Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 465.509 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:26:
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Macvlan in je docker-compose? Ik heb in HA ingesteld dat IP geblockt wordt na 5 foutieve inlogpogingen. Maar door de reverse proxy en/of docker (ben er nog niet achter wat) lijkt het alsof elk bezoek vanaf hetzelfde docker-ip komt. Volgens mij staan alle headers in swag/nginx goed, maar dat weet ik niet zeker. Heb jij dit getest?
Ik gebruik inderdaad de standaard swag proxy settings voor HA.

docker-compose.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
...
  swag:
    container_name: swag
    restart: unless-stopped
    image: linuxserver/swag:latest
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    volumes:
      - ${DATA_DIR}/swag:/config
    ports:
      - "80:80"
      - "443:443"
    networks:
      default:
        ipv4_address: 172.19.0.6
    environment:
      - EMAIL=${PROXY_CERT_EMAIL}
      - URL=${PROXY_CERT_URL}
      - SUBDOMAINS=${PROXY_CERT_SUBDOMAINS}
      - ONLY_SUBDOMAINS=${PROXY_CERT_ONLY_SUBDOMAINS}
      - VALIDATION=${PROXY_CERT_VALIDATION}
      - STAGING=${PROXY_CERT_STAGING}
      - MAXMINDDB_LICENSE_KEY=${PROXY_MAXMIND_LICENSE_KEY}
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}

...

networks:
    default:
        driver: bridge
        ipam:
            driver: default
            config:
              - subnet: 172.19.0.0/16

packages/http.yaml / configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1 # localhost/eigen container
    - !secret proxy_ip # 172.19.0.6
    - !secret host_ip # 192.168....

Standaard krijgen de containers een random ip in een door docker gekozen subnet. Ik heb dezelfde subnet gekozen als ik eerst automatisch had gekregen, ik vind het voor nu prima wat het is (172.19.0.0/16).

Ik heb me verder nog niet verder in het docker netwerk verdiept, ik wou eerst containers netjes van elkaar scheiden, maar door de swag container (reverse proxy voor bijna al mijn containers) zouden ze dan allemaal in hetzelfde netwerk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:26:
[...]

Hmm, inderdaad. Sticker op Qi-lader en hoppa! :+
Je kunt daarvoor ook gewoon de sensors in de companion app gebruiken.
trigger:
battery_state -> to: charging
condition:
time -> after: bedtime

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
hopelijk kan iemand mij opweg helpen met een paar vermoedelijk simpele vragen. Ik zal zeker het topic verder doorworstelen maar zit een beetje in tijdnood.
Volgende week wordt er bij mij een uitbouw gedaan langs, hierbij komt er ook verlichting & screens aan te pas! Discussies over hoeveel dimmers & waar ze moeten komen totdat ik me ineens bedacht... in de toekomst misschien via domotica. Sinds kort ben ik met een Pi bezig voor de boot wat op een soortgelijke manier werkt, dus dacht ik, misschien beter om al wat voorbereidend werk te laten inbouwen zodat ik het later via een (eentje voor thuis) Pi kan bedienen! Kan er gelijk een dimmer minder.

Nu heb ik gebeld met de electricien en uitgelegd dat ik in de nabije toekomst het via domitica wil bedienen. Zelf kwam hij met de oplossing van een Shelly wifi dimmer. Op home-assistant.io kom ik dit echter niet tegen en in het topic krjig ik een beetje mixed signalen.

Dus mijn concrete vraag. Nu ligt straks de boel toch open, kan ik een module laten plaatsen om in de toekomst toch via home-assistant.io het te bedienen en zo ja welke is dan aan te raden?

Zelfde geldt eigenlijk voor de verlichting buiten de uitbouw, maar dit zijn gewoon aan/uit lichten. Zijn hier specifieke modules waarvan men zegt dit type werkt goed? Dit is soms moeilijk te overzien tussen alle smaken op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Zorg schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:43:
hopelijk kan iemand mij opweg helpen met een paar vermoedelijk simpele vragen. Ik zal zeker het topic verder doorworstelen maar zit een beetje in tijdnood.
Volgende week wordt er bij mij een uitbouw gedaan langs, hierbij komt er ook verlichting & screens aan te pas! Discussies over hoeveel dimmers & waar ze moeten komen totdat ik me ineens bedacht... in de toekomst misschien via domotica. Sinds kort ben ik met een Pi bezig voor de boot wat op een soortgelijke manier werkt, dus dacht ik, misschien beter om al wat voorbereidend werk te laten inbouwen zodat ik het later via een (eentje voor thuis) Pi kan bedienen! Kan er gelijk een dimmer minder.

Nu heb ik gebeld met de electricien en uitgelegd dat ik in de nabije toekomst het via domitica wil bedienen. Zelf kwam hij met de oplossing van een Shelly wifi dimmer. Op home-assistant.io kom ik dit echter niet tegen en in het topic krjig ik een beetje mixed signalen.

Dus mijn concrete vraag. Nu ligt straks de boel toch open, kan ik een module laten plaatsen om in de toekomst toch via home-assistant.io het te bedienen en zo ja welke is dan aan te raden?

Zelfde geldt eigenlijk voor de verlichting buiten de uitbouw, maar dit zijn gewoon aan/uit lichten. Zijn hier specifieke modules waarvan men zegt dit type werkt goed? Dit is soms moeilijk te overzien tussen alle smaken op de markt.
Shelly werkt gewoon in Home Assistant.
Vanaf de aankomende versie (0.115, komt op 17 september en is nu in beta) is er native ondersteuning, maar je kunt ook via MQTT werken of via iets als ShellyForHass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Septillion schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:47:
@n0ss Lijkt wat complex maar het valt wel mee. Vooral even naar de losse automations kijken. En er zitten extra helpers (en daarom templates) in om de waardes (tijdsduur en drempel etc) te kunnen instellen in LoveLace (alles op zelfde plaats). Komt eigenlijk neer op

Bathroom Door open
Trigger wanneer het licht aan moet. Zou je ook kunnen triggeren als iets anders het licht aan zet. De "magic sauce" is het opslaan van de dan geldende luchtvochtigheid in een helper.

Bathroom Timer shower
Deze triggert als de huidige luchtvochtigheid groter is dan de opgeslagen luchtvochtigheid + een drempel. En dit alleen als de timer loopt. Dan wordt de timer gestopt en met de nieuwe langere tijd gestart.

Bathroom Light off
Trigger als timer afloopt of licht uit gaat (handmatig bijvoorbeeld). Deze stopt de timer (voor bij handmatig uit) en doet licht uit.
Top bedankt voor je antwoord!

Ik ken de term helpers wel en heb er al wel eens mee gestoeid dus daar kom ik denk ik wel uit.
De code die je hebt gedeeld is de enige code die benodigd is? m.u.v zorgen dat eigen entities kloppen en dat alle helpers aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:17:
[...]

Telefoon op nachtkastje --> Slaapmodus en hier weer dingen aan vast koppelen. Alle lampen uit etc.
Denk niet dat dat gaat werken. Volgens mij werkt NFC alleen op het moment dat de telefoon "aan" is (dus op z'n minst op de knop geduwd zodat het scherm aan is, ontgrendelen is niet perse nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:04:
[...]

Oh dat zou tof zijn! Heb nog wat NFC-stickertjes liggen.
Dit gebruik ik al langere tijd doormiddel van "Hass NFC" Op de NFC sticker staat dan een script wat aangeroepen wordt op HA, in mijn geval start dat script dan een automation. (Douchen b.v.)

Je kunt ook kaartje maken met een NFC sticker erin, op het moment dat deze dan aangeboden worden aan een reader dan speelt spotifiy bepaalde muziek af. Handig voor kinderen die je nog niet met je audio wil laten spelen.

[ Voor 28% gewijzigd door raymonvdm op 08-09-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
raymonvdm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:53:
[...]

Dit gebruik ik al langere tijd doormiddel van "Hass NFC" Op de NFC sticker staat dan een script wat aangeroepen wordt op HA, in mijn geval start dat script dan een automation. (Douchen b.v.)
Waarom zou je een script gebruiken als trigger voor een automation? Je kunt dan toch gewoon alles in een script zetten, of desnoods een tweede script aanroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
TheFes schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:55:
[...]

Waarom zou je een script gebruiken als trigger voor een automation? Je kunt dan toch gewoon alles in een script zetten, of desnoods een tweede script aanroepen?
Omdat ik geen script guru ben en automations gewoon bij elkaar kan prutsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:45
RobertMe schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:52:
[...]

Denk niet dat dat gaat werken. Volgens mij werkt NFC alleen op het moment dat de telefoon "aan" is (dus op z'n minst op de knop geduwd zodat het scherm aan is, ontgrendelen is niet perse nodig).
Geen idee, ik wacht nog op mijn NFC stickers dus kan het op dit moment niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
TheFes schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:52:
[...]

Shelly werkt gewoon in Home Assistant.
Vanaf de aankomende versie (0.115, komt op 17 september en is nu in beta) is er native ondersteuning, maar je kunt ook via MQTT werken of via iets als ShellyForHass
Bedankt TheFes! Dan geef ik dit iig al door aan de electricien om erbij te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:58:
[...]

Geen idee, ik wacht nog op mijn NFC stickers dus kan het op dit moment niet testen.
Ontgrendelen is in mijn geval tot nu toe altijd nodig geweest (Samsung S4, WileyFox, Nokia5.1, Nokia9) voordeel van de stickers is dat ze waterdicht zijn en zonder batterijen en het zijn geen knopjes waar de kids op kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
raymonvdm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:57:
[...]

Omdat ik geen script guru ben en automations gewoon bij elkaar kan prutsen :+
Een script is niet heel anders als een automation. De scripting in yaml is vrijwel hetzelfde. Er is alleen geen trigger, en de conditions staan niet apart, maar worden in sequence afgehandeld. Dus je kunt ook ergens een condition halverwege je script zetten, en dan wordt alles er voor wel gedaan, en afhankelijk van de uitkomst van de condition alles er na wel of niet.

Maar goed, als het zo werkt voor jou vind ik het ook prima :) vroeg het me gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:26
@Zorg Volgens mij is de Shelly twee best prima en meen gewoon te koppelen via MQTT (alleen geen auto discovery). Domotica op Wifi moet je dan wel aanspreken. Andere optie is een Zigbee inbouw dimmer. Zijn wat versies te krijgen. Volgens mij werken meeste wel met Hue en dan zullen ze zeker ook met Zigbee2MQTT of Deconz werken.

Als je de kans hebt zou ik denk ik de kabels centraal trekken. Maar als dat niet kan zou ik in ieder geval voor ruime inbouwdozen gaan. Makkelijkste plek voor een smart dimmer is vaak niet bij de schakelaar maar centraal. Vim ruimte maar ook ivm draden.

Daarnaast betekend dit niet dat je niet na hoeft te denken over waar licht en wat in welke groep. Als je nog twijfels hebt zou ik hier dus ook genoeg ruimte in laten.

En last but not least, waar wil je kunnen schakelen? Want smart hoeft niet gelijk alleen maar via de mobiel te betekenen. In tegendeel! Alleen hoeft een enkele schakelaar niet meer perse een enkele lamp (of groep) te doen. En mocht je toch niet meer alles smart willen of gaan verhuizen hou je ook een werkbare situatie of is hij in ieder geval makkelijk te creëren.

Eventueel zou je bij de schakelaars nog losse Shelly's/Sonoff/whatever willen inbouwen voor alleen de schakelaas om meer vrijheid te krijgen. Bij de zigbee dimmers bedient de op de dimmer aangesloten knop (let op, pulsdrukkers zijn gangbaar, ook bij Shelly) nog steeds direct de lamp(groep). Iets wat niet altijd even handig hoeft te zijn als je meer wilt laten schaken. Dus als nog een blauw/N(eutral) naar de schakelaars kan praktisch zijn om deze makkelijk te kunnen inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@n0ss Ja, dit bevat alles. Alleen die voor de trigger moet je even kijken wat jij daar voor wilt. Ik heb daar nu een deaur sensor met "livingroom_active" als conditie.Je zou hier ook gewoon "light turned on" voor kunnen gebruiken en het inschakelen van de lamp los kunnen doen. Ook iets als handmatig uit heb ik nu niet.

Verder moet je dus alleen zelf zorgen voor de juiste entiteiten.

light.bathroom_light => Mijn lamp (en dus ook mijn device id!)
sensor.bathroom_temperature_humidity => Entity van mijn (Xiaomi via Zigbee2Mqtt) luchtvochtigheidsensor
timer.bathroom_light => Timer helper om het licht uit te zetten
input_number.bathroom_time_door => Number helper voor de tijd dat licht normaal max aan staat (in minuten)
input_number.bathroom_time_extended => Number helper voor tijd zodra douchen is gedetecteerd
input_number.bathroom_shower_humidity => Number helpen waarin je instelt hoe veel de luchtvochtigheid moet stijgen (in zelfde eenheid als die van de sensor)
input_number.bathroom_start_humidity => Number helper om start waarde in op te slaan, pas je dus zelf nooit aan in tegenstelling tot de andere number helpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:41:
[...]

Standaard krijgen de containers een random ip in een door docker gekozen subnet. Ik heb dezelfde subnet gekozen als ik eerst automatisch had gekregen, ik vind het voor nu prima wat het is (172.19.0.0/16).

Ik heb me verder nog niet verder in het docker netwerk verdiept, ik wou eerst containers netjes van elkaar scheiden, maar door de swag container (reverse proxy voor bijna al mijn containers) zouden ze dan allemaal in hetzelfde netwerk komen.
Als ik het goed lees dan heb je er hiermee dus voor gezorgd dat je docker containers binnen het door docker gecreëerde subnet een vast IP hebben, toch? En je HASS/swag container heeft geen vast IP binnen het eigen subnet van je LAN? Dat kan namelijk wel, met macvlan (wel wat gedoe in docker-compose v3, en het geeft weer gedoe bij communicatie tussen containers onderling). Zo heb ik bijvoorbeeld Pihole ingesteld; voor de DNS-instellingen was een vast IP gewenst.
TheFes schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:43:
[...]

trigger:
condition:
Ah ja, natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:31:
[...]

Als ik het goed lees dan heb je er hiermee dus voor gezorgd dat je docker containers binnen het door docker gecreëerde subnet een vast IP hebben, toch? En je HASS/swag container heeft geen vast IP binnen het eigen subnet van je LAN? Dat kan namelijk wel, met macvlan (wel wat gedoe in docker-compose v3, en het geeft weer gedoe bij communicatie tussen containers onderling). Zo heb ik bijvoorbeeld Pihole ingesteld; voor de DNS-instellingen was een vast IP gewenst.
Nee, het is precies andersom, alleen swag heeft een vast IP en dat IP is een trusted proxy in HA. Alle andere containers hebben een random ip binnen de gekozen subnet.
Uiteindelijk benader ik alles via het host IP adres (192.168...) met de applicatie specifieke poort. Dit gebruik ik alleen als er een issue is met de reverse proxy, want standaard doe ik https://app.domein.nl

Mijn containers onderling praten gewoon met elkaar dmv hun naam, bv:
code:
1
2
3
influxdb:
  host: influxdb
  ...

Dit werkt allemaal perfect, maar misschien doe ik wel iets fout, ik had een poosje terug adguard geinstaleerd in docker en toen had ik netwerk issues, dat heb ik toen ongedaan gemaakt en ben ik nog niet meer ingedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
Hmmbob schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:00:
[...]

Misschien apps opnieuw installeren?
Helaas helpt dat niets qua tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:46:
[...]

Nee, het is precies andersom, alleen swag heeft een vast IP en dat IP is een trusted proxy in HA. Alle andere containers hebben een random ip binnen de gekozen subnet.
Uiteindelijk benader ik alles via het host IP adres (192.168...) met de applicatie specifieke poort. Dit gebruik ik alleen als er een issue is met de reverse proxy, want standaard doe ik https://app.domein.nl
Aah juist. Klinkt logisch om het op die manier te doen. Zal er deze week 's naar kijken!

Hoe ziet jouw volledige http-sectie eruit? Of is dat wat je eerder hebt gepost?

Zo ziet mijn http.yaml eruit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#
#
#  _     _   _
# | |   | | | |
# | |__ | |_| |_ _ __
# | '_ \| __| __| '_ \
# | | | | |_| |_| |_) |
# |_| |_|\__|\__| .__/
#               | |
#               |_|
#
#

server_port: !secret server_port
ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:52:
[...]

Aah juist. Klinkt logisch om het op die manier te doen. Zal er deze week 's naar kijken!

Hoe ziet jouw volledige http-sectie eruit? Of is dat wat je eerder hebt gepost?

Zo ziet mijn http.yaml eruit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#
#
#  _     _   _
# | |   | | | |
# | |__ | |_| |_ _ __
# | '_ \| __| __| '_ \
# | | | | |_| |_| |_) |
# |_| |_|\__|\__| .__/
#               | |
#               |_|
#
#

server_port: !secret server_port
ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 5
De mijne is zoals eerder gepost, ik heb geen ip ban geconfigureerd :z
swag is alleen bereikbaar vanuit Nederland en het adres is niet makkelijk te raden, dus ik vind het wel prima

[ Voor 7% gewijzigd door golles op 08-09-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 16:35
TheFes schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:43:
[...]

trigger:
condition:
Shit, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
raymonvdm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:00:
[...]

Ontgrendelen is in mijn geval tot nu toe altijd nodig geweest (Samsung S4, WileyFox, Nokia5.1, Nokia9) voordeel van de stickers is dat ze waterdicht zijn en zonder batterijen en het zijn geen knopjes waar de kids op kunnen drukken.
Daarom wil ik het andersom gaan doen. Tag op de telefoon plakken en scanner op plek waar de telefoon ligt. Dan zou het altijd moeten werken. Is het alleen de vraag of de telefoon zelf niet altijd de tag gaat scannen, maar dat is een ander probleem zullen we maar zeggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
RobertMe schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:15:
[...]

Daarom wil ik het andersom gaan doen. Tag op de telefoon plakken en scanner op plek waar de telefoon ligt. Dan zou het altijd moeten werken. Is het alleen de vraag of de telefoon zelf niet altijd de tag gaat scannen, maar dat is een ander probleem zullen we maar zeggen :p
Ik denk dat je telefoon dan vervelend gaat doen :P. Elke keer een tag scannen. Ik sta wel eens in de bus bij die OV chippalen, dat triggert de NFC van mijn iPhone ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 10:15
wesley2004 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:36:
[...]

Ik ben het even gaan meten.
Het ligt hier tussen de 30-45 seconden.
Als je dus even snel iets wil aanzetten is dat best lang.

Als ik via een browser het duckdns adres benader, gaat het overigens wel snel.
Dus op dezelfde telefoon via de browser naar DuckDNS-adres gaat het wel goed? Hoe gaat het op je interne netwerk naar het locale adres, duurt dit dan ook lang, of gaat alles via de browser op je telefoon snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
[...]

Laat zeker weten wat je ermee gaat triggeren.
Kwestie van ideetjes opdoen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 12:59
Wellicht kan iemand mij hier de goede richting op sturen:
Ik heb heel lang Pimatic gebruikt. Maar heb nu een tijdje Homeassistant draaien.
in Pimatic kon je prachtig mooie grafieken in een oogopslag laten weergeven.

je kon direct het aantal dagen / uren veranderen wat je wou laten weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsYkNCn_1SCRnhfvZupmxHXadkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAt1tjT3JVtC2VYTMRorcvDD.png?f=fotoalbum_large

En je kon ook verschillende waardes van verschillende eenheden in 1 grafiek stoppen.
Bijvoorbeeld graden en percentage vocht, maar ook of iets aan of uit stond.
En de grafiek werd netjes uitgelijnd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iadwL-w-h1aspaQ-jN-fI5XyWa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KySG1jGj3wsKmKJrQGy6pq5V.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast maakte pimatic daar zelf gemiddelden uit, afhankelijk van hoe groot het tijdspad is.

Deze functie mis ik in Homeassistant.
Grafana is te statisch.

Ik zoek iets wat er waarschijnlijk binnen homeassistant niet is.
In homeassistant kan ik alleen een statische historygraph weergeven.
ik kan niet makkelijk variabelen in en uitschakelen.
In het tabblad history kan ik niet zomaar variabelen uitschakelen.

Iemand een idee of zo iets bestaat binnen homeassistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wesley2004 @drentsemoi Vraag me af of het niet een probleem met je NAT is dan. Wellicht moet je een hairpin NAT aanmaken (dat kun je het beste vragen in topic van jouw router).

@thomasdebans Volgens mij kan dat (helaas) niet in HASS. Maar wat vind je te statisch aan Grafana dan?

[ Voor 24% gewijzigd door sOid op 08-09-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
RobertMe schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:15:
[...]

Je telefoon is ook al een TAG uit zichzelf he, en volgens mij zend hij wel uit als hij gelocked is. Een TAG op je telefoonplakken gaat gekke dingen opleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 08-09-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
raymonvdm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:04:
[...]

Je telefoon is ook al een TAG uit zichzelf he, en volgens mij zend hij wel uit als hij gelocked is
Dat kan ik tzt inderdaad ook proberen. Maanden terug al een scanner uit China laten komen, om aan een ESP te knopen. Nu nog de tijd / zin om de boel eens te proberen (en waarschijnlijk dus hier en daar te solderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Septillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:01:
@Zorg Volgens mij is de Shelly twee best prima en meen gewoon te koppelen via MQTT (alleen geen auto discovery). Domotica op Wifi moet je dan wel aanspreken. Andere optie is een Zigbee inbouw dimmer. Zijn wat versies te krijgen. Volgens mij werken meeste wel met Hue en dan zullen ze zeker ook met Zigbee2MQTT of Deconz werken.

Als je de kans hebt zou ik denk ik de kabels centraal trekken. Maar als dat niet kan zou ik in ieder geval voor ruime inbouwdozen gaan. Makkelijkste plek voor een smart dimmer is vaak niet bij de schakelaar maar centraal. Vim ruimte maar ook ivm draden.

Daarnaast betekend dit niet dat je niet na hoeft te denken over waar licht en wat in welke groep. Als je nog twijfels hebt zou ik hier dus ook genoeg ruimte in laten.

En last but not least, waar wil je kunnen schakelen? Want smart hoeft niet gelijk alleen maar via de mobiel te betekenen. In tegendeel! Alleen hoeft een enkele schakelaar niet meer perse een enkele lamp (of groep) te doen. En mocht je toch niet meer alles smart willen of gaan verhuizen hou je ook een werkbare situatie of is hij in ieder geval makkelijk te creëren.

Eventueel zou je bij de schakelaars nog losse Shelly's/Sonoff/whatever willen inbouwen voor alleen de schakelaas om meer vrijheid te krijgen. Bij de zigbee dimmers bedient de op de dimmer aangesloten knop (let op, pulsdrukkers zijn gangbaar, ook bij Shelly) nog steeds direct de lamp(groep). Iets wat niet altijd even handig hoeft te zijn als je meer wilt laten schaken. Dus als nog een blauw/N(eutral) naar de schakelaars kan praktisch zijn om deze makkelijk te kunnen inbouwen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie hoewel grotendeels nog niet zaken waar ik echt over nagedacht heb. Ik heb in ieder geval de electricien gevraagd de WiFi module van Shelly mee te sturen en had inmiddels ook begrepen dat dit via MQTT uiteindelijk wel zou gaan werken :) . Ik zal deze post wat betreft bekabeling bespreken met de electricien. Alle bekabeling wordt nieuw gedaan dus voor de uitbouw kunnen we er nog wel rekening mee houden. Verder zal ik nog zoeken naar extra modules voor de standaard aan/uit lichten (buitenkant uitbouw). Als je hier nog tips voor hebt qua modules dan hoor ik het graag!

Direct ook een mail gestuurd voor de screens, hier krijg ik te horen dat deze via een afstandsbediening worden aangestuurd. Vervolgens heb ik doorgevraagd over wat voor afstandsbediening en of het voor domotica gebruikt kan worden. Ik krijg helaas van hun de mededeling dat dit niet middels domotica (in general) gebruikt kan worden en dat er dan andere motoren besteld hadden moeten worden. Dit kunnen ze niet wisselen omdat het al besteld is (vreemd :| , order is afgelopen vrijdag geplaatst en kreeg toen te horen dat er levertijden zijn...)

Is dit iets om nog op door te pushen naar hun? Ik zou verwachten dat als het met een afstandsbediening werkt (bijv Somos, hebben we ook voor de screens voor de woning) dat ik het signaal op een of andere manier wel kan capteren? Ik snap niet zo goed hoe de motor nu blijkbaar de bottleneck is. Ik ben wel bereid nog wat door te duwen op het feit dat de order nog maar net geplaatst is maar moet wel zin hebben. Al met al is het een grote uitbouw (circa 50 m²) dus doe het liever goed qua voorbereiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Zorg Bekabeling is zeker iets om over na te denken. En dan vooral niet alleen hoe je het nu met domotica wilt maar ook voor als je het niet (meer) wilt of gaat verhuizen.

Voor de buitenkant, daar zou je dan ook Shelly's kunnen plaatsen maar dan de schakel variant ipv dim. Als je niet gebonden bent (of afhankelijk wilt zijn van) Shelly cloud en nog wel avondje wilt knutselen kan ik een Sonof Mini ook aanraden.

Wat betreft de schermen, welk systeem? Als ze ook nog gewoon inputs oor knoppen hebben is het altijd om te zetten. En met een afstandsbediening ligt het aan het type. En standaard 433MHz afstandsbediening is makkelijk te clonen en te integreren. Maar dat geeft ook wel aan dat er geen beveiliging ofzo op zit en zijn vaak maar één weg. Er zijn ook wel mensen die zelf een (extra) afstandsbediening hebben geopend en door een Sonoff/Shelly/ESP/whatever het indrukken van de knoppen simuleren. Voor de order, gevalletje wet kopen op afstand? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Sonof mini ziet er interessant uit. Zal dat misschien er tussenplaatsen. Op zich heb geen probleem om het over WiFi te doen. De stofzuiger (Xiamoi) en de thermostaat (Todo) gaan ook via WiFi

Systeem van de schermen heb ik verdere details over gevraagd maar nog niet gekregen. Kan best zijn dat het met een 433Mhz afstandsbediening gaat, beveiliging is geen issues.
Correctie Op de offerte staat effectief Somfy IO motor (kan eventueel aangesloten worden op uw domotica systeem mits supplement)

Schermen zitten aan de buitenkant dus stel iemand zou er op inbreken dan kan die hooguit naar binnen kijken. En voor security heb ik een hele goeie analoge oplossing, 30 kg grote hond ;)

Wet koop op afstand gaat niet echt op, gaat hier om een project voor een uitbouw icm architect dus project loopt via een bouwer. Waar ik meer mee zit, eerst wordt er gezegd ja lange levertijd en moeilijk en als ik een paar dagen later een wijziging wil aanbrengen dan kan het opeens niet meer. In mijn ogen een kleine wijziging waarvan ik zou denken dat gaat met één telefoontje, komt een beetje over als een gevalletje geen zin. Dat is niet tof gezien er toch serieus wat geld in zit

[ Voor 6% gewijzigd door Zorg op 08-09-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
@Zorg ik heb rolluiken van Somfy met IO motoren. In combinatie met de TaHoma hub van Somfy werkt dat prima samen met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
chippie777 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:54:
@Zorg ik heb rolluiken van Somfy met IO motoren. In combinatie met de TaHoma hub van Somfy werkt dat prima samen met Home Assistant.
Ik heb ook deze luiken, nog geen tahoma. Weer zo'n pokkedure hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 23:03

hneel

denkt er het zijne van

thomasdebans schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:46:Iemand een idee of zo iets bestaat binnen homeassistant?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
[...]

Welke stickers heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
roynolf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:41:
[...]

Welke stickers heb je gekocht?
Ntag215 via ali. Duurt nog wel even dat ik ze heb, maar zit geen haast achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
chippie777 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:54:
Thnx, dan zal ik daar naar eens naar zien. Hebben ook nog één rolluik met Somfy, goed te horen dat het iig wel mogelijk is (hetzij tegen een prijsje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
drentsemoi schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:33:
[...]

Dus op dezelfde telefoon via de browser naar DuckDNS-adres gaat het wel goed? Hoe gaat het op je interne netwerk naar het locale adres, duurt dit dan ook lang, of gaat alles via de browser op je telefoon snel?
Ik kom er net achter dat dit ook wisselend gaat via duckdns.
Intern netwerk krijg ik even niet voor elkaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:10:
@wesley2004 @drentsemoi Vraag me af of het niet een probleem met je NAT is dan. Wellicht moet je een hairpin NAT aanmaken (dat kun je het beste vragen in topic van jouw router).

@thomasdebans Volgens mij kan dat (helaas) niet in HASS. Maar wat vind je te statisch aan Grafana dan?
Ow wauw dat zijn nieuwe termen voor me.
Maar het gaat al jaren goed. En nu ineens niet.
Kan dat iets met die nat zijn? Gen idee wat dat is maar ik ga eens zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:32
thomasdebans schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:46:
Wellicht kan iemand mij hier de goede richting op sturen:
Ik heb heel lang Pimatic gebruikt. Maar heb nu een tijdje Homeassistant draaien.
in Pimatic kon je prachtig mooie grafieken in een oogopslag laten weergeven.

je kon direct het aantal dagen / uren veranderen wat je wou laten weergeven:

[Afbeelding]

En je kon ook verschillende waardes van verschillende eenheden in 1 grafiek stoppen.
Bijvoorbeeld graden en percentage vocht, maar ook of iets aan of uit stond.
En de grafiek werd netjes uitgelijnd.

[Afbeelding]

Daarnaast maakte pimatic daar zelf gemiddelden uit, afhankelijk van hoe groot het tijdspad is.

Deze functie mis ik in Homeassistant.
Grafana is te statisch.

Ik zoek iets wat er waarschijnlijk binnen homeassistant niet is.
In homeassistant kan ik alleen een statische historygraph weergeven.
ik kan niet makkelijk variabelen in en uitschakelen.
In het tabblad history kan ik niet zomaar variabelen uitschakelen.

Iemand een idee of zo iets bestaat binnen homeassistant?
Dit mis ik dus ook enorm. Zou mooi zijn als je zo’n kaart zou hebben waarmee je de data uit influxdb oid kan halen. In de ha database word volgens mij standaard maar 10 dagen data bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesley2004 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:35:
[...]

Ow wauw dat zijn nieuwe termen voor me.
Maar het gaat al jaren goed. En nu ineens niet.
Kan dat iets met die nat zijn? Gen idee wat dat is maar ik ga eens zoeken
Als je onlangs niets aan je netwerk(apparatuur) hebt veranderd lijkt het me erg onwaarschijnlijk. Wellicht een firmware update van je router gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Septillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:13:
@n0ss Ja, dit bevat alles. Alleen die voor de trigger moet je even kijken wat jij daar voor wilt. Ik heb daar nu een deaur sensor met "livingroom_active" als conditie.Je zou hier ook gewoon "light turned on" voor kunnen gebruiken en het inschakelen van de lamp los kunnen doen. Ook iets als handmatig uit heb ik nu niet.

Verder moet je dus alleen zelf zorgen voor de juiste entiteiten.

light.bathroom_light => Mijn lamp (en dus ook mijn device id!)
sensor.bathroom_temperature_humidity => Entity van mijn (Xiaomi via Zigbee2Mqtt) luchtvochtigheidsensor
timer.bathroom_light => Timer helper om het licht uit te zetten
input_number.bathroom_time_door => Number helper voor de tijd dat licht normaal max aan staat (in minuten)
input_number.bathroom_time_extended => Number helper voor tijd zodra douchen is gedetecteerd
input_number.bathroom_shower_humidity => Number helpen waarin je instelt hoe veel de luchtvochtigheid moet stijgen (in zelfde eenheid als die van de sensor)
input_number.bathroom_start_humidity => Number helper om start waarde in op te slaan, pas je dus zelf nooit aan in tegenstelling tot de andere number helpers.
Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga van het weekend eens stoeien! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
wesley2004 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:34:
[...]

Ik kom er net achter dat dit ook wisselend gaat via duckdns.
Intern netwerk krijg ik even niet voor elkaar.....
Met intern op je netwerk bedoel ik wanneer je thuis bent en direct naar het ip-adres van je Home Assistant gaat en dus niet via DuckDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat ik mij onlangs afvroeg: hoe komt het dat een notify message naar een iPhone aankomt terwijl die iPhone ver weg is en op 4G draait en HA geen tunnel naar buiten heeft?

Mijn theorie is dat het komt omdat m’n iPad thuis lag en die dus ook de notify kreeg en doorstuurde naar mijn telefoon via het Apple-ecosysteem.

Echter: m’n vriendin kreeg óók een keer een bericht via 4G terwijl zij geen devices thuis had waarop zij ook ingelogd was en aan stonden…

Voor meldingen heb je blijkbaar geen VPN nodig…? Zou via dat zelfde ecosysteem geen bericht teruggestuurd kunnen worden of loop je dan tegen de proprietary wall of Apple op? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 12:40
Wilf schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:54:
Wat ik mij onlangs afvroeg: hoe komt het dat een notify message naar een iPhone aankomt terwijl die iPhone ver weg is en op 4G draait en HA geen tunnel naar buiten heeft?

Mijn theorie is dat het komt omdat m’n iPad thuis lag en die dus ook de notify kreeg en doorstuurde naar mijn telefoon via het Apple-ecosysteem.

Echter: m’n vriendin kreeg óók een keer een bericht via 4G terwijl zij geen devices thuis had waarop zij ook ingelogd was en aan stonden…

Voor meldingen heb je blijkbaar geen VPN nodig…? Zou via dat zelfde ecosysteem geen bericht teruggestuurd kunnen worden of loop je dan tegen de proprietary wall of Apple op? :D
Als ik me niet vergis worden app notificaties verstuurd via Firebase. Dat betekent dat het enkel een uitgaand signaal is van HA naar Firebase die vervolgens jouw telefoon benaderd. Daar is dus geen verbinding van extern naar jouw HA instance voor nodig. Als je de app notificatie probeert te openen zal je (als het goed is) geen verbinding kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Zorg schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:09:
[...]

Thnx, dan zal ik daar naar eens naar zien. Hebben ook nog één rolluik met Somfy, goed te horen dat het iig wel mogelijk is (hetzij tegen een prijsje)
Als het gaat om een Somfy RTS motor dan is deze prima te bedien met een RFXtrx433e (dat heb ik hier getest) alleen volgens mij is Somfy IO een andere serie motoren (met een ander protocol) Ik zou in dat geval echter gewoon voor traditionele vierdraads motoren gaan omdat deze veel makkelijker te integreren zijn. En die bekabeling rechtstreeks laten afmonteren in de meterkast. Die belgen met hun meterkasten zijn helemaal zo gek nog niet.

Ik heb alle 4 draads motoren voorzien van Z-Wave RollerShutters (Duwi/Zwave.me / Fibaro)

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 09-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 16:35
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:34:
[...]

Als het gaat om een Somfy RTS motor dan is deze prima te bedien met een RFXtrx433e
Ik moet nog steeds eens een standaard RTS afstandsbediening bijhalen en die verbinden met GPIO van een NodeMCU of de Pi - dan heb je hetzelfde maar zonder rfxtrx ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Hmmbob schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:46:
[...]

Ik moet nog steeds eens een standaard RTS afstandsbediening bijhalen en die verbinden met GPIO van een NodeMCU of de Pi - dan heb je hetzelfde maar zonder rfxtrx ;)
Ik had al een aantal van die RFXtrx interfaces i.v.m met KAKU en temperatuur sensoren dus dat was geen probleem. Ik denk dat die manier ook net iets beter binnenhandbereik ligt voor de mensen die niet willen solderen.

Ik wil echter nog wel een afstandsbediening van een velux dakraam uitbedraden naar een nodemcu om deze te kunnen bedienen, mocht je daar een voorbeeld voor hebben dan hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zigbee2MQTTT werkt plots niet meer. Krijg bij opstarten deze foutmelding. Iemand anders ook?

Zigbee2MQTT:info 2020-09-09 12:49:54: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2020-09-09.12-49-54' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2020-09-09 12:49:55: Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2020-09-09 12:49:55: Starting zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:error 2020-09-09 12:50:07: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2020-09-09 12:50:07: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2020-09-09 12:50:07: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2020-09-09 12:50:07: Error: AREQ - ZDO - activeEpRsp after 10000ms
at Timeout._onTimeout (/zigbee2mqtt-1.14.4/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
at listOnTimeout (internal/timers.js:549:17)
at processTimers (internal/timers.js:492:7)
npm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #unknown) vind ik gek

Wat heb je gedaan om het stuk te maken, updates of iets?

Eventueel zou je hier ook nog kunnen kijken, ik heb laatste wel een aantal tweakers gezien met problemen na het updaten naar 1.14.4 maar dat probleem heb ik zelf niet (eergisteren geupdate)

[ Voor 51% gewijzigd door raymonvdm op 09-09-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:54:
Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #unknown) vind ik gek

Wat heb je gedaan om het stuk te maken, updates of iets?
Enige? Update naar V1.14.4 Verder totaal niks.

Dat is het hem nou juist

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 09-09-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
maartend schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:56:
[...]

Enige? Update naar V1.14.4 Verder totaal niks.

Dat is het hem nou juist
code:
1
2
cd /path naar zigbee2mqtt
npm start

En dat geeft dit resultaat? Bij mij wilde hij dan wel starten maar via systemd niet omdat m`n file niet meer goed was. Hier staat daar een post over

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 09-09-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:59:
[...]

code:
1
2
cd /path naar zigbee2mqtt
npm start

En dat geeft dit resultaat? Bij mij wilde hij dan wel starten maar via systemd niet omdat m`n file niet meer goed was. Hier staat daar een post over
Ok. USB verlengsnoer er tussen uit (zit er pas paar maanden) en start gewoon weer op. Heul vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
maartend schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:13:
[...]

Ok. USB verlengsnoer er tussen uit (zit er pas paar maanden) en start gewoon weer op. Heul vreemd
Is het niet zo dat je stick zich eigenlijk had opgehangen, en als je hem nu weer start met het USB verlengsnoer dat hij dan wel start. Die opgehangen stick melding heb ik namelijk eerder deze week ook hier gezien als klacht

Een USB verlengsnoer maakt je bereik namelijk wel beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:11:
[...]

Is het niet zo dat je stick zich eigenlijk had opgehangen, en als je hem nu weer start met het USB verlengsnoer dat hij dan wel start. Die opgehangen stick melding heb ik namelijk eerder deze week ook hier gezien als klacht

Een USB verlengsnoer maakt je bereik namelijk wel beter :+
Gata ik testen. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Het lijkt namelijk een probleem te zijn met de USB stick en de firmware op de stick

https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt/issues/378

Ik heb echter het probleem niet

code:
1
2
3
Coordinator Version

{'meta': {'maintrel': 3, 'majorrel': 2, 'minorrel': 6, 'product': 0, 'revision': 20190608, 'transportrev': 2}, 'type': 'zStack12'}

[ Voor 26% gewijzigd door raymonvdm op 09-09-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:04:
[...]

Het lijkt namelijk een probleem te zijn met de USB stick en de firmware op de stick

https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt/issues/378

Ik heb echter het probleem niet

code:
1
2
3
Coordinator Version

{'meta': {'maintrel': 3, 'majorrel': 2, 'minorrel': 6, 'product': 0, 'revision': 20190608, 'transportrev': 2}, 'type': 'zStack12'}
Zou moeten reflasshen, maar dat is bijzonder. Want het is nl. de software die is veranderd, niet de firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
maartend schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:12:
[...]

Zou moeten reflasshen, maar dat is bijzonder. Want het is nl. de software die is veranderd, niet de firmware
Kan natuurlijk zijn dat er een bug in de firmware zit die nu pas getriggert wordt :+

Welke firmware heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 09-09-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:14:
[...]

Kan natuurlijk zijn dat er een bug in de firmware zit die nu pas getriggert wordt :+

Welke firmware heb je?
Geen idee meer .Weet ook niet eens meer hoe dat te bekijken. Ik wacht wel even op een sw update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Node Red is heerlijk!

Mijn flow is af, straks testen. Wil een bericht op mijn iphone/watch krijgen waarin staat dat mijn sauna opgewarmd is. Ik lees Watt uit en bepaal inc Tesla check (ivm loadbalancer, ik wil geen false positive krijgen) of er een drop is.

Ik heb net ook ingebouwd dat ik in de popup zie hoe lang het geduurd heeft om de sauna op bv 100 graden te krijgen. (Sauna is warm, heeft 25:34 min geduurd :D)

Tof dit!

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerVincent op 09-09-2020 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Ik kan er totaal niet mee overweg, krijg niet eens een lamp aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
maartend schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:30:
[...]

Ik kan er totaal niet mee overweg, krijg niet eens een lamp aan.
Ben developer dus is snel te leren. Je moet even wat basics leren in begin en integratie enzo. Dan dmv javascript gewoon de functions bouwen en de rest leer je zo.

En dan een dummy entity maken en losgaan :-)

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 09-09-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Sinds kort heb ik mijn rolluiken aangepast naar template zodat ze ook beschikbaar kwamen als cover en niet meer als light, dit werkt redelijk goed alleen lijkt google er een zooitje van te maken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- platform: template
  covers:
    woonkamer_screen_rechts:
      friendly_name: "Woonkamer Screen Rechts"
      position_template: "{{ ( ( states('sensor.cover_woonkamer_screen_rechts') | float ) * 100 / 99 ) | round }}"
      open_cover:
        service: mqtt.publish
        data_template:
          topic: "homeassistant/nodeID_34/38/1/2/set"
          payload: 'true'
      close_cover:
        data_template:
          topic: "homeassistant/nodeID_34/38/1/1/set"
      stop_cover:
        data_template:
          payload: 'false'
      set_cover_position:
        data_template:
          topic: "homeassistant/nodeID_34/38/1/0/set"
          payload: "{{ position }}"

code:
1
2
3
- platform: mqtt
  name: "cover_woonkamer_screen_rechts"
  state_topic: "homeassistant/nodeID_34/38/1/0/set"

En zo heb ik dan 1 rolluik en 2 screens.

code:
1
2
3
woonkamer_rolluik
woonkamer_screen_rechts
woonkamer_screen_links

Alleen als ik nu aan google vraag om het rolluik te openen op te sluiten dan pakt ze ook de screens mee. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooe2hNdPDiqkXiiJt1QHJ4BP9Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSbU7idK3cm0LAfYnpuXFlHL.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste vraag is hoe ik er nu voor zorg dat er standaard niks gedeeld wordt, behalve dat wat ik specifiek opgeeft. Een OPT-IN dus eigenlijk want nu gaat elke device automatisch naar Google, en het gaat wel eens mis en schakelt mijn vrouw 39 devices uit omdat google denkt het beter te weten

[ Voor 17% gewijzigd door raymonvdm op 09-09-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:32
raymonvdm schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:30:
Sinds kort heb ik mijn rolluiken aangepast naar template zodat ze ook beschikbaar kwamen als cover en niet meer als light, dit werkt redelijk goed alleen lijkt google er een zooitje van te maken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  covers:
    woonkamer_screen_rechts:
      position_template: "{{ ( ( states('sensor.cover_woonkamer_screen_rechts') | float ) * 100 / 99 ) | round }}"
      open_cover:
        data_template:
      close_cover:
        data_template:
      stop_cover:
        data_template:
      set_cover_position:
        data_template:

code:
1
2
3

code:
1
2
3
woonkamer_rolluik
woonkamer_screen_rechts
woonkamer_screen_links

Alleen als ik nu aan google vraag om het rolluik te openen op te sluiten dan pakt ze ook de screens mee. |:(

[Afbeelding]

De laatste vraag is hoe ik er nu voor zorg dat er standaard niks gedeeld wordt, behalve dat wat ik specifiek opgeeft. Een OPT-IN dus eigenlijk want nu gaat elke device automatisch naar Google, en het gaat wel eens mis en schakelt mijn vrouw 39 devices uit omdat google denkt het beter te weten
Is een van de aanpassingen in de volgende versie van HA, dus even geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  covers:
    woonkamer_screen_rechts:
      open_cover:
        data_template:
      close_cover:
        data_template:
      stop_cover:
        data_template:
      set_cover_position:
        data_template:

code:
1
2
3

code:
1
2
3
woonkamer_rolluik
woonkamer_screen_rechts
woonkamer_screen_links

[Afbeelding]

Dit is als ze de entiteit niet helemaal herkend. Ik heb dat als ik zeg doe de gordijnen dicht, dan gaan de gordijnen en de rolluiken dicht..... want het gordijn heet gordijn. niet gordijnen.

Jammer dat het zonnescherm nog niet goed in te stellen is in homeassistant in combi met google assistant.
zeg je doe het zonnescherm open dan rolt hij op, doe het scherm dicht dan opent ie... :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kodess schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:51:
Jammer dat het zonnescherm nog niet goed in te stellen is in homeassistant in combi met google assistant.
zeg je doe het zonnescherm open dan rolt hij op, doe het scherm dicht dan opent ie... :+
Zowel je screens als zonnescherm zijn covers, en reageren dus hetzelfde. Cover open is oprollen, cover dicht is uitrollen.

Je zou natuurlijk je cover_open en cover_close acties in je template om kunnen draaien voor je zonnescherm.

• drentsemoi

Wanneer je HA cloud gebruikt, kun je dit instellen onder:
Configuration --> Home Assistant Cloud en dan bij Google Assistant op Manage entities te klikken

Wanneer je het zelf handmatig hebt geconfigureerd, zou het via config.yaml moeten lukken via een aantal opties
  • exposed by default
  • exposed_domains
  • entity_config

• raymonvdm
drentsemoi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:05:
[...]

Wanneer je HA cloud gebruikt, kun je dit instellen onder:
Configuration --> Home Assistant Cloud en dan bij Google Assistant op Manage entities te klikken

Wanneer je het zelf handmatig hebt geconfigureerd, zou het via config.yaml moeten lukken via een aantal opties
  • exposed by default
  • exposed_domains
  • entity_config
Ik had handmatige config omdat ik in het verleden de "gratis" versie heb geprobeerd, maar deze heb ik gisteren opgeruimd omdat ik al een tijd mee betaal aan het salaris van Frenk 8)

Ik verbaas me er alleen over dat standaard niet alle entities uit staan.

• drentsemoi
raymonvdm schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:30:
[...]

Ik had handmatige config omdat ik in het verleden de "gratis" versie heb geprobeerd, maar deze heb ik gisteren opgeruimd omdat ik al een tijd mee betaal aan het salaris van Frenk 8)

Ik verbaas me er alleen over dat standaard niet alle entities uit staan
Ik zou zelf ook liever zien dat eerst alles uit staat, maar gelukkig is het ook mogelijk om domeinen in ieder geval automatisch te excluderen. Dat scheelt al een stuk aan entities excluderen :).

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:15
Is er een manier om mijn yamls makkelijk naar de gui te converten? Ik heb ze ooit gemaakt in yaml maar kan ze niet weten in de gui. En het gaat inmiddels om best veel automations.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• larsiey
remcoXP schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:56:
Is er een manier om mijn yamls makkelijk naar de gui te converten? Ik heb ze ooit gemaakt in yaml maar kan ze niet weten in de gui. En het gaat inmiddels om best veel automations.
In de automations.yaml stoppen en er een uniek id aan geven.
Dan zou de GUI hem gewoon moeten zien als het goed is.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
TheFes schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:05:
[...]

Zowel je screens als zonnescherm zijn covers, en reageren dus hetzelfde. Cover open is oprollen, cover dicht is uitrollen.

Je zou natuurlijk je cover_open en cover_close acties in je template om kunnen draaien voor je zonnescherm.
daar zit gelukkig een optie voor, die ze omwisselt (verschillende types covers heb je: awning, blind, cover, shutter, shade, etc). Helaas draaien de pijlen dan ook als je hem in een ui hebt en de slider klopt dan ook niet.
Werkt wel, maar de support is er nog niet helemaal.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• raymonvdm
drentsemoi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:37:
[...]

Ik zou zelf ook liever zien dat eerst alles uit staat, maar gelukkig is het ook mogelijk om domeinen in ieder geval automatisch te excluderen. Dat scheelt al een stuk aan entities excluderen :).
In de GUI?

En mijn probleem met het het rolluik en de screens is dat hij de screens meepakt als ik zeg "Hey Google, Open Rolluik" Ik zie niet in hoe hij dan de screen mee moet pakken. Of denk google heej ene cover, laat ik alle covers doen ongeacht de naam? En ik wil best de namen aanpassen om er omheen te werken.

* Ik weet niet of jullie mij wel snappen zeg maar O-)

[ Voor 35% gewijzigd door raymonvdm op 10-09-2020 10:25 ]

• drentsemoi
Yes, bij "configuration --> Home Assistant Cloud --> Manage entities --> dan klik rechtsboven op het settings icoon (of hoe je het icoon naast "xx selected" noemt). Daar kun je domeinen schakelen.

• raymonvdm
drentsemoi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:32:
[...]

Yes, bij "configuration --> Home Assistant Cloud --> Manage entities --> dan klik rechtsboven op het settings icoon (of hoe je het icoon naast "xx selected" noemt). Daar kun je domeinen schakelen.
O ja dan zet hij inderdaad alle openstaande entities uit, maar ik durf te wedden dat een nieuw device standaard gewoon weer naar "buiten" gaat

• TheFes
drentsemoi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:37:
[...]

@raymonvdm

https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Example configuration.yaml entry configuring Google Assistant
cloud:
  google_actions:
    filter:
      include_entities:
        - light.kitchen
        - light.kitchen_left
      include_domains:
        - switch
      exclude_entities:
        - switch.outside
    entity_config:
      switch.kitchen:
        name: Custom Name for Google Assistant
        aliases:
         - bright lights
         - entry lights
        room: living room

Je kunt entities die je niet wil toch gewoon aan de exclude_entities lijst in je cloud: config gooien?

Never mind, ik zie dat ik niet goed gelezen had. Dit wisten jullie al, het ging er om dat je liever een default exclude had en alleen wil includen wat nodig is.

Excuus.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 10-09-2020 11:03 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 14:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Moet je, als je Fibaro devices wilt gebruiken, ook een Fibaro hub hebben of heb je die niet nodig?
Ik heb al een Z-Wave stick van Aeotec in mijn RBPi3b zitten.

Ik wil ergens volgend jaar een paar Fibaro dimmers en eventueel roller shutters gaan gebruiken om mijn rolluiken en zonnescreens te kunnen bedienen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• larsiey
CAP-Team schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:13:
Moet je, als je Fibaro devices wilt gebruiken, ook een Fibaro hub hebben of heb je die niet nodig?

Ik wil ergens volgend jaar een paar Fibaro dimmers en eventueel roller shutters gaan gebruiken om mijn rolluiken en zonnescreens te kunnen bedienen.
Ik heb zelf geen Fibaro, maar ik neem aan van niet. Dat is nou juist het nut van Home Assistant, dat niet je hele meterkast volhangt met verschillende hubs. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi

Mijn fibaro motion sensors & wall plugs werken prima met Aeotec stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46

Niet nodig, hier aantal Fibaro devices met ook Z-Wave stick van Aeotec.

Zou wel verder kijken dan alleen Fibaro dimmers, ander merk is net zo goed en goedkoper.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:15
dat klopt alleen kan ik hem dan niet editen.
maar ik heb inmiddels het probleem gevonden: ik Include een map met daarin automations.yaml.
ipv de default yaml file :)
larsiey schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:01:
[...]

In de automations.yaml stoppen en er een uniek id aan geven.
Dan zou de GUI hem gewoon moeten zien als het goed is.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
remcoXP schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:31:
dat klopt alleen kan ik hem dan niet editen.
maar ik heb inmiddels het probleem gevonden: ik Include een map met daarin automations.yaml.
ipv de default yaml file :)

[...]
Ah, dat kan ik niet ruiken natuurlijk :P.

Je kan ook van beide (GUI en folder met automations) gebruik maken. Dan moet je dit filmpje ff kijken, wordt het helder in uitgelegd: YouTube: Understanding YAML as it's used in Home Assistant Config files

• raymonvdm
Op een of andere manier is mijn HomeAssistant vandaag onderuit gegaan, en het is eigenlijk al maanden stabiel.

Het begin met een onresponsive webinterface, daarna bij een herstart kon TTS niet gestart worden ( de config zou niet kloppen) en bij een tweede herstart blijken vooral de Z-Wave devices te missen.

Het lijkt erop dat een dubbel push actie op een Z-Wave.ME schakelaar het Z-Wave netwerk / Zwave2Mqtt heeft laten crashen. En dat heeft op zijn buurt de HA interface opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 20:30
Meelobee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:40:
Mn vraag in mn vorige post sneeuwt een beetje onder, dus ook mezelf maar ff quoten;

[...]
Voor Lovelace kun je dit gebruiken: https://github.com/custom-cards/decluttering-card. Ik heb dit zelf al een tijdje in gebruik en vooral voor cards die je vaker hergebruikt kan dit erg veel code schelen.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Meer mensen waarbij HA (Core) ineens, ogenschijnlijk uit 't niets, blijft crashen?
Gisteren HACS geupdate, verder niets noemenswaardig aangepast/toegevoegd/gewijzigd/geupdate.

Een herstart van de docker container hielp de eerste keer, HA bleef daarna pakweg 'n kwartiertje onilne, maar ging daarna weer offline. De log (Portainer) meldt rond het tijdstip van de eerste crash onderstaande. Na de tweede crash (en herstart van de docker) zie ik niet meer dit soort foutmeldingen. HA blijft echter na de tweede herstart van de docker container ook onbereikbaar.

Draait al sinds de release van 0.114.4 stabiel, daarvoor ook nooit dit soort problemen gehad.
File "/usr/local/lib/python3.8/logging/__init__.py", line 950, in handle
self.emit(record)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/system_log/__init__.py", line 198, in emit
self.hass.bus.fire(EVENT_SYSTEM_LOG, entry.to_dict())
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 619, in fire
self._hass.loop.call_soon_threadsafe(
File "/usr/local/lib/python3.8/asyncio/base_events.py", line 764, in call_soon_threadsafe
self._check_closed()
File "/usr/local/lib/python3.8/asyncio/base_events.py", line 508, in _check_closed
raise RuntimeError('Event loop is closed')
RuntimeError: Event loop is closed

• raymonvdm
Hoelaat was de eerste crash? want mijn core wil niet meer opstarten sinds 13:xx

• JBS
  • Niet online

JBS

raymonvdm schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:27:
Hoelaat was de eerste crash? want mijn core wil niet meer opstarten sinds 13:xx
Uptime Robot meldde om 11:52 dat mijn HA niet meer bereikbaar is. Toen wilde HA nog starten door het herstarten van de docker container. Na de tweede crash (13:47) niet meer.

Zojuist was HA heel even bereikbaar na een nieuwe herstart van de docker container, maar dat was van korte duur. De Portainer log:
2020-09-10 14:32:03 INFO (MainThread) [backoff] Backing off call_api(...) for 0.3s (asyncio.exceptions.CancelledError)
decrypt_verify(): found 464 bytes cleartext
No JSON data received from https://json.mijnafvalwij...er=5&toevoeging=&langs=nl
2020-09-10 14:32:06 ERROR (SyncWorker_51) [concurrent.futures] exception calling callback for <Future at 0x7f1835031370 state=finished returned NoneType>
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.8/concurrent/futures/_base.py", line 328, in _invoke_callbacks
callback(self)
File "/usr/local/lib/python3.8/asyncio/futures.py", line 374, in _call_set_state
dest_loop.call_soon_threadsafe(_set_state, destination, source)
File "/usr/local/lib/python3.8/asyncio/base_events.py", line 764, in call_soon_threadsafe
self._check_closed()
File "/usr/local/lib/python3.8/asyncio/base_events.py", line 508, in _check_closed
2020-09-10 14:32:06 ERROR (Thread-2) [root] Uncaught thread exception
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.8/threading.py", line 932, in _bootstrap_inner
self.run()
File "/usr/local/lib/python3.8/threading.py", line 870, in run
self._target(*self._args, **self._kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.8/logging/handlers.py", line 1483, in _monitor
self.handle(record)
File "/usr/local/lib/python3.8/logging/handlers.py", line 1464, in handle
handler.handle(record)
File "/usr/local/lib/python3.8/logging/__init__.py", line 950, in handle
self.emit(record)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/system_log/__init__.py", line 198, in emit
self.hass.bus.fire(EVENT_SYSTEM_LOG, entry.to_dict())
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 619, in fire
self._hass.loop.call_soon_threadsafe(
self._check_closed()

[ Voor 93% gewijzigd door JBS op 10-09-2020 14:33 ]

• raymonvdm
Ik vermoed dat HA iets van internet wil plukken wat even niet meer lukt.

Ik krijg in veel entities "Home Assistant is startiting, not everything may be available yet. En dat zijn zowel HUE als zwave2mqtt dingen en Zigbee2Mqtt

Maar ik krijg ook de volgende melding

code:
1
2
3
4
5
Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:

tts
Please check your config.

[ Voor 32% gewijzigd door raymonvdm op 10-09-2020 14:34 ]

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
Hier ook een onbereikbare HA.

PVOutput

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dit topic maar even in de gaten gaan houden.
Sinds half uur hetzelfde probleem :-(

Herstart van de supervisor docker brengt geen oplossing

• maartend
Hier geen probleem, maar ik ga nu even niet herstarten

• Septillion
Zelfde als @maartend :+

Twee dingen die me opvallen in de reacties: tts en afvalwijzer, wie draait deze?

• JBS
  • Niet online

JBS

Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:01:
Zelfde als @maartend :+

Twee dingen die me opvallen in de reacties: tts en afvalwijzer, wie draait deze?
Ik beide. Ook zonder afvalwijzer start HA niet op, was het toevallig net aan 't testen.
\\Edit: Niet goed getest, fixed wel het probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 10-09-2020 15:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• larsiey
Afvalwijzer schijnt er wel mee te maken te hebben: https://community.home-as...ustom-component/34631/462

"Renamed the afvalwijzer folder in the custom_components folder and it’s working again."

[ Voor 23% gewijzigd door larsiey op 10-09-2020 15:17 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

larsiey schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:17:
Afvalwijzer schijnt er wel mee te maken te hebben: https://community.home-as...ustom-component/34631/462

"Renamed the afvalwijzer folder in the custom_components folder and it’s working again."
Klopt, hier draait HA ook weer na het verwijderen van de afvalwijzer map.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 13:33
larsiey schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:17:

Correct, ze verwijderen hem nu ook uit HACS totdat het opgelost is -> https://github.com/hacs/d...1d4fbf304a918b5009835baf1 en het issue bij afvalwijzer zelf -> https://github.com/xirixi...sor-Afvalwijzer/issues/68

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:46
@Hmmbob ik zag iets voorbij komen dat jij naar je Google Home Hub een image cast vanuit HA, dat de wasmachine klaar is. Is dit een zelfgemaakte image of ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 14:07
lubbertkramer schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:24:
[...]

Correct, ze verwijderen hem nu ook uit HACS totdat het opgelost is -> https://github.com/hacs/d...1d4fbf304a918b5009835baf1 en het issue bij afvalwijzer zelf -> https://github.com/xirixi...sor-Afvalwijzer/issues/68
Thanks! Het ligt inderdaad aan mijnafvalwijzer.nl zelf en het ligt niet aan het component. Maar wellicht dat ik het iets beter af kan vangen dat de HASS er verder geen probleem mee heeft en lekker door kan blijven pruttelen.

Also known as xirixiz

• raymonvdm
Ik heb inderdaad afvalwijzer uit custom_components verplaatst naar een andere map en HA doet het weer zoal s het zou moeten.
Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.