Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
President schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:02:
Goed, bestellingen geplaatst (vandaag ook even naar Karwei) en zou woensdag moeten binnen komen.

Zou ik dan vandaag al het zwembad kunnen opzetten en voor de helft kunnen vullen? En dan bijvoorbeeld woensdagochtend de rest van het zwembad vullen en woensdagavond de installatie aansluiten? Of is het water dan al te slecht? Zeker als de bezorging vertraagd is en ik het pas donderdag of vrijdag binnen krijg... Maw: hoeveel dagen kan het water stil in het water staan voordat ik de installatie met aansluiten en gebruiken?
Gewoon wachten tot woensdag als de installatie klaar is, dan bad vullen voor het zelfde geld kom je evt. niet klaar of je komt ergens iets tegen waar je niet aan gedacht hebt of gehannes en gepuzzel het past niet ondanks de goede voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:01
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Ja, ik probeer jullie post te verwerken en later weer even op een rijtje te zetten met alles zodat ik het correct kan bestellen. Als ik vrijdag weer dingen mis moet ik ze weer bestellen en dan duurt het weer een week langer voordat ik het geheel kan installeren... Zo vervelend dat deze spullen niet gewoon in de bouwmarkt snel te kopen/halen zijn :-([Afbeelding]
Waarom staat deze eigenlijk niet op 0?
Is de druk van je koudemiddel, als deze 0 zou zijn dan is er geen koudemiddel en lekt je wp (lees = is dan stuk).

Zodra je wp aan slaat zal deze gaan stijgen richting het gele. Bedoeling is dat je zoveel mogelijk in het midden van het groene blijft en daarop de bypass op afstelt.
President schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:02:
Goed, bestellingen geplaatst (vandaag ook even naar Karwei) en zou woensdag moeten binnen komen.

Zou ik dan vandaag al het zwembad kunnen opzetten en voor de helft kunnen vullen? En dan bijvoorbeeld woensdagochtend de rest van het zwembad vullen en woensdagavond de installatie aansluiten? Of is het water dan al te slecht? Zeker als de bezorging vertraagd is en ik het pas donderdag of vrijdag binnen krijg... Maw: hoeveel dagen kan het water stil in het water staan voordat ik de installatie met aansluiten en gebruiken?
Mocht je bad alvast opzetten, gewoon apart chloor er in doen.

Dus een 200gr tablet (gok dat je enkel deze hebt) effe los in een emmer met water doen en deze -deels- laten oplossen en dan in je zwembad mixen.

Dan heb je tenminste iets van chloor en zal water gewoon "goed" blijven.

Zou wel niet erin gaan zwemmen want dan wordt het water veel sneller vies.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Is de druk van je koudemiddel, als deze 0 zou zijn dan is er geen koudemiddel en lekt je wp (lees = is dan stuk).

Zodra je wp aan slaat zal deze gaan stijgen richting het gele. Bedoeling is dat je zoveel mogelijk in het midden van het groene blijft en daarop de bypass op afstelt.

[...]

Mocht je bad alvast opzetten, gewoon apart chloor er in doen.

Dus een 200gr tablet (gok dat je enkel deze hebt) effe los in een emmer met water doen en deze -deels- laten oplossen en dan in je zwembad mixen.

Dan heb je tenminste iets van chloor en zal water gewoon "goed" blijven.

Zou wel niet erin gaan zwemmen want dan wordt het water veel sneller vies.
Wat heb ik allemaal nodig om die bypass in het systeem op te nemen? Naast de lijst die ik al had gemaakt?

En mag ik de zandfilterpomp in één afgesloten ruimte neerzetten? Heb een kast gemaakt van hout om even te kijken hoe dat bevalt

[ Voor 9% gewijzigd door President op 07-06-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:07:
[...]

Wat heb ik allemaal nodig om die bypass in het systeem op te nemen?
https://www.toppy.nl/prod...e-eerder-bekeken-door-jou

Deze komt tussen wp en de koppeling van je slang zeg maar...

Maar gezien je wp en zfp die je hebt zal de flow niet ver ervan af liggen, dus kan ook proberen zonder.

Zorg gewoon dat je genoeg 50mm buis hebt tussen je wp en koppeling zodat je indien nodig deze kan zagen en de bypass ertussen kan zonder dat je nieuwe koppeling (50mm naar 2" buitendraad) nodig hebt.

Dus WP koppeling ca. 15cm PVC buis en dan pas de 50mm naar 2" buitendraad. Wil je bypass erop, dan door midden zagen en er blijft nog genoeg over om de bypass ertussen te plaatsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:37:
[...]

https://www.toppy.nl/prod...e-eerder-bekeken-door-jou

Deze komt tussen wp en de koppeling van je slang zeg maar...

Maar gezien je wp en zfp die je hebt zal de flow niet ver ervan af liggen, dus kan ook proberen zonder.

Zorg gewoon dat je genoeg 50mm buis hebt tussen je wp en koppeling zodat je indien nodig deze kan zagen en de bypass ertussen kan zonder dat je nieuwe koppeling (50mm naar 2" buitendraad) nodig hebt.

Dus WP koppeling ca. 15cm PVC buis en dan pas de 50mm naar 2" buitendraad. Wil je bypass erop, dan door midden zagen en er blijft nog genoeg over om de bypass ertussen te plaatsen :).
Yes, ga ik doen. Wilde sowieso al extra pvc buis plaatsen. Nadeel is wel dat als die is vast gedraaid ik de wartel van de warmtepomp er niet meer op kan vast draaien voor de herfst/winter... Dus moet even kijken hoe ik die gaten dan netjes kan sluiten.

Overigens stond er op de doos van de warmtepomp dat die droog moest blijven, maar ik lees hier verhalen dat mensen hem gewoon onbeschermd buiten hebben staan?

Wil vanavond de box om de warmtepomp heen afmaken en ook even beslissen hoe ik die warmtepomp nou goedkoop (<100 euro) kan beschermen tegen regen/hagel/vogelpoep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:58

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb een EXIT zwembad gekocht (rond 3m60 en diep 1m27) en ben bezig met het aansluiten van twee solar panels bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eh1YelixxyhsAhfIXdpjhUWIoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9K0dRVFLb9Xhp7Roz6zgNCZk.jpg?f=user_large

Ik heb een bypass setje gekocht en het is mij duidelijk hoe ik het moet aansluiten. Wat alleen vervelend is, is dat als ik de twee panels wil koppelen, dat daar dan een slang van 1 meter tussen zit. Ik heb mij helemaal suf gezocht in bouwmarkten of ik een kort 38mm stuk kan vinden die ik ertussen kan zetten, zodat de panelen direct naast kunnen staan. Slangen korter dan 38mm kan ik niet vinden. Of zijn er misschien koppelstukken voor 38mm?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@HellBeast Een stuk vijverslang van 38mm diameter (of 32mm, afhankelijk van wat er op moet) kun je soms per meter kopen en dan een stuk afsnijden. Je hebt dan nog twee slangklemmen nodig die geschikt zijn voor vijverslang (draadslangklem).

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 07-06-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
HellBeast schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:49:
Ik heb een EXIT zwembad gekocht (rond 3m60 en diep 1m27) en ben bezig met het aansluiten van twee solar panels bezig.

[Afbeelding]

Ik heb een bypass setje gekocht en het is mij duidelijk hoe ik het moet aansluiten. Wat alleen vervelend is, is dat als ik de twee panels wil koppelen, dat daar dan een slang van 1 meter tussen zit. Ik heb mij helemaal suf gezocht in bouwmarkten of ik een kort 38mm stuk kan vinden die ik ertussen kan zetten, zodat de panelen direct naast kunnen staan. Slangen korter dan 38mm kan ik niet vinden. Of zijn er misschien koppelstukken voor 38mm?
Bypass aansluiten, van zwembad naar ZFP dan je bypass vandaaruit naar je solar en dan retour via bypass naar zwembad.

Weet niet welke bypass je hebt zelf verlijming 50mm pvc of een variant met een drieweg kraan kleur wit.

Voor slangen en pvc met de nodigde aansluitingen en evt. pas stukken moet je niet bij een bouwmarkt wezen.
Slangen tuincentra evt. afdeling vijver, en voor pvc zoals de wildkamp bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:58

HellBeast

Oh My GoT!

Het is een setje van Summer Fun.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/QO8ApZ8owqyq/550x437.jpg

Op de bypass zitten 32mm en 38mm aansluitmogelijkheden en het T-stuk is enkel 32mm.

Ik heb mijn mad paint skills gebruikt om voor mezelf een aansluitschema te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBjuFNdeVh6eVKaMxw57z1jLK_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T5CfkfSpjSMsRXRFjkOLPvIu.jpg?f=user_large

Ik ga in ieder geval een stuk vijverslang kopen met 2 klemmer erbij. Dan kan ik de solarpanels tenminste dicht bij elkaar zetten.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 19:56
Eerste ervaringen met de Weau full inverter 17,5 en mijn Intex 732x366x132 opzetzwembad icm. Pentair 12m3 zwembadpomp.

- Installeren kosttte even tijd, maar ik heb nu mooi alles met 50 mm aangesloten. Daar ben ik zelf erg tevreden mee, toch een stuk stabieler dan de standaard Intex slangen die erbij zitten. Ik heb de standaardinstelling van 28 graden voor nu laten staan. De bypass ingesteld dat beide kranen half dicht staan, ongeveer 1 graad verschil(in 25 uit, 26,1)
- Zaterdagochtend heb ik hem aangezet, begin temperatuur 22 graden. Was mooie zonnige warme dag, temperatuur einde dag 27 graden. Ik was vrij tevreden.
- Zondag, minder mooie dag. Begin temperatuur 25 graden, na een dag stoken 26 graden
- Gisteren, veel wind, en regen. Hele dag aangestaan, temperatuur bleef rond de 25-26 graden.
- Vanochtend weer aangezet, 25.1 graden nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsnNsAlCicjGPP7EM9zuZDjreR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zVy9czi8FYmSNCVKRp8ft6WC.png?f=fotoalbum_large

Al met al, momenteel heb ik of nog niet de juiste setup, of je moet gewoon heel veel kWh in je bad stoppen om je opzetzwembad enigsinds op te warmen. De pomp en warmtepomp verbruiken zon 3 kWh per uur, in totaal was dit zo rond de 35-50 kWh per dag de afgelopen dagen... Moet mij duidelijk nog even goed gaan inlezen. Heb nu het idee dat ik voor de vogeltjes aan het stoken ben... Als iemand nog tips heeft hoe de warmtepomp in te stellen hoor ik het graag.

Het water is al wel een stuk beter om in te zwemmen, dochterlief wil het liefst 3x per dag een half uur zwemmen, dus dat is goed... vind alleen het verbruik wel exorbitant hoog en vraag mij af of dat klopt. Denk dat ik de streeftemperatuur ga veranderen van 28 naar 26 graden en snel opzoek moet naar extra zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Wel een mooi by-passje heb je gefixt zo :)
maar damn 30-35 per dag is... duur

De standaard vraag: bad afgedekt wanneer niet gebruikt?

ik begrijp dat 1 graad verschil tussen in en uit nooit zo.
Bij mij is dat afhankelijk van de snelheid van de compressor, hetgeen me vrij logisch lijkt.
Hoe zou ik dat zelf verder moeten regelen?

Als hij op 30Hz draait, dan is het verschil ongeveer 0,7
Bij 60Hz ca 1,5
Bij 80Hz 1,9
Op boost heb ik hem 2,1 zien doen (bij 90Hz), maar dan lopt de wisselaar temp ook op tot ca 80 graden

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 08-06-2022 20:49 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
paQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:53:
Wel een mooi by-passje heb je gefixt zo :)
maar damn 30-35 per dag is... duur

De standaard vraag: bad afgedekt wanneer niet gebruikt?
Jazeker, anders waait alles weg. Inderdaad vrij duur, dus hoop dat ik gewoon iets niet goed doe. Met deze (vrij standaard) cover
https://www.toppy.nl/prod...ra-frame-732-x-366cm.html.

Zit er nog aan te denken om mijn pomp misschien regelbaar te maken, maar hoop eigenlijk dat ik nog iets verkeerd doe :) em met een goede tip, of betere afstelling de WP beter zijn werk kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik zou de flow van de warmtepomp niet beperken. In tegenstelling tot EPDM matten maakt het voor een warmtepomp niet uit hoeveel water er door gaat. Mits je in het bereik van de fabrikant zit. En in jouw geval is het volgens mij minimaal 5.5m3. Dat zul je met die Pentair pomp wel halen. Dus invoer en uitvoer warmtepomp maximaal open. En doorvoer (Drukmeter) instellen aan de hand van de middelste afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
medu80 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:02:
Ik zou de flow van de warmtepomp niet beperken. In tegenstelling tot EPDM matten maakt het voor een warmtepomp niet uit hoeveel water er door gaat. Mits je in het bereik van de fabrikant zit. En in jouw geval is het volgens mij minimaal 5.5m3. Dat zul je met die Pentair pomp wel halen. Dus invoer en uitvoer warmtepomp maximaal open. En doorvoer (Drukmeter) instellen aan de hand van de middelste afsluiter.
Ok, dus de drukmeter dan bijstellen aan de hand van de middelste afsluiter. Waarop moet deze idealiter staan? Heb al wat verschillende zaken geprobeerd, maar nog te weinig verstand ervan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0gVVj5EiLmFujrqDqeRiAqRlO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OhZB89jgpaulp8VciE5zUcPH.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Geen idee, ergens in het midden van de groene gebied. Volgens mij is dat de drukmeter voor de koudemiddel. Ik weet het niet zeker ik ken de Weau apparaten niet.

Aha, foto erbij. ik zou deze rond de 1,5 proberen te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door medu80 op 07-06-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Als ik het verbruik van @jeeedeee zie, dan vraag ik me af of een pomp zoals
deze SunSun van Wiltec een betere optie is dan de kilowatt verstokende gangbare pompen.
Hij heeft geen 12000 liter per uur, maar wanneer de pomp toch langdurig aan staat, heb je dat niet nodig. Opvoerhoogte is 7 meter, dus voldoende druk voor een filtervat.

Daarnaast zou het toch geweldig zijn wanneer er een geïsoleerd opzetzwembad zou bestaan, of iets isolerends wat er mooi omheen past. Dat scheelt enorm in de stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:29:
deze SunSun van Wiltec een betere optie is dan de kilowatt verstokende gangbare pompen.
Hij heeft geen 12000 liter per uur, maar wanneer de pomp toch langdurig aan staat, heb je dat niet nodig. Opvoerhoogte is 7 meter, dus voldoende druk voor een filtervat.

Daarnaast zou het toch geweldig zijn wanneer er een geïsoleerd opzetzwembad zou bestaan, of iets isolerends wat er mooi omheen past. Dat scheelt enorm in de stookkosten.
Intex Graphite bijv? ;)
OK er zit geen isolatie tussen (zou wel kunnen overigens, eenmalig...) maar volgens mij doet het (blijkbaar) toch best al wat.

die sunsun pompen beginnen met een waarschuwing op pag 1: 'niet als zwembadpomp gebruiken'
The device is not for use in swimming pools, any kind of paddle ponds and the like that are used byhumans during the operation of the device. Operating the device during the stay of humans in thedanger zone is not permitted. Ask your electrician!

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 07-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:57:
[...]

die sunsun pompen beginnen met een waarschuwing op pag 1: 'niet als zwembadpomp gebruiken'

[...]
Hmm, ze verkopen het wel als zwembadpomp? Bij Intex staat ook in de handleiding: "Het apparaat niet gebruiken als het zwembad in gebruik is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Yes, ga ik doen. Wilde sowieso al extra pvc buis plaatsen. Nadeel is wel dat als die is vast gedraaid ik de wartel van de warmtepomp er niet meer op kan vast draaien voor de herfst/winter... Dus moet even kijken hoe ik die gaten dan netjes kan sluiten.

Overigens stond er op de doos van de warmtepomp dat die droog moest blijven, maar ik lees hier verhalen dat mensen hem gewoon onbeschermd buiten hebben staan?

Wil vanavond de box om de warmtepomp heen afmaken en ook even beslissen hoe ik die warmtepomp nou goedkoop (<100 euro) kan beschermen tegen regen/hagel/vogelpoep
Plastic/zak om de opening met elastiek ;).
jeeedeee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:40:
Eerste ervaringen met de Weau full inverter 17,5 en mijn Intex 732x366x132 opzetzwembad icm. Pentair 12m3 zwembadpomp.

- Installeren kosttte even tijd, maar ik heb nu mooi alles met 50 mm aangesloten. Daar ben ik zelf erg tevreden mee, toch een stuk stabieler dan de standaard Intex slangen die erbij zitten. Ik heb de standaardinstelling van 28 graden voor nu laten staan. De bypass ingesteld dat beide kranen half dicht staan, ongeveer 1 graad verschil(in 25 uit, 26,1)
- Zaterdagochtend heb ik hem aangezet, begin temperatuur 22 graden. Was mooie zonnige warme dag, temperatuur einde dag 27 graden. Ik was vrij tevreden.
- Zondag, minder mooie dag. Begin temperatuur 25 graden, na een dag stoken 26 graden
- Gisteren, veel wind, en regen. Hele dag aangestaan, temperatuur bleef rond de 25-26 graden.
- Vanochtend weer aangezet, 25.1 graden nu.

[Afbeelding]

Al met al, momenteel heb ik of nog niet de juiste setup, of je moet gewoon heel veel kWh in je bad stoppen om je opzetzwembad enigsinds op te warmen. De pomp en warmtepomp verbruiken zon 3 kWh per uur, in totaal was dit zo rond de 35-50 kWh per dag de afgelopen dagen... Moet mij duidelijk nog even goed gaan inlezen. Heb nu het idee dat ik voor de vogeltjes aan het stoken ben... Als iemand nog tips heeft hoe de warmtepomp in te stellen hoor ik het graag.

Het water is al wel een stuk beter om in te zwemmen, dochterlief wil het liefst 3x per dag een half uur zwemmen, dus dat is goed... vind alleen het verbruik wel exorbitant hoog en vraag mij af of dat klopt. Denk dat ik de streeftemperatuur ga veranderen van 28 naar 26 graden en snel opzoek moet naar extra zonnepanelen.
Netjes gemaakt zo _/-\o_.

Je bad op temperatuur brengen kost aardig wat energie, beste is daarom het water op temperatuur houden.

Verder zou ik eerst de bypass helemaal dichtdraaien (midden) en de twee kranen van/naar de wp volledig open zodat al het water door de wp gaat.

Kijk eens of dat beter werkt, verschil van 1gr is goed maar dat mag best 0,5gr zijn :).
jeeedeee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Ok, dus de drukmeter dan bijstellen aan de hand van de middelste afsluiter. Waarop moet deze idealiter staan? Heb al wat verschillende zaken geprobeerd, maar nog te weinig verstand ervan...

[Afbeelding]
Infeite is in het groene voldoende, echter probeer 0,5gr aan te houden als delta T.
Dus zoveel mogelijk onderin het groene gedeelte...
BounceMeister schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:29:

De grote hamvraag, die 120W (pomp die je linkt) is dat het vermogen van de pomp zelf of het opgenomen vermogen?!

Daar kan wel een groot verschil in zitten namelijk :P.

Een opzet zwembad isoleren zou inderdaad veel schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Intex Graphite bijv? ;)
OK er zit geen isolatie tussen (zou wel kunnen overigens, eenmalig...) maar volgens mij doet het (blijkbaar) toch best al wat.

[...]
Welke handleiding heb jij want in die van mij staat er:

De pomp kan voor het onderstaande gebruikt worden:
  • aquaria
  • fonteinen
  • aquacultuur
  • als circulatiepomp voor kleine tuinzwembaden
  • natuurzwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

https://cdn.manomano.com/files/pdf/10176528.pdf

Ze herhalen het ook een paar keer:
2. Before reaching in the water,always unplug all power cords of devices in the water.
7. Only operate the pump if no one is in the water.

[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 07-06-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Effe verder lezen, volgende pagina @paQ ;).

Deze melding zit standaard erin, heeft Intex ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:04:
Effe verder lezen, volgende pagina @paQ ;).

Deze melding zit standaard erin, heeft Intex ook...
enorm tegenstrijdig is het wel vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:06:
[...]

enorm tegenstrijdig is het wel vind ik
Intex pagina 3:
• Apparaat niet gebruiken als het zwembad in gebruik is.
>> https://cdn.toppy.nl/prod...02/Zandfilterpomp6810.pdf

Ook tegenstrijdig dan?

Het mag "officieel" niet, alleen iedereen doet het toch :P.

Net als het volgende (Intex):
• Gebruik geen verlengsnoeren, timers, contact dozen, dubbelstekkers, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 07-06-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:09:
[...]

Intex pagina 3:
• Apparaat niet gebruiken als het zwembad in gebruik is.
>> https://cdn.toppy.nl/prod...02/Zandfilterpomp6810.pdf

Ook tegenstrijdig dan?
ik vind van wel

Maar dan heb ik toch meer vertrouwen in een Intex apparaat, dan zo'n Chinees dingetje waar ze 3 keer in de handleiding zeggen dat je hem niet moet gebruiken als je er zelf ook in zit.
Net als mijn frequency inverter die bij de 3e keer insteken PANG deed... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:12:
[...]

ik vind van wel

Maar dan heb ik toch meer vertrouwen in een Intex apparaat, dan zo'n Chinees dingetje waar ze 3 keer in de handleiding zeggen dat je hem niet moet gebruiken als je er zelf ook in zit.
Net als mijn frequency inverter die bij de 3e keer insteken PANG deed... 8)7
Beet offtopic:

Maar omdat het er dus maar 1x in staat is het minder erg en/of vertrouw je er meer in?

Sorry maar die redenatie klopt niet :o.

Ook pagina 3 (Intex):
HET NIET OPVOLGEN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN KAN SCHADE AAN EIGENDOMMEN, ELEKTRISCHE SCHOK, VERSTRIKKING OF ANDERE ERNSTIGE VERWONDINGEN EN ZELFS DE DOOD TOT GEVOLG HEBBEN.

Ze spreken hier over de dood, toch maar beter niet de pomp draaien wanneer men zwemt? ;).

En Intex is niet "made in China" wil je zeggen 8)7.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb op de meldkamer nog nooit een melding gehad van dood door een zwembadpomp mocht dat een geruststelling zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:26:
[...]

En Intex is niet "made in China" wil je zeggen 8)7.
je snapt prima wat ik bedoel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dennis1812 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:27:
Ik heb op de meldkamer nog nooit een melding gehad van dood door een zwembadpomp mocht dat een geruststelling zijn.
Daar is een mythbusters aflevering over toch? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:17

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

De dag is eindelijk gekomen! Vandaag het zwembad opgezet. Zou eigenlijk gisteren gebeuren maar dat zat er niet in door het weer.

Bijgevoegd een foto. Is nog niet helemaal klaar. Om het zwembad gaat nog een rieten mat. Dezelfde gaat ook om de IBC container. Ik noem hem de ZC300 (Zwembad Cleaner 300) :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP-ZBVpWITUvNFK2CAXbQdzrpIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbdLasfU2BLeM1grfuFc0QQm.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Zo, houten kast om de ZFP is klaar. 80x60x80. Daar kan ik dan ook de stekkerdoos in ophangen en dan is het ook gewoon droog en veilig :-)

Maar: hier en daar nog wat gleuven van een paar millimeter. Even van het weekend kijken hoe het geluid bevalt, anders kijken of ik nog in de binnenkant een plaat van iets of plastic tegen de wanden kan bevestigen om nog wat direct geluid tegen te houden.

En even vannacht nadenken hoe ik de warmtepomp droog kan houden voor <100 euro. Misschien op twee stevige balken zetten, een zijwand van 30cm extra aan voorkant en achterkant en een iets aflopend schuin afdakje met 30cm overloop aan voorkant/achterkant. Mja, met de wind en regen vanuit een bepaalde hoek zal het nog steeds nat worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Over de hele wereld staan en hangen airco’s en warmtepompen buiten. In weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt @paQ, toch heb ik die van mij voorzien van een bekisting na dat ie 2 jaar buiten heeft gestaan.

Staat mooier en mooi droog zonder directe zonlicht erop is toch beter vindt ik :).

Inmiddels het dakje geverfd en gemonteerd, staat er mooi bij (helaas vergeten foto te maken hehe).

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 08-06-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

dat kan / mag
Maar je hoef je echt geen zorgen te maken dat je warmtepomp natregent.
Sterker nog: bij verticale pompen en hvac systemen regent het letterlijk in de machine.

Ik heb bij mijn kist aan de onderzijde van het gat in het deksel, de flens met armaflex laten aansluiten op de bovenkant van de wp. Het haalt die laatste centimeter vrije ruimte weg, en blockt ook net weer wat meer geluid. (alhoewel er niet veel meer te behalen valt verder mijns inziens)
Ik sluit zo iig wel weer uit dat er koude lucht terug naar binnen gezogen zou kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbuviSKMlU39T6XBdlzheTNKzog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JW3ifkTD7VkKMys3gvh97b4.jpg?f=fotoalbum_large
Als de pomp weer wat harder draait komend weekend, nog maar een keer de tissuetest doen.
ik vind dat dat een prima NEN norm mag worden :+
de EUR NEN 0622-TT (van Tissue-Test)
testmethode en specificaties te downloaden voor 165,50

[ Voor 117% gewijzigd door paQ op 08-06-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Heeft er hier iemand trouwens ervaring met deze tester?
https://www.solaxx.com/products/safedip.html

Lijkt best een fantastische alles in 1 tester. Niet goedkoop helaas.
Maar doet wel alles.
Afbeeldingslocatie: https://www.solaxx.com/images/projects/safedip_project.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:20:
Heeft er hier iemand trouwens ervaring met deze tester?
https://www.solaxx.com/products/safedip.html

Lijkt best een fantastische alles in 1 tester. Niet goedkoop helaas.
Maar doet wel alles.
[Afbeelding]
Geen idee wat die kost, goede ervaring met de Pool Lab tester:
>> https://www.toppy.nl/prod...itale-zwembad-tester.html

Naar mijn mening de beste die er is die geen 1000,-- kost.

Edit:
Heeft alleen geen "zout" meeting functie....

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 08-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Geen idee wat die kost, goede ervaring met de Pool Lab tester:
>> https://www.toppy.nl/prod...itale-zwembad-tester.html

Naar mijn mening de beste die er is die geen 1000,-- kost.

Edit:
Heeft alleen geen "zout" meeting functie....
Ja die dingen van pool lab lopen al even mee.
persoonlijk vind ik het een wat omslachtig systeem. Voor elke waarde moet je het hele truukje opnieuw uitvoeren. Zo'n pen steek je in het water en klaar.
Then again, een PH, Alkaline en Chloor tester voor 15 euro met tabletjes is ook het geld niet.

Zout en PH kan ik nu ook met een aliexpress pennetje meten. Niet top, maar close enough.
Set was 18 euro bij elkaar ofzo. Kun je je geen buil aan vallen.

De Safedip kost in Nederland 299 euro. In de VS na wat googlen 219 USD.
Maar verder superslecht verkrijgbaar in Europa.

Ik was altijd erg gecharmeerd van de pHin. Maar die hebben de stekker eruit getrokken enkele maanden terug. Klanten (terecht) boos, want het apparaat doet verder niks zonder cloudverbinding schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Idem! :) Duur, maar het werkt prima en stabiel. Je kan er zelfs iets bijkopen (aanboorzadel) waardoor je het direct op je PVC leiding kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/9742/800f600/blue_connect_white_pipe.jpg

Denk dat ik het zwembad vanaf morgen weer ga opwarmen. Het ziet er toch naar uit dat het een weekje wat droger/warmer gaat worden. Weer een heerlijke lente zo :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dennahz op 08-06-2022 11:36 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeijiKiriya
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:24
Beste zwembadenthousiastelingen,

Ik heb uit vorige projectjes nog 2 inline chloorsluizen liggen. Mocht ik hier iemand een plezier mee kunnen doen dan stuur gerust een PM

Betreft:

https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
KeijiKiriya schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:58:
Beste zwembadenthousiastelingen,

Ik heb uit vorige projectjes nog 2 inline chloorsluizen liggen. Mocht ik hier iemand een plezier mee kunnen doen dan stuur gerust een PM

Betreft:

Ik heb je een DM verstuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 14:27
Wat is bij je warmtepomp nou het beste qua retourwatertemp. verschil?
is het nou beter om 1 graden te hebben of 2 a 3?

en kan je dit beinvloeden?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
furian88 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:33:
Wat is bij je warmtepomp nou het beste qua retourwatertemp. verschil?
is het nou beter om 1 graden te hebben of 2 a 3?

en kan je dit beinvloeden?
Liefst 0,5 verschil, meestal zit het rond de 1.

Beinvloeden kan door de waterstroom met een bypass aan te passen (hoe meer water flow hoe lager het retour verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 14:27
Jazsie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Beinvloeden kan door de waterstroom met een bypass aan te passen (hoe meer water flow hoe lager het retour verschil).
Ok, de W'eau Mini Inverter Plus geeft volgens mij geen halve waardes aan dus dat kan ik moeilijk controleren.

Wat is precies de logica hierachter? Zou je het zwembad juist niet sneller verwarmen als die verschil hoger is?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
furian88 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Ok, de W'eau Mini Inverter Plus geeft volgens mij geen halve waardes aan dus dat kan ik moeilijk controleren.

Wat is precies de logica hierachter? Zou je het zwembad juist niet sneller verwarmen als die verschil hoger is?
Koud water neemt meer energie (= warmte) op dan warm water, daarom beter snel (0,5gr verschil) dan langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

furian88 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Ik meet het met een infrarood meter op de ingaande en uitgaande buis. Die geeft 1 graad verschil aan. Heb een Intex pomp (max 3,7kuub/h) en een W'eau mini power 4Kw.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Jazsie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Ik zag wel tot 3 graden warmer het bad in gaan.

Wat is de gedachte achter liefst 0.5 graad ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ja het is bij mij ook compleet niet duidelijk eigenlijk.
Zoals ik op de vorige pagina ook schreef is het bij mij afhankelijk van hoe hard de compressor draait. En adh daarvan is het verschil overal tussen 0,5 en 2.1 graden.
Als het 0,5 is, dan houdt ie de boel echt niet op temperatuur als het takke weer is (zoals vandaag), en koelt het water zelfs terug / gaat de pomp vanzelf harder lopen. Ik zie even niet in waarom de pomp daar anders op moet acteren als hij al hard liep, en ik zoveel water er doorheen jaag dat de retour temp maar 0,5 hoger is dan in :?
(@jeeedeee hoe is dat bij jou? jij had dat ontiegelijk hoge verbruik bij geen opwarming?)

Ik kan me wel voorstellen dat er eenvoudiger energieoverdracht in de wisselaar plaats vindt, maar als het warmer je bad in gaat dan gebeurt daar toch in wezen hetzelfde?

Het was toch zo dat x water 1 graad opwarmen x energie kost?
Dan is het toch lood om oud ijzer of je dat snel of traag doet? (kwa stroming)

Ik lees op een ander forum dat de temperatuur juist tussen de 1 en 2 graden moet liggen.

maar goed, de ene website zegt: 's nachts aan, voordelig tarief, en zonde toch als je alle warmte weg laat! :o
De ander: nooit in de nacht draaien. Veel te koud en inefficiënte werking van de pomp. Overdag veel beter rendement en snelheid.

Ofwel, niemand weet het precies en roept maar wat, ofwel de helft heeft het compleet bij het verkeerde eind.
Maar om mijn pomp maar 0,5 graad te laten afzetten, betekent dat ik veel water er doorheen moet jagen, waardoor de zfp veel harder moet lopen, en waarbij de wp denkt: shit ik trek het niet... ik moet harder harder!

Ik heb hem uiteindelijk als volgt ingesteld, en dat gaat volgens mij best prima

mijn handleiding zegt:
min/max water flow m3/h: 2,2 (eigenlijk lees ik hier: het moet gewoon ongeveer 2,2 zijn)
Als ik mijn pomp redelijk traag draai, met de kranen IN en UIT helemaal open op de bypass, dan regel ik met de middelste kraan van open naar dicht, tot het punt dat de wp in error treedt. Dan doe ik hem echt maar een tikkeltje terug, en dan loopt alles storingsvrij.
Ook dat staat zo in de handleiding. IN en UIT helemaal open, de middelste ergens ca op de helft. (afhankelijk van je pomp uiteraard)
Dat staat haaks op: zoveel mogelijk water er door om het verschil zo klein mogelijk te krijgen. En dat zie je dus ook terug in het gedrag van de inverter. Want vindt de wp dat de afdracht / verschil te laag/klein is, dan gaat ie harder werken.

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 08-06-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

paQ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:07:
[...]

***members only***

heb het nu zo. (vol=vol)
[Afbeelding]
Ben nog steeds DIK tevreden over de kwaliteit van die Keter Denali box :Y
Ding is echt supersterk. Schroeven, boren, goed geïsoleerd, gasveren. dikke prima!

Van het weekend even wat aan het kabelmanagement doen :+
Heb jij toevallig je Intex Filtervat hergebruikt of is dit een filtervat dat er gewoon op lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

WNT schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Heb jij toevallig je Intex Filtervat hergebruikt of is dit een filtervat dat er gewoon op lijkt?
is inderdaad het intex vat.
De pomp was ik in een middag kwijt op marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Ik denk alleen niet dat er goed (genoeg) gefilterd wordt op 70W.
Hij zal af en toe toch wat harder moeten gaan lijkt me zo?
Anders pomp je misschien maar 1 keer je water rond per etmaal.

Dat kan genoeg zijn, maar met kindersoep, regen, zonnebrand, troep probeer ik het toch wel een keer of 2-3 rond te krijgen per dag.
Ik moet het nog automatiseren met van die Switchbots, maar zet hem nu soms handmatig wat harder ja :) De warmtepomp heeft een minimum debiet van 5m³/u en dat verzet de pomp blijkbaar gewoon op 1400 toeren, want krijg geen foutmelding :)
STolsma schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Gebruik je dan nog steeds het zandfilter van Intex of is het helemaal een nieuw systeem geworden? En welke pomp heb je gekozen?
Heb deze pomp: Aqua Vario Plus op de kop kunnen tikken via Marktplaats (via Toppy ook) en dit filtervat: Hayward Powerline top mount 10m³. Samen met het zoutsysteem van Intex (de zwaarste versie)

Draait heel stabiel allemaal. Heb toekomstgericht gekocht, want wellicht willen we in de toekomst wel een bad laten inbouwen in de tuin.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Dennahz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Heb deze pomp: Aqua Vario Plus op de kop kunnen tikken via Marktplaats (via Toppy ook) en dit filtervat: Hayward Powerline top mount 10m³. Samen met het zoutsysteem van Intex (de zwaarste versie)
Heb je hem dan 24u per dag draaien of heb je er een timer tussen zitten? Wij neigen ook naar die pomp maar hebben geen verwarming dus 24u/dag is een beetje overkill, timer is nog het enige wat ik moet uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

WNT schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Heb je hem dan 24u per dag draaien of heb je er een timer tussen zitten? Wij neigen ook naar die pomp maar hebben geen verwarming dus 24u/dag is een beetje overkill, timer is nog het enige wat ik moet uitzoeken.
Heb hem momenteel nog 24u per dag draaien, maar ga dit nog automatiseren met SwitchBots.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0335/7333/9269/t/24/assets/asset_157746_image_big-1650266843499.gif?v=1650266855

Gebruikte ik voorheen ook met de Intex pomp. Nadeel is dat je per knop zo'n ding nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh3TLXf_K-vHc_IUYbIh7mPu03g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKfNtPJ6ulLvvbmJnWgraHR3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik zelf presets 1 (1400 toeren) en 2 (1900 toeren).

0 is uit.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jacovn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Ik zag wel tot 3 graden warmer het bad in gaan.

Wat is de gedachte achter liefst 0.5 graad ?
Letterlijk 2 posts erboven geschreven waarom...

Als jij 3gr in/uit hebt gezien dan mag je de bypass gerust meer open zetten zodat er meer water door heen gaat.

0,5gr verschil is de "ultieme" delta T, eronder en het water gaat weer TE snel waardoor er te weinig energie (= warmte) wordt opgenomen door het water.
paQ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:18:
Ja het is bij mij ook compleet niet duidelijk eigenlijk.
Zoals ik op de vorige pagina ook schreef is het bij mij afhankelijk van hoe hard de compressor draait. En adh daarvan is het verschil overal tussen 0,5 en 2.1 graden.
Als het 0,5 is, dan houdt ie de boel echt niet op temperatuur als het takke weer is (zoals vandaag), en koelt het water zelfs terug / gaat de pomp vanzelf harder lopen. Ik zie even niet in waarom de pomp daar anders op moet acteren als hij al hard liep, en ik zoveel water er doorheen jaag dat de retour temp maar 0,5 hoger is dan in :?
(@jeeedeee hoe is dat bij jou? jij had dat ontiegelijk hoge verbruik bij geen opwarming?)

Ik kan me wel voorstellen dat er eenvoudiger energieoverdracht in de wisselaar plaats vindt, maar als het warmer je bad in gaat dan gebeurt daar toch in wezen hetzelfde?

Het was toch zo dat x water 1 graad opwarmen x energie kost?
Dan is het toch lood om oud ijzer of je dat snel of traag doet? (kwa stroming)
Hoe kom jij er bij dat met 0,5 graden delta T je bad niet op temperatuur houd?
Om die 0,5gr te "halen" moet er weer meer water door je wp heen, ofwel je water neemt beter het energie (= warmte) op en omdat er meer water door heen gaat verwarm je toch nog je gehele bad beter want er is meer circulatie naast dat koud water meer energie (= warmte) opneemt dan warmer water...

Klopt, x water 1 graad verwarmen kost x energie. Dat blijft ook onveranderd echter met 0,5gr delta T heb je wel de hot spot voor energie (= warmte) overdracht tussen je wp en zwembad water.
Ik lees op een ander forum dat de temperatuur juist tussen de 1 en 2 graden moet liggen.
Dan doe je dat lekker toch? Ik geef advies en nergens een bevel dat je het moet doen zoals ik/wij vertellen :+.
maar goed, de ene website zegt: 's nachts aan, voordelig tarief, en zonde toch als je alle warmte weg laat! :o
De ander: nooit in de nacht draaien. Veel te koud en inefficiënte werking van de pomp. Overdag veel beter rendement en snelheid.
Dit is en kan verwarrend zijn, de een kijkt er anders tegenop dan de ander. Feit blijft wel dat hoe kouder hoe minder efficiënt je wp is.

Verder ligt het ook aan de situatie wat het meest handige is:

- Hoevaak filter je?
- Hoe gereed moet het bad zijn?
- Filter je paar uur of 24/7?
etc

Dat soort dingen maakt het een persoonlijke keus/situatie hoe en wanneer je de wp laat draaien.
Ofwel, niemand weet het precies en roept maar wat, ofwel de helft heeft het compleet bij het verkeerde eind.
Maar om mijn pomp maar 0,5 graad te laten afzetten, betekent dat ik veel water er doorheen moet jagen, waardoor de zfp veel harder moet lopen, en waarbij de wp denkt: shit ik trek het niet... ik moet harder harder!
Hoe kom jij erbij dat je wp harder moet werken, hij kijkt naar de ingang temperatuur en stemt daarop de snelheid van je compressor af. Dus of verschil nu 0,5gr is of 10gr.... je wp blijft het zelfde "denken" want de ingang temperatuur veranderd er niet daardoor...

Wel kan hij juist inderdaad minder "snel" gaan draaien omdat de druk te hoog oploopt van het koudemiddel omdat het niet alle warmte kwijt kan via de warmtewisselaar (want flow is te laag), of wel je benut niet de volledige vermogen van de warmtepomp omdat deze zichzelf gaat begrenzen...

Ik heb hem uiteindelijk als volgt ingesteld, en dat gaat volgens mij best prima

mijn handleiding zegt:
min/max water flow m3/h: 2,2 (eigenlijk lees ik hier: het moet gewoon ongeveer 2,2 zijn)
Als ik mijn pomp redelijk traag draai, met de kranen IN en UIT helemaal open op de bypass, dan regel ik met de middelste kraan van open naar dicht, tot het punt dat de wp in error treedt. Dan doe ik hem echt maar een tikkeltje terug, en dan loopt alles storingsvrij.
Ook dat staat zo in de handleiding. IN en UIT helemaal open, de middelste ergens ca op de helft. (afhankelijk van je pomp uiteraard)
Dat staat haaks op: zoveel mogelijk water er door om het verschil zo klein mogelijk te krijgen. En dat zie je dus ook terug in het gedrag van de inverter. Want vindt de wp dat de afdracht / verschil te laag/klein is, dan gaat ie harder werken.
Fijn dat het werkt maar je conclusie klopt niet, draai je wp maar zodanig dicht dat het verschil 5gr+ is.

Hoor graag het resultaat ;).

(Uiteraard kan je wp wel in de beveiliging schieten en daardoor uit of lager in toeren draaien omdat ie de warmte niet kwijt kan welk weer kan resulteren in "no flow" error).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

WNT schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Kun je in dat geval dan niet beter voor een 'fixed speed' pomp gaan zonder timer, en er een frequentieregelaar aan hangen?
Dan ben je en minder kwijt, en heb je 4 timers op de frequentieregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Letterlijk 2 posts erboven geschreven waarom...

Als jij 3gr in/uit hebt gezien dan mag je de bypass gerust meer open zetten zodat er meer water door heen gaat.

0,5gr verschil is de "ultieme" delta T, eronder en het water gaat weer TE snel waardoor er te weinig energie (= warmte) wordt opgenomen door het water.

[...]

Hoe kom jij er bij dat met 0,5 graden delta T je bad niet op temperatuur houd?
Om die 0,5gr te "halen" moet er weer meer water door je wp heen, ofwel je water neemt beter het energie (= warmte) op en omdat er meer water door heen gaat verwarm je toch nog je gehele bad beter want er is meer circulatie naast dat koud water meer energie (= warmte) opneemt dan warmer water...

Klopt, x water 1 graad verwarmen kost x energie. Dat blijft ook onveranderd echter met 0,5gr delta T heb je wel de hot spot voor energie (= warmte) overdracht tussen je wp en zwembad water.

[...]

Dan doe je dat lekker toch? Ik geef advies en nergens een bevel dat je het moet doen zoals ik/wij vertellen :+.
3 graden heb ik nooit gezien. Schrijf ik verder ook nergens. De vraag is dan ook meer "waarom 0,5?"
Wat is daar de natuurkundige onderbouwing van?

Mijn warmtepomp geeft een ander delta bij verschillende compressorsnelheden is me opgevallen.
Het is niet dat ik draai aan kranen en dat dan de delta is. Want wijzigt de compressorsnelheid, dan wijzigt ook het IN UIT verschil mee.
[...]

Fijn dat het werkt maar je conclusie klopt niet, draai je wp maar zodanig dicht dat het verschil 5gr+ is.

Hoor graag het resultaat ;).

(Uiteraard kan je wp wel in de beveiliging schieten en daardoor uit of lager in toeren draaien omdat ie de warmte niet kwijt kan welk weer kan resulteren in "no flow" error).
Ik kan niet naar +5. Ik zou niet weten hoe.
Zoals ik al zei: mijn handleiding geeft aan ik wil 2,2 m3/hr
Zowel voor min als max.
Min: Als het ding in error gaat vanwege te weinig debiet, dan neem ik aan dat dat niet bij 1 m3 is. Maar eerder ergens bij2, of zelfs wel echt 2,2.
Max: Hij wil 2,2. Waarom moet ik dan eigenwijs doen en er lekker 10 doorheen drukken :?

zo lees ik in een topic op zwembadforum bijv dit:
Je kunt met meer water erdoor je delta T verschil kleiner maken. Als ik mijn pomp op de advies doorvoer instel heb ik een delta T van 2 graden. Laat ik er bijna het dubbele doorheen gaan dan heb ik een delta T van 1 graad. Voor de werking maakt dit niet uit, pomp gaat er niet van stuk. Het opwarmen van het zwembad gaat dan sneller maar kost dan ook meer. Vandaar die advies doorvoer anders halen ze de hogere COP niet.
Als 0,5 ideaal zou zijn, hoe kan het dan in zijn post juist méér kosten?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 08-06-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@paQ Lezen is ook een vak apart he?

Je reageert op een reactie naar @jacovn toe, dus ja het klopt dat jij dat nergens geschreven hebt.

Verder ga ik hier ook niet diep erop in, zit te lang in deze topic en is al 100x aangekaard...

Lees de hele topic + vorige deel maar wil je meer antwoorden weten :).

Verder dien je delta T af te stellen wanneer pomp op 100% vermogen draait.

En waarom zou je 10m3/u doorheen moeten duwen? Nergens voor nodig, heb ik ook nergens gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:23:
zo lees ik in een topic op zwembadforum bijv dit:

[...]

Als 0,5 ideaal zou zijn, hoe kan het dan in zijn post juist méér kosten?
Omdat 1 persoon dit zegt is het dan ook gelijk correct?

Beetje zelfde verhaal omdat Intex maar 2x waarschuwingen in de handleiding heeft staan ipv 3x en dus is het te vertrouwen :9

Nu zeg ik niet dat deze persoon het fout heeft, er zijn verschillende factoren die spelen.

Ik heb het idee dat je het zelf beter weet, nogmaals lees de hele topic + vorige deel voor antwoorden.
En nog steeds moet je niks, het mag allemaal maar doe zeker wat jij denkt dat het beste is voor je zelf ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Lekker aangebrand. En zelfs onder de gordel :O Er wordt gewoon om wat uitleg gevraagd (niet alleen door mij).
Net zoals bij het afstellen van de bypass kraantjes lees je gewoon overal adviezen die soms haaks op elkaar staan.
En/of die voorbij gaan aan de opgave die de fabrikant in de handleiding doet.
Handiger is als je een reactie plaatst waar ik wat aan zou hebben ipv te prikken met "laat het maar lekker oplopen tot 5 graden ;) "

En omdat je het intex vs sunsunmickeymouse nog eens aanhaalt:
Ja ik heb meer vertrouwen in een pomp met een gedegen CE, en een TUV en GS logootje erop, dan alleen een CE logootje wat steeds een beetje afwijkt kwa maatvoering, en waar menig review te vinden is dat na een tot enkele maanden gebruik de druk ineens enorm afneemt.

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 08-06-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Neen hoor niet aangebrand, echter zelfs na uitleg ga je erop in dat het niet klopt.

Wat heeft het dan voor zin als je toch al je eigen antwoord klaar hebt staan?!

Verder groot gelijk dat er meerdere antwoorden zijn die haaks op elkaar aansluiten, dat krijg je omdat ieder situatie anders is en iedereen er anders tegen aan kijkt. En sommige antwoorden kloppen ook gewoon niet.

Hier in dit topic zie je dat het echter wel redelijk op 1 lijn zit.

Info hier is een hulp middel en om kennis te delen, nergens een bevel dat het moet of dat het 100% wetenschappelijk bewezen is ;).

En nu weer ontopic.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 08-06-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:24:
Neen hoor niet aangebrand, echter zelfs na uitleg ga je erop in dat het niet klopt.
sorry hoor, maar ik zeg echt nergens dat iets niet klopt.
Hoe meer ik google naar antwoorden, hoe vaker ik tegenstrijdige antwoorden / oplossingen lees.
Ik probeer te begrijpen waar de verschillen dan toch vandaan komen, meer niet.

Jij herhaalt steeds: het moet 0,5 zijn, liefst <1.
Dat zal ik dan moeten doen door meer flow, alleen zie ik dan 2 dingen gebeuren:
1. mijn pomp geeft een lager delta naar gelang de compressor trager gaat werken
2. de handleiding geeft een flow van 2,2 m3 op.

1. als ik de wp op boost zet, en dan zoveel flow doorvoer dat ik onder de 1 kom, zit ik dan goed?
2. dat is zonder (aparte) meter niet te meten, echter geeft hij ook een minimum op van eveneens 2,2. En dat de middelste kraan van de bypass ongeveer half dicht moet staan. Als ik mijn pomp op 1400 rpm laat draaien (vermogen 11,4 m3 op 2900 rpm) , en de bypass in het midden inderdaad ongeveer op de helft staan, dan slaat de pomp niet niet error.
Het is natuurlijk natte vinger werk wat mijn flow op dat moment is, maar het zal niet ver van die 2,2 af zitten.
Gaat er niets stuk van binnen als ik met 1 ga stoeien? 2,2 m3 is namelijk eveneens de opgegeven max.

Er zijn meer mensen met deze poolex, en diens handleiding vermeldt helemaal niets over een Delta T.
Alleen over een min/max flow, en bypass instelling.(en druk van koudemiddel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:41:
[...]

sorry hoor, maar ik zeg echt nergens dat iets niet klopt.
Hoe meer ik google naar antwoorden, hoe vaker ik tegenstrijdige antwoorden / oplossingen lees.
Ik probeer te begrijpen waar de verschillen dan toch vandaan komen, meer niet.

Jij herhaalt steeds: het moet 0,5 zijn, liefst <1.
Dat zal ik dan moeten doen door meer flow, alleen zie ik dan 2 dingen gebeuren:
1. mijn pomp geeft een lager delta naar gelang de compressor trager gaat werken
2. de handleiding geeft een flow van 2,2 m3 op.

1. als ik de wp op boost zet, en dan zoveel flow doorvoer dat ik onder de 1 kom, zit ik dan goed?
2. dat is zonder (aparte) meter niet te meten, echter geeft hij ook een minimum op van eveneens 2,2. En dat de middelste kraan van de bypass ongeveer half dicht moet staan. Als ik mijn pomp op 1400 rpm laat draaien (vermogen 11,4 m3 op 2900 rpm) , en de bypass in het midden inderdaad ongeveer op de helft staan, dan slaat de pomp niet niet error.
Het is natuurlijk natte vinger werk wat mijn flow op dat moment is, maar het zal niet ver van die 2,2 af zitten.
Gaat er niets stuk van binnen als ik met 1 ga stoeien? 2,2 m3 is namelijk eveneens de opgegeven max.

Er zijn meer mensen met deze poolex, en diens handleiding vermeldt helemaal niets over een Delta T.
Alleen over een min/max flow, en bypass instelling.(en druk van koudemiddel)
Het feit dat je telkens er tegen in gaat met een "beter antwoord" impliceert dat het uitleg niet klopt of iig niet accepteert.
Mocht dit niet zo zijn dan heb ik dat verkeerd begrepen :).

Klopt 0,5gr is de hotspot, het is echter geen moet regel.

1. Geeft jouw wp ook daadwerkelijk een delta T aan van kleiner dan 0,5gr bij de laagste toeren?
2. Die 2,2m3 is in jouw geval het advies waarbij je de optimale flow hebt volgens de fabriekant, wil dit zeggen dat het gelijk de meest efficiënte manier is? Je laat je Intex zfp toch ook draaien ondanks de 2x waarschuwingen dat je dit niet -mag- doen tijdens zwemmen volgens de handleiding ;) (jaja daar komt ie weer).

1. Ja, als je onder de 1gr zit met boost erop zit je prima. Nogmaals 0,5gr is de "sweet spot" maar 1gr mag ook hoor. Echter zou ik niet meer dan 1 of zelfs 3 gaan, dat is naar mijn mening een teken dat er te weinig flow is.
Uiteraard afgesteld bij 100% wp vermogen.
2. Normaal heb je een min/max waterflow, jij hebt dat zo te zien niet en vind men 2,2m3 de correcte flow.
Klopt zonder echte flow meter is het altijd natte vinger werk, heb je een druk meter erop zitten dan is het al wat makkelijker om te zien, in dat geval zodanig afstellen dat je zoveel mogelijk (pakweg 1/.4 deel) onderin het groene deel zit.

Neen ga je hiermee stoeien gaat er niets stuk, kijk om nu 20m3/u door je wp te jagen is natuurlijk wat extreem voor een wp die maar 2.2m3 als max opgeeft maar ga je nu 5m/3 door heen jagen, daar gaat ie niet van stuk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb niet eens een bypass.( ik heb er 2 in doos zitten) maar de pomp doet de flow die goed is voor de WP volgens de gegevens. Een keer een flow storing maar toen moest de pomp een backwash hebben die was te vies geworden blijkbaar.

Ik zal wellicht een te lage flow pomp hebben voor mijn WP.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
In dat geval heb je inderdaad geen bypass nodig @jacovn, wellicht is de flow aan de lage kant -maar wel nog werkbaar voor de wp- en als het voor jouw prima werkt dan lekker zo laten.

En om nu speciaal een nieuwe pomp oid aan te schaffen, dat zijn heel wat "minder efficiënt" wat ie mag draaien :9.

If it ain't broke, don't fix it...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@paQ en @Jazsie, misschien is het handig om duidelijk te maken wat waarvoor het beste is.

Hoe kleiner opwarming in graden, de deltaT, door de warmtepomp, hoe efficienter hij zijn werk kan doen. Dus het liefst heb je een opwarming van 0.00001 graad met een flow van 10000000 liter per seconde. Het probleem is alleen dat het bereiken van die flow ontzettend veel energie kost en daarom niet realistisch is. Je zal dan opzoek moeten gaan naar een balans tussen zo hoog mogelijke flow en zo efficient mogelijk opwarmen met de warmtepomp.

Als je met een warmtepomp een deltaT hebt van 2 graden op een flow van 100 liter per minuut (Opwarming 3.87 kW) en je gebruikt daarvoor in de warmtepomp 645 W, en daarvoor gebruikt je pomp 300 Watt. Dan kost het opwarmen van je water 945 Watt.
Stel je zou de flow verhogen naar 200 liter per minuut, dan heb je een opwarming van 1 graad. De warmtepomp draait iets efficienter, maar de waterpomp heeft veel meer vermogen nodig. Dan zou je bijvoorbeeld op 600 Watt uitkomen in de warmtepomp, maar de waterpomp zal oplopen richting de 500 watt.

Dan mag jij nu voor jezelf bepalen wat de ideale flow/deltaT is. Het leuke is, op vol vermogen van de warmtepomp is dat anders dan op laag vermogen.

Puur kijkend naar de warmtepomp is hoe kleiner de deltaT hoe beter, maar je zult naar het hele systeem moeten kijken om daar een goede keus/balans in te vinden. Mijn advies is in ieder geval altijd: Bypass volledig sluiten, dus al het water over de warmtepomp. Dat is gratis efficientie winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

thx
Ik heb de bypass zojuist dicht gezet, en wp op eco heat / 'ik regel alles zelf'
Pomp staat op 1800 rpm/144W.
Eens zien wat zometeen de delta is.
Water is flink terug gekoeld afgelopen dagen, dus hij kan prima aan de bak :+

wp is in 3 min tijd naar 75Hz gegaan, verschil is momenteel 1.
Ik ga over een uurtje nog een keer kijken.

edit 10:15:
verschil is 1.1
Dat lijkt dus nog best stabiel te zijn zo.
Kan voorlopig niks zinnigs zeggen over wat de delta is bij terugmoduleren. Dat zien we wel als het zo ver is.

[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 09-06-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
Ik heb moeite met het bepalen van mijn chloorwaarde. Badwater is helder, bodem niet glad en de PH is in orde maar als ik een chloor meting doe krijg ik in plaats van een roze tint een bruine kleur te zien. Al meerdere keren geprobeerd, op verschillende dagen en tussen door ook een kleine chloorshock maar het blijft bruin :( Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Heb ook al ander merk geprobeerd qua teststrips maar zelfde verhaal :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kod9EsUX8o9AcFUZbOsdWZeE7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CVwy3MdQBbXxTSa8vo2y0XA.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om de onderste rij, op de foto lijkt het nog vrij roze zie ik maar het is toch echt meer bruin en ik kan niet bepalen waar ik zit in mn chloorwaarde.

[ Voor 8% gewijzigd door nextnext op 09-06-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:31:

Op foto lijkt het nog vrij roze zie ik maar het is toch echt meer bruin en ik kan niet bepalen waar ik zit in mn chloorwaarde.
Misschien rare vraag, maar hoe oud zijn de teststrips?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:31:
Ik heb moeite met het bepalen van mijn chloorwaarde. Badwater is helder, bodem niet glad en de PH is in orde maar als ik een chloor meting doe krijg ik in plaats van een roze tint een bruine kleur te zien. Al meerdere keren geprobeerd, op verschillende dagen en tussen door ook een kleine chloorshock maar het blijft bruin :( Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Heb ook al ander merk geprobeerd qua teststrips maar zelfde verhaal :/

[Afbeelding]

Op foto lijkt het nog vrij roze zie ik maar het is toch echt meer bruin en ik kan niet bepalen waar ik zit in mn chloorwaarde.
Kan op de foto niet zien welke lijn chloor is...

De tweede is volgens mij Alkiteit (kan ik net lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
mwk schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Misschien rare vraag, maar hoe oud zijn de teststrips?
Inderdaad wel van vorig jaar maar goed afgesloten en bij de andere zitten de teststrips in een blister, dus zou goed moeten zijn denk ik.
Jazsie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Kan op de foto niet zien welke lijn chloor is...

De tweede is volgens mij Alkiteit (kan ik net lezen).
Onderste lijn is het, van boven naar beneden:

PH
Alkaline
Hardheid
Nitraat
Nitriet
Chloor

--

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlMc8UlPS5Fel41E7aItyYYleDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYLVfNyD43ovud6RxxXFQyQx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook de andere teststrip, zie nu wel dat alkaline laag is..

[ Voor 26% gewijzigd door nextnext op 09-06-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het lijkt op een 'off scale' (te hoge) chloorwaarde. Je ziet ook dat het een veel te donkere tint is van de kleur op de schaal. Wellicht even proberen met een andere testmethode?
Tabletje of photometer oid?

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 09-06-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]

En dat is bij je andere teststrip juist weer "OK" :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik word helemaal gestoord van die teststrips en druppelsets. Ik heb er al verschillende geprobeerd.
Bij de druppels moet je chloor aflezen in een transparante geeltint, wat een praktische nauwkeurigheid heeft van: "geen chloor, chloor, veel teveel chloor". Bij pH eigenlijk hetzelfde, maar dan in rood.
Dan de teststrips, de kleur op het watje komt nooit overeen met wat er op het potje staat. Dus moet je gokken of het om de kleur, tint of intensiteit gaat. Meestal heb ik wel een idee wat het ongeveer moet zijn, dus gok je dat waar het zit, maar nauwkeurig is het nooit. Pak je een ander merk strip, krijg je de tegenovergestelde waarde. Als je dat middelt, is het altijd goed. ;)
Het is echt natte vinger werk, letterlijk en figuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:43:
Ik word helemaal gestoord van die teststrips en druppelsets. Ik heb er al verschillende geprobeerd.
Bij de druppels moet je chloor aflezen in een transparante geeltint, wat een praktische nauwkeurigheid heeft van: "geen chloor, chloor, veel teveel chloor". Bij pH eigenlijk hetzelfde, maar dan in rood.
Dan de teststrips, de kleur op het watje komt nooit overeen met wat er op het potje staat. Dus moet je gokken of het om de kleur, tint of intensiteit gaat. Meestal heb ik wel een idee wat het ongeveer moet zijn, dus gok je dat waar het zit, maar nauwkeurig is het nooit. Pak je een ander merk strip, krijg je de tegenovergestelde waarde. Als je dat middelt, is het altijd goed. ;)
Ja dat is ook precies mijn ervaring :D
Vooralsnog werkt alles van Water-ID eigenlijk heel erg goed
https://www.water-id.com/category

Het zijn dingen die door iedereen ge-rebrand worden, dus vaak heet het nieteens meer water-id.
De pool lab is ook van water ID overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:16:
[...]

En dat is bij je andere teststrip juist weer "OK" :?
Ja snap er ook niks van, heb de neiging alles er uit te pompen en opnieuw te vullen, kost me minder dan doosje nieuwe teststrips :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 09:39
nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Ja snap er ook niks van, heb de neiging alles er uit te pompen en opnieuw te vullen, kost me minder dan doosje nieuwe teststrips :F
Niemand in de buurt met een Scuba Lovibond / Poollab tester die even testje kan doen, dit geeft je een veel nauwkeuriger resultaat dan je strips. Ik ben nu het 2de seizoen bezig met deze tester en ben zeer tevreden erover.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 00:22
Ik gebruik zelf altijd de Interline testrips, deze hebben allen chloor en PH maar zijn wat mij betreft wel relatief goed af te lezen, zeker die van het chloor. Daarnaast helpt geur van het water ook altijd vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Inderdaad wel van vorig jaar maar goed afgesloten en bij de andere zitten de teststrips in een blister, dus zou goed moeten zijn denk ik.

[...]

Onderste lijn is het, van boven naar beneden:

PH
Alkaline
Hardheid
Nitraat
Nitriet
Chloor

--

[Afbeelding]

Hmzz lijkt op de te veel chloor, je water is verder gewoon helder? Geen last van gladde wand toch.
En geen last van chloor geur?

Ben geen fan van die test strips maar voor een groffe schatting werken ze prima.
Hier zijn ze al 3 jaar oud en werken nog.

Hoeveel chloor doe je er in?
BounceMeister schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:43:
Ken het verhaal, na die test strips dus ook zo een druppelset geprobeerd, maar ook deze vind ik ruk.
Heb je net een kleur die nergens "tussen" past en moet je gaan gokken :P.
[...]

Als het water helder is dan is er niks aan de hand, als je water niet in belans is dan wordt deze heel snel vies/troebel/groen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

[...]

Ik zou als ik jou was gewoon even stoppen met chloor toevoegen voor een dag of 2 - 3 . En dan nog eens een stripje erin soppen :+ Als hij een kleur aan geeft die in elk geval voorkomt op je potje, dan gaat het de goede kant (weer) op.
Morgen komt er weer wat zon, afdekking eraf, en laat het zonnetje z'n werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Jazsie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Hmzz lijkt op de te veel chloor, je water is verder gewoon helder? Geen last van gladde wand toch.
En geen last van chloor geur?

Ben geen fan van die test strips maar voor een groffe schatting werken ze prima.
Hier zijn ze al 3 jaar oud en werken nog.

Hoeveel chloor doe je er in?

[...]
Ja helder, geen gladde wand en geen chloor geur. Afgelopen vrijdag heb ik chloorshock gedaan, zo'n beetje 20gram in 10 liter water en dat in 2500 liter water. Niet teveel als ik het goed gelezen heb.
paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Ik zou als ik jou was gewoon even stoppen met chloor toevoegen voor een dag of 2 - 3 . En dan nog eens een stripje erin soppen :+ Als hij een kleur aan geeft die in elk geval voorkomt op je potje, dan gaat het de goede kant (weer) op.
Morgen komt er weer wat zon, afdekking eraf, en laat het zonnetje z'n werk doen.
Ja was ook mijn gedachten, maar laatste chloor toevoeging was dus bijna week terug :) Morgen weer eens meten en anders haal ik nieuwe strips van een ander merk dan de 2 die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Ik bedenk me nu nog een verschil met vorig jaar (toen ging het prima met teststrips). Ik heb nu een bubbelfolie maar die ligt er dus op en daarop nog een afdekzeil, kan het zijn dat het water dan 'stikt' ofzo of zou dat geen probleem moeten zijn? Omdat er in het zeil gaten ziten, maar die hebben miss weinig effect nu door het bubbelfolie wat er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Ja was ook mijn gedachten, maar laatste chloor toevoeging was dus bijna week terug :) Morgen weer eens meten en anders haal ik nieuwe strips van een ander merk dan de 2 die ik nu heb.
Doe dan iets met oplostabletjes.
Dan heb je een net wat andere methode. Ik verwacht dat je met stripje 3 net zo'n resultaat gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:17:
Ik bedenk me nu nog een verschil met vorig jaar (toen ging het prima met teststrips). Ik heb nu een bubbelfolie maar die ligt er dus op en daarop nog een afdekzeil, kan het zijn dat het water dan 'stikt' ofzo of zou dat geen probleem moeten zijn? Omdat er in het zeil gaten ziten, maar die hebben miss weinig effect nu door het bubbelfolie wat er tussen zit.
Het tegenhouden van UV licht is wel hetgeen wat het chloor zo lang mogelijk in het water houdt. Andersom: UV licht breekt chloor snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Ok bedankt, ja ik ga het eens met oplostabletjes proberen (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ep Woody schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:57:

Puur kijkend naar de warmtepomp is hoe kleiner de deltaT hoe beter, maar je zult naar het hele systeem moeten kijken om daar een goede keus/balans in te vinden. Mijn advies is in ieder geval altijd: Bypass volledig sluiten, dus al het water over de warmtepomp. Dat is gratis efficientie winst.
De wp is van 75Hz in stapjes teruggeschakeld naar 30Hz.
Delta was heel de tijd 1.1~1.2 @ 75Hz
nu 0.4~0.5 @ 30Hz

Dus dit is "goed" of volgens verwachting?

de zfp zojuist teruggeschroeft naar 1450rpm, dan is de delta 0.6 (@30Hz)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-06-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:13:

Je haalt EPDM matten door elkaar met een warmtepomp. Bij EPDM is het inderdaad zo dat je flow hoog moet zijn om zoveel mogelijk warmte van de zon in het water te krijgen. Bij een warmtepomp werkt het anders. Daar maakt het niet uit of het 0,5, 1 of 2 graden is. De winst die je hiermee haalt gaan in enkele procenten. Het is zelfs zo dat een iets lagere flow ervoor zorgt dat de warmtewisselaar, procentueel gezien, iets warmer wordt wat eigenlijk ook weer een klein beetje winst is, ook hier gaat het weer om enkele procenten. Er is een formule waarmee je dit kunt uitrekenen. Staar je niet blind met een warmtepomp op die delta.

Er zit een sweetspot, dit staat vaak in de handleiding. Bijvoorbeeld 2m3 tot 6m3. Als je m3 daar in de buurt komt is het prima. Hoger heeft geen zin, electra verbruik en lager ook niet, want dan schakelt de flowsensor niet in, de exhaust gas kan dan namelijk te hoog worden.

[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 09-06-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je zit al sinds vorig jaar januari in dit topic en deze vragen/opmerkingen zijn al vaak genoeg voorbij geweest.

Dus vertel waarom je opeens deze opmerking plaatst en de vorige keren niet, benieuwd wat er nu veranderd is...

Uiteraard spelen er ook meerdere factoren zoals @Ep Woody paar posts terug heeft uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:07:
[...]

De wp is van 75Hz in stapjes teruggeschakeld naar 30Hz.
Delta was heel de tijd 1.1~1.2 @ 75Hz
nu 0.4~0.5 @ 30Hz

Dus dit is "goed" of volgens verwachting?

de zfp zojuist teruggeschroeft naar 1450rpm, dan is de delta 0.6 (@30Hz)
Ziet er goed uit. Merk je ook verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Ziet er goed uit. Merk je ook verschil?
in wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nextnext schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Ja helder, geen gladde wand en geen chloor geur. Afgelopen vrijdag heb ik chloorshock gedaan, zo'n beetje 20gram in 10 liter water en dat in 2500 liter water. Niet teveel als ik het goed gelezen heb.

[...]

Lijkt me inderdaad prima, zoals @paQ effe wachten met chloor en checken of het veranderd.
Wel opletten op gladde wanden, zodra je dat hebt zit er te weinig chloor in ook al is het water -nog- helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Opwarming tijd? Is natuurlijk lastig meten gezien de verschillende omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Opwarming tijd? Is natuurlijk lastig meten gezien de verschillende omstandigheden.
not really.
1.7 graden in ca 10 uur.

Het is niet dat ik daar voorheen 15 uur over deed ofzo. (ook wel eens VEEL korter trouwens)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Ik zal ook eens wat bijdragen.
Sinds afgelopen woensdag heb ik de poolex q-line 9 kW geplaatst. Dit voor verwarming voor onze Intex Ultra XTR 549x274x132. Verdere setup de Intex ZFP (de 4 m3 geloof ik) en een Intex elektrolyse apparaat.
Pomp is misschien wat ruim bemeten, maar zit er liever mee verlegen dan om verlegen..

Temperatuur van het zwembad was ik meen 19,9 graden bij het inschakelen. Dit was rond 20 uur.
Warmtepomp op boost gezet en de hele nacht laten draaien....dacht ik.
Vanochtend stond de warmtepomp op standby... Temperatuur 20,1 graden.

Warmtepomp weer gestart om 11 uur en nu staat de temperatuur op 24,8 graden.

Ik ben geen kenner en zeker geen specialist zoals personen hier in het topic wel zijn, maar ik ben best tevreden met de warmte toename.
Vanavond de pomp maar weer in standy zetten en morgen doorverwarmen naar 29 graden.

Met dank aan @paQ voor me op weg helpen met de pomp via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:02:
Je zit al sinds vorig jaar januari in dit topic en deze vragen/opmerkingen zijn al vaak genoeg voorbij geweest.

Dus vertel waarom je opeens deze opmerking plaatst en de vorige keren niet, benieuwd wat er nu veranderd is...

Uiteraard spelen er ook meerdere factoren zoals @Ep Woody paar posts terug heeft uitgelegd.
Ik proef enige frustratie, je kunt ook niet alles weten en ik weet ook niet alles. Mei 2020 was mijn eerste post trouwens in het Intex forum, heb zelf ook veel geëxperimenteerd met flow en delta en ook veel gelezen van ronnie191. Daarbij kwam tussen de 0,5 en 1 graad met EPDM matten het meeste gunstige uit in mijn geval. Dit wordt ook vaak geadviseerd, zoveel mogelijk energie overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Willianv schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:31:

Vanavond de pomp maar weer in standy zetten en morgen doorverwarmen naar 29 graden.
Je kunt hem dan ook op 28 instellen.
Dan zal hij rond 28, 28,3 en 28,5 gaan moduleren, en hoogstwaarschijnlijk ergens blijven plakken tussen 28,7 en 28,9. Wordt het (toch)29, dan gaat ie vanzelf in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 00:22
Nou ik heb zojuist de volgend warmtepomp besteld: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Ik zal hier uiteraard uitgebreid laten weten wat mijn ervaring er mee is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:09:
[...]
Ik proef enige frustratie, je kunt ook niet alles weten en ik weet ook niet alles. Mei 2020 was mijn eerste post trouwens in het Intex forum, heb zelf ook veel geëxperimenteerd met flow en delta en ook veel gelezen van ronnie191. Daarbij kwam tussen de 0,5 en 1 graad met EPDM matten het meeste gunstige uit in mijn geval. Dit wordt ook vaak geadviseerd, zoveel mogelijk energie overzetten.
ohh neen hoor, hoor echter als ik het fout heb -met onderbouwing- maar zoals ik het lees zitten we op 1 lijn, immers 0,5gr is de sweet spot maar heb ook erbij gezegd dat 1gr prima is. En dat het vooral geen moet regel is maar advies :).

En uiteraard, ieder situatie is anders.
TMCThomas schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:23:
Nou ik heb zojuist de volgend warmtepomp besteld: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Ik zal hier uiteraard uitgebreid laten weten wat mijn ervaring er mee is :)
Ben benieuwd! Uitgebreid review mag altijd, kan deze toegevoegd worden aan de TS :).

Zowieso wel handig om een overzicht te maken mbt warmtepompen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

trangelang schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:06:
[...]

Dat is het punt. Dit heb ik geprobeerd. Op allerlei manieren. Dus ik dacht laat ik de stekker uit halen. Wellicht reset het, maar niets is minder waar. Handleiding ook doorgenomen.
Support bij Intex is vreselijk….gaat niet echt snel daar en alles gaat via het contactformulier.
Hoe is dit uiteindelijk opgelost? Hier exact hetzelfde probleem (inclusief de ervaren support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

FAQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:53:
[...]

Hoe is dit uiteindelijk opgelost? Hier exact hetzelfde probleem (inclusief de ervaren support).
00 is toch boost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

80 zou boost moeten zijn.

00 zou de code moeten zijn waarop je vervolgens timer in kunt stellen maar apparaat reageert nergens op. Alleen maar een knipperende 00
Pagina: 1 ... 100 ... 185 Laatste