paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:27:
[...]
OK, maar mijn punt is meer dat ik me afvraag in hoeverre je nou ook echt "filtert' op 25% vermogen.
Als ik mijn regelaar helemaal terugschroef tot 1200 rpm, dan is het verbruik 58Wh.
Dat is pak'm beet 1/3 waterverplaatsing (bijv), maar de drukmeter van het fitlervat geeft amper wat aan.
Daarbij circuleert het water niet door het hele bad, maar heb ik meer de indruk dat 'het' zich een beetje rond de uit- en inlaat afspeelt.
In een "perfecte" opstelling heb je de inlaat en uitlaat van je bad tegen over elkaar.
Af en toe je pomp 1 a 2 min op vol power kan ook geen kwaad om effe het water goed te "mengen"

President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:43:
[...]
Tuurlijk, maar daarom heb ik het ook gekocht met het idee dat we over een paar jaar ene groter zwembad kunnen hebben (jongste is nu <100, dus wil een bad waarin ze zonder hulpmiddelen kan staan en waar ik haar bovenuit kan komen zien). En dan liever alles goed aansluiten met bijvoorbeeld ene bypass voor de komende jaren. Al ga ik eerst zondee bypass even de apparatuur aansluiten om te zien waar ik tegenaan loop. Dus vanmiddag of morgen gewoon alvast het bad opzetten
Tegelijkertijd is dat maximaal 2x4 meter qua oppervlakte met 90cm hoor voor water, dus 7,2 kuub water. Dan is die 7kWh warmtepomp als het goed is ook nog genoeg.
Voor een 7m3 bad is een 7kW voldoende, meer mag altijd

J.E. Weinor schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Als je dat op jaarbasis berekent voor opwarmen zwembad en hoeveelheid uur per dag maand laat staan per jaar aan stroomverbruik dan tikt het lekker aan naar mijn inzien, en dan niet te vergeten je ZFP en evt. alle extra er achter dan heb ik het nog niet over je eigen verbruik woning.
Heb je geen zonnepanelen die het verbruik afdekt op jaarbasis en met de huidige hoge energierekeningen dit jaar en evt, komende jaar dan verdwijnt het voordeel door het prijskaartje.
Dat kan ik beamen, dacht ook ohh die 4kWh per dag..... op een maand is dat toch zo een 120kWh x 9 maanden dat het bad op staat dan is dat toch een paar honder EUR...
Hobby mag geld kosten maar als ik erop kan besparen dan mag dat zeker ook

wiene schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
Voor diegene die het interessant vinden. Ik heb net ook even mijn Intex ZFP geïsoleerd in ook een kunststof kist net als anderen hier op het forum. In de kist glaswol bekleding van ca 10cm dik (had ik liggen) rondom de pomp en bovenop. Temperatuur loopt nu wel op tot 35 graden in de kist maar valt me nog mee.
Geluid is met Decibel x app gezakt van ca 70 dB naar ca 59 dB op 1 meter afstand. Scheelt zeker maar valt me eigenlijk nog tegen… dus langzaam opzoek naar andere pomp.
Zo een Intex ZFP is prima om mee te starten of wanneer je geen buren hebt, verder is het gewoon het beste om voor een betere maar ook stillere pomp te gaan.
Pas zodra je een betere/stillere pomp hebt vraag je af waarom je niet gelijk voor zo een pomp bent gegaan... maar ach, je moet ergens beginnen

.
Misschien heb je de paar posts verder gelezen maar hij heeft een goed geïsoleerd bouwkundig zwembad, niet te verglijken met een opzet zwembad.
Verder tevreden met je 14kW wp op je 30m3 bad?
President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed, dit is alles wat ik erbij geleverd kreeg (en nog twee witte buizen bij de filter pomp).
Bij het zwembad zit een 32mm aansluiting voor de filter pomp, welke ik niet ga gebruiken aangezien ik alles 38mm ga maken (behalve dan het zwembad wat 2x 32mm aansluitingen heeft)
Die Poolex A aansluiting zou volgens toppy op de Bestway zandfilterpomp moeten passen
Lekker, begint het te kriebelen?
Begrijp je vraagtekens mbt kleurverschil, alsof het in de zon gestaan heeft.
Check of het geheel gewoon nieuw is, zo ja dan zou ik daar niet zo druk om maken.
toon volledige bericht
Grappig zo in je keter box, groot voordeel wat jij hebt met je warmtepomp is dat je gewoon aan de boven kant een gat hoef te maken, lucht gaat dan vanzelf de goede kant op.
Helaas is dat bij een horizontale wp niet zo, ik merk bij die van mij dat het lucht van alle kanten vandaan komt

.
ohh vergeet de aanzuiging niet, anders heb je niks aan je mooie gat

.
President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:24:
Klopt onderstaand schema?
[Afbeelding]
Ik heb dan dus nodig van zwembad naar zandfilterpomp naar warmtepomp
- Intex adapter B van zwembad (KOPEN)
- dan de witte slang met oranje draai van de ZFP hier direct op aansluiten
- ZFP is verbonden met het zandvat, vanuit het zandvat loopt de witte slang met oranje draai ding naar de warmtepomp
- 50mmx63mm schroefdraad van 2'' om de warmtepomp aansluitbaar te maken met draai (in) (KOPEN)
- de witte/oranje aansluiting van de zandfilterpomp kan direct op dit schroefdraad?
Klopt, eventueel Intex afsluiters 38mm zodat je kranen hebt bij je bad:
>>
https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html
(lees vooral ook de reviews)
Dan van warmtepomp naar chloording naar zwembad
- 50mmx63mm schroefdraad van 2'' om de warmtepomp aansluitbaar te maken met draai (uit)
- Intex adapter A (KOPEN)
- 38mm buis met slangklem voor op de Intex adapter A (KOPEN)
- buis naar de chloorinstallatie en met slangklem bevestigen (KOPEN) - de aansluiting kijkt 32mm en 36mm te zijn, is dat niet beperkend voor de doorvoer? Moet ik een stuk van dat opzet ding wat ernaast staat op de tekening afzagen?
- buis van chloorinstallatie met slangklem bevestigen (KOPEN)
- buis naar zwembad
- Intex adapter A op de buis (met slangklem?)
- aansluiten op Index adapter B die op het zwembad zit
Klopt dit zo? Ik word een beetje gek van die index adapter A en B dingen, want ik begrijp dat niet zo goed.
De slangtule van je chloor dispenser kan je afzagen maar dan kan je niet meer 32mm gebruiken, de Intex Adapter A heeft dit overigens ook.
Zelf zou ik het gewoon zo laten, eraf kan altijd nog.
Niet vergeten dat er een rubberen ring moet tussen je Intex adapter A en je 2" schroefdraad, er zit helaas geen rubbers bij de adapter.
Dit geld niet voor op de ZFP of bij de Intex adapter B, daar zit al een rubberen ring op (check de foto) en dus kan je hier de Intex adapter A gewoon erop draaien.
Check of dit ook bij je ZFP is (Intex heeft dit wel maar bij jouw weet ik dat niet).
Als ik verder niks over het hoofd zie klopt het allemaal zo.
Afsluiters, zie hier boven.
En dan heb ik nog stroom nodig vanuit de schuur naar de warmtepomp/zfp. De warmtepomp heeft:
[Afbeelding]
Dan moet ik dus gewoon een Buitenkabel XMVK 3x2,5 mm² kabel nodig vanuit de schuur (met een stekker) naar de plaats in de tuin (waar ik een stekkerdoos op aansluit)? Maar er zit geen stekker op de warmtepomp, dan moet ik dus een Apparaatsnoer open einde kopen?
Maar wat is die zwarte kabel bij de warmtepomp doos? Die heeft gekke zwarte klemmetjes ofzo aan begin/eind?
Welke warmtepomp heb je? Kan ik effe niet zo gauw terug vinden.
Als er geen stekker op zit dan moet je deze zelf eraan maken.
Gewoon 3x2,5mm kabel nemen in de lengte dat voldoende is om vanaf je wp naar de schuur te gaan, dan heb je geen gekloot met stekker(dozen) die buiten liggen. Uiteraard stekker voor erop niet vergeten

.
Geen idee waar die witte kabel met zwarte stekkers voor is, daar heb je dus de handleiding voor