Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Heb je dan geen last van de aardlekschakelaar?
De intex aardlek gaat uit als de stroom eraf is geweest. Die van de WP is standaard 'aan'.
Misschien blijft die van intex ook aan als hij wel ingeplugd blijft. :?
Maar goed. Er zit altijd vanzelf al een timer in een intex apparaat. Een extra slimme stekker ervoor heeft ook niet zoveel toegevoegde waarde.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 14:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18
Oudere intex pompen hadden dit probleem niet of het was makkelijk te omzeilen.
Als je het nu wil omzeilen moet je de aardlek van de intex pomp eraf halen en zelf een andere aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-07 10:17
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:31:
[...]

De intex aardlek gaat uit als de stroom eraf is geweest. Die van de WP is standaard 'aan'.
Misschien blijft die van intex ook aan als hij wel ingeplugd blijft. :?
Dus je hoeft de aardlek van warmtepomp niet steeds weer aan te klikken als de stroom eraf is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
ben me even aan het verdiepen in de W'eau inverter...
als ik de intex Zandpomp koop, deze heeft 38mm en ook zo aansluitingen met schroefdraad precies

https://cdn.toppy.nl/g/ca.../1200f1200/3101_11_1.webp

Maar bij het advies van de weau inverter staat dat ik gewone slangen moet kopen, passen deze met schroefdraad er hier dan op ?

de terugvoer naar het zwembad ga ik dan gewoon met de 32 mm buis doen, die heb ik nog van de intex cartridge pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Dus je hoeft de aardlek van warmtepomp niet steeds weer aan te klikken als de stroom eraf is geweest?
n=1
Mijn (huidige) Weau RCD is direct aan bij opnieuw inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:37:
als ik de intex Zandpomp koop, deze heeft 38mm en ook zo aansluitingen met schroefdraad precies

Maar bij het advies van de weau inverter staat dat ik gewone slangen moet kopen, passen deze met schroefdraad er hier dan op ?

de terugvoer naar het zwembad ga ik dan gewoon met de 32 mm buis doen, die heb ik nog van de intex cartridge pomp
nee, aan de warmtepomp zitten tuleverbindingen voor 32mm slangen.
Je krijgt er geen slang bij, wel 2 slangklemmen.
Koop gewoon korte slangen met een glad einde. Ik ben zelf sceptisch over het waterdicht krijgen van een slang die je door midden hebt geknipt bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:41:
[...]

n=1
Mijn (huidige) Weau RCD is direct aan bij opnieuw inpluggen.
Ah dat is fijn dan zou ik hem gewoon via een tijdschakelaar kunnen laten lopen, mijn intex pomp heeft namelijk geen RCD erop zitten, dus beide zijn dan geen probleem. Dan zet ik gewoon nog RCD op voor de tijdschakelaar voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:23:

Onder aan de streep (in dit geval) is het niet efficienter gezien de "besparing" die je hebt weer te niet doet door je pomp die meer energie verbruikt ;)
Aannames, aannames zonder enig onderbouwing. Pomp verbruikt 408 watt vol open zonder enige belemmering (op zandfilter na). Maar wel 400 watt door de warmtepomp heen, pomp verbruikt dus minder als ie harder moet werken. Ja debiet zal lager zijn, moet ook een meter of 2 omhoog. Dan nog is pomp krachtig genoeg om dit voor elkaar te boksen.
medu80 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:36:
Ik heb ook de Badu Magic 6 deze werkt bij mij maximaal op 408 watt. Hoe meer weerstand, hoe lager de wattage. Zet ik de bypass van de warmtepomp helemaal dicht, staat er 370 watt. Ik draai deze met een FR op 1500 rpm, das ongeveer 80 watt.
Waarom nu 400 en voorheen 370 zul je je afvragen. Ik heb de leidingen vervangen. Was voorheen 32mm flex, nu 50mm pvc en geen knietjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Ah dat is fijn dan zou ik hem gewoon via een tijdschakelaar kunnen laten lopen, mijn intex pomp heeft namelijk geen RCD erop zitten, dus beide zijn dan geen probleem. Dan zet ik gewoon nog RCD op voor de tijdschakelaar voor de veiligheid.
Heb je een inverter mini plus?
Dan gewoon lekker via API automatisering regelen. Heb je daar ook verder geen omkijken naar. Als je de stroom van het apparaat haalt heb je immers ook geen wifi meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Dan gewoon lekker via API automatisering regelen. Heb je daar ook verder geen omkijken naar. Als je de stroom van het apparaat haalt heb je immers ook geen wifi meer.
Nog niet maar die ben ik wel van plan te gaan halen (de 6kw variant) Maar ik wacht nog even of jou vervanging goed werkt :) . Maar dat is ook wel een optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:54
medu80 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:44:
[...]
Aannames, aannames zonder enig onderbouwing. Pomp verbruikt 408 watt vol open zonder enige belemmering (op zandfilter na). Maar wel 400 watt door de warmtepomp heen, pomp verbruikt dus minder als ie harder moet werken. Ja debiet zal lager zijn, moet ook een meter of 2 omhoog. Dan nog is pomp krachtig genoeg om dit voor elkaar te boksen.
[...]
Dit is geen aanname want als je WP niet op het dak zou zitten zou je af kunnen met een "minder sterke" pomp die zomaar 100+ watt minder energie vebruikt :).

Alstu, hierbij dus mijn onderbouwing :9~.

Edit:
Als ik goed lees gebruik je zelfs een FR, in dat geval kan je die standje lager zetten et voila...

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 16-05-2022 14:54 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:43:
[...]

nee, aan de warmtepomp zitten tuleverbindingen voor 32mm slangen.
Je krijgt er geen slang bij, wel 2 slangklemmen.
Koop gewoon korte slangen met een glad einde. Ik ben zelf sceptisch over het waterdicht krijgen van een slang die je door midden hebt geknipt bij wijze van spreken.
ja, maar de de zandfilter pomp, deze slangen hebben ze schroefdraad , die van 38mm , dus ik sluit hem aan aan de pomp, maar de warmtepomp heeft deze schoefdraad toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:49:
[...]

ja, maar de de zandfilter pomp, deze slangen hebben ze schroefdraad , die van 38mm , dus ik sluit hem aan aan de pomp, maar de warmtepomp heeft deze schoefdraad toch niet?

Warmtepomp heeft inderdaad standaard niet deze schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Warmtepomp heeft inderdaad standaard niet deze schroefdraad.
ok, dan moet ik er ook nog connector bij om van schroefdraad terug naar die gewone platte aanlsuiting te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 11:35
@paQ waarmee meet jij het stroomverbruik van je warmtepomp?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:51:
[...]

ok, dan moet ik er ook nog connector bij om van schroefdraad terug naar die gewone platte aanlsuiting te gaan
De Weau hebben -zover ik heb meegekregen hier- een niet standaard schroefdraad.

Beste is om gewoon van en gladde slang naar het formaat te gaan wat jij wilt.

Wil je dus die slang erop "schroeven' die je net aangaf dan zou het dit zijn:

32mm gladde slang > 32mm slangtule naar 50mm >> 50mm naar 2" schroef adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:02
TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb zelf de Intex 4m en kan hje bevestigen dat deze niet te schakelen is zonder de aardlekbeveiliging eraf te halen. Pomp gaat niet vanzelf meer aan als je de stroom eraf haalt. De W'eau inverter 4,5 kw plus overigens wel gewoon. Dus dan zou je de aardlekbeveiliging eraf moeten halen en nieuwe stekker aan moeten zetten als je de intex ook wil schakelen.

Is overigens wel heel simpel. Stekker openschroeven en draden eruit. Nieuwe stekker erop.
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:37:

Ik heb ook een bestway en de 38 mm intex slangen passen niet op bestway bad. Ik heb deze adapters gekocht.
https://www.hornbach.nl/s...38mm/6361703/artikel.html
Deze gaat op het bad, daarop de 38 mm schroefslang. Dan slang op de intex zfp met schroefkoppeling. Dan weer intex slang op zfp die gaan naar de W'eau waar ook adapter op zit.

Dan uitgang W'eau zit een 32 mm slang die weer op bad past.

Het kan ook nog anders, maar ik had toevallig nog een 32 mm slang liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

furian88 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:52:
@paQ waarmee meet jij het stroomverbruik van je warmtepomp?
Ik heb een poepie simpele wifi stekker die op het tuya platform werkt.
Je kan gewoon alles uit de API vissen.

https://www.lightexpert.n...Xa5Ck0CKs35xoCmvEQAvD_BwE

deze werkt ook op tuya zo te zien.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Ik heb zelf de Intex 4m en kan hje bevestigen dat deze niet te schakelen is zonder de aardlekbeveiliging eraf te halen. Pomp gaat niet vanzelf meer aan als je de stroom eraf haalt. De W'eau inverter 4,5 kw plus overigens wel gewoon. Dus dan zou je de aardlekbeveiliging eraf moeten halen en nieuwe stekker aan moeten zetten als je de intex ook wil schakelen.

Is overigens wel heel simpel. Stekker openschroeven en draden eruit. Nieuwe stekker erop.

[...]

Ik heb ook een bestway en de 38 mm intex slangen passen niet op bestway bad. Ik heb deze adapters gekocht.
https://www.hornbach.nl/s...38mm/6361703/artikel.html
Deze gaat op het bad, daarop de 38 mm schroefslang. Dan slang op de intex zfp met schroefkoppeling. Dan weer intex slang op zfp die gaan naar de W'eau waar ook adapter op zit.

Dan uitgang W'eau zit een 32 mm slang die weer op bad past.

Het kan ook nog anders, maar ik had toevallig nog een 32 mm slang liggen.
Ik dacht aan deze :
https://www.toppy.be/prod...BYehiOeDlLiBoCv7YQAvD_BwE

Dat zijn intex A Adapters, deze wou ik gewoon op de pomp hangen en dan met gewoon 32 mm gladde kabels werken , moet lukken niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Ik dacht aan deze :

Dat zijn intex A Adapters, deze wou ik gewoon op de pomp hangen en dan met gewoon 32 mm gladde kabels werken , moet lukken niet?
Intex A is 38mm. Ik weet niet of dat zo compatible is met Bestway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Ik dacht aan deze :

Ja deze schroef je op de intex pomp. Dan kun je de 32 mm slang gewoon op de pomp aansluiten met slangklemmen. Je moet dan wel 3x 32 mm slangen kopen. Bad naar pomp - pomp aar wp - wp naar bad.

Bij de zandfilterpomp zitten al 2 x 2 meter 38 mm slangen met schroefkoppeling. Dus in mijn geval was geen extra slang nodig. De 32 mm die op de wp zit had ik nog.

Ik heb dus de andere adapter. Een pop het bad en een op de wp om de 38 mm slangen aan te kunnen sluiten. De 32 mm slang zit gewoon met slangkoppeling op de wp.

[ Voor 7% gewijzigd door Highfive95 op 16-05-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Ik heb mijn intex pomp toen bij amazon besteld de zogenaamde "FR" variant, die heeft standaard geen aardlekbeveiliging dus dat komt samen met de W'eau pomp waarbij het geen probleem is wel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Ja deze schroef je op de intex pomp. Dan kun je de 32 mm slang gewoon op de pomp aansluiten met slangklemmen. Je moet dan wel 3x 32 mm slangen kopen. Bad naar pomp - pomp aar wp - wp naar bad.

Bij de zandfilterpomp zitten al 2 x 2 meter 38 mm slangen met schroefkoppeling. Dus in mijn geval was geen extra slang nodig. De 32 mm die op de wp zit had ik nog.

Ik heb dus de andere adapter. Een pop het bad en een op de wp om de 38 mm slangen aan te kunnen sluiten. De 32 mm slang zit gewoon met slangkoppeling op de wp.
Ja, ik heb nog 2 x 32 mm slangen van de originele cartridge pomp... Deze kan ik hergebruiken... Dus dan nog 1 extra slang kopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Ik heb mijn intex pomp toen bij amazon besteld de zogenaamde "FR" variant, die heeft standaard geen aardlekbeveiliging dus dat komt samen met de W'eau pomp waarbij het geen probleem is wel goed uit.
Ik heb deze van Amazon.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

Daar zit hij wel op blijkbaar. Maar goed, is er zo af te halen mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Ja, ik heb nog 2 x 32 mm slangen van de originele cartridge pomp... Deze kan ik hergebruiken... Dus dan nog 1 extra slang kopen :-)
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb 5 of 6 meter zwarte 32mm. Ophalen Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb deze van Amazon.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

Daar zit hij wel op blijkbaar. Maar goed, is er zo af te halen mocht je dat willen.
Heb jij een bypass , want wou zonder werken en idd dezelfde pomp kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saa
  • Laatst online: 07-07 22:11

Saa

Remi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:01:
Ook ik heb interesse om mijn zwembad een paar graden warmer te maken. Het mag zo simpel mogelijk en ben reeds in bezit van een ZFP. Waarschijnlijk zit mijn grootste uitdaging in het omhoog pompen van het water.

Het gaat om een standaard Intex 305x76 metal frame.
Vorig jaar een Intex ZFP 26644 gekocht met een capaciteit van 4,5 m3.

Het zwembad komt naast de schuur te staan. Ik heb de hoogte nog niet exact gemeten maar ik schat in dat dit zo'n 2,5 meter is. Mijn bedoeling is om 2 of 3 solar matten van Intex (120x120cm) op het plat dak te leggen.

Ik heb al gelezen dat een 4m3 ZFP niet heel krachtig is maar ik kwam het volgende nog tegen in een ander topic.

[...]

Kan iemand bevestigen of dit haalbaar is eventueel icm een bypass?

Dus voor het opwarmen zet ik de pomp in de circulatie stand zodat er genoeg kracht is om het water omhoog te pompen door de solar matten. In de avond na het zwemmen zet ik de bypass om en zet ik de pomp op filteren.
Ik heb hier een zelfde pomp waarmee ik 2,70 meter omhoog pomp door 32mm druk pvc en dan door 2 x Steinbach compact solar matten (https://www.amazon.nl/dp/...2e-8993-ed62039b5318&th=1) +/- 4m2 oppervlakte.

Gaat prima in de filterstand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Kan je de W'eau bedienen via een API? Ik zou hem graag koppelen met Domoticz namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Als je die 3m3 pomp koopt, vraag ik me af of een bypass nog wel zinvol is.( behalve dat je een afsluiter hebt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Kan je de W'eau bedienen via een API? Ik zou hem graag koppelen met Domoticz namelijk.
Als je hem in je Tuya account laadt wel. (uit de weau app eruit dus, en in Tuya)
Het is vooral zoeken geblazen naar een ondersteunend script / plugin.

Ik heb hem nu in homebridge, maar loop nog tegen wat foutjes aan.
Maar ik kan in de woonkamer roepen: "hey siri, zet mijn zwembad op 28"

:D. (je hebt er geen fuck aan verder :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Als je die 3m3 pomp koopt, vraag ik me af of een bypass nog wel zinvol is.( behalve dat je een afsluiter hebt)
Die Intex is een 4m3 pomp, dus weet niet of dat te veel is voor de 4,5KW warmtepomp... Want ze spreken alleen van minimaal 2000 liter aanvoer, maar geen idee wat de ideale waarde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Die Intex is een 4m3 pomp, dus weet niet of dat te veel is voor de 4,5KW warmtepomp... Want ze spreken alleen van minimaal 2000 liter aanvoer, maar geen idee wat de ideale waarde is
oh je was geswitched :+
Vond dat 3m3 best een grappig ding eigenlijk.

Ik moet zeggen dat ik dat hele bypass verhaal ook nog een beetje abacadabra vind.
Al googlend spreken allerlei zoekresultaten ook elkaar tegen wat 'de optimale instelling' is bij een bypass :|

een bypass betekent ook, kosten van bypass, lijm, weer extra slangen

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Op die toppy site staat dat je de bypass altijd MOET gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ik heb geen bypass. Wilde eerst kijken of zonder goed was.

Heeft vanaf zaterdag avond tot gisteravond (24 uur) aangestaan. Van 13,1 naar 25,6 graden. Gisteravond uitgezet en vanochtend 8 uur was de watertemp 23,9 graden. Toen weer aangezet en nu is hij 27,7 graden. Met mooi weer had hij de 28 graden allang aangetikt, want is bewolkt en bad is weer afgekoeld door enorme regenbui van net. Heb nu in totaal 28 kWh verbruikt. bad is 6500 liter.

Wij gebruiken hem alleen op warme dagen. Dus dan valt het verbruik mij niks tegen. Denk dat zo tussen 6-8 kWh wel mogelijk is. Dat is dan inclusief verbruik pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:03
TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Heb je dan geen last van de aardlekschakelaar?
Nee
Heb een versie waar ie niet op zat (wist ik ook niet toen ik hem bestelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:19:
Op die toppy site staat dat je de bypass altijd MOET gebruiken
sja naja, zinloos als het debiet door je wp ongeveer moet zijn wat ze opgeven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Heeft vanaf zaterdag avond tot gisteravond (24 uur) aangestaan. Van 13,1 naar 25,6 graden. Gisteravond uitgezet en vanochtend 8 uur was de watertemp 23,9 graden. Toen weer aangezet en nu is hij 27,7 graden. Met mooi weer had hij de 28 graden allang aangetikt, want is bewolkt en bad is weer afgekoeld door enorme regenbui van net. Heb nu in totaal 28 kWh verbruikt. bad is 6500 liter.

Wij gebruiken hem alleen op warme dagen. Dus dan valt het verbruik mij niks tegen. Denk dat zo tussen 6-8 kWh wel mogelijk is. Dat is dan inclusief verbruik pomp.
Hmm ik hoop dat je toch kan verwarmen tot boven de 28/29 graden met zo een warmtepomp??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:24:
[...]

die 23,9 was waarschijnlijk met stilstaand water. (:?) Of liep je pomp wel gewoon?
Alhoewel, 1.7 graad verlies in de nacht is heel aannemelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Hmm ik hoop dat je toch kan verwarmen tot boven de 28/29 graden met zo een warmtepomp??
Op warme dagen zal dat geen probleem zijn. Maar hij moet wel een tijdje draaien. Zon helpt ook heel erg mee. Vandaag nauwelijks zon en van vanochtend 8 uur tot nu pas op 28 graden. Maar dat komt ook door enorme regenbui hier. Als bad al warmer is en verlies in de nacht minimaal is heb je hem zo weer warm.
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:27:
[...]

die 23,9 was waarschijnlijk met stilstaand water. (:?) Of liep je pomp wel gewoon?
Alhoewel, 1.7 graad verlies in de nacht is heel aannemelijk.
Heb pomp uitgezet gisteravond. Vanochtend pas weer aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-07 15:23
ok ben mee, je zou de intex adapter A aan de pomp schroeven en zo de buizen 32mm verder gebruiken.

Is dat geen probleem voor de pomp, dunnere buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
verhto schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:34:
ok ben mee, je zou de intex adapter A aan de pomp schroeven en zo de buizen 32mm verder gebruiken.

ja vraag ik me ook af , maar denk dat 32mm buizen geen probleem zijn voor een 4.5KW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
verhto schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:34:

Geen probleem, ja er is wat meer weerstand echter niet iets om je druk om te maken.

Deze wp is gemaakt voor 38/32mm slangen :).

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 16-05-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-07 15:23
top merci! Dat is de goedkoopste oplossing, set A kopen en gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
verhto schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:44:
top merci! Dat is de goedkoopste oplossing, set A kopen en gedaan!
deze optie lukt ook nog denk ik als je zo van die slangen hebt van 38mm met draadaansluitng

https://www.toppy.nl/prod...-zwembaden-met-32-mm.html

deze intex B adapters passen normaal gezien toch op de warmtepomp, niet 100% zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Highfive95 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Heb pomp uitgezet gisteravond. Vanochtend pas weer aangezet.
OK

Ik merk dat wanneer het water niet door de pomp stroomt, ik ook echt een veel koudere waarde terug krijg dan het geval is. Zodra je de pomp dan laat stromen, 'schiet' de temperatuur ook weer omhoog naar de daadwerkelijke watertemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
paQ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:01:

Het ding is dat ie met 65% bij 27 graden in wezen blijft doorwarmen, tot hii bij 28 is, en stopt dan compleet, tot hij 2 hele graden (!) is afgekoeld.

Vanaf dan wordt het een soort aan/uit systeem natuurlijk
Ik heb eens e.e.a. in grafiekjes gezet bij mij en zo lijkt mijn 'Full inverter' ook te werken.

Temp ingesteld op 28 graden en mode Silent geactiveerd:
  • Water dropt naar 27 graden, WP gaat aan en verbruikt +/- 500 Watt
  • Als de 28 graden zijn bereikt na 10 uur valt het verbruik in 1 keer terug naar 350 Watt
  • Als de 28,5 graden zijn bereikt valt het verbruik ineens verder terug naar 230 Watt
  • Bij 29 graden stopt de WP volledig. Waarschijnlijk om weer te wachten op de 2 graden drop... dit ga ik vanavond/vannacht zien.
Dit lijkt inderdaad meer op step-inverter dan full. Maar hoe gaat dit bij anderen? Wel met meer en kleinere stapjes naar mate de WP dichterbij de setpoint komt?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Luc S schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:07:
[...]

Ik heb eens e.e.a. in grafiekjes gezet bij mij en zo lijkt mijn 'Full inverter' ook te werken.

• Als de 28 graden zijn bereikt na 10 uur valt het verbruik in 1 keer terug naar 350 Watt
  • Als de 28,5 graden zijn bereikt valt het verbruik ineens verder terug naar 230 Watt
  • Bij 29 graden stopt de WP volledig. Waarschijnlijk om weer te wachten op de 2 graden drop... dit ga ik vanavond/vannacht zien.
Dit lijkt inderdaad meer op step-inverter dan full. Maar hoe gaat dit bij anderen? Wel met meer en kleinere stapjes naar mate de WP dichterbij de setpoint komt?
Welke WP heb je ?

De meeste WP's verwarmen tot een bepaald punt boven T gewenst en gaan dan een keer uit.
Ook wachten ze dan tot een bepaald punt om weer aan te gaan.
En bij sommige WP's zijn deze parameters in te stellen.

Misschien kan @Jazsie het beter uitleggen :)
Ik zou eerlijk gezegt bij een full inverter verwachten dat hij inderdaad kleinere stappen heeft dichterbij het setpoint, en ook ervoor zorgt dat water op temperatuur blijft in plaats van een volle graad afkoelt. En dat dan doet op een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik vraag me dan werkelijk af wat het verschil nog is met een step inverter. :?
Behalve dat, heb ik een lager verbruik dan rond de 800W nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:32:
[...]

in plaats van een volle graad afkoelt.
*2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Nu online
@Plenkske Poolex Q-Line 7

Zou hij nog aan het inleren zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ok, kogel door de kerk, heb goedkeuring gekregen voor warmtepomp :+)

Als iemand interesse heeft in zo een bol, en /of elektrische intex verwarming, laat maar iets weten, af te halen in België (Limburg) , prijs otk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Luc S schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:26:
@Plenkske Poolex Q-Line 7

Zou hij nog aan het inleren zijn :)
Interessant, toch wel een beetje het gedrag als de w'eau mini inverter plus dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Interessant, toch wel een beetje het gedrag als de w'eau mini inverter plus dus.
correct, alleen dan heel lang relatief laag verbruik.
Maar is in totaal nog steeds (10x500Wh) + (5? x 300Wh)? = 6,5kW give or take
Dat is meer dan 2 uurtjes 1200 + 3 uurtjes 800
Het zijn allemaal momentopnames natuurlijk, maar gisteren heb ik 3180 Wh verbruikt om van 25,6 naar 27,6 te gaan. (buiten temp was 26)

Het gedrag is wel min of meer gelijk, en dat roept wel vragen op over de (on)zin van "full inverter"

Ik kom met alle denkwerk en krakende fontanellen vooralsnog niet verder dan:
Full inverter gaat minder verbruiken wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt, en stopt als je er 1 graad overheen zit.

Dat kan een stepinverter ook.

Afbeeldingslocatie: https://www.generalbenelux.com/images/lightbox/grafiek-p-18-nl-1.jpg

Maar als ik het 27 wil, dan wil ik het 27, geen 28. Dan had ik hem wel op 28 ingesteld :?
Waarom zou ik meer en langer stroom willen verbruiken dan nodig is?

@Plenkske en @Jazsie . Welke WP hebben jullie en hoe werkt dit bij jullie?

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Is een zwembad zoals https://www.toppy.nl/prod...0cm-incl-accessoires.html

Een beetje een oké formaat voor 5 kinderen van een jaar of 5-6? Of wil ik dan snel naar een 400x200x100 of 400x200x120 bad toe? Gaat gewoon om een rijtjeshuis van 5.10m breed, de helft 6,5m lang en de helft waar het zwembad komt 8,5m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@paQ ik heb de mini power 4 kW op een 4 kuub bad. Het is dus aan/uit. 2 vermogens standen: niks :+ of ongeveer 800 Watt (volgens mij, meet ik dit jaar na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 13:09
President schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:00:
Is een zwembad zoals https://www.toppy.nl/prod...0cm-incl-accessoires.html

Een beetje een oké formaat voor 5 kinderen van een jaar of 5-6? Of wil ik dan snel naar een 400x200x100 of 400x200x120 bad toe? Gaat gewoon om een rijtjeshuis van 5.10m breed, de helft 6,5m lang en de helft waar het zwembad komt 8,5m...
WIj hebben de intex 3x2 en vind hem te klein worden voor ons 4tjes. 2 kinderen van 5, 9, mijn vrouw en ik.

Na 4 jaar ben ik helemaal klaar mer die filters elke x te vervangen. Vandaag een zandfilterpomp gekocht. de 4m3 met zo'n zak zand.

volgens de specs van de pomp moet deze dit zwembad aankunnen+ 2 solar bollen. Wij hebben 1 bol, dus dat moet wel goed gaan.

Moest alleen de diameter opnemen van onze huidige aansluitingen. Kon kiezen tussen 32mm en 38mm. Ik meten....34mm binnenkant slang.. :X hahaha

Dus wist ik nog steeds niet welke kit ik moest nemen, tot ik de 32mm kit zag en die precies dezelfde 2 onderdelen had die ik door het zwembad gat moest duwen om de slang op aan te sluiten. De webshop wist het namelijk ook niet te vertellen.

Heb alleen de pomp+2 38->32mm adapters gekocht. Slangen heb ik hopelijk genoeg.

Klantenservice vertelde mij dat de pomp het hele seizoen buiten mag staan, zal dit wel goed gaan ivm weers omstandigheden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Unknown Alien schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:09:
[...]

WIj hebben de intex 3x2 en vind hem te klein worden voor ons 4tjes. 2 kinderen van 5, 9, mijn vrouw en
Zou je dan voor de 4x2 gaan? Zou dat verschil maken voor je of zou die 2m2 weinig verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
President schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Zou je dan voor de 4x2 gaan? Zou dat verschil maken voor je of zou die 2m2 weinig verschil maken?
ikzelf heb een 4*2 van 1 m hoogte, voor 2 kids van 5+7 ideaal, en je kan er zelf nog leuk in, eventueel met matras, met 4 of 5 ... kweetnie, begint al krap te worden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 13:09
President schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Ja was al aan het kijken voor 1 maat groter, maar had ik geen zin in, want moest dan weer klussen in de tuin.

Maar 5 tegelijk is 3x2 echt te klein, tenzij ze alleen rechtpo in staan, zonder te bewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Ik heb wel breedte 2,40x4.80 diepte vrij in de tuin voor het zwembad... Dan staat die 'tegen de schutting met de buren aan' aan de rechterkant en heb ik aan de linkerkant nog ruimte voor een looppad tussen het zwembad links en de tafel rechts . Maar dan moet ik ook nog een installatie kwijt? Bijvoorbeeld nog een warmtepomp? Hoeveel ruimte neemt dat in?

Ik kan de warmtepomp bijvoorbeeld aan de achterkant zetten, maar daar is het in totaal maar 1,2mx2,4m in oppervlakte... En dan zou ik dus niet genoeg ruimte voor en achter vrij hebben voor de warmtepomp? Of aan de voorkant bij de deur, dan kan die tussen het zwembad en ons huis staan en blaast die lucht uit net voor mijn tuindeur (waar we dus regelmatig doorheen zullen moeten lopen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1utkh4748JmVSC2By5x6Ih1W5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1bjcp5lAnOoccY6EnmAgNZk0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door President op 16-05-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:45
Begin mei wat berichten gepost over mijn zwemvijver. Vorige week heeft een bedrijf alle dode planten weggezogen én een nieuwe energiezuinige pomp (Auga Varioflow) geinstalleerd. Probleem is alleen dat deze pomp niet mooi loopt. Hij krijgt te weinig water waardoor hij lucht hapt en zijn vermogen terugdraait. Dat gaat een beetje heen en weer. Het lijkt erop dat de skimmer de oorzaak is. Als ik die een tik naar beneden geef, komen er luchtbellen naar boven, waarna de skimmer iets dieper in het water ligt. Daardoor krijgt de pomp meer water en loopt hij weer een kwartier mooi. Maar daarna begint het riedeltje weer van vooraf aan.

Iemand een oplossing? De skimmer verzwaren? Of is dit simpeler op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Wie heeft de skimmer geïnstalleerd? (ook zij? dan hen bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

President schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:23:
Ik heb wel breedte 2,40x4.80 diepte vrij in de tuin voor het zwembad... Dan staat die 'tegen de schutting met de buren aan' aan de rechterkant en heb ik aan de linkerkant nog ruimte voor een looppad tussen het zwembad links en de tafel rechts . Maar dan moet ik ook nog een installatie kwijt? Bijvoorbeeld nog een warmtepomp? Hoeveel ruimte neemt dat in?

Ik kan de warmtepomp bijvoorbeeld aan de achterkant zetten, maar daar is het in totaal maar 1,2mx2,4m in oppervlakte... En dan zou ik dus niet genoeg ruimte voor en achter vrij hebben voor de warmtepomp? Of aan de voorkant bij de deur, dan kan die tussen het zwembad en ons huis staan en blaast die lucht uit net voor mijn tuindeur (waar we dus regelmatig doorheen zullen moeten lopen)

[Afbeelding]
De buitenmaat van dat bad: 533 x 289 x 107 cm

de 4x2 is: 445 x 245 x 122 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:45
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:02:
Wie heeft de skimmer geïnstalleerd? (ook zij? dan hen bellen)
Dat was natuurlijk ook mijn eerste actie. Ze zijn alleen erg druk, dus dat duurt nog een dikke week. Ondertussen lijkt me zoiets simpels als een skimmer niet erg ingewikkeld. En ik vermoed dan ook dat dit een vaker voorkomend probleem is. Wellicht heeft iemand hier er ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Aristos schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:04:
[...]

Dat was natuurlijk ook mijn eerste actie. Ze zijn alleen erg druk, dus dat duurt nog een dikke week. Ondertussen lijkt me zoiets simpels als een skimmer niet erg ingewikkeld. En ik vermoed dan ook dat dit een vaker voorkomend probleem is. Wellicht heeft iemand hier er ervaring mee.
Zit er een klepje in? Kan dat vrij bewegen?
Anders even tijdelijk verzwaren tot zij het komen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:04:

de 4x2 is: 445 x 245 x 122 cm
Ja, dat is https://www.toppy.nl/prod...0cm-incl-accessoires.html

Die zou dus prima passen qua oppervlakte, maar ik heb ook nog ruimte daar omheen nodig voor een warmtepomp en ook iets van een filter installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
President schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Die zou dus prima passen qua oppervlakte, maar ik heb ook nog ruimte daar omheen nodig voor een warmtepomp en ook iets van een filter installatie?
Ja, je hebt ook wandelruimte nodig er rond voor zuiver te maken, dekzeil te monteren etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

@Highfive95 Even voor de helderheid: kun je in de weau app kiezen voor iets anders dan eheat of cool?
Bijv boost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:38:
@Highfive95 Even voor de helderheid: kun je in de weau app kiezen voor iets anders dan eheat of cool?
Bijv boost?
Geen idee. Ik gebruik de smart life app. Dan kan ik kiezen voor boost, eco en silent mode. Maar ik heb niet het idee dat dit iets doet. Als ik de app open staat hij nml alrijd op wco heat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:38:
Bijv boost?
Ik gebruik de Tuya app en kan hier eco/auto, cool en Boost selecteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:02:
[...]

OK

Ik merk dat wanneer het water niet door de pomp stroomt, ik ook echt een veel koudere waarde terug krijg dan het geval is. Zodra je de pomp dan laat stromen, 'schiet' de temperatuur ook weer omhoog naar de daadwerkelijke watertemp.
Heb ik ook, bij mij zit er soms wel 10+ graden verschil :9.
Luc S schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:07:
[...]

Dit lijkt inderdaad meer op een step inverter dan full.

Poolex Q-Line Full Inverter wp met welk bad heb je?
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:00:
Ik vraag me dan werkelijk af wat het verschil nog is met een step inverter. :?
Behalve dat, heb ik een lager verbruik dan rond de 800W nog niet gezien.
Een -echte- full inverter heeft traploos toeren tussen de pakweg 20-100%.
En naarmate je dichter bij setpoint komt gaat compressor steeds langzamer in toeren draaien.

Daarnaast slaat deze veel sneller aan en niet pas 1-2gr onder setpoint.
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:36:
[...]

correct, alleen dan heel lang relatief laag verbruik.
Maar is in totaal nog steeds (10x500Wh) + (5? x 300Wh)? = 6,5kW give or take
Dat is meer dan 2 uurtjes 1200 + 3 uurtjes 800
Het zijn allemaal momentopnames natuurlijk, maar gisteren heb ik 3180 Wh verbruikt om van 25,6 naar 27,6 te gaan. (buiten temp was 26)

Het gedrag is wel min of meer gelijk, en dat roept wel vragen op over de (on)zin van "full inverter"

Ik kom met alle denkwerk en krakende fontanellen vooralsnog niet verder dan:
Full inverter gaat minder verbruiken wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt, en stopt als je er 1 graad overheen zit.

Dat kan een stepinverter ook.

[Afbeelding]

Maar als ik het 27 wil, dan wil ik het 27, geen 28. Dan had ik hem wel op 28 ingesteld :?
Waarom zou ik meer en langer stroom willen verbruiken dan nodig is?

@Plenkske en @Jazsie . Welke WP hebben jullie en hoe werkt dit bij jullie?
Ik heb de BWT/Fairland Inverter Plus HI-HC 85 (9kW).
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html

Zodra wp weer draait (bad is helaas wegens omstandigheden nog niet gevuld met water) zal ik grafiek plotten van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Hurricane78 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:49:
[...]

Ik gebruik de Tuya app en kan hier eco/auto, cool en Boost selecteren
Ja maar die doen dus niks.
Ik probeer te achterhalen waarom @Highfive95 zijn pomp (wel) langzaam kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Chloordispenser deed eerst niks, nu deed ie het blijkbaar wel, want er zit nu zo veel chloor in het bad dat het teststripje donkerder blauw is dan de hoogste waarde op het potje (dat was 10). |:(
Ik ben maar water weg gaan pompen, en dan straks weer bijvullen, want zoveel chloor krijg ik nooit het bad meer uit.
Dus de warmtepomp heeft even rust vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BounceMeister schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:46:
Chloordispenser deed eerst niks, nu deed ie het blijkbaar wel, want er zit nu zo veel chloor in het bad dat het teststripje donkerder blauw is dan de hoogste waarde op het potje (dat was 10). |:(
Ik ben maar water weg gaan pompen, en dan straks weer bijvullen, want zoveel chloor krijg ik nooit het bad meer uit.
mwa... paar uurtjes zon erop, en moet je eens zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:27:
[...]

mwa... paar uurtjes zon erop, en moet je eens zien
Welke zon? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-07 23:30
Hopen op bliksem en 'poef' weg is het :P

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
President schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Hier heb ik 'm vandaan, scheelt toch weer in de portemonnee :-)
https://www.heuts.nl/intex-prism-frame-400-200-122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Jopio schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Hier heb ik 'm vandaan, scheelt toch weer in de portemonnee :-)
https://www.heuts.nl/intex-prism-frame-400-200-122
Maar, moet ik echt aan alle zijkanten kunnen? Of kan ik het afdekzeil er ook overheen krijgen (met vrouw) als één kant niet toegankelijk is? Dat is een lange zijde welke tegen de schutting aan zal komen

En die warmtepomp, hoeveel ruimte neemt die in naast het zwembad? En ik als ook iets over een filter installatie, neem aan dat die er ook naast komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 01:41:

Dit lijkt inderdaad meer op een step inverter dan full.

Poolex Q-Line Full Inverter wp met welk bad heb je?

[...]
Een betonnen in-ground bad van 7,5 m3 (4x2x1 met een bankje erin).
Jazsie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 01:41:

Een -echte- full inverter heeft traploos toeren tussen de pakweg 20-100%.
En naarmate je dichter bij setpoint komt gaat compressor steeds langzamer in toeren draaien.

Daarnaast slaat deze veel sneller aan en niet pas 1-2gr onder setpoint.

[...]
Hier staat hij inderdaad echt niet traploos te draaien. Maar kan zoiets duiden op een defect? Ik zou eerder denken dat dit een manier is van hoe de verwarming bedacht is. En wellicht dat het ergens in een bepaald land (misschien ook wel in NL) geschaard mag worden onder 'full inverter'.

Dit staat er overigens in het boekje van mijn WP over de temp difference parameter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdZOPd2OjdpZOciJtbdqEqpD9eM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T512t3OKNLxJARXeLUr5J1XI.jpg?f=user_large

Ik vind het ook maar een vreemde implementatie voor een full inverter apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
President schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Maar, moet ik echt aan alle zijkanten kunnen? Of kan ik het afdekzeil er ook overheen krijgen (met vrouw) als één kant niet toegankelijk is? Dat is een lange zijde welke tegen de schutting aan zal komen

En die warmtepomp, hoeveel ruimte neemt die in naast het zwembad? En ik als ook iets over een filter installatie, neem aan dat die er ook naast komt?
Het zeil spannen gaat wel makkelijker als je er rondom bij kan.
Ik heb er noppenfolie onder, dat maakt het zoieso een stuk makkelijker omdat het water dan niet door de gaatjes op het afdekzeil komt.

Warmtepomp heb ik nog niet, dus daar kan ik je niets over zeggen, wel weet ik dat ze de maten van de pomp vaak noemen in de webshops.
Filter installatie staat indd naast je bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Bij mij staat 1 lange zijde ook tegen een muur. Zeil erop lukt prima dan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
louzy82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Hopen op bliksem en 'poef' weg is het :P
Afdekking eraf en in de volle zon laten liggen, gaat het vanzelf weg.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Luc S schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:03:
[...]

temeer omdat je ook niet voor 0 graden kunt kiezen, of 0,5 bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Koffie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Afdekking eraf en in de volle zon laten liggen, gaat het vanzelf weg.
yup
gisterochtend was chloor 3, gister einde van de dag 0,5 op zijn hoogst

Als het zonnetje 2 uur aan staat is het ver bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

[...]

Dit staat er overigens in het boekje van mijn WP over de temp difference parameter:

[Afbeelding]
Op de mini inverter plus kan die parameter ook niet op minder dan 1 worden ingesteld. :|

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zoals andere al gezegd hebben zeil eraf en chloor gaat vanzelf weg, ookal is er minder zon.
[...]

Heb al genoeg foto's voorbij zien komen van dit bad in dit topic waarbij bad -bijna- tegen de muur/schutting staat, zou dus zeggen dat het wel moet lukken. Misschien wat lastiger maar niet onmogelijk ;)
[...]

[...]

Hier staat hij inderdaad echt niet traploos te draaien. Maar kan zoiets duiden op een defect? Ik zou eerder denken dat dit een manier is van hoe de verwarming bedacht is. En wellicht dat het ergens in een bepaald land (misschien ook wel in NL) geschaard mag worden onder 'full inverter'.

[Afbeelding]

We hebben step en full inverters, full zijn ook nog eens duurder dus dan verwacht je toch wel een full inverter met de bijhorende "opties".

In de app kan ik heel goed zien dat ie op verschillende toeren draait (in %), ben wel erg benieuwd hoe dit vertaalt als je dit verglijkt met het opgenomen stroom vebruik. Zeker iets wat ik ga meten.

Jouw warmtepomp zou toch echt voor lange duur op lage toeren moeten draaien.
Ook de opgegeven parameter dat ie pas 1gr onder setpoint aangaat is eigenlijk iets wat niet bij full inverter past. Zou toch sneller moeten aanslaan.

Helaas staat in de handleiding van mijn warmtepomp niets over parameters, jammer want was wel benieuwd hoe dat bij mij zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:26
Heren,

Als eerste onwijs bedankt voor al het lees plezier wat ik beleef in dit topic. Vreselijk veel informatie, en aan mijn kant helaas beperkte tijd om dingen na te zoeken en uit te vinden.

Deze week wil ik graag het feest joinen met een intex 300x200x75 zwembad.
Ik heb circa een budget van 600 euro om wat spullen bij elkaar te shoppen.

Ik wil solarmatten op mijn schuur leggen, en moet daardoor circa 2 a 2,5 meter omhoog.
Het zwembad komt praktisch tegen de schuur aan te liggen dus kan direct omhoog.

Wat voor zandfilter kan ik hiervoor het beste gebruiken? ik heb moeite om te bepalen wat nodig is en wat totale overkill is.

Ik twijfel tussen deze 2 zandfilters:

- Zandfilterset SP 460 6 m³/u
- Zandfilterset SP 300 4 m³/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Gewoon Informatief, waarom de SP en geen Intex? Moet er zelf ook nog 1 kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBIgW
NoFate schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:38:
Gewoon Informatief, waarom de SP en geen Intex? Moet er zelf ook nog 1 kopen...
Wat ik begrijp is dat de intex meer geluid produceerd. Daarom de keuze voor een Aquaforte SP, deze heeft trouwens ook meer filterinhoud dus kan over meer filtermateriaal filteren.

[ Voor 13% gewijzigd door TheBIgW op 17-05-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

TheBIgW schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Wat ik begrijp is dat de intex meer geluid produceerd. Daarom de keuze voor een Aquaforte SP, deze heeft trouwens ook meer filterinhoud dus kan over meer filtermateriaal filteren.
Je mist alleen een extra opvangmandje voor eventueel vuil (als je een skimmer gaat gebruiken maakt dat geen drol uit) En je hebt geen timer, dus je zult zelf moeten schakelen.
Hij zal wel een stuk stiller zijn, maar is dan ook weer duurder.

Over skimmer gesproken, @louzy82 Als het goed is komt mijn aanbouwskimmer + kogelkraan morgen binnen.
Ik kan me bij mijn bad nog steeds geen goede voorstelling maken hoe ik dat ding in hemelsnaam moet gaan monteren, dus er is maar 1 manier om daar achter te komen.
:P
Bestellen en zien hoe het uitkomt.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
TheBIgW schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:45:
[...]

toch ook aanzienlijk duurder wel ;-) , is dat dan zo overdreven die intex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NoFate schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:05:
[...]

toch ook aanzienlijk duurder wel ;-) , is dat dan zo overdreven die intex?
sja, het is maar net hoe groot je tuin is denk ik.
Als je het ding een beetje verdekt kan opstellen zal het wel meevallen verwacht ik.
Ik had hiervoor een 4m3 intex ZFP, nu een 8 m3. (anders werkt mijn stofzuigkarretje niet)
Het ding staat bij mij in een grote tuinkist dus ik hoor het niet zo.
Then again: alle pompen maken geluid.

Ik ben daarom wel benieuwd naar die bestway 3m3 die je eerst op het oog had.
YouTube: Bestway Flowclear 3000L/h type 58515

nou, 'klinkt' heel netjes zo van yt

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 17-05-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ja, idd , deze lijkt me wel een leuke, iemand die hem heeft?

https://www.toppy.be/prod...g2QJqZiAH0nRoCXGgQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TheBIgW schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:49:
Heren,

Als eerste onwijs bedankt voor al het lees plezier wat ik beleef in dit topic. Vreselijk veel informatie, en aan mijn kant helaas beperkte tijd om dingen na te zoeken en uit te vinden.

Deze week wil ik graag het feest joinen met een intex 300x200x75 zwembad.
Ik heb circa een budget van 600 euro om wat spullen bij elkaar te shoppen.

Ik wil solarmatten op mijn schuur leggen, en moet daardoor circa 2 a 2,5 meter omhoog.
Het zwembad komt praktisch tegen de schuur aan te liggen dus kan direct omhoog.

Wat voor zandfilter kan ik hiervoor het beste gebruiken? ik heb moeite om te bepalen wat nodig is en wat totale overkill is.

Ik twijfel tussen deze 2 zandfilters:

- Zandfilterset SP 460 6 m³/u
- Zandfilterset SP 300 4 m³/u
Ik kan nergens de opvoerhoogte vinden, iets wat toch belangrijk is wil je met zonnematten gaan werken op het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 22:17
Ik zou altijd voor 6m3 gaan als minimum, zeker als je ook nog solarmatten wilt gebruiken en water omhoog moet pompen.

Heb hier nu 305x76 met 4m2 solar en een Intex 6m3 zfp en dit werkt prima!

Complete ZFP opstelling staat in een kist die van binnen bekleed is met piepschuim platen en nauwelijks hoorbaar. Met deksel van de kist open hoor je de pomp wel duidelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door LiquidSmoke op 17-05-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Over skimmer gesproken, @louzy82 Als het goed is komt mijn aanbouwskimmer + kogelkraan morgen binnen.
Ik kan me bij mijn bad nog steeds geen goede voorstelling maken hoe ik dat ding in hemelsnaam moet gaan monteren, dus er is maar 1 manier om daar achter te komen.
:P
Bestellen en zien hoe het uitkomt.
Dat is normaliter ook mijn aanpak maar aangezien jij me nu al een stap voor bent kan ik jouw bevindingen wel even afwachten :9

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

louzy82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Dat is normaliter ook mijn aanpak maar aangezien jij me nu al een stap voor bent kan ik jouw bevindingen wel even afwachten :9
:D

Ik zou me bij elk normaal folie bad niet al te veel zorgen maken. Heb wat yt filmpjes bekeken.
Ik zit alleen met mijn panellen rond mijn bad. Ik ga mijn Bosch multitool alvast even opladen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:33:
[...]

:D

Ik zou me bij elk normaal folie bad niet al te veel zorgen maken. Heb wat yt filmpjes bekeken.
Ik zit alleen met mijn panellen rond mijn bad. Ik ga mijn Bosch multitool alvast even opladen :+
Dat is waar.
Welke heb je besteld?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

louzy82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Dat is waar.
Welke heb je besteld?
Die van Kokido (dat is allemaal 1 pot nat) met Kokido kogelkraan

Hayward (?) maakt ook wel een mooi setje trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
paQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Je mist alleen een extra opvangmandje voor eventueel vuil (als je een skimmer gaat gebruiken maakt dat geen drol uit) En je hebt geen timer, dus je zult zelf moeten schakelen.
Hij zal wel een stuk stiller zijn, maar is dan ook weer duurder.
Verwacht geen skimmer te gebruiken, geen last van bomen en andere meuk wat in de lucht zweeft.
Opvangmandje is dan wel mooi meegenomen. Dus kom weer op de SP 460 uit
Pagina: 1 ... 91 ... 181 Laatste