Vereenvoudiging in gebruik vind ik al heel wat.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:34:
[...]
volgens mij gaat dat geen vereenvoudiging brengen voor het creëren, alleen in gebruik. Creëren kan volgens mij niet via de GUI op dit moment, als ik het goed begreep.
Grrr. Problematische update van HA Core naar 2020.12.
Logs staan vol met dit:
[code]2020-12-14 15:16:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-12-14 15:17:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-12-14 15:18:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder[/code]
Logs van zowel mariadb als influxdb laten niets geks zien. Heeft een van jullie dit al eerder meegemaakt?
Laat maar, opgelost.
Logs staan vol met dit:
[code]2020-12-14 15:16:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-12-14 15:17:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
2020-12-14 15:18:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder[/code]
Logs van zowel mariadb als influxdb laten niets geks zien. Heeft een van jullie dit al eerder meegemaakt?
Laat maar, opgelost.
Niet exact dit component maar wel bij anderen. Voor mij is dan de oplossing een herstart van de Pi waar ha op draait.sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:21:
Grrr. Problematische update van HA Core naar 2020.12.
Logs staan vol met dit:
code:
1 2 3 2020-12-14 15:16:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder 2020-12-14 15:17:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder 2020-12-14 15:18:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Waiting on integrations to complete setup: recorder
PSN: PcDCch
Kan het allicht nu te maken hebben met de google storing?JBS schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:58:
Herkent iemand het fenomeen dat de camera.play_stream service voor het streamen van een camera entiteit op een Google Cast apparaat enkel een Google Cast logo oplevert? Dit gebeurt met verschillende soorten streams die in HA zijn opgenomen: Op basis van Foscam platform maar ook een camera entiteit op basis van het RTSP platform.
Tot enige tijd geleden heeft dit wel gewerkt. Heb e.e.a. in mijn HA omgeving getest, en daar werkt het ook zonder problemen. Iemand wellicht tegen iets vergelijkbaars aangelopen?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Dat had inderdaad gekund, dit speelt echter al weken zo niet maanden begreep ik.Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:31:
[...]
Kan het allicht nu te maken hebben met de google storing?
Is inmiddels opgelost. Database migration naar de nieuwe versie duurde gewoon erg lang!Mozart schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:25:
[...]
Niet exact dit component maar wel bij anderen. Voor mij is dan de oplossing een herstart van de Pi waar ha op draait.
Trouwens, nog een tip voor mensen die HA via Docker hebben geïnstalleerd. Met dit dockercommando wordt je config gecheckt en krijg je veel preciezere informatie dan via de GUI.
code:
1
| docker exec CONTAINERNAAM python -m homeassistant --script check_config --config /config |
[ Voor 30% gewijzigd door sOid op 14-12-2020 16:59 ]
Ohja, ik moest jou nog een berichtje sturen, want het kan nog makkelijker. Ik gebruik de VSC plugin al heel lang, maar ik kwam er gisteren op de conference pas achter dat dit (en veel meer) in deze plugin zitten:sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:33:
[...]
Trouwens, nog een tip voor mensen die HA via Docker hebben geïnstalleerd. Met dit dockercommando wordt je config gecheckt en krijg je veel preciezere informatie van via de GUI.
code:
1 docker exec CONTAINERNAAM python -m homeassistant --script check_config --config /config

https://github.com/keessc...ssistant#render-templates
Dus lekker dingen aanpassen, CMD+SHIFT+P config checken en nog een keer CMD+SHIFT+P reload automations en klaar :-)
Thanks (en insgelijks, nog niet op je DM gereageerdgolles schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:36:
[...]
Ohja, ik moest jou nog een berichtje sturen, want het kan nog makkelijker. Ik gebruik de VSC plugin al heel lang, maar ik kwam er gisteren op de conference pas achter dat dit (en veel meer) in deze plugin zitten:
[Afbeelding]
https://github.com/keessc...ssistant#render-templates
Dus lekker dingen aanpassen, CMD+SHIFT+P config checken en nog een keer CMD+SHIFT+P reload automations en klaar :-)
Gebruik tot nu toe Atom maar dit is wel de moeite waard om 's naar VSC te kijken. Zit daar ook de mogelijkheid in om meerdere regels in YAML te selecteren en automatisch te voorzien van een # aan het begin? Dat lukt met in Atom helaas niet.
Je kan in VSC meerdere lijnen code "(un)commenten"sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:41:
[...]
Gebruik tot nu toe Atom maar dit is wel de moeite waard om 's naar VSC te kijken. Zit daar ook de mogelijkheid in om meerdere regels in YAML te selecteren en automatisch te voorzien van een # aan het begin? Dat lukt met in Atom helaas niet.
Mocht je de DSMR-integratie (slimme meter) gebruiken, wacht dan nog even met upgraden. Is helaas stuk gegaan in 2020.12. Althans, in ieder geval voor mijn slimme meter ISKRA-AM550.
/edit: @sOid inderdaad v5.
/edit: @sOid inderdaad v5.
[ Voor 15% gewijzigd door DeadMetal op 14-12-2020 18:10 ]
Tnx, mooie software! Kan ook via SSH gewoon de directorystructuur benaderen. Ideaal!drentsemoi schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:53:
[...]
Je kan in VSC meerdere lijnen code "(un)commenten"
Werkt bij mij wel. Welke DSMR-versie heb je? Ik 5. Weet niet uit m'n hoofd welke meter er hier hangt, maar ik dacht eigenlijk ook die jij noemt.DeadMetal schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:14:
Mocht je de DSMR-integratie (slimme meter) gebruiken, wacht dan nog even met upgraden. Is helaas stuk gegaan in 2020.12. Althans, in ieder geval voor mijn slimme meter ISKRA-AM550.
Edit: @DeadMetal Ik heb inderdaad dezelfde meter als jij. Werkt hier dus gewoon prima. Dit is het enige dat er in m'n config staat. Gebruik HA Core via Docker.
YAML:
1
2
3
4
5
| sensor: # https://www.home-assistant.io/integrations/sensor #-----Power meter - platform: dsmr # https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr port: /dev/ttyUSB0 dsmr_version: 5 |
[ Voor 18% gewijzigd door sOid op 14-12-2020 18:16 ]
Ja, de remote plugin door over ssh te werken en ook de docker plugin werken goedsOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:40:
[...]
Tnx, mooie software! Kan ook via SSH gewoon de directorystructuur benaderen. Ideaal!
Mooi. Heb je ook dezelfde meter als ik? ISKRA-AM550sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:40:
Werkt bij mij wel. Welke DSMR-versie heb je? Ik 5. Weet niet uit m'n hoofd welke meter er hier hangt, maar ik dacht eigenlijk ook die jij noemt.
Edit: @DeadMetal Ik heb inderdaad dezelfde meter als jij. Werkt hier dus gewoon prima. Dit is het enige dat er in m'n config staat. Gebruik HA Core via Docker.
YAML:
1 2 3 4 5 sensor: # https://www.home-assistant.io/integrations/sensor #-----Power meter - platform: dsmr # https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr port: /dev/ttyUSB0 dsmr_version: 5
Bij mij in log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Logger: dsmr_parser.clients.protocol Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py:112 First occurred: 06:50:03 (42339 occurrences) Last logged: 18:36:33 failed to parse telegram Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 108, in handle_telegram parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 59, in parse telegram[signature] = parser.parse(match.group(0)) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 249, in parse return ProfileGenericObject(self._parse(line)) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 148, in _parse raise ParseError("Invalid '%s' line for '%s'", line, self) dsmr_parser.exceptions.ParseError: ("Invalid '%s' line for '%s'", '99.97.0()\r\n', <dsmr_parser.parsers.ProfileGenericParser object at 0x6f968160>) |
42339 occurrences

Yes, dat schreef ik alDeadMetal schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:37:
[...]
Mooi. Heb je ook dezelfde meter als ik? ISKRA-AM550
Al geprobeerd de integratie helemaal te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen? Check voor de zekerheid ook of de poortaanduiding van je usb-device nog hetzelfde is.
Dank je. Ja, usb poort is nog hetzelfde. Ik zie dat de code-owner al actief bezig is in het bugreport (van iemand anders met hetzelfde probleem), ik kijk de voortgang daar eerst nog even aan.
Iemand een idee wat de beste methode zou zijn om HA ook beschikbaar te maken in de garage?.
Mijn garages ligt 10meter achter mijn huis (ertussen zit tuin). Ik heb eventueel de beschikking over een UTP verbinding tussen beide (moet ff kabel door buis trekken, buis (vrij dik) ligt al vanaf huis naar garage).
Mijn garages ligt 10meter achter mijn huis (ertussen zit tuin). Ik heb eventueel de beschikking over een UTP verbinding tussen beide (moet ff kabel door buis trekken, buis (vrij dik) ligt al vanaf huis naar garage).
Wat bedoel je met 'beschikbaar maken'?mvrhrln schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:35:
Iemand een idee wat de beste methode zou zijn om HA ook beschikbaar te maken in de garage?.
Op een tablet de app gebruiken en naar de garage lopen? Een sensor in de garage plaatsen? De server van HA in de garage plaatsen?
Al een paar jaar Domoticz gebruiker, maar doe er niet veel meer mee dan een paar KaKu schakelaars bedienen, rolluiken en gordijnen via een RFXcom USB 433mhz.
Heb nog wat Xiaomi Aqara spullen die liggen te verstoffen. Werkt stabiel en naar tevredenheid verder.
Een jaar of wat geleden al met HASS wat gerommeld, maar uiteindelijk niet verder tijd in gestoken.
Nu we weer 5 weken in lockdown zitten wil ik eens kijken of ik er nu inmiddels wel snel mee uit de voeten kom.
Eén van de redenen is dat ik wat meer schakelaars slim wil maken. Lijkt me niet heel toekomst proof om KaKu verder uit te breiden (naast dat ze nogal duur zijn).
Wat is nu te adviseren als een stabiele, eenvoudige en budget vriendelijke hardware om te gaan schakelen. Z-wave, zigbee? Ik wil het parallel gaan opbouwen naast mijn domoticz setup.
Heb nog wat Xiaomi Aqara spullen die liggen te verstoffen. Werkt stabiel en naar tevredenheid verder.
Een jaar of wat geleden al met HASS wat gerommeld, maar uiteindelijk niet verder tijd in gestoken.
Nu we weer 5 weken in lockdown zitten wil ik eens kijken of ik er nu inmiddels wel snel mee uit de voeten kom.
Eén van de redenen is dat ik wat meer schakelaars slim wil maken. Lijkt me niet heel toekomst proof om KaKu verder uit te breiden (naast dat ze nogal duur zijn).
Wat is nu te adviseren als een stabiele, eenvoudige en budget vriendelijke hardware om te gaan schakelen. Z-wave, zigbee? Ik wil het parallel gaan opbouwen naast mijn domoticz setup.
[ Voor 3% gewijzigd door PnD op 14-12-2020 20:45 ]
Inderdaad, wat @sjorsjuhmaniac zegt. Als het om een sensor gaat: heb me dit weekend nog verbaasd over het bereik van zigbee sensoren. Werkt prima achterin de tuin (ongeveer dezelfde afstand, iets meer denk ik).mvrhrln schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:35:
Is idd beetje summier "beschikbaar maken"sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:37:
[...]
Wat bedoel je met 'beschikbaar maken'?
Op een tablet de app gebruiken en naar de garage lopen? Een sensor in de garage plaatsen? De server van HA in de garage plaatsen?
Bedoel dat ik ook in de garage sensoren en schakelaars etc kan gaan implementeren.
(oa licht sensor (brand er nog licht?) , stand vd normale deuren en stand vd garagedeur) etc etc.
niet omdat het moet, maar omdat het kan principe
Dus de zigbee verlengen tot aan in de garage zeg maar.
(eventueel via/over utp? )
Ok, morgen eens een schakel socket in de schuur zetten, heb er nog een paar liggen.sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:43:
[...]
Inderdaad, wat @sjorsjuhmaniac zegt. Als het om een sensor gaat: heb me dit weekend nog verbaasd over het bereik van zigbee sensoren. Werkt prima achterin de tuin (ongeveer dezelfde afstand, iets meer denk ik).
[ Voor 23% gewijzigd door mvrhrln op 14-12-2020 20:52 ]
Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik een zigbee stick kopen en de smart home spullen van de Lidl, Ikea en xiaomi en zo. Goedkoop, 2-weg communicatie en betrouwbaar...PnD schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:41:
Al een paar jaar Domoticz gebruiker, maar doe er niet veel meer mee dan een paar KaKu schakelaars bedienen, rolluiken en gordijnen via een RFXcom USB 433mhz.
Aahmvrhrln schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:51:
[...]
Is idd beetje summier "beschikbaar maken"![]()
Bedoel dat ik ook in de garage sensoren en schakelaars etc kan gaan implementeren.
(oa licht sensor (brand er nog licht?) , stand vd normale deuren en stand vd garagedeur) etc etc.
niet omdat het moet, maar omdat het kan principe
Dus de zigbee verlengen tot aan in de garage zeg maar.
(eventueel via/over utp? )
Ik ben niet bekend met zigbee range extenders die via een netwerk kabel werken.
Heeft iemand hier HA OS 5.18 werkend gekregen op een pi 3b met een SSD? Vanochtend had ik een update gedaan binnen HA, waarna HA niet meer wou opstarten. Na een clean install met HA OS/core 5.18 (&5.16) op een SSD wou de Pi ook niet meer starten. Nu ben ik weer terug gegaan naar 4.16 en deze werkt wel perfect.
Begrijp ik het goed dat je dan Deconz als add-on installeert en aan de slag kan met het koppelen van je zigbee spullen.Mozart schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:55:
[...]
Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik een zigbee stick kopen en de smart home spullen van de Lidl, Ikea en xiaomi en zo. Goedkoop, 2-weg communicatie en betrouwbaar...
Dat kan inderdaad. deConz is echter geen must. Je kan ook zigbee netwerken implementeren via de ingebouwde ZHA integratie of via Zigbee2MQTT.PnD schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:00:
[...]
Begrijp ik het goed dat je dan Deconz als add-on installeert en aan de slag kan met het koppelen van je zigbee spullen.
Je hoeft btw ook geen HA te draaien voor zigbee, je kan zigbee integreren in Domoticz.
Let wel; bij mij is sommige hardware tergend traag met het 'verkennen' van het netwerk en zich daar dan op aan te passen. Ik zou daarom altijd de 'garage sensor' uit het netwerk halen en opnieuw aan het netwerk toevoegen wanneer je in fysiek in de garage staat.mvrhrln schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:51:
Ok, morgen eens een schakel socket in de schuur zetten, heb er nog een paar liggen.
Dan nog duurde heb bij mij met de lidl raam sensor een goede dag voordat hij een juiste verbinding via een repeater had.
Had eerst hier ook Domoticz met KlikaanKlikuit, langzaam alles vervangen door zigbee.PnD schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:00:
[...]
Begrijp ik het goed dat je dan Deconz als add-on installeert en aan de slag kan met het koppelen van je zigbee spullen.
Gebruik nu zowel zigbee als KlikaanKlikuit, door elkaar, gaaat ok prima met HA
Jouw situatie lijkt mij meer een uitzondering dan de regel, want normaliter weten Zigbee apparaten binnen (maximaal) een minuut wel een aansluiting op het bestaande Zigbee netwerk te vinden. Als het een dag duurt dan is er echt gewoon iets mis met of het te koppelen apparaat of het Zigbee netwerk.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:10:
[...]
Let wel; bij mij is sommige hardware tergend traag met het 'verkennen' van het netwerk en zich daar dan op aan te passen. Ik zou daarom altijd de 'garage sensor' uit het netwerk halen en opnieuw aan het netwerk toevoegen wanneer je in fysiek in de garage staat.
Dan nog duurde heb bij mij met de lidl raam sensor een goede dag voordat hij een juiste verbinding via een repeater had.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ga maar eens een Conbee aanschaffen en dan maar eens leren en proberen. Gemak waarmee ik nu HASS heb draaien en wat slimme apparaten kan configureren bevalt iig prima. Mij is teveel rommelen in de config.yaml gewoon boven mijn pet en ambitie/motivatie.mvrhrln schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:10:
[...]
Had eerst hier ook Domoticz met KlikaanKlikuit, langzaam alles vervangen door zigbee.
Gebruik nu zowel zigbee als KlikaanKlikuit, door elkaar, gaaat ok prima met HA
@mvrhrln @sjorsjuhmaniac Als je toch te weinig bereik hebt is het misschien een aardige oplossing om ergens in de tuin een zigbee lamp op netstroom te plaatsen. Voor zover ik weet werken die als router/range extender.
Als er al elektra in je tuin ligt is dat makkelijker dan UTP-kabels oid trekken.
Als er al elektra in je tuin ligt is dat makkelijker dan UTP-kabels oid trekken.
Ik gebruik zelf zigbee2mqtt...PnD schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:00:
[...]
Hier een RPi3b met SSD, zonder problemen geüpdatet naar OS 5.8 en versie 2012.12.0Ltvo schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:57:
Heeft iemand hier HA OS 5.18 werkend gekregen op een pi 3b met een SSD? Vanochtend had ik een update gedaan binnen HA, waarna HA niet meer wou opstarten. Na een clean install met HA OS/core 5.18 (&5.16) op een SSD wou de Pi ook niet meer starten. Nu ben ik weer terug gegaan naar 4.16 en deze werkt wel perfect.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Heb je ook goed opgelet dat het activity lampje gaat knipperen?Ltvo schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:57:
Bij mij lijkt hij soms met een SSD ook niet vanzelf te booten waardoor ik het een aantal keer weer opnieuw moet proberen.
Ik heb net ook alles geupdate naar de nieuwste versie.
[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 14-12-2020 22:32 ]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik draai HA in Docker op een Synology NAS en in deze NAS heb ik een Z-wave stick zitten.
Als ik HA met hoge machtigingen uitvoer wordt de Z-wave herkent en start het Z-wave netwerk op.
HA met hoge machtiging laten draaien is natuurlijk niet de manier maar als ik dit niet doe wordt de Z-wave stick niet herkend.
Iemand een idee hoe ik dit (blijvend) kan verhelpen ?
Als ik HA met hoge machtigingen uitvoer wordt de Z-wave herkent en start het Z-wave netwerk op.
HA met hoge machtiging laten draaien is natuurlijk niet de manier maar als ik dit niet doe wordt de Z-wave stick niet herkend.
Haha dit is dus precies de reden waarom ik software altijd in het Engels wil. "Hoge machtiging"schuurman schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:44:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik draai HA in Docker op een Synology NAS en in deze NAS heb ik een Z-wave stick zitten.
Hoe heb je de docker container geconfigureerd? Via de GUI of command line (wellicht docker compose)? Heb je PUID en PGID goed ingesteld?
Het handigst is als je hier de instellingen van de docker container plaatst.
[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 14-12-2020 22:58 ]
Ik heb de docker container aangemaakt middels de GUI vanuit de administrator account.sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:56:
[...]
Haha dit is dus precies de reden waarom ik software altijd in het Engels wil. "Hoge machtiging"![]()
Hoe heb je de docker container geconfigureerd? Via de GUI of docker compose? Heb je PUID en PGID goed ingesteld?
Geen idee waar ik de PUID en PGID in zou kunnen stellen.
Bij je environment variables (of omgevingsvariabelen zoals dat waarschijnlijk heet bij jou). Is een tabje bij je container-instellingen als ik het me goed herinner.schuurman schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:01:
[...]
Ik heb de docker container aangemaakt middels de GUI vanuit de administrator account.
Geen idee waar ik de PUID en PGID in zou kunnen stellen.
Bij een container die is ingeschakeld staat het rechtsonder (na rechts klikken op containernaam > details). Zie screenshot.
:strip_exif()/f/image/ay81R1hFGIYSqMEiZehwPIdi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door sOid op 14-12-2020 23:09 ]
Ah, bij het "milieu" dussOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:02:
[...]
Bij je environment variables (of omgevingsvariabelen zoals dat waarschijnlijk heet bij jou). Is een tabje bij je container-instellingen als ik het me goed herinner.
Bij een container die is ingeschakeld staat het rechtsonder. Zie screenshot.
[Afbeelding]

Die van de administrator of een andere ?
Haha milieuschuurman schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:09:
[...]
Ah, bij het "milieu" dus, welke PUID en PGID moet ik hier neerzetten?
Die van de administrator of een andere ?
Ja van administrator is wel het handigst (vind ik, weet niet of dat best practice is). Weet niet precies hoe je dat via de GUI kunt vinden. Maar via command line is het id username. Je ziet dan de UID met een getal en meerdere GID's (je zoekt het getal dat bij admin staat).
Vervolgens stop je de container, bewerkt het en voegt die getallen toe bij PUID en PGID. Zie screenshot. Op plusje en dan kun je ze toevoegen.
:strip_exif()/f/image/FaQTcCpXlZ7GomsCJKoOHH6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
(Ik weet trouwens niet meer waarom je bij docker PUID en PGID moet gebruiken ipv UID en GID.)
Als je er verder niet uitkomt kun je het beste even naar het docker topic gaan.
Edit: tijdzone is trouwens ook handig om daar in te vullen. Zie m'n eerdere screenshot: TZ Europe/Amsterdam.
Edit 2: kan het zijn dat je daar helemaal je Zwave-stick niet aan hebt toegevoegd? Ik weet niet waar je dat in de GUI moet toevoegen maar in mijn docker-compose staat dit. Anders geef je de container geen rechten om het USB-apparaat uit te lezen (let op: dit is per installatie en apparaat anders).
code:
1
2
| # devices: - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC3U370Y-if00-port0:/dev/ttyUSB |
[ Voor 17% gewijzigd door sOid op 14-12-2020 23:19 ]
Elektra in tuin wordt volgend jaar vervangen, kan ik daar idd mooi rekening mee houden.sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:51:
@mvrhrln @sjorsjuhmaniac Als je toch te weinig bereik hebt is het misschien een aardige oplossing om ergens in de tuin een zigbee lamp op netstroom te plaatsen. Voor zover ik weet werken die als router/range extender.
2x een zigbee lamp/socket in de tuin, 1 op de linker stroom streng, en ene op de rechter.
(soort van redundantie)
Overigens is de UTP zo getrokken, kan hem trekken adhv oude telefoonkabels die door de buis lopen.
(heel verhaal waarom er telefoonkabels lopen)
[ Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 14-12-2020 23:26 ]
Ik heb de aanpassingen doorgevoerd en het ziet er naar uit dat dit de oplossing was, bedankt!sOid schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:13:
[...]
Haha milieu![]()
Ja van administrator is wel het handigst (vind ik, weet niet of dat best practice is). Weet niet precies hoe je dat via de GUI kunt vinden. Maar via command line is het id username. Je ziet dan de UID met een getal en meerdere GID's (je zoekt het getal dat bij admin staat).
Vervolgens stop je de container, bewerkt het en voegt die getallen toe bij PUID en PGID. Zie screenshot. Op plusje en dan kun je ze toevoegen.
[Afbeelding]
(Ik weet trouwens niet meer waarom je bij docker PUID en PGID moet gebruiken ipv UID en GID.)
Als je er verder niet uitkomt kun je het beste even naar het docker topic gaan.
Edit: tijdzone is trouwens ook handig om daar in te vullen. Zie m'n eerdere screenshot: TZ Europe/Amsterdam.
Edit 2: kan het zijn dat je daar helemaal je Zwave-stick niet aan hebt toegevoegd? Ik weet niet waar je dat in de GUI moet toevoegen maar in mijn docker-compose staat dit. Anders geef je de container geen rechten om het USB-apparaat uit te lezen (let op: dit is per installatie en apparaat anders).
code:
1 2 # devices: - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC3U370Y-if00-port0:/dev/ttyUSB
Morgen maar eens verder kijken.
Weet je het zeker? Ik zou toch nog even goed nadenken over de verschillende toepasssingen die je kiest. Want goedkoop is niet altijd beterMozart schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:55:
[...]
Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik een zigbee stick kopen en de smart home spullen van de Lidl, Ikea en xiaomi en zo. Goedkoop, 2-weg communicatie en betrouwbaar...
[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 15-12-2020 00:52 ]
Bright neem ik niet serieus. Beetje oppervlakkig verhaaltje over het onderwerp van het filmpjes.. En dan zeggen ze ook nog dat lidl echt een eigen app gemaakt hebben hoor!raymonvdm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:45:
[...]
Weet je het zeker? Ik zou toch nog even goed nadenken over de verschillende toepasssingen die je kiest. Want goedkoop is niet altijd beter
Bright is leuk voor de massa, maar verder ook echt niet.
Jazeker, ik draai al tijden met zigbee. Ik ben destijds begonnen met wat zwave devices en dat werkte gewoon niet lekker en is heel duur. Ook heb ik nog een aantal WiFi devices van Sonoff. Tussendoor nog een aantal kaku devices gehad. Mijn ervaring met zigbee is uitstekend dus vandaar mijn advies. Devices van Sonoff of Shelly zou mijn tweede keuze zijn.raymonvdm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:45:
[...]
Weet je het zeker? Ik zou toch nog even goed nadenken over de verschillende toepasssingen die je kiest. Want goedkoop is niet altijd beter
Is het mogelijk om heel Home Assistant OS te downgraden (met een commando, zonder volledige re-install)? Sinds 5.8 werkt een addon die ik gebruik niet meer.
[ Voor 17% gewijzigd door DeadMetal op 15-12-2020 08:25 ]
[quote]AW_Bos schreef op woensdag 2 december 2020 @ 00:03:
[...]
Hoi AW_Bos
Ik krijg dezelfde 'developer hint' foutmelding.
Ook geprobeerd met het IP adres in de URL....helpt niet.
Kun jij me verder helpen, of iemand anders?
Home Assistant’s Details
Application Name Home Assistant
API Products
ToonAPI Public Prd
OAuth public prd
Callback URL http://192.169.1.202:8123/auth/external/callback
[...]
Hoi AW_Bos
Home Assistant’s Details
API Products
ToonAPI Public Prd
OAuth public prd
Zeker weten. Je moet inderdaad goed opletten bij het aanschaffen van end-devices, maar die van bijvoorbeeld IKEA zijn prima. Zigbee werkt hier als een trein en ik heb (nagenoeg) nooit issues.raymonvdm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:45:
[...]
Ik kwam er gisteren toevallig achter dat ik mijn HVC afvalpas kon beschrijven als Home Assistant NFC Tag. Het schijnt dat HVC alleen een lege pas gebruikt en alleen het serienummer van de pas koppelt aan hun afvalbakken.
https://valentijn.sessink.nl/?p=829
Kan nu de kerstboom aan en uitzetten met mijn afvalpas.
https://valentijn.sessink.nl/?p=829
Kan iemand mij helpen / mee kijken? Prive mag ook.
ik zat al met het issue dat de motion sensor niks kan triggeren. (weet nog steeds niet wat ik fout doe)
Maar nu met de nieuwe HA is het weer helemaal anders.
In mijn automations staat nog dit (en dit doet niks somehow):
Automations werkt niet meer maar Blueprints is er nu, maar de auto created blueprint heeft een error:
unknown tag !<!input> at line 36, column 34:
entity_id: !input motion_entity
^
ik zat al met het issue dat de motion sensor niks kan triggeren. (weet nog steeds niet wat ik fout doe)
Maar nu met de nieuwe HA is het weer helemaal anders.
In mijn automations staat nog dit (en dit doet niks somehow):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # Example configuration.yaml entry automation: - id: one alias: Turn on light when motion is detected trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy to: 'on' action: - service: light.turn_on data: entity_id: light.hue_go_julian brightness: 255 kelvin: 2700 |
Automations werkt niet meer maar Blueprints is er nu, maar de auto created blueprint heeft een error:
unknown tag !<!input> at line 36, column 34:
entity_id: !input motion_entity
^
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| blueprint: name: Motion-activated Light description: Turn on a light when motion is detected. domain: automation source_url: https://github.com/home-assistant/core/blob/dev/homeassistant/components/automation/blueprints/motion_light.yaml input: motion_entity: name: Motion Sensor selector: entity: domain: binary_sensor device_class: motion light_target: name: Light selector: target: entity: domain: light no_motion_wait: name: Wait time description: Time to leave the light on after last motion is detected. default: 120 selector: number: min: 0 max: 3600 unit_of_measurement: seconds # If motion is detected within the delay, # we restart the script. mode: restart max_exceeded: silent trigger: platform: state entity_id: !input motion_entity from: "off" to: "on" action: - service: light.turn_on target: !input light_target - wait_for_trigger: platform: state entity_id: !input motion_entity from: "on" to: "off" - delay: !input no_motion_wait - service: light.turn_off target: !input light_target |
Water-Escape
@water_escape
De blue print mist de gegevens van de gewenste motion-sensor en lamp.
blueprints leven in een eigen folder. Zie ook:
https://www.home-assistant.io/docs/blueprint/tutorial/
Aan je eigen automation zie ik niet meteen wat geks (behalve dan de indentatie, dat lijkt niet op geldige yaml)
Verandert die state van die sensor wel netjes als er beweging is?
Aan je eigen automation zie ik niet meteen wat geks (behalve dan de indentatie, dat lijkt niet op geldige yaml)
Ik ben even benieuwd welke functies van Tado je hebt ingebouwd, en of je de slimme schema's van de Tado dan nog gebruikt? Of doe je echt alles in HA?Ronker32 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:07:
[...]
Check even of je radiatorknoppen en CV compatibel zijn voordat je deze set aanschaft. Verder heb je hier inderdaad alles in zitten wat je nodig hebt. Ik heb ook Tado en heb alle functionaliteiten van Tado in HA ingebouwd, op een iets getweakte manier. Zo geeft Tado altijd een melding als je het huis verlaat, en heb ik dat in HA afgevangen om dat alleen te doen als de verwarming daadwerkelijk aan het verwarmen is. Het abbo is dan overbodig zoals gezegd door @JBS, je krijgt alle data ook door in HA (en niet geheel onbelangrijk, ook even snel).
Ik heb sinds kort ook Tado, maar heb nu alleen nog maar wat slimme schema's gemaakt. Maar met de wisselende school- en werktijden van ons en de kinderen vind ik die schema's niet zo slim.
Niet omdat het moet maar omdat het kanTopdRob schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:19:
thanks.RudolfR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:42:
@water_escape
- de blueprint is auto created door HA, via blueprints waar ik dus de sensor en de lamp heb geslecteerd.
- ik kan fout geplakt hebben, maar identatie is goed, de state van die sensor gaat idd aan / uit als ik beweeg. Dus mijns inziens zou die moeten werken. (ik hoef niks in de config.yaml te doen toch?)
Water-Escape
Hier even een voorbeeld van een werkende motion getriggerd lichtpunt. Misschien dat dat jou verder helpt.water_escape schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:53:
[...]
thanks.
- de blueprint is auto created door HA, via blueprints waar ik dus de sensor en de lamp heb geslecteerd.
- ik kan fout geplakt hebben, maar identatie is goed, de state van die sensor gaat idd aan / uit als ik beweeg. Dus mijns inziens zou die moeten werken. (ik hoef niks in de config.yaml te doen toch?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: '1587423934454' alias: Toilet light on description: Light switches based on motion trigger: - device_id: 51dee856794b470ab893229680f00f35 domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.presence_12 platform: device type: motion condition: [] action: - data: {} entity_id: light.ceiling_light_toilet_ground_floor service: light.turn_on mode: restart |
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
De slimme schema's van Tado zou je kunnen nabouwen in HA, maar daar vind ik de Tado app ruim voldoende presteren. Standaard heb ik ingesteld dat om 8 uur de verwarming op temperatuur moet zijn (met early start) en gaat om 22 uur de verwarming uit. Dat early start werkt bij mij niet echt fantastich, ik merk dat hij moeite heeft om de juiste tijd te vinden waar hij dan op moet starten. Soms is het dus al om 7:30 uur op temperatuur, terwijl hij ook wel eens pas om 8:30 uur op temperatuur is.koelkast schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:44:
[...]
Ik ben even benieuwd welke functies van Tado je hebt ingebouwd, en of je de slimme schema's van de Tado dan nog gebruikt? Of doe je echt alles in HA?
Ik heb sinds kort ook Tado, maar heb nu alleen nog maar wat slimme schema's gemaakt. Maar met de wisselende school- en werktijden van ons en de kinderen vind ik die schema's niet zo slim.
Wat betreft slimmigheden in HA heb ik verschillende automations lopen:
- Check of Tado nog vermogen vraagt als ik of mijn vriendin het huis verlaat: zo ja, stuur melding naar telefoon met twee keuzes: negeer meldingen (als ik niet lang van huis ben) of stel afwezigheidsmodus in.
- Check zodra Tado vermogen vraagt terwijl er niemand thuis is: zo ja, dezelfde actie als hierboven.
- Check bij thuiskomen of Tado in afwezigheidsmodus staat: zo ja, stuur melding met één keuze: activeer thuismodus.
- Stuur melding zodra Tado handmatig wordt aangepast (temperatuur of helemaal uit): dat kan zowel via HA als via de thermostaat zelf. Wil graag op de hoogte zijn van afwijkende instellingen, puur hobbymatig.
Voordeel wat betreft de eerste twee automations t.o.v. de Tado app is dat hij me alleen een melding geeft als er daadwerkelijk vermogen wordt gevraagd. Als de verwarming op temperatuur is en er geen vermogen wordt gevraagd van de CV, hoef ik geen melding te ontvangen. Die mogelijkheid mist de Tado app.
Bij interesse naar de daadwerkelijke code hoor ik dat graag, evt. via PM zodat ik het kan delen. Het is een aardige lap code dus naar mijn mening nu wat overbodig om volledig te plaatsen.
Het activity + power lampje van de sata enclosure gaat na een x aantal seconden uit als ik een nieuwe install of update vanaf 4.16 heb gedaan. Ik heb een aantal keer de pi geprobeerd te laten booten door de spanning te schakelen, helaas zonder resultaat. Ook heb ik geprobeerd om na x aantal seconden nadat de spanning op de pi staat, de SSD aan te sluiten in de hoop dat die wel start. Tijdens het inschakelen van de Pi gaat het activity lampje van mn SSD wel knipperen maar na een paar seconden gaat deze geheel uit. Heb jij toevallig nog een SD kaart in je Pi zitten?thespeed schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:31:
[...]
Heb je ook goed opgelet dat het activity lampje gaat knipperen?
Bij mij lijkt hij soms met een SSD ook niet vanzelf te booten waardoor ik het een aantal keer weer opnieuw moet proberen.
Ik heb net ook alles geupdate naar de nieuwste versie.
[ Voor 5% gewijzigd door Ltvo op 15-12-2020 11:01 ]
Ik zie Deconz en ZHA als add-on beschikbaar in HASS.IO. Zigbee2mqqt is een aparte installatie waar ik geen OS voor beschikbaar heb.
Verder lijkt me Deconz de meeste gebruikersvriendelijke, laagdrempelige oplossing i.c.m. een Conbee stick.
Het verschil met ZHA kan ik zo snel niet duiden.
Wat is nu het meest eenvoudig te beheren en stabiel?
Fix komt in 2020.12.1: https://github.com/home-assistant/core/pull/44223DeadMetal schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:37:
[...]
Mooi. Heb je ook dezelfde meter als ik? ISKRA-AM550
Bij mij in log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Logger: dsmr_parser.clients.protocol Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py:112 First occurred: 06:50:03 (42339 occurrences) Last logged: 18:36:33 failed to parse telegram Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 108, in handle_telegram parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 59, in parse telegram[signature] = parser.parse(match.group(0)) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 249, in parse return ProfileGenericObject(self._parse(line)) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 148, in _parse raise ParseError("Invalid '%s' line for '%s'", line, self) dsmr_parser.exceptions.ParseError: ("Invalid '%s' line for '%s'", '99.97.0()\r\n', <dsmr_parser.parsers.ProfileGenericParser object at 0x6f968160>)
42339 occurrences
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik denk dat er meer werk nodig is, want hier wordt die pull request als foutief aangemerkt:Hmmbob schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:37:
[...]
Fix komt in 2020.12.1: https://github.com/home-assistant/core/pull/44223
https://github.com/ndokter/dsmr_parser/issues/67
Ik ben inmiddels maar terug gegaan naar HA 0.118
Welke integratie gebruik je hiervoor? Je hebt zowel de (cloud based) Tado integratie, maar het kan ook via de HomeKit Controller. Voordeel van die laatste is dat het lokaal blijft en dus ook werkt als de Tado bridge geen internetverbinding heeft (maar wel met netwerk) / Tado cloud er uit ligt / .... Maar die laatste lijkt dan weer net niet lekker te werken. Zo heb ik het idee dat die bij "verwarmstand 1 van 3" (dus 1 "golfje" actief in de Tado app) dit niet wordt opgepakt als zijnde "heating".Ronker32 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:46:
[...]
De slimme schema's van Tado zou je kunnen nabouwen in HA, maar daar vind ik de Tado app ruim voldoende presteren. Standaard heb ik ingesteld dat om 8 uur de verwarming op temperatuur moet zijn (met early start) en gaat om 22 uur de verwarming uit. Dat early start werkt bij mij niet echt fantastich, ik merk dat hij moeite heeft om de juiste tijd te vinden waar hij dan op moet starten. Soms is het dus al om 7:30 uur op temperatuur, terwijl hij ook wel eens pas om 8:30 uur op temperatuur is.
Wat betreft slimmigheden in HA heb ik verschillende automations lopen:
- Check of Tado nog vermogen vraagt als ik of mijn vriendin het huis verlaat: zo ja, stuur melding naar telefoon met twee keuzes: negeer meldingen (als ik niet lang van huis ben) of stel afwezigheidsmodus in.
- Check zodra Tado vermogen vraagt terwijl er niemand thuis is: zo ja, dezelfde actie als hierboven.
- Check bij thuiskomen of Tado in afwezigheidsmodus staat: zo ja, stuur melding met één keuze: activeer thuismodus.
- Stuur melding zodra Tado handmatig wordt aangepast (temperatuur of helemaal uit): dat kan zowel via HA als via de thermostaat zelf. Wil graag op de hoogte zijn van afwijkende instellingen, puur hobbymatig.
Voordeel wat betreft de eerste twee automations t.o.v. de Tado app is dat hij me alleen een melding geeft als er daadwerkelijk vermogen wordt gevraagd. Als de verwarming op temperatuur is en er geen vermogen wordt gevraagd van de CV, hoef ik geen melding te ontvangen. Die mogelijkheid mist de Tado app.
Bij interesse naar de daadwerkelijke code hoor ik dat graag, evt. via PM zodat ik het kan delen. Het is een aardige lap code dus naar mijn mening nu wat overbodig om volledig te plaatsen.
Ik gebruik al enige tijd de Tado integratie. Voordeel hiervan is dat ik lekker in HA kan lopen rommelen en 'mooie' dashboards kan bouwen, terwijl m'n vriendin gewoon met een nette app de slimme schema's kan instellen. Werkt tot nu toe echt perfect. Deze communiceren dan idd via de Tado cloud, maar problemen met de verbinding hebben we nog niet gehad. Vergeet niet dat als er iets mis gaat je altijd nog zelf aan de knoppen kan draaien...RobertMe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
[...]
Welke integratie gebruik je hiervoor? Je hebt zowel de (cloud based) Tado integratie, maar het kan ook via de HomeKit Controller. Voordeel van die laatste is dat het lokaal blijft en dus ook werkt als de Tado bridge geen internetverbinding heeft (maar wel met netwerk) / Tado cloud er uit ligt / .... Maar die laatste lijkt dan weer net niet lekker te werken. Zo heb ik het idee dat die bij "verwarmstand 1 van 3" (dus 1 "golfje" actief in de Tado app) dit niet wordt opgepakt als zijnde "heating".
Ik zit al een tijdje wat zaken uit te zoeken wat betreft HA. Een paar jaar geleden een tijdje op een Pi draaiende gehad maar ik vond het toen nog niet gebruiksvriendelijk. Er schijnt een hoop veranderd te zijn dus wil het graag opnieuw een kans geven
maar niet op een Pi.
Nu leek voor mij de ideale oplossing om HA vanuit een Docker te draaien, vanaf een Synology NAS. Dus uitgezocht welke NAS ik daar het beste voor kan gebruiken. Dat zou in mijn geval de DS220+ of DS720+ moeten zijn. Deze heb ik nog niet aangeschaft, maar sta wel op het punt om dit te doen.
Alleen nu lees ik vanmorgen dat HA ineens niet meer zou werken via Docker op Synology omdat de docker versie te oud zou zijn? Zie bijv: YouTube: 💔HA(SS.IO) + Synology💔
Dus nu ben ik ineens enorm aan het twijfelen wat ik het beste kan doen. Docker leek me ideaal omdat het redelijk met wat clicks te starten is vanuit een fijne GUI. (ik ben niet zo'n command line held, overtypen kan iedereen maar als er iets kapot is weet ik niet zo 123 waar ik moet beginnen). En eigenlijk wil ik gewoon dat 'het werkt'.
Ik lees nu ook dat veel mensen een NUC draaien met dedicated Linux distro. Maar ook weer dat er mensen zijn die een VM op hun Synology draaien en daar een Linux distro + HA op draaien. Alleen als ik dan weer de GIT lees van de Home Assistant supervised, dan staan daar ook allemaal weer waarschuwingen over dat je best wel vergaande kennis moet hebben van een Linux distro beheren. En mijn kennis gaat niet veel verder dan sudo apt-get update / upgrade ;-)
Het kastje waar Home Assistant zelf mee gekomen is (de kant en klare oplossing) is voor mij niet echt interessant ivm verkrijgbaarheid en hoge importkosten waardoor het totaalplaatje rond de 190,- komt te liggen.
Ik denk dat ik een keuze moet maken tussen een dedicated machientje als een 2e hands NUC met een linux distro + HA of toch gaan prutsen met Synology Docker (waar ik nu een beetje bang voor ben gemaakt), of een VM draaien vanaf m'n Synology.
Iemand suggesties of tips?
Nu leek voor mij de ideale oplossing om HA vanuit een Docker te draaien, vanaf een Synology NAS. Dus uitgezocht welke NAS ik daar het beste voor kan gebruiken. Dat zou in mijn geval de DS220+ of DS720+ moeten zijn. Deze heb ik nog niet aangeschaft, maar sta wel op het punt om dit te doen.
Alleen nu lees ik vanmorgen dat HA ineens niet meer zou werken via Docker op Synology omdat de docker versie te oud zou zijn? Zie bijv: YouTube: 💔HA(SS.IO) + Synology💔
Dus nu ben ik ineens enorm aan het twijfelen wat ik het beste kan doen. Docker leek me ideaal omdat het redelijk met wat clicks te starten is vanuit een fijne GUI. (ik ben niet zo'n command line held, overtypen kan iedereen maar als er iets kapot is weet ik niet zo 123 waar ik moet beginnen). En eigenlijk wil ik gewoon dat 'het werkt'.
Ik lees nu ook dat veel mensen een NUC draaien met dedicated Linux distro. Maar ook weer dat er mensen zijn die een VM op hun Synology draaien en daar een Linux distro + HA op draaien. Alleen als ik dan weer de GIT lees van de Home Assistant supervised, dan staan daar ook allemaal weer waarschuwingen over dat je best wel vergaande kennis moet hebben van een Linux distro beheren. En mijn kennis gaat niet veel verder dan sudo apt-get update / upgrade ;-)
Het kastje waar Home Assistant zelf mee gekomen is (de kant en klare oplossing) is voor mij niet echt interessant ivm verkrijgbaarheid en hoge importkosten waardoor het totaalplaatje rond de 190,- komt te liggen.
Ik denk dat ik een keuze moet maken tussen een dedicated machientje als een 2e hands NUC met een linux distro + HA of toch gaan prutsen met Synology Docker (waar ik nu een beetje bang voor ben gemaakt), of een VM draaien vanaf m'n Synology.
Meer mensen die sinds de update naar 2020.12.0 hoge memory en cpu verbruik hebben? Bij mij is memory gebruik 98% in gebruik (ook na herstart). Voorheen was dit 40/50%. CPU verbruik is constant 60/70% wat voorheen altijd tussen de 1 en 10% bleef.
Specs van mijn HA omgeving:
HA draait virtueel binnen VMware (al meer dan anderhalf jaar nooit problemen)
- 2 virtual cores intel i3-7e generatie
- 2GB RAM
- 60GB SSD
Aan mijn grafieken te zien, is het verbruik van de cpu en memory exact na de update flink gestegen. Ik heb de vm al helemaal herstart maar heeft helaas niets geholpen
Specs van mijn HA omgeving:
HA draait virtueel binnen VMware (al meer dan anderhalf jaar nooit problemen)
- 2 virtual cores intel i3-7e generatie
- 2GB RAM
- 60GB SSD
Aan mijn grafieken te zien, is het verbruik van de cpu en memory exact na de update flink gestegen. Ik heb de vm al helemaal herstart maar heeft helaas niets geholpen
:fill(white):strip_exif()/f/image/tkrfo6Ie5ztHoXVqt7NDY8vW.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door itguy013 op 15-12-2020 12:14 ]
4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput
Het simpelste vind ik het draaien via Home Asisstant OS. Home assistant beheert dan alles voor je, OS,Superviser,Core. Ik heb voor HA een dedicated NUC gekocht ( via vraag & aanbod, 70 EUR). Net zo duur als een PI maar dan met SSD direct erin.spokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:10:
Ik zit al een tijdje wat zaken uit te zoeken wat betreft HA. Een paar jaar geleden een tijdje op een Pi draaiende gehad maar ik vond het toen nog niet gebruiksvriendelijk. Er schijnt een hoop veranderd te zijn dus wil het graag opnieuw een kans gevenmaar niet op een Pi.
Dus nu ben ik ineens enorm aan het twijfelen wat ik het beste kan doen. Docker leek me ideaal omdat het redelijk met wat clicks te starten is vanuit een fijne GUI. (ik ben niet zo'n command line held, overtypen kan iedereen maar als er iets kapot is weet ik niet zo 123 waar ik moe beginnen). En eigenlijk wil ik gewoon dat 'het werkt'.
Het kastje waar Home Assistant zelf mee gekomen is (de kant en klare oplossing) is voor mij niet echg interessant ivm verkrijgbaarheid en hoge importkosten waardoor het totaalplaatje rond de 190,- komt te liggen.
Ik denk dat ik een keuze moet maken tussen een dedicated machientje als een NUC met een linux distro + HA of toch gaan prutsen met Synology Docker (waar ik nu een beetje bang voor ben gemaakt), of een VM draaien vanaf m'n Synology.
Als je via docker gaat draaien dan zul je meer zelf moeten doen. Als je zonder zorgen wilt draaien, pak de image.
De Tado thermostaat houd intern een percentage heating vast (0-100%), wat grofweg wordt weergegeven door de 3 golfjes. Bij een laag percentage lijkt de heating pulserend te werken (aan/uit).RobertMe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
[...]
Welke integratie gebruik je hiervoor? Je hebt zowel de (cloud based) Tado integratie, maar het kan ook via de HomeKit Controller. Voordeel van die laatste is dat het lokaal blijft en dus ook werkt als de Tado bridge geen internetverbinding heeft (maar wel met netwerk) / Tado cloud er uit ligt / .... Maar die laatste lijkt dan weer net niet lekker te werken. Zo heb ik het idee dat die bij "verwarmstand 1 van 3" (dus 1 "golfje" actief in de Tado app) dit niet wordt opgepakt als zijnde "heating".
Deconz is vele malen makkelijker om mee te beginnen dan ZHA. Het voordeel is dat het in z'n geheel buiten Home assistant draait in een container. Dit beketent dat je alles in kan stellen via de redelijk eenvoudige Deconz/phoscon GUI, maar dat de lampen en aangemaakte groepen ook nog vanuit HA kan aanroepen. De ondersteuning voor verschillende lampen en afstandsbedieningen is erg goed. Een ander voordeel is dat als je HA opnieuw opstart, de lampen gewoon blijven werken. Het enige wat je als nadeel zou kunnen noemenl is dat het allemaal een beetje in z'n eigen eilandje werkt.PnD schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:57:
[...]
Ik zie Deconz en ZHA als add-on beschikbaar in HASS.IO. Zigbee2mqqt is een aparte installatie waar ik geen OS voor beschikbaar heb.
Verder lijkt me Deconz de meeste gebruikersvriendelijke, laagdrempelige oplossing i.c.m. een Conbee stick.
Het verschil met ZHA kan ik zo snel niet duiden.
Wat is nu het meest eenvoudig te beheren en stabiel?
ZHA, aan de andere kant, vergt veel mee yaml gepruts om alles goed aan het werk te krijgen. Bijvoorbeeld het koppelen van een knop om een lamp aan of uit te doen is erg omslachtig via automations als je deconz gewend bent.. Daarentegen is het beter geintegreerd met de rest van HA.
Je kan ze altijd beide uitproberen. Kost niet eens zo gek veel tijd met een paar lampjes.
Interessant. En moet je dan per sé een NUC hebben, of zou je dit ook op een ander machientje kunnen installeren? De reden is dat ik zeer goedkoop aan een Lenovo M83 miniPC kan komen namelijkdenuz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:14:
[...]
Het simpelste vind ik het draaien via Home Asisstant OS. Home assistant beheert dan alles voor je, OS,Superviser,Core. Ik heb voor HA een dedicated NUC gekocht ( via vraag & aanbod, 70 EUR). Net zo duur als een PI maar dan met SSD direct erin.
Als je via docker gaat draaien dan zul je meer zelf moeten doen. Als je zonder zorgen wilt draaien, pak de image.
Ik heb onderstaande van gemaakt, en hij doet nog steeds niks
.
- Maakt het uit dat de sensor aan ZHA intergration via HA zit en de lamp aan Hue via Hue Intergration?
- wat is de service: light.turn_on? Deze is standaard toch?
- ik heb 0 code hiervoor aan config.yaml toegevoegd. Dit zit in Automation.yaml. Hoe kan ik zien of config.yaml de automation.yaml uitleest?
- Maakt het uit dat de sensor aan ZHA intergration via HA zit en de lamp aan Hue via Hue Intergration?
- ik heb 0 code hiervoor aan config.yaml toegevoegd. Dit zit in Automation.yaml. Hoe kan ik zien of config.yaml de automation.yaml uitleest?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: 'test' alias: Overloop lights on description: Light switches based on motion trigger: - device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy platform: device type: motion condition: [] action: - data: {} entity_id: light.hue_go_julian service: light.turn_on mode: restart |
Rianata schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:46:
[...]
Hier even een voorbeeld van een werkende motion getriggerd lichtpunt. Misschien dat dat jou verder helpt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - id: '1587423934454' alias: Toilet light on description: Light switches based on motion trigger: - device_id: 51dee856794b470ab893229680f00f35 domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.presence_12 platform: device type: motion condition: [] action: - data: {} entity_id: light.ceiling_light_toilet_ground_floor service: light.turn_on mode: restart
Water-Escape
Kijk ook naar NUC (edit: daar begin je zelf ook al overspokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:10:
Zou trouwens wel afraden om een NAS met 2 drivebays te nemen. Beetje zonde.
Dat zou kunnen, Synology heeft inderdaad een wat oudere versie van Docker.Alleen nu lees ik vanmorgen dat HA ineens niet meer zou werken via Docker op Synology omdat de docker versie te oud zou zijn? Zie bijv: YouTube: 💔HA(SS.IO) + Synology💔
Docker is ook fijnDus nu ben ik ineens enorm aan het twijfelen wat ik het beste kan doen. Docker leek me ideaal omdat het redelijk met wat clicks te starten is vanuit een fijne GUI. (ik ben niet zo'n command line held, overtypen kan iedereen maar als er iets kapot is weet ik niet zo 123 waar ik moet beginnen). En eigenlijk wil ik gewoon dat 'het werkt'.
Valt best wel mee hoor. Ik heb zelf een NUC met Ubuntu en HA Core in Docker. Draait als een zonnetje. Ik heb het al eerder gezegd, maar ik vind HassOS via Docker wel een puinhoop. Core is top. Je kan ook nog naar iets als Proxmox kijken (als ik het nu opnieuw zou moeten inrichten, had ik waarschijnlijk daarvoor gekozen).Ik lees nu ook dat veel mensen een NUC draaien met dedicated Linux distro. Maar ook weer dat er mensen zijn die een VM op hun Synology draaien en daar een Linux distro + HA op draaien. Alleen als ik dan weer de GIT lees van de Home Assistant supervised, dan staan daar ook allemaal weer waarschuwingen over dat je best wel vergaande kennis moet hebben van een Linux distro beheren. En mijn kennis gaat niet veel verder dan sudo apt-get update / upgrade ;-)
Niet elke Synology heeft voor zover ik weet ondersteuning voor Virtual Machines. Let daar dus sowieso op. Het hangt er een beetje van af wat je wil. Vind je het leuk om wat met Linux te spelen en daarover te leren? Dan zou ik je een NUC aanraden. De commandline kennis die je daar opdoet komt namelijk ook weer van pas bij je Synology of andere systemen (waaronder macOS).Ik denk dat ik een keuze moet maken tussen een dedicated machientje als een 2e hands NUC met een linux distro + HA of toch gaan prutsen met Synology Docker (waar ik nu een beetje bang voor ben gemaakt), of een VM draaien vanaf m'n Synology.
Laat ik het anders zeggen: ik gebruik zowel docker op m'n Synology als NUC. Bij Synology eerst via de GUI. Maar eigenlijk vind ik het veel eenvoudiger om met Docker via de command line te werken. Alles overzichtelijk in een paar regeltjes tekst ipv verdeeld over verschillende tabjes etc.
@itguy013 Nope, vergelijkbaar.
Ik ben pas geleden begonnen en had laatst hier nog advies gevraagd over welke installatie methode op de NUC en dat is uiteindelijk via proxmox geworden.spokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:10:
Ik zit al een tijdje wat zaken uit te zoeken wat betreft HA. Een paar jaar geleden een tijdje op een Pi draaiende gehad maar ik vond het toen nog niet gebruiksvriendelijk. Er schijnt een hoop veranderd te zijn dus wil het graag opnieuw een kans gevenmaar niet op een Pi.
Dit is heel eenvoudig te doen en een aanrader in mijn ogen.
d-vine schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:32:
Bedankt nogmaals voor de tips voor het installeren van HA op de NUC.
Ik kreeg in eerste instantie bij de HA script op Proxmox een foutmelding maar kwam er daarna achter dat op het HA forum een keurig stappen plan voor Configure and Update Proxmox waarna het script zonder problemen kan worden uitgevoerd.
Voor de liefhebbers hier de link
Installing Home Assistant using Proxmox
met deze installatie methode was het erg leuk en heel simpel om uit te voeren op mijn NUC en alles draait als een zonnetje.
Ah super, dank! En ook de gebruikers hierbovend-vine schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:22:
[...]
Ik ben pas geleden begonnen en had laatst hier nog advies gevraagd over welke installatie methode op de NUC en dat is uiteindelijk via proxmox geworden.
Dit is heel eenvoudig te doen en een aanrader in mijn ogen.
[...]
@Rianata hij pakt hem nu wel met deze code. Ik zie hem ook onder automations in het menu staan. Bijzonder.
Nog wat vervolg vragen:
- vanzelf uit na x minuten
- van tijd x tot tijd y indien Lux <x is en beweging dan aan op x%
- van tijd x tot tijd y aan op scene x
Moet dit in de yaml aangepast worden (ik ben geen programmeur) of kan dit in de automations edit?
Nog wat vervolg vragen:
- vanzelf uit na x minuten
- van tijd x tot tijd y indien Lux <x is en beweging dan aan op x%
- van tijd x tot tijd y aan op scene x
Moet dit in de yaml aangepast worden (ik ben geen programmeur) of kan dit in de automations edit?
Water-Escape
Dit is echt 1 van de simpelste automations denkbaar, dus er moet iets heel basaals misgaan:
Je kan ook even zoeken naar manieren om een Automation te troubleshooten, er is veel te vinden.
Succes!
- Herlaad je Automations wel na elke wijziging?
- Weet je zeker dat je Trigger- en Action-devices werken?
- Verander je Action in iets waarvan je zeker weet dat het werkt - zo niet, dan werkt je Trigger niet goed (en vice versa)
- Check config / houd je log in de gaten
Je kan ook even zoeken naar manieren om een Automation te troubleshooten, er is veel te vinden.
Succes!
water_escape schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:18:
Ik heb onderstaande van gemaakt, en hij doet nog steeds niks.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - id: 'test' alias: Overloop lights on description: Light switches based on motion trigger: - device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy platform: device type: motion condition: [] action: - data: {} entity_id: light.hue_go_julian service: light.turn_on mode: restart
[...]
Ik gebruik de cloud based Tado integratie, nog niet toegekomen aan de HomeKit integratie. Ik ben me bewust van het voordeel (lokaal vs. cloud based) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tot op heden 0,0 problemen heb gehad met de Tado integratie. Daarnaast is inderdaad de boel ook nog handmatig aan te sturen via de thermostaat (of de knoppen), mocht er iets plat liggen. Je kan in HA het 'heating-vermogen' uitlezen, 1% is in dat geval al heating (weet niet hoe dat wordt weergegeven in Tado).RobertMe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
[...]
Ik heb er geen kaartje meer inzitten.Ltvo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:56:
[...]
Het activity + power lampje van de sata enclosure gaat na een x aantal seconden uit als ik een nieuwe install of update vanaf 4.16 heb gedaan. Ik heb een aantal keer de pi geprobeerd te laten booten door de spanning te schakelen, helaas zonder resultaat. Ook heb ik geprobeerd om na x aantal seconden nadat de spanning op de pi staat, de SSD aan te sluiten in de hoop dat die wel start. Tijdens het inschakelen van de Pi gaat het activity lampje van mn SSD wel knipperen maar na een paar seconden gaat deze geheel uit. Heb jij toevallig nog een SD kaart in je Pi zitten?
Zelf heb ik op mijn SATA adapter geen lampje zitten.
Ik bedoelde het lampje van de Raspberry Pi 3b zelf.
Je hebt daar een lampje voor de voeding en die van activity. (knippert normaal gesproken ook met de microSD kaart)
Als die bij mij een aantal keer knippert dan werkt het. als hij niet knippert dan komt hij niet verder.
Iemand toevallig bekend met:

maar dan in zigbee uitvoering?
(wel al een gevonden met kabel eraan, maar liever eentje die je direct inplugged,
of eventueel afgeschermd opbouwstopcontact zou ook kunnen)

(wel al een gevonden met kabel eraan, maar liever eentje die je direct inplugged,
[ Voor 76% gewijzigd door mvrhrln op 15-12-2020 12:52 ]
mvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:41:
[Afbeelding]

Wat is het wat je zoekt?
Callback ook ingevoerd in de API configuratiepaneel bij Toon?sbenalla schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:04:
[quote]AW_Bos schreef op woensdag 2 december 2020 @ 00:03:
[...]
Hoi AW_Bos
Home Assistant’s Details
API Products
ToonAPI Public Prd
OAuth public prd
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Zigbee ventieldopjes, gaaf!mvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:41:
[Afbeelding]
iets grotere foto neergezet in originele vraag
Maar zoek je nou? Wat is het? Smart plugs voor buiten met afstandsbediening?mvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:52:
[...]
iets grotere foto neergezet in originele vraag
Yup, dus smartplugs die je in een stopcontact steekt, met zigbee aansturing.Rianata schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:57:
[...]
Maar zoek je nou? Wat is het? Smart plugs voor buiten met afstandsbediening?
(sorry ben 5 dingen tegelijk aan het doen hier
[ Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 15-12-2020 13:07 ]
Aqara of Blitzwolf bijvoorbeeld.mvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:06:
[...]
Yup, dus smartplugs die je in een stopcontact steekt, met zigbee aansturing.
(sorry ben 5 dingen tegelijk aan het doen hier)
Water-Escape
Philips Hue heeft ze ook (die zijn wel onpraktisch, blokkeert naaste stopcontacten)
Niet met afdekkap. Die ken ik niet van zigbee
Niet met afdekkap. Die ken ik niet van zigbee
[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 15-12-2020 13:13 ]
Heb ik, maar dan nog afgeschermde, hebben ze die?
nee nooit eerder gezien.. 3d print projectjemvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:10:
[...]
Heb ik, maar dan nog afgeschermde, hebben ze die?
Water-Escape
Vandaag de Hassio installatie overgezet naar de USB stick. Ging eigenlijk soepeler dan verwacht, kon gewoon de nieuwste versie downloaden, flashen zoals verwacht en na het herstellen van de snapshot zijn we weer up en running.
Ik zie wel deze errors voorbij komen in de logs:
Uitleg website:
Ik zie wel deze errors voorbij komen in de logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| 2020-12-15 13:19:16 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2020-12-15 12:19:15.414560', '2020-12-15 12:19:15.414560', '70e1f8f482a0aa7f3cc3e7ecc650f92e', None, None)] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6) 2020-12-15 13:19:16 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error saving events: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)] [parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2020-12-15 12:19:15.414560', '2020-12-15 12:19:15.414560', '70e1f8f482a0aa7f3cc3e7ecc650f92e', None, None)] (Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6) Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1276, in _execute_context self.dialect.do_execute( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/default.py", line 593, in do_execute cursor.execute(statement, parameters) sqlite3.DatabaseError: database disk image is malformed The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/__init__.py", line 454, in _commit_event_session_or_retry self._commit_event_session() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/__init__.py", line 509, in _commit_event_session self.event_session.flush() File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/session.py", line 2536, in flush self._flush(objects) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/session.py", line 2678, in _flush transaction.rollback(_capture_exception=True) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/util/langhelpers.py", line 68, in __exit__ compat.raise_( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/util/compat.py", line 182, in raise_ raise exception File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/session.py", line 2638, in _flush flush_context.execute() File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/unitofwork.py", line 419, in execute n.execute_aggregate(self, set_) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/unitofwork.py", line 521, in execute_aggregate self.execute(uow) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/unitofwork.py", line 586, in execute persistence.save_obj( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/persistence.py", line 239, in save_obj _emit_insert_statements( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/persistence.py", line 1135, in _emit_insert_statements result = cached_connections[connection].execute( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1011, in execute return meth(self, multiparams, params) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/sql/elements.py", line 298, in _execute_on_connection return connection._execute_clauseelement(self, multiparams, params) File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1124, in _execute_clauseelement ret = self._execute_context( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1316, in _execute_context self._handle_dbapi_exception( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1510, in _handle_dbapi_exception util.raise_( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/util/compat.py", line 182, in raise_ raise exception File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1276, in _execute_context self.dialect.do_execute( File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/default.py", line 593, in do_execute cursor.execute(statement, parameters) sqlalchemy.exc.DatabaseError: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed |
Uitleg website:
Het lijkt erop dat er geen entries naar de Events database kunnen worden geschreven? Ik zie de errors uit base en default komen, kan dit aan de snapshot liggen?DatabaseError
Exception raised for errors that are related to the database itself, and not the interface or data being passed.
This error is a DBAPI Error and originates from the database driver (DBAPI), not SQLAlchemy itself.
Ik wil toch proberen om mijn Google Home te koppelen met HA.
Momenteel bestuur ik alles middels Google home en Hue. HA gebruik ik slechts voor automatiseringen en om sensorwaardes uit te lezen. Google Home verkrijgt de rooms etc ook van Hue.
Nu wil ik enkele zigbee devices aan mijn DeconZ koppelen die ik ook met Google Home aanstuur. Wanneer ik de koppeling met HA maak, kan ik dan dubbele rooms verwachten in mijn Google home? 1 van Hue en 1 van HA? En ga voicecommands voor lampen dan automatisch naar HA (wat die verkrijgt ook van Hue alle devices) of blijft dit rechtstreeks via Hue lopen. Oftewel hoe kan ik dit mergen zonder huidige Hue functionaliteit en kamerindelingen te verliezen?
Momenteel bestuur ik alles middels Google home en Hue. HA gebruik ik slechts voor automatiseringen en om sensorwaardes uit te lezen. Google Home verkrijgt de rooms etc ook van Hue.
Nu wil ik enkele zigbee devices aan mijn DeconZ koppelen die ik ook met Google Home aanstuur. Wanneer ik de koppeling met HA maak, kan ik dan dubbele rooms verwachten in mijn Google home? 1 van Hue en 1 van HA? En ga voicecommands voor lampen dan automatisch naar HA (wat die verkrijgt ook van Hue alle devices) of blijft dit rechtstreeks via Hue lopen. Oftewel hoe kan ik dit mergen zonder huidige Hue functionaliteit en kamerindelingen te verliezen?
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
@water_escape
In je configuration.yaml moet je de automations.yaml wel includen.
Daar moet zoiets instaan als
Hoe precies hangt af van hoe je configuratie opsplitst.
Het lijkt erop alsof de automation helemaal niet bestaat (ook automations moet je kunnen zien onder developer-tools > states)
Als dat eenmaal werkt kun je via services de automation zelf triggeren om te kijken of de lamp schakelt.
@barriie
Denk dat je het snelst van die error afkomt door de database weg te gooien en HA te herstarten.
Dan ben je de historie even kwijt, maar kun je wel weer verder.
YAML:
1
2
3
4
| # Leest de automations.yaml naast de configuration.yaml automation: !include automations.yaml # Lees de hele folder automation, met verschillende losse *.yamls automation old: !include_dir_list automation |
Het lijkt erop alsof de automation helemaal niet bestaat (ook automations moet je kunnen zien onder developer-tools > states)
Als dat eenmaal werkt kun je via services de automation zelf triggeren om te kijken of de lamp schakelt.
@barriie
Denk dat je het snelst van die error afkomt door de database weg te gooien en HA te herstarten.
[ Voor 22% gewijzigd door RudolfR op 15-12-2020 13:45 ]
Ik ben wel benieuwd waardom je dit met een keuze melding doet? En, hoe zet jij de thuismodus?Ronker32 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:46:
[...]
Ik heb voor het schakelen van de thuismodus destijds een heel simple bash scriptje gemaakt die de tado api aanroept (deze moet ik eigenlijk nog even omzetten naar python).
Daarnaast heb ik een groep met beide persons erin, aan de hand van deze groep schakel ik automatisch de thuis/afwezigmodus.
Klopt, ik weet niet wat er was, na een restart werkt deze code wel.
Maar zodra ik iets aanpas in de yaml kan hij niet in de automations aangepast worden. En binnen automations zie (weet) ik niet hoe ik mijn andere logica wensen toevoeg. (na 10m uit bijvoorbeeld)
Maar zodra ik iets aanpas in de yaml kan hij niet in de automations aangepast worden. En binnen automations zie (weet) ik niet hoe ik mijn andere logica wensen toevoeg. (na 10m uit bijvoorbeeld)
RudolfR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:39:
@water_escape
YAML:
1 2 3 4 # Leest de automations.yaml naast de configuration.yaml automation: !include automations.yaml # Lees de hele folder automation, met verschillende losse *.yamls automation old: !include_dir_list automation
@barriie
Water-Escape
Ik dacht ook na al mijn problemen kom laat ik gewoon de OS draaien in plaats van docker en buster.denuz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:14:
[...]
Het simpelste vind ik het draaien via Home Asisstant OS. Home assistant beheert dan alles voor je, OS,Superviser,Core. Ik heb voor HA een dedicated NUC gekocht ( via vraag & aanbod, 70 EUR). Net zo duur als een PI maar dan met SSD direct erin.
Nou dit was weer simpel gedacht want kom er achter dat je de home assistant OS niet gelijk vanaf je ssd en rapberry4 kan draaien.
Terwijl deze schijf het wel deed met buster en Superviser,Core
Had ik de boel maar nooit een update gegeven.
@water_escape
Inderdaad, de gui-editor vind het niet leuk als je automations buiten de editor om wijzigt.
Maar met de editor kun je wel doen wat je wil:
Je kunt extra 'actions' toevoegen; één voor een delay en één voor een turn_off.
Wellicht mode 'Restart' kiezen, zodat de timer weer 10 minuten wordt opgeschoven bij herhaaldelijke detectie van beweging.
Inderdaad, de gui-editor vind het niet leuk als je automations buiten de editor om wijzigt.
Wellicht mode 'Restart' kiezen, zodat de timer weer 10 minuten wordt opgeschoven bij herhaaldelijke detectie van beweging.
Je kunt ook VMM op de Synology draaien en dan volledige HA met HASSOS.spokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:10:
Ik heb in mijn post dan ook nergens de rpi 4 aanbevolentafmaf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:52:
[...]
Ik dacht ook na al mijn problemen kom laat ik gewoon de OS draaien in plaats van docker en buster.
Nou dit was weer simpel gedacht want kom er achter dat je de home assistant OS niet gelijk vanaf je ssd en rapberry4 kan draaien.
Terwijl deze schijf het wel deed met buster en Superviser,Core
Had ik de boel maar nooit een update gegeven.
Maar in de conference van afgelopen zondag werd wel gesproken over draaien op o.a. rpi4 en installeren op SD/SSD.
zie hier
Ja, daar ben ik nu naar aan het kijken inderdaad. Dat lijkt de nieuwste meest veelbelovende optie voor mijTWKterry schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:00:
[...]
Je kunt ook VMM op de Synology draaien en dan volledige HA met HASSOS.
Ondertussen ben ik al anderhalf jaar zeer te spreken over Home Assistant na eerst een jaar Domoticz gedraaid te hebben. Ik kan mijn weg er prima in vinden, maar ben zeker geen pro te noemen.
Nu loop ik ergens tegen aan: sinds kort een Foscam PZT camera aangeschaft. Deze heb ik netjes werkend gekregen in mijn aanwezig-/afwezigheids-automations en gekoppeld aan het alarm. De opnames worden via ftp op de HASS-server (RPi3B+ met Hassio) in plaats van op de SD-kaart opgeslagen. Alleen, en nu komt het, krijgen opnames een ander formaat mee als ze worden opgeslagen op de SD-kaart (.mp4) dan als ze fia FTP opgeslagen worden (.mkv). Als ik de HA in mijn browser start kan het .mkv formaat niet afgespeeld worden. Ook als ik het naar mijn Nest Home Hub cast laat hij niks zijn. Via VLC op mijn PC kan ik de bestanden wel afspelen.
Is er hiervoor een In-browser oplossing te vinden? Zo ja, kan ik op weg geholpen worden met voorbeelden of (YouTube)instructies?
Nu loop ik ergens tegen aan: sinds kort een Foscam PZT camera aangeschaft. Deze heb ik netjes werkend gekregen in mijn aanwezig-/afwezigheids-automations en gekoppeld aan het alarm. De opnames worden via ftp op de HASS-server (RPi3B+ met Hassio) in plaats van op de SD-kaart opgeslagen. Alleen, en nu komt het, krijgen opnames een ander formaat mee als ze worden opgeslagen op de SD-kaart (.mp4) dan als ze fia FTP opgeslagen worden (.mkv). Als ik de HA in mijn browser start kan het .mkv formaat niet afgespeeld worden. Ook als ik het naar mijn Nest Home Hub cast laat hij niks zijn. Via VLC op mijn PC kan ik de bestanden wel afspelen.
Is er hiervoor een In-browser oplossing te vinden? Zo ja, kan ik op weg geholpen worden met voorbeelden of (YouTube)instructies?
Sorry, erg nieuw tot automatiseringen,RudolfR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:59:
@water_escape
Actions is de laatste optie , daar zie ik maar 1 optie om hem uit te schakelen, maar niet na 10 minuten. Kan je mij op weg helpen?
/f/image/mwRt0pGnYC9ymWp2VVs2nfm2.png?f=fotoalbum_large)
Water-Escape
Thanks, ga ik starten met deconz. Heb een mooi conbee setje met 2 lampen besteld bij HAshop kan ik mooi rommelen met de bewegingsensor en mini switch die ik van aqara nog heb liggen.tarlitz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:16:
[...]
Deconz is vele malen makkelijker om mee te beginnen dan ZHA. Het voordeel is dat het in z'n geheel buiten Home assistant draait in een container. Dit beketent dat je alles in kan stellen via de redelijk eenvoudige Deconz/phoscon GUI, maar dat de lampen en aangemaakte groepen ook nog vanuit HA kan aanroepen. De ondersteuning voor verschillende lampen en afstandsbedieningen is erg goed. Een ander voordeel is dat als je HA opnieuw opstart, de lampen gewoon blijven werken. Het enige wat je als nadeel zou kunnen noemenl is dat het allemaal een beetje in z'n eigen eilandje werkt.
ZHA, aan de andere kant, vergt veel mee yaml gepruts om alles goed aan het werk te krijgen. Bijvoorbeeld het koppelen van een knop om een lamp aan of uit te doen is erg omslachtig via automations als je deconz gewend bent.. Daarentegen is het beter geintegreerd met de rest van HA.
Je kan ze altijd beide uitproberen. Kost niet eens zo gek veel tijd met een paar lampjes.
Nog wat ingelezen en t.z.t. als HA hier in productie mocht gaan. Zal ik naar een SSD moet switchen op mijn rpi (of naar een nuc of droid)...zorg voor later 🤪
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.