Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.490 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 17:12
Waah schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:02:
https://community.home-as...stallation-methods/207703
Home Assistant OS heeft ook add-ons (net als Supervised). Niet te verwarren met Home Assistant Core.

Ik heb het trouwens exact zo draaien. Proxmox met 1VM Home Assistant OS (inc. supervisor) en 1VM met debian en Docker. AL installeer ik niet alles in een Docker (als het me niet lukt in Docker doe ik het direct in Debian)
Dank voor alle reacties, ik ga 't zoals bovenstaande opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 16:19
Jelte schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:16:
[...]
na een meltdown van Home Assistant maandagavond ben ik van een supervised versie naar proxmox gegaan.
Twee VMs op de NUC. Één voor HA en de ander voor docker zaken.

En dan trek ik alles wat niet voor huis automatisering is los van HA. Want dat DNS en bitwarden niet werkt als HA omvalt is voor mij onaanvaardbaar.

Heb nog wel wat werk te doen, maar dan is het weer future proof :)
Zo heb ik het ook, al draai ik HA in een Docker, niet als VM. Maar ook precies wet die reden: mijn gepiel met Home Assistant (of juist een andere service) trekt dan niet meteen alles om (zoals DNS) :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:37:
[...]

Zo heb ik het ook, al draai ik HA in een Docker, niet als VM. Maar ook precies wet die reden: mijn gepiel met Home Assistant (of juist een andere service) trekt dan niet meteen alles om :+
Een ander voordeel van Docker vind ik dat het vrij eenvoudig is om een nieuwe versie eerst te testen voor het uit te rollen op je productieomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 17:49
daxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:53:
[...]

Je gaat het nu heel snel heel complex maken. Het kan natuurlijk, maar houd er rekening mee dat het niet 1-2-3 te bakken is.

Voor het "knop aan de muur" verhaal zou ik een input_boolean aanmaken en die setten als er een knop ingedrukt wordt. Zodra deze input_boolean true is kan je een timer pauzeren bijvoorbeeld.

Het probleem met motion sensors is inderdaad dat ze eenmalig van status veranderen (presence = true) en hier op blijven zolang ze beweging detecteren. Je zou kunnen denken aan automations welke:

- presence van true naar idle = 5 minuten timer starten
- presence van idle naar true = licht aan && timer +300 seconden doen
- timer aflopen = licht uit
Septillion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:02:
@water_escape Valt allemaal ook wel mee, zie een timer als externe kookwekker waar je weer een actie aan kunt koppelen waardoor je weg kunt lopen bij je pan (aka, automation kan laten eindigen) ipv gewoon bij de pan te blijven wachten (delay in een automation).

In de basis zou iets als dit moeten werken met de volgende drie automations. Dit lijkt heel veel maar bekijk ze per stuk en misschien in de GUI.

Hiervoor moet je dus zelf een timer helper aanmaken (heet hier dus 'timer.overloop_light'). Voor de rest zo veel mogelijk jouw entries gebruikt. Alleen in de laatste automation zal je zelf je switch trigger moeten toevoegen.

Qua integratie weet ik niet precies hoe een Hue motion sensor via de Hue integratie reageert. Dus zou kunnen dat de boel nu uitgaat als je aanwezig blijft. Dat zou jij moeten kunnen zien:
- Zorg dat je de state van je motion sensor in HA kunt zien, makkelijkste op je mobiel
- Trigger je motion sensor en stap daarna "uit beeld"
- Kijk hoe lang het duurt voor je in HA weer ziet dat de motion sensor vrij is.
- Trigger nu de sensor maar blijf minimaal de tijd die je net gemeten hebt voor de sensor bewegen.

Hoe lang bleef de sensor eerst op actief?
En blijft de sensor langer/continue op actief als je blijft bewegen?
Ik lees in de vraag
Ik heb Hue sensoren (alles hue)
De schakelaars (friends of hue / hue tab / hue dimmer switch) lopen via (zijn ingesteld via) de Hue hub.
Als de lamp aangezet wordt door de Hue bridge (dus niet via Home Assistant), ga je dat toch niet tegen houden met Home Assistant? Als de acties ingesteld zijn in de bridge (dus beweging = lamp aan) ga je dat toch niet opvangen in Home Assistant.
Beweging -> lamp aan -> drukken op knop -> lamp uit

Of het moet zijn dat de devices enkel toegevoegd zijn in de Hue bridge maar dat de Hue bridge zelf niet aanstuurt maar wel Home Assistant. Dan heb ik het beetje verkeerd gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07 08:35
@Kenhas Ligt een beetje aan de definitie van ingesteld. Als dat inhoud "gekoppeld aan de hue" dan kan je HA prima alle afhandeling laten doen. Als dat betekend "in Hue voorzien van een rule om de lamp aan te zetten" dan niet. Maar dat is simpel opgelost, rules in de prullenbak en terug naar HA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:59
Septillion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:08:
@Waah Bedoelde dus inderdaad als makkelijke en simpele Windows oplossing. :+

Maar jij ziet helemaal niets? Is DSMR enige wat via MQTT loopt?

Maar net als voor @Slaut zou ik eens de MQTT broker opnieuw voorzien van user en password (en ik zou voor de user en password in de yaml gaan ipv HA gebruiker) en deze opnieuw instellen in zowel de HA MQTT integratie als in DSMR/Tasmota.
Heb het toch (eigenwijs) nu als HA gebruiker aangemaakt. Herstart en hij haalde een deel weer binnen, maar niet alles.
Vervolgens de DSMR-reader VM herstart en nu pakt die alles weer _/-\o_

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 13:52
simpele vraag, maar hoe kan een ik sensor (template) maken waarbij ik de laatste tijdstip van een state change krijg van die betreffende switch? (in dit geval de deurbel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 19:30

drice

Loading...

Je kan eens kijken naar het last-changed attribute
https://community.home-as...nged-in-lovelave/101701/2

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-07 19:43
Waah schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:34:
@Septillion

(mqtt-explorer:15623): Gtk-WARNING **: 13:29:56.258: cannot open display:
Moet er een display aan het device zitten om de UI te kunnen zien? Niet via een lokale webpagina zoals de meeste dingen op Linux?

Ik heb werkelijk nog níéts gehad dat gewoon direct werkte. Altijd wel een vage error warning.
warning =/= error :+

Maar nee, je hebt geen aangesloten beeldscherm nodig.
Mijn gok: snap / mqtt-explorer runt iets wat een GUI heeft (kan al zo'n mooi progress balkje zijn ofzo) maar je hebt geen actieve display pipe. Dit is geen fysiek beeldscherm maar een allocatie van een video output. Als je er bv een fysiek scherm aan hangt wordt er een actieve display pipe aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:17
Ik heb mijn Google home gekoppeld aan mijn HA installatie. Ik kan mijn lampen, gekoppeld via deconz, bedienen dus helemaal goed. Heeft iemand enig idee met welk voice commando ik de kleur temperatuur van de lampen kan bedienen? Ik heb white ambiance dus gaat puur om wit of geel licht zegmaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-07 18:36
Geen idee of er iemand een Wear OS smartwatch heeft, maar momenteel heb ik Home Slide geïnstalleerd. En ja, er zijn nog veel verbeteringen nodig, maar het werkt vooralsnog prima op m'n horloge. Heel basic een lijst met entities die je kunt schakelen. Aanrader, zeker als er nog wat aan doorontwikkeld is.

---edit---
Even snel een videootje gemaakt. Is nog best lastig, filmen en een smartwatch bedienen.

[ Voor 20% gewijzigd door barrymossel op 16-12-2020 17:21 . Reden: Video bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 14:01
Zucht, sorry, ik blijf ermee worstelen.. yaml en templates...

Ik had eerst gewoon een copy-paste van de mindergas code uit 2019 gebruikt, maar die deed het niet.
Daarmee ben ik nu nog steeds aan het stoeien, en heb op dit moment:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
automation:
  - alias: Mindergas Upload
    trigger:
      platform: time
      at: '23:58'
    action:
    - data_template:
      date: '{{ (as_timestamp(now())) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True)}}'
      reading: '{{ states.sensor.warmtepomp_kwh.state }}'
    - service: rest_command.mindergas_upload

rest_command:
  mindergas_upload:
    url: 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings'
    method: POST
    headers:
      content-type: application/json
      AUTH-TOKEN: !secret mindergas_api_token
    payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": "{{reading}}" }'

De error:
code:
1
2
ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: expected dict for dictionary value @ data['action'][0]['data_template']. Got None
Dec 16 18:56:25 rpi3 hass[2920]: extra keys not allowed @ data['action'][0]['date']. Got None

Ik heb me suf gestoeid met wel/geen spaties en mintekentjes...

Hoe fix ik dit nou... :'(

EDIT:
en na nog meer minntjes en spaties shuffelen:
code:
1
2
3
4
5
    action:
      data_template:
        date: '{{ (as_timestamp(now())) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True)}}'
        reading: '{{ states.sensor.warmtepomp_kwh.state }}'
      service: rest_command.mindergas_upload

En dat geeft geen error meer.

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 16-12-2020 19:15 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Enkele weken geleden had ik mijn dashboard gedeeld en veel mensen hadden interesse in de config hiervan, dus bij deze:

https://github.com/ddhatablet/hass-config

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik ben al een drietal avonden bezig met het opzetten van een script die alle TTS berichten zal gaan afspelen om een door de gebruiker geselecteerde speaker (meestal Google Home).
Ik maak hierbij gebruik van een choose functie die de TTS berichten afhandeld als de speaker al een radiostation uitzendt of niet.
Omdat ik de tijdsduur van de TTS berichten variabel is had ik graag gebruik gemaakt van de wait_template maar daar loopt het script iedere keer op vast.

YAML:
1
2
# Wait until media player have stop the playing
  - wait_template: "{{ is_state('{{ entity_id }}', 'idle') }}"

Het entity_id is de entity_id van de speaker die wordt meegegeven als variable bij het aanroepen van het script.
Vervang ik {{entity_id}} door een hard-coded entity_id van een speaker dan werkt het script wel naar behoren.

Kan iemand me op pad helpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33
@roynolf

Plaats ook even de rest van het script; met name het zetten van die variabele.
Al geprobeerd zonder die enkele quotes om {{ entity_id }}?

Ik heb bijvoorbeeld dit:
YAML:
1
2
action:
  - service: light.turn_{{ trigger.from_state.state }}

YAML:
1
2
3
4
5
variables:
  button_action: "{{ trigger.to_state.state }}"

action:
  - service: "switch.turn_{{ button_action }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
RudolfR schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:23:
@roynolf

Plaats ook even de rest van het script; met name het zetten van die variabele.
Al geprobeerd zonder die enkele quotes om {{ entity_id }}?

Ik heb bijvoorbeeld dit:
YAML:
1
2
action:
  - service: light.turn_{{ trigger.from_state.state }}

YAML:
1
2
3
4
5
variables:
  button_action: "{{ trigger.to_state.state }}"

action:
  - service: "switch.turn_{{ button_action }}"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: TTS announcement
description: TTS announcement
mode: single
sequence:
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
      volume_level: "{{ volume_level_announcement }}"
  - service: tts.google_say
    data:
      cache: false
    data_template:
      volume_level: "{{ volume_level }}"
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: "{{ media_content }}"
      media_content_type: music

Zoals hierboven al vermeld komen alle variabelen (entity_id, volume_level, message, etc.) mee tijdens het aanroepen van het script.

Ik heb hierboven niet goed aangegeven dat ik in beide situaties ('{{entity_id}}' en hardcoded entity id) het TTS bericht hoor. Alleen wordt via de variable de radiostream niet opnieuw opgestart. Het script loopt dus vast op de wait_template.

[ Voor 9% gewijzigd door roynolf op 16-12-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
roynolf schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:29:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: TTS announcement
description: TTS announcement
mode: single
sequence:
    data_template:
      volume_level: "{{ volume_level_announcement }}"
  - service: tts.google_say
    data:
      cache: false
    data_template:
      volume_level: "{{ volume_level }}"
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: "{{ media_content }}"
      media_content_type: music

Zoals hierboven al vermeld komen alle variabelen (entity_id, volume_level, message, etc.) mee tijdens het aanroepen van het script.

Ik heb hierboven niet goed aangegeven dat ik in beide situaties ('{{entity_id}}' en hardcoded entity id) het TTS bericht hoor. Alleen wordt via de variable de radiostream niet opnieuw opgestart. Het script loopt dus vast op de wait_template.
Je hoeft geen template in een template te doen en dus ook geen quotes:
YAML:
1
{{ is_state(entity_id, 'idle') }}

En je kunt dat ook makkelijk in de sjablon editor testen:
YAML:
1
2
{% set entity_id = 'media_player.tv' %}
{{ is_state(entity_id, 'idle') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 19:21
TWKterry schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:10:
@Ortep

[...]

Ik heb een VM draaien op mijn Synology volgens deze methode, nog geen USB sticks aangesloten maar HA draait prima.
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Ik draai dus nu de volledige Home-Assistant met HASSOS, Supervisor en add-ons.
Dank je wel voor de tip! Deze tutorial heb ik dus zojuist gevolgd om een VM op te tuigen op mijn DS220+

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Ik wil proberen een Jablotron alarm op een soort van air-gapped manier aan HomeAssistant te koppelen. Dus enkel om status uit te lezen.

Daarvoor heeft Jablotron de volgende outputmodule (JA 118N):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVylNw8Y0MI31ZfVk2OW7LyxmC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZN6Xb4Xk9xS8f3l1mLEUK59b.jpg?f=user_large

Ik vraag me alleen af hoe het bordje precies aan de ESP te koppelen is. Het lijkt om een achttal CPC1017N opto-relais te gaan, maar dan met per twee uitgangen een gedeeld contact.

Wat kan ik zelf:
  • De uitgangen van de JA 118N programmeren om te laten zien wat ik wil (brand, zone-activiteit, scherpstelling)
  • Een NodeMCU via ESPhome aan HA knopen en binary sensors programmeren
Het volgende dacht ik als uitvoering:
  1. +U (9V) van 118N naar Vin ESP
  2. Gnd van 118N naar gnd ESP
  3. +3.3v van ESP naar 'C' en die allen doorlussen
  4. Uitgang 1-8 van 118N naar 8 GPIO pinnen van ESP
Vervolgens een binary sensor in ESPhome creëren i.c.m. een interne pullupweerstand per GPIO pin.

Zou dit werken, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb nog nooit met een dergelijk relais gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 21:31

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik ben een tijdje geleden begonnen met HA, en tot nu toe erg tevreden. Ik zat net na te denken over nog wat config wijzigingen, maar die zou ik het liefst niet direct in productie trappen. Hoe gaan jullie hier mee om? Gewoon iedere keer backup trekken van de share en dan maar op goed geluk? Of hebben jullie iets van een stap-achtige straat?

Ik heb HA nu zelf op een Pi4B met 8GB, middels het image wat te downloaden is van HA zelf (feitelijk in een docker eigenlijk).

Momenteel trek ik gewoon de backup binnen die ik terugzet als ik het weer vernachel.

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
2020.12.1:
  • Bump envoy_reader version to 0.17.3 (@gtdiehl - #44205) (enphase_envoy docs)
  • Bump dsmr-parser to 0.25 (@RobBie1221 - #44223) (dsmr docs)
  • Fix unhandled KeyError in Recollect Waste (@bachya - #44224) (recollect_waste docs)
  • Bump hatasmota to 0.1.6 (@emontnemery - #44226) (tasmota docs)
  • Remove Home Assistant Cast user when removing entry (@emontnemery - #44228) (cast docs)
  • Default smartenergy multiplier and divisor (@dmulcahey - #44257) (zha docs)
  • Fix setting timestamp on input_datetime (@balloob - #44274) (input_datetime docs)
  • Fix Shelly devices missing properties field (@thecode - #44279) (shelly docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFlwYYf2u4a70D-brpY6Hy7YFvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdcCOLawMnX1OB7eZoreHvPV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een dit van mijn voormalige huisgenoot/huisbaas. Hij heeft een nieuw systeem. Toon en nog wat spul. Nu nog kijken wat ik ermee kan doen. Mijn ketel heeft volgens mij al OpenTherm, dus die CV ketel thermostaat is denk ik niet nodig. Het is een awb ThermoMaster 3HR die in de keuken hangt. In de woonkamer hangt een Honeywell thermostaat waar "modulation" onder Honeywell staat. Ook geen idee of ik nog iets met dat andere Eneco apparaat kan. Is voor uitlezen van stroom en zo.

Ik heb zelf Essent. Maar je kan Toon in ieder geval rooten en in Home Assistant gebruiken. Precies hoe en wat weet ik niet. Alleen dat ik niet de eerste ben die Toon wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zie niet echt een vraag, maar je ketel module heb je wel nodig - dat is nou net hetgeen wat opentherm praat tegen je ketel.

Verder heb je gelijk, als je je toon root kan je die met Home Assistant gebruiken, ongeacht van je gasleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 21:31

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Amanoo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:39:
[Afbeelding]

Ik heb een dit van mijn voormalige huisgenoot/huisbaas. Hij heeft een nieuw systeem. Toon en nog wat spul. Nu nog kijken wat ik ermee kan doen. Mijn ketel heeft volgens mij al OpenTherm, dus die CV ketel thermostaat is denk ik niet nodig. Het is een awb ThermoMaster 3HR die in de keuken hangt. In de woonkamer hangt een Honeywell thermostaat waar "modulation" onder Honeywell staat. Ook geen idee of ik nog iets met dat andere Eneco apparaat kan. Is voor uitlezen van stroom en zo.

Ik heb zelf Essent. Maar je kan Toon in ieder geval rooten en in Home Assistant gebruiken. Precies hoe en wat weet ik niet. Alleen dat ik niet de eerste ben die Toon wil gebruiken.
Toon thermostaat uitlezen en controleren gaat prima. Zorg even dat je je keys/secret hier haalt: https://api.toon.eu

Hoef je niet te rooten. En natuurlijk even de Toon package installeren. Als je vragen hebt tag me even, ik heb namelijk ook even zitten pielen met die Toon. Als niet bij Eneco zit moet je 'm wel rooten gok ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Spacecowboy op 16-12-2020 23:01 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Hmmbob schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:53:
Ik zie niet echt een vraag, maar je ketel module heb je wel nodig - dat is nou net hetgeen wat opentherm praat tegen je ketel.

Verder heb je gelijk, als je je toon root kan je die met Home Assistant gebruiken, ongeacht van je gasleverancier.
Volgens mij heeft mijn ketel al een soortgelijke module. Dat praat al OpenTherm tegen elkaar, althans zo is mijn vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
itguy013 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:11:
Meer mensen die sinds de update naar 2020.12.0 hoge memory en cpu verbruik hebben? Bij mij is memory gebruik 98% in gebruik (ook na herstart). Voorheen was dit 40/50%. CPU verbruik is constant 60/70% wat voorheen altijd tussen de 1 en 10% bleef.

Specs van mijn HA omgeving:
HA draait virtueel binnen VMware (al meer dan anderhalf jaar nooit problemen)
- 2 virtual cores intel i3-7e generatie
- 2GB RAM
- 60GB SSD

Aan mijn grafieken te zien, is het verbruik van de cpu en memory exact na de update flink gestegen. Ik heb de vm al helemaal herstart maar heeft helaas niets geholpen
[Afbeelding]
Ik draai hem niet in een VM maar op een fysieke machine i.v.m USB ervaringen in het verleden maar, ik zie niet echt bijzondere dingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@mini:/home/homeassistant# free -m
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           7719        2234         834         139        4650        5047
Swap:          4095        1108        2987
root@mini:/home/homeassistant# 

root@mini:/home/homeassistant# w
 23:26:36 up 16 days,  1:25,  1 user,  load average: 0.18, 0.56, 0.49

root@mini:/home/homeassistant# cat /etc/issue
Ubuntu 18.04.5 LTS \n \l

Misschien liep er nog een database upgrade proces of kun je iets ontdekken met htop / free -m en het kan zijn dat 2GB net wat te krap is, of je hebt een memmory leak in een process

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
spokje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:17:
[...]

Interessant. En moet je dan per sé een NUC hebben, of zou je dit ook op een ander machientje kunnen installeren? De reden is dat ik zeer goedkoop aan een Lenovo M83 miniPC kan komen namelijk :) qua formaat en vergruik redelijk gelijk aan een NUC :)
Volgens mij moet dat ook gewoon werken. Ik heb een doe het zelf installatie op een Mac Mini :+

Maar er is een proxmox howto waar je een HA image kan gebruiken
https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835

[ Voor 14% gewijzigd door raymonvdm op 16-12-2020 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
@spokje mensen kiezen een NUC want bekende mini-pc, zeer zuinig in idle. Maar genoeg andere pc’s die daar ook aan voldoen. Dus als je iets vergelijkbaars hebt, go for it.

• raymonvdm
Recoil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:00:
Ik wil proberen een Jablotron alarm op een soort van air-gapped manier aan HomeAssistant te koppelen. Dus enkel om status uit te lezen.

Daarvoor heeft Jablotron de volgende outputmodule (JA 118N):
[Afbeelding]

Ik vraag me alleen af hoe het bordje precies aan de ESP te koppelen is. Het lijkt om een achttal CPC1017N opto-relais te gaan, maar dan met per twee uitgangen een gedeeld contact.

Wat kan ik zelf:
  • De uitgangen van de JA 118N programmeren om te laten zien wat ik wil (brand, zone-activiteit, scherpstelling)
  • Een NodeMCU via ESPhome aan HA knopen en binary sensors programmeren
Vervolgens een binary sensor in ESPhome creëren i.c.m. een interne pullupweerstand per GPIO pin.

Zou dit werken, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb nog nooit met een dergelijk relais gewerkt.
Is de bus van de centrale niet standaard 12 volt? De handleiding zegt "bus 12V (9 ... 15V)"

Ik vond hier een redelijke how to voor Fibaro, had je die al gezien? Verder klinkt je idee wel plausible maar moet je de GPIO pinnen niet naar GND trekken, i.p.v naar 3.3v

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-07 19:43

Het lijkt me alleen dat je met deze config een pulldown op de GPIO moet zetten, je zet immers al 3.3V op de C.

Buiten dat lijkt het me dat dit moet werken.

Weet je zeker dat U 9v is? meestal zijn alarm systemen 12v.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-12-2020 00:25 ]

• Septillion

Helaas wel ben ik bang. :/
  1. Ik weet niet welke ESP je gebruikt maar veel hebben een voltage regulator erop zitten die geen 9-12V aan kan.
  2. De JA-118N doet maar 100mA op 12V. En ESP wil wel meer dan dat. Misschien dat je er mee weg komt als je met een DCDC converter + aardige buffer condensator naar 3v3 gaat. Los je probleem 1 ook op. Maar kan op het randje zijn.
  3. Als je een pull up gebruikt en vervolgens alleen schakelt naar 3v3 wordt je signaal nooit laag natuurlijk. :+ Pull up op de ESP is goed, maar je moet GND naar alle C's lussen.

• Hmmbob
Spacecowboy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:56:
[...]

Toon thermostaat uitlezen en controleren gaat prima. Zorg even dat je je keys/secret hier haalt: https://api.toon.eu

Hoef je niet te rooten. En natuurlijk even de Toon package installeren. Als je vragen hebt tag me even, ik heb namelijk ook even zitten pielen met die Toon. Als niet bij Eneco zit moet je 'm wel rooten gok ik zo.
Dan moet je wel een Toon abo afnemen, voor zover ik weet. Als je dat niet wil, moet je rooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Spacecowboy Hier loopt een spanshot elke dag. En ik bewaar 7 dagelijkste snapshots en 2 maandelijkse. Dus voor de meeste dingen ben ik niet bang om gewoon aan te passen. Alleen als ik complexe dingen ga aanpassen zorg ik voor een extra backup. En zijn dat alleen maar automations dan doe ik alleen even een backup van de yamls ipv snapshot.

• Hmmbob
Amanoo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:08:
[...]

Volgens mij heeft mijn ketel al een soortgelijke module. Dat praat al OpenTherm tegen elkaar, althans zo is mijn vermoeden.
Toon <-> toon ketelmodule <-> ketel. Zo moet je het aansluiten. Toon kan niet direct met de ketel praten, zover ik weet (misschien aan/uit, maar dat gebruikt bijna niemand meer). Wel of niet OpenTherm heeft er niet zoveel mee te maken - die ketelmodule is wat Toon gebruikt om je ketel te schakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2020 08:51 ]

• Hmmbob
Waah schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:41:
@spokje mensen kiezen een NUC want bekende mini-pc, zeer zuinig in idle. Maar genoeg andere pc’s die daar ook aan voldoen. Dus als je iets vergelijkbaars hebt, go for it.
Ja hoor, ook dat odroid N2 bordje waarvan ze Home Assistant Blue hebben opgebouwd is heel krachtig en wellicht al geschikt voor wat je wil. Maar als t een beetje power heeft (dus sterker dan/vanaf een Pi3) dan moet t lukken :)

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Septillion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:46:
@Kenhas Ligt een beetje aan de definitie van ingesteld. Als dat inhoud "gekoppeld aan de hue" dan kan je HA prima alle afhandeling laten doen. Als dat betekend "in Hue voorzien van een rule om de lamp aan te zetten" dan niet. Maar dat is simpel opgelost, rules in de prullenbak en terug naar HA :+
:) definities.

- de hue motion sensoren zijn gekoppeld aan HA en ingesteld via HA
- de switches zijn gekoppeld aan Hue en ingesteld via Hue.

- als HA dus de status kan zien en daar iets mee kan doen is dat mooi.
- anders moet ik waarschijnlijk de switches ook aan HA koppelen en via HA instellen.....moeilijk :)

Water-Escape

• Septillion
@water_escape Met gekoppeld aan HA bedoel je gekoppeld aan Hue maar niet ingesteld en doorgegeven aan HA via de Hue integratie?

Maar als de switch direct aan de lamp gekoppeld zit kan ook wel. Dan werkt het met de eerste twee (van de drie) automations die ik plaatste denk ik al. Met als enige verschil dat als je het licht oneindig aan wilt maar je de motion sensoren al getriggerd hebt je het licht eerst uit en dan weer aan moet doen met de schakelaar (twee keer schakelen). De derde automation zorgde ervoor dat als je de schakelaar via HA liet lopen de eerste keer schakelen alleen de timer stopte ipv ook het licht uit te doen.

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:11:
@water_escape Met gekoppeld aan HA bedoel je gekoppeld aan Hue maar niet ingesteld en doorgegeven aan HA via de Hue integratie?

Maar als de switch direct aan de lamp gekoppeld zit kan ook wel. Dan werkt het met de eerste twee (van de drie) automations die ik plaatste denk ik al. Met als enige verschil dat als je het licht oneindig aan wilt maar je de motion sensoren al getriggerd hebt je het licht eerst uit en dan weer aan moet doen met de schakelaar (twee keer schakelen). De derde automation zorgde ervoor dat als je de schakelaar via HA liet lopen de eerste keer schakelen alleen de timer stopte ipv ook het licht uit te doen.
jawel, ik heb Hue ook via de Hue integratie aan HA zitten. Weet niet of ik daar ook de hue tab enzo kan zien trouwens. wel alle lampen.

Water-Escape

• Septillion
@water_escape Met een integratie hoop je altijd dat het alles integreert. Maar of dat ook bij de Hue is weet ik niet...

Maar ging er vooral om of je niet twee Zigbee netwerken draait (Hue en Zigbee2MQTT ofzo). Dus via wat loopt de bewegingsmelder?

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben nu onlangs gestart met HomeAssistant. Ik draai het op een rPi3.
Ik heb nu de Supervised versie geïnstalleerd, omdat ik nog andere dingen met de pi wilde doen. Zo wilde ik mijn slimme meter uitlezen en kwam er pas later achter dat HA hier ook zelf een integratie voor heeft. Dus daardoor zou ik mijn pi wel dedicated voor HA kunnen gebruiken.
Nu is mijn vraag is het beter om Home Assistant (met compleet os) te draaien of is het prima om de supervised versie te gebruiken. Zit er verschil in stabiliteit?
Wat is aan te raden?

Ik las laatst ook een artikel wat je moet doen om veilig van buitenaf erbij te kunnen. Dat was dit artikel: https://community.home-as...using-lets-encrypt/196975

Hoe beveilig je het als je de complete Home Assistant draait? Want dan kan je niks doen op Linux niveau toch? Of kan het dan allemaal vanuit de DuckDns addon?

Ik draai het nu vanaf een sd card. Ik heb nog een externe usb HDD. Is het beter om het daarop te installeren?

• Septillion
@ione Hoeheb je supervised geinstalleerd? Daaraan zitten nogal wat haken en ogen. Dus tenzij je aardig wat Linux kennis hebt zou ik dat niet meer doen.

En voor verbinding vanaf buiten kan je alles via DuckDNS-addon met eventueel NGINX.

En ja, dat is zeker beter. Of in ieder geval om de data daarop te zetten. Zie daarvoor External data disk.

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:19:
@water_escape Met een integratie hoop je altijd dat het alles integreert. Maar of dat ook bij de Hue is weet ik niet...

Maar ging er vooral om of je niet twee Zigbee netwerken draait (Hue en Zigbee2MQTT ofzo). Dus via wat loopt de bewegingsmelder?
Ok, deze bewegingsmelder loopt volledig via HA. (hue bridge kent deze niet)

(andere bewegings sensoren die ik heb via hue omdat ik die had voordat ik HA had, en daar moet ik de lamp uit doen (omdat sensor hem aan heeft gezet, en weer aan doen met de knop, zodat hij aan blijft)

Water-Escape

• Septillion
@water_escape Maar wat bedoel je met "via HA". HA maakt zelf geen verbinding met devices, dat doen alleen integraties. En als die bewegingsmelder geen ethernet of wifi gebruikt zal er ook nog hardware nodig zijn om mee te praten. Dus welke sensor? Via welke hardware? Via welke integratie?

• ione
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:35:
@ione Hoeheb je supervised geinstalleerd? Daaraan zitten nogal wat haken en ogen. Dus tenzij je aardig wat Linux kennis hebt zou ik dat niet meer doen.

En voor verbinding vanaf buiten kan je alles via DuckDNS-addon met eventueel NGINX.

En ja, dat is zeker beter. Of in ieder geval om de data daarop te zetten. Zie daarvoor External data disk.
Ik heb het via instructies geïnstalleerd. Hierbij moest ik docker en andere packages handmatig installeren.

Ik zal ook eens kijken naar External data disk. Ik had ook een oplossing gevonden waarbij je op de sd card een bestandje plaatst waarmee je aangeeft vanaf welk device er geboot moet worden. En dus zo kan sturen of je vanaf een usb harddisk boot of vanaf de sd.

• Septillion
@ione Dat is een beetje zo nuttig als antwoorden dat je een rode auto rijdt als ik vraag welke brandstof erin gaat :+ Maar het klinkt mij in de oren als geen supported installatie. Waarschijnlijk heb je nu ook de "You are running an unsupported installation." melding in Supervisor => System.

En weet niet wat je gevonden hebt, maar als dat voor generieke Linux is werkt dat waarschijnlijk niet met HA OS.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind die installatiemethodes en wat ze al dan niet kunnen echt 1 van de meest lastige dingen van HA moet ik eerlijk zeggen. Stel ik heb nu een 'kale' Ubuntu server, al dan niet een VM of container, welke versie installeer ik dan? En waarom die en niet die andere?

• Dacuuu
  • Laatst online: 00:20
Servor schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:54:
Ik vind die installatiemethodes en wat ze al dan niet kunnen echt 1 van de meest lastige dingen van HA moet ik eerlijk zeggen. Stel ik heb nu een 'kale' Ubuntu server, al dan niet een VM of container, welke versie installeer ik dan? En waarom die en niet die andere?
Wrong! >:) overal lees ik dat je beter Debian kan gebruiken als basis ipv Ubuntu.

Zelf gebruik in ha core. :+

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:41:
@water_escape Maar wat bedoel je met "via HA". HA maakt zelf geen verbinding met devices, dat doen alleen integraties. En als die bewegingsmelder geen ethernet of wifi gebruikt zal er ook nog hardware nodig zijn om mee te praten. Dus welke sensor? Via welke hardware? Via welke integratie?
Deze hue sensor is via ZHA integratie in HA. Dit middels de Conbee2 stick.
De andere sensoren zijn gewoon aan Hue bridge gekoppeld
De hue bridge is via Hue integration aan HA gekoppeld.

Water-Escape

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:57:
[...]

Wrong! >:) overal lees ik Debian kan gebruiken als basis ipv Ubuntu.

Zelf gebruik in ha core. :+
Ok, laat ik het anders vragen dan. Stel, ik heb een VM met Debian (in dit geval dan), gewoon geïnstalleerd, voorzien van updates en ik kan daar alles op. Ik heb weinig tot geen verstand van dockers enzo. Ik wil HA installeren en tot eind der tijden voorzien worden van updates en ik knutsel graag met shell scripts en doe veel zaken op de command line indien nodig. Welke versie en installatie methode pak ik dan?
Servor schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:00:
[...]

Ok, laat ik het anders vragen dan. Stel, ik heb een VM met Debian (in dit geval dan), gewoon geïnstalleerd, voorzien van updates en ik kan daar alles op. Ik heb weinig tot geen verstand van dockers enzo. Ik wil HA installeren en tot eind der tijden voorzien worden van updates en ik knutsel graag met shell scripts en doe veel zaken op de command line indien nodig. Welke versie en installatie methode pak ik dan?
HA Core met Docker op je Linux install, als ik dit zo lees. Ubuntu kan net zo goed als Debian hoor. Als je het leuk vindt om met command line te pielen heb je docker ook zo door.

• ione
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:54:
@ione Dat is een beetje zo nuttig als antwoorden dat je een rode auto rijdt als ik vraag welke brandstof erin gaat :+ Maar het klinkt mij in de oren als geen supported installatie. Waarschijnlijk heb je nu ook de "You are running an unsupported installation." melding in Supervisor => System.

En weet niet wat je gevonden hebt, maar als dat voor generieke Linux is werkt dat waarschijnlijk niet met HA OS.
Ik heb een paar stappen hiervan gebruikt
https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836
En deze https://github.com/home-assistant/supervised-installer

Ik heb inderdaad die melding van Unsupported installation. Maar dacht dat alleen debian supported was en omdat ik het os van raspberry gebruik ik deze melding zag. Had gelezen dat het verder geen kwaad kon.

Maar ik ga denk ik toch voor de nette complete install en dan meteen kijken naar de HDD. Heb er nu toch nog niet zoveel inzitten dus kan ik het beter nu goed doen.

• Septillion
@water_escape Ahhh, kijk, toch twee Zigbee netwerken. Als je er zo tevreden mee bent zou ik het houden. Met genoemde "beperking" moet het dus ook gewoon werken. Maar zelf lijkt mij twee losse netwerken niet echt handig.

@Servor Ja, het is er voor starters niet makkelijker op geworden. Als je aan de strikte voorwaarde kunt voldoen kan je HA Supervised installeren. Zo niet, is zo je enige optie HA Core (en moet je zaken als Addons en snapshots missen).

Maar als je al een VM draait zou je daar net zo makkelijk HA OS in moeten kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Troetelbeer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:46:
Enkele weken geleden had ik mijn dashboard gedeeld en veel mensen hadden interesse in de config hiervan, dus bij deze:

https://github.com/ddhatablet/hass-config
Bedankt voor het delen Troetelbeer. HIer ga ik ook eens naar kijken. Ziet er namelijk erg mooi en functioneel uit _/-\o_

lol+lol=hihi

• Septillion
Je zou alleen de tweede gevolgd moeten hebben voor een veilige versie.
Ik heb inderdaad die melding van Unsupported installation. Maar dacht dat alleen debian supported was en omdat ik het os van raspberry gebruik ik deze melding zag. Had gelezen dat het verder geen kwaad kon.
Voor nu lijkt dat inderdaad nog prima te gaan. Maar het is onsupported ofwel, 0,0 garantie voor de toekomst. Als je toch je Pi dedicated voor HA wilt gebruiken en nog aan het begin staat zou ik nu lekker wisselen. Maar vind je het risico dat het misschien stuk gaat okay kan je het zo laten.

Overigens geeft HA zelf mooi aan wat het niet supported vind.

• Waah
Servor schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:54:
Dit is denk ik de beste pagina om te bekijken als je wilt weten wat je moet installeren en hoe:

https://community.home-as...stallation-methods/207703

Ubuntu is niet langer supported inderdaad. Betekend niet dat het niet heel lang kan werken nog. Maar bij issues die komen door Ubuntu heb je pech.

Daarom is de veiligste methode IMHO de eerste optie. Daarvan weet je dat die altijd gesupport zal worden omdat ze niet afhankelijk zijn van een besturingssysteem. Supervised ook, met support op Debian maar dat kan natuurlijk wijzigen in de toekomst zoals met Ubuntu.

Als je de processor kracht hebt: proxmox met een VM voor Home Assistant OS en een VM met een OS naar keuze met docker voor alles non-home assistant.

Niet veel power? (Raspberry pi)
Enkel Home Assistant? Home Assistant OS
Meer draaien naast Home Assistant? Debian + supervised

• doerakje
  • Laatst online: 11-07 20:02
Check voor wel/niet supported versions ook dit even:
https://github.com/home-a...ed-installation-method.md

De vier varianten die worden ondersteund zijn:
https://github.com/home-a...me-assistant-container.md
https://github.com/home-a...e-assistant-supervised.md
https://github.com/home-a...0015-home-assistant-os.md
https://github.com/home-a...16-home-assistant-core.md

Uiteraard wil dat niet zeggen dat alle andere varianten waardeloos zijn :)

You can't be late until you show up

• raymonvdm
[...]

Ik heb het zo gedaan, virtenv noemen ze dat toch?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sudo apt update

sudo apt install python3.9 python3.9-dev python3.9-venv python3-pip libffi-dev libssl-dev

sudo useradd -rm homeassistant -G dialout

cd /srv
sudo mkdir homeassistant
sudo chown homeassistant:homeassistant homeassistant

sudo -u homeassistant -H -s
cd /srv/homeassistant
python3.9 -m venv .
source bin/activate

python3.9 -m pip install wheel

python3.9 -m pip install homeassistant

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:06:
@water_escape Ahhh, kijk, toch twee Zigbee netwerken. Als je er zo tevreden mee bent zou ik het houden. Met genoemde "beperking" moet het dus ook gewoon werken. Maar zelf lijkt mij twee losse netwerken niet echt handig.

@Servor Ja, het is er voor starters niet makkelijker op geworden. Als je aan de strikte voorwaarde kunt voldoen kan je HA Supervised installeren. Zo niet, is zo je enige optie HA Core (en moet je zaken als Addons en snapshots missen).

Maar als je al een VM draait zou je daar net zo makkelijk HA OS in moeten kunnen draaien.
Mag ik vragen waarom dit niet handig is / zou zijn?
Dan zou ik al mijn lampen naar HA (conbee2) moeten overzetten?

ps:
- hoeveel lampen / devices kan conbee2 aan? (heb 150 lampen)

Hele andere vraag:
Ik heb in HA groups aangemaakt voor lampen, mag een lamp in meerdere groups voorkomen?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:25:
[...]

ps:
- hoeveel lampen / devices kan conbee2 aan? (heb 150 lampen)
150 lampen?! Woon je in een kasteel of zo? Hebben we hier met een zekere W.A. van Oranje-Nassau te maken? :+

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Hmmbob schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:48:
[...]

Toon <-> toon ketelmodule <-> ketel. Zo moet je het aansluiten. Toon kan niet direct met de ketel praten, zover ik weet (misschien aan/uit, maar dat gebruikt bijna niemand meer). Wel of niet OpenTherm heeft er niet zoveel mee te maken - die ketelmodule is wat Toon gebruikt om je ketel te schakelen.
Dat wordt dan Toon <-> Toon module <-> OpenTherm ketelmodule <-> ketel? Er zit standaard al een OpenTherm module ingebouwd in de ketel. Die ketel is juist gemaakt om rechtstreeks een OpenTherm modulerende thermostaat op aan te sluiten. Gebruikt de Toon thermostaat dan zelf geen OpenTherm, maar een proprietary protocol?

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 17-12-2020 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Holy cow! Dat zij inderdaad veel lampen! :o

Nadelen komen beide voort uit dat ze nu twee gescheiden netwerken vormen. Zo vormen ze dus niet een enkele mesh (device in het ene netwerk is geen router in het andere netwerk). En omdat de twee netwerken wel hetzelfde medium (lucht) delen is het juist mogelijk dat ze elkaar storen.

Maar goed, als het werkt is dat dus op zich geen probleem. (Storen ze niet en is bereik geen issue dus.) Voordeel kan dus het Hue sausje/app kunnen zijn (aka simpelheid in configureren). Maar als je HA ook stabiel is zou je kunnen overwegen alles onder de controle van HA te brengen, geeft je zeker meer opties. Maar ik ken niet zo veel mensen die ZHA draaien en met 150 lampen ben je zeker een van de zwaardere gebruikers :+

• itguy013
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-07 10:00
raymonvdm schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:30:
[...]

Ik draai hem niet in een VM maar op een fysieke machine i.v.m USB ervaringen in het verleden maar, ik zie niet echt bijzondere dingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@mini:/home/homeassistant# free -m
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           7719        2234         834         139        4650        5047
Swap:          4095        1108        2987
root@mini:/home/homeassistant# 

root@mini:/home/homeassistant# w
 23:26:36 up 16 days,  1:25,  1 user,  load average: 0.18, 0.56, 0.49

root@mini:/home/homeassistant# cat /etc/issue
Ubuntu 18.04.5 LTS \n \l

Misschien liep er nog een database upgrade proces of kun je iets ontdekken met htop / free -m en het kan zijn dat 2GB net wat te krap is, of je hebt een memmory leak in een process
Enig idee hoe ik kan zien hoeveel resources elk proces verbruikt?

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

• Hmmbob
Amanoo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:44:
[...]

Dat wordt dan Toon <-> Toon module <-> OpenTherm ketelmodule <-> ketel?
Klopt.
Er zit standaard al een OpenTherm module ingebouwd in de ketel. Die ketel is juist gemaakt om rechtstreeks een OpenTherm modulerende thermostaat op aan te sluiten. Gebruikt de Toon thermostaat dan zelf geen OpenTherm, maar een proprietary protocol?
Waarschijnlijk, ja. Laat die OpenTherm ketelmodule nu eens uit je hoofd - je maakt het veel te ingewikkeld voor jezelf. Hang die toon ketelmodule bij je ketel, sluit de ketel daarop aan en sluit je thermostaat daarop aan volgens de labeltjes en go!

• raymonvdm
itguy013 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:56:
[...]

Enig idee hoe ik kan zien hoeveel resources elk proces verbruikt?
top / htop / ps aux

• Hmmbob
[...]

Dit is 100% een beschrijving / use-case voor HA in Docker (of supervised, maar dan kan je minder zelf knutselen. Remember: verschil is voornamelijk dat je met supervised ook "add-ons" kan draaien, maar die kan je ook prima zelf in docker draaien)

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2020 11:07 ]

• Hmmbob
itguy013 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:11:
Meer mensen die sinds de update naar 2020.12.0 hoge memory en cpu verbruik hebben? Bij mij is memory gebruik 98% in gebruik (ook na herstart). Voorheen was dit 40/50%. CPU verbruik is constant 60/70% wat voorheen altijd tussen de 1 en 10% bleef.

Specs van mijn HA omgeving:
HA draait virtueel binnen VMware (al meer dan anderhalf jaar nooit problemen)
- 2 virtual cores intel i3-7e generatie
- 2GB RAM
- 60GB SSD

Aan mijn grafieken te zien, is het verbruik van de cpu en memory exact na de update flink gestegen. Ik heb de vm al helemaal herstart maar heeft helaas niets geholpen
[Afbeelding]
Welke integraties / add-ons gebruik je?

• water_escape
sOid schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:34:
[...]

150 lampen?! Woon je in een kasteel of zo? Hebben we hier met een zekere W.A. van Oranje-Nassau te maken? :+
hahaha. Nee maar tijdens de verbouwing alles Hue gemaakt in het hele huis.
We zitten nog niet op 150 lampen/devices (2 hue hubs iig) , maar de overkapping en het tuinhuis komende zomer zullen ook weer 25 lampen zijn. De tuin moet gedaan worden, ook weer 10. En zit nu op rond de 100 ongeveer.

Water-Escape

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:51:
@water_escape Holy cow! Dat zij inderdaad veel lampen! :o

Nadelen komen beide voort uit dat ze nu twee gescheiden netwerken vormen. Zo vormen ze dus niet een enkele mesh (device in het ene netwerk is geen router in het andere netwerk). En omdat de twee netwerken wel hetzelfde medium (lucht) delen is het juist mogelijk dat ze elkaar storen.

Maar goed, als het werkt is dat dus op zich geen probleem. (Storen ze niet en is bereik geen issue dus.) Voordeel kan dus het Hue sausje/app kunnen zijn (aka simpelheid in configureren). Maar als je HA ook stabiel is zou je kunnen overwegen alles onder de controle van HA te brengen, geeft je zeker meer opties. Maar ik ken niet zo veel mensen die ZHA draaien en met 150 lampen ben je zeker een van de zwaardere gebruikers :+
Duidelijk!
Ik had dit al zo voordat ik HA had idd. En geen storingen.
Idee is om in de toekomst de lampen waar ik niet naar om hoeft te kijken (volledig automatisch) gewoon op een hub draaien. Die je wel wil bedienen / veranderen af en toe via HA bijvoorbeeld.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Wow, drie netwerken zelfs!

Maar eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ik niet weet hoeveel devices de sticks aan kunnen. Zigbee2MQTT meldt bijvoorbeeld alleen dat ze "will easily handle networks of 100+ devices". Maar aangezien er een bedrijf achter de Conbee zit zou je het Dresden- Elektronik dit eens voor kunnen leggen. Je bent hiermee denk ik namelijk wel een van de grootste Zigbee koningen, waar je het ook mee aanstuurt.

• water_escape
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:27:
@water_escape Wow, drie netwerken zelfs!

Maar eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ik niet weet hoeveel devices de sticks aan kunnen. Zigbee2MQTT meldt bijvoorbeeld alleen dat ze "will easily handle networks of 100+ devices". Maar aangezien er een bedrijf achter de Conbee zit zou je het Dresden- Elektronik dit eens voor kunnen leggen. Je bent hiermee denk ik namelijk wel een van de grootste Zigbee koningen, waar je het ook mee aanstuurt.
Klopt, want 2 hue bridges idd.
Conbee2 is nu voor HA gekocht. En daar zitten de temp sensoren op van alle kamers. Maar de nieuwe motion sensoren van Hue wilde ik nu ook via daar dus doen (omdat je hue app zelf niet zo advanced logica aankan)

enige nadeel in HA ben ikzelf omdat ik niet kan programmeren. Dus erg blij met jullie hulp hier.

p.s hier iemand met 90: https://community.home-as...26x2r1-stability/166466/8

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 17-12-2020 11:33 ]

Water-Escape

• -Casper
ione schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:03:
[...]

Ik heb een paar stappen hiervan gebruikt
https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836
En deze https://github.com/home-assistant/supervised-installer

Maar ik ga denk ik toch voor de nette complete install en dan meteen kijken naar de HDD. Heb er nu toch nog niet zoveel inzitten dus kan ik het beter nu goed doen.
Zou me niet te druk maken over die unsupported melding. Ik draai Debian Buster met supervised via de github die je stuurt. Krijg nog steeds zo'n melding.

• raymonvdm
Als je GU10 verslaafd bent dan gaat het nogal hard met het aantal Zigbee devices denk ik.

• Hmmbob
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:17:
[...]

We zitten nog niet op 150 lampen/devices (2 hue hubs iig) , maar de overkapping en het tuinhuis komende zomer zullen ook weer 25 lampen zijn. De tuin moet gedaan worden, ook weer 10. En zit nu op rond de 100 ongeveer.
Dat is een kapitaal aan Hue verlichting zeg....

• Hmmbob
-Casper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:31:
[...]

Zou me niet te druk maken over die unsupported melding. Ik draai Debian Buster met supervised via de github die je stuurt. Krijg nog steeds zo'n melding.
Dat is bijzonder, dat zou niet moeten (als in: dit is een supported installatiemethode)

• water_escape
Hmmbob schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:32:
[...]

Dat is een kapitaal aan Hue verlichting zeg....
don't remind me :).

(maar allemaal in de aanbieding gekocht (-40%). en ik krijg zelf standaard (-30%).
Maar dan nog idd.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:34:
[...]

don't remind me :).

(maar allemaal in de aanbieding gekocht (-40%). en ik krijg zelf standaard (-30%).
Maar dan nog idd.
Ik zit ook wel eens door de MyShop folder te bladeren, maar zelfs met 30/40% korting is t serieus veel geld. Oh wacht, niet aan herinneren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Vergeet dan niet om ook een paar routers (dus 230V devices) aan je HA/Conbee Zigbee netwerk toe te voegen zodat ze ook een mesh kunnen vormen.

Verder komt dat instellen denk ik ook wel goed. Daarbij ga je denk ik veel hebben aan Blueprints. Ik heb er nog niet de tijd voor gehad om echt mee te werken maar het concept is ideaal voor jou. En gezien de kracht van de functie en de enthousiasme waarmee het team het bracht denk ik dat eventuele tekortkomingen nog wel eruit gewerkt gaan worden. Zal volgende week eens mee gaan spelen en kijken of ik de laatste automation in een Blueprint kan gieten voor je.

En niet om te pushen maar als optie, zou je nog kunnen overwegen om de overstap naar Zigbee2MQTT te maken. Niet omdat het an sich beter is maar omdat het aantal gebruikers daarvan hier hoger is. Maakt het hebben van support op problemen misschien wat makkelijker. Of om de deConz route te gaan, volgens mij zijn voor zowel deConz als Zigbee2MQTT hier veel meer gebruikers dan de ZHA integratie.

@-Casper Je kan zien wel deel HA unsupported vind. Is dat echt je OS? En nogmaals, het kan inderdaad lang goed gaan maar je hebt 0 garantie. Zou het zelf dus niet zo snel aanraden aan een beginner om unsupported te draaien.

• water_escape
maar even terug naar mijn eerste motion sensor via HA.

Deze werkt nu goed. Op lux waarde, maar nu moet er een extra condition bij komen.

- tussen 23:00 en 07:00 moet hij maar aan op 15% sterkte.

Als ik deze conditie toevoeg dan werkt hij alleen maar tussen een bepaalde tijd. Moet dit een nieuwe automation worden? En de huidige enkel actief tussen 07:00 en 23:00 ?

dus:

Van 07:00 tot 23:00 de huidige:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Overloop lights on
description: Light switches based on motion
trigger:
  - device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy
    platform: device
    type: motion
  - device_id: 1f769572333eff2dfbc969fe83a52287
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.philips_sml001_581e6708_illuminance
    below: '8'
  - condition: time
    after: '07:00'
    before: '23:00'
action:
  - data: {}
    entity_id: light.overloop
    service: light.turn_on
  - delay: '00:05:00'
  - service: light.turn_off
    data: {}
mode: restart

En voor de nacht de volgende: (gaat dit goed met de twee time conditions?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: OverloopONnight
  alias: Overloop lights on Night
  trigger:
  condition:
    after: 23:00
    before: '00:00'
    after: 00:00
    before: '07:00'
  action:
  - data: {}
  - delay: 00:05:00

Water-Escape

• -Casper
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:45:
[...]

@-Casper Je kan zien wel deel HA unsupported vind. Is dat echt je OS? En nogmaals, het kan inderdaad lang goed gaan maar je hebt 0 garantie. Zou het zelf dus niet zo snel aanraden aan een beginner om unsupported te draaien.
OS en docker. Maar ben toch van plan binnenkort een migratie te doen naar een nieuw systeem. Nog in twijfel of ik een nuc haal en dan home assistant OS als VM te draaien.

• Rubke
  • Laatst online: 12-07 13:52
-Casper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:51:
[...]

OS en docker. Maar ben toch van plan binnenkort een migratie te doen naar een nieuw systeem. Nog in twijfel of ik een nuc haal en dan home assistant OS als VM te draaien.
hier zelfde vraagstuk, NUC is het al maar ga naar Proxmox en dan Hass OS erop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:49:
maar even terug naar mijn eerste motion sensor via HA.

Deze werkt nu goed. Op lux waarde, maar nu moet er een extra condition bij komen.

- tussen 23:00 en 07:00 moet hij maar aan op 15% sterkte.

Als ik deze conditie toevoeg dan werkt hij alleen maar tussen een bepaalde tijd. Moet dit een nieuwe automation worden? En de huidige enkel actief tussen 07:00 en 23:00 ?

(...)
Ik zou er 1 automation van maken, en met choose werken.

Daarnaast: " after 23:00:00" hoeft geen " before 00:00:00" meer bij, dat werkt niet in HA en is niet nodig.

En ik zie nergens je 15% terug komen?

edit: dit dus

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:     # Time condition chooser 1: daytime
          sequence:
          - condition: #Only continue if illuminance < 8
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 100
      default:          # Default: nighttime
          data:
            brightness_pct: 15

Even snel in notepad++ uitgewerkt, hoop dat alle indents goed staan

[ Voor 136% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:17:
[...]

Dan nog, er zijn goedkopere manieren om je wietplantage van verlichting te voorzien :P

• Septillion
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:49:
En voor de nacht de volgende: (gaat dit goed met de twee time conditions?
Nee, HA heeft de scheiding van de dagen al op 0:00 liggen. Dat hoef je dus niet extra aan te geven. Deze scheiding zorgt wel eens voor verwarring maar dit is eigenlijk ook hoe we het in het dagelijkse leven doen.

Daarnaast worden conditions impliciet ge-AND'd ofwel moeten allemaal waar zijn om de actie uit te voeren. (Eigenlijk ook meest natuurlijke.) Het kan dus nooit tegelijk na 23:00 (en impliciet voor 0:00) en voor 7:00 (en impliciet na 0:00) tegelijk zijn. Beide geven dus een tijdvak zonder overlap aan. Je zal de twee dus moeten OR'en. Je wil namelijk dat het licht aan gaat als het OF na 23:00 uur is OF als het nog voor 7:00 uur is.

Aangezien je wilt wisselen ofwel een keuze wilt maken is daar de 'chooser' handig voor :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
            after: '7:00'
        sequence:
          - data:
    default:
      - data:

• Hmmbob
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:04:
[...]

Nee, HA heeft de scheiding van de dagen al op 0:00 liggen. Dat hoef je dus niet extra aan te geven. Deze scheiding zorgt wel eens voor verwarring maar dit is eigenlijk ook hoe we het in het dagelijkse leven doen.

Daarnaast worden conditions impliciet ge-AND'd ofwel moeten allemaal waar zijn om de actie uit te voeren. (Eigenlijk ook meest natuurlijke.) Het kan dus nooit tegelijk na 23:00 (en impliciet voor 0:00) en voor 7:00 (en impliciet na 0:00) tegelijk zijn. Beide geven dus een tijdvak zonder overlap aan. Je zal de twee dus moeten OR'en. Je wil namelijk dat het licht aan gaat als het OF na 23:00 uur is OF als het nog voor 7:00 uur is.

Aangezien je wilt wisselen ofwel een keuze wilt maken is daar de 'chooser' handig voor :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - data:
    default:
      - data:
Hahahah, die choose had ik ook net uit zitten werken hierboven.

Bij @Septillion moet wel de condition in regel 18-20 er nog uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Als in beide gevallen je ook naar andere lux waardes wilt kijken dan deze ook weg halen uit de condition van de automation en die in de condition van de chooser onderbrengen zoals @Hmmbob net erin geëdit heeft :+. Overlap (delay en uit doen) zou je buiten de chooser kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Hmmbob schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:06:
Bij @Septillion moet wel de condition in regel 18-20 er nog uit.
Waar heb je het over? O-) O-)

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 11:08
Rubke schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:53:
[...]

hier zelfde vraagstuk, NUC is het al maar ga naar Proxmox en dan Hass OS erop
Hier ook een NUC, interdaad proxmus erop. je maakt even snel een backup of snapshot.
Heeft mij al een keer veel tijd gescheeld.

https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835

Ik heb ook en Dev Hass OS, draaien.

Het voordeel van Home Assistant Blue, zie ik ook niet. 128GB backup is toch iets meer dan de 32GB van mijn instance op Proxmox

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-07 08:11
Is er iemand hier die een voorbeeld heeft hoe je je dagelijks verbruik van gas / elektra in kaart brengt ?
En vooral ook met 2 tarieven ?

Mocht iemand een linkje hebben naar zoiets dan ben ik heel dankbaar.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jerry_bboy schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:41:
Is er iemand hier die een voorbeeld heeft hoe je je dagelijks verbruik van gas / elektra in kaart brengt ?
En vooral ook met 2 tarieven ?

Mocht iemand een linkje hebben naar zoiets dan ben ik heel dankbaar.
Hier is een goed punt om te starten : https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

• Jerry_bboy
Thanks, maar heb al een integratie voor mijn DSMR5, het gaat mij erom hoe ik een grafiek kan maken van mijn dagelijkse stroom en gas verbruik.
Ik heb namelijk nu de volgende info wel maar dat geeft niet heel overzichtelijk weer hoeveel je verbruikt.
Gas consumption
Hourly gas consumption
Energy consumption (tarif1)
Energy consumption (tarif2)

• Jerry_bboy
Yes dat ziet er goed uit, ga ik direct even in duiken.

• Jerry_bboy
Top is al gefixt @Septillion nu alleen nog even een mooie grafiek fixen. Maar daar weet ik vast wel wat over te vinden. Had die utility eerder al eens voorbij zien komen. Maar toen zat ik er nog niet echt in. Helaas vergeten. Maar het werkt dus dat is top.

Ook met grafiek nu :) maar denk dat die nog even een week nodig heeft om helemaal te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjI0hm6L-PCRcrL8FJB6qGNY6qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQ6HVQ0KZ2otxrm8haruZ9VF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Jerry_bboy op 17-12-2020 13:44 ]

• water_escape
Ik wil dit iets beter begrijpen.

Ok ik moet/kan dit dus nog steeds in 1 automation doen.

Je geeft aan dat. "Je wil namelijk dat het licht aan gaat als het OF na 23:00 uur is OF als het nog voor 7:00 uur is." Maar ik wil dat het licht aan gaat EN voor 23:00 maar na 07:00 EN na 23:00 maar voor 07:00, maar dan op 15%.

In je voorbeeld lees ik het alsof je alleen na 2300 en voor 0700 de lichten aan doet.
Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:04:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - data:
    default:
      - data:

Water-Escape

• Hmmbob
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:21:
Ik wil dit iets beter begrijpen.

Ok ik moet/kan dit dus nog steeds in 1 automation doen.

Je geeft aan dat. "Je wil namelijk dat het licht aan gaat als het OF na 23:00 uur is OF als het nog voor 7:00 uur is." Maar ik wil dat het licht aan gaat EN voor 23:00 maar na 07:00 EN na 23:00 maar voor 07:00, maar dan op 15%.

In je voorbeeld lees ik het alsof je alleen na 2300 en voor 0700 de lichten aan doet.

[...]
Kijk even naar het 'default' kopje (regel 29-33 in zijn voorbeeld)

Wat hij gedaan heeft is een keuze maken om te kijken of het overdag is, (zo ja-> 100%) en zo niet dan gaat de default actie lopen lamp op 15%

HA loopt "van boven naar beneden" door je automation heen. Komt eerst een choose tegen: "kijk of het na 7u en voor 23u is", zo ja: voer uit "zet lamp aan op 100%". Zo nee: ga naar volgende choose (die is er niet) of de default (die is er wel) en voer die uit ("zet lamp aan op 15%").

Na beide opties volgt de 5min delay en uiteindelijk de lamp weer uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2020 13:27 ]

• water_escape
ow, de edit even gemist :).

wat wordt er bedoeld met Default?

lees ik het zo goed? :

- je hebt een automation gemaakt die altijd op 15% aan gaat bij beweging.
- daarna heb je een conditie toegevoegd, als het tussen x en x uur is, dan aan op 100%

ipv je code te copieren / plakken. Hoe zet ik dit via de UI erin?
Hmmbob schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:55:
[...]

Ik zou er 1 automation van maken, en met choose werken.

Daarnaast: " after 23:00:00" hoeft geen " before 00:00:00" meer bij, dat werkt niet in HA en is niet nodig.

En ik zie nergens je 15% terug komen?

edit: dit dus

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
trigger:
action:
  - choose:
          sequence:
            data:
          data:

Even snel in notepad++ uitgewerkt, hoop dat alle indents goed staan

Water-Escape

• Hmmbob
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:27:
ow, de edit even gemist :).

wat wordt er bedoeld met Default?

lees ik het zo goed? :

- je hebt een automation gemaakt die altijd op 15% aan gaat bij beweging.
- daarna heb je een conditie toegevoegd, als het tussen x en x uur is, dan aan op 100%
Ja, dat heb je goed begrepen.
ipv je code te copieren / plakken. Hoe zet ik dit via de UI erin?
Euh, die gebruik ik niet.... Ik doe alles in YAML :)

Maar je kan in de UI ook choose als action gebruiken dacht ik.
Kon je in de UI niet ook "ruwe YAML" plakken?

edit: yes, dat kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK2bokAHB4zy6YgIqFPA01fNv_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sOLlBQQIdWQZqKwAIwRsdqoL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2020 13:30 ]

• water_escape
Klopt die kan je als ACTION kiezen idd in de UI.
Ik kan geen YAML uit mijn hoofd.

Dit betekend dat ik aan de 15% flow ook een looptijd van 2 minuten kan zetten? En de default zoals hij nu is op 5 minuten laten?

(een copy/past werkt niet: Message malformed: required key not provided @ data['action'] )
Hmmbob schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:29:
[...]
Ja, dat heb je goed begrepen.

[...]

Euh, die gebruik ik niet.... Ik doe alles in YAML :)

Maar je kan in de UI ook choose als action gebruiken dacht ik.
Kon je in de UI niet ook "ruwe YAML" plakken?

edit: yes, dat kan:
[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 17-12-2020 13:38 ]

Water-Escape

• Septillion
@water_escape Nee, dat wil je niet :+ Je moet kijken naar wanneer het moment is. Dat moment is OF na 23:00 OF voor 7:00. Dat moment kan niet tegelijk na 23:00 en voor 7:00 zijn van dezelfde dag. Maar er kunnen wel meerdere momenten zijn. Eigenlijk is dit ook geen programmeren probleem maar een taal probleem. In het dagelijks leven willen we de scheiding tussen dagen nog wel eens een beetje vaag leggen maar in code is die scheiding hard en duidelijk. 23:59 is na 23:00, 0:01 is dat niet, het hele kader is nu een dag verschoven.

Wat betreft YAML en GUI, je kan in de LoveLace even naar YAML mode switchen, de hele automation daar plakken en weer naar GUI modus gaan. Eventueel onbekende entiteiten zullen dan verdwijnen of krijg je een melding over bij het opslaan.

En default is de actie die gedaan wordt al geen van de opties met codities zijn gedaan. Weer in taal :+ Als je zegt: je krijgt een ijsje als je Piet heet of je krijgt een kop koffie als je ouder dan 50 bent, anders krijg je een appel.
Jan van 61 krijgt een kop koffie
Piet van 70 krijgt een ijsje (en geen koffie!)
Mies van 12 krijgt een appel.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 17-12-2020 13:51 ]

• Hmmbob
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:31:
Klopt die kan je als ACTION kiezen idd in de UI.
Ik kan geen YAML uit mijn hoofd.

Dit betekend dat ik aan de 15% flow ook een looptijd van 2 minuten kan zetten? En de default zoals hij nu is op 5 minuten laten?

[...]
Dan moet je die delays opnemen in de choose en default, dan wordt het dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
trigger:
action:
  - choose:
        sequence:
            data:
        data:
      - delay: '00:02:00'
water_escape schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:31:
(een copy/past werkt niet: Message malformed: required key not provided @ data['action'] )
Spaties spaties spaties. ^deze code ge-edit

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2020 13:42 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.