Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.757 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
JBS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:40:
[...]
Je HA moet publiekelijk via HTTPS bereikbaar zijn om Google Assistant te koppelen. Gebruik de handmatige manier al tijden, nooit is er iets veranderd waardoor ik iets heb moeten aanpassen op dat vlak.
Oke dank je, Ga ik maar eens kijken wat ik dan ga doen.
Ik draai het op een NAS in een VM omgeving, maar ben nogal huiverig voor het openstellen van poorten naar mijn NAS.

Ondanks ik backups maak e.d. wil ik het risico zo klein mogelijk houden voor buitenstaanders. Of ben je sowieoso al 'veilig' als je het op een VM draait?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
Wachten... schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:32:
[...]

Ja dus je hebt of de betaalde manier via Nabuasa, of je moet toch met de hand een project aanmaken e.d.?
Maar als je zn project aanmaakt, werkt dit dan ook als je home assistant enkel locaal draait? Ik maak geen gebruik van Duckdns o.i.d. maar zie dat wel voorbij komen in alle uitleg op youtube e.d.

En weet je er ook iets van of er regelmatig dingen veranderen? Ik weet namelijk dat Google nog wel eens wat dingen veranderd. Het zou natuurlijk erg vervelend zijn als ik om de zoveel maanden weer eens naar mijn configuratie moet kijken, omdat er weet iets gewijzigd is bij Google. Enige ervarging mee?

Mijn vriendin en ik maakte namelijk echt enorm veel gebruik van Google Home en Hue om lampen aan te sturen. Ik heb me er nooit in verdiept en ben zo over gegaan naar Conbee, omdat ik wel had verwacht dat ik dan alsnog alles wel aan kon sturen met spraak 8)7
Zoals @JBS al zegt moet HA publiekelijk door Google aangesproken kunnen worden. Bij mij draait de ‘handmatige’ manier al lang stabiel, hooguit dat ik de test/draft bij Google actions even opnieuw moet inschakelen.
Conbee heeft niks met Google te maken overigens, puur met de aansturing van je zigbee devices.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wachten... schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:47:
[...]

Oke dank je, Ga ik maar eens kijken wat ik dan ga doen.
Ik draai het op een NAS in een VM omgeving, maar ben nogal huiverig voor het openstellen van poorten naar mijn NAS.

Ondanks ik backups maak e.d. wil ik het risico zo klein mogelijk houden voor buitenstaanders. Of ben je sowieoso al 'veilig' als je het op een VM draait?
Zelf heb ik de toegang van buitenaf voor HA en andere containers geregeld via een reverse proxy, in mijn geval Traefik. Hoef je geen specifieke poorten voor verschillende applicaties open te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Zo.. onze 16 jarige WTW unit slim gemaakt!

Ik heb een Shelly 2.5 achter de 3 standen schakelaar gemaakt die dus nu via HA kan bedienen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qYtJ22k/Naamloos.png

Vervolgens een xiaomi temp/huminity sensor opgehangen in de badkamer en daar een automation van gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: badkamer_ventilatie
  alias: 'Badkamer ventilatie aan'
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.badkamer_humidity
    above: 80
    for:
      seconds: 10
  condition:
  - condition: state
    entity_id: switch.wtw_schakelaar_channel_1
    state: 'off'
  action:
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.wtw_schakelaar_channel_2

Uiteraard ook 1 om uit te zetten, maar die is hetzelfde als die van hierboven met als optie turn_off

Getest vanmiddag en het werkt prima!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:26
Hoi hier een beginnersvraag over smart home in het algemeen en specifiek voor een duwtje in de juiste richting, specifiek voor Home Automation.

Ik wil beginnen met smart home/home automation. Om te beginnen een drietal rookmelders (Heiman) en een drietal lampen obv zigbee.

Ik wilde 'simpel, snel en goedkoop' beginnen met een wired Tuya zigbee 3.0 gateway zoals deze icm Tuya Smart app

Maar als ik het goed begrijp staat deze gateway altijd in verbinding met China, wat ik niet perse ambieer ;-)

Dus mijn oog viel toen op dit topic hier. Als ik het goed begrijp kan ik voor Home Assistent en Zigbee Smart home automation het volgende doen:

- Raspberry Pi 4 model B 2GB Starterkit
- 32GB SD Card voor Home Assistent
- 32GB USB Flash drive voor wegschrijven logs
- Deconz Zigbee gateway obv Conbee 2 of Raspbee2

Wat ik mij nu afvraag is het volgende:

1. Is de setup met de Raspberry Pi correct?

2. Hoe zien jullie de risico's mbt veiligheid en privacy van de Tuya Zigbee Gateway in vergelijking met Raspberry Pi met Home Assistent? Is mijn argwaan terecht of overtrokken?

3. Kan ik simpel/snel beginnen met de Tuya wired zigbee gateway om later over te stappen op Raspberry Pi + Home Assistent? En zo ja, kan ik dan de Tuya Zigbee Gateway gebruiken voor communicatie met mijn zigbee devices zonder dat deze met China in verbinding staat, of moet ik die gateway dan lekker in de kast stoppen en voor Deconz gaan.

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:30:

Ik heb een Shelly 2.5 achter de 3 standen schakelaar gemaakt die dus nu via HA kan bedienen:

[Afbeelding]

Vervolgens een xiaomi temp/huminity sensor opgehangen in de badkamer en daar een automation van gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    for:
  condition:
  action:

Uiteraard ook 1 om uit te zetten, maar die is hetzelfde als die van hierboven met als optie turn_off

Mooi! Ik heb toevallig gisteren mijn automations hiervoor aangepast, puur schakelen op een bepaald percentage werkte niet goed genoeg. Ik heb nu een sensor die kijkt naar de steilheid van de vochtigheid stijging. Hele grote stijging = douche aan. Ventilatie aan tot badkamer binnen 10% van slaapkamer en sowieso stoppen na 45min.

Ik zal ze morgen even plaatsen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    for:
  condition:
  action:

Ik doe vochtigheid badkamer minus vochtigheid huiskamer =>10? Dan afzuiging aan.

Als het verschil kleiner is dan 10, afzuiging uit.

Zo voorkom je dat je last hebt van vochtigheid schommelingen door het jaar heen, winter zomer etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 22:05
Jelte schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:25:
Helaas weer een lokale API die op slot gaat...

[Twitter]

[Twitter]

Erg jammer :(
Heerlijk om met VLANS / afgescheiden IOT netwerk te werken. Hierdoor is bovenstaande ongewenste update op mijn plugs niet uitgerold en werkt het als een zonnetje met HA _/-\o_ Dit gaan we dus gewoon zo houden! Enige nadeel is dat de Kasa app niet meer werkt zodra ik de plug uitgesloten heb voor het internet maar daarvoor is er HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Goed bezig! (y)

Zelf had ik er denk ik een extra laag tussen gedaan om de drie standen te imiteren. Dus een 'input_select' (dropdown onder helpers) met de drie standen. En dan een automation met als trigger die 'input_select' en een chooser die af naar gelang de gekozen optie/stand channel 1 en channel 2 van je WTW Shelly doet.

Voordelen daarvan zijn:
- Je automations die de WTW sturen worden simpeler, daar zet je alleen de 'input_select' naar de juiste stand
- Makkelijker meerdere automations rond de WTW te maken zonder in de knoop te raken
- Bovenstaande automation handelt gewoon de interlock van channel 1 en channel 2 af

@kepler Ben benieuwd! Check zelf op douchen door te kijken naar een absolute stijging sinds het aan gaan van de badkamerverlichting.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 18-11-2020 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@FJP84
1) Naar mijn idee, nee. Wissel de SD en de flash drive gewoon in voor een externe SSD. Zelf gewoon een goedkoop SSD'tje in een behuizing gestoken maar the guy with the Swiss accent heeft goede ervaringen met de KingSpec SSD's uit China.

2) Naar mijn idee wel. Niet alleen in de eerste plaats als privacy dingetje en de snelheid maar ook dat je bent overgeleverd aan een cloud (China of niet). Devices die ze niet ondersteunen kan je niet gebruiken. Ligt het plat of besluiten ze de stekker eruit te trekken (of geld te vragen) heb jij daar mee te dealen.

Zoals gezegd geldt dit niet alleen voor een China cloud maar voor meer smart devices (ook zonder cloud!). Als zij de stekker eruit trekken zit jij met deurstoppers. Vandaar dat ik de voorkeur geef aan een Zigbee stick en opensource software. (Gebruik zelf Zigbee2MQTT.)

3) Heb ik zelf geen ervaring mee. Er is er wel een Tuya integratie maar volgens mij blijft de boel daarmee in de cloud en is er geen manier dat uit te zetten.

Ofwel, ik zou dat geld in je zak houden en gelijk een Conbee2, Raspbee2 , ZZH!, Slaesh’s of zelfs maar beginnen met een CC2531.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jelte schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:23:
Vanaf 0.118 wordt de implementatie van Shelly aangepast naar een push versie. Hopelijk gaat het dan wel goed.
Als dat goed werkt, stap ik van Mqtt af.
Dan wacht ik daar denk ik ook even op. Is inmiddels al bekend wanneer deze uitkomt? Hij is in beta begreep ik, maar verder kon ik nog niets vinden...

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

leejoow schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:22:
[...]

Dan wacht ik daar denk ik ook even op. Is inmiddels al bekend wanneer deze uitkomt? Hij is in beta begreep ik, maar verder kon ik nog niets vinden...
HA hanteert een driewekelijks release schema: https://www.home-assistant.io/faq/release/
Kalender te zien op https://developers.home-assistant.io/

Volgens die kalender komt 0.118 dus vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 18-11-2020 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@leejoow er is in principe een 3 weken sprint. Dus deze week volgens mij zou 0.118 uit moeten komen. Maar soms wijken ze er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:33

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
    for:
  condition:
  action:

Ik ben ook van plan om dit te gaan maken voor mijn itho wtw.
De shelly 2,5 moet dan tussen de perilex L2 en L3 komen om de midden en hoge stand te schakelen.
Alleen vraag ik me af of er een beveiliging moet komen zodat ze niet tegelijk aangezet worden of zou dit geen probleem zijn als dit perongeluk gebeurd?
Nu heb ik gelezen dat je binnen de shelly het volgende zou kunnen doen bij ‘output switched ON url’ http://localhost/relay/0?turn=off invullen zodat ze nooit tegelijk aan kunnen, iemand hier ervaring mee?

Verder heb ik al xiaomi temp/humidity sensors voor de automatisering.
Om de wtw CO2 gestuurd te maken ben ik aan het denken om een Awair element aan te schaffen, deze heef tegenwoordig een lokale api zodat je niet afhankelijk van de cloud bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
TheMystery schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:41:
[...]

Ik ben ook van plan om dit te gaan maken voor mijn itho wtw.
De shelly 2,5 moet dan tussen de perilex L2 en L3 komen om de midden en hoge stand te schakelen.
Alleen vraag ik me af of er een beveiliging moet komen zodat ze niet tegelijk aangezet worden of zou dit geen probleem zijn als dit perongeluk gebeurd?
Nu heb ik gelezen dat je binnen de shelly het volgende zou kunnen doen bij ‘output switched ON url’ http://localhost/relay/0?turn=off invullen zodat ze nooit tegelijk aan kunnen, iemand hier ervaring mee?

Verder heb ik al xiaomi temp/humidity sensors voor de automatisering.
Om de wtw CO2 gestuurd te maken ben ik aan het denken om een Awair element aan te schaffen, deze heef tegenwoordig een lokale api zodat je niet afhankelijk van de cloud bent.
Klopt, daarom heb ik in de automation rekening gehouden met een condition:

code:
1
2
3
4
condition:

oftewel: De eerste schakelaar moet eerst uit staan voordat hij de andere schakelaar aanzet. Op deze manier voorkom ik dat ze beiden dus aan gaan (wat wellicht de WTW kapot kan maken? )

@Septillion Maar met de inputs selects moet je toch ook alsnog een automation maken zodat niet beide standen tegelijk aan gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 18-11-2020 08:56 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:41:
@mbrans

Er zijn twee verschillende componenten voor HA.

Eén die werkt via Eneco, die zit standaard in HA. Hiervoor is geen root-toegang nodig.
En een die je kunt installeren via bijv. HACS, speciaal voor Toons met root-toegang.

Weet niet precies wat je verstaat onder "koppeling met Eneco", maar ik vermoed dat de Eneco-app niet meer zal werken na het rooten. Volgens mij wordt de VPN met Eneco ook uitgeschakeld.
Klopt helemaal.

@mbrans Grote voordeel van de gerootte variant is dat je geen abo bij Eneco nodig hebt. Er komt wel wat meer DIY bij kijken dan met de officiele integratie, maar beiden werken gewoon.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:48:
[...]

Zoals @JBS al zegt moet HA publiekelijk door Google aangesproken kunnen worden. Bij mij draait de ‘handmatige’ manier al lang stabiel, hooguit dat ik de test/draft bij Google actions even opnieuw moet inschakelen.
Same here - handmatige setup al de hele periode dat ik HA gebruik (toch enkele jaren) al stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:36:
[...]

HA hanteert een driewekelijks release schema: https://www.home-assistant.io/faq/release/
Kalender te zien op https://developers.home-assistant.io/

Volgens die kalender komt 0.118 dus vandaag.
Verwacht later in de middag / begin van de avond inderdaad. En als je zin hebt, kan je deelnemen aan de 0.118 release party :+

[Twitter: https://twitter.com/balloob/status/1328740690126368768]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
TheMystery schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:41:
Vaak hier ter sprake gekomen (even zoeken op WTW of (mechanische) ventilatie). Komt er op neer dat het afhangt of je een ouderwetse unit zonder elektronica hebt of een elektronisch gestuurde. Laatste gebruikt het alleen als input en vindt op beide spanning geen issue.

Maar als je het toch aan HA wilt koppelen zou ik het doen zoals ik 5 posts hoger omschrijf. Eventueel extra beveiligen met een automation die een channel uitschakelt als ze toch beide aan worden gezet omdat je met de enititeit zelf aan het rommelen bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:33
Possible schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:45:
[...]

Klopt, daarom heb ik in de automation rekening gehouden met een condition:

code:
1
2
3
4
condition:

oftewel: De eerste schakelaar moet eerst uit staan voordat hij de andere schakelaar aanzet. Op deze manier voorkom ik dat ze beiden dus aan gaan (wat wellicht de WTW kapot kan maken? )
Ik zie het nu staan ja, de optie in de shelly lijkt me dan nog veiliger.
https://shelly.cloud/docu...ers/ddd_communication.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door TheMystery op 18-11-2020 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Zoals beloofd mijn automations voor de douche-afzuiging. Ik had het eerst in Node-red draaien, maar ik kan daar nog steeds niet lekker mee werken. Omgezet naar deze, simpelere, YAML:

Bediening:
Automatisch bij douchen (45min)
Automatisch bij WC doortrekken (5min, behalve als al actief door douchen)
Handmatig aan te zetten voor 45min

Het zou nog iets simpeler kunnen waarschijnlijk, maar dat is voor later :D

edit: Ik zie nu dat de laatste automation eigenlijk overbodig is :P

Automations:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
- id: '1605514932316'
  alias: 'Douche afzuiging aan (groep: Afzuiging)'
  description: 'Start afzuiging bij douchen '
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.shower_on
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - service: timer.cancel
    data: {}
    entity_id: timer.afzuiging
  - service: timer.start
  - type: turn_on
    device_id: 2da9c5184574463894947c26721cbd13
    entity_id: switch.qubino_goap_zmnhvdx_flush_dimmer_0_10v_switch
    domain: switch
  mode: restart

- id: 44f985a32dfc4b6193694b888e92d35f
  alias: 'Douche afzuiging uit (groep: Afzuiging)'
  description: 'Afzuiging uit na aflopen timer (groep: Afzuiging)'
  trigger:
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.delta_humidity_badkamer
    below: '10'
  - platform: event
    event_data:
      entity_id: timer.wc_afzuiging
  action:
  - type: turn_off
  - service: input_boolean.turn_off
    entity_id: input_boolean.afzuiging_45min

- alias: Douche afzuiging uit (groep: Afzuiging)
  description: Afzuiging uit na aflopen timer
  trigger:
  - platform:
    event_data:
  action:
  id: 3481c658d6664a1285834a46d1cb3910

- id: '1605516223970'
  alias: 'WC afzuiging aan (groep: Afzuiging)'
  description: '(groep: Afzuiging)'
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.0x00158d0002c0d27d_contact
    to: 'off'
  condition:
    state: idle
  action:
  - service: timer.start
    entity_id: timer.wc_afzuiging
  mode: single

- id: '1605516632692'
  alias: 'Handmatig afzuiging 45min (groep: Afzuiging)'
  description: ''
  trigger:
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
  - service: automation.trigger
    entity_id: automation.douche_afzuiging_aan

- id: '1605517579473'
  alias: 'Turn off boolean (groep: Afzuiging)'
  description: '(groep: Afzuiging)'
  trigger:
  - platform: device
    type: turned_off
  action:
  - service: input_boolean.turn_off

Sensors:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: template
    sensors:
      delta_humidity_badkamer:
        value_template: '{{ ((states.sensor.humidity_2.state | float) - (states.sensor.humidity_5.state | float)) | round(2) }}' 
        unit_of_measurement: '%'
        friendly_name: 'Verschil slaapkamer - badkamer'
        icon_template: "mdi:water-percent"

Binary-sensor (gebaseerd op Aqara humidity sensor naast de douche)

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: trend
    sensors:
      shower_on:
        entity_id: sensor.humidity_2
        sample_duration: 7200
        min_gradient: 0.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Possible Ja en nee. Daar maak je een enkele chooser die altijd beide channels in de juiste state zet aan de hand van de stand van de 'input_select'. Hoef je er daarna nergens meer aan te denken.

Opzetje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: WTW standen
trigger:
    entity_id: input_select.wtw_stand
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: Stand 1
        sequence:
            device_id: xxxxxxxx
      - conditions:
            state: Stand 2
        sequence:
      - conditions:
            state: Stand 3
        sequence:
    default: []

Waarbij ik dus altijd eerste de off erin heb gezet en dan de on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:09:
@Possible Ja en nee. Daar maak je een enkele chooser die altijd beide channels in de juiste state zet aan de hand van de stand van de 'input_select'. Hoef je er daarna nergens meer aan te denken.

Opzetje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: WTW standen
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: Stand 1
        sequence:
      - conditions:
            state: Stand 2
        sequence:
      - conditions:
            state: Stand 3
        sequence:
    default: []

Waarbij ik dus altijd eerste de off erin heb gezet en dan de on.
Dit is voor mij next level automations haha.. Maar thanks ik ga hier eens in duiken om te zien of dit beter werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Possible Gewoon even in stukken bekijken of in de GUI gooien. Voor laatste moet je wel even de entiteiten vervangen door die van jou. Maar zelfs zonder zie je al redelijk makkelijk dan het gewoon een selectie is van de drie standen met de bijbehoordende channel 1 en channel 2 states per stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:18:
@Possible Gewoon even in stukken bekijken of in de GUI gooien. Voor laatste moet je wel even de entiteiten vervangen door die van jou. Maar zelfs zonder zie je al redelijk makkelijk dan het gewoon een selectie is van de drie standen met de bijbehoordende channel 1 en channel 2 states per stand.
Klopt, maar device_id: ,mode: single, choose die termen heb ik nog nooit gebruikt in HA. Is dat nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb mijn config folder voor een deel in GitHub staan voor mijn yaml files. Hierdoor is in elk geval alles dat ik met de hand opvoer goed bewaard. De dashboards maak ik nu via de UI, is er ook een manier om deze ook mee te nemen in source control of moet ik dat via de snapshots doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Possible Die zijn wel redelijk nieuw, meeste kwamen allemaal in 0.113. Maar meeste staan erin omdat ik de automation ook gewoon in de GUI heb gemaakt :+ En daar heb ik ook als 'action type' device geselecteerd en gewoon de stand die ik wil uit de drop down. Heb daarna alleen een search-and-replace gedaan van de enitites om ze overeen te laten komen met die van jou. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@leejoow Dat is config\.storage\lovelace . Maar het is sowieso veel makkelijker en uitgebreider om snapshots te maken. Maar een hoeft ander niet uit te sluiten natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:18
Jelte schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:25:
Helaas weer een lokale API die op slot gaat...

[Twitter]

[Twitter]

Erg jammer :(

Edit:
Maar ook iemand die zegt dat hij het voor elkaar krijgt om de juiste poort open te zetten met wat python:
https://gitlab.com/madmac...n/-/blob/master/README.md
Pfff, wat was ik blij dat ik gisterenavond dit bericht nog even las. Direct in de Fritzbox de internet verbinding van beide stekker geblokkeerd! Mijn dank is groot! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19

The Zep Man

🏴‍☠️

Fireball86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:46:
Direct in de Fritzbox de internet verbinding van beide stekker geblokkeerd! Mijn dank is groot! _/-\o_
Onbegrijpelijk dat men überhaupt hun IoT prutje standaard een internetaansluiting geeft, als dat functioneel niet nodig is. Gooi dat prul in een apart, afgesloten netwerk. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:00
Ik heb recent besloten om mijn HA wat op te schonen. Ik had wat add-ons geinstalleerd die feitelijk niets deden of zelfs uit stonden. Die heb ik dus gedeinstalleerd. Waaronder de MQTTserver. Waarschijnlijk hier iets fout gedaan, want sindsdien heb ik frequent de volgende error in mn log:

Logger: homeassistant.components.mqtt
Source: components/mqtt/__init__.py:810
Integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: 10:44:12 (1 occurrences)
Last logged: 10:44:12

Failed to connect to MQTT server due to exception: [Errno -3] Try again

Ik ben vast ergens iets vergeten 'uit' te zetten. Iemand een suggestie waar ik dit kan fixen? Ik heb zowel mn Config als sensor.yaml al op vermelding van MQTT nagekeken. Waarschijnlijk had ik de MQTT dicht moeten zetten voor verwijdering?

Crisis... Wel de Addon weggooien maar niet de integratie..

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 18-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
The Zep Man schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:39:
[...]
Onbegrijpelijk dat men überhaupt hun IoT prutje standaard een internetaansluiting geeft, als dat functioneel niet nodig is. Gooi dat prul in een apart, afgesloten netwerk. ;)
Lijkt me dat dit afhankelijk is van iemand zijn kennis van IT netwerken. Er zullen zat mensen zijn met dergelijke apparatuur die niet eens weten dat dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

-Casper schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:07:
Er zullen zat mensen zijn met dergelijke apparatuur die niet eens weten dat dit kan.
Die mensen horen dan ook niet in de doelgroep van Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:18
[...]
In deze ben ik het met je eens, alleen heb ik nog niet de tijd/apparatuur gehad om dit goed te regelen. We zijn in het proces van een nieuwbouw huis en zodra we daar wonen ga ik direct aan de slag hiermee. Helaas ondersteunt de Fritzbox (voor zover ik kan vinden) geen VLAN en ik moet me dan ook gaan verdiepen hoe ik ervoor kan zorgen dat de telefoon op het "normale" netwerk wel kunnen communiceren met de IoT en dat IoT niet kan communiceren met het "normale" netwerk. Leuke uitdaging, maar met een bijna fulltime baan en een dochter van 15 maanden liggen de prioriteiten daar nu niet ;)

Overigens, als iemand aanbevelingen heeft hiervoor dan hoor ik dat graag. Ik heb in ons nieuwe huis in elk geval op elke verdieping een UTP aansluiting die hoog zit voor een Unifi (of alternatief) accesspoint gevoed met POE. Mijn internet aansluiting is xs4all, erg tevreden over de Fritzbox. Kan ik die blijven gebruiken of heb ik andere apparatuur nodig? De Unifi AP wil ik gaan aansturen vanuit HA (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Fireball86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:17:
In deze ben ik het met je eens, alleen heb ik nog niet de tijd/apparatuur gehad om dit goed te regelen. We zijn in het proces van een nieuwbouw huis en zodra we daar wonen ga ik direct aan de slag hiermee. Helaas ondersteunt de Fritzbox (voor zover ik kan vinden) geen VLAN en ik moet me dan ook gaan verdiepen hoe ik ervoor kan zorgen dat de telefoon op het "normale" netwerk wel kunnen communiceren met de IoT en dat IoT niet kan communiceren met het "normale" netwerk.
Een combinatie van managed switches en/of een betere router. :P

Verder was die opmerking met een knipoog. Alles HASSIO gebaseerd is altijd stapje-bij-stapje.
Mijn internet aansluiting is xs4all, erg tevreden over de Fritzbox. Kan ik die blijven gebruiken of heb ik andere apparatuur nodig? De Unifi AP wil ik gaan aansturen vanuit HA (denk ik).
Fritz!Box kan je blijven gebruiken, als je dat wilt. Wel bieden andere routers (OpenWRT, pfSense/opnSense, ...) meer opties en meer mogelijkheden om makkelijk VLAN scheiding en routing (dus OSI niveaus 2 en 3) gecombineerd te implementeren.

Zelf gebruik ik nog een Fritz!Box als enkel modem in een *DSL situatie, maar die verdwijnt zodra glasvezel beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 18-11-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Fireball86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:17:
[...]

In deze ben ik het met je eens, alleen heb ik nog niet de tijd/apparatuur gehad om dit goed te regelen. We zijn in het proces van een nieuwbouw huis en zodra we daar wonen ga ik direct aan de slag hiermee. Helaas ondersteunt de Fritzbox (voor zover ik kan vinden) geen VLAN en ik moet me dan ook gaan verdiepen hoe ik ervoor kan zorgen dat de telefoon op het "normale" netwerk wel kunnen communiceren met de IoT en dat IoT niet kan communiceren met het "normale" netwerk. Leuke uitdaging, maar met een bijna fulltime baan en een dochter van 15 maanden liggen de prioriteiten daar nu niet ;)

Overigens, als iemand aanbevelingen heeft hiervoor dan hoor ik dat graag. Ik heb in ons nieuwe huis in elk geval op elke verdieping een UTP aansluiting die hoog zit voor een Unifi (of alternatief) accesspoint gevoed met POE. Mijn internet aansluiting is xs4all, erg tevreden over de Fritzbox. Kan ik die blijven gebruiken of heb ik andere apparatuur nodig? De Unifi AP wil ik gaan aansturen vanuit HA (denk ik).
Ik zit in dezelfde situatie (maar dan met 2 kinderen en 3e op komst ;) ). Toevallig gisteravond een beetje zitten kijken en ik kom uit op TP-link (alleen niet te koppelen met HA zover ik zie, maar voor mij ook niet perse nodig).

Alleen heb ik echt heel weinig verstand van netwerken, dus ik moet me dan echt goed gaan inlezen op het moment dat ik VLAN's voor IOT op ga zetten. Ik wil dit wel ooit gaan doen, dus in het nieuwe huis wel gelijk de goede apparatuur installeren. Die simpel genoeg moet zijn om de eerste periode (jaren? :D) snel en goed op te zetten, maar uitgebreid genoeg om later extra functies te kunnen toevoegen zonder alles te vervangen. Met mijn beperkte kennis kom ik nu op TP-link uit, beter qua prijs dan Unifi, maar wel ongeveer dezelfde mogelijkheden.

Maar goed dit is wel heel off-topic, ik denk dat ik tzt een topic open. Of aanhaak op jouw topic als die ooit komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

The Zep Man schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:16:
[...]
Die mensen horen dan ook niet in de doelgroep van Home Assistant.
Dat weet ik niet... Ik heb hier een Ubiquity Security Gateway hangen waar dit volgens mij ook allemaal mee zou moeten kunnen, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen. Als je toevallig een goede guide weet hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

leejoow schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:30:
[...]

Dat weet ik niet... Ik heb hier een Ubiquity Security Gateway hangen waar dit volgens mij ook allemaal mee zou moeten kunnen, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen.
Het gaat mij meer om de houding. Als je HASSIO gebruikt moet je redelijk jezelf zaken aan kunnen leren.
Als je toevallig een goede guide weet hou ik me aanbevolen :)
Die zal er ongetwijfeld ergens zijn, maar ik gebruik geen Ubiquity. Verder adviseer ik dat je de basis van netwerken eens doorneemt. Het gaat niet om de fabrikantspecifieke apparatuur, maar om de kernconcepten. Als je die begrijpt, dan kan je het met elk apparaat dat het ondersteunt implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
leejoow schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:30:
[...]
. Als je toevallig een goede guide weet hou ik me aanbevolen :)
Op YouTube staan er meerdere.
Zelf heb ik alleen die van Crosstalk Solutions bekeken om meer inzicht te krijgen hoe de firewall van de USG werkt (ben ondertussen weer terug op de EdgeMax lijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:12:
@FJP84
1) Naar mijn idee, nee. Wissel de SD en de flash drive gewoon in voor een externe SSD. Zelf gewoon een goedkoop SSD'tje in een behuizing gestoken maar the guy with the Swiss accent heeft goede ervaringen met de KingSpec SSD's uit China.
[...]
Ofwel, ik zou dat geld in je zak houden en gelijk een Conbee2, Raspbee2 , ZZH!, Slaesh’s of zelfs maar beginnen met een CC2531.
Dank!

Raspberry Pi + SSD + HA it will be.

Nog een vraag: Is de Raspberry Pi (RP) 4B 2GB voldoende werkbaar of is de 4GB of 8GB nodig (ook voor boot from SSD). Verder moet ik als ik het goed begrijp nog wel het een en ander fixen om de RP van SSD te laten booten of niet? Dan zal ik me daar eens in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@The Zep Man

Misschien vinden sommige mensen het simpelweg niet erg om IoT een internetverbinding te geven :X

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@FJP84 Ligt een beetje aan wat je aan add-ons wilt draaien maar voor meeste is 2GB prima. Draai ik zelf ook en kom niet te kort.

En voor de TP-link discussie, ben het met je eens dat je wel bereid moet zijn om wat moeite te steken in je HA setup. Maar niet dat je expert in netwerken moet zijn en dat je smart stekker aan het internet hangen het domste ooit is. Naar mijn idee laat het vooral zien dat je dus gewoon weg moet blijven van Cloud spullen en dat TP-link dus een stelletje boeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Troetelbeer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:06:
Misschien vinden sommige mensen het simpelweg niet erg om IoT een internetverbinding te geven :X
Sterker nog, de meeste mensen vinden dat niet erg. Populariteit is echter geen goed argument in de discussie over of ze het zouden moeten doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@The Zep Man

Iedereen moet doen waar die zich zelf goed bij voelt en dat zegt niks over wel of niet bij de doelgroep horen van Home Assistant. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
[...]
Ik heb op mijn huidige router niet de functie om vlans aan te maken. Ik kan wel individuele apparaten afsluiten van het internet. Werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Troetelbeer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:14:
@The Zep Man

Iedereen moet doen waar die zich zelf goed bij voelt en dat zegt niks over wel of niet bij de doelgroep horen van Home Assistant. :Y
Absoluut. Het zal alleen vaak voorkomen dat het ene deel van de groep meer gefrustreerd is dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
kepler schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:48:
[...]

Mooi! Ik heb toevallig gisteren mijn automations hiervoor aangepast, puur schakelen op een bepaald percentage werkte niet goed genoeg. Ik heb nu een sensor die kijkt naar de steilheid van de vochtigheid stijging. Hele grote stijging = douche aan. Ventilatie aan tot badkamer binnen 10% van slaapkamer en sowieso stoppen na 45min.

Ik zal ze morgen even plaatsen hier :)
Daarvoor gebruik ik deze https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat

Die neemt samples van je vochtigheid en op basis van de verandering van bijv 3% kan je automatons maken. Is voor mij een mooie complete oplossing. Heb overigens zelf de snelheid van de samples op 60 seconden gezet, dan detecteert hij het net wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Troetelbeer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:06:
@The Zep Man

Omdat ik te weinig verstand heb van netwerken, zijn eigenlijk al mijn HA devices ZigBee of Zwave. Geen gedoe met Wifi instellen. HA heb ik ook niet opengesteld naar de buitenwereld, met mijn kennis vind ik dat een te groot risico. Lokaal werkt prima tot nu toe.

Enige die wifi nodig heeft nu is mijn stofzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
FJP84 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:56:
[...]

Dank!

Raspberry Pi + SSD + HA it will be.

Nog een vraag: Is de Raspberry Pi (RP) 4B 2GB voldoende werkbaar of is de 4GB of 8GB nodig (ook voor boot from SSD). Verder moet ik als ik het goed begrijp nog wel het een en ander fixen om de RP van SSD te laten booten of niet? Dan zal ik me daar eens in gaan verdiepen.
Ik heb deze tutorial gevolgd, werkte als een zonnetje:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63729608

Wellicht heb je hier ook iets aan. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Turbotrent schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb deze tutorial gevolgd, werkte als een zonnetje:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63729608

Wellicht heb je hier ook iets aan. Succes!
Helemaal top! Bedankt. Ik neem aan dat een monitor en toetsenbord op de RP wel handig is, of kan ik via mijn laptop remote deze commando's uitvoeren als ik de RP met een ethernetkabel aan mijn Ziggo Conectbox hang? Via SSH ofzo?

En heb ik bij de 2gb variant nog koeling nodig in de vorm van een of meerdere heatsinks bijvoorbeeld? Dit zit er bij de starterskit niet standaard bij namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door FJP84 op 18-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
JackPoint schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:26:
[...]

Daarvoor gebruik ik deze https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat

Die neemt samples van je vochtigheid en op basis van de verandering van bijv 3% kan je automatons maken. Is voor mij een mooie complete oplossing. Heb overigens zelf de snelheid van de samples op 60 seconden gezet, dan detecteert hij het net wat sneller.
Dat is wel een mooie, maar hoe ik het nu doe werkt ook heel betrouwbaar. De sensor stuurt een update zodra er verandering is, dus meestal gaat binnen 30sec de afzuiging wel aan. Soms is die sprong net te weinig en duurt het 60 seconden. In dit geval is het niet heel kritisch wanneer het precies aangaat.

Het grootste probleem was dat de vochtigheid in de badkamer niet altijd even snel en evenveel daalt. Soms bleef hij dus heel lang draaien, omdat hij dan niet genoeg kon zakken in vochtigheid (om wat voor reden dan ook). Dit heb ik opgelost met die timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:37
mr_derk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:06:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
id: '697b2bf6-5f0e-48b0-9348-3d6dd93c3523'
alias: 'Afvalnotificatie'
trigger:
- at: input_datetime.afvalnotificatie_tijdstip
  platform: time
condition:
- condition: not
  conditions:
    entity_id: sensor.rova_afval_morgen
    state: None
action:
- service: tts.google_translate_say
  entity_id: media_player.nest_mini
  data:
    language: nl
    message: "Container {{states('sensor.rova_afval_morgen')}} wordt morgen opgehaald"
Is de afvalnotificatie_tijdstip een template ?
heb je hier ook een voorbeeld van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
FJP84 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:29:
[...]

Helemaal top! Bedankt. Ik neem aan dat een monitor en toetsenbord op de RP wel handig is, of kan ik via mijn laptop remote deze commando's uitvoeren als ik de RP met een ethernetkabel aan mijn Ziggo Conectbox hang? Via SSH ofzo?

En heb ik bij de 2gb variant nog koeling nodig in de vorm van een of meerdere heatsinks bijvoorbeeld? Dit zit er bij de starterskit niet standaard bij namelijk.
Ik heb het allemaal 'headless' gedaan, idd via SSH. Daarvoor moet je gewoon even het ip address van je RPi opzoeken in je router.

Ik heb geen enkele extra koeling. Meer zelfs, mijn RPi zit zelfs niet in een case :+ (of telt dat ook als een vorm van koeling? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:47
Tyrian81 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:42:
[...]

Is de afvalnotificatie_tijdstip een template ?
heb je hier ook een voorbeeld van ?
nee een helper, die via het scherm aanmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
kepler schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:38:
[...]

Dat is wel een mooie, maar hoe ik het nu doe werkt ook heel betrouwbaar. De sensor stuurt een update zodra er verandering is, dus meestal gaat binnen 30sec de afzuiging wel aan. Soms is die sprong net te weinig en duurt het 60 seconden. In dit geval is het niet heel kritisch wanneer het precies aangaat.

Het grootste probleem was dat de vochtigheid in de badkamer niet altijd even snel en evenveel daalt. Soms bleef hij dus heel lang draaien, omdat hij dan niet genoeg kon zakken in vochtigheid (om wat voor reden dan ook). Dit heb ik opgelost met die timer.
Deze heeft ook een ingebouwde maximale tijd, standaard 2 uur dacht ik. Hij is best compleet. Maar zelfbouw is natuurlijk het leukste om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kepler schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:38:
[...]

Mooi gedaan beiden!
Wat ik heb is gewoon 2 sensoren, 1 vlakbij de douche, en 1 op de overloop ernaast. Wordt het verschil tussen beiden 10%-punt of groter, dan staat er iemand te douchen. Weer kleiner dan dat + 10 minuten schakelt mijn badkamerfan weer uit. Werkt al 2 jaar prima, na aanvankelijk wat gestoei met %-punten.

Wat ik nu wil gaan doen, is het automatiseren van mijn afzuigkap. Ik heb er nu een fysieke 3-standenschakelaar opzitten, kan ik die vervangen door een shelly o.i.d, en dan daarmee schakelen? Of kan dat niet bij afzuigkappen?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.europart.nl/parts/jpg3/90554010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
FJP84 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:29:
[...]

Heatsinks zou ik wel doen al was het maar omdat de printplaat en de behuizing anders erg warm aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:30:
[...]

Zoals beschreven? Bedoel je deze docker-compose.yaml bestand?
En ik heb vervolgens aangepast:
code:
1
2
3
4
5
- URL=blahblah.duckdns.org
- VALIDATION=duckdns
- DNSPLUGIN=cloudflare #optional  ????
- PROPAGATION= #optional
- DUCKDNSTOKEN=mijnduckdnstoken

[...]

Bestand gevonden, hernoemd en aangepast.

[...]

Hier gaat het fout. Ik krijg een foutmelding: "nginx: [alert] detected a LuaJIT version which is not OpenResty's; many optimizations will be disabled and performance will be compromised (see https://github.com/openresty/luajit2 for OpenResty's LuaJIT or, even better, consider using the OpenResty releases from https://openresty.org/en/download.html)"
en foutmelding "nginx: [emerg] socket() [::]:80 failed (97: Address family not supported by protocol)"
Ik heb gegoogeld maar vind de oplossing niet. Klopt de inhoud van docker-compose.yaml ?

@sOid : of kan je me misschien via een PM wat beter helpen?
Ik was even druk dus ben niet meer in dit topic actief geweest. Is het intussen al gelukt? Wil best meedenken hoor, maar de meldingen die jij krijgt zeggen me niets. Meestal kun je wel een oplossing vinden door op de foutmelding te googelen overigens :)

@kepler Ik heb nog een gloednieuwe TP-Link Omada EAP245 in de aanbieding, als je interesse hebt. DM me dan effe!

Ik gebruik sinds vandaag een iPhone 12 (Mini). Daarvoor een iPhone 8. Het valt me op dat de HomeAssistant app echt een stúk sneller reageert. Verbaast me, want ik dacht: een webpagina is een webpagina. Vergt blijkbaar toch wat rekenkracht van het toestel.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 18-11-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 13:17
Ik heb al een hoop geautomatiseerd, en wil nu ook ventilatie aanpakken. Maar omdat ik geen electrische of automatische ventilatie heb, ben ik beperkt in mijn opties.

In mijn huist heb ik een aantal van deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.sloterop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/u/ducoklep15.gif

Hier kan ik nog niet echt een oplossing voor vinden, ik heb al zelfbouw oplossingen gezien met een servo. Maar niet echt iets kant en klaars. Ook blijken lineaire actuatoren schikbaren duur te zijn. Ik overweeg nu zelfs een lego actuator te pakken. Iemand nog goed ideeen?

En over IoT aan het internet:
Dat hangt er maar net vanaf wat je koopt en hoeveel vertrouwen je daar in hebt. Ik heb een aantal shellies, die hangen aan het internet voor mogelijke updates, maar de cloud integratie gebruik ik dan weer niet. Ook ik heb een ubiquiti USG, maar heb nog niet uitgezocht hoe ik bepaalde devices kan weren van het internet.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@FJP84 Ik kan een goede case aanraden ipv heat sinks. De RPi4 (welke versie ook) lopen anders aardig warm. Zelf heb ik een Flirc case maar Cooler Master komt ook met een (passieve) case. Ook zijn er in China wel wat te vinden waar ik andere goeie ervaring mee heb zien hebben. Zou wel lekker voor passief koelen gaan, stil en kan niet stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Laatst online: 25-11-2023
Nog een dag wachten op ssD adapter.
grmbl, DHL en AMAZON die combinatie zorgt erbij mij voor dat ik nooit iets op tijd binnen krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
FJP84 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:39:
Hoi hier een beginnersvraag over smart home in het algemeen en specifiek voor een duwtje in de juiste richting, specifiek voor Home Automation.

Ik wil beginnen met smart home/home automation. Om te beginnen een drietal rookmelders (Heiman) en een drietal lampen obv zigbee.

Ik wilde 'simpel, snel en goedkoop' beginnen met een wired Tuya zigbee 3.0 gateway zoals deze icm Tuya Smart app

Maar als ik het goed begrijp staat deze gateway altijd in verbinding met China, wat ik niet perse ambieer ;-)

Dus mijn oog viel toen op dit topic hier. Als ik het goed begrijp kan ik voor Home Assistent en Zigbee Smart home automation het volgende doen:

- Raspberry Pi 4 model B 2GB Starterkit
- 32GB SD Card voor Home Assistent
- 32GB USB Flash drive voor wegschrijven logs
- Deconz Zigbee gateway obv Conbee 2 of Raspbee2

Wat ik mij nu afvraag is het volgende:

1. Is de setup met de Raspberry Pi correct?

2. Hoe zien jullie de risico's mbt veiligheid en privacy van de Tuya Zigbee Gateway in vergelijking met Raspberry Pi met Home Assistent? Is mijn argwaan terecht of overtrokken?

3. Kan ik simpel/snel beginnen met de Tuya wired zigbee gateway om later over te stappen op Raspberry Pi + Home Assistent? En zo ja, kan ik dan de Tuya Zigbee Gateway gebruiken voor communicatie met mijn zigbee devices zonder dat deze met China in verbinding staat, of moet ik die gateway dan lekker in de kast stoppen en voor Deconz gaan.

Alvast bedankt voor de tips!
Ik begrijp eerlijk gezegd de keuze voor Tuya niet en eerlijk gezegd überhaupt niet de reden om hiervoor te kiezen maargoed. Ik zou Conbee met rechtstreekse zigbee devices doen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:50:
[...]

Ik begrijp eerlijk gezegd de keuze voor Tuya niet en eerlijk gezegd überhaupt niet de reden om hiervoor te kiezen maargoed. Ik zou Conbee met rechtstreekse zigbee devices doen.
Daar sluit ik me bij aan.

Ik vroeg laatst trouwens om zigbee kerstverlichting. Lidl gaat die over een paar weken uitbrengen! Ben erg benieuwd. Voor 50 euro wil ik de gok wel wagen. Het is natuurlijk maar de vraag of 'ie aan Conbee wil koppelen. Vast wel :p

https://www.lidl.nl/nl/p/...erlichtingsketting/p43246

[ Voor 32% gewijzigd door sOid op 18-11-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
skank schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:26:
Vraagje

Ik wil in mijn cards het kleur van de title aanpassen
[Afbeelding]

Hier bv "Unraid Server" etc etc

Via google kom ik op card mod, is dat de goeie manier (overal in alle cards aanpassen (redelijk veel)?
Iets in de aard van
code:
1
2
3
4
5
6
7
style: >
      ha-card {
        box-shadow: none;
        height: 33px;
        background: none;
        padding: 0px 0px 10px 0px;
      }

Of kan ik dit best in mijn google theme aanpassen?
Iemand een idee? Het lukt me niet met die ha-card

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:53:
[...]

Daar sluit ik me bij aan.

Ik vroeg laatst trouwens om zigbee kerstverlichting. Lidl gaat die over een paar weken uitbrengen! Ben erg benieuwd. Voor 50 euro wil ik de gok wel wagen. Het is natuurlijk maar de vraag of 'ie aan Conbee wil koppelen. Vast wel :p

https://www.lidl.nl/nl/p/...erlichtingsketting/p43246
Ik heb voor de 27e een dev klaar staan om ze te integreren (Smanar). Met Manup afgesproken dat uiterlijk de 30e er een nieuwe beta met support voor deze devices komt.

Jij haalt hem gelijk de 27e? Kan jij dan evt gelijk support aanvragen mits nodig? Dan zorg ik dat Smanar hem oppakt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
skank schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:55:
[...]

Iemand een idee? Het lukt me niet met die ha-card
Probeer eens dit...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
style: |
   ha-card {
       --primary-text-color: #e79118
   }

Ik heb maar even een willekeurige kleur gepakt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

0.118 is uit

https://www.home-assistant.io/blog/2020/11/18/release-118/

Nu de mogelijkheid om Lovelace via de UI te beheren steeds verder wordt uitgebreid, twijfel ik wel eens de overstap van YAML mode naar UI mode te maken. Toevallig mensen die recent hetzelfde pad bewandeld hebben en hier blij of juist niet blij mee zijn?

[ Voor 63% gewijzigd door JBS op 18-11-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik heb eerder die overstap gewaagd in het begin en dat beviel totaal niet.
recentelijk heb ik opnieuw een poging gewaard. en moet zeggen dat het heel goed bevalt.
ze zijn nu bezig om custom lovelace cards ook via de UI aanpasbaar te maken (custom bar-card doet dit al)

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Wat zou de beste manier zijn om Home Assistant van buitenaf benaderbaar te maken als je op VM draait op een Synology NAS? Ik heb namelijk voor mijn Synology wel een DNS waarmee ik van buitenaf de NAS kan benaderen, maar weet niet of je dit dan ook makkelijk voor de VM kunt doen?

Of is het gewoon de beste en makkelijkste manier om DuckDNS te draaien op Home Assistant, ondanks ik een server draai?

Ik kan echt enorm weinig vinden over de combinatie Synology, VM en Home Assistant namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik draai HA op een RPi3b deze is van buitenaf te benaderen over https via een SSL certificaat dat ik heb. Werkt goed.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:48:
0.118 is uit

https://www.home-assistant.io/blog/2020/11/18/release-118/

Nu de mogelijkheid om Lovelace via de UI te beheren steeds verder wordt uitgebreid, twijfel ik wel eens de overstap van YAML mode naar UI mode te maken. Toevallig mensen die recent hetzelfde pad bewandeld hebben en hier blij of juist niet blij mee zijn?
Goed, ook de fix voor Microsoft Speech zit erin, dus gebruikers die de fix als custom_component geinstalleerd hadden kunnen die map nu weggooien.

Verder is het weer een mooie stap natuurlijk, maar voor mij zitten er weinig goodies in deze versie.

Nog even een herinnering dat er dadelijk (21:00) een releaseparty is, online
[Twitter: https://twitter.com/balloob/status/1328740690126368768]

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 18-11-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:14:
[...]

Ik heb voor de 27e een dev klaar staan om ze te integreren (Smanar). Met Manup afgesproken dat uiterlijk de 30e er een nieuwe beta met support voor deze devices komt.

Jij haalt hem gelijk de 27e? Kan jij dan evt gelijk support aanvragen mits nodig? Dan zorg ik dat Smanar hem oppakt.
Oh te gek! Ja was inderdaad van plan ‘m de 27ste te bestellen. Weet niet wanneer ‘ie dan binnen is. (Misschien dat ik naar de winkel ga maar kom momenteel liever niet in supermarkten.) Wat bedoel je met support aanvragen? Moet ik dan een ticket aanmaken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:14:
[...]

ik ga hem ook halen en koppelen aan een conbee via zha. Hopelijk werkt dat en meer dan alleen aan/uit/kleuren kiezen. Hopelijk worden er wat effecten meegestuurd. Alhoewel die 3d effecten waarschijnlijk alleen via de Lidl app zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:14:
Wat zou de beste manier zijn om Home Assistant van buitenaf benaderbaar te maken als je op VM draait op een Synology NAS? Ik heb namelijk voor mijn Synology wel een DNS waarmee ik van buitenaf de NAS kan benaderen, maar weet niet of je dit dan ook makkelijk voor de VM kunt doen?

Of is het gewoon de beste en makkelijkste manier om DuckDNS te draaien op Home Assistant, ondanks ik een server draai?

Ik kan echt enorm weinig vinden over de combinatie Synology, VM en Home Assistant namelijk!
Synology DSM heeft nginx ingebouwd dus je zou een reverse proxy kunnen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:40:
[...]

Synology DSM heeft nginx ingebouwd dus je zou een reverse proxy kunnen opzetten.
Ja ik hoorde daar @JBS ook al over, Ik ben daar echt totaal niet bekend mee, en geen idee hoe dat allemaal werkt en of dat ingewikkeld is. Ik ga ondertussen even Googlen, maar wellicht kun jij zo al zeggen of dit wel of niet makkelijk op te zetten is voor een semi-leek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Hmmbob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:30:
[...]
Nog even een herinnering dat er dadelijk (21:00) een releaseparty is, online
[Twitter]
Enig idee waar deze releaseparty te volgen is?

Edit:

Gevonden: YouTube: Livestream - 0.118.0 Release party

[ Voor 15% gewijzigd door Worldwide op 18-11-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:38:
[...]

Oh te gek! Ja was inderdaad van plan ‘m de 27ste te bestellen. Weet niet wanneer ‘ie dan binnen is. (Misschien dat ik naar de winkel ga maar kom momenteel liever niet in supermarkten.) Wat bedoel je met support aanvragen? Moet ik dan een ticket aanmaken of zo?
Is een linkje voor met uitleg. Basically een git issue met daarin screenshots van het apparaat in deconz en elke cluster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:50:
[...]

Ja ik hoorde daar @JBS ook al over, Ik ben daar echt totaal niet bekend mee, en geen idee hoe dat allemaal werkt en of dat ingewikkeld is. Ik ga ondertussen even Googlen, maar wellicht kun jij zo al zeggen of dit wel of niet makkelijk op te zetten is voor een semi-leek?
Een half jaar geleden kende ik de term niet eens dus ik ben geneigd om ja te zeggen :) Ik heb het wel via docker gedaan waardoor ik het een en ander handmatig moest configureren, maar ik vermoed dat het met Synology allemaal via de GUI kan.

Groot voordeel van deze opzet is dat je maar twee poorten open hoeft te zetten voor de buitenwereld (poort 80 en 443, je kan er zelfs voor kiezen om alleen 443 te doen) en je kan meerdere (sub)domeinen naar hetzelfde IP laten verwijzen zonder poort erachter.

Via bijvoorbeeld nas.mijndomeinnaam.nl kom je uit op je Synology en met homeassistant.mijndomeinnaam.nl bij je HA-installatie. Het is dus niet nodig om dan homeassistant.mijndomeinnaam.nl:8123 op te geven. Voor zover ik weet is dit zonder reverse proxy niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:59:
[...]

Is een linkje voor met uitleg. Basically een git issue met daarin screenshots van het apparaat in deconz en elke cluster.
Nooit eerder gedaan maar wil natuurlijk m'n best doen om een steentje bij te dragen :) Ik laat het je weten als het ding binnen is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hadden we niet een apart deConz topic?

Edit: jep! deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

[ Voor 54% gewijzigd door Hmmbob op 18-11-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:07:
[...]

Een half jaar geleden kende ik de term niet eens dus ik ben geneigd om ja te zeggen :) Ik heb het wel via docker gedaan waardoor ik het een en ander handmatig moest configureren, maar ik vermoed dat het met Synology allemaal via de GUI kan.

Groot voordeel van deze opzet is dat je maar twee poorten open hoeft te zetten voor de buitenwereld (poort 80 en 443, je kan er zelfs voor kiezen om alleen 443 te doen) en je kan meerdere (sub)domeinen naar hetzelfde IP laten verwijzen zonder poort erachter.

Via bijvoorbeeld nas.mijndomeinnaam.nl kom je uit op je Synology en met homeassistant.mijndomeinnaam.nl bij je HA-installatie. Het is dus niet nodig om dan homeassistant.mijndomeinnaam.nl:8123 op te geven. Voor zover ik weet is dit zonder reverse proxy niet mogelijk.
Ja ik ben ondertussen de onderstaande video aan het kijken, en het ziet er redelijk makkelijk uit en hij legt het netjes uit.

Ik heb het echter geprobeerd met mijnnas.synology.me met poort 443 (https) en verwijs dan naar het ip adres van mijn Home Assistant in VM met de poort 8123. Als ik dan echter naar mijnnas.synology.me ga, dan kom ik uit op mijn router. Wat doe ik dan fout?

En ik log trouwens altijd in op mijnnas.synology.me met poort 5001 Kan ik deze verwijzing ook nog gewoon gebruiken? Of ik kan ik beter nog een hass.synology.me o.i.d. aanmaken en die verwijzen naar Home Assistant?

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 18-11-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:47:
[...]

Ja ik ben ondertussen de onderstaande video aan het kijken, en het ziet er redelijk makkelijk uit en hij legt het netjes uit.

[YouTube: Setup Reverse Proxy on Synology NAS to host multiple Apps at home | 4K TUTORIAL]
Ah ja klopt, hij maakt goede tutorials. Aardige vent ook, keertje contact met 'm gehad over z'n video over Synology beveiliging. Ook een aanrader om die even te bekijken trouwens.
Ik heb het echter geprobeerd met mijnnas.synology.me met poort 443 (https) en verwijs dan naar het ip adres van mijn Home Assistant in VM met de poort 8123. Als ik dan echter naar mijnnas.synology.me ga, dan kom ik uit op mijn router. Wat doe ik dan fout?
Vermoedelijk heb je hier met een NAT-probleem te maken, dat je op je router moet oplossen. Zoekterm: hairpin NAT met je routermodel.

Probeer eens op je telefoon via 4G die URL te benaderen? Dikke kans dat het dan goed werkt.
En ik log trouwens altijd in op mijnnas.synology.me met poort 5001 Kan ik deze verwijzing ook nog gewoon gebruiken? Of ik kan ik beter nog een hass.synology.me o.i.d. aanmaken en die verwijzen naar Home Assistant?
Per dienst een apart (sub)domein. Via nginx koppel je die aan de juiste LAN IP en relevante poort.
Ik weet trouwens niet of je echt de domeinen van synology.me gebruikt maar ik zou wel aanraden om een eigen domeintje te kopen. Kost je bijna niks en weer een stukje extra beveiliging; het is vrij eenvoudig om synology.me adressen te scannen voor hackers die weten dat er vrijwel altijd een synology achter hangt.

(Als je nog geen hoster hebt kan ik je als consument Antagonist aanbevelen. Verder geen associatie mee uiteraard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:55:

Vermoedelijk heb je hier met een NAT-probleem te maken, dat je op je router moet oplossen. Zoekterm: hairpin NAT met je routermodel.

Probeer eens op je telefoon via 4G die URL te benaderen? Dikke kans dat het dan goed werkt.
Nee hij wil dan helaas helemaal niet verbinden (wachttijd voor verbinding verstreken).
Ik hoef hiervoor verder geen port te forwarden toch?

Moet ik nog eerst een HTTPS verbinding maken of een andere poort gebruiken voor mijn Home assistant?
Want ik log nu in op http://192.168.1.101:8123 in mijn locale netwerk en dus niet via HTTPS.
Ik heb dus dat ip adres en die poort aangegeven bij de bestemmings optie in reverse proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:14:
[...]

Nee hij wil dan helaas helemaal niet verbinden (wachttijd voor verbinding verstreken).
Ik hoef hiervoor verder geen port te forwarden toch?
Alleen poort 80 en 443 forwarden naar je Synology (lees: het apparaat waar je reverse proxy op draait, in jouw geval dus je NAS).
Moet ik nog eerst een HTTPS verbinding maken of een andere poort gebruiken voor mijn Home assistant?
Want ik log nu in op http://192.168.1.101:8123 in mijn locale netwerk en dus niet via HTTPS.
Ik heb dus dat ip adres en die poort aangegeven bij de bestemmings optie in reverse proxy.
Als het goed is verwijst nginx je http traffic automatisch door naar https. Maar als je HA benadert zonder domeinnaam gebruik je ook niet de reverse proxy. http://192.168.1.101:8123 zal dus blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Had ik laatst aanwijzingen gezien dat adaptive lightning in 0.118 zou zitten, zie ik er nu niets bij staan. Weet iemand hier iets van? Was er zo benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:21:
[...]

Alleen poort 80 en 443 forwarden naar je Synology (lees: het apparaat waar je reverse proxy op draait, in jouw geval dus je NAS).

[...]

Als het goed is verwijst nginx je http traffic automatisch door naar https. Maar als je HA benadert zonder domeinnaam gebruik je ook niet de reverse proxy. http://192.168.1.101:8123 zal dus blijven werken.
Oke, ik heb het een soort van werkend.
Ik moest alleen wel de HTTPS poort van de bestemming veranderen naar HTTP. Ik moet dus toch op de een of andere manier iets doen in Home Asssistant om via HTTPS te verbinden lijkt het. (alhoewel de verbinding nu wel HTTPS aangeeft. Ik ben er dus nog niet helemaal zeker van of dit zo goed gaat/optimaal is ingesteld wat betreft veiligheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5wtyY-CdjsoTuWVcM_q7zNVANo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RhSmgTzA6bFBUFiOirfigiXQ.png?f=user_large

Het enige waar ik zelf nooit z'n lekker gevoel bij heb, is om standaard poorten open te zetten op de router zoals poorten 80 en 443. Dit zijn namelijk poort die bij iedereen bekend zijn. Maak ik me dan te druk om niks? Of moet ik hier inderdaad nog wel meer aan doen om dit dan weer goed te beveiligen? Ik gebruik overigens wel de firewall in de Synology en account block bij 3 foute logins.

Dus kortom, als ik de port forwarding van Synology 5001 en van Hyperbackup 6281 eruit gooi en dit ook in ga stellen via de reverse proxy, ben ik dan veel beter beveiligd?

Ik ga in ieder geval ook direct even een eigen domein aanschaffen, goed dat je het zegt. Dit stond al een tijdje op mijn to do list.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:10

Rianata

Have you played Atari today?

Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:47:
[...]

Het enige waar ik zelf nooit z'n lekker gevoel bij heb, is om standaard poorten open te zetten op de router zoals poorten 80 en 443. Dit zijn namelijk poort die bij iedereen bekend zijn. Maak ik me dan te druk om niks? Of moet ik hier inderdaad nog wel meer aan doen om dit dan weer goed te beveiligen? Ik gebruik overigens wel de firewall in de Synology en account block bij 3 foute logins.
Hoe denk je anders überhaupt iets op het internet te willen gaan doen als je alle poorten dicht zet?!

Zoals eerder gezegd moet je moeilijk te 'raden' subdomein(en) gebruiken, waarmee je jouw servers wilt benaderen vanaf het internet.

[ Voor 9% gewijzigd door Rianata op 18-11-2020 22:52 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Hoeveel poorten je open hebt boeit niet zoveel volgens mij... Als de beveiliging in orde is. In beide gevallen is dat je NAS. Dus dan zit dat wel snor.

Je kunt ook nog regio's uitsluiten. Dat helpt ook. Ik kreeg (toen ik nog de default poort van de NAS gebruikte) vooral pogingen vanuit Rusland en China.

Non-standaard poorten helpen ook. Maarja, dat is met reverse proxy ook geen mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Rianata schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:50:
[...]

Hoe denk je anders überhaupt iets op het internet te willen gaan doen als je alle poorten dicht zet?!

Zoals eerder gezegd moet je moeilijk te 'raden' subdomein(en) gebruiken, waarmee je jouw servers wilt benaderen vanaf het internet.
Ja ik snap dat stuk dus niet helemaal lekker, want waarom zou je dan die poort open moeten zetten, als deze toch op ieder apparaat al beschikbaar is?

Maar wellicht moet ik (naast al het andere uitzoekwerk) hier ook maar eens meer in duiken.
Mocht iemand zich geroepen voelen om er iets in Jip en Janneke taal over uit te leggen, dan hoor ik het heel graag. Ik wil graag leren ;)

@Waah Ik heb inderdaad dingen als Firewall en Autoblock wel aardig ingesteld volgens mij.
Daarnaast gebruik ik redelijk complexe wachtwoorden en is de standaard admin uiteraard uitgeschakeld.
Ik denk dat ik daarmee wel redelijk goed zit. Nu nog even een domein regelen dus!

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 18-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:55:
[...]

Ja ik snap dat stuk dus niet helemaal lekker, want waarom zou je dan die poort open moeten zetten, als deze toch op ieder apparaat al beschikbaar is?

Maar wellicht moet ik (naast al het andere uitzoekwerk) hier ook maar eens meer in duiken.
Mocht iemand zich geroepen voelen om er iets in Jip en Janneke taal over uit te leggen, dan hoor ik het heel graag. Ik wil graag leren ;)
Ik ben geen expert, absoluut niet, maar hoe ik het begrepen heb.....

Poort 80 en 443 worden door je interne netwerk gebruikt voor internetverkeer naar buiten.

Maar ze staan niet "open" op de manier als men bedoeld met het openen van poorten.

Met het openen van poorten, zorg je dat je IP-adres + poort nummer vast worden doorgelinkt door een apparaat binnen jouw netwerk. Http is standaard poort 80, en 443 standaard https. En zo zijn er nog een aantal standaarden.

Standaard, als je jouw eigen externe ip-adres intikt zal dit gewoon geblokkeerd zijn (poort gesloten). Door de poort te openen kan je direct verbinden met een nas, een server of je router.

Maar met het openen van poorten moet je dus voor elke service het poort nummer toevoegen aan je ip-adres. En ben je dus overgeleverd aan de beveiliging van elke service. En die missen vaak wat beveiligingsfuncties.

Met reverse proxy van de NAS kan je een soort doorlink-webserver opzetten. Je gebruikt dan dus domeinnamen welke doorlinken naar het eigenlijke ip-adres+poort. Omdat dit pas gebeurt binnen je netwerk hoef je niet allerlei poorten open te zetten.

Poort 80 en 443 worden hier voor gebruikt, omdat dat de standaard is. En :80 wordt dus automatisch onzichtbaar toegevoegd bij gebruik van http.

De NAS heeft allerlei beveiligingsopties (max pogingen, auto block van ipadressen, regioblokkades etc). Daarom is reverse proxy populair. 1 goede beveiliging voor al je systemen. En je hoeft geen poort nummers te onthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor de HACS gebruikers:
Die versie is overigens al 2 weken oud, dus als je een beetje bij blijft met updaten dan heb je hem al :)

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 19-11-2020 08:07 ]

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:14:

Als het goed is heeft de VM een intern ip, net als jouw laptop heeft. Die heb ik geforward in de router op port 8123.

• Septillion
@koelkast Daarna las ik hier (even zoeken dus) dat het nog wel veel werk was en dat hij dus nog niet in de 0.118 release zou komen.

• Septillion
@Wachten... Op welke poort je het open zet is niet zo belangrijk. 80 en 443 zijn de standaard maar er zijn genoeg tools (ook automatisch) die gewoon een full scan van je poorten doen. Dan komen ze dus net zo hard op straat te liggen.

@Rianata Standaard staan de poorten toch echt dicht van buiten naar binnen voor inkomende requests. Met open zetten wordt in de regel bedoelt dat een inkomende request naar binnen je netwerk wordt geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
@Septillion het klopt inderdaad dat er gewoon port-scan tools zijn. Maar uiteindelijk kost dat extra moeite, en dat willen hackers niet graag doen.

Liever met weinig moeite heel veel pogingen doen, dan heel precies op iemand focussen. Tenzij je multi-miljonair bent. Of een bedrijf.

Ik kan uit ervaring zeggen: toen ik mijn DSM nog op de standaard poort 5000 had, had ik wekelijks wel weer een block omdat iemand wilde inloggen uit china/rusland. Sinds ik het veranderd heb naar mijn postcode (lekker makkelijk te onthouden) heb ik geen enkele poging meer gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Het kost zoooooo weinig moeite en het gebeurd zelfs al automatisch dat het echt niet gezien kan worden als extra veiligheid.

En DSM op poort 5000 zou juist hetzelfde zijn als HA op poort 8123 laten. Er is een standaard link tussen de poort en de applicatie. Maar op poort 80 of 443 mist dat nu juist.

En ook al krijg je inlog pogingen, nouw en? Bij je andere accounts maak jij je daar toch ook geen zorgen om? Natuurlijk is wel wel zaak om een sterk wachtwoord te gebruiken en niet de standaard gebruikersnaam. Maar dat is onafhankelijk van de poort.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Troetelbeer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:32:
[...]

Probeer eens dit...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   ha-card {
   }

Ik heb maar even een willekeurige kleur gepakt...
Dat lukt maar mn cards in mn popup zijn wel weg lol
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- type: custom:stack-in-card
        mode: vertical
        title: Unraid Server
        class: add_header
          ha-card {
          }
        cards:
          - type: entities
            show_header_toggle: false
            entities:
              - type: weblink
                name: Server adres
                icon: mdi:nas
                url: !secret url_unraid
          - type: custom:entity-attributes-card
            heading_name: Attribuut
            heading_state: Status
            filter:
              include:
                - key: binary_sensor.unraid_server.motherboard
                - key: binary_sensor.unraid_server.cpu                      
                - key: binary_sensor.unraid_server.memory
                - key: binary_sensor.unraid_server.arrayStatus
                - key: binary_sensor.unraid_server.diskSpace
                - key: binary_sensor.unraid_server.arrayProtection

• Waah
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:40:
@Waah Het kost zoooooo weinig moeite en het gebeurd zelfs al automatisch dat het echt niet gezien kan worden als extra veiligheid.

En DSM op poort 5000 zou juist hetzelfde zijn als HA op poort 8123 laten. Er is een standaard link tussen de poort en de applicatie. Maar op poort 80 of 443 mist dat nu juist.

En ook al krijg je inlog pogingen, nouw en? Bij je andere accounts maak jij je daar toch ook geen zorgen om? Natuurlijk is wel wel zaak om een sterk wachtwoord te gebruiken en niet de standaard gebruikersnaam. Maar dat is onafhankelijk van de poort.
Het is hetzelfde als 2-factor authentication. Niet heel zinvol als je gewoon een sterk wachtwoord hebt wat uniek is. Maar het maakt het moeilijker voor de hacker.

En blijkbaar is "zo weinig moeite" dus toch teveel, want al 3 jaar geen inlogpoging meer gehad, ipv elke week eentje. Een poortscan kost tijd. En in die tijd kan je duizenden IP-adressen bestoken en proberen. Dat is efficienter. Maar goed, beetje off-topic ;-)

Mijn punt was meer: Het maakt het lastiger voor hackers. Dat is gewoon een feit. Maar als je gewoon een sterk wachtwoord hebt en niet specifiek getarget wordt, is het sowieso eigenlijk niet echt een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Het is geenzins hetzelfde als 2-factor authentication! Dat is gebaseerd op iets dat je hebt, niet op iets dat je kan scannen dus publiekelijk toegankelijk is. Het is vergelijkbaar met een niet default gebruikersnaam op een crappy systeem dat prijsgeeft of een gebruikersnaam bestaat. (En voor de duidelijkheid, dat doen de meeste systemen gelukkig niet!).

En ja, de geautomatiseerde scans voor iets specifieks vang je misschien af. Maar die werken nu ook al niet als je een sterk wachtwoord hebt. Dat zijn gewoon de domme tools die alleen het standaard wachtwoord proberen. Zoals je zegt, ze zijn op zoek naar makkelijk. Dus complete stock configuratie. En dat hoef je eigenlijk ook alleen op de standaard poort te testen. Iemand die de moeite neemt om iets op een andere poort te zetten zal ook wel de moeite genomen hebben zijn wachtwoord aan te passen. HA op poort 80 is niet standaard dus een eventuele (net zo domme tool als voor DSM) zal hem waarschijnlijk niet tragetten. Maar slimmere tooltjes gaan echt wel meer gemeengoed worden.
Tijd die al geïnvesteerd is door bijvoorbeeld Shodan.

Dus ja, je maakt het de basic tooltjes iets lastiger maar je schiet er niets mee op. Maak je het een hacker lastiger? Nee, eigenlijk niet. Je voordeur naar de zijkant van je huis verplaatsen zal voor een inbreker ook niet uitmaken. Het feit blijft dat je het gewoon prijsgeeft. Gaat erom dat je de sleutel niet onder de deurmat hebt gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Waah Prima basisuitleg!
Septillion schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:47:
@Wachten... Op welke poort je het open zet is niet zo belangrijk. 80 en 443 zijn de standaard maar er zijn genoeg tools (ook automatisch) die gewoon een full scan van je poorten doen. Dan komen ze dus net zo hard op straat te liggen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja natuurlijk kun je alle poorten scannen van een IP, maar dan is je IP al bekend en is het een gerichte 'aanval'. Het gaat mij er meer om dat als je een standaardpoort zoals 8123 gebruikt en open zet voor de buitenwereld, je daar heel eenvoudig op kunt filteren via websites als shodan.io.

Op het moment dat er dan een lek in de beveiliging van HA blijkt te zitten, is het doodeenvoudig om die lek massaal te misbruiken doordat je via zo'n tool (honderd)duizenden doelwitten kan vinden. Dit geldt natuurlijk net zo goed voor elke andere standaardpoort.

Doordat 80 en 443 de meest gebruikte standaardpoorten op internet zijn (aanname!), heb je van dat probleem geen last. Jouw HA-installatie wordt daardoor 'bedolven' onder miljarden andere diensten die ook op 80 en 443 draaien.
Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.