Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja, begrijp ik. Maar ik wilde kijken wat de terugval in temperatuur zou zijn als ik de warmtepomp in de nacht uitschakel.paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:16:
[...]
Je kunt hem dan ook op 28 instellen.
Dan zal hij rond 28, 28,3 en 28,5 gaan moduleren, en hoogstwaarschijnlijk ergens blijven plakken tussen 28,7 en 28,9. Wordt het (toch)29, dan gaat ie vanzelf in standby.
Gisteravond was de temperatuur rond 22.00 uur 24.8 graden, Vanochtend was de temperatuur gezakt naar 23.3 graden. Een verval van 1.5 graad.
Kan ik de warmtepomp in de nacht beter op stand eco zetten? Of is het beter om overdag gewoon weer op te warmen met de boost functie?
Was te verwachten.Willianv schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:29:
[...]
Ja, begrijp ik. Maar ik wilde kijken wat de terugval in temperatuur zou zijn als ik de warmtepomp in de nacht uitschakel.
Gisteravond was de temperatuur rond 22.00 uur 24.8 graden, Vanochtend was de temperatuur gezakt naar 23.3 graden. Een verval van 1.5 graad.
Kan ik de warmtepomp in de nacht beter op stand eco zetten? Of is het beter om overdag gewoon weer op te warmen met de boost functie?
Als de nachten warmer worden is het verval ook minder.
Persoonlijk zou ik het 'verlies' voor lief nemen en gewoon weer opnieuw opwarmen.
Dat kost in elk geval nooit meer is mijn ervaring. In het ergste geval kost het hetzelfde.
Maar dat zal per locatie, bad, weer afhangen.
Ik vraag me trouwens af of de pomp netjes gaat moduleren op boost modus, als hij zijn temperatuur bereikt.
overigens: "eco" is hier de normale stand. "silent" is ..... de eco stand
In beide standen werkt de inverter overigens gewoon, maar als het fris is, kun je beter van silent afblijven. Dan zit je water naar de zee te dragen.
voorbeeld:
Eergister 6.5 kW silent voor 0.7 graden
Gister 6.5 kW eco voor 1.5 graden
Schijnt de zon en/of is het lekker weer, dan kost me dat misschien slechts 4 kW. En is het verlies in de nacht minder. Dus dan zit ik zo rond de 3-4kW per dag om het 28 te houden
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 08:48 ]
Als je wat kunt merken is dat in opgenomen vermogen. Als hij op 75 Hz draait en de pomp draait op 1800 rpm hoeveel vermogen vraagt de pomp en de warmtepomp en wat doet hij bij 2200 rpm en wat bij 1400 rpm (en heb je dan voldoende flow?) Hetzelfde kun je dan doen bij 30 Hz.paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:08:
[...]
not really.
1.7 graden in ca 10 uur.
Het is niet dat ik daar voorheen 15 uur over deed ofzo. (ook wel eens VEEL korter trouwens)
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Het blijft een beetje ongrijpbaar, zeker als de omstandigheden per dag variëren. Als er een fatsoenlijke winst te behalen valt is het allemaal de moeite waard natuurlijk. zit het in de procenten, dan ... mjaEp Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Als je wat kunt merken is dat in opgenomen vermogen. Als hij op 75 Hz draait en de pomp draait op 1800 rpm hoeveel vermogen vraagt de pomp en de warmtepomp en wat doet hij bij 2200 rpm en wat bij 1400 rpm (en heb je dan voldoende flow?) Hetzelfde kun je dan doen bij 30 Hz.

Ik heb Poolstar gevraagd naar hun advies.
Ergo: blijf op 2.2 m3/hr, met als gevolg dat de delta oploopt tot tegen de 2 gr,
of,
meer flow (naar schatting (!) ergens op 6m3) om de delta te verlagen.
Ben nu toch wel benieuwd wat ze daar op gaan antwoorden.
Het is vandaag weer net wat warmer dan gister, geen buien, maar ook geen zon.
Delta T is nu 1.6 (dus tussen de instellingen van gister en daarvoor in)
Eens kijken wat vandaag brengt.
het wordt een beetje touwtje trekken zo
Aan knoppen draaien, en kijken wat er gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 10:27 ]
Vandaar dat je naar de frequentie kan kijken, dan draait de warmtepomp even hard.paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:26:
[...]
Het blijft een beetje ongrijpbaar, zeker als de omstandigheden per dag variëren. Als er een fatsoenlijke winst te behalen valt is het allemaal de moeite waard natuurlijk. zit het in de procenten, dan ... mja
Hoe groot is het verschil in verbruik van je waterpomp als je op 2.2 m3/u zit vs ~6 m3/u? Hoeveel verbruikt je warmtepomp ongeveer bij 75 hz en bij 30 hz? Dan kan je een sigarendoos berekening doen.Ik heb Poolstar gevraagd naar hun advies.
Ergo: blijf op 2.2 m3/hr, met als gevolg dat de delta oploopt tot tegen de 2 gr, of, meer flow (naar schatting (!) ook ergens op 6m3) om de delta te verlagen.
Ben nu toch wel benieuwd wat ze daar op gaan antwoorden.
De wp draait even hard als gister. Hij staat gewoon op de normale inverter stand. Met opwarmen zit hij dan tussen de 75 en 80Hz. Eenmaal op de temp begint hij te moduleren. Ik kan niet handmatig selecteren: ga nu 30hz draaien. Is ook niet heel erg want liefst heb ik set and forget.Ep Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Vandaar dat je naar de frequentie kan kijken, dan draait de warmtepomp even hard.
Dat ga ik vandaag (hopelijk) enigszins ontdekken[...]
Hoe groot is het verschil in verbruik van je waterpomp als je op 2.2 m3/u zit vs ~6 m3/u? Hoeveel verbruikt je warmtepomp ongeveer bij 75 hz en bij 30 hz? Dan kan je een sigarendoos berekening doen.
Verbruik bij 75Hz is 830W
bij 30Hz ca 285 W
maar vandaag een soort van omgekeerde test: (ik kan de snelheid van de wp immers zelf niet bepalen)
Hoeveel warmte haal ik uit 6.5kW, of hoeveel kW voor 1.7 graad.
Zelfde starttijd.
Dan heb ik een 1 op 1 vergelijk met gisteren. (Los van ietwat ander weer)
ZFP draait elke dag van 09 tot 15 op 1800 rpm (136W)
edit: ik had gisteren 1 graad erbij voor 3kWh.
Ik probeer het vandaag even in de gaten te houden. Als ik oplet en 1 graad stijging zie kijk ik meteen even wat het verbruik op dat moment is.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 10:42 ]
Nu nog even het bad opzetten en vullen... Maar, komend weekend helaas elke dag lang weg.. en met de weersvoorspellingen vraag ik mij af of het zinvol is om hem nu al op te zetten of pas het weekend erna... 'Blech', wanneer krijgen we nou eens zomer weer
tuurlijk welPresident schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:39:
Nou, overkappingen voor de apparatuur zijn gemaakt... En heb alle aansluit spullen binnen!
Nu nog even het bad opzetten en vullen... Maar, komend weekend helaas elke dag lang weg.. en met de weersvoorspellingen vraag ik mij af of het zinvol is om hem nu al op te zetten of pas het weekend erna... 'Blech', wanneer krijgen we nou eens zomer weer
Kun je meteen 'proefdraaien' en zien wat er gebeurt.
Zou dat zeker nu doen ipv wanneer het zwemweer wordt komende week, maar papa met nog vanalles bezig is dus nu even niet
en je weet meteen wat je buren er van vinden

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 10:41 ]
Maar dan moet je er wel tijd voor hebben inderdaad
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Jullie leggen het einde van de tuinslang (ik heb zo'n uitstrekkende, van 10m zonder druk naar 20m met druk) gewoon in het bad? En die blijft daar gewoon in liggen als het waterpeil stijgt?
Dat is inderdaad precies wat ik doe.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:03:
Dan moet ik maar in de nacht de buitenkraan openzetten en om de paar uur even kijken of het nog goed gaat, haha
Jullie leggen het einde van de tuinslang (ik heb zo'n uitstrekkende, van 10m zonder druk naar 20m met druk) gewoon in het bad? En die blijft daar gewoon in liggen als het waterpeil stijgt?
Met deze truc gaat het vullen sneller: Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:03:
Dan moet ik maar in de nacht de buitenkraan openzetten en om de paar uur even kijken of het nog goed gaat, haha
O, dat heb ik niet... Eens kijken hoeveel er uit mijn buitenkraan komt!Ep Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:05:
[...]
Met deze truc gaat het vullen sneller: Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Waarom zeil + XPS en daarop die tegels?
Ik heb keramische tegels en dacht dat gewoon van die 1cm Intex platen van 50x50 prima zijn voor er bovenop?
:strip_exif()/f/image/7SHUQVVhkg4MuP9opy7MZp9D.jpg?f=fotoalbum_large)
Inkoop van het raam en glas loopt vertraging op. De leverancier van het raam komt zijn beloftes niet na. Hij kon het antraciete raam niet binnen de beloofde 6 weken leveren. Nu had ie wel een zwarte liggen. Die zou ik maandag versturen. maar dat was Pinksteren. Geen reactie op mail en net gebeld en hij liep "net" weg. En ik wil t glas pas bestellen als ik het frame heb. Ik heb wel een maat doorgekregen maar dat wil ik toch zelf nameten.
Het wordt een gelaagd- geharde ruit 12.4.12 waarbij 1 ruit gehard glas is en 1 ruit gewoon glas extra helder. gehard is sterker maar als die breekt dan is de sterkte weg en breekt de andere geharde ruit ook en heb je een tsunami. En alleen gelaagd glas 12.2.12 is iets minder sterk. sterk genoeg voor een koi vijver maar niet voor bommetjes in een zwembad vermoed ik. :-) Ik kijk ook nog naar arcrylglas. is wel krasgevoeliger maar veel sterker.
Ik moet stilletjes aan beginnen met het metselen van het bankje en de trap. Die moet dan ook nog een week of 4 uitharden.
edit: zwembad/vijverraam is vandaag opgestuurd! hopelijk morgen binnen!!!
[ Voor 6% gewijzigd door Zuluman op 10-06-2022 17:04 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Goed zojuist 1 graad stijging in exact 3 uur.Ep Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Vandaar dat je naar de frequentie kan kijken, dan draait de warmtepomp even hard.
[...]
Hoe groot is het verschil in verbruik van je waterpomp als je op 2.2 m3/u zit vs ~6 m3/u? Hoeveel verbruikt je warmtepomp ongeveer bij 75 hz en bij 30 hz? Dan kan je een sigarendoos berekening doen.
Voor 2.57 kWh
Delta nog steeds 1.6
1 graad, in drie uur met jouw bad heb je minimaal 6.2Kw nodig per uur. Gezien het geen 26 graden is, zal dit zo'n beetje je sweetpoint zijn. Meer flow minder flow zal weinig uitmaken, Dit is wat je warmtepomp aankan. Ook niet vergeten dat je bad nu ook iets afkoelt, zo heel warm is het nog niet, dus ik denk dat je warmtepomp wel meer Kw's heeft geproduceerd maar dit netto overblijft. Enige wat je kunt proberen is de kWh's omlaag brengen met langzamere flow.paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:56:
[...]
Goed zojuist 1 graad stijging in exact 3 uur.
Voor 2.57 kWh
Delta nog steeds 1.6
Dan ga ik er dus vanuit dat je die Intex Graphite hebt opgezet...
[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 10-06-2022 13:17 ]
de graphite idd.medu80 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:12:
[...]
1 graad, in drie uur met jouw bad heb je minimaal 6.2Kw nodig per uur. Gezien het geen 26 graden is, zal dit zo'n beetje je sweetpoint zijn. Meer flow minder flow zal weinig uitmaken, Dit is wat je warmtepomp aankan. Ook niet vergeten dat je bad nu ook iets afkoelt, zo heel warm is het nog niet, dus ik denk dat je warmtepomp wel meer Kw's heeft geproduceerd maar dit netto overblijft. Enige wat je kunt proberen is de kWh's omlaag brengen met langzamere flow.
Dan ga ik er dus vanuit dat je die Intex Graphite hebt opgezet...
"met minder flow"
OK dus dat betekent de pomp iets lager draaien, en de bypass 'dus' iets verder dicht?
De winst zit hem dan nog in (bijv) 112W vs 144W voor de zfp?
OK voor de volledigheid:
9 juni, buitentemp ca 21
4 uur +1 C
3 kWh
hoge flow, Delta 1.1
zfp 144W 1800rpm
10 juni, buitentemp ca 22
3 uur +1 C
2.6 kWh
lagere flow, Delta 1.6
zfp 144W 1800 rpm
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 13:48 ]
bypass bijna dicht, delta 1.6
Eens kijken hoe dit gaat.
Doen we gewoon nog een graadje erbij
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 14:06 ]
Neem aan dat je bij deze twee "tests" je bypass compleet dicht hebt en de in/uit kranen vol open?paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:26:
[...]
de graphite idd.
"met minder flow"
OK dus dat betekent de pomp iets lager draaien, en de bypass 'dus' iets verder dicht?
De winst zit hem dan nog in (bijv) 112W vs 144W voor de zfp?
OK voor de volledigheid:
9 juni, buitentemp ca 21
4 uur +1 C
3 kWh
hoge flow, Delta 1.1
zfp 144W 1800rpm
3 uur +1 C
2.6 kWh
lagere flow, Delta 1.6
zfp 144W 1800 rpm
Lijkt me verder lastig testen gezien de omgeving temperatuur nooit het zelfde is.
Water was vanochtend 23.3 om 15.30 ben ik met 27.0 het zwembad in gegaan.
Was prima te hebben!
@paQ
Wat moet ik met de teflon tape doen die ik moest mee bestellen? Bij welke aansluiting gebruik ik dat?
Ik ga straks het zwembad opzetten, vannacht vullen. Na het eten al zoveel mogelijk aan elkaar aansluiten :-)
nopeJazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:06:
[...]
Neem aan dat je bij deze twee "tests" je bypass compleet dicht hebt en de in/uit kranen vol open?
Lijkt me verder lastig testen gezien de omgeving temperatuur nooit het zelfde is.
Dit is juist met een opzettelijk hogere delta, en settings ongeveer als de handleiding aangeeft.
Dus IN en UIT staan wel open ja. Verder balans zoeken tussen debiet in de wp, samen met een minimale flow uit de zfp. (Het water in mijn bad moet wel nog wat doen. In en uit zitten zowat naast elkaar.)
9 juni, buitentemp ca 21
4 uur +1 C
3 kWh
hoge flow, Delta 1.1
zfp 144W 1800rpm
3 uur +1 C
2.6 kWh
lagere flow, Delta 1.6
zfp 144W 1800 rpm
10 juni, buitentemp ca 23
2 uur 20 min, +1C
2.1 kWh
lage flow, Delta 1.6
zfp 104W, 1500 rpm
Temperatuur gaat ws een grote rol spelen, maar dat laatste resultaat vind ik lang niet gek eigenlijk.
Als het morgenochtend een soortgelijk resultaat heeft laat ik het denk ik zo staan.
Bij gebrek aan een O ring op de slangtule van je chloor dinges, is de kans groot dat er behoorlijk wat speling op zit. Als je de slang er met enige moeite op krijgt, zal de teflon niet nodig zijn. Maar als je hem er zonder weerstand opschuift, krijg je die speling met alleen de slangklem niet opgelost; dan moet er teflon tussen (of iets anders dat meehelpt afdichten)President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:13:
@paQ
Wat moet ik met de teflon tape doen die ik moest mee bestellen? Bij welke aansluiting gebruik ik dat?
Alles is operationeel. Warmtepomp is lekker bezig. Om 15:40 ging er water in van 20.0 graden. FR draait op 24 hz. Daarmee komt er 21.7 graden water uit. Voordeel is wel dat de pomp zo lekker rustig looptCrociStrike030 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
De dag is eindelijk gekomen! Vandaag het zwembad opgezet. Zou eigenlijk gisteren gebeuren maar dat zat er niet in door het weer.
Bijgevoegd een foto. Is nog niet helemaal klaar. Om het zwembad gaat nog een rieten mat. Dezelfde gaat ook om de IBC container. Ik noem hem de ZC300 (Zwembad Cleaner 300)
[Afbeelding]
Morgen gratis bier!
dat is dus ook een vrij hoog deltaCrociStrike030 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:20:
[...]
Alles is operationeel. Warmtepomp is lekker bezig. Om 15:40 ging er water in van 20.0 graden. FR draait op 24 hz. Daarmee komt er 21.7 graden water uit. Voordeel is wel dat de pomp zo lekker rustig looptNu kijken hoe het er vanavond uit ziet
maar, 24Hz, dat is 1200 RPM oid?
Ik heb het gezien inderdaad.... Hopelijk schiet niemand mij neer.paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:39:
[...]
dat is dus ook een vrij hoog delta(
de rode draad van de afgelopen 3 pagina's
)
maar, 24Hz, dat is 1200 RPM oid?
Geen idee hoeveel rpm dat is. Zal ik ff moet kijken in de FR.
Als ik hem op vol vermogen zet, kost dat meer energie dan er dat wat er in gaat (denk ik)
Morgen gratis bier!
Huh, maar omdat je FR hebt doe je juist afstellen met je FR en niet je bypass? Je bypass open zetten en om vervolgens je FR hoger te zetten zodat er meer water door je wp gaat is dubbeloppaQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:15:
[...]
nope
Dit is juist met een opzettelijk hogere delta, en settings ongeveer als de handleiding aangeeft.
Dus IN en UIT staan wel open ja. Verder balans zoeken tussen debiet in de wp, samen met een minimale flow uit de zfp. (Het water in mijn bad moet wel nog wat doen. In en uit zitten zowat naast elkaar.)
9 juni, buitentemp ca 21
4 uur +1 C
3 kWh
hoge flow, Delta 1.1
zfp 144W 1800rpm
3 uur +1 C
2.6 kWh
lagere flow, Delta 1.6
zfp 144W 1800 rpm
10 juni, buitentemp ca 23
2 uur 20 min, +1C
2.1 kWh
lage flow, Delta 1.6
zfp 104W, 1500 rpm
Temperatuur gaat ws een grote rol spelen, maar dat laatste resultaat vind ik lang niet gek eigenlijk.
Als het morgenochtend een soortgelijk resultaat heeft laat ik het denk ik zo staan.
Tenzij je inderdaad een hoger delta T wilt en ook nog hogere flow naar je bad toe...
Haha neen hoorCrociStrike030 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:57:
[...]
Ik heb het gezien inderdaad.... Hopelijk schiet niemand mij neer.
Geen idee hoeveel rpm dat is. Zal ik ff moet kijken in de FR.
Als ik hem op vol vermogen zet, kost dat meer energie dan er dat wat er in gaat (denk ik)
Inderdaad balans vinden tussen Delta T en totaal opgenomen vermogen van je wp + pomp.
Dat is het voordeel van een FR.
:strip_exif()/f/image/TYbWp9lUgw4FN3MIMMP8W7NT.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf het Intex zwembad moet een slang naar de zandfilterpomp gaan.
@paQ
Moet ik het hoge of het lage ventiel aansluiten op de zandfilterpomp? Ik hoop op het lagere ventiel, anders moet ik alles weer van plaats veranderen omdat de bijgeleverde buis van de zandfilterpomp te kort is voor de huidige opstelling :-P
En klopt het dat ik dus in die rubberen 32mm aansluiting een plastic filter stop en over het rubberen ventiel een Intex B adapter plaats en vast draai? En dat ik dan met bijgeleverde ringklem eigenlijk de adapter er vanaf kan draaien omdat het niet genoeg klemt? En ik vervolgens ook gewoon het plastic filter ding eruit kan trekken? Ik heb ook van die ijzeren draaiklemmen
Dit heb ik:
:strip_exif()/f/image/PO7n3B3rIMQvYncgQyACNyLb.jpg?f=fotoalbum_large)
Plastic filter ding erin
:strip_exif()/f/image/pvbfpNy2uYfTwRMKRNTZ5Pq8.jpg?f=fotoalbum_large)
Adapter b+a vast gedraaid
:strip_exif()/f/image/B5ErlLYQjJfgacMHgoVbQanT.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het plastic filter er gewoon weer uit trekken en de adapter los draaien (niet stevig genoeg geklemd)
:strip_exif()/f/image/pvbfpNy2uYfTwRMKRNTZ5Pq8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 108% gewijzigd door President op 10-06-2022 19:35 ]
https://www.youtube.com/watch?v=atj8SIJqimw
*Tenminste als ik hem goed begrijp. Conclusie is rond de 28:00 minuten.
Weliswaar een WP voor een huis, maar wel veel info over werking / achtergrond.medu80 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:51:
Deze man (Duitstalig) heeft zijn vijver elke dag opgewarmd met verschillende instellingen en flow. Hiermee komt hij tot de *conclusie dat een lage flow, dus iets hogere delta (Sorry @Jazsie ) in dit geval beter was. Hij had een iets hogere COP. Kan zijn dat de zon scheen of iets dergelijks. Maar daarmee bewijst hij inderdaad ook mijn theorie. Dat als je in de specs van de leverancier blijft, je maximaal rendement haalt. Zou vreemd zijn als de leverancier/fabrikant je adviseert om een slechte COP te halen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684/0
Voor het huis kom ik op een dT van 3-3,5 uit.
Het bad 0,6-1,0 waarbij ik hier nauwelijks meting verricht en alleen het eindresultaat bekijk.
Ben wel benieuwd naar de cijfers die @paQ aan het verzamelen is.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Maar de lage is voor de ingang van je pomp. De hoge is uitgang.
Staat echt niet in de Intex handleiding van het zwembad. In de handleiding van de zandfilterpomp staat alleen een A en B, maar die staan niet op het zwembad.Dennis1812 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:14:
@President dat staat ook echt heel duidelijk in de beschrijving bij je bad. Dat is wat sneller als hier vragen.
Maar de lage is voor de ingang van je pomp. De hoge is uitgang.
https://www.google.com/ur...Vaw2URJkLufbJzl3efajIYAFB
Maar, vanuit de lage naar de zandfilterpomp, vanuit de zandfilterpomp naar de warmtepomp, vanaf de warmtepomp naar de chloor dispenser en vanaf de chloor dispenser naar de hoge ingang van het zwembad dus?
[ Voor 14% gewijzigd door President op 10-06-2022 20:27 ]
Maar, vanuit de lage naar de zandfilterpomp, vanuit de zandfilterpomp naar de warmtepomp, vanaf de warmtepomp naar de chloor dispenser en vanaf de chloor dispenser naar de hoge ingang van het zwembad dus?President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:25:
[...]
Staat echt niet in de Intex handleiding van het zwembad. In de handleiding van de zandfilterpomp staat alleen een A en B, maar die staan niet op het zwembad.
Maar, vanuit de lage naar de zandfilterpomp, vanuit de zandfilterpomp naar de warmtepomp, vanaf de warmtepomp naar de chloor dispenser en vanaf de chloor dispenser naar de hoge ingang van het zwembad dus?
Correct
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Dan is de handleiding veranderd. Ik heb hetzelfde bad waar t prima beschreven is namelijk.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:25:
[...]
Staat echt niet in de Intex handleiding van het zwembad. In de handleiding van de zandfilterpomp staat alleen een A en B, maar die staan niet op het zwembad.
Mooi ook dat typerende warmtepomp rateltje op de achtergrondmedu80 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:51:
Deze man (Duitstalig) heeft zijn vijver elke dag opgewarmd met verschillende instellingen en flow. Hiermee komt hij tot de *conclusie dat een lage flow, dus iets hogere delta (Sorry @Jazsie ) in dit geval beter was. Hij had een iets hogere COP. Kan zijn dat de zon scheen of iets dergelijks. Maar daarmee bewijst hij inderdaad ook mijn theorie. Dat als je in de specs van de leverancier blijft, je maximaal rendement haalt. Zou vreemd zijn als de leverancier/fabrikant je adviseert om een slechte COP te halen.
Ik heb nu eerst even om de hele setup te controleren het zwembad intact gelaten en nu gewoon een Intex adapter b en a gebruikt. Het zwembad filter ding zat bij de zandfilterpomp.paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:32:
@President is dat de aansluitset die je los besteld had? Of die bij het bad zat?
De losse aansluitset heeft kranen, maar zal ook groter zijn verwacht ik.
Wat wel opvalt is dat de bijgeleverde slangen van zwembad naar zandfilterpomp en van zandfilterpomp naar warmtepomp veel te lang zijn en ook iets wat stug/onhandig... Mja, even het er maar mee doen voor nu :-)
Ja die zijn opzettelijk lang (en sterk) zodat ze veel druk aan kunnen. Zowel duwen als aanzuigen.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:54:
[...]
Ik heb nu eerst even om de hele setup te controleren het zwembad intact gelaten en nu gewoon een Intex adapter b en a gebruikt. Het zwembad filter ding zat bij de zandfilterpomp.
Wat wel opvalt is dat de bijgeleverde slangen van zwembad naar zandfilterpomp en van zandfilterpomp naar warmtepomp veel te lang zijn en ook iets wat stug/onhandig... Mja, even het er maar mee doen voor nu :-)
Als je een slappe soepele slang hebt van zomaar plastic, dan kan je hem dichtzuigen. (net als een slecht rietje in een milkshake)
Als je nu alles aansluit en je water laat stijgen tot boven die gaten, kun je het niet meer vervangen he... just sayin. Sluit anders op zijn minst de afsluiters eerst aan waar nu die adapter A zit.
Of retourneer die aansluitset, en koop een set van 2 afsluiters. (Kost de helft)
@medu80
wat is nu de juiste COP berekening met 2.1 kWh 1 graad stijging op 18.000 liter?
Ik vind via google dat 18000 liter 1 graad opwarmen 21 kWh 'zou moeten kosten'. (75.600 kJ)
Ik heb slechts 2.1 kWh verbruikt.
COP 10
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 21:17 ]
Ik ben afsluiters vergeten, je bedoelt dat ik https://www.toppy.nl/prod...MTOUeblwrWNRoCnjAQAvD_BwE moet bestellen toch? Die is dan pas na het weekend in huis.paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Ja die zijn opzettelijk lang (en sterk) zodat ze veel druk aan kunnen. Zowel duwen als aanzuigen.
Als je een slappe soepele slang hebt van zomaar plastic, dan kan je hem dichtzuigen. (net als een slecht rietje in een milkshake)
Als je nu alles aansluit en je water laat stijgen tot boven die gaten, kun je het niet meer vervangen he... just sayin. Sluit anders op zijn minst de afsluiters eerst aan waar nu die adapter A zit.
Of retourneer die aansluitset, en koop een set van 2 afsluiters. (Kost de helft)
@medu80
wat is nu de juiste COP berekening met 2.1 kWh 1 graad stijging op 18.000 liter?
Ik vind via google dat 18000 liter 1 graad opwarmen tussen de 18 en 21 kWh 'zou moeten kosten'.
Het Intex bad zelf heeft wel een zwarte afsluiter voor de twee ventielen, dus die kan ik altijd even gebruiken voor nu
:strip_exif()/f/image/umlDpXY0RFI1seYdHZnOZt0w.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de warmtepomp setup toch?
[ Voor 18% gewijzigd door President op 10-06-2022 21:20 ]
pro-tip: vergeet NOOIT je wartels voordat je lijmt

met voorzichtig warmstoken nog eruit kunnen wippen
[ Voor 80% gewijzigd door paQ op 10-06-2022 21:39 ]
Afsluiters zitten bij de 38mm upgrade kit:President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:13:
[...]
Ik ben afsluiters vergeten, je bedoelt dat ik https://www.toppy.nl/prod...MTOUeblwrWNRoCnjAQAvD_BwE moet bestellen toch? Die is dan pas na het weekend in huis.
Het Intex bad zelf heeft wel een zwarte afsluiter voor de twee ventielen, dus die kan ik altijd even gebruiken voor nu
[Afbeelding]
Dit is de warmtepomp setup toch?
https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
En correct mbt aansluiting van je wp koppelingen. Behalve die van links onder, die hoort er niet bij
En zoals @paQ,vergeet de wartels niet
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 10-06-2022 21:38 ]
Dat is overigens bad UIT.
Daar kan direct je Bestway slang op. Dus zonder Adapter.
Ja klopt, dat was even verkeerd met A :-)paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Dat is overigens bad UIT.
Daar kan direct je Bestway slang op. Dus zonder Adapter.
Zo even pvc lijmen, tape plakken op de chloor dispenser dingen en even goed de handleiding bestuderen van de zandfilterpomp. Daar is blijkbaar een heel stappenplan voor eerste gebruik in plaats van simpelweg aanzetten
Linksonder zat op de warmtepompJazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Afsluiters zitten bij de 38mm upgrade kit:
https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
En correct mbt aansluiting van je wp koppelingen. Behalve die van links onder, die hoort er niet bij.
En zoals @paQ,vergeet de wartels niet
De teflon plakt niet he. Dat is ook telkens eenmalig gebruik.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:47:
[...]
Ja klopt, dat was even verkeerd met A :-)
Zo even pvc lijmen, tape plakken op de chloor dispenser dingen en even goed de handleiding bestuderen van de zandfilterpomp. Daar is blijkbaar een heel stappenplan voor eerste gebruik in plaats van simpelweg aanzetten
Dus mislukt het en je moet het over doen, dan kun je beter echt opnieuw beginnen met nieuwe tape.
Typisch iets om aan een tafel te doen ipv een onhandige positie achter een bad
Het vat vullen is even opletten en desnoods iemand vragen om mee te helpen mikken als je met een zak zand staat te klooien. Als het goed is zit er een soort rare trechter bij om het allemaal in 1 keer goed te doen.
En zorg voor droge handen en droge onderdelen. Zo dat er niks plakt.
Geen trechter, maar een vrouw die prima met vakjes kan scheppen :-P. Zit wel een vorm bij om de middelste zwarte pijp af te dekken!paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:51:
[...]
De teflon plakt niet he. Dat is ook telkens eenmalig gebruik.
Dus mislukt het en je moet het over doen, dan kun je beter echt opnieuw beginnen met nieuwe tape.
Typisch iets om aan een tafel te doen ipv een onhandige positie achter een bad
Het vat vullen is even opletten en desnoods iemand vragen om mee te helpen mikken als je met een zak zand staat te klooien. Als het goed is zit er een soort rare trechter bij om het allemaal in 1 keer goed te doen.
En zorg voor droge handen en droge onderdelen. Zo dat er niks plakt.
Het gaat meer om na het vullen. Eerst moet ik een of andere spoel functie doen:
Maar goed, ik heb hem al een minuut of twee droog laten werken om te testen hoeveel geluid die gewoon maakte en met een kartonnen doos erop. Dus mogelijk is die al kapot en werkt het niet eens... Ohw well, al doende leert menLET OP: LAAT DE ZANDFILTER NIET DROOG WERKEN
1. Druk de regelklephendel naar beneden en draai naar de functie Terugspoelen.
2. Sluit aan en laat de zandfilter gedurende 3-5 min werken of tot het water helder is.
3. Schakel de zandfilter uit en zet de regelklep op de spoelfunctie.
4. Schakel de zandfilter in en laat deze 1 min werken. Dit circuleert het water achterwaarts door de zandfilter en voert water af uit poort D.
5. Schakel de zandfilter uit. Stel de regelklep in op de gesloten functie.
6. Voeg zwembadwater toe indien nodig.
BELANGRIJK: Deze procedure verwijdert water uit het zwembad, dat u moet vervangen.
18m3*1,16=20,88KW nodig voor 1 graadpaQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:00:
@medu80
Ik vind via google dat 18000 liter 1 graad opwarmen 21 kWh 'zou moeten kosten'. (75.600 kJ)
COP 10
20,88KW / 2,1 kWh = COP van 9,94 (zeer onwaarschijnlijk) Tenminste als je warmtepomp maximaal draait. Je zwembad heeft dacht ik netto 16m3. Je vult'm namelijk niet tot aan de rand.
Of je temperatuur klopt niet, of je kWh of de inhoud. Hoe meet je de temperatuur eigenlijk? Met DS18B20?
[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 10-06-2022 22:13 ]
Tip, niks van t zwembad droog aanzetten.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:01:
[...]
Geen trechter, maar een vrouw die prima met vakjes kan scheppen :-P. Zit wel een vorm bij om de middelste zwarte pijp af te dekken!
[...]
Maar goed, ik heb hem al een minuut of twee droog laten werken om te testen hoeveel geluid die gewoon maakte en met een kartonnen doos erop. Dus mogelijk is die al kapot en werkt het niet eens... Ohw well, al doende leert men
Nee, tip is om dus voortaan weer handleidingen te gaan gebruiken vooraf :-P
Maar goed, moet nu maar weer een tuinslang gaan kopen om op D aan te sluiten op de zandfilterpomp:-P
Ahhja ok, dan hoor het zo
Zoals al eerder gemeld, nooit de pomp droog laten lopen. Dit is funest voor de pomp.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:01:
[...]
Geen trechter, maar een vrouw die prima met vakjes kan scheppen :-P. Zit wel een vorm bij om de middelste zwarte pijp af te dekken!
[...]
Maar goed, ik heb hem al een minuut of twee droog laten werken om te testen hoeveel geluid die gewoon maakte en met een kartonnen doos erop. Dus mogelijk is die al kapot en werkt het niet eens... Ohw well, al doende leert men
Verder gewoon weten dat je altijd eerst de pomp uit zet voordat je van stand gaat wisselen.
Vullen is wat lastig, maar inderdaad de middenpijp afdekken en met schepje gaat prima, gelukkig hoef je dit niet wekelijks te doen
En die -eerste- spoelfunctie kan je doen, maar kan je ook vertellen dat 80%+ van de beginners dit niet doen hoor.
Kan ook verder geen kwaad, alleen effe checken of er genoeg filter medium in zit.
Ik heb op advies van @paQ glaszand gekocht, daar moet iets van 36kg van in (dus 2 zakken van 20 besteld).Jazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:29:
[...]
Ahhja ok, dan hoor het zo.
[...]
Zoals al eerder gemeld, nooit de pomp droog laten lopen. Dit is funest voor de pomp.
Verder gewoon weten dat je altijd eerst de pomp uit zet voordat je van stand gaat wisselen.
Vullen is wat lastig, maar inderdaad de middenpijp afdekken en met schepje gaat prima, gelukkig hoef je dit niet wekelijks te doen.
En die -eerste- spoelfunctie kan je doen, maar kan je ook vertellen dat 80%+ van de beginners dit niet doen hoor.
Kan ook verder geen kwaad, alleen effe checken of er genoeg filter medium in zit.
Wel een volgende tegenvaller: het pvc lijm geeft aan dat je 24 uur moet wachten als je met 1,5+ bar te maken gaat krijgen...
Zucht...
Ja glas heb ik ook, inderdaad beter.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:40:
[...]
Ik heb op advies van @paQ glaszand gekocht, daar moet iets van 36kg van in (dus 2 zakken van 20 besteld).
Wel een volgende tegenvaller: het pvc lijm geeft aan dat je 24 uur moet wachten als je met 1,5+ bar te maken gaat krijgen...
Zucht...
Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m³/h heeft max druk van nog geen 1 bar.
Dus als je nu gelijmd heb kan je morgen prima aan de slag hoor, die gaat niet stuk...
Haha ik ben blij als alles straks werkt :-P maar op zich valt het nu nog mee:Jazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Ja glas heb ik ook, inderdaad beter.
Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m³/h heeft max druk van nog geen 1 bar.
Dus als je nu gelijmd heb kan je morgen prima aan de slag hoor, die gaat niet stuk...
- zand vullen
- het gemaakte 2x op de warmtepomp plaatsen
- zand in wpf
- wpf aan warmtepomp bevestigen (gaat direct aan
Wartel)
- Intex adapter A aan warmtepomp 'uit'
- daar met een ringband de slang aan bevestigen
- teflon op chloor dispenser dingen
- vastmaken mbv ringband
- met index A adapter (en b) bevestigen aan bovenste uitgang zwembad
- stroom kabel maken voor warmtepomp
- stroompunt in de kast van warmtepomp maken
En klaar!
Ik had deze trouwens gekocht om stroom van schuur naar de waterpomp + zandfilterpomp te doen: https://www.praxis.nl/ger...bel-3g1-5-wit-20m/5233615
Dat is prima toch?
Klinkt goed! Hier ga ik morgen ook het bad vullen met water, maand later dan de bedoelingPresident schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:58:
[...]
Haha ik ben blij als alles straks werkt :-P maar op zich valt het nu nog mee:
- zand vullen
- het gemaakte 2x op de warmtepomp plaatsen
- zand in wpf
- wpf aan warmtepomp bevestigen (gaat direct aan
Wartel)
- Intex adapter A aan warmtepomp 'uit'
- daar met een ringband de slang aan bevestigen
- teflon op chloor dispenser dingen
- vastmaken mbv ringband
- met index A adapter (en b) bevestigen aan bovenste uitgang zwembad
- stroom kabel maken voor warmtepomp
- stroompunt in de kast van warmtepomp maken
En klaar!
Ik had deze trouwens gekocht om stroom van schuur naar de waterpomp + zandfilterpomp te doen: https://www.praxis.nl/ger...bel-3g1-5-wit-20m/5233615
Dat is prima toch?
Die stroomkabel is 1,5mm2... Het kan maar ik zelf zou toch gewoon voor 2,5mm2 gaan (3G2,5).
https://www.praxis.nl/ger...enkabel-3x2-5-10m/5319837Jazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:03:
[...]
Klinkt goed! Hier ga ik morgen ook het bad vullen met water, maand later dan de bedoeling.
Die stroomkabel is 1,5mm2... Het kan maar ik zelf zou toch gewoon voor 2,5mm2 gaan (3G2,5).
Een dikke grijze dus. Kan ik die 1,5 wel gebruiken om een stroomkabel te maken voor de warmtepomp? Of is die daar ook niet goed genoeg voor?
[ Voor 11% gewijzigd door President op 10-06-2022 23:19 ]
Neen, dat is massief kern en bedoeld voor vaste installatie.President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:12:
[...]
https://www.praxis.nl/ger...enkabel-3x2-5-10m/5319837
Een dikke grijze dus
Praxis heeft geen 3x 2,5mm (soepele kern) zie ik.
Je kan prima af met 3x 1,5mm maar gezien de lengte zou ik dan persoonlijk niet meer dan 2000W erdoorheen jagen..
Edit:
Deze heb ik in gebruik: https://www.elektramat.nl...l-h07rnf-3x2-5-per-meter/
[ Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 10-06-2022 23:28 ]
opgegeven waarden kloppen.medu80 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:08:
[...]
18m3*1,16=20,88KW nodig voor 1 graad
20,88KW / 2,1 kWh = COP van 9,94 (zeer onwaarschijnlijk) Tenminste als je warmtepomp maximaal draait. Je zwembad heeft dacht ik netto 16m3. Je vult'm namelijk niet tot aan de rand.
Of je temperatuur klopt niet, of je kWh of de inhoud. Hoe meet je de temperatuur eigenlijk? Met DS18B20?
Als het goed is heeft het bad ergens tussen de 17 en 18m3 aan water. Ik zit iets boven het normale vulniveau.
De temp zie ik in tot 1 decimaal op de wp zelf.
De genomen waardes zijn steeds van bijv 23,5-24,5 (wacht tot stabiel is)
25,2-26,2. Enz.
Begin en eindstanden van verbruik genoteerd bij die temperaturen.
Over een dag zal de cop heus lager liggen maar het ging me even om te rekenwijze.
Opgegeven max fabrikant COP 12,86
Gamma wel?Jazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:22:
[...]
Neen, dat is massief kern en bedoeld voor vaste installatie.
Praxis heeft geen 3x 2,5mm (soepele kern) zie ik.
Je kan prima af met 3x 1,5mm maar gezien de lengte zou ik dan persoonlijk niet meer dan 2000W erdoorheen jagen..
Ik ga die 20m sowieso inkorten, zal een meter of 12 worden.
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html
Deze heb ik in gebruik: https://www.elektramat.nl...l-h07rnf-3x2-5-per-meter/President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:28:
[...]
Gamma wel?
De enige die ik bij Gamma kan vinden die 3x 2,5mm is deze en die moet je dan ook afknippen (zonde en prijzig):
https://www.gamma.nl/asso...g2-5mm-25-meter/p/B144539
Als je verder niks gaat aansluiten en het op 3x1,5mm houd kan je ook deze van de Action gebruiken:
https://www.action.com/nl-nl/p/pro-max-outdoor-verlengsnoer/
12m ipv 20m is al een heel verschil, en totaal vermogen is onder de 2000W.
Wat dat betreft kan het gewoon, zou gewoon kijken wat nu het best uit komt. "Upgraden" kan altijd nog
Edit:
1,5mm2 kan je prima gebruiken voor je wp.
Temperatuur zal dan wel kloppen. Maar die COP van boven de 7 ga je niet halen, gezien je een 7KW warmtepomp hebt. De opgegeven 12,86 haal je theoretisch zoals ik eerder al zei, bij 26 graden, water van 27 en de juiste luchtvochtigheid en belangrijkste is, je warmtepomp dient op zijn minimum te draaien. Het kan zijn dat je pomp een tijdje lager heeft gedraaid en de zon heeft meegeholpen. Dit beïnvloed de calculatie.paQ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:27:
[...]
opgegeven waarden kloppen.
Als het goed is heeft het bad ergens tussen de 17 en 18m3 aan water. Ik zit iets boven het normale vulniveau.
De temp zie ik in tot 1 decimaal op de wp zelf.
De genomen waardes zijn steeds van bijv 23,5-24,5 (wacht tot stabiel is)
25,2-26,2. Enz.
Begin en eindstanden van verbruik genoteerd bij die temperaturen.
Over een dag zal de cop heus lager liggen maar het ging me even om te rekenwijze.
Opgegeven max fabrikant COP 12,86
Als je met een buitentemperatuur van 23 graden werkt is die COP 10.x er absoluut niet.
Laat ik het anders zeggen. Je warmtepomp maakt van 1KW -> 7kW op 100%
Maar draait je warmtepomp minimaal dan maakt ie (ook weer theoretisch) van de 0.100kW dus 1.286kW en dit laatste is dus je COP 12,86
Theoretisch omdat je niet exact weet hoe de fabrikant aan deze getallen komt. Ik had vandaag bijvoorbeeld met een warmtepomp dat een maximum COP van 14 heeft, een COP van 6,24, vind ik vrij netjes gezien het een 7kW is.
Gezien het verbruik heeft ie niet minimaal gedraaid. Maar ook niet maximaal, maximum is ongeveer 1kWh per uur.
[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 11-06-2022 00:38 ]
Is je volgende vraag welke stekker je eraan moet maken?President schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:28:
[...]
Gamma wel?
- stroom vanuit schuur naar stekkerdoos voor aan de binnenzijde van de bak. Is nu niet gelukt, de flexibele 1,5mm paste niet op de stekkerdoos. Ik ga dus maar een vaste kern kabel halen
- lekkage bij het chloor dispenser! Ik had een laag teflon gedaan bij het plastic omdraai systeem, dat leek wel waterdicht te blijven... Maar de o-ring om de plastic slang liet water door, ook al zat het er echt volledig aan vast gedraaid. Dus ik ga daar vanmiddag ook maar wat teflon tape omheen draaien, is het gek als ik dan gewoon een laag of 6 doe?
- de buizen aan de bovenkant van de lengte vallen naar binnen toe
De zandfilterpomp maakt trouwens niet zoveel geluid, dat valt mee als er water in zit en zeker als de deksel op de bank zit.
Nog even kijken en dan hopelijk morgen de warmtepomp aan :-)
[ Voor 4% gewijzigd door President op 11-06-2022 10:46 ]
[ Voor 17% gewijzigd door BounceMeister op 11-06-2022 11:23 ]
Hmm ja, misschien ook nog maar die plastic buizen in de dispenser los draaien en die ene laag vervangen voor 5 lagen ofzo voor de zekerheid...BounceMeister schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:14:
@President Ik heb op sommige slangtules ruim 20 lagen teflontape moeten draaien. Als het eenmaal afsluit, is het goed. Nu is dit wel erg dun teflontape (Toolstation) maar het was ook niet zo duur.
Ik heb: https://www.toppy.nl/product/448/teflon-tape.html
En wordt het echt niks dan maar toch een drijvend chloor ding, maar liever niet met de kinderen en vriendjes :-)
[ Voor 8% gewijzigd door President op 11-06-2022 12:09 ]
Meestal smeer ik de teflon nog wat in met vaseline. Binnenzijde slang ook. Werkt prima.President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:52:
[...]
Hmm ja, misschien ook nog maar die plastic buizen in de dispenser los draaien en die ene laag vervangen voor 5 lagen ofzo voor de zekerheid...
Ik heb: https://www.toppy.nl/product/448/teflon-tape.html
En wordt het echt niks dan maar toch een drijvend chloor ding, maar liever niet met de kinderen en vriendjes :-)
Daar had mijn vader het toevallig ook over, dus ik doe wel meteen teflon + vaseline (voordeel van kinderen, altijd vaseline thuis)Kingsolo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:58:
[...]
Meestal smeer ik de teflon nog wat in met vaseline. Binnenzijde slang ook. Werkt prima.
Ik heb nu twee chloor tabletten van 200gram erin gedaan, moet ik de andere 3 er ook in doen of nog lekker even in de pot laten? Gezien de chloor dispenser ook voor veel grotere baden is leek het mij het handigst om hem maar voor een derde open te zetten?
Verder helaas veel drijvende dingen al in het water door de struiken van de buren
Met oplostablet geprobeert en die geeft gewoon een goede chloorwaarde aan. Snap dus niet waarom mn teststripjes niet werken maar prima, voorlopig kan ik verder met 100 tabletjes. Bedankt voor het meedenken!paQ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:17:
[...]
Doe dan iets met oplostabletjes.
Dan heb je een net wat andere methode. Ik verwacht dat je met stripje 3 net zo'n resultaat gaat krijgen.
Mooi zonextnext schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Met oplostablet geprobeert en die geeft gewoon een goede chloorwaarde aan. Snap dus niet waarom mn teststripjes niet werken maar prima, voorlopig kan ik verder met 100 tabletjes. Bedankt voor het meedenken!
Dan ben ik toch wel benieuwd wat je teststripje nu zegt.
Een skimmer maakt daar korte metten mee.President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Verder helaas veel drijvende dingen al in het water door de struiken van de buren
Kost ca 20 euro.
Dan moet https://www.toppy.nl/prod...immers/intex-skimmer.html dus worden bevestigd aan waar nu dat grijze filter ding zit van het onderste ventiel?paQ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Een skimmer maakt daar korte metten mee.
Kost ca 20 euro.
Ik moet wel zeggen dat ik een skimmer i.c.m. kinderen geen handige combi vind. Ze knallen steeds tegen dat ding aan in ons 200x300 badje. Misschien dat het minder vervelend is in een groter bad? Ik gebruik de skimmer alleen soms 's avonds om de zooi van bovenaf te verwijderen, maar haal de skimmer wel weer weg voor de volgende swemsessie. Wel een gedoe elke keer, dus hij ligt 95% van de tijd gewoon in de schuur.President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:08:
[...]
Dan moet https://www.toppy.nl/prod...immers/intex-skimmer.html dus worden bevestigd aan waar nu dat grijze filter ding zit van het onderste ventiel?
Ik gebruik vaker een zeefje op een steel, zoals dit setje.
De skimmer verzamelt wel heel goed dat glimmende laagje zonnebrandcrème dat soms op het water blijft drijven. Dat schep ik er dan met een bekertje uit.
Maar, die skimmer kan je toch gewoon in de hoek plaatsen?BounceMeister schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:31:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik een skimmer i.c.m. kinderen geen handige combi vind. Ze knallen steeds tegen dat ding aan in ons 200x300 badje. Misschien dat het minder vervelend is in een groter bad? Ik gebruik de skimmer alleen soms 's avonds om de zooi van bovenaf te verwijderen, maar haal de skimmer wel weer weg voor de volgende swemsessie. Wel een gedoe elke keer, dus hij ligt 95% van de tijd gewoon in de schuur.
De skimmer verzamelt wel heel goed dat glimmende laagje zonnebrandcrème dat soms op het water blijft drijven. Dat schep ik er dan met een bekertje uit.
Nog steeds bruinpaQ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:00:
[...]
Mooi zo
Dan ben ik toch wel benieuwd wat je teststripje nu zegt.
:strip_exif()/f/image/fTAgrYhZbFjMtnC6YHn1pM7o.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou alles is goed afgesloten nu (20x rondje teflon + vaseline), maar stang hangt nog steeds 'naar binnen' toe. Ik had verwacht dat als het bad aardig vol zou zijn, de druk de stang wel weer recht zou maken? Moet ik het zwembad weer gaan leven, misschien iets fout gedaan bij het opzetten van het bad? Toch hebben we alles goed aangedrukt en netjes stap voor stap de handleiding gevolg... Nouja, volgens handleiding moet het weer recht zijn als die tot de streep gevuld is. Ben benieuwd!
@BounceMeister @Kingsolo 20x teflon + flinke hoeveelheid vaseline ingesmeerd en weer aangesloten. Blijft nu droog!
:strip_exif()/f/image/DIln35yn4cAiO86hNG9gkVno.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hem even op boost Heat gezet in plaats van eco Heat om te zien of het sneller opwarmt. Ik kan op mijn Poolex een tijd schema invullen, maar alhoewel ik daar wel leuk kan aangeven dat die van 7u tot 11u moet gaan opwarmen, heeft dat natuurlijk alleen niet als mijn zandfilterpomp dan ook wel draait..
Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn zandfilterpomp morgen om 7u op '4 uur' draaien en dan de zandfilterpomp aanzetten na reset en dan moet ik dus bij mijn warmtepomp aangeven dat die van 7.01u tot 10.59u moet opwarmen?
[ Voor 44% gewijzigd door President op 11-06-2022 16:53 ]
Jij hebt mijn kinderen nog niet zien zwemmen.President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:36:
[...]
Maar, die skimmer kan je toch gewoon in de hoek plaatsen?

Die van mij zijn 3,5 en 5,5 en wel braaf. Dus ik ga het zeker proberen, al moet ik ze volgens mij eerst goed gaan vertellen dat ze niet aan de zijkanten mogen hangen of tegen de zijkanten mogen leunen van de handleiding, al worden de hoek punten wel 'hoekzitjes' genoemd?BounceMeister schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:57:
[...]
Jij hebt mijn kinderen nog niet zien zwemmen.
Edit: geeft nu soms even kort 23 aan en daarna weer 22 maar nu al iets langer 23
Kan ik de hele installatie zo vannacht aan laten staan?
Snap dat het rendement overdag (als het warm is), hoger is natuurlijk... Maar dan zouden de kinderen morgenochtend kunnen zwemmen in 28 graden?
[ Voor 66% gewijzigd door President op 11-06-2022 17:51 ]
Waarom zou je het niet kunnen laten staan?President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:46:
Hmm, uur later en nog steeds geeft de app aan dat het water 22 graden is :-/
Edit: geeft nu soms even kort 23 aan en daarna weer 22 maar nu al iets langer 23
Kan ik de hele installatie zo vannacht aan laten staan?
Snap dat het rendement overdag (als het warm is), hoger is natuurlijk... Maar dan zouden de kinderen morgenochtend kunnen zwemmen in 28 graden?
Omdat de zandfilterpomp of de warmtepomp overhit raakt omdat die zoveel uur achter elkaar aan staat?Dennis1812 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Waarom zou je het niet kunnen laten staan?
BTW ik zie dat mensen hier het bad op 28 graden hebben. Volgens Google kan een baby het beste in een graad of 32? Waarom hebben de Tweakers geen 30-32 graden bad?
[ Voor 23% gewijzigd door President op 11-06-2022 17:58 ]
Misschien heeft niet iedereen een baby?President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:57:
[...]
Omdat de zandfilterpomp of de warmtepomp overhit raakt omdat die zoveel uur achter elkaar aan staat?
BTW ik zie dat mensen hier het bad op 28 graden hebben. Volgens Google kan een baby het beste in een graad of 32? Waarom hebben de Tweakers geen 30-32 graden bad?
En je kan ze prima laten draaien. Het is allemaal watergekoeld.
Ik vind 28-30 t lekkerste. Anders koel je ook niet meer lekker af.
Kan gewoon 24/7 draaienPresident schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:57:
[...]
Omdat de zandfilterpomp of de warmtepomp overhit raakt omdat die zoveel uur achter elkaar aan staat?
Maar je hebt toch een ~6m3 bad met de Poolex Silverline Full Inverter 7kW warmtepomp?
Dan verwacht ik op boost mode dat je vananavond al tegen de 28gr moet zitten...
Maar 32gr is als het warm buiten is niet echt meer verfrissend
Ok, dan laat ik hem vannacht aan.Jazsie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:02:
[...]
Kan gewoon 24/7 draaien.
Maar je hebt toch een ~6m3 bad met de Poolex Silverline Full Inverter 7kW warmtepomp?
Dan verwacht ik op boost mode dat je vananavond al tegen de 28gr moet zitten...
Maar 32gr is als het warm buiten is niet echt meer verfrissend, dus denk eerder dat, dat de reden is...
Ja, met deze warmtepomp en dit zwembad heb ik redelijk wat kracht teveel.. dus ging er ook wel vanuit dat het sneller zou gaan.
Maar goed, ik laat hem tot 22u even op de boost staan en zet hem dan voor de nacht op eco? Of kan ik het beste gewoon vannacht de zandfilterpomp en de warmtepomp uitzetten als ik ga slapen?
Laat gewoon draaien zolang je wil. Is allemaal prima
Toch gekozen voor de poolex silverline full inverter 7kw. Vandaag voor het eerst "echt" aan en wat een openbaring. Binnen 5 uurtjes van 25,7 naar 29,1 met een delta t van 2graden. Geluid is ook aanzienlijk minder dan de w'eau. Om ook het geluid terug te dringen van het Intex zandfilter , had ik ook een Keter brushwood gekocht,maar vind het nog niet stil genoeg. Dus toch maar gekozen om een zwaardere en stillere pomp aan te schaffen inclusief een isaver. Op MP een 2e hands Badu magic 6 kunnen scoren, de isaver staat helaas op levering eind juni. Toch de Badu aangesloten en dat is toch wel een wereld van verschil als met de Intex(zandfilter heb ik wel gehouden van Intex). Helaas wel een stuk hogere druk (1 bar) maar er zitten een hoop restricties in het systeem, omdat alles 32mm is aangesloten.anor schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:49:
Mensen die toevallig ervaring hebben met de poolex silverline full inverter 7kw of de w'eau full inverter 7.6kw? Ik heb nu de w"eau inverter plus 4,5kw 2 weken in gebruik maar die bevalt niet. Geluid klachten van de buren en qua warmte opbrengst vind ik het ook erg tegenvallen, aan om 8:00 uit om 20:00 en dan doet hij pakweg 4graden, bad is een intex 4x2x1, dus 8m3, welke hij prima zou aankunnen
[Afbeelding]
Intergratie in home assistant zou welkom zijn, maar volgens mij zijn beide gebaseerd op tuya
Nu dus alles ombouwen naar 38mm en zoveel mogelijk 50mm houden vanaf de WP. Ook ben ik de Intex skimmer beu , en heb ik een uitwendige skimmer besteld samen met de Intex deluxe 38mm set om de druk in het systeem wat te verlagen.
Als alles binnen is, word het tijd om alles netjes aan te sluiten. En alles met home assistant te tweaken
:strip_exif()/f/image/i0GfEIC2WYbE4fT0a4bggFg8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0KeavW4aEbADTejjk3oiWYNK.jpg?f=fotoalbum_large)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849
Je hebt dezelfde als ik. Heb je de wifi al klaar gezet? Ik kwam er via een YouTube filmpje uiteindelijk achter, die handleiding is wel erg beperkt...anor schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:31:
[...]
Toch gekozen voor de poolex silverline full inverter 7kw. Vandaag voor het eerst "echt" aan en wat een openbaring. Binnen 5 uurtjes van 25,7 naar 29,1 met een delta t van 2graden. Geluid is ook aanzienlijk minder dan de w'eau. Om ook het geluid terug te dringen van het Intex zandfilter , had ik ook een Keter brushwood gekocht,maar vind het nog niet stil genoeg. Dus toch maar gekozen om een zwaardere en stillere pomp aan te schaffen inclusief een isaver. Op MP een 2e hands Badu magic 6 kunnen scoren, de isaver staat helaas op levering eind juni. Toch de Badu aangesloten en dat is toch wel een wereld van verschil als met de Intex(zandfilter heb ik wel gehouden van Intex). Helaas wel een stuk hogere druk (1 bar) maar er zitten een hoop restricties in het systeem, omdat alles 32mm is aangesloten.
Nu dus alles ombouwen naar 38mm en zoveel mogelijk 50mm houden vanaf de WP. Ook ben ik de Intex skimmer beu , en heb ik een uitwendige skimmer besteld samen met de Intex deluxe 38mm set om de druk in het systeem wat te verlagen.
Als alles binnen is, word het tijd om alles netjes aan te sluiten. En alles met home assistant te tweaken
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind de best way zandfilterpomp echt meevallen, maar dat komt ook wel omdat ik hem droog aan had en ik dat geluid had verwacht + ik heb er een houten kast omheen gemaakt.
Waar heb je de poolix trouwens aan zitten? Ik denk eraan die van mij gewoon aan twee houten schutting balken vast te schroeven
De opstelbalken zijn trillingsdempers, zijn zware "voeten" zodat het trillen word tegengegaan/verminderd, en de kan op omwaaien afneemt, houten schutting palen zullen ook wel voldoen als ze maar een beetje gewicht hebben..
De intex zandfilterpomp maakte bij mij toch wel een aanzienlijk geluid, dat de buren kwamen (terecht) klagen
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849
Ik gebruik hier de Intex Skimmer in een rond bad en schroef deze altijd even los als de kinderen erin gaan en bijv. draaikolken willen makenBounceMeister schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:31:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik een skimmer i.c.m. kinderen geen handige combi vind. Ze knallen steeds tegen dat ding aan in ons 200x300 badje. Misschien dat het minder vervelend is in een groter bad? Ik gebruik de skimmer alleen soms 's avonds om de zooi van bovenaf te verwijderen, maar haal de skimmer wel weer weg voor de volgende swemsessie. Wel een gedoe elke keer, dus hij ligt 95% van de tijd gewoon in de schuur.
In een rechthoekig bad past hij natuurlijk prima in een hoek, in een rond bad is hij wat lastiger te ontwijken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Persoonlijk zit ik zelfs gewoon op het frame, al is dat wel een rond prism frame bad.President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:06:
[...]
Die van mij zijn 3,5 en 5,5 en wel braaf. Dus ik ga het zeker proberen, al moet ik ze volgens mij eerst goed gaan vertellen dat ze niet aan de zijkanten mogen hangen of tegen de zijkanten mogen leunen van de handleiding, al worden de hoek punten wel 'hoekzitjes' genoemd?
Eind vorig seizoen besloten om de ZFP in een Keter kastje te gaan plaatsen en deze indien nodig iets te isoleren ivm geluid. Bij de aankoop van het kastje direct een extra linker en rechter zijpaneel mee besteld (en deze uiteindelijk gratis opgestuurd gekregen
Wat mij betreft een prima resultaat voor nu, morgen even afronden.
:strip_exif()/f/image/ajvI0dqVJOesgPJb0psnSCSn.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
wrm de filterpomp niet in de schuur en de warmtepomp op het dak(beste plek qua aanzuiging en uitblazen koude luch?)Taro schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:39:
Vanmiddag het zwembad opgezet, deze loopt nu langzaam vol. Morgen de overkapping er nog even opzetten en de zijkant beschermen tegen de grasmaairobot.
Eind vorig seizoen besloten om de ZFP in een Keter kastje te gaan plaatsen en deze indien nodig iets te isoleren ivm geluid. Bij de aankoop van het kastje direct een extra linker en rechter zijpaneel mee besteld (en deze uiteindelijk gratis opgestuurd gekregen) zodat ik het geheel ooit weer volledig in ere kan herstellen. Vanmiddag aan beide zijkanten gaten geboord waar de waterslangen en stroomkabels doorheen lopen. Er staat nog een dubbel buitenstopcontact in bestelling met extra lange kabel. Dan heb ik netjes de stroom voor de WP en ZFP vanaf de garagemuur naar binnen het kastje lopen, en hoog en droog bovenin bevestigd zodat er geen water bij kan komen.
Wat mij betreft een prima resultaat voor nu, morgen even afronden.
[Afbeelding]
De warmtepomp had op het garage dak gekund als daar geen zonnepanelen lagen. En op het dak van het kastje kan niet, die is niet sterk genoeg. En des te hoger, des te meer hinder de buren van het geluid ondervinden.
Ik knip morgen nog wat takken achter de WP weg, dan is daar +-1,20 meter ruimte en ik zet hem meestal nog iets schuin en naar voren. De tuin is groot genoeg om voldoende lucht aan te kunnen leveren (de WP zuigt ook via de zijkant aan), die is tig keer groter dan het deel dat je nu ziet, dit is maar een "hoekje" en aan de linkerkant is er nog een mooie open ruimte, dat komt wel goed qua voldoende verse lucht aanzuigen. Aan de voorkant van de WP is er nog >10 meter gras en tuin, dus dat red hij ook wel. Ik heb dit heel bewust zo gedaan
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 11-06-2022 23:16 ]
:strip_exif()/f/image/llYqYAXcRsaYoJb7lCrCw6Uv.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets later:
:strip_exif()/f/image/GZfbIJAL4quZOaOFTE6N3gEE.jpg?f=fotoalbum_large)
Sowieso iets van chloor schok voor de eerste keer
[ Voor 3% gewijzigd door President op 12-06-2022 10:12 ]