AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Als iemand die het nog allemaal moet ontdekken:martinvdm schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:59:
[...]
Je hebt me nog niet overtuigd
De hoofdzakelijke reden om het via de gui te willen is dat het vanaf de smartphone ff snel bijgewerkt kan worden, de rest kan ik ook in yaml op de pc. Daarin maakt Nodered het leven niet veel makkelijker in vergelijking met nu.
Maargoed ik blijf lekker bij yaml.
Wat weerhoud je om het beiden te gebruiken?
AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
1 keer quoten is voldoende hoorByron010 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
Als iemand die het nog allemaal moet ontdekken:
Wat weerhoud je om het beiden te gebruiken?
2 systemen door elkaar heeft niet de voorkeur en ik kan me weg prima vinden in yaml dus tja dat weerhoud me zo ie zo al om naar nodered te gaan en het is weer een extra los systeem ipv ‘native’ systeem. Maargoed. Het was een korte vraag
Lets go on.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Vakantie!martinvdm schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:30:
Damn werken jullie hier niet?![]()
Kijk ff een dagje niet en flink wat pagina’s verder, zo zitten we in no time op deel 4
Ik doe ook alles via YAMLHoe doen jullie dat eigenlijk met automations? Ik heb mijn hele config opgesplitst in verschillende yaml files en doe eigenlijk het meeste nog via yaml, zo ook de automations welke ik middels een include_dir_merge_list netjes in aparte files hebt staan. Dat maakt het overzichtelijk, maar toch zou het best af en toe handig zijn om deze via de gui te kunnen editen, maar hiervoor moet ik ze ik 1 file hebben staan.
Ik vind dat niet echt overzichtelijk zeg maar.
Sometimes you need to plan for coincidence
Daarvoor heeft @Frenck in zijn opstelling een splitsing gemaakt in de automations. Waardoor je zowel de GUI kunt gebruiken (de automations.yaml in de config-map) voor testen en je bestaande setup.martinvdm schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:30:
Damn werken jullie hier niet?![]()
Kijk ff een dagje niet en flink wat pagina’s verder, zo zitten we in no time op deel 4![]()
Hoe doen jullie dat eigenlijk met automations? Ik heb mijn hele config opgesplitst in verschillende yaml files en doe eigenlijk het meeste nog via yaml, zo ook de automations welke ik middels een include_dir_merge_list netjes in aparte files hebt staan. Dat maakt het overzichtelijk, maar toch zou het best af en toe handig zijn om deze via de gui te kunnen editen, maar hiervoor moet ik ze ik 1 file hebben staan.
Ik vind dat niet echt overzichtelijk zeg maar.
[ Voor 3% gewijzigd door JayOne op 21-08-2020 22:08 ]
What's the speed of dark?
Interessant.JayOne schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:05:
[...]
Daarvoor heeft @Frenck in zijn opstelling een splitsing gemaakt in de automations. Waardoor je zowel de GUI kunt gebruiken (de automations.yaml in de config-map) voor testen en je bestaande setup.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Maar daar kan je niet de automations bewerken die je in je include dirs hebt verwerkt.
Alleen in automations.yaml
Interessant.. Heb @Frenck z'n config even gebookmark. Ik ben net zoals Martin ook op zoek naar een weg om even een automation te bewerken via telefoon, als klein dingetje is. Maar hoofdzakelijk wil ik het op YAML houden.JayOne schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:05:
[...]
Daarvoor heeft @Frenck in zijn opstelling een splitsing gemaakt in de automations. Waardoor je zowel de GUI kunt gebruiken (de automations.yaml in de config-map) voor testen en je bestaande setup.
Niet echt een eerlijk vergelijk natuurlijk, aangezien dat een beetje de core-business van NR is
Als je YAML wil aanpassen via de telefoon heb je volgens mij twee opties:
- alles in 1 file zodat je de functie van HA kunt gebruiken
- een SSH app op je telefoon gebruiken en het via de console aanpassen (dit vond ik prima werken voor docker beheer, YAML zou ik tricky vinden)
Hoofdzakelijk gebruik ik VI om me files te editen en anders notepad++.Wilf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:20:
Daar gebruik ik gewoon file editor voor. Gaat echt prima.
Maar soms is het wel handig om het even snel via de GUI te doen. Zoals laatst hoefde ik maar alleen een waarde iets aan te passen, dan is het via mobiel wat sneller.
NR is geniaal, zou ook niks anders meer willen, maar NR via je telefoon gebruiken is echt hellolgast schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
@martinvdm Ik kan je inderdaad bevestigen, NR aanpassen via de telefoon is wat je noemt een uitdagingMaar ik zou niet meer terugwillen naar YAML. Het heeft even geduurd voor ik de meerwaarde in NR zag destijds, maar het is veel flexibeler. En je kunt er eenvoudiger/overzichtelijker automations mee aan elkaar verbinden.
Niet echt een eerlijk vergelijk natuurlijk, aangezien dat een beetje de core-business van NR is
In de HA log zie ik niets over een error met mqtt of aanverwante onderdelen.
Wie weet een idee om mijn mqtt entities weer werkend te krijgen?
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
[ Voor 14% gewijzigd door Wilf op 22-08-2020 10:07 ]
Idem voor beide zaken, vakantie en yaml
Anyway goed nieuws...
Risco integration coming
https://github.com/home-assistant/core/pull/36930
Als dat stable is ga ik gelijk over van SD naar SSD.
Bij het aanbellen stopt de sonos waarmee hij bezig is en wordt er een geluid afgespeeld over twee SONOS boxen. Daarna gaan de boxen weer verder met wat ze aan het afspelen waren.
Dit werkt prima, nu wil ik dat de volume na indrukken deurbel op bepaalde waarde wordt gezet en dan pas het geluid afspelen. Maar waar ik volume_level: 10.0 ook neerzet in het script het heeft geen effect op het volume voor afspelen van het geluid. Iemand een idee?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| '1593894725345': alias: Deurbel - Sonos sequence: - data: {} entity_id: media_player.unnamed_room service: sonos.snapshot - data: {} entity_id: media_player.sonos_beam service: sonos.snapshot - data: {} entity_id: media_player.unnamed_room service: media_player.media_stop - data: {} entity_id: media_player.sonos_beam service: media_player.media_stop - delay: '2' - data: media_content_id: http://192.168.2.19:8123/local/sound/bell.mp3 media_content_type: music entity_id: media_player.unnamed_room service: media_player.play_media - data: media_content_id: http://192.168.2.19:8123/local/sound/bell.mp3 media_content_type: music entity_id: media_player.sonos_beam service: media_player.play_media - delay: '2' - data: {} entity_id: media_player.unnamed_room service: sonos.restore - data: {} entity_id: media_player.sonos_beam service: sonos.restore mode: single |
Komt omdat het maximale volume_level 1.0 is.RoTeK70 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:39:
Ik heb een scripje je gemaakt (van iemand overgenomen)voor mijn deurbel.
Bij het aanbellen stopt de sonos waarmee hij bezig is en wordt er een geluid afgespeeld over twee SONOS boxen. Daarna gaan de boxen weer verder met wat ze aan het afspelen waren.
Dit werkt prima, nu wil ik dat de volume na indrukken deurbel op bepaalde waarde wordt gezet en dan pas het geluid afspelen. Maar waar ik volume_level: 10.0 ook neerzet in het script het heeft geen effect op het volume voor afspelen van het geluid. Iemand een idee?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 '1593894725345': alias: Deurbel - Sonos sequence: - data: {} entity_id: media_player.unnamed_room service: sonos.snapshot - data: {} entity_id: media_player.sonos_beam service: sonos.snapshot - data: {} entity_id: media_player.unnamed_room service: media_player.media_stop - data: {} entity_id: media_player.sonos_beam service: media_player.media_stop - delay: '2' - data: media_content_id: http://192.168.2.19:8123/local/sound/bell.mp3 media_content_type: music entity_id: media_player.unnamed_room service: media_player.play_media - data: media_content_id: http://192.168.2.19:8123/local/sound/bell.mp3 media_content_type: music entity_id: media_player.sonos_beam service: media_player.play_media - delay: '2' - data: {} entity_id: media_player.unnamed_room service: sonos.restore - data: {} entity_id: media_player.sonos_beam service: sonos.restore mode: single
Probeer eens:
1
2
3
4
| - service: media_player.volume_set entity_id: media_player.unnamed_room data: volume_level: 0.8 |
Oke, dat verklaart iets! maar waar zet ik deze neer dan ?larsiey schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:30:
[...]
Komt omdat het maximale volume_level 1.0 is.
Probeer eens:
YAML:
1 2 3 4 - service: media_player.volume_set entity_id: media_player.unnamed_room data: volume_level: 0.8
Gewoon gewoon voor delay? Maar dat werkt niet.
Dan zien de automations in de yaml bestanden er niet meer uit imo.martinvdm schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:54:
Dank ik ga er nog eens over denken. Ik heb niet de ambitie om naar Nodered te gaan. Ik gebruik nu idd een app via sftp om de file te editen. De file editor heb ik niet want ik draai Core. Maar wellicht toch eens overwegen om alles in 1 automation file te zetten.
Kan ik ook weer niet tegen
Iemand anders heeft al een "WTH" aangemaakt: link. Ff upvoten.
Zou het inderdaad voor de delay doen. Maar dat heb je al geprobeerd?RoTeK70 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:46:
[...]
Oke, dat verklaart iets! maar waar zet ik deze neer dan ?
Gewoon gewoon voor delay? Maar dat werkt niet.
Wel voor elk sonos apparaat doen btw, zie dat je er meerdere hebt.
Wellicht de sonos op pauze zetten ipv op stop? Geen idee hoor, probeer ook maar mee te denken
[ Voor 7% gewijzigd door larsiey op 22-08-2020 11:49 ]
Bedankt voor het meedenken, ik blijf wel proberen maar tot nu toe geen positief resultaat!larsiey schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:48:
[...]
Zou het inderdaad voor de delay doen. Maar dat heb je al geprobeerd?
Wel voor elk sonos apparaat doen btw, zie dat je er meerdere hebt.
Wellicht de sonos op pauze zetten ipv op stop? Geen idee hoor, probeer ook maar mee te denken.
Probeer de command gewoon eens uit te voeren via developer tools.RoTeK70 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:54:
[...]
Bedankt voor het meedenken, ik blijf wel proberen maar tot nu toe geen positief resultaat!
Kijken of het volume wel wordt aangepast.
Overigens zou ook ik zo nu en dan wel eens de automations editor willen kunnen gebruiken. Maar zeker in combinatie met packages lijkt me dat ondoenlijk, omdat de kans dan wel heel groot wordt dat de complete file wordt herschreven.
Eigenlijk zou HA intern dus moeten weten in welke file een automation staat, en dan ook specifiek welke van/tot regel. En als je dan via de editor doet aanpassen dat de file alleen tussen die regels wordt aangepast.
Dit heeft Frenk (en vele anderen) zo geconfigureerd dat elke automation een apart bestand is.RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:08:
Eigenlijk zou HA intern dus moeten weten in welke file een automation staat, en dan ook specifiek welke van/tot regel. En als je dan via de editor doet aanpassen dat de file alleen tussen die regels wordt aangepast.
Het voordeel van een automation folder is gewoon overzicht hebben.
Het is net wat je fijn vind. Ik vind een aparte automation folder met hierin losse files het handigste. Wil je dit goed kunnen editen in de ui dan zal het ongetwijfeld ook in een db moeten ipv in yaml files. Maargoed.RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:08:
Wat is eigenlijk het voordeel van een automatioms folder? Zoals @martinvdm en @Frenck hebben? Ik heb juist gebruik gemaakt van packages, waarbij ik per file alle verschillende componenten behorende tot een logisch "ding" bij elkaar zet. Dus bv een lighting.yaml met daarin de groups, evt. wat template based dingen, en de automations. Als ik dan iets aan verlichting wil veranderen weet ik dat ik die file moet hebben, of het nu om de automations, groups of wat dan ook gaat.
Overigens zou ook ik zo nu en dan wel eens de automations editor willen kunnen gebruiken. Maar zeker in combinatie met packages lijkt me dat ondoenlijk, omdat de kans dan wel heel groot wordt dat de complete file wordt herschreven.
Maar hoe werkt dat dan? Kan je dan wél via de frontend bijwerken? En wat als je via de frontend een automation toevoegt? Komt die dan in automations.yaml en kan je hem zelf in een eigen bestand zetten?larsiey schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:36:
[...]
Dit heeft Frenk (en vele anderen) zo geconfigureerd dat elke automation een apart bestand is.
Het voordeel van een automation folder is gewoon overzicht hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door balk op 22-08-2020 13:23 . Reden: kromme zin ]
De automations die je in de map automations hebt gezet kan je niet meer bewerken via de frontend van Home Assistant. Maar je kan nog wel automations via de frontend maken en die komen dan in automations.yaml te staan. Je kan er dan voor kiezen om de automations uit automations.yaml te halen, en deze in de automations map te zetten.balk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:57:
[...]
Maar hoe werkt dat dan? Je kan dan wél via de frontend bijwerken? En wat als je via de frontend een automation toevoegt? Komt die dan in automations.yaml en kan je hem zelf in een eigen bestand zetten?
Uiteindelijk heb ik Mosquitto terug gezet naar versie. 4, alles werkt weer. Denk dus dat daar de fout zit. In de changelog van versie 5 en 5.1 zie ik dit staanlolgast schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:02:
@peligro2k Nee dat bestand heb ik ook niet aangemaakt. Mijn MQTT setup is heel simpel. Ik heb een login toegevoegd in de configuration, that's it.
Zou best een van die twee authenticatie aanpassingen kunnen zijn. Voor nu ga ik het lekker op 4 draaien. De WAF heeft nogal schade opgedaan de laatste twee dagen5.1
Add cafile option in configuration
Add require_certificate option in configuration
5.0
Update mosquitto 1.6.3 / Alpine 3.10
Migrate to mosquitto-auth-plug from pvizeli
Use auth cache for faster reauthentication

Bedankt voor het mee denken!
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
[ Voor 26% gewijzigd door Byron010 op 22-08-2020 14:30 ]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Verder is mijn 8 GB RPI4 ook nog steeds stof aan het happen totdat daar een versie voor uit komt, achja kan het niemand iets kwalijk nemen aangezien het allemaal gratis en open source is.Byron010 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:28:
Waarom wordt de 32 bit versie van HA aangeraden over de 64bit versie? (PI 4)
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Wauw heb ik even geluk dat ik de 4GB versie gekocht heb. Had niet door dat de 8gb niet ondersteund werd..Tinusvolkel schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:46:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Verder is mijn 8 GB RPI4 ook nog steeds stof aan het happen totdat daar een versie voor uit komt, achja kan het niemand iets kwalijk nemen aangezien het allemaal gratis en open source is.
Eigenlijk wel opvallend gezien het toch geen verschil zou moeten zijn?
Super, nu gelukt!larsiey schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
Probeer de command gewoon eens uit te voeren via developer tools.
Kijken of het volume wel wordt aangepast.
Bedankt.
Je kan ook van github de pre-release van Hassio 5 downloaden, die ondersteund wel de 8GB 64bit Pi en werkt hier als een zonnetje: https://github.com/home-a...g-system/releases/tag/5.1Tinusvolkel schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:46:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Verder is mijn 8 GB RPI4 ook nog steeds stof aan het happen totdat daar een versie voor uit komt, achja kan het niemand iets kwalijk nemen aangezien het allemaal gratis en open source is.
De card editor heeft echter al die notes weggeflikkerd wat niet fijn is voor de leesbaarheid en het later nog snappen waarom bepaalde onderdelen op een bepaalde plaats staan (volgorde TTB bepaalt of een knop in te drukken is of niet).
Dat maakt het er niet makkelijker op…
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| content: > {% set months = ["januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"] %} {% set month = months[now().strftime('%m') | int -1] %} {% set days = ["Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag", "Zondag"] %} {% set day = days[now().strftime('%A') | int ] %} ## {{ day + ' ' + now().strftime('%-d') + ' ' + month }} |
(Eerlijk gejat van @Hmmbob ) die geeft sinds een aantal dagen de verkeerde DAG aan.
Vandaag: Maandag 22 augustus..
Ik gebruik NR en dus javascript en daar geldt ‘0 == Zondag’
Hier een snippet uit de Python documentatie:
0 = Monday = Maandag, maar dat er 0 uit het filter komt als je er Saturday in stopt is kennelijk nieuw.date.weekday()
Return the day of the week as an integer, where Monday is 0 and Sunday is 6. For example, date(2002, 12, 4).weekday() == 2, a Wednesday. See also isoweekday().
date.isoweekday()
Return the day of the week as an integer, where Monday is 1 and Sunday is 7. For example, date(2002, 12, 4).isoweekday() == 3, a Wednesday. See also weekday(), isocalendar().
Maar ik vind de constructie om van een weekdag-string een int te maken wel wat eigenaardig.
In mn huidige Ubuntu installatie (ook Supervised) heb ik in Supervisor, Snapshots een compete snapshot, en ook een backup van /config en .storage gemaakt. Deze wil ik op de Debian machine gebruiken door ze daar te restoren. Worden op deze manier ook al mn integraties (HACS, Deconz, TasmoAdmin, VS Studio, etc) meegenomen?
En misschien een domme vraag (mss meer een doublecheck) Maar hoe gaat dat in zn werk met m'n toegang? De nieuwe hardware heeft 192.168.1.218 en de oude 192.168.1.239 als adres, dan moet ik toch ook de port forward in mn router aanpassen naar het nieuwe IP adress? Of is er een manier om beide naast elkaar te draaien? (2e Duckdns adres?)
En zijn er andere zaken/ best practices waar ik op moet letten bij het overzetten?
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Nee, met drie H801's (met ESPHome) nog niet meegemaakt. Dit is overigens niet HA gerelateerd, dus beter stel je je vraag even elders.peligro2k schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:45:
Mijn Tasmota H801 led controller is er opeens mee opgehouden. Ik zie een korte flash (boot) als ik de stekker erin doe, en kan het apparaat niet benaderen via http maar wel pingen. Iemand toevallig weleens mee gemaakt?
Ik gebruik https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup om de backups naar google drive te syncen, die ruimt ook oude backups op. Je hebt de optie om een x aantal te bewaren of generaties te bewaren.
https://github.com/tmonck/clean_up_snapshots
Niet in het homekit domain denk ik. Je zou een template cover kunnen maken waar je de zaken omdraait en die exposen naar HomeKitB2 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:47:
Als dashboard op m’n iPhone gebruik ik de Home app omdat deze sneller beeld geeft dan m’n lovelace configuratie in de HA app. Maar de Home app geeft mijn zonwering eigenlijk net omgekeerd weer. Het icoontje is grijs als ze gesloten zijn en licht op als ze dicht zitten. Is er een mogelijkheid in de homekit configuratie om dit om te draaien?
https://www.home-assistant.io/integrations/cover.template/
Hoe deed ik dat ook weer?
Om mezelf te beantwoorden, Ja alles komt mee en het was minder lastig dan ik dacht.Meelobee schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:08:
Ik sta op het punt om mn hele installatie van Ubuntu naar Debian over te zetten. Ik heb identieke hardware en heb vanmiddag Home Assistant Supervised on Debian 10 geinstalleerd volgens deze handleiding.
Snapshot maken, op de nieuwe machine Samba Share installeren vanuit de Addon Store, verbinden met de share en de Snapshot in de Backup folder zetten. In HA de Snapshot pagina een keer verversen en dan de Snapshot restoren. Reboot en 'klaar'.
Remote (DuckDNS) ook weer benaderbaar door inderdaad de port forwards (8123, 443 & 9541) in m'n router aan te passen naar het nieuwe ip adres.
Wat niet helemaal lekker ging was m'n Wyze bridge, die werd in eerste instantie niet gezien ondanks dat hij in dezelfde usb poort zat. Maar na wisselen naar een andere poort en een herstart werkt die nu ook weer.
Enige wat ik nu nog werkend moet krijgen is mqtt voor m'n 2 Shelly dimmers. Of misschien nu meteen een mooi moment om gelijk over te stappen naar ShellyForHass.
Oud
:fill(white):strip_exif()/f/image/gqoRuwPpf7WWRCsdUOt2U1QK.png?f=user_large)
Nieuw
:fill(white):strip_exif()/f/image/T9eIrN6uErrEvcYhviensQCd.png?f=user_large)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
https://www.home-assistant.io/integrations/group/TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:59:
Ik heb deze vraag vorig jaar ook gesteld en gefixt maar kan mijn history niet meer vinden vreemd genoeg. Ik heb een entity card met 4 groepen. Werkt prima. Echter als 1 device actief is dan toont de card toggle on (terwijl er nog 3 entity off zijn). Ik wil dat die groep toggle pas on staat als 4 devices echt on zijn.
Hoe deed ik dat ook weer?
Met de setting ‘all: true’
Das gek dat jij hier mee afkomt..Meelobee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:17:
[...]
Om mezelf te beantwoorden, Ja alles komt mee en het was minder lastig dan ik dacht.
Snapshot maken, op de nieuwe machine Samba Share installeren vanuit de Addon Store, verbinden met de share en de Snapshot in de Backup folder zetten. In HA de Snapshot pagina een keer verversen en dan de Snapshot restoren. Reboot en 'klaar'.
Remote (DuckDNS) ook weer benaderbaar door inderdaad de port forwards (8123, 443 & 9541) in m'n router aan te passen naar het nieuwe ip adres.
Wat niet helemaal lekker ging was m'n Wyze bridge, die werd in eerste instantie niet gezien ondanks dat hij in dezelfde usb poort zat. Maar na wisselen naar een andere poort en een herstart werkt die nu ook weer.
Enige wat ik nu nog werkend moet krijgen is mqtt voor m'n 2 Shelly dimmers. Of misschien nu meteen een mooi moment om gelijk over te stappen naar ShellyForHass.
Oud
[Afbeelding]
Nieuw
[Afbeelding]
Ik zag gisteren plots dezelfde melding staan: you are running unsupported version...
Nochtans staat op onderstaande pagina toch dat Debian Linux Debian 10 aka Buster supported is als OS?
https://github.com/home-a...e-assistant-supervised.md
De vraag is, wat ik nu best doe, om het supported te krijgen... M'n HA draait eigenlijk heel stabiel

Zou ik me niet te druk over maken. Raspbian is Debian based, het aanbevolen OS voor het aanbevolen apparaat om HA op te installeren. Dat er nu unsupported staat betekent niet dat alles over een week kapot isskank schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:30:
[...]
Das gek dat jij hier mee afkomt..
Ik zag gisteren plots dezelfde melding staan: you are running unsupported version...
Nochtans staat op onderstaande pagina toch dat Debian Linux Debian 10 aka Buster supported is als OS?
De vraag is, wat ik nu best doe, om het supported te krijgen... M'n HA draait eigenlijk heel stabiel
[Afbeelding]
Raspbian != Debian, maar op Debian gebaseerd. Is dus niet hetzelfde, maar bijna hetzelfde.skank schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:30:
[...]
[Afbeelding]
En in dit geval zou ik me er niet druk om maken, want de kans is klein dat dit stuk gaat.
https://github.com/materi...eb-components/issues/1720
Ook hier is een switch omzetten een reload van de hele pagina zonder dat het gelukt is. Met Chrome of Firefox werkt het wel.
Ja die was het! Toplolgast schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 06:58:
[...]
https://www.home-assistant.io/integrations/group/
Met de setting ‘all: true’
Ik had hetzelfde maar dan met mn Ubuntu installatie, was ook rete stabiel, maar gezien ik nog een zelfde machine had staan en wat tijd over had, heb ik gelijk een hele reinstall gedaan. Niet omdat het persé moest, maar omdat ik die melding weg wou hebben en het leuk was om te doenskank schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:30:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Meelobee op 24-08-2020 09:38 ]
Heb deze versie gisteren aan de praat gekregen om de PI4 8GB, maar er is nog niet echt een makkelijke manier om deze op een SSD te zetten? want dan moet ik volgens mij eerst Raspberry Pi OS installeren hierin de settings veranderen naar USB boot en daarop dan weer home assistant installeren.-LA- schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:37:
[...]
Je kan ook van github de pre-release van Hassio 5 downloaden, die ondersteund wel de 8GB 64bit Pi en werkt hier als een zonnetje: https://github.com/home-a...g-system/releases/tag/5.1
Ik draai zelf nog op een SD kaartje, had wel dit gevonden: https://github.com/home-a...ards/raspberrypi#usb-bootTinusvolkel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:49:
[...]
Heb deze versie gisteren aan de praat gekregen om de PI4 8GB, maar er is nog niet echt een makkelijke manier om deze op een SSD te zetten? want dan moet ik volgens mij eerst Raspberry Pi OS installeren hierin de settings veranderen naar USB boot en daarop dan weer home assistant installeren.
Misschien heb je er iets aan?
Het valt reuze mee om dit te doen, pak alleen wel een recentere handleiding waarin je critical in stable moet veranderen. Er zijn namelijk ook oudere handleidingen waar je het naar beta moet wijzigen.
Bijvoorbeeld deze: https://www.tomshardware....o/boot-raspberry-pi-4-usb
Maar kan ik als de USB boot setting (die schijnbaar niet meer ongedaan gemaakt kan worden) ingesteld staat in de EEPROM ook gewoon een verse install van home assistant op de SSD zetten en dat ie dan daarvan boot?
Anoniem: 14842
Dat doet 'ie gewoon als 'ie niet kan booten van USBTinusvolkel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:24:
Volgens de link van @-LA- zou het redelijk simpel moeten kunnen.
Maar kan ik als de USB boot setting (die schijnbaar niet meer ongedaan gemaakt kan worden) ingesteld staat in de EEPROM ook gewoon een verse install van home assistant op de SSD zetten en dat ie dan daarvan boot?
Duurt wel lang, 10 of 30 seconden timeout ofzo.
Bij de Pi 4 is het een EEPROM en kan het gewoon aangepast worden. Bij de Pi 3 versies is het een stukje OTP geheugen oftewel one time/eenmalig.Tinusvolkel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:24:
Ga ik nu testen.Anoniem: 14842 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:26:
[...]
Dat doet 'ie gewoon als 'ie niet kan booten van USB
Duurt wel lang, 10 of 30 seconden timeout ofzo.
Ben nu de link van @MdBruin aan het volgen op een verse install van Raspberry Pi OS (nieuwe naam van Raspian)
Image staat al op een 128GB SSDtje die ik nog had liggen.
Hoop dat m'n SSD behuizing ondersteund wordt... kwam in een overzicht wel een vergelijkbare tegen.
[ Voor 18% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-08-2020 10:49 ]
Als het nèt werkt dan werkt het nèt
HmmTinusvolkel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
Ga ik nu testen.
Ben nu de link van @MdBruin aan het volgen op een verse install van Raspberry Pi OS (nieuwe naam van Raspian)
Image staat al op een 128GB SSDtje die ik nog had liggen.
Hoop dat m'n SSD behuizing ondersteund wordt... kwam in een overzicht wel een vergelijkbare tegen.
Na een reboot (wat volgens de handleiding moest) start Raspberry Pi OS niet meer op vanaf de SD kaart.
Een verse Raspberry Pi OS of Home assistant starten ook niet op vanaf de SSD...
Gelukkig doet het SD kaartje met HA het nog wel
Vanavond is verder testen....
@jbouwh Kan dat ook met HA OS?
Ter info,tweedebas schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:43:
Ik gebruik de ZHA integratie en daar stond een aantal updates terug nog een "bind" knop bij zodat je een remote (icasa ICZB-RM11S) direct kon koppelen aan een lamp/stekker vanuit HA en simpele; lamp aan bij eventx en lamp uit bij eventy automations niet meer nodig hebt.
Weet iemand waar ik die functionaliteit nu terug kan vinden?
Mogelijk nu via cluster commands aan de gang?
Ik heb nu in 114.3 bij de device info van de afstandbediening onder de kop manage cluster de bind mogelijkheid gevonden.
Het is me onduidelijk of dit komt doordat ik voor het eerst Zigbee groepen heb aangemaakt of dat de update naar 114.3 de reden is.
Na het verwijderen van de groepen is de tab van bind iig blijven staan.
Dat gaat in onderstaande automation goed, al de Philips Hue lamp tenminste aan staat.
Als 'ie uitstaat (geen stroom eraf natuurlijk), dan gebeurt er ... niets!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| alias: deurbel licht melding via telegram en google home beneden trigger: platform: event event_type: deconz_event event_data: id: deurbel event: 1002 action: - data: scene_id: deurbel_melding_terug snapshot_entities: 'light.woonkamer_tv' service: scene.create - service: light.turn_on entity_id: light.woonkamer_tv data: color_name: green flash: short - service: notify.telegram_f data: message: 'de deurbel gaat!' - service: media_player.volume_set entity_id: media_player.woonkamer data: volume_level: 0.8 - service: tts.amazon_polly_say data_template: entity_id: media_player.woonkamer message: > <speak> Er staat iemand voor de deur! </speak> - service: media_player.volume_set entity_id: media_player.woonkamer data: volume_level: 0.6 - delay: 00:00:03 - data: entity_id: scene.deurbel_melding_terug service: scene.turn_on |
Da's toch raar? Hij slaat toch de huidige status op in de scene? Blijkbaar geldt dat dus niet als 'ie uit staat? Moet ik dan een if ... loopje maken?
[ Voor 30% gewijzigd door koelkast op 24-08-2020 14:00 ]
Wat is het probleem nu precies? De lamp staat uit (software matig, nog wel op stroom), je triggert deze automation en je ziet...?koelkast schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:49:
In het vorige topic laat ik een lamp reageren op de deurbel, met een groene 'flash':
Dat gaat in onderstaande automation goed, al de Philips Hue lamp tenminste aan staat.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 trigger: platform: event event_type: deconz_event event_data: id: deurbel event: 1002 action: - data: scene_id: deurbel_melding_terug snapshot_entities: 'light.woonkamer_tv' service: scene.create - service: light.turn_on entity_id: light.woonkamer_tv data: color_name: green flash: short
Da's toch raar? Hij slaat toch de huidige status op in de scene? Blijkbaar geldt dat dus niet als 'ie uit staat? Moet ik dan een if ... loopje maken?
Ik twijfel of de automation nu helemaal niets doet of dat je lamp aan blijft staan gezien je het over zowel de scene als het feit dat de lamp uit staat hebt.
De lamp staat aan -> deurbel wordt ingedrukt -> lamp wordt groen -> lamp gaat weer terug door aanroepen scene-Casper schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:56:
[...]
Wat is het probleem nu precies? De lamp staat uit (software matig, nog wel op stroom), je triggert deze automation en je ziet...?
Ik twijfel of de automation nu helemaal niets doet of dat je lamp aan blijft staan gezien je het over zowel de scene als het feit dat de lamp uit staat hebt.
De lamp staat uit -> deurbel wordt ingedrukt -> er gebeurt niets

(even de automation volledig neergezet)
[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 24-08-2020 14:00 ]
Ik zit overigens ook hier wat te zoeken https://community.home-as...e-mini-media-player/68459
De vraag is, ik wil bepaalde scenes maken voor douche nemen, bad nemen , dinner with friends etc etc
Die de lichten instelt, maar ook de muziek.
Het is vooral om dat laatste.
Ik wil niet telkens dezelfde muziek horen (ik heb een spotify family account)....
Maar wel passende muziek hebben.
Hoe doen jullie dit?
Naar een playlist verwijzen? Maar die moet je dan telkens zelf bijhouden..
Pluspunt zou zijn , dat deze ook effectief in de dropdown komt bij de mini media player
Edit: bij nader onderzoek heb ik , wanneer ik op de dropdown klik van de mini media player, het volgende

Blijkbaar zijn dit geen spotify playlists... maar komen deze van mn sonos integratie, en meer bepaald "Mijn sonos" -> onder "albums", "nummers" en "stations".
Ik zoek dus ook daar een betere manier om dit te beheersen... in home assistant.
Overigens zou het voor de scenes, leuk zijn om random een playlist te kiezen, en dan liefst ook nog shuffle
Zie https://community.home-as...playlist-in-spotify/16121
Ik vraag veel , i know
[ Voor 34% gewijzigd door skank op 24-08-2020 14:38 ]
Apart, ik kon gewoon de stappen volgen na de reboot. Ik ben benieuwd wat je vanavond vind, probeer is een nieuwe installatie met raspberry pi os op je sd kaart. (Misschien ook even een monitor aansluiten zodat je kunt zien wat je pi doet tijdens het boot proces.Tinusvolkel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:02:
[...]
Hmm
Na een reboot (wat volgens de handleiding moest) start Raspberry Pi OS niet meer op vanaf de SD kaart.
Volgens mij moet je nog aangeven dat de lamp ook aan moet in de scene:koelkast schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
De lamp staat aan -> deurbel wordt ingedrukt -> lamp wordt groen -> lamp gaat weer terug door aanroepen scene
De lamp staat uit -> deurbel wordt ingedrukt -> er gebeurt niets
(even de automation volledig neergezet)
https://www.home-assistant.io/integrations/scene/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| # Example configuration.yaml entry scene: - name: Romantic icon: "mdi:flower-tulip" entities: light.tv_back_light: "on" light.ceiling: state: "on" xy_color: [0.33, 0.66] brightness: 200 |
OCPP staat voor Open Charge Point Protocol. Het is een standaard voor communicatie met laadpalen voor electrische auto's.
Op dit moment kan de integratie data over het laadproces tonen, bijvoorbeeld de laadsnelheid of the hoeveelheid energie die overgedragen is.
Ik ben erg benieuwd naar hoe mensen de integratie zouden willen gebruiken. Heb je dus wensen of ideeen, laat het me weten.
Geef eens in de data een bepaalde brightness mee. Misschien werkt dat?koelkast schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:49:
In het vorige topic laat ik een lamp reageren op de deurbel, met een groene 'flash':
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 alias: deurbel licht melding via telegram en google home beneden trigger: platform: event event_type: deconz_event event_data: id: deurbel event: 1002 action: - data: scene_id: deurbel_melding_terug snapshot_entities: 'light.woonkamer_tv' service: scene.create - service: light.turn_on entity_id: light.woonkamer_tv data: color_name: green flash: short - service: notify.telegram_f data: message: 'de deurbel gaat!' - service: media_player.volume_set entity_id: media_player.woonkamer data: volume_level: 0.8 - service: tts.amazon_polly_say data_template: entity_id: media_player.woonkamer message: > <speak> Er staat iemand voor de deur! </speak> - service: media_player.volume_set entity_id: media_player.woonkamer data: volume_level: 0.6 - delay: 00:00:03 - data: entity_id: scene.deurbel_melding_terug service: scene.turn_on
In de documentatie doen ze het iets anders, namelijk:
1
2
3
4
| - service: light.turn_on data: entity_id: light.living_room brightness: 255 |
Probeer eens op die manier?
Ik heb de 'Xiaomi Miio' integratie en de 'Xiaomi Aqara Gateway' geprobeerd.
Ik heb een IP, MAC en ook een API key (is maar 16 chars dus niet goed?) maar krijg het niet voor elkaar.
Zijn er nog tips?
De oudere hubs kan je direct intergreren, nieuwere (v2) hubs niet, die moet je eerst modden..b0On schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:16:
Ik heb een xiaomi hub die ik met geen mogelijkheid aan HA gekoppeld krijg, ik heb deze set.
Ik heb een IP, MAC en ook een API key (is maar 16 chars dus niet goed?) maar krijg het niet voor elkaar.
Zijn er nog tips?
Blijkbaar is het niet mogelijk om het DNS adres aan te passen op een Telenet router. Dus ben je genoodzaakt de DNS settings van elk apparaat (laptop, smartphone en tablets) afzonderlijk in te stellen.
Ik heb een fixed IP-adres en external DNS ingesteld voor de rpi/ha.
Volgens de add-on info pagina én de logs is AdGuard actief maar ik zie overal (HLN.be, e.a.) nog adds te voorschijn komen.
Iemand met een gelijkaardige setup die ervaringen kan delen? Zien jullie met Home Assistant add-on i.c.m. Telenet als provider ook nog adds?
Alvast bedankt.
Ik denk dat je hier meer slagingskans hebt: [Adguard Home] Ervaringen & discussieroynolf schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:41:
Ik heb vandaag AdGuard geïnstalleerd via de Home Assistant add-on. Home Assistant draait supervised en ik ben klant bij Telenet.
Blijkbaar is het niet mogelijk om het DNS adres aan te passen op een Telenet router. Dus ben je genoodzaakt de DNS settings van elk apparaat (laptop, smartphone en tablets) afzonderlijk in te stellen.
Volgens de add-on info pagina én de logs is AdGuard actief maar ik zie overal (HLN.be, e.a.) nog adds te voorschijn komen.
Iemand met een gelijkaardige setup die ervaringen kan delen? Zien jullie met Home Assistant add-on i.c.m. Telenet als provider ook nog adds?
Alvast bedankt.
Hmm ik heb specifiek deze versie gekocht omdat in het zuster-domoticz thread gemeld wordt dat deze zou moeten werken.Dacuuu schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:23:
[...]
De oudere hubs kan je direct intergreren, nieuwere (v2) hubs niet, die moet je eerst modden..
Weet je hoe ik kan controleren welke versie ik heb?
Welke mods zou ik anders moeten doen?
Misschien tijd voor een eigen router kopen?
Ja, ik zag met AG nog steeds ads. Heb dus alsnog een Pi-Hole installatie gedaan via Portainer in HASS.roynolf schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:41:
Ik heb vandaag AdGuard geïnstalleerd via de Home Assistant add-on. Home Assistant draait supervised en ik ben klant bij Telenet.
Alvast bedankt.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb bij de Telenet-installatie gevraagd voor een modem-only installatie. Dat kost niets meer of minder, maar dan kan ik zelf gewoon mijn eigen router gebruiken. Bijkomende voordeel is dat Telenet ook port forwarding en dergelijke niet meer onder eigen beheer heeft via dat gekke web portaal, dat kan ik nu gewoon zelf zonder limieten.roynolf schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:41:
Alvast bedankt.
Ik draai dus gewoon mijn eigen router.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ik ben net bezig geweest met het (proberen) remote toegangkelijk maken van mijn HA maar dat is fout gegaan.
Ik heb oa dit filmpje gevogld YouTube: Remote Access to Your Home Assistant Using DuckDNS en via DuckDNS en mijn router geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar ik kan nu helemaal niet meer op mijn HA komen.
Vervolgens heb ik zo veel mogelijk teruggedraaid, alleen kan ik de configuration.yaml niet terugzetten omdat ik niet meer op de GUI kan komen. Enige tips? Ik zou volledig de SD kaart kunnen formateren en opnieuw beginnen (heb er toch nog niet veel mee kunnen doen) maar als het kan zou ik dat graag vermijden
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Blogpost: Hmmbob's blog: Push data to Luftdaten and OpenSenseMap API with Home Assistant
Ja, het ding komt nog aan de muur maar moet even spulletjes halen
Ik heb het maar gewoon gereset zodat ik hier van af ben, die kleine dingentjes die ik had toegevoegd moet zo weer lukken.Byron010 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:36:
Hi mensen,
Ik ben net bezig geweest met het (proberen) remote toegangkelijk maken van mijn HA maar dat is fout gegaan.
Ik heb oa dit filmpje gevogld YouTube: Remote Access to Your Home Assistant Using DuckDNS en via DuckDNS en mijn router geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar ik kan nu helemaal niet meer op mijn HA komen.
Vervolgens heb ik zo veel mogelijk teruggedraaid, alleen kan ik de configuration.yaml niet terugzetten omdat ik niet meer op de GUI kan komen. Enige tips? Ik zou volledig de SD kaart kunnen formateren en opnieuw beginnen (heb er toch nog niet veel mee kunnen doen) maar als het kan zou ik dat graag vermijden
Maar voordat ik dat doe, tips om remote access mogelijk te maken?
Samba addon installerenByron010 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:03:
[...]
Ik heb het maar gewoon gereset zodat ik hier van af ben, die kleine dingentjes die ik had toegevoegd moet zo weer lukken.
Maar voordat ik dat doe, tips om remote access mogelijk te maken?
De huidige release versies (4.x) hebben geen ondersteuning voor USB boot, maar de aangegeven 5.1 build door -LA- start netjes op. Ik heb een SanDisk extrem USB 3.1 stick gebruikt en deze start op met de laatste stable firmware voor de Raspberry Pi 4. Voor de 5.1 build heb ik gekozen voor de x64 variant voor de pi 4.
@Byron010 Wat larsiey al aangaf, de samba addon installeren. Daarna een snapshot (supervisor -> snapshot) maken en deze via samba downloaden op je computer. Als het dan een volgende keer fout gaat kan je een schone install doen, samba installeren en de snapshot uploaden. Daarna kan je deze laten herstellen.
Ik ga binnenkort van m'n Pi4 af en stap over op een Hyper-v installatie, direct toegang tot console en dagelijkse backups en snapshot op host niveau bij grotere wijzigingen.
[ Voor 53% gewijzigd door Quad op 24-08-2020 21:24 ]
⏩ PVOutput☀️
Samba is zeker handig zie ik, alleen is dat niet niet precies wat ik bedoel.
Ik bedoel dat je buiten je lokale netwerk toegang hebt tot je HA (app).
[ Voor 97% gewijzigd door Byron010 op 24-08-2020 21:23 ]
Ik heb m'n HA instantie exposed op https, via een gekocht domein kom ik op de HA instantie uit. Via let's encrypt vraag ik m'n certificaat ervoor aan wat dmv een addon gebeurt.Byron010 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
Zit er wel over te denken om poort 443 weer terug te zetten naar 8123 ivm port sniffers op WAN.
⏩ PVOutput☀️
Wireguard VPN addon?Byron010 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
Leuk hè zo’n projectje. Mijn weerstation Vogelhuisje ook hoop plezier aan gehad om te bouwen. Enige wat lastig was vind ik, is de ventilatie. Aangezien het niet echt een Stevenson Screen is, moet ik echt flink ventilatie maken om de temperatuur niet veel te afwijkend te hebben.Hmmbob schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:30:
Heb een kleine write-up gemaakt van het projectje wat ik met mijn oudste (10) heb gedaan deze vakantie: het maken van een "weerhuisje", de data hiervan lokaal naar binnen trekken en door HA naar diverse APIs te laten pushen. Ploatjuhs:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Blogpost: Hmmbob's blog: Push data to Luftdaten and OpenSenseMap API with Home Assistant
Ja, het ding komt nog aan de muur maar moet even spulletjes halen
Je linkje werkt niet. Wellicht vind je hier meer info:b0On schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:16:
Ik heb een xiaomi hub die ik met geen mogelijkheid aan HA gekoppeld krijg, ik heb deze set.
Zijn er nog tips?
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie
Overigens zou ik zeggen; bespaar je de moeite en koop een zigbee usb stick en ga lekker aan de slag met ZHA, DeconZ of Zigbee2mqtt.
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.