Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-08 17:34
Jazsie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Ik kan nergens de opvoerhoogte vinden, iets wat toch belangrijk is wil je met zonnematten gaan werken op het dak...
Ja, klopt. Volgens mij had ik ergens tussen alle reacties gelezen dat het wel ging lukken met deze pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13

paQ

Bijgewerkte post:
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Klopt mijn berekening een beetje zo?

(dit is bij LV 55% trouwens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyOLeHY-0_YDsEXsx_4onz7rVVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KIIyJxqQRtkrfbY1aZvy1EKQ.png?f=fotoalbum_large

Ingestelde temp is ook 27. Maar hij gaat nu dus doorwarmen tot 28 (op een lagere snelheid)
Benieuwd welke COP daar dan uit komt.

omstandigheden:
warmtepomp ingeschakeld om 12:00 uur.
Nu is de luchttemperatuur in die 2 uur dus ook 2 graden gestegen, en er is een waterig zonnetje op zijn best. Het zal wel _iets_ doen. (?) Bad is afgedekt met noppenfolie.
warmtepomp: 6kW W'eau mini inverter plus

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 17:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:21
Jazsie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Jouw warmtepomp zou toch echt voor lange duur op lage toeren moeten draaien.
Ook de opgegeven parameter dat ie pas 1gr onder setpoint aangaat is eigenlijk iets wat niet bij full inverter past. Zou toch sneller moeten aanslaan.
Dat dacht ik ook. Maar hoe het nu werkt krijg ik een overshoot waardoor hij zich uitschakelt in de ochtend want het water gaat dan richting de 29 graden op mooie dagen. Daarna dus pas weer op 27 graden aan (wat natuurlijk elke keer midden in de nacht is, lekker efficiënt :X)

De warmtepomp werkt nu als soort step-inverter beter als het wat kouder zou zijn (waarschijnlijk minder overshoot waardoor hij zich niet uitschakelt), maar daar heb ik natuurlijk geen full inverter voor gekocht :P

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Dat dacht ik ook. Maar hoe het nu werkt krijg ik een overshoot waardoor hij zich uitschakelt in de ochtend want het water gaat dan richting de 29 graden op mooie dagen. Daarna dus pas weer op 27 graden aan (wat natuurlijk elke keer midden in de nacht is, lekker efficiënt :X)

De warmtepomp werkt nu als soort step-inverter beter als het wat kouder zou zijn (waarschijnlijk minder overshoot waardoor hij zich niet uitschakelt), maar daar heb ik natuurlijk geen full inverter voor gekocht :P
welkom bij de mini inverter plus club :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:42
Hier ben ik even aan het kijken naar een adresje voor chloortabletten/ph verlager/verhoger. Nu hadden wij een klein zwembad en dat is nu een 6,5 m3 bad geworden.

Nu ben ik aan het kijken hoeveel chloortabletten je nodig hebt. Bad staat nu vanaf het weekend en met beetje geluk tot in september. Wat is een normale hoeveelheid voor zo'n seizoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bij Hornbach heb je kleine en grote verpakking PH- en + (Als je ze al nodig hebt)
Misschien ook prima chloorprijs? Geen idee van.

Ik zou dan ook meteen rekenen wat je aan een ZWS kwijt zou zijn. (eenmalige aanschaf)
25kg zout is in elk geval 15 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:00
Highfive95 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:15:
Hier ben ik even aan het kijken naar een adresje voor chloortabletten/ph verlager/verhoger. Nu hadden wij een klein zwembad en dat is nu een 6,5 m3 bad geworden.

Nu ben ik aan het kijken hoeveel chloortabletten je nodig hebt. Bad staat nu vanaf het weekend en met beetje geluk tot in september. Wat is een normale hoeveelheid voor zo'n seizoen?
Ik doe met een bak zoals deze gerust 3 seizoenen (van 3 maanden): https://www.top-zwembadsh...long-90-mini-20-gram-1-kg

zwembad is 9m3

PH- van dezelfde grote (poeder) is dit jaar naar een jaar of 10 voor het eerst op. Vroeger wel een stuk kleiner bad

[ Voor 10% gewijzigd door TMCThomas op 17-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:47
TMCThomas schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Ik doe met een bak zoals deze gerust 3 seizoenen (van 3 maanden): https://www.top-zwembadsh...long-90-mini-20-gram-1-kg

zwembad is 9m3

PH- van dezelfde grote (poeder) is dit jaar naar een jaar of 10 voor het eerst op. Vroeger wel een stuk kleiner bad
Dat is behoorlijk lang met 1 kg?

Ik heb in Augustus 2020 5 kg gekocht en die is nu half op gok ik...
Zwembad staat bij ons van Mei t/m September
Dus dat is dan zo'n 2,5 kg in ca. 8 maanden waar jij met 1 kg 9 maanden doet?

ook ca. 9m3

(wellicht is een andere waarde bij mij suboptimaal waardoor er meer chloor wordt afgebroken? of heb ik het zeil er overdag meer af dan jij en wordt het chloor door de zon afgebroken?

Ik heb deze, 5 kg voor 50 euro

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@paQ
Ph is wat laag dus moet wel wat ph+ bij. Pot van vorige bad is bijna leeg. Maar dat was veel kleiner bad.

Zws heb ik naar gekeken, maar vond ik wat duur. Maar wellicht toch allemaal eens op een rijtje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08 16:44

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Hier thuis ook goedkeuring dat het zwembad 'weer' terug mag. Ik heb het volgende bad:

https://www.toppy.nl/prod...3%20x%20274%20x%2012.html

Nu wil ik er ook een warmtepomp bij hebben. Zelf denk ik dat deze perfect aansluit:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Zijn er meer mensen die deze warmtepomp hebben in combinatie met een opzetbad? Als ik terug kijk in het topic zie ik hem een paar keer voorbij komen.

Alvast bedankt :)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
louzy82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is behoorlijk lang met 1 kg?

Ik heb in Augustus 2020 5 kg gekocht en die is nu half op gok ik...
Zwembad staat bij ons van Mei t/m September
Dus dat is dan zo'n 2,5 kg in ca. 8 maanden waar jij met 1 kg 9 maanden doet?

ook ca. 9m3

(wellicht is een andere waarde bij mij suboptimaal waardoor er meer chloor wordt afgebroken? of heb ik het zeil er overdag meer af dan jij en wordt het chloor door de zon afgebroken?

Ik heb deze, 5 kg voor 50 euro
Ik denk dat dat laatste het aannemelijkste is ja, als het niet al te best weer is ligt het zeil er gerust een lange tijd op. Zeil gaat er hier alleen af als we echt gaan zwemmen, en aangezien we tot nu toe geen warmtepomp hadden moest het dan ook wel echt warm zijn haha. Maar goed met een jaar zoals 2020 is er juist wel weer een hoop gebruik van gemaakt en die zit ook bij de 3 jaar zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

OK
Completer dan dit kan ik het niet maken.
  • LV 55%
  • bad afgedekt met noppenfolie
  • 18m3 Intex graphite panel bad
  • ingestelde temperatuur 27
  • W'eau mini inverter plus 6kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c5BQsuo3FyxUarcQrZuUjjOAp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KIU4UjAKcYaGxSFl3ZWSlPM.png?f=fotoalbum_large

Het is een soortgelijk 'gedrag' als bij de wp van @Luc S
Nu wacht hij dus tot het het 26 wordt :?

@Highfive95 Is er voor jou een mogelijkheid om te bevestigen / isoleren dat jouw (4,5 kW) wp wel degelijk langzamer draait of kan draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:38:
OK
  • LV 55%
[Afbeelding]

@Highfive95 Is er voor jou een mogelijkheid om te bevestigen / isoleren dat jouw wp weldegelijk langzamer draait of kan draaien?
Dus, in plaats van op temperatuur te houden stopt die totdat het afgekoeld is en daarna gaat die weer voor 100% vermogen verhogen? Terwijl die met 20% vermogen misschien gewoon de temperatuur stabiel had kunnen houden?

Dat slaat die dus om de zoveel tijd aan met een hoop herrie, in plaats van zacht gebrom de hele tijd door?

Ik betaal liever 1200 euro voor een apparaat wat constant zacht is, dan een apparaat van 600 euro wat elke x uur veel geluid gaat maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

"veel geluid" is relatief.
Ik vind het wel meevallen eigenlijk.

Ik val over het "full inverter" gebeuren.
Dat is dus bij die Poolex full inverter vertical niks anders, behalve dat die nog wat meer standen kent. (andere modi)
Daarnaast: ik wil het 27 (in dit geval), niet 28 :?

Sowieso heeft doorwarmen weinig zin, gezien het iets minder efficient blijkt dan gewoon verwarmen. Sinds de wp uit is, is het water 28,3. Dus waarschijnlijk was hij al iets eerder bij de 28, maar moet dat water zich nog goed verdelen waarschijnlijk.

Het heeft pas zin als hij (bijv) met 120W verbruik daling kan tegengaan, of dusdanig remmen, dat je de volgende dag weer met 26.8 start, ipv 25,8. En zelfs dan wordt het rekenen.

Het is dus nog maar de vraag of een "full inverter" van 1250 euro het anders doet.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rhautvast
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05-2024
Van de week een speciale zwembad kachel gekocht en ben er erg tevreden over! Zie maar weinig van deze kachels hier in het topic.
Tijdens het vullen was het bad 13.5 graden, en heb dit dmv kachel in 1 dag naar de 19 kunnen krijgen. Als je de kachel goed stookt kan je 4-5 graden verschil krijgen tusen uit en in. Werkt prima met hout maar wil je minder rookoverlast dan werken de bbq briketten ook prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keT1fmqhu0aehAXYI51YQhDRLr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OXQgcXSb1Jo4blZ95RBjSlp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rhautvast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:20:
Van de week een speciale zwembad kachel gekocht en ben er erg tevreden over! Zie maar weinig van deze kachels hier in het topic.
Tijdens het vullen was het bad 13.5 graden, en heb dit dmv kachel in 1 dag naar de 19 kunnen krijgen. Als je de kachel goed stookt kan je 4-5 graden verschil krijgen tusen uit en in. Werkt prima met hout maar wil je minder rookoverlast dan werken de bbq briketten ook prima!

[Afbeelding]
Is die Full inverter? :+
Zie maar weinig van deze kachels hier in het topic.
geen wifi

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:53:

Dat is dus bij die Poolex full inverter vertical niks anders, behalve dat die nog wat meer standen kent. (andere modi)

Sowieso heeft doorwarmen weinig zin, gezien het iets minder efficient blijkt dan gewoon verwarmen. Sinds de wp uit is, is het water 28,3. Dus waarschijnlijk was hij al iets eerder bij de 28, maar moet dat water zich nog goed verdelen waarschijnlijk.

Het heeft pas zin als hij (bijv) met 120W verbruik daling kan tegengaan, of dusdanig remmen, dat je de volgende dag weer met 26.8 start, ipv 25,8. En zelfs dan wordt het rekenen.

Het is dus nog maar de vraag of een "full inverter" van 1250 euro het anders doet.
Als ik dit zo lees vraag ik mij wel af of een “gewone” aan en uit dan niet even efficient is al de mini inverters in de aanschafkosten scheelt het natuurlijk wel een heel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

B0MBACI schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Als ik dit zo lees vraag ik mij wel af of een “gewone” aan en uit dan niet even efficient is al de mini inverters in de aanschafkosten scheelt het natuurlijk wel een heel stuk.
Het ding is dat ik hier een heel behoorlijk COP haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:38
TheBIgW schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Ja, klopt. Volgens mij had ik ergens tussen alle reacties gelezen dat het wel ging lukken met deze pomp.
Misschien toch effe navragen voor de zekerheid, lijkt me toch wel cruciaal iets?
Luc S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Kan natuurlijk ook zo zijn dat je inderdaad door de "overschot" je WP veel sneller terug schakelt.
Stel de WP staat "geprogrammeerd" dat het 100% blijft draaien tot dat het water 0,5gr onder de gestelde set point staat. Die laatste 0,5gr is de wp compressor snelheid tussen de 100-20% (bijvoorbeeld).

Tja die 0,5gr erbij tot aan je set point gaat natuurlijk redelijk vlot waardoor hij dus "stappen" overslaat?.

Ik weet van mijn wp dat deze in de koudere dagen/nachten (richting nov/dec) dat ie dan een mooiere verloop heeft van toeren, althans zo ver ik kan zien in de app.
Highfive95 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:15:

Moeilijk te zeggen, verschilt per bad/locatie/zwem gedag etc... ofwel gewoon een pot van 5kg oid kopen en je kan vooruit :9.
CrociStrike030 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:03:
Hier thuis ook goedkeuring dat het zwembad 'weer' terug mag. Ik heb het volgende bad:

https://www.toppy.nl/prod...3%20x%20274%20x%2012.html

Nu wil ik er ook een warmtepomp bij hebben. Zelf denk ik dat deze perfect aansluit:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Zijn er meer mensen die deze warmtepomp hebben in combinatie met een opzetbad? Als ik terug kijk in het topic zie ik hem een paar keer voorbij komen.

Alvast bedankt :)
Bad is 14m3 / 2 = 7kW bij 15gr, deze wp doet 6kW bij 15gr buiten temperatuur. Je zit opzich prima :)

Nu weet ik je zwemseizoen niet, dus kan niet zeggen of die 1kW minder "probleem" gaat leveren.
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:38:
OK
  • LV 55%
[Afbeelding]

@Highfive95 Is er voor jou een mogelijkheid om te bevestigen / isoleren dat jouw (4,5 kW) wp wel degelijk langzamer draait of kan draaien?
Ik denk dat ik alles snap behalve energie, hoe bereken je dat?

Erg interessant tabel, wil ook wel graag weten wat de COP is van mijn wp >:)
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:53:

Mee eens, des te meer ik dit ook afvraag voor mijn wp :+.
Rhautvast schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:20:

[Afbeelding]
Gelukkig ben je mijn buren niet :D.
B0MBACI schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Nou COP is toch stuk lager bij een aan/uit wp.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Laatst online: 05-08 12:25

mwk

Vandaag een W'eau 4kW mini bezorgd. Net aangesloten en hij draait. Hij zit achter een Intex pomp van 3,7 M3/h. Bad is bij de start 19 graden (bovenin). Als ik meet wat er het bad ingaat vanaf de pomp is dat 20 graden (bij de inspuitopening van het bad).

Mijn vraag gaat over het temperatuurverschil. De handleiding meldt dat dit een parameter is die je kan instellen. Hij staat standaard op 2 graden. Maar aangezien dit een aan/uit pomp is en de zwembadpomp de stroomsnelheid bepaalt, wat zou je hier dan aan moeten instellen? Wordt de delta T niet bepaald door het vermogen van de wisselaar en de stroomsnelheid van het water?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Met dat verschil wordt de drempelwaarde bedoeld om uit te springen (of aan)

@Jazsie met energie bedoel ik het aantal kW benodigd om de opgegeven hoeveelheid met opgegeven verschil te verwarmen.

Ik las op enkele plekken dat ik 1kW per graad per m3 kan aanhouden.
Vervolgens deel ik die waarde door mijn opgenomen vermogen, en dan zit ik zowat op de COP. (Gegeven de omstandigheden op dat moment)

[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:28:
Met dat verschil wordt de drempelwaarde bedoeld om uit te springen (of aan)

@Jazsie met energie bedoel ik het aantal kW benodigd om de opgegeven hoeveelheid met opgegeven verschil te verwarmen.

Ik las op enkele plekken dat ik 1kW per graad per m3 kan aanhouden.
Vervolgens deel ik die waarde door mijn opgenomen vermogen, en dan zit ik zowat op de COP. (Gegeven de omstandigheden op dat moment)
Dank je. Als dat de betekenis is, dan vind ik de naam "retourwater temperatuurverschil" wat verwarrend. Maar ja, het is maar net wat je met 'retour' bedoelt. Wat er van de warmtepomp retour naar het zwembad gaat, of wat er vanuit het zwembad retour naar de warmtepomp komt. :?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Jazsie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Kan natuurlijk ook zo zijn dat je inderdaad door de "overschot" je WP veel sneller terug schakelt.
Stel de WP staat "geprogrammeerd" dat het 100% blijft draaien tot dat het water 0,5gr onder de gestelde set point staat. Die laatste 0,5gr is de wp compressor snelheid tussen de 100-20% (bijvoorbeeld).
Dat terug schakelen nog voordat hij zijn setpoint haalt zou inderdaad net juist een mooie inverter-eigenschap moeten zijn. Het is helaas pas na het halen van de setpoint dat hij zijn eerste stap naar minder vermogen inzet. Dan vraag je om overshoot tenzij je uitgaat van koud weer.

Ik lees nergens in de handleiding dat het alleen een inverter WP is bij een minimale X Watt aan water afkoeling per uur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Dat terug schakelen nog voordat hij zijn setpoint haalt zou inderdaad net juist een mooie inverter-eigenschap moeten zijn. Het is helaas pas na het halen van de setpoint dat hij zijn eerste stap naar minder vermogen inzet. Dan vraag je om overshoot tenzij je uitgaat van koud weer.

Ik lees nergens in de handleiding dat het alleen een inverter WP is bij een minimale X Watt aan water afkoeling per uur :P
Precies dat laatste zat ik me vanavond ook nog te bedenken, maar in de handleiding staat toch duidelijk bij verwarmen 160-1100W opgenomen vermogen. (Bij 26 graden)
Hoe kan ik dan in exact DIE situatie niet onder de 750W komen. (Met overshoot als gevolg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@paQ De jouwe blijft wel op erg hoog verbruik hangen inderdaad. Had je al geprobeerd om de fabrieksinstellingen terug te zetten? Just to be sure, even een reset?

Voor jouw apparaat zou dat zo moeten:

5.8 Herstel fabrieksinstelling
Houd "Standby knopje" en "M" 10 seconden ingedrukt om de fabrieksinstelling te herstellen.
gedurende 3 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:36:
@paQ De jouwe blijft wel op erg hoog verbruik hangen inderdaad. Had je al geprobeerd om de fabrieksinstellingen terug te zetten? Just to be sure, even een reset?

Voor jouw apparaat zou dat zo moeten:

5.8 Herstel fabrieksinstelling
Houd "Standby knopje" en "M" 10 seconden ingedrukt om de fabrieksinstelling te herstellen.
gedurende 3 seconden
Ik heb nooit iets gewijzigd. De handleiding vertelt namelijk niet hoe dat moet.
Dat weet ik sinds vanochtend toevallig wel, maar ik heb niets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Het ding is dat ik hier een heel behoorlijk COP haal.
Wat is je COP waarde? Bij de mini power van 5kw staat op toppy
COP-waarde bij 15° 4,18
COP-waarde bij 26° 5,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:53:
[...]

Ik heb nooit iets gewijzigd. De handleiding vertelt namelijk niet hoe dat moet.
Dat weet ik sinds vanochtend toevallig wel, maar ik heb niets aangepast.
Hoe kun je dat aanpassen? In de handleiding zie ik alleen maar "controleren".

Ik kan alleen wp overigens niet alleen isoleren om verbruik te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

B0MBACI schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Wat is je COP waarde? Bij de mini power van 5kw staat op toppy
COP-waarde bij 15° 4,18
COP-waarde bij 26° 5,17
Vandaag zat ik aan 8,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:46:
[...]

Vandaag zat ik aan 8,5
Maar zit daar dan ook niet opwarming van de zon bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TMCThomas schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:25:
[...]

Maar zit daar dan ook niet opwarming van de zon bij?
Van zon was gister weinig sprake. Over de tijdspanne van die 5 uur, was er af en toe, 5 minuten een waterige zon. Verder was het bijna heel de dag bewolkt. Wel warm.

Het water is afgelopen nacht even goed 1.7 graden afgekoeld, ondanks een redelijk warme nacht (12-14 graden)
Op een koudere nacht (8 graden) verlies ik 2 graden.

Heel groot lijken die verschillen dus niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:00
Iemand interesse in mijn Intex verwarming + solar bol + intex pomp ... Doe deze combo weg voor aanschaf warmtepomp ;-)

Af te halen regio Limburg België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:57:
Iemand interesse in mijn Intex verwarming + solar bol + intex pomp ... Doe deze combo weg voor aanschaf warmtepomp ;-)

Af te halen regio Limburg België
Wat voor Intex verwarming bedoel je dan?
En wat voor Intex pomp? Een Intex ZFP heb ik mogelijk interesse in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Dennis1812 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Wat voor Intex verwarming bedoel je dan?
En wat voor Intex pomp? Een Intex ZFP heb ik mogelijk interesse in.
Is een Intex elektrische verwarming , ideaal voor bad van bv 4 op 2, maar verbruikt natuurlijk ... Is goed voor snel op te warmen als je weet dat bv de kids er in willenw had er ook een solar bol voorhangen
Met standaard Intex cartridge pompje

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 18-05-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
paQ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Van zon was gister weinig sprake. Over de tijdspanne van die 5 uur, was er af en toe, 5 minuten een waterige zon. Verder was het bijna heel de dag bewolkt. Wel warm.
Ik vraag me toch af of dat geen invloed heeft, ook als de zon niet schijnt hou je nog best wat zonkracht over. Heb je de nieuwe pomp overigens al binnen? Of werk je nog met de oude?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saa
  • Laatst online: 06-08 23:30

Saa

Ik zal mijn post nog even herhalen voor wat betreft het gebruik van een 4m3 Intex zandfilterpomp i.c.m. solarmatten op hoogte (dak)

Ik heb hier een zelfde pomp waarmee ik 2,70 meter omhoog pomp door 32mm druk pvc en dan door 2x (nu een derde toegevoegd dus 3x) Steinbach compact solar matten (https://www.amazon.nl/dp/...2e-8993-ed62039b5318&th=1) +/- 4m2 oppervlakte.

Schuur staat naast het zwembad.

Gaat prima in de filterstand. :) Voldoende flow over naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

TMCThomas schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Ik vraag me toch af of dat geen invloed heeft, ook als de zon niet schijnt hou je nog best wat zonkracht over. Heb je de nieuwe pomp overigens al binnen? Of werk je nog met de oude?
sja natuurlijk werkt dat mee, net als omgevingstemperatuur. Maar dat zijn toch ook de situaties waarin je het COP berekend? Je ziet alleen echter dat de water temp veel sneller stijgt dan de omgevingstemperatuur, laat staan in hoeverre de zon meehelpt.

Als je dat echt echt wil isoleren, dan moet je wachten tot je een tropische nacht hebt, en dan gaan stoken :+

Nieuwe komt ws morgen pas...

Alleen, mijn grafiek is wel n=1
Minimaal 1 andere (bij voorkeur) 4,5 kW grafiek met een soortgelijke test kan bevestigen/weerleggen.
Misschien ben ik morgen n=2 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 18-05-2022 11:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Dit weekend ons nieuwe zwembad zwemklaar gemaakt, en aangezien ik vrij nieuw ben zal ik ook even mijn ervaringen delen. Het is goedgekomen met de scheve zijkant die ontstond bij het vullen. Uiteindelijk zit er nog wel een paar cm verschil tussen de hoeken, maar ik hoop dat het daar bij blijft en hij in de laagste hoek niet verder zakt.
louzy82 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:21:
Voor ik in mijn liner begin te snijden, hoe zijn de ervaringen met een aanbouw skimmer bij een (rond) opzetzwembad?
Zoals dit:
[Afbeelding]
Ik heb ook een oppervlakte skimmer geïnstalleerd, aangezien we bij een bos zitten en er nogal wat vuil in het water waait. De installatie hiervan vond ik wel vrij spannend, uiteindelijk lekt hij ook nog een heel klein beetje en ik durf voorlopig de schroeven niet nog vaster te draaien.

Op jullie advies ben ik voor een Pentair zwembadpomp gegaan, die is echt superstil! Uiteindelijk een 12m3, stofzuigt lekker :) Hij is stil en dat is erg fijn voor de buren (en onszelf, want zelfs zonder pomphuis is hij niet storend).

Lessons learned
  • Slangklemmen niet alleen met de schroevendraaier vastzetten, maar ook met een ratel... Anders knallen ze echt open als je de pomp aan zet... en heb je een waterballet
  • Als je een skimmer maakt, denk vooraf na over de hoek en de hoogte van het water; dit ging bij mij uiteindelijk gelukkig net goed, maar de pomp trekt behoorlijk veel water uit het bad. Dus je hebt een goede waterlijn nodig
  • Ik heb nu voor de inlet bestaande punten gebruikt. Volgende keer zal ik de bijgeleverde inlet extra monteren aan de andere kant van mijn bad; ik laat dit nu even zo, het werkt ook, maar kan beter
Nu de PH nog goed krijgen, na de alkaliteit+ zat mijn PH waarde boven de 9, nu op 8,8 net weer PH - toegevoegd... Temperatuur is 23 graden, eerste baantjes zijn al gezwommen.

Dan nog wat foto's

Tijdens het vullen was ik niet helemaal gerust
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAGPceYDg5YzrcuSXn1zntXLbGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s2SNG7hw4TIm0Sm0iUKQJYJe.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk kwam het gelukkig goed, de zijkant zo goed als recht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjHi20xgZ9JFnxwPl1LwhYvO66o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFVAeOrUHhksyoZEIk1q6b5j.png?f=fotoalbum_large

De filter installatie met ZWS van intex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jw4j8wIGZZ6mCBcsKnlYDVq-_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p9ZWddGnxex8MoTG4mS95z1K.png?f=fotoalbum_large

Close up van de skimmer (buitenkant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-sre1Mfrsy8yPKp9ixcOMrsgkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMKWjLdXCH8qcRc1OgDNUemc.png?f=fotoalbum_large

Close up van de skimmer (badkant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj1eiwbVJLyGp1ghYH0h_wij0PA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GcbucAmJI8wqbY04uO38L8ES.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

jeeedeee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:06:
Dit weekend ons nieuwe zwembad zwemklaar gemaakt, en aangezien ik vrij nieuw ben zal ik ook even mijn ervaringen delen. Het is goedgekomen met de scheve zijkant die ontstond bij het vullen. Uiteindelijk zit er nog wel een paar cm verschil tussen de hoeken, maar ik hoop dat het daar bij blijft en hij in de laagste hoek niet verder zakt.

[...]
[Afbeelding]
:X. oef

Ja dat is een leermomentje voor de volgende keer :+
Het centreren van die liner is echt van enorm belang, zeker bij dergelijke grote baden.
Ik heb mijn bad vorige week afgebroken en opnieuw geplaatst, en merk toch dat de panels hier en daar naar buiten steken boven in (tov onderin)
Kan alleen maar komen door de liner die daar harder duwt dan er naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
ik heb dat ook zo naar binnengebogen een beetje, maar bad is niet volledig gevuld... je kan daar toch niets aan doen? is toch gewoon de druk van het water ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@jeeedeee & @paQ & @NoFate:

Bij dit type zwembad is dat normaal, naarmate het bad meer gevuld is zal het terug recht gaan door de druk van het water tegen de wanden.

Staat ook in de handleiding vermeld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[...]

Ik heb ook een oppervlakte skimmer geïnstalleerd, aangezien we bij een bos zitten en er nogal wat vuil in het water waait. De installatie hiervan vond ik wel vrij spannend, uiteindelijk lekt hij ook nog een heel klein beetje en ik durf voorlopig de schroeven niet nog vaster te draaien.

Op jullie advies ben ik voor een Pentair zwembadpomp gegaan, die is echt superstil! Uiteindelijk een 12m3, stofzuigt lekker :) Hij is stil en dat is erg fijn voor de buren (en onszelf, want zelfs zonder pomphuis is hij niet storend).

Lessons learned
  • Slangklemmen niet alleen met de schroevendraaier vastzetten, maar ook met een ratel... Anders knallen ze echt open als je de pomp aan zet... en heb je een waterballet
  • Als je een skimmer maakt, denk vooraf na over de hoek en de hoogte van het water; dit ging bij mij uiteindelijk gelukkig net goed, maar de pomp trekt behoorlijk veel water uit het bad. Dus je hebt een goede waterlijn nodig
  • Ik heb nu voor de inlet bestaande punten gebruikt. Volgende keer zal ik de bijgeleverde inlet extra monteren aan de andere kant van mijn bad; ik laat dit nu even zo, het werkt ook, maar kan beter
Nu de PH nog goed krijgen, na de alkaliteit+ zat mijn PH waarde boven de 9, nu op 8,8 net weer PH - toegevoegd... Temperatuur is 23 graden, eerste baantjes zijn al gezwommen.

Dan nog wat foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je skimmer mist nog een plastic kapje? Of hoort het zo dat je de schroeven kan zien?

Netjes gedaan verder !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51
Iemand ervaring met ondervilt ipv tegels?

Heb een groter bad gescoord en moet flink tegels bij gaan kopen echter heeft action weer de kleur veranderd en ik heb gemerkt dat sommige setjes van de action in spiegelbeeld uitgevoerd zijn, lekker handig allemaal.

Dat getob met die tegels ben ik sowieso aardig beu, ze krullen nogal eens op en op de hoeken glij je nog wel eens weg met zo'n tegel.

Bij Toppy hebben ze ondervilt van 200g/m2 wat mij prima geschikt lijkt echter geeft Toppy aan dat alleen voor ingegraven zwembaden geschikt is.

Bij Zwembadenwebshop geven ze met de keuzehulp aan dat het gewoon moet kunnen

Mijn ondergrond bestaat uit keramische tegels van 120x60x2 en liggen in de cement. De voegen zijn waterdoorlatend. Scherpe randen zijn er niet echt, op sommige plekken ligt de voeg wel een millimeter lager dan de tegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12

[...]

Lessons learned

Dan nog wat foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooi badje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
LiquidSmoke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:46:
Bij Toppy hebben ze ondervilt van 200g/m2 wat mij prima geschikt lijkt echter geeft Toppy aan dat alleen voor ingegraven zwembaden geschikt is.

@LiquidSmoke ik lees dat het vilt juist niet geschikt is voor inbouw baden :) Zelf heb ik er uiteindelijk alleen een laag stabilisatiezand eronder. Ook zacht aan de voetjes >:)

[ Voor 51% gewijzigd door jeeedeee op 18-05-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
jeeedeee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:18:
[...]

@LiquidSmoke ik lees dat het vilt juist niet geschikt is voor inbouw baden :) Zelf heb ik er uiteindelijk alleen een laag stabilisatiezand eronder. Ook zacht aan de voetjes >:)
Als ik hier een haffel zand ga dumpen op het terras zal mijn wederhelft nogal stuiteren ben ik bank :+ er weer een opsluitrand omheen zetten is ook al zoiets...

Kwam 400g/m2 vilt tegen op https://carmaveghel.nl/ca...ilt-400-g-m/category/654/ en blijkbaar is er hier iemand in het topic die dit ook heeft, de prijs van 7,50 euro per m2 lijkt mij schappelijk.

/edit: zojuist bij de action geweest en de grijze tegel was ruim voldoende op voorraad. Ook dezelfde aansluiting als degene die er al liggen (geen spiegelbeeld dus), meteen voldoende meegenomen. Niet moeilijker maken dan het is :)

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 18-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Guys, niemand hier die een Bestway Flowclear ZFP pomp heeft?

https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-3-0-m3-h.html
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

aanzienlijk goedkoper, wou weten of dit een goed alternatief is voor de Intex, want je hoort toch dat deze veel lawaai maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Net even de shop gebeld
voor de w'eau mini inverter plus van 4,5
Als ik er een pomp opzet van 5,6 m3 => bypass debiet te hoog
Of pomp van bestway 3 m3 => zou goed zijn zonder bypass

deze Bestway ZFP pomp is toch wel wat goedkoper, maar ik vind geen ervaringen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
@paQ

Hier een Mr. Silence, Wordt verkocht als Black Silence, Aquaforte, Aquark, Madimack. Ik heb deze enigszins in de gaten gehouden.

Onder de 1 graad verschil zakt deze naar 81%
Op 0,1 boven doeltemperatuur is deze al gezakt naar 50%, hierna blijft deze zakken tot een 20% volgens de handleiding. Maar lager als 27% heb ik deze niet gezien. Bij 0.3C boven doel valt ie uit. Verbruik ligt tussen de 990 watt tot aan 230 watt. Kan volgens boekje zakken tot 120watt. Gaat pas weer aan bij 1 graad onder doeltemperatuur.

Dan nog is 230watt*24uur in meest gunstige geval 5.52kWh per dag. Ik weet niet zeker of een inverter daadwerkelijk goedkoper is als een aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:15
kan je een Intex elektrische verwarming koppelen aan een intex zandfilter 4m3... ik blijf de slangen 32mm gebruiken, heb 2 adapter A aan de ZFP gehangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
verhto schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:32:
kan je een Intex elektrische verwarming koppelen aan een intex zandfilter 4m3... ik blijf de slangen 32mm gebruiken, heb 2 adapter A aan de ZFP gehangen...
Mijn intex elektrische verwarming (die te koop staat) is idd momenteel gekoppeld aan 32mm aansluiting, die 32mm heb je wel nodig, dus je moet van ZFP naar 32mm gaan via de intex a adapters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
klopt, maar op zich lukt het om het in combo te gebruiken, dacht mss dat de pomp te krachtig was om dat water effectief een minimaal stukje te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
verhto schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:47:
klopt, maar op zich lukt het om het in combo te gebruiken, dacht mss dat de pomp te krachtig was om dat water effectief een minimaal stukje te verwarmen?
durf ik niet te zeggen, ik gebruik momenteel nog de cartridge pomp, met een solar bol erachter, dat werkt prima... mijn pomp doet 2 m3 , maar wellicht door die solar bol erachter, haal ik natuurlijk nooit de 2m3 die door de elekrische verwarming gaat ... dus, ik denk idd dat jouw pomp mss iets te krachtig is

heb je de elektrische verwarming nog niet dan ?

edit: lees hier net:
De filterpomp dient een capaciteit tussen 1,9 en 9,5 M³ te hebben.
dus jouw pomp doet het :-) ... volume maakt precies niet uit

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 18-05-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
jawel heb ik, van vorig jaar. Maar zwembad is kapot en heb een nieuw gekocht en een ZFP kunnen overnemen van iemand

Dus vandaar de vraag of die combo ook lukt... of zich niet de zwaarste pomp natuurlijk, de cartridge dus er nu bij zit is ook rond de 4m3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Hier is het zwembad inmiddels lekker op temperatuur. Zo'n 29,6 graden en loopt nog langzaam op ondanks dat de wp op 28 graden staat. Met dit warme weer gaat het zo'n 1 graad per uur heb ik gemerkt.

De zfp en de wp samen verbruiken nu momenteel 224 Wh dus lijkt erop dat de wp toch netjes terugschakelt als de temperatuur is bereikt.

Heb alleen een enorme plas eronder liggen omdat condens alles behalve uit het kraantje komt. ;(

Zijn er mensen die de aardlek stekker van de Intex zfp afgehaald hebben? Kan dit kwaad als je deze eraf haalt? Ik kan namelijk geen tijdschakelaar ertussen zetten omdat de zfp dan steeds uitschakelt. Ik heb al een haakse stekker eraan gezet omdat deze anders niet in stopcontact past, maar twijfel of ik de stekker er niet helemaal af moet halen zodat ik deze op tijd kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-08 22:26
NoFate schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:05:
[...]

toch ook aanzienlijk duurder wel ;-) , is dat dan zo overdreven die intex?
Ik heb een 8m3 intex ZFP in een kleine tuin. Vorig jaar gekocht en ben hem al moe qua geluid. Maar staat met zonne verwarming ook veel aan. Volgens mij is deze 85dB als ik me niet vergis. Bij veel pompen staan de dB echter niet geadverteerd. Sommige zitten rond de 70dB maar of ik dat acceptabel vind weet ik nog niet. Dus ben ook nog aan het oriënteren voor een nieuwe stille pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
wiene schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb een 8m3 intex ZFP in een kleine tuin. Vorig jaar gekocht en ben hem al moe qua geluid. Maar staat met zonne verwarming ook veel aan. Volgens mij is deze 85dB als ik me niet vergis. Bij veel pompen staan de dB echter niet geadverteerd. Sommige zitten rond de 70dB maar of ik dat acceptabel vind weet ik nog niet. Dus ben ook nog aan het oriënteren voor een nieuwe stille pomp.
ja, ik denk dat ik de bestway versie ga kopen, die van 3 m3 , is meer als voldoende normaal voor mijn warmtepomp van 4,5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:59:
Hier is het zwembad inmiddels lekker op temperatuur. Zo'n 29,6 graden en loopt nog langzaam op ondanks dat de wp op 28 graden staat. Met dit warme weer gaat het zo'n 1 graad per uur heb ik gemerkt.

De zfp en de wp samen verbruiken nu momenteel 224 Wh dus lijkt erop dat de wp toch netjes terugschakelt als de temperatuur is bereikt.

Heb alleen een enorme plas eronder liggen omdat condens alles behalve uit het kraantje komt. ;(

Zijn er mensen die de aardlek stekker van de Intex zfp afgehaald hebben? Kan dit kwaad als je deze eraf haalt? Ik kan namelijk geen tijdschakelaar ertussen zetten omdat de zfp dan steeds uitschakelt. Ik heb al een haakse stekker eraan gezet omdat deze anders niet in stopcontact past, maar twijfel of ik de stekker er niet helemaal af moet halen zodat ik deze op tijd kan schakelen.
226 voor die twee samen is echt heel erg weinig.
Zet hem eens op 30 ofzo. Gewoon even ter vergelijking.

Van de andere kant: draait je wp nu überhaupt wel :?
1.6 boven set temp lijkt me dat van niet namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:19

weebl

YARR!

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:39:
Guys, niemand hier die een Bestway Flowclear ZFP pomp heeft?

https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

aanzienlijk goedkoper, wou weten of dit een goed alternatief is voor de Intex, want je hoort toch dat deze veel lawaai maakt?
Ja, ik. Heb die eerste (3 kuub versie), ben er erg tevreden over. Maakt tijdens het gebruik een vrij zacht zoemend geluid, absoluut niet storend. Is degelijk gemaakt en sterk genoeg voor een chloordispenser met daarachter een zonnemat. Gebruik hem met een 2,6x1,6 meter bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
weebl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ja, ik. Heb die eerste (3 kuub versie), ben er erg tevreden over. Maakt tijdens het gebruik een vrij zacht zoemend geluid, absoluut niet storend. Is degelijk gemaakt en sterk genoeg voor een chloordispenser met daarachter een zonnemat. Gebruik hem met een 2,6x1,6 meter bad.
ok, dan ga ik deze kopen samen met de w'eau warmtepomp van 4,5 KW
welke chloordispenser heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:11:
[...]

ok, dan ga ik deze kopen samen met de w'eau warmtepomp van 4,5 KW
welke chloordispenser heb je?
Deze: https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
dat is ook geen geld :-), ok voeg hem toe in mijn winkelwagentje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
paQ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:06:
[...]

226 voor die twee samen is echt heel erg weinig.
Zet hem eens op 30 ofzo. Gewoon even ter vergelijking.

Van de andere kant: draait je wp nu überhaupt wel :?
1.6 boven set temp lijkt me dat van niet namelijk
Ik heb hem even op 34 gezet en dan loopt het op naar 789 Wh. Daarna weer op 28 en dan schakelt hij weer terug. Nu zit ik po 220 Wh samen met de pomp. Kan helaas niet checken of hij draait. Ben niet thuis. Zal straks eens even kijken.

Sinds vanochtend 9 uur is het verbruik nu 4,7 kWh. Dat vind ik echt een dikke prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Highfive95 op 18-05-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:12:
[...]

dat is ook geen geld :-), ok voeg hem toe in mijn winkelwagentje :-)
Nee klopt, het is nu allemaal nog te krijgen en te betalen. Ben benieuwd wat we gaan zien als we de eerste hittegolf te pakken hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
weebl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Nee klopt, het is nu allemaal nog te krijgen en te betalen. Ben benieuwd wat we gaan zien als we de eerste hittegolf te pakken hebben :P
:-)

moet ik die chloordispenser feitelijk voor of achter warmtepomp plaatsen? denk niet dat het veel uitmaakt? misschien best ervoor om warmte verlies te vermijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb hem even op 34 gezet en dan loopt het op naar 789 Wh. Daarna weer op 28 en dan schakelt hij weer terug. Nu zit ik po 220 Wh samen met de pomp. Kan helaas niet checken of hij draait. Ben niet thuis. Zal straks eens even kijken.

Sinds vanochtend 9 uur is het verbruik nu 4,7 kWh. Dat vind ik echt een dikke prima.
(Y)

Ik krijg toch wel de indruk dat bij 220Wh de wp helemaal niet draait. Dat is meer een wattage dat hoort bij bijv een 4-6m3 ZFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:16:
[...]

moet ik die chloordispenser feitelijk voor of achter warmtepomp plaatsen? denk niet dat het veel uitmaakt? misschien best ervoor om warmte verlies te vermijden
Volgens de plaatjes (en ook de handleiding) er achter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytYF4_utk6VfL99TxbLS2TX5HBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LuATO7y4FKz6GP62ofXcw04p.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door weebl op 18-05-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
weebl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Volgens de plaatjes (en ook de handleiding) er achter :)
ja, maar ik bedoel in combinatie met een warmtepomp :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:26:
[...]

ja, maar ik bedoel in combinatie met een warmtepomp :-)
Oh haha, ik las het niet goed. Ik heb hem voor m'n zonnemat zitten, dus meteen achter de waterpomp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Beste is imo als laatste in de keten voor het water naar je zwembad retour gaat, dat chloor lijkt mij niet bevordelijk voor je warmtepomp/solarmatten whatever.

Zeker als de pomp stil heeft gestaan komt er meteen een dot chloor uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
LiquidSmoke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:40:
Beste is imo als laatste in de keten voor het water naar je zwembad retour gaat, dat chloor lijkt mij niet bevordelijk voor je warmtepomp/solarmatten whatever.

prima, dan plaats ik hem net achter de warmtepomp :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Chloordispenser moet de laatste stap in de keten zijn :) Anders komt er een veel te hoge concentratie aan chloor in de warmtepomp en daar kunnen ze niet zo goed tegen.

Hier heb ik deze volgorde:

Zwembad -> ZFP -> Warmtepomp -> ZWS (zoutsysteem) -> Zwembad.

Ik kreeg laatst de vraag over m'n BlueConnect: hij doet het ook dit jaar nog prima. Water heeft wel een wat hoog pH, maar lijkt dus gewoon te kloppen. De voorgaande jaren was dit altijd netjes ~7.6, maar blijkbaar heeft m'n kraanwater nu opeens 8+

Ach ja... zolang het helder blijft en het chloor blijft stabiel, prima. Wil er dit jaar zo min mogelijk producten ingooien.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennahz op 18-05-2022 15:59 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

LiquidSmoke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:40:

Ah ok, niet bij stil gestaan. Ik ga ze omwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-07 19:49
Wij zijn druk bezig aan de tuin, en een inbouw zwembad staat ook op de planning. Nu zie ik regelmatig metalen zwembaden voorbij komen, Bijvoorbeeld: Ibiza Metalen zwembad Ovaal 800 x 416 x 150 (incl. uitsparingen voor skimmer/inspuiter) (toppy.nl)

We hebben nog diversen werkzaamheden te verrichten in onze tuin alvorens we willen gaan beginnen aan het zwembad. Echter vroeg ik me af als we een metalen zwembad kopen, en deze bovengronds opzetten voor een jaar. Zodat we deze zomer nog kunnen genieten. Is het dan mogelijk om deze af te breken en erna in te bouwen. Of is de kans op beschadigingen groot, en kan ik beter gewoon wachten en het in een keer inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Erna en ver overal vandaan. De slang die ik vorig jaar gebruikte vlak na de chloordispenser is helemaal verkleurd voor de hoge chloorconcentratie (wanneer de pomp uitstaat). Dat wil ik mijn WP niet aandoen.

Wat is eigenlijk een goede chloordispenser? Ik heb nu de Bestway Flowclear, maar ik denk dat hij kapot is en te veel chloor afgeeft (ook op de minimale stand). Hij is maar anderhalf seizoen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

OK, er is meer gedetailleerde uitleg over de inverter technology, en die zal bij de Poolex van @Luc S net zo functioneren:

Als de gewenste temperatuur + 0,3 bereikt is, zou de inverter elke 30 sec de compressor met 1 Hz moeten terugschroeven als de temperatuur blijft stijgen(*), tot een punt waar hij gelijk blijft / dan wel begint te zakken.

*Ik heb dat DEELS terug gezien in mijn grafiek, zo tegen de 27,4- 27,5 graden (+0,3 en nog steeds stijgen dus)

Komt de temp tot 1 graad boven de gewenste temp, dan schakelt hij uit, waarna hij pas weer inschakelt, bij set T-1.

Volgens de fabrikant is dit afhankelijk van de gemeten omgevingstemperatuur, alsmede ook de gemeten watertemperatuur. Nu heb ik gisteren de ambient temp niet boven de 22,5 gezien, terwijl het 26 en op den duur 27 graden was. De meting van de ambient temperatuur is verder niet te compenseren in de controller zo ver ik kan terugzien.
Helaas komt de compressor in geen geval onder de 50%, of hij nou verder opwarmt of niet. En dan krijg je eigenlijk een underpowered AAN/UIT systeem, dat mijns inziens inefficiënter loopt dan snel opwarmen.

edit: Als ik de Ambient temp sensor uit de behuizing haal, dan is de gemeten waarde zo goed als de juiste. Dit lijkt vooral direct invloed te hebben op de fan speed.
Hoe ik het ook probeer, ik krijg de compressor niet beneden de 50% snelheid:
ca 800W met de sensor uit de kast
ca 850-900W met de sensor in de kast
Dit vanwege de fanspeed naar verwachting.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 18-05-2022 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Kleine update van de W'eau mini power 4Kw. Gister om 19.15 aangezet. Bad was 19 graden. Intext prism frame 400x200. Pomp 3,7 M3/h. Dat is een grotere pomp dan origineel omdat de fontein daar beter op werkte. Vanochtend om 8.15 op 22 graden. Kom net thuis om 18.15. Pomp staat uit en temperatuur is 27 graden.
Weet niet precies wanneer hij afsloeg maar in minder dan 24 uur van 19 naar 27.
Vind het best een goed resultaat. Geluid valt me ook erg mee.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
mwk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:43:
Kleine update van de W'eau mini power 4Kw. Gister om 19.15 aangezet. Bad was 19 graden. Intext prism frame 400x200. Pomp 3,7 M3/h. Dat is een grotere pomp dan origineel omdat de fontein daar beter op werkte. Vanochtend om 8.15 op 22 graden. Kom net thuis om 18.15. Pomp staat uit en temperatuur is 27 graden.
Weet niet precies wanneer hij afsloeg maar in minder dan 24 uur van 19 naar 27.
Vind het best een goed resultaat. Geluid valt me ook erg mee.
Het weer heeft ook wel een grote invloed hé :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

NoFate schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Het weer heeft ook wel een grote invloed hé :-)
Zeker. Vandaag was een prima dag. Maar het echte warme weer moet nog komen. Met solarmatten hadden we dit niet gehaald binnen 24 uur.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@paQ Ok, dus als ik het goed begrijp is onze WP wel aan het terugschakelen. Maar door het warme weer en wellicht ons te kleine bad voor de WP is de 1 Hz per 30 sec te weinig waardoor er toch teveel warmte wordt geproduceerd door de WP waardoor hij uiteindelijk boven de grens komt en zich uit moet schakelen.

In het geval van de Poolex zie ik hem in ieder geval nog 2 keer noemenswaardig terugvallen in vermogen als hij ziet dat 1 Hz per 30 sec geen zin heeft.

Dan zit het op zich wel OK in elkaar. Ik meen me echter iemand te herinneren hier in het topic die ooit zei dat overcapaciteit niet bestond bij een zwembad WP... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
Die poolex heb ik ook gehad. Die blaast koude lucht naar boven. Koude lucht zakt. Dus valt direct weer in de aanvoer van de warmtepomp. Advies van poolex destijds was, in mijn geval dan, verder van de muur zetten. Zodat er meer verse lucht aangezogen kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-07 10:20
Ik ben van een intex 260*160 naar een prism 300x1.75 over gestapt.
Het zwembad op 1cm mat en de poten op de stenen. De hoeken kan ik bewegen. Niet met 1 vinger maar wel met de hand. Na los laten floept het weer naar terug binnen.
Het zwembad staat nu krom naar binnen water tot de witte rand. De buiten maat is nu 285x150. Wat doe ik verkeerd en hoe op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vond dit wille balletje onder in mijn chloordispenser (bestway flowclear), zou dat balletje ergens anders horen waardoor de chloortoevoer nu niet meer gestopt wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq8OUkWPitAoBowtfiI17_-BEqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q7O4Iv3fQ3J1Wk4IChNkwbz.jpg?f=fotoalbum_medium
Winkelwagenmuntje voor een idee van de grootte, ik denk dat het balletje zo'n 5 a 6 mm is.

Heeft iemand een idee waar het hoort of hoe zo'n chloordispenser in elkaar hoort te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:36:
@paQ Ok, dus als ik het goed begrijp is onze WP wel aan het terugschakelen. Maar door het warme weer en wellicht ons te kleine bad voor de WP is de 1 Hz per 30 sec te weinig waardoor er toch teveel warmte wordt geproduceerd door de WP waardoor hij uiteindelijk boven de grens komt en zich uit moet schakelen.

In het geval van de Poolex zie ik hem in ieder geval nog 2 keer noemenswaardig terugvallen in vermogen als hij ziet dat 1 Hz per 30 sec geen zin heeft.

Dan zit het op zich wel OK in elkaar. Ik meen me echter iemand te herinneren hier in het topic die ooit zei dat overcapaciteit niet bestond bij een zwembad WP... :P
Zoals ik het begrijp zou hij juist door het warme weer ontzettend langzaam moeten gaan draaien.
Hij schakelt in pak m beet 1,5 minuut terug van 80 naar 55 %.

Daarna blijft ie 2 uur stoken, totdat er overshoot is, en uitschakelt.
dat zijn 240 onbenutte mogelijkheden om 1 Hz te zakken.

Op papier is het allemaal heel mooi, maar het werkt in de praktijk simpelweg niet.
Morgen komt mijn vervanger, maar ik vraag me af hoeveel zin dat heeft die uit de doos te halen en aan te sluiten puur en alleen om te zien of deze het anders doet.

@Highfive95, was je er al achter of je wp wel bij die 220Wh in zat begrepen?
Kan toch best wel essentiële informatie zijn.

anyway, vandaag om 09:30 de wp aangezet bij 26.7-26.8, en om 12:00 uitgeschakeld op 28.3.
Het water is later 28.5 geworden (alles goed gemengd) en dat is het nu nog steeds.
Er hebben heel de middag 5 kinderen in het bad gezeten, en ikzelf zojusit nog even :+

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-05-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:38:
Die poolex heb ik ook gehad. Die blaast koude lucht naar boven. Koude lucht zakt. Dus valt direct weer in de aanvoer van de warmtepomp. Advies van poolex destijds was, in mijn geval dan, verder van de muur zetten. Zodat er meer verse lucht aangezogen kon worden.
Goed om te weten, want ik had die dus wel op mijn alternatieven-lijstje staan.

Dat is met de mini inverter plus ook wel een beetje het geval. De koude lucht gaat niet recht naar voren, maar meer naar de zijkanten rondom. Dat zal ook weer (negatieve) invloed hebben op de temp sensor.
Van de andere kant: warm ik die temp sensor op met mijn vingers, zo tot een graad of 30, dan heeft dat onmiddellijk invloed op de fan-speed, maar niet op de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-08 16:30
mwk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Zeker. Vandaag was een prima dag. Maar het echte warme weer moet nog komen. Met solarmatten hadden we dit niet gehaald binnen 24 uur.
In 24 uur 8 graden verwarmen, is 0,33 graad per uur. Dat vindt ik voor een warmtepomp toch tegen vallen in mijn beleving. Had verwacht dat dat toch sneller zou gaan. Zo’n W’eau stond eigenlijk ook nog op de wensenlijst.

Vandaag hier met solarmatten van 22 naar 28,5 graden, van 11:00 tot 17:00. In 6 uur tijd op 8m3 bad. Met een dag als vandaag haal je dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Ik heb een Intex ZFP 4m3/u gekocht en was er vanavond mee aan het "klooien".. Ik heb het idee dat wat ik wil niet gaat werken:

Ik wil beide slangen in het zwembad hangen (over de rand) en water rondpompen. Maar ik krijg er geen flow in. Ik heb het idee dat de slang aan de inlaat van de ZFP onder het water niveau moet zitten om het te laten werken. Klopt dit?

Ik wist dat het een ZFP was die werkt "onder de waterspiegel", maar had geen rekening gehouden met de slangen. Ik heb ook nog geprobeerd om het zelf opgang te krijgen en vervolgens de slang hoog in het bad te houden, zodat je een zuigende werking krijgt. Maar helaas zonder succes.

Is er iemand met meer ervaring die dit kan bevestigen?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
BoschR schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:01:
Ik heb een Intex ZFP 4m3/u gekocht en was er vanavond mee aan het "klooien".. Ik heb het idee dat wat ik wil niet gaat werken:

Ik wil beide slangen in het zwembad hangen (over de rand) en water rondpompen. Maar ik krijg er geen flow in. Ik heb het idee dat de slang aan de inlaat van de ZFP onder het water niveau moet zitten om het te laten werken. Klopt dit?

Ik wist dat het een ZFP was die werkt "onder de waterspiegel", maar had geen rekening gehouden met de slangen. Ik heb ook nog geprobeerd om het zelf opgang te krijgen en vervolgens de slang hoog in het bad te houden, zodat je een zuigende werking krijgt. Maar helaas zonder succes.

Is er iemand met meer ervaring die dit kan bevestigen?
Werkt wel maar je moet er wat moeite voor doen, slangen vooraf vullen met een gieter oid voor je ze in het water hangt zou moeten werken. Eventueel paar keer herhalen als het filtervat nog moet vullen.

Kunt ook proberen om als de slangen volstaan het ontluchtingsventiel op het voorfilter open te draaien om zo de lucht eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Kingsolo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:59:
[...]

In 24 uur 8 graden verwarmen, is 0,33 graad per uur. Dat vindt ik voor een warmtepomp toch tegen vallen in mijn beleving. Had verwacht dat dat toch sneller zou gaan. Zo’n W’eau stond eigenlijk ook nog op de wensenlijst.

Vandaag hier met solarmatten van 22 naar 28,5 graden, van 11:00 tot 17:00. In 6 uur tijd op 8m3 bad. Met een dag als vandaag haal je dat prima.
Dat is een goede score. Dan zouden die solarmatten samen 11Kw aan vermogen hebben om dat volume in 6 uur op te warmen. De zon levert ongeveer 1Kw per vierkante meter. Hoeveel heb je er liggen?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

mwk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:15:
[...]

Dat is een goede score. Dan zouden die solarmatten samen 11Kw aan vermogen hebben om dat volume in 6 uur op te warmen. De zon levert ongeveer 1Kw per vierkante meter. Hoeveel heb je er liggen?
Ik heb ook eenzelfde resultaat gehaald vandaag met 1 solar mat en noppenfolie. Ben best tevreden.
Wel vanaf 10:00 tot ongeveer 21.00 volledig in de zon en 1 zijde tegen een muur die lekker weerkaatst ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 18-05-2022 22:18 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
paQ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:05:
[...]

Zoals ik het begrijp zou hij juist door het warme weer ontzettend langzaam moeten gaan draaien.
Hij schakelt in pak m beet 1,5 minuut terug van 80 naar 55 %.
Hmm, ik was me even niet bewust van de gebruikte WP frequentie. Had in de duizenden in m’n hoofd omdat ik die getallen altijd op de frequentie regelaar zie staan van de zwembad pomp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-08 16:30
mwk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:15:
[...]

8m2 epdm solarmatten, zie oude post hieronder.
Kingsolo in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:36:

Dat ben ik en ja klopt nog steeds. Je wilt juist dat je WP zo lang mogelijk op zijn laagste toeren blijft draaien want dat is het meest energiezuinige en daar haal je ook het hoogst COP.

Uit eindelijk zal WP uit gaan indien WP zelfs op zijn laagste vermogen het bad verwarmt boven de setpoint.

Ik zit met een 9kW warmtepomp op een ~1m3 bad dusss over overcapaciteit gesproken :o :9 8) :+ :D.
(en nog merk ik dat ie het soms zwaar heeft in de winter).

Waar ik wel volledig eens mee ben zoals ik jullie verhaal lees mbt werking is dat het terugschakelen eigenlijk gerust al kan beginnen wanneer water temperatuur bv 1-2gr onder de setpoint is, dan zou je veel meer van de volledige bereik benutten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Waar ik wel volledig eens mee ben zoals ik jullie verhaal lees mbt werking is dat het terugschakelen eigenlijk gerust al kan beginnen wanneer water temperatuur bv 1-2gr onder de setpoint is, dan zou je veel meer van de volledige bereik benutten...
Toppy zegt dus ook dat dat volgens de fabrikant moet gebeuren, namelijk met 1Hz per 30 sec.
Alleen, dat gebeurt niet. Hij doet dat weliswaar van 55 naar 50 Hz, maar daarna stopt het.
Dat is dus wel een zeer minimale bandbreedte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Die van mij schaalt toch wel verder terug, goed te zien in de app.

Ben benieuwd straks wanneer ik het echt kan meten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
ohje mogelijk te lang gewacht, het 6kw model is momenteel uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
TMCThomas schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:05:
ohje mogelijk te lang gewacht, het 6kw model is momenteel uitverkocht.
Bij de zwembadspecialist zijn ze wel nog op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:47
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Die van Kokido (dat is allemaal 1 pot nat) met Kokido kogelkraan

Hayward (?) maakt ook wel een mooi setje trouwens
Ik heb de Kokido ook besteld, die van Hayward waren een stuk prijziger.
Hoe sluit je de orginele uitgang van je zwembad fatsoenlijk af?

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:46:
Iemand ervaring met ondervilt ipv tegels?

Heb een groter bad gescoord en moet flink tegels bij gaan kopen echter heeft action weer de kleur veranderd en ik heb gemerkt dat sommige setjes van de action in spiegelbeeld uitgevoerd zijn, lekker handig allemaal.

Dat getob met die tegels ben ik sowieso aardig beu, ze krullen nogal eens op en op de hoeken glij je nog wel eens weg met zo'n tegel.

Mijn ondergrond bestaat uit keramische tegels van 120x60x2 en liggen in de cement. De voegen zijn waterdoorlatend. Scherpe randen zijn er niet echt, op sommige plekken ligt de voeg wel een millimeter lager dan de tegel.
Ik heb een terras waar m'n bad op staat.
1e jaar tegels, spekglad.
2e jaar vilt, was wat ons betreft ook niet echt een succes. Ons vilt was wit, wordt echt gigantisch snel vies.
Voor dit jaar ligt er een rol kunstgras klaar, kijken of dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
NoFate schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:08:
[...]

Bij de zwembadspecialist zijn ze wel nog op voorraad
Heb je een linkje? ik zie hem zo snel niet staan.

EDIT: Even een mailtje naar toppy gestuurd, die verwachten hem de laatste week van mei/eerste week van juni weer op voorraad te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door TMCThomas op 19-05-2022 09:10 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 183 Laatste