Hoi hier een beginnersvraag over smart home in het algemeen en specifiek voor een duwtje in de juiste richting, specifiek voor Home Automation.
Ik wil beginnen met smart home/home automation. Om te beginnen een drietal rookmelders (Heiman) en een drietal lampen obv zigbee.
Ik wilde 'simpel, snel en goedkoop' beginnen met een wired Tuya zigbee 3.0 gateway zoals
deze icm Tuya Smart app
Maar als ik het goed begrijp staat deze gateway altijd in verbinding met China, wat ik niet perse ambieer ;-)
Dus mijn oog viel toen op dit topic hier. Als ik het goed begrijp kan ik voor Home Assistent en Zigbee Smart home automation het volgende doen:
-
Raspberry Pi 4 model B 2GB Starterkit
- 32GB SD Card voor Home Assistent
- 32GB USB Flash drive voor wegschrijven logs
- Deconz Zigbee gateway obv Conbee 2 of Raspbee2
Wat ik mij nu afvraag is het volgende:
1. Is de setup met de Raspberry Pi correct?
2. Hoe zien jullie de risico's mbt veiligheid en privacy van de Tuya Zigbee Gateway in vergelijking met Raspberry Pi met Home Assistent? Is mijn argwaan terecht of overtrokken?
3. Kan ik simpel/snel beginnen met de Tuya wired zigbee gateway om later over te stappen op Raspberry Pi + Home Assistent? En zo ja, kan ik dan de Tuya Zigbee Gateway gebruiken voor communicatie met mijn zigbee devices zonder dat deze met China in verbinding staat, of moet ik die gateway dan lekker in de kast stoppen en voor Deconz gaan.
Alvast bedankt voor de tips!