Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.476 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barriie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:25:
Vandaag de Hassio installatie overgezet naar de USB stick. Ging eigenlijk soepeler dan verwacht, kon gewoon de nieuwste versie downloaden, flashen zoals verwacht en na het herstellen van de snapshot zijn we weer up en running.

Ik zie wel deze errors voorbij komen in de logs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
2020-12-15 13:19:16 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed
[SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)]
[parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2020-12-15 12:19:15.414560', '2020-12-15 12:19:15.414560', '70e1f8f482a0aa7f3cc3e7ecc650f92e', None, None)]
(Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6)
2020-12-15 13:19:16 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error saving events: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed
[SQL: INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created, context_id, context_user_id, context_parent_id) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)]
[parameters: ('state_changed', '{}', 'LOCAL', '2020-12-15 12:19:15.414560', '2020-12-15 12:19:15.414560', '70e1f8f482a0aa7f3cc3e7ecc650f92e', None, None)]
(Background on this error at: http://sqlalche.me/e/13/4xp6)

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1276, in _execute_context
    self.dialect.do_execute(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/default.py", line 593, in do_execute
    cursor.execute(statement, parameters)
sqlite3.DatabaseError: database disk image is malformed
The above exception was the direct cause of the following exception:
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/__init__.py", line 454, in _commit_event_session_or_retry
    self._commit_event_session()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/__init__.py", line 509, in _commit_event_session
    self.event_session.flush()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/session.py", line 2536, in flush
    self._flush(objects)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/session.py", line 2678, in _flush
    transaction.rollback(_capture_exception=True)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/util/langhelpers.py", line 68, in __exit__
    compat.raise_(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/util/compat.py", line 182, in raise_
    raise exception
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/session.py", line 2638, in _flush
    flush_context.execute()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/unitofwork.py", line 419, in execute
    n.execute_aggregate(self, set_)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/unitofwork.py", line 521, in execute_aggregate
    self.execute(uow)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/unitofwork.py", line 586, in execute
    persistence.save_obj(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/persistence.py", line 239, in save_obj
    _emit_insert_statements(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/orm/persistence.py", line 1135, in _emit_insert_statements
    result = cached_connections[connection].execute(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1011, in execute
    return meth(self, multiparams, params)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/sql/elements.py", line 298, in _execute_on_connection
    return connection._execute_clauseelement(self, multiparams, params)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1124, in _execute_clauseelement
    ret = self._execute_context(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1316, in _execute_context
    self._handle_dbapi_exception(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1510, in _handle_dbapi_exception
    util.raise_(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/util/compat.py", line 182, in raise_
    raise exception
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1276, in _execute_context
    self.dialect.do_execute(
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/sqlalchemy/engine/default.py", line 593, in do_execute
    cursor.execute(statement, parameters)
sqlalchemy.exc.DatabaseError: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed

Uitleg website:

[...]

Het lijkt erop dat er geen entries naar de Events database kunnen worden geschreven? Ik zie de errors uit base en default komen, kan dit aan de snapshot liggen?
toon volledige bericht
Database model is ook veranderd. Ik zou je database weggooien / hernoemen, dan wordt hij opnieuw aangemaakt. Ben je wel je history kwijt, niet je settings.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-07 21:12
golles schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:48:
[...]

Ik ben wel benieuwd waardom je dit met een keuze melding doet? En, hoe zet jij de thuismodus?

Ik heb voor het schakelen van de thuismodus destijds een heel simple bash scriptje gemaakt die de tado api aanroept (deze moet ik eigenlijk nog even omzetten naar python).
Daarnaast heb ik een groep met beide persons erin, aan de hand van deze groep schakel ik automatisch de thuis/afwezigmodus.
Ik ben nog wat aan het aftasten wat ik het meest praktisch vind. In de praktijk vind ik het automatisch overschakelen naar Thuismodus/Afwezigheidsmodus wat vervelend, omdat het niet altijd nodig is. Als ik boodschappen ga doen en dus 20 minuten weg ben, hoeft mijn verwarming niet uit omdat hij daarna weer vol gas moet opschalen om weer op niveau te komen. Hetzelfde met thuiskomen: als ik in het middaguur even thuis kom om een boek/laptop/map/whatever op te halen, hoeft niet plotseling de verwarming aan, de afwezigheidsmodus moet dan geactiveerd blijven.

Ik gebruik best wat code, zie deze pastebin: https://pastebin.com/mG9bx5qY
Deels wordt dus in de configuration.yaml afgevangen, deels in de automations. Let wel: de code is niet geoptimaliseerd, ik werk nog niet met groepen en ik heb nog op mijn to-do-lijstje staan om af te vangen wie er als laatste vertrekt/thuiskomt en dus de melding moet ontvangen. Ik heb alleen nog geen zin om er mee aan de slag te gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 00:33
JayOne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:51:
Voor de mensen die hun Docker omgeving willen upgraden in een supervised installatie.

[Afbeelding]
Hmmmmm dus het zit eraan te komen.
Misschien toch een uitzoeken hoe ik die beta kan gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:19

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

@water_escape
Waarom geen split gebruiken?

Configuration.yaml:
YAML:
1
2
automation: !include automations.yaml
automation split: !include_dir_merge_list automations/

De automations van de gui komen bij mij in automations.yaml en ik kan zelf losse .yaml files maken per automation in de automations folder. Best of both worlds :)

[ Voor 3% gewijzigd door Meelobee op 15-12-2020 14:31 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-07 11:31
@RudolfR
@Hmmbob

De database verwijderd, krijg nu wel errors dat bepaalde tables niet bestaan maar dat was te verwachten, zal die vanzelf wel aanmaken. Ik zie in ieder geval de in de logs / geschiedenis tabs weer data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Meelobee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:29:
@water_escape
Waarom geen split gebruiken?

Configuration.yaml:
YAML:
1
2
automation: !include automations.yaml
automation split: !include_dir_merge_list automations/

De automations van de gui komen bij mij in automations.yaml en ik kan zelf losse .yaml files maken per automation in de automations folder. Best of both worlds :)
thx. Dat is top voor in de toekomst :).
Voor nu nog geen idee hoe ik meer logica achter de automation moet zetten. De lampen gaan aan, maar thats it.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
Ronker32 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:23:
[...]

Ik ben nog wat aan het aftasten wat ik het meest praktisch vind. In de praktijk vind ik het automatisch overschakelen naar Thuismodus/Afwezigheidsmodus wat vervelend, omdat het niet altijd nodig is. Als ik boodschappen ga doen en dus 20 minuten weg ben, hoeft mijn verwarming niet uit omdat hij daarna weer vol gas moet opschalen om weer op niveau te komen. Hetzelfde met thuiskomen: als ik in het middaguur even thuis kom om een boek/laptop/map/whatever op te halen, hoeft niet plotseling de verwarming aan, de afwezigheidsmodus moet dan geactiveerd blijven.

Deels wordt dus in de configuration.yaml afgevangen, deels in de automations. Let wel: de code is niet geoptimaliseerd, ik werk nog niet met groepen en ik heb nog op mijn to-do-lijstje staan om af te vangen wie er als laatste vertrekt/thuiskomt en dus de melding moet ontvangen. Ik heb alleen nog geen zin om er mee aan de slag te gaan :9
Ohja, ik had er niet over nagedacht hoe het is als je gas hebt. Ik heb stadsverwarming en redelijk goed geisoleerd huis, dus even (zelf een paar uur) uit is niet zo'n probleem. Even aan daardoor ook niet echt, hooguit een klein beetje zonde.

Ik wist helemaal niet dat `climate.set_preset_mode` home/away werkte. Ik kan dat bash script nu dus mooi weggooien en het nog eenvoudiger maken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
golles schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:33:
[...]

Ohja, ik had er niet over nagedacht hoe het is als je gas hebt. Ik heb stadsverwarming en redelijk goed geisoleerd huis, dus even (zelf een paar uur) uit is niet zo'n probleem. Even aan daardoor ook niet echt, hooguit een klein beetje zonde.

Ik wist helemaal niet dat `climate.set_preset_mode` home/away werkte. Ik kan dat bash script nu dus mooi weggooien en het nog eenvoudiger maken, thanks.
Yep, dat is inderdaad een verschil. Ik heb inderdaad gas en het huis is hier matig geïsoleerd, een uur de verwarming uit resulteert in 1-2 graden temperatuurdrop. Goed om te horen dat je wat met die suggestie kan, Tado is wat dat betreft vrij goed bedienbaar vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Kun je in dat geval niet een timer laten lopen? Dus dat verwarming 20 min na je vertrek wordt uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:12
@water_escape

'Actie toevoegen' en dan kiezen voor een delay, of de vertaling ervan.
En je gewenste vertraging invullen.

Dan nogmaals 'actie toevoegen' doen. En een actie maken voor het uitzetten van de lampen.

En vervolgens nog de documentatie induiken, anders krijg je het echt nog lastig met Home Assistant...
En natuurlijk iedere x minuten even bewegen, want anders gaat het licht uit.

@Ronker32

Misschien kun je iets met 'proximity'; ik heb zoiets ingeregeld voor de thermostaat.
Kachel gaat alleen uit als we op een zekere afstand zijn en we van het huis weg bewegen (+5 km).

Proximity geeft een bepaalde afstand tot je huis in kilometers tenzij je op bepaalde voorgeconfigureerde zones bent (zoals werk) en evt. een richting van je reis (away_from, towards).

Een uitzondering voor een korte pitstop tijdens de lunch is nog wel een uitdaging, maar kan vast gemaakt worden door voor dat tijdstip een exta voorwaarde te hebben dat je een tijdje thuis moet blijven. (of je schakelt de automation uit als je op je werk bent én het is lunchtijd ;)

[ Voor 45% gewijzigd door RudolfR op 15-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
sOid schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:38:
[...]

Kun je in dat geval niet een timer laten lopen? Dus dat verwarming 20 min na je vertrek wordt uitgeschakeld?
Ja, dat is een optie maar die is ook arbitrair: de tijd dat ik van huis ben of dat ik thuis ben is niet 'fixed'. Als ik 40 minuten van huis ben wil ik ook dat de verwarming aan blijft staan, en verlies ik alsnog 20 minuten 'voeding' waardoor hij weer moet bijschakelen als ik dan weer thuis kom.

Voor mij werkt het prima door via de companion app een melding binnen te krijgen waardoor ik eigenlijk in het home screen van mijn telefoon met twee klikken kan bepalen wat ik wil. Ik snap je punt, denk dat het vooral persoonlijk is en (een onderdeel van) de kracht van HA is in mijn optiek die keuzevrijheid in gewenst gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Ronker32 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:37:
[...]

Yep, dat is inderdaad een verschil. Ik heb inderdaad gas en het huis is hier matig geïsoleerd, een uur de verwarming uit resulteert in 1-2 graden temperatuurdrop. Goed om te horen dat je wat met die suggestie kan, Tado is wat dat betreft vrij goed bedienbaar vanuit HA.
Dat verklaart ook denk ik dat je problemen hebt met early start. Ik vind dat early start zelf niet zo handig, ik laat de verwarming dan iets eerder aangaan in het schema.

Ik heb nu dit: ik gebruik een switch (vind ik nog wel handig in de UI), maar het zou ook echt zonder kunnen, gewoon climate.set_preset_mode in de automation aanroepen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
tado:
  username: !secret tado_username
  password: !secret tado_password

switch:
  - platform: template
    switches:
      tado_home_mode:
        friendly_name: Tado thuismodus
        icon_template: >
          {% if is_state_attr('climate.woonkamer', 'preset_mode', 'home') %}
            mdi:radiator
          {% else %}
            mdi:radiator-off
          {% endif %}
        value_template: >
          {{ is_state_attr('climate.woonkamer', 'preset_mode', 'home') }}
        turn_on:
          service: climate.set_preset_mode
          data:
            entity_id: climate.woonkamer
            preset_mode: home
        turn_off:
          service: climate.set_preset_mode
          data:
            entity_id: climate.woonkamer
            preset_mode: away

automation:
  - id: tado_auto_home_and_away_mode
    alias: Tado automatisch home en away mode activeren
    initial_state: on
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: group.residents
    action:
      - choose:
        - conditions:
            - condition: state
              entity_id: group.residents
              state: not_home
          sequence:
            - service: switch.turn_off
              entity_id: switch.tado_home_mode
        default:
          - service: switch.turn_on
            entity_id: switch.tado_home_mode
toon volledige bericht
(let op, de code is ingeklapt, klik op toon volledige bericht om alles te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RudolfR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:39:
@water_escape

Dan nogmaals 'actie toevoegen' doen. En een actie maken voor het uitzetten van de lampen.

En vervolgens nog de documentatie induiken, anders krijg je het echt nog lastig met Home Assistant...
Mijn dank! Te simpel, geen idee waarom het bij in het nederlands staat, dus ik keek er gewoon overheen.
Uit je uitleg begrijp ik dat een actie of een voorwaarde dus in volgorde wordt gelezen? Dus eerst de 10m toevoegen en dan de uit? Of maakt dat niet uit verder?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:35
@water_escape Ja, actions gaan in volgorde. Zowel in automations, scripts als scenes (waar het geen issue moet zijn). Volgens mij gaan zelfs conditions in volgorde, meestal ook geen issue maar bijvoorbeeld proberen de brightness op te halen terwijl de lamp uit staat geeft een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:12
@water_escape

Ja, de volgorde maakt uit. Maar je kunt ze met de pijlen nog verplaatsen na het toevoegen.

(Je kunt ook bewust een delay aan het einde van je automation hebben als 'cooldown', om te voorkomen dat-ie opnieuw triggert. icm met de juiste automation 'mode', single bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:09

Rianata

Have you played Atari today?

@water_escape

Je kunt automations ook scheiden, zelf heb ik voor motion = light on een automation en voor no_motion_for_x_minutes = light off een aparte automation. Je bent niet verplicht het in een automation (script) te hangen.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 17:49
[...]

Komt er dus op neer dat je uitzonderingen wil automatiseren?
Ben daar ongeveer twee minuten mee bezig geweest en dan tot de vaststelling dat dit gewoon veel te veel werk is om alle uitzonderingen op te vangen.
Verwarming staat gewoon op een programma. Als ik eens uitzonderlijk naar huis moet en de verwarming aan wil, dan neem ik mijn telefoon en zet ik de verwarming aan op voorhand. Ga ik naar de winkel, dan blijft de verwarming aan. Enzovoort.

Ik weet het, is een simpel idee maar het werkt wel ;)

De enigste uitzondering hierop is een boolean die ik aanzet als ik meerdere dagen afwezig ben (op vakantie of zo). Dan gaat alles op uit (of toch op een minimum) maar dan worden ook andere acties ondernemen bij activatie bewegingsensoren en zo.
Of misschien nog een kleine uitzondering. Dat ik een bericht krijg als mijn vrouw de verwarming boven een bepaalde temperatuur zet ;)

Ik heb zeker niet alles doorlopen maar zeer toevallig viel mijn oog hier op

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Tado check bij aanslaan verwarming
  trigger:
    value_template: "{{ states('sensor.tado_thermostaat_heating') | int != 0 }}"
  condition:
    condition: and
    conditions:
    - condition: template
      value_template: "{{ not is_state('person.ronker', 'home') }}"
      value_template: "{{ not is_state('person.vriendin', 'home') }}"
      value_template: "{{ not is_state('sensor.tado_thermostaat_tado_mode', 'AWAY') }}"
      entity_id: input_boolean.tadomelding
      state: 'off'

Heb niet alle gekopieerd. Dus de trigger is dat de status niet 0 is, dus dat de verwarming aan staat. Maar dan heb je als condition dat de thermostaat niet op away-modus staat. Waarom check je nog eens de away-modus? De verwarming zal toch maar aanslaan als de temperatuur onder de basis temperatuur komt van het AWAY programma? Is dat dan erg? Of is er nog een andere reden voor die controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een automation waarbij ik een notificatie krijg als m'n WAN IP veranderd. Met de eerste versie van de automation had ik wat problemen; ik kreeg in sommige gevallen 'unknown' te zien. Bijvoorbeeld na een restart van HA.

Dat wil ik oplossen met een input_text. Maar ik krijg 'm niet werkend. De automation om het IP naar de input_text weg te schrijven werkt wel. Maar de automation voor de notificatie lijkt de inhoud van de input_text niet goed te vergelijken met het huidige IP waardoor ik alsnog 'unknown' te zien krijg.

Dit zijn m'n automations. Heeft een van jullie een suggestie?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#-----Notify WAN IP change
- id: 'ip_change_test'
  alias: Notify WAN IP change test
  trigger:
    - entity_id: sensor.myip
      platform: state
  condition:
      value_template: "{{ trigger.to_state.state != states('input_text.ip_history') }}"
  action:
    - service: persistent_notification.create
      data:
        message: "IP changed: {{ states('input_text.ip_history') }}  {{ trigger.to_state.state }}"

#-----Save WAN IP to input_text
- id: 'ip_history'
  alias: WAN IP history save
  trigger:
  condition: []
  action:
    service: input_text.set_value
    data_template:
      entity_id: input_text.ip_history
      value: "{{ states('sensor.myip') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46
itguy013 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:11:
Meer mensen die sinds de update naar 2020.12.0 hoge memory en cpu verbruik hebben? Bij mij is memory gebruik 98% in gebruik (ook na herstart). Voorheen was dit 40/50%. CPU verbruik is constant 60/70% wat voorheen altijd tussen de 1 en 10% bleef.

Specs van mijn HA omgeving:
HA draait virtueel binnen VMware (al meer dan anderhalf jaar nooit problemen)
- 2 virtual cores intel i3-7e generatie
- 2GB RAM
- 60GB SSD

Aan mijn grafieken te zien, is het verbruik van de cpu en memory exact na de update flink gestegen. Ik heb de vm al helemaal herstart maar heeft helaas niets geholpen
[Afbeelding]
Ik heb het even in zabbix nagekeken en ik heb daar geen last van...

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
@RudolfR @Septillion @Rianata
Thanks.

Nu heb ik het volgende kunnen maken:
- motion detected met sensor
- lux <x
- lampen aan
- na 10 minuten uit

Ik moet nog uitbreiden naar afhankelijk van tijd een andere actie, en op de overloop komen 2 sensoren, dus ze moeten samenwerken/hetzelfde doen. Dat is de next step.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Overloop lights on
description: Light switches based on motion
trigger:
  - device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy
    platform: device
    type: motion
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.philips_sml001_581e6708_illuminance
    below: '30'
action:
  - data: {}
    entity_id: light.overloop
    service: light.turn_on
  - delay: '00:05:00'
  - service: light.turn_off
    data: {}
mode: restart

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Waar zie jij die 'Unknown' dan? En wanneer?

Als dit is in 'trigger.to_state.state' na een herstart, dat zou kunnen want ik zie niets wat tegen zou houden dat je een melding krijgt bij een ip die 'Unknown' is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:17:
Ik heb een automation waarbij ik een notificatie krijg als m'n WAN IP veranderd. Met de eerste versie van de automation had ik wat problemen; ik kreeg in sommige gevallen 'unknown' te zien. Bijvoorbeeld na een restart van HA.

Dat wil ik oplossen met een input_text. Maar ik krijg 'm niet werkend. De automation om het IP naar de input_text weg te schrijven werkt wel. Maar de automation voor de notificatie lijkt de inhoud van de input_text niet goed te vergelijken met het huidige IP waardoor ik alsnog 'unknown' te zien krijg.

Dit zijn m'n automations. Heeft een van jullie een suggestie?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ trigger.to_state.state != states('input_text.ip_history') }}"
  action:
      data:
        message: "IP changed: {{ states('input_text.ip_history') }}  {{ trigger.to_state.state }}"

#-----Save WAN IP to input_text
- id: 'ip_history'
  alias: WAN IP history save
  trigger:
  action:
    service: input_text.set_value
    data_template:
toon volledige bericht
Ik heb zelf nog nooit unknown notifiacties gezien, maar je zou trigger.to_state.state en trigger.from_state.state in een condition kunnen checken dat ze niet unknown zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
automation:
  - id: ip_changed
    alias: External ip changed
    initial_state: on
    mode: single
    trigger:
      entity_id: sensor.myip
    condition:
        value_template: '{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}'
    action:
      - service: notify.sander
        data:
          title: 🌍 Externe IP gewijzigd
            Nieuwe ip: {{ states('sensor.myip') }}, check of de DDNS update gelukt is.

De huidige conditie heb ik wel nodig omdat ik soms notifications kreeg met hetzelfde ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:30:
@sOid Waar zie jij die 'Unknown' dan? En wanneer?

Als dit is in 'trigger.to_state.state' na een herstart, dat zou kunnen want ik zie niets wat tegen zou houden dat je een melding krijgt bij een ip die 'Unknown' is..
In de notificatie. Het vreemde is dat hetzelfde IP-adres dus achter beide groene blokjes staat. Dus zowel de from als to-state. Het is me ook niet duidelijk wannéér het nou gebeurd; meestal niet na een herstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krIIG6AzM1TYBXjPaZOvgMH2vfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wRnu2o5PVGL9vsYdtm7yUWZx.png?f=user_large
golles schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:40:
[...]

Ik heb zelf nog nooit unknown notifiacties gezien, maar je zou trigger.to_state.state en trigger.from_state.state in een condition kunnen checken dat ze niet unknown zijn.
Dat is wel de moeite waard om te proberen ja. Maar dan nog snap ik niet waarom ik dus unknown bij zowel to als from te zien krijg.

Edit: ik had 'm dus eerst zoals jij, met diezelfde condition. Maar ook daarbij kreeg ik soms 'unknown'. Terwijl het IP onveranderd was. Vandaar dat ik het wou afzetten tegen een IP die is opgeslagen in een input_text.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 15-12-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Je 'sensor.myip' komt denk ik via de 'dnsip' integratie? Lijkt er dan op dat die gewoon af en toe je IP niet weet te resolven of daarbij gewoon een error heeft. Als je history van die sensor aan hebt staan zou je dat dus ook gewoon moeten kunnen zien.

Je zou dit natuurlijk kunnen afvangen in je automation. Ook zou ik de twee automations samenvoegen. Volgens mij rendert HA je automations wel in volgorde van je yaml maar je hebt nu twee automations met dezelfde trigger maar voor de werking een afhankelijkheid in welke volgorde ze triggeren.

Kom ik uit op iets als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ trigger.to_state.state != states('input_text.ip_history') and trigger.to_state.state != "unknow"}}"
  action:
      data:
    - service: input_text.set_value
      data_template:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:04:
@sOid Je 'sensor.myip' komt denk ik via de 'dnsip' integratie? Lijkt er dan op dat die gewoon af en toe je IP niet weet te resolven of daarbij gewoon een error heeft. Als je history van die sensor aan hebt staan zou je dat dus ook gewoon moeten kunnen zien.
Klopt ja, dnsip integratie. Zou inderdaad goed kunnen dat die sensor af en toe moeite heeft met IP resolven. Maar juist daarom heb ik een input_text, zodat HA denkt 'oh dat is hetzelfde IP als in de input_text, hoef ik niks mee te doen'.
Je zou dit natuurlijk kunnen afvangen in je automation. Ook zou ik de twee automations samenvoegen. Volgens mij rendert HA je automations wel in volgorde van je yaml maar je hebt nu twee automations met dezelfde trigger maar voor de werking een afhankelijkheid in welke volgorde ze triggeren.
Hmm de trigger is voor beide automations hetzelfde he. Zou het kunnen dat bij niet-resolven de input_text wordt overschreven door 'unknown'? Dus dat de andere automation wel prima de input_text ophaalt maar er in die input_text dus letterlijk 'Unknown' staat?

Al zou dat weer niet de 'Unknown' bij to_state verklaren...
Kom ik uit op iets als
*knip*
Dank je. Samenvoegen van automations is altijd handig. Ben nog niet zo lang met deze automations bezig dus altijd goed om wat te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Als je state naar "unknown" verandert zal dat inderdaad gewoon zijn wat er in je input_text geschreven wordt. States zijn gewoon tekst, dus de state is letterlijk de tekst "unknown". Ofwel, je bent weer terug bij af. Gewoon niets doen als de state "unknow" wordt voor zowel je notificatie als je onthouden zou dat moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
RudolfR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:39:
@water_escape

@Ronker32

Misschien kun je iets met 'proximity'; ik heb zoiets ingeregeld voor de thermostaat.
Kachel gaat alleen uit als we op een zekere afstand zijn en we van het huis weg bewegen (+5 km).

Proximity geeft een bepaalde afstand tot je huis in kilometers tenzij je op bepaalde voorgeconfigureerde zones bent (zoals werk) en evt. een richting van je reis (away_from, towards).

Een uitzondering voor een korte pitstop tijdens de lunch is nog wel een uitdaging, maar kan vast gemaakt worden door voor dat tijdstip een exta voorwaarde te hebben dat je een tijdje thuis moet blijven. (of je schakelt de automation uit als je op je werk bent én het is lunchtijd ;)
toon volledige bericht
Thanks voor je suggestie, maar voor mijn persoonlijke situatie niet geheel wenselijk. Het komt geregeld voor dat ik binnen een straal van 1-5 km van mijn huis bewegingen maak zonder een dagdeel thuis te komen (schoonouders wonen in de buurt, regelmatig contact met de buren (pre-corona), voetbalveld in de buurt, et cetera). Ook daar zijn uitzonderingen op te vinden, waardoor de verwarming nooit 100% het gewenste gedrag gaat vertonen. Dat is nu ook niet aan de orde, maar nu heb ik het in ieder geval zelf in de hand middels de berichten op mijn telefoon. Ik weet zodra ik het huis verlaat wat ik ga doen en hoe lang ik ongeveer weg ben, en HA vraag slechts om wat input zodat hij het gewenste gedrag kan instellen. Twee klikken, ik ben er tevreden mee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
golles schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:45:
[...]

Dat verklaart ook denk ik dat je problemen hebt met early start. Ik vind dat early start zelf niet zo handig, ik laat de verwarming dan iets eerder aangaan in het schema.

Ik heb nu dit: ik gebruik een switch (vind ik nog wel handig in de UI), maar het zou ook echt zonder kunnen, gewoon climate.set_preset_mode in de automation aanroepen.

[...]

(let op, de code is ingeklapt, klik op toon volledige bericht om alles te zien)
Wat betreft het eerder laten aangaan van de verwarming in het schema: dat lost toch het probleem niet op? :? Afhankelijk van allerlei factoren heeft je verwarming meer of minder tijd nodig om de doeltemperatuur te bereiken (initiële temperatuur, buitentemperatuur, temperatuur van het water in de ketel en waarschijnlijk mis ik er nog een paar). Dus zit je toch ook niet vaak goed met de doeltemperatuur op de gewenste tijd? Ben wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Kenhas schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:15:
[...]

Komt er dus op neer dat je uitzonderingen wil automatiseren?
Ben daar ongeveer twee minuten mee bezig geweest en dan tot de vaststelling dat dit gewoon veel te veel werk is om alle uitzonderingen op te vangen.
Verwarming staat gewoon op een programma. Als ik eens uitzonderlijk naar huis moet en de verwarming aan wil, dan neem ik mijn telefoon en zet ik de verwarming aan op voorhand. Ga ik naar de winkel, dan blijft de verwarming aan. Enzovoort.

Ik weet het, is een simpel idee maar het werkt wel ;)

De enigste uitzondering hierop is een boolean die ik aanzet als ik meerdere dagen afwezig ben (op vakantie of zo). Dan gaat alles op uit (of toch op een minimum) maar dan worden ook andere acties ondernemen bij activatie bewegingsensoren en zo.
Of misschien nog een kleine uitzondering. Dat ik een bericht krijg als mijn vrouw de verwarming boven een bepaalde temperatuur zet ;)

Ik heb zeker niet alles doorlopen maar zeer toevallig viel mijn oog hier op

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Tado check bij aanslaan verwarming
  trigger:
    value_template: "{{ states('sensor.tado_thermostaat_heating') | int != 0 }}"
  condition:
    condition: and
    conditions:
      value_template: "{{ not is_state('person.ronker', 'home') }}"
      value_template: "{{ not is_state('person.vriendin', 'home') }}"
      value_template: "{{ not is_state('sensor.tado_thermostaat_tado_mode', 'AWAY') }}"
      entity_id: input_boolean.tadomelding

Heb niet alle gekopieerd. Dus de trigger is dat de status niet 0 is, dus dat de verwarming aan staat. Maar dan heb je als condition dat de thermostaat niet op away-modus staat. Waarom check je nog eens de away-modus? De verwarming zal toch maar aanslaan als de temperatuur onder de basis temperatuur komt van het AWAY programma? Is dat dan erg? Of is er nog een andere reden voor die controle?
toon volledige bericht
Het is juist het niet programmeren van de uitzonderingen. Ik kan namelijk niet de uitzonderingen afvangen zoals je inderdaad ook zegt, dus heb ik er voor gekozen om in alle gevallen een melding naar mijn telefoon te sturen. Ik doe op onregelmatige tijden boodschappen bij verschillende winkels, haal regelmatig een pakketje op of ben een onbepaalde tijd op het sportveld. De gemene deler is dat ik afwezig ben voor een onbepaalde tijd, en daarom schakelt HA mij in als hulpje om te bepalen wat hij precies moet doen. Alle uitzonderingen programmeren is niet te doen.

Ik check die laatste omdat ik wel een melding wil krijgen wanneer ik de verwarming nog op thuismodus heb staan, maar niet op afwezigheidsmodus. Ik wil dat het altijd 18 graden is thuis, ook als ik afwezigheidsmodus heb ingesteld, vandaar dat hij rustig aan mag gaan zonder melding als dat het geval is. Slaat hij echter aan terwijl ik niet thuis ben, maar de thuismodus staat nog wel aan (dus dan ben ik die vergeten uit te zetten of het is een bewuste keuze), dan wil ik graag een herinnering/melding ontvangen.

P.S. Merk dat ik het moeilijk vind om niet in de verdediging te schieten :P maar vind het wel leuk om hier zo over te sparren! Keep it coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@RudolfR @Septillion @Rianata toch nog een vraag die ik niet 123 kan vinden, of kan invullen.

Wat als ik niet wil dat de sensor een actie uitvoert? En wel in de volgende situatie:

- indien de lampen eerder zijn aangezet (dus niet middels de motion sensorer) , mogen de motion sensors niks doen. Pas als ik ze zelf weer uit zet, dan mag motion sensor zijn werk weer gaan doen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:09

Rianata

Have you played Atari today?

water_escape schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:48:
@RudolfR @Septillion @Rianata toch nog een vraag die ik niet 123 kan vinden, of kan invullen.

Wat als ik niet wil dat de sensor een actie uitvoert? En wel in de volgende situatie:

- indien de lampen eerder zijn aangezet (dus niet middels de motion sensorer) , mogen de motion sensors niks doen. Pas als ik ze zelf weer uit zet, dan mag motion sensor zijn werk weer gaan doen.
Input boolean zetten wanneer je de lampen handmatig aanzet. Die kun je dan in de conditie opnemen van de automation met motion sensor.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ik neem aan dat je nog wel retrigger van je sensoren wilt? Zo niet, zou je op de state van de lamp kunnen checken.

Anders zal je aan de slag meten met helper. Meest makkelijke is om een helper aan te maken en die aan te zetten als je via motion triggert. Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: input_boolean.overloop_motion_triggered
        state: 'on'
action:
  - service: input_boolean.turn_on
  - service: input_boolean.turn_off

Andersom kan ook (aan zetten als je handmatig doet) maar is lastiger als dat aanzetten direct bij het relais (Shelly etc) is.

Andere optie is om de timing uit de automation te halen en er een timer voor te gebruiken. Voordeel hiervan is dat je deze timer ook kunt bekijken en dus kunt zien hoe lang de timer nog loopt. Deze timer zet je alleen aan bij beweging, de conditie blijft dus grotendeels gelijk aan bovenstaande. Ook kan je dezelfde timer voor meerdere situaties gebruiken (bijvoorbeeld op 5 minuten voor beweging en een uur voor gewoon aanzetten en vergeten).

Tijd om deze twee opties een keer in een Blueprint te gieten :D

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-12-2020 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:51

TWKterry

Master Mariner

spokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:03:
[...]

Ja, daar ben ik nu naar aan het kijken inderdaad. Dat lijkt de nieuwste meest veelbelovende optie voor mij :P rest alleen nog de vraag of je NAS ook nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. En dan bedoel niet VM ondersteuning (want dat heeft de 720+) maar de USB passthrough richting de VM. Er zitten 2 usb poorten op en ik zou graag eentje forwarden naar de VM en de ander nog wel kunnen gebruiken om een keer een USBstick of een externe HDD aan de nas te kunnen hangen :) nog even uitzoeken of dat out of the box werkt.
Je kunt een bepaalde USB poort koppelen aan de VM de andere blijft dan gewoon voor de NAS. Heb zelf een 218+ draaien. Geheugen is wel fijn als je nog andere dingen wilt doen, heb er 8GB bij geprikt dus nu 10GB totaal. Had de docker vesrsie draaien maar ben aan het overstappen op de vmm versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 09:05
Even een vraagje aan de Home Assistant experts.

Ik ben bezig om mijn wifi aan de praat te krijgen zodat ik de RasberryPI in de meterkast kan plaatsen. Maar ik krijg op dit moment nog niet mijn Wifi werkend. Dit omdat in mijn Wifi wachtwoord een ! zit waardoor het programma aangeeft dat het niet mogelijk is. Wanneer ik een wachtwoord maak zonder de ! werkt het wel. Ik zou nu graag willen weten of het wel mogelijk zou zijn om dit werkend te krijgen met mijn huidige wachtwoord waar een ! bij zit. Dit omdat ik meer heb draaien.

Wanneer ik in Home Assistant bij Terminal dus gebruik maken van

nmcli radio
nmcli device wifi scan
nmclie device wifi
nmcli device wifi connect "Dolby" password !**************
zsh event not found ******* (mijn wachtwoord.

Doe ik iets fout of is er een andere oplossing om het werkend te krijgen. Want als ik een wifi netwerk pak waar geen ! in voorkomt werkt het meteen. Maar dan zit ik in een verkeerd netwerk.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 19:13

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

tarlitz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:16:
[...]

Deconz is vele malen makkelijker om mee te beginnen dan ZHA. Het voordeel is dat het in z'n geheel buiten Home assistant draait in een container. Dit beketent dat je alles in kan stellen via de redelijk eenvoudige Deconz/phoscon GUI, maar dat de lampen en aangemaakte groepen ook nog vanuit HA kan aanroepen. De ondersteuning voor verschillende lampen en afstandsbedieningen is erg goed. Een ander voordeel is dat als je HA opnieuw opstart, de lampen gewoon blijven werken. Het enige wat je als nadeel zou kunnen noemenl is dat het allemaal een beetje in z'n eigen eilandje werkt.

ZHA, aan de andere kant, vergt veel mee yaml gepruts om alles goed aan het werk te krijgen. Bijvoorbeeld het koppelen van een knop om een lamp aan of uit te doen is erg omslachtig via automations als je deconz gewend bent.. Daarentegen is het beter geintegreerd met de rest van HA.

Je kan ze altijd beide uitproberen. Kost niet eens zo gek veel tijd met een paar lampjes.
Niet helemaal mee eens. ZHA heeft gewoon een integratie via de gui en automations kun je ook gewoon via de gui maken. Dus er komt geen yaml aan te pas. Dat deconz los staat van ha is een keuze , de een vind dat fijn de ander niet.
Ik draai ook deconz hoor maar heb ook ZHA gedraaid.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Socket in garage ingeplugged, was binnen 3 minuten gevonden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dolbyadt schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:21:
Even een vraagje aan de Home Assistant experts.

Ik ben bezig om mijn wifi aan de praat te krijgen zodat ik de RasberryPI in de meterkast kan plaatsen. Maar ik krijg op dit moment nog niet mijn Wifi werkend. Dit omdat in mijn Wifi wachtwoord een ! zit waardoor het programma aangeeft dat het niet mogelijk is. Wanneer ik een wachtwoord maak zonder de ! werkt het wel. Ik zou nu graag willen weten of het wel mogelijk zou zijn om dit werkend te krijgen met mijn huidige wachtwoord waar een ! bij zit. Dit omdat ik meer heb draaien.

Wanneer ik in Home Assistant bij Terminal dus gebruik maken van

nmcli radio
nmcli device wifi scan
nmclie device wifi
nmcli device wifi connect "Dolby" password !**************
zsh event not found ******* (mijn wachtwoord.

Doe ik iets fout of is er een andere oplossing om het werkend te krijgen. Want als ik een wifi netwerk pak waar geen ! in voorkomt werkt het meteen. Maar dan zit ik in een verkeerd netwerk.
toon volledige bericht
Of het wachtwoord tussen aanhalingstekens zetten of ! 'escapen' door een \ voor het uitroepteken te zetten of allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:43
mvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:51:
[...]

Socket in garage ingeplugged, was binnen 3 minuten gevonden !
Top, en goede ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 18:30
TWKterry schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:29:
[...]

Je kunt een bepaalde USB poort koppelen aan de VM de andere blijft dan gewoon voor de NAS. Heb zelf een 218+ draaien. Geheugen is wel fijn als je nog andere dingen wilt doen, heb er 8GB bij geprikt dus nu 10GB totaal. Had de docker vesrsie draaien maar ben aan het overstappen op de vmm versie.
Super, thanks! Hoeveel geheugen en threads heb je aan de VM toegewezen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Via monitor (deconz):
Delay 100ms
RSSI -81
LQI 103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DeadMetal schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:23:
Dank je. Ja, usb poort is nog hetzelfde. Ik zie dat de code-owner al actief bezig is in het bugreport (van iemand anders met hetzelfde probleem), ik kijk de voortgang daar eerst nog even aan.
Ik heb vandaag de laatste updates van HA (OS + core) geïnstalleerd en nu heb ik volgens mij exact dezelfde error als jij. Voor deze update deed hij het nog. |:(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2020-12-15 20:19:13 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 108, in handle_telegram
    parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 59, in parse
    telegram[signature] = parser.parse(match.group(0))
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 249, in parse
    return ProfileGenericObject(self._parse(line))
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 148, in _parse
    raise ParseError("Invalid '%s' line for '%s'", line, self)
dsmr_parser.exceptions.ParseError: ("Invalid '%s' line for '%s'", '99.97.0()\r\n', <dsmr_parser.parsers.ProfileGenericParser object at 0x7faba13cf7f0>)
2020-12-15 20:19:23 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram

Edit: ik heb overigens ook de ISKRA-AM550 :9

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 19:08
.SnifraM schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:25:
[...]
Ik heb vandaag de laatste updates van HA (OS + core) geïnstalleerd en nu heb ik volgens mij exact dezelfde error als jij. Voor deze update deed hij het nog. |:(
:'( Het ligt aan de HA Core versie (een downgrade naar 0.118 lost het op), de bugfix kan je hier monitoren (is teruggedraaid, dus nog geen oplossing in zicht op dit moment).

Het ligt niet aan HA OS, die kan je gewoon op 5.8 laten. Helaas is met HA OS 5.8 bij mij de forked-daapd (muziek streaming server) addon stuk gegaan en weet ik niet of/hoe je een OS-versie kan downgraden.

Een moeizame week qua HA maintenance 8)7
Ik had een andere ervaring verwacht bij wat 1.0 leek te gaan heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 09:05
@synoniem Heel erg bedankt. Het is me inderdaad gelukt met password "\!******"

Nogmaals heel erg bedankt. Had namelijk geen zin om mijn Wifi wachtwoord alleen maar voor dit te moeten veranderen. Dit omdat ik meer devices heb verbonden aan mijn Asus RT-AX55 router. _/-\o_
synoniem schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:55:
[...]

Of het wachtwoord tussen aanhalingstekens zetten of ! 'escapen' door een \ voor het uitroepteken te zetten of allebei.

[ Voor 28% gewijzigd door Dolbyadt op 15-12-2020 20:48 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dolbyadt schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:42:
@synoniem Heel erg bedankt. Het is me inderdaad gelukt met password "\!******"

Nogmaals heel erg bedankt. Had namelijk geen zin om mijn Wifi wachtwoord alleen maar voor dit te moeten veranderen. Dit omdat ik meer devices heb verbonden aan mijn Asus RT-AX55 router. _/-\o_

[...]
zsh shell gebruik het ! teken voor history expansion, dat kan mogelijk de oorzaak zijn.

Dit kan je eenvoudig even uitzetten door 'set -K' uit te voeren in je terminal voordat je het nmcli connect commando runt. Terug aanzetten kan weer met 'set +K'

zie de man page, BANG_HIST voor info.

te laat.... stiekem de post aangepast in de tussentijd :+

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52
sOid schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:27:
[...]

Klopt ja, dnsip integratie. Zou inderdaad goed kunnen dat die sensor af en toe moeite heeft met IP resolven. Maar juist daarom heb ik een input_text, zodat HA denkt 'oh dat is hetzelfde IP als in de input_text, hoef ik niks mee te doen'.

[...]

Hmm de trigger is voor beide automations hetzelfde he. Zou het kunnen dat bij niet-resolven de input_text wordt overschreven door 'unknown'? Dus dat de andere automation wel prima de input_text ophaalt maar er in die input_text dus letterlijk 'Unknown' staat?

Al zou dat weer niet de 'Unknown' bij to_state verklaren...

[...]

Dank je. Samenvoegen van automations is altijd handig. Ben nog niet zo lang met deze automations bezig dus altijd goed om wat te leren :)
toon volledige bericht
#dtv heb je een werkende automation? wil je die wellicht delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mvrhrln schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:19:
[...]

Via monitor (deconz):
Delay 100ms
RSSI -81
LQI 103
Kijk, moet te doen zijn... en kost je niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:02:
[...]

#dtv heb je een werkende automation? wil je die wellicht delen?
Nog niet mee verder gegaan. Maar scroll even omhoog naar de post van @golles. Die automation is in principe prima, maar geeft bij mij soms errors. Bij jou wellicht niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DeadMetal schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:35:
[...]

:'( Het ligt aan de HA Core versie (een downgrade naar 0.118 lost het op), de bugfix kan je hier monitoren (is teruggedraaid, dus nog geen oplossing in zicht op dit moment).

Het ligt niet aan HA OS, die kan je gewoon op 5.8 laten. Helaas is met HA OS 5.8 bij mij de forked-daapd (muziek streaming server) addon stuk gegaan en weet ik niet of/hoe je een OS-versie kan downgraden.

Een moeizame week qua HA maintenance 8)7
Ik had een andere ervaring verwacht bij wat 1.0 leek te gaan heten.
Thanks voor de tip, ik wist niet eens dat een downgrade mogelijk was. Gebruik HA pas een paar maandjes _/-\o_

Zojuist de core versie gedowngrade middels
code:
1
ha core update --version=0.118.4
en nu werkt het inderdaad gelijk weer.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:56:
[...]

Aah :) je kan redelijk goede ontvangst met zigbee hebben. Ik zou het eerst 'simpel' proberen dmv een router in huis te plaatsen die zo dicht mogelijk bij de garage zit. Kijk dan eens een week aan hoe de ontvangst is. Misschien werkt dit al. Als je garage te groot is misschien nog een router in de garage plaatsen zo dicht mogelijk bij het huis.

Ik ben niet bekend met zigbee range extenders die via een netwerk kabel werken.
Heb deze in gebruik mocht zelf. Mogelijk interessant als je nog een raspberry hebt liggen. Je kunt zowel in de remote inloggen om zaken in te stellen en in te zien alsook in je 'master' instance: Remote Home-Assistant

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Ronker32 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:43:
[...]

Wat betreft het eerder laten aangaan van de verwarming in het schema: dat lost toch het probleem niet op? :? Afhankelijk van allerlei factoren heeft je verwarming meer of minder tijd nodig om de doeltemperatuur te bereiken (initiële temperatuur, buitentemperatuur, temperatuur van het water in de ketel en waarschijnlijk mis ik er nog een paar). Dus zit je toch ook niet vaak goed met de doeltemperatuur op de gewenste tijd? Ben wel benieuwd!
Ik denk dat dat ook het hele probleem waarom het tado niet lukt, wordt dit ook niet beter over tijd (lerend vermogen)? Zelf rekening houdend met alle door jouw genoemde variabelen lijkt bijna onbegonnen werk 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:21

CAP-Team

XBL: CAPTeam

@Septillion ik heb mijn bewegingssensor nu redelijk goed:

De bewegingssensor doet de lamp aan. Tussen 16 en 22 uur voluit (100%) en op andere tijden op 20% helderheid. Een eventueel lopende timer wordt gecanceld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: 'GANG: Bewegingsmelder (Lamp aandoen)'
description: ''
trigger:
    entity_id: binary_sensor.fibaro_system_fgms001_zw5_motion_sensor_sensor
    to: 'on'
condition:
    entity_id: sensor.fibaro_system_fgms001_zw5_motion_sensor_luminance
    below: '6'
action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.gang_beneden
    data_template:
      brightness_pct: >-
        {% if now().hour >= 16 %} {% if now().hour <22 %} 100 {% else %} 20 {%
        endif %} {% else %} 20 {% endif %}
  - service: timer.cancel
    entity_id: timer.gang

Als dan de bewegingssensor uit gaat, en de lamp is aan, dan gaat de timer lopen op 5 minuten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: 'GANG: Bewegingsmelder (Timer)'
trigger:
    to: 'off'
condition:
    entity_id: automation.gang_bewegingsmelder
action:
  - service: timer.start

Als de timer na 5 minuten afloopt (en de lamp staat nog aan), dan mag de lamp uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: 'GANG: lamp uit doen na 5 minuten'
trigger:
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
condition:
action:

Als de lamp aan is, en er wordt weer beweging gedetecteerd, dan wordt de timer gecanceld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: 'GANG: Timer reset bij beweging als de lamp aan is'
trigger:
condition:
action:

En als laatste, als ik de lamp handmatig uitzet, dan wordt de timer gecanceld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: 'GANG: Timer cancel als de lamp uit gaat'
trigger:
    from: 'on'
condition:
action:

De laatste is niet echt nodig maar mijn programmeer-hart vindt dat je niet timers onnodig moet laten aflopen :+

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 17:51

TWKterry

Master Mariner

spokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:02:
[...]

Super, thanks! Hoeveel geheugen en threads heb je aan de VM toegewezen? :)
Ik heb 1GB geheugen en 10GB storage voor HA (die kun je pas instellen nadat je de VM gecreerd hebt.
Aantal threads = geen idee, heb hiervoor zover ik me kan herrinneren niets hoeven in te stellen. Waar kan ik dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@CAP-Team Top! Eerste vraag die in mij opkomt, waarom jouw timer achter die van de melder? Tweede vraag, waarom kijken of een automation aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

@Septillion om e.e.a. uit te sluiten als ik besluit de bewegingsmelder(automation) uit te schakelen.
Door in de andere automations te checken of de "hoofd" automatisering aan staat, kan HA op die manier bepalen of iets wel of niet moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 18:30
TWKterry schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:05:
[...]

Ik heb 1GB geheugen en 10GB storage voor HA (die kun je pas instellen nadat je de VM gecreerd hebt.
Aantal threads = geen idee, heb hiervoor zover ik me kan herrinneren niets hoeven in te stellen. Waar kan ik dit zien?
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (moet de Nas nog kopen) , maar ik had dat uit deze tutorial: https://www.inspectort.eu...stant-op-een-synology-vm/

Wel goed om te lezen dat jij 1GB ram toegewezen hebt en dat dat gewoon draait :) ik zat zelf te denken aan 4 namelijk. Maar dat is wellicht niet nodig dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@CAP-Team Ahh, ja. En na afloop van de motion is zeker omdat deze bezet blijft als je blijft bewegen? Is die tijd bij Fibaro bekent? En kan je deze tijd nog aanpassen?

Je zou eventueel nog aantal dingen kunnen samenvoegen, bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: 'GANG: lamp uit doen na 5 minuten of cancel'
trigger:
    from: 'on'
    event_data:
condition:
action:

En een versimpeling voor deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
condition:
action:
    data:
      brightness_pct: >-
        {% if now().hour >= 16 and now().hour < 22 %}
          100 
        {% else %}
          20
        {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 10:27
Ik heb deze week de update voor de OS naar 5.8 gedaan (van 4.?) en daarna doen m'n Tasmota apparaten het niet meer. Ik heb ongeveer 10 Shelly schakelaars met Tasmota en vanuit Home Assistant kan ik ze niet meer aansturen.
De integration gaat via MQTT Mosquitto broker, maar bij het schakelen van een lamp terwijl ik naar alle mqtt topics luister (#), komen er geen berichten van die lamp langs. Het vreemde is dat Zigbee2Mqtt wel goed werkt.

Wie heeft een tip die me verder kan helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Slaut op 16-12-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Slaut MQTT draait? Complete system reboot gedaan?

Hoe heb je geluisterd, via HA of extern? Ik kan MQTT explorer aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
MQTT was eerder goed ingesteld, dus lijkt mij dat het draait.
Naar pakketen geluisterd via http://homeassistant.local:8123/config/mqtt
Bij listen to a topic > #
Dan komen er zigbee2mqtt berichten langs, maar geen vanuit Tasmota.

Bij deze pagina nu ook Reconfigure MQTT gedaan, maar helaas nog geen verbetering.

[ Voor 12% gewijzigd door Slaut op 16-12-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Slaut Dan zou ik zeker MQTT Explorer eens openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik zag dat HA nu een mooi stukje hardware device heeft bedacht, de HA blue.
Nu is deze in NL nergens te koop, dus bedacht ik om zo'n zelfde systeem te gaan maken met een odroid en emmc geheugen.
Bij de HA Blue doen ze 128Gb aan storage, is dat niet ontzettend veel overkill? Volgens mij moet ik met 32Gb ook prima uitkunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:48
GeleFles schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:08:
Nu is deze in NL nergens te koop, dus bedacht ik om zo'n zelfde systeem te gaan maken met een odroid en emmc geheugen.
Bij de HA Blue doen ze 128Gb aan storage, is dat niet ontzettend veel overkill? Volgens mij moet ik met 32Gb ook prima uitkunnen?
Uiteraard afhankelijk van wat je allemaal wil gaan loggen en dergelijke. Maar over het algemeen kom je met 32GB een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Septillion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:41:
@CAP-Team Ahh, ja. En na afloop van de motion is zeker omdat deze bezet blijft als je blijft bewegen? Is die tijd bij Fibaro bekent? En kan je deze tijd nog aanpassen?
Ja zolang er beweging is blijft de Fibaro beweging melder aan staan. Na ca. 20 seconden gaat deze weer uit als de beweging gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 07:48
Hallo allemaal. Ik probeer in een automation bij detectie van beweging in de badkamer een scene te activeren die gekozen wordt op basis van de waarde van een select input. Weet iemand waarom het volgende niet werkt?

Ik heb de volgende select input gedefinieerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
bathroom_lights_scene:
  name: Bathroom - Lights - Scene
  initial: bright
  options:
    - dim
    - bright
  icon: mdi:lightbulb-group

Deze gebruik ik in de volgende automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: 'bathroom_lights_bathroom_motion'
  alias: Bathroom - Lights - Bathroom motion
  trigger:
      entity_id: 
        - binary_sensor.bathroom_motion_sensor
  action:
    - service: notify.mobile
      data:
        message: "scene.bathroom_{{ states('input_select.bathroom_lights_scene') }}"
    - service: scene.turn_on
      entity_id: scene.bathroom_{{ states('input_select.bathroom_lights_scene') }}
      data:
        transition: 1
    - delay: 00:05
      entity_id: light.bathroom

Afhankelijk van de geselecteerde optie van de select input zou de automation een van de volgende 2 scenes moeten activeren:
  • scene.bathroom_dim
  • scene.bathroom_bright
(De scenes zijn gedefinieerd in de Phoscon app)

Helaas krijg ik bij het checken van de configuratie de melding: "Invalid config for [automation]: not a valid value for dictionary value @ data['action'][1]['entity_id']. Got None."

Als ik de template vervang door de entity id van een van de scenes (bijv. scene.bathroom_bright):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  action:
      data:
      entity_id: scene.bathroom_bright
      data:
    - ...

dan werkt de automation en wordt de correcte tekst ("scene.bathroom_bright") naar mijn telefoon gestuurd.

De template functioneert dus wel en genereert de juiste output / entity id maar die wordt om een of andere reden niet geaccepteerd als entity id om een scene te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet eigenlijk niet of je uberhaupt templates kan gebruiken in entity_id....

Probeer het eens met variabelen? Zie mijn deurbel automation voor een voorbeeld (kudo's to Frenck):
https://github.com/hmmbob.../automation/doorbell.yaml

edit: zoiets dus
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  variables:
    scene_selected: >
      {% if is_state("input_select.bathroom_lights_scene", "dim") %} {{ scene.bathroom_dim }}
      {% elif is_state("input_select.bathroom_lights_scene", "bright") %} {{ scene.bathroom_bright }}
      {% endif %}
  trigger:
      entity_id: 
  action:
      data:
      entity_id: "{{ scene_selected }}"
      data:

[ Voor 115% gewijzigd door Hmmbob op 16-12-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb voor mijn situatie dat ik mqtt data 1 op 1 wil kopiëren vanaf een remote mqtt-broker met python een ruwe versie gemaakt van een mqtt-bridge addon voor HA. Dit omdat ik niet iets vergelijkbaars kon vinden. Mijn vraag heb ik een bestaande addon of integratie over het hoofd gezien? En zijn er mensen die er belang bij hebben dat ik hier een officiële addon van maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@CAP-Team Zou je het ook kunnen doen als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
trigger:
condition:
action:
    data:
      brightness_pct: |-
        {% if now().hour >= 16 and now().hour < 22 %}
          100 
        {% else %}
          20
        {% endif %}
  - repeat:
      while:
      sequence:
        - delay: '21'

Dan heb je iets meer controle over de tijd in HA. Nu is het namelijk de tijd van je pir + HA timer. En dan is alles ook gelijk een enkele automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GeleFles schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:08:
Maken hoeft niet, je kan die systemen wel in de EU kopen, alleen dan zonder de naam 'Blue' en zonder dat HA voorgeinstalleerd is. Stonden een aantal links in de comments van het newsartikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jasperd78 entity_id mag je standaard niet templaten, alleen als je hem naar data doet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
      entity_id: 
  action:
      data:
      data:
        entity_id: "scene.bathroom_{{ states('input_select.bathroom_lights_scene') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
@Septillion MQTT Explorer draait nu, ik zie dat de berichten vanaf Home Assistant gestuurd worden, maar berichten komen niet aan bij de Tasmota devices. Tasmota probeert ook berichten te sturen, maar die komen weer niet aan bij de broker.
Uit Tasmota console:
10:31:45 MQT: Attempting connection...
10:31:55 MQT: Connect failed to homeassistant.local:1883, rc -2. Retry in 10 sec

Je verwacht dan dat het probleem bij de Tasmota devices zit, alleen daar is niets gewijzigd, maar op HA wel.
Ik ben een stap verder, maar weer nog steeds niet hoe het verder opgelost moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Ik was ook wel geïnteresseerd toen ik de Blue zag, 140 dallar-ish vond ik ook nog wel interessant. Maar holy, na Euro/inport/verzenden komt er gewoon 100 euro bij, dat maakt het wel een stuk minder een no-brainer. :|

@GeleFles 128GB is wel ruim maar 32GB zou ik zelf erg krap vinden. Ja, je kan je recoder enzo beperken maar naar mijn idee is aardig wat data hebben juist wel een kracht van Home Automation. Dus install + database + nog een snapshot en je hebt de 32GB al wel vol. Zou dus zeggen dat 64GB het minimale is en 128GB je lekker ruim zit en toekomstbestendig bent. De extra ruimte geeft je nu ook een langere levensduur van je opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Slaut En is het wachtwoord/user die je voor MQTT explorer hebt gebruikt dezelfde als in je Tasmota's?

Anders zou ik de broker eens opnieuw instellen met user/pass en dit dan updaten in zowel de MQTT integratie als de Tasmota's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperd78
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 07:48
@Hmmbob Ik heb geprobeerd het de template te verplaatsen naar een variable, maar dat werkte helaas ook niet. De oplossing van @Septillion, om de entity id regel te verplaatsen zodat deze onder data valt werkt uitstekend en is een buitengewoon kleine aanpassing. _/-\o_

Dank voor jullie reacties!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:31:
@jasperd78 entity_id mag je standaard niet templaten, alleen als je hem naar data doet.
Oh shit, dát is het issue inderdaad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Zit ik wat te klooien zie ik opeens dat automations reloaden mijn logboek overspoelt. :| Bij elke relaod (dus ook bij een wijziging in de GUI) krijg ik voor elke automation in mijn logboek "[automation] turned off". Dit lijkt me een beeeeeetje overdreven. :+ Meer die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Ik heb er zelf geen nut voor maar het lijkt mij wel een nuttige addon om achter de hand te hebben. Er zullen vast anderen zijn die er ook nut voor hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:19

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik ben bezig om de veelvoorkomende meldingen in mn logs weg te werken, gaat tot nu toe best aardig, maar van de onderstaande heb ik geen idee wat het veroorzaakt:
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Source: components/websocket_api/http.py:124
Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues)
First occurred: 8:12:04 AM (1 occurrences)
Last logged: 8:12:04 AM

[140174153436896] Client unable to keep up with pending messages. Stayed over 512 for 5 seconds
Ook blijf ik maar "Error Demuxing Stream" meldingen krijgen van mn camera's. Google helpt hierbij niet en geeft als resultaat alleen wat oude topics op het HA community forum en wat git meldingen, maar helaas is er nergens een oplossing te vinden. Iemand hier een idee?
Logger: homeassistant.components.stream.worker
Source: components/stream/worker.py:251
Integration: Stream (documentation, issues)
First occurred: December 15, 2020, 6:48:35 PM (36 occurrences)
Last logged: 7:45:24 AM

Error demuxing stream:

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 17:12
Ik heb inmiddels al enkele jaren een Supervised installatie draaien onder Ubuntu maar ook hier sinds kort de melding dat ik een unhealty en unsupported systeem heb. Nu gebruik ik Ubuntu voor wat extra docker containers en achtergrond software, dus een overgang naar Debian 10 zal met het draaien van de extra software opnieuw resulteren in een ongezond en niet-ondersteund systeem.

Iemand een tip hoe ik nu het beste een Supervised installatie krijg maar dan met behoud van eigen dockercontainers en achtergrond software? Proxmox? Virtualbox? Ik heb werkelijk geen idee.

Ik draai op een simpele PC (G840, 4GB ram, 240GB SSD), extra docker containers zijn voornamelijk download- en streamgerelateerd. Achtergrond software is voornamelijk python om mijn Toon uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llewy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:41:
Ik heb inmiddels al enkele jaren een Supervised installatie draaien onder Ubuntu maar ook hier sinds kort de melding dat ik een unhealty en unsupported systeem heb. Nu gebruik ik Ubuntu voor wat extra docker containers en achtergrond software, dus een overgang naar Debian 10 zal met het draaien van de extra software opnieuw resulteren in een ongezond en niet-ondersteund systeem.

Iemand een tip hoe ik nu het beste een Supervised installatie krijg maar dan met behoud van eigen dockercontainers en achtergrond software? Proxmox? Virtualbox? Ik heb werkelijk geen idee.

Ik draai op een simpele PC (G840, 4GB ram, 240GB SSD), extra docker containers zijn voornamelijk download- en streamgerelateerd. Achtergrond software is voornamelijk python om mijn Toon uit te lezen.
Proxmox of iets soortgelijks lijkt me dan inderdaad the way to go. (Disclaimer: wel gebaseerd op was ik hier en op andere plekken lees, niet op persoonlijjke ervaring :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Unhealthy is niet goed, waarschijnlijk kan je je Hass ook niet herstarten vanuit de webinterface dan, dat moet je ff onderzoeken. Unsupported, tja, het zijn maar Docker containers. Maakt vrij weinig uit. (Ik draai ook op Ubuntu)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Op een HassOS Supervised versie kan je via Portainer toch ook nog extra containers draaien? Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-07 17:17

Geen supervised installatie, maar de volledige package en daarnaast een losse container omgeving draaien op een NUC kun je deze handleiding volgen. Waarschijnlijk kun je dit ook wel op je eigen omgeving toepassen binnen ProxMox.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Ik heb vandaag opeens MQTT problemen.

Achtergrond:
Ik heb DSMR Reader draaien. Deze werkt en geeft data via MQTT door aan Mosquito MQTT. In de logs van DMSR Reader zie ik daadwerkelijk dingen gestuurd worden. Ik zie ook gewoon data en de PVoutput upload werkt ook.

Maar in Home Assistant zie ik oude data van vanochtend, en deze update niet meer lijkt het. Als ik onder Developer Tools -> Events dan Listen to Events kies met, bijvoorbeeld, dsmr/day-consumption/electricity_merged... Dan krijg ik niets binnen. En die heb ik letterlijk gekopieerd uit de Log van DSMR-Reader.

Ik heb Home Assistant, MQTT en de hele VM al herstart, maar geen verbetering. Als ik in de Logs van MQTT kijk zie ik hem wel verbinden:
[12:31:55] INFO: Setup mosquitto configuration
[12:31:55] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[12:31:55] INFO: No local user available
[12:31:55] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[12:31:55] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[12:31:55] INFO: Start Mosquitto daemon
1608118315: mosquitto version 1.6.3 starting
1608118315: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1608118315: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1608118315: |-- *** auth-plug: startup
1608118315: ├── Username/password checking enabled.
1608118315: ├── TLS-PSK checking enabled.
1608118315: └── Extended authentication not enabled.
1608118315: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1608118315: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1608118315: Opening websockets listen socket on port 1884.
1608118315: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1608118319: New connection from 192.168.1.212 on port 1883.
1608118319: New client connected from 192.168.1.212 as DSMR-reader (p2, c1, k60).

1608118354: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1608118355: New client connected from 172.30.32.1 as HassIO (p2, c1, k60, u'homeassistant').
toon volledige bericht
Waar kan ik het nog zoeken? Want ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik weet niet of ik je helemaal volg :).
Ben vooral UI mens ipv code schrijven ervoor ;).

Maar klopt het nu dat je zegt dat de motion alleen mag werk als de status van de lampen OFF is ?
Wat veel voorkomt is dat de sensor de lampen aanzet omdat ik die ruimte in loop, maar soms wil ik hem met de schakelaar (friends of hue) aanzetten zodat hij aan blijft.
Septillion schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:11:
@water_escape Ik neem aan dat je nog wel retrigger van je sensoren wilt? Zo niet, zou je op de state van de lamp kunnen checken.

Anders zal je aan de slag meten met helper. Meest makkelijke is om een helper aan te maken en die aan te zetten als je via motion triggert. Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
    conditions:
action:
  - service: input_boolean.turn_on
  - service: input_boolean.turn_off

Andersom kan ook (aan zetten als je handmatig doet) maar is lastiger als dat aanzetten direct bij het relais (Shelly etc) is.

Andere optie is om de timing uit de automation te halen en er een timer voor te gebruiken. Voordeel hiervan is dat je deze timer ook kunt bekijken en dus kunt zien hoe lang de timer nog loopt. Deze timer zet je alleen aan bij beweging, de conditie blijft dus grotendeels gelijk aan bovenstaande. Ook kan je dezelfde timer voor meerdere situaties gebruiken (bijvoorbeeld op 5 minuten voor beweging en een uur voor gewoon aanzetten en vergeten).

Tijd om deze twee opties een keer in een Blueprint te gieten :D
toon volledige bericht

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ik maak ze meestal ook met de GUI hoor. Je kan ze altijd weer in yaml plakken en dan weer naar GUI schakelen :)

Maar in de huidige laat ik de motion sensoren alleen werken als OF de lampen uit staan OF wanneer ze zijn aangezet door de motions sensoren. Laatste door naar 'input_boolean.overloop_motion_triggered' te kijken welke we alleen aan zetten als we de lampen aan doen met motion.

Hiernaast ben je vrij om nog zelf de lampen aan te doen (via LoveLace of een tweede automation). Deze zet 'input_boolean.overloop_motion_triggered' dan niet aan waardoor zolang je lampen aan staan je motion automation niet zal triggeren (en dus niet je lampen uit zetten).

Enige probleem van deze aanpak is als je de lampen aanzet via motion maar je dat eigenlijk via de schakelaar had willen doen. Dan loopt deze automation al en die kan je niets stoppen. Dus wat je ook in de tussentijd met de lamp doet, na het verstrijken van de 5 minuten zal het licht uit gaan.

Dit zou je kunnen oplossen door deze timer ook te starten bij handmatig aanzetten en dan niet de delay te doen, maar dit maakt het niet makkelijker. Vandaar dat ik zelf het makkelijker vind om een timer te pakken. Het voorbeeld hiervoor heb ik al in de posts met @CAP-Team gezet.

Enige waar je naar moet kijken is hoe je motion sensoren reageren als je ervoor blijft bewegen (en je dus zou willen dat het licht aan blijft). Blijven deze dan op bezet staan?

Welke sensoren zijn het? Via welke integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Ik zou ook hier MQTT Explorer eens op los laten :) En is DSMR het enige wat via MQTT binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Je maakt het mij moeilijk :)

Ik heb Hue sensoren (alles hue)
De schakelaars (friends of hue / hue tab / hue dimmer switch) lopen via (zijn ingesteld via) de Hue hub.

als ik nu naar de keuken loop, gaan de lampen aan (sensor) , maar soms wil ik er lang zitten (en misschien stil zitten) en moeten ze dus aan blijven.

ideale manier zou zijn: Sensoren zetten lampen aan, ik druk alsnog op de knop aan de muur. Lampen mogen nu niet meer uitgaan wanneer sensor timer is afgelopen. Maar hoe ik dit moet doen...
Septillion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:08:
@water_escape Ik maak ze meestal ook met de GUI hoor. Je kan ze altijd weer in yaml plakken en dan weer naar GUI schakelen :)

Maar in de huidige laat ik de motion sensoren alleen werken als OF de lampen uit staan OF wanneer ze zijn aangezet door de motions sensoren. Laatste door naar 'input_boolean.overloop_motion_triggered' te kijken welke we alleen aan zetten als we de lampen aan doen met motion.

Hiernaast ben je vrij om nog zelf de lampen aan te doen (via LoveLace of een tweede automation). Deze zet 'input_boolean.overloop_motion_triggered' dan niet aan waardoor zolang je lampen aan staan je motion automation niet zal triggeren (en dus niet je lampen uit zetten).

Enige probleem van deze aanpak is als je de lampen aanzet via motion maar je dat eigenlijk via de schakelaar had willen doen. Dan loopt deze automation al en die kan je niets stoppen. Dus wat je ook in de tussentijd met de lamp doet, na het verstrijken van de 5 minuten zal het licht uit gaan.

Dit zou je kunnen oplossen door deze timer ook te starten bij handmatig aanzetten en dan niet de delay te doen, maar dit maakt het niet makkelijker. Vandaar dat ik zelf het makkelijker vind om een timer te pakken. Het voorbeeld hiervoor heb ik al in de posts met @CAP-Team gezet.

Enige waar je naar moet kijken is hoe je motion sensoren reageren als je ervoor blijft bewegen (en je dus zou willen dat het licht aan blijft). Blijven deze dan op bezet staan?

Welke sensoren zijn het? Via welke integratie?
toon volledige bericht

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

na een meltdown van Home Assistant maandagavond ben ik van een supervised versie naar proxmox gegaan.
Twee VMs op de NUC. Één voor HA en de ander voor docker zaken.

En dan trek ik alles wat niet voor huis automatisering is los van HA. Want dat DNS en bitwarden niet werkt als HA omvalt is voor mij onaanvaardbaar.

Heb nog wel wat werk te doen, maar dan is het weer future proof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 17:12
Jelte schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:16:
[...]
na een meltdown van Home Assistant maandagavond ben ik van een supervised versie naar proxmox gegaan.
Twee VMs op de NUC. Één voor HA en de ander voor docker zaken.

En dan trek ik alles wat niet voor huis automatisering is los van HA. Want dat DNS en bitwarden niet werkt als HA omvalt is voor mij onaanvaardbaar.

Heb nog wel wat werk te doen, maar dan is het weer future proof :)
Gebruik je dan de Supervised versie op Proxmox? https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835 Die manual lijkt mij wel handig, inderdaad trek ik dan ook Adguard e.d. los van HA, maar sommige add-ons kan ik nog wel waarderen via Ingress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 17:49
water_escape schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:15:

De schakelaars (friends of hue / hue tab / hue dimmer switch) lopen via (zijn ingesteld via) de Hue hub.

als ik nu naar de keuken loop, gaan de lampen aan (sensor) , maar soms wil ik er lang zitten (en misschien stil zitten) en moeten ze dus aan blijven.

ideale manier zou zijn: Sensoren zetten lampen aan, ik druk alsnog op de knop aan de muur. Lampen mogen nu niet meer uitgaan wanneer sensor timer is afgelopen. Maar hoe ik dit moet doen...

[...]
Denk eigenlijk dat dit niet iets is voor Home Assistant. Het is de Hue hub die alles verwerkt, volgens mij. Je kan vanuit Home Assistant wel zaken sturen richting de hub maar voor de rest voert de hub uit wat je vraagt. Dus druk je op de knop terwijl de lichten branden, dan gaan de lichten uit.

Als het al kan, zal het in de Hue app zijn dat je dit moet instellen, denk ik. Je kan al redelijk veel in de Hue instellen maar of dit kan, weet ik niet.

En mocht ik verkeerd zijn, genoeg slimmere mensen hier om mij tegen te spreken ;)
Ronker32 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:48:
[...]

Het is juist het niet programmeren van de uitzonderingen. Ik kan namelijk niet de uitzonderingen afvangen zoals je inderdaad ook zegt, dus heb ik er voor gekozen om in alle gevallen een melding naar mijn telefoon te sturen. Ik doe op onregelmatige tijden boodschappen bij verschillende winkels, haal regelmatig een pakketje op of ben een onbepaalde tijd op het sportveld. De gemene deler is dat ik afwezig ben voor een onbepaalde tijd, en daarom schakelt HA mij in als hulpje om te bepalen wat hij precies moet doen. Alle uitzonderingen programmeren is niet te doen.

Ik check die laatste omdat ik wel een melding wil krijgen wanneer ik de verwarming nog op thuismodus heb staan, maar niet op afwezigheidsmodus. Ik wil dat het altijd 18 graden is thuis, ook als ik afwezigheidsmodus heb ingesteld, vandaar dat hij rustig aan mag gaan zonder melding als dat het geval is. Slaat hij echter aan terwijl ik niet thuis ben, maar de thuismodus staat nog wel aan (dus dan ben ik die vergeten uit te zetten of het is een bewuste keuze), dan wil ik graag een herinnering/melding ontvangen.

P.S. Merk dat ik het moeilijk vind om niet in de verdediging te schieten :P maar vind het wel leuk om hier zo over te sparren! Keep it coming!
Absoluut niet de bedoeling om discussie uit te lokken ;)
Ook beetje verkeerd gelezen. Vind het persoonlijk zeer veel code voor een, in mijn ogen beperkt nut. Maar is mijn mening é. Heb het wel eens gekopieerd om later eventueel als bron te gebruiken voor andere zaken dus doe gerust verder :+
In mijn ogen heeft dit weinig nut maar ben dan zelf ook wel bezig geweest om mijn Sonos speakers als deurbel te gebruiken. In de ogen van anderen volledig nutteloos maar ja, zo blijft een mens bezig :)

[ Voor 44% gewijzigd door Kenhas op 16-12-2020 14:43 . Reden: tiepvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Septillion
[rant]
Oh ik haat linux....
Installeren van mqtt-explorer was alweer leuk, want moet je opeens weer Snap installeren eerst ipv Apt-get whatever.
Vervolgens installatie, prima alles ok

Probeer hem te starten:
(mqtt-explorer:15623): Gtk-WARNING **: 13:29:56.258: cannot open display:
Moet er een display aan het device zitten om de UI te kunnen zien? Niet via een lokale webpagina zoals de meeste dingen op Linux?

Ik heb werkelijk nog níéts gehad dat gewoon direct werkte. Altijd wel een vage error.
[/rant]

MQTT-explorer krijg ik dus niet geopent. Ik heb niets gewijzigd vandaag en opeens werkt het niet meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
Waah schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:34:
@Septillion
[rant]
Oh ik haat linux....
Installeren van mqtt-explorer was alweer leuk, want moet je opeens weer Snap installeren eerst ipv Apt-get whatever.
Vervolgens installatie, prima alles ok

Probeer hem te starten:
(mqtt-explorer:15623): Gtk-WARNING **: 13:29:56.258: cannot open display:
Moet er een display aan het device zitten om de UI te kunnen zien? Niet via een lokale webpagina zoals de meeste dingen op Linux?

Ik heb werkelijk nog níéts gehad dat gewoon direct werkte. Altijd wel een vage error.
[/rant]

MQTT-explorer krijg ik dus niet geopent. Ik heb niets gewijzigd vandaag en opeens werkt het niet meer :X
Waarom zou je SNAP moeten gebruiken?

https://github.com/thomasnordquist/MQTT-Explorer/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Omdat dit de eerste hit is op Google:
http://mqtt-explorer.com/

En daar staat niets over een github-variant :X
Maar dat had ook gekunt blijkbaar.

Maar bij beide geen enkele info hoe je het start.

Gelukkig is er een Windows-versie _/-\o_
Ben verbonden, maar alles blijft leeg. In de log zie ik wel dat mqtt-explorer verbonden is, maar als ik iets publish vanuit mqtt-explorer blijft alles leeg ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 18:23
water_escape schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:15:

[...]
Je gaat het nu heel snel heel complex maken. Het kan natuurlijk, maar houd er rekening mee dat het niet 1-2-3 te bakken is.

Voor het "knop aan de muur" verhaal zou ik een input_boolean aanmaken en die setten als er een knop ingedrukt wordt. Zodra deze input_boolean true is kan je een timer pauzeren bijvoorbeeld.

Het probleem met motion sensors is inderdaad dat ze eenmalig van status veranderen (presence = true) en hier op blijven zolang ze beweging detecteren. Je zou kunnen denken aan automations welke:

- presence van true naar idle = 5 minuten timer starten
- presence van idle naar true = licht aan && timer +300 seconden doen
- timer aflopen = licht uit

Hierdoor blijft de lamp actief totdat de timer op is en voorkom je aan/uit schakelingen als presence gedetecteerd wordt.

FWIW: Mijn sensoren werken met MQTT en kan ik dus bij iedere gedetecteerde beweging de timer resetten, dat is iets makkelijker dan presence statussen gebruiken. De sensoren sturen iedere minuut ofzo een MQTT bericht uit als ze beweging detecteren.

[ Voor 7% gewijzigd door daxy op 16-12-2020 13:56 . Reden: mqtt info toegevoegd ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Llewy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:19:
[...]

Gebruik je dan de Supervised versie op Proxmox? https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835 Die manual lijkt mij wel handig, inderdaad trek ik dan ook Adguard e.d. los van HA, maar sommige add-ons kan ik nog wel waarderen via Ingress.
Nee, niet supervised. Ik heb exact die tutorial gevolgd. Dan krijg je een Home Assistant OS versie.

Voor zaken als nodered, esphome of visual studio code blijf ik de addons gebruiken. Die zijn ook direct gerelateerd aan Home Assistant.
adguard, bitwarden dsmr etc zijn dat wat mij betreft niet. Dus die komen in docker op de andere VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
@Waah Lijkt op het probleem wat ik hierboven ook heb staan, na HA update (OS update 5.8 en HA 2020.12.0) werken bepaalde devices niet meer. Met MQTT Explorer kom ik ook niet veel verder. Heb nog niet anderen dan jij gevonden met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
https://community.home-as...stallation-methods/207703
Home Assistant OS heeft ook add-ons (net als Supervised). Niet te verwarren met Home Assistant Core.

Ik heb het trouwens exact zo draaien. Proxmox met 1VM Home Assistant OS (inc. supervisor) en 1VM met debian en Docker. AL installeer ik niet alles in een Docker (als het me niet lukt in Docker doe ik het direct in Debian)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
Waah schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:51:
[...]

Omdat dit de eerste hit is op Google:
http://mqtt-explorer.com/

En daar staat niets over een github-variant :X
Maar dat had ook gekunt blijkbaar.

Maar bij beide geen enkele info hoe je het start.

Gelukkig is er een Windows-versie _/-\o_
Ben verbonden, maar alles blijft leeg. In de log zie ik wel dat mqtt-explorer verbonden is, maar als ik iets publish vanuit mqtt-explorer blijft alles leeg ;(
Dat klopt. Zo kwam ik er ook. Bij installer staat namelijk Ubuntu -- SNAP en Every Other Linux -- APPImage (die doorlinkt naar de Github).. En omdat je op Ubuntu prima Appimage kunt draaien, heb je die optie hier dus ook. Maar blij dat je iig de Windows versie aan de praat heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Valt allemaal ook wel mee, zie een timer als externe kookwekker waar je weer een actie aan kunt koppelen waardoor je weg kunt lopen bij je pan (aka, automation kan laten eindigen) ipv gewoon bij de pan te blijven wachten (delay in een automation).

In de basis zou iets als dit moeten werken met de volgende drie automations. Dit lijkt heel veel maar bekijk ze per stuk en misschien in de GUI.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: Overloop motion on
trigger:
condition:
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: timer.overloop_light
            state: idle
      - condition: and
        conditions:
            state: active
action:
    data:
      duration: 300

alias: Overloop auto off
trigger:
    event_data:
action:

alias: Overloop handmatig
trigger:
    entity_id: je.switch.ofzo
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: active
        sequence:
    default:
      - service: light.toggle

Hiervoor moet je dus zelf een timer helper aanmaken (heet hier dus 'timer.overloop_light'). Voor de rest zo veel mogelijk jouw entries gebruikt. Alleen in de laatste automation zal je zelf je switch trigger moeten toevoegen.

Qua integratie weet ik niet precies hoe een Hue motion sensor via de Hue integratie reageert. Dus zou kunnen dat de boel nu uitgaat als je aanwezig blijft. Dat zou jij moeten kunnen zien:
- Zorg dat je de state van je motion sensor in HA kunt zien, makkelijkste op je mobiel
- Trigger je motion sensor en stap daarna "uit beeld"
- Kijk hoe lang het duurt voor je in HA weer ziet dat de motion sensor vrij is.
- Trigger nu de sensor maar blijf minimaal de tijd die je net gemeten hebt voor de sensor bewegen.

Hoe lang bleef de sensor eerst op actief?
En blijft de sensor langer/continue op actief als je blijft bewegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Bedoelde dus inderdaad als makkelijke en simpele Windows oplossing. :+

Maar jij ziet helemaal niets? Is DSMR enige wat via MQTT loopt?

Maar net als voor @Slaut zou ik eens de MQTT broker opnieuw voorzien van user en password (en ik zou voor de user en password in de yaml gaan ipv HA gebruiker) en deze opnieuw instellen in zowel de HA MQTT integratie als in DSMR/Tasmota.
Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.