Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
paQ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:46:
[...]

Wat me alleen niet duidelijk is:
Welke setting pakt de isaver voor tijden niet in een timersetting vallen?
Gaat hij dan uit?
Dan gaat ie uit inderdaad en knippert het klokje tot het volgende schakelmoment. Ik schakel de iSaver met Home Assistant. 1600RPM, 2200RPM en 2900RPM. Die laatste stand gebruik ik puur als de zon fel schijnt voor de EPDM matten, mijn warmtepomp heeft genoeg aan 2200RPM dat is volgens mijn "Vul een emmer van 10 liter in x seconden meting" rond de 4m3.

Ik zou liever met een ESP32 zelf een RPM willen aangeven aan de iSaver maar ik weet niet hoe dat precies moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

paQ

medu80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Dan gaat ie uit inderdaad en knippert het klokje tot het volgende schakelmoment. Ik schakel de iSaver met Home Assistant. 1600RPM, 2200RPM en 2900RPM. Die laatste stand gebruik ik puur als de zon fel schijnt voor de EPDM matten, mijn warmtepomp heeft genoeg aan 2200RPM dat is volgens mijn "Vul een emmer van 10 liter in x seconden meting" rond de 4m3.

Ik zou liever met een ESP32 zelf een RPM willen aangeven aan de iSaver maar ik weet niet hoe dat precies moet.
Ik heb hem nu op 1400 draaien, en de wp mekkert nog niet :+

Maar hoe krijg je hem wifi? Gewoon wat shelly schakelaars eraan ofzo?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• medu80
Nee ESP32 die dan weer verbind met een 4 relais bord. Deze is met UTP verbonden met de iSaver.

Links de temperaturen.
Rechts (W) WiFi, (A Ambient) Omgevingstemperatuur en (P Power) Watt van de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsAYdUi8CsNmM7W1-Qy7XtVL1Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMHMMdHMELiEsa6hgTRzdEeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmbVRo68lYsH6JvKRXeOKLUiJt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIDDCkInslmC4JLU0DflvPCc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhmDmpq237ViwS5VCvRUdQ2rKmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85q9DR8y4OrkaO9Pcb4s1gKP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ll50ueEejY7hW4rImGf4zV7j9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SixmEjwO4vwl9OYDRStCy1bH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 120% gewijzigd door medu80 op 01-06-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kee dan… nah. Ik programmeer het timertje wel gewoon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:21:
Kee dan… nah. Ik programmeer het timertje wel gewoon. ;)
Voor 100 euro maak ik je ook zo'n ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Voor 100 euro maak ik je ook zo'n ding. :)
Oh well. Leuk projectje, maar als ik er achter ben op welke tijden ik het hoe wil hebben, dan vind ik het ook wel best.
Eerst even besluiten op welke tijdstippen ik de pomp uit wil hebben. Dat hangt ook grotendeels af van of ik overdag wil verwarmen of juist ‘s nachts op temperatuur wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
paQ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:42:
[...]

Oh well. Leuk projectje, maar als ik er achter ben op welke tijden ik het hoe wil hebben, dan vind ik het ook wel best.
Eerst even besluiten op welke tijdstippen ik de pomp uit wil hebben. Dat hangt ook grotendeels af van of ik overdag wil verwarmen of juist ‘s nachts op temperatuur wil houden.
In het automatisering topic staan nog wat andere oplossingen. Ik heb er bv een ewelink relais op aangesloten. En die kun je dan weer via homebridge in homekit bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:08
_RRM_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:34:
[...]

De WP werkt beter naar mate het warmer is. (zoek maar eens op COP en wat het kw bij 15° is om water van 26° te krijgen of bij 27°).

In de nacht koelt het water af, maar heeft de WP ook veel meer moeite om dit aan te vullen. Overdag, met meestal een hogere temperatuur is dit sneller aangevuld.
Ander argument is dat ik 's nachts geen geluidsoverlast wil van een hobby.

[...]

Het huisje kan je maken zoals je zelf wilt. Voor mij kwam dit handig uit (plek, constructie, demontabel).

Let wel op, de warmtepomp is niet licht. De Poolex premiumline fi75 til ik net in mijn eentje van de grond naar 50cm, hoger red ik niet, waarbij je de pomp maar minimaal mag kantelen.
De ZFP is leeg in onderdelen prima te tillen, maar met zand of glas met nog wat water erin aan het einde van het seizoen is alles >4m3 (ZFP sets) een aanslag voor de rug.
Behalve de hoogte van het bouwwerk is ook hoe krijg je het erin/uit en hoe ziet het na het zwem seizoen eruit.

Bij mij werd de WP geleverd met een winterjas je. Alles goed aftappen en het kan buiten overwinteren.
Ik zal het geluid moeten ervaren en ga daar ook met buren over in gesprek als het eenmaal draait. Ik heb het liefst dat de kinderen in het weekend bij wijze van om 9u het zwembad in kunnen bij goed weer... Maar goed, daar is het weer momenteel niet naar :-(

De warmtepomp is 40kg in de basis, de filter pomp is 49kg met zand. Met water natuurlijk zwaarder, maar ik ga dan denk ik voor een kast op wieltjes maken. En dan even kijken of dat het ook in de winter houdt met bijvoorbeeld sneeuw? Of anders met vrouwlief de warmtepomp in de schuur zetten, al is het daar ook soms koud en vochtig.. nog maar even kijken, eerst afwachten tot alles binnen is en het dan even even uitzetten in de huiskamer om te zien qua oppervlakte en aansluitingen :-)

Die 100cm achter de warmtepomp mag volgens mij ook wel iets minder zijn en ook al is de warmtepomp in de basis geschikt om buiten te staan houd ik hem toch liever droog :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bij een verticale zit de aanzuiging aan de voorzijde (met name). Dan hoeft alleen voor en boven vrij te zijn.

Ik ben er met @Luc S achter gekomen dat de aan mij geleverde Poolex Q-line toch een nieuwer model is met wat aanpassingen. Of die veel uitmaken is vooralsnog lastig te zeggen. Maar zo zijn er meer te selecteren modi, is aansluiten eenvoudiger en....? sja zeg het maar.
@BounceMeister is de jouwe inmiddels 'en route'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:01:
Bij een verticale zit de aanzuiging aan de voorzijde (met name). Dan hoeft alleen voor en boven vrij te zijn.

Ik ben er met @Luc S achter gekomen dat de aan mij geleverde Poolex Q-line toch een nieuwer model is met wat aanpassingen. Of die veel uitmaken is vooralsnog lastig te zeggen. Maar zo zijn er meer te selecteren modi, is aansluiten eenvoudiger en....? sja zeg het maar.
@BounceMeister is de jouwe inmiddels 'en route'?
De status is rond het avondeten veranderd naar "EN TRAITEMENT"! Leuk dat die hele pagina Nederlands is, maar precies hetgeen je wil weten is in het Frans. :F
Vrijdag besteld, zal je zien dat dat ding precies bezorgd wordt als ik er niet ben.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 01-06-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
President schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Ik zal het geluid moeten ervaren en ga daar ook met buren over in gesprek als het eenmaal draait. Ik heb het liefst dat de kinderen in het weekend bij wijze van om 9u het zwembad in kunnen bij goed weer... Maar goed, daar is het weer momenteel niet naar :-(

De warmtepomp is 40kg in de basis, de filter pomp is 49kg met zand. Met water natuurlijk zwaarder, maar ik ga dan denk ik voor een kast op wieltjes maken. En dan even kijken of dat het ook in de winter houdt met bijvoorbeeld sneeuw? Of anders met vrouwlief de warmtepomp in de schuur zetten, al is het daar ook soms koud en vochtig.. nog maar even kijken, eerst afwachten tot alles binnen is en het dan even even uitzetten in de huiskamer om te zien qua oppervlakte en aansluitingen :-)

Die 100cm achter de warmtepomp mag volgens mij ook wel iets minder zijn en ook al is de warmtepomp in de basis geschikt om buiten te staan houd ik hem toch liever droog :-)
https://www.vidaxl.nl/e/v...HwK3zx73FfOEaApf2EALw_wcB

Zo'n vorm met bovenin de warmtepomp en onderin zandfilterpomp en ruimte om de onderplaten in te stapelen in de winter. Dan nog een mooie winter hoes eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:24
President schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Zo'n vorm met bovenin de warmtepomp en onderin zandfilterpomp en ruimte om de onderplaten in te stapelen in de winter. Dan nog een mooie winter hoes eromheen
Leuk idee, geschikt voor konijnen, maar ook 2x Vlaamse reus van >40kg? O-)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

BounceMeister schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:11:
[...]

De status is rond het avondeten veranderd naar "EN TRAITEMENT"! Leuk dat die hele pagina Nederlands is, maar precies hetgeen je wil weten is in het Frans. :F
Vrijdag besteld, zal je zien dat dat ding precies bezorgd wordt als ik er niet ben.
Als je even het lange zendingsnummer kopieert, en dan linksboven op het GLS logo klikt, kiest voor BELGIE, en dan links op de knop "waar is mijn pakket" (oid) dan komt je op de Nederlandstalige tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
jeeedeee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Gefeliciteerd! Is een erg mooi maat bad, zwem er nu al enkele weken in :) Laatste week even niet, warmtepomp (17kwh) is net binnen. Dus vanaf dit weekend weer wel :) Ik heb ivm geluid een pentair warmtepomp gekocht (12m2). Op marktplaats staat ook nog deze https://www.marktplaats.n...pomp-pentair-azur-9m3-uur Aardige gast, zelf denk ik dat de 12m2 achteraf misschien toch wat te extreem was maar wel fijn om binnen 4 uur te kunnen filteren en het ZWS zijn werk te kunnen laten doen.

De pentair is significant stiller, en wat mij betreft stil genoeg (al kan het altijd beter). Voordeel vind ik dat de pomp maar 4 uur hoeft aan te staan per dag omdat ik overcapaciteit heb.
Ik ga erover nadenken :) .. Zou ik te kort komen met 13,5KW warmtepomp? Waarom voor 17KW gekozen?
Vandaag is de 13,5KW binnen gekomen dus kan nog ruilen :o
10KW was net aan, 13,5 is goed? Of beter 17,5?

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 01-06-2022 23:57 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:12
huCks schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Top thanks!
Heb je toevallig een voorbeeldje welk t-stuk en welke keerklep ik zou moeten nemen?
Ik heb momenteel 38mm buizen (dus aan het zwembad zitten 32->38mm omzetstukken
Terugslagklep:
https://www.pvc24.nl/shop/terugslagklep-pvc-pn16-maat-50mm/
>> veer haal je eruit, met is te veel tegendruk.

50mm lijn naar 38mm slang:
https://zwembadcompleet.nl/pvc-verloop-50mm-38mm-tule
Highfive95 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:23:
Even een vraagje voor de warmtepomp bezitters. Laten jullie de wp 's nachts aan?

Richting het mooie weer duurt het even voordat bad op temperatuur is. Zet nu meestal om 6.00 uur de wp aan en dan is het bad, bij niet al te koude nachtemperatuur, zo rond 14.00/15.00 uur op 28 graden. Warmt daarna nog wel wat door. Nu zit bad temp op 17 graden.

Als de kids in de ochtend willen zwemmen is 14-15.00 uur eigenlijk te laat. Een graadje of 25 is nog wel te doen voor ze, maar een kouder bad is toch niet lekker.

Laten jullie de wp 24 uur aanstaan op de koudere naar warme dagen? Verbruik is wel stuk minder als temp setting bereikt is. En in de nacht koelt meestal maar 1,5/2 graad af als niet te koud is.
Hier draait het 24/7 mede omdat ik ook een automatische doseer systeem heb.

Wil nog gaan testen wat beter is alleen denk ik dat 24/7 met een zuinige pomp het beste is, heb je pomp die al 500+ constant vebruikt dan is het meer interessant om gewoon overdag te doen wanneer de buiten temperatuur hoger is en je toch moet filteren.
FireStarter schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:51:
[...]

Ik ga erover nadenken :) .. Zou ik te kort komen met 13,5KW warmtepomp? Waarom voor 17KW gekozen?
Bad heeft een inhoud van ~31m3 / 2 = 15,5kW bij 15gr... ofwel de 17kW is een goede zet.

Weet niet welk WP je hebt maar ik gok erop dat die 13,5kW bij 26gr is, ofwel bij 15gr ligt dat lager eerder rond de 10kW. Gebruik je enkel in de zomer, geen probleem... maar nachten zoals nu gaat je enorm veel energie kosten en veel uren op vol vermogen draaien om het water op temperatuur te brengen/houden...

Ben benieuwd naar de bevindingen van @jeeedeee, zelf denk ik zeker met de nu nog koude nachten dat ie erg blij zal zijn met zijn 17kW wp :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Jazsie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 01:44:

Bad heeft een inhoud van ~31m3 / 2 = 15,5kW bij 15gr... ofwel de 17kW is een goede zet.

Weet niet welk WP je hebt maar ik gok erop dat die 13,5kW bij 26gr is, ofwel bij 15gr ligt dat lager eerder rond de 10kW. Gebruik je enkel in de zomer, geen probleem... maar nachten zoals nu gaat je enorm veel energie kosten en veel uren op vol vermogen draaien om het water op temperatuur te brengen/houden...

Ben benieuwd naar de bevindingen van @jeeedeee, zelf denk ik zeker met de nu nog koude nachten dat ie erg blij zal zijn met zijn 17kW wp :).
sh*t ik had eerder mn vraag moeten stellen hier. Ben al van 10KW naar 13,5KW gegaan en dacht dat ik safe zat ook ahdv de verkoop adviezen. Maar aangezien mn energiecontract in september afloopt is de step-up van een extra 400 euro volgend jaar weer terugverdiend..

De 13,5 KW versie:
15 gr: 10KW
26 gr: 14KW

De 17,5 KW versie:
15 gr: 13KW
26 gr: 17KW

Straks maar ff bellen..

Maar stel na zo'n nacht als vandaag. Momenteel is het nu 7 graden buiten. Dan staat hij toch continue vol te blazen? Of kan hij het zwembad netjes op temperatuur houden door met zijn vermogen continue 24/7 te verwarmen? Dit betekend dat de pomp ook 24/7 aan moet staan.

[ Voor 12% gewijzigd door FireStarter op 02-06-2022 07:49 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

FireStarter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:28:
[...]

sh*t ik had eerder mn vraag moeten stellen hier. Ben al van 10KW naar 13,5KW gegaan en dacht dat ik safe zat ook ahdv de verkoop adviezen. Maar aangezien mn energiecontract in september afloopt is de step-up van een extra 400 euro volgend jaar weer terugverdiend..

De 13,5 KW versie:

De 17,5 KW versie:

Straks maar ff bellen..

Maar stel na zo'n nacht als vandaag. Momenteel is het nu 7 graden buiten. Dan staat hij toch continue vol te blazen? Of kan hij het zwembad netjes op temperatuur houden door met zijn vermogen continue 24/7 te verwarmen? Dit betekend dat de pomp ook 24/7 aan moet staan.
Dat zal van dag tot dag verschillen, en per situatie anders uitpakken.
Ik heb de wp gister avond (hij stond toen al 3 uurtjes te pruttelen op 30Hz / 300Wh) uitgeschakeld met 24.7 graden. Zojuist was het water 22,9. Dat is dus een verlies van 1.8 graden.

Had ik hem aan laten staan, dan was hij haast zeker harder gaan lopen.
Dus over die spanne van 9 uur TENMINSTE 2.7 kWh plus hier en daar wat harder (?) Maar, dan is het ook pas weer 'nu' en zou hij nog steeds bezig zijn met warmhouden. Tot rond een uur of 11-12 gok ik zo, wanneer hij set + 1 is. Dat is dus 3.7 totaal + nog alle periodes dat hij harder zou gaan draaien.
Daar komt dan nog bij 12 uurtjes zfp op 96Wh (minimum voor de wp), is nog eens 1.2 kWh, maakt ca 5 kWh in totaal.
En dan zou ik alleen maar het water op het niveau van gisteren hebben gehouden, en in het beste geval was hij afgeslagen bij 25. (om vervolgens 2 graden te wachten tot hij op set temp -1 komt, en dan dus weer opnieuw.... Naja snap je?)
Bovendien ga ik er dan van uit dat overdag mijn water niet meer afkoelt. En dat is weinig realistisch denk ik.

Omgekeerd:
Dat verlies van die bijna 2 graden, heb ik er overdag relatief makkelijk weer bij verwarmd, want hogere COP, en de pomp gaat harder draaien. (Wel meer geluid dus ook)

Ik heb het voorlopig even zo ingeregeld:
- ZFP gaat om 07:00 heel langzaam draaien, echt op maar 54Wh, dan is er 2 uurtjes lang een beetje circulatie. Dan weet de wp ook waar hij aan toe is / zou zijn.
- Om 09:00 zet ik de pomp harder, ca 2300 RPM / 250W, voor de duur van 7 uurtjes, en dan zet ik ook het ZWS aan.
- Rond 16:00 laat ik hem dan zakken naar 1400 RPM, 96 Wh tot een uur of 22:00

Totaal 2,5 kWh

Zo geef ik mezelf een 'window' waarin de wp kan draaien tussen 09:00 en 22:00
Bijvoorbeeld als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgjCO0x10ApmFcA_qqhZd6dNirg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkmLu6IjnHYURz3Y1E5ycQEB.jpg?f=fotoalbum_large
Gekozen temperatuur vind ik hier niet van belang; het gaat me nu even om het warmteverlies van de nacht weer te compenseren. Heel veel verschil zal er ook niet zijn tussen set temp 26 of 28.

Ik heb voor de test even een slimme stekker voor de wp geplaatst, zodat ik kan zien hoeveel ik zometeen kwijt ben aan de wp, om die -icm wat zon wellicht?- dat verlies van afgelopen nacht zometeen weer goed te maken. Ik ga er vooralsnog van uit dat dat minder kost dan wanneer ik hem de hele nacht zijn gang had laten gaan.

Ik laat de circulatie overigens opzettelijk wat langer doorgaan dan de pomp. Ik heb gemerkt dan wanneer de wp uitschakelt vanwege overshoot, de temperatuur altijd nog wat verder oploopt in het uur daarna. Dat zal toch met menging van het water te maken hebben denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Welke slimme stekker heb je? (Hij meet kWh neem ik aan).

[ Voor 33% gewijzigd door BounceMeister op 02-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BounceMeister schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:36:
Welke slimme stekker heb je? (Hij meet kWh neem ik aan).
Ik heb een van Caliber
https://calibersmartlight...verige-producten/stekker/

Maar elke Tuya stekker should do.
Soms al voor 8 euro ook.

Ze maken alleen grafieken met resolutie van 1 dag helaas.
En volgens mij ook alleen in de smart life app, niet in de tuya smart app

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-06-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Laatst online: 17-09 20:20
Jazsie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 01:44:
[...]

Terugslagklep:
https://www.pvc24.nl/shop/terugslagklep-pvc-pn16-maat-50mm/
>> veer haal je eruit, met is te veel tegendruk.

50mm lijn naar 38mm slang:
https://zwembadcompleet.nl/pvc-verloop-50mm-38mm-tule

[...]

Hier draait het 24/7 mede omdat ik ook een automatische doseer systeem heb.

Wil nog gaan testen wat beter is alleen denk ik dat 24/7 met een zuinige pomp het beste is, heb je pomp die al 500+ constant vebruikt dan is het meer interessant om gewoon overdag te doen wanneer de buiten temperatuur hoger is en je toch moet filteren.

[...]

thanks!

en qua t-stuk is het dan dit in combinatie met de overgangen die je linkt en op het "vulstuk" plaats ik dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

OK

De afkoeling van afgelopen nacht goedmaken. 1.8 gradern, tegen 12:00 (toen de wp aan ging) was er door de zon al weer .3 bijgekomen.
Dus we hadden nog 1.5 graad goed te maken.
Samen met de zon heeft de wp daar 2 uur en 40 min over gedaan, en daarin ongeveer 2.7-3 kWh voor verstookt. Er zit ongeveer 700Wh aan zfp verbruik bij, dus totaal ca 3.5 kWh

Voetnoot: ik ben nu aan het opwarmen naar 27, dus hij was anderszijds waarschijnlijk al eerder terug gegaan in vermogen en daarom misschien ietsje minder verbruikt.

Kortom: ik zit in elk geval ten hoogste gelijk aan het best mogelijke scenario om hem in de nacht op temperatuur te houden

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-06-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Wie kan mij dit uitrekenen. Ik kom er zelf namelijk niet uit.

13m3 bad. Sinds vanmorgen 19.9c naar 23.8c. Hierbij een verbruik van 6kWh over iets meer als 6 uur. Als ik het reken:

13m3 x 1.16 = 15.08
15.08 x 3.9c = 58.81
58.81 / 6kWh = 9.8

Klopt mijn berekening? Ik heb namelijk een 7KW bij 27c warmtepomp. Vorig jaar ook proberen te berekenen toen kwam ik ook steeds hoger uit. Heb ik dan misschien toch per ongeluk een zwaardere WP ontvangen.

[quote]medu80 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:27:

[ Voor 34% gewijzigd door medu80 op 02-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:54
Hier heb ik gisteravond 20.00 uur pomp + wp aangezet. Bad was toen 16.2 graden. Vanochtend toen ik keek was de temperatuur om 8.00 uur maar 18.1 graden. Moet wel bijzeggen dat flink geregend heeft hier dus dan koelt bad wel snel sterk af heb ik gemerkt. Het verbruik tot 0.00 uur was 4,51 kWh. Iets meer dan 1 kWh per uur.

Nu zit het bad op 22,8 graden. In 7,5 uur in totaal 4,7 graden erbij. Nu valt mij dit wat tegen, maar misschien verkijk ik mij hierop. Vandaag is pas sinds middaguur wat zonniger. Dus weinig invloed van de zon vandaag. En vanochtend heeft het ook nog geregend.

Als ik naar verbruik kijk zit ik vandaag op 12,4 kWh. Totaal vanaf 20.00 gisteren dus 16,91 kWh. Loont denk ik dus niet echt de moeite om de wp in de nacht aan te hebben.

Voor nu was het vooral bad weer op temperatuur krijgen voor morgen en weekend. In de nacht koelt normaal ook maar 1,5-2 graden af. Dat is dezelfde dag wel weer erbij als ik hem 's ochtends aan zet.

Laat hem vandaag en vannacht ook aan staan. Ben wel benieuwd als temp setting bereikt wordt wat het verbruik wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
NickL93 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:29:
Hier ook aan het kijken naar een ZFP, op dit moment denk ik met mijn intex 300x200x75, aan de SP 300 4m3 (250e): https://www.toppy.nl/prod...lterset-sp-300-4-m-u.html
Intex 4,5 m³ ZFP nu voor €155 bij Amazon.

Heb hem zelf vorig jaar gekocht en hij lijkt dit jaar wel al meer lawaai te maken dan vorig seizoen. Met de tuindeur open hoor ik hem binnen op de bank. Zit dan ongeveer 10 meter tussen mij en de pomp.

@Highfive95
Mijn 300x200x75 Intex opzetbad is van 15 graden vanochtend naar nu 24 graden, op 2 solar matten. Met een warmtepomp zou ik verwachten dat je nu zeker hoger zit, aangenomen dat je bad ook in de zon (Breda) staat.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 02-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@frickY
Bad staat half in de schaduw dus zon helpt wel mee, maar niet zoveel als vol in de zon. Hier is het zo af en aan zonnig vandaag dus dat helpt ook niet echt mee.

Daarnaast regende het hier vannacht en vanochtend. Dat scheelt echt heel veel. Vorige periode toen zonnig was en ging regenen was temperatuur in half uur 1,5 graad gedaald door regen.

Bad warmt nu op tussen de 0,6-0,7 graden per uur. Maar denk dat warmer zou zijn als regen niet geweest was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:23:
Wie kan mij dit uitrekenen. Ik kom er zelf namelijk niet uit.

13m3 bad. Sinds vanmorgen 19.9c naar 23.8c. Hierbij een verbruik van 6kWh over iets meer als 6 uur. Als ik het reken:

13m3 x 1.16 = 15.08
15.08 x 3.9c = 58.81
58.81 / 6kWh = 9.8

Klopt mijn berekening? Ik heb namelijk een 7KW bij 27c warmtepomp. Vorig jaar ook proberen te berekenen toen kwam ik ook steeds hoger uit. Heb ik dan misschien toch per ongeluk een zwaardere WP ontvangen.

[quote]medu80 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:27:
wat staat er op je typeplaatje :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 19:56
FireStarter schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:51:
[...]

@FireStarter Mijn overwegingen om voor de 17,5 ipv de 13,5 te gaan die Toppy adviseerde waren
  • 32/2 = 16 nodig. De 17,5 variant levert rond de 13 kw vermogen bij 15 graden. De 21 variant is niet leverbaar, en vind ik eigenlijk ook echt wat te duur worden
  • @Cujo74 heeft ook deze versie bij een inbouwbad? van 36m3 en dat werkt https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71501872
  • We zwemmen nu bij 20-24 graden. Zeker bij 24 graden vond ik het zelf prima te doen, het bad is groot, dus je kan ook echt wel wat bewegen. Ik denk niet dat ik het bad altijd naar 28 graden wil brengen. Misschien af en toe in de weekenden, dan is het wat handig om overcapaciteit te hebben.
  • Wel wil ik proberen zo lang mogelijk door te zwemmen. En ook met deze koude nachten kunnen zwemmen. Het bad is nu 18-20 graden (verwarmd door de zon). Ik wil in de wat koudere maanden(april, mei, september, oktober?) tot 24 graden kunnen bijwarmen
  • Ooit wil ik misschien een bad ingraven, maat 12 bij 3,5. Ik hoop dan de warmtepomp nog te kunnen gebruiken, maar dat punt heb ik wel het minst rekening mee gehouden.
  • Mijn bad staat met zijn zonnecover bijna de hele dag in de zon, dit levert al vrij veel warmte op. (Zo een paar graden met zonnig weer).
  • De afgelopen week was het bad wat koud, je gaat dan wat minder makkelijk zwemmen, dat is zonde, dus die warmtepomp moest er komen. Wil gewoon elke dag kunnen plonzen >:)
Geen idee of het bovenstaande allemaal gaat lukken/valide argumenten zijn, het is mijn eerste zwembad en eerste ervaring met warmtepompen... Wel veel gelezen in dit topic, vanavond gaat het hopelijk lukken om hem aan te sluiten, en ga ik morgen testen hoeveel hij omhoog gaat :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:17

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Het is gelukt. Ik heb een 3 tal fimpjes gemaakt om te laten zien hoeveel herrie de warmte pomp maakt. In de filmpjes scroll ik ook door het menu heen. Zo kan je zien wat de waardes zijn. Eerste filmpje is gemaakt toen hij op boost heat stond, 2e is op auto.

Boost:
YouTube: Zwembad - W’eau 7,6 kW - Boost Heat

Auto:
YouTube: Zwembad - W’eau 7,6 kW - Auto

Frequentie + stroming:
YouTube: Zwembad - Frequentieregelaar #1

Het zijn niet de mooiste filmpjes, maar ik hoop dat ik er iemand mee kan helpen...

@paQ Bedoel je zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door CrociStrike030 op 02-06-2022 16:30 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ja top.
Dus op ca 3 m zit je toch ook op 56 dB
Sja ik kijk er niet meer van op, maar dat er mee wordt geschermd dat het max 46 dB ofzo is op 1 m afstand kan ik weinig begrip opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:16
@CrociStrike030 Pwoh dat klinkt niet best voor als je zoekt naar een stille WP. Begin na alle onderzoeksresultaten hier er toch wel een hard hoofd in te krijgen of mijn Q-Line wel gerepareerd kan worden om te voldoen aan zijn opgegeven specs.

Hoop toch niet dat dat de reden is waarom men niet zo zat te springen om me te helpen met het geluidsnorm-issue binnen garantie.

Want valt dit dan voor al die apparaten niet onder dwaling of non-conform?

Zouden er genoeg mensen dit OK vinden waardoor het voor de fabrikanten loont om ze te produceren en zo in de markt te zetten?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:55:
@CrociStrike030 Pwoh dat klinkt niet best voor als je zoekt naar een stille WP. Begin na alle onderzoeksresultaten hier er toch wel een hard hoofd in te krijgen of mijn Q-Line wel gerepareerd kan worden om te voldoen aan zijn opgegeven specs.

Hoop toch niet dat dat de reden is waarom men niet zo zat te springen om me te helpen met het geluidsnorm-issue binnen garantie.

Zouden er genoeg mensen dit OK vinden waardoor het voor de fabrikanten loont om ze te produceren en zo in de markt te zetten?
Nou, je apparaat is niet “stuk”. En voldoet hoogstwaarschijnlijk ook nog aan de gemeten waarden GEMETEN VOLGENS DIE NEN.
En daar zit de crux. Als zij stellen: de cyclus duurt 12 uur. En daarvan loopt ie 3 uur 80hz, 4 uur 30 Hz, en 5 uur stil/uit/standby. Tadaa. 45 dB

Maar goed. De compressor zelf inpakken met armaflex doet best wel eea ;)
Ik denk dat ik nog meer ga toevoegen.

Ik zit dit te tikken op de plee (oversharing) en boven me hangt een “fluisterstille” afzuiger die verkocht wordt als 34 dB.
Ik hoor mezelf niet denken!

“Ja maar meneer. Dat is op 3 m afstand in open veld”

Ja…. Ja want daar staat mijn plee ook echt.
In open veld. Is precies waar je afzuiging wil.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 02-06-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Luc S schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:55:

Het zou kunnen dat hij echt zacht gaat draaien als hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt. Dat weet ik niet. HIj is in ieder geval lekker bezig mijn hottub te verwarmen. 1200 liter in 5,5 uur van 14 naar 30 graden

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CrociStrike030 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Het zou kunnen dat hij echt zacht gaat draaien als hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt. Dat weet ik niet. HIj is in ieder geval lekker bezig mijn hottub te verwarmen. 1200 liter in 5,5 uur van 14 naar 30 graden
Oh 100% zeker weten.
Die schroeft dan het vermogen heel ver terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@CrociStrike030 Ik denk ook wel dat het minder wordt. Als het water wat meer op temperatuur is zal het inderdaad rustiger worden. Maar volgens de opgaves zou dit al niet boven de max opgegeven dB mogen komen lijkt mij, en stel je voor hoe stil hij volgens de specs dan eigenlijk zou gaan lopen eenmaal op mooi laag vermogen om het water op temp te houden 😉

@paQ Tja ik hoop niet dat ik me als consument moet gaan verdiepen in NEN normen en tot-stand-komingen van specs om ze correct te interpreteren, of wordt dat wel van mij verwacht? (Serieuze vraag 🙂) Als er geadverteerd wordt met ontzettend stil en in WP handleidingen kan ik opmaken dat er geen stillere op de markt te vinden is onder de 1800 euro voor mijn bad (de Q-Line zou stiller moeten zijn dan de Silverline waar menig Tweaker hier van zegt dat die erg stil is). Dan valt het toch een beetje tegen als er 57 dB uitgespuugd wordt 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:44:
@CrociStrike030 Ik denk ook wel dat het minder wordt. Als het water wat meer op temperatuur is zal het inderdaad rustiger worden. Maar volgens de opgaves zou dit al niet boven de max opgegeven dB mogen komen lijkt mij, en stel je voor hoe stil hij volgens de specs dan eigenlijk zou gaan lopen eenmaal op mooi laag vermogen om het water op temp te houden 😉

@paQ Tja ik hoop niet dat ik me als consument moet gaan verdiepen in NEN normen en tot-stand-komingen van specs om ze correct te interpreteren, of wordt dat wel van mij verwacht? (Serieuze vraag 🙂) Als er geadverteerd wordt met ontzettend stil en in WP handleidingen kan ik opmaken dat er geen stillere op de markt te vinden is onder de 1800 euro voor mijn bad (de Q-Line zou stiller moeten zijn dan de Silverline waar menig Tweaker hier van zegt dat die erg stil is). Dan valt het toch een beetje tegen als er 57 dB uitgespuugd wordt 😋
perceptie, (gewekte)verwachting, omgevingsomstandigheden...
En zo zullen er nog wel wat hoofdfactoren meespelen.

Hele stille warmtepompen zijn anders van opbouw, zitten vol met duur isolatiemateriaal, wellicht zwevende ophangingen (als dat al mogelijk is)

Meetwaarden zeggen we daarom ook eigenlijk helemaal niks.
Het gaat allemaal erom hoe jij (een ieder bedoel ik) het ervaart.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-06-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik zat eraan te denken om bij wederom veel geluid vanaf de warmtepomp een stuk kunstgras verticaal op een plaat te zetten o.i.d. om het geluid te verspreiden. Lijkt me beter dan een stenen muur.
Ook vroeg ik me af wat voor pootjes de poolex q-line precies heeft. Misschien kunnen daar nog trillingsdempers aan zoals bij de airco. Ik dacht een foto gezien te hebben op het forum, maar kan hem niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BounceMeister schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:53:
Ik zat eraan te denken om bij wederom veel geluid vanaf de warmtepomp een stuk kunstgras verticaal op een plaat te zetten o.i.d. om het geluid te verspreiden. Lijkt me beter dan een stenen muur.
Ook vroeg ik me af wat voor pootjes de poolex q-line precies heeft. Misschien kunnen daar nog trillingsdempers aan zoals bij de airco. Ik dacht een foto gezien te hebben op het forum, maar kan hem niet terugvinden.
Er zitten standaard van die rubber lapjes bij. Je kunt hem ook op van die rubber bigfoots monteren.
Moet zeggen dat ik geen verschil hoor tussen zo op het gras, of op de palet waar hij op kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
paQ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Nou, je apparaat is niet “stuk”. En voldoet hoogstwaarschijnlijk ook nog aan de gemeten waarden GEMETEN VOLGENS DIE NEN.
En daar zit de crux. Als zij stellen: de cyclus duurt 12 uur. En daarvan loopt ie 3 uur 80hz, 4 uur 30 Hz, en 5 uur stil/uit/standby. Tadaa. 45 dB

Maar goed. De compressor zelf inpakken met armaflex doet best wel eea ;)
Ik denk dat ik nog meer ga toevoegen.

Ik zit dit te tikken op de plee (oversharing) en boven me hangt een “fluisterstille” afzuiger die verkocht wordt als 34 dB.
Ik hoor mezelf niet denken!

“Ja maar meneer. Dat is op 3 m afstand in open veld”

Ja…. Ja want daar staat mijn plee ook echt.
In open veld. Is precies waar je afzuiging wil.
Hahaha tja de vraag wordt dan wat je redelijkerwijs kan verwachten bij aanschaf van een product wat geluid maakt en wat je rechten dan zijn als consument.

Vanwege alle WP’s die nu in huizen worden gemonteerd, is, of wordt (weet de status niet) een dB grens gehanteerd om te voorkomen dat er overlast in de gemeenten gaat ontstaan. Wordt lachen als iedereen een geadverteerd apparaat koopt van 3000+ euro dat in de praktijk 4 keer teveel geluid maakt.

Of zou die grens ook bepaald zijn met in acht neming van de resultaten in open veld :P

Edit: Heb even door https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/ gescrolled en blijkbaar hebben we ook de factor geluidsdruk? Daar gaat die regelgeving over en ligt (toevallig net als veel zwembad WP’s) op 45 dB. Wat meet zo’n Decibel X app dan nu? De druk toch? Afstand tot “oor”?

[ Voor 11% gewijzigd door Luc S op 02-06-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
jeeedeee schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:05:
[...]

@FireStarter Mijn overwegingen om voor de 17,5 ipv de 13,5 te gaan die Toppy adviseerde waren
  • 32/2 = 16 nodig. De 17,5 variant levert rond de 13 kw vermogen bij 15 graden. De 21 variant is niet leverbaar, en vind ik eigenlijk ook echt wat te duur worden
  • @Cujo74 heeft ook deze versie bij een inbouwbad? van 36m3 en dat werkt https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71501872
  • We zwemmen nu bij 20-24 graden. Zeker bij 24 graden vond ik het zelf prima te doen, het bad is groot, dus je kan ook echt wel wat bewegen. Ik denk niet dat ik het bad altijd naar 28 graden wil brengen. Misschien af en toe in de weekenden, dan is het wat handig om overcapaciteit te hebben.
  • Wel wil ik proberen zo lang mogelijk door te zwemmen. En ook met deze koude nachten kunnen zwemmen. Het bad is nu 18-20 graden (verwarmd door de zon). Ik wil in de wat koudere maanden(april, mei, september, oktober?) tot 24 graden kunnen bijwarmen
  • Ooit wil ik misschien een bad ingraven, maat 12 bij 3,5. Ik hoop dan de warmtepomp nog te kunnen gebruiken, maar dat punt heb ik wel het minst rekening mee gehouden.
  • Mijn bad staat met zijn zonnecover bijna de hele dag in de zon, dit levert al vrij veel warmte op. (Zo een paar graden met zonnig weer).
  • De afgelopen week was het bad wat koud, je gaat dan wat minder makkelijk zwemmen, dat is zonde, dus die warmtepomp moest er komen. Wil gewoon elke dag kunnen plonzen >:)
Geen idee of het bovenstaande allemaal gaat lukken/valide argumenten zijn, het is mijn eerste zwembad en eerste ervaring met warmtepompen... Wel veel gelezen in dit topic, vanavond gaat het hopelijk lukken om hem aan te sluiten, en ga ik morgen testen hoeveel hij omhoog gaat :)
Ik zit er ongeveer hetzelfde in, eerst ff erin komen. Beetje ervaring opdoen.
Ik heb deze ook gekocht https://outathome.be/prod...9-4510-9ca6-07c405622b57]

Had hem bij een webshop voor 899, nu via deze 939. Lijkt me wel relax. Dan moet je echt aan de slag.

Ik ga hem ruilen tegen de 17KW variant. :*) .

Het begon met een search, "dat is goedkoop zo'n bad voor 850". Niet wetende dat dit ongeveer 25-30% van de totale kosten is >:)

Wat heb jij als ondervloer? Hier wil ik op mijn tweede terras XPS platen van 20mm leggen met ducktape gebruiken.

Ik ben ook benieuwd hoeveel lawaai die maakt. Airco's zijn toch behoorlijk stiller..

[ Voor 3% gewijzigd door FireStarter op 02-06-2022 21:18 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Hahaha tja de vraag wordt dan wat je redelijkerwijs kan verwachten bij aanschaf van een product wat geluid maakt en wat je rechten dan zijn als consument.

Vanwege alle WP’s die nu in huizen worden gemonteerd, is, of wordt (weet de status niet) een dB grens gehanteerd om te voorkomen dat er overlast in de gemeenten gaat ontstaan. Wordt lachen als iedereen een geadverteerd apparaat koopt van 3000+ euro dat in de praktijk 4 keer teveel geluid maakt.

Of zou die grens ook bepaald zijn met in acht neming van de resultaten in open veld :P

Edit: Heb even door https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/ gescrolled en blijkbaar hebben we ook de factor geluidsdruk? Daar gaat die regelgeving over en ligt (toevallig net als veel zwembad WP’s) op 45 dB. Wat meet zo’n Decibel X app dan nu? De druk toch? Afstand tot “oor”?
Die weging (A) is de afzwakking.
Appjes pretenderen ook die wegingen te hebben (A, C, Z)
De vraag is alleen in hoeverre dat dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Even een vraag voor mensen hier met apparatuur: een kast maken om het droog te houden.

De warmtepomp is duur en wil ik sowieso in een kast hebben. Daarvoor volstaat een gesloten frame met binnenmaat van 95x75 wel (dan heb ik 20cm overhang aan bovenkant van de kast om de warmtepomp droog te houden bij regen).
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Moet de zandfilterpomp ook in een kast staan tegen de regen? Of kan deze gewoon 24/7 aan het weer worden blootgesteld zonder schade?
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Als ze allebei in de kast moeten heb ik verschillende mogelijkheden:
- twee losse kasten. Wel praktisch, kan ik aan beide kanten van het zwembad iets zetten. De zandfilterpomp naast de achterdeur, de warmtepomp aan de andere kant van het zwembad. Nadeel is dat het water dan dus 3m naar de zandfilterpomp gaat (als die in het midden van een 4m lengte zwembad zit), dan 7m naar de warmtepomp en vanuit daar 4m naar het zwembad. In schatting qua afstand. Geen idee of die pomp dat wel gaat trekken?
- de warmtepomp en zandfilterpomp in één kast naast elkaar. Nadeel is dan dat het heel breed wordt voor een tuin van 4,80m breed en 6m bruikbaar diep (190x80x100)
- de warmtepomp en zandfilterpomp in één kast bovenop elkaar. Nadeel is dat het dan wat gevoeliger wordt met omvallen met storm (120x80x180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

beide apparaten kunnen gewoon in de regen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn pomp staat al 4 jaar buiten. Ziet er nog als nieuw uit.

Ik doe hem wel eind zwemseizoen even goed schoonmaken en zet hem dan droog op zolder neer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

Qua warmtepomp heb ik de gedachte als volgt: mijn airco buitenunit staat ook 24/7 in alle weersomstandigheden. T idee is hetzelfde.
Alleen de zwembad WP mag binnen overwinteren

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb de pomp en zws in een keter tuinbox staan en dan 1 slang naar WP en dan vanuit WP naar zwembad. De wp staat naast de keter box, ik zou hem niet graag in een kast hebben gezien het lucht volume wat hij verplaatst. Heb ook alles binnen gezet voor de winter en de slangen in de keter box gestopt. Prima oplossing.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:52
Graag tips voor een kleine stille pomp.

Ik heb nu een intex 4m3 zandfiltepomp, een 4 kwh w’eau mini inverter warmtepomp en het kleine intex zoutsysteem op een bad van 8,5 m3.

De pomp vind ik teveel herrie maken
Voordat het zandfilter “te” vies is, slaat het zoutwatersysteem al uit vanwege te weinig flow. Aan de andere kant, mag de warmtepomp niet meer dan 4m3/hr hebben en ik wil zo min mogelijk zooi (bypass kranen etc)

Ik wil niet klooien met aansturing: of de pomp gaat op een schakelklok of de pomp moet zelf iets hebben.

Ik zit te twijfelen tussen https://www.toppy.nl/product/9908/aqua-vario-plus.html, maar weet niet of ik de pomp langzaam genoeg kan laten lopen
En https://www.toppy.nl/prod...-magic-4-zwembadpomp.html.. maar hoe stil is zoiets? Of toch de 6m3 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
De magic hoor je vrijwel niet meer na een meter of 3 a 4. Ik heb zelf de 6m3 en die is al vrij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:52
medu80 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:49:
De magic hoor je vrijwel niet meer na een meter of 3 a 4. Ik heb zelf de 6m3 en die is al vrij stil.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
jacovn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:37:
Ik heb de pomp en zws in een keter tuinbox staan en dan 1 slang naar WP en dan vanuit WP naar zwembad. De wp staat naast de keter box, ik zou hem niet graag in een kast hebben gezien het lucht volume wat hij verplaatst. Heb ook alles binnen gezet voor de winter en de slangen in de keter box gestopt. Prima oplossing.
Een kast zonder voorkant of achterkant, dus dan heb ik geen last van verplaatsing van lucht volume. Meer dat die ook naast het zwembad komt te staan en ik dus niet bang hoef te zijn als er een plens water uit het zwembad gaat of een stuk speelgoed (of vogelschijt). Los daarvan staat die nu vastgeschroefd aan de pallet en vind ik het wel handig als we wieltjes onder zitten zodat ik hem makkelijk in mijn eentje kan verplaatsen (alleen maar tegels in de achtertuin)

De zandfilterpomp ga ik dan ook in een box zetten, hebben jullie een goed idee voor de zandfilterpomp die ik heb? L70 x B50 x H65.. is niet te vinden vanwege de hoogte?

Kan die ook op een plank met wieltjes?

[ Voor 23% gewijzigd door President op 02-06-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
51 dBa voor de Magic volgens de PDF
63 dBa voor de vario volgens Toppy.

Ik zou het proberen. Bevalt het niet retour zenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

burnedhardware schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:47:

Ik heb nu een intex 4m3 zandfiltepomp, een 4 kwh w’eau mini inverter warmtepomp en het kleine intex zoutsysteem op een bad van 8,5 m3.

Voordat het zandfilter “te” vies is, slaat het zoutwatersysteem al uit vanwege te weinig flow. Aan de andere kant, mag de warmtepomp niet meer dan 4m3/hr hebben en ik wil zo min mogelijk zooi (bypass kranen etc)

Ik wil niet klooien met aansturing: of de pomp gaat op een schakelklok of de pomp moet zelf iets hebben.

Ik zit te twijfelen tussen https://www.toppy.nl/product/9908/aqua-vario-plus.html, maar weet niet of ik de pomp langzaam genoeg kan laten lopen
En https://www.toppy.nl/prod...-magic-4-zwembadpomp.html.. maar hoe stil is zoiets? Of toch de 6m3 versie?
Ik heb toevallig gisteren mijn pomp vervangen voor een Ubbink Poolmax. (tp75)
En die aan een Isaver vario+ gehangen.

De pomp kwam van marktplaats, helemaal nieuw, voor 60 euro, de isaver kun je scoren voor 223 (toppy aanbieding)
Als je die pompen traag laat lopen hoor je echt zo goed als helemaal niks. Mijn wp begint wel te mekkeren onder de 1400rpm (96 W)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

heb het nu zo. (vol=vol)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbsYWnUJiD-O6Zv9d6DoIcbxIZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuTNfNOrBxiTCqjzJTlPk8S5.jpg?f=fotoalbum_large
Ben nog steeds DIK tevreden over de kwaliteit van die Keter Denali box :Y
Ding is echt supersterk. Schroeven, boren, goed geïsoleerd, gasveren. dikke prima!

Van het weekend even wat aan het kabelmanagement doen :+

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-06-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:07:
[...]

De pomp kwam van marktplaats, helemaal nieuw, voor 60 euro, de isaver kun je scoren voor 230 (toppy aanbieding)
Als je die pompen traag laat lopen hoor je echt zo goed als helemaal niks. Mijn wp begint wel te mekkeren onder de 1400rpm (96 W)

***members only***

heb het nu zo. (vol=vol)
[Afbeelding]
Ding is echt supersterk. Schroeven, boren, goed geïsoleerd, gasveren. dikke prima!

Is dat https://www.keessmit.nl/k...g2XUbVxI00-hoCQCkQAvD_BwE ?

Overigens heb je er wel veel in zitten. Ik dacht met een warmtepomp en een zanddilterpomp klaar te zijn, maar jij hebt nog veel meer apparatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Is dat https://www.keessmit.nl/k...g2XUbVxI00-hoCQCkQAvD_BwE ?

Overigens heb je er wel veel in zitten. Ik dacht met een warmtepomp en een zanddilterpomp klaar te zijn, maar jij hebt nog veel meer apparatuur?
Ja dat type, maar dat is een hele grote hoge.
Ik heb 1 maat kleiner. 570 l volgens mij?
Is ook iets lager.

Het is een flink vat, en er zit nog een ZWS in, en by pass. Die heb je met jouw pomp niet nodig (die bypass), en die regelaar heb ik sinds gisteren. Die werkt niet op pompen met een interne timer.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-06-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Ja dat type, maar dat is een hele grote hoge.
Ik heb 1 maat kleiner. 570 l volgens mij?
Is ook iets lager.

Het is een flink vat, en er zit nog een ZWS in, en by pass. Die heb je met jouw pomp niet nodig (die bypass), en die regelaar heb ik sinds gisteren. Die werkt niet op pompen met een interne timer.
Die 570l is niet te betalen, tegen de 400 euro. Al kwam ik hem ook nog ergens voor 230 tegen.

Maar goed, ik ga van het weekend even alles uitleggen en kijken welke aansluitingen ik mis. Dan aanstaande zaterdag of volgende week zaterdag het zwembad opzetten & vullen!

Wil het ergens al dit weekend doen, maar als ik het weerbericht bekijk voor leiden dan komt er onweer en regen aan komende week :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Die 570l is niet te betalen, tegen de 400 euro. Al kwam ik hem ook nog ergens voor 230 tegen.

Maar goed, ik ga van het weekend even alles uitleggen en kijken welke aansluitingen ik mis. Dan aanstaande zaterdag of volgende week zaterdag het zwembad opzetten & vullen!

Wil het ergens al dit weekend doen, maar als ik het weerbericht bekijk voor leiden dan komt er onweer en regen aan komende week :X
welnee

https://www.tuinmeubellan...YqeKzxxGe5ThoC3tIQAvD_BwE

en maatje kleiner:
https://www.heuts.nl/kete...vrz_1mpLzpCxoCQKwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ja, enige puntje: Afmeting binnenmaat: 142,8x63,9x63,4cm

Die hoogte is erg krap, zal moeten kijken of 65cm van het vat van de zandfilterpomp past in de hoogte (vaak is er nog wel iets van holle ruimte in het deksel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Luc S schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:44:
We gaan het meemaken. Ben blij dat alles draait :) Nu wachten tot maandag. Dan gaat het zwembad op. Of het nou regent of niet :p

Weet iemand toevallig of je ook ‘normaal’ chloor water door een zoutwater uv lamp kan duwen?
Zoals deze:
https://www.toppy.nl/prod...-c-zoutwater-40-watt.html

[ Voor 13% gewijzigd door CrociStrike030 op 02-06-2022 23:31 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
FireStarter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:28:
[...]

De 13,5 KW versie:

De 17,5 KW versie:

Straks maar ff bellen..

7gr buiten heeft veel invloed op de capaciteit, reken maar dat ie aan het "blazen" is. Op temperatuur houden gaat denk ik wel lukken maar dan zit ie gok ik wel op 80-100% te draaien...

Probleem alleen is stel je wilt het bad gaan opwarmen want bad is pas gevuld, reken maar dat je paar dagen op 100% vermogen bezig bent en misschien zelfs meer dan een week afhankelijk van je situatie (temp,weer,wind,locatie).

In de zomer heb je hier veel minder last want dan is het in de nacht als nog 20+ of zelfs 25+ graden buiten, iets wat ze graag willen :).

De 10kW versie kan ik je al vertellen dat je daarmee in deze nachten het bad niet warm krijgt en durf vrijwel zeker te zeggen niet eens je water op temperatuur kan houden ondanks dat ie op 100% vermogen draait.
huCks schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:29:
[...]
thanks!

en qua t-stuk is het dan dit in combinatie met de overgangen die je linkt en op het "vulstuk" plaats ik dit?
Uhmz inderdaad T-stuk met dit erbij:

Een kogelkraan om af te sluiten >
Cepex PVC kogelkraan zonder wartel Ø50 mm
>> https://zwembadcompleet.n...raan-zonder-wartel-o50-mm
of de
Cepex PVC kogelkraan 50 mm lijmverbinding
>> https://zwembadcompleet.n...raan-50-mm-lijmverbinding

Met daarop dan weer koppelstuk van 50mm naar 1" buitendraad:
Effast PVC puntstuk 50/63 x 1" buitendraad
>> https://zwembadcompleet.n...tuk-50-63-x-1-buitendraad

En daarop kan je dan je Gardana koppeling plaatsen voor je tuinslang:
Premium Kraanstuk 33,3 mm (G 1”)
>> https://www.gardena.com/n...uk-33-3-mm-g-1/967666601/

Eventueel als extra een 1" afsluit dop, weet je zeker dat het dicht zit mocht je kraan lekken of dergelijke...
Highfive95 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:30:
Hier heb ik gisteravond 20.00 uur pomp + wp aangezet. Bad was toen 16.2 graden. Vanochtend toen ik keek was de temperatuur om 8.00 uur maar 18.1 graden. Moet wel bijzeggen dat flink geregend heeft hier dus dan koelt bad wel snel sterk af heb ik gemerkt. Het verbruik tot 0.00 uur was 4,51 kWh. Iets meer dan 1 kWh per uur.

Nu zit het bad op 22,8 graden. In 7,5 uur in totaal 4,7 graden erbij. Nu valt mij dit wat tegen, maar misschien verkijk ik mij hierop. Vandaag is pas sinds middaguur wat zonniger. Dus weinig invloed van de zon vandaag. En vanochtend heeft het ook nog geregend.

Als ik naar verbruik kijk zit ik vandaag op 12,4 kWh. Totaal vanaf 20.00 gisteren dus 16,91 kWh. Loont denk ik dus niet echt de moeite om de wp in de nacht aan te hebben.

Voor nu was het vooral bad weer op temperatuur krijgen voor morgen en weekend. In de nacht koelt normaal ook maar 1,5-2 graden af. Dat is dezelfde dag wel weer erbij als ik hem 's ochtends aan zet.

Laat hem vandaag en vannacht ook aan staan. Ben wel benieuwd als temp setting bereikt wordt wat het verbruik wordt.
Als mijn geheugen nog goed is heb je:

Bestway 404 x 200 x 100
Intex 4m3 zandfilter met filterbollen
W'eau mini inverter 4,5 kw

Met de koude nachten zoals nu blijft er iets van 3kW (als niet minder is) over aan capaciteit van je warmtepomp.

Persoonlijk zou ik het enkel overdag aanzetten wanneer de temperatuur toch wel stuk hoger is, zal je zien dat het vlotter gaat.
CrociStrike030 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:30:
Het is gelukt. Ik heb een 3 tal fimpjes gemaakt om te laten zien hoeveel herrie de warmte pomp maakt. In de filmpjes scroll ik ook door het menu heen. Zo kan je zien wat de waardes zijn. Eerste filmpje is gemaakt toen hij op boost heat stond, 2e is op auto.

Boost:
YouTube: Zwembad - W’eau 7,6 kW - Boost Heat

Auto:
YouTube: Zwembad - W’eau 7,6 kW - Auto

Frequentie + stroming:
YouTube: Zwembad - Frequentieregelaar #1

Het zijn niet de mooiste filmpjes, maar ik hoop dat ik er iemand mee kan helpen...

@paQ Bedoel je zoiets?
Ligt het aan mij of hoor ik een hoog irritante piep geluid?

Sorry maar ik wordt daar helemaal gek van |:( 8)7.

Ding klinkt luidruchtig, krijg het idee dat mijn wp een muis is (zonder hoge piep toon hehe)...
zodra het mogelijk is maar ook eens gaan meten :).
FireStarter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:14:
[...]
Ik ga hem ruilen tegen de 17KW variant. :*) .

Het begon met een search, "dat is goedkoop zo'n bad voor 850". Niet wetende dat dit ongeveer 25-30% van de totale kosten is >:)

Wat heb jij als ondervloer? Hier wil ik op mijn tweede terras XPS platen van 20mm leggen met ducktape gebruiken.

Ik ben ook benieuwd hoeveel lawaai die maakt. Airco's zijn toch behoorlijk stiller..
Krijg je geen spijt van.

Hier staat mijn Spa op 4cm XPS platen met daarop action tegels, XPS kan niet tegen puntdruk dus "action" tegels raad ik wel aan.

mbt geluid, mijn wp is echt heel stil, ik moet soms echt naar de ventilator kijken omdat ik niet kan horen of ie aan staat of niet xD met name wanneer ie dus lekker op min vermogen staat te draaien.
President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:27:
Even een vraag voor mensen hier met apparatuur: een kast maken om het droog te houden.

De warmtepomp is duur en wil ik sowieso in een kast hebben. Daarvoor volstaat een gesloten frame met binnenmaat van 95x75 wel (dan heb ik 20cm overhang aan bovenkant van de kast om de warmtepomp droog te houden bij regen).
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Moet de zandfilterpomp ook in een kast staan tegen de regen? Of kan deze gewoon 24/7 aan het weer worden blootgesteld zonder schade?
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Als ze allebei in de kast moeten heb ik verschillende mogelijkheden:
- twee losse kasten. Wel praktisch, kan ik aan beide kanten van het zwembad iets zetten. De zandfilterpomp naast de achterdeur, de warmtepomp aan de andere kant van het zwembad. Nadeel is dat het water dan dus 3m naar de zandfilterpomp gaat (als die in het midden van een 4m lengte zwembad zit), dan 7m naar de warmtepomp en vanuit daar 4m naar het zwembad. In schatting qua afstand. Geen idee of die pomp dat wel gaat trekken?
- de warmtepomp en zandfilterpomp in één kast naast elkaar. Nadeel is dan dat het heel breed wordt voor een tuin van 4,80m breed en 6m bruikbaar diep (190x80x100)
- de warmtepomp en zandfilterpomp in één kast bovenop elkaar. Nadeel is dat het dan wat gevoeliger wordt met omvallen met storm (120x80x180)
Hier pomp en aansturing etc in een Keter huisje:
>> https://www.heuts.nl/keter-manor-43-opberger

Beetje van de inhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-4n0Lj1q-UBrIpAixApF3Td-yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4smGRVK9kvXP6ouEKFdQJcU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVEK8dhJs7WyBbunS1-hf0RnuSI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnkjOqOszmfrCWuovk6nPKRl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP8q4_0eVDV0GfzMBfd4UhwBWq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvRnq3Lbb18hXrXX6CIbQqXF.jpg?f=fotoalbum_tile

Warmtepomp heeft nu 2 jaar gewoon buiten gestaan, in de winter wel een winterhoes omheen.
Nu bezig om toch een bekisting omheen te doen, past ook mooier bij de rest :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-90ls5d_sKxPalq_Ph766Lclrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTKPQTdPvGUY6ghQe6xCIgL7.jpg?f=fotoalbum_large
** Dakje moet nog geverfd worden **
burnedhardware schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:47:

Pentair zijn stille pompen.

En zoals @medu80 is de Badu ook stil, en nog stiller als je terug schroeft met frequentieregelaar (logisch).

Zou wel minimaal de 6m3 pakken of zelfs nog groter en dan lekker terugschroeven met de Frequentieregelaar.

Zie paar posts terug van @paQ met zijn pomp/FR combi, pomp is nu stil en ook zeker 2x goedkoper dan de "Aqua Vario Plus Variabele Zwembadpomp".
President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Een kast zonder voorkant of achterkant, dus dan heb ik geen last van verplaatsing van lucht volume. Meer dat die ook naast het zwembad komt te staan en ik dus niet bang hoef te zijn als er een plens water uit het zwembad gaat of een stuk speelgoed (of vogelschijt). Los daarvan staat die nu vastgeschroefd aan de pallet en vind ik het wel handig als we wieltjes onder zitten zodat ik hem makkelijk in mijn eentje kan verplaatsen (alleen maar tegels in de achtertuin)

De zandfilterpomp ga ik dan ook in een box zetten, hebben jullie een goed idee voor de zandfilterpomp die ik heb? L70 x B50 x H65.. is niet te vinden vanwege de hoogte?

Kan die ook op een plank met wieltjes?
Sowieso zou ik het met wielen(met rem) maken, gaat toch niet die krengen tillen :+ 8)7.

Voor niet al te veel goede wielen bij de Action:
>> https://www.action.com/nl-nl/p/zwenkwiel/

(wel goed insmeren en schoonhouden mbt roest).
[...]

De pomp kwam van marktplaats, helemaal nieuw, voor 60 euro, de isaver kun je scoren voor 223 (toppy aanbieding)

***members only***

heb het nu zo. (vol=vol)
[Afbeelding]

Nice, dies inderdaad wel goed vol :+.
CrociStrike030 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:20:
[...]
Weet iemand toevallig of je ook ‘normaal’ chloor water door een zoutwater uv lamp kan duwen?
Zoals deze:
https://www.toppy.nl/prod...-c-zoutwater-40-watt.html
Gaat gewoon, andersom (zoutwater in een "normale" UV filter) zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jazsie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:38:
[...]

7gr buiten heeft veel invloed op de capaciteit, reken maar dat ie aan het "blazen" is. Op temperatuur houden gaat denk ik wel lukken maar dan zit ie gok ik wel op 80-100% te draaien...

Probleem alleen is stel je wilt het bad gaan opwarmen want bad is pas gevuld, reken maar dat je paar dagen op 100% vermogen bezig bent en misschien zelfs meer dan een week afhankelijk van je situatie (temp,weer,wind,locatie).

In de zomer heb je hier veel minder last want dan is het in de nacht als nog 20+ of zelfs 25+ graden buiten, iets wat ze graag willen :).

De 10kW versie kan ik je al vertellen dat je daarmee in deze nachten het bad niet warm krijgt en durf vrijwel zeker te zeggen niet eens je water op temperatuur kan houden ondanks dat ie op 100% vermogen draait.

[...]

of de

Eventueel als extra een 1" afsluit dop, weet je zeker dat het dicht zit mocht je kraan lekken of dergelijke...

[...]

Bestway 404 x 200 x 100

Met de koude nachten zoals nu blijft er iets van 3kW (als niet minder is) over aan capaciteit van je warmtepomp.

Persoonlijk zou ik het enkel overdag aanzetten wanneer de temperatuur toch wel stuk hoger is, zal je zien dat het vlotter gaat.

[...]

Ding klinkt luidruchtig, krijg het idee dat mijn wp een muis is (zonder hoge piep toon hehe)...

[...]

Krijg je geen spijt van.

Hier staat mijn Spa op 4cm XPS platen met daarop action tegels, XPS kan niet tegen puntdruk dus "action" tegels raad ik wel aan.

mbt geluid, mijn wp is echt heel stil, ik moet soms echt naar de ventilator kijken omdat ik niet kan horen of ie aan staat of niet xD met name wanneer ie dus lekker op min vermogen staat te draaien.

[...]

Beetje van de inhoud:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Warmtepomp heeft nu 2 jaar gewoon buiten gestaan, in de winter wel een winterhoes omheen.
[Afbeelding]

[...]

En zoals @medu80 is de Badu ook stil, en nog stiller als je terug schroeft met frequentieregelaar (logisch).

Zou wel minimaal de 6m3 pakken of zelfs nog groter en dan lekker terugschroeven met de Frequentieregelaar.

Zie paar posts terug van @paQ met zijn pomp/FR combi, pomp is nu stil en ook zeker 2x goedkoper dan de "Aqua Vario Plus Variabele Zwembadpomp".

[...]

Sowieso zou ik het met wielen(met rem) maken, gaat toch niet die krengen tillen :+ 8)7.

[...]

[...]

Ik ga even kijken voor een box of zo'n huisje. In dat huisje zou ik in de winter de platen en misschien zelfs het zwembad in kunnen opruimen, dat scheelt ook weer. Al heb ik niet zo'n installatie als jij straks, haha.

Die omkisting voor je warmtepomp heb je Als gemaakt zie ik. Ik zag ze ook te koop voor honderden euro's: https://www.bol.com/nl/nl...t-small/9300000000788982/

Hoeveel heb je nou aan zo'n project uitgegeven met de hout prijzen van tegenwoordig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 09:39
Ik heb zojuist voor mijn eigen gevoel ook even een geluidsmeting gedaan van mijn Poolex Silverline (12kW) WP en van mijn Badu pomp.

WP geeft 55 - 57 dB bij vol vermogen op 3 meter afstand. Ik zal vanmiddag (als hij weer op lager vermogen draait) nog een nieuwe meting doen om te zien wat hij dan doet.

Verder draait de Badu pomp nu op 35hZ en deze geeft in de technische ruimte zo'n 60dB.

De waardes zijn hoger als ik had gedacht, maar dit alles zit dan ook achter mijn overkapping (met achterwand) bij mijn zwembad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVsRzD37xvUzpvtVaxukiXEn7aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4MIuG1zY6vdm575yDF6ql0S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even een oude foto toegevoegd (toen het zwembad nog in aanbouw was) zodat je een gevoel kunt krijgen van de situatie.

[ Voor 44% gewijzigd door EdwinC op 03-06-2022 07:56 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 04:36:
[...]

Ik ga even kijken voor een box of zo'n huisje. In dat huisje zou ik in de winter de platen en misschien zelfs het zwembad in kunnen opruimen, dat scheelt ook weer. Al heb ik niet zo'n installatie als jij straks, haha.

Die omkisting voor je warmtepomp heb je Als gemaakt zie ik. Ik zag ze ook te koop voor honderden euro's: https://www.bol.com/nl/nl...t-small/9300000000788982/

Hoeveel heb je nou aan zo'n project uitgegeven met de hout prijzen van tegenwoordig?
Die Evolar had ik ook gezien maar toen ik die prijs zag... laat maar.
Ook gekeken naar houten varianten maar dan kan je beter voor het prijs verschil zo een aluminium Evolar nemen.

Omdat ik nog hout had liggen zelf maar gaan knutselen, mooi gelukt vind ik zelf.

Als je nu alle hout zou kopen dan zou je ongeveer 150,-- kwijt zijn voor beetje goede kwaliteit hout
(Wilde eerst alles kopen echter zag dat ik nog precies genoeg restant hout had liggen van vorige projecten).

Nog steeds goedkoper dan kant en klaar, dus als je beetje handig bent....

Ander voordeel is dat je mooi op maat kan maken, iets wat bij mij toch wel belangrijk is zoals op de foto te zien is. Het past allemaal maar net :).

Keter huisje ie perfect, liefst zou ik maatje groter willen maar helaas past deze ook maar net hehe.
Was handig geweest als je inderdaad wat zwembad spul erin kwijt zou kunnen, dat gaat bij mij beetje lastig :9.

[ Voor 25% gewijzigd door Jazsie op 03-06-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:54:
Ik heb zojuist voor mijn eigen gevoel ook even een geluidsmeting gedaan van mijn Poolex Silverline (12kW) WP en van mijn Badu pomp.

WP geeft 55 - 57 dB bij vol vermogen op 3 meter afstand. Ik zal vanmiddag (als hij weer op lager vermogen draait) nog een nieuwe meting doen om te zien wat hij dan doet.

Verder draait de Badu pomp nu op 35hZ en deze geeft in de technische ruimte zo'n 60dB.

De waardes zijn hoger als ik had gedacht, maar dit alles zit dan ook achter mijn overkapping (met achterwand) bij mijn zwembad. [Afbeelding]

Ik heb even een oude foto toegevoegd (toen het zwembad nog in aanbouw was) zodat je een gevoel kunt krijgen van de situatie.
Met welke app test je ?

En die 55 - 57 dB van je wp op vermogen, hoe ervaar je het geluid? Bedoel is de wp voor jouw gewoon echt een stille warmtepomp of vind je em herrie maken?

55 - 57 dB "klinkt" erg hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nou dat meten met je GSM werkt ook niet zoals het hoort...

2 verschillende apps gedownload, en beiden geven bij een stille kamer waar geen geluid is 10 dB verschil van elkaar 8)7 :?

De een geeft 30 dB de ander app standaard 40 dB ongeveer terwijl het gewoon stil is...

Dusss gaan we maar eens checken hoe je het kan calibreren :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 16:24

m0nk

16-09-2003 15.15

Thanks voor de tip, daar was ik nog naar op zoek voor mijn Pentair 9/m3. Mooie aanbieding, levering einde maand maar dat is voor mij geen probleem..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Jazsie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:58:
[...]

Met welke app test je ?

En die 55 - 57 dB van je wp op vermogen, hoe ervaar je het geluid? Bedoel is de wp voor jouw gewoon echt een stille warmtepomp of vind je em herrie maken?

55 - 57 dB "klinkt" erg hoog...
Ik heb decibel X gebruikt, maar ik ervaar het zeker niet als luid, meer als stil. Hier in de stille woonkamer gemeten en dan zit ik op 34 - 36dB ga ik typen op mijn keyboard dan zie ik pieken van 67dB.

[ Voor 12% gewijzigd door EdwinC op 03-06-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
[...]

[...]

of de

[...]

Bestway 404 x 200 x 100

[...]

[...]

Krijg je geen spijt van.

[...]

Beetje van de inhoud:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]

Dus Action tegels ala: https://www.action.com/nl-nl/p/zwembad-ondervloer/ ?

Ik heb zo uitgerekend:

XPS platen 20mm dik, 4x 65,95 euro = 263,80
Actionplaten 5mm dik 19 pakken a 7,95 = 151,05

Totaal 414 euro.

Maar je hebt ook Intex tegels, 1cm dik. kosten 19,99 x 18 pakken = 360 euro.

Wat is wijsheid..

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-09 17:57
Dennahz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Ik kan dit beamen. Overgestapt van een Intex 8m³/u pomp naar een variabele pomp. Wat een verademing.
Heb een Keter hokje met 5cm dikke isolatie en hoorde die Intex nog binnen (ben wel gevoelig voor geluid). En dan had je nog het feit dat als je niks tegen de behuizing aan liet drukken, de resonantie van de behuizing het nog een stuk erger maakte.

Nu hoor ik echt helemaal niks meer als ik naast het pomphuisje sta. Is gewoon compleet stil. En het stroomverbruik is van ~250W naar ~55-70W gegaan. Dus op lange termijn is het ook zeker een stuk goedkoper.

Ben eigenlijk nog aan het twijfelen of ik die pomp ga verkopen, of gewoon naar de stort ga brengen :+ Die Intex pompen zouden ze eigenlijk moeten verbieden. Zorgen voor zoveel overlast.

Dus tl;dr: als je het budget hebt voor een variabele pomp... go for it! :)

Heb laat m'n WP momenteel niet meer verwarmen. Met dit weer gaat er toch niemand zwemmen hier :+
ZFP laat ik 24/7 draaien op lage toeren. Geen zin om weer algen in m'n water te krijgen. Vorig jaar het water echt "gesloopt" door telkens allerlei producten erin te gooien om de boel schoon te houden.

Nu gewoon lekker overmatig filteren. Stuk goedkoper/gezonder :)
Gebruik je dan nog steeds het zandfilter van Intex of is het helemaal een nieuw systeem geworden? En welke pomp heb je gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
[...]

Bestway 404 x 200 x 100

Heb hem vannacht laten draaien, maar dat schiet inderdaad niet op. Er is maar 0,1 graden bijgekomen vannacht. Nu vanaf 8 uur al bijna 1 graden. Dus dat gaan we niet meer doen :+

Probleem wat ik nu heb is dat ik de wp uitzet bij mindere dagen. Bad koelt dan teveel af en duurt weer even om op temperatuur te komen. Kan dan beter gewoon de wp mee laten draaien met zfp zodat bad redelijk op temp blijft en ik niet in een keer een te grote stijging moet overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dennahz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Ik kan dit beamen. Overgestapt van een Intex 8m³/u pomp naar een variabele pomp. Wat een verademing.
Heb een Keter hokje met 5cm dikke isolatie en hoorde die Intex nog binnen (ben wel gevoelig voor geluid). En dan had je nog het feit dat als je niks tegen de behuizing aan liet drukken, de resonantie van de behuizing het nog een stuk erger maakte.

Nu hoor ik echt helemaal niks meer als ik naast het pomphuisje sta. Is gewoon compleet stil. En het stroomverbruik is van ~250W naar ~55-70W gegaan. Dus op lange termijn is het ook zeker een stuk goedkoper.
Ik denk alleen niet dat er goed (genoeg) gefilterd wordt op 70W.
Hij zal af en toe toch wat harder moeten gaan lijkt me zo?
Anders pomp je misschien maar 1 keer je water rond per etmaal.

Dat kan genoeg zijn, maar met kindersoep, regen, zonnebrand, troep probeer ik het toch wel een keer of 2-3 rond te krijgen per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Heb hem vannacht laten draaien, maar dat schiet inderdaad niet op. Er is maar 0,1 graden bijgekomen vannacht. Nu vanaf 8 uur al bijna 1 graden. Dus dat gaan we niet meer doen :+

Probleem wat ik nu heb is dat ik de wp uitzet bij mindere dagen. Bad koelt dan teveel af en duurt weer even om op temperatuur te komen. Kan dan beter gewoon de wp mee laten draaien met zfp zodat bad redelijk op temp blijft en ik niet in een keer een te grote stijging moet overbruggen.
Wat je kan doen is dat je op mindere dagen de temperatuur gewoon een eind terug zet.
Bijv 24. Hij zal dan eveneens doorwarmen (proberen) tot 25, en idd alleen overdag.

Maar je hebt vannacht dan best wat stroom opgefikt denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:50:
[...]
Maar je hebt vannacht dan best wat stroom opgefikt denk ik :+
Nee joh......maar 33,61 kWh sinds afgelopen woensdag. :P
Het is dat ik een flink overschot op de zonnepanelen heb :X

Zal eens proberen op mindere dagen om temp te verlagen. Kijken wat dat doet. Maar 's nachts gaat de wp dus uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Nee joh......maar 33,61 kWh sinds afgelopen woensdag. :P
Het is dat ik een flink overschot op de zonnepanelen heb :X

Zal eens proberen op mindere dagen om temp te verlagen. Kijken wat dat doet. Maar 's nachts gaat de wp dus uit ;)
sjesis man :D

Nou heb ik ook al proefondervindelijk ervaren dat de mini inverters veel meer zuipen dan dat opgegeven wordt.
Op de Poolex gister +4 +3.1 graden voor 7,5 kWh (COP 9,6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
FireStarter schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Dus Action tegels ala: https://www.action.com/nl-nl/p/zwembad-ondervloer/ ?

Ik heb zo uitgerekend:

XPS platen 20mm dik, 4x 65,95 euro = 263,80
Actionplaten 5mm dik 19 pakken a 7,95 = 151,05

Totaal 414 euro.

Maar je hebt ook Intex tegels, 1cm dik. kosten 19,99 x 18 pakken = 360 euro.

Wat is wijsheid..
Bijvoorbeeld, die tegels die ik had van de Action waren ook 1cm dik.

Vind het bij elkaar toch wel prijzig...

Het is maar wat je wilt, ga je voor isolatie + zachtheid of enkel zachtheid...
Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Dat is nu het voordeel als je een wp hebt die overcapaciteit hebt, de koude nachten zijn dan geen probleem en je bad is sneller op temperatuur bij het opstarten of in jouw geval dus nadat je aantal dagen niet zwemt en dus wp uit zet.
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Ik denk alleen niet dat er goed (genoeg) gefilterd wordt op 70W.
Hij zal af en toe toch wat harder moeten gaan lijkt me zo?
Anders pomp je misschien maar 1 keer je water rond per etmaal.

Dat kan genoeg zijn, maar met kindersoep, regen, zonnebrand, troep probeer ik het toch wel een keer of 2-3 rond te krijgen per dag.
Bedoeling is dat je dan ook langer filtert. Stroom verbruik en water snelheid is niet lineair ofwel;

100% = 4 uur filteren. 4 kWh vebruik
50% = 8u filteren, 1 kWh vebruik.
25% = 16u filteren, 0,25 kWh verbruik.

(Voorbeeld, zijn geen exacte cijfers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:36:
[...]

sjesis man :D

Nou heb ik ook al proefondervindelijk ervaren dat de mini inverters veel meer zuipen dan dat opgegeven wordt.
Op de Poolex gister +4 graden voor 7 kWh
Welke Poolex had je ook alweer? De 7KW variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Welke Poolex had je ook alweer? De 7KW variant?
Yep

Zit net uit te rekenen dat mijn COP van gisteren ongeveer 9,6 7.54 is geweest in dat geval.
Not bad :)

Vandaag is de temperatuur hoger (22-26)
zojuist ingeschakeld bij 25,2. Eens kijken wat we er vandaag uit halen.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 03-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik denk dat een 7KW variant nooit meer output kan leveren als 7KW. Anders had ie wel Poolex Q-Line 9.6KW geheten. Of je kWh's zijn niet correct of je temperatuurstijging niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:57:
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik denk dat een 7KW variant nooit meer output kan leveren als 7KW. Anders had ie wel Poolex Q-Line 9.6KW geheten. Of je kWh's zijn niet correct of je temperatuurstijging niet.
Hoe bedoel je?
Ze geven een maximale COP van 12,86 op bij 26/26
Daarom verwacht ik vandaag hoger uit te komen dan 9,6

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 03-06-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ja COP is geen KW. Je Poolex doet maximaal 7KW hoeveel WATT hij hiervoor nodig heeft is dat is de COP. Stel dat ie met 100watt - 7KW eruit pushed dan heb je dus een COP van 70. Jij hebt het over 12,86, dat is wanneer de juiste temperatuur buiten is, juiste flow, juiste luchtvochtigheid en exact een bepaalde watertemperatuur. Dus in jouw geval kan ie theoretisch met 544 Watt 7KW eruit halen. Lijkt mij onwaarschijnlijk maar dat zegt de leverancier. Maar die hoge COP's haal je eruit als dat ding op maximaal 20% of zo draait.

[ Voor 7% gewijzigd door medu80 op 03-06-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jazsie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:55:
[...]

Die Evolar had ik ook gezien maar toen ik die prijs zag... laat maar.
Ook gekeken naar houten varianten maar dan kan je beter voor het prijs verschil zo een aluminium Evolar nemen.

Omdat ik nog hout had liggen zelf maar gaan knutselen, mooi gelukt vind ik zelf.

Als je nu alle hout zou kopen dan zou je ongeveer 150,-- kwijt zijn voor beetje goede kwaliteit hout
(Wilde eerst alles kopen echter zag dat ik nog precies genoeg restant hout had liggen van vorige projecten).

Nog steeds goedkoper dan kant en klaar, dus als je beetje handig bent....

Ander voordeel is dat je mooi op maat kan maken, iets wat bij mij toch wel belangrijk is zoals op de foto te zien is. Het past allemaal maar net :).

Keter huisje ie perfect, liefst zou ik maatje groter willen maar helaas past deze ook maar net hehe.
Was handig geweest als je inderdaad wat zwembad spul erin kwijt zou kunnen, dat gaat bij mij beetje lastig :9.
Dat zijn toch gewoon latjes zoals https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons die je dan gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:03:
Ja COP is geen KW. Je Poolex doet maximaal 7KW hoeveel WATT hij hiervoor nodig heeft is dat is de COP. Stel dat ie met 100watt - 7KW eruit pushed dan heb je dus een COP van 70. Jij hebt het over 12,86, dat is wanneer de juiste temperatuur buiten is, juiste flow, juiste luchtvochtigheid en exact een bepaalde watertemperatuur. Dus in jouw geval kan ie theoretisch met 544 Watt 7KW eruit halen. Lijkt mij onwaarschijnlijk maar dat zegt de leverancier. Maar die hoge COP's haal je eruit als dat ding op maximaal 20% of zo draait.
I stand corrected. Stijging was 3 graden, geen 4
(23,3-26,4)
Verbruik 7.4 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:06:
Nou dat meten met je GSM werkt ook niet zoals het hoort...

2 verschillende apps gedownload, en beiden geven bij een stille kamer waar geen geluid is 10 dB verschil van elkaar 8)7 :?

De een geeft 30 dB de ander app standaard 40 dB ongeveer terwijl het gewoon stil is...

Dusss gaan we maar eens checken hoe je het kan calibreren :9.
Naja, handig om verschillen te 'meten' verder niet te veel waarde hechten aan de appjes.
DecibelX bevalt me tot noch toe het best.

De wp staat hier nu op 75Hz.
Op 3m afstand meet ik 51-52 dB. Hij springt steeds tussen die waardes.

Op zich wel leuke testcase of meer armaflex hem nog stiller maakt.
Ik had een kleine transportbeschadiging aan de grille. Dus Poolstar heeft een nieuwe naar me verzonden. Die verwacht ik snel binnen. Als ik die grille ga vervangen dan haal ik hem toch weer helemaal uit elkaar :+ Dan ga ik eens kijken wat er te verbeteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:57:
xD, zou mooi zijn als je 7kW wp meer dan dat zou doen hehehe.

Maar de rest kan best kloppen, 7kWh vebruik voor 3/4 graden stijging...
medu80 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:03:
Die van mij doet het nog iets beter, maar inderdaad dan moet je op minimaal vermogen draaien, in mijn geval kom ik dan uit op iets van 2,5kW aan capaciteit. Wp is een 9kW variant :).
Ja zoiets, zou je prima kunnen gebruiken om bekisting te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
President schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Lijkt me beter de WP onderin in het (konijnenhok) en de ZFP boven in, het idee niet verkeert op zich maar dan zal je het zelf moeten maken.

Onderkant rondom gaas constructie voor de WP kan alle lucht er bij en met daarboven als geheel je ZFP installeren en beetje creatief met welk materiaal en vormgeving, en je hebt er een leuk eigen projectje er bij als DIY in je tuin, en je WP en ZFP staat mooi droog, isoleren evt, voor de ZFP lijkt me ook makkelijker te gaan die maken het meest lawaai gelang welke pomp je neemt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Ja, enige puntje: Afmeting binnenmaat: 142,8x63,9x63,4cm

Die hoogte is erg krap, zal moeten kijken of 65cm van het vat van de zandfilterpomp past in de hoogte (vaak is er nog wel iets van holle ruimte in het deksel)
Of zoiets .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3ihg-qOvsBrtEVsvrW5olgP96o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHtiwQ5WHRAfBsy4wjVpAa3v.jpg?f=fotoalbum_large

Stukken voordeliger met een Keter store it oud en geen last van hoogte met je ZFP en gelijk een kleine opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@President Hulde aan hoe je het aanpakt en het direct allemaal goed wil/gaat doen d:)b

Maar de apparatuur kan inderdaad gewoon buiten staan. Bij mij staat alles ook open en bloot met enkel in de winter het jasje om de WP.

Als je het een leuk project en het het geld waard vindt zeker doen natuurlijk, begrijp me niet verkeerd :9

Ik ga ook ooit nog wel een dakje maken maar dat is meer vanwege opspattend zand bij flinke regenbuien zodat ik wat minder vaak hoef te poetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Bedoeling is dat je dan ook langer filtert. Stroom verbruik en water snelheid is niet lineair ofwel;

100% = 4 uur filteren. 4 kWh vebruik
50% = 8u filteren, 1 kWh vebruik.
25% = 16u filteren, 0,25 kWh verbruik.

(Voorbeeld, zijn geen exacte cijfers).
OK, maar mijn punt is meer dat ik me afvraag in hoeverre je nou ook echt "filtert' op 25% vermogen.
Als ik mijn regelaar helemaal terugschroef tot 1200 rpm, dan is het verbruik 58Wh.
Dat is pak'm beet 1/3 waterverplaatsing (bijv), maar de drukmeter van het fitlervat geeft amper wat aan.
Daarbij circuleert het water niet door het hele bad, maar heb ik meer de indruk dat 'het' zich een beetje rond de uit- en inlaat afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
J.E. Weinor schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Of zoiets .

[Afbeelding]

Stukken voordeliger met een Keter store it oud en geen last van hoogte met je ZFP en gelijk een kleine opbergruimte.
Ahh daar heb jij die bypass ook in, ik vond de kast al wat groot voor puur de zandfilterpomp

https://www.hornbach.nl/s...5-cm/5576000/artikel.html

Wel een voordeel dat je stekkerdoos dan direct droog is.

Ik denk dan dat zo'n ding het makkelijkst is, maar tegelijkertijd ook veel overbodige ruimte waardoor ik even moet kijken of het zinvol in te delen is (bijvoorbeeld om de tegels van 50x50 in op te bergen, zodat ik alleen de warmtepomp en het zwembad de schuur in hoef te doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Ahh daar heb jij die bypass ook in, ik vond de kast al wat groot voor puur de zandfilterpomp

https://www.hornbach.nl/s...5-cm/5576000/artikel.html

Wel een voordeel dat je stekkerdoos dan direct droog is.

Ik denk dan dat zo'n ding het makkelijkst is, maar tegelijkertijd ook veel overbodige ruimte waardoor ik even moet kijken of het zinvol in te delen is (bijvoorbeeld om de tegels van 50x50 in op te bergen, zodat ik alleen de warmtepomp en het zwembad de schuur in hoef te doen).
Komt altijd meer bij uiteindelijk ;)

Stofzuigertje... extra slangen (je zal af en toe moeten backwashen) adaptertje, dingetje, stekkertje
Kisten/kasten zijn er in alle maten. Iets van hout moet ook weer onderhouden worden.
Het enige voordeel wat je hebt bij iets zelf bouwen is dat er wieltjes onder kunnen. (mits je alles zwaar genoeg uitrust, want verkijk je niet op de gewichten van alles bij elkaar)

Mijn filtervat blijft lekker waar het is in de winter.
Ik zet de pomp, zws en zometeen ook frequentieregelaar in de kelder.
De wp, geen idee nog. Ik denk ik de schuur met de hoes erover.
Bad blijft gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Komt altijd meer bij uiteindelijk ;)

Stofzuigertje... extra slangen (je zal af en toe moeten backwashen) adaptertje, dingetje, stekkertje
Kisten/kasten zijn er in alle maten. Iets van hout moet ook weer onderhouden worden.
Het enige voordeel wat je hebt bij iets zelf bouwen is dat er wieltjes onder kunnen. (mits je alles zwaar genoeg uitrust, want verkijk je niet op de gewichten van alles bij elkaar)

Mijn filtervat blijft lekker waar het is in de winter.
Ik zet de pomp, zws en zometeen ook frequentieregelaar in de kelder.
De wp, geen idee nog. Ik denk ik de schuur met de hoes erover.
Bad blijft gewoon staan.
Tuurlijk, maar daarom heb ik het ook gekocht met het idee dat we over een paar jaar ene groter zwembad kunnen hebben (jongste is nu <100, dus wil een bad waarin ze zonder hulpmiddelen kan staan en waar ik haar bovenuit kan komen zien). En dan liever alles goed aansluiten met bijvoorbeeld ene bypass voor de komende jaren. Al ga ik eerst zondee bypass even de apparatuur aansluiten om te zien waar ik tegenaan loop. Dus vanmiddag of morgen gewoon alvast het bad opzetten

Tegelijkertijd is dat maximaal 2x4 meter qua oppervlakte met 90cm hoor voor water, dus 7,2 kuub water. Dan is die 7kWh warmtepomp als het goed is ook nog genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
EdwinC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:54:

De waardes zijn hoger als ik had gedacht, maar dit alles zit dan ook achter mijn overkapping (met achterwand) bij mijn zwembad. [Afbeelding]

Ik heb zojuist nog eens gemeten toen het water op temp was en dan zit ik op 44dB, dus dat is echt wel een aanzienlijk verschil

Verder valt het me op dat iedereen toch wel hoge vermogens WP's plaatst. Ik heb voor mijn 48m3 zwembad een 12kW WP en een solarzeil en ik krijg hem met gemak op temperatuur. Nu heb ik wel het voordeel dat het bad van 09:00 tot 19:00 vol in de zon ligt.

Ik denk er wel aan om nog een solar systeem toe te voegen, maar dit is enkel bedoeld om minder KW's te verbruiken met mijn WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@EdwinC Dat heb ik ook gedacht, maar de aanschaf van die matten. Reken eens uit hoe lang je daarvoor de WP aan kunt houden? Tevens is het zo dat je dan alleen als de zon schijnt er iets uit haalt. Op andere dagen heb je toch je WP nodig voor het opwarmen danwel warmhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

EdwinC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Ik heb zojuist nog eens gemeten toen het water op temp was en dan zit ik op 44dB, dus dat is echt wel een aanzienlijk verschil

Verder valt het me op dat iedereen toch wel hoge vermogens WP's plaatst. Ik heb voor mijn 48m3 zwembad een 12kW WP en een solarzeil en ik krijg hem met gemak op temperatuur. Nu heb ik wel het voordeel dat het bad van 09:00 tot 19:00 vol in de zon ligt.

Ik denk er wel aan om nog een solar systeem toe te voegen, maar dit is enkel bedoeld om minder KW's te verbruiken met mijn WP.
Ligt in lijn met mijn ervaring (en verschil in geluid)

Zojuist 1 graad erbij voor 2kWh
Beetje zonhulp
Eenmaal op temperatuur: warmtepomp schakelt terug naar langzaam en “stil”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Het bad was hier om 13.00 uur 28,2 graden. Vanaf 8 uur is dat 0,8 graden per uur. Nu is het bad 28,7 graden. Met een verbruik van 5,31 kWh. (inclusief +/- 1,2 Kwh voor de pomp). Dus 4,11 KWh in 6 uurtjes voor alleen de wp. Dat valt eigenlijk toch wel best mee.

Vreemde is nu wel dat 28,6 graden is en de wp nog steeds op vol vermogen draait. Totaal met zfp 1081 W.
Als ik de temp setting verlaag naar 27 graden schakelt hij meteen uit. En zak het terug naar 209W voor alleen de zfp.

Je zou toch verwachten dat de wp terugschakelt bij bereiken temp setting? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Uhuhm, jouw goed geïsoleerd bouwkundig zwembad kan je ook echt vergelijken met slecht geïsoleerde opzet zwembaden wat de meesten hier hebben 8)7.

48 / 4 = 12 kW minimaal, liefst eigenlijk / 3 maar je zegt zelf al dat je bad vol in de zon ligt, dat scheelt ook.

ipv zonnematten PV plaatsen, heb je naar mijn mening meer aan :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Jazsie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Uhuhm, jouw goed geïsoleerd bouwkundig zwembad kan je ook echt vergelijken met slecht geïsoleerde opzet zwembaden wat de meesten hier hebben 8)7.

48 / 4 = 12 kW minimaal, liefst eigenlijk / 3 maar je zegt zelf al dat je bad vol in de zon ligt, dat scheelt ook.

ipv zonnematten PV plaatsen, heb je naar mijn mening meer aan :9.
Ja idd sorry, niet direct rekening gehouden met inground vs above ground 8)7 8)7

PV heb ik al flink liggen zie mijn onderschrift. Echter met het zwembad erbij wordt het toch krap en bijplaatsen is helaas niet eenvoudig, zonder dat het een warboel van verschillende panelen wordt/

Op de overkapping bij het zwembad kan ik echter zeer eenvoudig flink wat meters tyleenslang kwijt. Kosten daarvoor zijn zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Ja idd sorry, niet direct rekening gehouden met inground vs above ground 8)7 8)7

PV heb ik al flink liggen zie mijn onderschrift. Echter met het zwembad erbij wordt het toch krap en bijplaatsen is helaas niet eenvoudig, zonder dat het een warboel van verschillende panelen wordt/

Op de overkapping bij het zwembad kan ik echter zeer eenvoudig flink wat meters tyleenslang kwijt. Kosten daarvoor zijn zeer beperkt.
Ahhja, damn dat zijn veel PV panelen (jaloers xD).

Dan zou ik het doen, zeker als je zegt dat de kosten zeer beperkt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:20:
Het bad was hier om 13.00 uur 28,2 graden. Vanaf 8 uur is dat 0,8 graden per uur. Nu is het bad 28,7 graden. Met een verbruik van 5,31 kWh. (inclusief +/- 1,2 Kwh voor de pomp). Dus 4,11 KWh in 6 uurtjes voor alleen de wp. Dat valt eigenlijk toch wel best mee.

Vreemde is nu wel dat 28,6 graden is en de wp nog steeds op vol vermogen draait. Totaal met zfp 1081 W.
Als ik de temp setting verlaag naar 27 graden schakelt hij meteen uit. En zak het terug naar 209W voor alleen de zfp.

Als je dat op jaarbasis berekent voor opwarmen zwembad en hoeveelheid uur per dag maand laat staan per jaar aan stroomverbruik dan tikt het lekker aan naar mijn inzien, en dan niet te vergeten je ZFP en evt. alle extra er achter dan heb ik het nog niet over je eigen verbruik woning.

Heb je geen zonnepanelen die het verbruik afdekt op jaarbasis en met de huidige hoge energierekeningen dit jaar en evt, komende jaar dan verdwijnt het voordeel door het prijskaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 21:48
Voor diegene die het interessant vinden. Ik heb net ook even mijn Intex ZFP geïsoleerd in ook een kunststof kist net als anderen hier op het forum. In de kist glaswol bekleding van ca 10cm dik (had ik liggen) rondom de pomp en bovenop. Temperatuur loopt nu wel op tot 35 graden in de kist maar valt me nog mee.

Geluid is met Decibel x app gezakt van ca 70 dB naar ca 59 dB op 1 meter afstand. Scheelt zeker maar valt me eigenlijk nog tegen… dus langzaam opzoek naar andere pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door wiene op 03-06-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:20:

Had je ingesteld op 28?
Dan zou die mini inverter plus in wezen moeten moduleren bij 28,5
De ervaring leert dat ie dan ergens op 55 of 50Hz moet gaan draaien. (Wat nog steeds (te) hard is eigenlijk)
wiene schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
Voor diegene die het interessant vinden. Ik heb net ook even mijn Intex ZFP geïsoleerd in ook een kunststof kist net als anderen hier op het forum. In de kist glaswol bekleding van ca 10cm dik (had ik liggen) rondom de pomp en bovenop. Temperatuur loopt nu wel op tot 35 graden in de kist maar valt me nog mee.

Geluid is met Decibel x app gezakt van ca 70 dB naar ca 59 dB op 1 meter afstand. Scheelt zeker maar valt me eigenlijk nog tegen… dus langzaam opzoek naar andere pomp.
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

@President https://www.lidl.nl/p/habau-tuinkast-laura/p100274960
Hier zou je wellicht wieltjes onder kunnen schroeven.
Geen idee of het geheel stijf genoeg is dan; ik zou de bodem sowieso verstevigen. Een filtervat wordt wat zwaar schat ik zo.

Of voor alleen je zfp:
https://www.lidl.nl/p/habau-tuinkast-kompakt/p100343142
Plank voor alle losse rommel d:)b

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 03-06-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
J.E. Weinor schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Als je dat op jaarbasis berekent voor opwarmen zwembad en hoeveelheid uur per dag maand laat staan per jaar aan stroomverbruik dan tikt het lekker aan naar mijn inzien, en dan niet te vergeten je ZFP en evt. alle extra er achter dan heb ik het nog niet over je eigen verbruik woning.
Zeker, als je het op jaarbasis berekent zijn het best wel wat kWh's. Maar dat weet je als je een groter bad met zfp en wp neemt en langere tijd wil zwemmen. Ik heb hier ruim voldoende overschot van de zonnepanelen dus dat is wel fijn. Maar uiteindelijk kost het gewoon geld. Maar dat hebben wij er wel voor over. Het geeft ook zeer veel plezier.
paQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Had je ingesteld op 28?
Dan zou die mini inverter plus in wezen moeten moduleren bij 28,5
De ervaring leert dat ie dan ergens op 55 of 50Hz moet gaan draaien. (Wat nog steeds (te) hard is eigenlijk)
Hij staat op 28 graden inderdaad. Vreemde is dat hij weer vrolijk verder gaat op vol vermogen. Bad is nu 28,8 graden. Volgens mij zou hij allang moeten moduleren. Zou hij dan pas bij 29 graden moduleren?
Pagina: 1 ... 98 ... 185 Laatste