Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.799 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HawkFire76
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 19:52
FlowDesign schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:35:
Ik heb Home Assistant vorige week ontdekt omdat ik nog een Raspberry pi heb liggen en die binnenkort wil gaan gebruiken om daar de beelden van twee Yi security cameras op wil opslaan.

Maar mijn vraag gaat eigenlijk over verlichting. Ik zag dat Wiz (Philips Signify) een hele nieuwe productlijn heeft uitgebracht. Je hebt daar geen hub voor nodig, ze werken met WiFi en Bluetooth. Deze ondersteunen IFTTT en SmartThings, maar ik zie Wiz niet als integratie genoemd staan op de website van Home Assistant.
Weet iemand of deze lampen wel gebruikt kunnen worden met Home Assistant?

https://www.signify.com/n...ion-of-products-in-europe

https://www.wizconnected.com/
Na een korte Google search zag ik dat er wel een github is voor wiz integratie, maar ik weet niet of het met alle lampen werkt https://github.com/sbidy/wiz_light.
En als de lampen IFTTT ondersteunen dan kan je ze ook zo verbinden. HA heeft namenlijk wel een IFTTT integratie. https://www.home-assistant.io/integrations/ifttt/

Maar ik heb bij beiden opties zelf geen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:04
FlowDesign schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:35:
Ik heb Home Assistant vorige week ontdekt omdat ik nog een Raspberry pi heb liggen en die binnenkort wil gaan gebruiken om daar de beelden van twee Yi security cameras op wil opslaan.

Maar mijn vraag gaat eigenlijk over verlichting. Ik zag dat Wiz (Philips Signify) een hele nieuwe productlijn heeft uitgebracht. Je hebt daar geen hub voor nodig, ze werken met WiFi en Bluetooth. Deze ondersteunen IFTTT en SmartThings, maar ik zie Wiz niet als integratie genoemd staan op de website van Home Assistant.
Weet iemand of deze lampen wel gebruikt kunnen worden met Home Assistant?

https://www.signify.com/n...ion-of-products-in-europe

https://www.wizconnected.com/
Waarom zou je wifi lampen kiezen in plaats van zigbee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:00

Rianata

Have you played Atari today?

larsiey schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:03:
[...]
Waarom zou je wifi lampen kiezen in plaats van zigbee?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 16:35

Mimiix

Professioneel Prutser

Ja op basis van 1 video ben ik compleet overstag en doe ik m'n zigbee weg.

Kan je nu met wat argumenten komen?

Mijn belangrijkste is veiligheid. WiFi apparaten, en dus internet, kunnen instant zorgen voor een beveiliging lek.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het is een verschrikkelijk irritante video van iemand die denkt dat die grappig is. En "waarom wifi lampen kopen" komt voornamelijk neer op "ze zijn goedkoper" (zijn ze ook beter? Daar gaat het dan weer niet over) en daarnaast myth debunking over wifi lampen waarbij die herhaaldelijk aanhaalt dat wifi gewoon lokaal werkt en geen internet vereist en ook niet via China gaat. Als dat de argumenten zijn, tsja.

Persoonlijk vind ik Zigbee ook de betere keuze. En ja, Philips Hue is een premium product met bijbehorende prijs, maar er zijn ook goedkopere alternatieven. Daarnaast vind ik alles op wifi ook maar ~ meh ~. Ook met een fatsoenlijk wifi netwerk (UniFi in mijn geval) zit ik er niet op te wachten om tientallen extra devices te koppelen. En nu kan ik mooi firmware updates doen van netwerk apparatuur zonder dat de verlichting niet meer schakelt (bv).

Overigens geeft die dan wel weer aan dat sensoren op Zigbee goedkoper zijn en veel compacter, doordat ze veel minder stroom verbruiken. Maarja, alleen Zigbee sensoren geeft dan ook weer het issue dat het bereik minder is. Dus uhm, misschien maar lampen toevoegen voor een beter mesh? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:36
Ik probeer Tesla integration te koppelen. Dat werkt echter zie ik met geen mogelijkheid entities? Vorig jr september ging dat prima. Is er iets veranderd? In dit topic vind ik niks erover en op google ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:04
RobertMe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:23:
[...]

Het is een verschrikkelijk irritante video van iemand die denkt dat die grappig is. En "waarom wifi lampen kopen" komt voornamelijk neer op "ze zijn goedkoper" (zijn ze ook beter? Daar gaat het dan weer niet over) en daarnaast myth debunking over wifi lampen waarbij die herhaaldelijk aanhaalt dat wifi gewoon lokaal werkt en geen internet vereist en ook niet via China gaat. Als dat de argumenten zijn, tsja.

Persoonlijk vind ik Zigbee ook de betere keuze. En ja, Philips Hue is een premium product met bijbehorende prijs, maar er zijn ook goedkopere alternatieven. Daarnaast vind ik alles op wifi ook maar ~ meh ~. Ook met een fatsoenlijk wifi netwerk (UniFi in mijn geval) zit ik er niet op te wachten om tientallen extra devices te koppelen. En nu kan ik mooi firmware updates doen van netwerk apparatuur zonder dat de verlichting niet meer schakelt (bv).

Overigens geeft die dan wel weer aan dat sensoren op Zigbee goedkoper zijn en veel compacter, doordat ze veel minder stroom verbruiken. Maarja, alleen Zigbee sensoren geeft dan ook weer het issue dat het bereik minder is. Dus uhm, misschien maar lampen toevoegen voor een beter mesh? :+
Precies, ben ook geen dan van wifi. De meeste mensen die beginnen met een smart home beginnen bij de lampen. Als je in de meeste kamers in de woning zigbee lampen hangt, heb je een prima mesh netwerk. Dan kan je ook sensoren hangen in elke kamer mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:46
Door teveel problemen met mijn huidige setup moet ik helaas mijn installatie opnieuw doen.
Ik kan geen backup terugzetten want supervisor geeft een error.
Ik draai portainer.
Moet ik nu de hele nuc opnieuw formatteren en installeren?
Of kan ik de homeassistant containers verwijderen en opnieuw installeren?
En hoe dan beste installeren?
De WAF factor begint nu negatief te worden dus een oplossing zou lekker zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25
Mimiix schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Ja op basis van 1 video ben ik compleet overstag en doe ik m'n zigbee weg.

Kan je nu met wat argumenten komen?

Mijn belangrijkste is veiligheid. WiFi apparaten, en dus internet, kunnen instant zorgen voor een beveiliging lek.
Nja ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet direct zorgen maak dat iemand voor mijn huis in z'n auto gaat staan om mijn thuisnetwerk te hacken via een lamp. Daarnaast mag ik van Philips wel verwachten dat ze hun apparaten enigszins fatsoenlijk beveiligen.

Maar om deze te kiezen ipv iets met Zigbee is vooral vanuit kostenperspectief en het scheelt weer een extra apparaat. Bovendien wil ik het alleen maar voor de woonkamer en later heel misschien de keuken en daar heb ik prima wifi bereik.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 16:25

Byron010

Black Mirror Society.

FlowDesign schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:45:
[...]

Nja ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet direct zorgen maak dat iemand voor mijn huis in z'n auto gaat staan om mijn thuisnetwerk te hacken via een lamp. Daarnaast mag ik van Philips wel verwachten dat ze hun apparaten enigszins fatsoenlijk beveiligen.

Maar om deze te kiezen ipv iets met Zigbee is vooral vanuit kostenperspectief en het scheelt weer een extra apparaat. Bovendien wil ik het alleen maar voor de woonkamer en later heel misschien de keuken en daar heb ik prima wifi bereik.
Qua kosten is Ikea Tradfiri toch ideaal? En dan is het ook nog eens Zigbee. Gebruik een CC2351 Stick met Zigbee2mqtt of Conbee Stick 2 en je hebt geen traditionele hub meer nodig.
10,- voor een "witte" smart lamp,
25,- voor een RGB lamp.

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17
FlowDesign schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:45:
[...]

Het is wel een misverstand dat ze daarvoor (altijd) voor je huis moeten gaan staan als een fout in zit. Zou ook gewon via internet te misbruiken kunnen zijn.

En tja, naam zegt niet alles. Niet dat ik er heel bang voor zou zijn maar is niet door de merknaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Het is wel een misverstand dat ze daarvoor (altijd) voor je huis moeten gaan staan als een fout in zit. Zou ook gewon via internet te misbruiken kunnen zijn.

En tja, naam zegt niet alles. Niet dat ik er heel bang voor zou zijn maar is niet door de merknaam.
Wat ik aan wifi spul gebruik ben ik bezig op een eigen AP en VLAN te zetten dat scheelt ook een stuk. Niks mis met zigbee overigens maar in sommige situaties vind ik wifi handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

synoniem schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Wat ik aan wifi spul gebruik ben ik bezig op een eigen AP en VLAN te zetten dat scheelt ook een stuk. Niks mis met zigbee overigens maar in sommige situaties vind ik wifi handiger.
Ik heb ook beide, wel alleen wifi dingen via local lan. Geen cloud api's.

Maar nog een verschil is het stroomverbruik: die WiFi dingen gebruiken 0,5 tot soms wel 3 (!) Watt terwijl het apparaat uit staat. Bij mijn ZigBee lampen is dat max. 0,3 wat en meestal 0,1 volgens mijn metertje. En dat zijn stopcontact dingen die fungeren als router, bij sensors zal het verbruik nog minder zijn. Mijn sensors doen het met gemak een jaar of soms 2 op een batterijtje, de ene wifi sensor (action) die ik heb geprobeerd was met 3 maand leeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@synoniem Zelf gebruik ik ook wat Wifi spul. Vooral wat ledstrip modules en pluggen. Deze bieden met Wifi gewoon veel meer opties dan de Zigbee tegenhangers. Bijvoorbeeld voor verbruik of kleurcorrectie. En voor de pluggen speelt prijs en form factor ook mee. En mooie aan HA is dat mixen geen enkel probleem is :)

Maar sensoren en een enkele lamp heeft mijn voorkeur zeker Zigbee. Ik had alles ook wel Zigbee willen hebben als dat dezelfde mogelijkheden zou bieden. Energiegebruik en belasting van 2,4GHz band zijn minder met Wifi.

Ik ga alle wifi spullen ook nog een keer op een los VLAN zetten (iets met tijd). Voor nu heb ik er ook wel genoeg vertrouwen in zo met Tasmota, geen cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
HawkFire76 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

Na een korte Google search zag ik dat er wel een github is voor wiz integratie, maar ik weet niet of het met alle lampen werkt https://github.com/sbidy/wiz_light.
En als de lampen IFTTT ondersteunen dan kan je ze ook zo verbinden. HA heeft namenlijk wel een IFTTT integratie. https://www.home-assistant.io/integrations/ifttt/

Maar ik heb bij beiden opties zelf geen ervaring.
@FlowDesign Ik gebruik deze code (wiz_light) voor een stel wiz lampen die m'n vriendin al had voor ik introk. Er staat een tabel met welke lampen ondersteunt worden. Werkt prima, heb er nog geen problemen mee gehad. Het legt wel de problemen bloot van deze wifi lampen, want er zit nul beveiliging op en iedereen met het ip van de lampen kan erbij. Simpel json commando sturen en je kan de lampen overnemen. Met ifttt ben je ook weer van een externe partij afhankelijk, terwijl het mooie van HA is dat alles onder eigen beheer is.

Ik zou zelf zigbee aanraden. Ikea heeft prima spul voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:21
Ik was vandaag jaar oud toen ik ontdekte dat je in een card meerdere regels kunt selecteren en die kunt 'tabben' of 'backspacen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
tarlitz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

@FlowDesign Ik gebruik deze code (wiz_light) voor een stel wiz lampen die m'n vriendin al had voor ik introk. Er staat een tabel met welke lampen ondersteunt worden. Werkt prima, heb er nog geen problemen mee gehad. Het legt wel de problemen bloot van deze wifi lampen, want er zit nul beveiliging op en iedereen met het ip van de lampen kan erbij. Simpel json commando sturen en je kan de lampen overnemen. Met ifttt ben je ook weer van een externe partij afhankelijk, terwijl het mooie van HA is dat alles onder eigen beheer is.

Ik zou zelf zigbee aanraden. Ikea heeft prima spul voor een goede prijs.
Hopelijk is die nieuwe productlijn beter dan de oude die jij vermoedelijk bedoeld. De nieuwe zijn nml. pas sinds een paar dagen te koop.

Maar door jullie kennis en ervaring neig ik wel meer naar de Zigbee producten (zoals van Ikea).
Enige wat mij opvalt, is dat de Ikea RGB E27 lamp maximaal 9 kleuren kan tonen. Klopt dat? Of kun je via HA die lampen wel meer kleuren laten tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 11:32
Goedemorgen!
Al een tijdje Home Assistant gebruiker en recentelijk de Aqara Temperature sensors aangeschaft, zodat ik eens een beetje temperatuur in de verschillende kamers in de gaten kan houden.
Deze zijn gekoppeld middels Zigbee2MQTT, dus geen Xiaomi hub.
Dat werkt voor de meeste sensoren prima, maar ik heb (blijkbaar) één van de sensoren in een "blind spot" gehangen, waardoor deze 0 link quality heeft.

Situatie-schets:
Mijn HASS draait op mijn eigen server, in docker, op zolder. Hier zit een CC2531 USB stick in.
Ik zou deze met een USB-verlengkabel op een andere plek kunnen hangen, maar ik ben op zoek naar een wat robuustere oplossing, zodat ik ook naar beneden kan uitbreiden en de Philips Hue lampen er aan kan koppelen (want deze bereik ik nu nog niet).

Mijn idee is om een "nachtlampje" toe te voegen, want die kan dan mooi centraal in de gang op de eerste etage, waardoor deze als router kan fungeren ook.
Als je zoekt op "Zigbee night light" kom je heel veel tegen, maar niet iets waarvan ik zeker weet of het werkt.

Dus vandaar de vraag hier: heeft iemand een dergelijk iets gehad? En kan iemand hier iets voor aanraden?

Blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ben.Hahlen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:13:
Goedemorgen!
Al een tijdje Home Assistant gebruiker en recentelijk de Aqara Temperature sensors aangeschaft, zodat ik eens een beetje temperatuur in de verschillende kamers in de gaten kan houden.
Deze zijn gekoppeld middels Zigbee2MQTT, dus geen Xiaomi hub.
Dat werkt voor de meeste sensoren prima, maar ik heb (blijkbaar) één van de sensoren in een "blind spot" gehangen, waardoor deze 0 link quality heeft.

Situatie-schets:
Mijn HASS draait op mijn eigen server, in docker, op zolder. Hier zit een CC2531 USB stick in.
Ik zou deze met een USB-verlengkabel op een andere plek kunnen hangen, maar ik ben op zoek naar een wat robuustere oplossing, zodat ik ook naar beneden kan uitbreiden en de Philips Hue lampen er aan kan koppelen (want deze bereik ik nu nog niet).

Mijn idee is om een "nachtlampje" toe te voegen, want die kan dan mooi centraal in de gang op de eerste etage, waardoor deze als router kan fungeren ook.
Als je zoekt op "Zigbee night light" kom je heel veel tegen, maar niet iets waarvan ik zeker weet of het werkt.

Dus vandaar de vraag hier: heeft iemand een dergelijk iets gehad? En kan iemand hier iets voor aanraden?
Anders gewoon een IKEA TRÅDFRI lampje kopen en deze dimmen voor in de nacht? Werkt ook perfect als 'router' in je mesh netwerk.

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
FlowDesign schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:13:
[...]
Maar door jullie kennis en ervaring neig ik wel meer naar de Zigbee producten (zoals van Ikea).
Enige wat mij opvalt, is dat de Ikea RGB E27 lamp maximaal 9 kleuren kan tonen. Klopt dat? Of kun je via HA die lampen wel meer kleuren laten tonen?
De kleurkeuze van de kleurenlampen zijn idd vrij beperkt. Maar dat is een beperking van de Ikea app / standardinstellingen via de afstandsbediening, en niet van de lamp. In HA (maar via andere home automation software of apps zoals Hue essentials), kun je het hele kleurenpalet instellen.
MisteRMeesteR schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

Anders gewoon een IKEA TRÅDFRI lampje komen en deze dimmen voor in de nacht? Werkt ook perfect als 'router' in je mesh netwerk.
@Ben.Hahlen Ik het dit een tijdje gedaan met een ikea lamp. Mijn ervaring is dat het prima werkt, maar dat de ikea lampen niet superver kunnen dimmen, zoals phillips Hue lampen dat bijvoorbeeld kunnen.

[ Voor 26% gewijzigd door tarlitz op 31-08-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Kun je zo'n CC2531 USB stick ook gewoon ready to use kopen of moet je die altijd eerst zelf flashen (zoals via een Raspberry pi) om die als Zigbee hub te kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@FlowDesign Kijk eens hier bij vraag en aanbod ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
MisteRMeesteR schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

Anders gewoon een IKEA TRÅDFRI lampje kopen en deze dimmen voor in de nacht? Werkt ook perfect als 'router' in je mesh netwerk.
Als ik kijk naar de IKEA TRÅDFRI lijn, dan zijn er niet echt "plug-in" lampjes.
Ik heb nu een simpel nachtlampje met lichtsensor, maar die is niet slim. Deze zit ingeplugd, want ik heb centraal op de gang een stopcontact, met twee lichtschakelaars ernaast.
tarlitz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:37:
@Ben.Hahlen Ik het dit een tijdje gedaan met een ikea lamp. Mijn ervaring is dat het prima werkt, maar dat de ikea lampen niet superver kunnen dimmen, zoals phillips Hue lampen dat bijvoorbeeld kunnen.
Hmja, het moet echt iets voor nachtverlichting zijn.

Ik heb nog overwogen om deze te combineren met het huidige nachtlampje, maar weet niet eens zeker of die stekker wel als router fungeert (in theorie iig wel, voor zover ik het begrepen heb).

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 20:21

drice

Loading...

Ik heb wat problemen met scenes en sonos.
In de keuken ligt een schakelaar die ik in kan drukken zodat de kinderen in de woonkamer horen dat ze handen moeten wassen.

Omdat ik het geluid van de sonos harder wil hebben sla ik eerst op wat de vorige waarde was (scene create), verhoog daarna het volume en speel de mp3 af.

Als echter de sonos op paused stond voordat ik de automation start en ik doe scene.turn_on. Dan gaat de sonos weer spelen. Hij slaat dus de state niet op lijkt het.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
action:
- service: scene.create
  data:
    scene_id: before_handjes_wassen
    snapshot_entities:
      - media_player.sonos_beam_woonkamer
- service: media_player.volume_set
  data:
    entity_id: media_player.sonos_beam_woonkamer
    volume_level: "0.3"
- service: media_player.play_media
  data: 
    entity_id: media_player.sonos_beam_woonkamer
    media_content_id: 'https://.../Handjes_wassen.mp3'
    media_content_type: music
- delay: "00:00:05"
- service: media_player.turn_off
  data:
    entity_id: media_player.samsung_ue46es6570
- delay: "00:00:50"    
- service: scene.turn_on
  data:
    entity_id: scene.before_handjes_wassen

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben.Hahlen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Ik heb nu een simpel nachtlampje met lichtsensor, maar die is niet slim. Deze zit ingeplugd, want ik heb centraal op de gang een stopcontact, met twee lichtschakelaars ernaast.

[...]

Ik heb nog overwogen om deze te combineren met het huidige nachtlampje, maar weet niet eens zeker of die stekker wel als router fungeert (in theorie iig wel, voor zover ik het begrepen heb).
Klinkt misschien gek, maar dit doet wel wat je wilt geloof ik:
https://www.aliexpress.com/item/4000989854174.html

Aqara hub, ingebouwd nachtlampje, plug-in en router...
Gewoon heb hub gebeuren niet gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Toptip! Een van de aanbieders (Sander) woont ook nog eens niet ver bij mij vandaan :)

Met zo'n stick als Hub kun je zo'n enorme waslijst van Zigbee producten toevoegen dat ik toch daar voor ga. Dank voor alle tips en adviezen.
Binnenkort maar eens de Raspberry Pi afstoffen en maar weer eens kijken of ik Linux nog een beetje snap... lang geleden dat ik daar iets mee gedaan heb.
Maar de herfst en winter zitten er toch weer aan te komen dus dan heb ik wat te prutsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:03:
[...]
Klinkt misschien gek, maar dit doet wel wat je wilt geloof ik:
https://www.aliexpress.com/item/4000989854174.html

Aqara hub, ingebouwd nachtlampje, plug-in en router...
Gewoon heb hub gebeuren niet gebruiken :P
Daar heb ik inderdaad naar zitten kijken!
Ik kan alleen nergens vinden of die ook in Zigbee2MQTT supported is... :)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
Ben.Hahlen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Denk van niet, dit is een zigbee hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Verwijderd Kan je een gateway toevoegen als device dan?

@Ben.Hahlen Die Tradfri plug zou moeten doen wat je wilt icm je huidige nachtlampje. Dus schakelen en router spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drice schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:53:

code:
1
    media_content_id: 'https://.../Handjes_wassen.mp3'
Offtopic: ik ben wel benieuwd naar die mp3 :+ Meteen met een sensor koppelen aan doorspoelknop van de wc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:09
Ik ben afgelopen weekend vol enthousiasme begonnen met Home Assistant, echter krijg ik het niet voor elkaar om de Pi te verbinden met de Ziggo ConnectBox.

Ik heb zowel draadloos als via UTP kabel geprobeerd. Naast de normale link om op het dashboard te komen http://homeassistant.local:8123/ heb ik ook via mijn eigen ziggo ip geprobeerd.
Kan zo snel niet vinden welke instellingen ik mogelijk aan moet passen om wel toegang to HASSIO te verkijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:06
belikerich schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:23:
Ik ben afgelopen weekend vol enthousiasme begonnen met Home Assistant, echter krijg ik het niet voor elkaar om de Pi te verbinden met de Ziggo ConnectBox.

Ik heb zowel draadloos als via UTP kabel geprobeerd. Naast de normale link om op het dashboard te komen http://homeassistant.local:8123/ heb ik ook via mijn eigen ziggo ip geprobeerd.
Kan zo snel niet vinden welke instellingen ik mogelijk aan moet passen om wel toegang to HASSIO te verkijgen.
http://homeassistant.local:8123 werkt bij mij ook niet. Maar het ipadres:8123 werkt wel. Dat al geprobeerd?
Ben.Hahlen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Die gateway aanschaffen om je 'zigbee2mqtt netwerk' te vergroten gaat niet werken. De gateway's kun je niet koppelen aan zigbee2mqtt.

[ Voor 22% gewijzigd door denuz op 31-08-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@belikerich Niet alle besturingssystemen hebben (standaard) ondersteuning voor de mDNS wat hiervoor wordt gebruikt. Om toch toegang te krijgen moet je achter het ip adres komen welke je router heeft gegeven aan de Raspberry Pi. Je kunt dit op verschillende manieren doen. De eerste is in je router kijken bij de dhcp leases (uitgegeven ip adressen door de dhcp server). De tweede manier is een applicatie hiervoor gebruiken (bijvoorbeeld angry ipscanner). Zodra je het up adres weet voeg je :8123 toe aan het einde van het adres om op de webpagina te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:12
Ik heb een database die uit de kluiten begint te groeien.
graag wil ik alle data maximaal 1 week bewaren op een enkele sensor na.
hoe hebben jullie de recorder config ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

sOid schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Offtopic: ik ben wel benieuwd naar die mp3 :+ Meteen met een sensor koppelen aan doorspoelknop van de wc ;)
Woezel en pip liedje :)

Ik heb nu de automation maar aangepast dat na afloop de sonos op paused gaat. Niet helemaal ideaal maar werkt voorlopig

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:09
Bedankt @denuz en @MdBruin voor de hulp het is me gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

@drice Ben jij niet opzoek naar de snapshot functie van de Sonos integratie?

https://www.home-assistan...os/#service-sonossnapshot
  • Maak eerst een snapshot, ook al staat 'ie op pauze (sonos.snapshot)
  • Pas je volume aan (media_player.volume_set)
  • Speel de audio af (media_player.play_media)
  • Herstel je snapshot (sonos.restore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:06
Langerakpc schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:39:
Ik heb een database die uit de kluiten begint te groeien.
graag wil ik alle data maximaal 1 week bewaren op een enkele sensor na.
hoe hebben jullie de recorder config ingesteld?
Zie hier.
purge_keep_days voor het aantal te bewaren dagen.
onder exclude de domains of entities die je niet wilt bewaren.

Als je een paar entities langer wilt bewaren dan de rest dan zul je deze in een andere DB moeten bewaren.(influxDB bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
denuz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:30:
[...]
Die gateway aanschaffen om je 'zigbee2mqtt netwerk' te vergroten gaat niet werken. De gateway's kun je niet koppelen aan zigbee2mqtt.
Thanks! Dat vermoeden had ik stiekem wel een beetje.

Overigens: heb de CC2531 nu naar de voorkant van de server verplaatst en nu werkt het wel weer :)
(Nu kijken voor hoe lang ;) )

Dank allen voor het meedenken!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice

drice

Loading...

J-D schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:47:
@drice Ben jij niet opzoek naar de snapshot functie van de Sonos integratie?

https://www.home-assistan...os/#service-sonossnapshot
  • Maak eerst een snapshot, ook al staat 'ie op pauze (sonos.snapshot)
  • Pas je volume aan (media_player.volume_set)
  • Speel de audio af (media_player.play_media)
  • Herstel je snapshot (sonos.restore)
ah top. Dit werkt inderdaad goed. Deze had ik nog niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MdBruin @belikerich Of via nmap.

code:
1
nmap -sn 192.168.1.0/24

Uiteraard aanpassen aan je eigen situatie.

Edit: ik raad je trouwens wel aan om meteen een statisch IP in te stellen. Op je router is meestal het handigst, maar het kan ook op de Pi zelf.

[ Voor 37% gewijzigd door sOid op 31-08-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

FlowDesign schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:42:
Kun je zo'n CC2531 USB stick ook gewoon ready to use kopen of moet je die altijd eerst zelf flashen (zoals via een Raspberry pi) om die als Zigbee hub te kunnen gebruiken?
Ik heb er 1 van @sanderjohan gekocht nog geen 2 weken terug, werkt perfect :)

Dit is overigens de kleuren palet die ik zie, maar volgens mij moet ik mijn lampen nog updaten of een iets andere Lovelace card gebruiken om nog kleinere kleur stappen te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0XotnGU.png

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Byron010 Klik op het palet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

Wauw haha, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:10
Hahahah. Ik wist echt niet dat dit kon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Mooi dat ik degene met een HA badge nog wat kan leren :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
[...]

[...]

Volgens mij staat in de specificaties van het protocol dat alles met netspanning ook router moet zijn. Ik zou daar eerder voor gaan dan dit ding

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 31-08-2020 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
[...]

Die is ook router. Ik denk dat dat je simpelste en snelste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

TweakerVincent schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:29:
Ik probeer Tesla integration te koppelen. Dat werkt echter zie ik met geen mogelijkheid entities? Vorig jr september ging dat prima. Is er iets veranderd? In dit topic vind ik niks erover en op google ook niet?
Ik kan aanraden om eens te kijken naar TeslaMate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:36
pposthoorn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Ik kan aanraden om eens te kijken naar TeslaMate.
Thanks! op mijn lijstje gezet als ik tijd heb. Ik neem aan dat je teslamate ook goed kan integreren in home asssistant? Ik zie wat voorbeelden zo snel maar sommige sites geven. aan dat het niet 100% werkt?

[ Voor 26% gewijzigd door TweakerVincent op 31-08-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ingesteld op:
YAML:
1
reconnect_interval: 120

Maar nog steeds uitvallers.

Is er geen manier om home assisant bijvorbeeld elke minuut opnieuw te laten proberen bij geen verbinding met de DSMR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ik heb een gekke..

Ik heb inmiddels een zwik aan Hue Gu10 lampen via Deconz. Die heb ik gegroepeerd.

- Aanrecht : 2 lampen
- Keuken; 3 lampen
- TV: 3 lampen
- Bank: 2 lampen

In de keuken heb ik een motion sensor (Aqara). Die heeft de volgende automation

[code=yaml]
- id: 'Keuken Motion On'
alias: Set Keuken Motionsensor
trigger:
platform: time
at: '20:30:00'
action:
- service: input_boolean.turn_on
entity_id: input_boolean.beweging
[/code]

[code=yaml]
- alias: Turn on kitchen light when there is movement
id: Beweging in de keuken aan
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor.presence_9
to: 'on'
condition:
- condition: state
entity_id: input_boolean.beweging
state: 'on'
action:
service: light.turn_on
entity_id: light.lampen_aanrecht

- alias: Turn off kitchen light 10 minutes after last movement
id: Beweging in de keuken uit
trigger:
platform: state
entity_id: binary_sensor.presence_9
to: 'off'
for:
minutes: 3
action:
service: light.turn_off
entity_id: light.lampen_aanrecht
[/code]

Nu heb ik zojuist (gisteren geen last van) dat de aanrechtlampen uit gaan, maar ook die boven de bank..

Iemand een suggestie?

Logboek:

[code]
Keuken turned off
21:57:53 Lampen Aanrecht turned off
21:57:53 Hue Keuken 2 turned off
21:57:53 Woonkamer turned off
21:57:53 Lampen Bank turned off
21:57:53 Hue Bank 2-2 turned off
21:57:53 Hue Bank 1-2 turned off
21:57:53 Hue Keuken 1 turned off
21:57:53 Turn alarm off has been triggered
21:57:53 Turn off kitchen light 10 minutes after last movement has been triggered
[/code]

Voor de volledigheid, de lichtgroepen:
[code=yaml]
light:
- platform: group
name: Lampen TV
entities:
- light.color_temperature_light_11
- light.color_temperature_light_12
- light.color_temperature_light_13
name: Lampen Aanrecht
entities:
- light.color_temperature_light_6
- light.color_temperature_light_7
name: Lampen Keuken
entities:
- light.color_temperature_light_8
- light.color_temperature_light_9
- light.color_temperature_light_10
name: Lampen Bank
entities:
- light.hue_1_2
- light.hue_2_2
[/code]

Laat maar.. Had ook een ' alarm' gemaakt. Die bij beweging tussen 02:00 en 06:00 de lampen (tv, aanrecht, slaapkamer) aan deed, maar bij 3 min geen beweging ALLES uit doet.. Dus ook de andere lampen..

Die alarm OFF maar even fijnslijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Koepert op 31-08-2020 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
@Koepert
is er geen andere automation die dit veroorzaakt, lijkt erop dat je nog een automation hebt die schakelt..
wat als je de automation met de hand aftrapt?
oh je had het al gevonden :D
(p.s. volgens mij is het geen 10 minuten geen movement maar 5, de pir is na 2 min naar uit en je doet een 3 minuten for)

[ Voor 4% gewijzigd door zoeperman op 31-08-2020 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

TweakerVincent schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:17:
[...]

Thanks! op mijn lijstje gezet als ik tijd heb. Ik neem aan dat je teslamate ook goed kan integreren in home asssistant? Ik zie wat voorbeelden zo snel maar sommige sites geven. aan dat het niet 100% werkt?
Heb ik eerlijk gezegd nog niet echt naar gekeken, ik ga altijd gewoon direct naar Grafana om de grafiekjes een tabellen te bekijken.
TeslaMate is wel enkel voor data verzameling, je kan er geen opdrachten mee naar de auto sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
pposthoorn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:55:
[...]

Heb ik eerlijk gezegd nog niet echt naar gekeken, ik ga altijd gewoon direct naar Grafana om de grafiekjes een tabellen te bekijken.
TeslaMate is wel enkel voor data verzameling, je kan er geen opdrachten mee naar de auto sturen.
Geeft TeslaMate veel load op bijvoorbeeld een Raspberry Pi 3 B+ ? En hoeveel data slaat ie ongeveer op per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ik heb de laatste dagen meerdere van deze errors, kan iemand mij een duwtje in de richting van onderzoek wijzen? Er staan best wat aanwijziging in over de oorzaak, maar hoe/waar lokaliseer ik dan de daadwerkelijke oorzaak..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140303318011088
Source: helpers/template.py:232
Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues)
First occurred: 8:43:06 (40 occurrences)
Last logged: 8:43:06

Error handling message: Unknown error
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 230, in async_render
    return compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
    reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source))
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 10, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 407, in getattr
    value = getattr(obj, attribute)
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'

During handling of the above exception, another exception occurred:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/connection.py", line 95, in async_handle
    handler(self.hass, self, schema(msg))
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 265, in handle_render_template
    state_listener()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 253, in state_listener
    msg["id"], {"result": template.async_render(variables)}
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 232, in async_render
    raise TemplateError(err)
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'entity'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een van je "template" zaken bevat geen "entity_id", als ik het goed zie. Heb je recentelijk een template toegevoegd of gewijzigd?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:11:
Een van je "template" zaken bevat geen "entity_id", als ik het goed zie. Heb je recentelijk een template toegevoegd of gewijzigd?
Dat is het gekke.. ik doe (nog) niets met templates..

- Input Booleans
- Sensors
- Automations

Thats about it..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Het is inderdaad wel een beetje jammer dat het niet aangeeft waar het de fout tegen komt.

Maar weet je het 100% zeker? Niet toevallig een lovelace kaart met een template? Of een custom sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:43:
[...]

Dat is het gekke.. ik doe (nog) niets met templates..

- Input Booleans
- Sensors
- Automations

Thats about it..
Die kunnen allemaal template's bevatten....

Als je ergend "data_template" gebruikt, dan zit je er al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:55:
[...]

Die kunnen allemaal template's bevatten....

Als je ergend "data_template" gebruikt, dan zit je er al ;)
Maar telt dat dan ook al voor dit in je YAMLs?

YAML:
1
2
3
4
  action:
      - service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
        data_template:
          message: "Home Assistant Community heeft {{states.sensor.hacs.state}} updates"

Want in verdere cards gebruik ik t (bij mijn weten) niet, en bovenstaande staan al heel lang in mn config (kan door n update natuurlijk n probleem zijn geworden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, dat zijn allemaal templates. En bij een van die templates zal entiry_id missen terwijl die wel nodig is.

Nog los van het feit dat je niet states.*.*.state zou moeten gebruiken, maar dat is een ander verhaal. Op de HA template docs staat waarom je dat niet zou moeten doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 01-09-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 23:56

iMars

Full time prutser

SH007 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Ingesteld op:
YAML:
1
reconnect_interval: 120

Maar nog steeds uitvallers.

Is er geen manier om home assisant bijvorbeeld elke minuut opnieuw te laten proberen bij geen verbinding met de DSMR?
Vast wel, maar dat is natuurlijk niet de manier om dit werkend te krijgen. Zal kijken of ik het kan reproduceren op een pi3 hier.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:20:
Ja, dat zijn allemaal templates. En bij een van die templates zal entiry_id missen terwijl die wel nodig is.

Nog los van het feit dat je niet states.*.*.state zou moeten gebruiken, maar dat is een ander verhaal. Op de HA template docs staat waarom je dat niet zou moeten doen.
Komt denk ook omdat mensen gaan Googlen naar een oplossing voor hun probleem, en dan in de community een oplossing uit 2018 tegen komen ofzo, en dat kopiëren.
Je moet dan ook maar net weten dat je states('entity_id') moet gebruiken.

@Koepert
Dit is overigens wat er op de templating pagina staat:
Avoid using states.sensor.temperature.state, instead use states('sensor.temperature'). It is strongly advised to use the states(), is_state(), state_attr() and is_state_attr() as much as possible, to avoid errors and error message when the entity isn’t ready yet (e.g., during Home Assistant startup).
Zou het dus niet zo kunnen zijn dat dit dus ook de error veroorzaakt. Wellicht is HACS nog niet geladen wanneer deze automation geladen wordt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:37:
Zou het dus niet zo kunnen zijn dat dit dus ook de error veroorzaakt. Wellicht is HACS nog niet geladen wanneer deze automation geladen wordt.
Dit zou zomaar eens kunnen, bij mij is HACS ook een van de laatsten die geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hoewel ik het vreemd vind dat die OPEENS een error veroorzaken, snap ik de redenatie wel.. nu van de regen in de drup even echter.. heb voor 1 yaml (NAS), de states aangepast, hele yaml over de zeik met allerlei layout dingetjes, vooral daar waar ik het document NIET aangepast heb... Grr.. Allemaal dit soort spul:

code:
1
2
3
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key
bad indentation of a mapping entry
end of the stream or a document separator is expected

En dus niet eens in de BUURT van waar ik die states aangepast heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Wauw, niet per ongeluk echte tabs gebruikt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:14:
Hoewel ik het vreemd vind dat die OPEENS een error veroorzaken, snap ik de redenatie wel.. nu van de regen in de drup even echter.. heb voor 1 yaml (NAS), de states aangepast, hele yaml over de zeik met allerlei layout dingetjes, vooral daar waar ik het document NIET aangepast heb... Grr.. Allemaal dit soort spul:

code:
1
2
3
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key
bad indentation of a mapping entry
end of the stream or a document separator is expected

En dus niet eens in de BUURT van waar ik die states aangepast heb..
Zonder ook maar enige vorm van code gaat het ons niet lukken je te helpen - m'n glazen bol is in onderhoud :+

Overigens kan deze rits aan foutmeldingen ook écht veroorzaakt worden door maar 1 verkeerde spatie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:12:
[...]

Zonder ook maar enige vorm van code gaat het ons niet lukken je te helpen - m'n glazen bol is in onderhoud :+

Overigens kan deze rits aan foutmeldingen ook écht veroorzaakt worden door maar 1 verkeerde spatie 8)7
Dat begrijp ik volkomen ;) Ging me er vooral over dat ik (bij wijze van) regel 24 wijzigde, en vanaf regel 4 allerlei foutmeldingen opdoken.. Het zal ongetwijfeld ergens een spatie zijn..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
##########################
## NAS
- alias: "NAS Ruimtegebrek"
  id: melding_nas_diskspace
  initial_state: true
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.synology_volume_used_volume_1
    above: 90
  condition:
      entity_id: input_boolean.notify_nas
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone
      data:
        title: 'Ruimtegebrek NAS'
        message: 'NAS heeft {{states('sensor.synology_volume_used_volume_1')}} % in gebruik'

- alias: "SABNZBD in use"
  id: melding_sabnzbd_status
  initial_state: on
  trigger:
    entity_id: sensor.sabnzbd_status
  condition:
  action:
      data:
        title: 'Download'

- alias: 'NZBGET in use'
  id: melding_NZBGET_status
  trigger:
    entity_id: sensor.nzbget_post_processing_jobs
    above: 0
  condition:
  action:
      data:
        message: 'NZBGet is {{states('sensor.nzbget_post_processing_jobs')}} downloads aan het verwerken'

- alias: "Completed Torrent"
  id: melding_NZBGET_Complete
  trigger:
    platform: event
    event_type: nzbget_download_complete
    event_data:
      category: tv
  condition:
  action:
      data:
        title: Download NZBGET completed!

- alias: "NAS Stress"
  id: melding_nas_performance
  trigger:
    entity_id: sensor.synology_cpu_load_total
  condition:
  action:
      data:
        title: Performance NAS
        message: NAS heeft {{states('sensor.synology_cpu_load_total'}} % CPU in gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:15:
[...]

Dat begrijp ik volkomen ;) Ging me er vooral over dat ik (bij wijze van) regel 24 wijzigde, en vanaf regel 4 allerlei foutmeldingen opdoken.. Het zal ongetwijfeld ergens een spatie zijn..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
## NAS
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
        message: 'NAS heeft {{states('sensor.synology_volume_used_volume_1')}} % in gebruik'

trigger:
  condition:
  action:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:
        message: 'NZBGet is {{states('sensor.nzbget_post_processing_jobs')}} downloads aan het verwerken'

trigger:
    event_data:
  condition:
  action:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:
check quotes.....
Regel 19 en 52 bijvoorbeeld, gebruik je ' quotes om de template heen én binnen de states('.

Een van de twee naar " omzetten (die naast je enter toets):

YAML:
1
        message: "NAS heeft {{states('sensor.synology_volume_used_volume_1')}} % in gebruik"

het grappige is dat de Code parser van Tweakers je al een mooie hint geeft: je code-block ziet er "gek uit" met de kleurtjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 01-09-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Laatst online: 11-09 10:18
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het gebruik van HA. Ik heb toen via MP een Pi3 B gekocht en ben daarmee gaan experimenteren. Ondertussen zijn de meeste zaken in mijn huis gekoppeld aan HA (Hue, Tado, Buienradar, P1, zonnepanelen, camera enz.). Daarnaast op een gegeven moment mijn Eneco Toon vervangen voor een Tado en daarnaast een Samsung Galaxy Tab 8.0 2019 opgehangen voor het beeld. Ik ben nog bezig met het inrichten van de dashboard, maar ik ben erg tevreden. Wel loop ik tegen wat problemen aan.

1. De camera op de baby kamer laad slecht en als deze al geladen is, is het beeld van haperig/loopt vast.
2. Regelmatig komt de melding als ik op supervisor klik can’t load the panel source: /api/hassio/app/entrypoint.js. Herstarten via HA geeft geen resultaat. De Pi helemaal uitzetten en opnieuw opstarten dan werkt het weer een tijd. Nu heb ik al gelezen dat het kan betekenen dat de SD-kaart slecht wordt.

Op basis van bovenstaande wil ik eigenlijk de hardware wat upgraden, maar ik heb de afgelopen weken heel veel op Google gezocht en kan eigenlijk geen goed eenduidig antwoord vinden. Ik heb zelf de keuze terug gebracht naar 3 opties, maar ben benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen ervan vinden.

1. Een Pi 4 met 4GB en een high performance SD-kaart. Dit is denk ik de goedkoopste optie, maar ik lees veel slechte ervaring met een SD-kaart lange tijd gebruiken. Daarnaast vraag ik me af of het voldoende performance boost geeft voor de camera stream (mogelijk dat ik in de toekomst nog meer camera's wil toevoegen).

2. Een intel NUC (of alternatief hiervoor) met Linux en dan Docker of VM. Is docker of VM dan beter? Welke versie van een NUC? Is een celeron voldoende, of is i3, i5 beter? Zo ja, welke generatie minimaal?

3. Het kopen van een NAS staat nog steeds op mijn wishlist. Ik heb gekeken naar de DS220+ of de DS720+, daar zou ik dan 2x 4TB in willen stoppen in raid 1. Uiteraard heb ik gelezen dat HA in docker veel gebruikt wordt, dus dat zou een prima optie zijn.
Wat ik me bij deze optie afvraag is, gaan de schijven wel in Spindown? Dat zou ik uit oogpunt van energie verbruik en levensduur van de schuiven wel prettig vinden? Of moet ik dan een SSD aan de USB van de NAS hangen? Over dit punt kan ik helemaal niks vinden, maar misschien dat het niet zo belangrijk is. Overigens sta ik open om ook eens te kijken naar QNAP.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen in mijn keuze op basis van jullie eigen ervaringen. Alvast heel erg bedankt in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
## NAS
  trigger:
  condition:
  action:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:

trigger:
    event_data:
  condition:
  action:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:
Ik zie dat je een paar keer quotes binnen quotes gebruikt:
code:
1

Dit zou je zo kunnen oplossen:
code:
1
message: "NAS heeft {{states('sensor.synology_volume_used_volume_1')}} % in gebruik"

Ik weet niet helemaal wat de best practices is voor quotes in yaml, maar dit zal zeker werken, de rest moet je zelf even nalopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:17:
[...]

check quotes.....
Regel 19 bijvoorbeeld (maar nog wel wat andere), gebruik je ' quotes om de template heen én binnen de states('.

Een van de twee naar " omzetten (die naast je enter toets):

YAML:
1
Thnx.. ik had wel met de quotes om de Alias ed zitten kloten, maar niet met die van de messages.. die "Nas...gebruik" quotes waren de boosdoener.. Die single quotes weggehaald en de Yaml is weer 'foutloos' (los van dat er wellicht andere dingen beter kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:21:
[...]

Thnx.. ik had wel met de quotes om de Alias ed zitten kloten, maar niet met die van de messages.. die "Nas...gebruik" quotes waren de boosdoener.. Die single quotes weggehaald en de Yaml is weer 'foutloos' (los van dat er wellicht andere dingen beter kunnen)
Maare, werken die notificaties wel? Of gebruik je een dev-release? Want ik zie nergens "data_template" staan wat wel nodig is om de templates te parsen (een feature die in 0.115 komt, dan kan dit zoder de _template toevoeging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:23:
[...]

Maare, werken die notificaties wel? Of gebruik je een dev-release? Want ik zie nergens "data_template" staan wat wel nodig is om de templates te parsen (een feature die in 0.115 komt, dan kan dit zoder de _template toevoeging)
Ze WERKTEN wel (behalve onderstaande, maar dat zit ergens anders in), maar ik heb ze zojuist vanwege eerder genoemde data_template error omgezet naar data: (het alternatief voor messageinhoud) en wilde dat nu gaan testen... Maar dat hoeft dan denk ik niet :'(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger:
    event_data:
  condition:
  action:
      data:

[ Voor 27% gewijzigd door Koepert op 01-09-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ging me er vooral over dat ik (bij wijze van) regel 24 wijzigde, en vanaf regel 4 allerlei foutmeldingen opdoken.. Het zal ongetwijfeld ergens een spatie zijn..
Even nog hier op terug komen: dat is eigenlijk "as designed". Want in dit geval is het block wat verkeerd loopt begonnen op regel 4, en hij loopt vast op de quotes in regel 19. Eigenlijk geeft die error dus prima aan in welk blok er iets mis ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:25:
[...]
Even nog hier op terug komen: dat is eigenlijk "as designed". Want in dit geval is het block wat verkeerd loopt begonnen op regel 4, en hij loopt vast op de quotes in regel 19. Eigenlijk geeft die error dus prima aan in welk blok er iets mis ging :)
Fair point.. Dat blijf ik soms iets lastigs vinden..

Deze werkt overigens bij handmatig aftrappen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  condition:
  action:
      data:

Dus voor het omzetten van die state is data_template blijkbaar niet noodzakelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:28:
[...]

Fair point.. Dat blijf ik soms iets lastigs vinden..

Deze werkt overigens bij handmatig aftrappen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  condition:
  action:
      data:

Dus voor het omzetten van die state is data_template blijkbaar niet noodzakelijk?
Kan ik maar 1 ding op zeggen: bijzonder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:57
Fireball86 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:18:
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het gebruik van HA. Ik heb toen via MP een Pi3 B gekocht en ben daarmee gaan experimenteren. Ondertussen zijn de meeste zaken in mijn huis gekoppeld aan HA (Hue, Tado, Buienradar, P1, zonnepanelen, camera enz.). Daarnaast op een gegeven moment mijn Eneco Toon vervangen voor een Tado en daarnaast een Samsung Galaxy Tab 8.0 2019 opgehangen voor het beeld. Ik ben nog bezig met het inrichten van de dashboard, maar ik ben erg tevreden. Wel loop ik tegen wat problemen aan.

1. De camera op de baby kamer laad slecht en als deze al geladen is, is het beeld van haperig/loopt vast.
2. Regelmatig komt de melding als ik op supervisor klik can’t load the panel source: /api/hassio/app/entrypoint.js. Herstarten via HA geeft geen resultaat. De Pi helemaal uitzetten en opnieuw opstarten dan werkt het weer een tijd. Nu heb ik al gelezen dat het kan betekenen dat de SD-kaart slecht wordt.

Op basis van bovenstaande wil ik eigenlijk de hardware wat upgraden, maar ik heb de afgelopen weken heel veel op Google gezocht en kan eigenlijk geen goed eenduidig antwoord vinden. Ik heb zelf de keuze terug gebracht naar 3 opties, maar ben benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen ervan vinden.

1. Een Pi 4 met 4GB en een high performance SD-kaart. Dit is denk ik de goedkoopste optie, maar ik lees veel slechte ervaring met een SD-kaart lange tijd gebruiken. Daarnaast vraag ik me af of het voldoende performance boost geeft voor de camera stream (mogelijk dat ik in de toekomst nog meer camera's wil toevoegen).

2. Een intel NUC (of alternatief hiervoor) met Linux en dan Docker of VM. Is docker of VM dan beter? Welke versie van een NUC? Is een celeron voldoende, of is i3, i5 beter? Zo ja, welke generatie minimaal?

3. Het kopen van een NAS staat nog steeds op mijn wishlist. Ik heb gekeken naar de DS220+ of de DS720+, daar zou ik dan 2x 4TB in willen stoppen in raid 1. Uiteraard heb ik gelezen dat HA in docker veel gebruikt wordt, dus dat zou een prima optie zijn.
Wat ik me bij deze optie afvraag is, gaan de schijven wel in Spindown? Dat zou ik uit oogpunt van energie verbruik en levensduur van de schuiven wel prettig vinden? Of moet ik dan een SSD aan de USB van de NAS hangen? Over dit punt kan ik helemaal niks vinden, maar misschien dat het niet zo belangrijk is. Overigens sta ik open om ook eens te kijken naar QNAP.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen in mijn keuze op basis van jullie eigen ervaringen. Alvast heel erg bedankt in elk geval.
Indien je de Pi 4 route gaat. Ga dan voor een SSD (+ USB adapter) en niet SD kaart.
Voor een vriend van mij heb ik voor deze route gekozen omdat hij zelf niet veel er vanaf weet en het gewoon moet werken.

Ook high performance SD kaarten gaan het niet redden helaas.

Een NUC of verglijkbare is ook een goede oplossing, vooral als je meer wilt doen dan enkel HA erop.

Zelf draai ik het op een server die ik al had draaien.

Kortom: enkel HA = Pi 4 + SSD. En anders NUC of dergelijke indien je nog geen server hebt draaien.

Een NUC voor enkel HA is ook een optie, veel meer rekenkracht en kan mogelijk zelfs goedkoper zijn dan een Pi 4 met alle toebehoren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Zojuist update gedaan van 111.4 naar laatste versie.
Ik krijg nu alleen een melding dat mijn rfxcom niet goed is.
Ik heb niets aangepast.
Is er ergens een change geweest die ik gemist heb?

The following integrations and platforms could not be set up:
rfxtrx
rfxtrx.switch
rfxtrx.light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 11:09

Erik80

Sinds 1980

wesley2004 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:31:
Zojuist update gedaan van 111.4 naar laatste versie.
Ik krijg nu alleen een melding dat mijn rfxcom niet goed is.
Ik heb niets aangepast.
Is er ergens een change geweest die ik gemist heb?

rfxtrx
rfxtrx.switch
rfxtrx.light
In 0.113:

RFXCOM RFXtrx
  • Configuration of entity name must now be done inside home assistant
  • Multiple entities may be generated for a single device
  • The events signalled from entity id’s are removed in favor of events from an integration level.
  • The events format has changed.
(@elupus - #37742) (rfxtrx docs)

In feite alleen nog RFXTRX meenemen in je configuration.yaml en niet bij switch, light, etc

[ Voor 4% gewijzigd door Erik80 op 01-09-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Erik80 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:39:
[...]

In 0.113:

RFXCOM RFXtrx
  • Configuration of entity name must now be done inside home assistant
  • Multiple entities may be generated for a single device
  • The events signalled from entity id’s are removed in favor of events from an integration level.
  • The events format has changed.
(@elupus - #37742) (rfxtrx docs)

In feite alleen nog RFXTRX meenemen in je configuration.yaml en niet bij switch, light, etc
Ow jeetje goed gevonden!
Dus alleen de config en dan ergens in home assistant de rest toevoegen?
Ik ga eens kijken of dat werkt
tnx zover!

edit:
helaas krijg ik nu dit:
rfxtrx

Dit is mn setup in configuration file:

code:
1
2
3
4
rfxtrx:
  device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A11P20X3-if00-port0
  debug: True
  dummy: False

Edit:
Dummy weggehaald en geen error meer!
Maar waar voeg ik nu de schakelaars en lampen toe??

[ Voor 17% gewijzigd door wesley2004 op 01-09-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 12:06
@wesley2004

Je moet de codes er nog onder zetten.
Alles moet nu onder één kopje 'rfxtrx' zitten. Schakelaars en lampen gaan dus op de grote hoop.
Dimbare lampen/schakelaars onderscheiden zich met een andere code.

Meer info:

https://github.com/home-assistant/core/issues/38191

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
RudolfR schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:49:
@wesley2004

Alles moet nu onder één kopje 'rfxtrx' zitten. Schakelaars en lampen gaan dus op de grote hoop.

Meer info:

YES!
Dit lijkt de oplossing te zijn idd.
Nog even namen toevoegen zodat ik ze kan herkennen en dan zou het weer moeten werken!
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Laatst online: 11-09 10:18
Jazsie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:21:
[...]

Indien je de Pi 4 route gaat. Ga dan voor een SSD (+ USB adapter) en niet SD kaart.
Voor een vriend van mij heb ik voor deze route gekozen omdat hij zelf niet veel er vanaf weet en het gewoon moet werken.

Ook high performance SD kaarten gaan het niet redden helaas.

Een NUC of verglijkbare is ook een goede oplossing, vooral als je meer wilt doen dan enkel HA erop.

Zelf draai ik het op een server die ik al had draaien.

Kortom: enkel HA = Pi 4 + SSD. En anders NUC of dergelijke indien je nog geen server hebt draaien.

Een NUC voor enkel HA is ook een optie, veel meer rekenkracht en kan mogelijk zelfs goedkoper zijn dan een Pi 4 met alle toebehoren.
Dankjewel voor je reactie, wil je hiermee het gebruik van een eventuele NAS afraden? Of is dat gelijkwaardig aan een NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
RudolfR schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:49:
@wesley2004

Meer info:

Heb nu wel de apparaten weer zichtbaar.
Alleen wat vroeger een dimmer/lamp was is nu switch geworden.
Kan dus niet dimmen.
Hoe moet dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 12:06
@wesley2004

Hier staan de aanpassingen in de codes om dimmen mogelijk te maken (dat verschilt per type/protocol)

https://www.home-assistan...ch-event-to-dimming-event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
RudolfR schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:29:
@wesley2004

Hier staan de aanpassingen in de codes om dimmen mogelijk te maken (dat verschilt per type/protocol)

https://www.home-assistan...ch-event-to-dimming-event
Je bent echt een held!
Ik blij, nog beter mn vrouw......goed voor de WAF score!

Waarom is dat zo ingewikkeld gemaakt? Werkte toch altijd prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

FlowDesign schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:13:
[...]

Geeft TeslaMate veel load op bijvoorbeeld een Raspberry Pi 3 B+ ? En hoeveel data slaat ie ongeveer op per maand?
Geen idee, ik draai het op een Synology DS918+ en heb volgens mij nooit echt CPU/RAM gebruik gezien buiten het starten van de container in docker.
Ik draai het nu een maand of 7, maar door corona maar iets van 4000km gelogd, database backup grootte is nu 66MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign

Je kunt misschien ook een SSD USB Stick in je Pi gebruiken?
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.dataio.nl/san...-solid-state-flash-drive/

Edit:
Het is slechts net ietsje sneller dan een microSD in een Pi 3, maar is veel minder gevoelig voor 'slijtage'.

Een SSD stick in een Pi 4 is wel aanzienlijk sneller dan een microSD vanwege USB 3 vs USB 2.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 01-09-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:57
Fireball86 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:23:
[...]

Dankjewel voor je reactie, wil je hiermee het gebruik van een eventuele NAS afraden? Of is dat gelijkwaardig aan een NUC?
NAS kan ook prima werken afhankelijk van de type NAS.

Het best kijk je wat je ermee wilt doen met het oog op mogelijke veranderingen in de toekomst en met wat je nu ter beschikking hebt en budget indien je wilt investeren erin.

Ander route is bijvoorbeeld op een oude laptop, heb je gelijk "gratis" UPS erbij :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 01:03
Vraag: heeft iemand al eens een Alecto WS3300 weerstation uitgelezen met een DVB Tuner? Ik gebruik rtl_433 maar deze decode het signaal niet. Ik vrees dat er geen decoder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazsie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:16:
[...]

NAS kan ook prima werken afhankelijk van de type NAS.

Het best kijk je wat je ermee wilt doen met het oog op mogelijke veranderingen in de toekomst en met wat je nu ter beschikking hebt en budget indien je wilt investeren erin.

Ander route is bijvoorbeeld op een oude laptop, heb je gelijk "gratis" UPS erbij :).
Ik heb het hier inderdaad op een laptop draaien. Tweedehands G huppeldepup ding van HP. 16GB ram er in en klaar. Draait nu HA, OMV, Nextcloud en af en toe OPNSense. Super betrouwbaar en houdt het nog een uur of 4 uit op accu als de stroom weg is (kwam ik achter toen ik de stekker er per ongeluk uit had getrokken) :P

Voordeel is niet alleen de ups, maar ook het feit dat je altijd een toetsenbord en muis bij de hand hebt voor local troubleshooting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
@Fireball86 Heb je glances geïnstalleerd staan? Hiermee kan je zien hoeveel vrije CPU en geheugen je hebt. Ik heb het vermoeden dat de 1GB van de Pi 3 te weinig is voor wat je wilt. Gewoon even met een andere computer/telefoon naar glances gaan en dan de video op de normale manier starten (en ja er wordt hierdoor ook weer wat extra geheugen en processor tijd in beslag genomen).

Qua hardware heb ik als beginner nog niet heel veel advies, zelf gebruik ik een Pi 4 2GB met een USB stick. Als test omgeving maar mogelijk dat ik naar een Intel nuc of m'n HP microserver gen 8 toe ga zodat meerdere dingen kan samenvoegen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Ik heb HA (core) op zowel Pi 3B+ als NAS (Synology DS418Play) en NUC gedraaid. Het werkt allemaal, maar ik vind het op de NUC toch het fijnst. Erg snel en het is een dedicated apparaat voor mijn smarthome-toepassingen. De NAS gebruik ik puur voor data-opslag als foto's, video etc. Database van HASS draait ook gewoon op de NUC.

Op de NUC draait Ubuntu met daarop Docker. Als docker containers (via docker-compose) heb ik:
  • Secure Web Application Gateway (voorheen LetsEncrypt), voor de certificaten en reverse proxy
  • Home Asissant Core (geen HomeAssistant/wat vroeger bekend stond als Hassio, vind ik persoonlijk niet fijn draaien op docker)
  • Node-RED
  • deCONZ voor m'n Conbee II stick
  • InfluxDB
  • Grafana
  • MariaDB
  • PHPMyAdmin
Maar je kan het veel compacter houden. Ik heb maanden alleen de eerste 4 containers gebruikt. Dat werkt ook prima. En je kan er ook voor kiezen om alleen met de HomeAssistant-container te beginnen. De NUC schrijft elke nacht backups naar de NAS (hier heb ik in het vorige topic wat over geschreven, mocht het je interesseren). Ik zie geen voordeel van de database hosten op een andere machine dan de NUC. Eigenlijk alleen maar nadelen, omdat je geen database hebt als die machine toevallig down is.

Dit is de configuratie van m'n NUC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmB1uyyOoCjMQnRiQjxXnE1Wq3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BZj56Dtxy0hiPBJ9OfpwinYa.png?f=user_large

Overigens raad ik aan om een NAS met 4 drivebays te nemen. Dan heb je een redundant schijf die de hele raid array opnieuw kan bouwen (ook handig met upgraden van je schijven!). Met 2 bays heb je dat in de meeste raid-configuraties afaik niet.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Iets heel anders. Ik gebruik Heimdall om een overzichtspagina voor al m'n (web)applicaties te hebben. Hier wil ik eigenlijk van af en ik zou het liefst in HomeAssistant een soortgelijk overzicht willen maken. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het mooist kan doen?

Zo ziet Heimdall er nu uit. Een simpel lijstje met linkjes in HASS kan natuurlijk, maar dat is niet echt mooi. Ik zou eigenlijk de applicatiespecifieke icons willen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrIP5DhUQxYUs711xa6F41OdF_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2RY88YjTs6PIpNK5j2cJfah.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yuz9pAfsPsnhQ6Bqdv2fhj_6pE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQqcX6C9ao56YGRBNcuaeGWf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 02-09-2020 09:41 . Reden: Echt tig kleine edits omdat het vroeg is :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Met onderstaande automation wil ik graag een bericht op mijn Google Home pushen als er de laatste 5 minuten geen motion detection is geactiveerd.

Ik loop momenteel tegen een probleem aan met de condition. Als ik de condition in commentaar plaats, heb ik wel het gewenste resultaat.

Wanneer ik de condition in 'Developers tools' > 'Template' run dan krijg ik 'True' terug als de motion detection langer dan 300 seconden niet werd geactiveerd. Het gewenste resultaat dus... Eigenaardig dat het dan niet werkt als condition in onderstaande automation.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Google TTS test message based on motion
  mode: single

trigger:
        entity_id: binary_sensor.huis_logeerkamer_motion
        from: 'off'
        to:  'on'
  condition:
    condition: template
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.huis_logeerkamer_motion.last_updated )) > 300 }}'
  action:
      data_template:
        entity_id: media_player.google_home_huiskamer
        volume_level: 0.5
    - service: tts.google_say
      data_template:

Kan iemand me een stap verder helpen? Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:35
roynolf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:23:
Met onderstaande automation wil ik graag een bericht op mijn Google Home pushen als er de laatste 5 minuten geen motion detection is geactiveerd.

Ik loop momenteel tegen een probleem aan met de condition. Als ik de condition in commentaar plaats, heb ik wel het gewenste resultaat.

Wanneer ik de condition in 'Developers tools' > 'Template' run dan krijg ik 'True' terug als de motion detection langer dan 300 seconden niet werd geactiveerd. Het gewenste resultaat dus... Eigenaardig dat het dan niet werkt als condition in onderstaande automation.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

trigger:
        from: 'off'
        to:  'on'
  condition:
    condition: template
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.huis_logeerkamer_motion.last_updated )) > 300 }}'
  action:
      data_template:
      data_template:

Kan iemand me een stap verder helpen? Alvast bedankt...
Ik weet niet hoe snel die sensor update, maar als je m triggert als die update. Is de waarde van last_updated dan niet dat exacte moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Waarom zo lastig doen? Je kan gewoon for gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

trigger:
        to:  'off'
        for:
          minutes: 5
  condition: []
  action:
      data_template:
      data_template:

Probleem met die van jou is dat de enige trigger is als er weer motion is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

sOid schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:11:
[...]

Iets heel anders. Ik gebruik Heimdall om een overzichtspagina voor al m'n (web)applicaties te hebben. Hier wil ik eigenlijk van af en ik zou het liefst in HomeAssistant een soortgelijk overzicht willen maken. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het mooist kan doen?

Zo ziet Heimdall er nu uit. Een simpel lijstje met linkjes in HASS kan natuurlijk, maar dat is niet echt mooi. Ik zou eigenlijk de applicatiespecifieke icons willen gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een Picture entity card in panel mode (full width). Dan kan je de icons als (.png) afbeeldingen laden en die gebruiken voor het openen van de links.

Ik heb een card gemaakt met in de rechter bovenhoek de states van de luchtvochtigheid en temperatuur en 2 bijpassende afbeeldingen. Als ik hierop klik (tap_action) opent een BrowserMod Pop-up, met daarop een grafiek van de 2 sensors , so far so good :)

Maar ik wil dat alle 4 de items diezelfde popup tonen. Nou kan dat natuurlijk door de code van die pop-up aan elk item te hangen (Zo heb ik het nu) maar dan wordt de code van de kaart al snel erg lang en onoverzichtelijk.

Is er een manier om een herhalend stuk code een keer op te geven en die dan op meerdere locaties te gebruiken?

card:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suGQo2QQQVeOg2dIWOxDHuRXlBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rwigDeNYHD40Q23YT99kvwP8.jpg?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
elements:
  - type: image
    entity: sensor.slaapkamer_thomas_humidity
    image: /local/images/light_card/icon_luchtvochtigheid.png
    style:
      left: 71%
      top: 7%
      width: 4%
    tap_action:
      action: call-service
      deviceID:
        - this
      service: browser_mod.popup
      service_data:
        card:
          type: vertical-stack
          cards:
            - entities:
                - entity: sensor.slaapkamer_thomas_temperature
                  index: 0
              hour24: true
              name: Temperatuur
              show:
                animate: true
                average: true
                extrema: true
                font_size: 10
                legend: false
                unit: °C
              type: 'custom:mini-graph-card'
            - entities:
                - entity: sensor.slaapkamer_thomas_humidity
              name: Luchtvochtigheid
              show:
        style:
          background-color: '#2d8fb0'
          box-shadow: false
        title: Slaapkamer Thomas
  - type: image
    entity: sensor.slaapkamer_thomas_humidity
    image: /local/images/light_card/icon_temperatuur.png
    style:
      left: 85%
      top: 7%
      width: 4%
    tap_action:
      deviceID:
        - this
      service_data:
        card:
          cards:
            - entities:
              show:
            - entities:
              show:
        style:
    label_color: green
    style:
      left: 92%
      top: 8%
    type: state-label
    tap_action:
      deviceID:
        - this
      service_data:
        card:
          cards:
            - entities:
              show:
            - entities:
              show:
        style:
    style:
      left: 78%
      top: 8%
    type: state-label
    tap_action:
      deviceID:
        - this
      service_data:
        card:
          cards:
            - entities:
              show:
            - entities:
              show:
        style:
  - entity: light.thomas_plafond
    hide_when_off: true
    icon: 'mdi:floor-lamp'
    name: Plafondlamp
    style:
      left: 35%
      top: 65%
      width: 90%
    tap_action: none
    toggle: true
    type: 'custom:slider-entity-row'
  - entity: light.thomas_bedlamp_2
    hide_when_off: true
    icon: 'mdi:floor-lamp'
    name: Bedlampje
    style:
      left: 35%
      top: 85%
      width: 90%
    tap_action: none
    toggle: true
    type: 'custom:slider-entity-row'
image: /local/images/light_card/slaapkamer_thomas.png
style: |
  ha-card {
  border-radius: 8px;
  color: #ffffff;
  font-size: 14px; 
type: picture-elements

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.