Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.777 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-09 18:23
Ik probeer mijn domoticz config over te zetten naar HA. Krijg het volgende echter niet voor elkaar.

Ik gebruik de nodige KAKU zender (switch) en ontvangens (light). Deze heb ik heb ik allemaal toegevoegd.

Nu wil ik met een Remote bepaalde (licht) scene's starten. Hiervoor wil ik de aan knoppen 1t/m4 gebruiken.
Dit heb ik nu in een automations op de volgende wijze gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1595620811937'
  alias: Remote1_II1
  description: Schakel verlichting op Chillaxed
  trigger:
  - entity_id: switch.remote1_ii1
    platform: state
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - scene: scene.chillaxed
  mode: single

Het probleem is hier dat bij het indrukken van van die knop de state naar on veranderd en ik eerst op off moet drukken de automation opnieuw te activeren.

Ik zit met de volgende vragen:
Is automation (icm state) de beste manier om bovenstaande te bereiken? Is er een betere manieren om een button met een Scene te koppelen?
hoe kan ik triggeren op het indrukken van de on knop ipv de state change?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:23:
[...]

Leuk hè zo’n projectje. Mijn weerstation Vogelhuisje ook hoop plezier aan gehad om te bouwen. Enige wat lastig was vind ik, is de ventilatie. Aangezien het niet echt een Stevenson Screen is, moet ik echt flink ventilatie maken om de temperatuur niet veel te afwijkend te hebben.
Daarom heb ik aan de onderkant de zijkanten open, gaten in de vloer en bovenin het frontje ook een uitsparing. Tot nu toe komt het aardig overeen met het lokale KNMI punt :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
@WhiteAss

Zoek op onderstaande pagina even naar 'event_data' en naar 'off_delay':

https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
b0On schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:45:
[...]

Hmm ik heb specifiek deze versie gekocht omdat in het zuster-domoticz thread gemeld wordt dat deze zou moeten werken.
Weet je hoe ik kan controleren welke versie ik heb?
Welke mods zou ik anders moeten doen?
Dat is het rotte van info op internet.. Informatie kan zo maar oud zijn door ontwikkelingen link en rechts.

Kan je eens eens een foto maken van je hub?

Je had de 1e hub (zonder radio zenders) en daarna de 2e hub (vrijwel identiek aan v1 maar dan met radio) en daarna kwam de aqara v3 hub met home kit support.

De v2 hub word ondersteunt door home assistant / domoticz etc. Maar schijnbaar zijn latere versies van die v2 hub niet meer werkbaar omdat je daar de lan modus niet aan kan zetten. Met deze tutorial kan je dat fixen..

https://community.openhab...oes-not-respond/52963/125

Xiaomi labelt zelf hun hubs anders, de aqara is volgens mij de v2 voor hun zelf ofzo. Al met al, lekker duidelijk allemaal. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-08 21:59
b0On schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:16:
Ik heb een xiaomi hub die ik met geen mogelijkheid aan HA gekoppeld krijg, ik heb deze set.
Ik heb de 'Xiaomi Miio' integratie en de 'Xiaomi Aqara Gateway' geprobeerd.
Ik heb een IP, MAC en ook een API key (is maar 16 chars dus niet goed?) maar krijg het niet voor elkaar.
Zijn er nog tips?
Leuk, mocht het niet lukken kun je ook nog kijken naar zigbeemqtt of deconz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Heeft iemand al eens geprobeerd om via home assistant een hue afstandsbediening te koppelen aan bv een mqtt gordijn zelfbouw project via een ESP 8266 bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
Dacuuu schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:47:
[...]

Dat is het rotte van info op internet.. Informatie kan zo maar oud zijn door ontwikkelingen link en rechts.

Kan je eens eens een foto maken van je hub?

Je had de 1e hub (zonder radio zenders) en daarna de 2e hub (vrijwel identiek aan v1 maar dan met radio) en daarna kwam de aqara v3 hub met home kit support.

De v2 hub word ondersteunt door home assistant / domoticz etc. Maar schijnbaar zijn latere versies van die v2 hub niet meer werkbaar omdat je daar de lan modus niet aan kan zetten. Met deze tutorial kan je dat fixen..

https://community.openhab...oes-not-respond/52963/125

Xiaomi labelt zelf hun hubs anders, de aqara is volgens mij de v2 voor hun zelf ofzo. Al met al, lekker duidelijk allemaal. :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqV3rWoPYOb_MlgL4lfQ8FQ9K7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0xpgOosFJoua4mR0rCmqOhk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHsOqmtC6c9wMxUSmMge3_nECpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXeuIimtLqHBzYzTe6I6937C.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is mijn versie van de hub.
Zijn al die xiaomi en aqara devices gewoon te koppelen met een zigbee stick? Want dan is dat misschien het beste alternatief.
Is de 'ConBee II' dan de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 16:09
b0On schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:09:
[...]
Zijn al die xiaomi en aqara devices gewoon te koppelen met een zigbee stick? Want dan is dat misschien het beste alternatief.
https://phoscon.de/en/conbee2/compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
YouTube: It Works! Sonoff Zigbee & ZHA Home Assistant Integration +Aqara + Ze...

Onder 't mom van, heb 'm zelf ook en kom van een Tradfri en Xiaomi gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
Ah, dat is een handig overzicht!
Ik zie jammer genoeg de icasa wandschakelaars, die ik overal heb geinstalleerd, er niet tussen staan.
In de changelog staat hij wel, kan iemand dit toevallig bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
b0On schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Ah, dat is een handig overzicht!
Ik zie jammer genoeg de icasa wandschakelaars, die ik overal heb geinstalleerd, er niet tussen staan.
In de changelog staat hij wel, kan iemand dit toevallig bevestigen?
https://www.icasa.io/dimmersswitches

Die heb ik (op dit moment de switch). Werkt prima. Afgelopen weekend nog ingebouwd icm een wandschakelaar. Hiervoor moest ik nog wel een (Busch-Jaeger) pulsschakelaar bestellen, die komt morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
Pred schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

https://www.icasa.io/dimmersswitches

Die heb ik (op dit moment de switch). Werkt prima. Afgelopen weekend nog ingebouwd icm een wandschakelaar. Hiervoor moest ik nog wel een (Busch-Jaeger) pulsschakelaar bestellen, die komt morgen binnen.
Top, dan kan de xiaomi gateway weer in de prullenbak vrees ik :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
b0On schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is mijn versie van de hub.
Met een google zoek op je type heb je het EU model,dit gaat out of the bo niet werken.. Wellicht dus als je hem mod, anders een condbee of een andere zigbee stick kopen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 23:29
koelkast schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

De lamp staat aan -> deurbel wordt ingedrukt -> lamp wordt groen -> lamp gaat weer terug door aanroepen scene

De lamp staat uit -> deurbel wordt ingedrukt -> er gebeurt niets :/
(even de automation volledig neergezet)
Welke deur bel heb je gekoppeld met dconz?,
Ben nog op zoek nog een versie ter vervanging van mijn kaku bel met alleen een druk knop functie voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Petertje750 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Welke deur bel heb je gekoppeld met dconz?,
Ben nog op zoek nog een versie ter vervanging van mijn kaku bel met alleen een druk knop functie voor buiten.
Hier ook! Exact hetzelfde. Kom van KaKu en het enige dat ik nog niet in HA / Deconz heb is de deurbel.

Heb deze gevonden (van @Frenck):
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Voor mijn elektra-skills nog net wat te technisch, maar als ik op den duur niet een alternatief vind, dan zal dat hem wel worden

[ Voor 22% gewijzigd door Pred op 25-08-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:29
Pred schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Hier ook! Exact hetzelfde. Kom van KaKu en het enige dat ik nog niet in HA / Deconz heb is de deurbel.

Voor mijn elektra-skills nog net wat te technisch, maar als ik op den duur niet een alternatief vind, dan zal dat hem wel worden
Voor de prijs kan je altijd een poging wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
-Casper schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:37:
[...]

Voor de prijs kan je altijd een poging wagen :)
Absoluut. Maar met mijn beperkte elektra-skills kan het ook eenvoudig fout gaan. En dan zit ik met een vrouw, die veel accepteert, maar een niet-werkende deurbel wordt toch een probleem.

Er bestaat trouwens ook nog iets als dit:
https://www.tindie.com/pr...emcke/doorbell-modernizr/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
[...]

Weet niet wat voor deurbel je hebt, maar ik heb een Aqara Vibration Sensor op de mijne geplakt en die registreert perfect elke deurbel-actie.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:46
JayOne schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Weet niet wat voor deurbel je hebt, maar ik heb een Aqara Vibration Sensor op de mijne geplakt en die registreert perfect elke deurbel-actie.
Heb je de sensor dan op de ‘bel’ geplakt of ipv de knop? Neem aan dat eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Koepert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Heb je de sensor dan op de ‘bel’ geplakt of ipv de knop? Neem aan dat eerste?
Op de bel inderdaad, de trilling van de bel triggert de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
JayOne schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Goede suggestie. Ook over nagedacht, maar niet mogelijk met onze deurbel (denk ik). Dat is meer een soort van pin van 5 millimeter die heen en weer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40
[...]

Ben ook met deze oplossing bezig. Hij is wel iets duurder als 2 dollar als je nog niets in huis hebt.
Flashen is gelukt, maar mijn relay bordje bleek kapot, heb nu 2 nieuwe besteld.

Op zich kun je het flashen en testen van het bordje zelf nog gewoon doen zonder je huidige beldraden los te koppelen.

Daarna zul je wel de huidige oplossingen moeten "slopen", maar dat valt allemaal met wat lasklemmen wel weer gewoon aan elkaar te knopen en te herstellen tot de oude situatie.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
koelkast schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

De lamp staat aan -> deurbel wordt ingedrukt -> lamp wordt groen -> lamp gaat weer terug door aanroepen scene

De lamp staat uit -> deurbel wordt ingedrukt -> er gebeurt niets :/
(even de automation volledig neergezet)
Bouw je deze flows met een speciale plugin in home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:26
Over deurbellen gesproken: Weet iemand een goede chime/luidspreker/sirene waarvan de ringtone en volume te regelen zijn op Zigbee of Z-Wave plus?

Heb nu een Xiaomi gateway daarvoor in gebruik, maar ik heb liever geen Chinese meuk aan het internet hangen. Daarbij wordt de gateway i.c.m. de reisstekker wel wat bulky.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
Ik wil een 'cool down' automation maken die mijn ramen open zet als de buitentemperatuur koeler is dan de binnentemperatuur en vice versa.
Zou ik dit het beste met een 'normale' automation kunnen doen of in python?
Heeft er iemand ervaring met de huidige buitentemperatuur uit het internet te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Hmmbob schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:30:
Heb een kleine write-up gemaakt van het projectje wat ik met mijn oudste (10) heb gedaan deze vakantie: het maken van een "weerhuisje", de data hiervan lokaal naar binnen trekken en door HA naar diverse APIs te laten pushen. Ploatjuhs:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Blogpost: Hmmbob's blog: Push data to Luftdaten and OpenSenseMap API with Home Assistant

Ja, het ding komt nog aan de muur maar moet even spulletjes halen
Zo te zien niet met batterij? Kom je gemakkelijk aan stroom in je tuin? Ik denk dat voor mij Zigbee een betere oplossing gaat zijn. Zou mij in principe alleen op temperatuur gaan voorlopig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:35

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Zo te zien niet met batterij? Kom je gemakkelijk aan stroom in je tuin? Ik denk dat voor mij Zigbee een betere oplossing gaat zijn. Zou mij in principe alleen op temperatuur gaan voorlopig...
Het is jammer dat er voor zigbee geen goede buiten sensoren zijn. Je hebt die xiaomi en sonoff's, maar die zijn niet bedoeld voor buiten.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

ding komt aan de schuur in de tuin: USB kabel loopt dan naar binnen waar de voeding ligt. Geen probleem dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over de deurbellen: wij hebben al lang geen gewone deurbel meer maar tot voor kort zo'n battery powered draadloos ding van twee tientjes. Nu die (weer) overleden was heb ik de draden van een gewone beldrukker naar binnen gehaald, verbonden aan mijn RPi (GPIO 17 en ground) en die detecteert nu netjes of de knop ingedrukt wordt. Zo ja, dan trapt er een automation af die een deurbel geluid speelt over de Google Homes (afhankelijk van het tijdstip wel/niet op de bovenverdieping) en een notificatie op de TV laat zien.

Dit werkt voor mij omdat de deurbel aan de buitenzijde van de muur zit waar ook de meterkast zit (ik moest nieuwe bekabeling trekken). Een normale beldrukker is al verbonden met de meterkast, dus dan ben je snel klaar. Ik was klaar met een nieuwe standaard beldrukker, een stukje draad en wat krimpschoentjes om "stekkertjes" aan de draad te krimpen.

Input is een binary_sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
##########################
## GPIO on Raspberry Pi
- platform: rpi_gpio
  ports:
    17: Doorbell
  pull_mode: "UP"
  invert_logic: true

Automation is ook simpel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
## Doorbell

### Play doorbell alerts
- alias: "Doorbell: Notify"
  id: doorbell_notify
  initial_state: on
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.doorbell
    from: 'off'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.enable_doorbell
    state: 'on'
  action:
  - service: script.turn_on
    entity_id: 
      - script.ring_doorbell_downstairs
      - script.ring_doorbell_upstairs
      - script.show_doorbell_alert

In de doorbell automation op mijn GitHub staat ook nog een fix omdat de rpi_gpio status in HA soms blijft hangen, ondanks dat de RPi zelf wel de juiste waarde doorgeeft. Die automation fixt dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 25-08-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Mimiix schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:00:
[...]

Het is jammer dat er voor zigbee geen goede buiten sensoren zijn. Je hebt die xiaomi en sonoff's, maar die zijn niet bedoeld voor buiten.
Zolang ze beschut in een vogelhuisje (of iets anders) hangen moet dat toch geen probleem zijn. Ik zou hem namelijk vrij dicht bij een Zigbee router kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Hmmbob schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:36:
Over de deurbellen: wij hebben al lang geen gewone deurbel meer maar tot voor kort zo'n battery powered draadloos ding van twee tientjes. Nu die (weer) overleden was heb ik de draden van een gewone beldrukker naar binnen gehaald, verbonden aan mijn RPi (GPIO 17 en ground) en die detecteert nu netjes of de knop ingedrukt wordt. Zo ja, dan trapt er een automation af die een deurbel geluid speelt over de Google Homes (afhankelijk van het tijdstip wel/niet op de bovenverdieping) en een notificatie op de TV laat zien.

Dit werkt voor mij omdat de deurbel aan de buitenzijde van de muur zit waar ook de meterkast zit (ik moest nieuwe bekabeling trekken). Een normale beldrukker is al verbonden met de meterkast, dus dan ben je snel klaar. Ik was klaar met een nieuwe standaard beldrukker, een stukje draad en wat krimpschoentjes om "stekkertjes" aan de draad te krimpen.

Input is een binary_sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
## GPIO on Raspberry Pi
- platform: rpi_gpio
  ports:
    17: Doorbell
  pull_mode: "UP"
  invert_logic: true

Automation is ook simpel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
## Doorbell

### Play doorbell alerts
- alias: "Doorbell: Notify"
  id: doorbell_notify
  initial_state: on
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.doorbell
    from: 'off'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.enable_doorbell
  action:
  - service: script.turn_on
    entity_id: 
      - script.ring_doorbell_downstairs
      - script.ring_doorbell_upstairs
      - script.show_doorbell_alert

In de doorbell automation op mijn GitHub staat ook nog een fix omdat de rpi_gpio status in HA soms blijft hangen, ondanks dat de RPi zelf wel de juiste waarde doorgeeft. Die automation fixt dat.
Die notificatie naar de TV vind ik wel interessant. Ik heb mijn samsung TV wel gekoppeld maar kan enkel zien of die aan of uit staat en volgens mij niet echt bedienen. Snelle google opdracht geeft me ook weinig hoop dat dit voor mijn TV werkt. Wat van merk TV heb jij staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 16:25

Byron010

Black Mirror Society.

Dat heb ik dus al meerdere keren geprobeerd maar krijg ik niet voor elkaar

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Die notificatie naar de TV vind ik wel interessant. Ik heb mijn samsung TV wel gekoppeld maar kan enkel zien of die aan of uit staat en volgens mij niet echt bedienen. Snelle google opdracht geeft me ook weinig hoop dat dit voor mijn TV werkt. Wat van merk TV heb jij staan?
Philips, met AndroidTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Byron010 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Dat heb ik dus al meerdere keren geprobeerd maar krijg ik niet voor elkaar
Sorry, niet ver genoeg terug gelezen.
Maar kan het zijn dat je je HA niet meer kon bereiken na het activeren van DuckDNS omdat je naar http://[ip]:8123 ging en niet naar https://?

Ik heb het laatst ook zelf even geprobeerd, maar weer uitgezet omdat het mijn reverse proxy sloopte.
Maar volgens mij was het
  • account op DuckDNS aanmaken en url aanmaken
  • port forward instellen in de router
  • DuckDNS add-in installeren en config aanpassen
  • http: regels toevoegen aan configuration.yaml
  • reboot
Vanaf dan was mijn HA dus alleen via https bereikbaar, en niet meer via http, ook binnen je netwerk.
(ik bedenk me nu dat daarom natuurlijk ook mijn reverse proxy stuk was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

TheFes schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Sorry, niet ver genoeg terug gelezen.
Maar kan het zijn dat je je HA niet meer kon bereiken na het activeren van DuckDNS omdat je naar http://[ip]:8123 ging en niet naar https://?

Ik heb het laatst ook zelf even geprobeerd, maar weer uitgezet omdat het mijn reverse proxy sloopte.
Maar volgens mij was het
  • account op DuckDNS aanmaken en url aanmaken
  • DuckDNS add-in installeren en config aanpassen
  • http: regels toevoegen aan configuration.yaml
  • reboot
Vanaf dan was mijn HA dus alleen via https bereikbaar, en niet meer via http, ook binnen je netwerk.
(ik bedenk me nu dat daarom natuurlijk ook mijn reverse proxy stuk was)
Ik kreeg ook steeds instructies om te port-forwarden. En eigenlijk niet opgelet of het http of https was. Ik ga meestal naar links zonder iets van http/www in te vullen.

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Byron010 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Ik kreeg ook steeds instructies om te port-forwarden. En eigenlijk niet opgelet of het http of https was. Ik ga meestal naar links zonder iets van http/www in te vullen.
Sorry, die stap ben ik vergeten. Zal hem aan mijn post toevoegen.

En dan kon je dus waarschijnlijk je HA niet meer bereiken omdat je dat via http deed ipv https

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

TheFes schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Sorry, die stap ben ik vergeten. Zal hem aan mijn post toevoegen.

En dan kon je dus waarschijnlijk je HA niet meer bereiken omdat je dat via http deed ipv https
Ik zal het even opnieuw proberen, kan toch geen kwaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Byron010 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Ik zal het even opnieuw proberen, kan toch geen kwaad :P
Hetzelfde geldt trouwens voor de DuckDNS url, daar moet je ook https:// bij gebruiken, anders werkt ie niet.
Aangezien de plugin en port forward toch nog actief waren, heb ik het nu ook weer geactiveerd. Na een wijziging in de instellingen voor mijn reverse proxy, werkt die nu ook nog gewoon.

Als je via je locale url (https://[ip]:8123) je HA wil bereiken krijg je wel een certificaat waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

TheFes schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Hetzelfde geldt trouwens voor de DuckDNS url, daar moet je ook https:// bij gebruiken, anders werkt ie niet.
Aangezien de plugin en port forward toch nog actief waren, heb ik het nu ook weer geactiveerd. Na een wijziging in de instellingen voor mijn reverse proxy, werkt die nu ook nog gewoon.

Als je via je locale url (https://[ip]:8123) je HA wil bereiken krijg je wel een certificaat waarschuwing.
In de DuckDNS configuration of in de configuration.yaml? (of beiden).
Dus dan wordt het bijv: https://Byron010.duckdns.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Byron010 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

In de DuckDNS configuration of in de configuration.yaml? (of beiden).
Dus dan wordt het bijv: https://Byron010.duckdns.org
in je duckdns config zet je hem zonder https://
in je configuration.yaml hoef je niets met DuckDNS te zetten, het enige wat daar moet komen is:
YAML:
1
2
3
4
# Example configuration.yaml entry for the HTTP component
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Ik bedoelde dat je in je browser naar https://byron010.duckdns.org moet gaan, en niet alleen byron010.duckdns.org moet invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

TheFes schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

in je duckdns config zet je hem zonder https://
in je configuration.yaml hoef je niets met DuckDNS te zetten, het enige wat daar moet komen is:
YAML:
1
2
3
4
# Example configuration.yaml entry for the HTTP component
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Ik bedoelde dat je in je browser naar https://byron010.duckdns.org moet gaan, en niet alleen byron010.duckdns.org moet invoeren.
Vooruitgang!
Ik kan via HTTPS nu nog steeds lokaal naar mn HA (inderdaad met "onveilig certificaat")
Alleen als ik (met of zonder HTTPS maakt niet uit) naar mijn DuckDNS url ga, dan kom ik op de login pagina van mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Byron010 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Vooruitgang!
Ik kan via HTTPS nu nog steeds lokaal naar mn HA (inderdaad met "onveilig certificaat")
Alleen als ik (met of zonder HTTPS maakt niet uit) naar mijn DuckDNS url ga, dan kom ik op de login pagina van mijn router.
wat heb je als port forward ingesteld in je router? 8123 -> [ip]:8123?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

TheFes schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

wat heb je als port forward ingesteld in je router? 8123 -> [ip]:8123?
443 -> 8123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

- dubbelklik = dubbelpost?

[ Voor 90% gewijzigd door Byron010 op 25-08-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
ik vermoed dat dit mis gaat omdat je een verkeerd intern IP adres opgeeft bij de port forwarding. Even je instellingen daar dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ah, oke, dat zou goed moeten zijn.

Ik heb zelf 8123 geforward, omdat ik 443 al in gebruik had.
Dus ik moest dan ook ":8123" toevoegen aan mijn DuckDNS config, en uiteraard https://[duckdns-domain].duckdns.org:8123 als url gebruiken.
Vandaar dat ik het vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

Misschien dat dit wat duidelijkheid geeft:

Bovenste port forward regel is puur voor wake on lan van mn PC.

Edit: Portforward veranderd naar 8123 en port toegevoegd aan de URL en het werkt zo wel.
Kan het dat vanuit de m'n ISP 443 al in gebruik of is gereserveerd?

Iedergeval heel erg bedankt! @TheFes

[ Voor 67% gewijzigd door Byron010 op 25-08-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Byron010 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:14:
Kan het dat vanuit de m'n ISP 443 al in gebruik of is gereserveerd?
Geen idee, maar fijn dat het werkt nu!

[ Voor 35% gewijzigd door TheFes op 25-08-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:54
Heren vraagje,

Ik was bezig met de Spotify intergratie aan het opzetten echter loop ik tegen een klein probleem aan.
Volgens de documentatie moet ik in de developer console van spotify een redirect URI invoeren volgens de volgende methode:
Add a Redirect URI in one of the following forms:
If you are not using SSL:
code:
1
http://<your_home_assistant_url_or_local_ip>:<port>/auth/external/callback

If you are using SSL:
code:
1
https://<your_home_assistant_url_or_local_ip>:<port>/auth/external/callback
Dit resulteerd bij mij in een URI van
code:
1
https://hass.voorbeeld.nl/auth/external/callback

Echter als ik de intergratie activeren krijg ik de volgende foutmelding,
code:
1
INVALID_CLIENT: Invalid redirect URI
.

Als ik kijk in de header dan snap ik dat ook omdat home-assisant de callback probeert te maken met zijn intern adres van zijn eigen docker-netwerk
code:
1
http://172.26.0.4:8123/auth/external/callback

Weet iemand of en waar ik de Home-Assistant kan vertellen dat hij niet zijn interne adres moet gebruiken maar het publiekeURL waarbij mijn home-assistant installatie benaderbaar is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
maxxie85 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:39:
Heren vraagje,

Ik was bezig met de Spotify intergratie aan het opzetten echter loop ik tegen een klein probleem aan.
Volgens de documentatie moet ik in de developer console van spotify een redirect URI invoeren volgens de volgende methode:

[...]

code:
1

code:
1
.

Als ik kijk in de header dan snap ik dat ook omdat home-assisant de callback probeert te maken met zijn intern adres van zijn eigen docker-netwerk
code:
1

Weet iemand of en waar ik de Home-Assistant kan vertellen dat hij niet zijn interne adres moet gebruiken maar het publiekeURL waarbij mijn home-assistant installatie benaderbaar is??
Je kunt in de Spotify Developers omgeving meerdere URI invoeren, voeg bijvoorbeeld ook de ip van het docker-netwerk eens toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
JayOne schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

Je kunt in de Spotify Developers omgeving meerdere URI invoeren, voeg bijvoorbeeld ook de ip van het docker-netwerk eens toe.
Ja met een beetje trickery kom je er wel door heen. Door in de headers de URI te vervangen door de correcte URI. Maar eigenlijk is dat geen nette oplossing in mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
skank schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:05:
Vraagje om inspiratie op te doen..
Ik zit overigens ook hier wat te zoeken https://community.home-as...e-mini-media-player/68459

De vraag is, ik wil bepaalde scenes maken voor douche nemen, bad nemen , dinner with friends etc etc
Die de lichten instelt, maar ook de muziek.
Het is vooral om dat laatste.
Ik wil niet telkens dezelfde muziek horen (ik heb een spotify family account)....

Maar wel passende muziek hebben.
Hoe doen jullie dit?
Naar een playlist verwijzen? Maar die moet je dan telkens zelf bijhouden..
Pluspunt zou zijn , dat deze ook effectief in de dropdown komt bij de mini media player

Edit: bij nader onderzoek heb ik , wanneer ik op de dropdown klik van de mini media player, het volgende

[Afbeelding]

Blijkbaar zijn dit geen spotify playlists... maar komen deze van mn sonos integratie, en meer bepaald "Mijn sonos" -> onder "albums", "nummers" en "stations".

Ik zoek dus ook daar een betere manier om dit te beheersen... in home assistant.
Overigens zou het voor de scenes, leuk zijn om random een playlist te kiezen, en dan liefst ook nog shuffle :p
Zie https://community.home-as...playlist-in-spotify/16121

Ik vraag veel , i know
Iemand een idee? (zelf al de spotify integratie toegevoegd, die me een mediaplayer bezorgd met lege sources..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Zolang ze beschut in een vogelhuisje (of iets anders) hangen moet dat toch geen probleem zijn. Ik zou hem namelijk vrij dicht bij een Zigbee router kunnen hangen.
Is ook zo, maar het is niet hetzelfde. Daarnaast: Als de zon daarop staat is het enigsinds vertekend en er kan natuurlijk altijd vochtschade komen.

In mijn geval (balkon) kan ik niets doen hiermee overigens. Ik heb daarom RF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Nu we het toch over deurbellen hebben (gehad)..

Hier thuis hebben we een Byron draadloze bel. Bevalt verder prima. Maar wat zouden jullie hier mee doen, smart technisch gezien? (LINK)

- Hij werkt op 433Mhz, dus potentieel onderscheppen van het signaal, maar dan kun je de bel niet beïnvloeden. K heb een Sonoff RFswitch die hier wellicht voor geschikt is..
- De Aqara trilsensor past wellicht net (of net niet...) in de case..ook dan geen invloed op de bel (wel of niet s' avonds gaan). Die zal dan besteld moeten worden, maar das geen probleem.
- Knutselen a la Frenck...ik weet alleen niet zeker of dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Koepert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:12:
Nu we het toch over deurbellen hebben (gehad)..

Hier thuis hebben we een Byron draadloze bel. Bevalt verder prima. Maar wat zouden jullie hier mee doen, smart technisch gezien? (LINK)

- Hij werkt op 433Mhz, dus potentieel onderscheppen van het signaal, maar dan kun je de bel niet beïnvloeden. K heb een Sonoff RFswitch die hier wellicht voor geschikt is..
- De Aqara trilsensor past wellicht net (of net niet...) in de case..ook dan geen invloed op de bel (wel of niet s' avonds gaan). Die zal dan besteld moeten worden, maar das geen probleem.
- Knutselen a la Frenck...ik weet alleen niet zeker of dat gaat werken.
433mhz is prima, enkel belletje Lellen digitaal.

Wat je kan doen is als je een bel hebt met elektromagneet, een deursensor er tegen aan doen. Dat kan ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
Heren vraagje,

[...]

code:
1

code:
1
.

code:
1

Check je external_url eens
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/basic/
En hier nog wat mensen met soortgelijke issues
https://community.home-as...ion-via-ui-aborted/169498

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 25-08-2020 19:47 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Iemand een idee? (zelf al de spotify integratie toegevoegd, die me een mediaplayer bezorgd met lege sources..)
Kijk eens naar Spotcast in HACS. Daarmee kun je tracks en playlists starten op (cast) media_players

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 25-08-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heren vraagje,

[...]

code:
1

code:
1
.

code:
1

Ik zat toevallig net de Spotify integratie in mijn HA te bouwen en liep er tegen aan dat ik blijkbaar niet goed op "save" had gedrukt na het invullen van de redirect URI in de developer console.... Die bleef dus stiekem leeg. Misschien gebeurt iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Kijk eens naar Spotcast in HACS. Daarmee kun je tracks en playlists starten op (cast) media_players
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen.. Maar dan ben ik er nog niet.
Wat is het voordeel van die spotify integratie, die maakt enkel een mediaplayer aan, maar heeft geen sources en dergelijke. Ik zie dat jij die ook gebruikt ,maar hoe precies?

Als ik die spotcast gebruik kan ik wel naar mn cast players sturen, maar hoe maak je dan je muziek keuze?
Ik weet dat ik ook shortcuts kan maken met die card (buttons/lists) dus daar kan ik dan wel playlists aan toevoegen..
MAar automatisch vullen doet hij ook niet... bv alle playlists die ik heb.
Ik start nu muziek via google assistant, maar het zou handig zijn, dat dit ik dit ook via HA kan doen.. (en niet te beperkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben bezig om, op verzoek van de vrouw en mini 2, een automation te bouwen die slaapliedjes start op een speaker boven. Daarvoor heb ik enkel het "track ID" nodig van het liedje, en dan kan je het via Spotcast starten.

Die trackID kan je op meerdere manieren ophalen (o.a. door het delen van een link in Spotify), maar het handigste is misschien wel om het liedje simpelweg te starten op een van je speakers en dan in de developer tools in HA de state van die media_player te bekijken: de trackID staat er dan gewoon in.

De spotify integratie geeft je een mediaplayer in Home Assistant die simpelweg een afstandsbediening (stop, play, pause, etc) van Spotify, ongeacht waarop spotify wordt afgespeeld op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:39
Grappig, ik heb toevallig vanmorgen iets gemaakt om te zorgen dat tijdens het ontbijt hier de radio op Efteling Radio staat, tot 8 uur. Dan ben ik er wel weer klaar mee :+

Maar bij mij gebeurd dat via Volumio, dus ik hoef alleen http-request te doen met de juiste afspeellijst. Klinkt eenvoudiger :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:45:
Ik ben bezig om, op verzoek van de vrouw en mini 2, een automation te bouwen die slaapliedjes start op een speaker boven. Daarvoor heb ik enkel het "track ID" nodig van het liedje, en dan kan je het via Spotcast starten.

Die trackID kan je op meerdere manieren ophalen (o.a. door het delen van een link in Spotify), maar het handigste is misschien wel om het liedje simpelweg te starten op een van je speakers en dan in de developer tools in HA de state van die media_player te bekijken: de trackID staat er dan gewoon in.

De spotify integratie geeft je een mediaplayer in Home Assistant die simpelweg een afstandsbediening (stop, play, pause, etc) van Spotify, ongeacht waarop spotify wordt afgespeeld op dat moment.
Ik gebruik dit voor de sonos. Daar kan ik middels tunein een "bron" noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:45:

Ja van de tracks/albums/playlists kan je idd de id's halen om zo toe te voegen.
Maar een automatische invulling van playlists is blijkbaar niet mogelijk...
Starten jullie dan altijd via google assistant of de spotify app zelf? om echt iets te zoeken..
De mediaspeler van spotify zelf, hoe bepaal je dan waar die afspeelt want bij mij is die sources gewoon leeg

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 25-08-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mimiix schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:56:
[...]

Ik gebruik dit voor de sonos. Daar kan ik middels tunein een "bron" noemen.
Hoe bedoel je juist?
Voor sonos heb je sources, en daar kan je idd kiezen tss tunein, tv, of je sonos favorieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:58:
[...]

Hoe bedoel je juist?
Voor sonos heb je sources, en daar kan je idd kiezen tss tunein, tv, of je sonos favorieten
Ik heb een station (bnr) opgeslagen.

Daarna kan ik met die select source service, enkel die BNR source aanroepen en dan speelt ie die af op de sonos.

(Zit met een sleeptimer van 60 minuten en volume van 0.13 op een vaste knop bij het bed , voor het slapen gaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
@skank zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
   action:
    - service: media_player.select_source
      data:
        entity_id: media_player.keuken
        source: "SLAM! 99.6 (Top-40-Pop muziek)"

en als je dan in je sonos app het station slam! hebt dan gaat hij die afspelen, kan ook met afspeellijsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
zoeperman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:08:
@skank zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
   action:
    - service: media_player.select_source
      data:
        entity_id: media_player.keuken
        source: "SLAM! 99.6 (Top-40-Pop muziek)"

en als je dan in je sonos app het station slam! hebt dan gaat hij die afspelen, kan ook met afspeellijsten
klopt maar dat beantwoordt mn noden niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

klopt maar dat beantwoordt mn noden niet
Ik denk ook niet dat wij die kunnen beantwoorden.

Je hebt te horen gekregen hoe je een playlist aanroept.

Het dynamisch vullen van een playlist valt hier niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mmm ok ik kijk even verder.
Indien ik met de spotcast ook verder werk, zie ik weinig nut aan de spotify integratie.
Tenzij ik meerdere spotify accounts (van de family) zo zou linken (kan dat uberhaupt?) zodat elk lid zijn eigen mediaplayer heeft...

Kun je overigens met die integratie, 2 verschillende songs afspelen of zal de eerste stoppen, bij starten vd tweede

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:19:
Mmm ok ik kijk even verder.
Indien ik met de spotcast ook verder werk, zie ik weinig nut aan de spotify integratie.
Tenzij ik meerdere spotify accounts (van de family) zo zou linken (kan dat uberhaupt?) zodat elk lid zijn eigen mediaplayer heeft...

Kun je overigens met die integratie, 2 verschillende songs afspelen of zal de eerste stoppen, bij starten vd tweede
Geen idee, test het uit :)

We zijn nog steeds niet jouw helpdesk. Dit zijn prima dingen die je kan testen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Spotcast is overigens handig om het afspelen op een Google Home in idle modus te starten, werkt erg goed JBS in "Deel je tofste Raspberry Pi-projecten hier!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
Ik vermoed dat dat hem is inderdaad.
Zijn natuurlijk een hoop parameters erbij gekomen met alle releases sinds ik met Hass begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Als je nou gewoon dit doet, maar dan met de Spotify ' radiostations' en dan bijvoorbeeld op een specifiek genre/artiest/whatever? Volgens mij heb je dan je doel bereikt. Hoe dat precies gaat zal je zelf moeten uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-09 18:23
RudolfR schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:06:
@WhiteAss

Zoek op onderstaande pagina even naar 'event_data' en naar 'off_delay':

https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/
tnx. Het is nu gelukt. 'off_delay' lijkt door de RFLink niet ondersteunt te worden. dit was echter ook niet nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
  trigger:
  - event_data:
      entity_id: switch.remote1_ii1
    event_type: button_pressed
    platform: event
...

Hiermee wordt de gewende actie (scene) geactiveerd ongeacht de status van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Ben een beginneling en was al blij dat ik onlangs de afvalkalender van Waardlanden goed gewerkt had gekregen maar hij is er een aantal dagen geleden mee gestopt. Ik kan nergens nog een sensor terug vinden. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0T6Fj3PhcIYdbn6PB1_2CR26Do=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MEKKcYTNLzp7Ck9h09KyOqCy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:12
Merwede schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:25:
Ben een beginneling en was al blij dat ik onlangs de afvalkalender van Waardlanden goed gewerkt had gekregen maar hij is er een aantal dagen geleden mee gestopt. Ik kan nergens nog een sensor terug vinden. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
[Afbeelding]
Ik ken de plugin verder niet dus geen idee of die werkt.
In de sidebar ga je naar: configuration > entities. Daar moeten de nieuwe entities bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
@larsiey Daar stonden ze voorheen wel tussen, maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Merwede schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:56:
@larsiey Daar stonden ze voorheen wel tussen, maar nu niet meer.
Misschien de plugin ff opnieuw installeren?
Ha opnieuw opstarten kan ook nog wel helpen.

Anders kijken naar een plugin die meer wordt onderhouden/gebruikt.
Zelf gebruik ik deze: https://github.com/bruxy70/Garbage-Collection
Moet je handmatig eenmaal het ophaalschema invullen, maar werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
Was er al een paar dagen mee bezig en zojuist het probleem gevonden. Had in de configuration,yaml het uitlezen van de P1 Monitor vanaf een Pi erin gezet, wat overigens werkte. Deze verwijderd en de afvalkalender is weer terug. Ga me eens verdiepen hoe de configuration,yaml werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
@Merwede Gokje, daarvoor had je een nieuwe top level sensor aangemaakt? Op elk niveau moet iedere key uniek zijn met uitzondering van arrays (beginnende met -). Ofwel, sensor mag maar een keer bestaand. Daaronder mag je vervolgens dus wel meerdere items plaatsen zoals de afvalkalender en de P1 uitlezen. Maar niet beide los onder het top level sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
@Septillion Ik had al een vermoeden. M'n sensor.bridge_state van Zigbee2MQTT werkt ook niet meer. Wat op de afbeelding hieronder geel gemarkeerd staat is dus niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFdLvI7yPtgQACiz0Anqk-6mxnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kcYmIioSP5OlzKsXTG1Q4OXD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
@Merwede Klopt! Gewoon de tweede "sensor:" weghalen. Misschien je commentaar even oo gelijke hoogte zetten met "- platform" maar verder de indentatie gelijk laten. Ofwel, "- platform: mqtt" en "- platform: waardlanden" moet op dezelfde hoogte staan (twee spaties naar binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:52
Welke Zigbee temp en luchtvochtigheid sensor kan ik het beste gebruiken in mijn prive sauna? Lijkt me handig om te monitoren. MAar de meeste gaan maar tot 60 graden... wat aardig koud is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsiey
@Septillion @Merwede Ah een beginnersfoutje, kan gebeuren. :)

Ik kan je alvast een tip geven, je kan bestanden ook includen. Je verwijst vanuit de configuration naar een ander bestand om daar verder te werken. Zo houd je de configuration bestand een beetje geordend. Het klinkt lastig, is het niet.

In de documentatie staat het wel redelijk ingewikkeld uitgelegd vind ik zelf.

In de configuration.yaml maak je een verwijzing:
code:
1
 sensor: !include sensors.yaml

Je maakt een nieuw bestand "sensors.yaml" aan en zet hier alle sensoren in.

Dit kan je ook doen met andere entities etc.

Ome bob heeft dit wel begrijpelijk uitgewerkt in zijn configuratie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
@Septillion Bedankt voor je antwoorden. Ik heb "sensor" verwijderd en hij was terug. Ik ben er een aantal maanden terug mee begonnen en dit toen inderdaad gelezen maar nu even vergeten 8)7

@larsiey Bedankt voor je linkjes. Om een beter overzicht te houden was ik dit al van plan en was al aan het zoeken, ga er morgen avond eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolgast schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:50:
Grappig, ik heb toevallig vanmorgen iets gemaakt om te zorgen dat tijdens het ontbijt hier de radio op Efteling Radio staat, tot 8 uur. Dan ben ik er wel weer klaar mee :+

Maar bij mij gebeurd dat via Volumio, dus ik hoef alleen http-request te doen met de juiste afspeellijst. Klinkt eenvoudiger :D
Mijn God! De horror!
Wij hebben een jaar of 10 terug zo eens mensen permanente schade toegebracht door dit aan te zetten op Campzone en vervolgens even te gaan ontbijten. En meneer (of mevrouw) doet dit vrijwillig! _/-\o_

Toegegeven, Indische Waterlelies blijft wel hangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
b0On schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:49:
Ik wil een 'cool down' automation maken die mijn ramen open zet als de buitentemperatuur koeler is dan de binnentemperatuur en vice versa.
Heeft er iemand ervaring met de huidige buitentemperatuur uit het internet te trekken?
Ik heb hier een template binary_sensor voor gemaakt. Die verrekend de huidige temperatuur binnen, ingestelde temperatuur binnen en de buiten temperatuur. Daardoor weet ik of het buiten genoeg is afgekoeld en binnen een stuk warmer is dan ik ingesteld heb.

Op de state change van deze template binary_sensor heb ik automations om te laten weten dat de deuren/ramen open moeten.

Voor de temperatuur buiten gebruik ik de weather.home die in HA zit. Deze heeft een attribuut temperature. Die heb ik zelf nog wel in een sensor gezet zodat ik er in de "Moet de deur open" sensor er makkelijker mee kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Ja dat had ik inderdaad ook gelezen.. Maar dan ben ik er nog niet.
Wat is het voordeel van die spotify integratie, die maakt enkel een mediaplayer aan, maar heeft geen sources en dergelijke. Ik zie dat jij die ook gebruikt ,maar hoe precies?

Als ik die spotcast gebruik kan ik wel naar mn cast players sturen, maar hoe maak je dan je muziek keuze?
Ik weet dat ik ook shortcuts kan maken met die card (buttons/lists) dus daar kan ik dan wel playlists aan toevoegen..
MAar automatisch vullen doet hij ook niet... bv alle playlists die ik heb.
Ik start nu muziek via google assistant, maar het zou handig zijn, dat dit ik dit ook via HA kan doen.. (en niet te beperkt)
Waar haal je de aanname vandaan dat er geen sources zijn. In de attributen staan keurig de sources vermeld waar je op dat moment mee kunt connecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5VbP2DyaFrFdYpRa67QXLU4nSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ocMDIV8Q9LogyptgUIFUYMfL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
b0On schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:49:
Ik heb al heel lang een soortgelijke notificatie automation draaien op basis van buienradar temperatuur. Ik heb een sensor gemaakt die de delta berekend tussen binnen-buiten, als deze 20min langer groter dan 1 is krijg ik een berichtje. Werkt prima!

Edit: wel met bepaalde condities zodat ik de meldingen niet ook in de winter krijg ;)

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 26-08-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
kepler schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Ik heb al heel lang een soortgelijke notificatie automation draaien op basis van buienradar temperatuur. Ik heb een sensor gemaakt die de delta berekend tussen binnen-buiten, als deze 20min langer groter dan 1 is krijg ik een berichtje. Werkt prima!

Edit: wel met bepaalde condities zodat ik de meldingen niet ook in de winter krijg ;)
Zou je die willen delen?

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:03
Ik heb een binary sensor gemaakt die dit doet:

code:
1
2
3
warmer_outside:
        friendly_name: "Warmer outside than inside"
        value_template: "{{ state_attr('weather.home', 'temperature')|float > states('sensor.temperature_slaapkamer')|float }}"

en dan kan je die sensor weer gebruiken om een automation te maken. Als het warmer wordt buiten dan binnen dan staat de sensor "on".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Zal het van het weekend doen, ik ben nu op vakantie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Ik probeer een automation te maken, het onderstaande zou moeten doen.

Als mij Google Home muziek afspeelt, en 1 van de automation gaat omroepen (bijv dat de wasmachine klaar is.), word Spotify gestopt, word de automation omgeroepen, en dan blijf het stil.
Zou graag willen hebben, dat Spotify gepauzeerd word, automation word omgeroepen, Spotify gaat weer verder waar het gebleven is.

Wat ik ook probeer, het wil me maar niet lukken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    - service: media_player.media_pause
      entity_id: media_player.xxxxxxx
    - service: tts.amazon_polly_say
      entity_id: media_player.xxxxxxxxxx
      data_template:
             De wasmachine is klaar! Tijd om de was in de droger te stoppen
    - service: media_player.volume_set
      data:
        entity_id: media_player.xxxxxxxxxxxx
        volume_level: 0.4
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: input_boolean.xxxxxxx
    - service: media_player.media_play
      entity_id: media_player.xxxxxxxxx

Krijg er geen foutmelding op, automation werk ook gewoon. Alleen hervat hij spotify niet..
Misschien zie ik iets over het hoofd, of is er een andere optie, dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
JayOne schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Waar haal je de aanname vandaan dat er geen sources zijn. In de attributen staan keurig de sources vermeld waar je op dat moment mee kunt connecten.

[Afbeelding]
Das vreemd want bij mij staan die er gewoon niet.
Geen cast devices en geen connect devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
mAiden88 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:08:
Ik probeer een automation te maken, het onderstaande zou moeten doen.

Als mij Google Home muziek afspeelt, en 1 van de automation gaat omroepen (bijv dat de wasmachine klaar is.), word Spotify gestopt, word de automation omgeroepen, en dan blijf het stil.
Zou graag willen hebben, dat Spotify gepauzeerd word, automation word omgeroepen, Spotify gaat weer verder waar het gebleven is.

Wat ik ook probeer, het wil me maar niet lukken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    - service: media_player.media_pause
      entity_id: media_player.xxxxxxx
    - service: tts.amazon_polly_say
      entity_id: media_player.xxxxxxxxxx
      data_template:
             De wasmachine is klaar! Tijd om de was in de droger te stoppen
      data:
        entity_id: media_player.xxxxxxxxxxxx
        volume_level: 0.4
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: input_boolean.xxxxxxx
    - service: media_player.media_play
      entity_id: media_player.xxxxxxxxx

Krijg er geen foutmelding op, automation werk ook gewoon. Alleen hervat hij spotify niet..
Misschien zie ik iets over het hoofd, of is er een andere optie, dan hoor ik het graag :)
De source wordt dan veranderd toch ? Ben even kwijt hoe t precies heet maar je kan de status van je speaker opslaan en weer herstellen nadat hij je tts heeft afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
skank schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

Das vreemd want bij mij staan die er gewoon niet.
Geen cast devices en geen connect devices
Heb je wel devices die spotify-connect ondersteunen? En zo ja heb je het al eens geprobeerd om bijvoorbeeld op je telefoon Spotify te openen? Als het goed is staat de telefoon er dan wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
-Casper schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

De source wordt dan veranderd toch ? Ben even kwijt hoe t precies heet maar je kan de status van je speaker opslaan en weer herstellen nadat hij je tts heeft afgespeeld.
Een snapshot kan je maken bij Sonos, maar niet bij google home volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
-Casper schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

larsiey schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Een snapshot kan je maken bij Sonos, maar niet bij google home volgens mij.
Thanks. Ik probeer het nu met scene.create, door de media_content_id op te slaan.
(is niet zo eenvoudig met 1 hand vrij en de andere een baby van net 2wkn :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gisteren al bezig geweest met Spotcast, net de laatste hand gelegd. Onze jongste (8j) gaat graag met een rustgevend muziekje slapen. Dat kunnen scripten natuurlijk :+

Ik bouw na 40min geleidelijk het volume af tot het niveau waarop zijn mini 's nachts staat (0.1). Het voordeel is dat als je dit doet terwijl de music nog speelt, je geen "bliep" krijgt van de volume wijziging.

Uiteraard is dit script via Google Assistant te starten (ok Google, start slaaptijd).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#############################
## Start sleeping music      #
#############################
start_music_t:
  alias: Slaaptijd
  mode: restart
  sequence:
  - service: spotcast.start
    data:
      entity_id: media_player.hmt
      uri: 'spotify:track:5OoSxUZSbP1p7kb1d0SozG'
    data:
      volume_level: 0.5
  - delay: '00:40:00'
    data:
      volume_level: 0.3
  - delay: '00:05:00'
    data:
      volume_level: 0.1
  - service: media_player.turn_off
    data:

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.