Ik heb op deze plek lampen die een bepaalde stijl/vorm hebben waar het ook om gaat. Die vervangen voor iets slims wordt hem dus niet. Ik moet er iets tussen hebben dat het regelt. Softwarematig alleen red ik het niet, maar dit is wel iets goeds om te onthouden voor andere plekken in het huis.raymonvdm schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:04:
[...]
Zoals eerder adviezen al hebben aangegeven kun je eens kijken naar de Fibaro Dimmer 2, deze heeft slechts 1 output maar kan wel twee schakelaars kwijt waarbij je met de tweede schakelaar bijvoorbeeld een scene kan starten. Of je kunt er voor kiezen om gebruik te maken van twee drukknoppen (jalozie schakelaar) om op deze manier te kunnen bedienen. Wanneer je belasting bestaat uit een ledlamp moet je soms ook nog een bypass plaatsen.
Ik gebruik zelf een Fibaro Dimmer (zonder aangesloten lamp) om HUE lampen te dimmen (software matig dus) en daarop heb ik deze schakelaar
Als eerste zou je eens kunnen kijken welke waarden ze doorgeven en welke sensoren daadwerkelijk wijzigen. Kijk dan bijvoorbeeld ook eens op je slimme meter welke standen daar staan. Zo ontdek je welke standen voor jou relevant zijn.bruce the boss schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:56:
Hallo,
ik heb dmv een P1 kabel mijn slimme meter op HA aangesloten met als gevolg dat ik nu "veel" sensoren zie die mijn stroomverbruik monitoren.
Maar welke moet ik nu als Entiteit toevoegen?
Ik zie er zoveel dat ik niet eens weet wat ze aangeven.
Of kan ik ergens terugvinden wat ze aangeven?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
What's the speed of dark?
ik heb het zelfde probleem. Ik heb maar 1 fase maar krijg wel alle 3 door... Idem voor Gas, wel in HA maar ik heb geen gasmeter, dus heb ik er niks aan.. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen
Welke je moet toevoegen hangt er vanaf wat je wil weergevenbruce the boss schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:56:
Hallo,
ik heb dmv een P1 kabel mijn slimme meter op HA aangesloten met als gevolg dat ik nu "veel" sensoren zie die mijn stroomverbruik monitoren.
Maar welke moet ik nu als Entiteit toevoegen?
Ik zie er zoveel dat ik niet eens weet wat ze aangeven.
Of kan ik ergens terugvinden wat ze aangeven?
Current = stroomsterkte (Ampere)
Energy consumption = energiegebruik (kWh)
Energy production = energielevering (kWh)
Power consumption = stroomgebruik (Watt)
Power Production = stroomopwekking (Watt)
Voltage... speekt voor zich
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Misschien niet helemaal juist maar ben er wel blij mee dat je het hier plaatst hoor, raakt toch direct de HA-installatiemartinvdm schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:48:
[...]
Ach valt wel mee, beetje begrip voor de ontwikkelaars, enne uh ja had idd in het deconz topic gemoeten
Aanvullend: die entities met tarif hebben te maken met piek- en daluren. Is ook niet voor iedereen relevant; ik betaal een vast tarief.tdw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
Welke je moet toevoegen hangt er vanaf wat je wil weergeven
Current = stroomsterkte (Ampere)
Energy consumption = energiegebruik (kWh)
Energy production = energielevering (kWh)
Power consumption = stroomgebruik (Watt)
Power Production = stroomopwekking (Watt)
Voltage... speekt voor zich
En de verschillende fasen zijn natuurlijk ook irrelevant als je een 1-faseaansluiting hebt.
Van voltage sags en voltage swells weet ik ook nog steeds niet precies wat die nou weergeven. Ook in elektratopic gevraagd, maar daar kon ook niemand het met 100% zekerheid verklaren. Staat ook niet in documenten van de slimme meters zelf (voor zover ik heb kunnen vinden).
[ Voor 59% gewijzigd door sOid op 20-10-2020 17:07 ]
Verwijder.....
[ Voor 96% gewijzigd door bruce the boss op 20-10-2020 18:29 ]
Allen,
Ik probeer een lokale map te gebruiken als media map.
In configuration.yaml geef ik dit in :
homeassistant:
media_dirs:
media: /media
Maar ik krijg melding "property media_dirs is not allowed".
Iemand enig idee ?
homeassistant:
media_dirs:
Iemand enig idee ?
Echter ik heb via de manier zoals in de documentatie de P1 meter toegevoegd. ik kan echter niet zoals bij andere integraties kiezen welke ik wil aan/uit zetten. (zoals bv bij de Synology integratie waarbij ik bijna alles uit gezet heb en dus niet zie).sOid schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Misschien niet helemaal juist maar ben er wel blij mee dat je het hier plaatst hoor, raakt toch direct de HA-installatie
[...]
Aanvullend: die entities met tarif hebben te maken met piek- en daluren. Is ook niet voor iedereen relevant; ik betaal een vast tarief.
En de verschillende fasen zijn natuurlijk ook irrelevant als je een 1-faseaansluiting hebt.
Van voltage sags en voltage swells weet ik ook nog steeds niet precies wat die nou weergeven. Ook in elektratopic gevraagd, maar daar kon ook niemand het met 100% zekerheid verklaren. Staat ook niet in documenten van de slimme meters zelf (voor zover ik heb kunnen vinden).
Of moet ik als nog per sensor die ik wel wil hebben deze specifiek toevoegen in de config? Ik heb nu dus enkel:
code:
1
2
3
4
5
| sensor: # DSMR P1 - platform: dsmr port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG5GJXLX-if00-port0 dsmr_version: 5 |
Zet je code even tussen [code=yaml] tags zodat we ook kunnen zien of er spatie fouten in zittenYarisken schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:01:
Allen,
homeassistant:
media_dirs:
Iemand enig idee ?
Voor zover ik weet komen ze sowieso door. Ook al gebruik je bijvoorbeeld maar 1 fase, je slimme meter ondersteunt wel een 3-fasenaansluiting. De integratie geeft gewoon alles door en kijkt niet naar wat voor jouw situatie relevant is.ProudElm schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:59:
[...]
Echter ik heb via de manier zoals in de documentatie de P1 meter toegevoegd. ik kan echter niet zoals bij andere integraties kiezen welke ik wil aan/uit zetten. (zoals bv bij de Synology integratie waarbij ik bijna alles uit gezet heb en dus niet zie).
Of moet ik als nog per sensor die ik wel wil hebben deze specifiek toevoegen in de config? Ik heb nu dus enkel:
code:
1 2 3 4 5 sensor: # DSMR P1 - platform: dsmr port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG5GJXLX-if00-port0 dsmr_version: 5
Volgens mij kun je dat ook niet uitschakelen. Je configuratie is verder prima. Gewoon een kwestie van alleen de voor jou relevante sensoren in je front-end opnemen en de rest negeren
@roynolf Heb je al bij de instellingen van je mobiele app gekeken?
@Yarisken Vertel meteen even je installatiemethode. Klinkt namelijk als een permissieprobleem. En inderdaad, tussen yaml-tags
[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 20-10-2020 19:25 ]
Hoe gaan jullie om met schakelen op zon onder/zon op. Ik wil deze namelijk gaan gebruiken om mijn gordijnen te schakelen echter heb ik hier bepaalde wensen bij
In principe mogen de gordijnen open op een bepaalde tijd in de ochtend
Echter wil ik de gordijnen ongeveer 15 minuten voor dat de zon onder is dicht maken, maar dit mag niet eerder dan 17:00 en niet later dan 20:00 (m.a.w. ook in de zomer moeten 's avonds uiterlijk om 20:00 de gordijnen dicht).
Hoe kan ik dit het eenvoudigste realiseren? Ik hang nu even vast in bovenstaande denkwijze, als jullie andere ideeën hebben hoor ik het graag!
Echter wil ik de gordijnen ongeveer 15 minuten voor dat de zon onder is dicht maken, maar dit mag niet eerder dan 17:00 en niet later dan 20:00 (m.a.w. ook in de zomer moeten 's avonds uiterlijk om 20:00 de gordijnen dicht).
Hoe kan ik dit het eenvoudigste realiseren? Ik hang nu even vast in bovenstaande denkwijze, als jullie andere ideeën hebben hoor ik het graag!
2 Triggers, stand zon en 20 uur.prekz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:23:
Hoe gaan jullie om met schakelen op zon onder/zon op. Ik wil deze namelijk gaan gebruiken om mijn gordijnen te schakelen echter heb ik hier bepaalde wensen bij
2 conditions, after 17 en stand zon
Tijd van werken, tijd van rusten
Super bedankt voor je snelle reactie. En soms kan het inderdaad heel eenvoudig zijn. Zat al een aantal dagen te stoeien om dit goed ingeregeld te krijgenDriek schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:27:
[...]
2 Triggers, stand zon en 20 uur.
2 conditions, after 17 en stand zon
Nu heb ik het zo staan:

Het action stukje werkt sowieso (deze had ik al draaien op vaste tijden).
Ik vraag mij alleen af of het stukje condition gaat werken met de -15 minuten offset. Stel de zon is onder voor 17:00 (laten we voor het gemak zeggen 16:30) dan triggert hij om 17:00 toch niet meer omdat zijn offset op -15 minuten ligt en hij die niet meer raakt (zon is namelijk al onder).
Opzich niet heel ernstig, om bij die zonder offset te werken. Echter wil ik bij de triggers wel met offset werken.
@ProudElm Je kan elke entity gewoon via configuration -> entities op disabled zetten. Gewoon kijken welke jij relevant vindt.
ik gebruik zelf overigens de stand van de zon, niet offset op zonsondergang.prekz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:40:
[...]
Super bedankt voor je snelle reactie. En soms kan het inderdaad heel eenvoudig zijn. Zat al een aantal dagen te stoeien om dit goed ingeregeld te krijgen![]()
Nu heb ik het zo staan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het action stukje werkt sowieso (deze had ik al draaien op vaste tijden).
Ik vraag mij alleen af of het stukje condition gaat werken met de -15 minuten offset. Stel de zon is onder voor 17:00 (laten we voor het gemak zeggen 16:30) dan triggert hij om 17:00 toch niet meer omdat zijn offset op -15 minuten ligt en hij die niet meer raakt (zon is namelijk al onder).
Opzich niet heel ernstig, om bij die zonder offset te werken. Echter wil ik bij de triggers wel met offset werken.
trigger:
platform: numeric_state
entity_id: sun.sun
value_template: '{{ state_attr(''sun.sun'', ''elevation'') }}'
below: 2.5
@prekz en @Driek 3 triggers
Ander gaat het pas om 8 dicht als het voor 1700 donker is. 1700 dus ook als trigger.
En bij de condition moet de sun-conditie in een OR met 2000.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-10-2020 20:47 ]
Ik gebruik inderdaad ook de sun elevation. Reden hiervoor is omdat de offset icm sunset voor mij niet werkte.Driek schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:46:
[...]
ik gebruik zelf overigens de stand van de zon, niet offset op zonsondergang.
trigger:
platform: numeric_state
entity_id: sun.sun
value_template: '{{ state_attr(''sun.sun'', ''elevation'') }}'
below: 2.5
Hoe dan? Ik krijg dan vaak deze melding (documentatiepagina waar naar wordt verwezen maakt het ook niet echt duidelijker).Septillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:41:
@ProudElm Je kan elke entity gewoon via configuration -> entities op disabled zetten. Gewoon kijken welke jij relevant vindt.
:strip_exif()/f/image/7CG3Rt2F1NtSjmE4pnutjNR9.jpg?f=fotoalbum_large)
Help mij evenSeptillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:46:
@prekz en @Driek 3 triggersAnder gaat het pas om 8 dicht als het voor 1700 donker is. 1700 dus ook als trigger.

Als ik de stand van de zon gebruik + de tijden zoals hierboven, dan zou het dus ook moeten werken? Jullie veranderen door het jaar heen nooit de automations (ik doe dat nu op basis van tijd dus ik verander 4-6x per jaar het tijdstip in de automation, dat wil ik voorkomen.HowsMyApple schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:51:
[...]
Ik gebruik inderdaad ook de sun elevation. Reden hiervoor is omdat de offset icm sunset voor mij niet werkte.
En heeft de elevation door het jaar heen altijd exact dezelfde waarde? Mij zegt de waarde 2.5 namelijk niks.
@sOid Ow, het is wel heel slecht van die integratie dat ze geen uniek id geven... Maar je hebt gelijk, ik moest zoeken maar ik heb er ook een paar.

[code=yaml]-Casper schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:12:
[...]
Zet je code even tussen [code=yaml] tags zodat we ook kunnen zien of er spatie fouten in zitten
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
# http:
# base_url: example.duckdns.org:8123
# Text to speech
tts:
- platform: google_translate
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
zwave:
usb_path: /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00
homeassistant:
media_dirs:
recording: /mnt/recordings
[code=yaml]
Casper dat werkt hier toch niet zo goed precies ...
Hier in een link https://imgur.com/a/hccdC1R
Draait met een Intel nuc script voor docker te draaien, gebruik dat op ubuntu 18.04, niet meer ondersteund maar werkt nog wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Yarisken op 20-10-2020 21:29 ]
Doe je de gordijnen dicht op basis van hoe licht het buiten is? Dan is elevatie van de zon wel beter. De elevatie is in graden boven de horizon. In de zomer gaat de zon schuiner naar de horizon dan in de winter. Dus duurt het langer voordat het echt donker is. Vandaar dat elevatie logischer is omdat dat ook te maken heeft met hoe licht het is.prekz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:03:
[...]
Help mij evenwat is de derde trigger?
[...]
Als ik de stand van de zon gebruik + de tijden zoals hierboven, dan zou het dus ook moeten werken? Jullie veranderen door het jaar heen nooit de automations (ik doe dat nu op basis van tijd dus ik verander 4-6x per jaar het tijdstip in de automation, dat wil ik voorkomen.
En heeft de elevation door het jaar heen altijd exact dezelfde waarde? Mij zegt de waarde 2.5 namelijk niks.
Ik gebruik persoonlijk sun elevation en buienrader irradiance. Die geeft aan hoeveel zonlicht er ongeveer is, ivm bewolking etc
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Helaas werkt dat dus niet, zoals @sOid ook al meldSeptillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:41:
Edit: oh shit, volgens mij haal ik input_numbers en input_boolean door elkaar. Even testen 
Edit 2: ja, stomme fout. Werkt nu perfect. Onderstaande kunnen jullie dus negeren. Maar ik zal de post laten staan voor het geval iemand een soortgelijke automation nodig heeft
Ik heb een automation die ervoor zorgt dat de ventilator op m'n slaapkamer na x-minuten automatisch wordt uitgeschakeld. Nu niet nodig, maar volgende zomer vast wel weer
Hiervoor gebruik ik een input_numbers, input_boolean en een script.
Het uitschakelen na de ingestelde minuten werkt prima. Maar het lukt me niet om de input_boolean schakelaar ook te resetten. De automation wordt getriggerd na het inschakelen van die input_boolean, maar als de timer is afgelopen wil ik dat 'ie weer naar off gaat.
Iemand een idee wat er fout gaat?
Automations.yaml
Nog een aanvullende vraag: snappen jullie die -service: script.fan_timer? Die volg ik niet helemaal (voorbeeldje op internet gevonden, voor mijn situatie aangepast). Maar zónder loopt de hele boel vast.
Scripts.yaml
En ja ik gebruik m'n woonkamerlamp even als test
Edit 2: ja, stomme fout. Werkt nu perfect. Onderstaande kunnen jullie dus negeren. Maar ik zal de post laten staan voor het geval iemand een soortgelijke automation nodig heeft
Ik heb een automation die ervoor zorgt dat de ventilator op m'n slaapkamer na x-minuten automatisch wordt uitgeschakeld. Nu niet nodig, maar volgende zomer vast wel weer
Hiervoor gebruik ik een input_numbers, input_boolean en een script.
Het uitschakelen na de ingestelde minuten werkt prima. Maar het lukt me niet om de input_boolean schakelaar ook te resetten. De automation wordt getriggerd na het inschakelen van die input_boolean, maar als de timer is afgelopen wil ik dat 'ie weer naar off gaat.
Iemand een idee wat er fout gaat?
Automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| ##-----Bedroom fan timer - alias: Fan timer trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.fan_timeswitch from: 'off' to: 'on' condition: - condition: state entity_id: light.woonkamer_staande_lamp state: 'on' action: - service: script.turn_off entity_id: script.fan_timer - service: script.fan_timer - service: input_boolean.turn_off data: entity_id: input_boolean.fan_timeswitch |
Nog een aanvullende vraag: snappen jullie die -service: script.fan_timer? Die volg ik niet helemaal (voorbeeldje op internet gevonden, voor mijn situatie aangepast). Maar zónder loopt de hele boel vast.
Scripts.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
| fan_timer: alias: Fan timer script sequence: - delay: "00:{{ states('input_number.fan_timer') | int }}:00" - service: light.turn_off entity_id: light.woonkamer_staande_lamp |
En ja ik gebruik m'n woonkamerlamp even als test
[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 20-10-2020 22:22 ]
Je moet de code dan afsluiten met [/code]Yarisken schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:19:
[...]
[code=yaml]
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
# http:
# base_url: example.duckdns.org:8123
# Text to speech
tts:
- platform: google_translate
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
zwave:
usb_path: /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00
homeassistant:
media_dirs:
recording: /mnt/recordings
[code=yaml]
Casper dat werkt hier toch niet zo goed precies ...
Hier in een link https://imgur.com/a/hccdC1R
Draait met een Intel nuc script voor docker te draaien, gebruik dat op ubuntu 18.04, niet meer ondersteund maar werkt nog wel.
Momenteel heb ik vloerverwarming op de begane grond en op andere etages reguliere radiatoren. Echter slechts 1 thermostaat in de woonkamer. Deze week krijg ik een offerte van een installateur om dit te splitsen, waarschijnlijk via een evohome systeem.
Nu wil ik de radiatoren via HA gaan aansturen en zit dus te kijken naar de connectiviteit. In mijn vorige huis had ik een Nest thermostaat en ben sindsdien een beetje huiverig voor apparatuur die enkel via de cloud kan communiceren. Klopt het dat de evohome alleen via de cloud aan te sturen is vanuit HA? Heeft iemand tips voor alternatieven die wel lokaal te bedienen zijn? Tado lijkt ook alleen via de cloud te gaan als ik dat zo lees?
Nu wil ik de radiatoren via HA gaan aansturen en zit dus te kijken naar de connectiviteit. In mijn vorige huis had ik een Nest thermostaat en ben sindsdien een beetje huiverig voor apparatuur die enkel via de cloud kan communiceren. Klopt het dat de evohome alleen via de cloud aan te sturen is vanuit HA? Heeft iemand tips voor alternatieven die wel lokaal te bedienen zijn? Tado lijkt ook alleen via de cloud te gaan als ik dat zo lees?
@sOid Dat had ik niet gedaan maar heb ik op jouw aangeven wel gedaan. Ik vind niet meteen een setting die hier betrekking op heeft. Heb jij een voorstel?sOid schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:22:
[...]
Voor zover ik weet komen ze sowieso door. Ook al gebruik je bijvoorbeeld maar 1 fase, je slimme meter ondersteunt wel een 3-fasenaansluiting. De integratie geeft gewoon alles door en kijkt niet naar wat voor jouw situatie relevant is.
Volgens mij kun je dat ook niet uitschakelen. Je configuratie is verder prima. Gewoon een kwestie van alleen de voor jou relevante sensoren in je front-end opnemen en de rest negeren
@roynolf Heb je al bij de instellingen van je mobiele app gekeken?
@Yarisken Vertel meteen even je installatiemethode. Klinkt namelijk als een permissieprobleem. En inderdaad, tussen yaml-tags
Je kunt shelly's zonder enige poespas intergreren (gaat via de restAPI). Het mooie aan shelly's vind ik dat de optie in de eigen firmware wordt aangeboden om de cloud uit te zetten. BIj een Sonoff is dit niet zo maar te doen. Waar je wel rekening mee moet houden is het type schakelaar wat je gebruikt.PRoCx schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Dat is geen noodzakelijk iets, maar zou mooi mee genomen zijn. Voor nu gaat het me erom dat ik de lamp kan dimmen. Door een Shelly 2 dimmer ertussen te zetten kan ik via HA (correct me if I'm wrong) de dimstand instellen en dan gewoon via de knop of HA aan/uitzetten.
Ik bedenk me nu wel iets. Zou ik dan twee Shelly dimmers bij beide lampen (in de doos als past of anders bij aansluiting plafond) moeten plaatsen en dan iets als https://www.bol.com/nl/p/...NCJA.1_10.13.ProductTitle in de muur?
Als dit werkt heb ik aan de muur en in HA twee dimmers en kan ik beide lampen individueel dimmen
Gezien het minimale formaat is het inbouwen van shelly's in de inbouwdozen die bij ons in de bouwmarkten liggen kinderspel.
Kijk anders is naar het filmpje van Dr Zzz's.
YouTube: Smart Dimmer by Shelly + Excellent Home Assistant Integration
Nee niet echt, ik ken die app verder niet. Er is niet nog een ander apparaat dat je eraan hebt gekoppeld die wellicht ook notificaties ontvangt?roynolf schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:36:
[...]
@sOid Dat had ik niet gedaan maar heb ik op jouw aangeven wel gedaan. Ik vind niet meteen een setting die hier betrekking op heeft. Heb jij een voorstel?
Verwijderd
Wat verwacht je van de thermostaat?-Casper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:32:
Momenteel heb ik vloerverwarming op de begane grond en op andere etages reguliere radiatoren. Echter slechts 1 thermostaat in de woonkamer. Deze week krijg ik een offerte van een installateur om dit te splitsen, waarschijnlijk via een evohome systeem.
Als je er gewoon aan wilt draaien om de temperatuur te regelen kun je volgens mij elke opentherm (neem aan dat je ketel dat ondersteund) thermostaat via ZWave, Zigbee of WiFi koppelen. Je zou zelfs alleen een temperatuur voeler kunnen gebruiken en alles regelen via HA. Of nog leuker: koop de goedkoopste tablet die je kunt vinden, zet de HA helper er op en laat alleen de thermostaat zien. Is goedkoper dan de commerciële thermostaten
Ik heb zelf een Horstman Secure thermostaat op basis van Z-Wave, maar die doet alleen aan/uit. Maar goed: die gebruiken we alleen nog maar als voeler sinds ik de "generic thermostat" op de tablet in de hal heb staan.
Binnenkort koop ik er nog twee Spirit thermostaatkranen bij, dan kan ik boven en beneden ook afzonderlijk de temperatuur regelen. Ben denk ik wel een half jaar bezig om die automations goed te krijgen
Klopt, alleen een kwartier is in de herfst heel veel, dus dan heb je snel de gedachte: waarom is die lamp niet aan.Septillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:04:
@sOid Ow, het is wel heel slecht van die integratie dat ze geen uniek id geven... Maar je hebt gelijk, ik moest zoeken maar ik heb er ook een paar.
Terwijl de elevation altijd op dezelfde stand van de zon schakelt, en dus meer op basis van hoeveelheid licht.
in de winter kan dat dus betekenen dat hij al een half uur voorzonsondergang aangaat.
de 2,5 gaat overigens over de graden boven de horizon.
Ah excuus, dat was heel duidelijk in mijn hoofd maar uittypen is dan nog een tweedeVerwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:58:
[...]
Wat verwacht je van de thermostaat?
Als je er gewoon aan wilt draaien om de temperatuur te regelen kun je volgens mij elke opentherm (neem aan dat je ketel dat ondersteund) thermostaat via ZWave, Zigbee of WiFi koppelen. Je zou zelfs alleen een temperatuur voeler kunnen gebruiken en alles regelen via HA. Of nog leuker: koop de goedkoopste tablet die je kunt vinden, zet de HA helper er op en laat alleen de thermostaat zien. Is goedkoper dan de commerciële thermostaten
Ik heb zelf een Horstman Secure thermostaat op basis van Z-Wave, maar die doet alleen aan/uit. Maar goed: die gebruiken we alleen nog maar als voeler sinds ik de "generic thermostat" op de tablet in de hal heb staan.
Deze moeten dus via HA aan te sturen zijn en dat doe ik dan dus het liefst via een lokale API.
Binnenkort koop ik er nog twee Spirit thermostaatkranen bij, dan kan ik boven en beneden ook afzonderlijk de temperatuur regelen. Ben denk ik wel een half jaar bezig om die automations goed te krijgen
Ik wil slimme radiator knoppen zodat ik individuele ruimtes kan aansturen. Zeker met het thuiswerken is het wel lekker om fatsoenlijke temperatuur in die ruimte te hebben zonder dat de andere kamers boven ook worden opgestookt.
[ Voor 3% gewijzigd door -Casper op 21-10-2020 09:01 ]
Ik weet dat je huiverig bent voor cloud oplossingen, maar ik ben erg te spreken over Tado. En volgens mij kan je het (deels) lokaal afhandelen. Wellicht de moeite waard om in je lijstje me te nemen?-Casper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Ah excuus, dat was heel duidelijk in mijn hoofd maar uittypen is dan nog een tweede![]()
Ik wil slimme radiator knoppen zodat ik individuele ruimtes kan aansturen. Zeker met het thuiswerken is het wel lekker om fatsoenlijke temperatuur in die ruimte te hebben zonder dat de andere kamers boven ook worden opgestookt.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Verwijderd
Ah, kijk.-Casper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Ah excuus, dat was heel duidelijk in mijn hoofd maar uittypen is dan nog een tweede![]()
Ik heb deze: pricewatch: Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus . Erg tevreden over, lange accuduur (afhankelijk van hoe je ze aanstuurt) en lekker simpel.
Deze heb ik nu boven op de studeerkamer en de twee kinderkamers. Onze eigen slaapkamer gaat de verwarming toch nooit aan, die houden we zo wel warm
Ik koop er nog twee bij zodat ik de radiatoren beneden kan afsluiten als ik alleen boven warmtevraag heb. En dan heb je dus voor niet veel geld een zone regelbare CV.
Dat is waarDriek schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:59:
[...]
Klopt, alleen een kwartier is in de herfst heel veel, dus dan heb je snel de gedachte: waarom is die lamp niet aan.
Terwijl de elevation altijd op dezelfde stand van de zon schakelt, en dus meer op basis van hoeveelheid licht.
in de winter kan dat dus betekenen dat hij al een half uur voorzonsondergang aangaat.
Uhh, ja, dat had er ook bij moeten staande 2,5 gaat overigens over de graden boven de horizon.

PS Verkeerde quoteje?
Ding is dan natuurlijk wel dat je nog steeds de ketel moet aansturen. Bij een aan/uit ketel kan dit volgens mij al via een simpel relay (meen zelfs oplossing op basis van sonoff gezien te hebben). Bij een Opentherm ketel (/aansturing) moet je dan met een Opentherm gateway gaan werken AFAIK? Steekt wellicht toch weer iets complexer in elkaar om de ketel dan echt goed aan te sturen.Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:09:
Ik koop er nog twee bij zodat ik de radiatoren beneden kan afsluiten als ik alleen boven warmtevraag heb. En dan heb je dus voor niet veel geld een zone regelbare CV.
Zelf heb ik in ieder geval met de Prime Days een complete Tado set gekocht (thermostaat + 8 kranen). Ben benieuwd wat dat gaat geven
Verwijderd
https://www.robbshop.nl/t...entherm-anna-24v-plugwiseRobertMe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Ding is dan natuurlijk wel dat je nog steeds de ketel moet aansturen. Bij een aan/uit ketel kan dit volgens mij al via een simpel relay (meen zelfs oplossing op basis van sonoff gezien te hebben). Bij een Opentherm ketel (/aansturing) moet je dan met een Opentherm gateway gaan werken AFAIK? Steekt wellicht toch weer iets complexer in elkaar om de ketel dan echt goed aan te sturen.
Zelf heb ik in ieder geval met de Prime Days een complete Tado set gekocht (thermostaat + 8 kranen). Ben benieuwd wat dat gaat gevenWat ik uit het Tado topic opmaakte (nadat er vorige week een storing was...) is dat eigenlijk alles via de cloud gaat. Zelfs de slimme schema's lopen via de cloud. Echter is de Apple HomeKit integratie wel lokaal, en Home Assistant heeft een HomeKit compatible controller ingebakken. Via die weg zou je de Tado in Home Assistant kunnen krijgen zonder dat alles via de cloud verloopt. Uiteraard "moet" je dan wel de app niet meer gebruiken / geen slimme schema's inregelen via Tado / ... omdat je dan weer wel via de cloud aan het werken bent en dus iets als een slim schema alsnog kapot gaat als de cloud eruit ligt / je geen internet hebt.
Deze had misschien ook gekund?
Hmm, wel van gehoord, niet aan gedacht. Maar wat ik zo zie prijs technisch een stuk minder interessant. Bij Tado betaalde ik nu nog geen E200 voor de thermostaat, internet bridge, en 2 radiatorknoppen. Bij Plugwise betaal je al E140 voor alleen de module die aan de ketel moet, en de draadloze thermostaat betaal je dan nog eens E100 voor. En dan heb je dus nog steeds geen kranen (E75 per stuk).Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
https://www.robbshop.nl/t...entherm-anna-24v-plugwise
Deze had misschien ook gekund?
Vanuit prijs perspectief kan je nog zeggen dat je iets meer betaald zodat je het via HA (oid) kan aansturen zonder tussenkomst van de cloud. Maar volgens mij zit er ook geen thermostaat in de kraan dus moet je een radiatorkraan & thermostaat per ruimte kopen. Dan vind ik de tado en evohome systemen een stuk aantrekkelijker.RobertMe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:41:
[...]
Hmm, wel van gehoord, niet aan gedacht. Maar wat ik zo zie prijs technisch een stuk minder interessant. Bij Tado betaalde ik nu nog geen E200 voor de thermostaat, internet bridge, en 2 radiatorknoppen. Bij Plugwise betaal je al E140 voor alleen de module die aan de ketel moet, en de draadloze thermostaat betaal je dan nog eens E100 voor. En dan heb je dus nog steeds geen kranen (E75 per stuk).
Ik zie tot nu toe veel pluspunten om voor Shelly te kiezen. Ik ga vanavond mijn HA proberen op te zetten. Zodra de Shelly dimmers besteld zijn kom ik er in dit topic op terug.Oulewappeur schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
Je kunt shelly's zonder enige poespas intergreren (gaat via de restAPI). Het mooie aan shelly's vind ik dat de optie in de eigen firmware wordt aangeboden om de cloud uit te zetten. BIj een Sonoff is dit niet zo maar te doen. Waar je wel rekening mee moet houden is het type schakelaar wat je gebruikt.
Gezien het minimale formaat is het inbouwen van shelly's in de inbouwdozen die bij ons in de bouwmarkten liggen kinderspel.Ik heb zelf (nog) geen ervaring ermee, maar dit staat wel op mijn lijstje. Sinds ik sinds afgelopen zomer een eigen woning heb ben ik op dit moment nog volop aan het brainstormen hoe ik alles wil inregelen.
Kijk anders is naar het filmpje van Dr Zzz's.
YouTube: Smart Dimmer by Shelly + Excellent Home Assistant Integration
Ik wil graag een mp3-file, dat ik als download-link op Dropbox heb staan, afspelen op een Sonos Move of IKEA Symfonisk (sonos) speaker. Dat krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar.
Het punt is dat mijn Nest Mini dat wel gewoon doet met de service media_player.play_media. De mp3 file (160 kbit) wordt netjes afgespeeld.
Ik zie op 't web allerlei berichten dat het lastig is, maar echt een oplossing staat er niet. Of kán het afspelen van een mp3-bestand gewoon simpelweg niet op een Sonos speaker?
Het punt is dat mijn Nest Mini dat wel gewoon doet met de service media_player.play_media. De mp3 file (160 kbit) wordt netjes afgespeeld.
Ik zie op 't web allerlei berichten dat het lastig is, maar echt een oplossing staat er niet. Of kán het afspelen van een mp3-bestand gewoon simpelweg niet op een Sonos speaker?
Kwam in een ander draad een post tegen over P1 meter icm influxdb en Grafana en dacht laat ik hier mijn vraag even droppen hierover.
Als P1 meter heb ik een ESP8266 met deze sketch https://github.com/Diechel/esp8266_p1meter
In mijn huidige setup stuur ik bijna alle data door naar MariaDB en dus ook de P1 informatie denk?
Nu vroeg ik me af of ik niet die P1 data afzonderlijk in influxdb kan krijgen? Ik zie nu namelijk niet hoe ik alleen die P1 informatie uit MariaDB kan krijgen om te gebruiken in Grafana.
Als P1 meter heb ik een ESP8266 met deze sketch https://github.com/Diechel/esp8266_p1meter
In mijn huidige setup stuur ik bijna alle data door naar MariaDB en dus ook de P1 informatie denk?
Nu vroeg ik me af of ik niet die P1 data afzonderlijk in influxdb kan krijgen? Ik zie nu namelijk niet hoe ik alleen die P1 informatie uit MariaDB kan krijgen om te gebruiken in Grafana.
Ja, dat kan. Ik gebruik zowel MariaDB als InfluxDB. Ik heb begrepen dat door de opzet van InfluxDB het ook een betere keuze is voor het soort data dat sensoren leveren.schumi2004 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:52:
Kwam in een ander draad een post tegen over P1 meter icm influxdb en Grafana en dacht laat ik hier mijn vraag even droppen hierover.
Ik zal zo m'n config delen, eerst een overleg in Teams
Edit: zo heb ik het. Hier zie je dat ik bijvoorbeeld energy_production niet laat opnemen in MariaDB
recorder.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| # 888 # 888 # 888 # 888d888 .d88b. .d8888b .d88b. 888d888 .d88888 .d88b. 888d888 # 888P" d8P Y8b d88P" d88""88b 888P" d88" 888 d8P Y8b 888P" # 888 88888888 888 888 888 888 888 888 88888888 888 # 888 Y8b. Y88b. Y88..88P 888 Y88b 888 Y8b. 888 # 888 "Y8888 "Y8888P "Y88P" 888 "Y88888 "Y8888 888 #-----MariaDB db_url: !secret mariadb_url purge_keep_days: 14 exclude: domains: - sun - weather entity_globs: - device_tracker.mikrotik_* - sensor.mikrotik_ether* - sensor.mikrotik_sfp* - sensor.energy_production_* - sensor.pressure* |
En zo heb ik influxdb geconfigureerd. Je ziet dat 'ie alle sensoren parkt, behalve de time-sensor en nog wat andere dingen die ik irrelevant vind om te loggen (zal nog meer aan worden toegevoegd overigens).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| # d8b .d888 888 888 888 # Y8P d88P" 888 888 888 # 888 888 888 888 # 888 88888b. 888888 888 888 888 888 888 .d88888 88888b. # 888 888 "88b 888 888 888 888 `Y8bd8P' d88" 888 888 "88b # 888 888 888 888 888 888 888 X88K 888 888 888 888 # 888 888 888 888 888 Y88b 888 .d8""8b. Y88b 888 888 d88P # 888 888 888 888 888 "Y88888 888 888 "Y88888 88888P" host: !secret nuc_ip port: 8086 database: homeassistant username: !secret influxdb_user password: !secret influxdb_pass max_retries: 3 default_measurement: state include: domains: - sensor exclude: entities: - sensor.time - sensor.time_date - binary_sensor.updater - binary_sensor.ping_google - binary_sensor.ping_cloudflare - sensor.nuc_product_name |
[ Voor 54% gewijzigd door sOid op 21-10-2020 12:53 ]
Wanneer kiezen jullie voor automations binnen HA, en wanneer bv in Node-Red?
De meesten zullen kiezen voor het een of het ander. Je kan vrijwel hetzelfde in beiden dus het is puur een kwestie van voorkeur of je gebruik maakt van YAML automations of Node-Red voor een meer visuele representatie.vanisher schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:09:
Ja, dat snap ik, maar het gaat mij erom of je bewust een keuze maakt bij een bepaalde use-case.
Verwijderd
Ik gebruik voor de simpele automations gewoon de GUI.vanisher schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:09:
Op dit moment heb ik één wat lastigere (sunset dingetje) in node-red. Binnenkort ga ik aan de slag met verwarmingszones, dat zal ik ook wel binnen node-red gaan doen.
YAML gebruik ik niet (althans: niet handmatig). Ik vind het vaak lastig troubleshooten en bij grote automations ook onoverzichtelijk. Ook ben ik van mening dat HA (in het algemeen) simpel dient te zijn omdat je er ook iets simpeler/makkelijker mee wilt maken. Als je dan hele dagen in YAML code en Python scripts zit te frutten kun je net zo goed even opstaan en dat knopje indrukken, kost minder tijd
Eens met @-Casper. Zelf vind ik NodeRed een draadjes bende dus voor mijn automations gebruik ik het niet. Ben een fan van de GUI. Code aspect van de yaml vind ik ook wel fijn. Nadeel is wel dat het yaml is, had XML of json zelf fijner gevonden maar het wendt.
[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 21-10-2020 14:31 ]
Ik kan er ook niet mee overweg. Ik gebruik YAML voor mijn automations.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik gebruik home assistant zo min mogelijk en probeer alle states in mqtt vast te leggen.vanisher schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:09:
Zo integreer ik nodered rechtstreek met Deconz, Hue, mqtt, zwave2mqtt. Zeg maar de zaken die het altijd moeten doen.
Nodered ontwikkelt niet zo snel, en versies achterlopen op deze componenten is niet erg en kan individueel.
Homeassistant ontwikkelt snel, maar sloopt daardoor ook wel eens wat.
Nu is dat overzichtelijk en hoef ik alleen de componten weer werkend te maken en niet door allerlei automations.
Ik maak wel graag gebruik van de GUI, office365 agenda, mqttalarm en ESPhome.
Die kan ik dan via homeassistant in nodered gebruiken.
Over het algemeen lees ik alles uit mqtt eerst uit naar een aantal grote supervariabelen. Dan maakt de complexiteit van nodered een stuk minder en geeft ook betere snelheid en betrouwbaarheid tussen flows.
Hiernaast kan google home binnen nodered wel overweg met TTS achter SSL. Ik heb de microfoons uitstaan, maar gebruik de TTS-functie door mijn hele huis voor notificaties.
Een goede editor zoals Visual Studio met de juiste plugins voor yaml lost ook al veel van yaml-ellende op IMHO. Die geeft netjes weer als er een spatie oid ontbreekt.
Gebruik maken van packages waardoor je automations, scripts, inputbooleans etc. bij elkaar kunt zetten scheelt ook.
Eigenlijk configureer je dus gewoon 2 recorders waarbij je include en exclude gewoon omwisseld t.o.v. elkaar.sOid schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Ja, dat kan. Ik gebruik zowel MariaDB als InfluxDB. Ik heb begrepen dat door de opzet van InfluxDB het ook een betere keuze is voor het soort data dat sensoren leveren.
Ik zal zo m'n config delen, eerst een overleg in Teams
Edit: zo heb ik het. Hier zie je dat ik bijvoorbeeld energy_production niet laat opnemen in MariaDB
recorder.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 # 888 # 888 # 888 # 888d888 .d88b. .d8888b .d88b. 888d888 .d88888 .d88b. 888d888 # 888P" d8P Y8b d88P" d88""88b 888P" d88" 888 d8P Y8b 888P" # 888 88888888 888 888 888 888 888 888 88888888 888 # 888 Y8b. Y88b. Y88..88P 888 Y88b 888 Y8b. 888 # 888 "Y8888 "Y8888P "Y88P" 888 "Y88888 "Y8888 888 #-----MariaDB db_url: !secret mariadb_url purge_keep_days: 14 exclude: domains: - sun - weather entity_globs: - device_tracker.mikrotik_* - sensor.mikrotik_ether* - sensor.mikrotik_sfp* - sensor.energy_production_* - sensor.pressure*
En zo heb ik influxdb geconfigureerd. Je ziet dat 'ie alle sensoren parkt, behalve de time-sensor en nog wat andere dingen die ik irrelevant vind om te loggen (zal nog meer aan worden toegevoegd overigens).
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 # d8b .d888 888 888 888 # Y8P d88P" 888 888 888 # 888 888 888 888 # 888 88888b. 888888 888 888 888 888 888 .d88888 88888b. # 888 888 "88b 888 888 888 888 `Y8bd8P' d88" 888 888 "88b # 888 888 888 888 888 888 888 X88K 888 888 888 888 # 888 888 888 888 888 Y88b 888 .d8""8b. Y88b 888 888 d88P # 888 888 888 888 888 "Y88888 888 888 "Y88888 88888P" host: !secret nuc_ip port: 8086 database: homeassistant username: !secret influxdb_user password: !secret influxdb_pass max_retries: 3 default_measurement: state include: domains: - sensor exclude: entities: - sensor.time - sensor.time_date - binary_sensor.updater - binary_sensor.ping_google - binary_sensor.ping_cloudflare - sensor.nuc_product_name
Hoe eenvoudig kan het zijn, thanks
Yes. Misschien is er ook wel een andere manier hoor. Maar dit werkt prima en hierbij begrijp ik na een jaar ook nog hoe het is ingesteldschumi2004 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:06:
[...]
Eigenlijk configureer je dus gewoon 2 recorders waarbij je include en exclude gewoon omwisseld t.o.v. elkaar.
Momenteel probeer ik mijn Nest Protect actief te krijgen, middels: https://www.home-assistant.io/integrations/nest/#sensor helaas zonder resultaat:
The following integrations and platforms could not be set up:
plant
nest
Please check your config.
Ik draai HA supervised.
Yaml:
In Homebridge moet je tevens een code + user/pasw ingeven ik zag dat het in HA yaml niet nodig was.
Iemand anders die een Nest protect werkend heeft en mij kan aangeven wat ik precies nog moet toevoegen of fout doe?
Heb deze fork van badnest er inmiddels ook opgezet, echter nog niet getest:
https://github.com/mattsch/badnest
Zie namelijk dat de originele badnest niet langer bestaat.
Wat betreft mijn plant sensor gebeurt er ook vrij weinig, die heb ik in een eerdere installatie (zonder supervised) wel ooit werkend gekregen. Ook hier is een tip welkom :-)
plant
nest
Ik draai HA supervised.
Yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ############## Nest Protect ########### nest: client_id: ingevoerd client_secret: ingevoerd nest sensors: monitored_conditions: - 'co_status' - 'smoke_status' - 'smoke_status' - 'battery_health' - 'color_status' |
In Homebridge moet je tevens een code + user/pasw ingeven ik zag dat het in HA yaml niet nodig was.
Iemand anders die een Nest protect werkend heeft en mij kan aangeven wat ik precies nog moet toevoegen of fout doe?
Wat betreft mijn plant sensor gebeurt er ook vrij weinig, die heb ik in een eerdere installatie (zonder supervised) wel ooit werkend gekregen. Ook hier is een tip welkom :-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ############## MiFlora plant sensor ########### plant sensor: - platform: miflora mac: 'xx:xx:xx:xx:xx' name: Musja force_update: true median: 3 go_unavailable_timeout: 43200 monitored_conditions: - moisture - light - temperature - conductivity - battery |
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Bij beide zaken moet je de tekst voor sensor(s) (dus 'nest' en 'plant') verwijderen.Underworld schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:35:
Momenteel probeer ik mijn Nest Protect actief te krijgen, middels: https://www.home-assistant.io/integrations/nest/#sensor helaas zonder resultaat:
plant
nest
Ik draai HA supervised.
Yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ############## Nest Protect ########### nest: client_id: ingevoerd client_secret: ingevoerd nest sensors: monitored_conditions: - 'co_status' - 'smoke_status' - 'smoke_status' - 'battery_health' - 'color_status'
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ############## MiFlora plant sensor ########### plant sensor: - platform: miflora mac: 'xx:xx:xx:xx:xx' name: Musja force_update: true median: 3 go_unavailable_timeout: 43200 monitored_conditions: - moisture - light - temperature - conductivity - battery
What's the speed of dark?
Ik gebruik HA voor de simpele zaken en appdaemon voor de ingewikkelde. Als je meer dan twee automations nodig hebt voor één functionaliteit kan je beter iets anders dan HA gebruiken. Tegenwoordig kan je met de chooser diverse automations combineren in één, of zelfs allemaal in een. Maar dat kan nog niet zo lang.vanisher schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:09:
Toen ik een jaar of vier geleden begon liep ik tegen de limieten van yaml aan en ben ik met appdaemon begonnen. Dat is programmeren in python. Werkt erg goed maar vergt wel wat oefening.
Een vraagje over het monitoren van mijn gasverbruik:
D.m.v. de onderstaande code monitor ik o.a. het gasverbruik.
Links wordt de huidige stand weergegeven en rechts het verbruik per uur.
Maar is er niet meer mogelijk om weer te geven?
Verbruik per dag/maand/ enz.......
YAML:
1
2
3
4
| # Configure stroomverbruik - platform: dsmr port: /dev/ttyUSB0 dsmr_version: 5 |
:fill(white):strip_exif()/f/image/RgfqOZaMnTY71fIVn0fe3s7I.png?f=user_large)
Niet standaard. Google even mini graph card lovelace, daar kan het wel mee.bruce the boss schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:41:
Een vraagje over het monitoren van mijn gasverbruik:
YAML:
1 2 3 4 # Configure stroomverbruik - platform: dsmr port: /dev/ttyUSB0 dsmr_version: 5
[Afbeelding]
Hoi,
wat is tegenwoordig best practice om aan de volgende automation toe te voegen dat 1 van de 2 device_trackers (onze GSMs dus) aanwezig moet zijn?
is dat een chooser voor condition: device_tracker = 'home' ?of een OR?
wat is tegenwoordig best practice om aan de volgende automation toe te voegen dat 1 van de 2 device_trackers (onze GSMs dus) aanwezig moet zijn?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - id: 'Lampen aan donker' alias: Lux light on trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.lightlevel_12 below: 70 action: service: light.turn_on data: entity_id: - light.color_temperature_light_11 - light.color_temperature_light_13 |
is dat een chooser voor condition: device_tracker = 'home' ?of een OR?
@Koepert Mag natuurlijk allerbei. Maar als er niets te kiezen (chooser) valt zou ik ze gewoon als OR in de conditie van de hele automation opnemen. Voordeel daarvan is dat een eventuele directe execute van de automation de condition (kan) overslaan.
Het blijft me bezighouden 
Ik heb mijn zonnepanelen toegevoegd maar het lukt me nog steeds niet om de opbrengst weer te geven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/f0mMD82bbPdEcA7m3PxLcXHe.png?f=user_large)
Nu heb ik, via de slimme meter, het onderstaande toegevoegd en is dit dan de opbrengst van de zonnepanelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YlJnwPg8Jzhu4qzOAKSI7S5n.png?f=user_large)
Ik kan de getallen niet herleiden naar de opbrengst van de panelen maar wat is het dan?
Ik heb mijn zonnepanelen toegevoegd maar het lukt me nog steeds niet om de opbrengst weer te geven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/f0mMD82bbPdEcA7m3PxLcXHe.png?f=user_large)
Nu heb ik, via de slimme meter, het onderstaande toegevoegd en is dit dan de opbrengst van de zonnepanelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YlJnwPg8Jzhu4qzOAKSI7S5n.png?f=user_large)
Ik kan de getallen niet herleiden naar de opbrengst van de panelen maar wat is het dan?
Heb er nu dit van gemaakt, las dat een group automatisch als een OR gezien gaat worden:Septillion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:05:
@Koepert Mag natuurlijk allerbei. Maar als er niets te kiezen (chooser) valt zou ik ze gewoon als OR in de conditie van de hele automation opnemen. Voordeel daarvan is dat een eventuele directe execute van de automation de condition (kan) overslaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: 'Lampen aan donker' alias: Lux light on trigger: platform: numeric_state entity_id: sensor.lightlevel_12 below: 70 condition: - condition: state entity_id: group.mijn_device_trackers state: 'home' action: service: light.turn_on data: entity_id: - light.color_temperature_light_11 - light.color_temperature_light_13 |
Als je zoveel data en informatie wilt van je slimme meter is het misschien handig om gewoon DSMR Reader te draaien. Grafiekjes en informatie in overvloed. En die kan ook via MQTT het doorsturen naar Home Assistant voor de simpele data die je even snel wilt tonen of wilt gebruiken voor automations.bruce the boss schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dit bij elkaar opgeteld is het totaal van wat je terug hebt geleverd aan het net.bruce the boss schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je dit dan weer aftrekt van wat je panelen in totaal hebben opgewekt, weet je wat je direct uit je panelen hebt opgestookt.
En je vraag over het gas verbruik, zoek op input_number. Dit zijn tellers waarin je via een automation elke avond je huidige gas verbruik kan opslaan.
Als je dit dan weer van je huidige gas verbruik aftrekt, heb je het gas verbruik van de huidige dag...
Snap je hem nog??
Versie 0.116.4.-Casper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:04:
[...]
Je moet de code dan afsluiten met [/code]Code is hetzelfde als uit de documentatie dus je zou zeggen dat t daar niet aan ligt. Welke versie HA draai je?
Idd ik doe wat in de documentatie staat ...
Hoi iedereen,
Ik draai HA op een raspberry pi 4. Na een corrupte SD kaart ben ik vandaag overgestapt naar USB boot met een SSD. K had er een beetje schrik voor, maar uiteindelijk bleek de installatie een fluitje van een cent.
Nu vroeg ik mij af of ik ook bij een SSD rekening moet houden met slijtage door de vele read/write operaties? Met andere woorden: is het bij een SSD ook nog steeds belangrijk om de writes te beperken door het configureren van de recorder/logbook, zoals bij het gebruik van een SD kaartje? Of kan ik nu zonder problemen alles weer opnieuw activeren?
Ik draai HA op een raspberry pi 4. Na een corrupte SD kaart ben ik vandaag overgestapt naar USB boot met een SSD. K had er een beetje schrik voor, maar uiteindelijk bleek de installatie een fluitje van een cent.
Nu vroeg ik mij af of ik ook bij een SSD rekening moet houden met slijtage door de vele read/write operaties? Met andere woorden: is het bij een SSD ook nog steeds belangrijk om de writes te beperken door het configureren van de recorder/logbook, zoals bij het gebruik van een SD kaartje? Of kan ik nu zonder problemen alles weer opnieuw activeren?
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:51:
[...]
Neen, RPi3 ondersteund geen USB boot.
Wel kan je MicroSD gebruiken als "boot schijf" en de rest vanaf SSD draaien.
Correctie: Tegenwoordig kan het wel, zie post hier onder.
[...]
Die kreeg ik ook pas werkend (via SSD only) nadat ik de RPi4 bootloader had geupdate.
Vandaar dat je bootloader update met een MicroSD moet doen.
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk ben ik van mijn SD kaartje(s) af en draait HassIO op een externe HDD die ik nog had liggen.Rianata schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:09:
[...]
Wat een onzin, de RPi3 is prima bootable van USB, zie:
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Blijkt dat de RPi3 B+ standaard vanaf externe disc kan booten zonder bitjes of iets dergelijks te moeten zetten, backup terug en we zijn weer operationeel
/edit:
Merk nu wel iets eigenaardigs en weet niet of dit normaal is?
Bij een host reboot vanuit HassIO start hij niet op tenzij ik de stroom er fysiek af haal.
Ik heb de externe disc hangen op poort A zoals te zien in onderstaande afbeelding, anders wilde hij sowieso niet goed booten met nog een USB device connected.
Moet je iets extra's doen om vanuit HassIO een host reboot te kunnen doen met een dergelijke setup?
:strip_exif()/f/image/RDF32uo1A4sOXO6SDYKDaFIW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door schumi2004 op 21-10-2020 23:04 ]
Ik denk dat je niet zo bang hoeft te zijn voor de I/o op de SSD maar meer de grootte Cannes database. Een (extreem) grote database is op meerdere vlakken niet wenselijk, dus ik zou zeker, zo doe ik het, slechts included wat ik in de recorder wenst te hebben.Turbotrent schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:34:
Hoi iedereen,
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
@Turbotrent Nee, voor read/write naar je SSD hoef je niet zo snel bang te zijn. Die is berekend op aardig wat ordes groter aantal write operaties dan een SD-kaart. Je PC zal al snel een heel stuk meer doen.
Grote databases zijn nog steeds wel een beetje een issue. Maar ook dat gaat de laatste tijd (sinds 0.114 ofzo) wel goed. Hier nu prima bruikbaar ondanks de 13GB database.
Grote databases zijn nog steeds wel een beetje een issue. Maar ook dat gaat de laatste tijd (sinds 0.114 ofzo) wel goed. Hier nu prima bruikbaar ondanks de 13GB database.
Oké na een aantal keer toch maar de handdoek weer eens in de ring gegooid te hebben met Domoticz heb ik maar eens flink wat tijd vrij gemaakt weer met HA aan de gang te gaan.
Laatste Hassos image gedownload van de site, geflashed en in de RPI3 gedaan.
Image is uiteindelijk geinstalleerd en up and running.
Conbee er aan en werkend gemaakt, so far so good
Een Ikea Tradfri lamp gekoppeld, een Xiaomi switch, Xiaomi hum&temp sensor en de P1 meter heb ik werkend.
De UI naar m'n zin krijgen komt later wel eerst maar puzzelen en wegwijs worden
Met de Xiaomi schakelaar kan ik ook de Tradfri lamp aan en uitzetten (gedaan via het menu instellingen -> automatiseringen ) Dimmen etc komt later wel, zoek nog wel even op Google.
Nu heb ik een Wemos D1 mini (ESP Easy Mega) met daaraan een MH-Z19b device.
Naar mijn idee heb ik volgens een site alles goed staan in de Wemos, de MQTT broker in HA ziet ook een nieuwe device: 1603315536: New client connected from 192.168.1.12 as CO2_melder_0 (p2, c0, k10).
En toch zie ik maar geen nieuw apparaat of entititeit in HA.
Kan iemand mij aub een beetje op weg helpen want het zoeken op google en Joeptoep levert me na een avondje klungelen ook niet veel op.
Laatste Hassos image gedownload van de site, geflashed en in de RPI3 gedaan.
Image is uiteindelijk geinstalleerd en up and running.
Conbee er aan en werkend gemaakt, so far so good
Een Ikea Tradfri lamp gekoppeld, een Xiaomi switch, Xiaomi hum&temp sensor en de P1 meter heb ik werkend.
De UI naar m'n zin krijgen komt later wel eerst maar puzzelen en wegwijs worden
Met de Xiaomi schakelaar kan ik ook de Tradfri lamp aan en uitzetten (gedaan via het menu instellingen -> automatiseringen ) Dimmen etc komt later wel, zoek nog wel even op Google.
Nu heb ik een Wemos D1 mini (ESP Easy Mega) met daaraan een MH-Z19b device.
Naar mijn idee heb ik volgens een site alles goed staan in de Wemos, de MQTT broker in HA ziet ook een nieuwe device: 1603315536: New client connected from 192.168.1.12 as CO2_melder_0 (p2, c0, k10).
En toch zie ik maar geen nieuw apparaat of entititeit in HA.
Kan iemand mij aub een beetje op weg helpen want het zoeken op google en Joeptoep levert me na een avondje klungelen ook niet veel op.
@etienne001 Heb je MQTT wel als integratie geconfigureerd? (Dus niet alleen de broker geïnstalleerd) En doet die ESP Easy Mega (ik heb echt geeeen idee
) wel aan auto discovery? Voor laatste moet iets zijn configuratie aangeven in het topic homeassistant/[type]/[device]/
MQTT is zeker als integratie ingesteld, tenminste als ik naar Instellingen -> integraties ga dan kan ik gelijk naar configureer gaan dus lijkt mij dat deze daar ook actief staat.Septillion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:43:
@etienne001 Heb je MQTT wel als integratie geconfigureerd? (Dus niet alleen de broker geïnstalleerd) En doet die ESP Easy Mega (ik heb echt geeeen idee) wel aan auto discovery? Voor laatste moet iets zijn configuratie aangeven in het topic homeassistant/[type]/[device]/
Die auto discovery moet toch vanuit HA komen en niet van uit de device, daar stel ik alleen een MQTT server in bij controllers (in mijn geval Home Assistant MQTT), juiste IP staat ingesteld met de juiste poort.
Deze controller is ook actief en de oude van Domoticz is niet actief.
Ga ik naar de MH-Z19B device op de ESP easy dan staat send to controller 2 (dat is die van HA, 1 is Domoticz) ook aan. Send to controller 1 staat uit.
@etienne001 Nee, auto discovery moet vanuit het device komen. Enige dat de MQTT integratie van HA doe is het MQTT topic homeassistant/ in de gaten houden.
Als device geen auto discovery bericht stuurt zal je HA zelf moeten vertellen (in de configuration.yaml) hoe de sensor in elkaar steeks en in welke topics de states voorbij komen. Maar ik moet eerlijk zeggen, enige zelf geconfigureerde device dat ik heb draaien is de Zigbee2MQTT Bridge state. Rest is auto discovery.
Als device geen auto discovery bericht stuurt zal je HA zelf moeten vertellen (in de configuration.yaml) hoe de sensor in elkaar steeks en in welke topics de states voorbij komen. Maar ik moet eerlijk zeggen, enige zelf geconfigureerde device dat ik heb draaien is de Zigbee2MQTT Bridge state. Rest is auto discovery.
Er is niets extra's dat je hoef te doen.schumi2004 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:35:
[...]
[...]
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk ben ik van mijn SD kaartje(s) af en draait HassIO op een externe HDD die ik nog had liggen.
Blijkt dat de RPi3 B+ standaard vanaf externe disc kan booten zonder bitjes of iets dergelijks te moeten zetten, backup terug en we zijn weer operationeel
/edit:
Merk nu wel iets eigenaardigs en weet niet of dit normaal is?
Bij een host reboot vanuit HassIO start hij niet op tenzij ik de stroom er fysiek af haal.
Ik heb de externe disc hangen op poort A zoals te zien in onderstaande afbeelding, anders wilde hij sowieso niet goed booten met nog een USB device connected.
Moet je iets extra's doen om vanuit HassIO een host reboot te kunnen doen met een dergelijke setup?
[Afbeelding]
Neem aan dat je wel de laatste "Development 5 build X" (momenteel build 3) gebruikt?
Maar ik heb het dan wel op een RPi4 draaien en niet RPi3...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
@bruce the boss Ik heb de retentie van de recorder opgehoogd naar een jaar. Ik sla alle data op op een 500gb ssd. Hopen dat alles goed blijft werken. Maar nu kan ik in de historie het gasverbruik per uur zien.
DSMReader ken ik niet.
DSMReader ken ik niet.
Ik heb een automation die een lamp aanzet voor 2 minuten indien een bewegingssensor beweging ziet. Dit werkt prima. Alleen wil ik, soms, met een druk op een knop de lamp gelijk uitzetten. Dit werkte prima op Domoticz maar in HA krijg ik dit niet voor elkaar helaas.
Aanzetten met deze automation:
Schakelaar automation
Dit moet toch gewoon werken lijkt me? Of wordt er door de eerste automation een lock op de wled gezet of zo?
Iemand een idee wat hier fout gaat?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| id: '1603025799413' alias: 'Slaapkamer: Turn on bedlights when motion detected ' description: '' trigger: - platform: device domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_slaapkamer_occupancy device_id: 0f0f1e09107211eb8ece5d65a95654bf type: motion condition: - condition: or conditions: - condition: sun before: sunrise - condition: sun after: sunset - condition: device type: is_off device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 entity_id: light.wled domain: light action: - domain: light entity_id: light.wled device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 type: turn_on - delay: 00:02:00 - type: turn_off device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 entity_id: light.wled domain: light mode: single |
Schakelaar automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - id: '1602937791972' alias: 'Slaapkamer: Toggle bedleds with switch' description: '' trigger: - platform: device domain: mqtt device_id: 39c6b77f107411eb82e1f539dff9901e type: click subtype: single discovery_id: 0x00158d0001b971f5 click_single condition: [] action: - type: toggle device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 entity_id: light.wled domain: light mode: single |
Dit moet toch gewoon werken lijkt me? Of wordt er door de eerste automation een lock op de wled gezet of zo?
PSN: PcDCch
Heb je de automations al herladen? Je kan dan via configuratie > automations de automation zelf uitvoeren. Als dat je lamp goed uitzet dan zit het probleem in je trigger. Anders in je action. Die informatie kan je al wat opweg helpen.Mozart schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:31:
Ik heb een automation die een lamp aanzet voor 2 minuten indien een bewegingssensor beweging ziet. Dit werkt prima. Alleen wil ik, soms, met een druk op een knop de lamp gelijk uitzetten. Dit werkte prima op Domoticz maar in HA krijg ik dit niet voor elkaar helaas.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 id: '1603025799413' alias: 'Slaapkamer: Turn on bedlights when motion detected ' description: '' trigger: - platform: device domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.motion_slaapkamer_occupancy device_id: 0f0f1e09107211eb8ece5d65a95654bf type: motion condition: - condition: or conditions: - condition: sun before: sunrise - condition: sun after: sunset - condition: device type: is_off device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 entity_id: light.wled domain: light action: - domain: light entity_id: light.wled device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 type: turn_on - delay: 00:02:00 - type: turn_off device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 entity_id: light.wled domain: light mode: single
Schakelaar automation
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - id: '1602937791972' alias: 'Slaapkamer: Toggle bedleds with switch' description: '' trigger: - platform: device domain: mqtt device_id: 39c6b77f107411eb82e1f539dff9901e type: click subtype: single discovery_id: 0x00158d0001b971f5 click_single condition: [] action: - type: toggle device_id: 3bc7ad23107311eba9e2618eb91a7ca2 entity_id: light.wled domain: light mode: single
Ik gebruik nu een paar weken HA en kreeg vanochtend de melding dat mijn storage vol zat. Mijn used space is inderdaad 91% in de supervisor.
Wat kan ik hieraan doen? Mijn home-assistant_v2 is maar 1gb groot op een sd kaartje van 8gb. Ik heb wel influxdb draaien. Maar die ligt maar 5 states. Verder weinig tot geen add-ons. Alleen een zigbee2mqtt en een ikea integratie.
Waar kan ik zien hoe groot de influxDB database is?
Wat kan ik hieraan doen? Mijn home-assistant_v2 is maar 1gb groot op een sd kaartje van 8gb. Ik heb wel influxdb draaien. Maar die ligt maar 5 states. Verder weinig tot geen add-ons. Alleen een zigbee2mqtt en een ikea integratie.
minimum requirement: 32GB storageGotez schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:47:
Ik gebruik nu een paar weken HA en kreeg vanochtend de melding dat mijn storage vol zat. Mijn used space is inderdaad 91% in de supervisor.
@Frenck heeft me aangestoken om mij deurbel slim te maken met ESP.
Gisteren bijna alles binnen gekomen, op de FTDI na, maar heb nog een TTL naar USB liggen op 3,3v.
Knutselproject kan beginnen.. Eerst stappen erg eenvoudig. Ben aan gekomen op het moeilijkste gedeelte, het flashen van de ESP en de wiring. Vooral het dubbele van de wiring moet ik nog even uitzoeken hoe je dat kan doen met dupont kabels.
Gisteren bijna alles binnen gekomen, op de FTDI na, maar heb nog een TTL naar USB liggen op 3,3v.
Knutselproject kan beginnen.. Eerst stappen erg eenvoudig. Ben aan gekomen op het moeilijkste gedeelte, het flashen van de ESP en de wiring. Vooral het dubbele van de wiring moet ik nog even uitzoeken hoe je dat kan doen met dupont kabels.
Ik ging er van uit dat ik wel wat extra's moest doen toen ik dit linkje volgde: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.mdJazsie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:56:
[...]
Er is niets extra's dat je hoef te doen.
Neem aan dat je wel de laatste "Development 5 build X" (momenteel build 3) gebruikt?
Maar ik heb het dan wel op een RPi4 draaien en niet RPi3...
Dit stukje tekst suggereert dat er wel iets gedaan moet worden om het werkend te krijgen in mijn ogen:
Verder draai ik niet de Development build die jij noemt, heb gewoon de RPi3 (32bit) image gepakt en geflashed alsof het een SD-kaart is, inpluggen en booten zonder issues. Alleen bij een host reboot wil hij dus niet meteen door maar moet de stroom er even af maar gelukkig gebeurt dit bijna nooit.The Raspberry Pi 3B+ and Compute Module 3+ support USB mass storage boot out of the box. The steps specific to previous versions of Raspberry Pi do not have to be executed.
Maar waarom zou ik de development build moeten draaien als ik vragen mag?
Daar heb ik deze sensor voor toegevoegd.Gotez schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:47:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #-----InfluxDB - platform: influxdb host: !secret nuc_ip queries: - name: InfluxDB Size unit_of_measurement: MB value_template: '{{ (value | float / 1024 /1024) | round(1) }}' group_function: sum measurement: '"monitor"."shard"' database: _internal where: 'time > now() - 10s' field: diskBytes |
@Mozart Je bent het belangrijkste bij het debuggen vergeten: wat doet het nu? Ik zie zo 123 ook niets raars.
@schumi2004 Dat stukje tekst suggereert mij juist dat bij een RPi 3B+ als enige niets gedaan moet worden...
@schumi2004 Dat stukje tekst suggereert mij juist dat bij een RPi 3B+ als enige niets gedaan moet worden...
Ja juist, spraakverwarring.Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:16:
<knip>
Initieel ging ik er vanuit dat er wel iets moest gebeuren om USB booten werkend te krijgen maar achteraf was het voor mijn RPi3 B+ gewoon plug-and-play omdat deze default al van USB kan booten.
Dat kan je met bijvoorbeeld een wago lasklemmetje doen:mAiden88 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:25:
Vooral het dubbele van de wiring moet ik nog even uitzoeken hoe je dat kan doen met dupont kabels.
https://www.hubo.be/nl/p/...-4-mm-5-stuks/873013.html
Ik heb even gekeken in mijn Influx DB database (download InfluxDB Studio! Ideaal en gratis!)schumi2004 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:06:
[...]
Eigenlijk configureer je dus gewoon 2 recorders waarbij je include en exclude gewoon omwisseld t.o.v. elkaar.
Maar holy-moly. Ik heb, ik schat een tabelletje of 1000 erin staan. Met in alle tabellen wel tienduizenden records. Wellicht toch maar eens even wat zaken excluden. Bijvoorbeeld de tijd dat de oven klaar is....
Professioneel Heftruck Syndroom
Dan zou het ook kunnen met een kroonsteentje dus?Turbotrent schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Dat kan je met bijvoorbeeld een wago lasklemmetje doen:
https://www.hubo.be/nl/p/...-4-mm-5-stuks/873013.html
Klopt! Gewoon even de kabeltjes strippen en aansluiten met een lasklem of kroonsteentje. Zo heb ik het althans met succes gedaanmAiden88 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:36:
[...]
Dan zou het ook kunnen met een kroonsteentje dus?
Mijn antwoord was op je vraag: "Moet je iets extra's doen om vanuit HassIO een host reboot te kunnen doen met een dergelijke setup?" Dat is dus niet nodigschumi2004 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Ik ging er van uit dat ik wel wat extra's moest doen toen ik dit linkje volgde: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Dit stukje tekst suggereert dat er wel iets gedaan moet worden om het werkend te krijgen in mijn ogen:
[...]
Verder draai ik niet de Development build die jij noemt, heb gewoon de RPi3 (32bit) image gepakt en geflashed alsof het een SD-kaart is, inpluggen en booten zonder issues. Alleen bij een host reboot wil hij dus niet meteen door maar moet de stroom er even af maar gelukkig gebeurt dit bijna nooit.
Maar waarom zou ik de development build moeten draaien als ik vragen mag?
Zoals vermeld draai ik RPi4 en niet RPi3. Er kan verschil in zitten.
Voor RPi4 moet je de development 5 build gebruiken. 32 bit versie werkt niet.
Daarnaast is er pas vanaf versie 5 support voor full USB/SSD boot.
Kan uiteraard anders zijn (of ondertussen veranderd) voor de RPi3.
Versie 5.x werkt top op de RPi4 met 8GB RAM. icm met SSD is dit een enorm verschil.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik heb dan maar een RPi3 B+ en oude 2.5" HDD (met HassIO) eraan hangen voor nu maar ik merk toch al wel verschil t.o.v. de SD-card die er eerder in zat.Jazsie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
Mijn antwoord was op je vraag: "Moet je iets extra's doen om vanuit HassIO een host reboot te kunnen doen met een dergelijke setup?" Dat is dus niet nodig.
Zoals vermeld draai ik RPi4 en niet RPi3. Er kan verschil in zitten.
Voor RPi4 moet je de development 5 build gebruiken. 32 bit versie werkt niet.
Daarnaast is er pas vanaf versie 5 support voor full USB/SSD boot.
Kan uiteraard anders zijn (of ondertussen veranderd) voor de RPi3.
Versie 5.x werkt top op de RPi4 met 8GB RAM. icm met SSD is dit een enorm verschil.
Ik zal eens kijken of ik een leuke SSD op de kop kan tikken ergens.
Ik zal me ook eens verdiepen in de full USB/SSD boot support in versie 5. Tot op heden lijkt de RPi hem gewoon te zien als een SD-card, merk geen verschil behalve dat het allemaal wat vlotter aanvoelt.
@mAiden88 Twee tips:
- Wissel naar GPIO1 of GPIO3 voor de bel. GPIO2 mag niet laag zijn tijdens boot. Met een knop eraan is deze kans er natuurlijk altijd (ook al klein)
- Filtering op het signaal vanaf de knop is wel echt een must bij lange draden (>1m). Zelf zou ik tussen de GPIO en GND een 100nF keramische condensator plaatsen, 1k tot 100k in serie met de knop en de GPIO en een 1k vanaf de GPIO naar Vcc.
Oeps...Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:16:
@Mozart Je bent het belangrijkste bij het debuggen vergeten: wat doet het nu? Ik zie zo 123 ook niets raars.
Het probleem is dat als de lamp aangaat door de bewegingsdetector ik hem niet uit kan zetten met de schakelaar. Wanneer hij door beweging aan gaat, gaat hij na 2 minuten automatisch uit. Ik wil echter al eerder hem uitzetten in sommige gevallen. Dat lukt dan niet. Wanneer de lamp uit is kan ik hem aan- en uitzetten met de schakelaar.
@Mozart Dat is wel raar. Ik ben geen fan van de delay in action methode maar dit zou wel moeten werken volgens mij. Kan je hem wel uitzetten via de GUI (gewoon bij device) als hij aan is gegaan door beweging? En staat hij daar dan überhaupt aan?
Dat kan ik vanavond even checken, het moet eerst donker zijn of ik moet de automation aanpassen maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:14:
@Mozart Dat is wel raar. Ik ben geen fan van de delay in action methode maar dit zou wel moeten werken volgens mij. Kan je hem wel uitzetten via de GUI (gewoon bij device) als hij aan is gegaan door beweging? En staat hij daar dan überhaupt aan?
Hoe zou je het oplossen als je geen delay in de action doet dan?
@Mozart Je kan hem eens handmatig aftrappen met execute. Dan wordt de condities overgeslagen als het goed is.
Vroeger was het probleem hiervan dat een automation maar één keer kon draaien. Dus ondanks nieuwe beweging ging je lamp dan uit na 2 minuten. Tegenwoordig heb je daar wel mode: restart voor. Maar je hebt geen optie om een automation te stoppen, alleen door de hele automation uit te zetten en weer aan.
Maar grootste nadeel vind ik dat ik geen feedback heb van de tijd. Zelf pak ik dus altijd een losse timer. Deze kan ik dan ook werkelijk monitoren en eventueel herstarten of stoppen.
Vroeger was het probleem hiervan dat een automation maar één keer kon draaien. Dus ondanks nieuwe beweging ging je lamp dan uit na 2 minuten. Tegenwoordig heb je daar wel mode: restart voor. Maar je hebt geen optie om een automation te stoppen, alleen door de hele automation uit te zetten en weer aan.
Maar grootste nadeel vind ik dat ik geen feedback heb van de tijd. Zelf pak ik dus altijd een losse timer. Deze kan ik dan ook werkelijk monitoren en eventueel herstarten of stoppen.
Handmatig de bewegingsautomation aanzetten zorgt ervoor de lamp aangaat en ook dan kan ik met de knop de lamp niet uitzetten. Ik zie onder de bijbehorende automation de huidige tijd als last run verschijnen. Als ik die automation handmatig via de GUI start gaat de lamp wel uit. Bijzonder.Septillion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:42:
@Mozart Je kan hem eens handmatig aftrappen met execute. Dan wordt de condities overgeslagen als het goed is.
Voor als iemand alvast wil kijken wat er in 0.117 terecht gaat komen:
https://rc.home-assistant.io/blog/2020/10/21/release-117/
Kijk vooral ook even naar de nieuwe template functionaliteit, incl de breaking changes section
Kijk vooral ook even naar de nieuwe template functionaliteit, incl de breaking changes section
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 22-10-2020 14:15 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Compact headerHmmbob schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:14:
Voor als iemand alvast wil kijken wat er in 0.117 terecht gaat komen:
https://github.com/home-assistant/frontend/pull/7369
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.