Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.240 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

19roland70 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:18:
Als ik in afvalbeheer op een icoontje klik(gft in dit geval) krijg ik een popup te zien met "Days until".
Hoe kan ik dit weergeven?
[Afbeelding]

[...]
En als er geen losse sensor voor is, kun je deze eigenschap van de gft entiteit tonen met een template sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

DeadMetal schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Ik had een bug bij HA aangemaakt, maar blijkt geen bug. Via de ZHA integratie wordt enkel de 'ruwe data' die de apparaten opsturen ontsloten, m.a.w. het indrukken en loslaten van de knop. Of iets een single/double/triple of long click press betreft, is logica/interpretatie die door zigbee2mqtt/Xiaomi Gateway/deconz wordt toegevoegd, maar de ZHA integratie doet dit helaas niet.

Nu snap ik wel meteen waarom via de xiaomi_aqara (gateway) je heel snel achter elkaar kan klikken om iets als een 'double click' te laten herkennen, terwijl ik eerder bij zigbee2mqtt persé een korte pauze tussen beide kliks moest doen. De knopt stuurt in beide gevallen dezelfde informatie, het verschil zit hem in de verwerking van die informatie. Z2mqtt zag dat snelle 2e klik-event wellicht als onterecht ontvangen signaal, in plaats van een double click, ofzo.

Ik laat de knoppen voorlopig dan maar via de Gateway lopen. Ik zou natuurlijk ook wel in Node-Red iets kunnen bouwen om het aantal klik-signalen binnen een seconde te kunnen meten, ware het niet dat ZHA het lang indrukken van de knop ook weer niet aan leek te geven.
Wellicht dat het later nog komt. ZHA is nog redelijk nieuw in ha. Je kunt overwegen om over te stappen naar deconz. Heb ik ook gedaan en geen spijt van. Voordeel vind ik de Network map en het feit dat deconz een eigen container is en dus herstart van HA geen invloed heeft op je zigbee(network).

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:14
JBS schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:44:
[...]
En als er geen losse sensor voor is, kun je deze eigenschap van de gft entiteit tonen met een template sensor.
En dan specifiek die voor state attributes:
https://www.home-assistan...on/templating/#attributes

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:18:
Op advies van velen hier heb ik nu een NUC voorzien van Ubuntu for desktops en daarna Docker geïnstalleerd.
Vervolgens voorzien van Home Assistant. Deze draait op 192.168.2.xx:8123
Ik kan deze ook benaderen via een browser op de NUC waar deze op geïnstalleerd is.
Alleen vanaf elk andere pc in het netwerk lukt dit niet!
Ik heb nog een tweede Home Assistant draaien op een andere NUC die nu even de basis is tot ik alles op de andere NUC heb ingesteld. Ik had gelezen dat het misschien kwam doordat die andere Home Assistant ook gebruik maakt van poort 8123. Ondertussen de netwerkstekker van deze eruit getrokken maar ik kan nog steeds niet de Home Assistant versie op de eerste NUC benaderen. Wel dus gewoon via een browser op de NUC waar Docker op draait. Ik heb in het verleden vaak genoeg meerdere versies naast elkaar gedraaid met zelfde poort dus zou moeten lukken dacht ik. Dus zit dit probleem in Docker of in Ubuntu? En hoe kan ik dit oplossen.
Klinkt als een firewall ding of een NAT-probleem. Tik 's in terminal (via SSH/op je NUC) dit:
code:
1
sudo ufw disable

Kijken of het dan wel werkt.

Als dat het is kun je je subnet toevoegen aan de firewall met dit command:
code:
1
sudo ufw allow from 192.168.2.0/24

Als je alleen wil dat poort 8123 voor je LAN open staat:
code:
1
sudo ufw allow from 192.168.2.0/24 to any port 8123

Weet je wel zeker dat je subnet klopt? De andere apparaten zitten niet op 192.168.1.***?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 12:13
sOid schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Klinkt als een firewall ding of een NAT-probleem. Tik 's in terminal (via SSH/op je NUC) dit:
code:
1
sudo ufw disable

Kijken of het dan wel werkt.

Als dat het is kun je je subnet toevoegen aan de firewall met dit command:
code:
1
sudo ufw allow from 192.168.2.0/24

Als je alleen wil dat poort 8123 voor je LAN open staat:
code:
1
sudo ufw allow from 192.168.2.0/24 to any port 8123

Weet je wel zeker dat je subnet klopt? De andere apparaten zitten niet op 192.168.1.***?
Ik heb ondertussen alles overgezet naar Debian en nu werkt het prima. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Laatst online: 03-07 11:39
Onlangs ook gestart met de Fibaro motion sensoren toe te voegen in hass. Nu wil ik ze gaan ophangen en de aanbevolen hoogte is 2.4m volgens Fibaro.

Ik ben echter benieuwd wat jullie hebben gedaan en wat de ervaringen hier zijn met het ophangen van de bewegingssensoren op andere hoogtes / plafond?

Het liefst wil ik ze in de hoek tegen het plafond zetten op ongeveer 2.60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-07 20:50
Ik krijg dit niet voor elkaar ,ik heb de volgende regel ingevoerd:
code:
1
2
 Volgende ophaaldag over **<font color=green> 
      {{state_attr('sensor.deafvalapp.gft','days-until') }}</font>** dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Fire_Bird schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:12:
Onlangs ook gestart met de Fibaro motion sensoren toe te voegen in hass. Nu wil ik ze gaan ophangen en de aanbevolen hoogte is 2.4m volgens Fibaro.

Ik ben echter benieuwd wat jullie hebben gedaan en wat de ervaringen hier zijn met het ophangen van de bewegingssensoren op andere hoogtes / plafond?

Het liefst wil ik ze in de hoek tegen het plafond zetten op ongeveer 2.60.
Zelf heb ik, weliswaar Aqara sensoren, zowel in de hoek aan het plafond, op vensterbanken, in en op kasten en op wandplankjes. Net wat makkelijk, mogelijk en mooiste uitkomt. Zou me zelf nier zoveel aantrekken van dat hoogte advies, zolang het werkt, werkt 't.
19roland70 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

code:
1
2
Ik vermoed dat er tussen deafvalapp en gft geen punt maar underscore (_) zal staan in de entiteit naam? En komt de naam/notering van het attribuut exact overeen?

[ Voor 25% gewijzigd door JBS op 26-10-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

martinvdm schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Wellicht dat het later nog komt. ZHA is nog redelijk nieuw in ha. Je kunt overwegen om over te stappen naar deconz. Heb ik ook gedaan en geen spijt van. Voordeel vind ik de Network map en het feit dat deconz een eigen container is en dus herstart van HA geen invloed heeft op je zigbee(network).
Ik gebruik zelf Zigbee2MQTT.
Is er een reden dat ik heel veel mensen hier bezig hoor met ZHA en Deconz?

Moet zeggen dat ik Z2M heerlijk simpel vind en dat het tot nu toe alles doet wat ik wil. (Op een sirene die niet herkend wordt na, misschien ga ik toch Koen een keer een berichtje sturen :P )

Vroeg het me zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:09
Tip: dit soort dingen kan je zelf (eerst) heel goed debuggen in de Sjablonen-sectie ("Templates"):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq8TPVEAG0QFJ0DcC7d_fBBu6Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IL0xrtFfSBVjZi1N2IqFl7dA.png?f=fotoalbum_large

Als rechts niet de waarde wordt getoond die je verwacht, dan kan je heel snel wat variaties uitproberen om zo tot de juiste code te komen.
[...]

code:
1
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Repsect schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Je hebt een groups.yaml bestand, waarin je je groepen voor verlichting kan aanmaken. Ik heb bijvoorbeeld voor de verlichting boven de volgende groep gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binnenverlichting_boven:
  name: Binnenverlichting boven
  entities:
    - light.fibaro_dimmer_badkamer
    - light.fibaro_dimmer_badkamer_spiegel
    - light.fibaro_dimmer_kantoor
    - light.fibaro_dimmer_kinderkamer
    - light.fibaro_dimmer_slaapkamer
    - light.philips_hue_nijntje

Om de groep verlichting in één keer uit te schakelen gebruik ik in een automation de volgende action:

YAML:
1
2
3
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id: group.binnenverlichting_boven

Is dit wat je zoekt?
Ja, alleen werkte de groups bij mij niet en dit is het resultaat geworden
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64343876

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Anoniem: 14842 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:11:
[...]

Ik gebruik zelf Zigbee2MQTT.
Is er een reden dat ik heel veel mensen hier bezig hoor met ZHA en Deconz?

Moet zeggen dat ik Z2M heerlijk simpel vind en dat het tot nu toe alles doet wat ik wil. (Op een sirene die niet herkend wordt na, misschien ga ik toch Koen een keer een berichtje sturen :P )

Vroeg het me zo af.
Ik gebruik zelf ook Zigbee2MQTT en dat is eigenlijk omdat de stick in mijn geval in een ander systeem zit, en als iets eenmaal werkt mag het ook daar blijven. Verder ben ik naar Zigbee2MQTT gegaan omdat ik IKEA tussenstekker had welke niet werkte op de HUE Bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
aex351 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Kan je wel vanaf een andere apparaat naar de televisie / Chromecast casten wanneer de televisie uitstaat? Indien nee, dan lijkt het me een geval van onvoldoende stroom.
Nee dat kan niet, maar vond het gek dat ik wel kon pingen. Maar als de TV uitstaat en ik sluit de chromecast opnieuw aan dan start hij niet.Ik moet vanmiddag even kijken wanneer hij online/offline gaat als de kids weer gaan Netflixen wellicht duurt het even voordat hij wifi laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gebruikt iemand van jullie al TTS i.c.m. de Android companion app?

Kwam toevallig in de docs tegen dat dit zou moeten kunnen en het lijkt mij wel een erg handige functie voor sommige notificaties:
https://companion.home-as...t-to-speech-notifications

Mijn berichten komen echter niet door, krijg gewoon een toast message. Dit wordt wel genoemd in de beschrijving, echter TTS werkt gewoon op mijn Samsung telefoon en heb geen idee hoe ik dit verder kan troubleshooten.
If there is an error processing the message you will see a toast message appear on the device. Check to make sure that the Text To Speech engine is up to date in case you run into any issues.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:33
Kan iemand helpen met het troubleshooten van het dashboard?
Het lijkt erop dat hij niet al mijn cards altijd goed wil laden.

Als ik mijn dashboard open, krijg ik het volgende te zien. Dit is vreemd, want ik heb veel meer cards
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsOBSUM5kxea2PbuehVELBjYAc0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QoYNlyNIwJVuYMbxW4OWzsJK.png?f=fotoalbum_tile

Als ik rechts bovenin naar "Configureer UI" ga, zie ik in de editor al mijn cards weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kF_jg54TX8BoGx73ofA96FEpz0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9AK7a2iMFySnavxx7qD9RRIP.png?f=fotoalbum_tile

Als ik de configurator sluit dmv het kruisje (dus niet opslaan) kom ik weer in mijn normale overview, ditmaal wel weer met al mijn cards.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWhe20_d1GIg0Ms-YEyWkFHSrCA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/26D0pvRtQzzHf645EzKBPsxs.png?f=fotoalbum_tile

Het dashboard doet het nu weer normaal, maar na een tijdje (als de cache gerefreshed wordt gok ik?) kom ik weer in dezelfde situatie terecht.
Probleem speelt op de PC, maar ook via mobile devices.

Ik had onlangs een nieuwe card gemaakt (andere kamer) en had het idee dat het daardoor kwam, maar die card heb ik verwijderd in de hoop dat het probleem weg zou zijn. Helaas was dat niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:56
[...]

code:
1
2
Toevallig was ik met hetzelfde aan het prutsen. Voor mij werkt het volgende:

code:
1
Volgende GFT ophaaldag over {{ state_attr('sensor.avalex_gft', 'Days-until') }} dagen.

Nu alleen nog zien uit te vogelen hoe ik bovenstaande in een card kan weergeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 12:42
Winnetou schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:35:
Gebruikt iemand van jullie al TTS i.c.m. de Android companion app?
Nee, maar lijkt mij ook wel interessant. Echter, ik merk vaak dat berichten die ik vanuit HA naar Telegram stuur, 9 van de 10 keer beduidend eerder aankopen dan diezelfde notification naar de mobile app. Dus ik verwacht dat soort problemen ook bij TTS.
Ik heb batterijbesparing e.d. al uit staan. Telegram komt altijd direct binnen, de mobile app meestal pas zodra ik de telefoon ontgrendel.
Hetzelfde geldt voor sensoren. E.e.a. laat ik door Tasker naar HA sturen (= zonder vertraging), want via de mobile app bereikt het HA echt te laat om er nog wat zinnigs mee te kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 26-10-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
DeadMetal schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Nee, maar lijkt mij ook wel interessant. Echter, ik merk vaak dat berichten die ik vanuit HA naar Telegram stuur, 9 van de 10 keer beduidend eerder aankopen dan diezelfde notification naar de mobile app. Dus ik verwacht dat soort problemen ook bij TTS.
Ik heb batterijbesparing e.d. al uit staan. Telegram komt altijd direct binnen, de mobile app meestal pas zodra ik de telefoon ontgrendel.
Hetzelfde geldt voor sensoren. E.e.a. laat ik door Tasker naar HA sturen (= zonder vertraging), want via de mobile app bereikt het HA echt te laat om er nog wat zinnigs mee te kunnen doen.
Daar had ik inderdaad ook last van. Toevoegen van onderstaande zorgt er bij mij voor dat de notificaties wel direct doorkomen:
code:
1
2
  priority: high
  ttl: 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 12:42
Winnetou schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:48:
[...]
Daar had ik inderdaad ook last van. Toevoegen van onderstaande zorgt er bij mij voor dat de notificaties wel direct doorkomen:
code:
1
2
  priority: high
  ttl: 0
Klinkt goed, ik ga eens checken of het verschil maakt! Als ik de documentatie bekijk, lijkt het erop dat je tegenwoordig channel & importance ipv priority moet gebruiken vanaf Android 8? https://companion.home-as...cation-channel-importance
TTL zie ik nergens genoemd in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
DeadMetal schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Klinkt goed, ik ga eens checken of het verschil maakt! Als ik de documentatie bekijk, lijkt het erop dat je tegenwoordig channel & importance ipv priority moet gebruiken vanaf Android 8? https://companion.home-as...cation-channel-importance
TTL zie ik nergens genoemd in de documentatie.
Staat onder critical notifications:
https://companion.home-as...ns/critical-notifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 22:18

Klippy

Still Game

(jarig!)
Flapperbol schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:36:
Kan iemand helpen met het troubleshooten van het dashboard?
Het lijkt erop dat hij niet al mijn cards altijd goed wil laden.

Als ik mijn dashboard open, krijg ik het volgende te zien. Dit is vreemd, want ik heb veel meer cards
[Afbeelding]

Als ik rechts bovenin naar "Configureer UI" ga, zie ik in de editor al mijn cards weer
[Afbeelding]

Als ik de configurator sluit dmv het kruisje (dus niet opslaan) kom ik weer in mijn normale overview, ditmaal wel weer met al mijn cards.
[Afbeelding]

Het dashboard doet het nu weer normaal, maar na een tijdje (als de cache gerefreshed wordt gok ik?) kom ik weer in dezelfde situatie terecht.
Probleem speelt op de PC, maar ook via mobile devices.

Ik had onlangs een nieuwe card gemaakt (andere kamer) en had het idee dat het daardoor kwam, maar die card heb ik verwijderd in de hoop dat het probleem weg zou zijn. Helaas was dat niet het geval.
Blij dat jij dit ook hebt, ik heb precies hetzelfde met één graph die niet zichtbaar is.
Nu is dat bij mij een mini-graph-card via HACS, maar daar is al lang geen update voor geweest, geloof dat het mij is sinds de 0.116 release van HASS.

Ik wilde ook al een report maken hier van ik kan niet veel vinden online. Was eigenlijk benieuwd of het in 0.117 beter zou gaan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:33
Klippy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Blij dat jij dit ook hebt, ik heb precies hetzelfde met één graph die niet zichtbaar is.
Nu is dat bij mij een mini-graph-card via HACS, maar daar is al lang geen update voor geweest, geloof dat het mij is sinds de 0.116 release van HASS.

Ik wilde ook al een report maken hier van ik kan niet veel vinden online. Was eigenlijk benieuwd of het in 0.117 beter zou gaan.
Ben er bij mij achter, het komt door het Vertical-stack-in-card element.
Alle cards die verdwijnen hebben dat ding erin zitten, als ik een card aanmaak zonder de vertical stack blijft die altijd zichtbaar.

Zie op die repro dat meerdere mensen er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 22:18

Klippy

Still Game

(jarig!)
@Flapperbol cool, dat helpt al, verklaart ook waarom niet iedereen er last van heeft.
Denk toch dat het iets met custom cards of components te maken heeft dan want ik gebruik dat vertical element niet.
Ik heb het met https://github.com/kalkih/mini-graph-card en ik zie dat daar inmiddels ook mensen het rapporteren https://github.com/kalkih/mini-graph-card/issues/476
Dan zal het waarschijnlijk wel opgelost worden :)

Lijkt me wel veroorzaakt door een change in HASS zelf, want mini-graph-card is ongewijzigd al een paar maanden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 09:33

winDOS

6.22

Klippy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:53:
Lijkt me wel veroorzaakt door een change in HASS zelf, want mini-graph-card is ongewijzigd al een paar maanden.
https://developers.home-a.../2020/10/02/lazymoreinfo/
This release contains breaking changes for custom card developers, check the developers blog for more information.

If you have a custom card that stopped working this release, please report this with the custom card author.
Waarschijnlijk dat het hier mee te maken heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door winDOS op 26-10-2020 12:02 ]

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 04-07 14:44
Ik heb dat af en toe dat een of 2 lampen van de 6 onder onze carport niet uit gaan. Ze worden getriggerd vanuit een automation. Als ik dan via een schakelaar ze uit laat gaan gaan ze allemaal uit. Die schakelaar triggered dezelfde automation.

Ze werken op wifi. Bereik is er zou je zeggen. Want ze gaan na een 2e poging direct uit.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-07 15:02
raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:45:
Weet iemand hoe het zit met TTS

Ik heb dit in mijn config staan

code:
1
2
3
4
5
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
    service_name: google_say
    language: 'nl'

maar als ik dan handmatig iets TTS via bijvoorbeeld een Home Mini dan is de stem engels

Echter als ik dit gebruik via de developer tools dan heb ik wel nederlands.

tts.google_say

code:
1
2
3
entity_id: media_player.zolder_2

Is het mogelijk om NL ook default te maken voor alle TTS?

Ik ben ondertussen een stapje verder die language NL maakt niet uit of je die met of zonder '' doet. Er zit echter wel verschil in hoe hij aangeroepen wordt.

Deze manier is het namelijk in het nederlands

[Afbeelding]

Maar op deze manier doet hij engels

[Afbeelding]

p.s. Het is ook engels op mijn Android telefoon waarbij de HA APP wel gewoon nederlands is.
Ik heb exact het zelfde probleem maar kon niet een oplossing vinden.
Heb jij dit al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
marcel19 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb exact het zelfde probleem maar kon niet een oplossing vinden.
Heb jij dit al opgelost?
Nee nog niet, het is wel zo dat je vanuit automations gewoon de language kan meegeven en dan gaat het goed. Het is alleen nog een probleem bij handmatig tekst typen.

Verder lijkt het erop dat sinds 116.4 google assistant zegt, ik schakel dit of dat aan, maar dan gebeurt er helemaal niks. Doen we het nog een keer en dan gaat het wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Laatst online: 04-07 09:33

winDOS

6.22

raymonvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Nee nog niet, het is wel zo dat je vanuit automations gewoon de language kan meegeven en dan gaat het goed. Het is alleen nog een probleem bij handmatig tekst typen.
Precies dit, ook gewoon nl in mijn config staan. Maar hij blijft engels praten, als je handmatig iets invoert.
YAML:
1
2
3
4
5
service: tts.google_translate_say
entity_id: media_player.google_speaker_group
data:
  language: nl
  message: 'De wasmachine is klaar en kan worden leeggehaald.'

Werkt gelukkig wel.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
winDOS schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Precies dit, ook gewoon nl in mijn config staan. Maar hij blijft engels praten, als je handmatig iets invoert.
YAML:
1
2
3
4
5
service: tts.google_translate_say
entity_id: media_player.google_speaker_group
data:
  language: nl
  message: 'De wasmachine is klaar en kan worden leeggehaald.'

Werkt gelukkig wel.
Nice een google speaker group :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@winDOS @raymonvdm

Daarom snap ik ook al niet waarom het vanuit services wel werkt.
Ik heb niet zoveel zin om constant in mijn automations handmatig dingen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Even een vraagje, is de companion app (ios) nu al te gebruiken via de cloud (nabu casa) of moet ik nog gewoon via externe url connecten (portforwarden) ?

Is miji nog niet helemaal duidelijk namelijk? Als je de nabucasa url invoert in de app, geeft ie aan dat het automatsicch gaat, maar dan connect hij dus niet als ik de externe url leeg laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 22:32

iMars

Full time prutser

Ik heb een Philips Hue vraagje: als sinds het begin maak ik gebruik van Hue en heb deze geconfigureerd via de configuration.yaml:
code:
1
2
3
hue:
  bridges:
    - host: 192.168.1.8

Nu wil ik het ip-adres veranderen. Dus ik dhcp reservering aangepast naar ander ip (192.168.1.19), config aangepast naar:
code:
1
2
3
hue:
  bridges:
    - host: 192.168.1.19

Home Assistant herstarten en gaan met de banaan.... maar nee... de log geeft aan dat het geen verbinding kan maken met 192.168.1.8 ...

Dit moet toch makkelijk aan te passen zijn? Wat doe/denk ik verkeerd?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

iMars schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:21:
Ik heb een Philips Hue vraagje: als sinds het begin maak ik gebruik van Hue en heb deze geconfigureerd via de configuration.yaml:
code:
1
2
3
hue:
  bridges:

Nu wil ik het ip-adres veranderen. Dus ik dhcp reservering aangepast naar ander ip (192.168.1.19), config aangepast naar:
code:
1
2
3
hue:
  bridges:

Home Assistant herstarten en gaan met de banaan.... maar nee... de log geeft aan dat het geen verbinding kan maken met 192.168.1.8 ...

Heb je 'm niet als Integratie toegevoegd via Instellingen > Integraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
iMars schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:21:
code:
1
2
3
hue:
  bridges:

code:
1
2
3
hue:
  bridges:

Is dit inmiddels niet verplaatst naar de intergratie pagina en moet je hem daar aanpassen. (Maakt het ip dan uberhaupt nog uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
marcel19 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:02:
@winDOS @raymonvdm

Daarom snap ik ook al niet waarom het vanuit services wel werkt.
Ik heb niet zoveel zin om constant in mijn automations handmatig dingen aan te passen.
ik heb zojuist getest met een automatisering en die komt er wel in het nederlands uit.

- id: '1603722419040'
alias: test
description: ''
trigger:
- platform: time
at: '23:00'
condition: []
action:
- service: tts.google_say
data:
entity_id: media_player.huiskamer
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Is het ook mogelijk om een folder te maken met daarin alle groups in losse yaml files. Het lijkt maar niet te willen lukken.

configuration.yaml

code:
1
group: !include_dir_merge_list groups/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups# cat media_player.google_speakers.yaml 
  google_speaker_group:
    name: "Google Speaker Group"
    view: no
    entities:
      - media_player.babbelscherm
      - media_player.babbelbox
      - media_player.zolder_2
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

JBS schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Heb je 'm niet als Integratie toegevoegd via Instellingen > Integraties?
raymonvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Is dit inmiddels niet verplaatst naar de intergratie pagina en moet je hem daar aanpassen. (Maakt het ip dan uberhaupt nog uit)
Daar staat ie ook, maar daar heb ik 'm zelf nooit bijgezet (volgens mij). Maar daar kan ik geen ip-adres wijzigen. Ik zal de config even weghalen uit de configuration.yaml en kijken wat er gebeurd :P

Edit: config weggehaald en het werkt nog steed (weer een stukje vervuiling minder ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08FZ0oYeqd7x6oNgkSHrSwxBFAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ejNbLSY8WaKyJV39JJczPqj.png?f=user_large

Hij staat dus inderdaad bij integraties... maar kan ik het ip-adres aanpassen? Of is dat niet mogelijk?
-Casper schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Al eens de integration verwijderd en opnieuw toegevoegd? Waarschijnlijk handig om eerst even de config schoon te maken en HA te herstarten.
Nee, dat durfde ik nog niet aan... Als ik de integratie verwijder, en daarna weer toevoeg, blijven de namen van alle lampen dan gelijk? Anders moet ik alles opnieuw gaan instellen (groepen, scenes, Lovelace etc).

[ Voor 41% gewijzigd door iMars op 26-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:57
iMars schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

[...]

Daar staat ie ook, maar daar heb ik 'm zelf nooit bijgezet (volgens mij). Maar daar kan ik geen ip-adres wijzigen. Ik zal de config even weghalen uit de configuration.yaml en kijken wat er gebeurd :P
Al eens de integration verwijderd en opnieuw toegevoegd? Waarschijnlijk handig om eerst even de config schoon te maken en HA te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-07 14:16
Iemand dat motioneye gebruikt? En data naar een netwerkmap opslaat?
Als ik mn netwerkmap wil testen blijft motioneye laden...
Dan moet ik de addon herstarten

En ook wil het geen filmpjes maken. Fotos is geen probleem.
Kben nog aan het spelen/zoeken met de instellingen.
Zal maar bij Milestone blijven wss ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
raymonvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:36:
Is het ook mogelijk om een folder te maken met daarin alle groups in losse yaml files. Het lijkt maar niet te willen lukken.

configuration.yaml

code:
1
group: !include_dir_merge_list groups/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups# cat media_player.google_speakers.yaml 
  google_speaker_group:
    view: no
    entities:
      - media_player.babbelbox
      - media_player.zolder_2
Dat moet wel kunnen.
Ik kan alleen jouw root@mini regels niet echt plaatsen

Aangezien de groep google speakes heet, kun je ook in de Home app een speakergroep aanmaken, die wordt dan ook beschikbaar gesteld in HA.

Maar anyway, voor groups is dit mijn configuratie:

configuration.yaml (dit is mijn volledige configuration.yaml overigens)
YAML:
1
2
3
4
5
6
# home assistant
homeassistant:
  auth_mfa_modules:
    - type: totp
  customize: !include customize.yaml
  packages: !include_dir_named integrations

integrations/import/groups.yaml
YAML:
1
group: !include_dir_merge_named ../../group

group/all_switches.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
all_switches:
  name: All Switches
  entities:
  - switch.espresso
  - switch.waterkoker 
  - switch.afzuigkap

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik denk dat het probleem ook meer is dat ik er niks van snap....

Dit werkt namelijk wel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups# cat ../groups.yaml 
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.short_power_failure_count
      - sensor.long_power_failure_count
      - sensor.current_phase_l1
      - sensor.current_phase_l2
      - sensor.current_phase_l3
      - sensor.voltage_phase_l1
      - sensor.voltage_phase_l2
      - sensor.voltage_phase_l3
      - sensor.power_consumption
      - sensor.power_consumption_phase_l1
      - sensor.power_consumption_phase_l2
      - sensor.power_consumption_phase_l3
      - sensor.power_production
      - sensor.power_production_phase_l1
      - sensor.power_production_phase_l2
      - sensor.power_production_phase_l3
      - sensor.power_tariff

google_speaker_group:
    entities:
      - media_player.babbelbox
      - media_player.zolder_2

raymon_kantoor:
    name: Raymon Kantoor
    entities:
      - switch.nodeid_4_switch
      - switch.nodeid_4_switch_2

Want dit zijn mijn pogingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups# cat ../configuration.yaml | grep group
    homeassistant.components.group: debug
#group: !include groups.yaml
#group: !include_dir_merge_named groups/
#group: !include_dir_merge_list groups/
group: !include groups.yaml

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 26-10-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik krijg morgen mijn ring deurbel binnen en zou graag de optie willen maken om een snapshot te creëren van de camera welke ik weer door wil sturen naar de android app.

Is daar een goeie how-to voor te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

-Casper schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Wat ik nu gedaan heb, is het ip adres gewijzigd, home assistant herstart, hue opnieuw toegevoegd (zonder de oude te verwijderen). En na het toevoegen was de oude verdwenen (of vervangen/hernoemd/samengevoegd/whatever). Alles werkt nog _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DaRk PoIsOn schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

ipv van het flashen, zou je ook gewoon localtuya kunnen gebruiken:

https://github.com/stast1/localtuya
Naar aanleiding van deze post ook local tuya eens geprobeerd, maar dan deze repository:
https://github.com/rospogrigio/localtuya

Het was even een flink stappenplan om die local keys te verkrijgen, maar ik heb nu twee lampen en een switch werkend.
Nu alleen nog een deursensor, maar daar loopt nog een issue voor om die goed werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
raymonvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:06:
Ik denk dat het probleem ook meer is dat ik er niks van snap....

Dit werkt namelijk wel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups# cat ../groups.yaml 
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.short_power_failure_count
      - sensor.long_power_failure_count
      - sensor.current_phase_l1
      - sensor.current_phase_l2
      - sensor.current_phase_l3
      - sensor.voltage_phase_l1
      - sensor.voltage_phase_l2
      - sensor.voltage_phase_l3
      - sensor.power_consumption
      - sensor.power_consumption_phase_l1
      - sensor.power_consumption_phase_l2
      - sensor.power_consumption_phase_l3
      - sensor.power_production
      - sensor.power_production_phase_l1
      - sensor.power_production_phase_l2
      - sensor.power_production_phase_l3
      - sensor.power_tariff

google_speaker_group:
    entities:
      - media_player.babbelbox
      - media_player.zolder_2

raymon_kantoor:
    name: Raymon Kantoor
    entities:
      - switch.nodeid_4_switch
      - switch.nodeid_4_switch_2

Want dit zijn mijn pogingen

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/groups# cat ../configuration.yaml | grep group
    homeassistant.components.group: debug
#group: !include groups.yaml
#group: !include_dir_merge_named groups/
#group: !include_dir_merge_list groups/
group: !include groups.yaml
Ok, praat me even bij: wat probeer je nu precies te doen/bereiken en wat is het probleem? Want ik ben de weg kwijt :+

Mijn groups config is vrij eenvoudig:

in configuration.yaml:
group: !include includes/groups.yaml

en dit is mijn groups.yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik wil in de configuration.yaml een include doen naar een folder (zoals ik dat met meer dingen heb gedaan) daarna wil ik in die folder per group een yaml file aanmaken.

En dat het dan ook werkt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
raymonvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:58:
Ik wil in de configuration.yaml een include doen naar een folder (zoals ik dat met meer dingen heb gedaan) daarna wil ik in die folder per group een yaml file aanmaken.

En dat het dan ook werkt :-)
Je groups staan in ieder geval niet in een list, maar een in dictionary.
dus "group: !include_dir_merge_list groups/" gaat niet werken.

"group: !include_dir_merge_named groups/" zou wel moeten werken, dat doet het bij mij namelijk ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
TheFes schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Je groups staan in ieder geval niet in een list, maar een in dictionary.
dus "group: !include_dir_merge_list groups/" gaat niet werken.

"group: !include_dir_merge_named groups/" zou wel moeten werken, dat doet het bij mij namelijk ook :)
Het gekke is dat ik dit geprobeerd had en toen werkte het niet, maar inmiddels werkt het wel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Beetje vaag. Mijn HomeKit integratie werkt niet meer. Alles in HomeKit is offline. Ik heb deze via yaml geconfigureerd dus heb ik de resetting procedure uitgevoerd. Na de herstart van ha netjes een notificatie en een QR code met pin code. De accessoire verwijderd uit de woning app, echter bij het toevoegen krijg ik eerst de melding dat het een niet gecertificeerde accessoire is, wat ik op zich begrijp, maar na het ingeven van de pincode krijg ik de melding dat het niet voldoet aan de norm. Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82eeNopBNrKZKGzqFPUutvhw2ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnrCOiizaSA0ArVM3ZfPM6Eq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGLy5PCcHV49mL44GIbll19doPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU9V4toOWJrzG2QHvucfyFWH.jpg?f=fotoalbum_large

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
martinvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:39:
Beetje vaag. Mijn HomeKit integratie werkt niet meer. Alles in HomeKit is offline. Ik heb deze via yaml geconfigureerd dus heb ik de resetting procedure uitgevoerd. Na de herstart van ha netjes een notificatie en een QR code met pin code. De accessoire verwijderd uit de woning app, echter bij het toevoegen krijg ik eerst de melding dat het een niet gecertificeerde accessoire is, wat ik op zich begrijp, maar na het ingeven van de pincode krijg ik de melding dat het niet voldoet aan de norm. Iemand enig idee?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had dit vorige week ook.
Toen ik in mijn log keek, zag ik veel homekit regels die over de sources van een media player (ziggo next) gingen. Toen ik die media player uit mijn homekit config (yaml) had verwijderd, werkte het weer.
Opnieuw toevoegen ging ook een beetje moeizaam. Op je iPhone kan je kiezen voor de optie dat je geen code hebt of iets dergelijks en dan moet je handmatig de nummers invullen, dat werkte uiteindelijk.

Ik heb daarna een switch voor de media player gemaakt en die weer in homekit gezet. De enige reden dat ik deze in homekit heb, is voor het aanzetten dmv siri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

golles schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Ik had dit vorige week ook.
Toen ik in mijn log keek, zag ik veel homekit regels die over de sources van een media player (ziggo next) gingen. Toen ik die media player uit mijn homekit config (yaml) had verwijderd, werkte het weer.
Opnieuw toevoegen ging ook een beetje moeizaam. Op je iPhone kan je kiezen voor de optie dat je geen code hebt of iets dergelijks en dan moet je handmatig de nummers invullen, dat werkte uiteindelijk.

Ik heb daarna een switch voor de media player gemaakt en die weer in homekit gezet. De enige reden dat ik deze in homekit heb, is voor het aanzetten dmv siri.
Apart. Bedankt voor de tip, zocht me een ongeluk. Heb idd ook de ziggo media player eruit gehaald en nu lijkt het wel te werken, beetje aparte ‘voldoet niet aan de norm’ melding, maargoed blij dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
martinvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Apart. Bedankt voor de tip, zocht me een ongeluk. Heb idd ook de ziggo media player eruit gehaald en nu lijkt het wel te werken, beetje aparte ‘voldoet niet aan de norm’ melding, maargoed blij dat het weer werkt.
Ben blij dat je er wat aan hebt, het heeft mij een paar uurtjes gekost om uit te zoeken.
Volgens mij kon hij niet omgaan met spacties of speciale tekens in de source namen, want ik zag dat er gedeelte van de namen wegvielen.

Ik heb het nu zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
  - platform: template
    switches:
      ziggo_decoder:
        friendly_name: Ziggo decoder
        icon_template: mdi:television
        value_template: "{{ not is_state('media_player.stb_arris_uhd', 'off') }}"
        turn_on:
          service: media_player.turn_on
          data:
            entity_id: media_player.stb_arris_uhd
        turn_off:
          service: media_player.turn_off
          data:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homekit:
  safe_mode: false
  auto_start: false
  advertise_ip: !secret host_ip
  filter:
    include_entities:
      - switch.ziggo_decoder
  entity_config:
    switch.ziggo_decoder:
      name: Ziggo decoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

golles schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

Ben blij dat je er wat aan hebt, het heeft mij een paar uurtjes gekost om uit te zoeken.
Volgens mij kon hij niet omgaan met spacties of speciale tekens in de source namen, want ik zag dat er gedeelte van de namen wegvielen.

Ik heb het nu zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
  - platform: template
    switches:
      ziggo_decoder:
        friendly_name: Ziggo decoder
        icon_template: mdi:television
        value_template: "{{ not is_state('media_player.stb_arris_uhd', 'off') }}"
        turn_on:
          service: media_player.turn_on
          data:
        turn_off:
          service: media_player.turn_off
          data:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homekit:
  safe_mode: false
  auto_start: false
  advertise_ip: !secret host_ip
  filter:
    include_entities:
      - switch.ziggo_decoder
  entity_config:
    switch.ziggo_decoder:
      name: Ziggo decoder
Ik heb de oorzaak niet verder onderzocht, ik gebruik die hele media player eigenlijk niet via HomeKit, slechts via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Iemand nog problemen met motioneye? Supervisor is traag en loopt regelmatig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
raymonvdm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Verder lijkt het erop dat sinds 116.4 google assistant zegt, ik schakel dit of dat aan, maar dan gebeurt er helemaal niks. Doen we het nog een keer en dan gaat het wel. 8)7
Ik had hetzelfde, in de config.yaml heb ik een base_url toegevoegd. Ik kan nu even niet bij de config maar kan hem straks wel delen.
Sindsdien werkt ook de handmatige TTS goed.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Laatst online: 25-06 09:07
Ora et Labora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Ik had hetzelfde, in de config.yaml heb ik een base_url toegevoegd. Ik kan nu even niet bij de config maar kan hem straks wel delen.
Sindsdien werkt ook de handmatige TTS goed.
Inderdaad, het toevoegen van de base_url aan de Google TTS integratie deed het ook voor mij. Waarom staat hier uitgelegd.

cc @raymonvdm

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 17:19

Brantje

De post is daar >>

Goedemorgen,
Ik ben opzoek naar verwarmingsknoppen die ik kan installeren en kan aansturen dmv Home Assistant.

Ik ben de slimme radiator knop van Tado tegengekomen, echter weet ik niet 100% zeker of ik deze kan gebruiken met mijn verwarming.

Hieronder 2 tal foto's van de knop:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0MvESuO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cx2N0iu.jpeg

Nu is mijn vraag dus, is mijn verwarming geschikt voor bovenstaande knop?
Zo niet, zijn er nog andere mogelijkheden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
Brantje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:27:
Goedemorgen,
Ik ben opzoek naar verwarmingsknoppen die ik kan installeren en kan aansturen dmv Home Assistant.

Ik ben de slimme radiator knop van Tado tegengekomen, echter weet ik niet 100% zeker of ik deze kan gebruiken met mijn verwarming.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mogelijkheden zijn er altijd. Voor een leek als mijzelf ziet dit er echter uit als een knelkraan. Een Tado knop is echter alleen geschikt voor een thermostaatkraan, een Tado knop kun je hier dus niet op zetten (noch een andere slimme kraan, want die zijn allemaal voor thermostaatkranen). Echter kun je de kraan wel vervangen. Soms heb je geluk en hoef je maar het binnenwerk van de huidige koppeling te (laten) vervangen, maar waarschijnlijk moet je de hele koppeling (laten) vervangen.

Houd er overigens wel rekening mee dat je met één kraan niks kunt. Of in ieder geval niet "slim". Immers regelt je (domme?) thermostaat de behoefte van de CV installatie. Als je bv de thermostaat in de woonkamer hebt en je installeert een slimme radiatorkraan / knop op de slaapkamer dan gaat de slaapkamer alsnog alleen verwarmd worden als de verwarming in de woonkamer ook aan is. Immers bepaald de thermostaat daar of de pomp looot en warm water door het systeem gaat. En als je vervolgens een slimme thermostaat erbij neemt loop je tegen het volgende probleem aan, want dan krijg je dat als die ene thermostaatkraan warmte vraagt dat de thermostaat de ketel aan zet, maar de "domme" kranen in de woonkamer zullen gewoon open staan, dus je verwarmd dan niet alleen (bv) alleen de slaapkamer, ook ook de woonkamer. Een slim systeem werkt dan dus ook alleen als je alle kranen (van de radiatoren die je regulier gebruikt) vervangt door slimme knoppen. Want dan kan ook echt één ruimte verwarmd worden, i.p.v. alleen soms in een ruimte een kraan open of dicht draaien, in de hoop dat er ook warm water door het systeem gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 17:19

Brantje

De post is daar >>

RobertMe schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Mogelijkheden zijn er altijd. Voor een leek als mijzelf ziet dit er echter uit als een knelkraan. Een Tado knop is echter alleen geschikt voor een thermostaatkraan, een Tado knop kun je hier dus niet op zetten (noch een andere slimme kraan, want die zijn allemaal voor thermostaatkranen). Echter kun je de kraan wel vervangen. Soms heb je geluk en hoef je maar het binnenwerk van de huidige koppeling te (laten) vervangen, maar waarschijnlijk moet je de hele koppeling (laten) vervangen.

Houd er overigens wel rekening mee dat je met één kraan niks kunt. Of in ieder geval niet "slim". Immers regelt je (domme?) thermostaat de behoefte van de CV installatie. Als je bv de thermostaat in de woonkamer hebt en je installeert een slimme radiatorkraan / knop op de slaapkamer dan gaat de slaapkamer alsnog alleen verwarmd worden als de verwarming in de woonkamer ook aan is. Immers bepaald de thermostaat daar of de pomp looot en warm water door het systeem gaat. En als je vervolgens een slimme thermostaat erbij neemt loop je tegen het volgende probleem aan, want dan krijg je dat als die ene thermostaatkraan warmte vraagt dat de thermostaat de ketel aan zet, maar de "domme" kranen in de woonkamer zullen gewoon open staan, dus je verwarmd dan niet alleen (bv) alleen de slaapkamer, ook ook de woonkamer. Een slim systeem werkt dan dus ook alleen als je alle kranen (van de radiatoren die je regulier gebruikt) vervangt door slimme knoppen. Want dan kan ook echt één ruimte verwarmd worden, i.p.v. alleen soms in een ruimte een kraan open of dicht draaien, in de hoop dat er ook warm water door het systeem gaat.
Thanks! Idee is inderdaad om alle knoppen te vervangen met slimme varianten, waardoor ik in theorie per kamer de temperatuur kan regelen (mits deze niet hoger is dan op de thermostaat ingesteld is).

Ik heb momenteel een domme thermostaat die alles regelt, weet ook niet of ik deze zomaar mag vervangen :P.

Denk dat het handiger is om even contact op de te nemen met de woningbouw (ivm huurhuis), voordat ik alles ga vervangen / aanpassen.

Bedankt voor je input iig! Ben weer wat wijzer geworden vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Brantje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Thanks! Idee is inderdaad om alle knoppen te vervangen met slimme varianten, waardoor ik in theorie per kamer de temperatuur kan regelen (mits deze niet hoger is dan op de thermostaat ingesteld is).

Ik heb momenteel een domme thermostaat die alles regelt, weet ook niet of ik deze zomaar mag vervangen :P.

Denk dat het handiger is om even contact op de te nemen met de woningbouw (ivm huurhuis), voordat ik alles ga vervangen / aanpassen.

Bedankt voor je input iig! Ben weer wat wijzer geworden vandaag.
Volgens mij zijn dat precies dezelfde kranen als ik had.
Die zul je dan dus inderdaad moeten vervangen door een thermostaat variant.

15 euro ofzo, en een hoop water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik ga binnenkort HA installeren op SSD ipv de huidige SD. Ik ga dit (weer) supervised draaien, maar welk OS wordt hier nu voor aangeraden? Ik meen alleen Debian, maar voor de Pi vind ik alleen Buster, wat ik nu ook al draai. In HA wordt deze echter als unsupported aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
-Casper schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:26:
Ik ga binnenkort HA installeren op SSD ipv de huidige SD. Ik ga dit (weer) supervised draaien, maar welk OS wordt hier nu voor aangeraden? Ik meen alleen Debian, maar voor de Pi vind ik alleen Buster, wat ik nu ook al draai. In HA wordt deze echter als unsupported aangemerkt.
https://david.wragg.org/b...64-bit-debian-on-rpi.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
-Casper schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:26:
Waarom niet HassOS of mis ik een requirement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
schumi2004 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

[...]

Waarom niet HassOS of mis ik een requirement?
Ik wil de mogelijkheid houden om dingen buiten HA om te draaien, dus daarom dat ik al aangaf supervised te willen draaien.
Thanks, maar dat is me wat te veel geouwehoer :+ Dan draai ik m wel gewoon weer op Buster.

[ Voor 14% gewijzigd door -Casper op 27-10-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Waarom wel? Is meer persoonlijke keuze denk ik.
En je kan de pi nog gebruiken voor andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427499

Heeft iemand ervaring met de MOTION Motor voor Soluna rolgordijnen van Hornbach?
Lijkt me interessant om aan te sturen via een Sonoff / broadlink bridge i.c.m. HA.
Echter zie ik dit product bijna nergens terug komen behalve dan de aankooplinkjes.

Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma

Officiële website:
https://motion-blinds.com/nl

Bol:
https://www.bol.com/nl/p/...1/#product_specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
marcel19 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:13:
Ik krijg morgen mijn ring deurbel binnen en zou graag de optie willen maken om een snapshot te creëren van de camera welke ik weer door wil sturen naar de android app.

Is daar een goeie how-to voor te vinden?
Ook wil ik graag via mijn google home mini een melding laten uitspreken via TTS dat er aangebeld is.
Alleen ik heb regelmatig muziek aanstaan via spotify of tunein.

Dus het zou mooi zijn als de muziek dan na het uitspreken van het TTS bericht weer doorgaat.
Alleen nergens kan ik vinden hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
-Casper schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Ik wil de mogelijkheid houden om dingen buiten HA om te draaien, dus daarom dat ik al aangaf supervised te willen draaien.

[...]

Thanks, maar dat is me wat te veel geouwehoer :+ Dan draai ik m wel gewoon weer op Buster.
Buster is toch gewoon de versienaam voor versie 10 van Debian? Dus je vraagt te kiezen tussen Debian en Debian, of snap ik je nu niet?
https://www.debian.org/releases/

Overigens is RaspberryPi OS (vroeger Raspbian) ook gewoon gebaseerd op Debian Buster: https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-os/

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 27-10-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Goedemorgen,

Tado werkt en Honeyweel ook. Ik heb voro dat laatste gekozen, je zuklt dan idd nog een losse smart bedieningspaneel moeten aanschaffen. En tevens moet je overal thermostaatkranen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08

Rianata

Have you played Atari today?

marcel19 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Ook wil ik graag via mijn google home mini een melding laten uitspreken via TTS dat er aangebeld is.
Alleen ik heb regelmatig muziek aanstaan via spotify of tunein.

Dus het zou mooi zijn als de muziek dan na het uitspreken van het TTS bericht weer doorgaat.
Alleen nergens kan ik vinden hoe.
Even in de geschiedenis van dit of het voorgaande topic zoeken, deze use case is recentelijk nog langs gekomen.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Hmmbob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Buster is toch gewoon de versienaam voor versie 10 van Debian? Dus je vraagt te kiezen tussen Debian en Debian, of snap ik je nu niet?
https://www.debian.org/releases/

Overigens is RaspberryPi OS (vroeger Raspbian) ook gewoon gebaseerd op Debian Buster: https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-os/
Het is een port van Debian als ik t goed heb gelezen. Ik krijg in mijn huidige supervisor nog een melding dat mijn system unsupported is met OS Raspbian GNU/Linux 10 (buster). Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou die melding lekker negeren, eerlijk gezegd. Maar ik draai geen supervisor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07 18:11
Ik ben nog even bezig met de migratie van Domoticz naar HA.
Ff een gepuzzel om de automatiseringen rond te krijgen kan ik zeggen.

Ik zit nu met het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een deurcontact en als die geopend wordt dient een URL aangeroepen te worden.
Wordt die gesloten dan dient er een andere URL aangeroepen te worden.

Ik maak de automatiseringen op dit moment gewoon met de UI.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik die URL kan aanroepen bij de actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
etienne001 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:14:
Ik ben nog even bezig met de migratie van Domoticz naar HA.
Ff een gepuzzel om de automatiseringen rond te krijgen kan ik zeggen.

Ik zit nu met het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een deurcontact en als die geopend wordt dient een URL aangeroepen te worden.
Wordt die gesloten dan dient er een andere URL aangeroepen te worden.

Ik maak de automatiseringen op dit moment gewoon met de UI.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik die URL kan aanroepen bij de actie.
Gebruik t zelf niet maar kan me voorstellen dat je daar RESTful commands voor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 23:05
Rianata schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Even in de geschiedenis van dit of het voorgaande topic zoeken, deze use case is recentelijk nog langs gekomen.
Ik zoek op TTS maar kan het zo niet vinden, linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
In plaats van alle "lightbulbs" in huis slim te maken wil ik op een aantal plekken de schakelaar vervangen voor een slimme. Ookal heb ik me ingelezen ben ik nog steeds een noob als het gaat om elektra, en wil dus even voor de zekerheid iets bij jullie checken voordat ik de verkeerde schakelaars bestel:

Achter mijn schakelaars zitten 1 bruine (fase?) en 1 zwarte (schakel?) draad. Is mijn aanname dan correct dat ik een slimme schakelaar moet zoeken waarbij er GEEN "neutral wire" zit? Bijvoorbeeld de onderste van de twee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBpMDEGS92HO97rqmrTXiq1qnOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZa4Q3b4SNRMkI2z7hgPBbv2.jpg?f=fotoalbum_large

Is er nog iets anders waar ik eventueel rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08

Rianata

Have you played Atari today?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 22:14
HowsMyApple schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:38:
In plaats van alle "lightbulbs" in huis slim te maken wil ik op een aantal plekken de schakelaar vervangen voor een slimme. Ookal heb ik me ingelezen ben ik nog steeds een noob als het gaat om elektra, en wil dus even voor de zekerheid iets bij jullie checken voordat ik de verkeerde schakelaars bestel:

Achter mijn schakelaars zitten 1 bruine (fase?) en 1 zwarte (schakel?) draad. Is mijn aanname dan correct dat ik een slimme schakelaar moet zoeken waarbij er GEEN "neutral wire" zit? Bijvoorbeeld de onderste van de twee?
[Afbeelding]

Klopt je hebt een schakelaar die zonder neutral wire (bij ons blauw) werkt. Het kan zijn dat je nog een bypass moet plaatsen. Je zou in plaats van de schakelaar te vervangen er een Shelly dimmer of een Shelly 1L achter kunnen plaatsen. Zie: https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-dimmer-2/ hoe je die kan aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper

[Afbeelding]

Je hebt bij de lamp zelf als het goed is wel een neutral. Je zou de slimme schakelaar (bijv een shelly) kunnen plaatsen bij de lamp ipv achter de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 17:39

Houd er rekening mee dat die schakelaars van de foto in 99% van de gevallen niet passen in een NL socket. Die zijn namelijk rond en de Ali/Xiaomi's zijn vierkant. Zoals aangegeven kan je misschien beter een Shelly gebruiken. Die zijn veel kleiner, passen vaak achter de schakelaar (of bij de lamp zelf! 😀) en werken ook goed.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
-Casper schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Je hebt bij de lamp zelf als het goed is wel een neutral. Je zou de slimme schakelaar (bijv een shelly) kunnen plaatsen bij de lamp ipv achter de schakelaar.
Mr_x007 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Klopt je hebt een schakelaar die zonder neutral wire (bij ons blauw) werkt. Het kan zijn dat je nog een bypass moet plaatsen. Je zou in plaats van de schakelaar te vervangen er een Shelly dimmer of een Shelly 1L achter kunnen plaatsen. Zie: https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-dimmer-2/ hoe je die kan aansluiten
Klopt, bij m'n lamp heb ik inderdaad blauw en zwart.

Wat zou dan het voordeel zijn van zo'n "Shelly" tov een soortgelijke schakelaar van het plaatje? De meeste schakelaars in mijn huis kunnen sowieso wel een nieuw voorzetplaatje gebruiken. Dus ik dacht op die manier twee vliegen in een klap te kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-07 17:29
Ik ben nog wat aan het puzzelen, maar kom wat dingen tegen die misschien anderen ook ervaren:

- Ik heb een Samsung HW-K335 soundbar, die ook beschikt over Bluetooth. Als ik vanuit een apparaat ga scannen, vind hij de soundbar niet maar zodra er eenmaal een verbinding is geweest, kan ik wel verbinden. So far so good, maar is er een manier om deze soundbar te koppelen aan Home Assistant? Wat heb ik nodig, kan het überhaupt met zo'n type Bluetooth-koppeling?

- Zijn er mensen die meer halen uit hun Google Assistant? Ik heb twee Google Home Mini speakers, en tot nu toe gebruik het vooral om scripts te triggeren (Hey Google, activeer Welterusten/Afwezigheidsmodus/etc). Ik zie o.a. DialogFlow als optie, is er iemand die zoiets gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
Ronker32 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:18:
Ik ben nog wat aan het puzzelen, maar kom wat dingen tegen die misschien anderen ook ervaren:

- Ik heb een Samsung HW-K335 soundbar, die ook beschikt over Bluetooth. Als ik vanuit een apparaat ga scannen, vind hij de soundbar niet maar zodra er eenmaal een verbinding is geweest, kan ik wel verbinden. So far so good, maar is er een manier om deze soundbar te koppelen aan Home Assistant? Wat heb ik nodig, kan het überhaupt met zo'n type Bluetooth-koppeling?

- Zijn er mensen die meer halen uit hun Google Assistant? Ik heb twee Google Home Mini speakers, en tot nu toe gebruik het vooral om scripts te triggeren (Hey Google, activeer Welterusten/Afwezigheidsmodus/etc). Ik zie o.a. DialogFlow als optie, is er iemand die zoiets gebruikt?
Ik gebruik mij Google Home voor verschillende dingen:

- omroepen dat de wasmachine of droger, of vaatwasser klaar is.

- omroepen dat er code geel of oranje of rood geld

- omroepen welke afvalbak er aan de straat moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
-Casper schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Maar dan kun je de orginele schakelaar niet meer gebruiken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ora et Labora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Jawel, die kun je dan ook nog gewoon gebruiken.
Je onderbreekt met de Shelly de schakeldraad van de knop naar de lamp.
Het maakt niet uit of je dat bij de lamp doet of bij de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
TheFes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Jawel, die kun je dan ook nog gewoon gebruiken.
Je onderbreekt met de Shelly de schakeldraad van de knop naar de lamp.
Het maakt niet uit of je dat bij de lamp doet of bij de knop.
Maar als de gewone schakelaar uit staat, is de lamp niet aan te zetten via Home Assistsant of Google Assistant bijvoorbeeld toch?
Ik meende dat bij bepaalde apparaatjes achter de schakelaar je zowel via de gewone schakelaar als via het apparaat, de lamp kan laten branden, ongeachte vanaf de schakelaar of het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ora et Labora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Of anders gezegd: je originele schakelaar is niet langer een aan/uit schakelaar maar wordt een "input" op je shelly. Je shelly wordt de 'echte' schakelaar die je lamp aan/uit zet, en doet dat aan de hand van een schakeling op de input of via een smart commando via wifi.
Ora et Labora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Maar als de gewone schakelaar uit staat, is de lamp niet aan te zetten via Home Assistsant of Google Assistant bijvoorbeeld toch?
Ik meende dat bij bepaalde apparaatjes achter de schakelaar je zowel via de gewone schakelaar als via het apparaat, de lamp kan laten branden, ongeachte vanaf de schakelaar of het apparaat.
Dit kan dus met die Shelly apparaten (of Qubino/Fibaro Z-wave, of....)

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 27-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ora et Labora schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Jawel, dat werkt ook gewoon.

De Shelly heeft afhankelijk van het model 1 of 2 bruine draden nodig, en wordt dus niet geschakeld door de de schakelaar. Hij heeft continu stroom (of spanning, ik weet even niet wat de juiste term in deze is)
Hij is daarmee dus ook altijd beschikbaar.

Van de knop krijgt hij een signaal, en zal daarmee het ingebouwde relais aan- of uitzetten. Als de Shelly aan gaat, gaat de lamp dus ook aan, en als de shelly uit staat gaat de lamp uit.

Je kunt dat dus ook met de Shelly app of met een Google Home of Home Assistant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 22:14
TheFes schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Jawel, dat werkt ook gewoon.

De Shelly heeft afhankelijk van het model 1 of 2 bruine draden nodig, en wordt dus niet geschakeld door de de schakelaar. Hij heeft continu stroom (of spanning, ik weet even niet wat de juiste term in deze is)
Hij is daarmee dus ook altijd beschikbaar.

Van de knop krijgt hij een signaal, en zal daarmee het ingebouwde relais aan- of uitzetten. Als de Shelly aan gaat, gaat de lamp dus ook aan, en als de shelly uit staat gaat de lamp uit.

Je kunt dat dus ook met de Shelly app of met een Google Home of Home Assistant doen.
Klopt als je de Shelly 1 bij de lamp plaatst heb je daar dus 1x blauw, 1x bruin en 1x zwart nodig.
De Shelly dimmer en de nieuwe Shelly1L kan je bij de schakelaar plaatsen en alleen met de bruin en zwart aansluiten, afhankelijk van de lamp die je gebruikt moet je dan ook bij de lamp een bypass plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Ronker32 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:18:

Zoals @mAiden88 doe ik het ook.

Ik gebruik mijn Google Home, Mini en Hub ook voor meerdere dingen:

- Omroepen wasmachine is klaar
- Omroepen vaatwasser uitruimen
- Omroepen afval aan straat
- Omroepen dat alarm wordt ingeschakeld
- Als alarm geactiveerd wordt, spelen al mijn Google speakers iets af wat ik heb ingesteld.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
HowsMyApple schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

[...]

Klopt, bij m'n lamp heb ik inderdaad blauw en zwart.

Wat zou dan het voordeel zijn van zo'n "Shelly" tov een soortgelijke schakelaar van het plaatje? De meeste schakelaars in mijn huis kunnen sowieso wel een nieuw voorzetplaatje gebruiken. Dus ik dacht op die manier twee vliegen in een klap te kunnen slaan.
Dat is meer persoonlijke voorkeur. Ik weet niet wat van schakelaar je op t oog hebt, over welk protocol die communiceert en dergelijke. Shelly integreert goed in HA en is Europees. Zelf ben ik iets huiveriger voor Chinees spul van een onbekende producent, maar zoals ik al zei; dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
JayOne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Inderdaad, het toevoegen van de base_url aan de Google TTS integratie deed het ook voor mij. Waarom staat hier uitgelegd.

cc @raymonvdm
De base_url: is commented out in mijn geval omdat deze vervangen zou zijn door iets anders, gek dat hij hier dan toch nog nodig zou zijn.

code:
1
2
3
#BaseURL deprecated
  external_url: "https://knopjes.domein.nl:2443"
  internal_url: "https://knopjes.domein.nl:2443"

Verder maakt het toevoegen voor mij geen verschil

code:
1
2
3
4
5
6
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
    service_name: google_say
    base_url: https://knopjes.domein.nl:2443

[ Voor 15% gewijzigd door raymonvdm op 27-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
raymonvdm schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

De base_url: is commented out in mijn geval omdat deze vervangen zou zijn door iets anders, gek dat hij hier dan toch nog nodig zou zijn

code:
1
2
3
#BaseURL deprecated
  external_url: "https://knopjes.domein.nl:2443"
  internal_url: "https://knopjes.domein.nl:2443"
Dit is bij de TTS integratie zelf. Dus niet onder homeassistant parameters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
JayOne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Dit is bij de TTS integratie zelf. Dus niet onder homeassistant parameters
Ik was nog bezig met een edit en de test :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
raymonvdm schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Ik was nog bezig met een edit en de test :+
Language is volgens de specificaties geen instelbare optie bij de TTS-integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Goedemorgen,

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb dit zelf ook gedaan maar het is nogal een project op zich. Wat ik heb gedaan is op alle radiatoren een thermostaat kraan geplaatst (Danfoss RA-N 15) en daarnaast ook een voetventiel (Danfoss RLV-S) om de radiatoren te kunnen smoren en de flow op alle radiatoren gelijk te krijgen.

Verder is het noodzakelijk om op ongeveer 6 meter van je ketel een overdruk ventiel te plaatsen zodat je aanvoer terug kan lopen naar retour op het moment dat alle radiatoren dicht zijn. Dit is nodig om je pomp te beschermen en om geen foutmeldingen op je ketel te krijgen.

Daarna heb ik Danfoss LC-13 knoppen geplaatst, maar hier ben ik nog niet tevreden over, ik denk dat ik deze ga vervangen door een bedrade versie (zonder batterijen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
raymonvdm schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Ik heb dit zelf ook gedaan maar het is nogal een project op zich. Wat ik heb gedaan is op alle radiatoren een thermostaat kraan geplaatst (Danfoss RA-N 15) en daarnaast ook een voetventiel (Danfoss RLV-S) om de radiatoren te kunnen smoren en de flow op alle radiatoren gelijk te krijgen.

Verder is het noodzakelijk om op ongeveer 6 meter van je ketel een overdruk ventiel te plaatsen zodat je aanvoer terug kan lopen naar retour op het moment dat alle radiatoren dicht zijn. Dit is nodig om je pomp te beschermen en om geen foutmeldingen op je ketel te krijgen.

Het is te zien hoe u systeem is opgebouwd. Hier vertrekt er vanaf de ketel voor elke radiator een apparte leiding. Dan plaats je een honeywell klep per zone, alles bedraad en zonder batterijen. Voordeel is je kan die honeywell kleppen manueel open zetten

Daarna heb ik Danfoss LC-13 knoppen geplaatst, maar hier ben ik nog niet tevreden over, ik denk dat ik deze ga vervangen door een bedrade versie (zonder batterijen)
Een kleine aanpassing, overdrukventiel moet je daarvoor niet gebruiken, je moet een bypass hebben zodat de ketel zn restwarmte kwijt kan.Bypass kan een kleine radiator ergens zijn bv badkamer.
Ik heb een handdoekradiator als bypass in badkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door RedPas op 27-10-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RedPas schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Een kleine aanpassing, overdrukventiel moet je daarvoor niet gebruiken, je moet een bypass hebben zodat de ketel zn restwarmte kwijt kan.Bypass kan een kleine radiator ergens zijn bv badkamer.
Inderdaad, een overdruk ventiel dan zou de CV pomp zijn heet water daar er uit spuiten. Lijkt me niet de bedoeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Of je kan ook kleppen installeren in je vertrekleidingen. Zoals ik hier doe. bv Honeywell
Dit kan je enkel maar doen als je over een recente installatie beschikt. Dus een collector en van daar aftakkingen naar je zones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
RedPas schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Ja dat bedoel ik ook :9
Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.