Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Dennahz

Life feels like hell should.

paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:32:
[...]

welke heb jij dan in gebruik?
W'eau Full Inverter 13,5kW

Prima ding hoor, ook best stil en veel stroom gebruikt ie niet in eco-modus, maar had een ander idee bij inverter. Telkens kleine beetjes bijverwarmen om de temperatuur stabiel te houden, bijvoorbeeld. Dat lijkt me toch een beetje het idee van zo'n ding.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:55:
@_RRM_ Ik heb voor het rekenen dinsdag 17 mei gekozen. De WP was ingesteld op 28 graden. We hebben niet gezwommen die dagen dus er heeft de hele tijd een antraciet winterdek overheen gelegen.

De 17 mei begon met 13-14 graden in de nacht en het liep op tot 26-27 graden overdag met redelijk wat bewolking :)

Warmtepomp ging aan om 04:15, het water was op dat moment afgekoeld naar 27,0 graden. Om 19:00 uur sloeg de WP weer in stand-by omdat het water de 29,0 graden had bereikt.

Dit zou volgens mijn berekeningen +/- 6,3 kWh hebben gekost.

Naar mijn idee zou dat beter moeten kunnen maar de volgende dag (18 mei, gelijkwaardige dag qua temperatuur en bewolking) is de WP pas om 23:30 weer aan gegaan. Ik heb dus bijna 2 dagen met met de geproduceerde warmte kunnen doen.

Voor betere inzichten moet ik deze rekensom even automatiseren want hoe ik het nu moet uitzoeken is bijna niet te doen :P
Het moet je niet teveel tijd/werk kosten.
Ben namelijk benieuwd of het laten afkoelen en twee dagen op de turbo weer verwarmen minder energie kost dan de afkoeling bijhouden gedurende de dag.
(Zal zelf eens een weekje de meter ertussen hangen voor het dagelijks verbruik)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

Dennahz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Prima ding hoor, ook best stil en veel stroom gebruikt ie niet in eco-modus, maar had een ander idee bij inverter. Telkens kleine beetjes bijverwarmen om de temperatuur stabiel te houden, bijvoorbeeld. Dat lijkt me toch een beetje het idee van zo'n ding.
Ja exact... Dat is ook wel een beetje de tegenvaller van de laatste 10 pagina's van dit topic geworden :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_RRM_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Het moet je niet teveel tijd/werk kosten.
Ben namelijk benieuwd of het laten afkoelen en twee dagen op de turbo weer verwarmen minder energie kost dan de afkoeling bijhouden gedurende de dag.
(Zal zelf eens een weekje de meter ertussen hangen voor het dagelijks verbruik)
Ik weet bijna zeker het tweede

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
@Dennahz

Bij mij schakelt hij nog wel 2 keer flink terug in vermogen, 2 groene pijlen hieronder. Tabelletje hieronder is met silent modus en geeft het hele zwembad systeem van mij weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn7u7FcmPPqRG0JoeDdKYrltb4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te0uE4XhNqDhUl71YOBlPEsS.jpg?f=fotoalbum_large

Rode pijl is zoutsysteem wat aan gaat.
Groene pijlen zijn WP die terugschakelt.
Paars is WP uit.

Setpoint van 28 graden bereikt om 11:00 uur.

Het water is op een gegeven moment zelfs 28,5... ach whatever, hier ook een paar defrosts voor je... :/

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zit ook al wat langer te kijken naar een framezwembad, maar ik vraag me af hoe hufterproof dat is met 2 jongens van 8 en 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Naar mijn smaak iets te diep. Je moet er ook makkelijk bijkunnen he.

Ik heb bij Hornbach een dergelijke kunststof kist zien staan van 99 euro in de aanbieding dacht ik, maar ik kan hem op de website niet terugvinden. Of ik moet me vreselijk vergist hebben in de prijs.
Ik zit met het glasfilter vat. Dat is +- 70cm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

shoombak schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:46:
Ik zit ook al wat langer te kijken naar een framezwembad, maar ik vraag me af hoe hufterproof dat is met 2 jongens van 8 en 5?
Gewoon stroom op het water zetten als ze over de rand klimmen :+
(heb nog wel iets voor je :D )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Cai schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Ik zit met het glasfilter vat. Dat is +- 70cm hoog.
check

Kun je dan niet beter voor iets gaan dat je ook van voren kunt openen?
Er was hier iemand met volgens mij een Keter kist die zowel van voren als van boven open kan. Dat verschaft je veel makkelijker toegang bij dergelijke hoogtes. Bij 93 cm moet je wel serieus lange armen hebben :+ )

Zoiets als dit bijv
https://www.azalp.nl/kete...6DckJnBT987hoCTYMQAvD_BwE

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 23-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:55:
[...]

check

Kun je dan niet beter voor iets gaan dat je ook van voren kunt openen?
Er was hier iemand met volgens mij een Keter kist die zowel van voren als van boven open kan. Dat verschaft je veel makkelijker toegang bij dergelijke hoogtes. Bij 93 cm moet je wel serieus lange armen hebben :+ )

Zoiets als dit bijv
https://www.azalp.nl/kete...6DckJnBT987hoCTYMQAvD_BwE
Goede tip. Ik heb zojuist de zwarte besteld. Ik zal een afbeelding posten over een aantal dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:42
Dennahz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Ik vind dat hele inverter verhaal ook maar wat tegenvallen ja. Het enige wat zo'n pomp doet is uitschakelen als de temperatuur bereikt is en weer inschakelen als de temperatuur een graad verliest. Je kan de WP ook aan laten staan nadat de doeltemperatuur bereikt is, maar dan blijft ie ook gewoon evenveel energie gebruiken. Hij blijft dan ook gewoon verwarmen. Slaat helemaal nergens op.

Zie ook helemaal geen verschil in energieverbruik als de pomp de doeltemperatuur nadert. Normaliter zou dat toch allemaal wat slimmer moeten werken...

Het ding werkt prima verder hoor, maar slim?
Ik zie mijn WP in de smart app terug schakelen maar ook dat hij bv constant op een willekeurige % blijft draaien om het water op temperatuur te houden.

Ben benieuwd straks met de stroom meter eraan.
Dennahz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Heb je grafiek van het vebruik verloop? Ben wel nieuwschierig hoe dat eruit ziet.

Idee van inverter is dat ie bij het naderen van de ingestelde water temperatuur steeds in lagere toeren gaat draaien en vervolgens op een lager toerental blijft draaien om het water op temperatuur te houden (of gaat uit eindelijk uit indien op laagste vermogen het water als nog warmer wordt dan ingesteld).

En eigenlijk zou ie op laagst vermogen moeten opstarten wanneer de temperatuur 0.1gr zakt en langzaam vermogen opbouwen indien temperatuur blijft zakken tot dat ie weer stijgt tot aan de ingestelde temperatuur.

Helaas is dat zoals ik lees niet het geval. Zeker een gemis.
Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:42:
@Dennahz

Bij mij schakelt hij nog wel 2 keer flink terug in vermogen, 2 groene pijlen hieronder. Tabelletje hieronder is met silent modus en geeft het hele zwembad systeem van mij weer.

[Afbeelding]

Rode pijl is zoutsysteem wat aan gaat.
Groene pijlen zijn WP die terugschakelt.
Paars is WP uit.

Het water is op een gegeven moment zelfs 28,5... ach whatever, hier ook een paar defrosts voor je... :/
Ziet er al beter uit, welke tempereratuur had je hier ingesteld?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
Die van mij schakelt ook terug, laagste ooit gezien was zo rond de 200 watt (specs zeggen 120). Daarna wordt het bad zo opgewarmd door de zon dat ie uitschakelt. Daarna springt ie midden in de nacht weer aan om met 13 graden buitentemperatuur er een graadje bij te krijgen. Hier is ie de hele nacht druk mee, ik ben 8kWh armer en kom er s'ochtends achter dat ie er maar 0.5c bij heeft gekregen. In de app ingesteld, onder de 16 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Jazsie Setpoint 28 graden (post even ge-edit en erbij vermeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Heb je grafiek van het vebruik verloop? Ben wel nieuwschierig hoe dat eruit ziet.

Idee van inverter is dat ie bij het naderen van de ingestelde water temperatuur steeds in lagere toeren gaat draaien en vervolgens op een lager toerental blijft draaien om het water op temperatuur te houden (of gaat uit eindelijk uit indien op laagste vermogen het water als nog warmer wordt dan ingesteld).

En eigenlijk zou ie op laagst vermogen moeten opstarten wanneer de temperatuur 0.1gr zakt en langzaam vermogen opbouwen indien temperatuur blijft zakken tot dat ie weer stijgt tot aan de ingestelde temperatuur.

Helaas is dat zoals ik lees niet het geval. Zeker een gemis.
Heb niet echt een grafiek nee, meer een overzicht van het gehele stroomverbruik per dag van de hele zwembadsetup. Ga eens zien of ik hier nog iets voor kan vinden om het per apparaat uit te kunnen lezen.

Maar als ik het zo goed lees adverteren ze dus eigenlijk met een full-inverter, maar is het een step-inverter? :{

Want eh... ook de grafiek van @Luc S laat duidelijk die stappen zien ipv een geleidelijke overgang.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Dennahz Daar lijkt het inderdaad wel op en we hopen op nog meer ervaringen van mede-tweakers hier met andere modellen WP's :)

Ik wil dit ook nog even navragen bij de winkel hoe dit nu bij de mijne zit, want in de advertentie staat:
Een inverter warmtepomp zorgt voor een efficiëntere en stillere verwarming van uw zwemwater. Een inverter kan namelijk zijn verwarmingsvermogen terugschroeven, waardoor hij niet overbodig verwarmt en geluid maakt. Deze warmtepomp is een Full Inverter. Het verschil tussen deze en een step inverter is dat een full inverter ieder verwarmingsniveau tussen 0 en 100% aan kan nemen, terwijl een step inverter vaak maar 3 verschillende niveau's heeft. Dit zorgt er voor dat deze warmtepomp uw zwembad altijd optimaal verwarmt
En nu maakt de mijne juist meer geluid dan is opgegeven, verwarmt juist wel overbodig en lijkt niet op elke niveau te kunnen verwarmen omdat ik anders een geleidelijke daling zou verwachten van het vermogen en niet zo in 2 stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:39:
@Dennahz Daar lijkt het inderdaad wel op en we hopen op nog meer ervaringen van mede-tweakers hier met andere modellen WP's :)

Ik wil dit ook nog even navragen bij de winkel hoe dit nu bij de mijne zit, want in de advertentie staat:

[...]

En nu maakt de mijne juist meer geluid dan is opgegeven, verwarmt juist wel overbodig en lijkt niet op elke niveau te kunnen verwarmen omdat ik anders een geleidelijke daling zou verwachten van het vermogen en niet zo in 2 stappen.
Hij moet voor "full inverter" wel op automatisch staan, en niet op silent las ik ergens.
Dus je zou dat nog eens een dagje kunnen proberen, en dan zien wat je grafiek doet.

Het gaat hier met name om de snelheid van de compressor. Dat is een parameter die je kunt uitlezen op je wp.
De W'eau mini inverter pro moduleert PERFECT! (tussen 55 en 50 Hz :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kreeg vandaag een nieuwe w'eau mini inverter plus binnen. Deze maakt nog meer lawaai dan de eerste. Hij resoneert bij bepaalde frequenties heel erg, op de behuizig duwen hielp niet.
Dan zou de eerste die ik heb nog beter zijn, die resoneert tenminste niet. Maar 639 euro voor een simpele en lawaaierige step-inverter, want dat is het gewoon, vind ik eigenlijk wel veel geld.
Ik zat nog aan de Poolex Q-line te denken, maar die is nog eens ~300 euro duurder en volgens mij werkt die zo'n beetje hetzelfde. Daar werd ook melding gemaakt van lawaai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:53:
[...]
Hij moet voor "full inverter" wel op automatisch staan, en niet op silent las ik ergens.
Dat meen je niet?!

Heb net met de buren afgesproken dat ik hem op silent mode laat staan tot hij gerepareerd is :|

@paQ Ik kan het niet letterlijk teruglezen maar het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Het wordt overal wel geïmpliceerd op deze manieren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzhip44PXFLGlWSjstel9IjItEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uJmjnXzgKymUu3YnQsOhyqKb.jpg?f=user_large

Functionaliteiten blijven me maar teleurstellen... Maar ik laat me niet uit het veld slaan. Over een tijdje een reparatie en dus een stille WP die max 45 dB op 1 meter maakt waardoor hij weer op normale heating mode kan en anders wellicht een firmware update als iedereen binnenkort aan de Q-Line zit en ze het succes willen uitbreiden? :7

[ Voor 52% gewijzigd door Luc S op 23-05-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

BounceMeister schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:59:
Ik kreeg vandaag een nieuwe w'eau mini inverter plus binnen. Deze maakt nog meer lawaai dan de eerste. Hij resoneert bij bepaalde frequenties heel erg, op de behuizig duwen hielp niet.
Dan zou de eerste die ik heb nog beter zijn, die resoneert tenminste niet. Maar 639 euro voor een simpele en lawaaierige step-inverter, want dat is het gewoon, vind ik eigenlijk wel veel geld.
Ik zat nog aan de Poolex Q-line te denken, maar die is nog eens ~300 euro duurder en volgens mij werkt die zo'n beetje hetzelfde. Daar werd ook melding gemaakt van lawaai.
kak...
"lawaai" is relatief he. En afhankelijk van omgeving, muren, obstakels enz.
Op papier is de Poolex iets stiller; de grotere full inverter van @Dennahz best wat luider. (tov de W'eau mini inverter plus)

Een sterk resonerende behuizing is ronduit irritant en lawaaierig. (en hoort niet)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 23-05-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:53:
[...]

Dus je zou dat nog eens een dagje kunnen proberen, en dan zien wat je grafiek doet.

Het gaat hier met name om de snelheid van de compressor. Dat is een parameter die je kunt uitlezen op je wp.
De W'eau mini inverter pro moduleert PERFECT! (tussen 55 en 50 Hz :+ )
Op automatisch gaat hij ook actief het bad koelen op warme dagen. Voor zover ik weet iig.

Tijd voor een firmware update me dunkt.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:21
Qua geluid:
Ik denk dat alle mini WP's wat meer lawaai maken, met name de compressor. Dus een soort brom naast de fan.
Ik las namelijk laatst dat bij de grotere WP's, de compressor simpelweg meer ruimte heeft en daardoor betere geluidsisolatie. En ook het gewicht helpt mee tegen de resonatie.

Qua inverter:
Het zou fijn zijn als iemand met de full inverter reeks van W'eau een grafiek kan plaatsen met gemeten temperatuur en de gemeten Watts. Dan weten we dus of die reeks wel full inverter is. De mini's zullen dan toch step inverter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dennahz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Op automatisch gaat hij ook actief het bad koelen op warme dagen. Voor zover ik weet iig.

naja, in elk geval niet op silent.
(de smaakjes / benamingen zullen van pomp tot pomp wat verschillen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:15:

Qua inverter:
Het zou fijn zijn als iemand met de full inverter reeks van W'eau een grafiek kan plaatsen met gemeten temperatuur en de gemeten Watts. Dan weten we dus of die reeks wel full inverter is. De mini's zullen dan toch step inverter zijn.
nee ze zijn wel echt inverter, alleen de bandbreedte waarin is zéér beperkt. (gebleken)

Dit is de uitleg van W'eau zelf
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hetgeen omschreven gebeurt daadwerkelijk, kijk maar bij 14:45.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c5BQsuo3FyxUarcQrZuUjjOAp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KIU4UjAKcYaGxSFl3ZWSlPM.png?f=fotoalbum_large
Daar gaat hij van 55Hz, elke 30 sec steeds lager tot hij bij 50Hz is. Daarná gebeurt er alleen niks meer :?
Althans, het verbruik schommelt heel lichtjes (15W give or take) maar beneden de 50Hz komen we niet, terwijl de temperatuur intussen gewoon blijft oplopen!
Dan kom ik dus bij stap 2, behalve dat de frequency helemaal niet meer decreast(e) -O-

Ook bij opstarten van de mini inverter plus merk je duidelijk dat ie variabel is. Zet hem maar eens aan, wacht op de vertraging, en kijk dan naar parameter A13. Daar loopt de waarde traploos op, alleen gebeurt dit in een tijdspanne van hooguit 3 min. Daarna is hij overigens wel steeds opgelopen in verbruik, dus ook in zoverre klopt heel het verhaal nog.
Datzelfde gebeurt omgekeerd als de set temp is bereikt. Dan gaat ie (oranje bocht) in een minuut of 3 terug van 80 naar 55 Hz. Dat gaat dus wel traploos, maar heel snel.

De ambient temp sensor daarbij (rechts achterin op de hoek, bovenin) koelt enorm af zodra de compressor begint te werken. Als het buiten 27 is, meet hij enkele minuten na inschakelen nog maar 22 graden :|

Overigens iets wat je volgens mij met software kunt oplossen, maar dan moet de basis wel goed zijn. Bijv niet met een ambient temp sensor die 5 graden te laag meet wanneer het ding in bedrijf is....
Als je de tempsensor er voorzichtig uit trekt en met je vingers opwarmt, dan zie je bij parameter A15 ook dat de fan direct reguleert. Ook dat gaat traploos.

Het zit er mijns inziens allemaal wel in hoor, maar het werkt alleen in de praktijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:05:
[...]

@paQ Ik kan het niet letterlijk teruglezen maar het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Het wordt overal wel geïmpliceerd op deze manieren:
[Afbeelding]
Maar dan is het makkelijk voor je te testen.
Wacht tot je water (bijv) 28,1 is, zet de wp op "inverter" verwarmen op 29. Wacht tot ie aanslaat, en zet hem op 28.
Als hij 28,3 aantikt kijk je wat er gebeurt.

Volgens de W'eau uitleg moet hij dan bij elke geconstateerde temp stijging terug moduleren. (elke x sec?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nu doet m'n hoofd pijn ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat stukje over "
Members only:
" is dus zo'n 500~600 Watt. :F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 10:11

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Afgelopen weekend weer wat gedaan aan het zwembad. Ik heb de volgende warmtepomp besteld:

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Ik ben ook weer verder gegaan met het bouwen van mijn 'portable' pomphuisje. Idee erachter is dat hij makkelijk na het seizoen met de heftruck op zolder te zetten is. In de schakelkast komt een frequentieregelaar en een nodemcu. Hier zit nu alleen nog maar een scriptje op om de ph en chloor waarde uit te lezen. Idee is dat deze ook de frequentieregelaar gaat aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4B-YkDDF7b-oy0-ZZdXgXxxBsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Egi25SoPX2ztXAYXmTt3qv58.jpg?f=fotoalbum_large

Er moeten nog kogelkranen tussen voor de bypass van de warmtepomp. Ook komt er nog een UV filter aan de zijkant.

[ Voor 5% gewijzigd door CrociStrike030 op 23-05-2022 17:49 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Maar dan is het makkelijk voor je te testen.
Wacht tot je water (bijv) 28,1 is, zet de wp op "inverter" verwarmen op 29. Wacht tot ie aanslaat, en zet hem op 28.
Als hij 28,3 aantikt kijk je wat er gebeurt.

Volgens de W'eau uitleg moet hij dan bij elke geconstateerde temp stijging terug moduleren. (elke x sec?)
Net even gedaan maar dan op temperaturen van 23 en 24 graden water. Aangezet op normal heating 25 graden (want het water is toevallig precies 23,0 graden). Zodra hij aan ging op 23 graden gezet.

Hij staat al direct op een stand precies tussen 2 stappen in die hij altijd gebruikt in de silent mode :') In Silent verbruikt hij +/- 330 W en nog 1 stap lager 230 W, nu staat hij op 280 W te draaien om het dus 23 graden te houden.

Maar ik zet hem nu naar silent en er verandert niets, tuft lekker verder op 280 W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Net even gedaan maar dan op temperaturen van 23 en 24 graden water. Aangezet op normal heating 25 graden (want het water is toevallig precies 23,0 graden). Zodra hij aan ging op 23 graden gezet.

Hij staat al direct op een stand precies tussen 2 stappen in die hij altijd gebruikt in de silent mode :') In Silent verbruikt hij +/- 330 W en nog 1 stap lager 230 W, nu staat hij op 280 W te draaien om het dus 23 graden te houden.

Maar ik zet hem nu naar silent en er verandert niets, tuft lekker verder op 280 W :?
Dat is al 1/3 van de mini inverter plus ;)
Maar mocht hij 23,3 raken (wat ik niet verwacht met de huidige temp) dan zou het dus kunnen zijn dat hij verder terugloopt.

Ik vind het al met al hele nette waardes hoor. Vergeet niet, het is een apparaat met opgenomen vermogen 1.7 kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 23-05-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BounceMeister schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:38:
Dat stukje over "
***members only***
" is dus zo'n 500~600 Watt. :F
bij mij 800, terwijl de handleiding aangeeft 110W en meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 13:34
Ik heb even een vraag aan jullie. Ik heb net een ander zwembad gekocht een 5.49 * 2.74 * 1.32 intex ultra frame. Ik had eerder een intex 4x2x1. Daarbij heb ik op mijn tuinhuisje 1 solarmat liggen van 3 meter lang en 1.33 breed. Ik heb mijn oude zwembad verkocht en vervolgens de nieuwe geïnstalleerd. Er zit standaard een zandfilterpomp bij type sf90220rc-1 (4m3). Deze heeft een opvoerhoogte van 3 meter en is geschikt voor zwembaden tot 16000 liter. Ik heb er nog een 2e solar mat bijgelegd van 3.00 x 1.33. De zandfilterpomp kan het water wel rond pompen door 2 matten via mijn tuinhuisje. Echter merk ik dat er veel luchtbellen meekomen bij de uitvoer van het water naar het zwembad. De druk waarmee het water weer in het zwembad komt is bijna gelijk als ik zonder matten circuleer. Zou te weinig druk luchtbellen kunnen vormen? Ik zit mij net te bedenken dat wellicht de solarmat niet helemaal zuiver is en wellicht niet helemaal waterproof is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

harrybeuker schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:46:
Ik heb even een vraag aan jullie. Ik heb net een ander zwembad gekocht een 5.49 * 2.74 * 1.32 intex ultra frame. Ik had eerder een intex 4x2x1. Daarbij heb ik op mijn tuinhuisje 1 solarmat liggen van 3 meter lang en 1.33 breed. Ik heb mijn oude zwembad verkocht en vervolgens de nieuwe geïnstalleerd. Er zit standaard een zandfilterpomp bij type sf90220rc-1 (4m3). Deze heeft een opvoerhoogte van 3 meter en is geschikt voor zwembaden tot 16000 liter. Ik heb er nog een 2e solar mat bijgelegd van 3.00 x 1.33. De zandfilterpomp kan het water wel rond pompen door 2 matten via mijn tuinhuisje. Echter merk ik dat er veel luchtbellen meekomen bij de uitvoer van het water naar het zwembad. De druk waarmee het water weer in het zwembad komt is bijna gelijk als ik zonder matten circuleer. Zou te weinig druk luchtbellen kunnen vormen? Ik zit mij net te bedenken dat wellicht de solarmat niet helemaal zuiver is en wellicht niet helemaal waterproof is.
Heb je niet toevallig zo'n luchtventiel op je kraan van het retourwater aan je bad zitten? Als die open staat, ziet het uit als koolzuurhoudend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Dat is al 1/3 van de mini inverter plus ;)
Maar mocht hij 23,3 raken (wat ik niet verwacht met de huidige temp) dan zou het dus kunnen zijn dat hij verder terugloopt.

Ik vind het al met al hele nette waardes hoor. Vergeet niet, het is een apparaat met opgenomen vermogen 1.7 kWh.
Heb maar even kort getest. Met de regen nu verwacht ik pas noemenswaardige temperatuurverschillen tegen de tijd dat ik al op 1 oor lig. Morgenvroeg vanaf 7 uur ga ik het meemaken :)

Ik heb nog een stille hoop dat de WP wat meer 'weerstand' moet hebben met het verwarmen om mooi te 'full inverteren'. Dan bedoel ik dat ze een beetje in de war raken wanneer opeens de zon en de buitentemperatuur teveel gaan meewerken in het verwarmen van het water.

Dat krijg je al snel hier in het Nederlandse klimaat als hij dan ook pas aan slaat midden in de nacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2024
BounceMeister schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:59:
Vervelende situatie.. Vorig jaar heb ik de w'eau mini inverter 4kw na uitproberen meteen weer teruggestuurd naar Toppy, vanwege het geluid. Had eigenlijk wel verwacht dat het ondertussen opgelost zou zijn, leek toen een isolatieprobleem te zijn. In plaats daarvan de Fairland 6kw genomen, heel erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@paQ dus eigenlijk zeg je: de theorie is goed maar de praktijk bewijst dat het niet goed functioneert.
Dan deugd het product gewoon niet.

Ondertussen verkoopt Toppy lekker door met specs die niet gehaalt worden.
De meeste zullen het niet meten en dus ook niet merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:53:
@paQ dus eigenlijk zeg je: de theorie is goed maar de praktijk bewijst dat het niet goed functioneert.
Dan deugd het product gewoon niet.

Ondertussen verkoopt Toppy lekker door met specs die niet gehaalt worden.
De meeste zullen het niet meten en dus ook niet merken.
In geval van de mini inverter plus in elk geval niet (wat mij betreft)

Morgen of overmorgen komt de Poolex binnen.
En als het nou morgen even een uur droog is, pak ik de andere W'eau ook in, en rijd ik ze allebei naar de Jumbo. Ze zullen blij zijn met me daar :D
Hier... heb je 60kg aan warmtepompen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:57:
[...]

En als het nou morgen even een uur droog is, pak ik de andere W'eau ook in, en rijd ik ze allebei naar de Jumbo. Ze zullen blij zijn met me daar :D
ben benieuwd of je dan geen last meer hebt van de het lekstroom probleem of dat het wellicht toch is zoals @Jazsie zij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
Jazsie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Zou toch voor een 6-weg kraan kiezen.
Waste is handig bij het leegpompen van je bad bij einde van het zwemseizoen :).

De SP300 kan bij een warmtepomp mits deze rond de 3m3 waterflow werkt.

De DK 310 heeft een kleiner filtervat dan de Mega Pool FSP 350 en SP300

Houd rekening dat alle voor lichte toepassingen is, warmtepomp zou nog wel kunnen maar wil je daarbij ook nog een automatisch chloor dispenser of zout systeem dan is een sterkere pomp wellicht beter.

Zonnematten -op het dak- en of zuigen gaat niet. Daarnaast moet je geen al te lange afstand overbruggen mbt leiding.
Dankjewel! Ik houd er wel van om dure dingen een beetje future-proof aan te schaffen, dus dan kan ik waarschijnlijk beter de FSF 400 nemen.
Edit: Alhoewel.. groter is ook weer meer lawaai. Misschien dan een FSF 350 als die weer komt, iets sterker dan de FSP 350. Heb nog even om er over na te denken.

[ Voor 10% gewijzigd door NickL93 op 23-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:57:
[...]

Bij mij stuurde ze netjes een transportbedrijf langs om hem op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
Dennis1812 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Even dat ik het goed begrijp. Aangezien ik dus binnenkort een warmtepomp ga kopen.

Is een normaal geaard stopcontact in de muur voldoende als ik een warmtepomp aan wil sluiten of heb ik een aparte aardepen nodig specifiek voor het zwembad?
Ik heb hem op een normaal geaard stopcontact, zwembad zelf is niet geaard. Vermoed dat de meeste mensen het op die manier hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

NickL93 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:08:
[...]

Bij mij stuurde ze netjes een transportbedrijf langs om hem op te halen.
Ze kwamen beide met PostNL, en ze moeten ook met postNL retour.
Oh well.
Ik gooi het steekwagentje wel achterin de auto en dan zet ik ze bij de Jumbo weer neer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
paQ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Na overleg met Toppy, gaan beide wp van mij iig retour.
1 is ongeopend en volledig nieuw dus. Als het goed is, is er ergens deze week dus weer een 6 kW op voorraad :D

Met wat geluk heb ik woensdag een Poolex Q-line 7kW binnen.
Dat is een beetje van hetzelfde laken een pak, maar als die nou net wat 'beter' (?) is gebouwd, en trager loopt, dan is dat voor mij prima. (en geen prik geeft)

[...]

Gewoon lekker automatiseren in je Tuya app dan.
Of kun je meerdere timers maken in de poolex app?

Ik ga iig niet meer 's nachts verwarmen.
Hoe je dat ook wendt of keert; het is inefficiënt en het produceert geluid.
Het is kouder, en er is geen zon.
Gisteren om 21:00 de wp uitgeschakeld (toen 27.4), vanochtend om 10 uur weer aan. (het was toen 26.4)
Na 2 uurtjes stoken weer op 27.3. (en we gaan er toch niet in, dus op standby)
Laat je hem de hele nacht brommen (in mijn huidige geval dus nog 800Wh + 230Wh voor de ZFP)
dan zou me dat in het ergste geval dus 12 Kwh (:o) kosten, tenzij hij ergens overshoot heeft en dus uitschakelt.
Ook prima, maar dan heeft mijn ZFP alsnog die nacht voor Jan Doedel staan zuipen.

De Poolex draait in Silence echter op de helft ongeveer, maar dat is dan nog steeds 6-7 kWh worst case.
Ik denk dat die dan vandaag bij mij geleverd gaat worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jopio schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat die dan vandaag bij mij geleverd gaat worden :-)
Dat lijkt me sterk, want hij staat nog in mijn gang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Ik heb nog een stille hoop dat de WP wat meer 'weerstand' moet hebben met het verwarmen om mooi te 'full inverteren'. Dan bedoel ik dat ze een beetje in de war raken wanneer opeens de zon en de buitentemperatuur teveel gaan meewerken in het verwarmen van het water.
Je kan eens dit proberen:
YouTube: Warmtepomp instellen

Aangezien er een drukmeter op je poolex zit.
Het klinkt ook ergens wel logisch wat hij zegt. Ik zou juist ook de druk van UIT willen knijpen om zo warmer water het bad in te sturen. Druk je teveel koud water door de pomp, dan wordt het een soort van koelwater idee.
Ik snap alleen stap 2 daarom niet, maar soit.

Maar zoals ik al eerder schreef: als je gaat googlen naar hoe een bypass in te stellen, dan lees je tal van verschillende (tegenstrijdige ook) meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Dat lijkt me sterk, want hij staat nog in mijn gang :+
Haha, dan niet indd!

Tijdens het bestellen afgelopen zaterdag gaf Toppy aan dat begin juni de pomp uitgeleverd zou worden, echter is dat vandaag al.
Gisteren een Keter box gekocht, snel de boel maar eens opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Mijn bypass staat zo ingesteld dat hij alles via de WP stuurt. Met de frequentieregelaar stuur ik 2 stapjes meer water door de leiding dan waarop de WP een flow error geeft.

Maar toch even gekeken en zag dat hij net onder 'een' 20 stond dus de middelste kraan op de bypass een klein stukje open gezet. De wijzer gaat alleen bij mij de verkeerde kant op, dan loopt hij verder op :?

En 2 seconden later PLING, flow error. Dus nu nog niet gezien wat hij automatisch gaat doen wanneer de temp bereikt is }:| Bypass weer terug gezet naar hoe hij stond en nu gaat hij al meteen verder verwarmen op 300 W i.p.v. de 840 W waar hij op bezig was vóór dat ik aan de bypass ging draaien...

Ik denk dat ik straks met het regelen van de flow gewoon een helemaal custom stook-programma kan gaan optuigen voor de WP als ik dit zo zie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Mijn bypass staat zo ingesteld dat hij alles via de WP stuurt. Met de frequentieregelaar stuur ik 2 stapjes meer water door de leiding dan waarop de WP een flow error geeft.

Maar toch even gekeken en zag dat hij net onder 'een' 20 stond dus de middelste kraan op de bypass een klein stukje open gezet. De wijzer gaat alleen bij mij de verkeerde kant op, dan loopt hij verder op :?

En 2 seconden later PLING, flow error. Dus nu nog niet gezien wat hij automatisch gaat doen wanneer de temp bereikt is }:| Bypass weer terug gezet naar hoe hij stond en nu gaat hij al meteen verder verwarmen op 300 W i.p.v. de 840 W waar hij op bezig was vóór dat ik aan de bypass ging draaien...

Ik denk dat ik straks met het regelen van de flow gewoon een helemaal custom stook-programma kan gaan optuigen voor de WP als ik dit zo zie :P
Dat is ook mijn idee. Al het water door de warmtepomp sturen en vervolgens met de frequentieregelaar de flow zo aanpassen dat hij net niet in storing schiet.

Welke frequentieregelaar heb je en hoe stuur je die aan?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CrociStrike030 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Dat is ook mijn idee. Al het water door de warmtepomp sturen en vervolgens met de frequentieregelaar de flow zo aanpassen dat hij net niet in storing schiet.

Dan zou je ook geen bypass nodig hebben.
Tegelijkertijd benut je niet al je filtervermogen.

@Luc S hij moest juist dicht, niet open. Maar met een freq gestuurde pomp wordt dit wel lastig.
Maar goed. Ik begrijp uit het filmpje dat je in het midden van het groen moet zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Dan zou je ook geen bypass nodig hebben.
Tegelijkertijd benut je niet al je filtervermogen.

@Luc S hij moest juist dicht, niet open. Maar met een freq gestuurde pomp wordt dit wel lastig.
Maar goed. Ik begrijp uit het filmpje dat je in het midden van het groen moet zien te komen.
Die bypass maakt het onderhoud wel een stuk makkelijker. Ik neem aan dat die warmtepomp niet gelijk in storing schiet als je er meer water doorheen duwt? Ik kan dan tegen de pomp zeggen dat hij in de nacht een tijdje harder mag pompen en dat de warmtepomp dan uit staat. Als ik hier zo lees hebben verschillende mensen al uitgevonden dat hij in de nacht bijna geen warmte uit de lucht kan halen.

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CrociStrike030 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Die bypass maakt het onderhoud wel een stuk makkelijker. Ik neem aan dat die warmtepomp niet gelijk in storing schiet als je er meer water doorheen duwt? Ik kan dan tegen de pomp zeggen dat hij in de nacht een tijdje harder mag pompen en dat de warmtepomp dan uit staat.
true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Ik heb ook aan de uitgaande kraan van de bypass gedraaid om de druk meer op te voeren maar toen deed het wijzertje niets (dat was ook het moment dat de WP in flow error sloeg volgens mij).

Deze dial zit er overigens op:

Afbeeldingslocatie: https://www.bazenyshop.cz/media/good/big_24977.jpg

Bij mij staat hij (als de WP bezig is met verwarmen) net onder de 20 die zich daar bij de 300 bevindt :+

@CrociStrike030 Ik heb deze https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html

Als je hem open maakt zit er een schroefterminal op met 5 ingangen (4 standen en 1 COM). Als je een draadje tussen 1 van de standen en COM aansluit dan activeert hij die. Je kunt dan aan de slag met relais schakelbordjes. Zoek maar eens op 'iSaver' hier en/of het zwembad automatisering topic.

Of je kunt een kijkje nemen in de manual op pagina 6: https://cdn.toppy.nl/prod...516-1187884291.1653082209

[ Voor 48% gewijzigd door Luc S op 24-05-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:06:
Ik heb ook aan de uitgaande kraan van de bypass gedraaid om de druk meer op te voeren maar toen deed het wijzertje niets (dat was ook het moment dat de WP in flow error sloeg volgens mij).

Deze dial zit er overigens op:

[Afbeelding]

Bij mij staat hij (als de WP bezig is met verwarmen) net onder de 20 die zich daar bij de 300 bevindt :+
Juistem.
Dit is thermometer van de omgeving en druk van je koelmiddel. Dit heeft verder niks met de waterstroom te maken. Als hij uit staat geeft ie de temperatuur aan. Als hij inschakelt neemt de druk van je koelmiddel de meter over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Klopt, tenminste mijn WP gaat inderdaad ook koelen in automatische stand, gebruik ik dus nooit want is best irriant wat alleen maar extra stroom vebruik kost.
CrociStrike030 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:47:
Afgelopen weekend weer wat gedaan aan het zwembad. Ik heb de volgende warmtepomp besteld:

Ik ben ook weer verder gegaan met het bouwen van mijn 'portable' pomphuisje. Idee erachter is dat hij makkelijk na het seizoen met de heftruck op zolder te zetten is. In de schakelkast komt een frequentieregelaar en een nodemcu. Hier zit nu alleen nog maar een scriptje op om de ph en chloor waarde uit te lezen. Idee is dat deze ook de frequentieregelaar gaat aansturen.

[Afbeelding]

Er moeten nog kogelkranen tussen voor de bypass van de warmtepomp. Ook komt er nog een UV filter aan de zijkant.
Netjes gedaan, benieuwd naar het eind resultaat.
Vind de kleur van je flex leidingen wel grappig gedaan, geverfd of?

Zie ook een schakelkast, altijd leuk om te weten wat erin komt en hoe het eruit ziet :D
Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Lijkt mij dat je geen verschil merkt op silent mode dat ie dan al lager draait dan wat normaal silent mode is.

Bij mij is silent mode max 80% vermogen.
harrybeuker schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:46:
Kan soms effe duren voordat alle lucht eruit is. Mogelijk dat je ook ergens een "lek" hebt waardoor je valse lucht aanzuigt...
Luc S schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:20:
[...]
Heb maar even kort getest. Met de regen nu verwacht ik pas noemenswaardige temperatuurverschillen tegen de tijd dat ik al op 1 oor lig. Morgenvroeg vanaf 7 uur ga ik het meemaken :)

Dat krijg je al snel hier in het Nederlandse klimaat als hij dan ook pas aan slaat midden in de nacht :P
Ik merk inderdaad dat de overloop in de koude dagen/nachten beter is bij mijn WP.

Hier in NL is het niet te doen om een WP te nemen die precies afstemt op je zwembad, daarvoor zijn de temperatuur verschillen te groot.
NickL93 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Dankjewel! Ik houd er wel van om dure dingen een beetje future-proof aan te schaffen, dus dan kan ik waarschijnlijk beter de FSF 400 nemen.
Edit: Alhoewel.. groter is ook weer meer lawaai. Misschien dan een FSF 350 als die weer komt, iets sterker dan de FSP 350. Heb nog even om er over na te denken.
Daar kan ik geen antwoord op geven, geen ervaring met deze pompen.
NickL93 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:14:
[...]

Ik heb hem op een normaal geaard stopcontact, zwembad zelf is niet geaard. Vermoed dat de meeste mensen het op die manier hebben staan.
Klopt, 98% heeft het zo en is infeite ook voldoende.
Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Hmzz, ik stuur de flow ook aan door middel van een FR. Bij mij kijkt hij wel ook naar de IN temperatuur.
FR lager zetten zodat de UIT temperatuur hoger is heeft weinig nut mbt regeling maar misschien als ik juist meer water doorheen duw is het verschil tussen IN/UIT temperatuur kleiner en zou de pomp sneller in lagere toeren moeten gaan draaien? :?

Immers het verschil tussen IN/UIT is kleiner... iets om mee te experimenteren :9.
CrociStrike030 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Weet niet of hoe lager hoe beter/efficienter is.

Draai zelf op een Danfoss VLT FR aangestuurd via MODBUS.
CrociStrike030 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Die bypass maakt het onderhoud wel een stuk makkelijker. Ik neem aan dat die warmtepomp niet gelijk in storing schiet als je er meer water doorheen duwt? Ik kan dan tegen de pomp zeggen dat hij in de nacht een tijdje harder mag pompen en dat de warmtepomp dan uit staat. Als ik hier zo lees hebben verschillende mensen al uitgevonden dat hij in de nacht bijna geen warmte uit de lucht kan halen.
Maakt niet uit, niet de bond maken natuurlijk. Zelf al een 19m3 pomp (icm met een 13m3 filter) op een 4m3 warmtepomp gezet (bypass dicht) en dat heb ik ruim een jaar gedaan zonder problemen (daarna kwam er een frequentie regelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Juistem.
Dit is thermometer van de omgeving en druk van je koelmiddel. Dit heeft verder niks met de waterstroom te maken. Als hij uit staat geeft ie de temperatuur aan. Als hij inschakelt neemt de druk van je koelmiddel de meter over.
Hmz ik heb geen eens zo een meter erop zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Jazsie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Lijkt mij dat je geen verschil merkt op silent mode dat ie dan al lager draait dan wat normaal silent mode is.

Bij mij is silent mode max 80% vermogen.
De vraag is even of hij op silent mode een heel ander verwarm-programma gebruikt. @paQ merkte op dat dit nog wel eens zo kan zijn. Het wordt ook geïmpliceerd, zie: https://gathering.tweaker...message/71617070#71617070
[...]

Hmzz, ik stuur de flow ook aan door middel van een FR. Bij mij kijkt hij wel ook naar de IN temperatuur.
FR lager zetten zodat de UIT temperatuur hoger is heeft weinig nut mbt regeling maar misschien als ik juist meer water doorheen duw is het verschil tussen IN/UIT temperatuur kleiner en zou de pomp sneller in lagere toeren moeten gaan draaien? :?

Immers het verschil tussen IN/UIT is kleiner... iets om mee te experimenteren :9.
Deze is wel interessant om uit te zoeken inderdaad. Ik heb voor mijn WP nog geen technische beschrijving gevonden hoe hij nu moduleert. Geen idee dus of dit bij de Poolex een element is waarmee hij gaat bepalen op welke kracht te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Laatst online: 18:50
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Juistem.
Dat is de druk en temperatuur van het koudemiddel, indirect heeft dat wel met het debiet van de waterpomp te maken, als de warmtepomp het vermogen niet kwijt kan loopt de druk op dat metertje op ;)

Als je warmtepomp een tijdje uit staat vereffend de druk in het koelsysteem en geeft de wijzer de omgevingstemperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Dat is een interessante inderdaad.
De vraag is echter of je er genoeg winst op haalt. Je pomp gaat meer stroom verbruiken. Dus de WP moet dan dusdanig rustig draaien dat het verschil nog positief is.

Bij meer m3/uur door de WP zal het verschil tussen aanvoer en afvoer temperatuur lager worden.
Een full inverter WP heeft dan ook meer tijd om terug te schakelen, tot ingestelde water temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

[...]

Netjes gedaan, benieuwd naar het eind resultaat.
Vind de kleur van je flex leidingen wel grappig gedaan, geverfd of?

Nope, heb ik zo gekocht:

https://www.wildkamp.nl/p...tCUqJBSWbXOcaAmgPEALw_wcB

Zie ook een schakelkast, altijd leuk om te weten wat erin komt en hoe het eruit ziet :D

Zal eens kijken of ik een foto kan maken van hoe het nu is. Ik ben geen elektricien dus verwacht niks spannends...

[...]

Weet niet of hoe lager hoe beter/efficienter is.

Draai zelf op een Danfoss VLT FR aangestuurd via MODBUS.

En die stuur je ook aan met een nodemcu?

[...]

Maakt niet uit, niet de bond maken natuurlijk. Zelf al een 19m3 pomp (icm met een 13m3 filter) op een 4m3 warmtepomp gezet (bypass dicht) en dat heb ik ruim een jaar gedaan zonder problemen (daarna kwam er een frequentie regelaar).
Je bedoelt dat eerst gewoon de volledige waterstroom er doorheen ging?

(Ik heb het hele quote stuk om zeep geholpen..... Excuus)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
@CrociStrike030 Volgens mij heeft @Jazsie het over de binnenkant, want die is overduidelijk ook blauw i.p.v. zwart :+

Goed te zien hierzo ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-xbQ0Bv5lbGnh9YBkuURNxk8YY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qVzCXuV49ABdEK4WVyLx0Kqn.jpg?f=user_large

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:46:
[...]
Bij meer m3/uur door de WP zal het verschil tussen aanvoer en afvoer temperatuur lager worden.
Een full inverter WP heeft dan ook meer tijd om terug te schakelen, tot ingestelde water temperatuur bereikt is.
Dat is inderdaad waar ik al een paar dagen over na zit te denken :')
De (on)zin van een by pass. En waarom 3 kranen. En waarom zegt 'iedereen' wat anders over hoe die te gebruiken.
Het filmpje van de Belg klinkt mij vooralsnog het meest logisch.

Ik kan me zomaar voorstellen dat wanneer het 'langer' warm blijft bij de UIT temperatuur, de pomp denkt: ik ben lekker bezig! Ik zie ook elke 30 sec dat mijn IN water aan het stijgen is, dus ik ga wat rustiger aan doen.
Is het verschil dan nog steeds (te) groot, dan ga ik nog rustiger aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:58:
@CrociStrike030 Volgens mij heeft @Jazsie het over de binnenkant, want die is overduidelijk ook blauw i.p.v. zwart :+

Goed te zien hierzo ;)
[Afbeelding]

_O-
Hij is inderdaad ook blauw aan de binnenkant. Ik kan er ook niks aan doen dat het plaatje op de website een zwarte binnenkant laat zien.

Als jullie willen kan ik wel een foto maken van de binnenkant. Dan kunnen jullie het allemaal goed zien :p

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Dat is inderdaad waar ik al een paar dagen over na zit te denken :')
De (on)zin van een by pass. En waarom 3 kranen. En waarom zegt 'iedereen' wat anders over hoe die te gebruiken.
Het filmpje van de Belg klinkt mij vooralsnog het meest logisch.

Ik kan me zomaar voorstellen dat wanneer het 'langer' warm blijft bij de UIT temperatuur, de pomp denkt: ik ben lekker bezig! Ik zie ook elke 30 sec dat mijn IN water aan het stijgen is, dus ik ga wat rustiger aan doen.
Het filmpje legt het wel goed uit ja. Of een bypass zin heeft ligt vooral aan je pompsnelheid en wat de WP wil hebben om te werken. Als dat verschil klein is dan heeft een bypass weinig tot geen nut.

Waarom 3 kranen: ligt eraan of je nog iets meer hebt aangesloten en of je makkelijk wil kunnen onderhouden.
Stel je hebt een zoutsysteem en een warmtepomp. Als je dan 1 kraan pakt dan kan je alleen de flow knijpen, maar ga je altijd over beide apparaten (of niks bij helemaal dicht). Met een tweede kraan kan je de boel 1 kant op volledig dicht zetten zodat je maar over 1 apparaat gaat.
Met een derde kraan kan je de boel volledig dicht zetten voor als je onderhoud wil plegen.

Zo heb ik het tenminste altijd begrepen :)
Ik moet zelf nog het eea. gaan bouwen, maar ik heb 2 kranen liggen om aan te sluiten. Niet per se om flow te knijpen (kan wel), maar vooral om waterflow dicht te zetten voor als ik de filterpomp wil openen om de filterbollen schoon te maken.
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:06:
Ik denk dat dit wel scheelt ja !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Zo heb ik het tenminste altijd begrepen :)
Ik moet zelf nog het eea. gaan bouwen, maar ik heb 2 kranen liggen om aan te sluiten. Niet per se om flow te knijpen (kan wel), maar vooral om waterflow dicht te zetten voor als ik de filterpomp wil openen om de filterbollen schoon te maken.
snap ik, maar dat is niet de hoofdzaak voor de wp. Die wil een 'optimaal' debiet.
En je kan bij IN knijpen, maar je kan ook bij UIT knijpen.
Bij een verwarming kan dat ook. Dat heeft een reden/functie/insteek.
[...]

Ik denk dat dit wel scheelt ja !
Ik heb het nu staan als in het filmpje.
Bij UIT geknepen tot het punt waar hij in error schiet, en toen iets terug gezet. De UIT temp is dan 2-3 graden hoger dan wanneer de kraan verder open stond.

De mini inverter plus reageert er echter verder niet op :')

@Luc S als je wp nu zo rond de 380W verbruikt, wat is dan je compressor snelheid? (A13)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:24:
[...]

snap ik, maar dat is niet de hoofdzaak voor de wp. Die wil een 'optimaal' debiet.

[...]

Bij UIT geknepen tot het punt waar hij in error schiet, en toen iets terug gezet. De UIT temp is dan 2-3 graden hoger dan wanneer de kraan verder open stond.

@Luc S als je wp nu zo rond de 380W verbruikt, wat is dan je compressor snelheid? (A13)
Bij IN of UIT knijpen maakt niet uit. Het systeem heeft één flow, waar je ook knijpt.
Een UIT temp van ongeveer 1 graad hoger dan IN is volgens mij meest efficient (toch @Jazsie ? ) , in ieder geval is 2-3 graden best wel hoog.

Reageert de WP wel als je hem verder open zet, tot je op ongeveer 1 graad verschil komt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:24:
[...]

[...]

Waarom wil je de flow over de warmtepomp knijpen? Dat je dat doet om je totale verbruik omlaag te brengen snap ik, maar voor de warmtepomp is sneller beter. Hoe sneller het water door de warmtepomp stroomt hoe lager de watertemperatuur, hoe minder energie het kost om warmte in het water te stoppen.

Het verlagen van de flow doe je dan ook het beste door de snelheid van de pomp te verlagen waardoor hij minder stroom vraagt en je netto zo min mogelijk energie gebruikt voor het verwarmen van het bad en daar dan de balans in te vinden. Zeker bij pruttelen is zo laag mogelijk, zonder in storing te vallen het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@paQ Hij is in 7 minuten tijd minder wattage gaan pakken en zit nu al een tijdje op 200 W te verwarmen d:)b De temperatuur blijft nu rond de 23,5 hangen (setpoint op 23,0).

Ik kan de compressor snelheid volgens mij alleen op het apparaat bekijken, zal er eens heen lopen en zoeken (nog niet eerder gedaan :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:47:
@paQ Hij is in 7 minuten tijd minder wattage gaan pakken en zit nu al een tijdje op 200 W te verwarmen d:)b De temperatuur blijft nu rond de 23,5 hangen (setpoint op 23,0).

Ik kan de compressor snelheid volgens mij alleen op het apparaat bekijken, zal er eens heen lopen en zoeken (nog niet eerder gedaan :9)
Full Inverter Stylo 8)

@Plenkske Ik heb het over de water temp zelf.
Het verschil is nog steeds 1 zegt ie (Andere parameter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Waarom wil je de flow over de warmtepomp knijpen? Dat je dat doet om je totale verbruik omlaag te brengen snap ik, maar voor de warmtepomp is sneller beter. Hoe sneller het water door de warmtepomp stroomt hoe lager de watertemperatuur, hoe minder energie het kost om warmte in het water te stoppen.
Naja, dat is dus wat op meerdere plekken weersproken wordt.
Daar wordt heel stellig gezegd dat er een soort van sweetspot is kwa debiet. Dat DAN de wp optimaal werkt.

bijv:
https://www.zwembad.shop/blog/verwarmen-met-een-warmtepomp/

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-05-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:47:

@paQ 30 Hz 8)

Edit: Wel jammer dat ik die info er allemaal niet uit kan trekken middels een api o.i.d.

[ Voor 9% gewijzigd door Luc S op 24-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou, helemaal goed toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Full Inverter Stylo 8)

@Plenkske Ik heb het over de water temp zelf.
Het verschil is nog steeds 1 zegt ie (Andere parameter)
Ow je meet het dus niet, dat dacht ik even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Naja, dat is dus wat op meerdere plekken weersproken wordt.
Daar wordt heel stellig gezegd dat er een soort van sweetspot is kwa debiet. Dat DAN de wp optimaal werkt.
Ja, er is een sweetspot voor de warmtepomp. Max flow binnen de maximale druk die de warmtepomp kan hebben. Hoe sneller het water stroomt, hoe efficiënter de warmtepomp kan werken. Hoe kouder het water is, hoe beter de gassen condenseren, waardoor er zoveel mogelijk warmteoverdracht tussen het koelgas en het water plaatsvindt.

Maar dan kom je bij de rest van het systeem uit, hoe sneller je het water laat stromen, hoe meer kracht dat kost voor de waterpomp. En aangezien je niet afgerekend wordt op COP (opwarming/stroomgebruik) maar de kWh-en die het hele systeem gebruikt (warmtepomp + waterpomp) zoek je daar een goede balans in. Het opzetten van een bypass levert echter geen winst op in het totale stroomgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:54:
[...]

@paQ 30 Hz 8)

Edit: Wel jammer dat ik die info er allemaal niet uit kan trekken middels een api o.i.d.
Hoe bevalt eigenlijk het geluid van jou poolex ? Ik begreep uit andere berichten dat ook deze niet het meest stil is, maar wellicht is dat alleen op vol gas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Ow je meet het dus niet, dat dacht ik even.
debiet kan ik nergens meten.
Wel de afgifte temperatuur aan het water. (Exhaust temp)
Die stijgt dus iets als ik de UIT knijp. Wat bij mij de indruk wekt dat ie de warmte beter kwijt kan aan het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Leuk linkje, maar waarom zou deze instelling perfect zijn en universeel toepasbaar op alle installaties?

Een bypass is in mijn ogen enkel nodig om voldoende flow over de rest van het systeem te krijgen of om een warmtepomp tijdelijk af te kunnen sluiten. Ik heb hem bijvoorbeeld nodig om voldoende flow te houden na mijn zonnecollectoren om het zoutwatersysteem te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Die stijgt dus iets als ik de UIT knijp. Wat bij mij de indruk wekt dat ie de warmte beter kwijt kan aan het water.
Ik bedoelde temperatuur UIT.
En dan zelf meten. Dus met een temperatuur sensor.
Voor debiet kan je een flow meter gebruiken.
Ik moet het zelf nog in elkaar knutselen, vorig jaar aan begonnen maar niet af gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Wat je dus ziet is dat er minder liters water meer graden opgewarmd worden. Dat is logisch. Flow*Soortelijke warmte = Opwarming.

10 liter 1 graad opwarmen kost evenveel energie als 1 liter 10 graden opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Debiet kun je prima meten. Sluit een slang aan op de uitgang van het water in het zwembad en laat deze in een emmer lopen. De tijd die het duurt om de emmer te vullen meet je. Stel het duurt 12 seconden dan heb je een debiet of flow van: 12 liter / 12 seconden * 60 = 60 liter per minuut. Doe dat ook met de klep aangepast en bekijk dan het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Wat je dus ziet is dat er minder liters water meer graden opgewarmd worden. Dat is logisch. Flow*Soortelijke warmte = Opwarming.
Dat was dus de hele test bij deze mini inverter plus. Als de pomp denkt dat ie goed bezig is (van het debiet weet ie alleen dan het > 2.2m3/h is) dat ie daardoor dus trager gaat lopen.
Maar dat doet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Dat was dus de hele test bij deze mini inverter plus. Als de pomp denkt dat ie goed bezig is (van het debiet weet ie alleen dan het > 2.2m3/h is) dat ie daardoor dus trager gaat lopen.
Maar dat doet ie niet.
Ik ken de sturingsregels niet van deze warmtepomp, maar het zou me weinig verbazen als de sturingsregels ongeveer dit is:
Ta = Aanvoertemperatuur
Tsp = Gewenste temperatuur
Als Ta lager dan Tsp-2 dan Volle kracht
Als Ta tussen Tsp-2 en Tsp-1 dan 75%
Als Ta tussen Tsp-1 en Tsp dan 50%
Als Ta tussen Tsp en Tsp+1 dan 25% (minimaal vermogen)
Als Ta hoger dan Tsp+1 dan uit

Exacte invulling weet ik uiteraard niet, maar het zal vast ongeveer dit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Ik ken de sturingsregels niet van deze warmtepomp, maar het zou me weinig verbazen als de sturingsregels ongeveer dit is:
Ta = Aanvoertemperatuur
Tsp = Gewenste temperatuur
Als Ta lager dan Tsp-2 dan Volle kracht
Als Ta tussen Tsp-2 en Tsp-1 dan 75%
Als Ta tussen Tsp-1 en Tsp dan 50%
Als Ta tussen Tsp en Tsp+1 dan 25% (minimaal vermogen)
Als Ta hoger dan Tsp+1 dan uit

Exacte invulling weet ik uiteraard niet, maar het zal vast ongeveer dit zijn.
Wat ze zijn staat hier paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2", tussen de mo tags.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-05-2022 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar als je goed wil meten zul je de flow op verschillende instellingen kunnen testen.

Verder de watertemperatuur bij ingang meten en de watertemperatuur bij de uitgang meten, bij voorkeur met een ESP en DS18B20's zodat je nauwkeuriger kan meten wat de warmtepomp toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Plenkske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
[...]
Hoe bevalt eigenlijk het geluid van jou poolex ? Ik begreep uit andere berichten dat ook deze niet het meest stil is, maar wellicht is dat alleen op vol gas ?
Ik ben niet tevreden over het geluid maar de WP werkt bij mij ook niet volgens de specificatie. Ik meet op 1 meter afstand 57 dB i.p.v. de opgegeven max 45 dB. Dit wordt na het zwemseizoen gerepareerd.

Edit: Dus ik zeg, op silent mode de temperatuur tot 95% van de setpoint brengen en dan automatisch overschakelen op normal heating zodat vanaf dan de WP in full-inverter-mode het water weer op temp kan houden d:)b

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Luc S op 24-05-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Ik ben niet tevreden over het geluid maar de WP werkt bij mij ook niet volgens de specificatie. Ik meet op 1 meter afstand 55 dB i.p.v. de opgegeven max 45 dB. Dit wordt na het zwemseizoen gerepareerd.

***members only***
hoe zit je kwa meten met deze app.
https://apps.apple.com/nl...-level-meter/id1227650795
Bijzonder compleet appje en lijkt het prima te doen.
Ik merk best veel afwijking tussen de diverse apps.

Sowieso ook meten waar hij niet tegen een muur staat enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@paQ Ik heb deze gebruikt: https://apps.apple.com/nl...-geluidsmeter/id448155923

Daarna ook met m'n Apple Watch de meting uitgevoerd omdat die schijnbaar ook wel goed geijkt zou zijn. Beide kwamen uit op 57 dB (i.p.v. 55, typo in voorgaande post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:28:
@paQ Ik heb deze gebruikt: https://apps.apple.com/nl...-geluidsmeter/id448155923

Daarna ook met m'n Apple Watch de meting uitgevoerd omdat die schijnbaar ook wel goed geijkt zou zijn. Beide kwamen uit op 57 dB (i.p.v. 55, typo in voorgaande post).
OK, die twee apps geven dus al 4 dB verschil. Kun je nagaan hoe 'er maar wat gedaan' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@paQ Nee ik kwam met beide apps op 57 uit. Ik had het niet goed opgeschreven in mijn eerdere post die in de quote zit waar je op reageerde, in de originele post had ik hem ge-edit 😋

Elke dB is een verdubbeling van het geluid. Je moet veel werk verrichten om 12 keer zo veel geluid als opgegeven goed te praten naar mijn idee 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Luc S schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:19:
@paQ Nee ik kwam met beide apps op 57 uit. Ik had het niet goed opgeschreven in mijn eerdere post die in de quote zit waar je op reageerde, in de originele post had ik hem ge-edit 😋

Elke dB is een verdubbeling van het geluid. Je moet veel werk verrichten om 12 keer zo veel geluid als opgegeven goed te praten naar mijn idee 😉
Is het niet per 3dB?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@CrociStrike030 Ja, je hebt gelijk. En ook mijn 12 keer zoveel klopt in beide gevallen voor geen meter :')

Omdat 12 keer bijvoorbeeld 100 uitkomt op 1200 terwijl hoe ik het bedoelde de stappen zouden uitkomen op 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - etc tot je het 12 keer verdubbelt :9

Tijd voor koffie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik bedoel:
Als ik decibel en decibel x blootstel aan exact dezelfde toon zonder mijn iPhone te verplaatsen, dan meet ik 4dB verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

TMCThomas schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:06:
[...]

ben benieuwd of je dan geen last meer hebt van de het lekstroom probleem of dat het wellicht toch is zoals @Jazsie zij
Handig dingetje! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRA4BADCJn27qX5dfgYvihAkvC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITvQBLxFmdxHqwXD7X0hWJtj.jpg?f=fotoalbum_large

Sja... momentopname? zeg het maar.
Water prikt momenteel ook niet :? (net als de eerste 3 dagen)
Er is niks veranderd iig.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 24-05-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
Goed, ik wil nu toch wel een zwembad gaan bestellen. Besloten dat we voor 2m x 3m gaan, mocht dat bevallen dan kunnen we over een jaar of 2-3 groter kopen. Hebben nu een kind van 3,5 en 5,5 dus prima.

Zat te kijken en word denk ik: https://www.toppy.nl/prod...ad-300-x-201-x-66-cm.html

Wel wat laag, maar hoger dan 66cm lijken ze niet te gaan.

Dan hebben we nog meer nodig:
- een filter pomp, ik las een zand editie?
- een warmtepomp, het liefst een die ik in de toekomst ook kan gebruiken op een 2mx4mx1m
- een chloor ding
- buizen en kabels?

Belangrijk: ik wil niet voor geluidsoverlast zorgen voor mijn buren! Dus liever 600 voor een stille variant dan 500 voor een luidruchtige variant (maar niet 800+). Ik zit in een tussenwoning met tuinen naast en direct achter mijn tuin...

Komen we uit op
https://www.toppy.nl/prod...ad-300-x-201-x-66-cm.html

https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3407-liter-uur.html

Is die warmtepomp wat? Want ik lees hier berichten over dat die niet werkt zoals die zou moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 21:18

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:40:
Goed, ik wil nu toch wel een zwembad gaan bestellen. Besloten dat we voor 2m x 3m gaan, mocht dat bevallen dan kunnen we over een jaar of 2-3 groter kopen. Hebben nu een kind van 3,5 en 5,5 dus prima.

Zat te kijken en word denk ik: https://www.toppy.nl/prod...ad-300-x-201-x-66-cm.html

- een warmtepomp, het liefst een die ik in de toekomst ook kan gebruiken op een 2mx4mx1m
- een chloor ding
- buizen en kabels?

Belangrijk: ik wil niet voor geluidsoverlast zorgen voor mijn buren! Dus liever 600 voor een stille variant dan 500 voor een luidruchtige variant (maar niet 800+). Ik zit in een tussenwoning met tuinen naast en direct achter mijn tuin...

Komen we uit op

Is die warmtepomp wat? Want ik lees hier berichten over dat die niet werkt zoals die zou moeten werken?
Die maat Intex is 76cm hoog.
Misschien een tip
https://www.heuts.nl/inte...YDtsNK3W9IcIaAnKMEALw_wcB

Verder wil je een ZFP maar linkt een cartridge pomp.
Wat voor budget heb je voor je ZFP?

Je warmtepomp lijkt ook mooi. Echter de laatste pagina's hier is er veel discussie over die specifieke modellen.
Slechte/geen inverter, lekstroom op t bad en nog wat problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 24-05-2022 20:46 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:40:

- een chloor ding
- buizen en kabels?

Komen we uit op

Die filterpomp is een cartridge pomp. Kan wel, maar kies dan aub voor een andere insert (met watten bijv)
Volgens mij koop je voor 129 euro een Flowclear ZFP van bestway van 3mm3
https://www.toppy.nl/prod...hcqdW8YxMRKUaAih1EALw_wcB

Die warmtepomp wordt hier door meerdere tweakers inderdaad geretourneerd. Het "full inverter" klopt op zijn best maar deels. Vooralsnog heb ik van niemand gelezen dat hij op minder dan 50% van het (volle) vermogen kan draaien, met onnodig verbruik en overshoot tot gevolg.
Begrijp me niet verkeerd; hij doet het verder wel hoor, maar dan kun je net zo goed de goedkoopste AAN UIT warmtepomp nemen voor dat bad, voor 200 euro minder.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 24-05-2022 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Overigens raad ik je echt de 76cm aan ipv 66. Verschil lijkt klein maar je voor je gevoel scheelt t echt veel. En ook voor mij wel t verschil tussen "zwemmen" of alleen zitten en rondwaden.

Met de 76cm denken we hier nu aan de eerder gelinkt zwemstiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik hoef geen cartridge pomp, maar die had aardig wat positieve reviews :-). Weet het verschil niet, zal eens kijken of ik dat uit de topicstart kan halen

Ik heb geen vast budget, volgens mij was een zanddilterpomp beter toch? Dan neem ik die!

Ik wil volgend jaar misschien een groter zwembad, het zwembad zelf kost maar 100 euro dus dat is prima. Maar alle rand spullen eromheen wil ik nu wel voor 'de toekomst' aanschaffen.

Volgens mij moet ik voor een euro of 1.000-1.500 toch wel een prima setup kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:50:
Ik hoef geen cartridge pomp, maar die had aardig wat positieve reviews :-). Weet het verschil niet, zal eens kijken of ik dat uit de topicstart kan halen

Ik heb geen vast budget, volgens mij was een zanddilterpomp beter toch? Dan neem ik die!

Ik wil volgend jaar misschien een groter zwembad, het zwembad zelf kost maar 100 euro dus dat is prima. Maar alle rand spullen eromheen wil ik nu wel voor 'de toekomst' aanschaffen.

Volgens mij moet ik voor een euro of 1.000-1.500 toch wel een prima setup kunnen krijgen?
Een ZFP herken je aan de grote ton, met daarop een hendel.
Wat je nu op je lijstje had staan is een cartridge filter pomp. Daar moet zo'n papieren ding in waar je aan kassa op leeg loopt. In een ZFP gooi je 1 keer een zak glaskorrels, en dat was dat.
Van wat ik zie op youtube lopen die 3m3 pompjes van bestway superstil.

Voor dat bedrag kun je RUIM uit. De 'boosdoener' wordt de aanschafprijs van de warmtepomp.

De pinguin AAN/UIT pompen schijnen ook relatief stil te zijn. Zien er nog grappig uit ook.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-05-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:50:

Bad is inderdaad niet zo duur. Die van mijn link bijvoorbeeld maar 85 euro momenteel.

Je budget is zeker realistisch.
Ga je met chloor werken trouwens of met een zoutsysteem?
Als je chloor wil moeten er nog long en short tabletten bij en een drijver of een dispenser (net wat je voorkeur heeft)

Denk ook aan een stofzuiger. Ik heb van de week deze gekocht;
https://www.toppy.nl/prod...en-zwembadstofzuiger.html

En een skimmer of schepnet is ook fijn. Net als bubbelfolie en afdekzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ja bubbelfolie +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Zwembad: https://www.heuts.nl/intex-metal-frame-300-200 (32mm)
Zandfilterpomp: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-3-0-m3-h.html
Warmtepomp:
Chloor of zout:
Bubbeltjesfolie: https://www.toppy.nl/prod...m-zeilmaat-295-x-195.html
Afdekzeil: https://www.toppy.nl/prod...l-frame-300-x-200-cm.html
Dompelpomp (voor 10 meter afstand):
Stofzuiger: https://www.toppy.nl/prod...en-zwembadstofzuiger.html

Kan een bestway ZFP wel op een Intex? Kan ik niet beter alles hetzelfde merk hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door President op 24-05-2022 21:23 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 167 Laatste