@Meelobee Dank, ga ik naar kijken. En wat tof om die vertical stack zo te gebruiken, heb ik nog niet eerder gezien. Biedt mogelijkheden
De vertical en horizontal stacks zijn ook handig in Panel mode (full width view) die rendered normaal alleen de eerste kaart, maar als je daar een stack van maakt, pakt ie de rest ook mee
[ Voor 7% gewijzigd door Meelobee op 02-09-2020 11:48 ]
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Ik volg 'm niet helemaal. Heb je een screenshotje?Meelobee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:45:
De vertical en horizontal stacks zijn ook handig in Panel mode (full width view) die rendered normaal alleen de eerste kaart, maar als je daar een stack van maakt, pakt ie de rest ook mee
ik wil eigenlijk dat de 'message' maar 1 keer gebroadcast wordt naar m'n Google Home, de eerste keer dat we de kamer binnenkomen mag deze ochtendboodschap (huidige en voorspelde temperatuur, etc...) worden gebroadcast.Septillion schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:33:
Waarom zo lastig doen? Je kan gewoon for gebruiken.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: Google TTS test message based on motion mode: single trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.huis_logeerkamer_motion to: 'off' for: minutes: 5 condition: [] action: - service: media_player.volume_set data_template: entity_id: media_player.google_home_huiskamer volume_level: 0.5 - service: tts.google_say entity_id: media_player.google_home_huiskamer data_template: message: "test"
Probleem met die van jou is dat de enige trigger is als er weer motion is.
Ik denk niet dat jouw oplossing dit mogelijk maakt maar nu besef ik zelf dat mijn oplossing ook niet zaligmakend is

Ik moet nog even verder zoeken hoe ik deze boodschap maximaal 1 keer tussen 6 en 9 kan laten afspelen...
Ik doe dit zelf met een input_boolean die switched als de automation gestart is (en dan de condition in de automation inbouwen dat deze input_boolean op 'off' moet staan). deze reset zichzelf elke dag. Maar je kunt hem ook zelf handmatig resetten zodat ik nog een keer het bericht kan laten omroepen.roynolf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:56:
[...]
...
Ik moet nog even verder zoeken hoe ik deze boodschap maximaal 1 keer tussen 6 en 9 kan laten afspelen...
Volgens mij wel vaker ter sprake gekomen hier, maar... welke camera's:
Volgens mij ga ik bij iets als de Wyze cam (die prijscategorie wil ik dus ook) uitkomen, maar misschien heeft
iemand anders nog mooie opties?
- Zijn goed te integreren in Home Assistant
- Zijn goedkoop
- Zijn redelijk plug&play (dus geen ESPCam: flashen geen probleem)
- Hebben nachtzicht (zonder rode IR lampjes
- Gaan niet via de cloud
Volgens mij ga ik bij iets als de Wyze cam (die prijscategorie wil ik dus ook) uitkomen, maar misschien heeft
Thanks for the tipErik80 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:00:
[...]
Ik doe dit zelf met een input_boolean die switched als de automation gestart is (en dan de condition in de automation inbouwen dat deze input_boolean op 'off' moet staan). deze reset zichzelf elke dag. Maar je kunt hem ook zelf handmatig resetten zodat ik nog een keer het bericht kan laten omroepen.
Hiermee ga ik aan de slag...
Huh, ja, dat is weer een hele andere automation lijkt me... Dat heeft toch niets met weggaan te maken?roynolf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:56:
ik wil eigenlijk dat de 'message' maar 1 keer gebroadcast wordt naar m'n Google Home, de eerste keer dat we de kamer binnenkomen mag deze ochtendboodschap (huidige en voorspelde temperatuur, etc...) worden gebroadcast.
En voor eenmalig triggeren inderdaad een input_boolean helper welke je set na de eerste keer trigger en ook als condition gebruikt. Voor reset daarvan kan je een tweede automation op tijd aanmaken.
Als je een view hebt met meerdere cards erop en je zet die view naar Panel Mode, dan laat HA alleen nog de eerste kaart in die view zien.sOid schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:55:
[...]
Ik volg 'm niet helemaal. Heb je een screenshotje?
Als je al die losse cards in een vertical of horizontal stack zet, kan je wel meerdere kaarten laten zien in Panel Mode. HA 'ziet' dan alleen de eerste card (een van de stacks) en rendered alles in die stack als 1 kaart zegmaar..
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Je zou een automation kunnen bouwen die reageert op motion, condition dat het in bepaald tijdskader is en een delay erop zetten die net zo groot is als jouw tijdskader. Bijvoorbeeld een trigger op motion met condition time tussen 6:00 en 9:00 die google home aanroept en daarna een delay van 3 uren. Dan kan die pas opnieuw doorkomen op de volgende dag.roynolf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:56:
[...]
ik wil eigenlijk dat de 'message' maar 1 keer gebroadcast wordt naar m'n Google Home, de eerste keer dat we de kamer binnenkomen mag deze ochtendboodschap (huidige en voorspelde temperatuur, etc...) worden gebroadcast.
Ik denk niet dat jouw oplossing dit mogelijk maakt maar nu besef ik zelf dat mijn oplossing ook niet zaligmakend is![]()
Nadeel aan lange delays (of for:) is dat ze niet blijven bij een restart. Krijg je weet makkelijk meldingen na een reboot voor een update ofzo.
Tsja, een risico dat je wel of niet neemt a.d.h.v. het type automation. Voor een automation als deze lijkt me een incidentele herstart geen probleem.Septillion schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:54:
Nadeel aan lange delays (of for:) is dat ze niet blijven bij een restart. Krijg je weet makkelijk meldingen na een reboot voor een update ofzo.
Is inderdaad ook een goed idee, maar ik denk dat ik toch voor iets van een NUC of NAS ga. Al is het alleen al vanwege de mogelijkheden.FlowDesign schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:01:
[...]
Je kunt misschien ook een SSD USB Stick in je Pi gebruiken?
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.dataio.nl/san...-solid-state-flash-drive/
Edit:
Het is slechts net ietsje sneller dan een microSD in een Pi 3, maar is veel minder gevoelig voor 'slijtage'.
Een SSD stick in een Pi 4 is wel aanzienlijk sneller dan een microSD vanwege USB 3 vs USB 2.
Budget heb ik niet helemaal opgesteld moet ik zeggen. Maar aangezien de NAS nog op mijn verlanglijstje stond, leek me dat misschien een goede optie. De oude laptops die ik had, zijn helaas allemaal weg.Jazsie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:16:
[...]
NAS kan ook prima werken afhankelijk van de type NAS.
Het best kijk je wat je ermee wilt doen met het oog op mogelijke veranderingen in de toekomst en met wat je nu ter beschikking hebt en budget indien je wilt investeren erin.
Ander route is bijvoorbeeld op een oude laptop, heb je gelijk "gratis" UPS erbij.
Haha, ja dat is wel het voordeel van een laptop. Draai jij HA in Docker dan? En dan de Core versie, of HA?Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:34:
[...]
Ik heb het hier inderdaad op een laptop draaien. Tweedehands G huppeldepup ding van HP. 16GB ram er in en klaar. Draait nu HA, OMV, Nextcloud en af en toe OPNSense. Super betrouwbaar en houdt het nog een uur of 4 uit op accu als de stroom weg is (kwam ik achter toen ik de stekker er per ongeluk uit had getrokken)
Voordeel is niet alleen de ups, maar ook het feit dat je altijd een toetsenbord en muis bij de hand hebt voor local troubleshooting
Nee, heb ik niet. Maar ik denk zal inderdaad dat de Pi gewoon niet toereikend is voor alle devices en de camera. Zoals ik ook al schreef merk ik ook raar gedrag met Supervisor. Zal me niks verbazen als de SD-kaart na een aantal maanden al problemen geeft.MdBruin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:26:
@Fireball86 Heb je glances geïnstalleerd staan? Hiermee kan je zien hoeveel vrije CPU en geheugen je hebt. Ik heb het vermoeden dat de 1GB van de Pi 3 te weinig is voor wat je wilt. Gewoon even met een andere computer/telefoon naar glances gaan en dan de video op de normale manier starten (en ja er wordt hierdoor ook weer wat extra geheugen en processor tijd in beslag genomen).
Qua hardware heb ik als beginner nog niet heel veel advies, zelf gebruik ik een Pi 4 2GB met een USB stick. Als test omgeving maar mogelijk dat ik naar een Intel nuc of m'n HP microserver gen 8 toe ga zodat meerdere dingen kan samenvoegen
Dankjewel voor je zeer uitgebreide reactie. De Celeron die je gebruikt is dus snel genoeg voor alle dockers?sOid schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:11:
[...]
Ik heb HA (core) op zowel Pi 3B+ als NAS (Synology DS418Play) en NUC gedraaid. Het werkt allemaal, maar ik vind het op de NUC toch het fijnst. Erg snel en het is een dedicated apparaat voor mijn smarthome-toepassingen. De NAS gebruik ik puur voor data-opslag als foto's, video etc. Database van HASS draait ook gewoon op de NUC.
Op de NUC draait Ubuntu met daarop Docker. Als docker containers (via docker-compose) heb ik:Maar je kan het veel compacter houden. Ik heb maanden alleen de eerste 4 containers gebruikt. Dat werkt ook prima. En je kan er ook voor kiezen om alleen met de HomeAssistant-container te beginnen. De NUC schrijft elke nacht backups naar de NAS (hier heb ik in het vorige topic wat over geschreven, mocht het je interesseren). Ik zie geen voordeel van de database hosten op een andere machine dan de NUC. Eigenlijk alleen maar nadelen, omdat je geen database hebt als die machine toevallig down is.
- Secure Web Application Gateway (voorheen LetsEncrypt), voor de certificaten en reverse proxy
- Home Asissant Core (geen HomeAssistant/wat vroeger bekend stond als Hassio, vind ik persoonlijk niet fijn draaien op docker)
- Node-RED
- deCONZ voor m'n Conbee II stick
- InfluxDB
- Grafana
- MariaDB
- PHPMyAdmin
Dit is de configuratie van m'n NUC.
[Afbeelding]
Overigens raad ik aan om een NAS met 4 drivebays te nemen. Dan heb je een redundant schijf die de hele raid array opnieuw kan bouwen (ook handig met upgraden van je schijven!). Met 2 bays heb je dat in de meeste raid-configuraties afaik niet.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Iets heel anders. Ik gebruik Heimdall om een overzichtspagina voor al m'n (web)applicaties te hebben. Hier wil ik eigenlijk van af en ik zou het liefst in HomeAssistant een soortgelijk overzicht willen maken. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het mooist kan doen?
Zo ziet Heimdall er nu uit. Een simpel lijstje met linkjes in HASS kan natuurlijk, maar dat is niet echt mooi. Ik zou eigenlijk de applicatiespecifieke icons willen gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu ben ik zelf (nog) niet zo thuis in Linux enzo, maar ga een uitdaging graag aan. Wat is de reden dat je HA Core draait? Ik zie veel reactie op het HA forum dat mensen inderdaad aangeven HA volledig te draaien in Docker.
Hoe zit het dan met de updates enzo?
Wat ik ervan begrepen heb zijn de add-ons eigenlijk ook weer nieuwe dockers die aangemaakt worden. Of heeft alles in je eigen dockers draaien juist voordelen?
Wat de NAS betreft, als ik er eentje koop dan is dat denk ik wel een 2-bay. Alleen al vanwege de behoorlijke extra investering voor een 4-bay. Ik zou de 2-bay in raid 1 zetten. Dan zijn de schijven toch 1 op 1 kopieën van elkaar?
Wel dus nog een vraag over de NAS, als ik zou besluiten om HA daarop te draaien, zodat ik 2 in 1 heb. Gaan de schijven dan in hibernation? Of blijven ze constant aan omdat HA elke keer een beetje data erheen schrijft?
Met je laatste vraag kan ik je helaas niet helpen.
@-Casper Dat is waar, zeker in je geschetste senario. Maar als je geen tijdspanne wilt wanneer de melding mag komen (geen 6 tot 9 uur) dan wordt het al snel vervelend om een update te draaien.
@Fireball86 NAS zou wel mooi twee vliegen in één klap zijn
Zeker als je ook gewoon de elektriciteit moet betalen. Maar bedenk wel wat je exact met de camera's wilt. Als je het echt wilt opslaan of parsen heb je snel aardig wat kracht nodig. Dus geen Synology Play modellen...
Enneuh, koop geen twee bay, zonde geld. Je gooit daarmee één drive volledig "weg" en niet makkelijk uit te breiden.
@Fireball86 NAS zou wel mooi twee vliegen in één klap zijn
Enneuh, koop geen twee bay, zonde geld. Je gooit daarmee één drive volledig "weg" en niet makkelijk uit te breiden.
Ik heb sinds kort Google speakers in huis gehaald en wil HA hier nu boodschappen naar toe laten sturen op basis van een automatisering. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik in mijn config opgenomen:
Als ik nu op de kaart van bijvoorbeeld mijn Google Nest mini klik kan ik hier een boodschap intikken en deze naar de mini laten versturen. Dit werkt op zich ook, maar de nederlandstalige boodschap wordt door de engelse stem voorgelezen. Daardoor is de boodschap dus totaal niet te begrijpen
Voor wat ik heb gelezen zou nederlands toch geen probleem mogen uitmaken? Mijn HA is trouwens aan Google gekoppeld via de Nabu Casa integratie die trouwens voor de rest prima werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
| tts: - platform: google_translate language: 'nl' base_url: http://192.168.178.3:8123 service_name: google_say |
Als ik nu op de kaart van bijvoorbeeld mijn Google Nest mini klik kan ik hier een boodschap intikken en deze naar de mini laten versturen. Dit werkt op zich ook, maar de nederlandstalige boodschap wordt door de engelse stem voorgelezen. Daardoor is de boodschap dus totaal niet te begrijpen
Voor wat ik heb gelezen zou nederlands toch geen probleem mogen uitmaken? Mijn HA is trouwens aan Google gekoppeld via de Nabu Casa integratie die trouwens voor de rest prima werkt.
Zie language: 'nl'Hendry Scholing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:45:
Ik heb sinds kort Google speakers in huis gehaald en wil HA hier nu boodschappen naar toe laten sturen op basis van een automatisering. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik in mijn config opgenomen:
YAML:
1 2 3 4 5 tts: - platform: google_translate language: 'nl' base_url: http://192.168.178.3:8123 service_name: google_say
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| tts: - platform: google_translate service_name: google_say cache: true language: 'nl' cache_dir: /tmp/tts time_memory: 300 base_url: <uw_url> |
Oh ja hoor, zát. Dit is de system load van de afgelopen 12 uur. Links de percentages. Groen is CPU, oranje is RAM. Je ziet alleen een piek om 04.00; dat komt door de dagelijkse backup van de database naar de NAS en Stack Storage.Fireball86 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:00:
[...]
Dankjewel voor je zeer uitgebreide reactie. De Celeron die je gebruikt is dus snel genoeg voor alle dockers?
:fill(white):strip_exif()/f/image/jxezFq5K18AMG1ojmQ5lufG7.png?f=user_large)
Edit: helemaal vergeten grafiekje toe te voegen
Linux heeft wel een leercurve, maar ook leuk. Ik ben zelf verre van expert, maar er is heel veel informatie over te vinden. Heb je al via de command line wat op je Pi gedaan? Dan is het vergelijkbaar (kort door de bocht). Je kan 's Ubuntu of een andere distro op je Pi installeren, dan krijg je er gevoel voor.Nu ben ik zelf (nog) niet zo thuis in Linux enzo, maar ga een uitdaging graag aan. Wat is de reden dat je HA Core draait? Ik zie veel reactie op het HA forum dat mensen inderdaad aangeven HA volledig te draaien in Docker.
Hoe zit het dan met de updates enzo?
Wat ik ervan begrepen heb zijn de add-ons eigenlijk ook weer nieuwe dockers die aangemaakt worden. Of heeft alles in je eigen dockers draaien juist voordelen?
Ik draai Core omdat ik HASSIO (ik blijf het gewoon zo noemen, fuck it
Updates is heel simpel. In docker-compose.yml staat precies welke docker containers met welke instellingen gestart moeten worden. Door een paar simpele commands (docker-compose pull && docker-compose up -d) worden voor alle containers de laatste versies gedownload en gestart.
Voor mij heeft het inderdaad voordelen om alles in eigen dockers te draaien. Voornamelijk overzicht van de containers en je data.
Ik zou je toch echt aanraden om een 4-bay te nemen. Desnoods een wat oudere (docker draait ook prima op mijn DS418Play, hoewel dat officieel niet wordt ondersteund. Ik heb er wel extra RAM bij geprikt). Toen ik de Syno kocht kende ik docker nog niet eens. Ik wilde een server voor Plex en muziek/foto's/video's/andere documenten. Met docker ging er echt een wereld voor me open. Downloads automatiseren bijvoorbeeld. Kan nu gewoon een serie toevoegen aan Sonarr en hoef er nooit meer naar om te kijken; alles verschijnt automatisch in Plex.Wat de NAS betreft, als ik er eentje koop dan is dat denk ik wel een 2-bay. Alleen al vanwege de behoorlijke extra investering voor een 4-bay. Ik zou de 2-bay in raid 1 zetten. Dan zijn de schijven toch 1 op 1 kopieën van elkaar?
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om te beginnen met wat kleinere schijven, scheelt weer. In het begin had ik 2 nieuwe schijven gekocht en er nog 2 oude schijven van verschillende formaten in gedaan. Uiteindelijk heb ik 2x een uitbreiding gedaan. En dat is echt appeltje eitje; schijf erin en rebuild. Een dag(deel) later heb je weer een prima functionerende NAS met extra opslagruimte.
Durf ik niet te zeggen. Ik vind het energieverbruik echter laag (ik heb er geen exacte gegevens van).Wel dus nog een vraag over de NAS, als ik zou besluiten om HA daarop te draaien, zodat ik 2 in 1 heb. Gaan de schijven dan in hibernation? Of blijven ze constant aan omdat HA elke keer een beetje data erheen schrijft?
[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 02-09-2020 16:27 ]
Ik krijg met geen mogelijkheid de Google Assistant aan de praat.
Als eerste heb ik een trial van Nabu Casa geactiveerd, alle instructies opgevolgd, cloud is connected, ik kan er op afstand bij via de URL van Nabu Casa maar ik kan niet de app in Google Assistant koppelen.
Ik start Google Home op m'n Samsung S10, klik op +, zoek voor home assistant, druk op koppelen. Vervolgens wordt ik naar een login gestuurd, ik kan inloggen, druk op authoriseren, krijg dan de melding "Kan de instelling niet updaten. Controleer je verbinding".
Vinkjes voor Remote Access en Google Assistant staan aan in HA.
https://www.nabucasa.com/config/
https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/
Tevens alle instructies opgevolg van https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/ om dit handmatig te proberen. Via Duckdns.org, dat werkt ook goed. Ik kan op afstand erbij via SSL.
Alles lijkt te lukken totdat ik de app "test" wil toevoegen in Google Assistant. Ik kom dan keurig uit bij m'n HA, druk op inloggen, dan verschijnt de melding om services te koppelen en vervolgens kom ik weer terug in het scherm om een nieuw apparaat in te stellen zonder enige foutmelding.
Het enige wat ik kan terugvinden in de log:
Configuratie:
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe of verkeerd heb staan aangezien zowel de betaalde cloud, als de handmatige, niet werken?
Home Assistant 0.114.4 op een Pi3
Als eerste heb ik een trial van Nabu Casa geactiveerd, alle instructies opgevolgd, cloud is connected, ik kan er op afstand bij via de URL van Nabu Casa maar ik kan niet de app in Google Assistant koppelen.
Ik start Google Home op m'n Samsung S10, klik op +, zoek voor home assistant, druk op koppelen. Vervolgens wordt ik naar een login gestuurd, ik kan inloggen, druk op authoriseren, krijg dan de melding "Kan de instelling niet updaten. Controleer je verbinding".
Vinkjes voor Remote Access en Google Assistant staan aan in HA.
https://www.nabucasa.com/config/
https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/
Tevens alle instructies opgevolg van https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/ om dit handmatig te proberen. Via Duckdns.org, dat werkt ook goed. Ik kan op afstand erbij via SSL.
Alles lijkt te lukken totdat ik de app "test" wil toevoegen in Google Assistant. Ik kom dan keurig uit bij m'n HA, druk op inloggen, dan verschijnt de melding om services te koppelen en vervolgens kom ik weer terug in het scherm om een nieuw apparaat in te stellen zonder enige foutmelding.
Het enige wat ik kan terugvinden in de log:
Dit topic doorgelopen en van alles opgevolgd, zelfde probleem..Logger: homeassistant.components.cloud.google_config
Source: components/cloud/google_config.py:129
Integration: Home Assistant Cloud (documentation, issues)
First occurred: 13:59:11 (9 occurrences)
Last logged: 13:59:30
Error reporting state - 5: Requested entity was not found.
Configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml sensor: - platform: enphase_envoy name: Zonnepanelen ip_address: xxx monitored_conditions: - production - daily_production - seven_days_production - lifetime_production - consumption - daily_consumption - seven_days_consumption - lifetime_consumption - inverters - platform: p2000 regios: xx disciplines: 1,2,3,4 scan_interval: 20 capcodes: 1403001,1403003 icon: mdi:fire-truck ############################################### # Honeywell Lyric Thermostat # ############################################### lyric: client_id: xxx client_secret: xxx ############################################### # http # ############################################### http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem camera: - platform: foscam ip: xxx port: xxx username: xxx password: xxx name: xxx cloud: google_assistant: project_id: xxx service_account: !xxx.json report_state: false exposed_domains: – light |
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe of verkeerd heb staan aangezien zowel de betaalde cloud, als de handmatige, niet werken?
Home Assistant 0.114.4 op een Pi3
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Even mezelf quoten:barrymossel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:11:
Volgens mij wel vaker ter sprake gekomen hier, maar... welke camera's:Ik wil alle camera's in huis vervangen (en er een paar toevoegen), maar heb geen hoogstaande shizzle nodig. Twee komen op de slaapkamers van m'n (jonge) dochters. Dus geen cloud en geen zichtbare IR lampjes.
- Zijn goed te integreren in Home Assistant
- Zijn goedkoop
- Zijn redelijk plug&play (dus geen ESPCam: flashen geen probleem)
- Hebben nachtzicht (zonder rode IR lampjes
- Gaan niet via de cloud
Zojuist drie Sonoff Camera's besteld. RTSP out-of-the-box, PTZ kan via SonoffLAN (al heb ik die niet echt nodig), nachtzicht en kosten zo'n 26-27 euro p.s..
Ben heel benieuwd, maar kan nooit slechter zijn dan de Foscam waarvan nachtzicht niet meer werkt en een oude China cam die weer niet goed werkt in Home Assistant.
Bestel in China (kortste levertijd zeggen ze), Frankrijk en Spanje. Eens zien wie er als eerste levert
@sOid Dat de Raspberry Pi supervised versie een zooitje van de containers maakt klopt wel. In Glances kan je de docker containers zien, heb er nu 9. 3 add-ons geïnstalleerd (Glances, Esphome en configurator), de overige 6 zijn standaard van de installatie en worden nog hassio genoemd met een underscore en functie (bijvoorbeeld hassio_dns). Ik denk dat ik de core variant ook maar eens ga proberen voordat ik verder ga experimenteren. Nu verwacht ik dat er niets aan de yaml bestanden wijzigt maar kan ik wel alvast een andere manier van werken aanleren.
Ja exact. Je configuration.yaml zal waarschijnlijk wat anders zijn, verder vermoedelijk niet nee.MdBruin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:36:
@sOid Dat de Raspberry Pi supervised versie een zooitje van de containers maakt klopt wel. In Glances kan je de docker containers zien, heb er nu 9. 3 add-ons geïnstalleerd (Glances, Esphome en configurator), de overige 6 zijn standaard van de installatie en worden nog hassio genoemd met een underscore en functie (bijvoorbeeld hassio_dns). Ik denk dat ik de core variant ook maar eens ga proberen voordat ik verder ga experimenteren. Nu verwacht ik dat er niets aan de yaml bestanden wijzigt maar kan ik wel alvast een andere manier van werken aanleren.
Ik kan je m'n docker-compose file aanleveren als je dat interessant vindt! (Wellicht een beetje offtopic hier, anders had ik al wel copy&paste gedaan.)
Ik heb deze instellingen gebruikt, maar helaas daarmee ook de engelstalige uitspraak van de nederlandse tekst. Het lijkt erop dat op de een of andere manier die language variabele niet wordt gebruiktroynolf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:04:
[...]
Zie language: 'nl'
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 tts: - platform: google_translate service_name: google_say cache: true language: 'nl' cache_dir: /tmp/tts time_memory: 300 base_url: <uw_url>
Komt dat niet gewoon door je Nabu Casa integratie? Misschien botst het daar ergens. Zie https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/Hendry Scholing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:55:
[...]
Ik heb deze instellingen gebruikt, maar helaas daarmee ook de engelstalige uitspraak van de nederlandse tekst. Het lijkt erop dat op de een of andere manier die language variabele niet wordt gebruikt
Laat maar, dat is niet de TTS-integratie.
[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 02-09-2020 17:01 ]
Cache misschien leegmaken? Hier werkt het volgende prima:Hendry Scholing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:55:
[...]
Ik heb deze instellingen gebruikt, maar helaas daarmee ook de engelstalige uitspraak van de nederlandse tekst. Het lijkt erop dat op de een of andere manier die language variabele niet wordt gebruikt
YAML:
1
2
3
4
| - platform: google_translate service_name: google_say base_url: https://xxx.xxx.xxx:8123 language: 'nl' |
Ik gebruik ook bij iedere message specifiek nog language: 'nl' - juist om issues te voorkomen.
Sometimes you need to plan for coincidence
Wil je Ali linkje posten?barrymossel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:58:
[...]
Even mezelf quoten:
Zojuist drie Sonoff Camera's besteld. RTSP out-of-the-box, PTZ kan via SonoffLAN (al heb ik die niet echt nodig), nachtzicht en kosten zo'n 26-27 euro p.s..
Ben heel benieuwd, maar kan nooit slechter zijn dan de Foscam waarvan nachtzicht niet meer werkt en een oude China cam die weer niet goed werkt in Home Assistant.
Bestel in China (kortste levertijd zeggen ze), Frankrijk en Spanje. Eens zien wie er als eerste levert
Mn vraag in mn vorige post sneeuwt een beetje onder, dus ook mezelf maar ff quoten;
Meelobee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:21:
[...]
*knip*
Is er een manier om een herhalend stuk code een keer op te geven en die dan op meerdere locaties te gebruiken?
Er een script van maken en het script aanroepen.Meelobee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:40:
Mn vraag in mn vorige post sneeuwt een beetje onder, dus ook mezelf maar ff quoten;
[...]
Kun je me hier een voorbeeld van geven hoe je dit hebt geregeld? Ik neem aan dat je dit nog meegeeft in een automatisering?Hmmbob schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:11:
Ik gebruik ook bij iedere message specifiek nog language: 'nl' - juist om issues te voorkomen.
Klopt.. ik kan prima mijn apparatuur via Google Home aanroepen.. dat gaat gewoon goed.. nu alleen nog TTSsOid schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:59:
[...]
Komt dat niet gewoon door je Nabu Casa integratie? Misschien botst het daar ergens. Zie https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/
Laat maar, dat is niet de TTS-integratie.
Sure: https://github.com/hmmbob...mation/trash.yaml#L52-L56Hendry Scholing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:14:
[...]
Kun je me hier een voorbeeld van geven hoe je dit hebt geregeld? Ik neem aan dat je dit nog meegeeft in een automatisering?
Misschien kun je e.e.a. oplossen met 'yaml anchors'Meelobee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:40:
[...]
https://github.com/thomasloven/hass-config/wiki/Misc-tricks
Cool, nooit geweten dat dit bestond!RudolfR schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:18:
[...]
Misschien kun je e.e.a. oplossen met 'yaml anchors'
Ik heb vandaag twee Yi 1080p camera's binnen gekregen (één indoor en één outdoor). Met een andere firmware erop kun je die als het goed is heel eenvoudig in HA integreren.barrymossel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:58:
[...]
Even mezelf quoten:
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
@sOid Ik ben er zeker in geïnteresseerd, een mooi start punt om mee te starten. Als je het te off topic vind dan mag je het ook in een pb of email naar me sturen
Ik heb het een tijdje gebruikt maar ben er toch weer vanaf gestapt omdat:RudolfR schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:18:
[...]
Misschien kun je e.e.a. oplossen met 'yaml anchors'
- de anchors in hetzelfde bestand moeten staan en met een gesplitste config vond ik dat niet handig werken
- ik scrolde me suf telkens naar de anchor bovenin de file
Uiteindelijk een langere code maar voor mij toch werkbaarder
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Dan zou ik voor een NAS gaan.Fireball86 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:00:
Budget heb ik niet helemaal opgesteld moet ik zeggen. Maar aangezien de NAS nog op mijn verlanglijstje stond, leek me dat misschien een goede optie. De oude laptops die ik had, zijn helaas allemaal weg.
Interessant, heb je meer info?FlowDesign schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:41:
[...]
Ik heb vandaag twee Yi 1080p camera's binnen gekregen (één indoor en één outdoor). Met een andere firmware erop kun je die als het goed is heel eenvoudig in HA integreren.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
https://github.com/TheCrypt0/yi-hack-v4Jazsie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 01:44:
Interessant, heb je meer info?
Ik plaats 'm hier wel. Wellicht hebben anderen er dan ook wat aan. Als de modjes er anders over denken, verwijderen ze het maarMdBruin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:42:
@sOid Ik ben er zeker in geïnteresseerd, een mooi start punt om mee te starten. Als je het te off topic vind dan mag je het ook in een pb of email naar me sturen
docker-compose.yml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
| version: '3.7' services: swag: image: linuxserver/swag container_name: swag cap_add: - NET_ADMIN init: true ports: - 80:80 - 443:443 volumes: - ~/docker/swag:/config environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam - URL=xxxxxxxxxxx - SUBDOMAINS=xxxxxxxxxxx - VALIDATION=http - EMAIL=xxxxxxxxxxxxxx - DHLEVEL=2048 - ONLY_SUBDOMAINS=true restart: always homeassistant: image: homeassistant/home-assistant:stable container_name: homeassistant ports: - 8381:8381 volumes: - ~/docker/hass:/config devices: - /dev/ttyUSB0 ## Uitlezen slimme meter environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam depends_on: - swag - deconz - mariadb - node-red - influxdb restart: always deconz: image: marthoc/deconz:latest container_name: deconz network_mode: host volumes: - ~/docker/deconz:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ - /etc/localtime:/etc/localtime:ro devices: - /dev/ttyACM0 ## Conbee stick environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam - DECONZ_WEB_PORT=8080 - DECONZ_WS_PORT=8443 - DECONZ_VNC_MODE=1 - DECONZ_VNC_PORT=5900 - DECONZ_VNC_PASSWORD=xxxxxxxxxxxx restart: always node-red: image: nodered/node-red:latest container_name: node-red ports: - 1880:1880 volumes: - ~/docker/node-red:/data environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam restart: always mariadb: image: linuxserver/mariadb container_name: mariadb environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - MYSQL_ROOT_PASSWORD=xxxxxxxxxxxx - TZ=Europe/Amsterdam - MYSQL_DATABASE=homeassistant - MYSQL_USER=xxxxxxxxxxxx - MYSQL_PASSWORD=xxxxxxxxxxxx # - REMOTE_SQL=http://URL1/your.sql,https://URL2/your.sql #optional volumes: - ~/docker/mariadb:/config ports: - 3306:3306 restart: unless-stopped phpmyadmin: image: phpmyadmin/phpmyadmin:latest container_name: phpmyadmin ports: - 9090:80 environment: - PMA_ARBITRARY=1 - PMA_HOST=mariadb volumes: - ~/docker/phpmyadmin:/sessions depends_on: - mariadb restart: unless-stopped influxdb: image: influxdb container_name: influxdb ports: - 8086:8086 volumes: - ~/docker/influxdb:/var/lib/influxdb environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam restart: always grafana: image: grafana/grafana container_name: grafana user: "1000" ports: - 3000:3000 volumes: - ~/docker/grafana:/var/lib/grafana environment: - TZ=Europe/Amsterdam depends_on: - influxdb restart: always networks: default: external: name: xxxxxxxxxx |
Ik weet dat het overzichtelijker kan door de environment-gegevens 1x te specificeren, maar dat heb ik nog niet gedaan
Ik zou sowieso al die xxxxxxxxxx in een .env file zetten als ik jou was. Voorkomt ook dat je het per ongeluk ergens deelt.sOid schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:02:
[...]
Ik plaats 'm hier wel. Wellicht hebben anderen er dan ook wat aan. Als de modjes er anders over denken, verwijderen ze het maar
docker-compose.yml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 version: '3.7' services: swag: image: linuxserver/swag container_name: swag cap_add: - NET_ADMIN init: true ports: - 80:80 - 443:443 volumes: - ~/docker/swag:/config environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam - URL=xxxxxxxxxxx - SUBDOMAINS=xxxxxxxxxxx - VALIDATION=http - EMAIL=xxxxxxxxxxxxxx - DHLEVEL=2048 - ONLY_SUBDOMAINS=true restart: always homeassistant: image: homeassistant/home-assistant:stable container_name: homeassistant ports: - 8381:8381 volumes: - ~/docker/hass:/config devices: - /dev/ttyUSB0 ## Uitlezen slimme meter environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam depends_on: - swag - deconz - mariadb - node-red - influxdb restart: always deconz: image: marthoc/deconz:latest container_name: deconz network_mode: host volumes: - ~/docker/deconz:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ - /etc/localtime:/etc/localtime:ro devices: - /dev/ttyACM0 ## Conbee stick environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam - DECONZ_WEB_PORT=8080 - DECONZ_WS_PORT=8443 - DECONZ_VNC_MODE=1 - DECONZ_VNC_PORT=5900 - DECONZ_VNC_PASSWORD=xxxxxxxxxxxx restart: always node-red: image: nodered/node-red:latest container_name: node-red ports: - 1880:1880 volumes: - ~/docker/node-red:/data environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam restart: always mariadb: image: linuxserver/mariadb container_name: mariadb environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - MYSQL_ROOT_PASSWORD=xxxxxxxxxxxx - TZ=Europe/Amsterdam - MYSQL_DATABASE=homeassistant - MYSQL_USER=xxxxxxxxxxxx - MYSQL_PASSWORD=xxxxxxxxxxxx # - REMOTE_SQL=http://URL1/your.sql,https://URL2/your.sql #optional volumes: - ~/docker/mariadb:/config ports: - 3306:3306 restart: unless-stopped phpmyadmin: image: phpmyadmin/phpmyadmin:latest container_name: phpmyadmin ports: - 9090:80 environment: - PMA_ARBITRARY=1 - PMA_HOST=mariadb volumes: - ~/docker/phpmyadmin:/sessions depends_on: - mariadb restart: unless-stopped influxdb: image: influxdb container_name: influxdb ports: - 8086:8086 volumes: - ~/docker/influxdb:/var/lib/influxdb environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Europe/Amsterdam restart: always grafana: image: grafana/grafana container_name: grafana user: "1000" ports: - 3000:3000 volumes: - ~/docker/grafana:/var/lib/grafana environment: - TZ=Europe/Amsterdam depends_on: - influxdb restart: always networks: default: external: name: xxxxxxxxxx
Ik weet dat het overzichtelijker kan door de environment-gegevens 1x te specificeren, maar dat heb ik nog niet gedaan
Ik ga ook even naar swag kijken, ik gebruik nu nog de letsecrypt container. Was het voor jou een drop in replacement?
Edit: Ja dus: https://github.com/linuxs...uxserverletsencrypt-image
Staat ook nog op het lijstje jagolles schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:21:
[...]
Ik zou sowieso al die xxxxxxxxxx in een .env file zetten als ik jou was. Voorkomt ook dat je het per ongeluk ergens deelt.
Ja, was eenvoudig. Heb alleen de naam en foldernaam aangepast (laatste is natuurlijk optioneel). Werkte na een restart meteen en niks geks in de logs.Ik ga ook even naar swag kijken, ik gebruik nu nog de letsecrypt container. Was het voor jou een drop in replacement?
Edit: Ja dus: https://github.com/linuxs...uxserverletsencrypt-image
@sOid
offtopic:
Alle versies in docker-compose >= 3.0 hebben alleen betrekking op docker-swarm functies. Als je geen Swarm gebruikt, zou ik alle docker-compose.yml bestanden aanpassen naar version: '2.4'
Alle versies in docker-compose >= 3.0 hebben alleen betrekking op docker-swarm functies. Als je geen Swarm gebruikt, zou ik alle docker-compose.yml bestanden aanpassen naar version: '2.4'
Sinds de laatste update kom ik erachter dat home assistant zegt dat ik een
Unsupported installation run
Ik snap dit niet.
Dacht alles up to date te hebben gemaakt.
Ubuntu 19.10
Docker versie 19.03.12
Is dit eigenlijk erg?
En zo ja....wat kan je er aan doen?
Unsupported installation run
Ik snap dit niet.
Dacht alles up to date te hebben gemaakt.
Ubuntu 19.10
Docker versie 19.03.12
Is dit eigenlijk erg?
En zo ja....wat kan je er aan doen?
Even zoeken in dit topic - is al aangehaald en uitgelegd. Vrij recent ook trouwens.wesley2004 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:11:
.wat kan je er aan doen?
Ben er gisteravond even in gedoken en ben het met je eens, in mijn geval wordt het minder overzichtelijk.martinvdm schreef op donderdag 3 september 2020 @ 00:16:
[...]
Ik heb het een tijdje gebruikt maar ben er toch weer vanaf gestapt omdat:
- de anchors in hetzelfde bestand moeten staan en met een gesplitste config vond ik dat niet handig werken
- ik scrolde me suf telkens naar de anchor bovenin de file
Uiteindelijk een langere code maar voor mij toch werkbaarder
Dan scroll ik liever langs de extra code dan het mezelf alleen maar lastiger te maken.
Mn vrouw had nog een work around, een transparante afbeelding over de 4 'sensors' heen plaatsen en die linken aan de popup. Dan is het effect hetzelfde, maar is er maar een kwart van de code nodig.
lolgast schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:10:
@sOidofftopic:
offtopic:
Volgens mij is dat niet het enige. Ik had in de docker-compose op m'n NAS (een andere compose file dan deze dus) een functie nodig die niet in 2.x-versies werd ondersteund. Kan me helaas niet meer herinneren wat. Maar dank voor de tip
Volgens mij is dat niet het enige. Ik had in de docker-compose op m'n NAS (een andere compose file dan deze dus) een functie nodig die niet in 2.x-versies werd ondersteund. Kan me helaas niet meer herinneren wat. Maar dank voor de tip
Ja er staat ergens dat je je geen zorgen moet maken, dat had ik al gevonden.Hmmbob schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:17:
[...]
Even zoeken in dit topic - is al aangehaald en uitgelegd. Vrij recent ook trouwens.
Maar zo een melding lijkt me niet voor niets....
Daar kan ik dan niet tegen he....
als je der niet tegen kunt dan moet je over gaan van ubuntu naar debian...wesley2004 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:00:
[...]
Ja er staat ergens dat je je geen zorgen moet maken, dat had ik al gevonden.
Maar zo een melding lijkt me niet voor niets....
Daar kan ik dan niet tegen he....
Heeft hier iemand suggesties voor een slimme plafondventilator voor een toiletruimte? Ik heb nu zo'n simpele ventilator van Plieger maar deze lijkt niet te werken als ik 'm achter de lichtknop met Qubino hang..
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
@RevellNL Kan je meer info geven? Wat voor Qubino module? Wat doet er niet?
Ik heb een pulsdrukker aangesloten op een Qubino Mini Dimmer, de output van de Qubino gaat naar de plafondventilator welke niet aan gaat wanneer ik op de knop druk. Als ik een lamp aan de Qubino aansluit dan werkt het wel.Septillion schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:14:
@RevellNL Kan je meer info geven? Wat voor Qubino module? Wat doet er niet?
De plafondventilator zelf werkt, dat heb ik getest door de schakeldraad even te vervangen door een bruine draad, hierbij sloeg hij meteen aan.
[ Voor 14% gewijzigd door RevellNL op 03-09-2020 17:24 ]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
@RevellNL Probleem zit hem in het woord dimmer... Dus dan wordt elke ander ventilator die mee moet schakelen met je lamp ook een issue.
Wat je zou kunnen proberen is de schakeldraad van je ventilator niet te verbinden met de lamp maar met het I contact van de schakelaar. Hiermee geef je de ventilator wel alleen maar een "startsein" als je de lamp bedient. En ik weet niet of de knop even indrukken lang genoeg is voor de ventilator. Als het er één is met een (instelbare) opstartvertraging (ofwel, gaat alleen aan als licht lang aan staat) dan zal het zeker niet werken. Maar als de ventilator normaal direct aan springt en even na draait als het licht uit gaat heeft ik dan een goeie kans.
En zit nu nog even te lezen, is je enige doel de ventilator te sturen of ook het licht? Indien alleen de ventilator (of dimmen niet nodig is) wissel hem om met een niet-dimmer / relais versie.
Wat je zou kunnen proberen is de schakeldraad van je ventilator niet te verbinden met de lamp maar met het I contact van de schakelaar. Hiermee geef je de ventilator wel alleen maar een "startsein" als je de lamp bedient. En ik weet niet of de knop even indrukken lang genoeg is voor de ventilator. Als het er één is met een (instelbare) opstartvertraging (ofwel, gaat alleen aan als licht lang aan staat) dan zal het zeker niet werken. Maar als de ventilator normaal direct aan springt en even na draait als het licht uit gaat heeft ik dan een goeie kans.
En zit nu nog even te lezen, is je enige doel de ventilator te sturen of ook het licht? Indien alleen de ventilator (of dimmen niet nodig is) wissel hem om met een niet-dimmer / relais versie.
Mijn doel is om zowel het licht als de ventilator te kunnen sturen. Ik heb nu een Flush 1 Relay besteld voor erbij, zo kan ik dan de ventilator apart besturen van het licht.Septillion schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:33:
@RevellNL Probleem zit hem in het woord dimmer... Dus dan wordt elke ander ventilator die mee moet schakelen met je lamp ook een issue.
@RevellNL Als je inderdaad je licht wilt kunnen dimmen is een relay erbij voor de ventilator een mooie oplossing. Kan je inderdaad volledig onafhankelijk van je licht schakelen. Dan behoren bijvoorbeeld opstartvertaging of altijd aan gaan als je het licht uit zet etc ook tot de mogelijkheden
Zou ik denk ik wel de timer in de fan buiten spel zetten en alles via HA doen. Dus zowel de schakeldraad als de constante spanning voor de ventilator laten schakelen en een eventuele opstartvertraging uit zetten.
Zou ik denk ik wel de timer in de fan buiten spel zetten en alles via HA doen. Dus zowel de schakeldraad als de constante spanning voor de ventilator laten schakelen en een eventuele opstartvertraging uit zetten.
Niet helemaal. Er zit ook een verschil tussen functies soms, zoals @sOid aangeeft. O.a macvlan functies met een gateway is in 3.0 anders geregeld. Maar idd offtopiclolgast schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:10:
@sOidofftopic:
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Ik ga vnv aan de slag met Node-Red voor de automations. Wordt helemaal gek van YAML
. Ik heb node-red nu draaien als addon, maar vroeg mij af of ik niet beter node-red helemaal los kan trekken en in een docker in een andere linux omgeving kan draaien? (heb een Nuc met prox draaien).
Voordeel kan dan zijn dat je er ook andere zaken mee kan doen (wat op zich natuurlijk ook in de addon kan), maar hem ook echt los hebt. Of is de addon prima?
Ik kan altijd export doen mocht ik willen migrereren.
Hoe zien jullie dit?
Voordeel kan dan zijn dat je er ook andere zaken mee kan doen (wat op zich natuurlijk ook in de addon kan), maar hem ook echt los hebt. Of is de addon prima?
Hoe zien jullie dit?
Aangezien ik me hier ook in aan het verdiepen ben, draai je HA in een LXC container of echt als VM?TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:04:
Ik ga vnv aan de slag met Node-Red voor de automations. Wordt helemaal gek van YAML. Ik heb node-red nu draaien als addon, maar vroeg mij af of ik niet beter node-red helemaal los kan trekken en in een docker in een andere linux omgeving kan draaien? (heb een Nuc met prox draaien).
Hoe zien jullie dit?
Ja maar dan draait de docker in hass.io omgeving en niet in een andere linux vm. Maar op zich is dat geen ramp. Ik kan altijd nog een node-red in een ander linux vm in docker draaien indien nodig.Septillion schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:09:
@TweakerVincent En du GUI dan?![]()
Maar zo ver ik weet draait een add-on al in zijn eigen docker
Ik vind node-red echt gaaf. Heerlijk programmeren (ok met javascript maar dat is prima) en mooie flows maken enzo. vnv ga ik los
Beetje offtopic, mijn MQTT docker en DRSM elektra docker hebben gigantisch veel schrijfacties op mijn nas. Ik heb daar 3 4tb schijven in zitten maar DRSM vuurt elke seconde een bericht uit. Die worden in mijn postgress db weggeschreven.
Ik hoor nu continu mijn server data wegschrijven. Kan ik mss beter dit op de nuc SSD laten gebeuren? Of juist niet ivm de schrijfacties?
[ Voor 25% gewijzigd door TweakerVincent op 04-09-2020 10:23 ]
Ik heb diverse zaken getest. Nu hass.io dus in een mini linux vm draaiend op prox. Ernaast een ubuntu vm waar ik oa deconz draai. Verder nog wat dockers op mijn HP synology xeponoly server. Draait super goed, maar mag ook wel, die nuc is 1000 eFireball86 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
[...]
Aangezien ik me hier ook in aan het verdiepen ben, draai je HA in een LXC container of echt als VM?
Ik zie daar geen meerwaarde in...TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
[...]
Ja maar dan draait de docker in hass.io omgeving en niet in een andere linux vm. Maar op zich is dat geen ramp. Ik kan altijd nog een node-red in een ander linux vm in docker draaien indien nodig.
Iedereen zijn eigen fetish voorkeurIk vind node-red echt gaaf. Heerlijk programmeren (ok met javascript maar dat is prima) en mooie flows maken enzo. vnv ga ik los
NodeRed moet je ook nog leren. Is ook vrij uitgebreid.
Automatiseringen via de interface van HA vind ik ook vrij simpel gaan tegenwoordig.
Automatiseringen via de interface van HA vind ik ook vrij simpel gaan tegenwoordig.
Heb node-red ervaring en kennislarsiey schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:44:
Ben de afgelopen dagen een beetje aan het prutsen geweest met Docker op een Pi4 met een boot SSD. Krijg de containers van HA, Zigbee2Mqtt en Mosquitto wel geinstalleerd alleen weet ik niet hoe ik dit verder kan configureren zoals ik dat gewend was met Hassio. Ik begrijp dat er geen Docker versie is van Hassio en dat Hassio ook niet goed werkt op een SSD. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Is er een duidelijke manier om via Docker een hassio-like experience te krijgen?
Is er een duidelijke manier om via Docker een hassio-like experience te krijgen?
Ik stond klaar om het via YAML te schrijven.. blijkt het via de UI ook heel erg makkelijk te zijn.larsiey schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:44:
Eigenlijk voor bijna alles behalve custom cards heb ik tot nu toe gewoon de UI kunnen gebruiken.
AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.Gumball schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:25:
Ben de afgelopen dagen een beetje aan het prutsen geweest met Docker op een Pi4 met een boot SSD. Krijg de containers van HA, Zigbee2Mqtt en Mosquitto wel geinstalleerd alleen weet ik niet hoe ik dit verder kan configureren zoals ik dat gewend was met Hassio. Ik begrijp dat er geen Docker versie is van Hassio en dat Hassio ook niet goed werkt op een SSD. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Sta op het punt om voor het eerst ooit HA te gaan installeren (op een Pi 3B) en heb geen idee of ik gewoon beter met de standaard image van HA kan beginnen, of dat ik bijvoorbeeld beter Ubuntu Mate installeer en dan docker gebruik? Of zelfs docker rechtstreeks op de Pi ofzo, is me niet helemaal duidelijk.
Wat ik iig ermee wil is dat HA als NVR werkt voor 2 security cams en ik wil er Zigbee lampen mee aan kunnen sturen (gisteren Zigbee stick opgehaald in Veldhoven). Misschien later ook nog m'n Tado V2 koppelen maar dat heeft geen prio.
Edit:
Nog een vraag, ik lees dat SD kaarten ook regelmatig de geest geven. Ligt dat aan HA zelf of vooral wat je ermee doet? Zoals telkens opgeslagen videobeelden overschrijven?
[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 04-09-2020 12:50 ]
Dan zorg dat je een enterprise SSD hebt wat het zal snel gaan met je writes wanneer je iedere seconden data wegschrijft in je postgress db.TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
[...]
Beetje offtopic, mijn MQTT docker en DRSM elektra docker hebben gigantisch veel schrijfacties op mijn nas. Ik heb daar 3 4tb schijven in zitten maar DRSM vuurt elke seconde een bericht uit. Die worden in mijn postgress db weggeschreven.
Ik hoor nu continu mijn server data wegschrijven. Kan ik mss beter dit op de nuc SSD laten gebeuren? Of juist niet ivm de schrijfacties?
Indien je geen problemen hebt met perfromance zou ik het gewoon op HDD houden.
Ik draai HasOSS 5 (beta) op een Pi4 met SSD boot zonde SD kaart.Gumball schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:25:
Ook supervisor werkt prima.
Misschien het proberen waard?
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Je kunt natuurlijk ook DSMR reader was minder agressief zetten. Op de seconde af weten wat je verbruik is is misschien een beetje veel van het goede 😀. Even er vanuit gaan dat je DSMR-Reader gebruikt: Ik heb zelf "Backend process sleep:" (onder Backend configuration) op 30 staan, "Datalogger process sleep:" (onder Datalogger configuration) op 15 en "MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30. Hiermee is hij een stuk rustiger.TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
[...]
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Dat is een goede tip. Op zich vind ik het nu even lekker dat ik realtime bijna zie wat mijn nieuwe sauna doet, maar op termijn kan die naar 30 sec prima. Wil nu even zien wat hij doet in rust zeg maar (wanneer dus de kachel 9kwh pakt) puur voor monitoring en vergelijken met isolatie dag ervoor.daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]
Je kunt natuurlijk ook DSMR reader was minder agressief zetten. Op de seconde af weten wat je verbruik is is misschien een beetje veel van het goede 😀. Even er vanuit gaan dat je DSMR-Reader gebruikt: Ik heb zelf "Backend process sleep:" (onder Backend configuration) op 30 staan, "Datalogger process sleep:" (onder Datalogger configuration) op 15 en "MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30. Hiermee is hij een stuk rustiger.
of beter nog. Ik bedenk me dat home assistant MQTT wel trager mag, ik kan dan altijd realtime nu dsmr app zelf uitlezen.daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]
Je kunt natuurlijk ook DSMR reader was minder agressief zetten. Op de seconde af weten wat je verbruik is is misschien een beetje veel van het goede 😀. Even er vanuit gaan dat je DSMR-Reader gebruikt: Ik heb zelf "Backend process sleep:" (onder Backend configuration) op 30 staan, "Datalogger process sleep:" (onder Datalogger configuration) op 15 en "MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30. Hiermee is hij een stuk rustiger.
Als het goed is heb je dan genoeg aan het aanpassen van de MQTT setting die ik net neerzette (de laatste). Dan stuurt hij het iedere 30 sec uit. MQTT is push, HA heeft hier niet veel mee te doen.TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:37:
[...]
of beter nog. Ik bedenk me dat home assistant MQTT wel trager mag, ik kan dan altijd realtime nu dsmr app zelf uitlezen.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Los van de installatiemethode (nu nog Ubuntu + Linux install) waar ik zowel de Proxmox VM als de Debian LXC aan het testen ben, merk ik wel dat het verslavend werkt om automatiseringen in te richten zeg, hoe frustrerend die punten en komma's soms zijn...
Ik ben gewoon aan t zoeken:
- Wat kan ik verder automatiseren
- Welke sensoren kan ik voor waar aanschaffen?
De ' noodzakelijk dingen' ( Sonoff basic om voordeur verlichting te automatiseren, door/window aqara of garagedeur open is (geen zicht op) en keuken motion sensor) is er nu nog wat trilling, switch en Pir spul onderweg (zowel Sonoff Zigbee als Aqara) en NOG zit ik te denken..what else, what else....
sorry voor dit lief dagboek momentje..
De ' noodzakelijk dingen' ( Sonoff basic om voordeur verlichting te automatiseren, door/window aqara of garagedeur open is (geen zicht op) en keuken motion sensor) is er nu nog wat trilling, switch en Pir spul onderweg (zowel Sonoff Zigbee als Aqara) en NOG zit ik te denken..what else, what else....
Ha! Super herkenbaar!!!Koepert schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:39:
Los van de installatiemethode (nu nog Ubuntu + Linux install) waar ik zowel de Proxmox VM als de Debian LXC aan het testen ben, merk ik wel dat het verslavend werkt om automatiseringen in te richten zeg, hoe frustrerend die punten en komma's soms zijn...
Zo heb ik mij WTW-unit geautomatiseerd, heb CO2 sensoren gemaakt met NodeMCU en gaat mijn (binnenkort aangelegd wordende) tuin-beregening uiteraard in/via Home-Assistant 😀
Ik denk dat ik nog een oude versie van DSMR heb wat ik zie helemaal die opties niet?daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:39:
[...]
Als het goed is heb je dan genoeg aan het aanpassen van de MQTT setting die ik net neerzette (de laatste). Dan stuurt hij het iedere 30 sec uit. MQTT is push, HA heeft hier niet veel mee te doen.
@sOid Ik gebruik alleen udev regels voor devices met een naam b.v. /dev/USBModbusmeter ipv de werkelijke device naam van het OS. Scheelt een hoop gedoe met plug and play.sOid schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:24:
[...]
Staat ook nog op het lijstje jaNog even uitzoeken hoe ik dat moet doen.
[...]
Ja, was eenvoudig. Heb alleen de naam en foldernaam aangepast (laatste is natuurlijk optioneel). Werkte na een restart meteen en niks geks in de logs.
@Koepert Heb je al licht in andere ruimtes geautomatisserd? AV?
Meest gewaardeerde functie is hier dat al het licht in de woonkamer automatisch gaat. Zowel op basis van een deursensor als licht. En met een knop laat ik weten dat ik de woonkamer verlaat. Dingen als de radio gaan dan ook uit. Zou ook met geo etc kunnen maar mijn insteek is dat het voor iedereen moet werken.
Daarnaast andere scenes die de hele kamer beïnvloeden zoals een movie mode. Wil deze nog koppelen aan start/stop in Kodi.
En voor de "oeps, ik heb het licht aangelaten" heb ik timers op de lampen in de wc, badkamer en voorraadhok. Waarbij in de badkamer het licht langer aan blijft als hij een stijging in luchtvochtigheid ziet.
En een Pow R2 voor de wasmachine voor push meldingen.
Meest gewaardeerde functie is hier dat al het licht in de woonkamer automatisch gaat. Zowel op basis van een deursensor als licht. En met een knop laat ik weten dat ik de woonkamer verlaat. Dingen als de radio gaan dan ook uit. Zou ook met geo etc kunnen maar mijn insteek is dat het voor iedereen moet werken.
Daarnaast andere scenes die de hele kamer beïnvloeden zoals een movie mode. Wil deze nog koppelen aan start/stop in Kodi.
En voor de "oeps, ik heb het licht aangelaten" heb ik timers op de lampen in de wc, badkamer en voorraadhok. Waarbij in de badkamer het licht langer aan blijft als hij een stijging in luchtvochtigheid ziet.
Ish.. Alle verlichting in de woonkamer (op wat sfeer na, die nog moeten, maar ik twijfel tussen smartplug, smartlight of anders, het zijn diverse staande lampen met schakelaar in snoer, stekker in stopcontact, dus opties genoeg, nu op een niet-geintegreerde Blitzwolf SHP-6 ivm niet solderen, dus geen tuya) is GU10 Hue, die zitten op zon/timers, en wil ik met de juiste sensor ook op lux. de aqara motionsensor van de keuken schiet wat Lux betreft tekort (dus zoek nog een goeie). de keuken zit 2 vd 5 (boven aanrecht) op die motion sensor, de andere 3 twijfel ik nog (na x minuten activiteit bijschakelen) maar zitten nu alleen op HA (fysieke knoppen werken allemaal niet meer, daar moet ik nog wat op verzinnen). Slaapkamer zit nu alleen de sfeerverlichting op HA, motionsensor is nog onderweg.Septillion schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:07:
@Koepert Heb je al licht in andere ruimtes geautomatisserd? AV?
Alle hoofdverlichting (hal, toilet, slaapkamer) zijn nu nog werkende lampen, ik twijfel een beetje om alles te voorzien van (bijvoorbeeld) shelly zodat ik de schakelaars kan blijven gebruiken, of smart-lampen. Doel is in elk geval zoveel mogelijk straks op motion of door/windowsensors te doen zodat er zo min mogelijk geschakeld hoeft te worden. AV heb ik op dit moment alleen een scene (dimmen bij actief) maar die is in de praktijk nutteloos omdat we de lampen standaard al vrij ver gedimd hebben.
Ik ben alleen meer ICT-technisch dan Elektra-technisch dus een shelly (of iets dergelijks) in een contactdoos te verwerken is voor mij best 'een dingetje' . (Lees; ja ook op mn 35e gewoon ietwat spannend omdat je er nooit mee loopt te rommelen)
[ Voor 5% gewijzigd door Koepert op 04-09-2020 16:09 ]
@Koepert Als je alleen een Lux sensor zoekt (geen beweging), dan kan ik de Xiaomi GZCGQ01LM van harte aanbevelen.
En Shelly's... dat moet je eigenlijk gewoon een keer doen. Stroom er af, kabels strippen, Wago klemmen gebruiken en het komt helemaal goed 😀. Zo ben ik ook begonnen, nu blijf ik bezig! haha
En Shelly's... dat moet je eigenlijk gewoon een keer doen. Stroom er af, kabels strippen, Wago klemmen gebruiken en het komt helemaal goed 😀. Zo ben ik ook begonnen, nu blijf ik bezig! haha
@Koepert Dan zou ik zeggen, zet alle verlichting om. Echt heerlijk dat de woonkamer reageert als één en ik niet naar losse lampen moet.
Als lichtsensor kan ik alleen maar de Xiaomi MiJia (GZCGQ01LM) aanraden. Deze kijkt bij mij door een raam naar buiten (in zelfde richting als het grote raam in de woonkamer) en doet het perfect. Zo'n beetje de beste sensor in mijn netwerk.
En ik zou naar de fysieke knoppen kijken. Naar mijn idee mogen deze de automatie niet in de war schoppen. En ik vind ze ook prima in een smart huis, iedereen kan ze gebruiken. Alleen is het nu niet een knop voor een lamp maar voor een ruimte. Waarbij die bij deuren enzo nog zo goed als doen wat een leek zou verwachten.
Ik zeg, zo goed als.
Want een enkele keer schakelen doet soms niet direct het licht uit maar zet dat alleen klaar voor als ik de deur dicht trek. Tweede keer schakelen zet het dan als nog direct uit zodat ook iemand die niets van de automatisering af weet redelijk natuurlijk het licht uit kan zetten.
Ik heb dus op zich niets tegen schakelen op zich, maar als ik het kan voorkomen (motion of deur sensor) doe ik dat en het schakelt dan de kamer in een modus ipv altijd een enkel lichtpunt. Want daarvoor pak ik liever niet mijn mobiel.
Waar ik mezelf wel op betrap dat ik het kunnen doen via mijn mobiel wel erg fijn vind is de AV. Ik heb geen netwerk receiver dus deed alles met de afstandsbediening. De meeste knoppen van de afstandsbediening heb ik nu ook in HA dmv BlitzWolf BW-RC1 (met Tasmota). En het altijd kunnen aanpassen van het volume, ook vanuit de keuken etc bevalt erg goed. Maar als je al een modernere receiver hebt is dit al iets waar je aan gewend bent waarschijnlijk
Een kleur pallet kunnen kiezen voor de accent verlichting enzo staat nog op de planning. Alleen is de RGBW ondersteuning van Tasmota nog steeds wat brak...
En geen idee in welke regio je woont, maar vast iemand in de buurt die IRL mee wil kijken/denken bij het aansluiten van een Shelly/Sonoff
Als lichtsensor kan ik alleen maar de Xiaomi MiJia (GZCGQ01LM) aanraden. Deze kijkt bij mij door een raam naar buiten (in zelfde richting als het grote raam in de woonkamer) en doet het perfect. Zo'n beetje de beste sensor in mijn netwerk.
En ik zou naar de fysieke knoppen kijken. Naar mijn idee mogen deze de automatie niet in de war schoppen. En ik vind ze ook prima in een smart huis, iedereen kan ze gebruiken. Alleen is het nu niet een knop voor een lamp maar voor een ruimte. Waarbij die bij deuren enzo nog zo goed als doen wat een leek zou verwachten.
Ik zeg, zo goed als.

Ik heb dus op zich niets tegen schakelen op zich, maar als ik het kan voorkomen (motion of deur sensor) doe ik dat en het schakelt dan de kamer in een modus ipv altijd een enkel lichtpunt. Want daarvoor pak ik liever niet mijn mobiel.
Waar ik mezelf wel op betrap dat ik het kunnen doen via mijn mobiel wel erg fijn vind is de AV. Ik heb geen netwerk receiver dus deed alles met de afstandsbediening. De meeste knoppen van de afstandsbediening heb ik nu ook in HA dmv BlitzWolf BW-RC1 (met Tasmota). En het altijd kunnen aanpassen van het volume, ook vanuit de keuken etc bevalt erg goed. Maar als je al een modernere receiver hebt is dit al iets waar je aan gewend bent waarschijnlijk
Een kleur pallet kunnen kiezen voor de accent verlichting enzo staat nog op de planning. Alleen is de RGBW ondersteuning van Tasmota nog steeds wat brak...

En geen idee in welke regio je woont, maar vast iemand in de buurt die IRL mee wil kijken/denken bij het aansluiten van een Shelly/Sonoff
Thnx.. Ik zoek beide t liefst..Lees: op sommige plekken zal alleen LUX volstaan, andere plekken liefst gecombineerd om geen overload aan sensoren ergens te hebben.daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:17:
@Koepert Als je alleen een Lux sensor zoekt (geen beweging), dan kan ik de Xiaomi GZCGQ01LM van harte aanbevelen.
Is ook zo..En Shelly's... dat moet je eigenlijk gewoon een keer doen. Stroom er af, kabels strippen, Wago klemmen gebruiken en het komt helemaal goed 😀. Zo ben ik ook begonnen, nu blijf ik bezig! haha
Ga ik uitzoeken!Jazsie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:53:
[...]
Ik draai HasOSS 5 (beta) op een Pi4 met SSD boot zonde SD kaart.
Ook supervisor werkt prima.
Misschien het proberen waard?
Core is eenvoudig via docker te installeren. Het gaat me juist om de supervised versie.MdBruin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:29:
@Gumball Ik kwam deze handleiding op home assistant tegen waar ze de core variant installeren op de Raspberry Pi. Mogelijk dat dit meer het oude gevoel geeft waar je naar opzoek bent.
@Koepert Voor de invloed van licht van buiten voldoet hier gewoon een enkele sensor voor het huis
Mja, zit wellicht wat in. Ga t met 1 van die Xiaomi's proberen, maar de keuken ligt aan de voorkant, woonkamer aan de achterkant, en daar gaat de zon onder. De keuken heeft vervolgens 1 dubbelraam, met 50mm jaloezie, dus daar is het een stuk eerder donker dan de achterkant/woonkamer. Hoewel ik natuurlijk de sensor voor de keuken kan gebruiken en de woonkamer op een delay zetten.Septillion schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:34:
@Koepert Voor de invloed van licht van buiten voldoet hier gewoon een enkele sensor voor het huis
@Koepert Misschien dat het met recht in de zon kijken iets lastiger is. Dan zou je misschien een tweede sensor in de andere richting willen. Maar iets als jaloezieën of raam grootte is niet van toepassing, dat levert een relatieve offset op. Ofwel, je moet voor elke ruimte gewoon de juiste drempel vinden.
En voor licht dat alleen maar gestuurd wordt door de hoeveelheid licht van buiten (bijvoorbeeld de woonkamer zolang die actief is) maak ik wel gebruik van een hysterese van 2 minuten. Gaat het niet knipperen als het op het randje zit of een klein wolkje langs trekt.
En voor licht dat alleen maar gestuurd wordt door de hoeveelheid licht van buiten (bijvoorbeeld de woonkamer zolang die actief is) maak ik wel gebruik van een hysterese van 2 minuten. Gaat het niet knipperen als het op het randje zit of een klein wolkje langs trekt.
In de keuken heb ik de beweging (met lux) sensor van Xiaomi, achter die ik net doorgaf. De keuken sensor gebruik ik door te kijken of er beweging is en illuminance < 30, dan gaat het licht aan en start mijn countdown timer. Verder gebruik ik hem niet om mijn woonkamer aan te sturen, ik heb daar alleen die andere voor.Koepert schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:37:
[...]
Mja, zit wellicht wat in. Ga t met 1 van die Xiaomi's proberen, maar de keuken ligt aan de voorkant, woonkamer aan de achterkant, en daar gaat de zon onder. De keuken heeft vervolgens 1 dubbelraam, met 50mm jaloezie, dus daar is het een stuk eerder donker dan de achterkant/woonkamer. Hoewel ik natuurlijk de sensor voor de keuken kan gebruiken en de woonkamer op een delay zetten.
Een combinatie van smart-lamp en shelly kan ook nog. Ik heb nu als WAF-test een shelly 1 geinstalleerd met een smart-lamp. Je kunt dan de Shelly zo instellen dat hij niet het relais schakelt.Koepert schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:07:
[...]
Alle hoofdverlichting (hal, toilet, slaapkamer) zijn nu nog werkende lampen, ik twijfel een beetje om alles te voorzien van (bijvoorbeeld) shelly zodat ik de schakelaars kan blijven gebruiken, of smart-lampen. Doel is in elk geval zoveel mogelijk straks op motion of door/windowsensors te doen zodat er zo min mogelijk geschakeld hoeft te worden. AV heb ik op dit moment alleen een scene (dimmen bij actief) maar die is in de praktijk nutteloos omdat we de lampen standaard al vrij ver gedimd hebben.
Dit zodat de knop gewoon werkt, maar je wel een lamp behoudt waarvan ook de kleurtemperatuur in te stellen is. Die smart-lamp werkt altijd, ongeacht of de knop gebruikt is of niet, en je kunt wel de kleurtemperatuur gebruiken in je scenes.
Als je niets met kleurtemperatuur doet, kun je Shelly dimmers gebruiken met domme dimbare lampen.
Hmm. Hoe kom je achter die namen dan? Ik vond dit al gedoe om te achterhalen. Ik draai Ubuntu headless.Vaevictis_ schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:04:
[...]
@sOid Ik gebruik alleen udev regels voor devices met een naam b.v. /dev/USBModbusmeter ipv de werkelijke device naam van het OS. Scheelt een hoop gedoe met plug and play.
Sinds kort heb ik een Google Nest HUB en nu wil ik het zo maken dat hij een camera uit ZoneMinder kan tonen bij het aanbellen en volgens mij hoef ik hiervoor mijn camera niet te exposen naar google.
Maar het wil nog niet lukken, iemand dit wel voor elkaar gekregen?
https://community.home-as...d-camera-streaming/109973
https://community.home-as...how-up-google-hub/82866/7
https://community.home-as...gh-google-assistant/74601
Update deze iets hipper
https://community.home-as...my-google-nest-hub/224048
Vanuit een automation werkt dit wel
maar dit werkt dan weer niet
Maar het wil nog niet lukken, iemand dit wel voor elkaar gekregen?
https://community.home-as...d-camera-streaming/109973
https://community.home-as...how-up-google-hub/82866/7
https://community.home-as...gh-google-assistant/74601
code:
1
2
3
4
| data: entity_id: camera.cam1_voordeur entity_id: media_player.babbelscherm service: camera.play_stream |
Update deze iets hipper
https://community.home-as...my-google-nest-hub/224048
Vanuit een automation werkt dit wel
code:
1
2
3
4
5
| data: media_content_id: 'https://file-examples-com.github.io/uploads/2017/11/file_example_MP3_5MG.mp3' media_content_type: video/youtube entity_id: media_player.babbelscherm service: media_player.play_media |
maar dit werkt dan weer niet
code:
1
2
3
4
5
| data: media_content_id: 'https://www.youtube.com/watch?v=ums8n8tTL6M&list=RDAMVMzIwMosjo4xQ' media_content_type: video/youtube entity_id: media_player.babbelscherm service: media_player.play_media |
[ Voor 44% gewijzigd door raymonvdm op 05-09-2020 01:02 ]
Die kun je vinden door een ls in je /dev folder te doen, bijvoorbeeld:sOid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:32:
[...]
Hmm. Hoe kom je achter die namen dan? Ik vond dit al gedoe om te achterhalen. Ik draai Ubuntu headless.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ❯ ls -lah /dev/serial/by-id/ total 0 drwxr-xr-x 2 root root 100 Sep 3 13:10 . drwxr-xr-x 4 root root 80 Sep 3 13:10 .. lrwxrwxrwx 1 root root 13 Sep 3 13:10 usb-FTDI_FT230X_Basic_UART_D307PBVY-if00-port0 -> ../../ttyUSB0 lrwxrwxrwx 1 root root 13 Sep 3 13:10 usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ4KS8IA-if00-port0 -> ../../ttyUSB1 lrwxrwxrwx 1 root root 13 Sep 3 13:10 usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001942FFB7-if00 -> ../../ttyACM0 |
En dan docker-compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ... container_name: zigbee2mqtt image: koenkk/zigbee2mqtt:latest restart: always environment: - TZ=${TZ} volumes: - ${DATA_DIR}/zigbee2mqtt:/app/data devices: - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001942FFB7-if00:/dev/cc2531 ... |
en dan in zigbee2mqtt/configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
| ... serial: port: /dev/cc2531 ... |
Ik had geen zin om die regels in de docker-compose zo lang te maken (veel mensen doen achter de : exact ehtzelfde als ervoor), je mag in principe zelf bedenken hoe je de devices in de container noemt.
Ik heb het destijds zo gedaan omdat een aantal USB devices na een reboot een ander nummer hadden gekregen (ttyUSB0). Nu heb ik mijn eigen device namen en snap ik precies welk device het is
[ Voor 3% gewijzigd door golles op 04-09-2020 18:38 ]
Heren,
ik kom ergens niet uit..
Wat ik zou willen:
Een card waar ik een tijd kan invoeren waarop de motionsensor aan gaat. Ik heb nu in YAML staan dat de motionsensor (of eigenlijk de inputboolean die 1 van de conditions is) aan gaan. Dat is dus een hardcoded tijd. Eigenlijk wil ik die flexibeler maken. Dit heb ik met de WAZE integratie door de bestemming te kunnen kiezen met een input-select. Kan dit ook met een 'invulveld' voor de tijd? Of kan dat niet? een inputselect maken met een aantal tijden gaat volgens mij niet werken ivm format?
Vrije invoer is fijn, aantal keuze opties is prima. (20:00, 20:30, 21:00 etc..)
ik kom ergens niet uit..
Wat ik zou willen:
Een card waar ik een tijd kan invoeren waarop de motionsensor aan gaat. Ik heb nu in YAML staan dat de motionsensor (of eigenlijk de inputboolean die 1 van de conditions is) aan gaan. Dat is dus een hardcoded tijd. Eigenlijk wil ik die flexibeler maken. Dit heb ik met de WAZE integratie door de bestemming te kunnen kiezen met een input-select. Kan dit ook met een 'invulveld' voor de tijd? Of kan dat niet? een inputselect maken met een aantal tijden gaat volgens mij niet werken ivm format?
Dank voor je uitleg, interessant. Wist eigenlijk niet dat je devices ook zo kan hernoemen. Van volumes wist ik dat wel.golles schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:35:
*knip*
Ik had geen zin om die regels in de docker-compose zo lang te maken (veel mensen doen achter de : exact ehtzelfde als ervoor), je mag in principe zelf bedenken hoe je de devices in de container noemt.
Ik heb het destijds zo gedaan omdat een aantal USB devices na een reboot een ander nummer hadden gekregen (ttyUSB0). Nu heb ik mijn eigen device namen en snap ik precies welk device het is
Bij een reboot blijft bij mij alles hetzelfde, maar het is op deze manier natuurlijk wel een stuk eenvoudiger om je docker-compose en additionele hardware over te plaatsen naar een ander systeem
Input DatetimeKoepert schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:13:
Heren,
ik kom ergens niet uit..
Wat ik zou willen:
What's the speed of dark?
Als ik het goed begrijp is het ook vrijwel hetzelfde als een volume/filesystem mounten, alleen gaan devices naar /dev :-)sOid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:17:
[...]
Dank voor je uitleg, interessant. Wist eigenlijk niet dat je devices ook zo kan hernoemen. Van volumes wist ik dat wel.
Dan had je vast alles al een keer aangesloten en een reboot gedaan. Alleen als je nog een USB toevoegd dan kan het zijn dat de nummering anders wordt.sOid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:17:
Bij een reboot blijft bij mij alles hetzelfde, maar het is op deze manier natuurlijk wel een stuk eenvoudiger om je docker-compose en additionele hardware over te plaatsen naar een ander systeem
Ik weet niet zeker of die serial/by-id id's op andere machines ook zo zullen zijn, maar het stukje aan de container kant, rechts van de : (in mijn voorbeeld /dev/cc2531) wel, en dat staat dus in mijn config/git
Ja die had ik ook al gevonden, maar ik lees m waarschijnlijk verkeerd, want ik kom er niet helemaal uit. Maar zal wat gaan verder zoeken / proberen
Man ik ben weer helemaal terug into HA. Node Red is een absolute verademing tov YAML
Mij sauna flow wordt nu getest
. Tof dit.
DSMR ook netjes geupdate naar 4. top dit
Domme vraag. Ik heb 3 fase stroom in huis. Ik zie nu in DSMR netjes 3 phase bij 2.x was dat nooit. Meet je dan los de 3 fase 'groep'? en anders de andere groepen?
Domme vraag. Ik heb 3 fase stroom in huis. Ik zie nu in DSMR netjes 3 phase bij 2.x was dat nooit. Meet je dan los de 3 fase 'groep'? en anders de andere groepen?
[ Voor 32% gewijzigd door TweakerVincent op 05-09-2020 00:31 ]
Ik moet DSMR 5 gebruiken dus vermoedelijk hebben we een andere meter, maar ik heb 4 verschillende entities op dat vlak: L1, L2, L3 en eentje die alles samenvoegt. Zal bij jou ook wel zo zijn.TweakerVincent schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 00:29:
Man ik ben weer helemaal terug into HA. Node Red is een absolute verademing tov YAMLMij sauna flow wordt nu getest
. Tof dit.
Groepen en fasen zijn trouwens verschillende dingen
@golles Alles is gelukt trouwens. Ook meteen een apart .env bestand aangemaakt
[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 05-09-2020 13:40 ]
Ik heb een 5-tal Fibaro Dimmers (Z-Wave +) die ik 2x wil laten knipperen op het moment dat er aangebeld wordt. Ik bedien de dimmers via een Aeotec Gen 5 stick welke aangesloten is op mijn Raspberry Pi.
Via mijn deurbel automation roep ik een script aan voor iedere lamp (dus 5 scripts) die de lampen 2x laat knipperen. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat het Z-Wave netwerk vol lijkt te lopen waardoor het knipperen niet snel gaat, waarbij de lampen random 2x keer knipperen: De vertraging is heel groot.
Ik heb in ieder script een delay van te voren geplaatst, zodat de commando's niet naar alle lampen tegelijk gestuurd worden, de delays verschillen 100ms van elkaar.
Is er een manier om dit effectiever te doen zodat het knipperen wat vloeiender/sneller gaat?
Via mijn deurbel automation roep ik een script aan voor iedere lamp (dus 5 scripts) die de lampen 2x laat knipperen. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat het Z-Wave netwerk vol lijkt te lopen waardoor het knipperen niet snel gaat, waarbij de lampen random 2x keer knipperen: De vertraging is heel groot.
Ik heb in ieder script een delay van te voren geplaatst, zodat de commando's niet naar alle lampen tegelijk gestuurd worden, de delays verschillen 100ms van elkaar.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| flash_woonkamer_when_off: alias: 'Flashing woonkamer light when turned off' sequence: - delay: milliseconds: 400 - service: light.turn_on data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer brightness: 255 - delay: milliseconds: 600 - service: light.turn_off data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer - delay: milliseconds: 600 - service: light.turn_on data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer brightness: 64 - delay: milliseconds: 600 - service: light.turn_off data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer |
Is er een manier om dit effectiever te doen zodat het knipperen wat vloeiender/sneller gaat?
Signature
Waarom roep je niet de alert status aan van de dimmer? Ik heb namelijk ook op jouw manier geprobeerd voor het badkamer meubel maar het werkt toch niet zo goedRepsect schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:56:
Ik heb een 5-tal Fibaro Dimmers (Z-Wave +) die ik 2x wil laten knipperen op het moment dat er aangebeld wordt. Ik bedien de dimmers via een Aeotec Gen 5 stick welke aangesloten is op mijn Raspberry Pi.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 flash_woonkamer_when_off: alias: 'Flashing woonkamer light when turned off' sequence: - delay: milliseconds: 400 - service: light.turn_on data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer brightness: 255 - delay: milliseconds: 600 - service: light.turn_off data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer - delay: milliseconds: 600 - service: light.turn_on data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer brightness: 64 - delay: milliseconds: 600 - service: light.turn_off data: entity_id: light.fibaro_dimmer_woonkamer
Ik weet alleen niet via welke Z-Wave implementatie je een Generic Alarm naar een specifieke node kan sturen. Ik gebruik zelf Zwave2MQTT en ben het nog aan het uitzoeken. Deze functie wordt normaal gebruikt door bijvoorbeeld een universal binary sensor (mocht je die gebruiken als deurbel dan is het makkelijk) om een alarm te verzenden.
code:
1
2
3
4
5
| Relay 1: Response to General Alarm (3-112-1-30) ALARM FLASHING - relay will turn ON and OFF periodically (see param.39) ALARM FLASHING alarm time (3-112-1-39) 600 |
Het verzenden wat een Universal Binairy Sensor kan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Type of transmitted control frame for association group 1 (37-112-1-5) BASIC_SET ALARM_GENERIC ALARM_SMOKE ALARM_CO ALARM_CO2 ALARM_HEAT ALARM_WATER |
[ Voor 17% gewijzigd door raymonvdm op 05-09-2020 14:22 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.