Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste
Acties:
  • 464.565 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 03:51
Ik heb zojuist een nieuwe release uitgebracht, 4.3.2. Het probleem van een HASS lockup zou daarmee verholpen moeten zijn, dat wil niet zeggen dat het nu weer volledig werkt, dat issue (geen data) ligt zoals eerder genoemd bij mijnafvalwijzer.nl zelf.

Also known as xirixiz

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 20:21
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:50:
Ik heb zojuist een nieuwe release uitgebracht, 4.3.2. Het probleem van een HASS lockup zou daarmee verholpen moeten zijn, dat wil niet zeggen dat het nu weer volledig werkt, dat issue ligt zoals eerder genoemd bij mijnafvalwijzer.nl zelf.
Ik ben geen ontwikkelaar, verre weg van zelfs, maar waarom ligt zoiets aan mijnafvalwijzer?
Je bouwt toch een component op basis van de website van mijnafvalwijzer? Dan ligt het toch aan de implementatie van het component en hoe die dingen afhandelt? Of zie ik dit verkeerd?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49
Afvalbeheer (https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer) doet het ook niet meer.
Echter heeft dat niet voor issues met HA gezorgd gelukkig :)
En heeft daar nog niemand het opgemerkt, zowel in de community als op Github niet.
Zal eens een issue aanmaken.

Home Assistant configuratie

• xirixiz
larsiey schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:02:
[...]

Ik ben geen ontwikkelaar, verre weg van zelfs, maar waarom ligt zoiets aan mijnafvalwijzer?
Je bouwt toch een component op basis van de website van mijnafvalwijzer? Dan ligt het toch aan de implementatie van het component en hoe die dingen afhandelt? Of zie ik dit verkeerd?
Dat Home Assistant vastloopt komt inderdaad door het component, door de implementatie van een bepaalde afhandeling bij het niet ontvangen van data. Maar dat er geen data beschikbaar is, dat ligt aan mijnafvalwijzer.

Het probleem met het component is dus opgelost nu, maar het issue bij mijnafvalwijzer.nl dat er geen data beschikbaar is kan ik uiteraard niet oplossen.

Also known as xirixiz

• xirixiz
PR voor HACS aangemaakt om het component weer te activeren: https://github.com/hacs/default/pull/611

-> Update: ik heb de PR gesloten. Het component voldoet niet aan allerlei eisen voor HACS op dit moment. Ik gebruik HACS al een tijd niet meer en heb zelf te weinig tijd om dat erbij te gaan doen. Het zou mooi zijn wanneer iemand daar tijd en zin in heeft om dat op te pakken, uiteraard ben ik niet de beroerste om daarbij te assisteren.

[ Voor 63% gewijzigd door xirixiz op 10-09-2020 16:38 ]

Also known as xirixiz

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

FYI: Hier met de Afvalinfo integratie (nog) geen problemen. :+

www.google.nl

• larsiey
MisteRMeesteR schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:32:
Haha ik ook niet met Garbage Collection. Die handelt alles lokaal af :).

• xirixiz
larsiey schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:37:
[...]

Haha ik ook niet met Garbage Collection. Die handelt alles lokaal af :).
Logisch, want afvalinfo en garbage collection doen beide ook niets met mijnafvalwijzer.nl.

Dat is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat jouw internet het wel doet wanneer dat van mij niet werkt, terwijl we beiden gebruik maken van een andere provider.

Also known as xirixiz

• larsiey
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:40:
[...]

Logisch, want afvalinfo en garbage collection doen beide ook niets met mijnafvalwijzer.nl.

Dat is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat jouw internet het wel doet wanneer dat van mij niet werkt, terwijl we beiden gebruik maken van een andere provider.
Klopt, daarom geef ik aan dat garbage collection het lokaal afhandelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:40:
[...]

Afvalinfo maakt wel gebruik van MijnAfvalwijzer zo te zien. Maar mogelijk woont @MisteRMeesteR in een andere gemeente die gebruik maakt van een andere bron. Dus niet in
--(MijnAfvalWijzer) AA en Hunze, Alphen-Chaam, Assen, Altena, Amstelveen, Baarle-Nassau, Barneveld, Beek, Beekdaelen, Bergeijk, Bergen op Zoom, Bernheze, Best, Bladel, Borger-Odoorn, Boxtel, Breda, Brielle, Castricum, De Ronde Venen, De Wolden, De Bilt, Doetinchem, Dongen, Dronten, Duiven, Eersel, Eindhoven, Elburg, Ermelo, Etten-Leur, Geertruidenberg, Geldrop-Mierlo, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Harderwijk, Heerhugowaard, Heiloo, Hilvarenbeek, Horst aan de Maas, Houten, Kampen, Krimpen aan den IJssel, Langedijk, Lansingerland, Leiden, Leiderdorp, Leudal, Leusden, Lingewaard, Loon op Zand, Lopik, Maasgouw, Meierijstad, Midden-Groningen, Moerdijk, Nijkerk, Noordenveld, Nunspeet, Oirschot, Oldambt, Oldebroek, Oosterhout, Oss, Oude IJsselstreek, Oude Pekela, Putten, Oudewater, Overbetuwe, Rheden, Rhenen, Rijssen-Holten, Roerdalen, Roermond, Roosendaal, Rotterdam, Rucphen, Scherpenzeel, Sint-Michielsgestel, Sittard-Geleen, Smallingerland, Stadskanaal, Stein, Stichtse Vecht, Teylingen, Tilburg, Tynaarlo, Uitgeest, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Valkenswaard, Veendam, Waalwijk, Waterland, Wijk bij Duurstede, Westervoort, Westvoorne, Woensdrecht, Woerden, Zevenaar, Zoetermeer, Zoeterwoude

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
Maar HACS heeft nog wel een mening over afvalwijzer, ookal is die al op versie 4.3.2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCQ3cqp_WBbiOrPdLk-JwCB3m20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1kbEH1ZblcwsteCUkfO0Tz2p.png?f=user_large

• xirixiz
TheFes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:44:
[...]

Afvalinfo maakt wel gebruik van MijnAfvalwijzer zo te zien. Maar mogelijk woont @MisteRMeesteR in een andere gemeente die gebruik maakt van een andere bron. Dus niet in

[...]
Ziet er inderdaad goed uit! Ik neem mijn woorden terug :)

Also known as xirixiz

• xirixiz
raymonvdm schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:47:
Maar HACS heeft nog wel een mening over afvalwijzer, ookal is die al op versie 4.3.2

[Afbeelding]
Klopt, de HACS intergratie werkt nog niet omdat het component daar niet meer in zit.

Deze PR is doorgevoerd (component blacklist): https://github.com/hacs/d...1d4fbf304a918b5009835baf1

En deze PR niet (component whitelist): https://github.com/hacs/default/pull/611

Also known as xirixiz

• Toonz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-02 16:29
mAiden88 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:57:
[...]

Als ik me niet vergis. Kan @TerrorSource of @Toonz je wel wat slechte verhalen vertellen over Neo coolcam.. 1 van de 2 heeft bijna brand gehad door de stekkers.
Ik heb 1 NeoCoolcam gehad die kortsluiting veroorzaakte, waarschijnlijk omdat ik te hard moest trekken om hem weer uit het stopkontakt te krijgen (zat nogal strak). Alle andere werken nog steeds prima hoor.

member of the Toon Software Collective

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:03
Verdomme eerst werken de Zigbee lampen niet meer. Nu ineens start HA maar half op (en daarna ineens niet bereikbaar). Zigbee stick eruit, nope. Samba te bereiken, MQTT te bereiken. Maar HA niet. Zo irritant, want nu kunnen m'n lampen niet meer aan...

Ik ga weer eens opnieuw beginnen. En dan de dev build, want die schijnt via SSD/USB te kunnen booten.

Maar tsja, zo gaat HA nooit "volwassen" worden.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:51
barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:22:
Verdomme eerst werken de Zigbee lampen niet meer. Nu ineens start HA maar half op (en daarna ineens niet bereikbaar). Zigbee stick eruit, nope. Samba te bereiken, MQTT te bereiken. Maar HA niet. Zo irritant, want nu kunnen m'n lampen niet meer aan...

Ik ga weer eens opnieuw beginnen. En dan de dev build, want die schijnt via SSD/USB te kunnen booten.

Maar tsja, zo gaat HA nooit "volwassen" worden.
Je gebruikt geen AfvalWijzer hè? 😉

• barrymossel
Koepert schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:29:
[...]

Je gebruikt geen AfvalWijzer hè? 😉
Voortaan eerst lezen? Hahahaha... grrrr...

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:26
I-Lynx schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:10:
Goedenavond allemaal.

Ik heb een aardige HA setup in huis waar ik heel tevreden over ben.
Ik lees hier op Tweakers veel dat mensen hun 'Wasmachine is klaar' in HA hebben geprogrammeerd d.m.v. een slimme stekker (met energie meting).

Zoiets wil ik ook met onze wasmachine en droger.
Nu is dat allemaal niet heel moeilijk. Het programmeren is een eitje.

Ik vroeg mij alleen af: als ik een slimme stekker gebruik voor de apparatuur, dan moet deze eigenlijk altijd 'aan' staan.
Is dat niet schadelijk voor het relais in die slimme stekker? Die staat immers 24/7/365 aan.

Of zijn er ook slimme stekkers te krijgen op wi-fi of z-wave met alleen energie meting?

Groeten,

Lynx.
Ik gebruik een kWh meter op een DIN rail
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/w/kwh_meter_din-rail_1-fase_30a_45a_digitaal_1.jpg
Die lees ik dan uit met een ESP met daarop ESPHome. De meters zitten in een kastje boven de wasmachine en droger.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:35
Zojuist kom ik thuis en HA niet meer te benaderen. Heb ik wel eens vaker gehad en een herstart van RPI4 verhielp dat. Nu dus niet. De RPI wil niet meer opstarten met de SSD en kan deze ook op geen andere manier openen. Als ik Raspian restore en daarna de SSD erin plug restart de RPI direct en komt in een loop. De SSD lijkt dus helemaal corrupt te zijn.

Met minitool partition wizard probeer ik de data van de SSD te halen, maar hoe kan ik een snapshot herkennen moet ik echt alles helemaal opnieuw installeren/configureren?

Zijn er nog andere tips om toch mijn huidige ssd nog te gebruiken of in ieder geval de spullen er af te halen / hergebruiken?

Behoorlijk vervelend als zo'n ding ineens crashed en lampen, tv's etc niet meer aan gaan! En ook nog eens vlak voor de vakantie....

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:15

Rianata

Have you played Atari today?

crimby schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:35:
Zojuist kom ik thuis en HA niet meer te benaderen. Heb ik wel eens vaker gehad en een herstart van RPI4 verhielp dat. Nu dus niet. De RPI wil niet meer opstarten met de SSD en kan deze ook op geen andere manier openen. Als ik Raspian restore en daarna de SSD erin plug restart de RPI direct en komt in een loop. De SSD lijkt dus helemaal corrupt te zijn.

Met minitool partition wizard probeer ik de data van de SSD te halen, maar hoe kan ik een snapshot herkennen moet ik echt alles helemaal opnieuw installeren/configureren?

Zijn er nog andere tips om toch mijn huidige ssd nog te gebruiken of in ieder geval de spullen er af te halen / hergebruiken?

Behoorlijk vervelend als zo'n ding ineens crashed en lampen, tv's etc niet meer aan gaan! En ook nog eens vlak voor de vakantie....
Heb je afvalwijzer custom component? Leer dan even eerst terug te lezen in dit topic... anders even log(s) posten, misschien dat we je kunnen helpen met analyseren 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• crimby
Rianata schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:37:
[...]

Heb je afvalwijzer custom component? Leer dan even eerst terug te lezen in dit topic... anders even log(s) posten, misschien dat we je kunnen helpen met analyseren 8)
Die gebruik ik wel inderdaad, maar ik kan mijn schijf helemaal niet meer openen en de RPI valt uit op het moment dat ik die connect.

Als ik de RPI opstart krijg ik dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/194neUTGaI0G5AvkL4CMT8eCGW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeWj2q0bbEgmxHpnetYAZkjE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door crimby op 10-09-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:17:
[...]

Dat Home Assistant vastloopt komt inderdaad door het component, door de implementatie van een bepaalde afhandeling bij het niet ontvangen van data. Maar dat er geen data beschikbaar is, dat ligt aan mijnafvalwijzer.

Het probleem met het component is dus opgelost nu, maar het issue bij mijnafvalwijzer.nl dat er geen data beschikbaar is kan ik uiteraard niet oplossen.
Even geen zin om alles te lezen, maar als ik dus zodadelijk mijn snapshot terugzet, wat moet ik dan doen? Via Samba afvalwijzer weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:49:
[...]

Even geen zin om alles te lezen, maar als ik dus zodadelijk mijn snapshot terugzet, wat moet ik dan doen? Via Samba afvalwijzer weghalen?
Ja, gewoon de afvalwijzer folder uit de custom components folder verwijderen / verplaatsen en het even uit je lovelace yaml ##'en.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:49:
[...]

Alles is niet nodig, 1 post is voldoende :P

larsiey in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

• raymonvdm
  • Laatst online: 01-04 11:24
balk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:35:
[...]

Ik gebruik een kWh meter op een DIN rail
[Afbeelding]
Die lees ik dan uit met een ESP met daarop ESPHome. De meters zitten in een kastje boven de wasmachine en droger.
Ik moet echt eens in dat ESPhome duiken want ik heb ook zo`n kwh meter hangen maar die moet ik nog uitlezen met iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
MisteRMeesteR schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:32:
Heb ook afvalinfo even geprobeerd, die werkt half. Wel voor restafval en GFT (het is een duobak, dus dezelfde datum). Papier en en PBM doen het niet.

Even aankijken of er zondag wel iets komt te staan voor het ophaalmoment van maandag.

[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 10-09-2020 22:16 ]

• barrymossel
Heeft iemand ervaring met de beta releases die vanaf een RPi kunnen draaien via USB boot?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:41
barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:19:
Heeft iemand ervaring met de beta releases die vanaf een RPi kunnen draaien via USB boot?
Heb HassOS 5 build 1 op RPi 4 met SSD draaien zonder microSD :).

Tot heden werkt alles prima.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• barrymossel
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:25:
[...]

Heb HassOS 5 build 1 op RPi 4 met SSD draaien zonder microSD :).

Tot heden werkt alles prima.
Mag ik vragen welke stappen ik moet nemen én of je 32 vs 64 hebt gebruikt (las dat 32 niet werkte...)?

• Jazsie
barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:31:
[...]

Mag ik vragen welke stappen ik moet nemen én of je 32 vs 64 hebt gebruikt (las dat 32 niet werkte...)?
Klopt 32 Bit werkt niet.

Eerst moet je, je RPi 4 bootloader updaten naar de versie die ook enkel vanaf USB kan booten.
Dit heb ik gedaan via Raspberry Pi OS Lite (32bit) op een MicroSD.

Na het updaten is het een kwestie van je SSD aansluiten en done.

HassOS gewoon op SSD zetten zoals je bij een MicroSD doet met de Raspberry Pi Imager.

Exacte instucties heb ik ook voor je, als je wilt kan ik ze posten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 10-09-2020 22:41 ]

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:22
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:40:
[...]

Klopt 32 Bit werkt niet.

Eerst moet je, je RPi 4 bootloader updaten naar de versie die ook enkel vanaf USB kan booten.

HassOS gewoon op SSD zetten zoals je bij een MicroSD doet met de Raspberry Pi Imager.

Gaat dit ook met een RPi3?

• barrymossel
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:40:
[...]

Klopt 32 Bit werkt niet.

Dankje. Maar dan niet nodig. Ik ben nog steeds met 32 bit bezig. Maar aan de andere kant kreeg ik Raspberry OS ook niet van USB geboot vooralsnog.

Ga het nu even hassio vanaf SD doen. Zien we morgen wel verder.

Gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Neen, RPi3 ondersteund geen USB boot.
Wel kan je MicroSD gebruiken als "boot schijf" en de rest vanaf SSD draaien.

Correctie: Tegenwoordig kan het wel, zie post hier onder.
barrymossel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:44:
[...]

Dankje. Maar dan niet nodig. Ik ben nog steeds met 32 bit bezig. Maar aan de andere kant kreeg ik Raspberry OS ook niet van USB geboot vooralsnog.

Ga het nu even hassio vanaf SD doen. Zien we morgen wel verder.

Gedoe...
Die kreeg ik ook pas werkend (via SSD only) nadat ik de RPi4 bootloader had geupdate.
Vandaar dat je bootloader update met een MicroSD moet doen ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 10-09-2020 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:51:
[...]
Wat een onzin, de RPi3 is prima bootable van USB, zie:

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
Thanks ;)

Je moet wel zeker zijn wat je doet want het is 1 time only om die OTP bit te zetten.
Note that any change you make to the OTP is permanent and cannot be undone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mAiden88 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:26:
@Hmmbob ik zag iets voorbij komen dat jij naar je Google Home Hub een image cast vanuit HA, dat de wasmachine klaar is. Is dit een zelfgemaakte image of ?
Zelfgemaakt idd. Plaatje van materialdesignicons (svg), in PowerPoint, achtergrond kleurtje erbij en opslaan als png. Uitstekende kwaliteit op het scherm.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Jazsie
Nou nou, je kan het ook gewoon op een nette manier vertellen dat ik het mis heb?

Toen ik het nodig had, kon het niet. Mooi dat het nu wel kan _/-\o_

Goed gevonden, dikke duim ;)

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 19:57
Morgen op vakantie. Home assistant doet het niet.... dit soort dingen gebeuren ook nooit als je er wel tijd voor hebt 😓. Anyway, inderdaad AfvalWijzer. Kwam alleen niet echt duidelijk terug in de logs. Toch mooi om 23:15 opgelost. Ook wel eens fijn 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:17:
[...]

Ik heb een paar uur lopen zoeken voordat ik hier achter kwam, erg vervelend om te debuggen. Je zoekt het eerst bij de container of versie van HA, daarna debug logging. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:50:
Ik heb zojuist een nieuwe release uitgebracht, 4.3.2. Het probleem van een HASS lockup zou daarmee verholpen moeten zijn, dat wil niet zeggen dat het nu weer volledig werkt, dat issue (geen data) ligt zoals eerder genoemd bij mijnafvalwijzer.nl zelf.
@xirixiz Klopt het dat deze versie door HACS nog geblacklist is? Want ik krijg deze niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:11:
[...]

@xirixiz Klopt het dat deze versie door HACS nog geblacklist is? Want ik krijg deze niet geinstalleerd.
Je kunt natuurlijk ook even alle posts lezen..
xirixiz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:51:
[...]

Klopt, de HACS intergratie werkt nog niet omdat het component daar niet meer in zit.

Deze PR is doorgevoerd (component blacklist): https://github.com/hacs/d...1d4fbf304a918b5009835baf1

En deze PR niet (component whitelist): https://github.com/hacs/default/pull/611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:51:
[...]

Correctie: Tegenwoordig kan het wel, zie post hier onder.

[...]

Die kreeg ik ook pas werkend (via SSD only) nadat ik de RPi4 bootloader had geupdate.
Vandaar dat je bootloader update met een MicroSD moet doen ;).
Probleem hier was (weer) een user error. Ik ging telkens naar poort 80 ipv 8123. Dan krijg je weinig te zien hè...

|:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

CAP-Team

XBL: CAPTeam

schumi2004 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:15:
[...]

Thanks ;)

Je moet wel zeker zijn wat je doet want het is 1 time only om die OTP bit te zetten.

[...]
Tja maar dan kun je wel van USB SSD booten dus waarom zou je dat ongedaan willen maken ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-05 17:49
Iemand een idee hoe ik de afvalwijzer issue kan oplossen? Ik heb samba wel geinstalleerd, maar staat standaard uitgeschakeld. Via ssh kan ik er nog wel bij. Heb al wat commando's geprobeerd, maar zonder succes. bijv.: addons start samba. Krijg de foutmelding dat samba niet gevonden kan worden.

Alvast bedankt.

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
itguy013 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:09:
Iemand een idee hoe ik de afvalwijzer issue kan oplossen? Ik heb samba wel geinstalleerd, maar staat standaard uitgeschakeld. Via ssh kan ik er nog wel bij. Heb al wat commando's geprobeerd, maar zonder succes. bijv.: addons start samba. Krijg de foutmelding dat samba niet gevonden kan worden.

Alvast bedankt.
Kun je niet via WinSCP afvalwijzer verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
itguy013 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:09:

Alvast bedankt.
als je ssh-toegang hebt kun je toch gewoon daarin de folder renamen

code:
1
mv /config/custom_components/afvalwijzer /config/custom_components/afvalwijzer-kapot

Ik heb zelf geen afvalwijzer, dus je moet even checken hoe die folder heet.

[ Voor 24% gewijzigd door TheFes op 11-09-2020 09:22 . Reden: één keer quoten was wel genoeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
barrymossel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:12:
[...]

Kun je niet via WinSCP afvalwijzer verwijderen?
Excuus. Ik kan er via VMWare cli bij, maar ssh niet. Ik dacht dat het redelijk gelijk zat, maar helaas.

Is er nog een mogelijk om het via de vmware console te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
CAP-Team schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:07:
[...]

Tja maar dan kun je wel van USB SSD booten dus waarom zou je dat ongedaan willen maken ;)
Als de RPi later een ander doel zou dienen maar ik denk dat ik er wel 1 kan opofferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
schumi2004 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:50:
[...]

Als de RPi later een ander doel zou dienen maar ik denk dat ik er wel 1 kan opofferen.
Sowieso start de RPi in eerste instantie van de SD kaart. Dus zou niks uit moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
itguy013 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:48:
[...]

Excuus. Ik kan er via VMWare cli bij, maar ssh niet. Ik dacht dat het redelijk gelijk zat, maar helaas.

Is er nog een mogelijk om het via de vmware console te regelen?
Geen ervaring met VMWare, maar: https://docs.vmware.com/e...2C-A69D-281B7D2DA9D2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
mmm.. gaat helaas niet werken, aangezien de vm zelf niet als linux vm is gedefinieerd maar als other (moest om hem op vmware te draaien). Het is dus alleen mogelijk als je samba of ssh add-on hebt geinstalleerd en aan hebt staan. Anders is het niet te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:51
Even vraagje over best practice met die AfvalWijzer. De update is doorgevoerd maar ik had de folder nog ‘weggecomment’. Dus nu 2 Mappen in custom components. De entiteiten zijn er momenteel NIET, wat zal kloppen als AfvalWijzer nog niet werkt, maar kan ik nu t beste de twee folders mergen, de oude weggooien of de nieuwe weggooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
ZIjn er hier meer die gebruik maken van een P1 meter en hun waardens uitlezen en presenteren in HA met deze sensors etc?
https://community.home-as...nsumption-overview/151306

Ik had daar (en hier) een poos terug al gevraagd of ik de enige was met absurd hoge waardens (en dat was dus niet) en uiteindelijk besloten alles maar te wissen.
Ik had de local DB die er nog was en mijn MariaDB database verwijderd toen Home Assistant aan rebooten was in de hoop dat al mijn readings op 0 zouden staan maar wat schets mijn verbazing toen deze weer herstart was, alles staat er gewoon nog.
Weet iemand hoe ik dit leeg krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xTRmgGDs4NoHufCwm-FmJQhhSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Zxn4uaR0aFFJCr65m3x8aMg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:21:
Even vraagje over best practice met die AfvalWijzer. De update is doorgevoerd maar ik had de folder nog ‘weggecomment’. Dus nu 2 Mappen in custom components. De entiteiten zijn er momenteel NIET, wat zal kloppen als AfvalWijzer nog niet werkt, maar kan ik nu t beste de twee folders mergen, de oude weggooien of de nieuwe weggooien?
Ik zou hem verwijderen in HACS, dan andere folder die er nog staat ook weggooien en opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itguy013
barrymossel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:52:
[...]

Sowieso start de RPi in eerste instantie van de SD kaart. Dus zou niks uit moeten maken...
Uiteindelijk samba kunnen aanzetten door addons start core_samba uit te voeren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Gisteren is mijn oude HDD gecrashed en nu probeer ik alles opnieuw te installeren maar zit echt helemaal vast :-(

Ik heb een RPI4 met een SSD en probeer te booten vanaf de SSD. Ik volg alle stappen en na een reboot krijg ik de foutmelding "USB-MSD Boot Requires Newer Software". Geen idee hoe ik deze kan updaten of waarom het mis gaat. Iemand tips? Ik wil hierna HA gaan installeren, maar dan moet ik wel de boot goed hebben uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
crimby schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:47:
Gisteren is mijn oude HDD gecrashed en nu probeer ik alles opnieuw te installeren maar zit echt helemaal vast :-(

Ik heb een RPI4 met een SSD en probeer te booten vanaf de SSD. Ik volg alle stappen en na een reboot krijg ik de foutmelding "USB-MSD Boot Requires Newer Software". Geen idee hoe ik deze kan updaten of waarom het mis gaat. Iemand tips? Ik wil hierna HA gaan installeren, maar dan moet ik wel de boot goed hebben uiteraard.
https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb

Die werkte voor mij. Helaas na per ongeluk een verkeerde image te hebben gebruikt werkte de USB boot niet meer. Daarna weer alle stappen doorlopen en nu lijkt het weer te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:48
Gisteravond is zeer rappe tijd 2 nieuws flows gebouwd in Node-Red die ik al langer wilde. Als mijn poort of schuurdeur langer dan 5 min openstaat dan wil ik een melding op apple watch krijgen. Echt super snel in elkaar gebouwd met node-red.

En als 1 van mijn 5 deuren open gaan en ik niet thuis ben melding.

Werkt echt lekker dit. nieuwe flow bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
barrymossel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:51:
[...]

https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb

Die werkte voor mij. Helaas na per ongeluk een verkeerde image te hebben gebruikt werkte de USB boot niet meer. Daarna weer alle stappen doorlopen en nu lijkt het weer te werken...
Die heb ik nu dus ook al meerdere keren doorlopen, maar keer op keer krijg ik dus de foutmelding dat de USB-MSD nieuwe software nodig heeft. Ik heb gebruik trouwens dus een 256gb SSD (mass storage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
raymonvdm schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:19:
[...]

Ik moet echt eens in dat ESPhome duiken want ik heb ook zo`n kwh meter hangen maar die moet ik nog uitlezen met iets
Ter inspiratie mijn code ervoor. Ik heb de logica om te checken of de wasmachine aan staat in de ESP gestopt; indien het 10 minuten gemiddelde verbruik boven de 7W is, is de wasmachine "aan" volgense HA.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
esphome:
  name: powermeterwmdr
  platform: ESP32
  board: nodemcu-32s

wifi:
  networks:
  - ssid: !secret wifi_ssid
    password: !secret wifi_password
  - ssid: !secret wifi_ssid2
    password: !secret wifi_password2

api:

logger:
  level: INFO

ota:

time:
  - platform: sntp
    id: my_time
    #timezone: Europe/Amsterdam

sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO27
    unit_of_measurement: 'W'
    name: 'Power Meter Wasmachine'
    id: wasmachine
    filters:
      - filter_out: nan
      - multiply: 60
      - sliding_window_moving_average:
          window_size: 10
          send_every: 1
    on_value_range:
      - above: 7
        then: 
          - homeassistant.service: 
              service: input_boolean.turn_on
              data:
                entity_id: input_boolean.washer_pwrup
      - below: 7
        then: 
          - homeassistant.service: 
              service: input_boolean.turn_off
              data:
                entity_id: input_boolean.washer_pwrup
  - platform: total_daily_energy
    name: "Total Daily Energy Wasmachine"
    unit_of_measurement: 'kWh'
    power_id: wasmachine
    filters:
        # Multiplication factor from W to kW is 0.001
        - multiply: 0.001

binary_sensor:
  - platform: status
    name: "powermeterwmdrstatus"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
crimby schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:12:
[...]

Die heb ik nu dus ook al meerdere keren doorlopen, maar keer op keer krijg ik dus de foutmelding dat de USB-MSD nieuwe software nodig heeft. Ik heb gebruik trouwens dus een 256gb SSD (mass storage)
Dit is hoe ik het gedaan heb (HasOSS 5 build 1 64bit op 250GB SSD):

1. MicroSD met Raspberry Pi OS Lite (32bit), te maken via de Raspbery Pi Imager.
2. Vanaf deze MicroSD booten en het volgende uitvoeren:

code:
1
sudo apt update

code:
1
sudo apt full-upgrade

code:
1
sudo nano /etc/default/rpi-eeprom-update

verander "critical" naar "stable" .
CTRL-X en Y om op te slaan en te sluiten.
code:
1
sudo rpi-eeprom-update -d -a

code:
1
sudo reboot

Na het reboten check of de versie klopt:
code:
1
vcgencmd bootloader_version

Daar zou datum van July 2020 of later moeten staan in de eerste regel.

code:
1
sudo shutdown -h now

Wacht tot dat RPi4 compleet is uitrgeschakeld en verwijder dan de microSD kaart.

3. HassOS op de SSD zetten zoals je ook normaal doet op een MicroSD via de Raspberry Pi Imager.
4. SSD aansluiten en opstarten. Browser openen naar IP van je RPi4 op poort 8123.

Let op:
Je moet HassOS 5 build 1 64 Bit of hoger draaien wil je vanaf SSD booten zonder MicroSD.
Daarnaast werkt de 32 Bit versie ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Afvalwijzer is geupdate naar 4.3.3 en is overigens ook weer beschikbaar in HACS.
Indien er een lege respons terugkomt van de dienst Afvalwijzer, dan resulteert dit nu in een error melding in de log in plaats van crashende en/of niet meer startende HA.
Check afvaldienst platform settings ('No JSON data received from provider. Please verify the url:https://json.mijnafvalwijzer.nl/?method=postcodecheck&postcode=1234AB&street=&huisnummer=1&toevoeging=&langs=nlmanually in your browser. Text mixed with JSON should be visible.',)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@barrymossel @Jazsie HASSOS begint op te starten vanaf mijn SSD! Ik denk dat mijn pre-install van Raspian niet goed was ofzo, want de andere stappen komen helemaal overeen.

Ik heb nu HASSOS 5.2 64bit op de SSD gezet en die lijkt dus wat te doen... al duurt het opstarten wel ff...
continu zie ik iets met "Timeout waiting for hardware cmd interrupt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
crimby schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:56:
@barrymossel @Jazsie HASSOS begint op te starten vanaf mijn SSD! Ik denk dat mijn pre-install van Raspian niet goed was ofzo, want de andere stappen komen helemaal overeen.

Ik heb nu HASSOS 5.2 64bit op de SSD gezet en die lijkt dus wat te doen... al duurt het opstarten wel ff...
continu zie ik iets met "Timeout waiting for hardware cmd interrupt"
Komt omdat er geen MicroSD in zit, een blanco MicroSD erin doen is een optie.

of

Eventueel kan je het volgende toevoegen aan "/boot/config.txt":
code:
1
dtparam=sd_poll_once

Dit lost het probleem niet op, het verbergt enkel de "timeout" melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:05:
[...]

of

code:
1
dtparam=sd_poll_once

Home Assistant lijkt nu wel te werken, alleen hiervoor werkte ik niet met HASSOS. Hoe kan ik nu bij lovelace uit komen? ik zit nu alleen in die command lines....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
crimby schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:07:
[...]

Home Assistant lijkt nu wel te werken, alleen hiervoor werkte ik niet met HASSOS. Hoe kan ik nu bij lovelace uit komen? ik zit nu alleen in die command lines....
Browser openen naar IP van je RPi4/HassOS op poort 8123 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:09:
[...]

Browser openen naar IP van je RPi4/HassOS op poort 8123 :)
hehe moest ook nog ff wifi connecten maar dat is gelukt en alles lijkt te werken, thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hier werkt alles ook weer gelukkig. En ook via USB boot nu.
Gisteravond het moeten stellen zonder de drie belangrijkste (Zigbee) lampen. Bedenk ik me net dat ik die via MQTT had kunnen bedienen.
Toch best vervelend als je geen werkende HA hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Na een drukke periode, eindelijk wat nieuwe aanpassingen in huis en mijn HA setup geupdate. Waren nogal wat veranderingen, dus was even het e.e.a. aanpassen.

Echter wat ik niet voor elkaar krijg, mijn custom achtergrond verdwijnt zodra ik een view in panel mode zet. Zet ik panel mode uit, zie ik mijn achtergrond weer. Voorheen was dat nooit een probleem(versie 0.190.2 had ik, nu 0.114.4)

Iemand bekend met dit probleem? Enkele "oplossingen" die ik vond via Google werken niet voor me.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
@barrymossel Dat is vervelend ja. Daarom zorg ik ervoor dat alle lampen ook via normale schakelaars te bedienen zijn.
Top dat alles via usb/ssd draait nu. Ga ik ook proberen binnenkort.

[ Voor 4% gewijzigd door phlinx op 11-09-2020 13:38 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Troetelbeer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:36:
Na een drukke periode, eindelijk wat nieuwe aanpassingen in huis en mijn HA setup geupdate. Waren nogal wat veranderingen, dus was even het e.e.a. aanpassen.

Echter wat ik niet voor elkaar krijg, mijn custom achtergrond verdwijnt zodra ik een view in panel mode zet. Zet ik panel mode uit, zie ik mijn achtergrond weer. Voorheen was dat nooit een probleem(versie 0.190.2 had ik, nu 0.114.4)

Iemand bekend met dit probleem? Enkele "oplossingen" die ik vond via Google werken niet voor me.
Heb dit in mijn thema staan, nergens last van:
code:
1
lovelace-background: 'center / cover no-repeat url("/local/backgrounds/clear-dark.jpg") fixed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
phlinx schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:37:
@barrymossel Dat is vervelend ja. Daarom zorg ik ervoor dat alle lampen ook via normale schakelaars te bedienen zijn.
Top dat alles via usb/ssd draait nu. Ga ik ook proberen binnenkort.
Hoe doe je dat dan? Bij mij is (als HA) draait ook alles met een knop te bedienen. Maar dit gaat voor die drie lampen met een automation en Shelly's. In principe zouden die twee met elkaar kunnen praten, maar ik heb ook long press die de lampen op een bepaalde helderheid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
larsiey schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:55:
[...]

Heb dit in mijn thema staan, nergens last van:
code:
1
lovelace-background: 'center / cover no-repeat url("/local/backgrounds/clear-dark.jpg") fixed'
Heb je panelmode aan staan? Want bij mij werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
barrymossel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:06:
[...]

Hoe doe je dat dan? Bij mij is (als HA) draait ook alles met een knop te bedienen. Maar dit gaat voor die drie lampen met een automation en Shelly's. In principe zouden die twee met elkaar kunnen praten, maar ik heb ook long press die de lampen op een bepaalde helderheid zetten.
Met Zigbee en ZHA kan je "binden". Als je HA down is, kan de switch en de lamp nog wel direct met elkaar communiceren.

https://community.home-as...irect-binding-work/108670

(Note: heb het zelf niet geprobeerd).

@Troetelbeer Moment. Kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
larsiey schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:23:
[...]

Met Zigbee en ZHA kan je "binden". Als je HA down is, kan de switch en de lamp nog wel direct met elkaar communiceren.

https://community.home-as...irect-binding-work/108670

(Note: heb het zelf niet geprobeerd).

@Troetelbeer Moment. Kom ik op terug.
Ik bedenk me net dat ik brightness etc waarschijnlijk ook via MQTT kan doorgeven. Dus zolang de mosquito server draait blijft het dan werken. Van het weekend eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
@Troetelbeer Heb het ff voor je getest, aangezien ik mijn achtergrond niet standaard gebruik.
Die code die ik noemde werkt wel bij mij, ook in panel modus.
Ik gebruik panel modes in combinatie met layout card. Misschien ligt het daar nog aan.
Mijn code voor lovelace:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
path: home
icon: mdi:home
panel: true
cards:
  - type: custom:layout-card
    layout: horizontal
    min_columns: 1
    max_columns: 4
    max_width: 95%
    cards: 
      ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@larsiey Ik heb ook layout card. Weird...Ga er nog eens voor zitten, toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Had onderstaande ook al gevraagd in het z2m draadje, maar daar kent blijkbaar niemand dit ding. En hier is het toch wat drukker :P

Heeft iemand hier ervaring met een NeoCoolCam Zigbee sirene?
Zojuist toegevoegd aan HA, maar kan er niets mee behalve uitlezen :P

code:
1
Zigbee2MQTT:info  2020-09-09 17:16:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xec1bbdcccf6c1f48', payload '{"alarm":false,"humidity":68,"humidity_alarm":true,"humidity_max":80,"humidity_min":45,"linkquality":81,"melody":5,"temperature":"19.9","temperature_alarm":true,"temperature_max":27,"temperature_min":18,"volume":"high"}'

Dat is alles wat ik van het dingetje te zien krijg na het toevoegen.
Ik kan geen melody setten of hem uberhaubt inschakelen. Enig idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen?

https://szneo.com/en/products/show.php?id=241 deze dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 11:12

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb contact gehad met Afvalwijzer en het volgende bericht gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S81tspWPo0tNsZkw6qwP4qgfzeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXuaO5aNmt3ntWwsM8m08hCz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@larsiey

Even ter illustratie. Ik heb een lege view en panelmodus staat aan. Mijn custom achtergrond is zichtbaar. Vervolgens ga ik een kaart toevoegen met de volgende code als voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: 'custom:layout-card'
max_width: 100%
cards:
  - type: button
    entities:
      - entity: light.vloerlamp

En voila, mijn achtergrond is weg, enkel over de hele breedte mijn lamp button te zien. In de theme is card color transparant, dus daar kan het ook niet aan liggen normaal gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Troetelbeer op 11-09-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:03
Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:05:
[...]

of

code:
1
dtparam=sd_poll_once

Ik wil zelf mijn Pi3 via USB gaan booten. Maar begrijp ik jou goed dat er dan toch altijd nog een SD nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Troetelbeer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:39:
@larsiey

Even ter illustratie. Ik heb een lege view en panelmodus staat aan. Mijn custom achtergrond is zichtbaar. Vervolgens ga ik een kaart toevoegen met de volgende code als voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: 'custom:layout-card'
max_width: 100%
cards:
    entities:

En voila, mijn achtergrond is weg, enkel over de hele breedte mijn lamp button te zien. In de theme is card color transparant, dus daar kan het ook niet aan liggen normaal gezien.
Dan gaat er iets niet goed.
Gebruik je lovelace in YAML modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@larsiey Nee, gebruik UI, maar wel de raw editor waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Troetelbeer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:54:
@larsiey Nee, gebruik UI, maar wel de raw editor waar nodig.
Poeh, dat is even geleden dat ik dat gebruikt heb.
Ik weet niet meer precies hoe de eerste 4 regels in ui mode staan, dus daar kan ik je helaas niet mee verder helpen. Maar onderstaande zou toch moeten werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
path: home
icon: mdi:home
panel: true
cards:
  - type: custom:layout-card
    max_width: 95%
    cards: 
        entities:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@larsiey Mijn hele configuratie werkt perfect. Enkel de achtergrond verdwijnt bij het schakelen tussen paneelmodus aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Koen Hendriks schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:35:
Ik heb contact gehad met Afvalwijzer en het volgende bericht gekregen:

[Afbeelding]
Negatieve boodschap met een positieve twist. Ik neem aan dat je dit topic en wat voorbeelden hebt doorgestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Phoolie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:39:
[...]

Ik wil zelf mijn Pi3 via USB gaan booten. Maar begrijp ik jou goed dat er dan toch altijd nog een SD nodig is?
Ik heb geen ervaring met de Pi3 (mbt USB booten) maar het kan blijkbaar nu wel, effe paar posts terug lezen, daar staat ook een link hoe dit moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:13:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Pi3 (mbt USB booten) maar het kan blijkbaar nu wel, effe paar posts terug lezen, daar staat ook een link hoe dit moet.
Dit kan al lang volgens mij. En sinds een paar maanden kan het ook met een RPi4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:58:
[...]

Even mezelf quoten:

Zojuist drie Sonoff Camera's besteld. RTSP out-of-the-box, PTZ kan via SonoffLAN (al heb ik die niet echt nodig), nachtzicht en kosten zo'n 26-27 euro p.s..

Ben heel benieuwd, maar kan nooit slechter zijn dan de Foscam waarvan nachtzicht niet meer werkt en een oude China cam die weer niet goed werkt in Home Assistant.
Bestel in China (kortste levertijd zeggen ze), Frankrijk en Spanje. Eens zien wie er als eerste levert :P
Nog een keer mezelf quoten. Die uit Frankrijk is vandaag aangekomen (China is gisteren in NL aangekomen) en die werkt prima. Via de app (cloud) sneller dan via RTSP, maar serieus prima beeld en ook te bedienen via SonoffLAN. Zeer tevreden voor die prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil mijn verwarming setup zoals ik die had in Homey nabouwen in HA, liefst via de GUI...

Noodzaak:
Als de target temperatuur op de thermostaat in de woonkamer wordt gewijzigd (trigger) wil ik dat de verwarming.
1: aan gaat als de target boven de huidige gemeten temperatuur is.
2: uit gaat als de target onder de huidige gemeten temperatuur is.

Nice to have, maar volgens mij veeeel te ingewikkeld in HA:
Als de radiatorknoppen in de andere kamers een target hebben die hoger is dan de gemeten temperatuur de verwarming aan, maar alleen in die zone (rest dus weer naar beneden).

In Homey had ik dit zo bij elkaar geklikt, in HA gaat het bij de 1e poging al mis in de GUI. De trigger gaat wel prima. Maar de action daarna kan ik geen variabele voor gebruiken lijkt het? Ik kan dan dus alleen instellen "als temp boven 20 of onder 19" doe kachel aan. En niet "als gemeten temp < ingestelde temp" doe kachel aan :?

Kan iemand me hiermee op weg helpen, of moet ik hiervoor wel gewoon echt diep de scripts in duiken? Tot nu toe heb ik mijn automations gered met de GUI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb een vette nieuwe flow gemaakt in node red.

Als ik mijn sauna binnenloop EN de sauna aanstaat voor minimaal 9 minuten dan start hij. Na 10 minuten gaat mijn google home muziek box die altijd mee gaat 10 min aangeven, 13,14, en finally 15 minuten. Ideaal! De zandloper kan namelijk 2 minuten afwijken en zo hoef ik mijn hoofd niet meer te bewegen! :D

Inc reset optie etc

Nodig: simpele Aquara motion detector en google home muziek speaker

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerVincent op 11-09-2020 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Anoniem: 14842 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:40:
Ik wil mijn verwarming setup zoals ik die had in Homey nabouwen in HA, liefst via de GUI...

Noodzaak:
Als de target temperatuur op de thermostaat in de woonkamer wordt gewijzigd (trigger) wil ik dat de verwarming.

Als de radiatorknoppen in de andere kamers een target hebben die hoger is dan de gemeten temperatuur de verwarming aan, maar alleen in die zone (rest dus weer naar beneden).

In Homey had ik dit zo bij elkaar geklikt, in HA gaat het bij de 1e poging al mis in de GUI. De trigger gaat wel prima. Maar de action daarna kan ik geen variabele voor gebruiken lijkt het? Ik kan dan dus alleen instellen "als temp boven 20 of onder 19" doe kachel aan. En niet "als gemeten temp < ingestelde temp" doe kachel aan :?

Kan iemand me hiermee op weg helpen, of moet ik hiervoor wel gewoon echt diep de scripts in duiken? Tot nu toe heb ik mijn automations gered met de GUI :)
gebruik je node-red. is super simpel deze flow. ff investeren in begin in learning-curve maar zoveeeeel makkelijker dan yaml of ha automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Noodzaak:

Heb dit net vd week ook zitten maken. Je moet een template/sjabloon trigger gebruiken. In je template kun je dan bv doen. Huidige temperatuur - Gewenste temperatuur < 0.

Ik zal ff kijken of ik mijn template kan vinden.
code:
1
2
3
4
{{state_attr('climate.tado_smart_thermostat_ru35', 'current_temperature')-
  state_attr('climate.tado_smart_thermostat_ru35', 'temperature')<=0 
  or state_attr('climate.tado_smart_thermostat_ru22', 'current_temperature')-
  state_attr('climate.tado_smart_thermostat_ru22', 'temperature')<=0}}

Hiermee zet ik mijn CV aan als 1 vd beide zones warmte vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

TweakerVincent schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:39:
[...]

gebruik je node-red. is super simpel deze flow. ff investeren in begin in learning-curve maar zoveeeeel makkelijker dan yaml of ha automation
Thanks! Zojuist node-red geïnstalleerd. Dat was een makkie.
Lijkt een beetje op blocky uit domoticz. Maar wel anders genoeg dat ik er nog geen bal van snap. Lijkt me dat dat goed te leren is, maar niet om half vijf 's nachts :P Ziet er wel uit alsof dit precies is wat ik wil :)

@DanTm thanks. Ik ga misschien wel eerst jouw template gebruiken. Copy paste moet nog wel lukken :D

EDIT:
Toch nog even een tutorial opgezocht. Oh, ik ga echt zoveel tijd spenderen in node-red! Soort Homey flows on steroids! >:) _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 14842 op 12-09-2020 05:05 ]

Toffe automations, maar Node-Red en geen HA, dus misschien beter hier: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) ?

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 21:43

Noodzaak:

Als je de huidige temperatuur in HA heb, zal het denk ik onderstaand moeten

Als sensor.huidigetemperatuur
Boven: 19
Dan: Zet climate (thermostaat) uit.

Overigens kan je ook 2 sensors toevoegen aan een trigger, dit mogen naar mij weten ook 2 dezelfde zijn met andere waardes.

Je zal ook een templete sensor kunnen maken met ingestelde temp < gemeten temp, als deze lager is dan jou waarde zal CV aan gaan, visaversa met hoger uit gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mAiden88 op 12-09-2020 08:25 ]

Kun je daar niet gewoon de generic thermostat voor gebruiken?

https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Kom je alleen (denk ik) niet weg met enkel GUI, maar het is wel een stuk eenvoudiger dan zelf die automations bouwen....

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 12-09-2020 09:24 ]

Hmmbob schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:20:
Kun je daar niet gewoon de generic thermostat voor gebruiken?

https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Kom je alleen (denk ik) niet weg met enkel GUI, maar het is wel een stuk eenvoudiger dan zelf die automations bouwen....
Als ik de target temp zou kunnen zetten met de thermostaatknop dan zou ik hiermee volgens mij een heel eind komen ja. Ik kan zo niet vinden of je die target temp ook kunt laten wijzigen door een event. Aan moeders de vrouw uitleggen dat ze even het yaml bestandje moet editen om de thermostaat hoger te draaien is denk ik een no-go :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
Anoniem: 14842 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:17:
[...]

Als ik de target temp zou kunnen zetten met de thermostaatknop dan zou ik hiermee volgens mij een heel eind komen ja. Ik kan zo niet vinden of je die target temp ook kunt laten wijzigen door een event. Aan moeders de vrouw uitleggen dat ze even het yaml bestandje moet editen om de thermostaat hoger te draaien is denk ik een no-go :P
Je krijgt een mooie thermostaat knop in Home Assistant waarmee je de target temperatuur in kan stellen. Je kunt de target temp ook met een automation zetten. Zie ook hier.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
### Set temperature to 24 in heat mode
automation:
  trigger:
    platform: time
    at: "07:15:00"
  action:
    - service: climate.set_temperature
      data:
        entity_id: climate.kitchen
        temperature: 24
        hvac_mode: heat

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/optimized/3X/9/2/92e8c393c2881c58e1cf8e5754d082716d6b9e83_2_580x500.png

balk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:36:
[...]

Je krijgt een mooie thermostaat knop in Home Assistant waarmee je de target temperatuur in kan stellen. Je kunt de target temp ook met een automation zetten. Zie ook hier.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
### Set temperature to 24 in heat mode
automation:
  trigger:
    platform: time
    at: "07:15:00"
  action:
    - service: climate.set_temperature
      data:
        entity_id: climate.kitchen
        temperature: 24
        hvac_mode: heat

[Afbeelding]
Die knop scheelt al iets. Maar ik heb een zwave thermostaat waarmee ik de gewenste temperatuur kan instellen door gewoon fysiek aan de knop te draaien. Dat zou ik dus graag als input willen gebruiken.

Dat is nu eenmaal makkelijker dan je telefoon pakken. :)
Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.