is die restart mode bewust? Ik bedoel als je halverwege de 40 minuten bent en je zegt opnieuw slaaptijd dan begint hij gewoon vrolijk opnieuw met 40 minuten
Ja, die is bewust. Hij herstart hem zelf toch niet, als wij het doen, doen we dat bewust 
En anders.... Ach... Dan heeft hij wat langer een rustgevend muziekje - het is niet de TOP40 ofzo
En anders.... Ach... Dan heeft hij wat langer een rustgevend muziekje - het is niet de TOP40 ofzo
[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 26-08-2020 20:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb 3 sonos toestellen, die zijn toch spotify connect? Alsook smartphones...JayOne schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:25:
[...]
Heb je wel devices die spotify-connect ondersteunen? En zo ja heb je het al eens geprobeerd om bijvoorbeeld op je telefoon Spotify te openen? Als het goed is staat de telefoon er dan wel tussen.
die staan er allemaal niet tussen.
Moet je ze openen nadat je die integratie toegevoegd hebt? Zal ik es proberen..
In elk geval heb ik inderdaad nu enkele zaken te proberen
Volgens de documentatie gaat Sonos hem niet worden met de Spotify integratieskank schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:38:
[...]
Ik heb 3 sonos toestellen, die zijn toch spotify connect? Alsook smartphones...
die staan er allemaal niet tussen.
Moet je ze openen nadat je die integratie toegevoegd hebt? Zal ik es proberen..
In elk geval heb ik inderdaad nu enkele zaken te proberen
What's the speed of dark?
Mmm klopt.JayOne schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:45:
[...]
Volgens de documentatie gaat Sonos hem niet worden met de Spotify integratie
Net zitten testen met het een en andere..
De telefoon komt nu wel in de sources.
De (google) cast devices ook , zodra die gestart is en speelt.. Zodra die stopt met spelen verdwijnt hij helaas weer.. Maar dat is zoals de documentaite ook zegt, en dit kan ik oplossen met de spotcast, hoewel die dan niet in de sources zal komen... (jammer)
Voor sonos werkt het inderdaad niet, ze komen er niet in, zoals jij zelf ook naartoe verwijst.
Ik wil blijkbaar teveel
Tja, als het er zelfs al bij staat in de manual, dan heeft iemand dat vast al uitgezocht.skank schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:50:
Voor sonos werkt het inderdaad niet, ze komen er niet in, zoals jij zelf ook naartoe verwijst.
Ik wil blijkbaar teveel
Toch best een beetje RTFM dus.
RTFM?Hmmbob schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:58:
[...]
Tja, als het er zelfs al bij staat in de manual, dan heeft iemand dat vast al uitgezocht.
Toch best een beetje RTFM dus.
Ik zit me zot te zoeken maar vind geen oplossing
- mini media player
- spotcast
- sonos integratie
- spotify integratie
- spotify lovelace card (komt aardig in de buurt, is combo spotify integratie en spotcast)
Ik vraag teveel waarschijnlijk
Anyway ik kom er wel uit met wat er momenteel bestaat
Een zoektocht is het elimineren van mogelijkheden. De Spotify integratie was op basis van de manual al geen optie, omdat Sonos en Spotify icm Home Assistant niet gaat werken, omdat HA communiceert met de Spotify API.skank schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:05:
[...]
RTFM?
Ik zit me zot te zoeken maar vind geen oplossinggat in de markt..
- mini media player
- spotcast
- sonos integratie
- spotify integratie
- spotify lovelace card (komt aardig in de buurt, is combo spotify integratie en spotcast)
Ik vraag teveel waarschijnlijk
Anyway ik kom er wel uit met wat er momenteel bestaat
Je vraag had dan ook moeten zijn hoe mensen hier Spotify afspeellijsten op hun Sonos afspelen via Home Assistant. Dat is stap 1 in je zoektocht, hoe krijg ik Spotify afspeellijsten op Sonos via Home Assistant.
Ondertussen verkondig je allemaal dingen die niet waar zijn, rondom de Spotify integratie. Zoals geen sources, alleen maar play-controls. Een argeloze bezoeker die dit leest zou al kunnen afhaken bij deze teksten, terwijl de Spotify integratie gewoon een volledige media_player integratie is, alleen niet voor Sonos.
Dus wees voortaan concreter in je vraagstelling en beschrijf duidelijk wat er in jouw setup niet klopt. Daar hebben mensen die later dit topic bezoeken ook wat aan. Nu heb je ongeveer 10 posts vuil gemaakt waar met 1 duidleijke vraagstelling je al geholpen had kunnen zijn.
maker spotcast heeft ook een Spotify card gemaakt. Die werkt samen met spotcast. Daarvandaan kun je Spotify playlists starten!skank schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:34:
[...]
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen.. Maar dan ben ik er nog niet.
Wat is het voordeel van die spotify integratie, die maakt enkel een mediaplayer aan, maar heeft geen sources en dergelijke. Ik zie dat jij die ook gebruikt ,maar hoe precies?
Als ik die spotcast gebruik kan ik wel naar mn cast players sturen, maar hoe maak je dan je muziek keuze?
Ik weet dat ik ook shortcuts kan maken met die card (buttons/lists) dus daar kan ik dan wel playlists aan toevoegen..
MAar automatisch vullen doet hij ook niet... bv alle playlists die ik heb.
Ik start nu muziek via google assistant, maar het zou handig zijn, dat dit ik dit ook via HA kan doen.. (en niet te beperkt)
JayOne schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:34:
[...]
Een zoektocht is het elimineren van mogelijkheden. De Spotify integratie was op basis van de manual al geen optie, omdat Sonos en Spotify icm Home Assistant niet gaat werken, omdat HA communiceert met de Spotify API.
Je vraag had dan ook moeten zijn hoe mensen hier Spotify afspeellijsten op hun Sonos afspelen via Home Assistant. Dat is stap 1 in je zoektocht, hoe krijg ik Spotify afspeellijsten op Sonos via Home Assistant.
Ondertussen verkondig je allemaal dingen die niet waar zijn, rondom de Spotify integratie. Zoals geen sources, alleen maar play-controls. Een argeloze bezoeker die dit leest zou al kunnen afhaken bij deze teksten, terwijl de Spotify integratie gewoon een volledige media_player integratie is, alleen niet voor Sonos.
Dus wees voortaan concreter in je vraagstelling en beschrijf duidelijk wat er in jouw setup niet klopt. Daar hebben mensen die later dit topic bezoeken ook wat aan. Nu heb je ongeveer 10 posts vuil gemaakt waar met 1 duidleijke vraagstelling je al geholpen had kunnen zijn.
offtopic:
Maar het levert wel karma op!
Maar het levert wel karma op!
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Met een RPI4 is het mogelijk om in de bios te booten van een SSD. Zie hier en hier. Ook kun je de bootloader van SSD laden en daarna doorladen van SSD.Septillion schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:53:
Oew, ben erg nieuwsgierig naar native SSD boot van HA OSHad zelf geen spare SSD en wilde niet zomaar mijn handige setup verkloten. Zou graag weer HA OS draaien voor de zekerheid dat supervisor werkt. Enige reden dat ik nu via Linux draai is de (non-native) SSD boot.
@jbouwh Kan dat ook met HA OS?
Ik heb alleen nog geen voorbeelden gezien om dit zo met HA te doen. Zelf heb ik een high endurance SD kaart gekocht via Ali express. Waarop ik de basis heb staan, voor mysql, influx e.d. werk ik met de volumes via een M2 SSD (ook via Ali gekocht) die via een USB3 poort aan mijn RPI4 hangt.
In principe kun je elke USB disk aan HA hangen en zo direct in je huidige setup gebruiken. Zorg dat het er de juiste partities op hebt aangemaakt. Je kunt bij het host deel van HA via SSH komen en daar bekijken hoe je schijven worden gemount.
Zelf gebruik ik Portainer voor het beheer en heb daar de volumes aangemaakt die verwijzen naar de SSD.
Als het nèt werkt dan werkt het nèt
Neem aan dat je in het tweede deel bedoelt "bootloader van SD laden". Ja, dat doe ik nu voor een Debian/Raspian boot. Dit is alleen niet te doen voor HA OS. Toen ik dit opzette was de native USB boot nog steeds een belofte waar toen geen schot in leek te zetten. Ondertussen is het wel uit maar heb ik nog niemand gezien die dit geprobeerd heeft met HA OS.jbouwh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:59:
Met een RPI4 is het mogelijk om in de bios te booten van een SSD. Zie hier en hier. Ook kun je de bootloader van SSD laden en daarna doorladen van SSD.
Ik zou namelijk graag weer terug gaan naar HA OS ivm met het gedoe rondom de Supervisor. Enige reden dat ik geen HA OS draai is de USB boot. Ik hoef verder niets met die Pi te doen dus de Supervisor zou van mij prima volle controle mogen hebben.
Ik boot zelf niet van SSD maar gebruik de native setup HA zodat ik ook gemakkelijk de boel kan restoren. Ik gebruik de docker basis die HA biedt en zet daarop mijn aanvullende containers zonder HA zelf te raken. HA zou zoelf moeten komen met native SSD support voordat dit anders ga oplossen. Voor mij werkt dit nu prima!Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:03:
[...]
Neem aan dat je in het tweede deel bedoelt "bootloader van SD laden". Ja, dat doe ik nu voor een Debian/Raspian boot. Dit is alleen niet te doen voor HA OS. Toen ik dit opzette was de native USB boot nog steeds een belofte waar toen geen schot in leek te zetten. Ondertussen is het wel uit maar heb ik nog niemand gezien die dit geprobeerd heeft met HA OS.
Ik zou namelijk graag weer terug gaan naar HA OS ivm met het gedoe rondom de Supervisor. Enige reden dat ik geen HA OS draai is de USB boot. Ik hoef verder niets met die Pi te doen dus de Supervisor zou van mij prima volle controle mogen hebben.
Als het nèt werkt dan werkt het nèt
Ik ga mij ook bezig houden met home assistant. Ik heb gisteren een NUC binnen gekregen en een zigbee USB stick is onderweg. Ik zou graag onze nieuwe woning hier en daar willen automatiseren, maar om een WAF te verkrijgen zit ik nog met wat vragen, eigenlijk maar één voor nu om een tussentijdse go te verkrijgen.
Het betreft verlichting, stel ik heb een hue lamp en de reguliere schakelaar is nog aanwezig. Home assistant valt weg, kan ik de hue lamp dan nog inschakelen door de reguliere schakelaar uit en in te schakelen? Of is de on state van de lamp echt afhankelijk van de controller?
Helaas heb ik op dit moment nog geen lamp tot mijn beschikking om dit te proberen.
Het betreft verlichting, stel ik heb een hue lamp en de reguliere schakelaar is nog aanwezig. Home assistant valt weg, kan ik de hue lamp dan nog inschakelen door de reguliere schakelaar uit en in te schakelen? Of is de on state van de lamp echt afhankelijk van de controller?
Helaas heb ik op dit moment nog geen lamp tot mijn beschikking om dit te proberen.
Net een nieuwe wasmachine binnen en wou kijken of ik deze ook in HA kan krijgen.
Deze integratie geprobeerd:
https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors
Bij de eerste stap wordt gevraagd naar Region ISO Code. Ik heb daar verschillende optie's geprobeerd zoals ISO 3166-2:NL. maar blijf een fout krijgen.
Iemand een idee?
Bij de eerste stap wordt gevraagd naar Region ISO Code. Ik heb daar verschillende optie's geprobeerd zoals ISO 3166-2:NL. maar blijf een fout krijgen.
Iemand een idee?
edit: had over de aanschaf van de usb-stick heengelezen.Donderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:56:
Ik ga mij ook bezig houden met home assistant. Ik heb gisteren een NUC binnen gekregen en een zigbee USB stick is onderweg. Ik zou graag onze nieuwe woning hier en daar willen automatiseren, maar om een WAF te verkrijgen zit ik nog met wat vragen, eigenlijk maar één voor nu om een tussentijdse go te verkrijgen.
Ervan uitgaande dat je een Conbee II stick hebt, dan kun je de lampen op de volgende manieren bedienen:
- HA
- Phoscon App
- Aan-/ uitschakelaar
De laatste kan wel zijn dat de lampen in de felste stand springen en als je de lampen fysiek uitschakelt kan je deze ook niet meer benaderen met HA of de Conbee
[ Voor 25% gewijzigd door JayOne op 27-08-2020 11:11 ]
Heb je geprobeerd om alleen NL in te voeren?dannywa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:05:
Net een nieuwe wasmachine binnen en wou kijken of ik deze ook in HA kan krijgen.
Iemand een idee?
YAML:
1
2
3
4
| smartthinq_sensors: token: my_smartthinq_token region: NL language: nl |
[ Voor 9% gewijzigd door synoniem op 27-08-2020 11:11 ]
Ja. Je kan hem instellen hierin. JE kan kiezen voor: Lamp gaat aan na powerloss, Lamp blijft uit na powerloss of remain last state.Donderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:56:
@Donderpoes Ik zou mij meer zorgen maken om de WAF indien HA wel draait. Dan is namelijk een schakelaar die een smart bulb spanningsloos maakt zeer onwenselijk. Hij kan immers daarna niet meer aan met via smarts (automation, telefoon, andere wifi/zigbee schakelaar etc). En dat zal snel een deuk geven aan de WAF.
Dat is hier het geval met exact 1 lamp, en de hele familie weet dat dan de schakelaar niet goed staat. Geen probleem met de FAF (Family....)Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:24:
@Donderpoes Ik zou mij meer zorgen maken om de WAF indien HA wel draait. Dan is namelijk een schakelaar die een smart bulb spanningsloos maakt zeer onwenselijk. Hij kan immers daarna niet meer aan met via smarts (automation, telefoon, andere wifi/zigbee schakelaar etc). En dat zal snel een deuk geven aan de WAF.
Overigens heb ik die ingesteld dat áls de spanning weer terug komt, hij aan moet (want dan heeft iemand dus ontdekt dat de schakelaar verkeerd stond terwijl de lamp aan moest gaan)
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 27-08-2020 11:27 ]
Oplossing: bouw Shelly 1's in achter je schakelaars. Je kunt de knop dan loskoppelen van het relais (detached mode) en HA laten reageren op events van de fysieke knop (knop gaat om -> light.toggle). Het handigst is wel om dat met pulsdrukkers te doen, anders correspondeert knop omhoog/omlaag niet met lamp aan/uit.Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:24:
Dan moet je wifi niet wegvallen anders helpen de Shelly's alsnog nietKoppensneller schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:30:
[...]
Oplossing: bouw Shelly 1's in achter je schakelaars. Je kunt de knop dan loskoppelen van het relais (detached mode) en HA laten reageren op events van de fysieke knop (knop gaat om -> light.toggle). Het handigst is wel om dat met pulsdrukkers te doen, anders correspondeert knop omhoog/omlaag niet met lamp aan/uit.
Is er ook zo'n alternatief die op zigbee werkt?
Hoe simpel kan het zijn.. Soms denk je veel te moeilijk haha, ben in ieder geval een stap verdersynoniem schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:07:
[...]
Heb je geprobeerd om alleen NL in te voeren?
YAML:
1 2 3 4 smartthinq_sensors: token: my_smartthinq_token region: NL language: nl
@Hmmbob Ik snap dat het kan werken, maar weet van hier dat het lastig is bij mijn vriendin. En het duist ook tegen mijn home automation principe in dat elke gek binnen moet kunnen komen en gewoon het licht aan moet kunnen zetten. Zonder telefoon etc en zonder dat het daarna niet meer goed werkt.
@Koppensneller Dat is inderdaad een optie. Maar dan ben je in de basis wel weer terug bij af indien HA niet beschikbaar. Zelf ben ik daar ondertussen ook niet meer zo bang voor (aardig stabiel en heb zo een backup hersteld indien het mis gaat). Voor lampen waar ik een Sonof (met Tasmota) gebruik komt de schakelaar weer in attached mode indien de MQTT een disconnect heeft.
Schakelaar in de "verkeerde positie" heb ik echt nooit als iets irritant ervaren. Was bij een klassieke hotelschakeling ook nooit een issue. Wel kan je met een pulsdrukker makkelijk extra functies toevoegen aan double press en long press bijvoorbeeld.
@larsiey Ik ken niets op Zigbee voor een bestaande schakelaar. Alleen complete Zigbee schakelaars, bijvoorbeeld Xiaomi of een Friend of Hue (FoH). Maar dan moet je die wel weer direct linken aan de lamp. Deze moet dat ondersteunen en je levert in op functionaliteit. Je hebt alleen exact wat de fabrikant bedacht heeft.
@Koppensneller Dat is inderdaad een optie. Maar dan ben je in de basis wel weer terug bij af indien HA niet beschikbaar. Zelf ben ik daar ondertussen ook niet meer zo bang voor (aardig stabiel en heb zo een backup hersteld indien het mis gaat). Voor lampen waar ik een Sonof (met Tasmota) gebruik komt de schakelaar weer in attached mode indien de MQTT een disconnect heeft.
Schakelaar in de "verkeerde positie" heb ik echt nooit als iets irritant ervaren. Was bij een klassieke hotelschakeling ook nooit een issue. Wel kan je met een pulsdrukker makkelijk extra functies toevoegen aan double press en long press bijvoorbeeld.
@larsiey Ik ken niets op Zigbee voor een bestaande schakelaar. Alleen complete Zigbee schakelaars, bijvoorbeeld Xiaomi of een Friend of Hue (FoH). Maar dan moet je die wel weer direct linken aan de lamp. Deze moet dat ondersteunen en je levert in op functionaliteit. Je hebt alleen exact wat de fabrikant bedacht heeft.
Ik heb een shelly in gebruik en snapte niet waarom mensen hier tasmota op zette maar dit is wel een hele mooie fallback.Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
...
Voor lampen waar ik een Sonof (met Tasmota) gebruik komt de schakelaar weer in attached mode indien de MQTT een disconnect heeft.
...
Ik heb niet de conbee besteld, maar de CC2531. Het is mijn bedoeling dat een aantal lampen in iedergeval nog aan kunnen, als de rest van de infrastructuur onderuit gegaan is. Dat ze dan op zijn felst branden vind ik niet zo'n issue.JayOne schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:06:
[...]
edit: had over de aanschaf van de usb-stick heengelezen.
Ervan uitgaande dat je een Conbee II stick hebt, dan kun je de lampen op de volgende manieren bedienen:
- HA
- Phoscon App
- Aan-/ uitschakelaar
De laatste kan wel zijn dat de lampen in de felste stand springen en als je de lampen fysiek uitschakelt kan je deze ook niet meer benaderen met HA of de Conbee
Top, dan heb ik dit issue afgedekt.Mimiix schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:11:
[...]
Ja. Je kan hem instellen hierin. JE kan kiezen voor: Lamp gaat aan na powerloss, Lamp blijft uit na powerloss of remain last state.
Dat snapt ze snel genoeg vermoed ik. En deze deuk zal kleiner zijn, dan dat ze een hele avond in het donker zit omdat er iets fout gegaan is en ik niet thuis ben. Dan is ze er heel snel klaar mee. Maar ze moet er even in groeien, het is nu allemaal onbekend en eng.Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:24:
Shelly's kunnen volgens mij bij verlies van wifi weer in de standaard modus springen waarbij het relais dus wél aan de knop gekoppeld is. Dan doen je lampen het dus nog wel, maar dan door onderbreking van de spanning.larsiey schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:33:
[...]
Dan moet je wifi niet wegvallen anders helpen de Shelly's alsnog niet.
OK, da's dus alleen als je Tasmota er op flasht
[ Voor 6% gewijzigd door Koppensneller op 27-08-2020 12:01 ]
Ik zal gelijk sonoff/Shelly met tasmota eens onderzoeken. Ik krijg 1 december de sleutel, maar we gaan overbruggen bij mijn ouders (dat zal even wennen zijn) maar die tijd kan ik mooi gebruiken om wat testopstellingen te proberen.
Eigenlijk wil je dimbare lampen in gebruik nemen met een zigbee dimmer in de muur.Donderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:56:
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
jazeker. icasa of robbshop hebben een inbouw zigbee schakelaar en ook zigbee dimmer.larsiey schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:33:
[...]
Dan moet je wifi niet wegvallen anders helpen de Shelly's alsnog niet.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Onderschat dat niet. Snappen is één ding, maar daarmee heb je echt nog geen WAF. Zeker omdat je hier eerder tegenaan loopt dat dat HA uit valt. Naar mijn idee verlies je snel WAF voor je smarts als je het makkelijk stuk kunt maken of dingen moet laten die nu normaal zijn. Gebruik dan een direct gekoppelde knop of eventueel een nood remote die wel direct gekoppeld is.Donderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:48:
Dat snapt ze snel genoeg vermoed ik. En deze deuk zal kleiner zijn, dan dat ze een hele avond in het donker zit omdat er iets fout gegaan is en ik niet thuis ben. Dan is ze er heel snel klaar mee. Maar ze moet er even in groeien, het is nu allemaal onbekend en eng.
Klopt, helaas geen radio, althans niet helemaal, wel voor de cast, maar niet voor sonos.1ntroduc3 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
maker spotcast heeft ook een Spotify card gemaakt. Die werkt samen met spotcast. Daarvandaan kun je Spotify playlists starten!
Voor sonos kan dan wel weer met de mini media player, maar dan heb ik terug meerdere kaarten nodig.
Of er zou ergens een kaart moeten bestaan die de radio (url's) naar beide (cast en sonos devices) kan sturen...
De lampen heb ik om dit issue samen met het feit dat wij allebij de HUE app wat fijner vinden om lampen aan/uit/te dimmen, aan de bridge gekoppeld i.p.v. mijn Conbee stick.Donderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:48:
[...]
Dat snapt ze snel genoeg vermoed ik. En deze deuk zal kleiner zijn, dan dat ze een hele avond in het donker zit omdat er iets fout gegaan is en ik niet thuis ben. Dan is ze er heel snel klaar mee. Maar ze moet er even in groeien, het is nu allemaal onbekend en eng.
Hierdoor zijn de lampen altijd nog te bedienen mocht Homeassistant uitvallen (wat nooit gebeurd).
Mijn sensoren (beweging, licht etc) die heb ik wel via Conbee aan Homeassistant, deze zijn niet van Philips Hue.
Dus:
Homeassitant valt weg -> HUE app
Homeassistant & HUE app valt weg -> knopjes aan de muur
Verwijderd
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
Ik bestuur het aquarium nu met een minipc op Windows XPe via een usb relaisbord.
Ik wil dit graag integreren in HA, maar weet nog niet de juiste aanpak. Ik kan de minipc eventueel vervangen door een raspberry pi 3b.
Wat is slim?
Mijn Airco in HA is via de Google Nest hub ook bedienbaar, dat zou voor het aquarium ook tof zijn. Is dat mogelijk?
Ik bestuur het aquarium nu met een minipc op Windows XPe via een usb relaisbord.
Ik wil dit graag integreren in HA, maar weet nog niet de juiste aanpak. Ik kan de minipc eventueel vervangen door een raspberry pi 3b.
Wat is slim?
Mijn Airco in HA is via de Google Nest hub ook bedienbaar, dat zou voor het aquarium ook tof zijn. Is dat mogelijk?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 13:30 ]
Wat bestuur je? Licht? Verwarming? Als je aangeeft wat je allemaal op t aquarium hebt zitten en hoe ze van stroom worden voorzien kunnen we wat gerichter advies geven.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:28:
Wat is slim?
Hangt natuurlijk helemaal vanaf hoe je je relaisbord aanstuurt en uitleest. Ik zou zelf denken aan een lokale addon. Zoals hier beschreven wordt.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:28:
Wat is slim?
Afhankelijk van wat je wilt / moet kunnen zou je ook naar een ESP8266 of ESP32 kunnen kijken. Micro controller die je voor nog geen €5 uit China kunt laten komen. Vervolgens kun je bv ESPHome gebruiken voor de software er op. Voordeel van ESPHome is daarbij dat het gemaakt is om te werken met Home Assistant en je niet hoeft te programmeren, maar je het meer configureert zoals Home Assistant zelf. Oftewel een YAML file die qua opzet veel lijkt op hoe Home Assistant werkt.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:28:
Wat is slim?
Verwijderd
Bedankt allen, ik zal eens kijken naar ESPhome.
@-Casper lijkt mij verder niet perse relevant maar ik laat de relais 230v schakelen voor licht, verwarming en skimmerpomp. Gewoon aan/uit dus.
@-Casper lijkt mij verder niet perse relevant maar ik laat de relais 230v schakelen voor licht, verwarming en skimmerpomp. Gewoon aan/uit dus.
Dan kan je toch net zo makkelijk een wallplug gebruiken?Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:50:
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dit is dus waarom ik het vroegQuad schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Dan kan je toch net zo makkelijk een wallplug gebruiken?
Wat @Quad en @-Casper schrijven dus. Als het je puur gaat om 230V te schakelen zou ik gewoon een smart plug er tussen zetten. Daarvan zijn legio varianten te krijgen die je zo in HA kunt opnemen. Zelf zou ik ook never nooit 230V aan een Chinees relay hangen van €2. Dan liever wat merk achtigs van een laar tientjesVerwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:50:
Weet niet hoe diep je in yaml enzo zit, maar er zijn ook custom cards die cards kunnen combineren in 1 card! Daarmee zou je wellicht wat kunnen regelen?skank schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:25:
[...]
Klopt, helaas geen radio, althans niet helemaal, wel voor de cast, maar niet voor sonos.
Voor sonos kan dan wel weer met de mini media player, maar dan heb ik terug meerdere kaarten nodig.
Of er zou ergens een kaart moeten bestaan die de radio (url's) naar beide (cast en sonos devices) kan sturen...
Oeh ik mag weerVerwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:27:
Aha nu snap ik jullie! Excuseer mijn lompheid.
Een wallplug. Welke raden jullie aan?
Wat heb je zelf al gevonden?
Verwijderd
Fibaro type f?Mimiix schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Oeh ik mag weer
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zou eerst kijken naar het protocol wat je wil. Daarna verder vragen/zoeken.
Ik heb al een tijdje het probleem dat de huis ventilatie op de hoge stand blijft draaien na het douchen dus daar ben ik tijdens de lunch even ingedoken en het probleem was meervoudig.
Op de ventilatie zit een Duwi Z-Wave schakelaar welke alleen de hogestand aan en uit doet. Als deze schakelaar 3 uur aan is dan zou deze ook weer uit moeten gaan. Nu werkt dat niet altijd, ook niet voor andere plugs (Ikea Tradfri bijvoorbeeld) Als er iets hikt en de plug bijvoorbeeld even kwijt is dan klopt de status tijd niet meer.
Ik heb nu een timer gemaakt welke wordt gestart op het moment dat de ventilatie schakelaar aan gaat. En hij wordt gestopt op het moment dat hij uit gaat.
Nu trigger ik elke 10 minuten een automation en die kijkt of de douchelamp uit is, of de ventilatie aan is, en of de timer loopt. Als de timer niet loopt dan schakelt hij de ventilatie uit.
Tot zover goed.
Nu heb ik ook nog een afzuigkap * met daartussen een Everspring AN158 module en nu wil ik hiervan het wattage gebruiken om te bepalen of de ventilatie wel uit mag. Echter komt er geen wattage terug vanuit deze plug. Nu kan dit komen door OpenZwave en of Zwave2Mqtt maar heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb wel deze gevonden maar die gebruikt Z-Wave rechtstreeks in HA en heeft het probleem andersom
* In de huizen hier zit de afzuigkap aangesloten op de mechanische ventilatie, hierdoor blaas je alleen je afzuig lucht wel de woning in op het moment dat de mechanische ventilatie te laag staat. Om dit aan te passen moet er een losse pijp naar het dak komen voor de afzuigkap maar dit is nog een toekomst project.
Op de ventilatie zit een Duwi Z-Wave schakelaar welke alleen de hogestand aan en uit doet. Als deze schakelaar 3 uur aan is dan zou deze ook weer uit moeten gaan. Nu werkt dat niet altijd, ook niet voor andere plugs (Ikea Tradfri bijvoorbeeld) Als er iets hikt en de plug bijvoorbeeld even kwijt is dan klopt de status tijd niet meer.
Ik heb nu een timer gemaakt welke wordt gestart op het moment dat de ventilatie schakelaar aan gaat. En hij wordt gestopt op het moment dat hij uit gaat.
Nu trigger ik elke 10 minuten een automation en die kijkt of de douchelamp uit is, of de ventilatie aan is, en of de timer loopt. Als de timer niet loopt dan schakelt hij de ventilatie uit.
Tot zover goed.
Nu heb ik ook nog een afzuigkap * met daartussen een Everspring AN158 module en nu wil ik hiervan het wattage gebruiken om te bepalen of de ventilatie wel uit mag. Echter komt er geen wattage terug vanuit deze plug. Nu kan dit komen door OpenZwave en of Zwave2Mqtt maar heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb wel deze gevonden maar die gebruikt Z-Wave rechtstreeks in HA en heeft het probleem andersom
* In de huizen hier zit de afzuigkap aangesloten op de mechanische ventilatie, hierdoor blaas je alleen je afzuig lucht wel de woning in op het moment dat de mechanische ventilatie te laag staat. Om dit aan te passen moet er een losse pijp naar het dak komen voor de afzuigkap maar dit is nog een toekomst project.
[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 14:43 ]
Verwijderd
Ik wilde gaan voor de TP-Link HS110 aangezien deze via google home te bedienen is en ik ook gevonden heb dat hij in home-assistant te integreren is https://community.home-as...onsumption-as-sensor/5316
Ik lees hier veel dingen over smart-plugs en dergelijke, en hoewel ik vele scenarios wel begrijp krijg ik mijn hoofd niet er volledig omheen 
Dus de vraag:
Kan je via smartplugs ieder apparaat "slim" maken?
Bijvoorbeeld als ik een normale "domme" waterkoker heb (gevuld maar staat uit), kan ik hem dan via HA (omdat er een smartplug tussen zit) aan zetten?
Dus de vraag:
Bijvoorbeeld als ik een normale "domme" waterkoker heb (gevuld maar staat uit), kan ik hem dan via HA (omdat er een smartplug tussen zit) aan zetten?
AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Ja, alleen met een waterkoker zou ik daar terughoudend mee zijn. Want als je een keer het ding zonder water terug zet op zijn grondplaat en je automation zet hem aan dan kun je afbranden.Byron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
Ik lees hier veel dingen over smart-plugs en dergelijke, en hoeveel ik vele scenarios wel begrijp krijg ik mijn hoofd niet er volledig omheen
Dus de vraag:
[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 14:54 ]
Dat ligt helemaal aan het vermogen van de waterkoker - er zijn er genoeg die niet je volledige stroomsterkte trekken. Er zijn in dit topic ook genoeg mensen die de wasmachine eraan hebben zitten (incl mijzelf).raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:52:
[...]
Ja, alleen met een waterkoker zou ik daar terughoudend mee zijn
Ik denk dat wat nuance hier nodig is. Je waterkoker wordt niet ineens slim, dus als deze uit stond kun je hem met een smartplug niet aan zetten.Byron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
Ik lees hier veel dingen over smart-plugs en dergelijke, en hoeveel ik vele scenarios wel begrijp krijg ik mijn hoofd niet er volledig omheen
Dus de vraag:
Je moet de smartplug zien als iemand die je op afstand de stekker er uit of er in kan laten doen.
Het ging mij om het droogkook gedeelte, ik haal ook altijd de stekkers van koffiezet apparaat, waterkoker, senseo uit het stopcontact om te voorkomen dat er een keer een bimetaal blijft hangen en het ding brand veroorzaakt. Wellicht moet je het een keer meegemaakt hebben om zo te gaan denken / adviseren maar ondanks dat de verzekering "een deel" vergoed wordt je er niet beter van.Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:54:
[...]
Dat ligt helemaal aan het vermogen van de waterkoker - er zijn er genoeg die niet je volledige stroomsterkte trekken. Er zijn in dit topic ook genoeg mensen die de wasmachine eraan hebben zitten (incl mijzelf).
Een droger en wasmachine zijn een ander verhaal die hebben geen bi-metaal en ook daar is het veiliger om te kiezen voor een ampere tang t.o.v een smartplug. Kies je wel voor een smart-plug kies dan een goed merk om het risico te verkleinen.
https://www.destentor.nl/...bij-woningbrand~a2d6567f/
https://indebuurt.nl/zwol...slagen-waterkoker~125847/
[ Voor 23% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 15:03 ]
Ik heb hier ook de waterkoker achter een smart plug zitten. Maar dat is vooral omdat de kleine van 1,5 jaar tegenwoordig op een krukje aan het aanrecht staat, en ik daarbij niet wil dat hij de waterkoker aan zet.
Dus die wall plug is via een automation ingesteld dat hij na 20 minuten weer uit gaat (net als voor het espressoapparaat)
Als je wil dat je een warm kopje thee hebt als je thuis komt van je werk, zul je toch voordat je naar je werk gaat er vast water in moeten doen en het knopje vast op aan moeten zetten. Als dan de smart plug aan gaat zal het water wel opgewarmd worden.
Dus die wall plug is via een automation ingesteld dat hij na 20 minuten weer uit gaat (net als voor het espressoapparaat)
Als je wil dat je een warm kopje thee hebt als je thuis komt van je werk, zul je toch voordat je naar je werk gaat er vast water in moeten doen en het knopje vast op aan moeten zetten. Als dan de smart plug aan gaat zal het water wel opgewarmd worden.
Kijk dit verduidelijkt weer wat, top bedankt.b0On schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:56:
[...]
Ik denk dat wat nuance hier nodig is. Je waterkoker wordt niet ineens slim, dus als deze uit stond kun je hem met een smartplug niet aan zetten.
Je moet de smartplug zien als iemand die je op afstand de stekker er uit of er in kan laten doen.
Nu maar even kijken hoe en waar ik creatief gebruik kan maken van smartplugs
Een waterkoker is hier dus niet echt het juiste voorbeeld, kwam meer uit mijn routine dat ik altijd een kopje thee drink als ik op sta. Zou fijn zijn als die automatisch gezet wordt zodra mijn wekker gaat..
(Ja dit scheelt me misschien maar 1 minuut en 1 handeling, maar zou wel lekker makkelijk zijn)
AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Dat kan dus wel, maar dan moet je er 's avonds wel aan denken dat je het knopje van de waterkoker vast omzet (en dat je er water in doet).Byron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:25:
[...]
Kijk dit verduidelijkt weer wat, top bedankt.
Nu maar even kijken hoe en waar ik creatief gebruik kan maken van smartplugs![]()
Een waterkoker is hier dus niet echt het juiste voorbeeld, kwam meer uit mijn routine dat ik altijd een kopje thee drink als ik op sta. Zou fijn zijn als die automatisch gezet wordt zodra mijn wekker gaat..
(Ja dit scheelt me misschien maar 1 minuut en 1 handeling, maar zou wel lekker makkelijk zijn)
Dat ligt aan het type schakelaar op het apparaat volgens mij, als je de schakelaar op 'aan' kan zetten terwijl het apparaat uit staat, dan kan je hem 'smart' maken met een plug. Maar met apparaten met tiptoets bediening gaat dit niet.Byron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
Ik lees hier veel dingen over smart-plugs en dergelijke, en hoewel ik vele scenarios wel begrijp krijg ik mijn hoofd niet er volledig omheen
Dus de vraag:
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Klopt zo begrijp ik het inderdaad. Het water is het probleem niet, het knopje omzetten welTheFes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:27:
[...]
Dat kan dus wel, maar dan moet je er 's avonds wel aan denken dat je het knopje van de waterkoker vast omzet (en dat je er water in doet).

Voor je inspiratie, ik gebruik smart-plugs voor de volgende zaken:Byron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:25:
[...]
Kijk dit verduidelijkt weer wat, top bedankt.
Nu maar even kijken hoe en waar ik creatief gebruik kan maken van smartplugs![]()
- voor een ventilator (sta-model) op de slaapkamer heb ik deze via een sonoff basic (met ESPHOME geflashed) gekoppeld met HA, wanneer de temperatuur boven een bepaalde grens komt, schakel ik de ventilator in.
- mijn subwoofer wordt los gevoed, deze heb ik ook via een sonoff basic (ESPHOME) gekoppeld met HA. Wanneer ik mijn receiver inschakel, schakel ik ook de subwoofer in, bij het uitschakelen van de receiver, gaat de subwoofer weer uit.
- daarnaast heb ik tussen mijn tv/receiver ook een smartplug van broadlink, waarmee ik ook verbruik meet. Hierop heb ik een aantal automations lopen die met name gericht zijn op het goed opstarten van de receiver en keuze in muziek wanneer ik thuis aan het werk ben (wat ik bij hou met een calendersensor).
Inmiddels de wasmachine en droger toe kunnen voegen in HA middels SmartThinQ LGE Sensors.
Daarbij krijg ik per apparaat drie entiteiten, hiervan geeft sensor.wasmachine de meeste info. Als ik de entiteit sensor.wasmachine toevoeg in lovelace dan zie ik alleen of de wasmachine aan staat.
Als ik er op klik krijg ik meer info te zien zoals de remain time etc. Zou ik deze info ook als losse 'entiteit' toe kunnen voegen?
Daarbij krijg ik per apparaat drie entiteiten, hiervan geeft sensor.wasmachine de meeste info. Als ik de entiteit sensor.wasmachine toevoeg in lovelace dan zie ik alleen of de wasmachine aan staat.
Als ik er op klik krijg ik meer info te zien zoals de remain time etc. Zou ik deze info ook als losse 'entiteit' toe kunnen voegen?
Ja, met een template sensor: https://www.home-assistant.io/integrations/template/dannywa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:45:
Inmiddels de wasmachine en droger toe kunnen voegen in HA middels SmartThinQ LGE Sensors.
@dannywa Kijk maar naar de documentatie, is iets uitgebreider.JBS schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:49:
[...]
Ja, met een template sensor: https://www.home-assistant.io/integrations/template/
Om je nog meer te helpen, kijk naar "state_attr"
Bedankt beide, had al zoiets gevonden maar nu weet ik dat ik in de juiste richting aan het zoeken ben!
Je loopt precies tegen dingen aan waar ik een tijdje geleden met een LG wasmachine tegenaan liepdannywa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:45:
Kleine tip, mocht je hem willen gaan gebruiken, de binary_[sensor.wasmachine_naam]_wash_completed doet het niet, althans niet bij mij.
binary_sensor.[wasmachine_naam]_error_state doet het bij mij wel.
Ik laat HA notificaties uitsturen als de wasmachine klaar is, en als hij in error is. Dan hoeft mijn vriendin die LG app niet te gebruiken.
Voorbeeldje:dannywa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:56:
Bedankt beide, had al zoiets gevonden maar nu weet ik dat ik in de juiste richting aan het zoeken ben!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: template sensors: outside_temperature: entity_id: weather.dark_sky friendly_name: 'Buitentemperatuur' unit_of_measurement: '°C' value_template: > {%- if states.weather.dark_sky.attributes.temperature is defined %} {{ state_attr('weather.dark_sky', 'temperature') }} {% else %} 0 {%- endif %} |
Die "if" staat erin omdat de sensor vaak eerder geladen wordt dan dat de dark_sky implementatie klaar is - zo vang ik dat af.
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 27-08-2020 16:05 ]
jaByron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
Dus de vraag:
Hoezo nee?TheFes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:46:
[...]
nee![]()
(en dat weet @Byron010 inmiddels zelf ook al, gezien de posts hierboven)
Als je die waterkoker met water in en de schakelaar aanzet, en je steekt die in de plug... dan kun je toch bepalen wanneer die aangaat?
edit: toen ik replyde miste ik enkele replies blijkbaar was mn browser niet refreshed
[ Voor 11% gewijzigd door skank op 27-08-2020 16:54 ]
Is nog steeds een dom apparaat. Als je zelf vergeet om het apparaat te prepareren (water vullen, fysieke schakelaar alvast goed zetten) doet het nog niets terwijl de automation zegt dat ie wel wat moet doen. Dat kan ik niet slim noemen.skank schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Hoezo nee?
Als je die waterkoker met water in en de schakelaar aanzet, en je steekt die in de plug... dan kun je toch bepalen wanneer die aangaat?
Nee, want een waterkoker moet je vaak nog een knopje indrukken om aan te gaan.skank schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Hoezo nee?
Een schakelaar regelt alleen of de waterkoker stroom krijgt.
Dat zeg ik toch?larsiey schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:54:
[...]
Nee, want een waterkoker moet je vaak nog een knopje indrukken om aan te gaan.
Een schakelaar regelt alleen of de waterkoker stroom krijgt.
skank schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Hoezo nee?
Byron010 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
Dus de vraag:
Bijvoorbeeld als ik een normale "domme" waterkoker heb (gevuld maar **staat uit**), kan ik hem dan via HA (omdat er een smartplug tussen zit) aan zetten?
Je reageerde alleen met:
Dat was dus een incorrect antwoord, vandaar mijn:
nee
[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 27-08-2020 16:57 ]
Deels slim dan-Casper schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:54:
[...]
Is nog steeds een dom apparaat. Als je zelf vergeet om het apparaat te prepareren (water vullen, fysieke schakelaar alvast goed zetten) doet het nog niets terwijl de automation zegt dat ie wel wat moet doen. Dat kan ik niet slim noemen.
Nee gewoon dom.
Ik heb hier nog zo'n mooie ouderwetse wekkerradio.
Als ik die aan een wallplug hang, is die dan slim?
Ik kan dan mijn wekker aan en uit zetten. Maar als ik hem uit heb gedaan, moet ik wel weer de tijd opnieuw instellen. Slim? Nee
Er zullen denk ik genoeg waterkokers zijn die je niet kunt aan zetten als ze geen stroom hebben. In de zin dat die knop weer terug springt. Bij broodroosters is dat denk ik ook zo. Leuk dat je 's avonds twee sneetjes brood er in kunt doen, maar als de rooster niet "naar beneden" blijft zonder stroom heb je er nog niks aan.
Veel apparaten kun je dan ook niet aan zetten door de stekker in te steken. Bij PCs kun je het bv instellen. Maar mijn TV, versterker, radio, ... blijven toch echt uit als je de stroom aan zet. Of zoals @larsiey schrijft. Een domme digitale klok is gewoon de tijd kwijt als je de stroom er af haalt. Slechte wekkerradio dan.
Je brood zal evengoed knapperig zijn 's morgensRobertMe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:17:
. Bij broodroosters is dat denk ik ook zo. Leuk dat je 's avonds twee sneetjes brood er in kunt doen, maar als de rooster niet "naar beneden" blijft zonder stroom heb je er nog niks aan
Ik denk dat ik nog een beetje verder in moet duiken maar ik zou uitkomen op zoiets:
Als ik dit invoer bij ontwikkelhulpmiddelen dan krijg ik:
- platform: template
sensors:
remain_time:
friendly_name: "tijd over"
unit_of_measurement: 'min'
value_template: "0:00"
Dus dat lijkt in orde, hij pakt inderdaad de tijd, in dit geval 0 minuten.
Maar hoe kan ik dit nu gebruiken in bijvoorbeeld een afbeeldingselement? Aangezien ik daar alleen entiteiten kan kiezen.
Hoor graag in welke hoek ik het kan zoeken!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: - platform: template sensors: remain_time: friendly_name: "tijd over" unit_of_measurement: '' value_template: "{{ state_attr('sensor.wasmachine', 'remain_time') }}" |
sensors:
remain_time:
Maar hoe kan ik dit nu gebruiken in bijvoorbeeld een afbeeldingselement? Aangezien ik daar alleen entiteiten kan kiezen.
Die codedannywa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:13:
Ik denk dat ik nog een beetje verder in moet duiken maar ik zou uitkomen op zoiets:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 sensor: - platform: template sensors: remain_time: friendly_name: "tijd over" unit_of_measurement: '' value_template: "{{ state_attr('sensor.wasmachine', 'remain_time') }}"
sensors:
remain_time:
Moet je plakken in je configuration.yaml
Dan wordt er een sensor van aangemaakt.
Deze kan je vervolgens terug vinden onder entities.
Dit heb ik dus meerdere keren geprobeerd en toen kwam er geen sensor te voorschijn, nu dus wel..
Kan voorlopig weer even vooruit!
HA dan altijd ff restarten.dannywa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:44:
Dit heb ik dus meerdere keren geprobeerd en toen kwam er geen sensor te voorschijn, nu dus wel..
kleine nuance, dat is alleen als je in je config en secrets loopt te harken, automations enzo kan je gewoon reloaden
Kan je sensors ook reloaden?zoeperman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:58:
[...]
kleine nuance, dat is alleen als je in je config en secrets loopt te harken, automations enzo kan je gewoon reloaden
sensoren reloaden zichzelf als ze een nieuwe waarde krijgen.
een sensor in de config aanmaken = restart HA
Jaa dat laatste bedoelde ik dus.zoeperman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:13:
[...]
sensoren reloaden zichzelf als ze een nieuwe waarde krijgen.
een sensor in de config aanmaken = restart HA
Ik zou graag bekomen dat mijn Google home in een gesproken bericht een waarde uit een entiteit haalt.
Hiervoor heb ik volgende code ontwikkeld:
Google Home leest letterlijk 'start sensor accuweather...' in plaats van de waarde van deze entiteit.
Enige idee waar het in bovenstaande fout loopt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.test_notification to: 'on' condition: action: - service: tts.google_say entity_id: media_player.google_home_huiskamer data: message: >- '{{ states(sensor.accuweather_realfeel_temperature_max_4d) }}' |
Google Home leest letterlijk 'start sensor accuweather...' in plaats van de waarde van deze entiteit.
Je hebt hiervoor een data_template: nodig in plaats van data:roynolf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:29:
Ik zou graag bekomen dat mijn Google home in een gesproken bericht een waarde uit een entiteit haalt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.test_notification to: 'on' condition: action: - service: tts.google_say entity_id: media_player.google_home_huiskamer data: message: >- '{{ states(sensor.accuweather_realfeel_temperature_max_4d) }}'
(vanaf de versie 115 niet meer overigens)
Na alle waterkokersDonderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:04:
Ik zal gelijk sonoff/Shelly met tasmota eens onderzoeken. Ik krijg 1 december de sleutel, maar we gaan overbruggen bij mijn ouders (dat zal even wennen zijn) maar die tijd kan ik mooi gebruiken om wat testopstellingen te proberen.
Het is alleen zwave. Ik weet dat shelly en andere ook soortgelijke devices maken voor achter de schakelaar, maar weet niet of je hier dezelfde instelling in kan verrichten.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Dus op lijn 9 'data' aanpassen naar 'data_template'?TheFes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:31:
[...]
Je hebt hiervoor een data_template: nodig in plaats van data:
(vanaf de versie 115 niet meer overigens)
Dat kan Shelly ook inderdaad. Shelly2.5 kan twee inputs (zoals de Fibaro) aan en is per input in te stellen. Maar dat is wifi en geen zigbeemartinvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:32:
[...]
Na alle waterkokerswilde ik hier nog op reageren. Ik begrijp dat je inmiddels een zigbee stick hebt. Ik gebruik zelf op diverse plekken Fibaro dimmers achter de schakelaar, een reguliere 2 standen schakelaar. Deze fibaro’s kun je instellen dat ze een toggle doen bij input change (schakelaar) en dus ongeacht de stand keurig het licht aan of uit doen. HA geeft keurig licht aan of licht uit. En als HA dus niet beschikbaar is werkt de reguliere schakelaar ook gewoon, omdat dit fysiek de fibaro schakelt. Een prima WAF dus en de huidige schakelaars kunnen blijven zitten waardoor het ook nog eens netjes oogt.
Het is alleen zwave. Ik weet dat shelly en andere ook soortgelijke devices maken voor achter de schakelaar, maar weet niet of je hier dezelfde instelling in kan verrichten.
Ik ben niet getrouwd met zigbee, neem aan dat ik zwave componenten tezamen met zigbee componenten kan opnemen in home assistant. Moet alleen wel zorg dragen dat het bereik groot genoeg is.martinvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:32:
[...]
Na alle waterkokerswilde ik hier nog op reageren. Ik begrijp dat je inmiddels een zigbee stick hebt. Ik gebruik zelf op diverse plekken Fibaro dimmers achter de schakelaar, een reguliere 2 standen schakelaar. Deze fibaro’s kun je instellen dat ze een toggle doen bij input change (schakelaar) en dus ongeacht de stand keurig het licht aan of uit doen. HA geeft keurig licht aan of licht uit. En als HA dus niet beschikbaar is werkt de reguliere schakelaar ook gewoon, omdat dit fysiek de fibaro schakelt. Een prima WAF dus en de huidige schakelaars kunnen blijven zitten waardoor het ook nog eens netjes oogt.
Switches met deze functionaliteit zijn wel wat ik nodig heb vermoed ik.
Als ik met dit soort switches ga werken, kan ik dan nog "slimme" lampen nemen of werk ik dan beter met "domme" lampen.
You right. Klein moment van verstandsverbijsteringlolgast schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:16:
[...]
Dat kan Shelly ook inderdaad. Shelly2.5 kan twee inputs (zoals de Fibaro) aan en is per input in te stellen. Maar dat is wifi en geen zigbee
Shelly is dus WiFi idd. Slimme lampen nemen kan op zich maar is een beetje dubbelop. Je schakelaar is immers al slim dus waarom nog een slimme lamp.....Donderpoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:40:
[...]
Ik ben niet getrouwd met zigbee, neem aan dat ik zwave componenten tezamen met zigbee componenten kan opnemen in home assistant. Moet alleen wel zorg dragen dat het bereik groot genoeg is.
Switches met deze functionaliteit zijn wel wat ik nodig heb vermoed ik.
Als ik met dit soort switches ga werken, kan ik dan nog "slimme" lampen nemen of werk ik dan beter met "domme" lampen.
Wil je een rgb lamp of iets dergelijks dan zou ik de schakelaar niet slim maken, maar dient deze wel aan te staan om je lamp van spanning te voorzien om deze draadloos te kunnen bedienen.
Ik vind de combinatie erg fijn. Eettafel lamp heeft Hue lampen, waardoor hij ‘s morgens feller en blauwer licht geeft dan bij het avondeten. Maar doordat er een (nu nog) Fibaro switch achter de schakelaar zit kan de lamp gewoon met de schakelaar bedient worden. Die gaat namelijk alleen aan als we eten en de schakelaar zit op de route van de keuken naar de tafel. Dan is dat wel zo gebruikersvriendelijk ipv je telefoon te moeten pakken of naar Google te roepen dat je gaat eten
ik zie eettafel lampen met kleur aanpassinglolgast schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:15:
Ik vind de combinatie erg fijn. Eettafel lamp heeft Hue lampen, waardoor hij ‘s morgens feller en blauwer licht geeft dan bij het avondeten. Maar doordat er een (nu nog) Fibaro switch achter de schakelaar zit kan de lamp gewoon met de schakelaar bedient worden. Die gaat namelijk alleen aan als we eten en de schakelaar zit op de route van de keuken naar de tafel. Dan is dat wel zo gebruikersvriendelijk ipv je telefoon te moeten pakken of naar Google te roepen dat je gaat eten
Ik heb zelf 3 innr lampen boven de eettafel. Ik had ze met circadian lighting ook dat de kleur anders was, maar dat leek niet goed te gaan met het aan en uit zetten van de lampen (die in een zigbee group zitten).
Ook last van of is dat al verholpen? Of heb je een andere manier gebruikt.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb gewoon tijdgebonden scenes. Tot 12:00 ‘s middags feller/blauwer, daarna dimmer/geler. Ze kunnen ook groen, maar dat staat zo raar boven de boontjesKodess schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:24:
[...]
ik zie eettafel lampen met kleur aanpassing![]()
Ik heb zelf 3 innr lampen boven de eettafel. Ik had ze met circadian lighting ook dat de kleur anders was, maar dat leek niet goed te gaan met het aan en uit zetten van de lampen (die in een zigbee group zitten).
Ook last van of is dat al verholpen? Of heb je een andere manier gebruikt.
Jeproynolf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:43:
[...]
Dus op lijn 9 'data' aanpassen naar 'data_template'?
Het lukt me niet om groepen toe te voegen (zowel via de configuration.yaml als de groups.yaml), enig idee wat ik fout doe:

Mijn eerste 10 regels config:
code:
1
2
3
4
5
6
| group: woonkamer: name: Woonkamer entities: - light.woonkamer_rechts - light.woonkamer_links |

Mijn eerste 10 regels config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml |
Je laatste afbeelding zegt het eigenlijk al; je hebt een dubbele
Als je de eerste regel uit je groups.yaml haalt, zou hij het wel moeten doen. Dus gewoon direct beginnen met de naam van je groep (woonkamer, in dit geval dus)
code:
1
| group: |
Als je de eerste regel uit je groups.yaml haalt, zou hij het wel moeten doen. Dus gewoon direct beginnen met de naam van je groep (woonkamer, in dit geval dus)
Hoe kan ik in hemelsnaam hier overheen kijken.. (en dat noemt zich een programmeur)xPhantom schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:22:
Je laatste afbeelding zegt het eigenlijk al; je hebt een dubbelecode:
1 group:
Thanks!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.