Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

paQ

@Luc S Ik heb een beetje dezelfde setup (en situatie dus) als jij. (ZWS ook)
Maar no sweat. Met een tuya stekker van 7 euro vervang ik de timerfunctie van de intex pomp zelf.

Het aansturen van de hele reut via de WP wordt in de praktijk een problemenkindje.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:37:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Goed, die twee moet ik dus gaan aansluiten op
https://www.bol.com/nl/p/...hthoekig/9200000025426396

Nu zit ik met wat dingen;
- de warmtepomp is 50mm
- het zwembad is 2x 32mm
- de zandfilterpomp is 32mm/38mm

Ik heb dus waarschijnlijk wat aansluit materiaal nodig?
En als het goed is ook plastic buizen waar het water doorheen gaat?

En ik met stroom via de binnenkant van de schuur laten lopenzonded dat de deur open moet blijven. Net boven de deurpost zit een gleuf waar ik de stroom doorheen kan laten lopen, moet ik wel een kabel knippen (of kopen) die dus niet al een stekker erop heeft zitten. Daarna tien meter kabel naar één stekkerdoos die ik aan de horizontale schutting kan vastmaken met tie wraps?
Je moet dat bekijken als je alles in huis hebt.
Waar moet nog een slang en hoe lang en welke maat.

En aan de hand daarvan koop je nog wat spullen in.
Adaptertje hier, slangetje daar.
Bij de wp zitten waarschijnlijk ook slangtules met een klem... dart soort zaken.

Hornbach heeft best wat 32 en 38 spul, heuts heeft Intex adapters, Wildkamp alles wat die andere twee niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:22
Ah, ik dacht dat je gewoon een rol met slang moest kopen en daar vanaf meldt knippen.

Maar: moet ik dat kijken als het binnen is? Of als het zwembad staat? Want anders duurt het straks dagen voordat de bestelling binnen is en dan is het water ook niet meer al te best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-06 19:40
paQ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Je moet dat bekijken als je alles in huis hebt.
Waar moet nog een slang en hoe lang en welke maat.

En aan de hand daarvan koop je nog wat spullen in.
Adaptertje hier, slangetje daar.
Bij de wp zitten waarschijnlijk ook slangtules met een klem... dart soort zaken.

Hornbach heeft best wat 32 en 38 spul, heuts heeft Intex adapters, Wildkamp alles wat die andere twee niet hebben.
Bij de silverline zit enkel een 50mm aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:43:
Ah, ik dacht dat je gewoon een rol met slang moest kopen en daar vanaf meldt knippen.
Zwembadslang op rol van 6 of 10m (Hornbach) heeft elke (bijv) 2 m een glad deel. Dat is de plek waar je een slangklem kan monteren, anders gaat de boel lekken.
Zeker met tules met een O-ring, want die gladde delen hebben een inham waar die O-ring precies in past.
Zomaar een slang werkt niet.
Maar: moet ik dat kijken als het binnen is? Of als het zwembad staat? Want anders duurt het straks dagen voordat de bestelling binnen is en dan is het water ook niet meer al te best?
Je kan direct aan de slag hoor, (bad opbouwen en filteren) maar je zal sowieso extra verbindingen moeten leggen naar en van je wp.
Ik ga er vanuit dat er bij je wp slangtules zitten voor zowel 32 als 38 mm slang.
Dan moet je weten welke aanslutingen er aan je ZFP zitten. Met (bijv) Intex adapter A en wat meters aan slang ben je meestal wel klaaer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Guusje2 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Bij de silverline zit enkel een 50mm aansluiting
Dan zul je terugmoeten in maat dus.

(en naar Wildkamp :+ Gewoon letterlijk je verbindingen meenemen en daar passen en puzzelen. Dat werkt het snelst. )

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Dan zul je terugmoeten in maat dus.

(en naar Wildkamp :+ )
Hornbach en Wildkamp zitten beiden op ongeveer 15km afstand, dus dat is prima te rijden :-)

Maar goed, als ik alles binnen heb zou ik het woensdag even kunnen uitleggen en dan kijken wat ik nog mis. Dat halen en dan bijvoorbeeld vrijdag overdag het zwembad vullen met zandfilterpomp en dan zondag ofzo de warmtepomp ertussen zetten (las dat het water uit de kraan iets van 14 graden is en je dat beter even een dag of twee door de natuur al wat kan laten opwarmen)?

Maar goed, ondanks de verschillende maten past het uiteindelijk dus wel allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door President op 30-05-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Hornbach en Wildkamp zitten beiden op ongeveer 15km afstand, dus dat is prima te rijden :-)

Maar goed, als ik alles binnen heb zou ik het woensdag even kunnen uitleggen en dan kijken wat ik nog mis. Dat halen en dan bijvoorbeeld vrijdag overdag het zwembad vullen met zandfilterpomp en dan zondag ofzo de warmtepomp ertussen zetten (las dat het water uit de kraan iets van 14 graden is en je dat beter even een dag of twee door de natuur al wat kan laten opwarmen)?

Maar goed, ondanks de verschillende maten past het uiteindelijk dus wel allemaal!
Bad lekker opbouwen en vullen hoor.
Je doet er overigens wel verstandig aan om afsluiters op je bad te monteren, als die er niet al bij zitten. Dan kun je altijd gewoon de boel dichtdraaien om op je dooie gemak zaken aan te passen.

Afsluiters Intex per 2 kosten 30 euro ofzo. Per stuk 17 euro.

edit:
23 per 2 bij Toppy zie ik.
https://www.toppy.nl/prod...4I-8XK5656D4aAuZvEALw_wcB
Moet je wel even kijken of dat op je bad past.
Want aan de binnenkant moet dan ook eea. Hangt erg af van wat er meegeleverd is.
Daar past aan de slangzijde dus weer een adapter A op.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Bad lekker opbouwen en vullen hoor.
Je doet er overigens wel verstandig aan om afsluiters op je bad te monteren, als die er niet al bij zitten. Dan kun je altijd gewoon de boel dichtdraaien om op je dooie gemak zaken aan te passen.

Afsluiters Intex per 2 kosten 30 euro ofzo. Per stuk 17 euro.

edit:
23 per 2 bij Toppy zie ik.
Moet je wel even kijken of dat op je bad past.
Want aan de binnenkant moet dan ook eea. Hangt erg af van wat er meegeleverd is.
https://www.toppy.nl/prod...CzDDRyngnM_gaAncsEALw_wcB zoiets maar dan 32mm dus. Zal even het bad vanavond openen en kijken wat er bij zit.

Maar: omdat het bad 32mm heeft kan ik dus het beste ook gewoon met 32mm slangen werken toch, heeft geen nut om met 38mm slangen te gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:06:
[...]

https://www.toppy.nl/prod...CzDDRyngnM_gaAncsEALw_wcB zoiets maar dan 32mm dus. Zal even het bad vanavond openen en kijken wat er bij zit.

Maar: omdat het bad 32mm heeft kan ik dus het beste ook gewoon met 32mm slangen werken toch, heeft geen nut om met 38mm slangen te gaan werken?
als je ZFP 38 is, zou ik met 38 werken waar dat mogelijk is.
Ik heb toevallig op mijn wp bypass wel 32, maar dat heeft meer te maken met dat de wp sowieso niet dat soort debieten verlangt.
Maar alles tussen mijn ZFP en bad is 38.

https://www.toppy.nl/prod...bVZxPGWztQygaAnBaEALw_wcB

Hier heb je het trouwens als complete set.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 10:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Zoals beloofd een update. Heb de pomp, het filtervat en de elektrolyse in een Keterbox geplaatst.

De geluidsproductie is met +-5db afgenomen.

Al met al tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df1nlutjz7XET24SkTf-RdfM8ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDdrT0f6zsRlYowelAtRmVHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwEHY8a9hRgpVQ7_fKK2-cTfRfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z726eRY3ARdyY28twoO9YcJu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmJOPEQ6bvhV3TaOaWdWlhawIkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vDUNvhBNk4v6OK9CmXIaPa4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ-2DDKPZZsMiu8_o68e06UDHlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfqWyn7lvjWri2Gn60LoqCpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

6 dBA.
Dat is behoorlijk :)

Dat is het verschil tussen 3 pompen naast elkaar, naar 1.
Althans, dat is de theorie.
Eenvoudig te testen O-) Zet nog twee dezelfde pompen in je kist, en je zou weer op 56 moeten uitkomen :P

[ Voor 78% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
paQ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Is ook weer zo.

Nou, de 1.5 kW versie besteld voor 135 ex BTW, morgen in huis. Dan kan het ook zonder gedoe weer retour als het niet functioneert.
En met beetje geluk ook morgen binnen een Ubbink TP75. Zo goed als nieuw.

Moet ik alleen nog even naar Hornbach voor een verlengkabel die ik doormidden knip.
https://www.hornbach.nl/s...0-m/10303142/artikel.html
2 x 0,5m de rest weg, dan hebben we het zelfde als bij die koi meneer, maar dan de 1500W versie.

Dan wordt de kwestie of ik de omvormer kan aansturen via de warmtepomp. Dat moet gaan volgens de handleiding, en volgens de koi meneer start de omvormer weer (na stroomonderbreking) bij de laatst ingestelde waarde. Dan zou ik in homekit de sturing van de pomp moeten kunnen programmeren adhv mijn gebruik.
Daar is alleen de wp een beetje onhandig in vind ik zelf. Die is natuurlijk temperatuur gestuurd, en niet filter (benodigd) gestuurd: Je kan zeggen:
1. als zfp aan, dan wp aan
2. als wp aan, dan zfp aan, als standby, de zfp elke 15 minuten 2 min draaien (voor temp update)

2 klinkt perfect, maar is wederom temperatuur gedreven. In dat geval draait de zfp (dag en nacht) slechts 8 min per uur wanneer op temperatuur. Maar had al bedacht dat ik dat na 22:00 ' s avonds deactiveer, dus dan heeft ie de volgende ochtend (zeg 10:00) iig een uurtje of 2, 3 werk om te warmen en dus filteren.
Ik zit dan alleen heel erg met mijn ZWS. Want die wil graag vooraf weten wat je nou eigenlijk wil.
Even zien of die niet heel erg moeilijk gaat doen.

kortom: het had beter geweest als er een optie 3 was: Als standby, nog gewoon aan, maar als uit, dan uit.

edit:
De intex handleiding van het ZWS vermeldt dat bij geen timer functie, het ZWS handmatig bediend moet worden. Anders storing. Mja en wat dan nog :?
Ik heb het wel eens handmatig zo getriggerd, en dan zie je idd nog wat wolkjes in de pijp hangen van het ZWS. Het is me niet duidelijk of dat dan ook direct schadelijk is. Hij stopt toch vanzelf met werken. (na wat gepiep)

edit 2:
Hmm ik lijk hier toch vast te lopen. Misschien moet ik een wifi stekker voor de regelaar zetten, en die dan op tijd programmeren, en dan gokken dat de wp eerder klaar is dan de zfp :?
Ik zou het doen op basis van filteren en daarna temperatuur. Ben je aan het filteren en de temperatuur is te koud dan zal WP gaan draaien, filter tijd klaar maar water nog niet op temperatuur dan pomp laten lopen ipv uitschakelen.
Met filteren bedoel ik dus ook je ZWS.

Alleen inderdaad kijken of je ZWS ook automatisch start zonder handmatige handelingen, meen dat dit wel eens een dingetje is bij bepaalde Intex ZWS...
President schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:37:

https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Goed, die twee moet ik dus gaan aansluiten op
https://www.bol.com/nl/p/...hthoekig/9200000025426396

Nu zit ik met wat dingen;
- de warmtepomp is 50mm
- het zwembad is 2x 32mm
- de zandfilterpomp is 32mm/38mm

Ik heb dus waarschijnlijk wat aansluit materiaal nodig?
En als het goed is ook plastic buizen waar het water doorheen gaat?

En ik met stroom via de binnenkant van de schuur laten lopenzonded dat de deur open moet blijven. Net boven de deurpost zit een gleuf waar ik de stroom doorheen kan laten lopen, moet ik wel een kabel knippen (of kopen) die dus niet al een stekker erop heeft zitten. Daarna tien meter kabel naar één stekkerdoos die ik aan de horizontale schutting kan vastmaken met tie wraps?
Warmtepomp kan je aansluiten door van 50mm naar 2" schroefdraad (buitendraad) te gaan. Hierop sluit je dan de bijgeleverde slang van je ZFP op. Als ik mij niet vergis is deze namelijk het zelfde als die van de Intex ZFP.

Indien de lengte langer is dan 3 meter (= bijgeleverde slang) dan zou je ook dit kunnen overwegen:
>> los stuk 50mm buis die in je WP gaat
https://www.pvc24.nl/shop...iwa-pn10-diameter-50mm-2/
(dit is de 10bar versie, normaal kies ik altijd 16 bar maar in jouw setup is dat niet nodig. Mag wel).
>> 50mm buis naar 2" schroefdraad (buitendraad).
https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-50mm-x-63mm-x-2/
>> daarop "Intex adapter A"
https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
>> je 38mm slang (los zonder eindstukken/wartel)
https://www.toppy.nl/prod...dslang-38-mm-4-meter.html
>> weer "Intex adapter A" op je ZFP filtervat.

(Dit is dus vanaf WP naar je ZFP). ohh vergeet slangenklemmen niet ;).

Als eerst dus je ZFP checken (of gewoon lekker aan Toppy.nl vragen of de "Intex adapter A" ook past op de Bestway ZFP :9).

Vanaf WP naar zwembad kan je op de zelfde manier doen, echter moet je een tussenkoppeling "Intex adapter B " hebben van 32mm naar 38mm (schroefdraad) op je 32mm zwembad inlaat zodat je daarop de Intex adapter A kan aansluiten.
>> https://www.toppy.nl/prod...-zwembaden-met-32-mm.html

Let op mogelijke extra die bij deze koppeling horen, effe checken dus wat je al hebt en nog nodig hebt.

Vanaf zwembad naar ZFP gebruik je wederom een "Intex adapter B" en daarop de bijgelverde slangen die als goed is 2" buitendraad heeft.

Indien de afstand langer is dan gebruik je ipv de bijgeleverde slang met wartel een losse slang zonder eindstuk/wartel met 2x "Intex adapter A", 1 op je zwembad -"Intex adapter B"- koppelstuk en de ander op je ZFP pomp.

Dan heb je alles 38mm...
Cai schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:56:
Zoals beloofd een update. Heb de pomp, het filtervat en de elektrolyse in een Keterbox geplaatst.

Al met al tevreden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes, ook duidelijk hoorbaar verschil?

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 30-05-2022 13:35 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 19:49

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:22:

Folie kan je ook zelf doen, dat "lassen" (lees smelten) is snel geoefend ;).

Persoonlijk zou ik voor verven gaan en de waterlijn betegeld en als 2de optie folie.

Zie hier inspiratie mocht je het nog niet gezien hebben:
YouTube: Zwembad bouwen - Volledige versie
[...]
Zwembad van heldin Nicole kende ik al. evenals die van Martin Vledder op youtube. Ik heb idd al besloten om voor zwembadverf te gaan maar zonder betegelde waterlijn. Nu nog even welke verf is de vraag. Ik heb besloten niet voor chloorrubberverf te gaan maar voor Polyurethaan.En dan specifiek van Holdbar. Dan is een tegelrand niet nodig. PU is ook op waterbasis.
Chloorrubberverf: Deze verf is te herkennen doordat deze oplost in thinner. Deze verf is eenvoudig zelf aan te brengen en goed bestand tegen chloor, reinigingsmiddelen en natuurlijk water. Ook warme bubbelbaden of spa baden zijn geschikt voor een behandeling met chloorrubber zwembadverf. De verf kan tegen temperaturen tot 80 graden!
Nadelen: chloorrubberverf is niet bestand tegen olie en vet. Om deze reden bevelen wij deze coating niet aan voor grotere zwembaden en gebruik in combinatie met kruiden-, badolie, boylotions en zonnebrandcrème.

Polyurethaan coating: Deze coating moet altijd worden gemengd met een verharder en wordt daarom ook wel 2 componenten coating genoemd. De coating is erg geschikt voor betonnen en polyester zwembaden en hecht tevens op vrijwel alle andere ondergronden. De coating is hard (en duurzaam), vergeelt niet en is uiterst bestand tegen chloor, reinigingsmiddelen en ook olie en vet.
Nadelen: PU coating is lastiger te verwerken als chloorrubberverf. Het heeft een lange droogtijd (zeker bij meerdere lagen) en goede weersomstandigheden nodig om aan te brengen. Verder hebben 2 componenten coatings altijd een “potlife” dit is een beperkte houdbaarheid nadat beide componenten zijn gemengd.
Hier wordt ook goed uitgelegd het verschil tussen polyester, epoxy en pu. Niet zozeer op zwembaden gericht maar op hout. maar het maakt het meteen wel duidelijk. Verwerken is iets lastiger en droogtijd is iets langer. Ondergrond moet dus wel goed droog zijn.

Ik moet alleen nog een bankje/trap maken met betonblokken. ik twijfel nog over welke volgorde ik hanteer.

1. beton laten uitharden 21 dagen > bankje metselen/stucen > laten drogen 21 dagen > verven
2. nu bankje metsen/stucen > drogen/uitharden samen met beton 21 dagen > verven

En de naad tussen beton en metselwerk gaat werken dus moet ik een flexibele naad maken met kitwerk en/of een 3mm membraan zoals in deze video.

Als ik dat niet doe er er gaat water zitten tussen de bank en de betonwand. En eerst beton verven en dan het bankje maken en ook verven is niet een goed idee schat ik zo in.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Zwembad van heldin Nicole kende ik al. evenals die van Martin Vledder op youtube. Ik heb idd al besloten om voor zwembadverf te gaan maar zonder betegelde waterlijn. Nu nog even welke verf is de vraag. Ik heb besloten niet voor chloorrubberverf te gaan maar voor Polyurethaan.En dan specifiek van Holdbar. Dan is een tegelrand niet nodig. PU is ook op waterbasis.

[...]

Hier wordt ook goed uitgelegd het verschil tussen polyester, epoxy en pu. Niet zozeer op zwembaden gericht maar op hout. maar het maakt het meteen wel duidelijk. Verwerken is iets lastiger en droogtijd is iets langer. Ondergrond moet dus wel goed droog zijn.

Ik moet alleen nog een bankje/trap maken met betonblokken. ik twijfel nog over welke volgorde ik hanteer.

1. beton laten uitharden 21 dagen > bankje metselen/stucen > laten drogen 21 dagen > verven
2. nu bankje metsen/stucen > drogen/uitharden samen met beton 21 dagen > verven

En de naad tussen beton en metselwerk gaat werken dus moet ik een flexibele naad maken met kitwerk en/of een 3mm membraan zoals in deze video. [YouTube: Pool Construction with Polyurethane Coating, DIY]

Als ik dat niet doe er er gaat water zitten tussen de bank en de betonwand. En eerst beton verven en dan het bankje maken en ook verven is niet een goed idee schat ik zo in.
Dan gewoon lekker voor Polyurethaan verf gaan :).

Als optie 2 kan mbt metselen dan prima toch? Maar dat weet ik niet, ben geen metselaar :+.

Denk inderdaad dat eerst verven en dan bankje maken en dan ook verven niet de bedoeling is, tenminste nog niet zo gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Warmtepomp kan je aansluiten door van 50mm naar 2" schroefdraad (buitendraad) te gaan. Hierop sluit je dan de bijgeleverde slang van je ZFP op. Als ik mij niet vergis is deze namelijk het zelfde als die van de Intex ZFP.
klopt. 50mm is de Intex 38mm slang maat.
Dan zou je zo van je WP met een INTEX SLANG naar je Intex afsluiter van het bad kunnen.
(Of 2 x Intex A + slang + slangklemmen, maar dan is een Intex slang voordeliger lijkt me)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Overigens, ik had dit nog niet eerder gezien, maar er zijn dus ook kleine vierkante opzetbaden:
https://www.amazon.de/-/n..._4375684031_t3_B001IWNDDA
En zonder die vreselijke 'tegeltjes'

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:41:
[...]

klopt. 50mm is de Intex 38mm slang maat.
Dan zou je zo van je WP met een INTEX SLANG naar je Intex afsluiter van het bad kunnen.
(Of 2 x Intex A + slang + slangklemmen, maar dan is een Intex slang voordeliger lijkt me)
Uhmzz we spreken hier over Bestway ZFP/slangen.
Ik denk dat het de zelfde formaat is als Intex maar dat weet ik niet zeker...
paQ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:46:
Overigens, ik had dit nog niet eerder gezien, maar er zijn dus ook kleine vierkante opzetbaden:
https://www.amazon.de/-/n..._4375684031_t3_B001IWNDDA
En zonder die vreselijke 'tegeltjes'
Leuk bad, mijn opzet bad is nog kleiner (165cm) >:).

Vind die "tegeltjes" wat Intex oid hebben ook 3x niks :D.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 30-05-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Uhmzz we spreken hier over Bestway ZFP/slangen.
Ik denk dat het de zelfde formaat is als Intex maar dat weet ik niet zeker...
Dat zou kunnen.
Het hangt allemaal af van die flensmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 23:16
Bestway heeft ook veel zwembaden met een volledig witte binnenkant.
Geinig dat your gear zwembad, ze hebben zo te zien meer op amazon van dat Duitse merk. Ook ZFP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 17:12
Vanwege de tegenvallende prestaties van de w'eau mini inverters ben ik nu toch weer aan het kijken naar misschien nog een maatje groter, namelijk deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Nu heb ik online de volgende foto van dezelfde pomp gevonden en vroeg ik me af wat voor een soort koppelstuk ze hier gebruiken om hem te verbinden, iemand die dat uit de foto af kan zien? is dat gewoon iets wat je er op draait of moet je ook gaan lijmen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/6xUAAOSwrkdhdE7e/s-l1600.jpg

Als iemand toevallig ervaring heeft met deze ben ik daar uiteraard ook benieuwd naar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@TMCThomas lijkt op zoiets (let niet op maat):
https://www.pvc24.nl/shop...innendraad-rubber-50-x-2/

Aan de ene kant dus schroefdraad en aan de andere kant lijmverbinding. Lijkt er wel op dat op de afbeelding een slangtule oid is gelijmd om de zwembadslang erop te krijgen. Er zit in ieder geval iets langs die slangklemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:25
@TMCThomas Ik denk inderdaad wat @Plenkske zegt. Om het iets meer dezelfde vorm te geven als je afbeelding:

https://www.zwemland.nl/pvc-koppeling-50-x-50mm-pn-16.html

Met deze erin gelijmd:

https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Ah oke, bedankt beide!

Even dat ik het goed begrijp die eerste draai je erin (op de warmtepomp zonder lijm?), en die tweede kun je daar daar weer inlijmen? (met pvc lijm?)

EDIT: en is dit trouwens wel de beste manier? Of denken jullie dat het anders beter kan? Bijvoorbeeld zonder de lijm?

[ Voor 9% gewijzigd door TMCThomas op 30-05-2022 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Klopt @TMCThomas
Die jij linkt @Luc S is de 3 delige koppeling. Ik denk dat je die in dit geval niet nodig hebt.

Bij 2 delig kan je dus ene kant losdraaien terwijl andere kant blijft zitten (draait niet mee).
Bij 3 delig draaien beide kanten niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Ik blijf twijfelen wat voor een full inverter ik zal kopen voor mijn Intex XTR 549x274x132 bad.

Na het verhaal van @paQ vind ik de poolex 7 verticaal ook wel interessant.

Wat heb ik nog meer nodig aan slangen voor de warmtepomp aan te kunnen sluiten?

Is mijn zfp van 4m3 voldoende om dit allemaal aan te kunnen? Ik heb er ook nog een electrolyse apparaat tussen zitten.

Tips voor een andere full inverter zijn natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
TMCThomas schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:20:
Vanwege de tegenvallende prestaties van de w'eau mini inverters ben ik nu toch weer aan het kijken naar misschien nog een maatje groter, namelijk deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Nu heb ik online de volgende foto van dezelfde pomp gevonden en vroeg ik me af wat voor een soort koppelstuk ze hier gebruiken om hem te verbinden, iemand die dat uit de foto af kan zien? is dat gewoon iets wat je er op draait of moet je ook gaan lijmen?

[Afbeelding]

Als iemand toevallig ervaring heeft met deze ben ik daar uiteraard ook benieuwd naar :)
Dat is gewoon de 50mm naar 38/32mm slangtule verloop
(https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html)
zoals @Luc S gelijmd in de 50mm koppeling die in 90% v/d gevallen standaard bij de WP erbij zit.

Infeite heb je dus geen andere koppeling nodig.

Edit:
Zit er dus gewoon bij (zie foto's op de site van Toppy).

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 30-05-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Willianv schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:17:
Ik blijf twijfelen wat voor een full inverter ik zal kopen voor mijn Intex XTR 549x274x132 bad.

Is mijn zfp van 4m3 voldoende om dit allemaal aan te kunnen? Ik heb er ook nog een electrolyse apparaat tussen zitten.

Ik denk als je een 4m3 pomp hebt, met ZWS, dat je sowieso niet echt meer een bypass nodig zult hebben eigenlijk. :? "teveel" water gaat er nooit meer doorheen. Je voegt weer een meter of 4 leiding toe waar je doorheen moet.

frequentieregelaar hier is onderweg :) alsmede de Ubbink pomp.
Ben benieuwd :)

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Dat is gewoon de 50mm naar 38/32mm slangtule verloop
(https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html)
zoals @Luc S gelijmd in de 50mm koppeling die in 90% v/d gevallen standaard bij de WP erbij zit.

Infeite heb je dus geen andere koppeling nodig.

Edit:
Zit er dus gewoon bij (zie foto's op de site van Toppy).
Ah oke bedankt! Zou dit toevallig ook werken? https://www.zwembadenwebshop.nl/slangtule-met-schroefdraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Als je WP binnendraad heeft wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Soms zitten die er gewoon bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 16:59

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

anor schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Mijzelf kennende heb ik voor eind van de week al een nieuwe staan ;) Maar bedankt voor het aanbod, zeker met je onderschrift erbij :)
Ik heb hem kunnen aansluiten met een testopstelling. Op het filmpje hoor je een soort van brom. Dit is alleen als hij op auto staat.

YouTube: W’eau Warmtepomp 7,6 kW #1

[ Voor 9% gewijzigd door CrociStrike030 op 30-05-2022 20:03 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anor
  • Laatst online: 14-06 13:17
CrociStrike030 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Ik heb hem kunnen aansluiten met een testopstelling. Op het filmpje hoor je een soort van brom. Dit is alleen als hij op auto staat.

YouTube: W’eau Warmtepomp 7,6 kW #1
Goed bezig, bedankt.

Klinkt al wat beter dan mijn mini inverter plus 4,5kw
https://youtube.com/shorts/yLNesf4Ca9s?feature=share

Excuses voor het miauwen, net een nieuwe kitten🐱

[ Voor 5% gewijzigd door anor op 30-05-2022 20:14 ]

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Ik vind ze beiden behoorlijk luidruchtig. Weet niet of ik dit mijn buren wel aan wil doen...

Hoop maar dat de Poolex 7 minder luidruchtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Willianv schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:13:
Ik vind ze beiden behoorlijk luidruchtig. Weet niet of ik dit mijn buren wel aan wil doen...

Het valt opzich mee. Lijkt erop omdat hij langzamer draait hij dus meer herrie maakt... Ik weet alleen niet of dit normaal is.

Wie weet er wat van frequentieregelaars en pompen (of eigenlijk elektromotoren)?

Net mijn zwembad pomp gesloopt. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe.
Ik heb een frequentieregelaar die 3 fase uit stuurt (als ik het goed zeg)

https://gemamex.com/files...%20Operation%20Manual.pdf

Kan hier dus elke krachtstroom pomp op? Die regelaar kan max 0,75 kw uitsturen. Opzich is dat prima, want ik heb nooit zoveel pompkracht nodig.

[ Voor 83% gewijzigd door CrociStrike030 op 30-05-2022 20:40 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
TMCThomas schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:20:

[Afbeelding]

Totaal ander optie: de maat van de buitenste wartel achterhalen en zoiets ertussen, waar je 50mm PVC aan vast lijmt of naar eigen inzicht iets anders.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Willianv schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:13:

Alleen iets stiller dan die mini.
Maar elke pomp zal je enigszins horen, zeker als ze steeds 80-90Hz (compressor) moeten draaien.
In het geval van de mini hoor je dan vooral de compressor, bij grotere pompen (ook de Poolex Qline 7kW) op die snelheden met name de fan zoem/broem. (lucht)
Zodra de temp bereikt is of bijna bereikt, dan gaat het allemaal kalmpjes lopen. (zoals die grote W'eau op het filmpje in het begin)

Ergo: wil je nog minder, dan denk ik dat je niet anders kunt dan een hele grote warmtepomp kopen (als in: heel veel vermogen) zodat die op 30Hz compressor bijv je bad(je) al heel snel opwarmt. (omdat het maar weinig water is in relatie tot het vermogen van de wp). Maar je krijgt daarmee wel een soort heel duur aan/uit systeem. Wel stil ;)
Daarbij kun je dat zelf niet regelen of instellen. Hooguit op een silent mode bijv, maar dan pak je volgens mij alsnog iets van 60Hz, en moduleert hij daarna niet, of iig veel minder slim dan op een inverter stand.

Dan ben je goedkoper af met een fatsoenlijke pomp al dan niet met een suskast er omheen oid.
Maar een compressor maakt nou eenmaal geluid, en een krachtige fan die lucht moet verplaatsen uit een beperkte ruimte, ook.

Ik kan nu slecht een filmpje maken van mijn Poolex, want de Intex zfp overstemt het geluid van de wp nogal. (en die staat al in een kist). Deze week sluit ik een andere pomp aan op frequentieregelaar, dus ik zal die dan zo traag mogelijk laten lopen om een goed beeld van het geluid te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 30-05-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Willianv schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:17:

Goed om het aanbevolen m3 van de WP op te zoeken, voordat er een flow error verschijnt na aansluiten. In filterstand komt de Intex niet verder dan 3.7m3 (navraag bij Intex)

Ik heb hetzelfde bad met WP en diy solarbakken en heb nauwelijks een bypass nodig met de 5,5m3 ZFP van pentair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Neen, de AQS heeft echt een 50mm aansluiting waarop je een 50mm buis op in lijmt.
CrociStrike030 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:19:
[...]
Het valt opzich mee. Lijkt erop omdat hij langzamer draait hij dus meer herrie maakt... Ik weet alleen niet of dit normaal is.

Wie weet er wat van frequentieregelaars en pompen (of eigenlijk elektromotoren)?

Kan hier dus elke krachtstroom pomp op? Die regelaar kan max 0,75 kw uitsturen. Opzich is dat prima, want ik heb nooit zoveel pompkracht nodig.
Er staan meerdere modellen in de handleiding, weet niet welk specifiek model je hebt dus kan daar niets over zeggen.

Heb je 3 fasen uit dan moet je inderdaad een zwembadpomp hebben op krachtstroom ofwel een 3 fasen zwembadpomp.

Zorg wel dat je een FR hebt die dan 1 fase (220V) in heeft, wel zo makkelijk met aansluiten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Welke pomp heb je gemold?
En wat voor een aansturing had die? (was het 3 fase?)
Zo ja, dan heb je je antwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:12:
Er staan meerdere modellen in de handleiding, weet niet welk specifiek model je hebt dus kan daar niets over zeggen.

Heb je 3 fasen uit dan moet je inderdaad een zwembadpomp hebben op krachtstroom ofwel een 3 fasen zwembadpomp.

Zorg wel dat je een FR hebt die dan 1 fase (220V) in heeft, wel zo makkelijk met aansluiten ;).
Ik heb de GD10 (GoodDrive 10). Was een pomp die ik een paar jaar geleden als een set kocht.

https://merken.at/pool-pumpe-72527

Uit die pomp is de condensator gehaald, en op elke spoel een fase aangesloten vanuit de FR. Na ongeveeer een uur draaien kwamen er rare geluiden uit de motor en die was bloed heet. Paar minuten daarna stopte het water ook met stromen.

Toen ik een paar maanden met die pomp aan de slag was zeiden ze al dat dat motortje het niet lang zou volhouden. Ook omdat de spoelen niet gelijk gewikkeld zijn.

De FR is gewoon met 1 fase aan te sluiten. Dat gaat prima :)

Dus als ik deze pomp koop is het een kwestie van aansluiten en gaan met die banaan?
https://www.toppy.nl/prod...-13-5m3-krachtstroom.html

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Ik heb de GD10 (GoodDrive 10). Was een pomp die ik een paar jaar geleden als een set kocht.

https://merken.at/pool-pumpe-72527

Uit die pomp is de condensator gehaald, en op elke spoel een fase aangesloten vanuit de FR. Na ongeveeer een uur draaien kwamen er rare geluiden uit de motor en die was bloed heet. Paar minuten daarna stopte het water ook met stromen.

Toen ik een paar maanden met die pomp aan de slag was zeiden ze al dat dat motortje het niet lang zou volhouden. Ook omdat de spoelen niet gelijk gewikkeld zijn.

De FR is gewoon met 1 fase aan te sluiten. Dat gaat prima :)

Dus als ik deze pomp koop is het een kwestie van aansluiten en gaan met die banaan?
https://www.toppy.nl/prod...-13-5m3-krachtstroom.html
Ja zover was ik al echter in de handleiding staan er wel meer... zowel 1 fase als 3 fase...
Zonder exact model type of foto van de specs label wordt het gissen.

Echter je verhaal duid op een 3 fasen FR, je kan niet een 1 fase pomp (en dat is die wat je nu linkt) op een 3 fasen FR aansluiten.

Je moet echt een 3 fasen ofwel krachtstroom zwembadpomp hebben zoals die van Toppy.

Check wel of je FR sterk genoeg is voor je zwembadpomp, kan ik helaas wederom niet zeggen want tja mist exact model type...

Dat je 230V 1 fase pomp loeiheet wordt is normaal, de 2de wikkeling is enkel om de pomp op te starten in de juiste richting (vandaar ook de condensator erop).

Sluit je dat aan op een 3 fasen FR dan brand deze door want de 2de wikkeling is maar heel "kort" en niet het zelfde als de hoofd wikkeling.

Vanuit gaande dat je FR sterk genoeg is, is het inderdaad bijna een kwestie van aansluiten en gaan met de banaan uhmmm pomp >:).

Je moet namelijk wel als eerst je zwembadpomp in driehoek configuratie aansluiten (3x230V) en niet in ster (3x400V).

Maar om zeker te weten moet je weten wat voor FR je hebt en dan kom je weer op de missende exacte model type, kan daar dus geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Ja zover was ik al echter in de handleiding staan er wel meer... zowel 1 fase als 3 fase...
Zonder exact model type of foto van de specs label wordt het gissen.

Echter je verhaal duid op een 3 fasen FR, je kan niet een 1 fase pomp (en dat is die wat je nu linkt) op een 3 fasen FR aansluiten.

Je moet echt een 3 fasen ofwel krachtstroom zwembadpomp hebben zoals die van Toppy.

Check wel of je FR sterk genoeg is voor je zwembadpomp, kan ik helaas wederom niet zeggen want tja mist exact model type...

Dat je 230V 1 fase pomp loeiheet wordt is normaal, de 2de wikkeling is enkel om de pomp op te starten in de juiste richting (vandaar ook de condensator erop).

Sluit je dat aan op een 3 fasen FR dan brand deze door want de 2de wikkeling is maar heel "kort" en niet het zelfde als de hoofd wikkeling.

Vanuit gaande dat je FR sterk genoeg is, is het inderdaad bijna een kwestie van aansluiten en gaan met de banaan uhmmm pomp >:).

Je moet namelijk wel als eerst je zwembadpomp in driehoek configuratie aansluiten (3x230V) en niet in ster (3x400V).

Maar om zeker te weten moet je weten wat voor FR je hebt en dan kom je weer op de missende exacte model type, kan daar dus geen antwoord op geven.
Ik heb hem gevonden. Het is de GD10-0R7G-S2.

Net een paar filmpjes bekeken op youtube over hoe een FR werkt. Hopelijk daalt het allemaal na een nachtje slapen.... Super leuk om mee bezig te zijn, maar het is wel wat anders dan een firewall :p

Ik bedenk me net nog wat, als ik die pomp aansluit in een ster, en mijn ingangsspanning is 230, dan blijft het ook 230? En als je dus in driehoek aansluit krijg je dat verhaal met die wortel (ik weet het, de uitleg is niet top..)

[ Voor 6% gewijzigd door CrociStrike030 op 30-05-2022 23:26 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CrociStrike030 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Net een paar filmpjes bekeken op youtube over hoe een FR werkt. Hopelijk daalt het allemaal na een nachtje slapen.... Super leuk om mee bezig te zijn, maar het is wel wat anders dan een firewall :p

Ik bedenk me net nog wat, als ik die pomp aansluit in een ster, en mijn ingangsspanning is 230, dan blijft het ook 230? En als je dus in driehoek aansluit krijg je dat verhaal met die wortel (ik weet het, de uitleg is niet top..)
Output 3 x 230

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:27
[...]

Ik heb mijn eigen 3-fase zwembad pomp aangesloten op een danfoss (industriële frequentie regelaar). Belangrijk is inderdaad om te kijken naar het vermogen wat de frequentie regelaar aankan.

Ik heb die van mij voor €60,- op marktplaats opgepikt. Aansturen doe ik met een potmetertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTwXm4M1LOm6CrPZo56YKsPeyFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWsAiWrLDoGpkV9C4nRPpIOR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz4Pu9WaG1D3D7KQ9GyhnQ_SO5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoKGX61neRs1OgSHPsMt2uRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiteBi3eHq_Cre_LlbTnQd2uCng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnPACDcVM5dY2Kktv0dFxc7q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door EdwinC op 31-05-2022 08:01 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Nou, wil vandaag toch wel de warmtepomp gaan bestellen. Dan woensdag of donderdag binnen, open leggen, kijken wat ik aan onderdelen nodig heb en die bestellen of in de fysieke winkel halen.

Dan donderdagmiddag het bad uitzetten en vrijdag voordat ik naar werk ga de tuinslang erin hangen (vrouw thuis), zodat ik zaterdagochtend de warmtepomp en de zandfilterpomp kan aansluiten (of vrijdagmiddag al).

Of

Heb ook maar even aan toppy gevraagd welke het verstandigst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Inderdaad 3x230V zoals @paQ aangaf.

Ster configuratie is voor als je de pomp ook echt op een 3 fasen "stekker" aansluit. De voltage tussen de fasen zijn namelijk dan 380/400V. Of dat je de pomp doet regelen met een FR die 3 fasen ingang heeft.

Driehoek configuratie is voor als je met je FR te werk gaat met 1 fase ingang, deze geeft max 230V tussen de fasen.

Op deze manier kan je het volledige vermogen van de pomp gebruiken.

De pomp "Kripsol Koral KS75 Zwembadpomp 13,5 m³ (krachtstroom)" heeft een opgenomen vermogen van 1kW terwijl je FR maximaal 0,75kW kan leveren.

Dit betekent dat je niet op vol vermogen kan draaien en indien je op vol vermogen draait je FR zwaarder dan normaal belast wordt.

Mocht je pomp de verkeerde kant opdraaien, dan moet je de draden V (L2) en W (L3) omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:35:
[...]

Ik heb mijn eigen 3-fase zwembad pomp aangesloten op een danfoss (industriële frequentie regelaar). Belangrijk is inderdaad om te kijken naar het vermogen wat de frequentie regelaar aankan.

Ik heb die van mij voor €60,- op marktplaats opgepikt. Aansturen doe ik met een potmetertje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan, toch heel anders dan mijn schakelkast, leuk om te zien :*).

Draai zelf ook met een Danfoss FR, aangestuurd via MODBUS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:27:
Nou, wil vandaag toch wel de warmtepomp gaan bestellen. Dan woensdag of donderdag binnen, open leggen, kijken wat ik aan onderdelen nodig heb en die bestellen of in de fysieke winkel halen.

Dan donderdagmiddag het bad uitzetten en vrijdag voordat ik naar werk ga de tuinslang erin hangen (vrouw thuis), zodat ik zaterdagochtend de warmtepomp en de zandfilterpomp kan aansluiten (of vrijdagmiddag al).

Of

Poolex, stiller en wifi, verder zijn ze vrijwel gelijk mbt specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
President schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:27:

Of

Ik heb zelf hier ook een Poolex staan de 12kw variant. Zeer tevreden over en zeker niet luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
EdwinC schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Ik heb zelf hier ook een Poolex staan de 12kw variant. Zeer tevreden over en zeker niet luidruchtig.
Niet luidruchtig als in je zou op 2 meter afstand gewoon met je man of vrouw een gesprek kunnen voeren? Of lekker in het zonnetje kunnen liggen zonder je aan het geluid te irriteren?

Maar met wat ik vernam hoef je je filter pomp maar ongeveer 8u per dag aan te zetten? En op het moment dat je de filter pomp aan zet dan staat de warmtepomp ook aan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Als in beide geen last van. En inderdaad ik heb de warmtepomp ongeveer 8uur per dag draaien samen met de filterpomp.

Want zonder filterpomp geen flow door de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Niet luidruchtig als in je zou op 2 meter afstand gewoon met je man of vrouw een gesprek kunnen voeren? Of lekker in het zonnetje kunnen liggen zonder je aan het geluid te irriteren?

Maar met wat ik vernam hoef je je filter pomp maar ongeveer 8u per dag aan te zetten? En op het moment dat je de filter pomp aan zet dan staat de warmtepomp ook aan toch?
met weinig water en hoge capaciteit, zal je wp minder dan 8 uur draaien hoor.
Misschien 3 uurtjes op een hoge toeren, uurtje mid, uurtje laag en dan alsnog uitspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Top, dan ga ik die bestellen. Van toppy nog niks gehoord helaas.

Als ik de bypass erbij betalen dan krijg ik daar wat korting op, heb ik die nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb me nog eens wat zitten inlezen in de meetmethodes voor warmtepompen. En aanpassingen daarop -"verbeteringen"- zodat ze toch voldoen aan de gestelde ISO normeringen.
Vrij vertaald*: hoe kunnen we de waardes gunstiger laten uitpakken zonder dat we de normering schenden.

*mijn vertaling

Ze gebruiken A weging voor het apparaat 'bij standaard gebruik'. Daar zal vast niet/weinig bij horen: een warmtepomp die lekker doorratelt op 80Hz. Of het zo uitsmeren dat de weging (A) -gemiddeld- over een duur van bijv 12 uur maar 2 uurtjes 80Hz doet, en de rest veel lager.

Vervolgens zie ik ook dat ze de compressor frequentie onder dB(C) weging laten vallen. Want frequentie (hoogte) afhankelijk en dan niet evenredig aan de luidheid.

Het heeft allemaal te maken et het nabootsen van de menselijke perceptie. Hoe 'een menselijk oor het ervaart'.
Een geluidsmeter met een “vlakke” respons zal de sterkte van het geluid met lage toonhoogte (bijvoorbeeld 100 Hz) even hard meten als het geluid met hoge toonhoogte (bijvoorbeeld 1000 Hz). Voor het menselijk oor klinkt die lage toon echter zachter. Het trommelvlies? samen met de hamer, stijgbeugel en het ronde venster gedragen zich als een mechanisch filter met een bepaalde frequentieband. Voor techneuten: de “-3 dB” frequenties van dit filter bedragen 500 Hz aan de lage kant, en 8000 Hz aan de hoge kant. Daarom wordt vaak bij geluidsmetingen een elektronisch filter gebruikt dat net zo verzwakt als het menselijk oor. Geluid dat is gemeten met dit A-filter wordt uitgedrukt in dB(A).
Dit is zo'n meting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoRKiXSHgjJRc_l-qhPDJWRAoDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOp8YTPcVxYYqgdJyv99kQAQ.png?f=fotoalbum_large

Het niveau dB(A) SPL (het gemiddelde over de hele run) valt zo dus knap veel lager uit, omdat het een gemiddelde is over een lange duur.
Dat zal ook de reden zijn dat een AAN/UIT wp op papier een hogere geluidsdruk heeft. Die gaat immers ongeveer net zo vaak aan als uit over de hele periode. Een veel eerlijke gemiddelde als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-UyC8kfpBEF7rIR2LFTBWzDUZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nfk1ebc5tP8g3fTJyMFwW4Py.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg dus de indruk dat frequentie afhankelijke geluiden, waaronder de compressor, dusdanig worden verwerkt in rapporten, dat die de dB(A) meting niet 'verstoren' zullen we maar zeggen.

@CrociStrike030
Wat meet jij op 1 m afstand als je hem op boost zet (sterke mannetje), of op auto op 1 m afstand?
met bijv de Decibel X app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:26:

Als ik de bypass erbij betalen dan krijg ik daar wat korting op, heb ik die nodig?
Met een 3 of 4m3 pomp zou ik die vooralsnog lekker weglaten.
Het voegt niets toe behalve dat je wat kranen erbij hebt om dingen te kunnen afsluiten.

Maar als je afsluiters aan je bad hebt, heb je die functionaliteit eigenlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
paQ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Met een 3 of 4m3 pomp zou ik die vooralsnog lekker weglaten.
Het voegt niets toe behalve dat je wat kranen erbij hebt om dingen te kunnen afsluiten.

Maar als je afsluiters aan je bad hebt, heb je die functionaliteit eigenlijk al.
Ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
President schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:26:

Zelf ben ik voorstander van bypass, puur omdat je ook makkelijk kan afsluiten voor bv onderhoud etc.

Echter zoals @paQ al zei moet het niet, immers je wp heeft 3m3/u nodig terwijl je een pomp hebt van 5,6m3/u dat in de praktijk eerder richting de 4m3/u zit en misschien zelfs lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mja... twijfelgevalletje. Kan later altijd nog er tussen he.
persoonlijk vind ik zo'n by pass er tussen maar gedoe. Allemaal slangen extra, een zwaar ding an sich, moet je weer ergens monteren enzo, oh shit deze slang lekt weer... meh :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

paQ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:43:

@CrociStrike030
Wat meet jij op 1 m afstand als je hem op boost zet (sterke mannetje), of op auto op 1 m afstand?
met bijv de Decibel X app.
Moeten we even afwachten.. Ik heb natuurlijk mijn waterpomp gesloopt. Net een nieuwe 2e handse opgehaald. Alleen is het schroefgat voor de koppeling 2" en ik heb alleen 1,5".. Dus zodra ik die heb kan ik weer gaan pompen

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

CrociStrike030 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Moeten we even afwachten.. Ik heb natuurlijk mijn waterpomp gesloopt. Net een nieuwe 2e handse opgehaald. Alleen is het schroefgat voor de koppeling 2" en ik heb alleen 1,5".. Dus zodra ik die heb kan ik weer gaan pompen
Effe langs Wildkamp dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 19:18
Als er bij een filterpomp staat max opvoerhoogte 5m.
Hoe zit dit dan als je ook naar beneden gaat?

Situatie is als volgt.

Zwembad komt rechts voor mijn tuinhuis.
Links in het tuinhuis staat de filterpomp en bypass.

Vanuit het zwembad zouden de leidingen langs rechts men tuinhuis opgaan (+-2,2m hoog), via het dak naar de linkerkant van mijn tuinhuis, daar naar beneden (+-2,2m.
Vervolgens door de bypass en de filter terug het dak op naar de solarmat (dus terug +-2,2m omhoog), daarna terug naar beneden door de bypass.
Dan terug langs links mijn tuinhuis op (+-2,2m) over het tuinhuisdak naar rechts, daar naar beneden (2,2m) naar het zwembad.

Ik heb hier volgende pomp staan, kan deze dat aan?

In totaal gaat het water dus 3x 2,2m omhoog en 3x 2,2m omlaag.

Heft "omlaag" de "omhoog" op?
Of moet ik rekenen dat men water een totale opvoerhoogte van 6,6m gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Wat omhoog gaat komt ook weer omlaag, dus die kun je tegen elkaar wegstrepen. Het enige waar je dan rekening mee hoeft te houden is de leidinglengte, appendages en die opvoerhoogte die daarvoor gerekend wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door EdwinC op 31-05-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-07 20:23

mwk

Cai schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:56:

Mooie opstelling. Ik denk dat je nog minder hoort als je isolatiemateriaal aan de binnenkant doet.
Van dat noppenspul.

https://www.gamma.nl/asso.../isolatie/geluidsisolatie

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

mwk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Mooie opstelling. Ik denk dat je nog minder hoort als je isolatiemateriaal aan de binnenkant doet.
Van dat noppenspul.

Ik meet met mijn Keter (Denali) box open op 1 meter boven de intex pomp 69-70 dBA, zodra ik de klep dichtdoe, blijft daar nog maar 54 van over. Zeker als een kist (of kast) goed sluit levert het een enorme winst op. En afhankelijk van materiaal natuurlijk. Die Denali boxen zijn van die holle panelen. Dat dempt schijnbaar dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

paQ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Effe langs Wildkamp dus :+
Haha, ik ben langs de work n tools gereden. En heb nu de juiste koppeling. Dus die nu lijmen. Ik weet alleen niet of dat vandaag nog allemaal gaat lukken...

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Zo mooi om te zien dat GoT van alle markten thuis is :) (Zwembad topic :o , tweakers worden groot)

Over een paar weken ga ik de Intex Ultra frame 733x375 opzetten. Daarbij ook het intex zout systeem + een W'eau Full Inverter 13,5kW zwembad warmtepomp.

Nu heb ik al vele video's bekeken, en ik vind het zandfilter systeem, de pomp, behoorlijk een herriemaker. Buren hadden eerder een kleinere Intex, nu niet meer, maar vond het geluid best storend.
Ook in vele video's over zwembad warmtepompen zegt men toch vaak dat het zandfiltersysteem meer lawaai maakt tov de wartmepomp zelf.

Dit wil ik voorkomen, liefst met een goedkope oplossing, en wil bij jullie polsen wat het beste zou zijn.
Ik heb al enkele ideeën om het geluid te filteren.

Optie 1 is een boomkuip van 500 of 750 liter. https://www.tuinartikelen...-liter-o-104-x-82-cm.html
Deze graaf ik in in een bestaande plantenbak deze is 45cm hoog grondlevel. Als de kuip is ingegraven dan steekt ie nog 40cm uit boven de grond, en alle grond die ik eruit heb gehaald voor het gat gebruik ik rondom de 40cm uitstaande rand op te vullen ( -10 CM voor de slang doorvoeren), een houten plank erop. Als 'afvoer' maak ik een gat onderin de kuip en laat ik een tuinslang door de plantenbak vrijlopen.

Zou dit werken? Of hebben de systemen voldoende frisse lucht nodig?

Optie 2: Een andere oplossing zou zijn een 500 liter kuip in een 750 liter kuip plaatsen, en dan vervolgens de dubbele wand vullen met zand. En dan ook weer een houten plaat erop.

Optie 3: Laatste optie zou zijn om de tegels die ik vertikte af te voeren :o , een zinnig tijdelijk nieuw leven geven door een soort muurtje 80x80cm te maken door deze te stapelen met een houten plaat erop.

Welke optie lijkt jullie het beste?

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
President schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:22:
[...]

Een jaartje verder: heb je de pinguïn nog? Bevalt die?
Ja deze bevalt erg goed!

Hij krijgt mijn bad 10800 L goed op temperatuur.

Ik heb de 3kw variant, denk zelf dat de 4 kw variant wel was beter was geweest wat betreft mijn liters water.

Maar het grootste voordeel is dat hij gewoon erg stil is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:13:

Situatie is als volgt.

Vanuit het zwembad zouden de leidingen langs rechts men tuinhuis opgaan (+-2,2m hoog), via het dak naar de linkerkant van mijn tuinhuis, daar naar beneden (+-2,2m.
Vervolgens door de bypass en de filter terug het dak op naar de solarmat (dus terug +-2,2m omhoog), daarna terug naar beneden door de bypass.
Dan terug langs links mijn tuinhuis op (+-2,2m) over het tuinhuisdak naar rechts, daar naar beneden (2,2m) naar het zwembad.

Dus als ik goed begrijp staat je pomp boven het waterniveau?

Zo ja, dan gaat het niet werken tenzij je de hele leiding handmatig vult met water, dit omdat je pomp niet zelf aanzuigend is.

Staat je pomp onder het waterniveau dan is er geen probleem, immers de leidingen van je zwembad tot pomp zullen dan gevuld zijn met water.
FireStarter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:59:
Zo mooi om te zien dat GoT van alle markten thuis is :) (Zwembad topic :o , tweakers worden groot)

Over een paar weken ga ik de Intex Ultra frame 733x375 opzetten. Daarbij ook het intex zout systeem + een W'eau Full Inverter 13,5kW zwembad warmtepomp.

Nu heb ik al vele video's bekeken, en ik vind het zandfilter systeem, de pomp, behoorlijk een herriemaker. Buren hadden eerder een kleinere Intex, nu niet meer, maar vond het geluid best storend.
Ook in vele video's over zwembad warmtepompen zegt men toch vaak dat het zandfiltersysteem meer lawaai maakt tov de wartmepomp zelf.

Dit wil ik voorkomen, liefst met een goedkope oplossing, en wil bij jullie polsen wat het beste zou zijn.

Optie 1 is een boomkuip van 500 of 750 liter. https://www.tuinartikelen...-liter-o-104-x-82-cm.html
Deze graaf ik in in een bestaande plantenbak deze is 45cm hoog grondlevel. Als de kuip is ingegraven dan steekt ie nog 40cm uit boven de grond, en alle grond die ik eruit heb gehaald voor het gat gebruik ik rondom de 40cm uitstaande rand op te vullen ( -10 CM voor de slang doorvoeren), een houten plank erop. Als 'afvoer' maak ik een gat onderin de kuip en laat ik een tuinslang door de plantenbak vrijlopen.

Optie 2: Een andere oplossing zou zijn een 500 liter kuip in een 750 liter kuip plaatsen, en dan vervolgens de dubbele wand vullen met zand. En dan ook weer een houten plaat erop.

Optie 3: Laatste optie zou zijn om de tegels die ik vertikte af te voeren :o , een zinnig tijdelijk nieuw leven geven door een soort muurtje 80x80cm te maken door deze te stapelen met een houten plaat erop.

Optie 4: een variabele pomp nemen, deze kan je terugschroeven in snelheid wat naast stroom besparing ook het meest stille functioneert.

Alternatief een pomp nemen van de betere merken die stiller zijn zoals Pentair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Jazsie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:16:
[...]

Zo ja, dan gaat het niet werken tenzij je de hele leiding handmatig vult met water, dit omdat je pomp niet zelf aanzuigend is.

Staat je pomp onder het waterniveau dan is er geen probleem, immers de leidingen van je zwembad tot pomp zullen dan gevuld zijn met water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYeN2nXG5OkCzAVjOY7ITHFSkRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1imWtJMP9Ysahq19p1H49bb.jpg?f=fotoalbum_large

Een snelle schets gaat duidelijker zijn lijkt me.
Dus het frame van het zwembad zie je staan.
De rode vierkant is waar de filterpomp en bypass in mijn tuinhuis staan, dus op gelijke hoogte als het zwembad.

De blauwe lijn is hoe het water zou moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Verkijk je niet op het gewicht van gevulde slangen.
Dit vullen zonder zelfaanzuigende pomp is hopeloos. Dan moet je eerst de slangen laten vollopen, en ze dan pas (hoog) monteren.
Dus aan de pomp, aan het bad, kraan open, vol, daarna omhoog ermee.

edit:
Oh dat kan dan denk ik ook alleen maar met het retour water (wat je duwt) en niet met wat je binnen wilt halen.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 31-05-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:10:
[...]

[Afbeelding]

Een snelle schets gaat duidelijker zijn lijkt me.
Dus het frame van het zwembad zie je staan.
De rode vierkant is waar de filterpomp en bypass in mijn tuinhuis staan, dus op gelijke hoogte als het zwembad.

De blauwe lijn is hoe het water zou moeten lopen.
Neem aan dat dat vanaf zwembad naar de pomp is, gaat niet werken zo.

Pomp die je hebt is niet zelf aanzuigend, je moet dus de hele leiding vullen met water en dat is niet makkelijk in deze constructie.
Dit omdat je pomp geen lucht kan aanzuigen, enkel water.

Ofwel pomp vervangen door eentje die zelf aanzuigend of semi zelf aanzuigend is, deze kan namelijk wel lucht aanzuigen zodat je leiding voltrekt met water. Houd rekening dat je wel een redelijk pomp moet hebben ivm de hoogte aanzuiging.

Makkelijkste oplossing is enkel de pomp bij het bad plaatsen, de rest in je tuinhuis.

Alternatief is bovenin een T stuk plaatsen met kraan en slang erop zodat je het geheel kan vullen met water.
Wel rekening houden dat er geen enkel lucht in de leiding mag komen, infeite is het en gesloten systeem zodra het gevuld is met water. Goed gebouwd is het 1x vullen en klaar, maar dat is de theorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vraag anders of de ZFP bij je buren in het tuinhuisje mag staan :')
Alles in 1 keer opgelost :D

zonder dollen: langs je schutting, voor het trapje langs, over het gras langs de verhoging, en dan daar je bad in.

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 31-05-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Even een vraagje: staan nullie zandfilterpomp en de warmtepomp 'gewoon' in de buitenlucht? Dus dat als het regent dat het dan vies en nat wordt?

Ik heb keramische tegels en zat erover na te denken om het volgende te doen:
- Intex tegels
- daarbovenop een houten frame (4 balken van 4cm met daarboven op een plank)
; Vervolgens een soort van dakje

Eigenlijk dus zoals

https://tweakers.net/i/2l...mY.jpg?f=user_large",,"1"

[ Voor 10% gewijzigd door President op 01-06-2022 06:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _RRM_
President schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:25:
Even een vraagje: staan nullie zandfilterpomp en de warmtepomp 'gewoon' in de buitenlucht? Dus dat als het regent dat het dan vies en nat wordt?

Ik heb keramische tegels en zat erover na te denken om het volgende te doen:
- Intex tegels
- daarbovenop een houten frame (4 balken van 4cm met daarboven op een plank)
; Vervolgens een soort van dakje

Eigenlijk dus zoals

https://tweakers.net/i/2l...mY.jpg?f=user_large",,"1"
Foto zonder dakje, maar dat zit er inmiddels ook op. Geheel volledig demontabel voor de opslag in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0cJiQNozbrJ-FmvnhfO7NxVAbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2rWHRk7lHrQydoF032xrWHY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
[...]

[...]

Optie 4: een variabele pomp nemen, deze kan je terugschroeven in snelheid wat naast stroom besparing ook het meest stille functioneert.

Zou deze dan zoveel stiller zijn dat je dan weer eventueel de warmtepomp alleen hoort?
Deze setup/installatie is puur voor de komende 3 jaar, daarna wil ik overstappen naar inbouw. Voorkeur gaat uit naar inbouwen in 1 van de 3 opties. Mijn vraag is, kan de apparatuur er wel tegen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
_RRM_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:34:
[...]

Foto zonder dakje, maar dat zit er inmiddels ook op. Geheel volledig demontabel voor de opslag in de winter.
[Afbeelding]
Leuk gemaakt, dat is wat anders dan een keter kist/huisje :+.
FireStarter schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:53:
[...]
Zou deze dan zoveel stiller zijn dat je dan weer eventueel de warmtepomp alleen hoort?
Deze setup/installatie is puur voor de komende 3 jaar, daarna wil ik overstappen naar inbouw. Voorkeur gaat uit naar inbouwen in 1 van de 3 opties. Mijn vraag is, kan de apparatuur er wel tegen?
Je bedoelt overstappen naar een inbouw zwembad of?!

In dat geval is juist een variabele pomp de weg om te kiezen.

Mijn pomp draait op laagste toeren maar nog voldoende waterflow voor warmtepomp en de warmtepomp komt erboven uit (pomp zit wel in een keter huisje, warmtepomp erbuiten uiteraard) maar mijn warmtepomp is echt een hele stille...

2de voordeel is dat je nu dus je pomp flink kan terug schroeven en straks bij inbouw en mogelijk een hogere waterflow nodig hebt gewoon je pomp vermogen weer hoger kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Dus als ik het juist begrijp moet de leiding tussen het zwembad en de pomp eerst vollopen met water en dan zou ik de leidingen omhoog kunnen leggen?

De leidingen achter de pomp mogen nog leeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

[Afbeelding]
O, moet er niet iets van 80cm achter de warmtepomp vrij zijn?

Zoiets is prima voor mij, met wieltjes eronder zou die met een hoes eromheen ook gewoon de hele winter buiten kunnen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

huCks schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:13:

Situatie is als volgt.

Hoewel er al veel over gezegd is heb ik nog wel een kanttekening. Ja, omlaag heft omhoog op zolang alles gevuld is, maar:
....terug het dak op naar de solarmat ....
dit zou ook nog wel een issue kunnen zijn. Zo'n intex solar mat is niet rigide, Dat betekend dat het omlaag gaande water dat ding gewoon leeg en vacuum trekt. Het omlaag gaande water zal dus 0 helpen bij het omhoog gaande water.

-----

Wat ik in jouw geval gewoon zou doen is bij de bouwmarkt wat stukken afvoerbuis halen van 32 mm en deze onder langs de muur achter die loungebank langs vastmaken. 2 gaten in het schuurtje waar ze doorheen kunnen. Je pomp en filter kun je netjes in het schuurtje aansluiten waardoor de geluidsoverlast een stuk minder is. Als je die buizen een beetje netjes monteert kun je die in de winter gewoon laten zitten. 32mm zwembad slangen kun je heel makkelijk aansluiten op die afvoerbuizen.

die 32mm zwembad slangen zijn heel simpel vast te maken op die afvoerbuizen

[ Voor 16% gewijzigd door Janoz op 01-06-2022 09:16 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Ik kan dit beamen. Overgestapt van een Intex 8m³/u pomp naar een variabele pomp. Wat een verademing.
Heb een Keter hokje met 5cm dikke isolatie en hoorde die Intex nog binnen (ben wel gevoelig voor geluid). En dan had je nog het feit dat als je niks tegen de behuizing aan liet drukken, de resonantie van de behuizing het nog een stuk erger maakte.

Nu hoor ik echt helemaal niks meer als ik naast het pomphuisje sta. Is gewoon compleet stil. En het stroomverbruik is van ~250W naar ~55-70W gegaan. Dus op lange termijn is het ook zeker een stuk goedkoper.

Ben eigenlijk nog aan het twijfelen of ik die pomp ga verkopen, of gewoon naar de stort ga brengen :+ Die Intex pompen zouden ze eigenlijk moeten verbieden. Zorgen voor zoveel overlast.

Dus tl;dr: als je het budget hebt voor een variabele pomp... go for it! :)

Heb laat m'n WP momenteel niet meer verwarmen. Met dit weer gaat er toch niemand zwemmen hier :+
ZFP laat ik 24/7 draaien op lage toeren. Geen zin om weer algen in m'n water te krijgen. Vorig jaar het water echt "gesloopt" door telkens allerlei producten erin te gooien om de boel schoon te houden.

Nu gewoon lekker overmatig filteren. Stuk goedkoper/gezonder :)

[ Voor 16% gewijzigd door Dennahz op 01-06-2022 09:47 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:24:
Dus als ik het juist begrijp moet de leiding tussen het zwembad en de pomp eerst vollopen met water en dan zou ik de leidingen omhoog kunnen leggen?

De leidingen achter de pomp mogen nog leeg zijn?
In jouw geval wel ja omdat je geen -semi- zelf aanzuigende pomp hebt.

Gaat inderdaad om het leidingwerk voor de pomp, na de pomp is niet relevant.

Echter hoe ga jij de leiding vullen en dan omhoog leggen? Dat is niet te doen, vandaar het idee om een T stuk te plaatsen met een kraan + slang.
Dan kan je al een heel stuk makkelijker vullen. Onderin bij het zwembad plaats je een keerklep zodat het water niet terug het zwembad in kan.

Maar dit is wel de moeilijke weg, leiding anders leggen zoals @Janoz zegt is ook een idee...

Of de pomp bij het zwembad zetten... maar denk niet dat je buren daar blij mee zullen zijn want geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Jazsie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:39:
[...]

In jouw geval wel ja omdat je geen -semi- zelf aanzuigende pomp hebt.

Gaat inderdaad om het leidingwerk voor de pomp, na de pomp is niet relevant.

Echter hoe ga jij de leiding vullen en dan omhoog leggen? Dat is niet te doen, vandaar het idee om een T stuk te plaatsen met een kraan + slang.
Dan kan je al een heel stuk makkelijker vullen. Onderin bij het zwembad plaats je een keerklep zodat het water niet terug het zwembad in kan.

Maar dit is wel de moeilijke weg, leiding anders leggen zoals @Janoz zegt is ook een idee...

Of de pomp bij het zwembad zetten... maar denk niet dat je buren daar blij mee zullen zijn want geluid.
Ivm de buis kijk hieronder.

Ivm het t-stuk, dan zou u boven het tuinhuis een t-stuk monteren, hierin met de tuinslag water spuiten en dan zou het wel werken?
Janoz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Hoewel er al veel over gezegd is heb ik nog wel een kanttekening. Ja, omlaag heft omhoog op zolang alles gevuld is, maar:

[...]

dit zou ook nog wel een issue kunnen zijn. Zo'n intex solar mat is niet rigide, Dat betekend dat het omlaag gaande water dat ding gewoon leeg en vacuum trekt. Het omlaag gaande water zal dus 0 helpen bij het omhoog gaande water.

-----

Wat ik in jouw geval gewoon zou doen is bij de bouwmarkt wat stukken afvoerbuis halen van 32 mm en deze onder langs de muur achter die loungebank langs vastmaken. 2 gaten in het schuurtje waar ze doorheen kunnen. Je pomp en filter kun je netjes in het schuurtje aansluiten waardoor de geluidsoverlast een stuk minder is. Als je die buizen een beetje netjes monteert kun je die in de winter gewoon laten zitten. 32mm zwembad slangen kun je heel makkelijk aansluiten op die afvoerbuizen.

die 32mm zwembad slangen zijn heel simpel vast te maken op die afvoerbuizen
is mss wel mogelijk idd, dan ga ik deze zomer is testen door de buizen die normaal op het dak kwamen gewoon op de grond te leggen.

Sowieso wou ik dit jaar als "test" nemen, en volgend jaar alle flexibele buizen vervangen door pvc buizen.
Is namelijk het eerste jaar dat ik een zwembad ga zetten :p

De solarmat is geen intex mat maar eentje van sunmax.nl.
Dus als ik u juist begrijp gaat deze vacuum zuigen omdat het water van het dak naar beneden de bypass in loopt?
Dan zou geen enkele zonnemat hoger dan de pomp kunnen liggen?
En leggen net niet veel mensen deze op het tuinhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
huCks schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Ivm de buis kijk hieronder.

Ivm het t-stuk, dan zou u boven het tuinhuis een t-stuk monteren, hierin met de tuinslag water spuiten en dan zou het wel werken?

[...]

is mss wel mogelijk idd, dan ga ik deze zomer is testen door de buizen die normaal op het dak kwamen gewoon op de grond te leggen.

Sowieso wou ik dit jaar als "test" nemen, en volgend jaar alle flexibele buizen vervangen door pvc buizen.
Is namelijk het eerste jaar dat ik een zwembad ga zetten :p

Dus als ik u juist begrijp gaat deze vacuum zuigen omdat het water van het dak naar beneden de bypass in loopt?
Correct, via T-stuk vul je de leiding vol met water. Ik heb inderdaad gezegd op hoogste punt echter hoef dit niet perse.
Maak je gebruik van een afsluit kraan of keerklep bij het zwembad, dan zou je dat ook daar kunnen doen.
Door gebruik te maken van afsluit kraan of keerklep kan het water niet terug het bad in, enkel richting de pomp en dus vul je op die manier ook de leiding met water...

Infeite is het daarna een gesloten systeem en zou er geen lucht meer in moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

huCks schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:17:
Bypass? Nee, wat ik bedoel is dat de zuigende kracht van het naar beneden stromende water helpt met het aanzuigen van het water wat naar boven moet. Als je leidingen dus helemaal vol zijn dan maakt het theoretisch niet uit hoe hoog het water opgevoerd wordt, zolang het maar weer net zo ver naar beneden gaat.

Dit geld echter alleen wanneer het allemaal rigide is. Zo'n intex solar mat kun je meer vergelijken met een zak ipv een buis. Als er geen water in zit is hij helemaal plat. Het neergaande water is de zak alleen maar aan het leeg trekken, en als de zak leeg is, komt er ook niks meer door. Het neergaande water zal dan ook nooit helpen met het omhoog trekken van het water wat naar de solar mat gaat.

Als ik snel naar die solarmat van de site kijk is dat in jouw geval niet zo. Dat lijken gewoon buisjes die je niet zomaar indrukt zeg maar.
Of je pomp is sterk genoeg om alles omhoog te pompen, of je hebt een meer rigide solar-mat om dat werkend te krijgen.

Zo'n intex mat is gewoon 2 stukken plastic wat tegen elkaar aangelast is. Als er geen water in zit, zijn die helemaal plat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Janoz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Bypass? Nee, wat ik bedoel is dat de zuigende kracht van het naar beneden stromende water helpt met het aanzuigen van het water wat naar boven moet. Als je leidingen dus helemaal vol zijn dan maakt het theoretisch niet uit hoe hoog het water opgevoerd wordt, zolang het maar weer net zo ver naar beneden gaat.

Dit geld echter alleen wanneer het allemaal rigide is. Zo'n intex solar mat kun je meer vergelijken met een zak ipv een buis. Als er geen water in zit is hij helemaal plat. Het neergaande water is de zak alleen maar aan het leeg trekken, en als de zak leeg is, komt er ook niks meer door. Het neergaande water zal dan ook nooit helpen met het omhoog trekken van het water wat naar de solar mat gaat.

Als ik snel naar die solarmat van de site kijk is dat in jouw geval niet zo. Dat lijken gewoon buisjes die je niet zomaar indrukt zeg maar.

[...]

Of je pomp is sterk genoeg om alles omhoog te pompen, of je hebt een meer rigide solar-mat om dat werkend te krijgen.

Zo'n intex mat is gewoon 2 stukken plastic wat tegen elkaar aangelast is. Als er geen water in zit, zijn die helemaal plat.
Op die manier bedoel je, nu ben ik mee.

Nu opzich in beide mogelijkheden dat ik zou testen gaat dit geen issue zijn lijkt me?
Optie A) ik vul de leiding tussen het zwembad en de filterpomp via een t-stuk met water, waardoor de pomp het water naar de solarmat duwt en ondertussen nieuw water aantrekt.
(want het is zwembad=>filterpomp=>solarmat=>zwembad)
Optie b) buizen op de grond leggen, waardoor deze gevuld worden door de zwaartekracht omdat de pomp op gelijke hoogte staat als het zwembad.
Jazsie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Correct, via T-stuk vul je de leiding vol met water. Ik heb inderdaad gezegd op hoogste punt echter hoef dit niet perse.
Maak je gebruik van een afsluit kraan of keerklep bij het zwembad, dan zou je dat ook daar kunnen doen.
Door gebruik te maken van afsluit kraan of keerklep kan het water niet terug het bad in, enkel richting de pomp en dus vul je op die manier ook de leiding met water...

Infeite is het daarna een gesloten systeem en zou er geen lucht meer in moeten komen.
Top thanks!
Heb je toevallig een voorbeeldje welk t-stuk en welke keerklep ik zou moeten nemen?
Ik heb momenteel 38mm buizen (dus aan het zwembad zitten 32->38mm omzetstukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55
Even een vraagje voor de warmtepomp bezitters. Laten jullie de wp 's nachts aan?

Richting het mooie weer duurt het even voordat bad op temperatuur is. Zet nu meestal om 6.00 uur de wp aan en dan is het bad, bij niet al te koude nachtemperatuur, zo rond 14.00/15.00 uur op 28 graden. Warmt daarna nog wel wat door. Nu zit bad temp op 17 graden.

Als de kids in de ochtend willen zwemmen is 14-15.00 uur eigenlijk te laat. Een graadje of 25 is nog wel te doen voor ze, maar een kouder bad is toch niet lekker.

Laten jullie de wp 24 uur aanstaan op de koudere naar warme dagen? Verbruik is wel stuk minder als temp setting bereikt is. En in de nacht koelt meestal maar 1,5/2 graad af als niet te koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

mwk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Van dat noppenspul.

Goed idee, maar ik lees wisselende recensies. Op de recensie site van Hornbach geeft Hornback zelf aan dat er (voor optimale werking) ook nog houtwol tussen kan. Dus box->houtwol->zwarte eierdoosspul.

Nadeel wat ik met dit soort oplossingen zie is dat ik vrees dat muizen dit ook wel erg interessant vinden en nestjes gaan bouwen er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
Cai schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Goed idee, maar ik lees wisselende recensies. Op de recensie site van Hornbach geeft Hornback zelf aan dat er (voor optimale werking) ook nog houtwol tussen kan. Dus box->houtwol->zwarte eierdoosspul.

Nadeel wat ik met dit soort oplossingen zie is dat ik vrees dat muizen dit ook wel erg interessant vinden en nestjes gaan bouwen er mee.
Heb je ook geen last van piepende muizen door de geluidsisolatie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
:(

[ Voor 99% gewijzigd door J.E. Weinor op 01-06-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
huCks schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Op die manier bedoel je, nu ben ik mee.

Nu opzich in beide mogelijkheden dat ik zou testen gaat dit geen issue zijn lijkt me?
Optie A) ik vul de leiding tussen het zwembad en de filterpomp via een t-stuk met water, waardoor de pomp het water naar de solarmat duwt en ondertussen nieuw water aantrekt.
(want het is zwembad=>filterpomp=>solarmat=>zwembad)
Optie b) buizen op de grond leggen, waardoor deze gevuld worden door de zwaartekracht omdat de pomp op gelijke hoogte staat als het zwembad.

Heb even je afbeelding bekeken en als het een test opstelling is bijv. waarom leg je de slangen niet op de grond, de 2 slangen in en oud van je zwembad onder je afdak langs in een hoek de schuur in heb je ook geen last van de slangen.

Waar je pomp staat in de berging vandaar je dak op en op zelfde punt weer richting pomp naar zwembad hoef je de leiding ook niet zelf te vullen met water en je hebt geen slangen langs de dakrand lopen.

Wat ook kan is vanaf je solar op dak aan de andere kan naar beneden het zwembad weer in, beide lijkt mij de simpelste en makkelijkste oplossing.

Moet er niet aan denken om zelf de slang met water te vullen, de pomp moet zijn werk zelf kunnen doen

Maar komt er een bypass tussen? pomp en solar.
[...]

Top thanks!
Heb je toevallig een voorbeeldje welk t-stuk en welke keerklep ik zou moeten nemen?
Ik heb momenteel 38mm buizen (dus aan het zwembad zitten 32->38mm omzetstukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Doe weer iets fout pff. 😬🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 13:33
FireStarter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:59:

Gefeliciteerd! Is een erg mooi maat bad, zwem er nu al enkele weken in :) Laatste week even niet, warmtepomp (17kwh) is net binnen. Dus vanaf dit weekend weer wel :) Ik heb ivm geluid een pentair warmtepomp gekocht (12m2). Op marktplaats staat ook nog deze https://www.marktplaats.n...pomp-pentair-azur-9m3-uur Aardige gast, zelf denk ik dat de 12m2 achteraf misschien toch wat te extreem was maar wel fijn om binnen 4 uur te kunnen filteren en het ZWS zijn werk te kunnen laten doen.

De pentair is significant stiller, en wat mij betreft stil genoeg (al kan het altijd beter). Voordeel vind ik dat de pomp maar 4 uur hoeft aan te staan per dag omdat ik overcapaciteit heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:23:
Even een vraagje voor de warmtepomp bezitters. Laten jullie de wp 's nachts aan?

Richting het mooie weer duurt het even voordat bad op temperatuur is. Zet nu meestal om 6.00 uur de wp aan en dan is het bad, bij niet al te koude nachtemperatuur, zo rond 14.00/15.00 uur op 28 graden. Warmt daarna nog wel wat door. Nu zit bad temp op 17 graden.

Als de kids in de ochtend willen zwemmen is 14-15.00 uur eigenlijk te laat. Een graadje of 25 is nog wel te doen voor ze, maar een kouder bad is toch niet lekker.

Laten jullie de wp 24 uur aanstaan op de koudere naar warme dagen? Verbruik is wel stuk minder als temp setting bereikt is. En in de nacht koelt meestal maar 1,5/2 graad af als niet te koud is.
Ik verwarm op woe, za, zo (of wanneer vrij) vanaf 10:00
Op de andere dagen vanaf 12:00
Als het dan einde dag 27/28 is, dan is het de volgende ochtend 1-1,7 graden kouder. Dart pikt ie dan weer prima op in die opwarmuurtjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Highfive95 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:23:

Elke dag 09:30-19:30, daarmee schommelt het tussen 26-29° (ochtend-namiddag); Intex frame circa 17m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
_RRM_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:56:
[...]

Elke dag 09:30-19:30, daarmee schommelt het tussen 26-29° (ochtend-namiddag); Intex frame circa 17m3
Is van 19.30u tot 9.30u in de zomer niet zinvoller? Aangezien het dan vooral afkoelt?
[...]

[Afbeelding]
Zoiets wil ik ook. Nu heb ik wel een flink kleinere tuin, dus de installatie komt naast het zwembad. En dan wel aan de zijkant van de warmtepomp en bovenkant dicht, zodat de kinderen gewoon kunnen spetteren zonder de installatie nat te maken.

Maar: moeten ze naast elkaar staan (filter en warmtepomp)? Of kan ik de ook boven elkaar maken in een kast? Al besef ik mij nu wel dat je dan een hoge kast krijgt die optisch misschien minder mooi is en die sneller kan omvallen.

En dan ga ik de zandfilterpomp maar in een redelijk afgesloten kast doen als dat kan?

En dan een hoes eromheen voor de de wintermaanden? Of moet ik de warmtepomp/filter dan naar binnen halen?

[ Voor 7% gewijzigd door President op 01-06-2022 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
President schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Is van 19.30u tot 9.30u in de zomer niet zinvoller? Aangezien het dan vooral afkoelt?
De WP werkt beter naar mate het warmer is. (zoek maar eens op COP en wat het kw bij 15° is om water van 26° te krijgen of bij 27°).

In de nacht koelt het water af, maar heeft de WP ook veel meer moeite om dit aan te vullen. Overdag, met meestal een hogere temperatuur is dit sneller aangevuld.
Ander argument is dat ik 's nachts geen geluidsoverlast wil van een hobby.
[...]

Zoiets wil ik ook. Nu heb ik wel een flink kleinere tuin, dus de installatie komt naast het zwembad. En dan wel aan de zijkant van de warmtepomp en bovenkant dicht, zodat de kinderen gewoon kunnen spetteren zonder de installatie nat te maken.

Maar: moeten ze naast elkaar staan (filter en warmtepomp)? Of kan ik de ook boven elkaar maken in een kast? Al besef ik mij nu wel dat je dan een hoge kast krijgt die optisch misschien minder mooi is en die sneller kan omvallen.

En dan ga ik de zandfilterpomp maar in een redelijk afgesloten kast doen als dat kan?

En dan een hoes eromheen voor de de wintermaanden? Of moet ik de warmtepomp/filter dan naar binnen halen?
Het huisje kan je maken zoals je zelf wilt. Voor mij kwam dit handig uit (plek, constructie, demontabel).

Let wel op, de warmtepomp is niet licht. De Poolex premiumline fi75 til ik net in mijn eentje van de grond naar 50cm, hoger red ik niet, waarbij je de pomp maar minimaal mag kantelen.
De ZFP is leeg in onderdelen prima te tillen, maar met zand of glas met nog wat water erin aan het einde van het seizoen is alles >4m3 (ZFP sets) een aanslag voor de rug.
Behalve de hoogte van het bouwwerk is ook hoe krijg je het erin/uit en hoe ziet het na het zwem seizoen eruit.

Bij mij werd de WP geleverd met een winterjas je. Alles goed aftappen en het kan buiten overwinteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
[...]

[...]
Dat is de vraag of dat zinvoller is.
De mijne staat as we speak op 30Hz te pruttelen, een beetje de boel op temp te houden, af en toe komt er 0.1 bij. Maar dat is nu. frisse dagen.
Als de zon goed had geschenen was hij nieteens aangegaan of al veel eerder uit gegaan,

Dart hangt dus enorm van de situatie af.
Ik vind de hele nacht 300Wh op zich ook prima, (laag en stil lopen dus) als dat erin resulteert dat de volgende dag die pomp nauwelijks aan staat. We hebben dat alleen niet voor het uitkiezen natuurlijk. Er komt hoe dan ook een moment dat het water 1 graad beneden set point komt, en dus de wp gaat verwarmen. Op hoger vermogen En dat wil ik niet 's nachts.
Voor mensen met een enorme tuin misschien minder van belang, maar ik wil niet dat mensen met raam open me scheef aankijken de volgende ochtend omdat ze gebrom hebben gehoord.

Ik heb alleen wel mijn ZFP net zo ingesteld dat ie in de nacht op zijn laagst draait, en dat is niet genoeg voor de wp. Het is uiteindelijk je gecombineerde verbruik. Maar het zou helemaal niet gek zijn nee als het zo zou kunnen werken.

Overigens, vandaag mijn nieuwe pomp geïnstalleerd, de Ubbink TP75, in combinatie met de iSaver+ / Vario+ frequentieregelaar. Dat is echt wel heel nice *D
Afbeeldingslocatie: https://www.vidaxl.nl/dw/image/v2/BFNS_PRD/on/demandware.static/-/Sites-vidaxl-catalog-master-sku/default/dw3e3a4411/hi-res/536/729/2832/2981/403761/image_1_403761.jpg?sw=400
De Ubbink pomp is van zichzelf ca 3 dB stiller dan de Intex en doet dan max 14,4m3 ipv 10 m3, maar teruggeschroeft kun je nog amper van überhaupt geluid spreken.

De pomp wordt standaard geleverd met tules 50mm PVC buiten, en tule 38mm slang. Ook zit er nog extra een losse stroomkabel bij zonder RCD voor bijv schakeling via wp of frequentieregelaar. :)

Wat me alleen niet duidelijk is:
Welke setting pakt de isaver voor tijden niet in een timersetting vallen?
Gaat hij dan uit?

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 01-06-2022 22:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Kleine update. Inmiddels is het gat gegraven door een loonwerker met een minigraver en 2 man die aan het kruien waren naar de straat. Ze zijn er uiteindelijk een hele dag mee bezig geweest. Blij dat ik dat niet zelf heb gedaan... Inmiddels ligt de bekisting ook. Morgen wordt het beton gestort. Ook dit toch maar laten doen, scheelde me een kleine €200 extra..

Op de foto, lengte van de bekisting is 5.20m en de breedte 2.55m (bak wordt 5x2.5m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyyMmsUPvxD7Q6ygoSE16ux59DU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PpsLUad1cn3dn1NO8qZCNdMz.jpg?f=user_large

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

m0nk schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:51:
Morgen wordt het beton gestort. Ook dit toch maar laten doen, scheelde me een kleine €200 extra..
Daar kun je zelf geen fouten voor maken.
En als ze met een betonpomp moeten komen is dat 'peanuts'. Je wil niet weten wat die pompjongens vragen per adresje.

Mooi man... ik ga ook graven denk ik volgend jaar :/

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-06-2022 20:53 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 181 Laatste