten. De ingebouwde integratie kan dat wel, maar die maakt weer voor elk programma (ook als je apparaat het programma niet ondersteund) een switch aan, maar er is geen sensor die het huidige programma aangeeft of delayed start geactveerd is. Voor het eerste heb ik een tempalte gemaakt, het 2e kan ik wel zonder.
Ik zal het (denk ik) niet zozeer gebruiken om dingen te starten maar zien of iets al klaar is. En dat je dan wat sensoren hebt is natuurlijk ideaal.

Wij zullen, voor zover nu besloten, een oven, combi en vaatwasser krijgen net Home Connect. Voor laatst genoemde is Miele ook nog een kans hebber omdat je daar ook geen wasmiddel hoeft toe te voegen én hij heeft een gemotoriseerde deur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-07 23:54
Hoi, ik kwam de Xiaomi Mi smart speaker tegen. Die werkt standaard met Google Home app, maar ik vraag me nu het volgende af:

Kan ik die speaker ook gebruiken icm home assistent. Bijvoorbeeld enerzijds de speaker (stand-alone) gebruiken om via Google Assistent muziek af te spreken via Spotify en anderzijds via spraak een groepje smart lampen aan/uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Ortep
Understood. Mijn opmerking was misschien niet zo duidelijk maar ik begrijp het als het op een bepaalde versie niet meer ondersteund wordt, Ik doelde op verschillende combinaties van OS en platform. Neemt niet weg dat ik niet wist van de beperking. Note dat ik alleen over Core sprak.

Anyway, ik ben het met je eens dat het een slechte ontwikkeling is. Heb zoiezo domoticz al draaien en was al aan het kijken of ik alles naar domoticz kan migreren... zal alleen maar eerder worden als ze zo doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:03
Wat betreft schakelaars: ik heb onlangs in de keuken een fysieke schakelaar vervangen door deze schakelaar:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.36f34c4dwLoguv

Dat werkt echt prima moet ik zeggen. Ik kan nu dus via zigbee mijn domme spotjes onder de keukenkastjes schakelen. Die knop werkt ook als er geen zigbee connectie is. De tweede knop schakelt niets fysieks maar die gebruik ik via home assistant om een hue lamp te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 00:33
Lekker dan.
ik draai home assistant op een buster image gemaakt door https://www.ztatz.nl/p1-monitor-download-202012/
Nu heb ik buster een update gegeven en nu lijkt het erop dat de docker container niet meer wil opstarten. :(
Iemand een idee voordat ik de boel er wee opnieuw opzet?
Als ik de container opnieuw wil opstarten via putty krijg ik de melding dat ik geen toegang krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 15:38

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@maart84, gebruik je een Zigbee Hub voor dit schakelaar of gaat het via een Zigbee coordinator zoals Conbee of CC2531 USB dongle?

Ik ben opzoek naar een Zigbee oplossing, op dit moment heb ik een 3 voudige Tuya schakelaar i.c.m. een WCD, dit had ik al voordat ik HA had en het werkte redelijk, echter ik merk dat het via HA toch af en toe hapert en weigert te werken. Ik heb diverse Tuya integraties zoals LocalTuya en Tuya Custom gebruikt en probleem blijft aanhouden, dit heb ik met alle Tuya schakerlaars en stopcontacten, enige wat goed werkt zijn de zonwering, rolluik en Zemismart gordijnen, de rest is echt lastig om het goed te laten werken.

Daarom ben ik begonnen langzaam overstappen te naar Zigbee, en dit werkt erg goed, vooral i.c.m. Node Red, zo heb ik bijvoorbeeld een Ikea On/Off schakelaar voorzien van 2 draden vanuit interne schakelaar en aangesloten op mijn oude video deurbel, hiermee kan ik mijn voordeur camera casten op twee nest hub's. Een camera cast ik zelfs via een Hue outdoor motion sensor naar een nest hub, tot nu toe lijkt alles goed betrouwbaar te werken.

Tuya schakelaar die ik op dit moment gebruik is dit model:
https://www.aliexpress.com/item/33039474452.html

Ik kan helaas geen Zigbee versie van deze schakelaar vinden, dus ik moet een andere oplossing zoeken maar die WCD is wel een must. Als iemand een tip heeft, zou erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik gebruik nu een CC2531. Maar ik heb er nog niet veel aan gekoppeld. Maar voor die paar dollar wilde ik er wel wat mee experimenteren. Als je meer apparaten hebt schijn je wat betere sticks te kunnen kopen.
Je hebt ook ZigBee relais, of ZigBee switch modules die je in je inbouwdoos achter een domme WCD zou kunnen plaatsen maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik gebruik Conbee 2 stick via ZHA @maart84 , ik heb wel diepe inbouwdozen, maar wij willen (vooral mijn wederhelft) fysieke schakelaars, omdat het hier om woonkamer en keuken verlichting gaat.
Mocht er iets niet via systeem werken dan heb je nog steeds fysieke schakelaars.

Er is wel wat te vinden die in de buurt komt maar allemaal oplossingen zonder WCD, ik kijk meestal op https://zigbee.blakadder.com/ lijst klopt aardig, maar soms ook weer niet, ik heb extenders gekocht om te testen en het was niet gemeld als compatible with conbee en ZHA maar het werk te wel, dit heb ik gemeld en is nu opgenomen in de lijst.

Als ik WCD optie opgeef ga ik voor dit oplossing: https://www.aliexpress.com/item/32918552579.html i.c.m. https://www.aliexpress.com/item/1684198410.html dan heb ik weer een extra schakelaar. Maar het staat niet als compatible met ZHA, dus vraag is wil ik +/- €60 uitgeven om te kijken of het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Reptile-X schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:15:
Ik gebruik Conbee 2 stick via ZHA @maart84 , ik heb wel diepe inbouwdozen, maar wij willen (vooral mijn wederhelft) fysieke schakelaars, omdat het hier om woonkamer en keuken verlichting gaat.
Mocht er iets niet via systeem werken dan heb je nog steeds fysieke schakelaars.

Er is wel wat te vinden die in de buurt komt maar allemaal oplossingen zonder WCD, ik kijk meestal op https://zigbee.blakadder.com/ lijst klopt aardig, maar soms ook weer niet, ik heb extenders gekocht om te testen en het was niet gemeld als compatible with conbee en ZHA maar het werk te wel, dit heb ik gemeld en is nu opgenomen in de lijst.

Als ik WCD optie opgeef ga ik voor dit oplossing: https://www.aliexpress.com/item/32918552579.html i.c.m. https://www.aliexpress.com/item/1684198410.html dan heb ik weer een extra schakelaar. Maar het staat niet als compatible met ZHA, dus vraag is wil ik +/- €60 uitgeven om te kijken of het werkt...
Voor dat geld doe je een Shelly achter een bestaande schakelaar of zelfs een fibaro dimmer (zwave dan wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
FJP84 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:26:
Hoi, ik kwam de Xiaomi Mi smart speaker tegen. Die werkt standaard met Google Home app, maar ik vraag me nu het volgende af:

Kan ik die speaker ook gebruiken icm home assistent. Bijvoorbeeld enerzijds de speaker (stand-alone) gebruiken om via Google Assistent muziek af te spreken via Spotify en anderzijds via spraak een groepje smart lampen aan/uit te zetten?
Normaal gezien wel...

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@martinvdm bedankt voor de suggestie, er zijn inderdaad shelly oplossingen, dan zou ik volgende optie moeten nemen:
3 voudig schakelaar
2 voudig afdekraam
Een WCD

Echter weet ik niet of er een 3 voudig Zigbee shelly schakerlaars zijn, mocht het wel zo zijn dan wordt het toch lastig met 5 draden aan te sluiten in een inbouwdoos ondanks dat ik 60mm diepe inbouwdozen heb. Bovendien blijven de kosten bijna het zelfde, dan heb ik liever Livolo optie (als het werkt) zonder WCD, ziet mooier uit.

Ik weet het, ik ben een mierenn**ker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik krijg volgend jaar een vaatwasser en een koelkast met HomeConnect van Siemens dus ik volg dat Home Connect stukje hier ff :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:48
Update over Home Connect: je hebt twee manieren om het te activeren:
1) Je router in WPS mode zetten en vervolgens WPS op de oven activeren om te pairen met het WiFi netwerk. Ubiquity ondersteunt geen WPS omdat dit grote veiligheidsrisico's met zich meebrengt; dus ik kan deze optie niet gebruiken;
2) Handmatig activeren. Je zet het apparaat op handmatig pairen, die dan een WiFi netwerk creëert. Vervolgens moet je met een app een setup doorlopen op je telefoon. Op twee android toestellen kreeg ik dit niet werkend. Las ergens op internet dat android niet goed schijnt te werken en dat de iPhone app beter is. Morgen nog maar eens proberen met een iPhone.

Ik ben wel altijd van de afdeling: integratie in HA mogelijk? Doen! Maar in dit geval vraag ik mij af wat de usecase is. Mijn vaatwasser heeft geen Home Connect, kookplaat en oven wel. Maar die gebruik ik altijd als ik er ben; niet remote. Waar gebruiken andere Home Connect gebruikers dit voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
BounceCloud schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:34:
Update over Home Connect: je hebt twee manieren om het te activeren:
1) Je router in WPS mode zetten en vervolgens WPS op de oven activeren om te pairen met het WiFi netwerk. Ubiquity ondersteunt geen WPS omdat dit grote veiligheidsrisico's met zich meebrengt; dus ik kan deze optie niet gebruiken;
2) Handmatig activeren. Je zet het apparaat op handmatig pairen, die dan een WiFi netwerk creëert. Vervolgens moet je met een app een setup doorlopen op je telefoon. Op twee android toestellen kreeg ik dit niet werkend. Las ergens op internet dat android niet goed schijnt te werken en dat de iPhone app beter is. Morgen nog maar eens proberen met een iPhone.

Ik ben wel altijd van de afdeling: integratie in HA mogelijk? Doen! Maar in dit geval vraag ik mij af wat de usecase is. Mijn vaatwasser heeft geen Home Connect, kookplaat en oven wel. Maar die gebruik ik altijd als ik er ben; niet remote. Waar gebruiken andere Home Connect gebruikers dit voor?
Bij mij werkte WPS pairen ook niet, wel via wifi via de iPhone, ik moet daar wel eerlijk bijzeggen dat het niet makkelijk ging, maar na een paar pogingen lukte het. In de tussentijd had ik de wifi veranderd en toen had ik ook een paar pogingen nodig. Nadat het op wifi zat, werkte het altijd goed.
Ik heb een vaatwasser en wasmachine en het grootste verschil is dat de sensoren van de wasmacbine altijd op niet beschikbaar staan als de wasmachine uit staat, de vaatwasser is altijd beschikbaar en kan ik via HA aan/uit zetten (programma starten kan alleen door eerst handmatig starten op afstand aan te zeten). Ik denk dat de vaatwasser nieuwer is dan de wasmachine, maar het is niet heel vervelend.

Voor beide machines heb ik een card met de info, en voor de vaatwasser heb ik in die card een input_datetime met een automation die checked of het die tijd is, de vaatwasser aan staat en de deur dicht is, dan probeer ik hem te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Reptile-X schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:50:
@martinvdm bedankt voor de suggestie, er zijn inderdaad shelly oplossingen, dan zou ik volgende optie moeten nemen:
3 voudig schakelaar
2 voudig afdekraam
Een WCD

Echter weet ik niet of er een 3 voudig Zigbee shelly schakerlaars zijn, mocht het wel zo zijn dan wordt het toch lastig met 5 draden aan te sluiten in een inbouwdoos ondanks dat ik 60mm diepe inbouwdozen heb. Bovendien blijven de kosten bijna het zelfde, dan heb ik liever Livolo optie (als het werkt) zonder WCD, ziet mooier uit.

Ik weet het, ik ben een mierenn**ker 8)7
Ik heb zelf geen Shelly maar zwave, ik kan je er niet alles over vertellen, maar er zijn genoeg andere hier op het forum die dat wel kunnen. Ik heb zelf liever geen nieuwe schakelaar maar juist de bestaande schakelaar zodat je niet ziet dat eea ‘slim’ is, maar smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn belgong slim te maken. Ik heb reeds een Ring bel (die mooi aan HA gekoppeld is), maar deze Ring bel is dus nog steeds aan een ouderwetse gong gekoppeld. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om de gong uit te schakelen op bepaalde tijdstippen, bv als de dochter slaapt, via automatisaties in HA.
Ik heb het project van Frenck reeds gezien (https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/), maar dit lijkt me voor mij geen optie omdat ik geen stopcontact in de buurt heb en ik ook niet zo'n knutselaar ben.
Ik dacht vervolgens aan een Shelly relais, maar waar moet ik deze dan juist plaatsen? Het makkelijkste zou in de gong zelf zijn, maar aangezien deze achter een transfo zit krijg ik daar maar 8V spanning binnen, en dat lijkt me te weinig om zo'n relais te doen draaien.
Wie heeft de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als HA het indrukken van de Ring bel knop ziet kan je die dan niet onderscheppen en met een tijdschema bepalen of hij wel of niet moet gaan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kepler We bedoelen inderdaad hetzelfde :) Maar dat maakt het nog steeds een drogreden voor bekabelde schakelaars. Of eigenlijk spreken de meeste hier van lokaal bediende smart lichtpunten. Als de Shelly/Tasmota/Zigbee/Z-wave module het op zijn heupen krijgt ben je namelijk ook klaar. Het is net zo goed mogelijk punt 2 met draadloze schakelaars te doen. Net als dat je de automatie zo kan maken dat er nog ongewenste of onverwachte zaken gebeuren als de de bedrade schakelaar omhaalt.

Het is dus wel een sterk punt, maar dan niet voor bedrade schakelaars maar voor een logische indeling/opstelling van de smarts. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik heb een python programmaatje gemaakt waarbij ik met mqtt sensorinformatie ophaal bij een remote broker en vervolgens publish op mqtt van Homeassistant. Om de sensor toe te voegen heb ik in mijn configuration.yaml dit toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - platform: mqtt
      name: "remotedevice"
      state_topic: "home/nodes/sensor/remotedevice/status"
      device:
        identifiers: "identifiers from remotedevice"
        via_device: "mqtt-bridge"

Waarbij mqtt-bridge mijn programma is en die ook gezien wordt door HA maar zonder entiteiten. Berichten worden wel gepubliceerd in mqtt maar mijn remotedevice wordt niet opgepikt door HA. Iemand hier ervaring mee, vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
synoniem schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:33:
Als HA het indrukken van de Ring bel knop ziet kan je die dan niet onderscheppen en met een tijdschema bepalen of hij wel of niet moet gaan bellen?
Neen, er is geen sensor in HA waarmee ik de Ring kan uitschakelen. Aangezien de Ring bedraad is aangesloten op mijn gong kan ik dat dus ook niet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Turbotrent schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:37:
[...]

Neen, er is geen sensor in HA waarmee ik de Ring kan uitschakelen. Aangezien de Ring bedraad is aangesloten op mijn gong kan ik dat dus ook niet uitschakelen.
Je hoeft de Ring niet uit te schakelen mijn vraag was of je in HA ziet of er aangebeld wordt? In dat geval zou je de gong aan bijvoorbeeld een Shelly oid kunnen hangen en die laten bepalen of de gong af gaat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
synoniem schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:40:
[...]

Je hoeft de Ring niet uit te schakelen mijn vraag was of je in HA ziet of er aangebeld wordt? In dat geval zou je de gong aan bijvoorbeeld een Shelly oid kunnen hangen en die laten bepalen of de gong af gaat of niet.
Klopt, dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Maar mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik de Shelly moet aansluiten, aangezien mijn gong achter een transfo zit, en er dus maar iets van een 8V spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Turbotrent schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:42:
[...]

Klopt, dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Maar mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik de Shelly moet aansluiten, aangezien mijn gong achter een transfo zit, en er dus maar iets van een 8V spanning op staat.
Weet uiteraard niet hoe die Ring aangesloten zit maar die beltrafo krijgt toch ergens 220V vandaan? In dat geval zou ik de 220V van de trafo schakelen. Dat zou trouwens vrij simpel kunnen met een Shelly powerplug of een Blitzwolf met zigbee.

[ Voor 8% gewijzigd door synoniem op 12-12-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
synoniem schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:47:
[...]

Weet uiteraard niet hoe die Ring aangesloten zit maar die beltrafo krijgt toch ergens 220V vandaan? In dat geval zou ik de 220V van de trafo schakelen.
Dat dacht ik eerst ook, maar als ik de Shelly dan uitschakel, dan krijgt mijn ring ook geen stroom meer, en zal die dus ook niets meer doorgeven aan HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Turbotrent schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:49:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar als ik de Shelly dan uitschakel, dan krijgt mijn ring ook geen stroom meer, en zal die dus ook niets meer doorgeven aan HA...
Het enige wat ik dan nog kan verzinnen is dat je de Ring een eigen voeding geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Wat zijn de berichten die je publiseert? Alleen de sensor states is niet genoeg, om een sensor zonder handmatige configuratie te zien moet deze zich wel aanmelden via MQTT auto discovery (in homeassistant/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:27:
@synoniem Wat zijn de berichten die je publiseert? Alleen de sensor states is niet genoeg, om een sensor zonder handmatige configuratie te zien moet deze zich wel aanmelden via MQTT auto discovery (in homeassistant/).
Ik moet nog bedenken hoe ik die MQTT auto discovery voor elkaar krijg. Vandaar dat ik dacht slim te zijn en hem handmatig in configuration.yaml te zetten. Maar dat is dus niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Mm, als je dat onder sensor hebt toegevoegd zou dat moeten werken. Alleen je device deel niet. Van HA: "Only works through MQTT discovery and when unique_id is set.".

Als je dus verbind met de MQTT broker van HA met MQTT exploror dan zie je dus gewoon (raw) data in 'home/nodes/sensor/remotedevice/status' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:44:
@synoniem Mm, als je dat onder sensor hebt toegevoegd zou dat moeten werken. Alleen je device deel niet. Van HA: "Only works through MQTT discovery and when unique_id is set.".

Als je dus verbind met de MQTT broker van HA met MQTT exploror dan zie je dus gewoon (raw) data in 'home/nodes/sensor/remotedevice/status' ?
Ja ik krijg keurig de status melding "online".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Ik zou eerst dus even alleen naar dit gaan:
YAML:
1
2
3
4
sensor:

Heb je dan een entity 'sensor.remotedevice'? Het zal geen device aanmaken, dat kan alleen via auto discovery.

En de waarde naar het topic is of retained of je stuur het bericht pas nadat je HA hebt herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:56:
@synoniem Ik zou eerst dus even alleen naar dit gaan:
YAML:
1
2
3
4
sensor:

Heb je dan een entity 'sensor.remotedevice'? Het zal geen device aanmaken, dat kan alleen via auto discovery.

En de waarde naar het topic is of retained of je stuur het bericht pas nadat je HA hebt herstart?
Ik krijg dan inderdaad een entity 'sensor.remotedevice' met de status online of offline. Ik stuur het bericht pas als HA herstart is en herhaal het elke 60 seconden.

Schiet niet op dus. Ik ga eens kijken wat ik moet doen om mqtt autodiscovery voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Huh, dan ben je er toch? Je hebt de entity en hij neemt de state over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:54:
@synoniem Huh, dan ben je er toch? Je hebt de entity en hij neemt de state over...
Ik mis dan nog een tiental andere entiteiten die ik dan allemaal met de hand moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Ah, ja. Zonder auto discovery moet je inderdaad alle entiteiten handmatig toevoegen. Op zich zou ik dat nu eerst wel doen. Dezelfde info zal je dan namelijk met je script moeten versturen als auto discovery informatie. Maar dan kan je ze nu eerst al testen voor je ze daarvoor gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-07 22:33
Ik probeer in esphome een switch te schakelen dmv een captive sensor.
De captive sensor werkt perferct echter schakelt de switch niet. Wat doe ik hier verkeerd
Onderstaande heb ik in esphome staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
 esphome:
  name: temp_sensor_meterkast
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

wifi:
  ssid: "Thuis"
  password: "****"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Temp Sensor Meterkast"
    password: "tr3c8PEe3JRM"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

sensor:
  - platform: dht
    pin: D2
    temperature:
      name: "Meterkast Temperature"
    humidity:
      name: "Meterkast Humidity"
    update_interval: 10s
    model: AM2302

switch:
  - platform: template
    name: "test schakelaar"
    id: schakelaar

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: D1
      mode: INPUT_PULLUP
    name: 'MCU 4 Button'
    id: button
    on_press:
      then:
        - switch.toggle: 'schakelaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 11-07 13:39
Ik draai nu Ubuntu met Home Assistant in Docker met Docker Compose (heb ook Debian geprobeerd, maar op de een of andere manier draait dat heel traag op m’n NUC). Nu mis ik eigenlijk alleen de file editor addon. Weet iemand of er zoiets mogelijk is i.c.m. Docker?

Ik vond de file editor addon altijd wel handig om snel wat kleine wijzigingen te kunnen doen op de iPad of buitenshuis.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Repsect schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:10:
Ik draai nu Ubuntu met Home Assistant in Docker met Docker Compose (heb ook Debian geprobeerd, maar op de een of andere manier draait dat heel traag op m’n NUC). Nu mis ik eigenlijk alleen de file editor addon. Weet iemand of er zoiets mogelijk is i.c.m. Docker?

Ik vond de file editor addon altijd wel handig om snel wat kleine wijzigingen te kunnen doen op de iPad of buitenshuis.
Ik draai hiervoor VS Code in een docker container (https://hub.docker.com/r/linuxserver/code-server). Werkt zeer prettig, inclusief auto complete voor je HA entiteiten.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 12-12-2020 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Of je gebruikt zoiets:
https://github.com/danielperna84/hass-configurator

Ik gebruik zelf gewoon Koder app op IOS, en download dus de yaml, edit en upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:00
Ik heb dus heel wat Aqare (Xiaomi) bewegingssensoren gekocht, Maar krijg met geen mogelijkheid de sensoren werkend binnen Node RED i.c.m. de Conbee II stick.

Ik heb een aantal sensoren toegevoegd binnen Phoscon, en dat werkt prima, hij vindt ze vrij snel en worden netjes geimporteerd in Phoscon.

Vervolgens ga ik naar Node-RED, en kan ze daar ook vinden, en dus entities maken. Echter blijven de sensoren maar op Off staan. Als ik ook in de Deconz kijk, dan zie ik bij de ene maar 1 lijntje erheen lopen, en naar de andere sensor, geen één lijn. Ik heb verder door heel het huis meerdere zigbee 230v punten, dus het zigbee netwerk is wel oke.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tqqR6EALKNnYebzN_AzBPtIaJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WK619zKlzKztmz4fGcKLXPlx.png?f=fotoalbum_large

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07 11:03

Je kunt ook met vscode over ssh verbinden (https://code.visualstudio.com/docs/remote/ssh). Ik draai core in docker op ubuntu en gebruikt vscode vanaf een werkstation (via ssh). Zie https://code.visualstudio.com/docs/remote/ssh. Je kunt dan ook gewoon de home assistant plugin van vscode gebruiken (https://marketplace.visua...art.vscode-home-assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Neem aan dat je ook naar de state in HA gekeken hebt?

En Xiaomi sensoren staan erom bekend aardig koppig te zijn wat betreft het kiezen van een andere route. Beste is dus ze te koppelen in de plek waar ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:00
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:44:
@Wachten... Neem aan dat je ook naar de state in HA gekeken hebt?

En Xiaomi sensoren staan erom bekend aardig koppig te zijn wat betreft het kiezen van een andere route. Beste is dus ze te koppelen in de plek waar ze komen.
Ik heb een nogmaals een reboot gedaan van Home Assistant, en gek genoeg pakt hij wel nu wel op.
Ik had ook de state gecontroleerd in HA zelf, maar bleef maar op off.

Kun je trouwens ook zelf de route verleggen tussen 2 Zigbee apparaten binnen Deconz (zoals eerder afbeelding) of wordt die route altijd zelf bepaald? ik zie namelijk wat onlogische links tussen apparaten (die ook oranje zijn).

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Dat bedenken ze alleen zelf. Door ze te re-pairen in positie kan je forceren dat ze opnieuw naar de beste routen kijken.
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.