Afgelopen weekend het zwembad opgezet, rechthoekige Intex van 1 jaar oud van 260x160.
Nou ben ik al 3 dagen aan het bijsturen op waterkwaliteit, maar ik zie geen beweging in mijn testresultaat.
Ik gebruik standaard teststrips voor PH / Chloor / Alkaliteit, doosje is 1 jaar oud. Strips meten af pH vanaf 6,8 (licht oranje) tot 8.4 (rood). Chloor 0 tot 10 ppm en alkaline 0 tot 240.
Zaterdagavond gevuld met kraanwater, uiterste stukje van zuid-limburg - water hier bevat vrijwel geen kalk - maar verder geen idee bij de waterwaarden uit de kraan.
Zondag: Temperatuur 20c / Chloor 0 / Ph 6.8 (of lager) / Alk 40
Heb er toen 80 gram PH+ bijgedaan, in de gedachte 6.8 naar 7.2 te brengen (zwembad is 2,7m3 en ze raden aan 80 gram PH+ toe te voegen bij 10m3 om 0,1 bij te sturen, dus 80 gram zou 0,4 moeten bijsturen).
Maandag: Temperatuur 24c / Chloor 0 / Ph 6.8 (of lager) / Alk 0
Blijkbaar was de PH waarde zondag niet 6,8 maar lager dan dat? Dus dit keer tegen de lunch 120 gram Ph+ toegevoegd, om 0,6 bij te sturen. Verwachting niet meer dan 7,4 PH. In de avond ook 10 gram chloor shock toegevoegd (18 gram voegt volgens de verpakking 1mg/l toe op 10m3). Verwachting 1 a 2 ppm Free chlorine.
Dinsdag: Temperatuur 24c / Chloor 0 / Ph 6.8 (of lager) / Alk 0
Heb er net weer 120 gram Ph+ bijgedaan, maar heb het idee dat ik iets verkeerd doe.
Moet ik eerst nog iets anders bijsturen om de Ph in beweging te krijgen? Of zijn de teststrips wellicht verlopen (als dat al kan)? Ook gek dat chloor toevoeging van gisteren niet registreert.
Heeft iemand tips? Alvast bedankt voor eventuele hulp / suggesties!
[
Voor 1% gewijzigd door
Bamsnl op 14-06-2022 12:50
. Reden: typos ]