@raymonvdm Ik lees Z-Wave Generic Alarm, dit triggert mij. Ik heb vorig jaar 2x een heel vervelend icident gehad. Midden in de nacht gingen de z-wave sirenes aan, rookmelders af en alle z-wave apparaten zonder batterij uit. Ik heb de oorzaak niet kunnen achterhalen maar ik schrok me rot. Weet jij toevallig waar dit aan kan liggen? Daarna nooit meer gehad.raymonvdm schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:00:
[...]
Waarom roep je niet de alert status aan van de dimmer? Ik heb namelijk ook op jouw manier geprobeerd voor het badkamer meubel maar het werkt toch niet zo goed
Ik weet alleen niet via welke Z-Wave implementatie je een Generic Alarm naar een specifieke node kan sturen. Ik gebruik zelf Zwave2MQTT en ben het nog aan het uitzoeken. Deze functie wordt normaal gebruikt door bijvoorbeeld een universal binary sensor (mocht je die gebruiken als deurbel dan is het makkelijk) om een alarm te verzenden.
code:
1 2 3 4 5 Relay 1: Response to General Alarm (3-112-1-30) ALARM FLASHING - relay will turn ON and OFF periodically (see param.39) ALARM FLASHING alarm time (3-112-1-39) 600
Het verzenden wat een Universal Binairy Sensor kan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Type of transmitted control frame for association group 1 (37-112-1-5) BASIC_SET ALARM_GENERIC ALARM_SMOKE ALARM_CO ALARM_CO2 ALARM_HEAT ALARM_WATER
Maakt hier iemand ook gebruik van de spotcast integratie? ik kan de SP_key niet vinden in de cookies van spotify. SP_dc is geen enkel probleem maar key is gewoon niet aanwezig.
Ja. Heb je beide manieren beschreven op https://github.com/fondberg/spotcast geprobeerd?yniezink schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:23:
Maakt hier iemand ook gebruik van de spotcast integratie? ik kan de SP_key niet vinden in de cookies van spotify. SP_dc is geen enkel probleem maar key is gewoon niet aanwezig.
Ik gebruik het niet, maar heb het even uitgeprobeerd. Werkt bij mij gewoon. Wel eerst inloggen in spotify he.yniezink schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:23:
In chrome vervolgens dit gedaan en sp_key staat daar netjes tussen.
code:
1
| chrome://settings/cookies/detail?site=spotify.com |
:strip_exif()/f/image/9oq0MC1Yu3ojpYzTu3Vo9JFY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil in m'n HASS-configuratie een 'application portal' maken, voor web-interfaces van applicaties als Node-RED. Functioneel heb ik het werkend, maar de iconen zijn gigantisch en ik zie geen mogelijkheid ze te resizen. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan aanpakken? (picture-elements biedt ook geen eenvoudige oplossing)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: Apps title: Apps panel: false icon: mdi:application-export cards: - type: picture image: /local/app_icons/node-red.png tap_action: action: url url_path: http://192.168.1.5:1880 - type: picture image: /local/app_icons/grafana.png tap_action: action: url url_path: http://192.168.1.5:3000 |
[ Voor 15% gewijzigd door sOid op 05-09-2020 21:27 ]
Ik ken id: apps niet maar ik denk ff met je mee.sOid schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:24:
[...]
Ik wil in m'n HASS-configuratie een 'application portal' maken, voor web-interfaces van applicaties als Node-RED. Functioneel heb ik het werkend, maar de iconen zijn gigantisch en ik zie geen mogelijkheid ze te resizen. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan aanpakken? (picture-elements biedt ook geen eenvoudige oplossing)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - id: Apps title: Apps panel: false icon: mdi:application-export cards: - type: picture image: /local/app_icons/node-red.png tap_action: action: url url_path: http://192.168.1.5:1880 - type: picture image: /local/app_icons/grafana.png tap_action: action: url url_path: http://192.168.1.5:3000
Je kan het misschien met “layout card” de column width aanpassen. 80% oid proberen.
@larsiey Hmm, dat werkt misschien wel ja. Morgen maar 's kijken. Mocht iemand anders nog een suggestie hebben dan hou ik me aanbevolen 
Overigens is id: apps gewoon een nieuwe tab in lovelace ui. Heeft verder geen betekenis
Overigens is id: apps gewoon een nieuwe tab in lovelace ui. Heeft verder geen betekenis
Met chrome browser doet die het wel. Met Edge niet (ik dacht, gezien dat chromium is moet dat ook werken) Echter is net die entry niet zichtbaar.sOid schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:24:
[...]
Ik gebruik het niet, maar heb het even uitgeprobeerd. Werkt bij mij gewoon. Wel eerst inloggen in spotify he.
In chrome vervolgens dit gedaan en sp_key staat daar netjes tussen.
code:
1 chrome://settings/cookies/detail?site=spotify.com
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - id: Apps title: Apps panel: false icon: mdi:application-export cards: - type: picture image: /local/app_icons/node-red.png tap_action: action: url url_path: http://192.168.1.5:1880 - type: picture image: /local/app_icons/grafana.png tap_action: action: url url_path: http://192.168.1.5:3000
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik wil alle lampen die bijv 1 uur lang aanstaan door middel van een automatisering uitzetten in bepaalde ruimtes.
Nu is dit niet zo moeilijk met een timer. Maar ik krijg het nog niet perfect werkend zoals ik het zelf wil:
Lamp A is aangezet om 21:00 en weer uitgezet om 21:10
Lamp A wordt opnieuw aangezet om 21:50, Omdat de timer om 21:00 is begonnen gaat de lamp om 22:00 uit terwijl dit niet de bedoeling was. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik wil alle lampen die bijv 1 uur lang aanstaan door middel van een automatisering uitzetten in bepaalde ruimtes.
Nu is dit niet zo moeilijk met een timer. Maar ik krijg het nog niet perfect werkend zoals ik het zelf wil:
Lamp A wordt opnieuw aangezet om 21:50, Omdat de timer om 21:00 is begonnen gaat de lamp om 22:00 uit terwijl dit niet de bedoeling was. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
[ Voor 5% gewijzigd door Serefsiz op 05-09-2020 23:23 ]
iemand een tip hoe je Supervised HA de database en logs naar USB zet (en de rest op raspberry + SD-card draait) ?
In het starttopic staat een link maar dat is niet voor Supervised (folders en gebruikersnamen komen al niet overeen).
ene route lijkt te zijn om de usb te mounten naar usr/share/hassio/share/ folders, (een gedeelde folder tussen container en host?) en dan recorder een andere bestandslocatie te geven.
andere route lijkt te symlinken van een /mnt locatie naar naar usr/share/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db
intussen een avond besteed aan beide opties, maar HA lijkt het bestand niet te vinden of geen rechten te hebben. ter verificatie: gaat dit eigenlijk wel werken onder Supervised? iemand die dit heeft toegepast?
ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error during connection setup: (sqlite3.OperationalError) unable to open database file
(docker containers die toegang moeten hebben tot host bestanden, is een issue?)
In het starttopic staat een link maar dat is niet voor Supervised (folders en gebruikersnamen komen al niet overeen).
ene route lijkt te zijn om de usb te mounten naar usr/share/hassio/share/ folders, (een gedeelde folder tussen container en host?) en dan recorder een andere bestandslocatie te geven.
andere route lijkt te symlinken van een /mnt locatie naar naar usr/share/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db
intussen een avond besteed aan beide opties, maar HA lijkt het bestand niet te vinden of geen rechten te hebben. ter verificatie: gaat dit eigenlijk wel werken onder Supervised? iemand die dit heeft toegepast?
ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error during connection setup: (sqlite3.OperationalError) unable to open database file
[ Voor 11% gewijzigd door indexample op 05-09-2020 23:38 ]
Hoe gaan die lampen aan dan? Handmatig? Of door een time trigger?Serefsiz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:23:
Als het via een time trigger is kun je bij actions een delay op te nemen in je automatisering.
Je krijgt dan: Trigger time 22:00 uur -> turn on lamp -> delay 01:00 -> turn off lamp.
De lamp gaat dan om 23:00 uur uit.
Als de lamp handmatig aangezet is, en hij moet na een uur uit dan zou je een automatisering kunnen maken dat de lamp uitgaat als hij aan een uur aan heeft gestaan.
Je hebt dan een condition nodig: als state lamp is on for 01:00 -> turn off lamp.
Serefsiz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:23:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| trigger: platform: state entity_id: light.lamp_a to: 'on' for: minutes: 60 action: ..... |
Sometimes you need to plan for coincidence
Waarom draai je niet volledig op een usb?indexample schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:35:
iemand een tip hoe je Supervised HA de database en logs naar USB zet (en de rest op raspberry + SD-card draait) ?
Zoals ik het begreep heb je dan hetzelfde probleem? Usb is ook flash met beperkt aantal write cycles. Door alleen log en DB te verplaatsen draait HA gewoon door en verlies je alleen wat logs en history.
Maar als ik het mis heb is herinstallatie met alles op usb wat mij betreft ook prima....?
Dat hangt er maar net van af wat je bedoelt. USB stick? USB-disk met HDD? USB-disk met SSD?indexample schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:28:
[...]
Zoals ik het begreep heb je dan hetzelfde probleem? Usb is ook flash met beperkt aantal write cycles. Door alleen log en DB te verplaatsen draait HA gewoon door en verlies je alleen wat logs en history.
Maar als ik het mis heb is herinstallatie met alles op usb wat mij betreft ook prima....?
Voor een USB stick en SSD zal dat inderdaad gelden. Maar in de praktijk zal je dit vermoedelijk niet merken.
Je kunt ook alles op een SSD stick zetten:indexample schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:28:
[...]
SANDISK EXTREME PRO 128GB USB 3.1
Kost iets meer dan €40.
Ik gebruik deze ook in m'n Tesla voor de videobeelden.
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
het splitsen lijkt gelukt, ten minste van de database. Ik moest blijkbaar de default locatie (sqlite:////home-assistant_v2.db) nogmaals hardcoden in configuration.
samenvatting van stappen die ik gedaan heb:
split usb in 2 partitions, sda1 and sda2
mkdir /usr/share/hassio/share/media/usb_data
mount /dev/sda2 /usr/share/hassio/share/media/usb_data
mount /dev/sda1 /var/log/ #so all system logs will be written to usb
sudo nano /etc/fstab #to change paths
#change configuration.yaml: db_url: sqlite:///home-assistant_v2.db
#stop homeassistant
cd /usr/share/hassio/homeassistant/
sudo mv home-assistant_v2.db ../share/media/usb_data/
sudo mv home-assistant.log ../share/media/usb_data/
#commands in docker (or using prefix: "sudo docker exec -it homeassistant" )
ln -s /share/media/usb_data/home-assistant.log home-assistant.log
ln -s /share/media/usb_data/home-assistant_v2.db home-assistant_v2.db
#not sure which user the docker container homeassistant is running under
sudo chown pi:pi /usr/share/hassio/share/media/usb_data/home-assistant.log
sudo chown pi:pi /usr/share/hassio/share/media/usb_data/home-assistant_v2.db
#restart homeassistant
#2020-09-06 14:42:04 DEBUG (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Connected to recorder database
de modifieddate van het .db bestand lijkt alleen niet te updaten (output van "ls -l" lijkt eerder een created date ipv modifieddate), ookal update history en logbook paginas wel.
update: het .db bestand update niet, omdat db niet executed kon worden. gefixed door chmod +x home-assistant_v2.db, zodat alle processen de db kunnen editen. weet niet onder welke user de homeassistant container runt (documentatie zegt daemon)
#test succesful: ik zie nieuwe events in DB
sudo sqlite3; .open home-assistant_v2.db; select * from events;
#test succesful: home-assistant.log krijgt nieuwe data
in GUI developer tools, system_log.write, use sample data with critical level.
ssh command:
tail -f home-assistant.log
samenvatting van stappen die ik gedaan heb:
split usb in 2 partitions, sda1 and sda2
mkdir /usr/share/hassio/share/media/usb_data
mount /dev/sda2 /usr/share/hassio/share/media/usb_data
mount /dev/sda1 /var/log/ #so all system logs will be written to usb
sudo nano /etc/fstab #to change paths
#change configuration.yaml: db_url: sqlite:///home-assistant_v2.db
#stop homeassistant
cd /usr/share/hassio/homeassistant/
sudo mv home-assistant_v2.db ../share/media/usb_data/
sudo mv home-assistant.log ../share/media/usb_data/
#commands in docker (or using prefix: "sudo docker exec -it homeassistant" )
ln -s /share/media/usb_data/home-assistant.log home-assistant.log
ln -s /share/media/usb_data/home-assistant_v2.db home-assistant_v2.db
#not sure which user the docker container homeassistant is running under
sudo chown pi:pi /usr/share/hassio/share/media/usb_data/home-assistant.log
sudo chown pi:pi /usr/share/hassio/share/media/usb_data/home-assistant_v2.db
#restart homeassistant
#2020-09-06 14:42:04 DEBUG (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Connected to recorder database
de modifieddate van het .db bestand lijkt alleen niet te updaten (output van "ls -l" lijkt eerder een created date ipv modifieddate), ookal update history en logbook paginas wel.
update: het .db bestand update niet, omdat db niet executed kon worden. gefixed door chmod +x home-assistant_v2.db, zodat alle processen de db kunnen editen. weet niet onder welke user de homeassistant container runt (documentatie zegt daemon)
#test succesful: ik zie nieuwe events in DB
sudo sqlite3; .open home-assistant_v2.db; select * from events;
#test succesful: home-assistant.log krijgt nieuwe data
in GUI developer tools, system_log.write, use sample data with critical level.
ssh command:
tail -f home-assistant.log
[ Voor 35% gewijzigd door indexample op 07-09-2020 12:13 . Reden: chmod +x ]
Even dit vermelden.
Ik gebruik fully kiosk browser op een tablet;
De tablet is een samsung S3 tab. Dus niet een ouderwets ding.
Desondanks merkte ik een paar dagen geleden enorm veel lag plots.
Zelfs zo erg dat hij niet reageerde (maar ook niet vast zat).
Vandaag is het plots weer normaal.
Ik lees namelijk ook dat de logger component de mogelijke oorzaak is, en velen bevestigen dit.
Mocht je dus problemen hebben, is het disablen van de logger de way to go. Hoewel je dit feitelijk niet wilt maar kom.
Ik gebruik fully kiosk browser op een tablet;
De tablet is een samsung S3 tab. Dus niet een ouderwets ding.
Desondanks merkte ik een paar dagen geleden enorm veel lag plots.
Zelfs zo erg dat hij niet reageerde (maar ook niet vast zat).
Vandaag is het plots weer normaal.
Ik lees namelijk ook dat de logger component de mogelijke oorzaak is, en velen bevestigen dit.
Mocht je dus problemen hebben, is het disablen van de logger de way to go. Hoewel je dit feitelijk niet wilt maar kom.
Iemand gezeik met Zigbee2MQTT sinds de laatste update? Meerdere keren nu al dat ik m'n lampen niet kan bedienen. Stick eruit en erin helpt dan. Of ligt dit aan m'n stick?
M'n vrouw heeft het gelukkig nog niet gemerkt, maar en vechtscheiding ligt op de loer...
M'n vrouw heeft het gelukkig nog niet gemerkt, maar en vechtscheiding ligt op de loer...
Heb elke keer een restart gedaan en dan is de log weer nieuw. Maar dan kan ie de stick niet meer vinden geloof ik. Dus of de stick is gaat, of Zigbee2MQTT.synoniem schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:35:
Ik heb nog niet geupdated maar staat er niets in je logs over lost connection of zo?
@sOid Die mag je zelf verzinnen!sOid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:32:
[...]
Hmm. Hoe kom je achter die namen dan? Ik vond dit al gedoe om te achterhalen. Ik draai Ubuntu headless.
Heel kort in een nutshell google ff als je meer wilt weten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| udevadm info --attribute-walk --path=$(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) udevadm test $(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) 2>&1 en dan rules aanmaken /etc/udev/rules udevadm control --reload SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="USBzwave", GROUP="ha", MODE="0666" |
Anoniem: 14842
Heb het wel een paar keer gehad inderdaad!barrymossel schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:59:
Iemand gezeik met Zigbee2MQTT sinds de laatste update? Meerdere keren nu al dat ik m'n lampen niet kan bedienen. Stick eruit en erin helpt dan. Of ligt dit aan m'n stick?
Nog niet gekeken wat er dan precies mis was, reboot van HA fixte het.
Maar ik heb ook wel wat andere gekke dingetjes zoals automations die niet werken terwijl de signaaltjes gewoon binnenkomen.
Voorbeeld:
Ik heb een automation die de lamp aanzet als ik op een knopje van een Xiaomi afstandsbediening druk.
Ik ram op die knop: gebeurt niets. Kijk in de log: zie de button press netjes voorbij komen.
Ik trap de automation handmatig af: lampje gaat uit.
Heb dit 1 keer eerder gehad, toen was de onderliggende ID van het trigger device niet meer gelijk ofzo. Maar de naam nog wel. Toen moest ik de automation weggooien, opnieuw maken met exact dezelfde settings en het werkte weer. Maar nu is het om een of andere reden spontaan weer gaan werken...
Het kan zijn dat een van je rookmelders iets opgepikt heeft en daardoor een ALARM heeft gegenereerd op je Z-Wave netwerk, alle andere Z-Wave devices zullen dan hun alarm procudure starten (en dit staat standaard aan op alle devices)Vaevictis_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:28:
[...]
@raymonvdm Ik lees Z-Wave Generic Alarm, dit triggert mij. Ik heb vorig jaar 2x een heel vervelend icident gehad. Midden in de nacht gingen de z-wave sirenes aan, rookmelders af en alle z-wave apparaten zonder batterij uit. Ik heb de oorzaak niet kunnen achterhalen maar ik schrok me rot. Weet jij toevallig waar dit aan kan liggen? Daarna nooit meer gehad.
Dank! @golles had ook al een mooi stappenplannetje geschreven: golles in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"Vaevictis_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:30:
[...]
@sOid Die mag je zelf verzinnen!
Heel kort in een nutshell google ff als je meer wilt weten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 udevadm info --attribute-walk --path=$(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) udevadm test $(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) 2>&1 en dan rules aanmaken /etc/udev/rules udevadm control --reload SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="USBzwave", GROUP="ha", MODE="0666"
@raymonvdm Daar kan ik deels in mee gaan, maar dat alles dan ook uit gaat is vreemd. Wasmachine, Droger, Koel/vrieskast, lampen etc. Heb best veel op Z-Wave aangesloten zo'n 30 apparaten op Qubino tussenstekkers. Moest alles weer handmatig aanzetten.raymonvdm schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:01:
[...]
Het kan zijn dat een van je rookmelders iets opgepikt heeft en daardoor een ALARM heeft gegenereerd op je Z-Wave netwerk, alle andere Z-Wave devices zullen dan hun alarm procudure starten (en dit staat standaard aan op alle devices)
Kijken naar de status ON voor x periode bij de Trigger van een Event?Serefsiz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:23:
code:
1
2
3
4
| entity_id: switch.nodeid_13_switch_2 for: '00:30:00' platform: state to: 'on' |
Of zorgen dat je timer gestopt en gestart wordt bij het aan en uit gaan van een lamp
Trigger
code:
1
2
3
| entity_id: switch.nodeid_7_switch platform: state to: 'on' |
Action
code:
1
2
3
4
5
6
7
| data: {} entity_id: timer.douche_ventilatie_actief service: timer.cancel data: {} entity_id: timer.douche_ventilatie_actief service: timer.start |
[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 07-09-2020 10:10 ]
Het kan zijn dat dat de laatste status is in het knipper process, want dat is wat de relay modules gaan doen, die knipperen. En je zou verwachten dat dan de laatste stap is terug gaan naar de begin status, maar het verbaasd met niks als het gewoon uit is. Daarom heb ik geen schakelbare modules tussen de koelkast en de vriezerVaevictis_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:05:
[...]
@raymonvdm Daar kan ik deels in mee gaan, maar dat alles dan ook uit gaat is vreemd. Wasmachine, Droger, Koel/vrieskast, lampen etc. Heb best veel op Z-Wave aangesloten zo'n 30 apparaten op Qubino tussenstekkers. Moest alles weer handmatig aanzetten.
[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 07-09-2020 10:14 ]
Waarbij in de badkamer het licht langer aan blijft als hij een stijging in luchtvochtigheid ziet.Septillion schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:07:
@Koepert Heb je al licht in andere ruimtes geautomatisserd? AV?
Meest gewaardeerde functie is hier dat al het licht in de woonkamer automatisch gaat. Zowel op basis van een deursensor als licht. En met een knop laat ik weten dat ik de woonkamer verlaat. Dingen als de radio gaan dan ook uit. Zou ook met geo etc kunnen maar mijn insteek is dat het voor iedereen moet werken.
Daarnaast andere scenes die de hele kamer beïnvloeden zoals een movie mode. Wil deze nog koppelen aan start/stop in Kodi.
En voor de "oeps, ik heb het licht aangelaten" heb ik timers op de lampen in de wc, badkamer en voorraadhok. Waarbij in de badkamer het licht langer aan blijft als hij een stijging in luchtvochtigheid ziet.
En een Pow R2 voor de wasmachine voor push meldingen.
Zou jij voor dit stukje je code willen delen? en welke hardware gebruik je?
Ik heb namelijk en gedeelde badkamer/toilet en zou graag wanneer iemand naar binnen gaat dat de lamp aan blijft, en deze uitgaat wanner er geen beweging is gedecteerd. Echter wil ik ook dat de lamp aanblijft als er iemand onder de douch staat.
Ik heb op dit moment en Ikea Tradfri motion sensor en een Xiaomi Aqara temp sensor.
Aan de andere kant: als een rookmelder afgaat is het afschakelen van elektra helemaal geen slecht idee. Kan dus ook "as intended" zijn.Vaevictis_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:05:
[...]
@raymonvdm Daar kan ik deels in mee gaan, maar dat alles dan ook uit gaat is vreemd. Wasmachine, Droger, Koel/vrieskast, lampen etc. Heb best veel op Z-Wave aangesloten zo'n 30 apparaten op Qubino tussenstekkers. Moest alles weer handmatig aanzetten.
(Is in zakelijke / fabrieksomgevingen redelijk gebruikelijk zelfs)
@n0ss Oef, even knippen en plakken
Dit is denk ik het meest belangrijke ook al draait er nog wat meer. Zoals je ziet heb je een aantal helpers nodig maar die wijzen zichzelf wel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| - id: '1583532058638' alias: Bathroom Door open description: '' trigger: - device_id: 5114559e3a944b21bd3f8143dac98986 domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.0x00158d00042d15e3_contact platform: device type: opened condition: - condition: state entity_id: input_boolean.livingroom_active state: 'on' action: - data: {} entity_id: timer.bathroom_light service: timer.cancel - data_template: duration: '{{ states(''input_number.bathroom_time_door'')|int * 60 }}' entity_id: timer.bathroom_light service: timer.start - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light type: turn_on mode: single - id: '1587896283973' alias: Bathroom Start humidity description: '' trigger: - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light platform: device type: turned_on condition: [] action: - data_template: value: '{{ states(''sensor.bathroom_temperature_humidity'')|round(1) }}' entity_id: input_number.bathroom_start_humidity service: input_number.set_value - id: '1587899162226' alias: Bathroom Timer shower description: '' trigger: - platform: template value_template: '{{ states(''sensor.bathroom_temperature_humidity'')|round(1) >= states(''input_number.bathroom_start_humidity'')|float + states(''input_number.bathroom_shower_humidity'')|float }}' condition: - condition: state entity_id: timer.bathroom_light state: active action: - data: {} entity_id: timer.bathroom_light service: timer.cancel - data_template: duration: '{{ states(''input_number.bathroom_time_extended'')|int * 60 }}' entity_id: timer.bathroom_light service: timer.start - id: '1581599028058' alias: Bathroom Light off description: '' trigger: - event_data: entity_id: timer.bathroom_light event_type: timer.finished platform: event - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light platform: device type: turned_off condition: [] action: - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light type: turn_off - entity_id: timer.bathroom_light service: timer.cancel |
Dit is denk ik het meest belangrijke ook al draait er nog wat meer. Zoals je ziet heb je een aantal helpers nodig maar die wijzen zichzelf wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-09-2020 11:50 ]
Thanks, ben nog een beginner maar ga er eens induiken.Septillion schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:45:
@n0ss Oef, even knippen en plakken
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 - id: '1583532058638' alias: Bathroom Door open description: '' trigger: - device_id: 5114559e3a944b21bd3f8143dac98986 domain: binary_sensor entity_id: binary_sensor.0x00158d00042d15e3_contact platform: device type: opened condition: - condition: state entity_id: input_boolean.livingroom_active state: 'on' action: - data: {} entity_id: timer.bathroom_light service: timer.cancel - data_template: duration: '{{ states(''input_number.bathroom_time_door'')|int * 60 }}' entity_id: timer.bathroom_light service: timer.start - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light type: turn_on mode: single - id: '1587896283973' alias: Bathroom Start humidity description: '' trigger: - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light platform: device type: turned_on condition: [] action: - data_template: value: '{{ states(''sensor.bathroom_temperature_humidity'')|round(1) }}' entity_id: input_number.bathroom_start_humidity service: input_number.set_value - id: '1587899162226' alias: Bathroom Timer shower description: '' trigger: - platform: template value_template: '{{ states(''sensor.bathroom_temperature_humidity'')|round(1) >= states(''input_number.bathroom_start_humidity'')|float + states(''input_number.bathroom_shower_humidity'')|float }}' condition: - condition: state entity_id: timer.bathroom_light state: active action: - data: {} entity_id: timer.bathroom_light service: timer.cancel - data_template: duration: '{{ states(''input_number.bathroom_time_extended'')|int * 60 }}' entity_id: timer.bathroom_light service: timer.start - id: '1581599028058' alias: Bathroom Light off description: '' trigger: - event_data: entity_id: timer.bathroom_light event_type: timer.finished platform: event - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light platform: device type: turned_off condition: [] action: - device_id: 40313debd9e245e490bcc2e86fc7ec73 domain: light entity_id: light.bathroom_light type: turn_off - entity_id: timer.bathroom_light service: timer.cancel
@n0ss Lijkt wat complex maar het valt wel mee. Vooral even naar de losse automations kijken. En er zitten extra helpers (en daarom templates) in om de waardes (tijdsduur en drempel etc) te kunnen instellen in LoveLace (alles op zelfde plaats). Komt eigenlijk neer op
Bathroom Door open
Trigger wanneer het licht aan moet. Zou je ook kunnen triggeren als iets anders het licht aan zet. De "magic sauce" is het opslaan van de dan geldende luchtvochtigheid in een helper.
Bathroom Timer shower
Deze triggert als de huidige luchtvochtigheid groter is dan de opgeslagen luchtvochtigheid + een drempel. En dit alleen als de timer loopt. Dan wordt de timer gestopt en met de nieuwe langere tijd gestart.
Bathroom Light off
Trigger als timer afloopt of licht uit gaat (handmatig bijvoorbeeld). Deze stopt de timer (voor bij handmatig uit) en doet licht uit.
Bathroom Door open
Trigger wanneer het licht aan moet. Zou je ook kunnen triggeren als iets anders het licht aan zet. De "magic sauce" is het opslaan van de dan geldende luchtvochtigheid in een helper.
Bathroom Timer shower
Deze triggert als de huidige luchtvochtigheid groter is dan de opgeslagen luchtvochtigheid + een drempel. En dit alleen als de timer loopt. Dan wordt de timer gestopt en met de nieuwe langere tijd gestart.
Bathroom Light off
Trigger als timer afloopt of licht uit gaat (handmatig bijvoorbeeld). Deze stopt de timer (voor bij handmatig uit) en doet licht uit.
Ik heb hetzelfde probleem nu dus ik gok op iets fout in de Zigbee2MQTT integratie. Net stick eruit, stick erin en hij werkt weer. Voor nu.. Ik zal de volgende keer de log in de gaten houden. (Een restart van Zigbee2MQTT gaf aan dat de stick niet was gevonden)barrymossel schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:59:
Dat is misschien wel een idee ja, zal eens gaan uitzoeken of dat via HA te triggeren is.raymonvdm schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:00:
[...]
Waarom roep je niet de alert status aan van de dimmer? Ik heb namelijk ook op jouw manier geprobeerd voor het badkamer meubel maar het werkt toch niet zo goed
Ik weet alleen niet via welke Z-Wave implementatie je een Generic Alarm naar een specifieke node kan sturen. Ik gebruik zelf Zwave2MQTT en ben het nog aan het uitzoeken. Deze functie wordt normaal gebruikt door bijvoorbeeld een universal binary sensor (mocht je die gebruiken als deurbel dan is het makkelijk) om een alarm te verzenden.
code:
1 2 3 4 5 Relay 1: Response to General Alarm (3-112-1-30) ALARM FLASHING - relay will turn ON and OFF periodically (see param.39) ALARM FLASHING alarm time (3-112-1-39) 600
Het verzenden wat een Universal Binairy Sensor kan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Type of transmitted control frame for association group 1 (37-112-1-5) BASIC_SET ALARM_GENERIC ALARM_SMOKE ALARM_CO ALARM_CO2 ALARM_HEAT ALARM_WATER
Signature
Ik heb hier (nog) geen last van gehad. Zou het aan de verschillende soorten lampen kunnen liggen? Ik heb Ikea tradfiri lampen in huis in combinatie met een CC2531 stick.TravockMD schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:05:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem nu dus ik gok op iets fout in de Zigbee2MQTT integratie. Net stick eruit, stick erin en hij werkt weer. Voor nu.. Ik zal de volgende keer de log in de gaten houden. (Een restart van Zigbee2MQTT gaf aan dat de stick niet was gevonden)
AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Als ik het MQTT verkeer bekijk, komt daar niets van Zigbee2MQTT op binnen, wel van andere devices. Heb hier mijn huis vol met Zigbee sensoren welke tot vanochtend werkte (20+ motion sensoren, 20+ door/windows sensoren, 20+ temperatuur sensoren, ca 10 LUX sensoren)Byron010 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:29:
[...]
Ik heb hier (nog) geen last van gehad. Zou het aan de verschillende soorten lampen kunnen liggen? Ik heb Ikea tradfiri lampen in huis in combinatie met een CC2531 stick.
Ik heb zaterdag Zigbee2MQTT geupdate naar de laatste versie en heb pas sinds vanochtend problemen.
Zodra het weer gebeurd, zal ik de log eens bekijken. Nu zonder nadenken Home Assistant en de addon eens herstart dus de log is leeg. Overigens werkte het pas weer na de stick een keer uit/insteken.
Dan zou je toch denken dat de stick zichzelf ophangt?TravockMD schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:39:
[...]
Als ik het MQTT verkeer bekijk, komt daar niets van Zigbee2MQTT op binnen, wel van andere devices. Heb hier mijn huis vol met Zigbee sensoren welke tot vanochtend werkte (20+ motion sensoren, 20+ door/windows sensoren, 20+ temperatuur sensoren, ca 10 LUX sensoren)
Ik heb zaterdag Zigbee2MQTT geupdate naar de laatste versie en heb pas sinds vanochtend problemen.
Zodra het weer gebeurd, zal ik de log eens bekijken. Nu zonder nadenken Home Assistant en de addon eens herstart dus de log is leeg. Overigens werkte het pas weer na de stick een keer uit/insteken.
Wellicht is hier iets te vinden? https://github.com/koenkk/zigbee2mqtt/issues
Zeg nooit nooit, maar ik heb weken nergens last van gehad. (Lees: vanaf het begin dat ik zigbee2mqtt gebruik)raymonvdm schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:42:
[...]
Dan zou je toch denken dat de stick zichzelf ophangt?
Wellicht is hier iets te vinden? https://github.com/koenkk/zigbee2mqtt/issues
En het laatste wat er is gebeurd/gedaan, is een update van Zigbee2MQTT.
Ik las net toevallig de post van @barrymossel en heb daardoor een sterk vermoeden.
Met beetje geluk (of pech) gebeurd het nog een keer en bied de log uitkomst.
Beetje offtopic maar wat voor sensors gebruik je?TravockMD schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:50:
[...]
Zeg nooit nooit, maar ik heb weken nergens last van gehad. (Lees: vanaf het begin dat ik zigbee2mqtt gebruik)
Ik las net toevallig de post van @barrymossel en heb daardoor een sterk vermoeden.
Ik heb het nu dus ook weer! Maar de stick werkt gewoon en de info komt ook binnen.TravockMD schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:50:
[...]
Zeg nooit nooit, maar ik heb weken nergens last van gehad. (Lees: vanaf het begin dat ik zigbee2mqtt gebruik)
Maar er lijkt iets mis te zijn met het verwerken. Zie onderstaande in het log na een keertje of 3 op de afstandsbediening te hebben geklikt (omdat het licht niet aan ging
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"action":"single","battery":100,"click":"single","linkquality":84,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"action":"","battery":100,"linkquality":84,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"battery":100,"click":"","linkquality":84,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a/action', payload 'single' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a/click', payload 'single' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"action":"single","battery":100,"click":"single","linkquality":81,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"action":"","battery":100,"linkquality":81,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"battery":100,"click":"","linkquality":81,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a/action', payload 'single' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a/click', payload 'single' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:06: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"action":"single","battery":100,"click":"single","linkquality":81,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:06: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"action":"","battery":100,"linkquality":81,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:06: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a', payload '{"battery":100,"click":"","linkquality":81,"voltage":3045}' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:06: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a/action', payload 'single' Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 16:22:06: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00015f216a/click', payload 'single' |
Kijk ik er nu zo raar tegenaan, of klopt wat er binnenkomt ook niet helemaal? Lijkt zowieso wel heel erg veel voor een keer of 3 drukken...
Als ik de automation die er aan gekoppeld is met de hand aftrap gaat mijn (Z-Wave) lamp gewoon prima aan. Ook handmatig werkt die gewoon normaal. Blijkbaar komt de trigger van z2m dus niet door, maar deze ontvangt wel gewoon data via de stick. Ik heb trouwens een 26xx stick mocht dat nog wat uitmaken.
Iemand die hier pap van kan maken
EDIT: wow, de opmaak op T.Net is een stuk leesbaarder.
Als ik het zo zie: het lijkt wel alsof hij een "click" en een "action" doet direct na elkaar. Zou het gewoon zo zijn dat HA de lamp uit- en direct weer aanzet daardoor?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14842 op 07-09-2020 16:32 ]
Welke versie van Zigbee@MQTT wordt er gebruikt?
En die was eigenlijk heel stabiel, zojuist ook een upgrade gedaan. https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html zie punt 6
inclusief
En dat brengt mt op het volgende resultaat
Maar dit lijkt alleen te zijn op het moment dat ik hem start via
Lijkt het wel gewoon te doen
Blijkbaar klopte mijn systemd file niet (meer)
En om te kijken of we iets stuk kunnen maken
code:
1
2
3
4
5
6
| info 2020-09-04 17:55:26: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-09-04.17-55-26' info 2020-09-04 17:55:26: Starting zigbee2mqtt version 1.8.0 (commit #da4d26a) info 2020-09-04 17:55:26: Starting zigbee-herdsman... info 2020-09-04 17:55:31: zigbee-herdsman started info 2020-09-04 17:55:31: Coordinator firmware version: '{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}}' info 2020-09-04 17:55:31: Currently 11 devices are joined: |
En die was eigenlijk heel stabiel, zojuist ook een upgrade gedaan. https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html zie punt 6
inclusief
code:
1
2
3
| │ New minor version of npm available! 6.4.1 → 6.14.8 │ │ Changelog: https://github.com/npm/cli/releases/tag/v6.14.8 │ │ Run npm install -g npm to update! |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| Sep 07 17:02:59 Domoticz systemd[1]: Started zigbee2mqtt. Sep 07 17:03:00 Domoticz bash[3393]: > zigbee2mqtt@1.14.4 start /opt/zigbee2mqtt Sep 07 17:03:00 Domoticz bash[3393]: > node index.js Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 17:03:01: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-09-07.17-03-01' filename: log.txt Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 17:03:01: Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #037d54a) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 17:03:01: Starting zigbee-herdsman... Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Error while starting zigbee-herdsman Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Failed to start zigbee Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Exiting... Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Error: The module '/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/bindings/build/Release/bindings.node' Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: was compiled against a different Node.js version using Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: NODE_MODULE_VERSION 67. This version of Node.js requires Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: NODE_MODULE_VERSION 64. Please try re-compiling or re-installing Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: the module (for instance, using `npm rebuild` or `npm install`). Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Object.Module._extensions..node (internal/modules/cjs/loader.js:718:18) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Module.load (internal/modules/cjs/loader.js:599:32) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at tryModuleLoad (internal/modules/cjs/loader.js:538:12) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:530:3) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Module.require (internal/modules/cjs/loader.js:637:17) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at require (internal/modules/cjs/helpers.js:22:18) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at bindings (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/bindings/bindings.js:112:48) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/bindings/lib/linux.js:2:36) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Module._compile (internal/modules/cjs/loader.js:689:30) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Object.Module._extensions..js (internal/modules/cjs/loader.js:700:10) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! code ELIFECYCLE Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! errno 1 Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! zigbee2mqtt@1.14.4 start: `node index.js` Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! Exit status 1 Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.14.4 start script. Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above. Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! A complete log of this run can be found in: Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! /home/beheer/.npm/_logs/2020-09-07T15_03_01_693Z-debug.log Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'. Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Scheduled restart job, restart counter is at 4. Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: Stopped zigbee2mqtt. |
code:
1
2
| # Starting zigbee2mqtt sudo systemctl start zigbee2mqtt |
code:
1
| /opt/zigbee2mqtt$ npm start |

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [Unit] Description=zigbee2mqtt After=network.target [Service] ExecStart=/usr/bin/npm start WorkingDirectory=/opt/zigbee2mqtt StandardOutput=inherit StandardError=inherit Restart=always User=pi [Install] WantedBy=multi-user.target |
En om te kijken of we iets stuk kunnen maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| info 2020-09-07 17:12:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/hardwarelab', payload '{"linkquality":28,"state":"ON","update_available":true}' info 2020-09-07 17:14:01: Updating 'hardwarelab' to latest firmware info 2020-09-07 17:14:01: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"meta":{"device":"hardwarelab","status":"update_in_progress"},"msg":"Updating 'hardwarelab' to latest firmware","type":"ota_update"}' info 2020-09-07 17:14:11: Update of 'hardwarelab' at 0.00% info 2020-09-07 17:14:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/hardwarelab', payload '{"linkquality":28,"state":"ON","update_available":false}' info 2020-09-07 17:14:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Update of 'hardwarelab' at 0.00%","meta":{"device":"hardwarelab","progress":0,"status":"update_progress"},"type":"ota_update"}' info 2020-09-07 17:14:42: Update of 'hardwarelab' at 2.75%, +- 23 minutes remaining info 2020-09-07 17:14:42: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/hardwarelab', payload '{"linkquality":28,"state":"ON","update_available":false}' info 2020-09-07 17:14:42: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Update of 'hardwarelab' at 2.75%, +- 23 minutes remaining","meta":{"device":"hardwarelab","progress":2.75,"status":"update_progress"},"type":"ota_update"}' |
[ Voor 86% gewijzigd door raymonvdm op 07-09-2020 17:15 ]
Vandaag de conbee II aangesloten, deconz addon geinstalleerd en integratie toegevoegd.
Dat ging prima. Ik heb de draadloze dimmer van IKEA gekoppeld in de addon en die zie ik als device in HA.
Als entity zie ik echter twee nieuwe: light.configuration_tool_1 en sensor.tradfri_on_off_switch_battery_level.
Van Shelly ben ik gewend een switch te hebben maar dat is nu niet het geval.
Is die light entity nu eigenlijk de switch? Als ik iets op de dimmer probeer zie ik die light entity namelijk niet veranderen. Het is me een beetje een raadsel hoe ik nu een automation trigger o.b.v. een actie op de switch.
Any pointers? (zijn nog geen andere devices aan de stick gelinkt)
Dat ging prima. Ik heb de draadloze dimmer van IKEA gekoppeld in de addon en die zie ik als device in HA.
Als entity zie ik echter twee nieuwe: light.configuration_tool_1 en sensor.tradfri_on_off_switch_battery_level.
Is die light entity nu eigenlijk de switch? Als ik iets op de dimmer probeer zie ik die light entity namelijk niet veranderen. Het is me een beetje een raadsel hoe ik nu een automation trigger o.b.v. een actie op de switch.
Sommige devices sturen events door, zo ook de IKEA dimmer. Deze events kun je bekijken via /developer-tools/event en 'luisteren' naar deconz_event.-Casper schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:08:
Vandaag de conbee II aangesloten, deconz addon geinstalleerd en integratie toegevoegd.
Je zult dan iets zien als bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| { "event_type": "deconz_event", "data": { "id": "dimmer_switchs_werkkamerzolder", "unique_id": "00:17:88:01:04:e6:72:74", "event": 1002 }, "origin": "LOCAL", "time_fired": "2020-09-07T19:12:02.246635+00:00", "context": { "id": "029f11f5f13e11eab23777f8da7b0f12", "parent_id": null, "user_id": null } |
Op basis van id en event kun je een automation maken met beide als trigger. Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - alias: Spots werkkamer zolder aan Hue dimmer trigger: - event_data: event: 1002 id: dimmer_switchs_werkkamerzolder event_type: deconz_event platform: event condition: [] action: - data: entity_id: light.werkkamer_zolder service: light.turn_on |
@Quad Zelf doe ik juist bewust geen logica via Phoscon, en alles in HA. Grootste voordeel is dat je dan ook triggers van buiten phoscon kunt gebruiken.
[ Voor 47% gewijzigd door JBS op 07-09-2020 21:17 ]
Goedenavond allemaal.
Ik heb een aardige HA setup in huis waar ik heel tevreden over ben.
Ik lees hier op Tweakers veel dat mensen hun 'Wasmachine is klaar' in HA hebben geprogrammeerd d.m.v. een slimme stekker (met energie meting).
Zoiets wil ik ook met onze wasmachine en droger.
Nu is dat allemaal niet heel moeilijk. Het programmeren is een eitje.
Ik vroeg mij alleen af: als ik een slimme stekker gebruik voor de apparatuur, dan moet deze eigenlijk altijd 'aan' staan.
Is dat niet schadelijk voor het relais in die slimme stekker? Die staat immers 24/7/365 aan.
Of zijn er ook slimme stekkers te krijgen op wi-fi of z-wave met alleen energie meting?
Groeten,
Lynx.
Ik lees hier op Tweakers veel dat mensen hun 'Wasmachine is klaar' in HA hebben geprogrammeerd d.m.v. een slimme stekker (met energie meting).
Ik vroeg mij alleen af: als ik een slimme stekker gebruik voor de apparatuur, dan moet deze eigenlijk altijd 'aan' staan.
Is dat niet schadelijk voor het relais in die slimme stekker? Die staat immers 24/7/365 aan.
Of zijn er ook slimme stekkers te krijgen op wi-fi of z-wave met alleen energie meting?
Groeten,
Lynx.
Ik gebruik versie 1.14.4 zie ik.raymonvdm schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:38:
Welke versie van Zigbee@MQTT wordt er gebruikt?
code:
1 2 3 4 5 6 info 2020-09-04 17:55:26: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-09-04.17-55-26' info 2020-09-04 17:55:26: Starting zigbee2mqtt version 1.8.0 (commit #da4d26a) info 2020-09-04 17:55:26: Starting zigbee-herdsman... info 2020-09-04 17:55:31: zigbee-herdsman started info 2020-09-04 17:55:31: Coordinator firmware version: '{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}}' info 2020-09-04 17:55:31: Currently 11 devices are joined:
inclusief
code:
1 2 3 │ New minor version of npm available! 6.4.1 → 6.14.8 │ │ Changelog: https://github.com/npm/cli/releases/tag/v6.14.8 │ │ Run npm install -g npm to update!
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 Sep 07 17:02:59 Domoticz systemd[1]: Started zigbee2mqtt. Sep 07 17:03:00 Domoticz bash[3393]: > zigbee2mqtt@1.14.4 start /opt/zigbee2mqtt Sep 07 17:03:00 Domoticz bash[3393]: > node index.js Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 17:03:01: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-09-07.17-03-01' filename: log.txt Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 17:03:01: Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #037d54a) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:info 2020-09-07 17:03:01: Starting zigbee-herdsman... Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Error while starting zigbee-herdsman Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Failed to start zigbee Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Exiting... Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: Zigbee2MQTT:error 2020-09-07 17:03:01: Error: The module '/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/bindings/build/Release/bindings.node' Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: was compiled against a different Node.js version using Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: NODE_MODULE_VERSION 67. This version of Node.js requires Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: NODE_MODULE_VERSION 64. Please try re-compiling or re-installing Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: the module (for instance, using `npm rebuild` or `npm install`). Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Object.Module._extensions..node (internal/modules/cjs/loader.js:718:18) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Module.load (internal/modules/cjs/loader.js:599:32) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at tryModuleLoad (internal/modules/cjs/loader.js:538:12) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:530:3) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Module.require (internal/modules/cjs/loader.js:637:17) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at require (internal/modules/cjs/helpers.js:22:18) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at bindings (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/bindings/bindings.js:112:48) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/bindings/lib/linux.js:2:36) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Module._compile (internal/modules/cjs/loader.js:689:30) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: at Object.Module._extensions..js (internal/modules/cjs/loader.js:700:10) Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! code ELIFECYCLE Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! errno 1 Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! zigbee2mqtt@1.14.4 start: `node index.js` Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! Exit status 1 Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.14.4 start script. Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above. Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! A complete log of this run can be found in: Sep 07 17:03:01 Domoticz bash[3393]: npm ERR! /home/beheer/.npm/_logs/2020-09-07T15_03_01_693Z-debug.log Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'. Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Scheduled restart job, restart counter is at 4. Sep 07 17:03:01 Domoticz systemd[1]: Stopped zigbee2mqtt.
code:
1 2 # Starting zigbee2mqtt sudo systemctl start zigbee2mqtt
code:
1 /opt/zigbee2mqtt$ npm start
<SNIP>
Maar het wordt nu nog gekker: de knop beneden stuurt nog steeds niets aan, terwijl de commands wel gewoon doorkomen. Andere Aqara knoppen werken wel gewoon. Ik denk dat ik even ga spitten om te zien of er misschien iets is veranderd met de click/action naamgeving ofzo. Voor zover ik kan nagaan heeft het in elk geval niks met het niet vinden van de stick te maken, dus een ander probleem dan hierboven gemeld.
Zwave is er zo ie zo en Shelly kan het ook dacht ik. Maar zolang je je houdt aan de maximale belasting en beter nog een stuk eronder blijft en geen crappy Chinese rommel koopt, zie ik het probleem niet om de stekker aan te laten.I-Lynx schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:10:
Goedenavond allemaal.
Groeten,
Lynx.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Ik heb crappy Chinese rommel, en zelfs dat werkt prima. Een relais is niet iets ingewikkelds ofzo. En als 'ie altijd aan staat hoeft 'ie dus ook bijna nooit te schakelen.martinvdm schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:59:
[...]
Zwave is er zo ie zo en Shelly kan het ook dacht ik. Maar zolang je je houdt aan de maximale belasting en beter nog een stuk eronder blijft en geen crappy Chinese rommel koopt, zie ik het probleem niet om de stekker aan te laten.
De stopcontacten die ik heb van NeoCoolcam zijn ook nog eens idioot accuraat qua meting
Er zijn ook ampere tangen die zonder relais werken. Een voorbeeld hiervan is deze en deze wil je juist gebruiken voor hoge vermogens (Sauna, Jacuzzi en dat soort dingen) Ik heb zelf een relais module gehad tussen mijn koelkast en dat was niet handig toen de module dood gingI-Lynx schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:10:
Goedenavond allemaal.
Groeten,
Lynx.
Ik zou me bij dat soort dingen zonder keurmerk (KEMA, TüV of echte CE, niet C E) eigenlijk vooral zorgen maken over brandgevaar.Anoniem: 14842 schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:50:
[...]
Ik heb crappy Chinese rommel, en zelfs dat werkt prima. Een relais is niet iets ingewikkelds ofzo. En als 'ie altijd aan staat hoeft 'ie dus ook bijna nooit te schakelen.
De stopcontacten die ik heb van NeoCoolcam zijn ook nog eens idioot accuraat qua meting
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
Klopt.FlowDesign schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:09:
[...]
Ik zou me bij dat soort dingen zonder keurmerk (KEMA, TüV of echte CE, niet C E) eigenlijk vooral zorgen maken over brandgevaar.
Maar de meeste dingen die je hier koopt komen gewoon uit China. Als je ze daar dan zelf besteld maakt niet zoveel verschil. Ik ken genoeg "merk" producten waarbij alleen het logo veranderd en er een 60% markup bij opkomt...
En het CE keur zegt niets over de kwaliteit, die kun je eigenlijk gewoon kopen door een papiertje in te vullen... KEMA en TüV zie ik bijna bij geen enkele smart stekker, zal die van Ikea eens bekijken.
Ik heb nog geen slechte verhalen gehoord over de NeoCoolcam stekkers.
Er is ook een megaverschil tussen het allergoedkoopste uit China en OEM Uit China. Ik koop beiden maar dat eerste nóóit voor cruciale - en lichtnettoepassingen. En als ik absoluut zeker wil zijn wordt het Farnell of TU of Conrad (al verkoopt die laatste ook wel iffy Chinese dingen).
[ Voor 27% gewijzigd door Wilf op 08-09-2020 08:21 ]
Het is veelal een gevoel bij een bepaald merk, alhoewel er wel betere en minder goede merken zijn. Als je dan hoog vermogen zoals een wasmachine door een plug heen stuur dan zou ik het wel graag doen door een van de betere plugs en ook een plug die het vermogen ruim aan kan en niet al direct aan zijn limiet zit (10a bijv). Dan heb je iig de risico’s tot het minimale beperkt. CE keur zegt idd niet heel veel.Anoniem: 14842 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:17:
[...]
Klopt.
Maar de meeste dingen die je hier koopt komen gewoon uit China. Als je ze daar dan zelf besteld maakt niet zoveel verschil. Ik ken genoeg "merk" producten waarbij alleen het logo veranderd en er een 60% markup bij opkomt...
En het CE keur zegt niets over de kwaliteit, die kun je eigenlijk gewoon kopen door een papiertje in te vullen... KEMA en TüV zie ik bijna bij geen enkele smart stekker, zal die van Ikea eens bekijken.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
De mogelijkheden van voornamelijk schakelaars in Phoscon/deCONZ vind ik wel erg beperkt. Voor mijn Hue Tap schakelaars is het bijvoorbeeld echt 1 actie per knop. Terwijl je er via HASS Automations (of in mijn geval: Node-RED) veel meer mee kan. Dezelfde knop die tussen 8.00 en 10.00 Y doet en tussen 21.00 en 23.00 x doet, om maar een voorbeeld te noemen.Quad schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:11:
@-Casper zoveel mogelijk Phoscon gebruiken om te bedienen.
@JBS snap ik, maar voor knoppen werkt het via Phoscon vrij eenvoudig. Automations gaan bij mij via HA zelf idd.
Zo heb ik de schakelaar in m'n woonkamer zo ingesteld dat als ik vanaf 22.00 de lampen beneden uitschakel, de lampen op de slaapkamer alvast aan gaan.
Gaat vooral om Phoscon hier. deCONZ doet weinig daarin:)sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:23:
[...]
De mogelijkheden van voornamelijk schakelaars in Phoscon/deCONZ vind ik wel erg beperkt. Voor mijn Hue Tap schakelaars is het bijvoorbeeld echt 1 actie per knop. Terwijl je er via HASS Automations (of in mijn geval: Node-RED) veel meer mee kan. Dezelfde knop die tussen 8.00 en 10.00 Y doet en tussen 21.00 en 23.00 x doet, om maar een voorbeeld te noemen.
Zo heb ik de schakelaar in m'n woonkamer zo ingesteld dat als ik vanaf 22.00 de lampen beneden uitschakel, de lampen op de slaapkamer alvast aan gaan.
Ben het compleet met je eens verder.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik moet bekennen dat ik nog steeds het verschil tussen de twee niet helemaal snapMimiix schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:23:
[...]
Gaat vooral om Phoscon hier. deCONZ doet weinig daarin:)
Ben het compleet met je eens verder.
@JBS Maakt Deconz niet zelf een device met actions aan in HA :
@Anoniem: 14842 Ja, dat is één of twee updates geleden aangepast. Toen is in de regel afgestapt van het click-event en naar het action event gestapt. Vraag me niet waarom, dat is me nooit duidelijk geworden. Best irritant omdat HA die click-events nu toch bewaard heeft als optie...
Wat betreft spullen uit China is de kwaliteit in domotica spul een stuk beter dan laders en usb kabels enzo. Zo is de bouwkwaliteit van Sonoff en Blitzwolf echt meer dan prima. Kan ze, afgezien van het cloud deel, alleen maar aanraden. Ik maak me vaker zorgen over hoe sommige het dan vervolgens installeren..
Toegegeven, bij iets als een lader is vaak het vermogen en de isolatie een probleem, iets wat niet speelt bij een domotica spul. Zolang het daar maar fatsoenlijk gebouwd is. Maar goed, dat zijn just my 2 cents als electrical engineer. Verder moet iedereen doen waar hij zich goed bij voelt.
@Anoniem: 14842 Ja, dat is één of twee updates geleden aangepast. Toen is in de regel afgestapt van het click-event en naar het action event gestapt. Vraag me niet waarom, dat is me nooit duidelijk geworden. Best irritant omdat HA die click-events nu toch bewaard heeft als optie...
Wat betreft spullen uit China is de kwaliteit in domotica spul een stuk beter dan laders en usb kabels enzo. Zo is de bouwkwaliteit van Sonoff en Blitzwolf echt meer dan prima. Kan ze, afgezien van het cloud deel, alleen maar aanraden. Ik maak me vaker zorgen over hoe sommige het dan vervolgens installeren..

Toegegeven, bij iets als een lader is vaak het vermogen en de isolatie een probleem, iets wat niet speelt bij een domotica spul. Zolang het daar maar fatsoenlijk gebouwd is. Maar goed, dat zijn just my 2 cents als electrical engineer. Verder moet iedereen doen waar hij zich goed bij voelt.
deCONZ is de gui waarin je de mesh kan ziensOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:24:
[...]
Ik moet bekennen dat ik nog steeds het verschil tussen de twee niet helemaal snap
Phoscon is de webpagina.
Een device in HA heeft niet van zichzelf actions, wel 'capabilities'. Om die aan te roepen heb je automations.Septillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:24:
@JBS Maakt Deconz niet zelf een device met actions aan in HA :
Bijvoorbeeld een lamp komt vanuit deCONZ als light entiteit in HA terecht. Die kun je vervolgens aan/uit schakelen en/of dimmen met automations (of togglen/sliden in Lovelace natuurlijk). Knoppen en dimmers zoals die van IKEA, Hue en Xiaomi Aqara verschijnen niet als schakel entiteit in HA, maar sturen dus events naar HA.
Tegenwoordig wel mogelijk hoorJBS schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:28:
[...]
Een device in HA heeft niet van zichzelf actions, wel 'capabilities'. Om die aan te roepen heb je automations.
:fill(white):strip_exif()/f/image/al2rcRqzEtLzeknXAdvBfbzj.png?f=user_large)
Wat dus komt van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| trigger: - device_id: 4c486710d74348e583c63f0da093359a discovery_id: 0x00158d000407ee5a action_single_right domain: mqtt platform: device subtype: single_right type: action |
Maar doel er vooral op dat je niet zelf dus steeds die cryptische event id's hoeft op te zoeken.
Het werken met events is nog steeds nodig wanneer je deCONZ gebruikt en bijvoorbeeld Hue, Tradfri of Xiaomi Aqara buttons/dimmers wilt gebruiken als trigger in je automation.Septillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:34:
[...]
Tegenwoordig wel mogelijk hoor
[Afbeelding]
Wat dus komt van:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 trigger: - device_id: 4c486710d74348e583c63f0da093359a discovery_id: 0x00158d000407ee5a action_single_right domain: mqtt platform: device subtype: single_right type: action
Maar doel er vooral op dat je niet zelf dus steeds die cryptische event id's hoeft op te zoeken.
En inderdaad, je kunt wat eenvoudiger de 'capabilities' kiezen van een device/entiteit, maar dat komt meer door de slimmere implementatie van het maken van automations
@JBS Dat klopt dat het implementatie is, daarom verraste me het ook dat Deconz dat schijnbaar niet doet. Een van de beste aanvullingen in HA van afgelopen tijd, steeds een naam of event id moeten opzoeken verveelde heel snel.
Helaas na alles updaten toch nog hetzelfde probleem. Ik zag dat in HA de lamp wel op 75% gaat, maar in de werkelijkheid staat deze op 1%. Nog ideeën?Septillion schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:36:
@Aschtra Ofwel de Philips Hue integratie die met HA komt. Misschien een update naar de laatste versie? Je loopt wel twee majors achter en daar is veel in opgelost.
Nou bij mij doet hij het met de dimmerswitch dus wel:Septillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:39:
@JBS Dat klopt dat het implementatie is, daarom verraste me het ook dat Deconz dat schijnbaar niet doet. Een van de beste aanvullingen in HA van afgelopen tijd, steeds een naam of event id moeten opzoeken verveelde heel snel.

Events hebben ook voordelen wat mij betreft. Zo kun je heel snel uitvinden welke trigger je nodig hebt door te luisteren naar de evens, op de gewenste knop te drukken (kort, lang, enkel, dubbel, drie keer, vier keer, net wat de knop ondersteunt) en het bijbehorende events id te zien.Septillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:39:
Zijn er meer mensen die regelmatig een backup van hun Z-Wave config moeten terugzetten?
Ik heb regelmatig dat de nodes op "unknown" meen ik komen te staan en daar blijven. Soms komen er een paar terug na een reboot, maar nooit alle.
Een restore van een vorige config helpt dan meestal. Maar ik moet dan wel de apparaten die ik na die backup heb toegevoegd opnieuw pairen. Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje klaar mee ben
Ik gebruik de normale Z-Wave integratie, die nieuwe kreeg ik niet aan de praat.
Ik heb regelmatig dat de nodes op "unknown" meen ik komen te staan en daar blijven. Soms komen er een paar terug na een reboot, maar nooit alle.
Een restore van een vorige config helpt dan meestal. Maar ik moet dan wel de apparaten die ik na die backup heb toegevoegd opnieuw pairen. Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje klaar mee ben
Ik gebruik de normale Z-Wave integratie, die nieuwe kreeg ik niet aan de praat.
@Aschtra Nee, sorry. Gebruik zelf de Hue integratie niet. Misschien iemand anders die de Hue integratie gebruikt?
Nice. Hier ook. Dat wist ik niet. Handig!Mimiix schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:41:
[...]
Nou bij mij doet hij het met de dimmerswitch dus wel:
[Afbeelding]
Ook voor de Xiaomi Aqara werkt dit zo. En ook voor de Aqara vibration sensor zie ik dat dit tegenwoordig zo mogelijk is.
[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 08-09-2020 08:45 ]
Dit is volgens mij met alle devices zo. Zit in die integration. Die ikea on/off switch die staat dus ook alleen maar bij mijn automations in dat lijstje, niet als entiteit of iets.
De Opple 6 button switch was ingewikkelder. Die had ineens namen (Dus niet knoppen links boven, rechtsboven etc).
[ Voor 15% gewijzigd door Mimiix op 08-09-2020 08:46 ]
Oh thanks, ik dacht juist andersom!Mimiix schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:27:
[...]
deCONZ is de gui waarin je de mesh kan zien
Phoscon is de webpagina.
Als ik me niet vergis. Kan @TerrorSource of @Toonz je wel wat slechte verhalen vertellen over Neo coolcam.. 1 van de 2 heeft bijna brand gehad door de stekkers.Anoniem: 14842 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:17:
[...]
Klopt.
Tja, anekdotes kan ik wat pas mee als het er naar verhouding veel zijnmAiden88 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:57:
[...]
Als ik me niet vergis. Kan @TerrorSource of @Toonz je wel wat slechte verhalen vertellen over Neo coolcam.. 1 van de 2 heeft bijna brand gehad door de stekkers.
Een gewoon stopcontact kan ook in brand vliegen (door stofopbouw bijvoorbeeld). En heel veel branden in slaapkamers worden veroorzaakt door stoffige usb laadsnoertjes (ik werkte bij een verzekeraar voorheen). Al
Tot nu toe zie ik geen verhoogd risico met andere merken, laat ik het zo zeggen. Ze worden trouwens ook gewoon verkocht in Nederland via officiële kanalen.
Na de laatste update valt het me op dat het laden in de apps erg lang duurt.
Dit op ipad en iphone en een android. Ligt dus niet aan devices.
Het lijkt dan alsof de app even vastzit, na even wachten (eeuwen volgens vrouw) doet dan alles het weer en ook snel.
Iemand een idee?
Het lijkt dan alsof de app even vastzit, na even wachten (eeuwen volgens vrouw) doet dan alles het weer en ook snel.
Iemand een idee?
Nope, not me.mAiden88 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:57:
[...]
Als ik me niet vergis. Kan @TerrorSource of @Toonz je wel wat slechte verhalen vertellen over Neo coolcam.. 1 van de 2 heeft bijna brand gehad door de stekkers.
Ik gebruik alleen Fibaro Wall Plugs.
Gebruik wel de Neo CoolCam Motion Sensors v2 met TEMP, zijn vooral qua frame en afstellen(kijkhoek) beter als de Fibaro's.
Het enige dat ik kan bedenken is dat hij na 0.112 data niet continu doorstuurd als je de pagina niet gebruikt. Dit merk ik ook wel als ik de app opstart, maar dit duurt max 3 seconden en geen tijden. Ik weet dus niet of het hier aan ligt, maar het is iig wel merkbaar.wesley2004 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:41:
Iemand een idee?
Even een syntax vraagje want ik kom er met Google niet uit. Ik gebruik de SolarEdge API in HA, en wil graag de extra inverter informatie splitsen naar aparte sensors. De sensor waar ik de info uit wil halen ziet er zo uit:
Als ik bijvoorbeeld de connectedOptimizers wil uitlezen, lukt me dat met de volgende YAML:
Ik krijg dan netjes de waarde 33. Maar volgens HA zelf wordt dit afgeraden en is het gebruik van states() of state_attr() beter.
Het lukt me echter niet om op 'n andere manier die info uit te lezen. Onderstaande optie levert 'unknown' op:
En hoe ik met state_attr verder kan graven dan dit:
snap ik ook niet helemaal. Help
sensor.solaredge_extern_inverters | 1 | inverters: - name: Inverter 1 manufacturer: SolarEdge model: SE10K-RW0TEBNN4 communicationMethod: ETHERNET dsp1Version: *.**.**** dsp2Version: *.**.**** cpuVersion: *.*.** SN: 7E******-** connectedOptimizers: 33 friendly_name: solaredge_extern (Inverters) |
Als ik bijvoorbeeld de connectedOptimizers wil uitlezen, lukt me dat met de volgende YAML:
YAML:
1
2
3
4
| platform: template sensors: aantal_optimizers: value_template: "{{ states.sensor.solaredge_extern_inverters.attributes.inverters[0].connectedOptimizers }}" |
Ik krijg dan netjes de waarde 33. Maar volgens HA zelf wordt dit afgeraden en is het gebruik van states() of state_attr() beter.
Het lukt me echter niet om op 'n andere manier die info uit te lezen. Onderstaande optie levert 'unknown' op:
YAML:
1
| {{ states('sensor.solaredge_extern_inverters.attributes.inverters[0].connectedOptimizers') }} |
YAML:
1
| {{ state_attr('sensor.solaredge_extern_inverters', 'inverters[0]') }} |
De syntax van state_attr =redah schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:10:
Even een syntax vraagje want ik kom er met Google niet uit. Ik gebruik de SolarEdge API in HA, en wil graag de extra inverter informatie splitsen naar aparte sensors. De sensor waar ik de info uit wil halen ziet er zo uit:
sensor.solaredge_extern_inverters 1 inverters:
- name: Inverter 1
manufacturer: SolarEdge
model: SE10K-RW0TEBNN4
communicationMethod: ETHERNET
dsp1Version: *.**.****
dsp2Version: *.**.****
cpuVersion: *.*.**
SN: 7E******-**
connectedOptimizers: 33
friendly_name: solaredge_extern (Inverters)
YAML:
1 2 3 4 platform: template sensors: aantal_optimizers: value_template: "{{ states.sensor.solaredge_extern_inverters.attributes.inverters[0].connectedOptimizers }}"
YAML:
1 {{ states('sensor.solaredge_extern_inverters.attributes.inverters[0].connectedOptimizers') }}
YAML:
1 {{ state_attr('sensor.solaredge_extern_inverters.attributes.inverters[0]', 'connectedOptimizers') }}
state_attr(naam_sensor, naam_attribuut)
Jij gebruikt het attribuut ook in de naam van de sensor. Plus in de yaml lijkt het of de single-quotes niet goed staan.
What's the speed of dark?
@redah Mij lijkt
Immers is 'sensor.solaredge_extern_inverters' en wil je daar het attribute 'inverters[0].connectedOptimizers' van hebben. Ik heb geen entities met een array in de attributes dus kan het niet testen.
YAML:
1
| {{ state_attr('sensor.solaredge_extern_inverters', 'inverters[0].connectedOptimizers') }} |
Immers is 'sensor.solaredge_extern_inverters' en wil je daar het attribute 'inverters[0].connectedOptimizers' van hebben. Ik heb geen entities met een array in de attributes dus kan het niet testen.
Slecht gecopy-paste, nu aangepast in het bericht. Volgens mij staan de single-quotes wel goed, als ik de sensornaam en attribute aanpas naar iets anders (lichtsensor bijvoorbeeld) krijg ik netjes de waarde.JayOne schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:16:
De syntax van state_attr =
state_attr(naam_sensor, naam_attribuut)
Jij gebruikt het attribuut ook in de naam van de sensor. Plus in de yaml lijkt het of de single-quotes niet goed staan.
HelaasSeptillion schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:16:
@redah Mij lijkt
YAML:
1 {{ state_attr('sensor.solaredge_extern_inverters', 'inverters[0].connectedOptimizers') }}
*edit*
Gelukt, dus ik zet het hier neer voor toekomstige generaties:
YAML:
1
| {{ state_attr('sensor.solaredge_extern_inverters', 'inverters')[0].connectedOptimizers }} |
Waarom lukt het altijd nadat je de vraag hebt gesteld?

[ Voor 11% gewijzigd door redah op 08-09-2020 11:24 ]
Schijnbaar kan je niet direct een array element ophalen met state_attr(). Wordt dus
YAML:
1
| {{ state_attr('sensor.solaredge_extern_inverters', 'inverters')[0].connectedOptimizers }} |
Omdat je, om een duidelijke vraag te kunnen stellen aan ons, de vraag heel erg goed ontleedt en daarmee een denkproces in gang zet voor jezelf.redah schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:20:
Waarom lukt het altijd nadat je de vraag hebt gesteld?
Wikipedia: BadeendHmmbob schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:28:
[...]
Omdat je, om een duidelijke vraag te kunnen stellen aan ons, de vraag heel erg goed ontleedt en daarmee een denkproces in gang zet voor jezelf.
Ik ben het even gaan meten.drentsemoi schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:55:
[...]
Het enige dat ik kan bedenken is dat hij na 0.112 data niet continu doorstuurd als je de pagina niet gebruikt. Dit merk ik ook wel als ik de app opstart, maar dit duurt max 3 seconden en geen tijden. Ik weet dus niet of het hier aan ligt, maar het is iig wel merkbaar.
Het ligt hier tussen de 30-45 seconden.
Als je dus even snel iets wil aanzetten is dat best lang.
Als ik via een browser het duckdns adres benader, gaat het overigens wel snel.
[ Voor 5% gewijzigd door wesley2004 op 08-09-2020 12:45 ]
Misschien apps opnieuw installeren?wesley2004 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:41:
Iemand een idee?
https://rc.home-assistant.io/blog/2020/09/07/release-115/
Beloofd een super release te worden
- customize sidebar !!
- risco integration
- media browser
- customize sidebar !!
- risco integration
- media browser
[ Voor 46% gewijzigd door skank op 08-09-2020 13:26 ]
De blog is nog niet af trouwensskank schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:19:
- customize sidebar !!
- risco integration
- media browser
Hier wordt de komende dagen aangewerkt gaf Frenk aan, aangezien erg veel toevoegingen zitten in deze release.
Ja heb ik gelezen, echt een te zotte release, ik kijk er echt naar uit !!larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:28:
[...]
De blog is nog niet af trouwens
Hier wordt de komende dagen aangewerkt gaf Frenk aan, aangezien erg veel toevoegingen zitten in deze release.
Hmm. Wat is dit? Iets met QR-codes ofzo?skank schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:19:
- customize sidebar !!
- risco integration
- media browser
Dit is trouwens wel een belangrijke om ff op te letten (voor sommigen, inclusief mijzelf).Wanna play tag?
We have a tags configuration panel, you create tags, see when a tag is last scanned, and write tags with the Android and iOS companion apps.
When a tag is scanned it will glow so you can easily identify it.
HTTP: Using reverse proxies
The processing of data received from reverse proxies is now more strictly handled. Invalid or malformed X-Forwarded-For headers will now result in an HTTP 400 error (Bad Request).
[...]
Lijkt inderdaad een prima release te worden! Meer native ondersteuning voor helpers enzo, tof.
En media browser klinkt ook goed. Ik had afgelopen week mijn Kodi eens gekoppeld aan HA maar was toch zwaar teleurgesteld over de media controls. Zelfs geen stop knop bijvoorbeeld en now playing dat niet update bij een (radio) stream. Geen ramp met Yatse ernaast maar iets meer integratie zou erg gaaf zijn.
En media browser klinkt ook goed. Ik had afgelopen week mijn Kodi eens gekoppeld aan HA maar was toch zwaar teleurgesteld over de media controls. Zelfs geen stop knop bijvoorbeeld en now playing dat niet update bij een (radio) stream. Geen ramp met Yatse ernaast maar iets meer integratie zou erg gaaf zijn.
Oh dat zou tof zijn! Heb nog wat NFC-stickertjes liggen.larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat dit om de NFC tags gaat.
Die kan je scannen en er een opdracht aan verbinden.
Klopt.larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat dit om de NFC tags gaat.
Die kan je scannen en er een opdracht aan verbinden.
Zelf nog niet mee gespeeld wel al es een voorbeeld gezien met kaartjes die dan bepaalde muziek afspelen..
Maar ik heb er zo in 1 2 3 geen toepassing voor , voor bij mij thuis.
Ideetjes zijn altijd welkom.
Je zou het bijvoorbeeld als veredelde schakelaar kunnen gebruiken. Plak je ergens een NFC-tag op, hou je telefoon ertegen en je lampen gaan aan. Zoiets. Maar ik ben het met je eens, ik zie er vooralsnog geen unieke mogelijkheden mee die je niet op andere manieren (beter) kan oplossen.skank schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:10:
[...]
Klopt.
Zelf nog niet mee gespeeld wel al es een voorbeeld gezien met kaartjes die dan bepaalde muziek afspelen..
Maar ik heb er zo in 1 2 3 geen toepassing voor , voor bij mij thuis.
Ideetjes zijn altijd welkom.
Telefoon op nachtkastje --> Slaapmodus en hier weer dingen aan vast koppelen. Alle lampen uit etc.sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:13:
[...]
Je zou het bijvoorbeeld als veredelde schakelaar kunnen gebruiken. Plak je ergens een NFC-tag op, hou je telefoon ertegen en je lampen gaan aan. Zoiets. Maar ik ben het met je eens, ik zie er vooralsnog geen unieke mogelijkheden mee die je niet op andere manieren (beter) kan oplossen.
Ik denk dat ik veilig ben, mijn swag container heeft een fixed ip adres in mijn docker network en dat ip adres heb ik in een lijstje met trusted_proxies in ha config staan.sOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:00:
Dit is trouwens wel een belangrijke om ff op te letten (voor sommigen, inclusief mijzelf).
[...]
Laat maar weten als ik het moet delen, je hebt nog wat van me tegoed
Hmm, inderdaad. Sticker op Qi-lader en hoppa!larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:17:
[...]
Telefoon op nachtkastje --> Slaapmodus en hier weer dingen aan vast koppelen. Alle lampen uit etc.
Hoe heb je dat gedaan? Macvlan in je docker-compose? Ik heb in HA ingesteld dat IP geblockt wordt na 5 foutieve inlogpogingen. Maar door de reverse proxy en/of docker (ben er nog niet achter wat) lijkt het alsof elk bezoek vanaf hetzelfde docker-ip komt. Volgens mij staan alle headers in swag/nginx goed, maar dat weet ik niet zeker. Heb jij dit getest?golles schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:18:
[...]
Ik denk dat ik veilig ben, mijn swag container heeft een fixed ip adres in mijn docker network en dat ip adres heb ik in een lijstje met trusted_proxies in ha config staan.
Haha, is dat zo?Laat maar weten als ik het moet delen, je hebt nog wat van me tegoed
Zat ik ook aan te denken.larsiey schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:17:
[...]
Telefoon op nachtkastje --> Slaapmodus en hier weer dingen aan vast koppelen. Alle lampen uit etc.
Maar ik gebruik daarvoor spraak
FF nadenken eventueel iets met auto of voor kids...
Haha daar maak ik dan weer geen gebruik vansOid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:26:
[...]
Hmm, inderdaad. Sticker op Qi-lader en hoppa!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.