Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:45:
[...]

[...]

Hij staat op 28 graden inderdaad. Vreemde is dat hij weer vrolijk verder gaat op vol vermogen. Bad is nu 28,8 graden. Volgens mij zou hij allang moeten moduleren. Zou hij dan pas bij 29 graden moduleren?
Nee dat had echt al bij 28,5 gemoeten.
hoe hard loopt je compressor nu dan? 80Hz?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
wiene schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
Voor diegene die het interessant vinden. Ik heb net ook even mijn Intex ZFP geïsoleerd in ook een kunststof kist net als anderen hier op het forum. In de kist glaswol bekleding van ca 10cm dik (had ik liggen) rondom de pomp en bovenop. Temperatuur loopt nu wel op tot 35 graden in de kist maar valt me nog mee.

Geluid is met Decibel x app gezakt van ca 70 dB naar ca 59 dB op 1 meter afstand. Scheelt zeker maar valt me eigenlijk nog tegen… dus langzaam opzoek naar andere pomp.
Daarom wil ik hem dus ingraven in een hoge met blokken gemaakte grote plantenbak, en in een boomkuip plaatsen. Onderkant zal een buisje komen voor airflow intake, en de bovenkant wordt deels ingegraven. Vervolgens een houten plaat erop met een steen. Ben benieuwd of het gaat werken. Na volgende week begin ik met bouwen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

FireStarter schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:54:
[...]

Daarom wil ik hem dus ingraven in een hoge met blokken gemaakte grote plantenbak, en in een boomkuip plaatsen. Onderkant zal een buisje komen voor airflow intake, en de bovenkant wordt deels ingegraven. Vervolgens een houten plaat erop met een steen. Ben benieuwd of het gaat werken. Na volgende week begin ik met bouwen.
Een stillere (tragere) pomp levert je veel meer op denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 24-07 05:50
EdwinC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Verder valt het me op dat iedereen toch wel hoge vermogens WP's plaatst. Ik heb voor mijn 48m3 zwembad een 12kW WP en een solarzeil en ik krijg hem met gemak op temperatuur. Nu heb ik wel het voordeel dat het bad van 09:00 tot 19:00 vol in de zon ligt.
Wij hebben 14 kW WP op een 30m3 zwembad. Op aanraden van @Jazsie maar een wat zwaarder type genomen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-07 17:33
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Nee dat had echt al bij 28,5 gemoeten.
hoe hard loopt je compressor nu dan? 80Hz?
Blijkbaar werkt de smart life app niet helemaal. Wp was gewoon uit bij 28,6 graden. Nu is nog 28,1 en nog steeds uit.

Blijf de werking beetje vreemd vinden. Hij zou moeten moduleren en niet aan/uit gedrag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Had je ingesteld op 28?
Dan zou die mini inverter plus in wezen moeten moduleren bij 28,5
De ervaring leert dat ie dan ergens op 55 of 50Hz moet gaan draaien. (Wat nog steeds (te) hard is eigenlijk)

[...]

paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

@President https://www.lidl.nl/p/habau-tuinkast-laura/p100274960
Hier zou je wellicht wieltjes onder kunnen schroeven.
Geen idee of het geheel stijf genoeg is dan; ik zou de bodem sowieso verstevigen. Een filtervat wordt wat zwaar schat ik zo.

Of voor alleen je zfp:
https://www.lidl.nl/p/habau-tuinkast-kompakt/p100343142
Plank voor alle losse rommel d:)b
toon volledige bericht
Die zfp hoeft geen wieltjes, ik ga zo even meten of het in één van die kastjes past!

En anders komende weken een plank erboven en aan de zijkanten, dan staan ze toch droog en heb ik alle tijd om wat uit te zoeken of te makenp
Edit: 65 lengte en 45 diep als de bak netjes in de plastic ondervoet staat en de pomp er naast. Past dus helaas niet in die kastjes en ik nog een centimeter of twee speling wil hebben

[ Voor 8% gewijzigd door President op 03-06-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:36:
[...]

Blijkbaar werkt de smart life app niet helemaal. Wp was gewoon uit bij 28,6 graden. Nu is nog 28,1 en nog steeds uit.

Blijf de werking beetje vreemd vinden. Hij zou moeten moduleren en niet aan/uit gedrag vertonen.
Ws was de 29 al aangetikt en was de temperatuur nu dus op zn retour.
Bij 27 gaat ie dan weer aan.

En idd. Soort aan uit. Er is weinig inverter aan de mini inverter plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu_s0A5Sg9tSG4eed28f-pbnXxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0PDayrDPObMy4ela9dpE3wB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXwRaUk7Eu8PILNOszlSaWhIIjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5Mf83Cu8qRucEY4ElWwqicg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmwICqLPxRgrNgSYb8ufk-BHP20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BISgH9feSm9GEccPjwMvtpAv.jpg?f=fotoalbum_large

Goed, dit is alles wat ik erbij geleverd kreeg (en nog twee witte buizen bij de filter pomp).

Bij het zwembad zit een 32mm aansluiting voor de filter pomp, welke ik niet ga gebruiken aangezien ik alles 38mm ga maken (behalve dan het zwembad wat 2x 32mm aansluitingen heeft)

Die Poolex A aansluiting zou volgens toppy op de Bestway zandfilterpomp moeten passen

[ Voor 3% gewijzigd door President op 03-06-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAMGeJZ9kkxKqfZzwQeAi1j8g-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ9KVN89Fb4EO9fvC9z7zRUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF4Qgt6JIaYAjAylCqkrRWUeH04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qJgy6rH0y34iqhfhnofiPWq.jpg?f=fotoalbum_large

Op de zandfilterpomp staat 2021-07-08 (productie datum?). Het deksel van het vat is deels verkleurd (zie foto's). Maakt dit uit? Is dit een teken van iets verkeerds? De bovenste foto is gewoon grijs, maar op de onderste foto zie je een andere kant?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 03-06-2022 17:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Man ik heb me weer wat op mn hals gehaald.
Kijken of een paar dB geluid van de wp kunnen snoepen.
Nóg een Keter Denali kist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLE8SDOFGhk5HgtxV4m9qY8jpU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro46zgbTQcqgXfVxmbf7e7kC.jpg?f=fotoalbum_large
Groot gat in de deksel, flensbuis er door, en aan de zijkanten wat deurroosters.

“Past het niet gewoon in de huidige kist?”

…..geen idee :?

Nou… en daar ging ik weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE-mhIKk1BUoZBmnKBjAIUZpRQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fC9mxlKAonLRvM3XyQLCDt8d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcr5nJ3tY7dxc5mu_ptNDW9eF9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXVxWGySL2YmzSZ1D2lO1xeB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_YHTbpeDUeLThJxwuK2NkIJ1Tc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JGgTSP2eOy6FYv18wOgg1wx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIf8Xm2fWYib5qN3PHM63-UNRhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbKyKRgX3GhpqrhKlTv44O9g.jpg?f=fotoalbum_tile

Antwoord: ja :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Od_4bWm89ENycpXNbOSfQxfdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrCiaw03KLjDhOpIWdpDC06c.jpg?f=fotoalbum_large

:')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmgLfDbmbFfy9o7q17D0X-WaenY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1GLoqaDUulDNq6jXa6dX58l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 03-06-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Klopt onderstaand schema?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZSWr3nu2yZfATMav0HTGOqq3Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQCispyL6kv27SiUbhYYhWEP.png?f=fotoalbum_large
Ik heb dan dus nodig van zwembad naar zandfilterpomp naar warmtepomp
- Intex adapter B van zwembad (KOPEN)
- dan de witte slang met oranje draai van de ZFP hier direct op aansluiten
- ZFP is verbonden met het zandvat, vanuit het zandvat loopt de witte slang met oranje draai ding naar de warmtepomp
- 50mmx63mm schroefdraad van 2'' om de warmtepomp aansluitbaar te maken met draai (in) (KOPEN)
- de witte/oranje aansluiting van de zandfilterpomp kan direct op dit schroefdraad?

Dan van warmtepomp naar chloording naar zwembad
- 50mmx63mm schroefdraad van 2'' om de warmtepomp aansluitbaar te maken met draai (uit)
- Intex adapter A (KOPEN)
- 38mm buis met slangklem voor op de Intex adapter A (KOPEN)
- buis naar de chloorinstallatie en met slangklem bevestigen (KOPEN) - de aansluiting kijkt 32mm en 36mm te zijn, is dat niet beperkend voor de doorvoer? Moet ik een stuk van dat opzet ding wat ernaast staat op de tekening afzagen?
- buis van chloorinstallatie met slangklem bevestigen (KOPEN)
- buis naar zwembad
- Intex adapter A op de buis (met slangklem?)
- aansluiten op Index adapter B die op het zwembad zit

Klopt dit zo? Ik word een beetje gek van die index adapter A en B dingen, want ik begrijp dat niet zo goed.

En ik mis dan nog de kraantjes bij zwembad sluiting om het dicht te draaien als ik iets wil wijzigen?

Ik heb dan dit over uit de zandfilterpomp doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY4BDENjGH-gM1oblQwnNBzyRt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmQNEudRvzs24ts6mLuNuBZ8.jpg?f=fotoalbum_large

En dan heb ik nog stroom nodig vanuit de schuur naar de warmtepomp/zfp. De warmtepomp heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCvb7cCX6MNLKMaWCiqbArJEstQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkEEUdJ8Lw8tYWSaCq50MbfW.jpg?f=fotoalbum_large

Dan moet ik dus gewoon een Buitenkabel XMVK 3x2,5 mm² kabel nodig vanuit de schuur (met een stekker) naar de plaats in de tuin (waar ik een stekkerdoos op aansluit)? Maar er zit geen stekker op de warmtepomp, dan moet ik dus een Apparaatsnoer open einde kopen?
Maar wat is die zwarte kabel bij de warmtepomp doos? Die heeft gekke zwarte klemmetjes ofzo aan begin/eind?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 03-06-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
paQ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:46:
[...]

Dat is de vraag of dat zinvoller is.
De mijne staat as we speak op 30Hz te pruttelen, een beetje de boel op temp te houden, af en toe komt er 0.1 bij. Maar dat is nu. frisse dagen.
Als de zon goed had geschenen was hij nieteens aangegaan of al veel eerder uit gegaan,

Dart hangt dus enorm van de situatie af.
Ik vind de hele nacht 300Wh op zich ook prima, (laag en stil lopen dus) als dat erin resulteert dat de volgende dag die pomp nauwelijks aan staat. We hebben dat alleen niet voor het uitkiezen natuurlijk. Er komt hoe dan ook een moment dat het water 1 graad beneden set point komt, en dus de wp gaat verwarmen. Op hoger vermogen En dat wil ik niet 's nachts.
Voor mensen met een enorme tuin misschien minder van belang, maar ik wil niet dat mensen met raam open me scheef aankijken de volgende ochtend omdat ze gebrom hebben gehoord.

Ik heb alleen wel mijn ZFP net zo ingesteld dat ie in de nacht op zijn laagst draait, en dat is niet genoeg voor de wp. Het is uiteindelijk je gecombineerde verbruik. Maar het zou helemaal niet gek zijn nee als het zo zou kunnen werken.

Overigens, vandaag mijn nieuwe pomp geïnstalleerd, de Ubbink TP75, in combinatie met de iSaver+ / Vario+ frequentieregelaar. Dat is echt wel heel nice *D
[Afbeelding]
De Ubbink pomp is van zichzelf ca 3 dB stiller dan de Intex en doet dan max 14,4m3 ipv 10 m3, maar teruggeschroeft kun je nog amper van überhaupt geluid spreken.

De pomp wordt standaard geleverd met tules 50mm PVC buiten, en tule 38mm slang. Ook zit er nog extra een losse stroomkabel bij zonder RCD voor bijv schakeling via wp of frequentieregelaar. :)

Wat me alleen niet duidelijk is:
Welke setting pakt de isaver voor tijden niet in een timersetting vallen?
Gaat hij dan uit?
toon volledige bericht
ik heb deze pomp ook tevens staat onze 2e versie van deze al bij de eerste wat onze spoel kapot gegaan waardoor we een sluiting naar aarde hadden en eerlijk gezegd ben ik nu steeds bang dat dat met deze ook kan gaan gebeuren ik heb er wel een thermisch pakket voor zitten voor overbelasting en een stroming's sensor om dat ons bad geautomatiseerd is maar verder zit er niet echt een beveiliging op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:40
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:27:
[...]

OK, maar mijn punt is meer dat ik me afvraag in hoeverre je nou ook echt "filtert' op 25% vermogen.
Als ik mijn regelaar helemaal terugschroef tot 1200 rpm, dan is het verbruik 58Wh.
Dat is pak'm beet 1/3 waterverplaatsing (bijv), maar de drukmeter van het fitlervat geeft amper wat aan.
Daarbij circuleert het water niet door het hele bad, maar heb ik meer de indruk dat 'het' zich een beetje rond de uit- en inlaat afspeelt.
In een "perfecte" opstelling heb je de inlaat en uitlaat van je bad tegen over elkaar.

Af en toe je pomp 1 a 2 min op vol power kan ook geen kwaad om effe het water goed te "mengen" ;)
President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:43:
[...]

Tuurlijk, maar daarom heb ik het ook gekocht met het idee dat we over een paar jaar ene groter zwembad kunnen hebben (jongste is nu <100, dus wil een bad waarin ze zonder hulpmiddelen kan staan en waar ik haar bovenuit kan komen zien). En dan liever alles goed aansluiten met bijvoorbeeld ene bypass voor de komende jaren. Al ga ik eerst zondee bypass even de apparatuur aansluiten om te zien waar ik tegenaan loop. Dus vanmiddag of morgen gewoon alvast het bad opzetten

Tegelijkertijd is dat maximaal 2x4 meter qua oppervlakte met 90cm hoor voor water, dus 7,2 kuub water. Dan is die 7kWh warmtepomp als het goed is ook nog genoeg.
Voor een 7m3 bad is een 7kW voldoende, meer mag altijd ;)
J.E. Weinor schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Als je dat op jaarbasis berekent voor opwarmen zwembad en hoeveelheid uur per dag maand laat staan per jaar aan stroomverbruik dan tikt het lekker aan naar mijn inzien, en dan niet te vergeten je ZFP en evt. alle extra er achter dan heb ik het nog niet over je eigen verbruik woning.

Heb je geen zonnepanelen die het verbruik afdekt op jaarbasis en met de huidige hoge energierekeningen dit jaar en evt, komende jaar dan verdwijnt het voordeel door het prijskaartje.
Dat kan ik beamen, dacht ook ohh die 4kWh per dag..... op een maand is dat toch zo een 120kWh x 9 maanden dat het bad op staat dan is dat toch een paar honder EUR...

Hobby mag geld kosten maar als ik erop kan besparen dan mag dat zeker ook :9
wiene schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
Voor diegene die het interessant vinden. Ik heb net ook even mijn Intex ZFP geïsoleerd in ook een kunststof kist net als anderen hier op het forum. In de kist glaswol bekleding van ca 10cm dik (had ik liggen) rondom de pomp en bovenop. Temperatuur loopt nu wel op tot 35 graden in de kist maar valt me nog mee.

Geluid is met Decibel x app gezakt van ca 70 dB naar ca 59 dB op 1 meter afstand. Scheelt zeker maar valt me eigenlijk nog tegen… dus langzaam opzoek naar andere pomp.
Zo een Intex ZFP is prima om mee te starten of wanneer je geen buren hebt, verder is het gewoon het beste om voor een betere maar ook stillere pomp te gaan.

Pas zodra je een betere/stillere pomp hebt vraag je af waarom je niet gelijk voor zo een pomp bent gegaan... maar ach, je moet ergens beginnen 8).
jacovn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:32:
[...]

Wij hebben 14 kW WP op een 30m3 zwembad. Op aanraden van @Jazsie maar een wat zwaarder type genomen.
Misschien heb je de paar posts verder gelezen maar hij heeft een goed geïsoleerd bouwkundig zwembad, niet te verglijken met een opzet zwembad.

Verder tevreden met je 14kW wp op je 30m3 bad?
President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goed, dit is alles wat ik erbij geleverd kreeg (en nog twee witte buizen bij de filter pomp).

Bij het zwembad zit een 32mm aansluiting voor de filter pomp, welke ik niet ga gebruiken aangezien ik alles 38mm ga maken (behalve dan het zwembad wat 2x 32mm aansluitingen heeft)

Die Poolex A aansluiting zou volgens toppy op de Bestway zandfilterpomp moeten passen
Lekker, begint het te kriebelen? :+

Begrijp je vraagtekens mbt kleurverschil, alsof het in de zon gestaan heeft.

Check of het geheel gewoon nieuw is, zo ja dan zou ik daar niet zo druk om maken.
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:04:

[Afbeelding]
Groot gat in de deksel, flensbuis er door, en aan de zijkanten wat deurroosters.

“Past het niet gewoon in de huidige kist?”

…..geen idee :?

Nou… en daar ging ik weer.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Antwoord: ja :)

[Afbeelding]

:')

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Grappig zo in je keter box, groot voordeel wat jij hebt met je warmtepomp is dat je gewoon aan de boven kant een gat hoef te maken, lucht gaat dan vanzelf de goede kant op.

Helaas is dat bij een horizontale wp niet zo, ik merk bij die van mij dat het lucht van alle kanten vandaan komt :?.

ohh vergeet de aanzuiging niet, anders heb je niks aan je mooie gat ;).
President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:24:
Klopt onderstaand schema?
[Afbeelding]
Ik heb dan dus nodig van zwembad naar zandfilterpomp naar warmtepomp
- Intex adapter B van zwembad (KOPEN)
- dan de witte slang met oranje draai van de ZFP hier direct op aansluiten
- ZFP is verbonden met het zandvat, vanuit het zandvat loopt de witte slang met oranje draai ding naar de warmtepomp
- 50mmx63mm schroefdraad van 2'' om de warmtepomp aansluitbaar te maken met draai (in) (KOPEN)
- de witte/oranje aansluiting van de zandfilterpomp kan direct op dit schroefdraad?
Klopt, eventueel Intex afsluiters 38mm zodat je kranen hebt bij je bad:
>> https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html
(lees vooral ook de reviews)
Dan van warmtepomp naar chloording naar zwembad
- 50mmx63mm schroefdraad van 2'' om de warmtepomp aansluitbaar te maken met draai (uit)
- Intex adapter A (KOPEN)
- 38mm buis met slangklem voor op de Intex adapter A (KOPEN)
- buis naar de chloorinstallatie en met slangklem bevestigen (KOPEN) - de aansluiting kijkt 32mm en 36mm te zijn, is dat niet beperkend voor de doorvoer? Moet ik een stuk van dat opzet ding wat ernaast staat op de tekening afzagen?
- buis van chloorinstallatie met slangklem bevestigen (KOPEN)
- buis naar zwembad
- Intex adapter A op de buis (met slangklem?)
- aansluiten op Index adapter B die op het zwembad zit

Klopt dit zo? Ik word een beetje gek van die index adapter A en B dingen, want ik begrijp dat niet zo goed.
De slangtule van je chloor dispenser kan je afzagen maar dan kan je niet meer 32mm gebruiken, de Intex Adapter A heeft dit overigens ook.
Zelf zou ik het gewoon zo laten, eraf kan altijd nog.

Niet vergeten dat er een rubberen ring moet tussen je Intex adapter A en je 2" schroefdraad, er zit helaas geen rubbers bij de adapter.
Dit geld niet voor op de ZFP of bij de Intex adapter B, daar zit al een rubberen ring op (check de foto) en dus kan je hier de Intex adapter A gewoon erop draaien.

Check of dit ook bij je ZFP is (Intex heeft dit wel maar bij jouw weet ik dat niet).

Als ik verder niks over het hoofd zie klopt het allemaal zo.
En ik mis dan nog de kraantjes bij zwembad sluiting om het dicht te draaien als ik iets wil wijzigen?

Ik heb dan dit over uit de zandfilterpomp doos:
[Afbeelding]
Afsluiters, zie hier boven.
En dan heb ik nog stroom nodig vanuit de schuur naar de warmtepomp/zfp. De warmtepomp heeft:
[Afbeelding]

Dan moet ik dus gewoon een Buitenkabel XMVK 3x2,5 mm² kabel nodig vanuit de schuur (met een stekker) naar de plaats in de tuin (waar ik een stekkerdoos op aansluit)? Maar er zit geen stekker op de warmtepomp, dan moet ik dus een Apparaatsnoer open einde kopen?
Maar wat is die zwarte kabel bij de warmtepomp doos? Die heeft gekke zwarte klemmetjes ofzo aan begin/eind?
Welke warmtepomp heb je? Kan ik effe niet zo gauw terug vinden.

Als er geen stekker op zit dan moet je deze zelf eraan maken.

Gewoon 3x2,5mm kabel nemen in de lengte dat voldoende is om vanaf je wp naar de schuur te gaan, dan heb je geen gekloot met stekker(dozen) die buiten liggen. Uiteraard stekker voor erop niet vergeten ;).

Geen idee waar die witte kabel met zwarte stekkers voor is, daar heb je dus de handleiding voor ;)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
@Jazsie
- ik heb toppy gemaild over de kleur, los dat die nu voor 10% korting erop staat
- ik las bij die kraan over het hangen, dat is niet zo wenselijk. Ga nog even denken, ik zag op een filmpje ergens dat je ook gewoon een 'stop' aan de binnenkant van je bad tegen de aansluiting kan drukken en dan dichtdraaien.
- hoe krijg je trouwens op het eind het water uit te slangen en bijvoorbeeld warmtepomp? Op de zwp zat daar volgens mij een speciale functie voor, is het bij die slangen loskoppelen en het water eruit zien lopen/sluiten?
- waarom moet je eigenlijk een adapter A en adapter b hebben bij een aansluiting van bijvoorbeeld het bad ? Waarom aansluiting op aansluiting ipv gewoon één ding?
- die witte kabel is om de warmtepomp van ene afstand te bedienen.

Qua stroom is het leuk om een lengte te doen, maar volgens mij redt de zfp het met de bijgeleverde kabel niet naar de schuur via de schuttingen. Even meten

Edit: https://www.praxis.nl/tui...70x79x116cm/5111282#specs is misschien nog goedkoper dan zelf een simpele tijdelijke ombouw van hout maken voor de zandfilterpomp? Dat kunnen de Intex platen in de winter in worden gestapeld als ik een plankje maak en ik kan daar het stopcontact in maken?

[ Voor 26% gewijzigd door President op 04-06-2022 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Jazsie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:06:

[...]
Misschien heb je de paar posts verder gelezen maar hij heeft een goed geïsoleerd bouwkundig zwembad, niet te verglijken met een opzet zwembad.

Verder tevreden met je 14kW wp op je 30m3 bad?
Zeker, nog bedankt voor de tips vorig jaar. Heeft geen moeite ook als het kouder is het bad warm te houden. Ergen in oktober zwembad pas uitgezet, vrouw zwom bijna iedere avond.
Helaas wel het kunstgras wat ingedeukt door de poten, maar ik heb nu trespa panelen gekocht voor eronder. Dat wilde mijn vrouw vorig jaar niet omdat het relatief duur is. Goedkoop is duurkoop geworden want eigenlijk moet het kunstgras er opnieuw in gelegd worden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
Toch apart dat een 7KW warmtepomp een inbouwbad niet op temperatuur kan houden. Ja, s'nachts is het 15 graden dan nog zou die 5KW moeten kunnen produceren. Maar op de een of andere manier blijft de temperatuur zakken. De hele nacht tot nu 5.6kWh verder.
Stel dat ik van een COP 3 moet uitgaan. Dan is het 5.6kWhx3=16.8KW wat het bad is ingegaan. Dan zou dit betekenen dat mijn bad een afkoeling heeft van meer dan 1.6KW per uur. Bad is gewoon afgedekt met 500micron GeoBubble. Met dit verbruik mag ik een zonnepark aanschaffen ipv zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqTsqESAMr0ITfvyuCr_rNbwchM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvffBF6rsjyoo7q5jCPPzk3f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 12:31

mwk

paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:04:

[...]

[Afbeelding]
Maar blijft de koude lucht dan niet hangen in die kist?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 18:29
President schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:23:
@Jazsie
- ik las bij die kraan over het hangen, dat is niet zo wenselijk. Ga nog even denken, ik zag op een filmpje ergens dat je ook gewoon een 'stop' aan de binnenkant van je bad tegen de aansluiting kan drukken en dan dichtdraaien.
Dit doe ik ook altijd is iets minder snel maar werkt hetzelfde met zo'n dopje. Zitten als het goed is ook gewoon bij je zwembad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ja die doppen werken prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52
medu80 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:34:
Toch apart dat een 7KW warmtepomp een inbouwbad niet op temperatuur kan houden. Ja, s'nachts is het 15 graden dan nog zou die 5KW moeten kunnen produceren. Maar op de een of andere manier blijft de temperatuur zakken. De hele nacht tot nu 5.6kWh verder.
Stel dat ik van een COP 3 moet uitgaan. Dan is het 5.6kWhx3=16.8KW wat het bad is ingegaan. Dan zou dit betekenen dat mijn bad een afkoeling heeft van meer dan 1.6KW per uur. Bad is gewoon afgedekt met 500micron GeoBubble. Met dit verbruik mag ik een zonnepark aanschaffen ipv zonnepanelen.

[Afbeelding]
Klinkt apart.
(Ben beetje lui; hoe groot is het bad ook al weer, in/boven gronds?)

Zijn er instellingen op de WP, zoals silent/eco/turbo waardoor niet het maximale in de nacht wordt ingezet?

Drukmeter van de WP in de groene zone?

Voldoende ruimte om de WP heen? Kan de koude lucht terugslaan naar de ingang?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

mwk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb de pomp nu met de bovenkant rand/onderkant klep zo goed als gaat gelijk gezet.
In de klep zaag ik een rond gat, waar ik een flens van 35cm in steek.
Dan kan de klep ook dicht :)

Met de klep open heb ik evengoed al weer 2dB winst *O*

Pro-tip: condensafvoer niet vergeten
:F

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-06-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
_RRM_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Klinkt apart.
(Ben beetje lui; hoe groot is het bad ook al weer, in/boven gronds?)

Zijn er instellingen op de WP, zoals silent/eco/turbo waardoor niet het maximale in de nacht wordt ingezet?

Drukmeter van de WP in de groene zone?

Voldoende ruimte om de WP heen? Kan de koude lucht terugslaan naar de ingang?
Inbouw HDPE 13m3
Stond op Turbo maar heeft zichzelf terug geschakeld naar 40% begin van de nacht tot aan 77% rond 06:00
altijd onder de 5 a 7 PSI

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 04-06-2022 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-IiYuwV5mmQfpM_0NurngrHCFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXmHBrd65sC4rOQmtEbnApsC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkSru2b5vIx4X3w-JlUL2QkIN4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4dYrKHNuwG5wgarMz5KAyJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog even op de flens wachten. schijnbaar hebben alleen grow shops die :?

Maaaar
Van 52 dB naar 47 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb de Poolex Q-Line 7kW nu draaien maar hij maakt op "Boost Heat" wel erg veel geluid hoor. De fan maakt sowieso meer lawaai dan de w'eau en de compressor heeft gelukkig niet dat scherpe geratel, maar wel een wat lager en goed hoorbaar toontje. Er zit echter ook een wat lagere brom in die ik binnen zelfs kan horen.
Tijdens het opstarten loopt de snelheid langzaam op waarbij enkele resonantiefrequenties bereikt worden waardoor er van alles gaat trillen, maar dat is gelukkig van korte duur.
Ik ga nu Eco Heat proberen, kijken hoe dat gaat. Vanuit het zolderraam hoor ik hem nog wel draaien in ieder geval.

Ik heb geen ruimte voor grote geluidswerende kisten, dus moet nog even kijken wat ik ermee kan doen. Hij is nu van de pallet af, dus inpakken en terugsturen gaat niet meer.

Even een toevoeging,

Zelfs op eco hoor je hem in huis brommen. Ik zou deze pomp echt niemand aanbevelen. Een 900 euro miskoop helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 04-06-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 12:44
een warmtepomp ingebouwd? waar zuigt hij zijn lucht aan? vandaar maybe de herrie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:41:
Ik heb de Poolex Q-Line 7kW nu draaien maar hij maakt op "Boost Heat" wel erg veel geluid hoor. De fan maakt sowieso meer lawaai dan de w'eau en de compressor heeft gelukkig niet dat scherpe geratel, maar wel een wat lager en goed hoorbaar toontje. Er zit echter ook een wat lagere brom in die ik binnen zelfs kan horen.
Tijdens het opstarten loopt de snelheid langzaam op waarbij enkele resonantiefrequenties bereikt worden waardoor er van alles gaat trillen, maar dat is gelukkig van korte duur.
Ik ga nu Eco Heat proberen, kijken hoe dat gaat. Vanuit het zolderraam hoor ik hem nog wel draaien in ieder geval.

Ik heb geen ruimte voor grote geluidswerende kisten, dus moet nog even kijken wat ik ermee kan doen. Hij is nu van de pallet af, dus inpakken en terugsturen gaat niet meer.

Even een toevoeging,

Zelfs op eco hoor je hem in huis brommen. Ik zou deze pomp echt niemand aanbevelen. Een 900 euro miskoop helaas.
Echt? :o

Mij bevalt hij juist heel erg!
Juist omdat die “scherpe ratel” lang niet zo aanwezig is. Verder wel zwaarder ding met grotere fan, dus meer brom klopt.
Je “moet” doorgaans wel eco heat draaien wil hij als inverter draaien.

Wellicht pas oordelen als hij de ingestelde temperatuur bereikt heeft, dan zul je het verschil met de mini inverter plus meteen opmerken.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 04-06-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:23:
@Jazsie
- ik heb toppy gemaild over de kleur, los dat die nu voor 10% korting erop staat
- hoe krijg je trouwens op het eind het water uit te slangen en bijvoorbeeld warmtepomp? Op de zwp zat daar volgens mij een speciale functie voor, is het bij die slangen loskoppelen en het water eruit zien lopen/sluiten?
- waarom moet je eigenlijk een adapter A en adapter b hebben bij een aansluiting van bijvoorbeeld het bad ? Waarom aansluiting op aansluiting ipv gewoon één ding?
- die witte kabel is om de warmtepomp van ene afstand te bedienen.

Qua stroom is het leuk om een lengte te doen, maar volgens mij redt de zfp het met de bijgeleverde kabel niet naar de schuur via de schuttingen. Even meten

Edit: https://www.praxis.nl/tui...70x79x116cm/5111282#specs is misschien nog goedkoper dan zelf een simpele tijdelijke ombouw van hout maken voor de zandfilterpomp? Dat kunnen de Intex platen in de winter in worden gestapeld als ik een plankje maak en ik kan daar het stopcontact in maken?
toon volledige bericht
Je hebt een 32mm aansluiting op je Intex bad, daarom moet je adapter B hebben om van 32mm naar 38mm te gaan.

Wil je dit niet dan kan je ook je inlaat van je zwembad uitsnijden en direct een 38mm variant erop zetten:
>> https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
Moet je wel gaan uitsnijden, zie YT filmpje >> YouTube: Intex Valve Upgrade

Hebben al meerdere mensen hier gedaan met succes.
Adapter A heb je nog steeds nodig tenzij je een slang hebt die van een wartel is voorzien.

Water eruit gaat vanzelf bij je wp zodra je de slang los haalt ;). Effe dan nog wp kantelen naar achteren en klaar. Zelf dek ik de in/uit van de wp afdekken zodat er geen beesten etc in komen in de winter (staat altijd buiten).

mbt stroom voorziening, als de rest zoals zfp dat niet halen dan kan je idd beter een goede stekkerdoos waar alles op komt doen vanuit de schuur :). Ik dacht dat het enkel om de wp ging.

Leuke ombouw voor niet al te duur mits het erin past... waarom niet als het in jouw situatie past.
jacovn schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:13:
[...]

Zeker, nog bedankt voor de tips vorig jaar. Heeft geen moeite ook als het kouder is het bad warm te houden. Ergen in oktober zwembad pas uitgezet, vrouw zwom bijna iedere avond.
Helaas wel het kunstgras wat ingedeukt door de poten, maar ik heb nu trespa panelen gekocht voor eronder. Dat wilde mijn vrouw vorig jaar niet omdat het relatief duur is. Goedkoop is duurkoop geworden want eigenlijk moet het kunstgras er opnieuw in gelegd worden.
Ahh top om te horen dat je tevreden bent _/-\o_.

Bekend verhaal mbt de pootjes, trespa plaat is zeker geen slecht idee.
medu80 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:34:

[Afbeelding]
Op welke snelheid draait je -water- pomp? Dit omdat je een FR gebruikt.
mwk schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:37:
[...]
Bij een verticale wp gaat de lucht direct naar boven, geen last van koude lucht in de kist.
Uiteraard moet hij wel een gat maken erin, zonder gaat het niet werken :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Zie vorige pagina ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
medu80 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Inbouw HDPE 13m3
Stond op Turbo maar heeft zichzelf terug geschakeld naar 40% begin van de nacht tot aan 77% rond 06:00
altijd onder de 5 a 7 PSI
Apart, maar zoals @Jazsie al vroeg; is de flow bij terugschakelen naar 40% afgenomen?

Bij terugslag van de koude lucht zou ik eerder 77% middernacht en 40% in de ochtend verwachten.

Bypass die in dezelfde periode "spontaan" veranderd is?

Heb je misschien temperatuursdata (Tin en Tuit)? Mogelijk dat de WP meet dat de ingestelde waarde bereikt is?

Streef temperatuur niet in een geprogrammeerd tijdsblok op nacht verlaging gezet om in de ochtend weer te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Jazsie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Je hebt een 32mm aansluiting op je Intex bad, daarom moet je adapter B hebben om van 32mm naar 38mm te gaan.

Wil je dit niet dan kan je ook je inlaat van je zwembad uitsnijden en direct een 38mm variant erop zetten:
>> https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
Moet je wel gaan uitsnijden, zie YT filmpje >> YouTube: Intex Valve Upgrade

Hebben al meerdere mensen hier gedaan met succes.
Adapter A heb je nog steeds nodig tenzij je een slang hebt die van een wartel is voorzien.

Water eruit gaat vanzelf bij je wp zodra je de slang los haalt ;). Effe dan nog wp kantelen naar achteren en klaar. Zelf dek ik de in/uit van de wp afdekken zodat er geen beesten etc in komen in de winter (staat altijd buiten).

mbt stroom voorziening, als de rest zoals zfp dat niet halen dan kan je idd beter een goede stekkerdoos waar alles op komt doen vanuit de schuur :). Ik dacht dat het enkel om de wp ging.

Leuke ombouw voor niet al te duur mits het erin past... waarom niet als het in jouw situatie past.

[...]

Ahh top om te horen dat je tevreden bent _/-\o_.

Bekend verhaal mbt de pootjes, trespa plaat is zeker geen slecht idee.

[...]

Op welke snelheid draait je -water- pomp? Dit omdat je een FR gebruikt.

[...]

Bij een verticale wp gaat de lucht direct naar boven, geen last van koude lucht in de kist.
Uiteraard moet hij wel een gat maken erin, zonder gaat het niet werken :o.
toon volledige bericht
Dat uitsnijden lijkt wel heel makkelijk te zijn. Heeft dat qua waterstroom nog voordelen? Aangezien de rest ook 38mm is?

Al heeft die adapter voor de chloor dispenser een 32mm+38mm aansluiting achter elkaar, dus gok dat het 0,0 invloed zal hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 04-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik had wel geluk met een bad wat 38mm aanslutingen heeft, de bijbehorende pomp ook. ZWS heeft ook 38mm en op de WP een kit gekocht die 38mm intex aansluting heeft.
De slangen op lengte gekocht en alles makkelijk kunnen aansluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

crazyfrog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:17:
een warmtepomp ingebouwd? waar zuigt hij zijn lucht aan? vandaar maybe de herrie
Ik heb 3 van deze roosters geplaatst.
Die laten elk 175 m3/hr door.

Aan de achterkant zitten nog wat al dan niet gebruikte gaten.
Als ik een tissue voor het rooster houd plakt ie er wel tegenaan, maar niet heel hard.
Ik hoop daar uit op te maken dat het lucht debiet zo wel in orde is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_K4nAisHmN-l_sSJje8azyig2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXEf1IjXfXoMDUZlAVzxQhBe.jpg?f=fotoalbum_large

Een lokale growshop had de benodigde flens liggen *O*

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Als ik een tissue voor het rooster houdt plakt ie er wel tegenaan, maar niet heel hard.

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit! Misschien dat ik daar een kleinere variant van moet gaan maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Echt? :o

Mij bevalt hij juist heel erg!
Juist omdat die “scherpe ratel” lang niet zo aanwezig is. Verder wel zwaarder ding met grotere fan, dus meer brom klopt.
Je “moet” doorgaans wel eco heat draaien wil hij als inverter draaien.

Wellicht pas oordelen als hij de ingestelde temperatuur bereikt heeft, dan zul je het verschil met de mini inverter plus meteen opmerken.
Ik heb hem nu op Eco heat gezet, maar ik heb nog een paar graden te gaan... Dus nog even afwachten dan.
De fan maakt volgens mij dat lage geluid wat je best ver weg kunt horen. Ik zou er bijna een fancontroller uit m'n pc in zetten als het vermogen het toeliet. ;)

De laatste 3 uur op Boost heeft hij er 3,4 graden bij verwarmd. Dat is 0,4 graden meer dan de 4,5kW w'eau. Buitentemperatuur is ongeveer 22 graden en ongeveer 4,5 kuub water. Stroomverbruik heb ik nog niet naar gekeken.

Edit 19:36
Hij staat op eco heat en heeft de ingestelde temperatuur bereikt. Hij is van 880W teruggegaan naar 360W in verbruik, de fan draait rustiger maar de compressor maakt op deze lagere stand nu een irritant geluid en is daardoor extreem hoorbaar. Ik heb hem uitgezet. Ik ga Mister Piscine maar eens vragen wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door BounceMeister op 04-06-2022 19:42 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Hierbij mijn eindresultaat. Vandaag de pvc vlonder afgemaakt waardoor het zwembad project helemaal tot zijn eind is gekomen (afgezien van de kleine/middelgrote tweaks natuurlijk :+)

Voor:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Niceness :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Edit 19:36
Hij staat op eco heat en heeft de ingestelde temperatuur bereikt. Hij is van 880W teruggegaan naar 360W in verbruik, de fan draait rustiger maar de compressor maakt op deze lagere stand nu een irritant geluid en is daardoor extreem hoorbaar. Ik heb hem uitgezet. Ik ga Mister Piscine maar eens vragen wat de mogelijkheden zijn.
Resoneert er niet iets gewoon heel erg? Want 30Hz hier is amper waarneembaar in de kist. Met de klep open is het niet veel slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik kan hier geen filmpjes delen, maar hij gaat een soort toon genereren in die stand. De toon is ongeveer 360Hz, alsof er iets mee gaat fluiten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:45:
Ik kan hier geen filmpjes delen, maar hij gaat een soort toon genereren in die stand. De toon is ongeveer 360Hz, alsof er iets mee gaat fluiten denk ik.
Als je ergens je hand op duwt, of desnoods spanning op de handvatten “alsof je hem op tilt” is het dan weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Dat uitsnijden lijkt wel heel makkelijk te zijn. Heeft dat qua waterstroom nog voordelen? Aangezien de rest ook 38mm is?

Al heeft die adapter voor de chloor dispenser een 32mm+38mm aansluiting achter elkaar, dus gok dat het 0,0 invloed zal hebben?
Dat uitsnijden is inderdaad goed te doen.

Grotere inlaat/uitlaat geeft toch meer flow, en deze uitlaat kan je richten (of dat handig is mag je zelf beslissen).
[...]

Als ik een tissue voor het rooster houdt plakt ie er wel tegenaan, maar niet heel hard.

[Afbeelding]

Vind het wel een geslaagd project zo _/-\o_.
Luc S schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:58:
Hierbij mijn eindresultaat. Vandaag de pvc vlonder afgemaakt waardoor het zwembad project helemaal tot zijn eind is gekomen (afgezien van de kleine/middelgrote tweaks natuurlijk :+)

Voor:

***members only***

Na:

***members only***
Erg mooi geworden ! Leuk om het hele proces mee te maken.

Zeker een inspiratie bron voor mijn toekomstige tuin...
BounceMeister schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:45:
Op Youtube zetten... ben toch wel nieuwschierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Wat werkt eigenlijk beter om het geluid van de zandfilterpomp te beperken?

Is dat een plastic Keter box met een redelijke dunne plastic wand? Of een houten kast van ijgoorbeeld schutting planken met bijvoorbeeld https://www.isolatiemater...z0HsSXDLU7vkaAnuTEALw_wcB tegen de muren?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 05-06-2022 07:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:28:

Is dat een plastic Keter box met een redelijke dunne plastic wand? Of een houten kast van ijgoorbeeld schutting planken met bijvoorbeeld https://www.isolatiemater...z0HsSXDLU7vkaAnuTEALw_wcB tegen de muren?
Net zoals hout is 'plastic' er ook in allerlei soorten en maten.
Mijn ervaring iig met de dubbelwandige keterpanelen is heel goed.

maar om nou iets van hout te moeten bouwen, en dat vervolgens isoleren voor een zfp? Dan zou ik gewoon dat geld (of wellicht nog minder) steken in een stillere pomp in combinatie met een frequentieregelaar. Dan kun je het bijna traploos zo stil maken als je wenst. Maar kijk eerst even hoe deze pomp je bevalt. Misschien valt het allemaal wel mee :?

Sowieso zou ik eerst eens kijken of dat materiaal wel geschikt is voor buiten / vochtige omgeving. En muizen vinden het ook fijn spul.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Net zoals hout is 'plastic' er ook in allerlei soorten en maten.
Mijn ervaring iig met de dubbelwandige keterpanelen is heel goed.

maar om nou iets van hout te moeten bouwen, en dat vervolgens isoleren voor een zfp? Dan zou ik gewoon dat geld (of wellicht nog minder) steken in een stillere pomp in combinatie met een frequentieregelaar. Dan kun je het bijna traploos zo stil maken als je wenst. Maar kijk eerst even hoe deze pomp je bevalt. Misschien valt het allemaal wel mee :?

Sowieso zou ik eerst eens kijken of dat materiaal wel geschikt is voor buiten / vochtige omgeving. En muizen vinden het ook fijn spul.
Daar heb je gelijk in. En iets dat nu met hout op maat is gemaakt, zal dat in de toekomst ook niet zomaar weer zijn als ik voor iets anders zou gaan. Los dat ook schuttingen hier en daar krom trekken.

Dan wordt het dus een keter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 12:44

Pixelmagic

Ubergeek

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:28:

Gewoon een stille pomp kopen, bij voorkeur geen Intex (mijn ervaring, zie postings hier van vorig jaar) en dan hoef je helemaal niet te isoleren.

De huidige pomp maakt zo weinig geluid dat ik soms de oren moet spitsen om vast te stellen dat hij draait.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Daar heb je gelijk in. En iets dat nu met hout op maat is gemaakt, zal dat in de toekomst ook niet zomaar weer zijn als ik voor iets anders zou gaan. Los dat ook schuttingen hier en daar krom trekken.

Dan wordt het dus een keter
Mocht je rest hout hebben liggen, dan is het geen gek idee. 2 jaar geleden de Intex 4m3 in een kist gehad met plexi deksel (van rest materiaal). Op 2-3m afstand kon je prima rustig zitten.

Wanneer je het moet kopen, sluit ik me bij de rest aan. Eerst doorrekenen wat hout, Keter (waar misschien nog maatwerk voor nodig is) kost en afzetten tegen een stillere pomp of regelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door _RRM_ op 05-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Pixelmagic schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Gewoon een stille pomp kopen, bij voorkeur geen Intex (mijn ervaring, zie postings hier van vorig jaar) en dan hoef je helemaal niet te isoleren.

De huidige pomp maakt zo weinig geluid dat ik soms de oren moet spitsen om vast te stellen dat hij draait.
De zandfilterpomp bestaat uit een pomp en een zandfiltervat voor iets van 150 euro.
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Voor wat zou je dat dan vervangen? Alleen de pomp? Of ook het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:52:
[...]

De zandfilterpomp bestaat uit een pomp en een zandfiltervat voor iets van 150 euro.

Het vat maakt geen geluid

Bij toppy is nu de frequentieregelaar in de aanbieding voor 223 euro (echt echt goeie deal) en je kan zo elke willekeurige pomp van marktplaats halen met een vermogen van 6-14 m3. Als er maar geen timerfunctie op zit.
Of, je houdt deze pomp en koppelt de timer intern af (als je dat aandurft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 12:44

Pixelmagic

Ubergeek

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Ik heb de Intex vervangen voor deze: https://www.rhodos-shop.nl/filterset-clean-aqualoon-type-ez dus in zijn geheel. Je bent dan wel je driewegklep kwijt, was voor mij geen probleem. Eventueel kan je ook de pomp aansluiten op je Intex vat maar dan blijf je met een halve set zitten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Nouja, ik had de pomp even in de huiskamer aangezet... En als je op 2 meter van dat geluid af zit heb je er wel echt last van zeg maar... Een kartonnen doos eroverheen hielp wel goed trouwens.

Geen idee natuurlijk of het geluid ook significant daalt als die daadwerkelijk op het water zit

Ik merk wel dat het behoorlijk wat irritatie en stress veroorzaakt omdat ik het allemaal goed wil doen..

Een houten omhulsel voor de warmtepomp die niet omvalt bij storm en ook niet nat wordt door regen, een manier om de zandfilterpomp geluidsarm te krijgen en droog te houden... :'(

En dan natuurlijk wel redelijk qua prijs, die warmtepomp van 1200 euro is al behoorlijk aan de prijs

[ Voor 62% gewijzigd door President op 05-06-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:16:
Nouja, ik had de pomp even in de huiskamer aangezet... En als je op 2 meter van dat geluid af zit heb je er wel echt last van zeg maar... Een kartonnen doos eroverheen hielp wel goed trouwens.

Geen idee natuurlijk of het geluid ook significant daalt als die daadwerkelijk op het water zit

Ik merk wel dat het behoorlijk wat irritatie en stress veroorzaakt omdat ik het allemaal goed wil doen..

Een houten omhulsel voor de warmtepomp die niet omvalt bij storm en ook niet nat wordt door regen, een manier om de zandfilterpomp geluidsarm te krijgen en droog te houden... :'(

En dan natuurlijk wel redelijk qua prijs, die warmtepomp van 1200 euro is al behoorlijk aan de prijs
Sja ik zou echt (!) eerst eens alles werkend aansluiten en dán kijken waar je tegen aan loopt kwa geluid, overbrugging, al dan niet afdekken, enz. Een stillere pomp die op vol vermogen draait is ook alleen maar "iets stiller".* Een pomp wordt pas echt stil als hij trager draait.
Een kleine pomp (die dus automatisch minder geluid maakt) volstaat dan weer niet voor je toekomstwensen wellicht.

Ergo: De pomp die je eerst op je lijstje had staan, die met de pomp onder het vat, komt op youtube echt enorm stil over. Heeft weliswaar minder vermogen, maar is afdoende voor je bad.
Het gevolg van de keuze voor een grotere pomp, brengt automatisch met zich mee dat grotere apparaten nou eenmaal (in de regel) ook meer geluid gaan produceren.

Je probeert nu vooraf al de gevolgen aan te pakken ipv de oorzaken.

*Ik heb mijn 10.5 Intex vervangen voor een 14m3 Ubbink. Is die stiller? ja. Veel? vol aan, 3dB. Hoor je hem als je hem op 1400rpm draait ipv 2900? Amper!

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Sja ik zou echt (!) eerst eens alles werkend aansluiten en dán kijken waar je tegen aan loopt kwa geluid, overbrugging, al dan niet afdekken, enz. Een stillere pomp die op vol vermogen draait is ook alleen maar "iets stiller". Een pomp wordt pas echt stil als hij trager draait.
Een kleine pomp (die dus automatisch minder geluid maakt) volstaat dan weer niet voor je toekomstwensen wellicht.

Ergo: De pomp die je eerst op je lijstje had staan, die met de pomp onder het vat, komt op youtube echt enorm stil over. Heeft weliswaar minder vermogen, maar is afdoende voor je bad.
Het gevolg van de keuze voor een grotere pomp, brengt automatisch met zich mee dat grotere apparaten nou eenmaal (in de regel) ook meer geluid gaan produceren.

Ja, maar ik kan niet zomaar alles opzetten. Wilde ik het weekend doen, maar ja ik heb weer niet de Intex adapters en die zijn niet fysiek in de gamma, karwei of andere zaak te halen... Zelfs de Hornbach geeft geen Intex volgens de website.

Dus dat kost mij ook weer een week, want doordeweeks werk ik gewoon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Ja, maar ik kan niet zomaar alles opzetten. Wilde ik het weekend doen, maar ja ik heb weer niet de Intex adapters en die zijn niet fysiek in de gamma, karwei of andere zaak te halen... Zelfs de Hornbach geeft geen Intex volgens de website.

Dus dat kost mij ook weer een week, want doordeweeks werk in gewoon...
Plaats anders gewoon een grotere aansluitset in je bad, dan heb je meteen afsluitkranen. Wellicht zul je de doorvoer in de liner wat groter moeten, maken, dat weet ik niet.

https://www.toppy.nl/prod...rpomp-10m3-h-28652gs.html

deze volstaat overigens ook:
https://www.pools.shop/nl...set-oe-38-mm-4-tot-73m3-h

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 12:44
[...]

Als ik een tissue voor het rooster houd plakt ie er wel tegenaan, maar niet heel hard.

[Afbeelding]

niet erg goed voorde warmtepomp opbrengst zo weinig vrije ruimte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

crazyfrog schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:51:
[...]

want?

Ik ben er nog niet helemaal achter wat het debiet van de fan is op 100% fan snelheid. Even navraag doen bij Poolstar. Het is enorm afhankelijk van het aantal m/s
Maar ik trek nu ca 550-600m3/hr binnen door de roosters en openingen.
Een tissue die ik tegen de pomp houdt wordt zowat naar binnen gezogen. Houd ik de tissue tegen een van de roosters, dan trekt ie hem er alleen maar tegen aan. Er is daar geen sprake van een enorme onderdruk.

Meet ik de oppervlakte open ruimte op de pomp zelf, dan is dat ca 2400 cm2. Maar dat is 'rooster', dus ongeveer 1/3 daarvan is weer staal. En dat vrije oppervlak zal ongetwijfeld overbemeten zijn.
Aan vrije luchtinlaat nu heb ik ca 1600 cm2

Ik heb er echt wel over nagedacht, en ik schat in dat ik redelijk goed zit. ;)
Heb sowieso nog een reserverooster, dus er zit er zo nog een bij als nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:24
Hoi, ik heb een intex prism 3m70 (6,5m3 ) met daaraan een intex zandfilterpomp v 4m3 - die goed zijn werk doet

Heb nu een w'eau 4kW mini aangesloten mar oftewel verwacht ik ze teveel van oftewel ... staat uren aan nu, waterinlet geeft 24 graden aan, ingesteld op 28 graden. Maar geen sikkepit beweging in de temp. Als ik voel aan de waterinvoer in het zwembadje dan is dat niet echt warm.. is wel warmer dan er in zit. Zag dan dat je parameters kon instellen waaronde de h parametrr wat het retourwaterverschil is. Deze staat default op 2 graden. Heb deze nu eens aangepast willekeurig ook even op de max gezet ( 10 graden ) maar geen ruk verschil. Wie kan me tips geven? Zat te denken aan evt ng een bypass ervoor te zetten, maar dat zou niet nodig zij bij deze ..... tenzij mijn 4m3 pomp te sterk is, maar lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

rolelael schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:29:
Hoi, ik heb een intex prism 3m70 (6,5m3 ) met daaraan een intex zandfilterpomp v 4m3 - die goed zijn werk doet

Heb nu een w'eau 4kW mini aangesloten mar oftewel verwacht ik ze teveel van oftewel ... staat uren aan nu, waterinlet geeft 24 graden aan, ingesteld op 28 graden. Maar geen sikkepit beweging in de temp. Als ik voel aan de waterinvoer in het zwembadje dan is dat niet echt warm.. is wel warmer dan er in zit. Zag dan dat je parameters kon instellen waaronde de h parametrr wat het retourwaterverschil is. Deze staat default op 2 graden. Heb deze nu eens aangepast willekeurig ook even op de max gezet ( 10 graden ) maar geen ruk verschil. Wie kan me tips geven? Zat te denken aan evt ng een bypass ervoor te zetten, maar dat zou niet nodig zij bij deze ..... tenzij mijn 4m3 pomp te sterk is, maar lijkt me niet.
Ik zou juist helemaal niks aan die parameters veranderen.

Wat belangrijk is om te weten is parameter (A) van water in en water uit.
Eventueel A13 (snelheid compressor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Hoi a is 25 graden zie ik
Retourtemp water , welke param is dat? Want dat staat niet in de handleiding.

En de a13 is dat wel aanpasbaar en zo ja wat raadt je me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Nooit een pomp droog laten lopen, funest voor de sealing en het water heeft ook een koelend effect.

Dat gezegd hebbende, nu loopt de motor onbelast, straks met water erin kan dit minder zijn.

Probleem met goed doen en budget.... dat gaat niet samen en daar ben je zo te lezen al achter.

Ik zou eerst kijken hoe het geluid is wanneer er water door heen loopt.

Eventuele volgende stap is een FR regelaar indien je nu genoeg waterflow hebt, daar zal pomp zeker stiller van worden met minder energie vebruik.

Daarna is een ander pomp de volgende stap die je dan met je FR kan gebruiken.

Het was wellicht handiger geweest om in het begin over na te denken dat het geheel stil moet zijn, dan hadden wij (of in ieder geval ik) je de Intex ZFP en deze afgeraden...
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Sja ik zou echt (!) eerst eens alles werkend aansluiten en dán kijken waar je tegen aan loopt kwa geluid, overbrugging, al dan niet afdekken, enz. Een stillere pomp die op vol vermogen draait is ook alleen maar "iets stiller".* Een pomp wordt pas echt stil als hij trager draait.

*Ik heb mijn 10.5 Intex vervangen voor een 14m3 Ubbink. Is die stiller? ja. Veel? vol aan, 3dB. Hoor je hem als je hem op 1400rpm draait ipv 2900? Amper!
De reden waarom @President voor deze is gegaan is omdat de andere te weinig flow heeft.
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Plaats anders gewoon een grotere aansluitset in je bad, dan heb je meteen afsluitkranen. Wellicht zul je de doorvoer in de liner wat groter moeten, maken, dat weet ik niet.

deze volstaat overigens ook:
https://www.pools.shop/nl...set-oe-38-mm-4-tot-73m3-h
Heb ik aantal posts geleden ook al aangekaard ;).
crazyfrog schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:51:
[...]
Denk dat het bij @paQ wel snor zit hoor, aardig wat roosters en er zit een flow in aangezien hij verticale wp heeft.

En anders is een extra rooster snel ingebouwd :9.
rolelael schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:29:

Uhmm zou niks aan de parameters veranderen.

Daarnaast kan je niet het retourverschil aanpassen, dat bestaat niet.
Het is normaal dat het verschil tussen in/uit (Delta T) ongeveer 1-2 graden is.

Vergeet ook niet dat de capaciteit van je wp nu lager is, die 4kW haal je enkel bij 26gr+ buiten temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-07 08:57
Was gisteren om iemand op te halen en ze hadden een zwembad achter het huis staan met een ZFP en WP

De WP kon je horen de blower die hoorde je, maar de ZFP die hoorde je helemaal haast niet alleen het water in de voorfilter van de pomp maar de pomp zelf niet hele verschil met de intex ZFP.

Weet het merk niet maar even een fotootje van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob29C68D2sJogdaHdKCx9KAE244=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD0BnW2FcOxP00sotPrIfvBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIZSXd-tnm-WWhrxI6QXJ6p7kQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UWjVPFL89NmIv7gnhvC1dLl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

rolelael schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:46:
Hoi a is 25 graden zie ik
Retourtemp water , welke param is dat? Want dat staat niet in de handleiding.

En de a13 is dat wel aanpasbaar en zo ja wat raadt je me aan?
Heb je die witte weau pomp?
Anders even kijken in je handleiding wat wat is.

Maar stel er komt 24,3 binnen, en er gaat 25,8 weer uit, dan is dat 'normaal'.
Heb je je water afgedekt?

A13 is veelal de compressorsnelheid. Dat kun je niet aanpassen, dat is gewoon hoe hard de compressor loopt op dat moment. Als je geen inverter hebt, zal dat sowieso een vaste waarde zijn. x of 0.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Denk dat het bij @paQ wel snor zit hoor, aardig wat roosters en er zit een flow in aangezien hij verticale wp heeft.
Daarbij zijn dit lage druk systemen (kwa lucht)
Een warmtepomp is van zichzelf ook al een 'open' systeem. Lucht kan er vrij doorheen waaien, of de fan nou aan staat of niet.
Ik krijg bij mij totaal niet de indruk dat de fan zijn lucht niet kwijt kan, danwel wordt geremd in het afvoeren.

Maar als @crazyfrog er verstand van heeft laat ik me graag voorlichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Heb je die witte weau pomp?
Anders even kijken in je handleiding wat wat is.

Maar stel er komt 24,3 binnen, en er gaat 25,8 weer uit, dan is dat 'normaal'.
Heb je je water afgedekt?
Neen ik heb niet de Witte pomp. Donkergrijs
In de handleiding staat enkel A, b, C, d, H, J en O
Ik heb geen parameter erin staan die echt de uitgaande temp waarde weergeeft ( ik bedoel niet de ingestelde )
Ja zwembad is afgedekt met een intex zeil en daaronder ligt ng een noppenfolie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmvTOl1dgo83R3lEonR56kx53x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Mo1yRCKsmhzeUMC4O8bBPKI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door rolelael op 05-06-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

rolelael schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Neen ik heb niet de Witte pomp. Donkergrijs
In de handleiding staat enkel A, b, C, d, H, J en O
Ik heb geen parameter erin staan die echt de uitgaande temp waarde weergeeft ( ik bedoel niet de ingestelde )
Ja zwembad is afgedekt met een intex zeil en daaronder ligt ng een noppenfolie

[Afbeelding]
hmm het lijkt erop dat je dat niet kunt uitlezen dan.

Maar als je met je hand voelt dat het retourwater (in het bad) iets warmer is, dan is hij in elk geval wel aan het warmen. Dat is 'normaal' dus inderdaad "maar" ergens tussen de 0,5 en 2 graden. (Afhankelijk hoe hard de compressor draait)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Kleine update. Inmiddels donderdag het beton gestort, gelukkig paar dagen goed droog geweest. Heb zonet de bekisting eraf gehaald. Alles mooi waterpas. 28 juni wordt de bak geleverd. Dus nog even tijd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OncGmodahdR2DqefU8mO7kZemas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oeU1RCLszdh9RoTWKOtUaaHh.jpg?f=user_large

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_

Na 2 jaar en veel (kleine) aanpassingen draait het hier nu naar tevredenheid.
De kennis en keuze is pas gaandeweg gekomen, zo gaat het met deze hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

m0nk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:11:
Kleine update. Inmiddels donderdag het beton gestort, gelukkig paar dagen goed droog geweest. Heb zonet de bekisting eraf gehaald. Alles mooi waterpas. 28 juni wordt de bak geleverd. Dus nog even tijd..

[Afbeelding]
Hoe dik is zoiets nou?
centimetertje of 12?

Als iemand nog een opzetbadje zoekt trouwens:
https://www.alibaba.com/p...etails.0.0.63ef4f7cCgGyow
500m3 :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Hoe dik is zoiets nou?
centimetertje of 12?

Als iemand nog een opzetbadje zoekt trouwens:
https://www.alibaba.com/p...etails.0.0.63ef4f7cCgGyow
500m3 :')
14/15 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Blij dat je het hebt láten doen uiteindelijk?
Zoiets moet in 1 keer goed (en glad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Blij dat je het hebt láten doen uiteindelijk?
Zoiets moet in 1 keer goed (en glad)
Naja, ik denk dat het me zelf ook wel was gelukt maar ik moest sowieso een betonpomp inclusief 30/35 meter slang huren. Dus via een betonpomp bedrijf alles laten regelen. Het gemak hoe die gasten dat beton waterpas afreien maakte idd dat ik blij ben dat ik het heb laten doen. De bekisting maken heb ik wel zelf gedaan, daar rekenden ze nog een aardig bedrag voor.. Daarnaast hebben ze ook alles weer netjes en schoon achtergelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

m0nk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Naja, ik denk dat het me zelf ook wel was gelukt maar ik moest sowieso een betonpomp inclusief 30/35 meter slang huren. Dus via een betonpomp bedrijf alles laten regelen. Het gemak hoe die gasten dat beton waterpas afreien maakte idd dat ik blij ben dat ik het heb laten doen. De bekisting maken heb ik wel zelf gedaan, daar rekenden ze nog een aardig bedrag voor.. Daarnaast hebben ze ook alles weer netjes en schoon achtergelaten.
Voor die 200 euro ben je spekkoper denk ik.
Ze hebben de ervaring, de spullen, het transport, DE POMP! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
_RRM_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Haha tja, ik wil het in één keer goed :-)

Maar goed, wil vanavond even een lijstje maken met linkjes naar shops waarbij ik het gewoon donderdag allemaal binnen heb en dan gewoon mijn zwembad kan gaan opzetten!

Twijfel even over een bypass, maar als ik het geheel al gewoon zonder de warmtepomp filter heb aangesloten dan kan ik stapje voor stapje gaan ipv alles in één keer

voor het zwembad
Neem aan dat mijn 38mm slang naar de zandfilterpomp daar direct op aan kan (die witte/oranje)

Dan voor de warmtepomp 2x 63x50x2'' en daarbij lijm?
En nog 2 o-ringen voor op deze pvc dingen

Maar: dan is die warmtepomp nog 50 toch? En geen 38?

Dan vanaf de warmtepomp;
- Intex adapter A op de 50 aansluiting van dat pvc ding?
- daarop een slang slang klem
- slang klem voor op de chloor dispenser
- slang klem voor andere kant chloor dispenser
- slang
- Intex adapter A op de slang

En dan kan in die Intex adapter A direct aansluiten op die aansluitset hierboven? En die oranje slang met dat oranje draai ding ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZSWr3nu2yZfATMav0HTGOqq3Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQCispyL6kv27SiUbhYYhWEP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door President op 05-06-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Maar goed, wil vanavond even een lijstje maken met linkjes naar shops waarbij ik het gewoon donderdag allemaal binnen heb en dan gewoon mijn zwembad kan gaan opzetten!

Twijfel even over een bypass, maar als ik het geheel al gewoon zonder de warmtepomp filter heb aangesloten dan kan ik stapje voor stapje gaan ipv alles in één keer

voor het zwembad
Neem aan dat mijn 38mm slang naar de zandfilterpomp daar direct op aan kan (die witte/oranje)

Dan vanaf de warmtepomp;
- slang

En dan kan in die Intex adapter A direct aansluiten op die aansluitset hierboven? En die oranje slang met dat oranje draai ding ook?

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja moet passen. (Als bestway 38mm is met 2 duims aansluiting)

Wildkamp heeft lijmverbindingen 50mm pvc buiten, naar 2 duims schroef. (past je slang weer op)
https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-63-mm-x-2/716113
Wel even platte pakking er tussen (niet vergeten)
https://www.wildkamp.nl/p...ppeling-draadkap-2/717991

Die adapter kun je dan weer met een stukje pvc pijp 50mm (als het goed is) zo lijm verbinden op de aansluiting van je WP.

Hoeft bij de aansluitset weer niet, want die heeft een O ring op de 38mm tule.\

Houd er wel rekening mee dat je een Bestway of Intex slang met wartel niet met een slangklem op een tule kunt bevestigen. Dat gaat niet werken.
Dan zou je losse slang moeten aanschaffen, al dan niet met een Adapter A aan 1 zijde.

Wil je wel met standaard slangen blijven werken, dan zou je een adapter tussen de chloordispenser en je slang moeten zetten.
Dus zo'n ding uit mijn eerste linkje, maar dan aan de andere zijde ook de juiste schroefdraad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUbZSkAxtziXjALFYnS_FStxXUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUH7y7rW5jvU1qamU4dkqMUL.jpg?f=fotoalbum_large

Bijv. zo'n ding. Maar dan moet je even meten of het 1,5 of 2" binnendraad is in die dispenser.
Die op mijn foto heeft ook een O-ring, dus die kun je dan zonder teflon in je dispenser schroeven.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Zwembadslang gaat overigens met veel teflontape prima op een slangtule. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzs0IBbD0mv_u-NBvJfxHkWpk1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wud8lWLd4MHcThrNyUPDpZdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uENGKhjmIVAFh_WvYGGE8fV-6mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc8q80bAYHo2AZYiN7swDHqD.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zit in de chloor dispenser gedraaid, geen rubber verder. Gewoon plastic in plastic gedraaid, dat zat mij de chloor dispenser

Vanaf de zandfilterpomp zit er dus een witte slang standaard bij die op een draaisysteem van van 55mm breed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVVbNrTKoLjMGCBefFkJLRQuuYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD0XpHd74ng030Yvja4nEsyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXE26utLnZwL0q9txJOkbl8x4aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGBjcG9hcFK1ngIoMsZyTo6L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Ja moet passen. (Als bestway 38mm is met 2 duims aansluiting)

Wildkamp heeft lijmverbindingen 50mm pvc buiten, naar 2 duims schroef. (past je slang weer op)
https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-63-mm-x-2/716113
Wel even platte pakking er tussen (niet vergeten)
https://www.wildkamp.nl/p...ppeling-draadkap-2/717991

Die adapter kun je dan weer met een stukje pvc pijp 50mm (als het goed is) zo lijm verbinden op de aansluiting van je WP.
Dat ga ik dan sowieso bestellen + 50mm pvc buis. Al zit er bij de warmtepomp wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeQU72hHnvrJT_fusdQW2Fm84jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQirLSvx8uCu2n6Jxh7gUg68.jpg?f=fotoalbum_large
Dus daar moet de 50mm pvc eerst dus in worden gelijmd en op die 50mm pvc buis lijm ik dan dat schroef ding van 2inch. Daar doe ik eerst die rubber om en daarna kan ik mijn witte slang met oranje draai ding bevestigen vanaf de warmtepomp.

Dat is dan helder. Pvc buis kan gewoon bij de karwei, daar zullen ze ook wel pvc lijm hebben.

Bij de 'out' doe ik hetzelfde: dat wp ding, 50mm pvc buis, schroefding

Dan moet daar dus weer een rubber (die je plaatste, dus bij die shop bestel ik ze) op.

Dan moet ik daar weer een draaiding voor hebben (wat nu de oranje is) en daar komt dus die Intex adapter A bij kijken. Die heeft een draaiding voor op 50mm en wordt dan 38mm/32mm waar ik de slang op kan drukken met een ring erop.

Die slang gaat dan naar dat ding op de chloor dispenser, dat knel ik dan vast met een ring

Dan de chloor dispenser weer met een ring vast zetten.

Die slangen vanaf warmtepomp naar chloor naar zwembad heb ik nog niet, dus die moet ik ook bestellen

[ Voor 28% gewijzigd door President op 05-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:26:
Zwembadslang gaat overigens met veel teflontape prima op een slangtule. ;)
Dan heb je gewoon geluk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:59:
Was gisteren om iemand op te halen en ze hadden een zwembad achter het huis staan met een ZFP en WP

De WP kon je horen de blower die hoorde je, maar de ZFP die hoorde je helemaal haast niet alleen het water in de voorfilter van de pomp maar de pomp zelf niet hele verschil met de intex ZFP.

Weet het merk niet maar even een fotootje van gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is volgens mij een pomp van "waterland" te krijgen bij Cranenbroek:
>> https://www.vancranenbroe...ogus/zwembaden/pompen.php
m0nk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:11:

[Afbeelding]
Lekker bezig !
_RRM_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Dat ken ik, ga nu het 4de jaar in en ben nog aan het aanpassen, je wilt altijd meer :+ .

Maar geef inderdaad voldoening na ieder aanpassing dat het weer meer op jouw manier gaat hoe je het wilt hebben.
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:54:
[...]

voor het zwembad

Dan vanaf de warmtepomp;
- slang

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Niet een of ander maar je valt in herhaling, heb je alle informatie die @paQ ook nog eens verteld ook al gegeven :+.

Alles is nog precies het zelfde als mijn vorige uitgebreide reactie behalve dat dan nu de 38mm inlaat/uit erbij is gekomen en ook die info heb ik gegeven.
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zit in de chloor dispenser gedraaid, geen rubber verder. Gewoon plastic in plastic gedraaid, dat zat mij de chloor dispenser

Vanaf de zandfilterpomp zit er dus een witte slang standaard bij die op een draaisysteem van van 55mm breed?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom wil je perse alles met een slang+wartel aansluiten? Je bent minder flexibel met lengtes + zijn duurder.

Zou vanaf je chloor dispenser gewoon 38mm slang nemen (met slangenklem) naar je zwembad toe waar een Intex Adapter A op zit.
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Dat ga ik dan sowieso bestellen + 50mm pvc buis. Al zit er bij de warmtepomp wel:
[Afbeelding]
Dus daar moet de 50mm pvc eerst dus in worden gelijmd en op die 50mm pvc buis lijm ik dan dat schroef ding van 2inch. Daar doe ik eerst die rubber om en daarna kan ik mijn witte slang met oranje draai ding bevestigen vanaf de warmtepomp.

Dat is dan helder. Pvc buis kan gewoon bij de karwei, daar zullen ze ook wel pvc lijm hebben.

Bij de 'out' doe ik hetzelfde: dat wp ding, 50mm pvc buis, schroefding

Dan moet daar dus weer een rubber (die je plaatste, dus bij die shop bestel ik ze) op.

Dan moet ik daar weer een draaiding voor hebben (wat nu de oranje is) en daar komt dus die Intex adapter A bij kijken. Die heeft een draaiding voor op 50mm en wordt dan 38mm/32mm waar ik de slang op kan drukken met een ring erop.

Die slang gaat dan naar dat ding op de chloor dispenser, dat knel ik dan vast met een ring

Dan de chloor dispenser weer met een ring vast zetten.

Die slangen vanaf warmtepomp naar chloor naar zwembad heb ik nog niet, dus die moet ik ook bestellen
toon volledige bericht
Klopt, 50mm PVC buis in de koppeling van je warmtepomp, vervolgens de 50mm naar 2" buitendraad, rubber ertussen en dan de Intex Adapter A.

Dit is dus vanaf wp naar je chloor dispenser.

Vanaf warmtepomp het zelfde maar dan zonder Intex Adapter A omdat je daar als ik goed heb gelezen dus een slang gebruikt met wartel, die gaat direct op de 2" buitendraad koppeling.

Je moet druk PVC lijm hebben en geen gewone "afvoer" PVC lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anor
  • Laatst online: 24-07 19:45
Weet iemand of de clever-pool FR ook aan te sturen is met relais net zoals de isaver+? Staat er n.l 1 op MP

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@anor:

Volgens de handleiding heeft deze geen externe aansluitingen:
>> https://www.zwembad.eu/files/Frequentieregelaar%20manual.pdf

Er zitten wel 4 knoppen op.... als je handig bent doe je die 4 knoppen aan een relais module aansluiten zodat je via de relais een stand kan kiezen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anor
  • Laatst online: 24-07 19:45
@Jazsie

Ja die handleidingen had ik ook gevonden, maar toch bedankt ;)

Ja ansich wel handig genoeg, maar vind het toch makkelijker om "plug en play" te hebben. Die dingen weer aanpassen om er relais op aan te sluiten doet de herverkoop waarde ook weinig goeds.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:16:
Niet een of ander maar je valt in herhaling, heb je alle informatie die @paQ ook nog eens verteld ook al gegeven :+.

Alles is nog precies het zelfde als mijn vorige uitgebreide reactie behalve dat dan nu de 38mm inlaat/uit erbij is gekomen en ook die info heb ik gegeven.

[...]

Waarom wil je perse alles met een slang+wartel aansluiten? Je bent minder flexibel met lengtes + zijn duurder.

Zou vanaf je chloor dispenser gewoon 38mm slang nemen (met slangenklem) naar je zwembad toe waar een Intex Adapter A op zit.

[...]

Klopt, 50mm PVC buis in de koppeling van je warmtepomp, vervolgens de 50mm naar 2" buitendraad, rubber ertussen en dan de Intex Adapter A.

Vanaf warmtepomp het zelfde maar dan zonder Intex Adapter A omdat je daar als ik goed heb gelezen dus een slang gebruikt met wartel, die gaat direct op de 2" buitendraad koppeling.

toon volledige bericht
Ja, ik probeer jullie post te verwerken en later weer even op een rijtje te zetten met alles zodat ik het correct kan bestellen. Als ik vrijdag weer dingen mis moet ik ze weer bestellen en dan duurt het weer een week langer voordat ik het geheel kan installeren... Zo vervelend dat deze spullen niet gewoon in de bouwmarkt snel te kopen/halen zijn :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX599G4Am_1a8M5uCyOgp8861yA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YrwsjYJSOqnpzysipyKdwch.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom staat deze eigenlijk niet op 0?

[ Voor 12% gewijzigd door President op 05-06-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Ja, ik probeer jullie post te verwerken en later weer even op een rijtje te zetten met alles zodat ik het correct kan bestellen. Als ik vrijdag weer dingen mis moet ik ze weer bestellen en dan duurt het weer een week langer voordat ik het geheel kan installeren... Zo vervelend dat deze spullen niet gewoon in de bouwmarkt snel te kopen/halen zijn :-([Afbeelding]
Een kleine aanpassing kan je toch doordeweeks ook doen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:56:
[...]

Een kleine aanpassing kan je toch doordeweeks ook doen?
Ja, maar om één kleine aanpassing te doen moet de installatie eerst compleet zijn... Als ik bij wijze van een Intex adapter A tekort kom dan kan ik het geheel niet aansluiten, want kan moeilijk het zwembad met water vullen en het dan een week lang stil laten staan omdat ik de zandfilterpomp niet kan aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:16:

[...]

toon volledige bericht
Zijn wartels die oranje dingen om het vast te draaien?

Bij de zandfilterpomp zaten twee kabels/buizen met die wartels. De slangen vanaf de warmtepomp naar de chloor dispenser naar het zwembad hoeven van mij niet met wartels te zijn, gewoon die knijp dingen om aan te draaien zijn ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Zijn wartels die oranje dingen om het vast te draaien?

Bij de zandfilterpomp zaten twee kabels/buizen met die wartels. De slangen vanaf de warmtepomp naar de chloor dispenser naar het zwembad hoeven van mij niet met wartels te zijn, gewoon die knijp dingen om aan te draaien zijn ook prima.
Oranje wartels inderdaad op de slang.

De twee bijgeleverde slangen met wartels gebruik je voor zfp naar warmtepomp en vanaf bad naar zfp.
Deze kan je aan het badzijde direcht aansluiten vanuit gaande dat je de grotere 38mm inlaat/uitlaat gaat plaatsen. Geen Intex Adatper A voor nodig.

Vanaf wp naar chloor dispenser en dan weer naar bad inderdaad gewoon 38mm slangen met slangenklem (dus zonder "oranje" wartel).

Hiervoor moet je dus 1x Intex Adapter A hebben bij de uitgang van je wp, en 1x Intex Adapter A hebben aan de kant van je zwembad (inlaat).

Dit is de opzet zoals ik het heb begrepen...

(verhaal hoe je wp kan aansluiten heb ik al omschreven, lees terug ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Omdat ie nu de temperatuur aangeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
- 3x https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-63-mm-x-2/716113 (1 extra voor als ik het verpest)
- 3x https://www.wildkamp.nl/p...ppeling-draadkap-2/717991 (1 extra)
- 50mm pvc buis van 1 meter - https://www.toppy.nl/prod...drukbuis-10bar-1-mtr.html
- Pvc lijm voor druk - https://www.toppy.nl/product/18616/pvc-lijm-tube-125-ml.html
- 2x index adapter A: https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
- 4x slang klem 38mm: https://www.toppy.nl/prod...m-25-40-mm-roestvast.html
- Slang van 4m + slang van 1m beide 38mm: https://www.toppy.nl/prod...dslang-38-mm-6-meter.html
- Teflon tape: https://www.toppy.nl/product/448/teflon-tape.html
- En dan dus OF 2x adapter B of https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html op het zwembad - waarbij ik ook nog voor het zwembad naar zandfilterpomp een adapter A extra nodig heb als ik niet voor de aansluitset kies

En optioneel: https://www.toppy.nl/prod...e-eerder-bekeken-door-jou voor als de druk van de warmtepomp niet goed is, even uitproberen volgend weekend

En opzetten bad:
- Eerst de vloer schoonmaken
- Dan de platen neerleggen
- Dan het zwembad opzetten; de plastic buizen met talkpoeder in elkaar schuiven
- een laag water van een paar centimeter vullen
- de onderkant van het zwembad vanuit binnen controleren op onevenheden; waar nodig weer even strak trekken
- water aanvullen
- systeem verbinden (al ga ik wel even zodra het binnen is alles op elkaar aansluiten)

Ik heb toch wel erg veel zin om het straks allemaal te kunnen opbouwen!

[ Voor 4% gewijzigd door President op 05-06-2022 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

heb je niet 4 adapter A nodig?
Bad uit > pomp in bestway slang
pomp uit > wp in bestway slang
1 x wp uit
1 x chloor in tule
1 x chloor uit tule
1 x bad in

edit:
oh nee... op het chloor wordt tule
En 1 x is een set (2)

in dat geval: rolletje teflon. Die ga je echt nodig hebben, scheelt frustratie vooraf :+

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 05-06-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 18:29
Is PVC cleaner eigenlijk een must of kun je het ook prima zonder doen? Zouden jullie een manier weten om deze (https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html) tijdelijk vast te zetten op de warmtepomp zonder de lijm. Mocht de pomp niet bevallen kan hij dan namelijk nog gewoon terug. Ik zat zelf te denken gewoon even wat duct tape eromheen, lekvrij is niet nodig gewoon even voor een paar dagen om te kijken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:44:
heb je niet 4 adapter A nodig?
Bad uit > pomp in bestway slang
pomp uit > wp in bestway slang
1 x wp uit
1 x chloor in tule
1 x chloor uit tule
1 x bad in

edit:
oh nee... op het chloor wordt tule
En 1 x is een set (2)

in dat geval: rolletje teflon. Die ga je echt nodig hebben, scheelt frustratie vooraf :+
Wat is tule?

Als ik op google zoek dan kom ik uit op Wikipedia: Tule (textiel)
Maar dat lijkt mij niet de bedoeling :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Wat is tule?

google dan eens op slangtule ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TMCThomas schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:32:
Is PVC cleaner eigenlijk een must of kun je het ook prima zonder doen? Zouden jullie een manier weten om deze (https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html) tijdelijk vast te zetten op de warmtepomp zonder de lijm. Mocht de pomp niet bevallen kan hij dan namelijk nog gewoon terug. Ik zat zelf te denken gewoon even wat duct tape eromheen, lekvrij is niet nodig gewoon even voor een paar dagen om te kijken hoe het werkt.
PVC cleaner maakt ook het plastic "zacht" naast dat het goed schoon maakt voor betere hechting van de lijm.
Ik vind het wel een must ja.

Telfon tape erom heen en dan erin "slaan". Lekvrij ga je het denk ik niet krijgen zonder te lijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Wat is tule?

Slangtule, waarom @paQ aan tule komt geen idee want dat zijn twee verschillende dingen :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Slangtule, waarom @paQ aan tule komt geen idee want dat zijn twee verschillende dingen :9~.
slangtule duurt te lang :+
Moet ik helemaal slang typen enzo :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:58:
[...]

slangtule duurt te lang :+
Moet ik helemaal slang typen enzo :O
Gelukkig hoefde je geen slangpilaar te typen dan! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
TMCThomas schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:32:
Denk dat het flink zal blijven lekken met teflon of duct-tape.
Ik heb geen ervaring met deze, maar het is wel voor druk-PVC.

Alternatief is meten wat de maat van de wartel is, die erop past en dan zoiets erop schroeven met de benodigde buizen/koppelingen erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Goed, bestellingen geplaatst (vandaag ook even naar Karwei) en zou woensdag moeten binnen komen.

Zou ik dan vandaag al het zwembad kunnen opzetten en voor de helft kunnen vullen? En dan bijvoorbeeld woensdagochtend de rest van het zwembad vullen en woensdagavond de installatie aansluiten? Of is het water dan al te slecht? Zeker als de bezorging vertraagd is en ik het pas donderdag of vrijdag binnen krijg... Maw: hoeveel dagen kan het water stil in het water staan voordat ik de installatie met aansluiten en gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Als je 50% vers water er bij gooit pas woensdag of donderdag zie ik niet meteen een probleem.
Zeker als je het niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
paQ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:23:
Als je 50% vers water er bij gooit pas woensdag of donderdag zie ik niet meteen een probleem.
Zeker als je het niet gebruikt.
Hmm, maar niet te lang wachten dus..

Ik ga dan vandaag even een dakje maken voor de warmtepomp (4 schutting planken van 60cm op elkaar, 3 schutting planken overdwars, de warmtepomp daarop vastgeschroefd of neergezet... Aan de zijkanten maar balkjes en dan boven/links/rechts van die plastic golfplaten.) Ik zet hem wel eerst de komende dagen leeg buiten om te zien of die niet omwaait ofzo :-P

Voor de zandfilterpomp gewoon een 'doos' met wat goedkoop hout voor aan de zijkanten en bovenkant totdat ik zo'n box heb gekocht. De stekkerdoos dan maar even in een plastic zak dicht plakken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-07 08:57
_RRM_ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Denk dat het flink zal blijven lekken met teflon of duct-tape.
Ik heb geen ervaring met deze, maar het is wel voor druk-PVC.

Alternatief is meten wat de maat van de wartel is, die erop past en dan zoiets erop schroeven met de benodigde buizen/koppelingen erachter.
Als tip: neem een binnenband van een fiets knip er een strook uit wikkel strak om de slangtule slang er op met klem en geen lekkage.

Of je neemt een rolletje rubbertape wel ergens verkrijgbaar bij een bouwmarkt goedkoopste is een oude fietsband. :)

Een binnenband is van rubber en sluit beter af dan teflon of Duck tape, en teflon gebruik je alleen voor draad afdichtingen zowel metaal als kunststof.
Pagina: 1 ... 99 ... 182 Laatste