Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom gelijk shock? Je dispenser stond pas voor 1/3 open meen ik? Zet die even open?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47

paQ

wel mooi testsetje is dat.
De mijne komt morgen binnen *O* (ipv gister -O- )

Maar wat @Dennis1812 zegt. Voer het chloor gewoon wat op.
Sowieso chloor toevoegen als de zon schijnt is een leuke uitdaging :P

Verder wel belangrijk om je pH op peil te krijgen. (Daarvoor zal je ws de Alk wat moeten verlagen)
En als je aan de poeders gaat, doseer voorzichtig. Maak kleine bewegingen met zo weinig water.

[ Voor 90% gewijzigd door paQ op 12-06-2022 11:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja dat vervliegt gelijk. Loopt wel op als je t zeil erop doet.

Juist lekker als je nu gaat zwemmen. Na zoon shock ga ik er liever niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-09 16:49
Er is er 1 afgebroken, iemand een idee waar ik zo'n ding kan bestellen of een heel nieuw binnenwerk desnoods kan kopen? Heb me rot gezocht op internet. Merk/type: Waterland ZF-400VT
Of desnoods een alternatieve oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F04X9_4Jjs1MSon-BcZORrQEe44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ktNqjIgar2By6iBPWrMdKGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | OnePlus Nord 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:19
Dennis1812 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:23:
Waarom gelijk shock? Je dispenser stond pas voor 1/3 open meen ik? Zet die even open?
Ik ben dispenser open gezet voor ik vanochtend weg ging, maar dacht dat die desondanks vooral gemaakt is voor het op peil houden en dat je in het begin ander spul moet toevoegen om het in één keer op een bepaald niveau te brengen? En dat deze tabletten ook voor langzaam afgifte zijn? Heb die 200 gram tabletten, nu even 2 van de 5 in de dispenser gedaan.

En ja, eerst 50% als ik iets ga toevoegen en dan beetje erbij ipv direct voor 100% te gaan.

Kan het zwembad nu wel gebruikt worden? Of is dat schadelijk?

Die Alk gaat toch omlaag als er bijvoorbeeld chloor in zit?

Ik heb nu nog niks aan spul om in het zwembad te gooien, dus moet sowieso een bestelling gaan plaatsen. Dan kan ik toch sowieso even hetgeen ik waarschijnlijk nodig gaan hebben bestellen?
Ta+
https://www.toppy.nl/prod.../aqua-easy-ta-3-5-kg.html

Ta-
https://www.toppy.nl/prod...y-ta-alkaliteit-3-kg.html

pH+
https://www.toppy.nl/prod...ph-plus-poeder-1-0kg.html

Ph-
https://www.toppy.nl/prod...h-minus-poeder-1-5kg.html

Chloor shock
https://www.toppy.nl/prod...-chloorshock-65-1-kg.html
Moet ik nou ook anti-alg en vlogmiddel op voorraad hebben?
https://www.toppy.nl/category/293/zwembad/zwembadwater.html

Of is het allemaal overdreven en heb ik in principe maar 2 doosjes nodig ipv al deze dingen?

@paQ ik denk dat ik op een gegeven moment toch naar een digitale oplossing ga, is toch wat preciezer dan dit visuele :-P

[ Voor 3% gewijzigd door President op 12-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Ik ben dispenser open gezet voor ik vanochtend weg ging, maar dacht dat die desondanks vooral gemaakt is voor het op peil houden en dat je in het begin ander spul moet toevoegen om het in één keer op een bepaald niveau te brengen? En dat deze tabletten ook voor langzaam afgifte zijn? Heb die 200 gram tabletten, nu even 2 van de 5 in de dispenser gedaan.

En ja, eerst 50% als ik iets ga toevoegen en dan beetje erbij ipv direct voor 100% te gaan.

Kan het zwembad nu wel gebruikt worden? Of is dat schadelijk?

Die Alk gaat toch omlaag als er bijvoorbeeld chloor in zit?

Ik heb nu nog niks aan spul om in het zwembad te gooien, dus moet sowieso een bestelling gaan plaatsen. Dan kan ik toch sowieso even hetgeen ik waarschijnlijk nodig gaan hebben bestellen?
Ta+
https://www.toppy.nl/prod.../aqua-easy-ta-3-5-kg.html

Ta-
https://www.toppy.nl/prod...y-ta-alkaliteit-3-kg.html

pH+
https://www.toppy.nl/prod...ph-plus-poeder-1-0kg.html

Ph-
https://www.toppy.nl/prod...h-minus-poeder-1-5kg.html

Chloor shock
https://www.toppy.nl/prod...-chloorshock-65-1-kg.html
Moet ik nou ook anti-alg en vlogmiddel op voorraad hebben?
https://www.toppy.nl/category/293/zwembad/zwembadwater.html

Of is het allemaal overdreven en heb ik in principe maar 2 doosjes nodig ipv al deze dingen?
De Hornbach heeft al die poedertjes ook staan. Kun je halen as you go along. (En weglaten wat niet nodig is)
Je chloor werkt het best als de pH in orde is.
Je pH blijft stabiel als je Alk in orde is
Dus in theorie, beetje Alkaline - en kijken wat de pH doet.
Desnoods beeeeetje pH -

En digitaal is mooi, maar het is me de (enorme) prijs vooralsnog niet waard.
setje wat je nu hebt kost 20 euro, doe je 2 seizoenen mee. Al die dure sensoren die constant contact met water houden moeten elke zoveel (2?) jaar vervangen worden, nadat je al eens 400 euro er tegenaan had gegooid.

Als ik jou was zou ik lekker een zomer badderen, en kijken hoe dingen gaan.
Relatief weinig water (deels) vervangen is vaak goedkoper dan met allerlei dure middeltjes aan de gang te gaan. Ik heb mijn lesje wel geleerd met duur shock middel, vlokmiddel and the lots.

In de praktijk wil je weinig chloor ruiken, maar moeten de wanden niet glad zijn.
Water helder (filteren dus) en je bad schoon houden.
Als je het een keer een week laat versloffen, dan gaat het vaak genadeloos mis ook :+

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 12-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik ga vanmiddag even langs de Hornbach, moet toch in de buurt zijn. Is anders een half uur rijden, met 1 op 15 kost het dus sowieso al snel anders 5 liter aan benzine.. dan kan ik beter een doosje van 10 euro kopen dan dat ik over een paar dagen weer moet rijden, dan kost het doosje mij namelijk 20 euro :-P

En dan toch even die Intex skimmer als ze die hebben

Chloor moet in ieder geval flink omhoog, dan gaat de alk hopelijk ook wat omlaag.

Kunnen de kinderen nu wel gewoon veilig in het zwembad met deze waardes?

[ Voor 18% gewijzigd door President op 12-06-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:53:
Ik ga vanmiddag even langs de Hornbach, moet toch in de buurt zijn. Is anders een half uur rijden, met 1 op 15 kost het dus sowieso al snel anders 5 liter aan benzine.. dan kan ik beter een doosje van 10 euro kopen dan dat ik over een paar dagen weer moet rijden, dan kost het doosje mij namelijk 20 euro :-P

En dan toch even die Intex skimmer als ze die hebben
Als je veel last hebt van blad of bloesem, dan is een skimmer een goeie oplossing.
Zakken de blaadjes ook niet naar de bodem.

Vreemd, zie bij Hornbach alleen TAC +, geen TAC - :?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-06-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja je kan veilig zwemmen.

Ik heb die middeltjes die je noemt nog nooit gebruikt en leef ook nog.
Chloordispenser open, evt wat kleine tabletjes erbij en t stijgt vanzelf.

Geef t wat tijd. Gebruik je ogen en je neus. Het water is brandschoon kraanwater wat je er net in hebt zitten.

Rustig alles op peil brengen en gewoon genieten van je bad.

Elk poedertje zorgt weer voor een extra poedertje wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Als je veel last hebt van blad of bloesem, dan is een skimmer een goeie oplossing.
Zakken de blaadjes ook niet naar de bodem.

Vreemd, zie bij Hornbach alleen TAC +, geen TAC - :?
Hmm, praxis blijkt ook wat spullen te hebben maar ook alleen tac+
Dennis1812 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:00:
Ja je kan veilig zwemmen.

Ik heb die middeltjes die je noemt nog nooit gebruikt en leef ook nog.
Chloordispenser open, evt wat kleine tabletjes erbij en t stijgt vanzelf.

Geef t wat tijd. Gebruik je ogen en je neus. Het water is brandschoon kraanwater wat je er net in hebt zitten.

Rustig alles op peil brengen en gewoon genieten van je bad.

Elk poedertje zorgt weer voor een extra poedertje wat je nodig hebt.
Ja, kleine tabletten is natuurlijk ook een optie om chloor snel aan te passen in combinatie met de 200gram tabletten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tip, ga je kinderen en jezelf omkleden en duik er eens in en ga eerst ff genieten.

Kun je de hele week met poedertjes spelen als in breaking bad. Maar dan heb je nu lekker gezwommen. Als je nu iets erin gaat gooien zou ik er vandaag niet in gaan zwemmen. (Behalve dan chloor tabletjes)

Het weer is er goed voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33
@President, zoals @Dennis1812 zegt heb heb je al die meuk niet nodig.

Ik heb hier ook een krat met TAC+/- welk sinds aankoop nog niet open is gemaakt.

Zorg gewoon dat je pH- en chloor hebt. pH+ kan maar is meestal niet nodig.

Zorg dan dat je pH op orde is, pH stijgt ook vanzelf door het zwemmen, vandaar dus pH-.

Zorg dan dat je chloor in orde is en ga lekker genieten.

Ja je waterbalans is mer dan enkel pH en chloor echter voor een beginner gewoon zorgen dat je pH en dan je chloor in orde is, dan kan ik je vertellen dat je water voor 95% kraak helder is/blijft.

Je chloor dispenser is inderdaad meer om het soort van op peil te houden, als er te weinig chloor zit kan je quick tablets in je bad doen (effe oplossen in een emmertje).
Apart op peil brengen vind ik zelf ook een makkelijkere methode.
Heb je geen quick tablets dan kan je ook effe gewoon een grote trage deels oplossen in een emmer water.

Chloor is en blijft nasty spul, dus voorzichtigheid geboden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hey ik ben @Dennis1812 ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 20:20
Bij zulke verloop stukken
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/4076/1200f1200/4076_1.webp

Is het de bedoeling als je 38mm leidingen gebruikt, je het 32mm stuk afzaagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die kan je er dan toch gewoon overheen schuiven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik vermoed dat @President meer tijd buiten dan in het zwembad gaat doorbrengen :)

@President Misschien is de aquarium hobby iets voor je? Ik herken je gedrag wel een beetje. Je kunt op een gegeven moment in het onderhoud, meten en toevoegen van spullen doorschieten, daardoor steeds meer gaan compenseren met andere middeltjes en uiteindelijk je water zo verpesten dat je er beter niet meer in kunt zwemmen.

Less is more, alles heeft invloed op elkaar. Je hebt er inderdaad net vers kraanwater ingedaan wat je anders ook zou opdrinken, daar kan je juist perfect in zwemmen. Tenzij je natuurlijk teveel chloor of andere troep hebt toegevoegd. Afijn, sit back and relax :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:13:
Bij zulke verloop stukken
[Afbeelding]

Is het de bedoeling als je 38mm leidingen gebruikt, je het 32mm stuk afzaagt?
Mag maar hoef niet, je haalt daarmee wel weer een weerstand weg maar of je daar in de praktijk iets van merkt...

Enige is zodra het er af is, zit je vast aan 38mm :+.
Taro schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:17:
Ik vermoed dat @President meer tijd buiten dan in het zwembad gaat doorbrengen :)

@President Misschien is de aquarium hobby iets voor je? Ik herken je gedrag wel een beetje. Je kunt op een gegeven moment in het onderhoud, meten en toevoegen van spullen doorschieten, daardoor steeds meer gaan compenseren met andere middeltjes en uiteindelijk je water zo verpesten dat je er beter niet meer in kunt zwemmen.

Less is more, alles heeft invloed op elkaar. Je hebt er inderdaad net vers kraanwater ingedaan wat je anders ook zou opdrinken, daar kan je juist perfect in zwemmen. Tenzij je natuurlijk teveel chloor of andere troep hebt toegevoegd. Afijn, sit back and relax :)
Ach, ik begrijp het wel. Je wilt liefst alles in 1x goed doen maar ook ik heb geleerd "less is more".

In het begin zoveel soorten chemicaliën gekocht waar ik nu niks mee doe en met dat geld kan ik denk wel 100x mijn bad met water kan vullen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb vorig jaar zelf ook die fout gemaakt. Zoveel zooi uiteindelijk in het water... eigenlijk is dan gewoon één chemische zooi waar je uiteindelijk in zwemt.

Vorig jaar: anti alg, pH-, vlokkermiddel, wintervloeistof, iets voor de alkaliniteit, ... doe het niet meer :p Dit jaar draait de pomp gewoon 24/7 en het zoutsysteem 8 uur per dag. Tot op heden gewoon perfect helder water.

pH is iets te hoog (7.8), maar vind het wel dikke prima zo. Die chemische zooi maakt meer kapot dan je lief is :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 21:35
Dennis1812 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:18:
Tip, ga je kinderen en jezelf omkleden en duik er eens in en ga eerst ff genieten.

Kun je de hele week met poedertjes spelen als in breaking bad. Maar dan heb je nu lekker gezwommen. Als je nu iets erin gaat gooien zou ik er vandaag niet in gaan zwemmen. (Behalve dan chloor tabletjes)

Het weer is er goed voor.
Inderdaad @President ; spring het bad in en ga genieten! (zoals @Taro , @Jazsie en anderen al suggereerden)

Ik heb het eerste jaar ook de chemie reuzen gesponsord, maar begin nu al 2 jaar met de pH, daarna chloor long tabletten 1-2/week en kijk er niet meer naar om anders dan 1/week de handzuiger voor de rotzooi op de bodem.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Ik heb graag dat mijn kinderen een positieve ervaring overhouden aan de eerste keer zwembad, niet dat ze dan al met ene geïrriteerde of rode huid eindigen :-P

Maar goed, kinderen hebben even gespeeld maar we hebben helaas veel verplichtingen vandaag :-(

Moet wel even goed nadenken hoe ik het ga doen met die zandfilterpomp. Jammer dat je die niet via de telefoon kan aanzetten/uitzetten. Of gewoon de hele dag op een lagere stand, in plaats van op 100%

[ Voor 13% gewijzigd door President op 12-06-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of je zet er een timer op? Bij mij draait de pomp van 10 tot 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die pomp heeft een timer toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:46:
Die pomp heeft een timer toch? :?
Ik kan hem niet instellen met bijvoorbeeld Philips hue, omdat ik de reset knop met indrukken als de stroom eraf is geweest.

Het liefst zou ik een schema willen maken:
- maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 10.00u tot 15.00u
- woensdag van 8u tot 12u
- weekend van 5u tot 10u

Mja, dat kan dus niet zo.

Om er niet naast te hoeven om te kijken moet ik bijvoorbeeld instellen dat die dagelijks van 04.00-10.00u werkt en dan kan ik ook de warmtepomp via de app laten lopen van 04.00u-10.00u

Ik maak dan op schooldagen niet optimaal gebruik van de zon tussen 10u en 15u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AedfdsYIHGo_EUI_6HDC6U8Wr4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN5EFlaX9oXcYKIEHZswrRUK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door President op 12-06-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja, als je iets wilt dat enorm instelbaar is, dan komt je al aan een pomp / frequentieregelaar combi.
reken ca 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:27:
Sja, als je iets wilt dat enorm instelbaar is, dan komt je al aan een pomp / frequentieregelaar combi.
reken ca 400 euro.
Tja, een hue ertussen die aan/uit zet zou prima voldoen aan die mogelijkheden.. het is alleen jammer van de reset knop die ingedrukt moet worden :-( maar goed, zal wel moeten en standaard zijn voor de veiligheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Tja, een hue ertussen die aan/uit zet zou prima voldoen aan die mogelijkheden.. het is alleen jammer van de reset knop die ingedrukt moet worden :-( maar goed, zal wel moeten en standaard zijn voor de veiligheid)
Het is op te lossen:

Gewone kabel aan de pomp maken, HUE stekker ertussen, en die steek je vervolgens hier in
https://www.amazon.de/-/e...uhl+rcd%2Caps%2C71&sr=8-2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:01
In mijn poging de WP het stilst te krijgen ben ik inmiddels klaar met de kist. Het is niet m'n mooiste project geworden maar goed. Het scheelt iets, daar is ook alles mee gezegd :P

Uiteindelijk nog wat overtollig schuim onderaan gespijkerd maar ik twijfel nu toch wel over de ruimte rondom en of dit niet al te veel impact gaat hebben op de airflow. Alles wordt nu van onder aangezogen dus misschien moeten er toch nog wat deurroosters toegevoegd worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:06
Wat een ellende en werk hebben jullie toch met die Poolex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
Ho ho, dit zijn leuke hobby projectjes @medu80 ;)

Onderste uit de kan persen om hem stiller te krijgen dan een 1800 euro kostende WP, zo'n (mr) silence apparaat neerzetten kan iedereen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@President kan je er geen slimme stekker aanhangen met een mooi schemaatje?

Al lekker gezwommen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Dennis1812 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:36:
@President kan je er geen slimme stekker aanhangen met een mooi schemaatje?

Al lekker gezwommen?
Een hue werkt prima, maar er zit een veiligheid ingebouwd en de reset knop moet handmatig ingedrukt worden. Net zo'n systeem als @paQ hierboven plaatst, ik gok dat die stekker het dan ook heeft

Kinderen hebben een half uur met veel plezier in het water gespeeld! Wel het nodige water buiten het bad geëindigd, hahahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 00:22
President schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:43:
[...]

Een hue werkt prima, maar er zit een veiligheid ingebouwd en de reset knop moet handmatig ingedrukt worden. Net zo'n systeem als @paQ hierboven plaatst, ik gok dat die stekker het dan ook heeft

Kinderen hebben een half uur met veel plezier in het water gespeeld! Wel het nodige water buiten het bad geëindigd, hahahaha
Paq bedoeld dan ook dat je een nieuwe stekker zonder RCD erop plaatst (dat is de ingebouwde veiligheid) en dan de hue achter de RCD zet die paq hierboven plaatsten als je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-08 19:17
Ik heb zelf een Weau van 10,5kw en moet zeggen dat deze met 3 graden verschil het zwembad sneller warm krijgt dan de delta van 0,5 verschil wat hier aangegeven word. Mijn zwembad in 550 * 132 en met 0,5 heb ik het idee dat ie niet warm word. Met de 3 graden verschil in no time op 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20-09 15:46
Luc S schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:06:
In mijn poging de WP het stilst te krijgen ben ik inmiddels klaar met de kist. Het is niet m'n mooiste project geworden maar goed. Het scheelt iets, daar is ook alles mee gezegd :P

Uiteindelijk nog wat overtollig schuim onderaan gespijkerd maar ik twijfel nu toch wel over de ruimte rondom en of dit niet al te veel impact gaat hebben op de airflow. Alles wordt nu van onder aangezogen dus misschien moeten er toch nog wat deurroosters toegevoegd worden.

***members only***
Is die helemaal dicht behalve boven?
Er moet wel genoeg lucht in kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

TMCThomas schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Paq bedoeld dan ook dat je een nieuwe stekker zonder RCD erop plaatst (dat is de ingebouwde veiligheid) en dan de hue achter de RCD zet die paq hierboven plaatsten als je snapt wat ik bedoel.
Dat is precies wat paQ bedoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Luc S schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:24:
Ho ho, dit zijn leuke hobby projectjes @medu80 ;)

Onderste uit de kan persen om hem stiller te krijgen dan een 1800 euro kostende WP, zo'n (mr) silence apparaat neerzetten kan iedereen :+
Ik moet toegeven dat ik de Poolex amper hoor?
TMCThomas schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Dan krijg je toch net als wat ik nu heb? Nu zit die RCD op de stekker, welke in het verlengsnoer zit en de hue zit tussen het stopcontact en het verlengsnoer in?

O, je bedoelt dat je dan stekker wpf hebt, vervolgens hue, vervolgens de doos van Paq en die gaat vervolgens het stopcontact in?

'mag' ik die stekker zomaar afknippen en zo veranderen? Ik zal dan sowieso de garantie op het product kwijt zijn, maar is het wel even veilig als het origineel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:54:
[...]

'mag' ik die stekker zomaar afknippen en zo veranderen? Ik zal dan sowieso de garantie op het product kwijt zijn, maar is het wel even veilig als het origineel?
Zit daar geen RCD aan die je er zo af kunt schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:16:
Welnee. Ben er hartstikke blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Wat is de delta bij jouw @paQ als de buitentemperatuur rond de 15 a 17 schommelt. Ik heb rond de 0,8 graad bij 2000RPM, vermoedelijk is dat rond de 4m3. Zet ik’m op 1600 RPM is het 1,1 graad maar bij maximaal 2900 RPM is het 0,4. Dan nog komt er bijna warmte in het bad. Welke stand ik ook probeer. Ben al een uur bezig om van 28 naar 28,1 te krijgen. WP draait op 100%

Ik kan niet wachten tot de flowmeter er is.

@Luc S was ook geen aanval. Vind het geweldig hoe inventief jullie zijn. 👍
De Mr. silence is ook niet fluisterstil, maar ik durf deze snachts wel te laten draaien. Zonder meester Frank Visser op de stoep te zien naar aanleiding van burenruzie. 🤪

[ Voor 25% gewijzigd door medu80 op 12-06-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@President Daar zijn meerdere vraagtekens bij ontstaan inderdaad (paar pagina’s voor jij actief kwam hier). De Q-Line zou veel stiller moeten zijn.

Ik ga er ook vanuit dat er bij de mijne iets mis is waarvoor ik hem na het zwem seizoen voor mag terugbrengen ter reparatie. Daar zijn mijn buren echter deze zomer nog niet mee geholpen.

Ik wilde niks missen van mijn eerste zwem seizoen dus vandaar dat we hem nu nog niet kwijt wilde. Wist ik veel dat er bijna 4 weken frotweer zou komen :P

@Plenkske De kist staat aan de zijkanten en voorkant 15 cm van de grond maar of dit zo nog efficiënt is weet ik inderdaad niet. Komen we maar op 1 manier achter :9

[ Voor 14% gewijzigd door Luc S op 12-06-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:00:
Wat is de delta bij jouw @paQ als de buitentemperatuur rond de 15 a 17 schommelt. Ik heb rond de 0,8 graad bij 2000RPM, vermoedelijk is dat rond de 4m3. Zet ik’m op 1600 RPM is het 1,1 graad maar bij maximaal 2900 RPM is het 0,4. Dan nog komt er bijna warmte in het bad. Welke stand ik ook probeer. Ben al een uur bezig om van 28 naar 28,1 te krijgen. WP draait op 100%

Ik kan niet wachten tot de flowmeter er is.

@Luc S was ook geen aanval. Vind het geweldig hoe inventief jullie zijn. 👍
De Mr. silence is ook niet fluisterstil, maar ik durf deze snachts wel te laten draaien. Zonder meester Frank Visser op de stoep te zien naar aanleiding van burenruzie. 🤪
Oh dat heb ik nooit genoteerd. Wel bij 21. (en meer)
Sowieso wordt de delta al compleet anders als de wp ook trager gaat draaien (bij mij althans)
Ik heb hem op vermogen nu zo tussen de 1.6 en 2, en dat functioneert prima.

Voor de goede orde overigens: Als het water op temp is, en de wp moduleert naar 30Hz, dan moet je wel echt je oren spitsen om hem te horen. Ik raakte in de loop van de middag 28 graden, en dan is het gewoon rustig. Heb hem uiteindelijk zelf uitgeschakeld bij 28.2. Maar toen had ie denk ik 3 uurtjes op 30Hz gedraaid. (ca 280Wh)

Zon op de zonnedeken valt ook zeker niet uit te vlakken. Gisteren heel de dag niet thuis geweest, en uiteraard stralend weer in het zuiden :| Temp had vanzelf 27.9 bereikt met alleen de afdekking.
De truuk wordt dan natuurlijk wel om te timen wanneer je je pomp inschakelt.

Ik heb gemerkt dat hij tot x.7 onder de set temp nog inschakelt. Raak je x.6 of minder dan moet je een hele graad omhoog.
Ergo, wil je 28 en het is 27.3, dan kun je hem nog aanzetten op 28.
Is het 27.4, dan moet je naar 29 om hem aan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Mijn Poolex silverline ervaar ik totaal niet als storend. Geen idee met welke app ik goed het geluid zou kunnen meten. Maar als mijn buren nu zouden komen klagen over geluidsoverlast dan zal ik laten weten dat ze dan pech hebben, maar dat dit is wat het is. Ben totaal niet zo, maar dit is echt op geen enkele manier storend.

Zwlfs met buren die met open raam slapen :-)

@paQ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BduK7dVoYraMyDVdw-JJsAGD1OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwHUYNNlItaxXoDFHzPa6G0A.jpg?f=fotoalbum_large
Yups, kan schroeven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zo te zien kun je die er gewoon af halen. Klepje onderdaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
medu80 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:16:
Als je al dat hout en materiaal meetelt, had een wat duurder model een betere optie geweest denk ik. ;)

Over de Poolex Q-line 7kW ben ik niet erg tevreden. Hij maakt vrij veel geluid op alle standen. Op boost en eco hoor je een lage bij-toon en op silent hoor je een hogere toon die misschien nog wel irritanter is. Het geluidsniveau is zo hoog dat je het twee buren verder nog hoort. Verder heb ik een klein defect aan het display. Ik ben via google translate nog in gesprek met de Franse poolex klantenservice. Ik denk dat mijn Poolex niet in orde is.
Moduleren doet hij overigens wel goed, in tegenstelling tot de w'eau.

[ Voor 49% gewijzigd door BounceMeister op 12-06-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:07:

@Plenkske De kist staat aan de zijkanten en voorkant 15 cm van de grond maar of dit zo nog efficiënt is weet ik inderdaad niet. Komen we maar op 1 manier achter :9
ik verwacht kwa volume wel, maar niet perse op de juiste plekken.
misschien krijg daar toch wat onderdruk door?

Dat zijn overigens nog eens plenkskes, hè @Plenkske ? :P

Welke buren zijn het overigens die last hebben?
Had je al eens gepoogd alles juist direct achter de muur van het bad te zetten?
Ik verwacht dat het vooral een reflectie dingetje is waar ze last door kunnen ervaren.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 12-06-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:20:
[...]

ik verwacht kwa volume wel, maar niet perse op de juiste plekken.
misschien krijg daar toch wat onderdruk door?

Dat zijn overigens nog eens plenkskes, hè @Plenkske ? :P
Ik zou er dan weer een rand omheen bouwen vanaf de grond. Breed genoeg voor de airflow, maar uiteindelijk genoeg bochten om het geluid te absorberen met dat foam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@BounceMeister Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Heb alleen al niet zo heel veel ruimte meer en het is lastig om het geluid te dempen wat eruit komt. Zo hoor ik hem nu (ik zeg maar even wat getallen) op 50 Hz juist nog heel goed, op 60 Hz is hij nu echt heel stil en vanaf 70 Hz en hoger komt het weer opzetten.

Vanaf hier ga ik in ieder geval eens wat experimenteren om te zien of er nog wat te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:39:
@BounceMeister Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Heb alleen al niet zo heel veel ruimte meer en het is lastig om het geluid te dempen wat eruit komt. Zo hoor ik hem nu (ik zeg maar even wat getallen) op 50 Hz juist nog heel goed, op 60 Hz is hij nu echt heel stil en vanaf 70 Hz en hoger komt het weer opzetten.

Vanaf hier ga ik in ieder geval eens wat experimenteren om te zien of er nog wat te halen valt.
Dat is dan toch freq afhankelijke resonantie.
Voor het zelfde geld zit er ergens een draadje of leidinkje te klapperen bij die snelheden.
Echt, de deksel is er zo af.

Moest jij jouw model sowieso niet de deksel eraf halen om bij de stroomaansluiting te kunnen?
De propeller is er met 10 sec af. Kun je overal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@paQ Dat heb ik op verzoek van de winkel en fabrikant gedaan maar ik kon niets zien/vinden wat het zou kunnen zijn. Je kan hem jammergenoeg niet aanzetten zodat je goed kan kijken en luisteren als de kap eraf ligt.

Voor de mijne moet inderdaad die kap eraf om bij de stroom te komen, hoezo? Zou het helpen als ik die loshaal? ;) Zonder gekheid, ik ben niet vies van iets uit elkaar schroeven hoor maar met apparaten die nog onder garantie staan sleep ik liever niet meer dan nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Ik kan hem niet instellen met bijvoorbeeld Philips hue, omdat ik de reset knop met indrukken als de stroom eraf is geweest.

Het liefst zou ik een schema willen maken:
- maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 10.00u tot 15.00u
- woensdag van 8u tot 12u
- weekend van 5u tot 10u

Mja, dat kan dus niet zo.

Om er niet naast te hoeven om te kijken moet ik bijvoorbeeld instellen dat die dagelijks van 04.00-10.00u werkt en dan kan ik ook de warmtepomp via de app laten lopen van 04.00u-10.00u

Ik maak dan op schooldagen niet optimaal gebruik van de zon tussen 10u en 15u

[Afbeelding]
Met reset knop neem ik aan dat je de RCD reset knop bedoelt op je stekker.

In dat geval kan je het oplossen door de stekker te vervangen met een standaard stekker.
Dan je Hue stekker en daar op weer een RCD tussenstekker:
Pomp > normale stekkker > Hue stekker, RCD tussenstekker > stopcontact.

RCD tussenstekker heb je 2 keuzes:
Kant en klaar >> https://www.amazon.nl/-/e...l_2_1/262-3818683-5807308
>> Controleer of je huidige RCD stekker ook een lekstroombeveiliging heeft van 30ma, indien 10ma dan is deze niet geschikt.

Of je neemt je RCD stekker van je pomp, zet daar een klein stuk kabel aan met de andere kant een stopcontact eraan.
Luc S schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:06:

***members only***
Vind het zeker niet slecht gemaakt, komt gewoon door de verschillende materialen dat je gebruikt hebt.
Geef het een likje verf en het ziet er heel anders uit :).

Maar gelukkig is het een hobby want zoals @medu80.... mij zie je dit niet doen.

Alleen maakt deze wp dan echt zo veel lawaai?

Vandaag bad gevult, morgen de aansturing inbouwen en dan kan ik ook eens gaan geluid meten >:)
Hurricane78 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:50:
Ik heb zelf een Weau van 10,5kw en moet zeggen dat deze met 3 graden verschil het zwembad sneller warm krijgt dan de delta van 0,5 verschil wat hier aangegeven word. Mijn zwembad in 550 * 132 en met 0,5 heb ik het idee dat ie niet warm word. Met de 3 graden verschil in no time op 28 graden.
Dan lekker zo houden toch :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:58:
@paQ Dat heb ik op verzoek van de winkel en fabrikant gedaan maar ik kon niets zien/vinden wat het zou kunnen zijn. Je kan hem jammergenoeg niet aanzetten zodat je goed kan kijken en luisteren als de kap eraf ligt.

Voor de mijne moet inderdaad die kap eraf om bij de stroom te komen, hoezo? Zou het helpen als ik die loshaal? ;) Zonder gekheid, ik ben niet vies van iets uit elkaar schroeven hoor maar met apparaten die nog onder garantie staan sleep ik liever niet meer dan nodig.
Zo lang de propeller er nog op zit is het lastig ergens bij komen. En het ding is vlijmscherp trouwens.
Het is maar 1 moertje bovenop. Stelt echt niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Gisteren om 18.30u was de temperatuur 29 graden via de app van mijn Poolex, toen heb ik hem uitgezet.

Nu, 12,5 uur later, geeft de Poolex na een kwartiertje aan een temperatuur van 25

Hoe kan het dat ik hier lees dat mensen in de nacht maar iets van 2 graden verliezen?

Ik heb bubbeltjesfolie+ een doek eroverheen zitten sinds gister 16u (na gebruik zwembad)...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:17:
Gisteren om 18.30u was de temperatuur 29 graden via de app van mijn Poolex, toen heb ik hem uitgezet.

Nu, 12,5 uur later, geeft de Poolex na een kwartiertje aan een temperatuur van 25

Hoe kan het dat ik hier lees dat mensen in de nacht maar iets van 2 graden verliezen?

Ik heb bubbeltjesfolie+ een doek eroverheen zitten sinds gister 16u (na gebruik zwembad)...
Draait je zfp wel?
Al het water wat stil staat in de warmtepomp wordt heel snel koud.
En verder speelt het volume/massa ook mee.
Heb je meteen weer een reden om volgende week een 2 keer zo diep bad neer te zetten *D

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online

Ik meet de temperatuur in de leidingen, dus ik heb even teruggezocht naar de temperaturen van gisteren en vandaag. Daarbij rekening houdend dat de pomp wel aan stond, anders meet ik stilstaand water in een leiding.
Gisteren om 21:15 was het 28,6 graden, daarna de pomp uitgezet om 21:21.
Vanmorgen de pomp weer aangezet om 7:37 en om 7:50 meet ik 25,6 graden.
Dat is een verlies van 2,7 graden, maar...
Het gaat om een bad van 200x300. Ik heb dikke noppenfolie bovenop liggen, daarop wat zwembanden/speelgoed etc en dan het afdekzeil. Ik had aan drie kanten het oude noppenfolie langs de zijkanten gevouwen voor extra isolatie. Alleen de achterkant waar de leidingen lopen had geen isolatie. Onderop ligt kunstgras met daaronder een laag valbescherming, wat eigenlijk een laag foam is. Dat heeft een isolerende werking merkbaar aan bv de sneeuw die daar langer blijft liggen dan op de tegels.

Het hangt er maar vanaf waar jouw bad staat, hoe daar de wind langs gaat en hoe de isolatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

BounceMeister schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:01:
[...]

Het hangt er maar vanaf waar jouw bad staat, hoe daar de wind langs gaat en hoe de isolatie is.
dat, plus temperatuur in de nacht (varieert momenteel nogal in het land)
Ik ben vannacht 1.6 verloren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 00:22
Daar isie dan, helaas pas woensdag/donderdag tijd om het bad op te gaan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNqplzyiLJggQ8W6j7iJQS83tkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4kqqKI6dAT45x39WzQIXkyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Voordat je wp aanzet, zorg dat je pomp al minimaal minuut of 5 heeft gelopen omdat zoals @paQ al zei het water in de leidingen kouder is er dus lager gemeten wordt.

Verder vind ik 4gr eigenlijk nog niet eens zo gek, het was vannacht graad of 10.

Als ik goed heb bij gehouden heb je er 2 dagen over gedaan om het bad op 29gr te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Over verlies in de nacht gesproken...
Ik was net een beetje aan het zoeken bij Toppy en kwam dit tegen:

https://www.toppy.nl/prod...-heat-shield-1-liter.html

De reviews zijn best wel positief, maar het lijkt me sterk dat dit echt goed werkt.
Zou het uberhaupt kunnen dat zoiets werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jazsie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Voordat je wp aanzet, zorg dat je pomp al minimaal minuut of 5 heeft gelopen omdat zoals @paQ al zei het water in de leidingen kouder is er dus lager gemeten wordt.

Verder vind ik 4gr eigenlijk nog niet eens zo gek, het was vannacht graad of 10.

Als ik goed heb bij gehouden heb je er 2 dagen over gedaan om het bad op 29gr te krijgen?
Nee, heb hem ook vaak uitgezet... Die 29 graden was makkelijk te krijgen, ongeveer een graad per uur. Staat nu ook weer op 28 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:49:
[...]

Draait je zfp wel?
Al het water wat stil staat in de warmtepomp wordt heel snel koud.
En verder speelt het volume/massa ook mee.
Heb je meteen weer een reden om volgende week een 2 keer zo diep bad neer te zetten *D
Die had ik uitstaan vannacht... Aangezien die maar een paar uur zou hievend draaien?

Maar het beste kan ik die gewoon 24/7 aan hebben staan, waarbij ik hem alleen uit doe als de kinderen in het zwembad gaan?

Groter bad in de toekomst. Mijn jongste is nog maar 3,5 en ik wil dat die gewoon in het water kan staan en spelen zonder zwembandjes... Dus dit bad is echt ideaal qua hoogte!

[ Voor 14% gewijzigd door President op 13-06-2022 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@President

Ik weet even niet wat je specs zijn (bad grootte en ZFP snelheid), maar in principe is 1 tot 2 keer je volledige inhoud filteren per dag genoeg.

Dus als je 2 aanhoud, even als voorbeeld:
je bad is 10 m3
ZFP doet 4 m3
dan moet de ZFP 5 uur aan staan per dag.

Dus in de nacht ZFP aan hoeft dan niet en zou ik dan ook niet doen.

Waarom ze vroegen of je ZFP wel draait: je hebt pas een goede temperatuurmeting als die een kwartier ofzo gedraaid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Die had ik uitstaan vannacht... Aangezien die maar een paar uur zou hievend draaien?

Maar het beste kan ik die gewoon 24/7 aan hebben staan, waarbij ik hem alleen uit doe als de kinderen in het zwembad gaan?

Groter bad in de toekomst. Mijn jongste is nog maar 3,5 en ik wil dat die gewoon in het water kan staan en spelen zonder zwembandjes... Dus dit bad is echt ideaal qua hoogte!
Nee die draait zolang jij wil dat hij draait.
Ik zet hem ook niet specifiek uit als er gezwommen wordt eigenlijk.

Hij hoeft niet 24/7. Ik draai 11uur. Iets minder kan ook. Maar ik heb ongeveer 11uur zon op de solar mat.

Je pomp moet wel draaien als je je wp aan hebt. Dus dan draait hij langer als een paar uur. Dat hangt af van welke dagen jullie willen zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:59:

De reviews zijn best wel positief, maar het lijkt me sterk dat dit echt goed werkt.
Ik zag het zaterdag ook op hun site staan toen ik een nieuwe pomp bestelde en vroeg mij ook af of het werkte.
Blijf het iets vreemd vinden want je hebt niet veel nodig maar moet het wel iedere dag toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:17:
@President

Ik weet even niet wat je specs zijn (bad grootte en ZFP snelheid), maar in principe is 1 tot 2 keer je volledige inhoud filteren per dag genoeg.

Dus als je 2 aanhoud, even als voorbeeld:
je bad is 10 m3
ZFP doet 4 m3
dan moet de ZFP 5 uur aan staan per dag.

Dus in de nacht ZFP aan hoeft dan niet en zou ik dan ook niet doen.

Waarom ze vroegen of je ZFP wel draait: je hebt pas een goede temperatuurmeting als die een kwartier ofzo gedraaid heeft.
Bad: https://www.heuts.nl/inte...aGUvKMY5WQM0aArSBEALw_wcB

Zfp: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Warmtepomp: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Maar, volgens mij gebruikt de zfp ook niet zoveel aan stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Togi schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Ik zag het zaterdag ook op hun site staan toen ik een nieuwe pomp bestelde en vroeg mij ook af of het werkte.
Blijf het iets vreemd vinden want je hebt niet veel nodig maar moet het wel iedere dag toevoegen.
Ik had hier reviews van gelezen. Het helpt tegen verdamping maar niet tegen vallende bladeren natuurlijk. Tevens moet je regelmatig toevoegen en zou het voorkomen dat je chloor vervliegt. Dus ja het helpt, maar verwacht er geen wonderen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Die ZFP verbruikt volgens spec 230W, vind ik nogal. Na 4 uur is dat 1 kWh.
Als het niet nodig is om aan te laten, waarom zou je...

Ik kan niet snel vinden wat die pomp aan vermogen heeft in filter stand, maar voor het gemak kan je wel stellen dat hij in 45 tot 60 minuten je volledige zwembad filtert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:10:
[...]

nee dat bedoel ik niet.
Als je zfp uitstaat, dus als er geen water door je warmtepomp stroomt, dan heeft de temperatuur aflezen op je wp geen enkel nut. Er moet even stroming door je wp zijn, dan geeft ie pas weer de juiste temperatuur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik ben super allergisch voor deze uitspraken:
Waterverdamping door de zon wordt met de W'eau Heat Shield tot 50% vermindert.
TOT 50% (kan dus ook 4% zijn)
En dan gaat het over warmteverlies door verdamping. Een laagje van enkele micron dik isoleert nou niet echt lijkt me zo. Je straling / convectie van het water aan de buitenlucht ben je dus even goed kwijt.
Ik denk persoonlijk dat een deken beter presteert dan "tot 50%"

de ene aanbieder claimt tot 40%, de ander zelfs tot 70!
De een zegt besparing van 10% op de stookkosten, de ander tot wel 45%!

:N

Als je geen zin hebt om elke dag het bad af te dekken, wellicht een mooi alternatief. Maar hands down dat een deken of een rolluik veel beter werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@paQ het zou fatsoenlijk getest moeten worden door wat Tweakers ;)
Ik ben het met je eens betreft de uitspraken. En dat een deken en isolatie beter werkt.
Maar wat nou als je beide zou doen... wat zou het opleveren vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:13:
@paQ het zou fatsoenlijk getest moeten worden door wat Tweakers ;)
Ik ben het met je eens betreft de uitspraken. En dat een deken en isolatie beter werkt.
Maar wat nou als je beide zou doen... wat zou het opleveren vraag ik me af.
Beide gaat denk ik niet werken.
De vloeistof zorgt als ik het goed begrijp voor een hogere oppervlaktespanning. Je moet het oppervlak dus ook niet verstoren, en al helemaal niet filteren, dan is het direct verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Beide gaat denk ik niet werken.
De vloeistof zorgt als ik het goed begrijp voor een hogere oppervlaktespanning. Je moet het oppervlak dus ook niet verstoren, en al helemaal niet filteren, dan is het direct verbroken.
Hmm maar ze hebben het ook over om het met een doseerpomp toe te voegen. Dan verbreek je het toch ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Hmm maar ze hebben het ook over om het met een doseerpomp toe te voegen. Dan verbreek je het toch ook.
I dunno :?
Misschien om het daarna direct uit te zetten?
Je hebt ze ook als een soort vaatwasblokje zie ik, in de vorm van een vis. Zo van: gewoon erin flikkeren en inet meer naar omkijken.

Naar ik begrijp vormt het een mono-moleculair 'laagje' OP het water. Als je blijft filteren blijft dat onmogelijk in tact. En met regen of stevige wind net zo min.

YouTube: Do Liquid SOLAR POOL COVERS Really Work? | Swim University
Dit is wel een grappig "testje", maar die valt voor mij wel in de categorie luchtreiniger in een plastic doos met 'rook' erin.
Hij claimt hier namelijk dat het met de liquid cover zelfs 5 graden is gestegen! Kan zijn, maar dat komt natuurlijk niet door het oppervlak, maar juist door de transparante bakken die via de zijkanten opwarmen door de zon. Allemaal net iets te veel gesponsorde 'resultaten'

edit:
ik vraag me nu af of het niet gewoon alcohol is met 2 druppels kleurstof dat wordt verkocht voor 35 euro de liter.

edit edit:
Het is inderdaad alcohol met wat calcium hydroxide.
Ik ben niet scheikundig onderlegd. Misschien zorgt het ervoor dat de alcohol niet oplost, maar juist... vettig blijft, en zo in tact?
Laten we het zo stellen: de marge op deze producten is ENORM! 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Voor die 35,-- kan ik ~116kWh extra vebruiken aan energie kosten... met een COP van pak en beet 5 kan je dus bijna 600kW aan energie (=warmte) in je bad "pompen"...
President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Nee, heb hem ook vaak uitgezet... Die 29 graden was makkelijk te krijgen, ongeveer een graad per uur. Staat nu ook weer op 28 graden
Ahh fijn te horen dat ie wel naar behoren werkt en zo te lezen dus ook wel naar tevredenheid mbt opwarmingstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Gistere men zwembad gezet.
Voor zij die het zich herinneren, mijn pomp moest het water 3x via men dak pompen.

Ik heb de leiding van het zwembad naar de zandfilterpomp eerst van het dak gehaal en laten vollopen.
Dan de pomp aangezet en de leiding op het dak gelegd.
Dankzij de terugslagklep werkt dit allemaal naar behoren.

Nu heb ik nog 3 issue's vraagjes:
1) op sommige pvc verloopstukken (50mm naar 32/38mm) heb het voor dat er een beetje water lekt, als ik de spanbandjes verder aanschroef helpt dit niet en ik heb al enkele "overgetrokken" en moeten vervangen.
Draai ik hier best vulkaniserende tape rond?
Of zijn er andere tips?

2)bij mijn solarmat op het dak lekt het zachtjes op de plek naast het verloopstuk, het lijkt wel alsof er te weinig pvc lijm is gebruikt.
Kan ik langs se buitenkant hier pvc lijm opsmeren en dan nog met vulkaniserende tape extra aftapen?

3) in de leidingen richting de zandfilterpomp zit geen lucht, echter in de leidingen er achter wel, dit is bv merkbaar aan de laatste leiding die richting het zwembad gaat, deze loopt van het dak af en dan naar het zwembad, deze leiding is maar half gevuld met water, je ziet het water echt als een watervalletje naar beneden komen.
Komt dit door de voorgaande lekken?
Of hoe ontlucht ik dit best?

Alvas thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

huCks schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:41:

3) in de leidingen richting de zandfilterpomp zit geen lucht, echter in de leidingen er achter wel, dit is bv merkbaar aan de laatste leiding die richting het zwembad gaat, deze loopt van het dak af en dan naar het zwembad, deze leiding is maar half gevuld met water, je ziet het water echt als een watervalletje naar beneden komen.

Alvas thanks
Zou kunnen komen door valse lucht aanzuiging, of doordat er te weinig druk overblijft om je slang geheel te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:41:
Gistere men zwembad gezet.
Voor zij die het zich herinneren, mijn pomp moest het water 3x via men dak pompen.

Ik heb de leiding van het zwembad naar de zandfilterpomp eerst van het dak gehaal en laten vollopen.
Dan de pomp aangezet en de leiding op het dak gelegd.
Dankzij de terugslagklep werkt dit allemaal naar behoren.

Nu heb ik nog 3 issue's vraagjes:
1) op sommige pvc verloopstukken (50mm naar 32/38mm) heb het voor dat er een beetje water lekt, als ik de spanbandjes verder aanschroef helpt dit niet en ik heb al enkele "overgetrokken" en moeten vervangen.
Draai ik hier best vulkaniserende tape rond?
Of zijn er andere tips?

2)bij mijn solarmat op het dak lekt het zachtjes op de plek naast het verloopstuk, het lijkt wel alsof er te weinig pvc lijm is gebruikt.
Kan ik langs se buitenkant hier pvc lijm opsmeren en dan nog met vulkaniserende tape extra aftapen?

Alvas thanks
1. Welke koppeling heb je gebruikt? Teflon tape doet wonderen...

2. Neen, dat werkt niet, PVC lijm is bedoelt voor ertussen. Je kan het proberen maar dit is niet hoe PVC lijm werkt.
Overigens heb je dan wel erg weinig lijm geruikt, als je beiden delen doet insmeren dan komt er bij het in elkaar schuiven zoveel lijm los :+

3. Alle lucht eruit kan even duren, is de flow wel redelijk?. Valse aanzuiging van lucht kan een oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Jazsie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:55:
[...]

2. Neen, dat werkt niet, PVC lijm is bedoelt voor ertussen. Je kan het proberen maar dit is niet hoe PVC lijm werkt.
Overigens heb je dan wel erg weinig lijm geruikt, als je beiden delen doet insmeren dan komt er bij het in elkaar schuiven zoveel lijm los :+

3. Alle lucht eruit kan even duren, is de flow wel redelijk?. Valse aanzuiging van lucht kan een oorzaak zijn.
1) dit soort Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/6b252c4d4972e20f244bb48db9189d0f4b31a7bc/?url=https%3A%2F%2Fcdn.toppy.nl%2Fg%2Fcatalog%2Fproduct%2F4076%2F1200f1200%2F4076_1.webp

2) opzich niet, ik heb altijd zeer veel pvc lijm gebruikt, want als ik het in elkaar duwde, kwam er veel lijm uit en vormde een kring rond de verbinding.
Dit dan ook met teflon tape of vulkaniserende tape dichten?
Of krijg je de pvc nog uitelkaar eens dit gelijmd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

@Plenkske Ik denk als je dit bestelt:
https://www.hekserij.nl/s...emulgatoren/cetylalcohol/ , 250 gram voor 4,95
en dit: https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980

Dat je 12 flessen "liquid heatshield" hebt voor 80 euro

(Je mag thuis alleen geen 12 flessen alcohol opslaan :P , 6 mag wel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:03:
@Plenkske Ik denk als je dit bestelt:
https://www.hekserij.nl/s...emulgatoren/cetylalcohol/ , 250 gram voor 4,95
en dit: https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980

Dat je 12 flessen "liquid heatshield" hebt voor 80 euro

(Je mag thuis alleen geen 12 flessen alcohol opslaan :P , 6 mag wel ;) )
Haha, nee dankje. Ik ga zulke zooi niet toevoegen aan het water. Ik was gewoon benieuwd hoe men er hier over dacht.

Zoals @Jazsie al zei: je kan voor dat geld veel uur de WP laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Als iets een soort laag legt op het water, hoe goed zou het dan zijn voor de huid? :+

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dennahz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:09:
[...]

Als iets een soort laag legt op het water, hoe goed zou het dan zijn voor de huid? :+
Geenszins schadelijker dan insmeren met zonnebrand :+

Dus tenzij je in team Moonsisters of Doutze zit, niet over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Zoals @Jazsie al zei: je kan voor dat geld veel uur de WP laten draaien :)
Als je er 12 maakt krijgen we een heel ander kantelpunt he B)

Ik ben alleszins voor afdekken hoor. En elke avond een scheutje prut erin heb ik geen moeite mee, mits dat net zo goed zou werken als een deken. HET voordeel van een deken is dat het water echt wel fors kan opwarmen door zon. En dat kan een laagje alcohol niet.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Als je er 12 maakt krijgen we een heel ander kantelpunt he B)

Ik ben alleszins voor afdekken hoor. En elke avond een scheutje prut erin heb ik geen moeite mee, mits dat net zo goed zou werken als een deken. HET voordeel van een deken is dat het water echt wel fors kan opwarmen door zon. En dat kan een laagje alcohol niet.
Hmm, ik doe het bubbeltjesfolie erop als de kinderen er niet in spelen. In de nacht doe ik ook nog zeil eroverheen.. maar: wanneer haal ik het zeil er weer af? Standaard elke ochtend? Wanneer de zon begint met schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Hmm, ik doe het bubbeltjesfolie erop als de kinderen er niet in spelen. In de nacht doe ik ook nog zeil eroverheen.. maar: wanneer haal ik het zeil er weer af? Standaard elke ochtend? Wanneer de zon begint met schijnen?
Ik zie weinig toegevoegde waarde überhaupt in een zeil (icm een zonnedeken)
Wat voegt het toe? Het levert alleen maar extra werk op, en je houdt de zon van de zonnedeken af.

Het enige voordeel dat een extra afdekking heeft is alggroei langzamer zou kunnen verlopen, en chloor wellicht wat langer blijft hangen. (maar dat effect is meteen om zeep als je het zeil eraf haalt)
Volgens toppy werkt een zeil (in de nacht) weer beter om warmte vast te houden :? Nou, heel misschien als je het zo hoog hebt opgespannen dat het nergens het water raakt, maar anders die ik geen enkel verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Wat voegt het toe? Het levert alleen maar extra werk op, en je houdt de zon van de zonnedeken af.

Het enige voordeel dat een extra afdekking heeft is alggroei langzamer zou kunnen verlopen, en chloor wellicht wat langer blijft hangen. (maar dat effect is meteen om zeep als je het zeil eraf haalt)
Volgens toppy werkt een zeil (in de nacht) weer beter om warmte vast te houden :? Nou, heel misschien als je het zo hoog hebt opgespannen dat het nergens het water raakt, maar anders die ik geen enkel verschil.
Zeil zie ik vooral als fijn om in de nacht het zwembad schoon te houden en met regen :-).

Maar goed, die zou ik eigenlijk in de ochtend eraf moeten halen voor overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Zeil heeft wat mij betreft wel toegevoegde waarde:
- Chloor blijft beter hangen als je niet zwemt
- Zooi komt niet meteen in je zwembad
- Belangrijkste wat mij betreft: als het regent vangt het zeil een groot deel op. Klein deel komt via gaatjes wel in het water, maar dat moet ook omdat anders je zeil wellicht scheurt. Hierdoor komt er veel minder regenwater en blijft je chloor/ph stabieler. Ook raakt je zwembad niet te vol (maar dat is een minder probleem, omdat er bij zwemmen ook wel wat uit gaat).

Ik leg wel wat luchtbedden tussen bubbeltjesdoek en het zeil, zodat er wat plekken ontstaan voor de plassen regen. En het zeil raakt dan dus het water ook niet @paQ . Of het wat isoleert, vast een beetje... maar meeste warmte verdwijnt volgens mij via de randen en bodem van je bad.

Ja het is meer werk. Zeker ook om regenwater eruit te scheppen, maar je water blijft wel schoner.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 13-06-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Zeil zie ik vooral als fijn om in de nacht het zwembad schoon te houden en met regen :-).

Ik haal het zeil er alleen af als we van plan zijn later die dag te zwemmen en als dus de zon flink schijnt. Anders heeft het weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:36:
[...]

sja je moet het helemaal zelf weten natuurlijk he :)
Ik neem aan dat er gaatjes in je zeil zitten zodat regenwater juist er doorheen kan? Als dat zo is, dan valt er precies zoveel regen in je zwembad als zonder zeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Jazsie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Die teflon tape, waar zou jij die dan rond doen?
De leiding erafhalen en op het verloopstuk?
Of rond de leiding op het verloopstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Zeil heeft wat mij betreft wel toegevoegde waarde:
- Chloor blijft beter hangen als je niet zwemt
- Zooi komt niet meteen in je zwembad
- Belangrijkste wat mij betreft: als het regent vangt het zeil een groot deel op. Klein deel komt via gaatjes wel in het water, maar dat moet ook omdat anders je zeil wellicht scheurt. Hierdoor komt er veel minder regenwater en blijft je chloor/ph stabieler. Ook raakt je zwembad niet te vol (maar dat is een minder probleem, omdat er bij zwemmen ook wel wat uit gaat).
Ik leg wel wat luchtbedden tussen bubbeltjesdoek en het zeil, zodat er wat plekken ontstaan voor de plassen regen.

Ja het is meer werk. Zeker ook om regenwater eruit te scheppen, maar je water blijft wel schoner.
Wellicht bij kleine baden te behappen, dat weet ik niet, maar ik heb mijn zeil nog nooit zo strak gekregen dat het het water niet raakt. Ook niet met 2 volwassenen. Laat staan dat regen naast mijn bad terecht zou komen ipv in het bad.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Wellicht bij kleine baden te behappen, dat weet ik niet, maar ik heb mijn zeil nog nooit zo strak gekregen dat het het water niet raakt. Ook niet met 2 volwassenen. Laat staan dat regen naast mijn bad terecht zou komen ipv in het bad.
Wij hebben een 3 meter rond bad, ongeveer 4 kuub water. Dan lukt het alleen in ieder geval ook.
En zoals ik al zei, luchtbedden ertussen. Daarmee krijg je plassen regenwater erin en komt er niet zo veel door de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik haal t zeil er dus wel af op de dagen dat er zon verwacht wordt. Ik heb geen WP en heb t idee dat t dan harder opwarmt.

Dus dan enkel bubbelfolie. In de nacht folie en zeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wat een toewijding allemaal :o
Nee, bij mij is elke keer een zeil spannen echt onbegonnen werk. Het gaat er bij mij op aan het eind van de zomer, en gaat er weer af in de lente. Wellicht bedenk ik me als we twee weken met vakantie zijn dit jaar.

maar goed... geen bomen of struiken in de buurt ook. Waait nagenoeg nooit iets in.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 13-06-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
paQ schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:05:
wat een toewijding allemaal :o
Nee, bij mij is elke keer een zeil spannen echt onbegonnen werk. Het gaat er bij mij op aan het eind van de zomer, en gaat er weer af in de lente. Wellicht bedenk ik me als we twee weken met vakantie zijn dit jaar.
Zo deed ik de voorbije jaren ook enkel het bubbelzeil.

Sinds een paar maanden nu toch steeds het afdekzeil er ook over. Geen pretje met 5m diameter maar na een paar keer weet je waarop je moet letten en is het in een paar minuten dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb daarvan alleen de skimmer en kleine tabletjes.

Al zijn de kleine tabletten bij t tuincentrum hier 10 euro goedkoper dan wat jij linkt.

Maar ik zou enkel de skimmer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Haha, ik heb de berichten samengevat en daar kwamen dit uit:
- pH gaat omhoog door gebruik door kinderen, dus handig
- alk is te hoog, die kan ik verlagen
- chloor moet hoger, daarbij kan ik die kleine tabletten in een emmer oplossen en in het zwembad legen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En alle berichten die zeggen:
Accepteer het en neem ff de tijd ben je vergeten? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Voor die 34 euro kun je (als het moet) 5 x je bad helemaal verversen

Pagina: 1 ... 102 ... 185 Laatste