Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:07
Vanaf 25, je maakte me blij met een dooie mus, Nog 10 jaar te gaan dus....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38

Dennis1812

Amateur prutser

medu80 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:19:
Vanaf 25, je maakte me blij met een dooie mus, Nog 10 jaar te gaan dus....
Toen werd ik persoonlijk rustiger in elk geval.

Alleen vanaf dat moment ging m'n dochter los.
Dus reken op nog 25jr extra ivm kleinkinderen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:34
Dennis1812 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Vanaf 25?

Dan liggen ze lui op een bedje.

Ik althans
Vanaf 40 ga je vanzelf bommetjes oefenen en aan je koters laten zien hoe je een bubbels moet maken. :+ >:)

Hier lijkt het of er een waas over het water ligt. Bad is verder helder en waardes zijn goed. Waarschijnlijk de zonnebrand van de kids?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Gratis heat shield :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Highfive95 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:22:
[...]

Vanaf 40 ga je vanzelf bommetjes oefenen en aan je koters laten zien hoe je een bubbels moet maken. :+ >:)

Hier lijkt het of er een waas over het water ligt. Bad is verder helder en waardes zijn goed. Waarschijnlijk de zonnebrand van de kids?
Waarschijnlijk wel, daar werkt een skimmer goed voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cReBFtROOn6Z-pb96eb4PDPQRnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdGs5lpWgNH03DkOgbJngZHW.jpg?f=fotoalbum_large

Met de huidige voorspellingen tot 36 graden (!).
Ga ik mij in elk geval geen zorgen maken over welke flow waar doorheen stroomt en welk cijfertjes aan welk chemisch goedje hangt.

Ik maak mij enkel zorgen over de voorraad desperados en vlees in de koelkast en balen dat ik tegelijkertijd elke dag mag werken.
Maar elke avond staat dit badje met heerlijke temperatuur te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:31

mwk

Zojuist eenvoudige programmeerbare tijdklok voor buiten geplaatst om de pomp aan te sturen. Ingesteld om van 08:00 tot 21:00 te draaien. Vond het beetje zonde dat de verwarming vooral in de nacht draaide als het rendement lager is. En ik vind het ook leuker als de verwarming rechtstreeks op de zonnepanelen draait.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

mooi man... chloor ontzettend staan opvoeren, 2 uurtjes in het water. poef... alle chloor weg :')
@President hoe was het met jouw chloor nog einde middag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:31

mwk

[b]Dennis1812 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"Dennis1812 schreef op dinsdag 14 juni

Met de huidige voorspellingen tot 36 graden (!).
Ga ik mij in elk geval geen zorgen maken over welke flow waar doorheen stroomt en welk cijfertjes aan welk chemisch goedje hangt.

Ik maak mij enkel zorgen over de voorraad desperados en vlees in de koelkast en balen dat ik tegelijkertijd elke dag mag werken.
Maar elke avond staat dit badje met heerlijke temperatuur te wachten.
Chloordrijver eruit en deze erin

https://www.action.com/nl-nl/p/opblaasbare-drankhouder-/

:)

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik twijfel of die peuterproof is.

Verder is t puur een thermometer bij mij inmiddels. Chloor gaat via de chloor dispenser.
* Dennis1812 moet ooit nog een fancy thermometer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:32
paQ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:21:
mooi man... chloor ontzettend staan opvoeren, 2 uurtjes in het water. poef... alle chloor weg :')
@President hoe was het met jouw chloor nog einde middag?
Nu net even getest

pH op 7.0
Alk op iets van 200
Chloor: 0,1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR006UEaYCkKjTWfuHE3uNIYN1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwhLIKBObWsvrM1mgEQoLL2k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Nu net even getest

pH op 7.0
Alk op iets van 200
Chloor: 0,1
[Afbeelding]
ah dikke prima.
Morgenochtend zal er weer wel meer chloor zijn.

Die alkaline is wat lastig te lezen.
Je kan hem ook (eerst even schudden) aan de onderkant bekijken.
Groen> goed
blauw > hoog
geel > laag

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 14-06-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:04:
[...]

ah dikke prima.
Morgenochtend zal er weer wel meer chloor zijn.

Die alkaline is wat lastig te lezen.
Je kan hem ook (eerst even schudden) aan de onderkant bekijken.
Groen> goed
blauw > hoog
geel > laag
De zfp heeft vandaag van 7u tot 15u aan gestaan met de warmtepomp. Gaat morgen van 7u tot 13u aan, heb hem nu voor 1/3 open gezet. Zal vrouw even instructies geven om om 13u even chloor te meten zodat ik een idee heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:14:
[...]

De zfp heeft vandaag van 7u tot 15u aan gestaan met de warmtepomp. Gaat morgen van 7u tot 13u aan, heb hem nu voor 1/3 open gezet. Zal vrouw even instructies geven om om 13u even chloor te meten zodat ik een idee heb :-)
Dat heeft zin als alles dan nog goed is afgedekt.
Chloor meten in de volle zon is bijna zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Dat heeft zin als alles dan nog goed is afgedekt.
Chloor meten in de volle zon is bijna zinloos.
Zit tot 13u bubbeltjesfolie op :Y)

En anders misschien morgen nacht 8 uur aanzetten en dan als ik wakker ben chloor even meten om te zien wat het chloor doet met 1/2 open

Of moet ik dat nu doen?

In principe heeft er net veel chloor in het bad gezeten. Ik neem aan dat alles wat er in zit dan wel gedesinfecteerd is, dus ik toch wel weer een paar dagen zonder chloor 'velig' zit?

[ Voor 21% gewijzigd door President op 14-06-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Zit tot 13u bubbeltjesfolie op :Y)

En anders misschien morgen nacht 8 uur aanzetten en dan als ik wakker ben chloor even meten om te zien wat het chloor doet met 1/2 open

Of moet ik dat nu doen?

In principe heeft er net veel chloor in het bad gezeten. Ik neem aan dat alles wat er in zit dan wel gedesinfecteerd is, dus ik toch wel weer een paar dagen zonder chloor 'velig' zit?
Naja, je zag hoe het vanochtend was. En dat is nu zo goed als verdwenen.
Als je wilt testen zou ik het ergens in de ochtend doen als alles een uurtje of zo heeft aangestaan bijv. Maar voor de volle zon iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 17:39
President schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:45:
[...]
Zorg dat je chloor weer terug op niveau zit want nu zit er zo goed als niets in, 2-3 dagen volle zon er op met dit chloor niveau en je water is groen... het gaat sneller dan je denkt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jazsie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:26:
[...]

Zorg dat je chloor weer terug op niveau zit want nu zit er zo goed als niets in, 2-3 dagen volle zon er op met dit chloor niveau en je water is groen... het gaat sneller dan je denkt.
Ja, maar wat ik hier lees is eigenlijk dat als je het zwembad in de zomer gebruikt je eind van de dag dus eigenlijk op 0 chloor zit.. en dan moet je dus elke dag chloor toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Ja, maar wat ik hier lees is eigenlijk dat als je het zwembad in de zomer gebruikt je eind van de dag dus eigenlijk op 0 chloor zit.. en dan moet je dus elke dag chloor toevoegen?
Als het water constant langs je chloor stroomt, wordt het heus wel ontsmet.
Er is alleen geen 'voorraad' meer in je bad als de zon er constant op staat te fikken.
Je kan dat effect remmen door met zuren e.d. aan de gang te gaan. Maar zo lang je geen openbaar zwembad runt, zou ik daar niet al te snel aan beginnen.
Je moet alleen uitkijken dat je niet ineens 3 dagen zonder chloor zit, want dan gaan de algen lekker hun gang.
Maar dat is nou net waar je zo'n dispenser voor hebt. Vullen, instellen, afblijven. (misschien wat verder open zetten met de komende 4 dagen)

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 15-06-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:16:
[...]

Als het water constant langs je chloor stroomt, wordt het heus wel ontsmet.
Er is alleen geen 'voorraad' meer in je bad als de zon er constant op staat te fikken.
Je kan dat effect remmen door met zuren e.d. aan de gang te gaan. Maar zo lang je geen openbaar zwembad runt, zou ik daar niet al te snel aan beginnen.
Je moet alleen uitkijken dat je niet ineens 3 dagen zonder chloor zit, want dan gaan de algen lekker hun gang.
Maar dat is nou net waar je zo'n dispenser voor hebt. Vullen, instellen, afblijven. (misschien wat verder open zetten met de komende 4 dagen)
Ja, moet nog even kijken of ik niet gewoon één 200 gram tablet er in moet doen ipv nu twee... En hoe lang zo'n tablet mee gaat.

Maar: een dispenser vullen, om 19u in het bad doen (kinderen gaan dan naar bed) en vervolgens om 7u eruit halen zou natuurlijk helemaal ideaal zijn als het bad dan goed zit qua chloor! Dan is het uittesten hoeveel 20 gram tabletten ik dan in de dispenser doe (al is het meeste langzaam oplossend, maar kan ook elke avond even een emmer met warm water vullen en een chloor tablet verkruimelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Ja, moet nog even kijken of ik niet gewoon één 200 gram tablet er in moet doen ipv nu twee... En hoe lang zo'n tablet mee gaat.

Maar: een dispenser vullen, om 19u in het bad doen (kinderen gaan dan naar bed) en vervolgens om 7u eruit halen zou natuurlijk helemaal ideaal zijn als het bad dan goed zit qua chloor! Dan is het uittesten hoeveel 20 gram tabletten ik dan in de dispenser doe (al is het meeste langzaam oplossend, maar kan ook elke avond even een emmer met warm water vullen en een chloor tablet verkruimelen)
Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Juist om dit allemaal te voorkomen heb je toch juist die dispenser gekocht?
Ik zou hooguit daar aan de doorlaat draaien, en zorgen dat er altijd chloor in die dispenser aanwezig is dat je kan afstaan aan je water.
Hoeveel chloor je er ook in mikt, 2 uurtjes zon en het is weg. Alleen heb je wel even veel te veel chloor in je water gehad elke keer.

zoals al een paar keer door anderen aangehaald: blijft je water helder, en wordt je bad niet glad aan de zijkanten: alles houden zo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Daar heb je dus je chloor dispenser voor :+. Precies zoals @paQ al zei.
Zorg dat je dispenser gewoon minimaal 2-3 tabletten heeft.

Gezien de metingen mag je de chloor "kraan" wat meer open zetten.

Vervolgens doe je apart nog wat quick tabs in je bad om het chloor niveau op peil te brengen.

Waarom apart? Is makkelijker afstellen, doel van chloor dispenser is je chloor niveau op peil te houden.

Vergeet ook niet dat naarmate je steeds meer tabletten in het water hebt "opgelost" er ook steeds meer cyaanzuur in het water komt, cyaanzuur voorkomt dat chloor door UV straling afbreekt.
Dat zal het afstellen ook wat makkelijker maken, zeker zodra je onder de knie hebt op welke stand het ongeveer moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-07 17:52

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

paQ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:37:
[...]

denk het wel

Voeg hem eens toe aan developer.tuya.com
Daar kun je vast wel eea uithalen. Niet het verbruik overigens.
Hoe voeg je je warmtepomp toe? Kan aan mij liggen maar ik zie geen toevoeg knopje...

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

CrociStrike030 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Hoe voeg je je warmtepomp toe? Kan aan mij liggen maar ik zie geen toevoeg knopje...
Als hij in je tuya app zit, dan kun je in de cloud van de api al je apparaten zien / toevoegen als het goed is.
Dan moet hij vanzelf daar ook in je lijstje verschijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnxMQgGyqlkpSPmVfdkFPjUkRKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cP47g9te3hLB2jR8yqUCkLT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Als hij in je tuya app zit, dan kun je in de cloud van de api al je apparaten zien / toevoegen als het goed is.
Dan moet hij vanzelf daar ook in je lijstje verschijnen.
Jij hebt dus ook Write & Manage aan staan, wat kun je daar nu extra mee. Ik heb namelijk read-only device. Ik kan in principe alleen de temperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_gizmo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-08-2024
Ik heb ook een vraagje wat betreft de bypass. Mijn warmtepomp heeft 1inch aansluitingen, dus het lijkt me logisch om die bypass in 32mm te maken. Op internet echter enkel 50mm te vinden blijkbaar. Is daar een specifieke reden voor? Nadelen aan 32mm druk PVC qua druk of flow misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

medu80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Jij hebt dus ook Write & Manage aan staan, wat kun je daar nu extra mee. Ik heb namelijk read-only device. Ik kan in principe alleen de temperatuur instellen.
niet veel

zelfde als in de app eigenlijk.
Aan uit, modus, temp

In de API explorer kun je de data sets inzien van beschikbare commando's.
De controller zelf kom je zo niet in. (Acces denied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
de_gizmo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:02:
Ik heb ook een vraagje wat betreft de bypass. Mijn warmtepomp heeft 1inch aansluitingen, dus het lijkt me logisch om die bypass in 32mm te maken. Op internet echter enkel 50mm te vinden blijkbaar. Is daar een specifieke reden voor? Nadelen aan 32mm druk PVC qua druk of flow misschien?
Bij de wat grotere warmtepompen is 50mm de standaard, en ook de standaard bij een bouwkundig zwembad.

Hier een "kleine" bypass kit:
https://www.zwembadenwebshop.nl/kleine-bypasskit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
Pffff, zwembad staat, nu vullen... Gelijk over de zonnecollectoren voor een kleine boost (zonder dat de pomp ervoor aan hoeft te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Slim @Ep Woody, hier in het Zuiden ga je "stuk" in de volle zon...

Ondertussen bad gevuld maar nog niks werkt... wat mis met de aansturing :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Juist om dit allemaal te voorkomen heb je toch juist die dispenser gekocht?
Ik zou hooguit daar aan de doorlaat draaien, en zorgen dat er altijd chloor in die dispenser aanwezig is dat je kan afstaan aan je water.
Hoeveel chloor je er ook in mikt, 2 uurtjes zon en het is weg. Alleen heb je wel even veel te veel chloor in je water gehad elke keer.

zoals al een paar keer door anderen aangehaald: blijft je water helder, en wordt je bad niet glad aan de zijkanten: alles houden zo d:)b
Mja, ik had maar 2 tabletten in de dispenser zitten... Dus nu maar even de andere 3 erbij gedaan, zit nu dus 1kg aan chloor in de dispenser dus dan even goed afstellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:48:
Slim @Ep Woody, hier in het Zuiden ga je "stuk" in de volle zon...

Ondertussen bad gevuld maar nog niks werkt... wat mis met de aansturing :X.
vanochtend 26.6
om 10 uur was het 27.
om 15:30 was het 29.2
zojuist 29.6

wp heeft aangestaan van 10 tot 15 ongeveer, op trage stand. 2.2 kWh verbruikt.
De rest is bubbelfolie + zon.

Nog effe en ik kan de koelstand uitproberen :D

Ik ben er trouwens ook vandaag achter gekomen, dat je tijdens de reguliere ingestelde draaitijden van het zws, tussendoor boost gewoon kunt in- en uitschakelen :)
Zo haal je je timer dus niet overhoop. Als je boost uitzet, is op de achtergrond de timer gewoon blijven lopen.

volgend op de vraag en antwoord van Poolex aangaande de flow, en daarmee hoge of lage delta, krijg ik (nu pas) ook reactie van de verkoper.
Wat dat zeer belangrijk is om het water goed te verwarmen is de instelling van uw BY-pass zodanig dat er niet te veel stroming is in de warmtepomp.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 15-06-2022 17:03 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 12:15
Zo, alles voor dit jaar weer opgetuigd naar volle tevredenheid van de kids.
Hier en daar nog een klein lekje dichten met vulcaniserende tape, maar de pomp loopt weer als een treintje. Mijn bypass werkt ook prima en mijn 8m² EPDM in combinatie met 40m tyleen in een zelfgemaakte bak met plexiglas doen ook hun werk om met een delta van 0,7°C en een hoge flow het zwembad te verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fpaYYz6PLbDhiML0vJ-VgnHFlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S2nSaukAIW4K1BFwyDaiAEAB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4OOcbQ8TKYay-JkyeQ8nvMSNLU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Y6NNOlLz6sP5ioFlHv4Qjlj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkq-K_cF8IEsRE0AEyV36BzWvrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Aj2MQaQH4mwr2LfF8fQ4eTq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zlNd5u2fjHlWuf2b0PEv8SGX94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yNDc42XmSJOTGaQmp3t7ZgVu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5PxrhaRBgwInpQeE2QDR9pGO6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LEv16UyM7l9j5LwEWKngdmi3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulu4YX9rIUmqpnwAfLuFazktbuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5pT4EppmBY7OizWQYmNmztp3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzYjr5xNNnMF9QrxK0AuxhNYWcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xZd71ej3rv2XgFrmhjWRnGGq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmkWtoSYuMZRYpitQE-HZLXdIaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8vCkSfj2dyuLc6HSqXc9PVlr.jpg?f=user_large

Polestar 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
@Jur gen Netjes, ik heb vandaag ook puur op de EPDM matten en GeoBubble afdekzeil, het bad van 25.0 naar 29.1 gekregen. Dat zonder enige kWh verbruik van de warmtepomp.

Review:
Ik heb de Bestway Aquarover besteld, nu voordelig bij de lidl-shop. Ik moet zeggen, het apparaatje doet goed zijn best. Er dwarrelt wat vuil op, maar deze haalt ie weg nadat ie een tweede keer over dezelfde locatie gaat. In 15 minuten was 15m2 vrijwel van vuil ontdaan. Opladen duurt 6 uur, hiervoor krijg je (volgens mij) 45 minuten aan auto bodemzuiger.
Het is hetzelfde apparaat als een Kokido Delta 200 alleen in de Bestway kleuren.

[ Voor 57% gewijzigd door medu80 op 15-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
Bauki schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Om je al een idee te geven:

Ik heb exact hetzelfde bad ( origineel met de Intex pomp & filter ) en heb nu de Pentair Azur 9m³ samen met de Poolex Silverline FI 90
Dag Bauki, heb jij een bypass in jouw opstelling zitten? Kan je eventueel een foto posten hoe jouw opstelling is zodat ik eens kan zien of ik het allemaal wel goed (ga) doe(n).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01

JB

Cédric roelt!

Hier draait ook alles. Gisteren opgebouwd, vanmorgen de WP aangeslingerd en gas kWh op die lollie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq-Cx7_TXAYVDjbzxtO38-633mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvyDQxmHymtVtGviKAYvg5xR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog op zoek naar een Zigbee/Z-Wave water-temperatuurmeter. Afgelopen periode alles van HomeWizard eruit gegooid, dus even in verdiepen wat handig is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hier ben ik ook nog steeds super tevreden over! Meteen vanzelf alle lucht weg, zodra de ZFP aan gaat *O* Kan het echt aanraden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWcJgtDootA9pdFxaJoCxdfy6J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eo5aFeCalBDWCvmzEzpVbO2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:20
Goed idee die automatische ontluchter, ik ben wel benieuwd naar de levensduur hiervan.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

EdwinC schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:54:
Goed idee die automatische ontluchter, ik ben wel benieuwd naar de levensduur hiervan.
Dit wordt 2e jaar. Kosten zijn te overzien dus gaat ie stuk > next :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 18:23
JB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:50:
Nu nog op zoek naar een Zigbee/Z-Wave water-temperatuurmeter. Afgelopen periode alles van HomeWizard eruit gegooid, dus even in verdiepen wat handig is.
Waterdichte goedkope Zigbee temperatuurmeters ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb ook niet heel lang er naar gezocht.

De meeste hier gebruiken een DS18B20 sensor, maar dan moet je wel zelf iets in elkaar knutselen om het naar je domotica platform te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Waterdichte goedkope Zigbee temperatuurmeters ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb ook niet heel lang er naar gezocht.

De meeste hier gebruiken een DS18B20 sensor, maar dan moet je wel zelf iets in elkaar knutselen om het naar je domotica platform te krijgen :)
Mja wellicht eerst eens een Aqara in seal met magneetje aan buitenkant.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Jur gen schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:45:
Zo, alles voor dit jaar weer opgetuigd naar volle tevredenheid van de kids.
Hier en daar nog een klein lekje dichten met vulcaniserende tape, maar de pomp loopt weer als een treintje. Mijn bypass werkt ook prima en mijn 8m² EPDM in combinatie met 40m tyleen in een zelfgemaakte bak met plexiglas doen ook hun werk om met een delta van 0,7°C en een hoge flow het zwembad te verwarmen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Netjes.... en toegevoegd aan de ST onder Projecten 8) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:36
EvertVdB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Dag Bauki, heb jij een bypass in jouw opstelling zitten? Kan je eventueel een foto posten hoe jouw opstelling is zodat ik eens kan zien of ik het allemaal wel goed (ga) doe(n).
Ja, ik maak gebruik van een bypass en zal vanavond een paar foto's sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
JB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:50:
Hier draait ook alles. Gisteren opgebouwd, vanmorgen de WP aangeslingerd en gas kWh op die lollie!

[Afbeelding]

Hier ook op zoek naar (Zigbee), dus ben benieuwd als je iets vind...

Op Z-Wave kan je de "oude" Fibaro deur/raam sensor v1 gebruiken icm een DS18B20, ook zo gedaan en werkt top.

Alleen heb ik Z-Wave de deur uit gedaan en zoek dus Zigbee oplossing.
Plenkske schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:20:
[...]

DS18B20 op Zigbee zou inderdaad mooi zijn, een temperatuur meter in het bad zelf is iets wat ik nog mis :+.

Denk dat het een ESPtje wordt icm DS18B20. Weer een projectje erbij :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Dan kun je ook een CC2530 pakken: https://community.home-as...rature-measurement/246584

Hoewel een ESP ook prima werkt, zeker in combinatie met wat andere metingen/berekeningen.

Deze link is beter: https://ptvo.info/zigbee-...igurable-firmware-v2-210/

[ Voor 16% gewijzigd door Ep Woody op 16-06-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:52:
Hier ben ik ook nog steeds super tevreden over! Meteen vanzelf alle lucht weg, zodra de ZFP aan gaat *O* Kan het echt aanraden :)

[Afbeelding]
Koper en chloorwater? Dat gaat toch niet samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BounceMeister schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Koper en chloorwater? Dat gaat toch niet samen?
Is van messing. In welke zin gaat het niet samen? Corrosie?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

koper gaat zeker (snel) oxideren met chloor, messing lijkt me niet direct een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Hier ook op zoek naar (Zigbee), dus ben benieuwd als je iets vind...

Op Z-Wave kan je de "oude" Fibaro deur/raam sensor v1 gebruiken icm een DS18B20, ook zo gedaan en werkt top.

Alleen heb ik Z-Wave de deur uit gedaan en zoek dus Zigbee oplossing.

[...]

DS18B20 op Zigbee zou inderdaad mooi zijn, een temperatuur meter in het bad zelf is iets wat ik nog mis :+.

Denk dat het een ESPtje wordt icm DS18B20. Weer een projectje erbij :D.
toon volledige bericht
Is opzich leuk, dan heb je een wifi apparaat minder. Maar tot nu toe nog geen last van gehad. ESP's met wifi werken hier prima. Het is ook eenvoudig om een reset/restart methode toe te voegen als wifi van de ESP weg valt.

Vorig jaar had ik alleen maar een meting in het bad, op deze manier:
Plenkske in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 16-06-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27

OMX2000

By any means necessary...

Voor ik verder de rabbit die zwembaden heet duik. Waar moet ik aan denken qua energieverbruik voor het verwarmen met een warmtepomp van een Intex Prism- 488 x 244 x 107. Ik vraag het omdat ik een dedicated groep voor de overkapping. Maar dat is een enkele fase.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

OMX2000 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:49:
Voor ik verder de rabbit die zwembaden heet duik. Waar moet ik aan denken qua energieverbruik voor het verwarmen met een warmtepomp van een Intex Prism- 488 x 244 x 107. Ik vraag het omdat ik een dedicated groep voor de overkapping. Maar dat is een enkele fase.
Je kunt toch per WP zien wat vMax is aan wattage, kan prima op 1 groep met je overkapping tenzij je daar ook heaters hebt hangen (maar zelden tegelijk aan lijkt me) en/of elektrisch kookt/bbqt?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 16-06-2022 12:53 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Moet alijtd wel lukken op één fase (16A groep neem ik aan), bij de WP specs staat vaak een maximum. Tel daar iets bij op om veilig te zitten. Dan weet je ook een beetje wat je nog meer aan kan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hangt van de warmtepomp af. Als je voor een serieus model gaat (12kW of groter) dan zul je wel aan een dedicated groep moeten denken, maar pak je een 4 kW modelletje dan gebruikt hij een keer 1 kW en past dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-07 11:34
Heeft iemand ervaring met het bouwen van een zwembad met die piepschuim blokken, zowel qua bouw als gebruikers ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Opgenomen vermogen zal overal tussen de 300 en 1700W zijn give or take.
En bij een inverter wp, komt dat verbruik gedoseerd op gang. Er is niet echt piekbelasting ofzo.

Ik heb op 1 groep, mijn 12000 BTU Airco kantoor, daar aan heb ik een buitenstopcontact gekoppeld, en daar zitten dan ZWS, ZFP, FR, en WP op.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Opgenomen vermogen zal overal tussen de 300 en 1700W zijn give or take.
En bij een inverter wp, komt dat verbruik gedoseerd op gang. Er is niet echt piekbelasting ofzo.

Ik heb op 1 groep, mijn 12000 BTU Airco kantoor, daar aan heb ik een buitenstopcontact gekoppeld, en daar zitten dan ZWS, ZFP, FR, en WP op.
Mwah, pak je een 12 kW warmtepomp dan zal die als het koud is toch wel bijna 3 kW op max vermogen vragen.

Opgenomen Vermogen 0,30 - 2,82 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ep Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Mwah, pak je een 12 kW warmtepomp dan zal die als het koud is toch wel bijna 3 kW op max vermogen vragen.

Beetje overkill voor zo'n bad :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
JB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Beetje overkill voor zo'n bad :+
Hangt er vanaf, als je in april wil zwemmen en hem in een dag op temperatuur wil krijgen is dit best fijn...

Maar hij zal zelf een inschatting moeten maken wat voor warmtepomp hij wil gebruiken en hoeveel vermogen die vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:01:
Dan kun je ook een CC2530 pakken: https://community.home-as...rature-measurement/246584

Hoewel een ESP ook prima werkt, zeker in combinatie met wat andere metingen/berekeningen.

Deze link is beter: https://ptvo.info/zigbee-...igurable-firmware-v2-210/
Ohh he, kijk eens aan ! Dit is wel interessant :*).
Plenkske schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:13:
[...]
Is opzich leuk, dan heb je een wifi apparaat minder. Maar tot nu toe nog geen last van gehad. ESP's met wifi werken hier prima. Het is ook eenvoudig om een reset/restart methode toe te voegen als wifi van de ESP weg valt.

Vorig jaar had ik alleen maar een meting in het bad, op deze manier:
Plenkske in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
Ahh oke, was handiger geweest als ie automatisch deed reconnecten :). Nog geen ervaring met ESP...

Leuk idee op die manier, mijn doel was om alles in een soort van drijvende "chloor" dispenser te bouwen.
Bad heeft een inhoud van ~11m3 / 2 = 5.5 kW bij 15gr (zwemseizoen van April t/m Oktober).

Kom je op bijv deze warmtepomp (goedkoopste genomen van tussen de 5-8kW bij 15gr):
>> https://www.toppy.nl/prod...d-warmtepomp-bpncr08.html

En deze warmtepomp vebruikt max 1,4 kW.
Pomp is sterk afhankelijk van welke pomp, reken op een Intex ZFP van 6m3/u op ~400W.

Bij elkaar zou ik dus zeggen maximaal 2 kW.

Niet vermeld maar ik ga vanuit dat je enkel fase een 16A groep is ofwel maximaal 3,6 kW.

Moet prima lukken (al zou ik niet gaan frituren onder je overkapping ;)).
geldermalsen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:05:
Heeft iemand ervaring met het bouwen van een zwembad met die piepschuim blokken, zowel qua bouw als gebruikers ervaring?
Het gross hier hebben een opzet zwembad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ep Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:28:
[...]

en 9 kW 1.6 kW. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crap, klein gaatje in mijn zwembad. Dat wordt plakkerig spul halen. Moet de binnenkant ook droog zijn voor het herstellen met Tear aid?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EdwinC
geldermalsen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:05:
Ja ik heb zo'n bad zelf gebouwd. Even zoeken in dit topic en kom je diverse stappen tegen die ik gepost heb. Ik heb ze hieronder nog even samengevoegd (meest interessante posts).
Ik heb nog atlijd het plan om dit samen te bouwen tot een goedlopend verhaal, maar helaas nog steeds niet de tijd voor genomen.
https://gathering.tweaker...message/65907342#65907342
https://gathering.tweaker...message/68022192#68022192
https://gathering.tweaker...message/68039270#68039270
https://gathering.tweaker...message/68052356#68052356
https://gathering.tweaker...message/68065544#68065544
https://gathering.tweaker...message/68105272#68105272
https://gathering.tweaker...message/68571698#68571698

Verder heeft @Koffie ook zo'n bad, hij heeft dit echter laten bouwen.

Hier nog een foto van toen het bad klaar was en het gazon opnieuw ingezaaid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwHPzyE0f80IeMpip7a8qazAfAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8omCd4ew7I52KyHEawwCgxK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door EdwinC op 16-06-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Ja ik heb zo'n bad zelf gebouwd. Even zoeken in dit topic en kom je diverse stappen tegen die ik gepost heb. Ik heb ze hieronder nog even samengevoegd (meest interessante posts).
Ik heb nog atlijd het plan om dit samen te bouwen tot een goedlopend verhaal, maar helaas nog steeds niet de tijd voor genomen.

Verder heet @Koffie ook zo'n bad, hij heeft dit echter laten bouwen.
toon volledige bericht
Meer info: Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" en hier : Timelapse van de bouw van het zwembad: YouTube: Zwembad Timelapse dag1

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-07 11:34
EdwinC schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Verder heeft @Koffie ook zo'n bad, hij heeft dit echter laten bouwen.
toon volledige bericht
Hoe bevallen die blokken, makkelijk te verwerken? Niet snel deuken in de zijkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever25
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09-2022
Tijdens het vullen van de Intex Ultra Frame is er een steunpaal uit de bovenbuis geschoten.
Kan ik dit nog oplossen zonder het meeste water terug af te laten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r60cwmZP8Ia-m_4VwAKz9FzM-Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc7djxz5eq8jht4VzTFsFLF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_4xoiEOXBb9xFUNtTLQQeESd0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLiRHbmfRiHSlBd5ud0OwkWO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ouch :X

Eerlijk gezegd: water er weer uit, zodat alle druk eraf is.

Is het niet gebroken trouwens :?

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 16-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever25
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09-2022
Nog niets gebroken maar er staat wel veel druk op, zal het water al maar laten weglopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@bever25 als je met 2 man bent krijg je het misschien nog voor elkaar. Tillen en erin schuiven ?
Als dat niet lukt door het gewicht zal je inderdaad het water of een deel eruit moeten halen.

(edit)

Zo te zien zit er al best veel water in, zal dus lastig worden.
Maar kunnen die palen ook onder uit die lussen ? Zodat je wellicht van onderaf er weer in kan ?

[ Voor 31% gewijzigd door Plenkske op 16-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

bever25 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:04:
Nog niets gebroken maar er staat wel veel druk op, zal het water al maar laten weglopen
maar, waar schuift het dan in precies?
Of zit het in een opening in de horizontale ligger? (kun je die terug op zijn plek draaien?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

zo te zien in de handleiding, zijn de liggers voorzien van gaten. De nylon 'stoppen' op de staanders prik je dus in zo'n gat. Als hij er alleen maar uit is gefloept zou ik hem proberen er terug in te steken, door met twee volwassenen een beetje spanning van dat punt te 'tillen'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
geldermalsen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Hoe bevallen die blokken, makkelijk te verwerken? Niet snel deuken in de zijkant?
Ze zijn super makkelijk te verwerken, zelfs mijn zoon die toen 11 jaar was, heeft meegeholpen.

Het laat zich echt verwerken als Lego. Ik had 2 reserve blokken erbij gekregen, en daar heb ik er 1 van nodig gehad.

We hebben het bad nu bijna 1 jaar in gebruik en nog geen enkele deuk kunnen ontdekken.

[ Voor 9% gewijzigd door EdwinC op 16-06-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

EdwinC schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Ze zijn super makkelijk te verwerken, zelfs mijn zoon die toen 11 jaar was, heeft meegeholpen.

Het laat zich echt verwerken als Lego. Ik had 2 reserve blokken erbij gekregen, en daar heb ik er 1 van nodig gehad.

We hebben het bad nu bijna 1 jaar in gebruik en nog geen enkele deuk kunnen ontdekken.
kostte het veel moeite om de boel recht te houden met storten? zowel in de lengte en breedte, als in de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
geldermalsen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Vraag was niet voor mij, maar toch : makkelijk te verwerken. Goed te stapelen als legoblokken. Zorg dat je er 1 of 2 als reserve hebt.
Rustig(!!!) vol storten met beton. Niet de kraan openzetten en rammen. Zorg dat je de wanden/blokken bij het storten gestut hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plenkske
Bij het zien van de voorspellingen voor het zuiden en zuidoosten kijk ik toch met veel jaloezie naar iedereen die aan het genieten is van hun zwembad.

Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat ik ons zwembad neer kan zetten en er van kan genieten. Onze kleine van 3 maanden vraagt net te veel aandacht ;) het gaat allemaal goed, je hebt alleen weinig tijd over.
Gaat dus nog even niet gebeuren.

Geniet er van allemaal !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:00:
Bij het zien van de voorspellingen voor het zuiden en zuidoosten kijk ik toch met veel jaloezie naar iedereen die aan het genieten is van hun zwembad.

Ik zie het voorlopig niet gebeuren dat ik ons zwembad neer kan zetten en er van kan genieten. Onze kleine van 3 maanden vraagt net te veel aandacht ;) het gaat allemaal goed, je hebt alleen weinig tijd over.

Dat was hier met name toen nr1 al kon lopen en nr2 nog veel aandacht nodig had. Toen ook meerdere jaren gekozen om zwembad niet op te zetten. Ook gaat de poort hier altijd op slot, zodra dat allemaal staat. Ik wil niet op mijn geweten hebben, dat er eentje verdrinkt in onze tuin :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
paQ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:22:
[...]

kostte het veel moeite om de boel recht te houden met storten? zowel in de lengte en breedte, als in de hoogte?
Nee viel allemaal wel mee.

Rustig aan is het devies zoals @Koffie ook al zei.

Zie deze post met wat foto's van de constructie die ik heb gebruikt om de wanden te stutten.

1 wand stond uiteindelijk een klein beetje bol, maar dit hebben we ruimschoots kunnen opvangen met de randtegel waardoor je er nu niks meer van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 19:18
Wat kan de oorzaak zijn dat de leiding tussen het zwembad en de filter pomp dichtgetrokken is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTg8tEytz-yvYyFTEvj_gPE1kGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XENIFwNXvet4imfniycerGsk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is op 2 plekken gebeurd in de leiding van het zwembad naar de filter (dus de eerste leiding van alle leidingen), andere leidingen geen issue's

Leidingen liggen ook gewoon plat...

[ Voor 16% gewijzigd door huCks op 16-06-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@huCks, ik gok dat er op die plekken lucht in zat terwijl de pomp uit stond maar door de zon erop dat gedeelte warm is geworden (= zwak) en vervolgens bij het aanzetten van de pomp "vacuüm" is gezogen.

En je hebt het bij de andere kant -na de pomp- geen last van want daar wordt het water doorheen geduwd ipv gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Jazsie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:31:
@huCks, ik gok dat er op die plekken lucht in zat terwijl de pomp uit stond maar door de zon erop dat gedeelte warm is geworden (= zwak) en vervolgens bij het aanzetten van de pomp "vacuüm" is gezogen.

En je hebt het bij de andere kant -na de pomp- geen last van want daar wordt het water doorheen geduwd ipv gezogen.
hmm en wat is de oplossing hiervoor dan? =/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:36
EvertVdB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Foto van de opstelling ter hoogte van de bypass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaTtEIxo9PV9L4p-qS4UzHgzwYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRYhDGzqSaops6kM3upDQE9s.jpg?f=fotoalbum_large

Rode ( warm water ) pijl moest in de andere richting uiteraard ;)

Stuur gerust ( PB ? ) indien niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Slang bedekken met iets zodat het niet te warm wordt door directe zonlicht is een mogelijke optie.

En anders met druk PVC leiding gaan werken ipv flexibele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Jazsie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:01:
[...]

Slang bedekken met iets zodat het niet te warm wordt door directe zonlicht is een mogelijke optie.

En anders met druk PVC leiding gaan werken ipv flexibele.
Dit is het eerste jaar dat ik een zwembad zet, heb me idd al voorgenomen (als het zwembad genoeg gebruikt is) ik volgend jaar druk leidingen ga gebruiken.

Zou het helpen als ik rond het dichtgetrokken deel een slangklem zet (zo'n rvs slangklem)?
Dan kan de buis daar niet plak getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tPCnk4a5n3swN7cGDISDJdlh1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bT1B0y7jmbz8makW3kVFcxp2.jpg?f=fotoalbum_large

Een strip met DPD1 pillen verder, maar het lijkt erop dat ik ongeveer heb uitgevonden hoe de chloor dispenser afgesteld moet zijn. Hoop dat ik over twee dagen deze waarde ook heb, dan hoef ik nog maar 2x per week te testen.

Merci in ieder geval hier voor alles. De skimmer hangt inmiddels ook, al merk ik wel dat die weinig doet als het water 'stil' staat. Her beste kan de zandfilterpomp aan staan als er kinderen in het zwembad zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-07 09:26
Gisteren eindelijk wat momenten gehad om het zwembad op te zetten.
Maar sjonge jonge, wat een gedoe met koppelingen die lekte.

Bij Wildkamp allemaal self-seal koppelingen gehaald die lijken goed te passen om de Intex aansluitingen maar toch lekt het hier en daar. Vasaline en teflon tape gebruikt.

Jullie nog een tip om het toch lekvrij te krijgen? inmiddels heb ik het van constant druppen kunnen reduceren tot af en toe een goeie drup. Na uurtje zie je aan de tegel dat het toch wel nat is.

Idee is om alles in een houten bak te bouwen, maar zolang het lekt is dit echt een houdbare situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
TheBIgW schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:34:
Jullie nog een tip om het toch lekvrij te krijgen? inmiddels heb ik het van constant druppen kunnen reduceren tot af en toe een goeie drup. Na uurtje zie je aan de tegel dat het toch wel nat is.
Ik gebruik rubber ringen tussen Intex-slang en PVC-fitting bij schroef-koppelingen. En aandraaien met een oliefiltertang of grote waterpomptang
Bij tules een hoop teflontape en 2 slangklemmen.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 17-06-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@TheBIgW Meer teflontape is meestal de oplossing. ;) Daarna wat vaseline om het makkelijk te kunnen aansluiten.

Wat ook nog kan is dat de schroefdraad niet hetzelfde is. BSP en NPT past soms wel op elkaar, maar niet lekvrij.

[ Voor 33% gewijzigd door BounceMeister op 17-06-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Bij Wildkamp allemaal self-seal koppelingen gehaald die lijken goed te passen om de Intex aansluitingen maar toch lekt het hier en daar. Vasaline en teflon tape gebruikt.

Idee is om alles in een houten bak te bouwen, maar zolang het lekt is dit echt een houdbare situatie.
Ik heb
- die grijze plastic afsluitingringen vervangen door ijzeren. Eerst aandraaien met kruiskop, daarna met een platte schroevendraaier omdat kruiskop niet strak genoeg gaat
- 20x teflon tape eromheen gewikkeld
- mooie laag vaseline

En toen waren mijn koppelingen wel waterdicht.

Alleen lekte het zandfiltervat nog, ik had de schroeven niet strak genoeg aangesloten :-P

En bij de zandfilterpomp lekte het, had niet sterk genoeg aangedraaid

En bij de warmtepomp lekt het als ik tegen de aansluiting duw, niet als ik hem gewoon laat staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:17:
[Afbeelding]

Een strip met DPD1 pillen verder, maar het lijkt erop dat ik ongeveer heb uitgevonden hoe de chloor dispenser afgesteld moet zijn. Hoop dat ik over twee dagen deze waarde ook heb, dan hoef ik nog maar 2x per week te testen.

Merci in ieder geval hier voor alles. De skimmer hangt inmiddels ook, al merk ik wel dat die weinig doet als het water 'stil' staat. Her beste kan de zandfilterpomp aan staan als er kinderen in het zwembad zitten...
Pomp gewoon aanlaten tijdens zwemmen, 99% doen dit ook.

Als je spreekt over de Intex Adapter A koppeling op PVC drukleiding, daar moet een rubberen ring tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
huCks schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Betere kwaliteit slangen/leidingen gebruiken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Ik ben bezig met m’n Intex Ultraframe 7,3M te vullen voor de eerste keer. Eerst 3cm. Proberen de vouwen eruit te krijgen. Maar bepaalde naden komen er maar niet uit. Ik heb geprobeerd deze eruit te duwen. Maar ze komen terug. Lijkt wel alsof ze zo waren opgevouwen in de verpakking
Als je met je voet erop staat dan merk je wel dat het geen hoge plooi is. Gisteravond dacht ik, wie weet valt het wel weg tijdens het vullen. Gevuld tot 15cm maar het zijn nu echte plooien nu.

Straks maar weer de dompel pomp gebruiken om het water te verlagen naar 3cm

Iemand tips and tricks?

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Zo laten :+ Ik leg ook alles recht, maar zodra de kids erin vliegen, krijg je ze ook wel weer terug.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 20:25
FireStarter schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:56:
Ik ben bezig met m’n Intex Ultraframe 7,3M te vullen voor de eerste keer. Eerst 3cm. Proberen de vouwen eruit te krijgen. Maar bepaalde naden komen er maar niet uit. Ik heb geprobeerd deze eruit te duwen. Maar ze komen terug. Lijkt wel alsof ze zo waren opgevouwen in de verpakking
Als je met je voet erop staat dan merk je wel dat het geen hoge plooi is. Gisteravond dacht ik, wie weet valt het wel weg tijdens het vullen. Gevuld tot 15cm maar het zijn nu echte plooien nu.

Straks maar weer de dompel pomp gebruiken om het water te verlagen naar 3cm

Iemand tips and tricks?
Neem aan dat je ondergrond goed vlak is. Wachten tot de liner wat is opgewarmd, dan is hij wat soepeler. Die van mij is ook niet 100% vlak, dat is echt wel lastig. Uiteindelijk vond ik het ook wel best en ben ik doorgegaan met het vullen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:17:
[Afbeelding]

Waarom 2x per week testen? En niet op indicatie? Of minder vaak? 2x per week klinkt vrij vaak voor mij. Zeker als alles gewoon goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 20:25
Ik heb een vraag aan de mensen die een frequentieregelaar hebben op hun pomp of mensen die ervaring hebben met een pentair pomp. Ik heb de Pentair 12 m3 zandfilterset, met daarbij de Pentair Freeflow ffl-071 pomp. Deze heeft een netsnoer met daarbij een aardlekautomaat (oid). Zie de volgende foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO5v_XGJYJO9MBV-26LjV6UGJu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vXaoJ8YmVHFGggoCXo72ym4N.png?f=fotoalbum_large
Nu is het nadeel dat deze pomp vrij veel gebruikt, en hij op deze manier niet schakelbaar is d.m.v. een timer. Toen laatst de ISAVER+1100 bij toppy in de aanbieding was heb ik deze (vrij) impulsief gekocht op basis van wat info in dit topic. Nu zit ik met de installatie, en het feit dat ik ook de pomp wil kunnen timen. Mijn idee was om de kabel naar de pomp door te halen, en aan beide zijdes stekkers te monteren. Dan kan ik zowel een energy socket van HomeWizard alsmede de Isaver hier tussen zetten. Eventueel zou ik ook de kabels van de Isaver kunnen vervangen door die van de pomp, maar dat doe ik liever niet i.v.m. garantie.

Brennenstuhl --> (HomeWizard Energy Socket) --> Isaver --> Pomp

Zijn hier nog nadelen aan, of juist niet aan te raden? Ben benieuwd naar andere ervaringen van mensen met dit soort schakelaars en hoe die hun pomp timen? Nu is het elke keer zelf naar de pomp lopen om hem aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@jeeedeee bedoel je met timen dat je de pomp middels een schema kan schakelen maar nu niet lukt doordat er een aardlekschakelaar tussen zit?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dennis1812 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Waarom 2x per week testen? En niet op indicatie? Of minder vaak? 2x per week klinkt vrij vaak voor mij. Zeker als alles gewoon goed is.
Bij mijn automatisch doseer systeem zeggen ze dat ik daarnaast 1x per week moet testen 8)7 :+.

In het begin doe je altijd vaker testen en daarna wanneer je inderdaad weet hoe het "moet" gaat het vanzelf minder worden.
jeeedeee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:27:
Ik heb een vraag aan de mensen die een frequentieregelaar hebben op hun pomp of mensen die ervaring hebben met een pentair pomp. Ik heb de Pentair 12 m3 zandfilterset, met daarbij de Pentair Freeflow ffl-071 pomp. Deze heeft een netsnoer met daarbij een aardlekautomaat (oid). Zie de volgende foto

[Afbeelding]
Nu is het nadeel dat deze pomp vrij veel gebruikt, en hij op deze manier niet schakelbaar is d.m.v. een timer. Toen laatst de ISAVER+1100 bij toppy in de aanbieding was heb ik deze (vrij) impulsief gekocht op basis van wat info in dit topic. Nu zit ik met de installatie, en het feit dat ik ook de pomp wil kunnen timen. Mijn idee was om de kabel naar de pomp door te halen, en aan beide zijdes stekkers te monteren. Dan kan ik zowel een energy socket van HomeWizard alsmede de Isaver hier tussen zetten. Eventueel zou ik ook de kabels van de Isaver kunnen vervangen door die van de pomp, maar dat doe ik liever niet i.v.m. garantie.

Brennenstuhl --> (HomeWizard Energy Socket) --> Isaver --> Pomp

Zijn hier nog nadelen aan, of juist niet aan te raden? Ben benieuwd naar andere ervaringen van mensen met dit soort schakelaars en hoe die hun pomp timen? Nu is het elke keer zelf naar de pomp lopen om hem aan te zetten...
toon volledige bericht
RCD vervangen door een gewone stekker of direct op de iSaver aansluiten, en de RCD aansluiten op de iSaver.

Dan blijft het geheel veilig :).

Edit:
Op jouw manier kan ook (smart stekker tussen RCD en iSaver) echter heeft de iSaver externe aansturing beschikbaar (3 verschillende snelheden).

Ik zou daar gebruik van maken, is wel wat complexer dan een smart tussenstekker...

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 17-06-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:23
Vorig jaar had ik nog een Intex Easy Set met een ZFP en heb ik eigenlijk nooit melkachtig water gehad. Dit jaar overgeschakeld op een Intex Frame 3m op 2m (2 jonge kinderen, 5j en 2j) maar nu valt me op dat ik vaker/sneller last heb van minder helder water. Ph moet ik relatief vaak uppen, nog nooit vlokmiddel of iets moeten gebruiken en chloor doe ik regelmatig wat snelwerkend erbij en telkens 1 tablet in een drijvende dispenser.

Pomp draait ongeveer van 10 tot 19h00 voor de verwarming en filteren (zitten 2 intex solar matjes bij, maken het heerlijk warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 17:26

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Ik heb de pomp met RCD-stekker in de Isaver zitten. De pomp is zo getimed dat deze in 24 uur bepaalde snelheden draait en dus niet stil valt waardoor de RCD blijft ' werken'. Ik heb geen idee als de Isaver uit gaat wat de RCD van de pomp dan doet. Zal vanavond eens testen als de WP en ZWS uit staan.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
huCks schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:18:
Wat kan de oorzaak zijn dat de leiding tussen het zwembad en de filter pomp dichtgetrokken is?
[Afbeelding]

Dit is op 2 plekken gebeurd in de leiding van het zwembad naar de filter (dus de eerste leiding van alle leidingen), andere leidingen geen issue's

Leidingen liggen ook gewoon plat...
Deze halen:

https://www.wildkamp.nl/p...mm-l-maximaal-30-m/759131

Heb net 15 meter gehaald en aangesloten op m’n solar matten.
Werkt perfect, binnenkant vd slang is glad en in een keer lekvrij aan kunnen sluiten.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01
Plenkske schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:00:

Gefeliciteerd!

Juist daarom zit ik nu naar een zwembad te kijken. Normaal veel naar het strand (+- 800 meter lopen van mijn huis) maar dat is nu geen doen met een kleine van 4 maanden. Daarnaast ben ik in de zomer altijd lang vrij dankzij mijn werk :)

Tuin op zuid west. Heb nu een klein (2.00 x 1.40 ofzo) opblaasbadje staan voor aankomend weekend wat we nog hadden. Is nu al lekker warm door het zeil wat er sinds gisteren op ligt.

Hoef geen groot/diep zwembad te zijn. Rondjes zwemmen of baantjes trekken hoeft wat mij betreft niet. Het liefst zit ik gewoon lekker in zo’n bad met een biertje erbij te genieten van het zonnetje.

Nog zaken waar ik op moet letten? Zat gewoon naar een standaard Intex badje te kijken. Kleinste maat (want zie reden hierboven). Zou wel graag een wat stillere pomp willen (mogelijk een zandfilter pomp). Hierop zo’n bol of een mat zodat het water wat warmer is. Omdat ik voor een klein “badje” ga hoef ik dus geen extreme oplossingen.
Pagina: 1 ... 104 ... 181 Laatste