Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Zijn er hier mensen met een wall mounted tablet t.b.v Home assistant? Welke goedkope goede tablet zouden jullie aanraden? Zat te kijken naar een Galaxy Tab 10.1 2019 maar dan is 175 euro voor aan de muur toch prijzig.

Tevens merk ik dat ik met het designen van mijn lovelace layout tegen inspiratie problemen aanloop, hoe doen jullie dit? Ik woon in een appartement dus is het lastig om goede intergraties/use cases te vinden welke ik kan implementeren in mijn appartement.

Wat ik op dit moment heb:

- Deur en raam sensoren
- Google Home
- Verlichting

- Verlichting gaat nu automatisch aan bij zonsondergang mits er iemand thuis is.
- Xiaiomi drukknop bij mijn bed om met toggle de slaapkamer verlichting aan/uit te zetten en met longpress het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
mAiden88 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:25:
@Frenck heeft me aangestoken om mij deurbel slim te maken met ESP.
Gisteren bijna alles binnen gekomen, op de FTDI na, maar heb nog een TTL naar USB liggen op 3,3v.

Knutselproject kan beginnen.. Eerst stappen erg eenvoudig. Ben aan gekomen op het moeilijkste gedeelte, het flashen van de ESP en de wiring. Vooral het dubbele van de wiring moet ik nog even uitzoeken hoe je dat kan doen met dupont kabels.
Ik heb er gewoon 2 over de helft geknipt, beetje gestript, aan elkaar gemaakt en een plakbandje overheen gedraaid. Werkte prima.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 15:44
n0ss schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:29:
Zijn er hier mensen met een wall mounted tablet t.b.v Home assistant? Welke goedkope goede tablet zouden jullie aanraden? Zat te kijken naar een Galaxy Tab 10.1 2019 maar dan is 175 euro voor aan de muur toch prijzig.

Tevens merk ik dat ik met het designen van mijn lovelace layout tegen inspiratie problemen aanloop, hoe doen jullie dit? Ik woon in een appartement dus is het lastig om goede intergraties/use cases te vinden welke ik kan implementeren in mijn appartement.

- Deur en raam sensoren
- Google Home
- Verlichting

- Verlichting gaat nu automatisch aan bij zonsondergang mits er iemand thuis is.
- Xiaiomi drukknop bij mijn bed om met toggle de slaapkamer verlichting aan/uit te zetten en met longpress het hele huis.
Opzich gebruik je de tablet natuurlijk niet erg intensief. Wellicht een 2dehands? Kan in principe nog jaren mee, mits je een degelijke vind voor een mooie prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:14:
Voor als iemand alvast wil kijken wat er in 0.117 terecht gaat komen:

https://rc.home-assistant.io/blog/2020/10/21/release-117/

Kijk vooral ook even naar de nieuwe template functionaliteit, incl de breaking changes section :)
Voor zover ik nu kan zien ga ik er alleen gemak van hebben, en kan ik een hoop |int's en |float's uit mijn templates halen. Maar het is verder niet breaking als die er nog in zouden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:43
mAiden88 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:25:
@Frenck heeft me aangestoken om mij deurbel slim te maken met ESP.
Gisteren bijna alles binnen gekomen, op de FTDI na, maar heb nog een TTL naar USB liggen op 3,3v.

Knutselproject kan beginnen.. Eerst stappen erg eenvoudig. Ben aan gekomen op het moeilijkste gedeelte, het flashen van de ESP en de wiring. Vooral het dubbele van de wiring moet ik nog even uitzoeken hoe je dat kan doen met dupont kabels.
Ben benieuwd of jij het wel "out of the box (ali)" werkend krijgt. Bij mij start de esp niet op na flashen. Blijkt dat je nog wat moet solderen en toen heb ik alles op de plank gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
maxoss schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

Ben benieuwd of jij het wel "out of the box (ali)" werkend krijgt. Bij mij start de esp niet op na flashen. Blijkt dat je nog wat moet solderen en toen heb ik alles op de plank gegooid.
Ik heb die tutorial ook gevolgd en heb niets hoeven solderen.
Het lastigste vond ik trouwens om de boel daadwerkelijk in de meterkast aan te sluiten.

Oh, ik had wel een kapotte relay, heb er daarna nog twee besteld, waarvan er ook één kapot was. De derde deed het.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 22-10-2020 17:02 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09

- Deur en raam sensoren
- Google Home
- Verlichting

Ik heb een Huawei Mediapad T5 wall mounted. Werkt perfect met Fully Kiosk Browser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e55avITm7puGC3sfNwtzz-lcC28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGyjnmzylbtiJmbvKAWMpgTh.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik vervolgens op verlichting tik met mijn vinger, krijg ik een pop-up:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1rieaERmvxHWv_cjZaGWFgaFV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtMpkLzDZ4aMD0088H7RDnFv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is maar een voorbeeld van hoe je het zou kunnen gebruiken. Ik ben nog bezig met mijn andere tabbladen in te richten. Wanneer dat klaar is, zal ik nog wel wat uitgebreidere screenshots plaatsen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troetelbeer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Ik heb een Huawei Mediapad T5 wall mounted. Werkt perfect met Fully Kiosk Browser:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is maar een voorbeeld van hoe je het zou kunnen gebruiken. Ik ben nog bezig met mijn andere tabbladen in te richten. Wanneer dat klaar is, zal ik nog wel wat uitgebreidere screenshots plaatsen.
Gaaf theme! Zou je 'm kunnen delen?

Hoe hangen jullie zo'n tablet trouwens aan de muur? Wil ik eigenlijk ook wel, maar ik heb tot nu toe niks moois gevonden (dat ook nog betaalbaar is). Stroomsnoertje komt in mijn geval achter de tablet uit de muur, dus dat kan niet met de meeste mounts...

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 22-10-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Knap hoor, had ik ook nog niet gezien, ook niet in de showcase.
Zelf toch ook benieuwd naar al je tabs, settings enz, heb je een github page?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank

- Deur en raam sensoren
- Google Home
- Verlichting

Ik heb ook een tab s3 aan de muur hangen, zie mn github

https://github.com/skank01/Home-Assistant

Ik gebruik ook fully kiosk browser.
Tablet laadt automatisch tss iets van 25% en 80%
edit: Ohja om te mounten gebruik ik een vogel universele mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Weet iemand hoe het zit met TTS

Ik heb dit in mijn config staan

code:
1
2
3
4
5
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
    service_name: google_say
    language: 'nl'

maar als ik dan handmatig iets TTS via bijvoorbeeld een Home Mini dan is de stem engels

Echter als ik dit gebruik via de developer tools dan heb ik wel nederlands.

tts.google_say

code:
1
2
3
entity_id: media_player.zolder_2
language: 'nl'

Is het mogelijk om NL ook default te maken voor alle TTS?

Ik ben ondertussen een stapje verder die language NL maakt niet uit of je die met of zonder '' doet. Er zit echter wel verschil in hoe hij aangeroepen wordt.

Deze manier is het namelijk in het nederlands

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPZyD6dO9lL-VRQ0CAUzGw-qsw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hKWGhTook0ezgQEF3DWg0Sld.png?f=user_large

Maar op deze manier doet hij engels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/250WUvSIzu69e4lwIPyUZFovIEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nfRZQBmtawvZIQXMunQd3eUT.png?f=user_large

p.s. Het is ook engels op mijn Android telefoon waarbij de HA APP wel gewoon nederlands is.

[ Voor 45% gewijzigd door raymonvdm op 22-10-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
JBS schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:25:
@crimby Zelf meet ik het waterverbruik (Elster V200) met een NPM sensor (LJ18A3-8-Z/BX 5V), verbonden met een Wemos D1 Mini met daarop ESPHome. Integreert naadloos in HA waarbij ik het Utility Meter platform (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/) gebruik. Zie ook Is deze watermeter uitleesbaar? waarin oplossingen voor verschillende watermeters voorbij komen.
Waar heb je deze besteld want als ik zoek op LJ18A3-8-Z/BX 5V dan vind ik alleen een sensor die tussen de 6 en 36 volt werkt (en die heb ik al op 12 volt, maar dan heb ik nog een voeding probleem voor de NodeMCU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mozart schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Handmatig de bewegingsautomation aanzetten zorgt ervoor de lamp aangaat en ook dan kan ik met de knop de lamp niet uitzetten. Ik zie onder de bijbehorende automation de huidige tijd als last run verschijnen. Als ik die automation handmatig via de GUI start gaat de lamp wel uit. Bijzonder.
Ik snap niet helemaal wat het verschil is tussen "Handmatig de bewegingsautomation aanzetten" en "automation handmatig via de GUI start" is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@raymonvdm DCDC boost convertertje erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
sOid schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Gaaf theme! Zou je 'm kunnen delen?

Hoe hangen jullie zo'n tablet trouwens aan de muur? Wil ik eigenlijk ook wel, maar ik heb tot nu toe niks moois gevonden (dat ook nog betaalbaar is). Stroomsnoertje komt in mijn geval achter de tablet uit de muur, dus dat kan niet met de meeste mounts...
Ik heb ooit een ikea foto lijstje aangepast zodat ik daar aan de bovenkant de tablet van 7" in kon schuiven met de nodige vilt pads. Achterkant vervangen voor MDF en de voeding aan de bovenkant. Helaas is de tablet overleden (boot loop) maar het heeft jaren gewerkt. De voeding kwam door de muur want aan de andere kant van de muur staat een keukenast met ruimte erachter. Netwerk via een USB naar ethernet adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ja dat is een plan inderdaad, maar die dingen moest ik dan weer bestellen en daardoor is het plan weer even on hold gezet Ik had een 7805 maar die worden echt te warm naar mijn zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Waar heb je deze besteld want als ik zoek op LJ18A3-8-Z/BX 5V dan vind ik alleen een sensor die tussen de 6 en 36 volt werkt (en die heb ik al op 12 volt, maar dan heb ik nog een voeding probleem voor de NodeMCU)
https://a.aliexpress.com/_mPdIMoH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Hmmbob schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:14:
Voor als iemand alvast wil kijken wat er in 0.117 terecht gaat komen:

https://rc.home-assistant.io/blog/2020/10/21/release-117/

Kijk vooral ook even naar de nieuwe template functionaliteit, incl de breaking changes section :)
Ik zie een intergration voor Gree, zou die ook werken voor "Cooper and Hunter" :9~ Ik gebruik nu deze

Verder weer een hoop wijzigingen en weer een hoop dingen om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:43
TheFes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Ik heb die tutorial ook gevolgd en heb niets hoeven solderen.
Het lastigste vond ik trouwens om de boel daadwerkelijk in de meterkast aan te sluiten.

Oh, ik had wel een kapotte relay, heb er daarna nog twee besteld, waarvan er ook één kapot was. De derde deed het.
Net nog wat lopen prutsen en hij doet het als je de r2 weerstand eraf sloopt. Denk dat dat ook bij jouw "kapotte" relays het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@maxoss en @TheFes Er zijn nogal wat versies van dat boardje, niet voor niets zitten ze al op v4 O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Troetelbeer
@sOid en @skank

Mijn huidige theme is een aangepaste versie van Caule Black Yellow Glass:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
Caule Black Yellow Glass:

# Change the value below 8px to 0px to remove the rounded corners
  ha-card-border-radius: 8px
  # Place the backgrounds in the folder  config/www/images/backgrounds 
  lovelace-background: 'center / cover no-repeat url("/local/bg7.jpg") fixed'
  # Main colors
  primary-color: "#e79118"
  light-primary-color: "#ffd979"
  graph-color: var(--primary-color)
  primary-background-color: "#76325b"
  secondary-background-color: var(--primary-background-color)
  divider-color: "#2c2c2c"
  disabled-color: "#ffffff"
  # Text colors
  primary-text-color: "#e5e5e5"
  secondary-text-color: var(--disabled-color)
  text-primary-color: "#E5E5E5"
  disabled-text-color: var(--disabled-color)
  # Sidebar colors
  sidebar-icon-color: var(--primary-color)
  sidebar-text-color: var(--primary-text-color)
  sidebar-selected-background-color: var(--primary-background-color)
  sidebar-selected-icon-color: var(--light-primary-color)
  sidebar-selected-text-color: var(--sidebar-selected-icon-color)
  # Icons colors
  state-icon-color: var(--disabled-color)
  state-icon-active-color: var(--primary-color)
  state-icon-unavailable-color: var(--primary-background-color)
  # Settins and colors of Mini Media Player
  mini-media-player-icon-color: var(--primary-color)
  mini-media-player-accent-color: var(--primary-color)
  mini-media-player-progress-height: 8px
  # Papers slider colors
  paper-slider-knob-color: var(--primary-color)
  paper-slider-knob-start-color: var(--paper-slider-knob-color)
  paper-slider-pin-color: var(--paper-slider-knob-color)
  paper-slider-active-color: var(--paper-slider-knob-color)
  paper-slider-container-color: var(--disabled-color)
  # Labels colors
  label-badge-background-color: var(--divider-color)
  label-badge-text-color: var(--primary-text-color)
  label-badge-red: var(--primary-color)
  label-badge-blue: var(--light-primary-color)
  # Cards colors
  ha-card-background: "rgba(255, 255, 255, 0.15)"
  paper-card-background-color: var(--ha-card-background)
  paper-listbox-background-color: var(--primary-background-color)
  # Toggle button colors
  paper-toggle-button-checked-button-color: var(--primary-color)
  paper-toggle-button-checked-bar-color: var(--light-primary-color)
  paper-toggle-button-unchecked-button-color: var(--disabled-color)
  paper-toggle-button-unchecked-bar-color: var(--primary-background-color)
  # Switch colors
  switch-checked-color: var(--paper-toggle-button-checked-button-color)
  switch-unchecked-button-color: var(--paper-toggle-button-unchecked-button-color)
  switch-unchecked-color: var(--paper-toggle-button-unchecked-bar-color)
  switch-unchecked-track-color: var(--paper-toggle-button-unchecked-bar-color)
  # Table colors
  table-row-background-color: var(--divider-color)
  table-row-alternative-background-color: var(--secondary-background-color)
  card-background-color: var(--primary-background-color)
  #Animated icons
  weather-icon-clear-night: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/clear-night.svg")
  weather-icon-cloudy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/cloudy.svg")
  weather-icon-fog: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/fog.svg")
  weather-icon-lightning: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/lightning.svg")
  weather-icon-lightning-rainy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/lightning-rainy.svg")
  weather-icon-partlycloudy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/partlycloudy.svg")
  weather-icon-pouring: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/pouring.svg")
  weather-icon-rainy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/rainy.svg")
  weather-icon-hail: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/hail.svg")
  weather-icon-snowy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/snowy.svg")
  weather-icon-snowy-rainy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/snowy-rainy.svg")
  weather-icon-sunny: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/sunny.svg")
  weather-icon-windy: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/windy.svg")
  weather-icon-windy-variant: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/windy-variant.svg")
  weather-icon-exceptional: url("/hacsfiles/themes/caule-themes-pack-1/exceptional.svg")
  # Shadown
  ha-card-box-shadow: 'inset 0px 0px 0px 0px var(--divider-color)'
  # HACS
  hacs-badge-color: var(--primary-color)
  link-text-color: var(--disabled-color)
  markdown-code-background-color: var(--divider-color)
  google-blue-500: var(--primary-color)
  accent-color: var(--light-primary-color)
  hacs-chip-color: var(--primary-color)

De achtergrondafbeelding wordt overschreven door de code in de raw config editor:

code:
1
background: center / cover no-repeat url("/local/bg8.jpg") fixed

Ik heb geen github. Mijn config etc. zal ik delen zodra ik klaar ben met de volledige configuratie, maar ik gebruik in ieder geval:
  • browser_mod
  • layout-card
  • markdown card
  • glance card
  • card-mod
  • picture-entity card
  • button card
  • entities card
  • stack-in-card
  • gap-card
  • weather-forecast card
  • custom header
Ik gebruik panel mode voor mijn tabs.

Als ik iets vergeten ben, dan zien jullie het wel wanneer ik de volledige config deel :+

En bedankt voor de complimentjes :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Erg benieuwd
Stuur zeker een pm mocht ik het hier missen

edit: is die ook compatible met smartphone? of heb je daarvoor een apart dashboard gemaakt?

[ Voor 45% gewijzigd door skank op 22-10-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@skank

Daar ga ik nog een apart dashboard voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:10
Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:36:
@mAiden88 Twee tips:
  • Wissel naar GPIO1 of GPIO3 voor de bel. GPIO2 mag niet laag zijn tijdens boot. Met een knop eraan is deze kans er natuurlijk altijd (ook al klein)
  • Filtering op het signaal vanaf de knop is wel echt een must bij lange draden (>1m). Zelf zou ik tussen de GPIO en GND een 100nF keramische condensator plaatsen, 1k tot 100k in serie met de knop en de GPIO en een 1k vanaf de GPIO naar Vcc.
Kan je dat eerste punt iets verduidelijken? Ik ben van plan hier ook mee bezig te gaan maar ben nog niet helemaal thuis in het "laag" of "hoog" zijn. Als iemand op de bel zou drukken wanneer de ESP opstart zou het mis gaan? Als alles goed gaat staat de ESP altijd aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@-Casper De staat van GPIO2 bepaald tijdens het booten of de ESP het programma start of de bootloader waarmee je de ESP kunt programmeren. Als GPIO2 dus laag is als hij start zal hij dus alleen maar in de bootloader komen en niet opstarten tot je hem weer een reset geeft (waarbij GPIO2 hoog is). Vandaar dat deze pin vaak alleen maar gebruikt wordt als output (voor iets waarbij in rust hoog prima is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:25:
@-Casper De staat van GPIO2 bepaald tijdens het booten of de ESP het programma start of de bootloader waarmee je de ESP kunt programmeren. Als GPIO2 dus laag is als hij start zal hij dus alleen maar in de bootloader komen en niet opstarten tot je hem weer een reset geeft (waarbij GPIO2 hoog is). Vandaar dat deze pin vaak alleen maar gebruikt wordt als output (voor iets waarbij in rust hoog prima is).
Maar dat zou dan alleen een probleem vormen als iemand op de bel drukt wanneer de ESP aan het booten is? Het lijkt mij dat als de ESP eenmaal opgestart is, die alleen per uitzondering opnieuw opstart? Daarmee lijkt me het risico ook heel minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Troetelbeer Weet je toevallig ook nog waar je die background vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@sOid

Ubuntu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha het kwam me al bekend voor maar kon het niet helemaal plaatsen :D Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:21:
@etienne001 Nee, auto discovery moet vanuit het device komen. Enige dat de MQTT integratie van HA doe is het MQTT topic homeassistant/ in de gaten houden.

Als device geen auto discovery bericht stuurt zal je HA zelf moeten vertellen (in de configuration.yaml) hoe de sensor in elkaar steeks en in welke topics de states voorbij komen. Maar ik moet eerlijk zeggen, enige zelf geconfigureerde device dat ik heb draaien is de Zigbee2MQTT Bridge state. Rest is auto discovery.
Zoals ik het kan nazien via Google is auto discovery niet mogelijk op de Wemos met ESP.

Dus probeer ik de sensor handmatig aan te maken.

In de configuration.yaml van HA heb ik dit toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
Sensor:
  - platform: mqtt
    name: "CO2melder_0"
    monitored_conditions:
    - PPM
    - Temperature

Kijk ik bij de controller op de Wemos dan zie ik staan: Current Client ID: CO2melder_0
Lijk mij dus de naam van de device.
Als ik HA nu herstart krijg ik na het opstarten een foutmelding op de sensor en moet ik de configuratie nakijken.

Kijk ik in de log op de Wemos dan zie ik staan:
code:
1
2
302277: MQTT : Connected to broker with client ID: CO2melder_0
302280: Subscribed to: CO2melder/#

Kijk ik in de log op de mosquitto broker van HA krijg ik dit:
code:
1
2
1603397400: New client connected from 192.168.1.12 as CO2melder_0 (p2, c0, k10).
1603397433: New client connected from 172.30.32.1 as auto-E0DC12F5-4706-CA01-B03F-CDF564E27B39 (p2, c1, k60, u'homeassistant').

Wat doe ik hierin fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb vandaag een nieuwe Ubuntu 18.04 VM aangemaakt en daarop HomeAssistant weer geinstalleerd en dat gaat goed met versie homeassistant-0.116.4 hierna werkt HomeAssistant met een default config.

Daarna heb ik de config van mijn productie HomeAssistant over gekopieerd maar daarmee krijg ik een

code:
1
404: Not Found

als ik de webinterface probeer te opnenen.

Ik heb geprobeerd om deze versie gelijk te maken met productie homeassistant-0.113.0 maar dat lukt niet omdat ik op de DEV machine gebruik maak van Python3.8 en start python ook niet op de SSL poort.

Met versie 0.116.4 start hij prima, dus ik denk dat m`n config goed is, ik krijg ook geen error met de config check |:(

Note: Debug logging helpt me ook niet verder, alles lijkt gewoon te werken :-( En ook de API werkt |:(

[ Voor 23% gewijzigd door raymonvdm op 22-10-2020 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00

Rianata

Have you played Atari today?

etienne001 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

In de configuration.yaml van HA heb ik dit toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
Sensor:
    monitored_conditions:
    - PPM
    - Temperature

Kijk ik in de log op de Wemos dan zie ik staan:
code:
1
2
302277: MQTT : Connected to broker with client ID: CO2melder_0
302280: Subscribed to: CO2melder/#

Kijk ik in de log op de mosquitto broker van HA krijg ik dit:
code:
1
2
1603397400: New client connected from 192.168.1.12 as CO2melder_0 (p2, c0, k10).
1603397433: New client connected from 172.30.32.1 as auto-E0DC12F5-4706-CA01-B03F-CDF564E27B39 (p2, c1, k60, u'homeassistant').

Wat doe ik hierin fout?
Het eerste stukje code lijkt me niet correct, moet je niet meer inspringen voor de regels PPM & Temperature? Heb je een code check gedaan bij server controls?

De twee logs lijken goed, je Wemos registreert zich bij de broker en ook de broker geeft dit aan evenals dat je HA zich als client registreert.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
Rianata schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:28:
[...]

Het eerste stukje code lijkt me niet correct, moet je niet meer inspringen voor de regels PPM & Temperature? Heb je een code check gedaan bij server controls?

De twee logs lijken goed, je Wemos registreert zich bij de broker en ook de broker geeft dit aan evenals dat je HA zich als client registreert.
Die had ik inderdaad zojuist ook al gevonden, code aangepast naar:
code:
1
2
3
4
5
6
Sensor:
    monitored_conditions:
      - PPM
      - Temperature

Helaas maakt dit geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:08:
Ik heb vandaag een nieuwe Ubuntu 18.04 VM aangemaakt en daarop HomeAssistant weer geinstalleerd en dat gaat goed met versie homeassistant-0.116.4 hierna werkt HomeAssistant met een default config.

Daarna heb ik de config van mijn productie HomeAssistant over gekopieerd maar daarmee krijg ik een

code:
1
404: Not Found

als ik de webinterface probeer te opnenen.

Ik heb geprobeerd om deze versie gelijk te maken met productie homeassistant-0.113.0 maar dat lukt niet omdat ik op de DEV machine gebruik maak van Python3.8 en start python ook niet op de SSL poort.

Met versie 0.116.4 start hij prima, dus ik denk dat m`n config goed is, ik krijg ook geen error met de config check |:(

Note: Debug logging helpt me ook niet verder, alles lijkt gewoon te werken :-( En ook de API werkt |:(
Als je dan toch een nieuwe VM bouwt, waarom dan niet een Debian? Ubuntu wordt officieel niet ondersteund en moeten extra acties voor genomen worden, zover ik weet.

Los daarvan, het probleem zit op een manier in je huidige config. Ik zou hem weer 'default' maken en dan stap voor stap delen van je config toevoegen, om zo te achterhalen waar het issue zit.

Wel bijzonder dat de logs niets laten zien.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

_/-\o_ Ziet er goed uit! zoiets wil ik dan ook met die pop-up en sliders naar de lampen. en ook die goedenavond melding en status van wat er aan staan. Ik heb alleen geen idee waar en hoe ik moet beginnen. Mijn lovelace ziet er echt simpel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kun je ook aangeven wanneer je precies tijd hebt voor een cursus UI design? _/-\o_

Welke plugins/custom dingen heb je hier allemaal voor nodig? Mijn tablet ziet er plotseling wel erg armzalig uit nu :P

EDIT: en ik ben blijkbaar niet de enige :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
-Casper schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Maar dat zou dan alleen een probleem vormen als iemand op de bel drukt wanneer de ESP aan het booten is? Het lijkt mij dat als de ESP eenmaal opgestart is, die alleen per uitzondering opnieuw opstart? Daarmee lijkt me het risico ook heel minimaal?
Maar laat storing op lange draden nu net een reden zijn voor de ESP om opnieuw op te starten. Dus ja, risico is klein mits je dus je filtering op orde hebt. Maar goed, je hebt GPIO1 en GPIO3 ook gewoon tot je beschikking. Enige is dat de filtering misschien programmeren iets in de weg staat. Maar als je alle filtering op het relay board doet kan je de ESP eruit halen voor programmeren. Of gewoon OTA natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
etienne001 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:13:
[...]
Zoals ik het kan nazien via Google is auto discovery niet mogelijk op de Wemos met ESP.
Je bedoelt ESPeasy, ESP is de serie naam van de microcontroller (ESP8266) op je Wemos. En daar ligt de limitatie niet, andere software zoals Tasmota kan het wel. Ik weet niet of de gebruikte sensor ook door Tasmota ondersteund wordt? Anders zou je kunnen switchen.

Maar in je config mis je het belangrijkste, waar haalt HA de info vandaan. MQTT is alleen een soort message bus maar er is geen bepaald formaat hoe iets de info moet publiceren. Dat moet jij (of het device in een auto discovery bericht) dus specificeren. Dus op welke topics publiceert hij welke info. Grappig genoeg is de naam juist iets wat jij volledig vrij mag kiezen, HA is alleen geïnteresseerd in waar het de info moet vinden voor die sensor. En monitored_conditions is niet iets wat HA daarvoor snapt.

Zal iets zijn als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    name: CO2 melder PPM
    state_topic: "CO2melder/LWT" #waar ook maar zijn online staat te vinden is
    payload_available: online
    payload_not_available: offline
    state_topic: "CO2melder/state" #waar de info van de sensor staat
    value_template: "{{ value_json.ppm}}" #hoe die info gelezen moet worden
    unit_of_measurement: ppm

Maar exacte invulling ligt dus aan hoe de berichten van je sensor er nu uit zien op MQTT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Hmmbob schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:18:
[...]

Als je dan toch een nieuwe VM bouwt, waarom dan niet een Debian? Ubuntu wordt officieel niet ondersteund en moeten extra acties voor genomen worden, zover ik weet.

Los daarvan, het probleem zit op een manier in je huidige config. Ik zou hem weer 'default' maken en dan stap voor stap delen van je config toevoegen, om zo te achterhalen waar het issue zit.

Wel bijzonder dat de logs niets laten zien.
Omdat al mijn machines Ubuntu zijn en ik ze eigenlijk allemaal gelijk wil houden. Is er echt een afwijking dan is het omdat CentOS hard als eis wordt meegegeven.

Ik heb inderdaad al zoveel mogelijk "eigen" config weggehaald maar nog zonder success. Nu even kijken hoe ik wel al mijn entities kan behouden met een default config

Ik heb ondertussen gewoon m`n productie machine geupdate en die doet het eigenlijk zonder problemen behalve dat ik de yr intergration kwijt moest maken. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 23-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik een aantal weblinks maar door de achtergrond die ik nu gebruik zijn ze niet meer goed te lezen. Hoe kan ik specifiek links stylen? Voor zover ik kan vinden is hier geen mogelijkheid voor, maar het is zo'n basic feature dat ik het me haast niet kan voorstellen...

Als ik in de code kijk zie ik dat var(--primary-color) wordt gebruikt voor de styling van hyperlinks. Maar die kleur wil ik niet aanpassen. Idealiter zou ik ook een a:hover willen toepassen. Valt me sowieso op dat er weinig wordt gedacht over WCAG implementatie. Jammer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 23-10-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:01:
[...]

Ik snap niet helemaal wat het verschil is tussen "Handmatig de bewegingsautomation aanzetten" en "automation handmatig via de GUI start" is...
Ik bedoelde dat via de GUI de automation heb gestart. Anyway, een herstart van HA deed wonderen.

Ik vind het debuggen/troubleshooten binnen HA wel lastiger dan in Domoticz. Heeft vast met ervaring te maken dus daarom een nieuwe vraag, hoe debug/troubleshoot je issues binnen HA? Welke tools gebruik je op welk moment?

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Mozart schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Ik bedoelde dat via de GUI de automation heb gestart. Anyway, een herstart van HA deed wonderen.

Ik vind het debuggen/troubleshooten binnen HA wel lastiger dan in Domoticz. Heeft vast met ervaring te maken dus daarom een nieuwe vraag, hoe debug/troubleshoot je issues binnen HA? Welke tools gebruik je op welk moment?
Verschilt natuurlijk per onderdeel wat je wil debuggen. Wat ik zelf doe voor automations:
- Controleren of handmatig uitvoeren (configuratie - automations) de geconfigureerde acties goed uitvoert
-> Zo ja; ga door
-> Zo nee; handmatig acties via developer tools - services uitproberen. Als dat ook nog geen foutmelding naar boven haalt, alle acties behalve 1 eruit halen. Reloaden, uitvoeren. Werkt? Volgende actie toevoegen.

Als de acties goed worden uitgevoerd bij handmatig uitvoeren: trigger controleren via developer tools - states. Eventueel nog via templates dubbelchecken. Als alles goed lijkt maar de automation wordt nog steeds niet getriggered dan heel gefrustreerd zuchten, HA herstarten en hopen dat hij het op magische wijze toch wel doet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Mozart schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

De action test je door het uitvoeren van de automatisering via de GUI, daarmee beperk je je zoektocht. Of het ligt aan de action of aan de trigger/condition.

De condition kun je dan testen door een trigger te nemen die bijvoorbeeld op een bepaalde tijd afgaat.

Mocht je automatisering dan nog steeds niet doen wat je verwacht, dan ligt het aan de trigger. Zelf bouw ik de trigger als laatste in.

Maak je gebruik van templates, dan test je ze eerst in de sjabloon-editor binnen de ontwikkelhulpmiddelen.

Eventueel kun je de yaml code ook nog door yamllint halen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 16:09
Hoe gaan andere RPI gebruikers (die HA in venv oid draaien) om met dat Home Assistant nu Python versie 3.8.x nodig heeft? Laatste versie Raspbian ( / Raspberry OS) draait op Debian Buster en heeft Python 3.7.x meegeleverd. Ondersteuning van HA voor deze versie stopt in december 2020. Python 3.8.x wordt meegeleverd met de volgende versie van Raspberry OS (op Debian Bullseye), maar staat pas gepland Q3 2021.

Is er ergens een repo die ik kan toevoegen, of misschien builden jullie Python zelf oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pred schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:40:
Hoe gaan andere RPI gebruikers om met dat Home Assistant nu Python versie 3.8.x nodig heeft? Laatste versie Raspbian ( / Raspberry OS) draait op Debian Buster en heeft Python 3.7.x meegeleverd. Ondersteuning van HA voor deze versie stopt in december 2020. Python 3.8.x wordt meegeleverd met de volgende versie van Raspberry OS (op Debian Bullseye), maar staat pas gepland Q3 2021.

Is er ergens een repo die ik kan toevoegen, of misschien builden jullie Python zelf oid?
Ik had Home Assistant Core draaien in een Docker op Raspbian, dan heb je hier allemaal geen last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGelder
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 11:08
Hoe gaan andere RPI gebruikers (die HA in venv oid draaien) om met dat Home Assistant nu Python versie 3.8.x nodig heeft? Laatste versie Raspbian ( / Raspberry OS) draait op Debian Buster en heeft Python 3.7.x meegeleverd. Ondersteuning van HA voor deze versie stopt in december 2020. Python 3.8.x wordt meegeleverd met de volgende versie van Raspberry OS (op Debian Bullseye), maar staat pas gepland Q3 2021.

Ik heb de volgende instructies gevolgd: https://community.home-as...ersion-is-obsolete/217048

Het wilde niet direct werken, omdat ik de dependencies niet had bijgewerkt. Nadat ik dat wel had gedaan, werkte alles :)

De dependencies zijn hier te vinden: https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Kun je ook aangeven wanneer je precies tijd hebt voor een cursus UI design? _/-\o_

Welke plugins/custom dingen heb je hier allemaal voor nodig? Mijn tablet ziet er plotseling wel erg armzalig uit nu :P

EDIT: en ik ben blijkbaar niet de enige :D
Haha, oefening baart kunst. Voordat ik op dit uitkwam, heb ik meerdere UI's gehad en steeds gekeken op Google afbeeldingen naar voorbeelden van smart home dashboards(niet per se van HA, maar gewoon in het algemeen). Vervolgens had ik wat verschillende voorbeelden waarbij ik bij A wat elementen gaaf vond, bij B weer andere dingen en bij C weer andere dingen.

Uiteindelijk vond ik deze mooie config:

https://github.com/matt8707/hass-config

Daar heb ik veel van gebruikt in mijn eigen ontwerp. Die van hem vond ik wat te druk.

Edit: als je even wat posts terug gaat, dan zie je ergens een lijstje wat ik heb opgesomd over wat je nodig hebt. @n0ss Lees ook even mee :)

[ Voor 6% gewijzigd door Troetelbeer op 23-10-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Troetelbeer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Haha, oefening baart kunst. Voordat ik op dit uitkwam, heb ik meerdere UI's gehad en steeds gekeken op Google afbeeldingen naar voorbeelden van smart home dashboards(niet per se van HA, maar gewoon in het algemeen). Vervolgens had ik wat verschillende voorbeelden waarbij ik bij A wat elementen gaaf vond, bij B weer andere dingen en bij C weer andere dingen.

Daar heb ik veel van gebruikt in mijn eigen ontwerp. Die van hem vond ik wat te druk.

Edit: als je even wat posts terug gaat, dan zie je ergens een lijstje wat ik heb opgesomd over wat je nodig hebt. @n0ss Lees ook even mee :)
Ik denk dat het probleem niet is wat ik mooi vind en goed vind werken (dat is wel ongeveer jouw idee). Het probleem is dat ik werkelijk geen flauw idee heb hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen in HA zonder fulltime scripter te worden :P

Ik denk dat ik maar een keer een lege HA op ga zetten om met de UI wat dingen te proberen. Als ik nu voor custom yaml ga dan ben ik eerst weken bezig om hetzelfde er op te krijgen als wat er nu op staat. En daarna pas kijken naar een mooie rustige en functionele layout :) Ik ga kijken naar je lijstje. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Is er een reden dat je geen docker gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat het probleem niet is wat ik mooi vind en goed vind werken (dat is wel ongeveer jouw idee). Het probleem is dat ik werkelijk geen flauw idee heb hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen in HA zonder fulltime scripter te worden :P

Ik denk dat ik maar een keer een lege HA op ga zetten om met de UI wat dingen te proberen. Als ik nu voor custom yaml ga dan ben ik eerst weken bezig om hetzelfde er op te krijgen als wat er nu op staat. En daarna pas kijken naar een mooie rustige en functionele layout :) Ik ga kijken naar je lijstje. Thanks!
Van UI lovelace naar custom yaml is niet zo moeilijk hoor, aangezien je huidige config ook al gewoon als yaml beschikbaar is.
Alleen om je lovelace daarna te onderhouden moet je wel altijd de yaml files induiken, en kun je niet zomaar vai de UI een knopje ofzo toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 16:09
balk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Is er een reden dat je geen docker gebruikt?
Ik vind Docker nog een wat ongrijpbaar iets. Ik heb DeCONZ wel in Docker draaien (vanwege de handige VNC functie). Ik ben ook bang dat Docker (te) veel van het (beperkte) geheugen van de RPI 3 B+ eist. Het kan ook een misvatting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
Pred schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Ik vind Docker nog een wat ongrijpbaar iets. Ik heb DeCONZ wel in Docker draaien (vanwege de handige VNC functie). Ik ben ook bang dat Docker (te) veel van het (beperkte) geheugen van de RPI 3 B+ eist. Het kan ook een misvatting zijn.
Eerder het omgekeerde. Docker is juist een memory efficiënt systeem. Je containers draaien immers slechts de noodzakelijke libraries om te functioneren en zijn veelal erg zuinig in memory belasting.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:21

Side-Kick

Timmy!

HassOS Release-4 build 15 (Stable)

https://github.com/home-a...-system/releases/tag/4.15
  • Bump firmware to RPi bluez-firmware 1.2-4+rpt6 release (#918) @agners
  • RaspberryPI: Fix issue with correct SYMLINK with ttyAMA (#915) @pvizeli
  • Bump version to 4.15 @agners
  • Linux: Update kernel 5.4.72 (#907) @agners
  • Fix CDC ACM error recovery path (#712) (#905) @agners
  • Fix systemd time-wait-sync inotify bugs (#897) @tmm1
  • Fix var-lib-NetworkManager.mount dependencies (#895) @tmm1

[ Voor 69% gewijzigd door Side-Kick op 23-10-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheFes schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Van UI lovelace naar custom yaml is niet zo moeilijk hoor, aangezien je huidige config ook al gewoon als yaml beschikbaar is.
Alleen om je lovelace daarna te onderhouden moet je wel altijd de yaml files induiken, en kun je niet zomaar vai de UI een knopje ofzo toevoegen.
Klopt, en dat wil ik liever niet.
Elke poep of scheet weer handmatig intikken in een of andere YAML file doet me een beetje aan de donkere domoticz dagen denken. Daar moest ik ook alles handmatig doen, continue bijhouden welke scripts op welke versie van Python zaten en of dependency X wel aanwezig was.

Dan maar wat minder fancy: it should just work and keep working :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
TheFes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb er gewoon 2 over de helft geknipt, beetje gestript, aan elkaar gemaakt en een plakbandje overheen gedraaid. Werkte prima.
Uiteindelijk is het me ook op deze manier gelukt. Flashen stelt echt niets voor dan..
Thanks nogmaals

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik kwam uiteindelijk performance te kort op de Pi3B+, maar dat kwam omdat ik er vanalles naast draaide. HA in Docker zelf werkt écht als een charm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hmmbob schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:59:
[...]
Ik kwam uiteindelijk performance te kort op de Pi3B+, maar dat kwam omdat ik er vanalles naast draaide. HA in Docker zelf werkt écht als een charm.
Ik deel deze ervaring.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Verwijderd en @TheFes

Mijn UI is via lovelace gedaan. Het bestaat gewoon bijna allemaal uit custom kaarten en voor die kaarten is prima documentatie(en vaak ook met voorbeelden) te krijgen, zou dit nodig zijn.

Voorbeeld van mijn eerste tab (kan misschien netter, maar het werkt zo voor mij):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
type: 'custom:layout-card'
column_width: 100%
layout: horizontal
max_columns: 5
cards:
  - cards:
      - content: |
          <font size=6>{{ states('sensor.sidebar_greeting') }}</font>
          <font size=4>{{ states('sensor.sidebar_active') }}</font>
        style: |
          ha-card {
            margin-top: 5px;
            background-color: rgba(0, 0, 0, 0);
            font-size: 100%;
            -webkit-box-shadow: none;
            -moz-box-shadow: none;
             box-shadow: none;
             text-align: center;
           }
           h1, h3 {
             font-weight: 400 !important;
           }
        type: markdown
    max_columns: 3
    max_height: 128
    max_width: 350
  - cards:
      - content: >
          &nbsp;

<font size=5>**{{ states('sensor.verwarming_temperature')
          }}°C**</font>

<font size=4>{{ states('sensor.verwarming_humidity') }}%</font>
          ha-card {
            height: 128px;
          }
      - card:
          entities:
            - entity: switch.stofzuiger
              icon: 'mdi:robot-vacuum'
              name: Basje
            - entity: switch.wasmachine_2
              icon: 'mdi:washing-machine'
              name: Wasje
            ha-card {
              --paper-item-icon-active-color: #e79118;
            }
          type: glance
          ha-card {
          }
        type: 'custom:mod-card'
      - entity: person.xxx
        image: /local/xxx.jpg
          ha-card {
          }
        type: picture-entity
      - card:
          entity: switch.tv
          icon: 'mdi:television-classic'
          name: Televisie
            ha-card {
            }
          type: button
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: switch.pc
          icon: 'mdi:desktop-tower-monitor'
          name: Computer
          ha-card {
          }
          &nbsp;
               <font size=4>**{{ states('sensor.afvaltype') }}**</font>
               <font size=3>{{ states('sensor.afvaldatum') }}</font>
          ha-card {
          }
      - card:
          entities:
            - entity: sensor.xxx
              icon: 'fas:car'
              name: xxx
              icon: 'fas:road'
          ha-card {
          }
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: light.all
          icon: 'mdi:lightbulb-outline'
          name: Verlichting
            ha-card {
            }
          tap_action:
            action: call-service
            service: browser_mod.command
            service_data:
              card:
                cards:
                  - entities:
                      - entity: light.vloerlamp
                        name: Vloerlamp
                      - entity: light.tafellamp
                        name: Tafellamp
                      - entity: light.slaapkamer
                        name: Slaapkamer
                      - entity: light.badkamer
                        name: Badkamer Plafond
                      - entity: light.lavabo
                        name: Badkamer Lavabo
                    show_header_toggle: false
                    type: entities
                  - entities:
                      - entity: light.berging
                        name: Berging
                      - entity: light.aqarahub
                        name: Hal
                      - entity: light.wc
                        name: Toilet
                      - entity: light.terras
                        name: Terras
                      - entity: light.ledstrip_1
                  - entities:
                      - entity: light.bureau
                        name: Bureau xxx
                      - entity: light.entertainmentruimte_studio
                      - entity: light.spotjes_xxx
                        name: Spotjes xxx
                mode: horizontal
                type: 'custom:stack-in-card'
              command: popup
              large: true
              title: Verlichting
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: group.sensoren
          icon: 'mdi:door'
          name: Sensoren
            ha-card {
            }
          tap_action:
            service_data:
              card:
                cards:
                  - entities:
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_woonkamer
                        name: Woonkamer
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_keuken
                        name: Keuken
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_hal
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_toilet
                  - entities:
                      - entity: binary_sensor.deursensor_voordeur
                        name: Voordeur
                      - entity: binary_sensor.deursensor_berging
                      - entity: binary_sensor.deursensor_slaapkamer
                  - entities:
                      - entity: binary_sensor.deursensor_badkamer
                        name: Badkamer
                      - entity: binary_sensor.deursensor_studio
                        name: Studio
                      - entity: binary_sensor.deursensor_terras
          ha-card {
          }
    column_width: 150
    max_width: 150
  - style: |
      ha-card {
        height: 5px;
      }
    type: 'custom:gap-card'
  - cards:
          <font size=5>{{ states.sensor.time.state }}</font>
          <font size=5>{{ states.sensor.date_template.state }}</font>
          ha-card {
            margin-top: 30px;
             text-align: left;
           }
           h1, h3 {
           }
      - type: 'custom:gap-card'
      - entity: weather.xxx_home
        name: Weer
        show_forecast: false
          ha-card {
            color: white;
            --secondary-text-color: #ebebeb
          }        
        type: weather-forecast
    max_width: 310

Wat HA soms wel doet(zoals je kunt zien), is bepaalde dingen omdraaien in de code. Ik schrijf dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - cards:
          ha-card {
           }
           h1, h3 {
           }
          ha-card {
          }        

Vervolgens doet HA, nadat ik het heb opgeslagen, dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - cards:
          ha-card {
           }
           h1, h3 {
           }
          ha-card {
          }        

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Troetelbeer
De HA GUI zet bij het opslaan dictionaries op alfabetische volgorde, bij bijvoorbeeld de lovelace editor, maar ook bij automations en scripts. Ook worden comments weggegooid.
Daarom ben ik zelf alles in yaml gaan schrijven, omdat ik het bij debuggen, of wat complexere custum cards erg moeilijk te lezen vond worden.

Ik gebruik nu VSCode met de Home Assistant extension en vind dat zelf erg prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Apex13
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-05-2024
Hardware vraagje. Ik wil in de toekomst rolluiken gaan sturen via HA en tevens lokaal met een schakelaar waar ik gebonden ben aan het normaal europees formaat qua schakelaars en raampjes. Nu kom ik uit op de shelly 2.5. Heeft in principe precies wat ik nodig heb echter werkt deze op Wi-Fi en niet op Zigbee. Weten jullie toevallig een vervanger op zigbee want alles op Wi-Fi is niet echt de beste manier toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
Zijn er hier gebruikers van de Conbee II + ZHA-integratie + Xiaomi? (zal haast wel neem ik aan).

Ik had mijn temperatuursensoren van Xiaomi via de Conbee II + ZHA aangesloten, werkt prima.
De door/windowsensoren en de knoppen had ik nog via de gateway lopen en die wilde ik gaan omzetten naar ZHA. (geen deconz dus, ik wil er niet onnodig systemen/addons tussen hebben zitten)

Ik vind het erg tegenvallen. Eerst de koppeling met de gateway ongedaan gemaakt (verwijderen uit Mi Home app). Vervolgens toegevoegd in HA via het ZHA component. Wat me opvalt:
- bij deur/raamsensoren werken prima, echter staat het batterijniveau altijd op 100%
- de oude (ronde) knoppen willen uberhaupt niet pairen
- de vierkante Aquara knoppen willen wel pairen, maar er wordt enkel een batterij-sensor toegevoegd (sensor.nogwat_power), geen binary_sensor die het indrukken van de knoppen registreert

Komt dit jullie bekend voor?

Als ik de ZHA logs aanzet en een aqara-knop indruk, verschijnt er
code:
1
2
3
[0x2c07:1:0x0012] ZCL deserialize: <ZCLHeader frame_control=<FrameControl frame_type=GLOBAL_COMMAND manufacturer_specific=False is_reply=True disable_default_response=True> manufacturer=None tsn=9 command_id=Command.Report_Attributes>
[0x2c07:1:0x0012] ZCL request 0x000a: [[Attribute(attrid=85, value=<TypeValue type=uint16_t, value=1>)]]
[0x2c07:1:0x0012] Attribute report received: present_value=1-

Als ik een knop indruk, verandert bij het device ook de 'last seen'. M.a.w. het indrukken van de knop wordt perfect geregistreerd, maar HA maakt geen binary_sensor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Vandaar een github erg handig is..
Zo hoeven telkens niet naar een post terug te gaan in een topic ;) en kunnen we dit op eigen tempo lezen/aanpassen/gebruiken.
Heb ik je nu getriggered? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Troetelbeer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:13:
@Verwijderd en @TheFes

Mijn UI is via lovelace gedaan. Het bestaat gewoon bijna allemaal uit custom kaarten en voor die kaarten is prima documentatie(en vaak ook met voorbeelden) te krijgen, zou dit nodig zijn.

Voorbeeld van mijn eerste tab (kan misschien netter, maar het werkt zo voor mij):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
column_width: 100%
cards:
  - cards:
          <font size=6>{{ states('sensor.sidebar_greeting') }}</font>
          <font size=4>{{ states('sensor.sidebar_active') }}</font>
          ha-card {
            margin-top: 5px;
           }
           h1, h3 {
           }
    max_width: 350
  - cards:
      - content: >
          &nbsp;

<font size=5>**{{ states('sensor.verwarming_temperature')
          }}°C**</font>

<font size=4>{{ states('sensor.verwarming_humidity') }}%</font>
          ha-card {
          }
      - card:
          entities:
            - entity: switch.stofzuiger
              icon: 'mdi:robot-vacuum'
              name: Basje
            - entity: switch.wasmachine_2
              icon: 'mdi:washing-machine'
              name: Wasje
            ha-card {
            }
          ha-card {
          }
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: switch.tv
          icon: 'mdi:television-classic'
          name: Televisie
            ha-card {
            }
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: switch.pc
          icon: 'mdi:desktop-tower-monitor'
          ha-card {
          }
          &nbsp;
               <font size=4>**{{ states('sensor.afvaltype') }}**</font>
               <font size=3>{{ states('sensor.afvaldatum') }}</font>
          ha-card {
          }
      - card:
          entities:
              icon: 'fas:car'
              icon: 'fas:road'
          ha-card {
          }
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: light.all
          icon: 'mdi:lightbulb-outline'
          name: Verlichting
            ha-card {
            }
          tap_action:
            service_data:
              card:
                cards:
                  - entities:
                      - entity: light.vloerlamp
                        name: Vloerlamp
                      - entity: light.tafellamp
                        name: Tafellamp
                      - entity: light.slaapkamer
                      - entity: light.badkamer
                        name: Badkamer Plafond
                      - entity: light.lavabo
                        name: Badkamer Lavabo
                  - entities:
                      - entity: light.berging
                      - entity: light.aqarahub
                      - entity: light.wc
                      - entity: light.terras
                      - entity: light.ledstrip_1
                  - entities:
                      - entity: light.bureau
                      - entity: light.entertainmentruimte_studio
          ha-card {
          }
      - card:
          entity: group.sensoren
          icon: 'mdi:door'
          name: Sensoren
            ha-card {
            }
          tap_action:
            service_data:
              card:
                cards:
                  - entities:
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_woonkamer
                        name: Woonkamer
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_keuken
                        name: Keuken
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_hal
                      - entity: binary_sensor.bewegingssensor_toilet
                  - entities:
                      - entity: binary_sensor.deursensor_voordeur
                        name: Voordeur
                      - entity: binary_sensor.deursensor_berging
                      - entity: binary_sensor.deursensor_slaapkamer
                  - entities:
                      - entity: binary_sensor.deursensor_badkamer
                        name: Badkamer
                      - entity: binary_sensor.deursensor_studio
                        name: Studio
                      - entity: binary_sensor.deursensor_terras
          ha-card {
          }
    column_width: 150
    max_width: 150
  - style: |
      ha-card {
        height: 5px;
      }
    type: 'custom:gap-card'
  - cards:
          ha-card {
           }
           h1, h3 {
           }
          ha-card {
          }        

Wat HA soms wel doet(zoals je kunt zien), is bepaalde dingen omdraaien in de code. Ik schrijf dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - cards:
          ha-card {
           }
           h1, h3 {
           }
          ha-card {
          }        

Vervolgens doet HA, nadat ik het heb opgeslagen, dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - cards:
          ha-card {
           }
           h1, h3 {
           }
          ha-card {
          }        
Aha toch al gepost? Moet ik even op mn gemak bekijken
Maak je apart topic aan waar alles in staat ofzo?
Ook interesse in je andere tabs, buiten je home..
Om dit topic niet te vervuilen start je beter een eigen topic, vol met pics en je code indien je wenst (vandaar beter een github)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Troetelbeer
@skank

Een deel gepost ja, zoals je ziet. 8)

Ik had niet verwacht dat er "zoveel" interesse in mijn UI en config zou zijn. :D Misschien wanneer ik helemaal klaar ben, zal ik eens kijken naar github. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
DeadMetal schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:06:
Zijn er hier gebruikers van de Conbee II + ZHA-integratie + Xiaomi? (zal haast wel neem ik aan).

Ik had mijn temperatuursensoren van Xiaomi via de Conbee II + ZHA aangesloten, werkt prima.
De door/windowsensoren en de knoppen had ik nog via de gateway lopen en die wilde ik gaan omzetten naar ZHA. (geen deconz dus, ik wil er niet onnodig systemen/addons tussen hebben zitten)

Ik vind het erg tegenvallen. Eerst de koppeling met de gateway ongedaan gemaakt (verwijderen uit Mi Home app). Vervolgens toegevoegd in HA via het ZHA component. Wat me opvalt:
- bij deur/raamsensoren werken prima, echter staat het batterijniveau altijd op 100%
- de oude (ronde) knoppen willen uberhaupt niet pairen
- de vierkante Aquara knoppen willen wel pairen, maar er wordt enkel een batterij-sensor toegevoegd (sensor.nogwat_power), geen binary_sensor die het indrukken van de knoppen registreert

Komt dit jullie bekend voor?

Als ik de ZHA logs aanzet en een aqara-knop indruk, verschijnt er
code:
1
2
3
[0x2c07:1:0x0012] ZCL deserialize: <ZCLHeader frame_control=<FrameControl frame_type=GLOBAL_COMMAND manufacturer_specific=False is_reply=True disable_default_response=True> manufacturer=None tsn=9 command_id=Command.Report_Attributes>
[0x2c07:1:0x0012] ZCL request 0x000a: [[Attribute(attrid=85, value=<TypeValue type=uint16_t, value=1>)]]
[0x2c07:1:0x0012] Attribute report received: present_value=1-

Als ik een knop indruk, verandert bij het device ook de 'last seen'. M.a.w. het indrukken van de knop wordt perfect geregistreerd, maar HA maakt geen binary_sensor aan.
Die 100% is een euvel wat deconz ook wel heeft en via de xiaomi gateway ook. Dit komt omdat het betekend wordt aan de hand van het voltage en dat is niet de meest ideale manier.
De aqara knop heb ik zelf niet maar sommige maken geen binary_sensor aan maar een switch waar attributes onder vallen. Wellicht als je even goed zoekt in je entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
martinvdm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Die 100% is een euvel wat deconz ook wel heeft en via de xiaomi gateway ook. Dit komt omdat het betekend wordt aan de hand van het voltage en dat is niet de meest ideale manier.
De aqara knop heb ik zelf niet maar sommige maken geen binary_sensor aan maar een switch waar attributes onder vallen. Wellicht als je even goed zoekt in je entities.
Inmiddels via deze uitleg de ronde knop alsnog kunnen pairen. Maar helaas, ook deze maakt enkel een batterijsensor aan. Heb ook nog handmatig de entiteitenlijst bekeken, hij zit er niet bij. Denk dat ik maar een bug moet aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ESOLFASuA32LvWWUpAGHG7XuAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nc21nPyNBPmSOJuLnGqF5Y25.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
DeadMetal schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Inmiddels via deze uitleg de ronde knop alsnog kunnen pairen. Maar helaas, ook deze maakt enkel een batterijsensor aan. Heb ook nog handmatig de entiteitenlijst bekeken, hij zit er niet bij. Denk dat ik maar een bug moet aanmaken.

[Afbeelding]
Soms kan het even duren voordat het aangemaakt wordt, wellicht is dat het, anders zou ik het niet weten.

Edit: bij nader inzien moet het idd via events in geval van mijn aqara wall switch, zoals men hieronder ook al schrijft. Zo doe ik het ook.

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 23-10-2020 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
JayOne schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

De condition kun je dan testen door een trigger te nemen die bijvoorbeeld op een bepaalde tijd afgaat.
Ik gebruik daar een helper / input knop voor, kun je gewoon On klikken wanneer je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:46
DeadMetal schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]
Of het nog steeds een bug is laat ik ff in t midden, maar mijn Sonoff Zigbee Button (switch mini) heeft ook alleen een entiteit battery en moet ik aansturen op basis van de events die geregistreerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@DeadMetal

Mijn aqara switch is gekoppeld aan de Xiaomi/Aqara Gateway en ook bij mij krijg ik enkel een batterij sensor. Echter, ik krijg wel ook de click events te zien in HA bij attributes en daarmee kan ik dus wel een xiaomi_aqara.click event type in Node-Red gebruiken(daar doe ik mijn automations).

Daar heb ik nu een flow die zegt dat als ik een single click doe, de computer met een aantal lampen worden aangezet.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar goed. :)

Edit: zie net dat @Koepert hetzelfde doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Troetelbeer op 23-10-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik dacht vandaag even een groepje aan lampen aan te maken zodat ik in een keer de hele woonkamer kan uitschakelen qua verlichting. Echter is de definitie van group meerdere keren te lezen. En daar is verwarring over als ik hier lees

Maar nu heb ik dit in een yaml staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/light# cat woonkamer_group.yaml 
- platform: group
  name: Woonkamer Lampen
  entities:
    - light.buro
    - light.eettafel
    - light.hektar
    - light.woonkamer_plank
    - switch.nodeid_24_switch
    - switch.nodeid_15_switch
    - light.nodeid_21_dimmer
    - switch.nodeid_16_switch
    - switch.nodeid_17_switch
    - switch.nodeid_20_switch

Maar daar krijg ik de volgende error mee

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/light# /srv/homeassistant/bin/hass --script check_config --config /home/homeassistant/.homeassistant
Testing configuration at /home/homeassistant/.homeassistant
Failed config
  light.group: 
    - Invalid config for [light.group]: Entity ID 'switch.nodeid_24_switch' does not belong to domain 'light' for dictionary value @ data['entities']. Got ['light.buro', 'light.eettafel', 'light.hektar', 'light.woonkamer_plank', 'switch.nodeid_24_switch', 'switch.nodeid_15_switch', 'light.nodeid_21_dimmer', 'switch.nodeid_16_switch', 'switch.nodeid_17_switch', 'switch.nodeid_20_switch']. (See ?, line ?). 
      entities: [source /home/homeassistant/.homeassistant/light/woonkamer_group.yaml:3]
        - light.buro
        - light.eettafel
        - light.hektar
        - light.woonkamer_plank
        - light.nodeid_21_dimmer

Successful config (partial)
  light.group:

Moet ik nu op een of andere manier mijn Z-wave tussen stekkers (want dat zijn die switch types) aanpassen naar light (ze komen binnen via zwave2mqtt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk wel maar dan nog is de vraag of in de light group switch een te gebruiken entiteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
synoniem schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:11:
Waarschijnlijk wel maar dan nog is de vraag of in de light group switch een te gebruiken entiteit is.
Ik heb dit gevonden, en dat probeer ik nu toe te passen

https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch

En dat bracht me bij het volgende

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/light# cat switch_naar_light.yaml 
- platform: switch
  name: Light NodeID_24
  entity_id: switch.nodeid_24_switch

name: Light NodeID_15
  entity_id: switch.nodeid_15_switch

name: Light NodeID_16
  entity_id: switch.nodeid_16_switch

name: Light NodeID_17
  entity_id: switch.nodeid_17_switch

name: Light NodeID_20
  entity_id: switch.nodeid_20_switch

entities:
    - light.buro
    - light.eettafel
    - light.hektar
    - light.woonkamer_plank
    - light.light_nodeid_24
    - light.light_nodeid_15
    - light.nodeid_21_dimmer
    - light.light_nodeid_16
    - light.light_nodeid_17
    - light.light_nodeid_20
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/light#

[ Voor 60% gewijzigd door raymonvdm op 23-10-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

aex351

I am the one

Home Assistant nu bijna twee weken in gebruik en ben er er tevreden over. Het is erg fijn dat je nu zoveel via de GUI kan instellen. Zeker wanneer je dit vergelijkt met een jaar geleden. Ik lees net dat vanaf 0.117 RFXtrx ook via de GUI in stellen moet zijn.

Voor degene die nog opzoek zijn naar een mooie thema kan ik Google Light of Google Dark theme aanbevelen. Deze kan je via HACS installeren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
aex351 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:50:
Home Assistant nu bijna twee weken in gebruik en ben er er tevreden over. Het is erg fijn dat je nu zoveel via de GUI kan instellen. Zeker wanneer je dit vergelijkt met een jaar geleden. Ik lees net dat vanaf 0.117 RFXtrx ook via de GUI in stellen moet zijn.

Voor degene die nog opzoek zijn naar een mooie thema kan ik Google Light of Google Dark theme aanbevelen. Deze kan je via HACS installeren.
Ik ben alleen benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de bestaande gebruikers 8)7 maar dat zien we wel weer. Als je er eenmaal mee bezig gaat blijf je wel bezig en zit je zo elke weekend een uitbreiding te puzzelen.

Zo was ik vanavond aan het puzzelen om de lampen aan te laten op het moment dat de Chromecast verbonden is met het netwerk want als de TV uit is dan is er geen cast device beschikbaar, maar naar nu blijkt blijft hij wel te pingen. Ik heb geen idee hoe dat precies werkt, blijkbaar is een Chromecast niet cast baar op het moment dat de HDMI poort down is. Maar de TV laat zijn USB poort aan, dus op zoek naar een andere oplossing 8)

[ Voor 23% gewijzigd door raymonvdm op 24-10-2020 01:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
  • Nu online
[...]

Ik heb even mijn tools die ik gebruik om Home Assistant docker en AppDaemon docker te beheren online gezet. Ik gebruik natuurlijk ook Portainer, maar deze command line tools zijn sneller in gebruik.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tools.
offtopic:
ssh en tab zijn mijn grootste (en enige) vrienden 8)7 })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

aex351

I am the one

raymonvdm schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:45:
[...]

Ik ben alleen benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de bestaande gebruikers 8)7 maar dat zien we wel weer. Als je er eenmaal mee bezig gaat blijf je wel bezig en zit je zo elke weekend een uitbreiding te puzzelen.

Zo was ik vanavond aan het puzzelen om de lampen aan te laten op het moment dat de Chromecast verbonden is met het netwerk want als de TV uit is dan is er geen cast device beschikbaar, maar naar nu blijkt blijft hij wel te pingen. Ik heb geen idee hoe dat precies werkt, blijkbaar is een Chromecast niet cast baar op het moment dat de HDMI poort down is. Maar de TV laat zijn USB poort aan, dus op zoek naar een andere oplossing 8)
Kan je wel vanaf een andere apparaat naar de televisie / Chromecast casten wanneer de televisie uitstaat? Indien nee, dan lijkt het me een geval van onvoldoende stroom.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Troetelbeer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:48:
@DeadMetal

Mijn aqara switch is gekoppeld aan de Xiaomi/Aqara Gateway en ook bij mij krijg ik enkel een batterij sensor. Echter, ik krijg wel ook de click events te zien in HA bij attributes en daarmee kan ik dus wel een xiaomi_aqara.click event type in Node-Red gebruiken(daar doe ik mijn automations).

Daar heb ik nu een flow die zegt dat als ik een single click doe, de computer met een aantal lampen worden aangezet.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar goed. :)

Edit: zie net dat @Koepert hetzelfde doet.
Het xiaomi_aqara.click event vindt alleen maar plaats als je knoppen/sensoren gepaired hebt met de Gateway, niet als je hem pairt met de Conbee stick. Inderdaad, in mijn huidige situatie met Gateway vang ik dat event ook af voor de knoppen, je hebt gelijk.

Maar i.c.m. ZHA wordt er wel een zha_event afgevuurd bij het indrukken van de knop, maar uit de data die dan in Node-Red verschijnt kan je niet afleiden of het bijvoorbeeld een single of double click betreft.

JSON:
1
{"event_type":"zha_event","topic":"zha_event","payload":{"event_type":"zha_event","event":{"device_ieee":"00:15:8d:00:02:3e:41:b0","unique_id":"00:15:8d:00:02:3e:41:b0:1:0x0006","endpoint_id":1,"cluster_id":6,"command":"attribute_updated","args":{"attribute_id":0,"attribute_name":"on_off","value":1}},"origin":"LOCAL","time_fired":"2020-10-24T09:58:58.575473+00:00","context":{"id":"8906f09015df11eb80232141dc07c3ed","parent_id":null,"user_id":null}},"_msgid":"99cc66a.f26ce98"}

[ Voor 17% gewijzigd door DeadMetal op 24-10-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
DeadMetal schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Het xiaomi_aqara.click event vindt alleen maar plaats als je knoppen/sensoren gepaired hebt met de Gateway, niet als je hem pairt met de Conbee stick. Inderdaad, in mijn huidige situatie met Gateway vang ik dat event ook af voor de knoppen, je hebt gelijk.

Maar i.c.m. ZHA wordt er wel een zha_event afgevuurd bij het indrukken van de knop, maar uit de data die dan in Node-Red verschijnt kan je niet afleiden of het bijvoorbeeld een single of double click betreft.

JSON:
1
{"event_type":"zha_event","topic":"zha_event","payload":{"event_type":"zha_event","event":{"device_ieee":"00:15:8d:00:02:3e:41:b0","unique_id":"00:15:8d:00:02:3e:41:b0:1:0x0006","endpoint_id":1,"cluster_id":6,"command":"attribute_updated","args":{"attribute_id":0,"attribute_name":"on_off","value":1}},"origin":"LOCAL","time_fired":"2020-10-24T09:58:58.575473+00:00","context":{"id":"8906f09015df11eb80232141dc07c3ed","parent_id":null,"user_id":null}},"_msgid":"99cc66a.f26ce98"}
Ik gebruik inmiddels Deconz, maar heb hiervoor ZHA gebruikt en toen gebruikte ik de volgende automation hiervoor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Switch Keuken
  initial_state: on
  trigger:
    - platform: event
       event_type: zha_event
       event_data:
         command: attribute_updated
         device_ieee: 00:15:8d:00:XX:XX:XX:XX
         args:
           attribute_id: 0
           attribute_name: "on_off"
           value: 1
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Dat zou kunnen inderdaad @martinvdm, maar of ik nou een single, double, triple of lang indrukken doe, het enige wat het zha_event doorgeeft is een "on_off" met waarde '1'. Terwijl ik nou juist ander gedrag wil laten plaatsvinden afhankelijk van hoe de knop wordt wordt ingedrukt.

(zo doe ik bijv: enkel indrukken is lamp aan/uit, 2x indrukken = lamp fel aan, lang indrukken = zonwering omhoog/omlaag)

[ Voor 21% gewijzigd door DeadMetal op 24-10-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
DeadMetal schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:23:
Dat zou kunnen inderdaad @martinvdm, maar of ik nou een single, double, triple of lang indrukken doe, het enige wat het zha_event doorgeeft is een "on_off" met waarde '1'. Terwijl ik nou juist ander gedrag wil laten plaatsvinden afhankelijk van hoe de knop wordt wordt ingedrukt.

(zo doe ik bijv: enkel indrukken is lamp aan/uit, 2x indrukken = lamp fel aan, lang indrukken = zonwering omhoog/omlaag)
Ik weet niet alle args, maar die zou je met je event listener moeten kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
balk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Ik heb even mijn tools die ik gebruik om Home Assistant docker en AppDaemon docker te beheren online gezet. Ik gebruik natuurlijk ook Portainer, maar deze command line tools zijn sneller in gebruik.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tools.
offtopic:
ssh en tab zijn mijn grootste (en enige) vrienden 8)7 })
Als je docker-compose zou gebruiken, zou het nog simpel maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:26
raymonvdm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:56:
Ik dacht vandaag even een groepje aan lampen aan te maken zodat ik in een keer de hele woonkamer kan uitschakelen qua verlichting. Echter is de definitie van group meerdere keren te lezen. En daar is verwarring over als ik hier lees

Maar nu heb ik dit in een yaml staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  entities:
    - light.buro
    - light.eettafel
    - light.hektar
    - light.woonkamer_plank
    - light.nodeid_21_dimmer

Maar daar krijg ik de volgende error mee

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/light# /srv/homeassistant/bin/hass --script check_config --config /home/homeassistant/.homeassistant
Testing configuration at /home/homeassistant/.homeassistant
Failed config
  light.group: 
    - Invalid config for [light.group]: Entity ID 'switch.nodeid_24_switch' does not belong to domain 'light' for dictionary value @ data['entities']. Got ['light.buro', 'light.eettafel', 'light.hektar', 'light.woonkamer_plank', 'switch.nodeid_24_switch', 'switch.nodeid_15_switch', 'light.nodeid_21_dimmer', 'switch.nodeid_16_switch', 'switch.nodeid_17_switch', 'switch.nodeid_20_switch']. (See ?, line ?). 
      entities: [source /home/homeassistant/.homeassistant/light/woonkamer_group.yaml:3]
        - light.buro
        - light.eettafel
        - light.hektar
        - light.woonkamer_plank
        - light.nodeid_21_dimmer

Successful config (partial)
  light.group:

Moet ik nu op een of andere manier mijn Z-wave tussen stekkers (want dat zijn die switch types) aanpassen naar light (ze komen binnen via zwave2mqtt)
Je hebt een groups.yaml bestand, waarin je je groepen voor verlichting kan aanmaken. Ik heb bijvoorbeeld voor de verlichting boven de volgende groep gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binnenverlichting_boven:
  name: Binnenverlichting boven
  entities:
    - light.fibaro_dimmer_badkamer
    - light.fibaro_dimmer_badkamer_spiegel
    - light.fibaro_dimmer_kantoor
    - light.fibaro_dimmer_kinderkamer
    - light.fibaro_dimmer_slaapkamer
    - light.philips_hue_nijntje

Om de groep verlichting in één keer uit te schakelen gebruik ik in een automation de volgende action:

YAML:
1
2
3
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id: group.binnenverlichting_boven

Is dit wat je zoekt?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Nu online
UTMachine schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Als je docker-compose zou gebruiken, zou het nog simpel maken :+
Questie van smaak. :)
code:
1
2
docker-compose pull
docker-compose restart

is nog altijd meer 'werk' dan

code:
1
./upgrade_hass.sh

(./u <tab>)

Dus dan stop je die docker compose weer in een script en dan maakt het uiteindelijk niet meer uit wat de achterliggende commando's zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
balk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:17:
[...]

Questie van smaak. :)
code:
1
2
docker-compose pull
docker-compose restart

is nog altijd meer 'werk' dan

code:
1
./upgrade_hass.sh

(./u <tab>)

Dus dan stop je die docker compose weer in een script en dan maakt het uiteindelijk niet meer uit wat de achterliggende commando's zijn
Ik gebruik oh my zsh als shell en heb de docker en docker-compose[ plugins, dan heb je en shortcuts en autocomplete. Plus nog eens een mooie omgeving in de terminal.

Het nadeel van zelf scriptjes te maken is dat je het ook zelf moet onderhouden

Met deze 2 comando's update ik alle containers en start ze opnieuw op
code:
1
2
dcpull
dcupd --build

1 container restarten
code:
1
dcrestart homeassistant

Dat typ ik natuurlijk niet, enkel dcr<tab> h<tab>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:06
Iemand een idee hoe ik via nodered een telegram video van mijn voordeur camera kan maken/krijgen van bijvoorbeeld 30 seconden?!?

Heb nu als de camera beweging ziet (dahua) dat hij een foto maakt. En deze verzend via telegram.

(tevens de vraag ook al bij node-red topic geplaatst) maar misschien hier meer succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
k_ers schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:40:
Iemand een idee hoe ik via nodered een telegram video van mijn voordeur camera kan maken/krijgen van bijvoorbeeld 30 seconden?!?

Heb nu als de camera beweging ziet (dahua) dat hij een foto maakt. En deze verzend via telegram.

(tevens de vraag ook al bij node-red topic geplaatst) maar misschien hier meer succes
Loopt de aansturing van de camera via HA of NR? Heb je al naar de documentatie gekeken onder het kopje 'Service Record'? https://www.home-assistan...ns/camera/#service-record
Als je dat werkend hebt in HA, is de aansturing via Node-Red niet zo spannend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Heb de foto die gestuurd wordt via node red, alleen krijg het niet voor elkaar om video te maken. En deze dan te sturen.

Ja alleen begrijp ik de document niet, hoe ik dit in node red krijg. Het foto versturen heb ik ook via kopieeren en plakken van andere haha 😋
DeadMetal schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Loopt de aansturing van de camera via HA of NR? Heb je al naar de documentatie gekeken onder het kopje 'Service Record'? https://www.home-assistan...ns/camera/#service-record
Als je dat werkend hebt in HA, is de aansturing via Node-Red niet zo spannend meer.

[ Voor 12% gewijzigd door k_ers op 25-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:20
Septillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Staat er toch :) 17:00 Want dan kan er om 17:00 al gekeken worden of de zon al onder is.

En de sun elevation = stand van de zon relatief aan de horizon. Daar is de sunset/sunrise aan gelinkt. Zou ook prima moeten werken met laatste.
Bovenstaande een aantal dagen getest.
Maar nu gaat stipt om 17:00 de gordijnen dicht, maak ik ze vervolgens nog eens open gaan ze rond 18:15 dicht (15 min voor zonsondergang).

Dus die 17:00 staat nog niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
-Casper schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

@Septillion

Tot nu toe nu word mij ESP-01S niet meer gevonden door mij TTL naar USB adapter.
TX en RX ervan lichten niet meer op, zodra ik hem probeer opnieuw te flashen, kan die ESP niet vinden.
In begin heb ik wel een blauw lichtje op de ESP, maar deze is na verloop ook weer uit.
Ben bang dat deze gewoon stuk is, dat dat een nieuwe word bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Op advies van velen hier heb ik nu een NUC voorzien van Ubuntu for desktops en daarna Docker geïnstalleerd.
Vervolgens voorzien van Home Assistant. Deze draait op 192.168.2.xx:8123
Ik kan deze ook benaderen via een browser op de NUC waar deze op geïnstalleerd is.
Alleen vanaf elk andere pc in het netwerk lukt dit niet!
Ik heb nog een tweede Home Assistant draaien op een andere NUC die nu even de basis is tot ik alles op de andere NUC heb ingesteld. Ik had gelezen dat het misschien kwam doordat die andere Home Assistant ook gebruik maakt van poort 8123. Ondertussen de netwerkstekker van deze eruit getrokken maar ik kan nog steeds niet de Home Assistant versie op de eerste NUC benaderen. Wel dus gewoon via een browser op de NUC waar Docker op draait. Ik heb in het verleden vaak genoeg meerdere versies naast elkaar gedraaid met zelfde poort dus zou moeten lukken dacht ik. Dus zit dit probleem in Docker of in Ubuntu? En hoe kan ik dit oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:23
RoTeK70 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:18:
Op advies van velen hier heb ik nu een NUC voorzien van Ubuntu for desktops en daarna Docker geïnstalleerd.
Vervolgens voorzien van Home Assistant. Deze draait op 192.168.2.xx:8123
Ik kan deze ook benaderen via een browser op de NUC waar deze op geïnstalleerd is.
Alleen vanaf elk andere pc in het netwerk lukt dit niet!
Ik heb nog een tweede Home Assistant draaien op een andere NUC die nu even de basis is tot ik alles op de andere NUC heb ingesteld. Ik had gelezen dat het misschien kwam doordat die andere Home Assistant ook gebruik maakt van poort 8123. Ondertussen de netwerkstekker van deze eruit getrokken maar ik kan nog steeds niet de Home Assistant versie op de eerste NUC benaderen. Wel dus gewoon via een browser op de NUC waar Docker op draait. Ik heb in het verleden vaak genoeg meerdere versies naast elkaar gedraaid met zelfde poort dus zou moeten lukken dacht ik. Dus zit dit probleem in Docker of in Ubuntu? En hoe kan ik dit oplossen.
Ik heb gisteren op een klein hp pctje debian 10 geinstalleerd, dan Home Assistant
Deze link gevolgd https://community.home-as...vised-on-debian-10/200253
En dan gewoon snapshot van huidig hass erin gezet en direct alles online.

Deze setup werkt vlugger en vlotter dan via esxi en een vm.

Waarom uw keuze voor Ubuntu?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
RedPas schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Ik heb gisteren op een klein hp pctje debian 10 geinstalleerd, dan Home Assistant
Deze link gevolgd https://community.home-as...vised-on-debian-10/200253
En dan gewoon snapshot van huidig hass erin gezet en direct alles online.

Deze setup werkt vlugger en vlotter dan via esxi en een vm.

Waarom uw keuze voor Ubuntu?
Ik heb gewoon een link gezocht en deze gevolgd. Werkte prima.
Verder wil ik een desktop versie omdat ik ook nog andere dingen met de NUC wil doen.
Werkt allemaal goed alleen kan ik HA niet vanaf andere PC benaderen. Portainer kan ik wel gewoon benaderen vanaf een andere PC met poort :9000.

Update: @RedPas gedaan zoals jij aangaf, en dat werkt wel! bedankt. nu verder configureren.
iemand nog een advies hoe docker/portainer werkt want ik snap er nog niet heel veel van. :(

[ Voor 10% gewijzigd door RoTeK70 op 25-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Actionable Notificaties.. Geen vriendjes. Ik maak vast een simpele fout, maar ik zie even niet wat..

Ik had deze al:

[code=yaml]
- id: 'Meds Reminder'
alias: 'Medicijnen genomen'
trigger:
- platform: time
at: '10:00:00'
condition:
- condition: state
entity_id: input_boolean.medicijnen
state: 'off'
action:
- service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
data:
title: Medicijnen
data:
push:
category: "MEDICIJNEN_GEHAD"
[/code]

(het data + push + category = nieuw)

Ik moest echter elke keer de app openen om de input-boolean op ON te zetten.. Dat moest vast via de notificatie kunnen. Dus nu dit toegevoegd:

[code=yaml]

- alias: Medicijnen gehad
trigger:
platform: event
event_type: ios.notification_action_fired
event_data:
actionName: MEDICIJNEN_GEHAD
action:
- service: input_boolean.turn_on
entity_id: input_boolean.medicijnen

[/code]

Werkt..sort of.. als ik nu de automation test door uit te voeren, krijg ik geen notificatie meer, maar gaat de input wel naar ON...

In de notificatiesettings van de app:

- categorie: Medicijnen -> Naam: Medicijnen, Identifier: MEDICIJNEN_GEHAD
daarin een actie:
Titel: Medicijnen gehad
Identifier: MEDS_GEHAD

verder alle velden (vernietigend, tekst invoer, lanceer app etc) op OFF.

Ik vergeet vast ergens iets, maar waarom werkt dit zonder actie vanuit de notificatie? Uiteraard dit als leidraad gepakt, maar ik begrijp het missende stukje even niet.. ( https://companion.home-as...actionable-notifications/)

Na alle wijzigingen had ik herstart.. geen soelaas.. vanochtend kwam de notification echter binnen EN werkte de actionbutton..

[ Voor 3% gewijzigd door Koepert op 26-10-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Ik heb heb het voor elkaar!, bedankt voor het op de goede weg helpen! _/-\o_
k_ers schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:49:
Heb de foto die gestuurd wordt via node red, alleen krijg het niet voor elkaar om video te maken. En deze dan te sturen.

Ja alleen begrijp ik de document niet, hoe ik dit in node red krijg. Het foto versturen heb ik ook via kopieeren en plakken van andere haha 😋

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 08-09 20:34
Als ik een nieuwe card wil toevoegen in Lovelace lukt me dat niet in het eerste tabblad, doe ik dit in een ander tabblad gaat dit wel .
Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

19roland70 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:22:
Als ik een nieuwe card wil toevoegen in Lovelace lukt me dat niet in het eerste tabblad, doe ik dit in een ander tabblad gaat dit wel .
Waar kan dit aan liggen?
Aan je YAML ;)
Post die even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Ik had een bug bij HA aangemaakt, maar blijkt geen bug. Via de ZHA integratie wordt enkel de 'ruwe data' die de apparaten opsturen ontsloten, m.a.w. het indrukken en loslaten van de knop. Of iets een single/double/triple of long click press betreft, is logica/interpretatie die door zigbee2mqtt/Xiaomi Gateway/deconz wordt toegevoegd, maar de ZHA integratie doet dit helaas niet.

Nu snap ik wel meteen waarom via de xiaomi_aqara (gateway) je heel snel achter elkaar kan klikken om iets als een 'double click' te laten herkennen, terwijl ik eerder bij zigbee2mqtt persé een korte pauze tussen beide kliks moest doen. De knopt stuurt in beide gevallen dezelfde informatie, het verschil zit hem in de verwerking van die informatie. Z2mqtt zag dat snelle 2e klik-event wellicht als onterecht ontvangen signaal, in plaats van een double click, ofzo.

Ik laat de knoppen voorlopig dan maar via de Gateway lopen. Ik zou natuurlijk ook wel in Node-Red iets kunnen bouwen om het aantal klik-signalen binnen een seconde te kunnen meten, ware het niet dat ZHA het lang indrukken van de knop ook weer niet aan leek te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 08-09 20:34
Als ik in afvalbeheer op een icoontje klik(gft in dit geval) krijg ik een popup te zien met "Days until".
Hoe kan ik dit weergeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg_ICUCfh8GkOSeXyd8i4joYsy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FhEjiISnHdjLuwPA50qVBHGi.png?f=user_large
JBS schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:54:
[...]
Aan je YAML ;)
Post die even mee.
Op dit advies heb ik zelf in de YAML gekeken en daar stonden items dubbel in , ik heb deze verwijderd en nu werkt het weer , THANKS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
19roland70 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:18:
Als ik in afvalbeheer op een icoontje klik(gft in dit geval) krijg ik een popup te zien met "Days until".
Hoe kan ik dit weergeven?
[Afbeelding]

[...]

Op dit advies heb ik zelf in de YAML gekeken en daar stonden items dubbel in , ik heb deze verwijderd en nu werkt het weer , THANKS
Maakt afvalbeheer wellicht een sensor aan sensor.days_until oid? Staat vast in de readme. Die kun je dan in een card tonen. Zo werkt het iig bij AfvalWijzer.
Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.