Fireball86 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:18:
[...]
Op basis van bovenstaande wil ik eigenlijk de hardware wat upgraden, maar ik heb de afgelopen weken heel veel op Google gezocht en kan eigenlijk geen goed eenduidig antwoord vinden. Ik heb zelf de keuze terug gebracht naar 3 opties, maar ben benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen ervan vinden.
1. Een Pi 4 met 4GB en een high performance SD-kaart. Dit is denk ik de goedkoopste optie, maar ik lees veel slechte ervaring met een SD-kaart lange tijd gebruiken. Daarnaast vraag ik me af of het voldoende performance boost geeft voor de camera stream (mogelijk dat ik in de toekomst nog meer camera's wil toevoegen).
2. Een intel NUC (of alternatief hiervoor) met Linux en dan Docker of VM. Is docker of VM dan beter? Welke versie van een NUC? Is een celeron voldoende, of is i3, i5 beter? Zo ja, welke generatie minimaal?
3. Het kopen van een NAS staat nog steeds op mijn wishlist. Ik heb gekeken naar de DS220+ of de DS720+, daar zou ik dan 2x 4TB in willen stoppen in raid 1. Uiteraard heb ik gelezen dat HA in docker veel gebruikt wordt, dus dat zou een prima optie zijn.
Wat ik me bij deze optie afvraag is, gaan de schijven wel in Spindown? Dat zou ik uit oogpunt van energie verbruik en levensduur van de schuiven wel prettig vinden? Of moet ik dan een SSD aan de USB van de NAS hangen? Over dit punt kan ik helemaal niks vinden, maar misschien dat het niet zo belangrijk is. Overigens sta ik open om ook eens te kijken naar QNAP.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen in mijn keuze op basis van jullie eigen ervaringen. Alvast heel erg bedankt in elk geval.
Ik heb HA (core) op zowel Pi 3B+ als NAS (Synology DS418Play) en NUC gedraaid. Het werkt allemaal, maar ik vind het op de NUC toch het fijnst. Erg snel en het is een dedicated apparaat voor mijn smarthome-toepassingen. De NAS gebruik ik puur voor data-opslag als foto's, video etc. Database van HASS draait ook gewoon op de NUC.
Op de NUC draait Ubuntu met daarop Docker. Als docker containers (via docker-compose) heb ik:
- Secure Web Application Gateway (voorheen LetsEncrypt), voor de certificaten en reverse proxy
- Home Asissant Core (geen HomeAssistant/wat vroeger bekend stond als Hassio, vind ik persoonlijk niet fijn draaien op docker)
- Node-RED
- deCONZ voor m'n Conbee II stick
- InfluxDB
- Grafana
- MariaDB
- PHPMyAdmin
Maar je kan het veel compacter houden. Ik heb maanden alleen de eerste 4 containers gebruikt. Dat werkt ook prima. En je kan er ook voor kiezen om alleen met de HomeAssistant-container te beginnen. De NUC schrijft elke nacht backups naar de NAS (hier heb ik in het vorige topic wat over geschreven, mocht het je interesseren). Ik zie geen voordeel van de database hosten op een andere machine dan de NUC. Eigenlijk alleen maar nadelen, omdat je geen database hebt als die machine toevallig down is.
Dit is de configuratie van m'n NUC.
Overigens raad ik aan om een NAS met 4 drivebays te nemen. Dan heb je een redundant schijf die de hele raid array opnieuw kan bouwen (ook handig met upgraden van je schijven!). Met 2 bays heb je dat in de meeste raid-configuraties afaik niet.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Iets heel anders. Ik gebruik Heimdall om een overzichtspagina voor al m'n (web)applicaties te hebben. Hier wil ik eigenlijk van af en ik zou het liefst in HomeAssistant een soortgelijk overzicht willen maken. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het mooist kan doen?
Zo ziet Heimdall er nu uit. Een simpel lijstje met linkjes in HASS kan natuurlijk, maar dat is niet echt mooi. Ik zou eigenlijk de applicatiespecifieke icons willen gebruiken.
[
Voor 14% gewijzigd door
sOid op 02-09-2020 09:41
. Reden: Echt tig kleine edits omdat het vroeg is :+ ]