Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 463.528 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BounceCloud schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:34:
...

Ik ben wel altijd van de afdeling: integratie in HA mogelijk? Doen! Maar in dit geval vraag ik mij af wat de usecase is. Mijn vaatwasser heeft geen Home Connect, kookplaat en oven wel. Maar die gebruik ik altijd als ik er ben; niet remote. Waar gebruiken andere Home Connect gebruikers dit voor?
Ik gebruik de Home Connect integratie tussen onze Bosch oven en Home Assistant soms om te kijken wanneer een stuk vlees of kip de gewenste kerntemperatuur gaat bereiken. Ook het grafiekje (in Grafana) met de temperatuurverloop kan handig zijn om de volgende keer te weten hoe laat je moet beginnen met koken :)

Niet erg spannend allemaal en zeker geen reden om persé een Home Connect apparaat te kopen. Wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-04 09:45
Vandaag is Hassio weer uitgevallen, krijg nu wel output op de TV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_sKrM_02VqH3cdeadfwaDI6aBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8gh1cB0pSaWO1OkCv8RKdl0.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat Google lijkt het alsof de SD kaart dood is, vind dat dit dan wel snel gaat, dit is de 2de sd kaart.
Nog tips mbt welk kaartje ik er het beste in kan stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:16
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:31:
@Wachten... Dat bedenken ze alleen zelf. Door ze te re-pairen in positie kan je forceren dat ze opnieuw naar de beste routen kijken.
Met re-pairen bedoel je dan helemaal verwijderen binnen HA en opnieuw toevoegen? Of is er nog een soort re-pair functie binnen Deconz (wat je ook met Zwave hebt)

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:42
barriie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:46:
Vandaag is Hassio weer uitgevallen, krijg nu wel output op de TV:

[Afbeelding]

Na wat Google lijkt het alsof de SD kaart dood is, vind dat dit dan wel snel gaat, dit is de 2de sd kaart.
Nog tips mbt welk kaartje ik er het beste in kan stoppen?
Een ssd eraan hangen. Anders blijf je bezig met sd kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:00
Wachten... schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:46:
Met re-pairen bedoel je dan helemaal verwijderen binnen HA en opnieuw toevoegen? Of is er nog een soort re-pair functie binnen Deconz (wat je ook met Zwave hebt)
Optie 3 :+ Gewoon je Zigbee op "Allow join" zetten en je device in pairing zetten. Op meeste dingen is dat 10-ish seconden een knopje indrukken. Helemaal niets in HA of Deconz doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:20

Quad

Doof

larsiey schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:53:
[...]

Of virtualiseren. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
larsiey schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:53:
[...]

Maakt het dan nog uit wat voor iets? Interne (met sata -> usb) vs externe ssd. Of kan ik er ook gewoon een usb-stick insteken?

Edit: Zou dit zo werken?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 27,19€ 27,19
1Externe HDD/SSD behuizingenEwent EW7017 USB 3.1 Gen1 (3.0) naar 2.5 inch SATA harddisk adapterkabel voor SSD/HDD Zwart Zwart€ 9,-€ 9,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,19
Die Pi kan ik de hele dag in de kast laten draaien, heeft mijn PC te veel lichtjes voor :+

[ Voor 81% gewijzigd door barriie op 12-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
barriie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:57:
[...]

Maakt het dan nog uit wat voor iets? Interne (met sata -> usb) vs externe ssd. Of kan ik er ook gewoon een usb-stick insteken?

1Externe HDD/SSD behuizingenEwent EW7017 USB 3.1 Gen1 (3.0) naar 2.5 inch SATA harddisk adapterkabel voor SSD/HDD Zwart Zwart€ 9,-€ 9,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,19

[...]

Die Pi kan ik de hele dag in de kast laten draaien, heeft mijn PC te veel lichtjes voor :+
Ben benieuwd of de Pi via sata genoeg voeding kan leveren aan de ssd of dat er een extern dock/usb nodig is.

Las net ook dat er gewoon usb gebruikt kan worden voor de Pi 4. Je zou dan bijvoorbeeld een sandisk-extreme-pro-usb-3.1 kunnen gebruiken. Heeft de eigenschappen van een ssd. Of mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door jorbit op 12-12-2020 21:53 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 22:09
jorbit schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:39:
[...]

Ben benieuwd of de Pi via sata genoeg voeding kan leveren aan de ssd of dat er een extern dock/usb nodig is.

Las net ook dat er gewoon usb gebruikt kan worden voor de Pi 4. Je zou dan bijvoorbeeld een sandisk-extreme-pro-usb-3.1 kunnen gebruiken. Heeft de eigenschappen van een ssd. Of mis ik iets?
Dat gaat wel werken hoor. Hier heb ik drie Pi's in gebruik, allemaal met een SSD en een SATA adapter. Het gaat en twee stuks Pi4 en een Pi3B+.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Externe SSD of SATA + behuizing is lood om oud ijzer. Eerste is gewoon het tweede (of NVME) in de fabriek in elkaar gezet.

Maar een Pi heeft prima stroom voor een SSD (mits al een fatsoenlijke voeding op de Pi om mee te beginnen). SSD vraag niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Turbotrent schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:20:
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn belgong slim te maken. Ik heb reeds een Ring bel (die mooi aan HA gekoppeld is), maar deze Ring bel is dus nog steeds aan een ouderwetse gong gekoppeld. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om de gong uit te schakelen op bepaalde tijdstippen, bv als de dochter slaapt, via automatisaties in HA.
Ik heb het project van Frenck reeds gezien (https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/), maar dit lijkt me voor mij geen optie omdat ik geen stopcontact in de buurt heb en ik ook niet zo'n knutselaar ben.
Ik dacht vervolgens aan een Shelly relais, maar waar moet ik deze dan juist plaatsen? Het makkelijkste zou in de gong zelf zijn, maar aangezien deze achter een transfo zit krijg ik daar maar 8V spanning binnen, en dat lijkt me te weinig om zo'n relais te doen draaien.
Wie heeft de oplossing?
Ik zou voor de shelly1 gaan en deze plaatsen tussen een van de twee draden die naar je gong lopen, op die manier onderbreek je de stroomkring en maakt de gong geen geluid als de shelly uit staat en er iemand aan de deur staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:29:
@synoniem Ah, ja. Zonder auto discovery moet je inderdaad alle entiteiten handmatig toevoegen. Op zich zou ik dat nu eerst wel doen. Dezelfde info zal je dan namelijk met je script moeten versturen als auto discovery informatie. Maar dan kan je ze nu eerst al testen voor je ze daarvoor gaat gebruiken.
Wat blijkt de code voor discovery was al prima in orde maar je mag in de sensor_name geen punten gebruiken! Alle punten in de sensornaam vervangen door _ en hup het werkt als tierelier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barriie
jorbit schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:39:
[...]

Dat zou wel mijn voorkeur zijn, toch een wat nettere oplossing.

Ik lees hier dat iemand het is gelukt met Home Assistant v5, dit is wel een Pi 4:

https://community.home-as...-ssd-on-usb-solved/233234
Septillion schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:28:
Externe SSD of SATA + behuizing is lood om oud ijzer. Eerste is gewoon het tweede (of NVME) in de fabriek in elkaar gezet.

Maar een Pi heeft prima stroom voor een SSD (mits al een fatsoenlijke voeding op de Pi om mee te beginnen). SSD vraag niet zo veel.
Heb nu de officiële (?) voeding van 2.5A, 5.1V. Denk dat ik het dan zo ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 22:09
barriie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:56:
[...]

Dat zou wel mijn voorkeur zijn, toch een wat nettere oplossing.

Ik lees hier dat iemand het is gelukt met Home Assistant v5, dit is wel een Pi 4:

https://community.home-as...-ssd-on-usb-solved/233234

[...]

Heb nu de officiële (?) voeding van 2.5A, 5.1V. Denk dat ik het dan zo ga proberen.
Als je daadwerkelijk de officiële voeding hebt dan gaat het lukken.

Ik draai de 5.3 versie, daarmee is het gelukt. Destijds lukte het niet met 5.4. In dit topic wat ik toen gebruikt heb werd 5.4 afgeraden. Met 5.6 kan het nu ook wordt hier aangegeven:

https://community.home-as...-8gb-with-ssd-boot/230948

Heel tegenstrijdig (ook genoemd in bovenstaand topic), de SATA adapter is USB 3.0, deze werkt sneller met HA in een USB2.0 poort. Vraag me niet waarom. ;)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
Ga ik het proberen met:

pricewatch: Sandisk Extreme Pro USB 3.1 128GB Zwart

Mocht het niet lukken leg ik er wel een SSD bij. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barriie schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:35:
Ga ik het proberen met:

pricewatch: Sandisk Extreme Pro USB 3.1 128GB Zwart

Mocht het niet lukken leg ik er wel een SSD bij. Bedankt voor de tips!
Kijk ook even of je de gegevens die weggeschreven worden kan beperken. Denk aan log-level en recorder settings.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:38
Nou ik ben bijna zover om domotiz te gaan proberen. :(
Krijg met geen mogelijkheid home assitant op de rasp4.

Had alles stabiel draaien op buster die ik via https://www.ztatz.nl/ heb gedownload.
Die werkt top en nu probeer ik supervised er weer bij op te krijgen maar dit lukt niet.
In putty gaat alles goed lijkt het maar ik kan niet via de webbrowser iets zien.

Als ik wat zichtbaar te krijgen via putty en https://www.home-assistant.io/hassio/commandline/
Dan werk het niet.
Blijf maar de melding Post "http://supervisor/core/update": dial tcp 172.30.32.2:80: connect: no route to host
krijgen. :(

Alles is trouwens stuk gegaan na het update van de buster

[ Voor 4% gewijzigd door tafmaf op 13-12-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 09:59

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
Bedankt nogmaals voor de tips voor het installeren van HA op de NUC.

Ik kreeg in eerste instantie bij de HA script op Proxmox een foutmelding maar kwam er daarna achter dat op het HA forum een keurig stappen plan voor Configure and Update Proxmox waarna het script zonder problemen kan worden uitgevoerd.

Voor de liefhebbers hier de link
Installing Home Assistant using Proxmox

met deze installatie methode was het erg leuk en heel simpel om uit te voeren op mijn NUC en alles draait als een zonnetje. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:20
barriie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:57:
[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,19

[...]

Idd gewoond een usb stickje
Ik gebruik deze, lekker klein https://www.samsung.com/u...-plus-128gb-muf-128ab-am/
En dan booten vanaf usb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:01
Meer mensen hier die problemen hebben met Buienradar? Ik weet dat er alternatieven zijn, maar Buienradar is een van de weinige met de windkracht in Beaufort. Windsnelheden in m/s of km/u zeggen mij niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:21
Nomi schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:09:
Meer mensen hier die problemen hebben met Buienradar? Ik weet dat er alternatieven zijn, maar Buienradar is een van de weinige met de windkracht in Beaufort. Windsnelheden in m/s of km/u zeggen mij niet zo veel.
Wat voor problemen bedoel je precies? Nu je het zegt zie ik dat 'ie soms niet elk uur ververst maar op zich krijg ik nog steeds gewoon betrouwbare weerberichten door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Quad schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:54:
[Afbeelding]

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik wil Node-RED eens bekijken maar daarvoor heb ik wel Deconz nodig, maar wat ik ook doe ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb HassOS met Node-RED en Deconz addons, settings van beiden zijn standaard.
Hij moet de API key zelf krijgen zodra je de authenticate app uitvoert, maar wat ik doe hij geeft aan dat ik IP van HA moet invullen, jah doh dat heb ik..
Ben hier al even mee zoet maar ik krijg het niet voor elkaar.
Waarom niet deconz als integratie toevoegen bij home Assistant en zo de entities via home assistant van deconz bij node-red krijgen? Zo heb ik het ook opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:20

Quad

Doof

1ntroduc3 schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:55:
[...]

Waarom niet deconz als integratie toevoegen bij home Assistant en zo de entities via home assistant van deconz bij node-red krijgen? Zo heb ik het ook opgelost!
Heb ik ook. Maar ik kan dan geen schakelaars gebruiken in node red. Die zijn niet zichtbaar in HA.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Quad schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:57:
[...]

Heb ik ook. Maar ik kan dan geen schakelaars gebruiken in node red. Die zijn niet zichtbaar in HA.
Klopt maar wel te gebruiken via een omweg. Moet je via zigbee listeners of zoiets instellen en die opvangen in node red. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:01
project.bobby schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:48:
[...]

Wat voor problemen bedoel je precies? Nu je het zegt zie ik dat 'ie soms niet elk uur ververst maar op zich krijg ik nog steeds gewoon betrouwbare weerberichten door.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Logger: homeassistant.components.buienradar.util
Source: components/buienradar/util.py:48
Integration: buienradar (documentation, issues)
First occurred: 00:32:53 (690 occurrences)
Last logged: 14:03:29

Unable to retrieve json data from Buienradar(Msg: , status: None,)
    Unable to retrieve rain data from Buienradar(Msg: , status: None)
    Unable to retrieve json data from Buienradar(Msg: Cannot connect to host data.buienradar.nl:443 ssl:default [Temporary failure in name resolution], status: None,)

Sinds vannacht wil ie dus niet meer updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:11
Ok. HA op NUC in Ubuntu via docker. En plots is mijn NUC Ubuntu wel bereikbaar maar mijn HA totaal niet meer. Niet via Putty, niet via de webinterface, nada, noppes niks. Meer man last van gehad?

edit ; ik zag een update van oa docker, lijkt alsof alles in docker is verdwenen

edit 2 ; toch niet, maar opstarten ho maar.
docker container list -a
CONTAINER ID IMAGE COMMAND CREATED STATUS PORTS NAMES
6d140da7db2b hassioaddons/sonweb-amd64:0.13.1 "/init" 20 hours ago Exited (0) About an hour ago addon_a0d7b954_sonweb
4a04d01eccca homeassistant/amd64-addon-configurator:5.2.0 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago addon_core_configurator
7f0bbcc13080 hassioaddons/node-red-amd64:7.2.11 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago addon_a0d7b954_nodered
a8e9c5ae2cd0 sabeechen/hassio-google-drive-backup-amd64:0.102.0 "python3 -m backup" 3 days ago Exited (0) About an hour ago addon_cebe7a76_hassio_google_drive_backup
591b457d1cd8 dwelch2101/zigbee2mqtt-amd64:1.16.2.2 "/init ./run.sh" 3 days ago Exited (129) About an hour ago addon_7ad98f9c_zigbee2mqtt
ebd91a94dcaa hassioaddons/portainer-amd64:1.3.0 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago addon_a0d7b954_portainer
d0cadb3c63d5 homeassistant/amd64-addon-samba:9.3.0 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago addon_core_samba
1412ed8b1c81 homeassistant/amd64-addon-mosquitto:5.1 "/run.sh" 3 days ago Exited (137) About an hour ago addon_core_mosquitto
23e3fa33765d homeassistant/amd64-hassio-multicast:3 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago hassio_multicast
6e81738dee76 homeassistant/amd64-hassio-cli:2020.11.1 "/init /bin/bash -c …" 3 days ago Exited (0) About an hour ago hassio_cli
86dbb81c41ee homeassistant/amd64-hassio-audio:17 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago hassio_audio
3be67609a95d homeassistant/amd64-hassio-dns:2020.11.0 "/init" 3 days ago Exited (0) About an hour ago hassio_dns
0c45220adcff homeassistant/amd64-addon-ssh:8.10.0 "/init" 7 days ago Exited (0) 4 days ago addon_core_ssh
21ba3c691f41 homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.118.5 "/init" 7 days ago Exited (137) About an hour ago homeassistant
970a73563b19 homeassistant/amd64-hassio-supervisor "/init" 7 days ago Exited (0) About an hour ago hassio_supervisor
67f6c771a6cb homeassistant/amd64-addon-check_config:3.6.0 "/init" 2 weeks ago Exited (0) 2 weeks ago addon_core_check_config
efdb9cbb24e5 homeassistant/amd64-hassio-observer:2020.10.1 "/init" 8 weeks ago Up 18 minutes 0.0.0.0:4357->80/tc

[ Voor 102% gewijzigd door maartend op 13-12-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:03
@maartend

Supervised, niet compatible met laatste versie van Docker wellicht?
Zie deze tweet:
https://twitter.com/home_...tatus/1336999080262766593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RudolfR schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:25:
@maartend

Supervised, niet compatible met laatste versie van Docker wellicht?
Zie deze tweet:
https://twitter.com/home_...tatus/1336999080262766593
Moet wel. Zal het idd zijn. Hoe draai ik dat terug? Totaal geen verstand van.

dit ? docker service rollback

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 13-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@maartend

Zie de workaround die hier beschreven staat:
https://alerts.home-assistant.io/#docker_2010.markdown

Docker downgraden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Net mee bezig, maar moet nog opties toevoegen Thnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik draai op ubuntu, wil je me helpen?

Dit is voro debian
apt install docker-ce=5:19.03.14~3-0~debian-buster
apt install docker-ce-cli=5:19.03.14~3-0~debian-buster
apt install containerd.io=1.3.9-1

Ik snap dta ik iets voor ubuntu moet maken, maar hoe gaat dat dan?

Dit heb ik
apt-cache madison docker-ce
docker-ce | 5:20.10.0~3-0~ubuntu-bionic | https://download.docker.com/linux/ubuntu bionic/stable amd64 Packages
docker-ce | 5:19.03.14~3-0~ubuntu-bionic | https://download.docker.com/linux/ubuntu bionic/stable amd64 Packages
docker-ce | 5:19.03.13~3-0~ubuntu-bionic | https://download.docker.com/linux/ubuntu bionic/stable amd64 Packages
docker-ce | 5:19.03.12~3-0~ubuntu-bionic | https://download.docker.com/linux/ubuntu bionic/stable amd64 Packages

Ik was zelf bezig mmet rollback

eit ; en op weg

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 13-12-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Dit kon wel eens mijn probleem hebben veroorzaakt.
Probeer nu een nieuwe op mijn rasp4 te zetten maar dit wil dus niet meer lukken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 13:24
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:19:
Nou ik ben bijna zover om domotiz te gaan proberen. :(
Krijg met geen mogelijkheid home assitant op de rasp4.

Had alles stabiel draaien op buster die ik via https://www.ztatz.nl/ heb gedownload.
Die werkt top en nu probeer ik supervised er weer bij op te krijgen maar dit lukt niet.
In putty gaat alles goed lijkt het maar ik kan niet via de webbrowser iets zien.

Als ik wat zichtbaar te krijgen via putty en https://www.home-assistant.io/hassio/commandline/
Dan werk het niet.
Blijf maar de melding Post "http://supervisor/core/update": dial tcp 172.30.32.2:80: connect: no route to host
krijgen. :(

Alles is trouwens stuk gegaan na het update van de buster
Waarom probeert je browser naar een 172 ip te connecten? ik ben geen expert maar dat lijkt op een docker-ip. normaal gesproken connect ik naar het ip van de host-machine. Dus als ik poort 80 in docker hebt exposed connect ik naar <ip-van-host:80>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:33:
[...]

Waarom probeert je browser naar een 172 ip te connecten? ik ben geen expert maar dat lijkt op een docker-ip. normaal gesproken connect ik naar het ip van de host-machine. Dus als ik poort 80 in docker hebt exposed connect ik naar <ip-van-host:80>.
Dat zou ik dus ook niet weten.
Dit is niet de browser maar deze melding krijg ik via putty als ik de boel wil instaleren.
Ik volg de stappen die ik ooit heb gevolgd bij het installeren van de vorige keer.
https://community.home-as...-on-ubuntu-18-04-4/200020
Die loopt hij wel door maar kan hem dan niet benaderen.

[ Voor 6% gewijzigd door tafmaf op 13-12-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:46:
[...]
Dat zou ik dus ook niet weten.
Dit is niet de browser maar deze melding krijg ik via putty als ik de boel wil instaleren.
Ik volg de stappen die ik ooit heb gevolgd bij het installeren van de vorige keer.
https://community.home-as...-on-ubuntu-18-04-4/200020
Die loopt hij wel door maar kan hem dan niet benaderen.
Heb je sectie 1 successvol kunnen afronden?

Heb je sectie 2 succesvol kunnen afronden? Je zou dan het volgende bericht moeten hebben gekregen:

code:
1
2
3
Home Assistant supervised is now installed
First setup will take some time, when it's ready you can reach it here:
http://${IP_ADDRESS}:8123

Ik begrijp nu dat je SSH-ed naar de ubuntu server.
De melding lijkt aan te geven dat er een container niet draait of de port niet beschikbaar is.

Je kan controleren of de docker containers draaien met
code:
1
sudo docker stats

Check ook even de docker versie met
code:
1
sudo docker version

je kan dus niet met docker 20.x draaien. je moet 19.x hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:21
Nomi schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:07:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Logger: homeassistant.components.buienradar.util
Source: components/buienradar/util.py:48
Integration: buienradar (documentation, issues)
First occurred: 00:32:53 (690 occurrences)
Last logged: 14:03:29

Unable to retrieve json data from Buienradar(Msg: , status: None,)
    Unable to retrieve rain data from Buienradar(Msg: , status: None)
    Unable to retrieve json data from Buienradar(Msg: Cannot connect to host data.buienradar.nl:443 ssl:default [Temporary failure in name resolution], status: None,)

Sinds vannacht wil ie dus niet meer updaten.
Nu ik m'n logs controleer zie ik hetzelfde. Ik ga even wachten of het zichzelf hersteld. Ik zie in dit topic wel meer mensen erover klagen, en heb soortgelijk gedrag eerder ook op een Magic mirror gehad (iframe). Op de Magic mirror kon het oplossen door elke dag te rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@RudolfR Thnx. helemaal draaiend weer. Was naar concert, maar nog net voor vertrek commanod's kunnen invoeren, reboot gedaan en nu terug en alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
maartend schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:41:
@RudolfR Thnx. helemaal draaiend weer. Was naar concert, maar nog net voor vertrek commanod's kunnen invoeren, reboot gedaan en nu terug en alles werkt.
offtopic:
concert? corona? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
offtopic:
theater, zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:59:
[...]

Heb je sectie 1 successvol kunnen afronden?

Heb je sectie 2 succesvol kunnen afronden? Je zou dan het volgende bericht moeten hebben gekregen:

code:
1
2
3
Home Assistant supervised is now installed
First setup will take some time, when it's ready you can reach it here:
http://${IP_ADDRESS}:8123

Ik begrijp nu dat je SSH-ed naar de ubuntu server.
De melding lijkt aan te geven dat er een container niet draait of de port niet beschikbaar is.

Je kan controleren of de docker containers draaien met
code:
1
sudo docker stats

Check ook even de docker versie met
code:
1
sudo docker version

je kan dus niet met docker 20.x draaien. je moet 19.x hebben.
Hij doorloopt de hele instal.
En dan gebeurt er dus niks meer.
Je kunt hem niet benaderen met je browser.
En als je dan de docker stats wilt zien komt hij dus met de Post "http://supervisor/core/update": dial tcp 172.30.32.2:80: connect: no route to host melding.
Wat ik ook probeer om de docker aan de gang te krijgen.
Kan ik ook een instal zonder docker doen vraag ik me af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:51:
[...]
Hij doorloopt de hele instal.
En dan gebeurt er dus niks meer.
Je kunt hem niet benaderen met je browser.
En als je dan de docker stats wilt zien komt hij dus met de Post "http://supervisor/core/update": dial tcp 172.30.32.2:80: connect: no route to host melding.
Wat ik ook probeer om de docker aan de gang te krijgen.
Kan ik ook een instal zonder docker doen vraag ik me af?
Het klinkt alsof er meer aan de hand is want het docker stats commando staat los van de foutmelding.

Je kan HA OS 'direct' op de PI installeren. Kan je helaas niets anders meer draaien op de PI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Nu krijg ik bij het installeren al een vraag.

[info]
[info] This script is taken from the official
[info]
[info] Home Assistant Supervised script available at
[info]
[info] https://github.com/home-assistant/supervised-installer
[info]
[info] Creating NetworkManager configuration
[warn] Changes are needed to the /etc/network/interfaces file
[info] If you have modified the network on the host manually, those can now be overwritten
[info] If you do not overwrite this now you need to manually adjust it later
[info] Do you want to proceed with that? [N/y]
n
[info] Restarting NetworkManager
[error] Please set machine for armv7l

Even de versie gecontroleerd zoals je voorstelde.
Client: Docker Engine - Community
Version: 20.10.0
API version: 1.41
Go version: go1.13.15
Git commit: 7287ab3
Built: Tue Dec 8 19:02:23 2020
OS/Arch: linux/arm
Context: default
Experimental: true
Cannot connect to the Docker daemon at unix:///var/run/docker.sock. Is the docker daemon running?

Hmmm om moedeloos van te worden.

Gelukkig doet de ikea app het nog wel.
Hoef ik niet in het donker te zitten. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door tafmaf op 13-12-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:08:

En ik geloof dat hier je probleem zit. HA werkt niet met deze docker blijkbaar. Had vandaag ook probleem met deze versie, moest rollback doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Dus ik dacht doe eerste een nieuwe instal omdat ik alles al kwijt was.
Dan doe ik die rolback en dan lukt het wel om het er weer op te krijgen.
Nou niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:26:
Dus ik dacht doe eerste een nieuwe instal omdat ik alles al kwijt was.
Dan doe ik die rolback en dan lukt het wel om het er weer op te krijgen.
Nou niet dus.
Zie de workaround die hier beschreven staat:
https://alerts.home-assistant.io/#docker_2010.markdown

dit lukte bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Gedaan maar dan krijg ik deze melding.
lient: Docker Engine - Community
Cannot connect to the Docker daemon at unix:///var/run/docker.sock. Is the docker daemon running?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:08:
[error] Please set machine for armv7l
Probleem 1: ERROR
Je moet het machine type zelf meegeven aan het script, voor de PI 4:
code:
1
-m arm7l
Probleem 2: docker versie 20.x... je moet downgraden naar versie 19.x, zie link die je eerder gegeven was

Probleem 3: Docker daemon draait niet of is niet toegankelijk. Als je het commando daadwerkelijk met sudo hebt gedraait moet je de docker daemon starten en/of uitvogelen waaron die niet start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:31:
[...]
Probleem 3: Docker daemon draait niet of is niet toegankelijk. Als je het commando daadwerkelijk met sudo hebt gedraait moet je de docker daemon starten en/of uitvogelen waaron die niet start.
Dat zeker. Want in die link staat wel niet datje sudo moet doen, maar zelfs ik vond dat logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Ik ben eerst begonnen met probleem 3 want als de docker deamon niet draait houd alles volgens mij op.
Maar waarom kom ik al in de problemen als ik een schone instal doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@tafmaf

Volgens mij omdat je een installatiemethode kiest voor gevorderde gebruikers terwijl je nieuw bent met Home Assistant én mogelijk ook docker.

(en misschien ook omdat er sindskort een compatibiliteitsprobleem is tussen HA en de nieuwste versie van docker, zoals maartend al aangaf...)

[ Voor 31% gewijzigd door RudolfR op 13-12-2020 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:36:
Ik ben eerst begonnen met probleem 3 want als de docker deamon niet draait houd alles volgens mij op.
Maar waarom kom ik al in de problemen als ik een schone instal doe?
Omdat docker in de tussentijd een update heeft gehad waar HA niet mee overweg kan.

Ik zou beginnen met downgraden:

check beschikbare versies:
code:
1
sudo apt-cache show docker.io | less

zoek naar:
code:
1
2
3
[...]
Version: 19.03.8-0ubuntu[xxxxxxxx]
[...]

de xxx-en kunnen van alles zijn. hierboven is bv docker versie 19.03.8. Maar check wat er voor jou systeem beschikbaar is.

dan verwijder oud:
code:
1
 sudo apt purge docker.io

Dan install docker 19.xxx
code:
1
 sudo apt install docker.io=19.03.8-0ubuntu[xxxxxx]

check docker versie en of tie draait:
code:
1
 sudo docker version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
RudolfR schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:43:
@tafmaf

Volgens mij omdat je een installatiemethode kiest voor gevorderde gebruikers terwijl je nieuw bent met Home Assistant én mogelijk ook docker.

(en misschien ook omdat er sindskort een compatibiliteitsprobleem is tussen HA en de nieuwste versie van docker, zoals maartend al aangaf...)
Daar heb je zeker gelijk.
Maar tot nu toe kom ik eigenlijk altijd wel uit
Ik zoek het halve internet af naar een oplossing.
Misschien toch wachten dat ze een oplossing hebben gevonden voor de compatibiliteitsprobleem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:44:
[...]

Omdat docker in de tussentijd een update heeft gehad waar HA niet mee overweg kan.

Ik zou beginnen met downgraden:

check beschikbare versies:
code:
1
sudo apt-cache show docker.io | less

zoek naar:
code:
1
2
3
[...]
Version: 19.03.8-0ubuntu[xxxxxxxx]
[...]

de xxx-en kunnen van alles zijn. hierboven is bv docker versie 19.03.8. Maar check wat er voor jou systeem beschikbaar is.

dan verwijder oud:
code:
1
 sudo apt purge docker.io

Dan install docker 19.xxx
code:
1
 sudo apt install docker.io=19.03.8-0ubuntu[xxxxxx]

check docker versie en of tie draait:
code:
1
 sudo docker version
Ben de schijf al aan het wissen.
Eerst de oude docker erop zetten en dan pas de home assistant erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
tafmaf schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:53:
[...]
Ben de schijf al aan het wissen.
Eerst de oude docker erop zetten en dan pas de home assistant erop.
Heel Ubuntu opnieuw installeren? dat was niet nodig maar kan ook.

Let op dan dat je docker 19 installeert.

Het HA script zou ik ook downloaden ipv direct via CURL uitvoeren. Dan kan je tenminste die
code:
1
-m arm7l
flag eenvoudig meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:17
Zie net een hele interessante custom Lovelace configurator

Drag and drop! Met resizen zelfs. Nog niet volledig uitontwikkeld maar ziet er echt handig uit...
YouTube: DID I JUST RELEASE DRAG & DROP?? - Home Assistant Lovelace Dashboard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04 16:18
Geen versie 1.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BP3s8hGQaYB-q6LWegB08TaTq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIWIxaPUi0nJBUVDVW811nbz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Woohoo, blue prints! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Volgende release komt met een functie genaamd blue prints. Automations waar je later de inputs en outputs nog in kunt pluggen. Ofwel, een automation die je super eenvoudig (en met één plek voor onderhoud) op meerdere plekken in huis kunt uitrollen. En nog beter, kunt delen waarna anderen het kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:37:
@DennusB Volgende release komt met een functie genaamd blue prints. Automations waar je later de inputs en outputs nog in kunt pluggen. Ofwel, een automation die je super eenvoudig (en met één plek voor onderhoud) op meerdere plekken in huis kunt uitrollen. En nog beter, kunt delen waarna anderen het kunnen gebruiken.
Klinkt heel tof! Waar zien jullie dat?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:14
DennusB schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:38:
[...]

YouTube: Home Assistant Conference (waar ook het screenshot komt).

Ik hoop op in de toekomst ook blueprints op basis van python code. Ik blijft dat code-schrijven-in-yaml zo vervelend vinden. Ik snap wel dat iets minder learning-curve heeft dan python voor een absolute beginner die nooit code geschreven heeft, maar nu de gebruiker meer naar het in elkaar klikken van automations en het gebruik maken van blueprints gaat (en dat is imho goed!), lijkt me de gebruikerservaring en grotere kracht van python voor blueprints een goed idee.

* CubicQ heeft z'n automation op dit moment in AppDaemon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@CubicQ Die kans acht ik zelf 0. Het is een bewuste keuze van HA geweest om yaml voor de structuur te gebruiken ipv ongestructureerde Python. En wat mij betreft maakt het qua leercurve wijzig uit, zo logisch vind ik yaml ook niet en had zelf ook eerder xml gepakt. Maar de verplichte structuur is denk ik wel een goed handvat. Maar tot niet heel lang geleden miste het belangrijke features zoals de chooser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
DennusB schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:38:
[...]

En hier is nog wat meer info: https://www.home-assistan...omation/using_blueprints/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online

[ Voor 54% gewijzigd door Dacuuu op 13-12-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik deed een poging om 0118.5 te installeren omdat ik Microsoft TTS niet aan de praat kreeg en Google TTS ook ineens gek deed. Nu heb ik dus 2020.12 maar nog steeds werkt Microsoft TTS niet

code:
1
2020-12-14 00:28:19 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.tts] Error on init TTS: No TTS from microsoft for 'Hallo'

Deze zelfde automation doet het wel met Google_Say dus ik mis ergens iets in de configuratie denk ik

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
    service_name: google_say
    language: nl
    base_url: https://ha.domein.nl:443

- platform: microsoft
    api_key: xxxxx (zodat jullie hem niet allemaal gebruiken
    language: nl-nl
    region: westeurope

logger:
  default: critical
  logs:
    #homeassistant.components.google_translate: debug
    homeassistant.components.tts: debug
    homeassistant.components.microsoft: debug

Ik vond nog een bruikbare tip https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64849002

code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: microsoft
    api_key: xxxxx
    language: nl-nl
    region: westeurope
    type: ColetteNeural

Blijkbaar moest er een type bij

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 14-12-2020 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 10:53
Nu de nieuwe versie uit is, zie ik dit staan in de release-notes:

These integrations where using webscraping, which is no longer allowed.

Weet iemand daar meer van? Is dat HA-breed incl HACS? Ik gebruik nl afvalwijzer integratie, die recent nav wijzigingen API is overgestapt naar Scraping.

Ander dingetje. de Time Online sensor is ook gewijzigd.. Als ik van dit:

2020-12-14T08:50:04.195251

weer 'uren online' wil maken, klopt het dat ik dan een template moet maken, die dit doet?

[ Voor 25% gewijzigd door Koepert op 14-12-2020 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 16:31
Koepert schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:31:

Weet iemand daar meer van? Is dat HA-breed incl HACS? Ik gebruik nl afvalwijzer integratie, die recent nav wijzigingen API is overgestapt naar Scraping.
hacs zijn custom repositories die je installeert. Die kunnen gewoon scraping gebruiken.

Home assistant zelf staat het alleen niet meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
Volgens mij doe ik niks fout, dus jullie hulp is welkom.
Ik heb op de simpelste manier (via automation) een Hue motion sensor een trigger naar 1 lamp gegeven.

Zover ik zie heb ik alle handleidingen gevolgd, maar nu even zo kaal gemaakt dat hij gewoon op beweging aan moet, maar zelfs dat doet hij niet. Please help.

test met:
- hue motion sensor
- hue go light
- HA Pi3b supervised
- Zigbee Conbee@ stick via ZHA. (sensor via ZHA integration, lamp via Hue integration.)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1607931974600'
  alias: Turn the light on when motion is detected
  description: ''
  trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy
    domain: binary_sensor
  - type: motion
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_on_off
  condition: []
  action:
  - domain: light
    entity_id: light.hue_go_julian
    device_id: fac5f005f0e4e1bddd833b28f047065c
    type: turn_on
    brightness_pct: 100
  mode: single

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
water_escape schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:52:
Volgens mij doe ik niks fout, dus jullie hulp is welkom.
Ik heb op de simpelste manier (via automation) een Hue motion sensor een trigger naar 1 lamp gegeven.

Zover ik zie heb ik alle handleidingen gevolgd, maar nu even zo kaal gemaakt dat hij gewoon op beweging aan moet, maar zelfs dat doet hij niet. Please help.

test met:
- hue motion sensor
- hue go light
- HA Pi3b supervised
- Zigbee Conbee@ stick via ZHA. (sensor via ZHA integration, lamp via Hue integration.)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1607931974600'
  alias: Turn the light on when motion is detected
  description: ''
  trigger:
  - type: occupied
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy
  - type: motion
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_on_off
  condition: []
  action:
  - domain: light
    entity_id: light.hue_go_julian
    device_id: fac5f005f0e4e1bddd833b28f047065c
    type: turn_on
    brightness_pct: 100
  mode: single
Check dit even, er is een voorbeeld: https://www.home-assistan...ght/#service-lightturn_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:58:
[...]

Heel Ubuntu opnieuw installeren? dat was niet nodig maar kan ook.

Let op dan dat je docker 19 installeert.

Het HA script zou ik ook downloaden ipv direct via CURL uitvoeren. Dan kan je tenminste die
code:
1
-m arm7l
flag eenvoudig meegeven.
Maar eens naar een oudere versie Docker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Als ik die snel copy paste en mijn devices toevoeg werkt deze nog niet.

Ik zie de volgende attributes voor deze entity: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy, moet ik daar wellicht nog iets mee doen?

- friendly_name: Philips SML001 581e6708 occupancy
- device_class: occupancy

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zag het nieuws op de front page mbt de nieuwe Home Assistant hardware. Tip: bij Antratek is dezelfde hardware mooi geprijsd en op voorraad. Kaal bordje kost EUR 108,78, bundel met voeding en kastje kost EUR 139,80 Zonder Home Assistant branding, maar verder identiek. Misschien iets duurder omdat er nog een MMC/SSD bijkomt maar betrouwbaar bedrijf met NL garantie en support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:06
Ondanks dat er al veel geschreven is over het overstappen van SD naar SSD op een Raspberry Pi 4, kwam ik afgelopen weekend aardig aan het zoeken naar de juiste gids. Niet heel technisch onderlegd vond ik het best lastig om de juiste aanpak te kiezen, maar toen ik de juiste gids te pakken had, ging het vrij soepeltjes.

Ik had dus een Raspberry Pi 4 (4GB) met een SD card (SanDisk Ultra 32GB A1) die relatief zonder problemen draaide. Af en toe wat issues, maar een herstart zorgde dan vaak voor de oplossing. Echter, met het oog op de mogelijke probemen die kunnen ontstaan met een SD card, wilde ik graag overstappen op een SSD. Ik heb daarom een SanDisk Extreme Pro (128 GB) besteld en ben daar afgelopen weekend mee aan de slag gegaan.

Ik heb deze gids gevolgd, en dat werkte vlekkeloos. Eerst op een SD card Raspberry Pi OS geïnstalleerd, vervolgens de EEPROM firmware bijgewerkt (in de gids staat dat je nog moet aanpassen naar 'stable' in plaats van 'critical', maar dat bleek in mijn geval niet nodig te zijn: de versie die verscheen na de update was al de versie van 03-09-2020). Daarna de rest van de gids gevolgd en een backup teruggezet. Al met al één/twee uur werk gehad aan deze update en alles draait zonder handmatig nog dingen in HA bij te hoeven werken (behalve Philips Hue, die klapte eruit. Ik heb de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd en toen was ook dat probleem opgelost). Alle andere integraties waaronder MQTT en HACS gaan probleemloos mee.

Blij met deze omzetting, hopelijk kan ik middels deze post iemand in de juiste richting sturen!

Edit: ik kwam wat issues tegen na het overzetten die te maken hadden met de database. Ik heb de database verwijderd en vervolgens HA opnieuw gestart, alles opgelost. Verwacht dat het te maken had met een change in het datamodel of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronker32 op 15-12-2020 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:31:

Meer info hier: https://github.com/home-a...r/adr/0004-webscraping.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wian schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:20:
Ik zag het nieuws op de front page mbt de nieuwe Home Assistant hardware. Tip: bij Antratek is dezelfde hardware mooi geprijsd en op voorraad. Kaal bordje kost EUR 108,78, bundel met voeding en kastje kost EUR 139,80 Zonder Home Assistant branding, maar verder identiek. Misschien iets duurder omdat er nog een MMC/SSD bijkomt maar betrouwbaar bedrijf met NL garantie en support.
Duh. Het gaat juist om die HA branding en dat HA al voorgeinstalleerd is. Deze bordjes zijn al langer te koop inderdaad, maar niet in de HA bundle.

Overigens, als je zelf een HA case voor dat bordje wil printen, de drawings staan online: https://www.thingiverse.com/thing:4684826

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:03

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:31:
[...]

Duh. Het gaat juist om die HA branding en dat HA al voorgeinstalleerd is. Deze bordjes zijn al langer te koop inderdaad, maar niet in de HA bundle.

Overigens, als je zelf een HA case voor dat bordje wil printen, de drawings staan online: https://www.thingiverse.com/thing:4684826
Ik vind ze echt heel goedkoop imho. Al dat gezeur over dat er zaken niet inzitten (Wifi/Zwave/Zigbee/RF) doet er niet toe. Voor die 140$ heb je een heel prima apparaat .

Echter denk ik wel dat dit voor wat gedoe gaat zorgen op de support kanalen : "I paid so i want support".

Hoop het niet, maar gaat geheid gebeuren. Ben benieuwd!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:04

Side-Kick

Timmy!

Gisteravond HA geupdate.

Vanmorgen reageerde HA niet meer.
Kon niet meer in de logs komen, kon HA niet meer herstarten. Supervisor deed het niet meer. HACS werd niet geladen.

Raspberry een power cycle gegeven, maar HA komt helemaal niet meer terug.
Gevalletje SD overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:56:
Gisteravond HA geupdate.

Vanmorgen reageerde HA niet meer.
Kon niet meer in de logs komen, kon HA niet meer herstarten. Supervisor deed het niet meer. HACS werd niet geladen.

Raspberry een power cycle gegeven, maar HA komt helemaal niet meer terug.
Gevalletje SD overleden?
Kan, maar zonder logs is daar niets van te zeggen.

Wat zegt de observer? http://ip-van-je-ha:4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Hmmbob schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:57:
[...]

Kan, maar zonder logs is daar niets van te zeggen.

Wat zegt de observer? http://ip-van-je-ha:4357
Ik krijg geen response op dat adres: Deze site is niet bereikbaar

Het lijkt wel of de PI in een soort van bootloop zit. De PI krijgt even een lease van mijn router, waarna de lease weer verdwijnt.

Ik kom ook via de verkenner niet meer bij de netwerkshare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Laatst online: 30-04 18:08
Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:38:
[...]

Ik vind ze echt heel goedkoop imho. Al dat gezeur over dat er zaken niet inzitten (Wifi/Zwave/Zigbee/RF) doet er niet toe. Voor die 140$ heb je een heel prima apparaat .

Echter denk ik wel dat dit voor wat gedoe gaat zorgen op de support kanalen : "I paid so i want support".

Inderdaad een leuke actie, jammer dat het dan niet in Nederland voor deze prijs te verkrijgen is. Dus dan ben je alsnog gebonden aan een Antratek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
wian schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:20:
Met een 32 Gb eMMC ben je nog een keer 40 euro verder. Ik denk dat ik dat toch voor een 2e hands NUC zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Verbaasd me dat ik zoveel gezeik lees op reddit over de odroid + ha case. Dat is misschien ook meteen het puntje als je steeds toegankelijker word, je krijgt dan een berg shit over je heen door alle noobz.

Mensen zeuren dat het geen hub is met zigbee/zwave etc, wtf?

Het is gewoon een odroid met case, what's the fuzz? Ik draai HA Core geniaal op m'n i3 op Unraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:04:
[...]

Ik krijg geen response op dat adres: Deze site is niet bereikbaar

Het lijkt wel of de PI in een soort van bootloop zit. De PI krijgt even een lease van mijn router, waarna de lease weer verdwijnt.

Ik kom ook via de verkenner niet meer bij de netwerkshare.
TV ff aansluiten met HDMI, dan zie je wat er gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Dacuuu schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:07:
Verbaasd me dat ik zoveel gezeik lees op reddit over de odroid + ha case. Dat is misschien ook meteen het puntje als je steeds toegankelijker word, je krijgt dan een berg shit over je heen door alle noobz.

Mensen zeuren dat het geen hub is met zigbee/zwave etc, wtf?

Het is gewoon een odroid met case, what's the fuzz? Ik draai HA Core geniaal op m'n i3 op Unraid.
Ik denk dat met name de prijs het issue is. Het is gewoon een stuk duurder dan Pi en dan komt er nog een Zigbee of zWave device erbij. Begrijp me goed ik vind het een leuk initiatief maar voor de meeste gebruikers zal de vraag zijn of de meerprijs opweegt tegen de meerwaarde t.o.v. een Pi 4 met een ssd. Niet iedereen geeft daar hetzelfde antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

synoniem schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat met name de prijs het issue is. Het is gewoon een stuk duurder dan Pi en dan komt er nog een Zigbee of zWave device erbij. Begrijp me goed ik vind het een leuk initiatief maar voor de meeste gebruikers zal de vraag zijn of de meerprijs opweegt tegen de meerwaarde t.o.v. een Pi 4 met een ssd. Niet iedereen geeft daar hetzelfde antwoord op.
Ik vind dit dan een stukje netter. De Pi4 met een SSD levert echt een hoop gezeur op met USB3 interference. Daarnaast is dit gewoon een stukje netter.

To each their own :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Hmmbob schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:09:
[...]

TV ff aansluiten met HDMI, dan zie je wat er gebeurd
Ja zou ik graag willen doen, maar heb niet de juiste HDMI kabel liggen.
Ik vrees dat dit het moment wordt om over te stappen op SSD ipv SD.

Als ik de SD kaart in mijn pc steek wordt de SD kaart nog wel herkend. Ik weet alleen niet goed welke info me dat geeft. Geeft dat aan dat de SD kaart niet corrupt is, of zou HA of de onderliggende DB nog steeds corrupt kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:17:
[...]

Als ik de SD kaart in mijn pc steek wordt de SD kaart nog wel herkend. Ik weet alleen niet goed welke info me dat geeft. Geeft dat aan dat de SD kaart niet corrupt is, of zou HA of de onderliggende DB nog steeds corrupt kunnen zijn?
Je springt al naar conclusies zonder dat je weet wat er aan de hand is.

Een corrupte database zou geen algehele fail op moeten leveren, maar safe mode. Maar die DB kan je weggooien, als die er niet is wordt hij opnieuw aangemaakt bij de start. Je verliest natuurlijk wel je historie, maar niet al je instellingen.

edit: en hoezo de juiste HDMI kabel? Gewoon de kabel uit je tv-ontvanger trekken en inpluggen? Is toch een gewone HDMI aansluiting?

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 14-12-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
synoniem schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:12:
[...]

Stuk duurder dan de pi4 valt ook reuze mee. En zon alu case kost ook niet weinig, vooral niet bij zo'n kleine oplage. Ik ben raspberry pi fan van letterlijk het eerste uur, ik zat 's ochtends om 7:00 achter mn scherm toen je de pi1 kon bestellen jaren geleden. Maar die ODROID-N2+ is gewoon een stuk beter voor home assistant.

Maar het fijne is dat iedereen zelf kan beslissen waar hij het op draait.

Maar ik had echt totaal niet verwacht dat er zoveel mensen negatief waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Hmmbob schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:20:
[...]

Je springt al naar conclusies zonder dat je weet wat er aan de hand is.

Een corrupte database zou geen algehele fail op moeten leveren, maar safe mode. Maar die DB kan je weggooien, als die er niet is wordt hij opnieuw aangemaakt bij de start. Je verliest natuurlijk wel je historie, maar niet al je instellingen.

edit: en hoezo de juiste HDMI kabel? Gewoon de kabel uit je tv-ontvanger trekken en inpluggen? Is toch een gewone HDMI aansluiting?
De 4 heeft enkel Micro HDMI aansluitingen.
Maar ik ga het wel zelf uitzoeken. Ben wel klaar met die vijandige sfeer hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Side-Kick schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:34:
[...]

De 4 heeft enkel Micro HDMI aansluitingen.
Maar ik ga het wel zelf uitzoeken. Ben wel klaar met die vijandige sfeer hier.
Huh? Ik probeer je te helpen? Had alleen niet in de gaten dat je op een Pi4 zit en dus mini-HDMI nodig hebt.... Daarnaast, als jij over wil naar een SSD moet je dat vooral doen, maar ik wilde je helpen om te bepalen of dat echt het issue was.

Volgens mij heb je snelle (als in: steeds binnen een paar minuten!) en inhoudelijke antwoorden gekregen om je probleem te diagnosticeren, weet niet goed wat daar vijandig aan is? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 14-12-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Moet ik hiervoor trouwens ook iets in de config.yaml zetten? Ik dacht van niet namelijk.
water_escape schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:52:
[...]

Als ik die snel copy paste en mijn devices toevoeg werkt deze nog niet.

Ik zie de volgende attributes voor deze entity: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy, moet ik daar wellicht nog iets mee doen?

- friendly_name: Philips SML001 581e6708 occupancy
- device_class: occupancy

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Thanks, ga er aan beginnen als de SSD binnen is. Hij is al in het land volgens Ali.
Ronker32 schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:24:
Ondanks dat er al veel geschreven is over het overstappen van SD naar SSD op een Raspberry Pi 4, kwam ik afgelopen weekend aardig aan het zoeken naar de juiste gids. Niet heel technisch onderlegd vond ik het best lastig om de juiste aanpak te kiezen, maar toen ik de juiste gids te pakken had, ging het vrij soepeltjes.

Ik had dus een Raspberry Pi 4 (4GB) met een SD card (SanDisk Ultra 32GB A1) die relatief zonder problemen draaide. Af en toe wat issues, maar een herstart zorgde dan vaak voor de oplossing. Echter, met het oog op de mogelijke probemen die kunnen ontstaan met een SD card, wilde ik graag overstappen op een SSD. Ik heb daarom een SanDisk Extreme Pro (128 GB) besteld en ben daar afgelopen weekend mee aan de slag gegaan.

Ik heb deze gids gevolgd, en dat werkte vlekkeloos. Eerst op een SD card Raspberry Pi OS geïnstalleerd, vervolgens de EEPROM firmware bijgewerkt (in de gids staat dat je nog moet aanpassen naar 'stable' in plaats van 'critical', maar dat bleek in mijn geval niet nodig te zijn: de versie die verscheen na de update was al de versie van 03-09-2020). Daarna de rest van de gids gevolgd en een backup teruggezet. Al met al één/twee uur werk gehad aan deze update en alles draait zonder handmatig nog dingen in HA bij te hoeven werken (behalve Philips Hue, die klapte eruit. Ik heb de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd en toen was ook dat probleem opgelost). Alle andere integraties waaronder MQTT en HACS gaan probleemloos mee.

Blij met deze omzetting, hopelijk kan ik middels deze post iemand in de juiste richting sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
[...]

Als je pc Windows draait ziet hij waarschijnlijk alleen de boot partitie omdat dat een FAT partitie is en vrijwel nooit beschreven wordt. Om te testen of je SD kaart corrupt is zou je een filessystem check vanaf een linux systeem moeten doen en dan voor alle partities op SD kaart. Eventueel zou je dat met een Linux live usbstick kunnen doen. Blijkt dat de partities nog heel zijn zou je de database kunnen kopieren of herbenoemen.

Een truc die ik nog wel eens uithaal als ik geen beeldscherm heb is om zodra de ledjes ophouden met knipperen een toetsenbord aan te sluiten en CTL D doen. In sommige gevallen is dat genoeg om door te starten maar een beeldscherm aansluiten geeft uiteraard meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Ik heb dit ook wel eens gehad met m'n pi. Meestal duurde het gewoon akelig lang. Ik stel voor dat je hem, na een power off, ff laat liggen voor een uurtje.

Geen idee waarom dit gebeurde, maar het hielp bij mij iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:57

Rianata

Have you played Atari today?

Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:38:
[...]

Zie deze video van Dr Zzs met Frenck over wat nu precies Home Assistant Blue is:

Home Assistant heeft dus alleen een design aangeleverd, de garantie en ondersteuning v/d hardware blijft gewoon bij de leverancier van de Odroid.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Rianata schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:42:
[...]

Zie deze video van Dr Zzs met Frenck over wat nu precies Home Assistant Blue is:

[YouTube: Home Assistant Conference - Recap - Blue Prints, Odroid, Approval Factors.]

Home Assistant heeft dus alleen een design aangeleverd, de garantie en ondersteuning v/d hardware blijft gewoon bij de leverancier van de Odroid.
Ja dat kan, maar wat denk je dat de users doen? Men roept "Staat HA, dus HA moet support leveren". Ik weet hoe het werkt, jij weet hoe het werkt: maar de eindgebruiker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik ben wel benieuwd naar die blueprints.

Ik ben sinds kort aan het spelen met Home Assistant, en ik vind het nog wat matig. Ik had verwacht dat je optioneel wat dieper erin kon springen, met zelfgebouwde configs en zo, maar dat het voor simpelere acties ook voor de leek nog wel wat gebruiksvriendelijk zou zijn. Maar mijn ervaring nu is dat je toch wel heel snel in het diepe moet springen. Nu ben ik wel IT'er, dus ik kan het ook wel allemaal uitvogelen, maar het zag er zo gelikt uit dat ik eigenlijk had verwacht dat HA ook wat meer afgewerkt zou zijn.

Die blueprints zouden wel eens een enorme vereenvoudiging kunnen zijn van die hele gebeuren. Ik ben dus wel benieuwd. Als het redelijk snel te doen is, misschien ietwat voor techneuten maar wel een abstractieniveau hoger om het makkelijker te maken, is dat wat mij betreft al een gigantische vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Amanoo schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:21:

Die blueprints zouden wel eens een enorme vereenvoudiging kunnen zijn van die hele gebeuren. Ik ben dus wel benieuwd. Als het redelijk snel te doen is, misschien ietwat voor techneuten maar wel een abstractieniveau hoger om het makkelijker te maken, is dat wat mij betreft al een gigantische vooruitgang.
volgens mij gaat dat geen vereenvoudiging brengen voor het creëren, alleen in gebruik. Creëren kan volgens mij niet via de GUI op dit moment, als ik het goed begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Herkent iemand het fenomeen dat de camera.play_stream service voor het streamen van een camera entiteit op een Google Cast apparaat enkel een Google Cast logo oplevert? Dit gebeurt met verschillende soorten streams die in HA zijn opgenomen: Op basis van Foscam platform maar ook een camera entiteit op basis van het RTSP platform.

Tot enige tijd geleden heeft dit wel gewerkt. Heb e.e.a. in mijn HA omgeving getest, en daar werkt het ook zonder problemen. Iemand wellicht tegen iets vergelijkbaars aangelopen?
Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.