Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:16
ByteMe_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:32:
Alles snel opgezet, maar dat vullen...

[Img][Afbeelding]

Ga sneller vol dan!! Het kost een kwartier om een blauw blokje hoger te komen. Grofweg nog 3.5 uur :z
Haha, ken het... :+
Venxir schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Hij draait nu op 100% dus het wordt minder maar ik zou geen stiltewonder verwachten. Zodra hij richting setpoint gaat begint hij wel netjes fan en inverter af te schalen qua workload. Dit merk je ook terug in het geluid wat hij maakt.
Dat is dus wel nog even de vraag want bij @paQ bijvoorbeeld gaat ie van vol vermogen naar iets van 80% en vervolgens uit...

Vooral dus benieuwd hoe dat bij andere mensen hier gaat...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Highfive95 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:58:
Hier staat sinds gisteren ook het zwembad. De volgde setup.

Bestway 404 x 200 x 100
Intex 4m3 zandfilter met filterbollen
W'eau mini inverter 4,5 kw

Het bad opzetten was fluitje van een cent. Echter na vullen., Wat redelijk snel ging kwam ik erachter dat liner niet helemaal recht zat. Maar ja daar is nu niks meer aan te doen. Geeft verder geen probleem.

Na aansluiten van alles gisteravond om 22.00 uur de pomp aangeslingert en de warmtepomp.

De temperatuur van het water was 13,1 graden en is nu 12 uur later is het 17,1 graden. Dat valt mij wat tegen, maar was ook nog vrij koud vannacht. Even afwachten of het voldoende is. Anders toch maar een zwaardere nemen.

Is wel probleempje met de warmtepomp. Deze druppelt water aan de voorzijde. Ik vermoed condens, maar dat zou volgens mij niet daar uit mogen komen. :?
Bij mijn W'eau mini inverter plus 4.5kW komt het water er ook het liefst aan de voorkant uit. Dat slangetje doet niet zoveel. Daarom heb ik hem nu een heel klein beetje meer naar achteren schuin gezet door er twee winkelwagenmuntjes onder te leggen. Nu lijkt het er wel door te gaan. Straks nog eens controleren hoe het nu gaat.
's nachts gebeurt er inderdaad niet veel met opwarmen, de temperatuur is nog te laag 's nachts. Overdag gaat het een stuk sneller. Hoe ze volgens de advertentie dan van april t/m oktober een 14k liter bad willen verwarmen is mij een raadsel. ;)
Hoe is het geluid van jouw w'eau? Hoor je de compressor ook zo overduidelijk aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
President schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Is dat dan zoiets: https://www.dewitschijnde...r-400-x-200-x-100-zwembad

Wat zijn de afmetingen als die opgezet is?

Wij willen ook graag een zwembad, maar moeten dus even gaan meten met de tuin tafel/stoelen hoe het uitkomt. Die 2 meter past wel, maar geen idee of het frame bij wijze van nog 2x 20 centimeter bij de breedte doet of 2x 50cm?

Daarnaast hebben we dan het volgende nodig:
- vloerplaten voor tussen zwembad/keramische tegels 100,-
- dompelpomp om het water over te pompen naar het riool op het eind 150,-
- filter om het water schoon te houden 200,-
- warmtepomp 600,-
- zwembad zelf 400,-

Dus in totaal zo'n 1.500 euro? Of mis ik dan nog zaken? Ik dacht voor < 1.000 wel klaar te zijn :/
Misschien had je het al ergens bijgerekend, maar ik zie geen leidingen/slangen en kranen (bypass).
Noppenfolie of afdekzeil en zwembadchemie is ook nog een dingetje.
Dan nog iets om troep van de bodem te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:19
BounceMeister schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Misschien had je het al ergens bijgerekend, maar ik zie geen leidingen/slangen en kranen (bypass).
Noppenfolie of afdekzeil en zwembadchemie is ook nog een dingetje.
Dan nog iets om troep van de bodem te zuigen.
Ja, dat is het 'kleine materiaal' wat er bij komt... Is natuurlijk ook al met al nog een 200 euro erbij. Ik zit eerst na te denken over een opstelling.

Maar goed, verwarmen is wel een ding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1utkh4748JmVSC2By5x6Ih1W5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1bjcp5lAnOoccY6EnmAgNZk0.png?f=fotoalbum_large

Ik moet stroom uit de schuur halen, dus zit al snel aan de achterkant van mijn tuin voor de warmtepomp waar dus ook een tuin van de achterburen zit... En rechtsachter moet vrij blijven, daar zit de tuindeur naar het steegje.

Ik heb wel een vrij schuur dak van 2mx2.9m welke geen last heeft van schaduw. Geen idee of dat te doen is met van die Solar matten?

Als de kinderen van 10u tot 18u kunnen zwemmen is het prima, maar het liefst dus ook op mindere dagen in de zomer...

Ze zijn nu toch alleen in het weekend thuis + na 15u vanwege school. En dan straks 6 weken zomervakantie.

Ik wil dus niet dat buren overlast ervaren, dat zullen ze al genoeg hebben met het geluid dat onze kinderen en hun vriendjes produceren :+. Kan je een warmtepomp bijvoorbeeld alleen van 22u tot 8u laten draaien? Of ga je dan echt veel meer betalen omdat het water overdag afkoelt? Of red je het dan niet qua temperatuur?

[ Voor 11% gewijzigd door President op 15-05-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Guys, hier een prism staan van 4 op 2, ik lees hier regelmatig de w'eau warmtepomp? Is dat een goede keuze? Welk model moet ik hebben?
Ook denk ik dat mijn standaard cardridge Intex pompje voldoet, klopt dat, vanwege de doorvoer?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-07 17:52

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

louzy82 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:21:
Voor ik in mijn liner begin te snijden, hoe zijn de ervaringen met een aanbouw skimmer bij een (rond) opzetzwembad?
Zoals dit:
[Afbeelding]
Werkt prima. Ik heb er ook een in mijn intex opzetbad

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEm6V8HACUvkQ-wo_yBRcTpRL_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqLSCqbiMrZt75SqUEr3DEgb.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo allemaal, ik ben gisteren opgestart met een nieuwe bestway 366x100 zwembad en dit jaar ook een noppen folie doek, zandfilterpomp ertussen en genieten, ware het niet dat het wel koud is. Had vorig jaar bij toppy de 4kw mini inverter gekocht maar dat was geen succes maakte een fluittoon daarnaast heel veel condens, en was niet echt een full inverter dus die had ik terug gestuurd.

Nu ben ik toch weer bij toppy aan het kijken en zie dat ze ren “nieuwe” versie hebben, zijn er tweakers die deze al hebben? Ik zat te denken aan deze https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
B0MBACI schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:08:
[Afbeelding]

Hallo allemaal, ik ben gisteren opgestart met een nieuwe bestway 366x100 zwembad en dit jaar ook een noppen folie doek, zandfilterpomp ertussen en genieten, ware het niet dat het wel koud is. Had vorig jaar bij toppy de 4kw mini inverter gekocht maar dat was geen succes maakte een fluittoon daarnaast heel veel condens, en was niet echt een full inverter dus die had ik terug gestuurd.

Nu ben ik toch weer bij toppy aan het kijken en zie dat ze ren “nieuwe” versie hebben, zijn er tweakers die deze al hebben? Ik zat te denken aan deze https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Zou die van 4kw niet voldoende zijn? Die is in promotie nu zie ik... Mijn is een prism zwembad van 4 op 2 en 1 m hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@NoFate @B0MBACI
Ik heb de 4,5kW w'eau mini inverter plus en @paQ heeft de 6kW.
Een fluittoon maakt hij bij mij niet, maar je hoort wel heel goed de compressor pruttelen, een opgevoerde koelkast met turbo zeg maar, of zoals een Kärcher klinkt een stuk verderop in de straat. (Ik dacht net namelijk even dat de warmtepomp nog meer geluid ging maken, maar dat was dus de hogedrukspuit verderop in de straat.) Het geluid heeft een frequentie van rond de 70Hz bij mij.
Het apparaat voelt en ziet er verder degelijk uit en is makkelijk te installeren. Koppelen met wifi is een ramp, maar is me gisteren toch gelukt na een uur volhouden met proberen.
De performance bij lage buitentemperatuur (zoals afgelopen nacht) is niet zo best, warmhouden is dan het doel. Overdag haal ik ongeveer een graad opwarmen per uur in een 4,5 kuub bad (intex 200x300 metal frame) met noppenfolie erop. In de frisse ochtend ongeveer een halve graad per uur.
Ik heb een intex 3407 cartridgepomp, die kan ik met de bypass iets meer dan de helft openzetten (dus ongeveer de helft van het water direct terug naar het zwembad) voordat de warmtepomp afslaat. Een kleinere pomp zou ik daarom niet aanbevelen omdat de warmtepomp ook iets weerstand heeft waar die kleine intex pompjes echt niet voor geschikt zijn.
Wil je snel verwarmen of bij minder weer ook een warm bad, zou ik zeker niet te klein instappen.
Gezien mijn ervaring kan ik me niet voorstellen dat deze warmtepomp een 14000 liter bad van april tot oktober goed warm kan houden, zoals geadverteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
BounceMeister schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:38:
@NoFate @B0MBACI
Ik heb de 4,5kW w'eau mini inverter plus en @paQ heeft de 6kW.
Een fluittoon maakt hij bij mij niet, maar je hoort wel heel goed de compressor pruttelen, een opgevoerde koelkast met turbo zeg maar, of zoals een Kärcher klinkt een stuk verderop in de straat. (Ik dacht net namelijk even dat de warmtepomp nog meer geluid ging maken, maar dat was dus de hogedrukspuit verderop in de straat.) Het geluid heeft een frequentie van rond de 70Hz bij mij.
Het apparaat voelt en ziet er verder degelijk uit en is makkelijk te installeren. Koppelen met wifi is een ramp, maar is me gisteren toch gelukt na een uur volhouden met proberen.
De performance bij lage buitentemperatuur (zoals afgelopen nacht) is niet zo best, warmhouden is dan het doel. Overdag haal ik ongeveer een graad opwarmen per uur in een 4,5 kuub bad (intex 200x300 metal frame) met noppenfolie erop. In de frisse ochtend ongeveer een halve graad per uur.
Ik heb een intex 3407 cartridgepomp, die kan ik met de bypass iets meer dan de helft openzetten (dus ongeveer de helft van het water direct terug naar het zwembad) voordat de warmtepomp afslaat. Een kleinere pomp zou ik daarom niet aanbevelen omdat de warmtepomp ook iets weerstand heeft waar die kleine intex pompjes echt niet voor geschikt zijn.
Wil je snel verwarmen of bij minder weer ook een warm bad, zou ik zeker niet te klein instappen.
Gezien mijn ervaring kan ik me niet voorstellen dat deze warmtepomp een 14000 liter bad van april tot oktober goed warm kan houden, zoals geadverteerd wordt.
Ja , het is dat die van 4kw in promotie is, zou die niet goed genoeg zijn voor mijn prism van 4 op 2
Mijn Intex cardridge pomp is model van 2200 liter, die kan ik dan ook blijven gebruiken denk ik, geen bypass nodig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ah, er zijn precies ook plus modellen, wat doen die meer?
Edit: wifi dus :-)

[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 15-05-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

@BounceMeister dank voor de info, fijn dat deze plus modellen niet meer fluiten, maar wel dus aan brullen 😅 ja denk dat voor mijn bad 9kuub ik toch moet gaan voor de 6kw de 4kw had ik vorig jaar met mijn 4 kuub en vond toen ook niet dat ik bepaalt over capaciteit had.

@NoFate
De non plus versie is die van vorig jaar, deze piept en heeft verder geen aparte afvoer voor condens water, wat echt behoorlijk is (in iedergeval bij mij) waardoor het lijkt alsof de boel lekt en je continue een plas water hebt. Ik zou de non plus niet aanraden. Met de plus heb ik geen ervaring, maar bouncemeister dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ok, dan een plus versie dus, nu nog de keuze uit 3 of 4,5...

Die van 3kw kan tot 9000 liter aan, mijn bad is 7000, zou goed moeten zijn? Of toch de 4,5 nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
NoFate schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:13:

Die van 3kw kan tot 9000 liter aan, mijn bad is 7000, zou goed moeten zijn? Of toch de 4,5 nemen?
Ik zou zelf zeker voor de 4,5kW gaan met een 7000 liter bad.

@B0MBACI De condensafvoer is niet heel geweldig hoor. Een gat in de bodem met een slangetje eraan. Wanneer het uiteinde van die slang iets opkrult, loopt het al niet meer door.
Ik heb de warmtepomp nu op een verhoging gezet, betere afvoer van het condenswater en in mijn situatie meer vrije ruimte om te blazen.

[ Voor 32% gewijzigd door BounceMeister op 15-05-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
BounceMeister schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ik zou zelf zeker voor de 4,5lW gaan met een 7000 liter bad.
Ok, morgen ga ik hem kopen ... Ik ga het wel proberen met mijn standaard Intex pomp, die geeft toch 2200 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
BounceMeister schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ik zou zelf zeker voor de 4,5kW gaan met een 7000 liter bad.

@B0MBACI De condensafvoer is niet heel geweldig hoor. Een gat in de bodem met een slangetje eraan. Wanneer het uiteinde van die slang iets opkrult, loopt het al niet meer door.
Ik heb de warmtepomp nu op een verhoging gezet, betere afvoer van het condenswater en in mijn situatie meer vrije ruimte om te blazen.
Iemand had het eerder over 6kW bij een 8 kuub bad? Nu zit daar natuurlijk ook niet 8 kuub water effectief in, maar iets van 7 kuub water in?

Staat dat apparaat trouwens naast het zwembad? Maakt het niet uit als er een plons water over gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door President op 15-05-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
President schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Iemand had het eerder over 6kW bij een 8 kuub bad? Nu zit daar natuurlijk ook niet 8 kuub water effectief in, maar iets van 7 kuub water in?

Staat dat apparaat trouwens naast het zwembad? Maakt het niet uit als er een plons water over gaat?
Die moeten toch buiten staan? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
NoFate schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Die moeten toch buiten staan? :-)
True, maar af en toe regen is iets anders dan dagelijks zwembadwater erover :-P

Zijn de warmtepompen trouwens wegens regulier te horen? Zodat ik erachter kom hoeveel hinder buren er aan kunnen ondervinden?

Zou kapitaalvernietiging zijn als ik 1000-2000 euro uitgeef en na een paar weken er al geen gebruik meer van wil maken. Let op: wil. Misschien mag het wel omdat het technisch onder het aantal DB zit, ik wil hier nog wel 20 jaar kunnen wonen :-)

[ Voor 25% gewijzigd door President op 15-05-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:14
Even de W'eau mini modellen op een rij.
Zelf heb ik kort de mini inverter gehad, daarna omgeruild voor mini power (vorig jaar).

Mini Power
- geen inverter
- goedkoop
- altijd volle bak aan of uit
- qua geluid merk ik geen fluit, vooral het blazen en beetje de compressor

Mini Inverter
- step inverter
- fluittoon
- net wat duurder dan de mini power
- irritante touch knoppen

Inverter Plus
- duurste en nieuwste variant
- zou full inverter moeten zijn, praktijk is tot nu toe step inverter maar meer praktijkervaringen zullen hier nog wel komen
- wifi
- compressor brult bij volle bak daaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

paQ

Sja, ik was vandaag met 3kWh weer helemaal op temp, nadat ik hem gister om 22:00 heb uitgeschakeld.
Nu was/is het vandaag hier ook 27 graden.
Ik hoef niet zo nodig te gaan zwemmen in april of oktober, dus dat vind ik allemaal niet zo super belangrijk. Dat is wel anders als ik bijv aan mijn terras een keer nog eens een zwembad graaf bijv.
Maar ik zie me zelf niet op een wat koele frisse dag laat september door de tuin wandelen in mijn zwembroek omdat ik zonodig even in water van 27 of 28 graden wil zitten :?

[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 15-05-2022 17:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:07
NoFate schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:13:

Ik heb de 4,5 kw versie en ben gisteravond 22.00 uur van 13,1 naar nu 25 graden gegaan. Nu stagneert het een beetje. Bad staat van 11.00 tot 16.00 uur in de zon.

Verbruik valt mij niet tegen. Heb pas sinds vanochtend slimme stekker eraan hangen en met verbruik pomp (intex 4m3) zit ik vanaf 10.00 uur nu op 6,4 kWh.

Geluid, tja je hoort hem. Op 1 meter meet ik 57 db maar dat is ook met de pomp. Dus geluid wp is beetje inschatten. Vind de pomp luidruchtiger. Ik heb geen last van buren overigens aan de zijkant. Dus geluid is minder van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Ik heb de 4,5 kw versie en ben gisteravond 22.00 uur van 13,1 naar nu 25 graden gegaan. Nu stagneert het een beetje. Bad staat van 11.00 tot 16.00 uur in de zon.

Verbruik valt mij niet tegen. Heb pas sinds vanochtend slimme stekker eraan hangen en met verbruik pomp (intex 4m3) zit ik vanaf 10.00 uur nu op 6,4 kWh.

Geluid, tja je hoort hem. Op 1 meter meet ik 57 db maar dat is ook met de pomp. Dus geluid wp is beetje inschatten. Vind de pomp luidruchtiger. Ik heb geen last van buren overigens aan de zijkant. Dus geluid is minder van belang.
Ik ben vooral erg benieuwd naar het verbruik nu, en tijdens het opwarmen enz.
verbruikt hij nu bijv iets van 650Wh bij jou?
Ik vind het pas interessant worden als hij iets van 200W oid gaat gebruiken. Die werking is namelijk wat wordt verkocht, maar ik heb het nog niet kunnen vaststellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
paQ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:39:
[...]

Ik ben vooral erg benieuwd naar het verbruik nu, en tijdens het opwarmen enz.
verbruikt hij nu bijv iets van 650Wh bij jou?
Ik vind het pas interessant worden als hij iets van 200W oid gaat gebruiken. Die werking is namelijk wat wordt verkocht, maar ik heb het nog niet kunnen vaststellen.
Hier schakelt hij netjes terug. Dit hoor je ook duidelijk. Met pomp en lage last zit ik zo rond de 285 Wh. Pomp verbruikt 165 Wh dus klopt wel met wat in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Highfive95 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Hier schakelt hij netjes terug. Dit hoor je ook duidelijk. Met pomp en lage last zit ik zo rond de 285 Wh. Pomp verbruikt 165 Wh dus klopt wel met wat in de handleiding staat.
Dat duidt wel op full inverter inderdaad.
Kun je je stroomverbruik terug zien in een grafiek of regels met waarden bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@paQ
Nee dat helaas niet maar heb vandaag in de gaten gehouden en bij hoorbaar lagere last even gekeken en verbruikt kwam aardig overeen met opgegeven verbruik. Ook bij vollast klopt het aardig. Het valt mij niet tegen moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Highfive95 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:55:
@paQ
Nee dat helaas niet maar heb vandaag in de gaten gehouden en bij hoorbaar lagere last even gekeken en verbruikt kwam aardig overeen met opgegeven verbruik. Ook bij vollast klopt het aardig. Het valt mij niet tegen moet ik zeggen.
Zou het ook oké zijn om dat ding van 22u tot 8u laten draaien en dan overdag uit? Of is het water dan om bijvoorbeeld 15u onwijs afgekoeld? Met bubbeltjes folie en afdekken?

Of koelt het in de nacht zoveel af dat het je dan bij wijze van 5x zoveel meer kost dan ook overdag aan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou misschien ben ik gek.

Het water is 27,2 graden, ik heb de pomp aangezet, ingesteld op 27.
code:
1
2022-05-15 18:32:58 Report  Power   8249W   device itself

Dat is 65% van het top verbruik dat ik heb gezien (1.3 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Misschien is jou versie niet helemaal goed @paQ ?
Hebben jullie beide de 4,5 ? Wellicht zit daar ook nog wat verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nee ik heb de 6kW
Zet ik hem op 28, dan hoor ik duidelijk de compressor harder lopen en ook de fan gaat harder draaien. (Verbruik is dan 85-100%)
Zet ik hem op 26, dan loopt ie langzaam terug in vermogen, maar is met een minuut dan ook wel “uit”

Het ding is dat ie met 65% bij 27 graden in wezen blijft doorwarmen, tot hii bij 28 is, en stopt dan compleet, tot hij 2 hele graden (!) is afgekoeld.

Vanaf dan wordt het een soort aan/uit systeem natuurlijk

[ Voor 93% gewijzigd door paQ op 15-05-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ja en dat is met full inverter nou juist niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
paQ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:36:
Sja, ik was vandaag met 3kWh weer helemaal op temp, nadat ik hem gister om 22:00 heb uitgeschakeld.
Nu was/is het vandaag hier ook 27 graden.
Ik hoef niet zo nodig te gaan zwemmen in april of oktober, dus dat vind ik allemaal niet zo super belangrijk. Dat is wel anders als ik bijv aan mijn terras een keer nog eens een zwembad graaf bijv.
Maar ik zie me zelf niet op een wat koele frisse dag laat september door de tuin wandelen in mijn zwembroek omdat ik zonodig even in water van 27 of 28 graden wil zitten :?
How groot is je bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoJacket
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:58
Ik heb wat advies nodig want ik kom er niet uit. Het probleem denk ik lag aan mijn Intex 6m3 zfp.

Hier vandaag ook bezig geweest met de zwembad opzetten en zfp aan te sluiten. Het pomp lijkt of die geen druk opgebouwd krijgt, en ik heb echt van alles gecheckt - lucht uit de slangen, truukje met invoer afsluiten en pomp draaien op hercirculatie, de zand in de filter gecheckt, maar de doorvoer blijven laag. Om de zoveel minuten hoor ik het pomp wel een inhaalslag probeer te maken, maar dan valt ie weer terug naar de laag doorvoer.

Ik heb nu even de pomphuis open gemaakt om de ventilator the checken, en zien dat het niet verder dan 360 graden kunnen draaien. De creme ventilator komt stil te staan tegen een grijze deel van de behuizing.

Wat zullen jullie mij aanraden hierom te doen? Open maken en checken wat nu echt aan de hand is, of contact op nemen met Intex?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Hierbij een foto van de binnenkant van de pomphuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38MYy2VbsoIk2b3-6qn6exyTCQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciZCk5RivBl7prV7S9487ytf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

President schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:10:
[...]

Zou het ook oké zijn om dat ding van 22u tot 8u laten draaien en dan overdag uit? Of is het water dan om bijvoorbeeld 15u onwijs afgekoeld? Met bubbeltjes folie en afdekken?

Of koelt het in de nacht zoveel af dat het je dan bij wijze van 5x zoveel meer kost dan ook overdag aan zetten?
Een warmtepomp op een zwembad is een luxeproduct... Je zet dat aan in overweging met wanneer je het warm wil hebben.

Als je dat snachts afzet en je zwembad koelt 5 graden af kan je wss niet zwemmen tegen de middag wegens te koud... Het is dan mss opgewarmd tegen dat de zon weer weg is en je geen zin meer hebt. Verloren kost dus...

Snachts aan laten staan kost een pak energie maar je temp bleef behouden en je kan zwemmen tegen de middag.

Er is geen zuinige manier om je zwembad te verwarmen... Het is luxe en het kost geld 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

18m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

NoJacket schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:49:
Ik heb wat advies nodig want ik kom er niet uit. Het probleem denk ik lag aan mijn Intex 6m3 zfp.

Hier vandaag ook bezig geweest met de zwembad opzetten en zfp aan te sluiten. Het pomp lijkt of die geen druk opgebouwd krijgt, en ik heb echt van alles gecheckt - lucht uit de slangen, truukje met invoer afsluiten en pomp draaien op hercirculatie, de zand in de filter gecheckt, maar de doorvoer blijven laag. Om de zoveel minuten hoor ik het pomp wel een inhaalslag probeer te maken, maar dan valt ie weer terug naar de laag doorvoer.

Ik heb nu even de pomphuis open gemaakt om de ventilator the checken, en zien dat het niet verder dan 360 graden kunnen draaien. De creme ventilator komt stil te staan tegen een grijze deel van de behuizing.

Wat zullen jullie mij aanraden hierom te doen? Open maken en checken wat nu echt aan de hand is, of contact op nemen met Intex?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Hierbij een foto van de binnenkant van de pomphuis.
[Afbeelding]
Ik persoonlijk laat dat afhangen van de aankoopdatum. Oftewel, zit er nog garantie op?
Zit die er nog op zou ik hem terugbrengen voor reparatie.
Is die verlopen ga ik zelf prutsen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoJacket
Dennis1812 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Ik persoonlijk laat dat afhangen van de aankoopdatum. Oftewel, zit er nog garantie op?
Zit die er nog op zou ik hem terugbrengen voor reparatie.
Is die verlopen ga ik zelf prutsen.
Ik heb hem gekocht vorige jaar April, dus garantie zit er nog op. Dan maar retour doen en de reparatie afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Jij het ook die w,eau plus van 3 kw, meer als genoeg dan? Ik heb maar 7m3, Intex prism van 4 op 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

NoJacket schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb hem gekocht vorige jaar April, dus garantie zit er nog op. Dan maar retour doen en de reparatie afwachten.
Dat ik het zo doe betekent natuurlijk niet dat dat voor jou het beste is.
Als jij heel ervaren bent in reparaties van dat soort apparatuur en je het zelf snel gefixed hebt ben je veel sneller natuurlijk.

Ik weet dat ik vaak amper tijd heb ervoor. Ik ben blij met garanties vanuit fabrikanten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoJacket
Dennis1812 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Dat ik het zo doe betekent natuurlijk niet dat dat voor jou het beste is.
Als jij heel ervaren bent in reparaties van dat soort apparatuur en je het zelf snel gefixed hebt ben je veel sneller natuurlijk.

Ik weet dat ik vaak amper tijd heb ervoor. Ik ben blij met garanties vanuit fabrikanten :+
Nou, je advies was perfect. Had hem bij Amazon gekocht, en net contact gehad met ze. Deze mogen retour, ze stuur mij een nieuwe op. Dus in dit geval eigenlijk goed opgelost, en scheelt mij de tijd om er mee te klooien (wat ik trouwens wel leuk vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Helemaal fijn, zit je ook geen 2 weken zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetnie080
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 18:26
paQ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Die dingen zijn fors groot he. Verkijk je niet.
Kun je deze ook gemakkelijk en zonder extra schade elk seizoen weer verwijderen en monteren? Of is de intex dan meer aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 21:15
Kweetnie080 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:07:
[...]

Kun je deze ook gemakkelijk en zonder extra schade elk seizoen weer verwijderen en monteren? Of is de intex dan meer aan te bevelen?
Volgens mij monteer je eerst een raamwerk aan de binnen en buitenkant aan je liner en monteer je daar de skimmer aan. Dus die kun je er aan het einde weer af halen en ik neem aan dat het raamwerk gewoon blijft zitten als je de liner opruimt.

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:42
Plenkske schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Hmm opzich zijn die waardes goed toch.
Pomp je wel genoeg ?
Pomp staat 24 uur per dag aan om de groene aanslag aan te vallen. Dat lijkt me voldoende. Ook een fysieke controle gedaan van het filter door deze te openen en ook hier geen vreemde zaken gevonden.
Jazsie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:47:

Groen water = te weinig chloor.

pH op orde brengen en dan meer chloor, Cyaan -voor nu- niet gaan toevoegen.

Hoe corrigeer je nu je pH? granulaat of met zwavelzuur is geen verschil behalve korrels vs vloeibaar...

[...]
De Ph heb ik intussen stabiel op 7.5, echter wil ik hem nog iets lager hebben. Maar toevoegen van Ph - (Granulaat) heeft nog altijd weinig effect...... (voordeel hiervan is dan waarschijnlijk wel dat, als ik hem tussen de 7.2 en 7.4 heb dat dit lang zo zal blijven).

Langzaam maar zeker begint het water weer helder te worden. De groene aanslag zakt naar de bodem en die kan dan stofzuigen.

Ook nog wat extra vlokmiddel toegevoegd om de volgende stap te nemen.
Geduld blijkt dus ook hier weer een schone :) zaak.

Komende week moeten we het water wel weer kraak helder krijgen lijkt me zo.

Echter heeft de kleur van het water ons niet tegengehouden om van het zwembad te genieten afgelopen weekend ;) :)

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-07 15:23
Kan iemand mij helpen met een aanduiden welk koppel stuk ik nodig heb aanvan mijn intex prism rond zwembad aansluiting 32 mm een zandfilterpomp 38mm te kunnen aansluiten. Hiervoor een patroonfilter gebruikt, met een verwarmingselement tussen van intex... dus kan ik een zandfilterpomp overnemen van iemand die hem maar 1 seizoen gebruikt heeft.

Zal wel een verbetering zijn denk ik...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

verhto schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:54:
Kan iemand mij helpen met een aanduiden welk koppel stuk ik nodig heb aanvan mijn intex prism rond zwembad aansluiting 32 mm een zandfilterpomp 38mm te kunnen aansluiten. Hiervoor een patroonfilter gebruikt, met een verwarmingselement tussen van intex... dus kan ik een zandfilterpomp overnemen van iemand die hem maar 1 seizoen gebruikt heeft.

Bedankt!
Adapter a?
https://zwembadcompleet.n...AE47zJRcYd0RoC14cQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat dat trial and error is.
En heel erg afhankelijk van waar je woont.

Als ik hier een koude nacht heb (8 graden) ben ik 2 graden warmte kwijt.
Afgelopen nacht was het 17 graden, en ben ik 1,5 graden kwijt.

In beide gevallen voor mij geen reden om de hele nacht het ding te laten lopen, want dat betekent dat ook de pomp 24/7 moet draaien.

Op schooldagen gaat mijn wp aan om 12 uur. Dan is het tegen 16:00 weer ingehaald.
Op woensdagen en in weekend doe ik dat om 10:00.

Gisteren was sowieso al een warme dag (27) en heb ik hooguit 3 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Guys, nog even jullie advies nodig... heb hier een prism zwembad van 4*2 => (6800) liter ... met een standaard intex pomp van 2200 liter/uur doorvoer

Nu wil ik graag een warmtepomp
Oftewel de:

W'eau 3 KW , deze kan tot 12000 liter aan , min doorvoer, 1500 liter/uur
=> Hier kan ik mijn intex pomp nog steeds gebruiken, geen extra kosten dus, geen andere pomp/bypass nodig

OF

W'eau 4,5 KW , deze kan tot 18000 aan, min doorvoer , 2000 liter/uur
Hier extra kosten nodig wellicht, bypass en nieuwe pomp

Zou ik niet genoeg hebben aan de 3kw versie? mij lijkt van wel? Toekomst gericht komt er toch nooit een groter zwembad... klopt het dan ook dat ik geen bypass/pomp nodig heb?

Of gaat de 4,5 sowieso sneller verwarmen? En ben ik correct als ik zeg, meer doorvoer, sneller warm? of moet je je houden aan het minmale debiet van 1500 of 2000 naargelang de 3kw of de 4kw ?
Graag jullie opinie

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 16-05-2022 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:27:
Guys, nog even jullie advies nodig... heb hier een prism zwembad van 4*2 => (6800) liter ... met een standaard intex pomp van 2200 liter/uur doorvoer

Oftewel de:

=> Hier kan ik mijn intex pomp nog steeds gebruiken, geen extra kosten dus, geen andere pomp/bypass nodig

OF

Zou ik niet genoeg hebben aan de 3kw versie? mij lijkt van wel? Toekomst gericht komt er toch nooit een groter zwembad... klopt het dan ook dat ik geen bypass/pomp nodig heb?

Of gaat de 4,5 sowieso sneller verwarmen? En ben ik correct als ik zeg, meer doorvoer, sneller warm? of moet je je houden aan het minmale debiet van 1500 of 2000 naargelang de 3kw of de 4kw ?
Graag jullie opinie
Ik zou toch gaan voor de 4,5. Deze doet namelijk nog 3 kW bij 15 graden. Dat is voor jou bad wel nodig.
Let niet op de "tot xx m3" wat de winkels aangeven. Die zijn altijd te hoog.
Een bypass heb je niet nodig. Een betere pomp wel. Dat is sowieso handig voor jou bad, aangezien je dan ook sneller je hele bad filtert.
Als je het wil houden op een zelfde filterpomp, pak dan de Intex filterpomp 3407 liter/uur.

De 4,5 zal sneller verwarmen ja.
Meer doorvoer = sneller warm klopt niet. Je hoeft je niet precies te houden aan het debiet wat opgegeven wordt. Het is een minimum debiet waarop de WP werkt.
Als je meer doorvoert zal de delta T wat lager worden.

Voorbeeldje (getallen ter indicatie)
Debiet 2 m3/u
Temp in: 24
Temp uit: 24,5

Debiet 3 m3/u
Temp uit: 24,3

Als je met sensoren de temp in, temp uit en de flow zou meten kan je een beetje zien wat het écht doet.
Al met al zal het niet heel veel verschil maken voor de temperatuur van je gehele zwembad.
Echter als je zwembadpomp veel te snel gaat (bv 8 m3/u terwijl WP start bij 2 m3/u), dan zal een bypass wel nodig zijn omdat er dan te weinig warmteoverdracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Ik zou toch gaan voor de 4,5. Deze doet namelijk nog 3 kW bij 15 graden. Dat is voor jou bad wel nodig.
Let niet op de "tot xx m3" wat de winkels aangeven. Die zijn altijd te hoog.
Een bypass heb je niet nodig. Een betere pomp wel. Dat is sowieso handig voor jou bad, aangezien je dan ook sneller je hele bad filtert.
Als je het wil houden op een zelfde filterpomp, pak dan de Intex filterpomp 3407 liter/uur.

De 4,5 zal sneller verwarmen ja.
Meer doorvoer = sneller warm klopt niet. Je hoeft je niet precies te houden aan het debiet wat opgegeven wordt. Het is een minimum debiet waarop de WP werkt.
Als je meer doorvoert zal de delta T wat lager worden.

Voorbeeldje (getallen ter indicatie)
Debiet 2 m3/u
Temp uit: 24,5

Debiet 3 m3/u
Temp uit: 24,3

Als je met sensoren de temp in, temp uit en de flow zou meten kan je een beetje zien wat het écht doet.
Al met al zal het niet heel veel verschil maken voor de temperatuur van je gehele zwembad.
Echter als je zwembadpomp veel te snel gaat (bv 8 m3/u terwijl WP start bij 2 m3/u), dan zal een bypass wel nodig zijn omdat er dan te weinig warmteoverdracht is.
ok , perfect

dan zal ik gaan voor de intex pomp van 3407 liter, want die zandfilter pompen kosten behoorlijk meer :-)
hier heb ik dan geen bypass voor nodig? die 3407 is dan niet te veel?
en dan maak ik idd de keuzen voor de 4,5 kw versie

OFwel deze zanfilterpomp ?
https://www.dezomerspecia...-zandfilterpomp-4-m3-uur/

dat is de minimum versie, van 4m3 doorvoer, hier heb ik dan ook geen bypass nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 16-05-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:48:
[...]

ok , perfect

dan zal ik gaan voor de intex pomp van 3407 liter, want die zandfilter pompen kosten behoorlijk meer :-)
hier heb ik dan geen bypass voor nodig? die 3407 is dan niet te veel?
en dan maak ik idd de keuzen voor de 4,5 kw versie

OFwel deze zanfilterpomp ?
https://www.dezomerspecia...-zandfilterpomp-4-m3-uur/

dat is de minimum versie, van 4m3 doorvoer, hier heb ik dan ook geen bypass nodig?
Ik denk dat bij die pompen inderdaad geen bypass nodig is.

Qua ZFP zal ik nooit de intex aanraden. Ik lees hier in dit topic te vaak dat men hem te luidruchtig vind (zoek er maar eens op). Ze maken een stuk meer geluid dan de simpele intex filterpompjes.
Stille pompen zijn wel weer een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Qua ZFP zal ik nooit de intex aanraden. Ik lees hier in dit topic te vaak dat men hem te luidruchtig vind (zoek er maar eens op). Ze maken een stuk meer geluid dan de simpele intex filterpompjes.
ah ok, dan moet ik nog wat verder zoeken, maar dan ga ik mss toch de overweging maken voor de intex cartridge pomp van 3407 lieter, anders gaan de kosten toch higer oplopen

bedankt voor de info!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 01:23

Remi

Moo!

Ook ik heb interesse om mijn zwembad een paar graden warmer te maken. Het mag zo simpel mogelijk en ben reeds in bezit van een ZFP. Waarschijnlijk zit mijn grootste uitdaging in het omhoog pompen van het water.

Het gaat om een standaard Intex 305x76 metal frame.
Vorig jaar een Intex ZFP 26644 gekocht met een capaciteit van 4,5 m3.

Het zwembad komt naast de schuur te staan. Ik heb de hoogte nog niet exact gemeten maar ik schat in dat dit zo'n 2,5 meter is. Mijn bedoeling is om 2 of 3 solar matten van Intex (120x120cm) op het plat dak te leggen.

Ik heb al gelezen dat een 4m3 ZFP niet heel krachtig is maar ik kwam het volgende nog tegen in een ander topic.
een 4kuub kan je in circulatie stand zetten en daarmee de benodigde kracht alsnog halen.. maar je kan dan niet filteren en wat wel prettig kan zijn..dus een 6m3 is wel handig(er)
Kan iemand bevestigen of dit haalbaar is eventueel icm een bypass?

Dus voor het opwarmen zet ik de pomp in de circulatie stand zodat er genoeg kracht is om het water omhoog te pompen door de solar matten. In de avond na het zwemmen zet ik de bypass om en zet ik de pomp op filteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Pomp staat 24 uur per dag aan om de groene aanslag aan te vallen. Dat lijkt me voldoende. Ook een fysieke controle gedaan van het filter door deze te openen en ook hier geen vreemde zaken gevonden.

[...]

De Ph heb ik intussen stabiel op 7.5, echter wil ik hem nog iets lager hebben. Maar toevoegen van Ph - (Granulaat) heeft nog altijd weinig effect...... (voordeel hiervan is dan waarschijnlijk wel dat, als ik hem tussen de 7.2 en 7.4 heb dat dit lang zo zal blijven).

Langzaam maar zeker begint het water weer helder te worden. De groene aanslag zakt naar de bodem en die kan dan stofzuigen.

Ook nog wat extra vlokmiddel toegevoegd om de volgende stap te nemen.
Geduld blijkt dus ook hier weer een schone :) zaak.

Komende week moeten we het water wel weer kraak helder krijgen lijkt me zo.

Echter heeft de kleur van het water ons niet tegengehouden om van het zwembad te genieten afgelopen weekend ;) :)
Klinkt goed, ben geen fan van vlokmiddel maar kan soms helpen :).

Als je nu blijft filteren/zuigen en zorgen dat je pH en chloor op niveau blijft dan moet het goed komen.
verhto schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:54:

Bedankt!
Intex adapter A zoals @paQ al aangaf.
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:27:

Oftewel de:

OF

Graag jullie opinie
4,5kW en kijken of het lukt met je huidige pomp... vervangen kan altijd nog ;).

En ook ik raad geen Intex ZFP aan vanwege het geluid, de kosten voor een "huisje" kan je beter stoppen in een duurdere maar stillere pomp met betere resultaat.
Remi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:01:
Ook ik heb interesse om mijn zwembad een paar graden warmer te maken. Het mag zo simpel mogelijk en ben reeds in bezit van een ZFP. Waarschijnlijk zit mijn grootste uitdaging in het omhoog pompen van het water.

Het gaat om een standaard Intex 305x76 metal frame.
Vorig jaar een Intex ZFP 26644 gekocht met een capaciteit van 4,5 m3.

Het zwembad komt naast de schuur te staan. Ik heb de hoogte nog niet exact gemeten maar ik schat in dat dit zo'n 2,5 meter is. Mijn bedoeling is om 2 of 3 solar matten van Intex (120x120cm) op het plat dak te leggen.

Ik heb al gelezen dat een 4m3 ZFP niet heel krachtig is maar ik kwam het volgende nog tegen in een ander topic.

[...]

Kan iemand bevestigen of dit haalbaar is eventueel icm een bypass?

Dus voor het opwarmen zet ik de pomp in de circulatie stand zodat er genoeg kracht is om het water omhoog te pompen door de solar matten. In de avond na het zwemmen zet ik de bypass om en zet ik de pomp op filteren.
Kwestie van testen, max opvoerhoogte is 3M maar die haal je enkel vanaf de pomp recht naar boven zonder filter oid ertussen...

Echter ga je dus 24/7 de pomp draaien omdat je overdag dus niet doet filteren?

Ik weet het niet hoor, beste doe je toch zoveel mogelijk filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Nog een laatste vraagje, ik heb mij prism zwembad niet volledig gevuld, vanwege de kids nog , dus het water wat in het bad komt, valt er gewoon in :-) (3 cm hoger) , de stand van het water zit tussen de toevoer/aanvoer... Dat kan toch wellicht geen kwaad hé? h-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
[...]

En ook ik raad geen Intex ZFP aan vanwege het geluid, de kosten voor een "huisje" kan je beter stoppen in een duurdere maar stillere pomp met betere resultaat.

[...]

en wat jouw ervaring met bypass? nodig of niet? welke pomp zou jij dan eventueel aanraden als mijn intex cardridge niet voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

louzy82 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:21:
Voor ik in mijn liner begin te snijden, hoe zijn de ervaringen met een aanbouw skimmer bij een (rond) opzetzwembad?
Zoals dit:
[Afbeelding]
Goh je hebt me wel aan het denken gezet zeg... Want grassprietjes en vliegjes zijn wel but-irritant

Ik zit alleen met een Panel ombouw. Daar kan ik niet lukraak in gaan zagen ben ik achter, want er lopen metalen buisjes doorheen voor de stijfheid.
Dan zou ik panelen onderling met elkaar moeten verbinden er er precies een uitsparing uit zagen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Nog een laatste vraagje, ik heb mij prism zwembad niet volledig gevuld, vanwege de kids nog , dus het water wat in het bad komt, valt er gewoon in :-) (3 cm hoger) , de stand van het water zit tussen de toevoer/aanvoer... Dat kan toch wellicht geen kwaad hé? h-
Geen probleem zolang de uitvoer naar je pomp wel geheel onder water niveau zit want anders ga je lucht pompen/aanzuigen en dat gaat niet werken :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-07 15:23
ow OK!

Ik dacht adapter B... gezien zwembad 32mm en de pomp 38mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:52
Jazsie schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Mijn bewering is dat het niet uit maakt of de wp in de volle zon zit of niet, en die klopt gewoon.
Immers maakt je warmtepomp gebruik van de buiten/omgeving lucht en niet van de zon ;).

Dat het op het dak mogelijk warmer is ontken ik niet echter zodra je wp aan gaat is de lucht verplaatsing dermate hoog dat er geen verschil meer zal zijn.

Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met "warmtepomp geeft bij zonnige dagen een temperatuur aan van 25 graden en soms zelfs veel hoger (ondanks dat het maar 22 of zo is buiten)".
Kan hier niet uitmaken welke temperatuur meting dit is, ik vermoed de buitenlucht en dat is logisch, sensor zit in je wp kast die loeiheet is door de volle zon die erop schijnt :9 .

[...]
Mijn warmtepomp heeft een ingaande lucht temperatuursensor. Deze hangt in het luchtledige en meet dus de temperatuur van de aangevoerde lucht. Hieraan kan ik zien dat mijn warmtepomp in de zon warmere lucht aanzuigt. Kan ook niet anders, hij staat op een plat dak dat volledig zwart is. Alles om de warmtepomp heen (muren, dak) wordt warmer. Al is het maar 1 graad, dat scheelt al. Dus de beredenering in de zon of niet maakt niet uit is dus niet waar. Als de omgeving waar de warmtepomp staat warmer wordt door de zon, zal deze automatische warmere lucht aanzuigen.

De Mr. Silence zuigt lucht aan vanaf de zijkant en blaast achter uit. Ik kan me voorstellen dat een vooraanzuiging zo snel aanzuigt dat het minder te merken is.

[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 16-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:09:
[...]

[...]

en wat jouw ervaring met bypass? nodig of niet? welke pomp zou jij dan eventueel aanraden als mijn intex cardridge niet voldoet?
Bypass is altijd handig en beveel ik altijd aan echter in jouw situatie gezien je huidige pomp capaciceit zou ik eerst gewoon de 4,5kW warmtepomp zonder bypass en met huidige pomp testen....

Bypass en nieuwe pomp is zo gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Ik zat dit topic even door te scannen naar informatie over PVT-systemen om een buitenzwembad te verwarmen, maar ondanks dat ik links en rechts wel mensen over PVT- hoor praten als mogelijkheid, kom ik nog niet echt de informatie tegen die ik zoek, dus ik hoop dat jullie mij met de volgende situatie een beetje op weg kunnen helpen.

Momenteel zijn wij bezig met een ontwerp voor een aanbouw en klein buitenzwembad (15 m3) in de achtertuin. Qua zwembad zijn we in gesprek met een zwembadbouwer die ook alle techniek gaat leveren inzake pomp, zuivering, etc. We zijn alleen nog aan het dubben wat we gaan doen qua verwarming van dit bad. Hierbij is het belangrijk om te weten dat we van plan zijn het bad alleen in de warmere maanden (april - oktober) te gaan gebruiken. Uiteraard komt er een roldek op en is het bad zelf geïsoleerd om warmteverlies zoveel mogelijk tegen te gaan.

De zwembadbouwer adviseert een zwembad WP (full inverter) van 12 kW. Nu lees ik hier en op andere sites dat je qua verwarming in principe voldoende moet hebben aan circa 1 kW vermogen per 3 m3 water, dus in theorie zouden we met een WP van 5 kW af moeten kunnen, maar de zwembadbouwer adviseert een groter vermogen zodat het opwarmen van het bad aan het begin van het seizoen sneller gaat en bovendien hoeft de WP minder hard te werken om het bad daarna op temperatuur te houden, waardoor de WP efficiënter en stiller draait. Daar is wat voor te zeggen, dus we willen daar wel in mee gaan.

Het nadeel van deze WP is echter dat deze ergens geplaatst moet worden en we eigenlijk geen echt goede plek kunnen verzinnen waar dat ding een beetje uit het zicht staat en je het geruis (hoe zacht wellicht ook) niet hoort. Onze tuin is niet megagroot (vandaar het kleine formaat bad), en is bovendien omringt door de tuinen van 3 buren. Het ding tegen de erfgrens of op het dak van de aanbouw (die ook tegen de erfgrens zal worden gebouwd) is dus niet echt een goede optie is onze optiek.

Nou hebben we straks echter ook een mooie, lange aanbouw met plat dak van circa 14 x4 meter. Er komt ook een dakraam in, maar netto moet er plek zijn om circa 20 zonnepanelen te plaatsen. Nu bedacht ik me dat het ook mogelijk moet zijn om in ieder geval voor een deel hiervan PVT-panelen te plaatsen en dan een water/water WP met warmtewisselaar in het poolhouse (ook deel van de aanbouw) te plaatsen. Het grote voordeel van dit systeem is dat je geen zoemende buitenunit hebt die ook nog ergens plek inneemt. Bovendien kan de zon op warmere dagen zoveel warmte direct in het PVT-systeem stoppen dat ik verwacht dat je hiermee bijna gratis warmte voor je zwembad kunt genereren. De bijvangst is dat je PV-deel ook nog eens gekoeld wordt als je zwembad warmte vraagt. Het nadeel van dit systeem is uiteraard dat de investering veel groter is dan de standaard zwembad WP, maar dat hebben we er voor over als dat betekent dat we nooit geruis horen en we efficiënt warmte voor het bad kunnen genereren - de terugverdientijd is voor ons dan veel minder van belang.

De zwembadbouwer geeft aan dat dit wel een mogelijkheid is, mits de WP frequentie-gestuurd is (ik neem aan dat dat betekent dat je traploos het vermogen kunt schalen) en de (titanium) warmtewisselaar een vermogen van 40 kW heeft. Ik bedenk dat zelf dat ook het PVT-systeem met WP voldoende vermogen moet hebben.

Ik ben zelf echter een leek op dit gebied, dus ik heb eigenlijk geen idee hoeveel PVT-panelen ik nodig heb, wat het vermogen van de WP dan moet zijn voor ons bad, etc. Kortom, ik had aan jullie de volgende vragen:

- Heeft iemand zelf al een PVT-systeem draaien voor zijn/haar zwembad? Hoeveel m3 is jullie bad en hoeveel panelen c.q. vermogen heeft jullie PVT-systeem?
- Is het PVT-systeem minstens zo efficiënt als de standaard lucht/water zwembad-WP?
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Mijn warmtepomp heeft een ingaande lucht temperatuursensor. Deze hangt in het luchtledige en meet dus de temperatuur van de aangevoerde lucht. Hieraan kan ik zien dat mijn warmtepomp in de zon warmere lucht aanzuigt. Kan ook niet anders, hij staat op een plat dak dat volledig zwart is. Alles om de warmtepomp heen (muren, dak) wordt warmer. Al is het maar 1 graad, dat scheelt al. Dus de beredenering in de zon of niet maakt niet uit is dus niet waar. Als de omgeving waar de warmtepomp staat warmer wordt door de zon, zal deze automatische warmere lucht aanzuigen.
Klopt, als de omgevings temperatuur warmer is zal dat zeker helpen, dat zei ik ook.

Echter zodra jij je wp aanzet is de luchtverplaatsing dermate hoog dat dit te niet doet. Of je oppervlakte moet zodanig groot zijn, iets dat hier niet aan orde is.

En 100% dat je temperatuur sensor niet de aangezogen lucht meet maar gewoon de omgevings temperatuur in je kast, want anders zou je gelijk zien dat de omgevings temperatuur daalt zodra je WP actief is.

Ik blijf van mening dat het verschil minimaal is ofwel verwaarloosbaar. Energie dat je (volgens jou) bespaard door op het dak te zetten en dus efficienter ben je al kwijt door de extra energie die nodig is voor je pomp die een stuk meer krachtig moet zijn om het water omhoog te pompen ;).
En dat daarnaast het minder goed is (lees levensduur) voor je elektronica aangezien zo een kast loeiheet wordt met de volle zon erop.

Maar we hoeven er niet eens over te zijn, dit is dan ook mijn laatste reactie erop :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
secret17 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:22:
Het nadeel van deze WP is echter dat deze ergens geplaatst moet worden en we eigenlijk geen echt goede plek kunnen verzinnen waar dat ding een beetje uit het zicht staat en je het geruis (hoe zacht wellicht ook) niet hoort. Onze tuin is niet megagroot (vandaar het kleine formaat bad), en is bovendien omringt door de tuinen van 3 buren. Het ding tegen de erfgrens of op het dak van de aanbouw (die ook tegen de erfgrens zal worden gebouwd) is dus niet echt een goede optie is onze optiek.

Nou hebben we straks echter ook een mooie, lange aanbouw met plat dak van circa 14 x4 meter. Er komt ook een dakraam in, maar netto moet er plek zijn om circa 20 zonnepanelen te plaatsen.
Ik kan je niet helpen met het PVT idee.
Echter betreft plaatsing WP en geluid: waarom zou die niet ergens op het dak van 14x4 meter kunnen ?
Je zal er dan zelf vrijwel niks van horen en je buren ook niet.
Zeker zo'n groot model WP is vaak ook stiller (anders even goed op letten bij aankoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
secret17 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:22:
Ik zat dit topic even door te scannen naar informatie over PVT-systemen om een buitenzwembad te verwarmen, maar ondanks dat ik links en rechts wel mensen over PVT- hoor praten als mogelijkheid, kom ik nog niet echt de informatie tegen die ik zoek, dus ik hoop dat jullie mij met de volgende situatie een beetje op weg kunnen helpen.

Momenteel zijn wij bezig met een ontwerp voor een aanbouw en klein buitenzwembad (15 m3) in de achtertuin. Qua zwembad zijn we in gesprek met een zwembadbouwer die ook alle techniek gaat leveren inzake pomp, zuivering, etc. We zijn alleen nog aan het dubben wat we gaan doen qua verwarming van dit bad. Hierbij is het belangrijk om te weten dat we van plan zijn het bad alleen in de warmere maanden (april - oktober) te gaan gebruiken. Uiteraard komt er een roldek op en is het bad zelf geïsoleerd om warmteverlies zoveel mogelijk tegen te gaan.

De zwembadbouwer adviseert een zwembad WP (full inverter) van 12 kW. Nu lees ik hier en op andere sites dat je qua verwarming in principe voldoende moet hebben aan circa 1 kW vermogen per 3 m3 water, dus in theorie zouden we met een WP van 5 kW af moeten kunnen, maar de zwembadbouwer adviseert een groter vermogen zodat het opwarmen van het bad aan het begin van het seizoen sneller gaat en bovendien hoeft de WP minder hard te werken om het bad daarna op temperatuur te houden, waardoor de WP efficiënter en stiller draait. Daar is wat voor te zeggen, dus we willen daar wel in mee gaan.

Nou hebben we straks echter ook een mooie, lange aanbouw met plat dak van circa 14 x4 meter. Er komt ook een dakraam in, maar netto moet er plek zijn om circa 20 zonnepanelen te plaatsen. Nu bedacht ik me dat het ook mogelijk moet zijn om in ieder geval voor een deel hiervan PVT-panelen te plaatsen en dan een water/water WP met warmtewisselaar in het poolhouse (ook deel van de aanbouw) te plaatsen. Het grote voordeel van dit systeem is dat je geen zoemende buitenunit hebt die ook nog ergens plek inneemt. Bovendien kan de zon op warmere dagen zoveel warmte direct in het PVT-systeem stoppen dat ik verwacht dat je hiermee bijna gratis warmte voor je zwembad kunt genereren. De bijvangst is dat je PV-deel ook nog eens gekoeld wordt als je zwembad warmte vraagt. Het nadeel van dit systeem is uiteraard dat de investering veel groter is dan de standaard zwembad WP, maar dat hebben we er voor over als dat betekent dat we nooit geruis horen en we efficiënt warmte voor het bad kunnen genereren - de terugverdientijd is voor ons dan veel minder van belang.

De zwembadbouwer geeft aan dat dit wel een mogelijkheid is, mits de WP frequentie-gestuurd is (ik neem aan dat dat betekent dat je traploos het vermogen kunt schalen) en de (titanium) warmtewisselaar een vermogen van 40 kW heeft. Ik bedenk dat zelf dat ook het PVT-systeem met WP voldoende vermogen moet hebben.

Ik ben zelf echter een leek op dit gebied, dus ik heb eigenlijk geen idee hoeveel PVT-panelen ik nodig heb, wat het vermogen van de WP dan moet zijn voor ons bad, etc. Kortom, ik had aan jullie de volgende vragen:

- Heeft iemand zelf al een PVT-systeem draaien voor zijn/haar zwembad? Hoeveel m3 is jullie bad en hoeveel panelen c.q. vermogen heeft jullie PVT-systeem?
- Is het PVT-systeem minstens zo efficiënt als de standaard lucht/water zwembad-WP?
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Niemand heeft hier PVT, dit omdat het een rib uit je lijf kost als je dat al kan missen :9~.

Ik zou gewoon lekker dak vol met gewone PV panelen zetten en een full inverter warmtepomp.
Check eens naar een aluminium ombouw voor je WP, ziet er strak uit.
>> https://www.evolarshop.co...tingen?material=Aluminium
Of een mooie houten indien je poolhouse van hout is.

Verder zou ik dan inderdaad voor de 12kW variant gaan. Klopt dat 5kW afdoende zou zijn echter zoals je aangaf wil je juist dat je WP op lage toeren draait en dus minder geluid maar ook het water sneller en makkelijker op temperatuur kan houden, ook op de koudere dagen/nachten. Iets waar veel mensen de fout in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:26:

En 100% dat je temperatuur sensor niet de aangezogen lucht meet maar gewoon de omgevings temperatuur in je kast, want anders zou je gelijk zien dat de omgevings temperatuur daalt zodra je WP actief is.
Ik snap je punt. Echter vraag ik me af of dit niet hetzelfde is.
WP meet omgevings temperatuur.
De aangezogen lucht heeft toch de omgevings temperatuur ? Of daalt die (flink) door de lucht verplaatsing ?
Dat het aan de voorkant(uitgeblazen lucht) kouder is snap ik :) dat is duidelijk te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Is het zelfde @Plenkske, het is meer de locatie van de sensor.
Deze zit gewoon in je WP behuizing waar uiteraard ook omgevings temperatuur komt, echter met de volle zon op je WP is de temperatuur in je kast hoger :), dit betekent niet gelijk dat je WP daadwerlijk ook warmere lucht aanzuigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:35:
[...]
Ik kan je niet helpen met het PVT idee.
Echter betreft plaatsing WP en geluid: waarom zou die niet ergens op het dak van 14x4 meter kunnen ?
Je zal er dan zelf vrijwel niks van horen en je buren ook niet.
Zeker zo'n groot model WP is vaak ook stiller (anders even goed op letten bij aankoop).
De WP zou inderdaad ook op het dak van de aanbouw kunnen. De meest logische plek is dan helemaal achteraan, bovenop het poolhouse waar ook alle andere techniek wordt gehuisvest. Dit was ook de plek die de zwembadbouwer meteen aanwees, en het is ook zeker nog een optie als de PVT-oplossing te duur of ingewikkeld wordt.

Echter, vooral mijn vrouw is allergisch voor gezoem en gebrom, dus die heeft er best wat voor over om garantie te hebben dat ze dat ding niet hoort. Bovendien betekent plaatsing op het dak op die plek dat de WP maximaal een meter uit de erfgrens van twee buren staat. Nou zal de overlast wellicht meevallen omdat aan de ene kant een garage en aan de andere kant een overkapping van deze buren staat, maar toch voelt het als een risico op gedoe als het ding daar op z'n tijd lekker staat te zoemen. Overigens gaan we binnenkort wel even naar de leverancier van die WP om even te testen hoeveel je nu echt hoort.

Enfin, omdat ik op dit moment gewoon nog te weinig informatie over de PVT-oplossing heb qua kosten etc, weet ik ook niet hoe groot het verschil is en hoe ik het moet vergelijken. Dat het duurder is is zeker, maar hoeveel duurder op de korte en/of lange termijn is mij nu niet duidelijk.
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:36:
[...]
Niemand heeft hier PVT, dit omdat het een rib uit je lijf kost als je dat al kan missen :9~.

Ik zou gewoon lekker dak vol met gewone PV panelen zetten en een full inverter warmtepomp.
Check eens naar een aluminium ombouw voor je WP, ziet er strak uit.
>> https://www.evolarshop.co...tingen?material=Aluminium
Of een mooie houten indien je poolhouse van hout is.

Verder zou ik dan inderdaad voor de 12kW variant gaan. Klopt dat 5kW afdoende zou zijn echter zoals je aangaf wil je juist dat je WP op lage toeren draait en dus minder geluid maar ook het water sneller en makkelijker op temperatuur kan houden, ook op de koudere dagen/nachten. Iets waar veel mensen de fout in gaan.
Ik heb een offerte gekregen voor een hybride PVT-systeem met 12 panelen, HR ketel, WP, buffer-vat en omvormers. Inclusief installatie en BTW zou dit rond de € 20.000,- moeten kosten. Dat is een bak geld, maar daar staat tegenover dat we de buffer voor het zwembad waarschijnlijk niet nodig hebben en dat je impliciet ook alvast 12 PV-panelen koopt. Als we voor den zwembad WP gaan dan moet je daar dus nog wel de zonnepanelen apart bijrekenen (zeg maar 12 x 400 = € 4800,-). De voorgestelde zwembad WP kost € 2500,- dus dan zit je rond de € 7300,- voor die oplossing versus een kleine € 20.000,- voor de PVT-oplossing.

Ik weet echter niet of die 12 PVT-panelen voldoende of complete overkill zijn. Ik had deze offerte overigens opgevraagd toen we nog aan het kijken waren naar PVT voor verwarming en tapwater voor de woning; vandaar de hybride oplossing met buffervat en HR-ketel.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Of 12 PVT panelen genoeg zijn kan ik geen antwoord op geven, geen ervaring mee.

Wel weet ik dat 400,-- voor een PV paneel duur is, dat kan stuk goedkoper ;).

Ga je het PVT systeem ook gebruiken voor tapwater in huis en andere zaken?
Zo ja, dan kan ik mij wel indenken waarom je hier voor kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:06:
Wel weet ik dat 400,-- voor een PV paneel duur is, dat kan stuk goedkoper ;).

klein want off topic

Voor panelen wel, tegenwoordig zijn echter omvormers, bekabeling en montage duurder geworden.
1 euro per Wattpiek exclusief btw (die krijg je toch terug) lukt vaak nog net, voor een volledige installatie.
Maar ik zie ook al veel offertes erboven zitten.

Dus stel je wil 12 panelen van 400 Wp per stuk, dan heb je dus in totaal 4800 Wp.
Je moet dan denken aan een totaalbedrag van 4800 tot 5000 euro exclusief btw.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 16-05-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@Plenkske:
Verrekt ja, ik dacht ahem alleen aan PV paneel zelf en niet aan de rest.... 8)7.

Ik ga maar eens wat anders doen dan op Tweakers zitten :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 00:50
paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Echter, hij heeft vandaag ettelijke uren staan resoneren. Nu weet ik niet of dat toevallig die van mij is, maar er was nog een tweaker die daar last van had begreep ik. Als ik hard op de voorkant van de behuizing druk, dan neemt de resonantie ook wel af. Het is een combi van het kunststof en de forse terugkoeling (krimp?) icm de compressor denk ik zo.
Ik heb dit ook naar Toppy teruggekoppeld, maar nog geen reactie op gekregen.
Ik weet iig wel dat als hij vaker naar vol vermogen gaat schakelen 's nachts of wanneer het nodig is en het weer zo gaat klinken, ik een retour aan ga vragen.
Vooralsnog ga ik even uit van een oplosbaar issue of een omruiling.
Heb je hier nog last van gehad de laatste dagen, of had toppy nog wat gereageerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Heb je hier nog last van gehad de laatste dagen, of had toppy nog wat gereageerd?
Ik heb het niet meer gehoord.

Hang overigens net op met Toppy na best wel wat moeite eigenlijk.

Het is uiteindelijk een optelsom geworden. De ratel, het vreemde gedrag in niet (afdoende) moduleren, en uiteindelijk sinds gister lekstroom op het water.
Een nieuwe is onderweg, want er scheelt duidelijk iets aan deze.

Op het moment dat de temp bereikt is, draait de compressor op 50%. En dat is eigenlijk ook het laagst wat ik tegenkom. Daaronder gaat ie uit. Punt is dus alleen dat ie op dat moment nog steeds 850Wh trekt, en doorwarmt.
Als ik hier lees dat mensen met een 4.5kW dit gedrag niet herkennen, dan gaat er iets niet goed. Het is verder hetzelfde apparaat.

Gezien we alleen standje ecoheat/eheat kunnen selecteren, zal de max 80% zijn. In mijn geval 1.3 kW (meer dan opgegeven bij Toppy)
De controller (jumper misschien) laat hoger niet toe. Want als er ook een boost mode zou zijn, en op 100% zou kunnen draaien, dan verwacht ik tegen de 1.6 kW te zitten. En dat is ook precies waar de handleiding over spreekt.

edit:
hij draait nu 50%, ca 820W verbruik.
50% van de 1.6 kW spec in de handleiding dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:41:
Deze zit gewoon in je WP behuizing waar uiteraard ook omgevings temperatuur komt, echter met de volle zon op je WP is de temperatuur in je kast hoger :), dit betekent niet gelijk dat je WP daadwerlijk ook warmere lucht aanzuigt...
Dan is het misschien nieteens zo’n gek idee om de wp in een kist te plaatsen bij de warme zfp en zws trafo. Dat is altijd al lekker warme lucht namelijk :P

Groot gat zagen voor de fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Het is uiteindelijk een optelsom geworden. De ratel, het vreemde gedrag in niet (afdoende) moduleren, en uiteindelijk sinds gister lekstroom op het water.

Op het moment dat de temp bereikt is, draait de compressor op 50%. En dat is eigenlijk ook het laagst wat ik tegenkom. Daaronder gaat ie uit. Punt is dus alleen dat ie op dat moment nog steeds 850Wh trekt, en doorwarmt.
Als ik hier lees dat mensen met een 4.5kW dit gedrag niet herkennen, dan gaat er iets niet goed. Het is verder hetzelfde apparaat.

Gezien we alleen standje ecoheat/eheat kunnen selecteren, zal de max 80% zijn. In mijn geval 1.3 kW (meer dan opgegeven bij Toppy)
De controller (jumper misschien) laat hoger niet toe. Want als er ook een boost mode zou zijn, en op 100% zou kunnen draaien, dan verwacht ik tegen de 1.6 kW te zitten. En dat is ook precies waar de handleiding over spreekt.
Nou ben erg benieuwd of de nieuwe pomp wel goed werkt of dat het een probleem is met alle pompen van 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
na lang lezen heb ik jullie advies ook ff nodig.

Ik heb dit Intex bad; https://www.heuts.nl/intex-prism-frame-400-200-122
Daarnaast heb ik deze zfp gekocht; https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-4m3h

Nu twijfel ik welke warmtepomp ik moet aanschaffen, deze https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html of toch deze; https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

TMCThomas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Nou ben erg benieuwd of de nieuwe pomp wel goed werkt of dat het een probleem is met alle pompen van 6kw.
Dat hoop ik zeker. Laten we 'hopen' dat dit een maandag-ochtend model was.
Verder heeft ie in 3 uurtjes de vannacht verloren temp weer goed gemaakt.
Ik heb de indruk dat alle 3 pompen gelijk zijn, met dezelfde compressor, maar gewoon worden teruggeschroefd door de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Ik ben erg benieuwd of je nieuwe het beter gaat doen !
Wat zei Toppy over het stroomverbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jopio schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:57:

Daarnaast heb ik deze zfp gekocht; https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-4m3h

Nu twijfel ik welke warmtepomp ik moet aanschaffen, deze https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html of toch deze; https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
waarom niet de 4,5kW mini inverter plus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Ik ben erg benieuwd of je nieuwe het beter gaat doen !
Wat zei Toppy over het stroomverbruik ?
mja, hij was het ergens wel met me eens denk ik dat deze gedraging niet volgens verwachting is. Zeker omdat die van @Highfive95 (4,5 kW) gewoon reageert volgens verwachting.

in elk geval dan: doorwarmen, dan 2 graden laten zakken, om vervolgens er weer vol tegenaan te gaan, is AAN/UIT, of hele slechte step inverter op zijn best.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online

Ik heb hetzelfde bad, ik ga ook die pomp kopen nu, en ik ga me de 4,5 KW versie plus aanschaffen, maar zonder bypass, denk niet dat het nodig gaat zijn

Hoe bevalt die pomp u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:58:
[...]

waarom niet de 4,5kW mini inverter plus?
Goeie tip, thanx!
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Ik heb hetzelfde bad, ik ga ook die pomp kopen nu, en ik ga me de 4,5 KW versie plus aanschaffen, maar zonder bypass, denk niet dat het nodig gaat zijn

Hoe bevalt die pomp u?
Ik heb de pomp pas einde seizoen gekocht omdat m'n cartdridgepomp gesloopt was door onze loslopende konijnen |:(
Dit jaar ga ik 'm dus voor het eerst testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:06:
Ga je het PVT systeem ook gebruiken voor tapwater in huis en andere zaken?
Zo ja, dan kan ik mij wel indenken waarom je hier voor kiest.
Daar had ik in eerste instantie wel naar gekeken, maar qua installatie wordt mij altijd aangeraden het systeem van de woning en het zwembad volledig separaat te houden. Je kant vast iets bedenken waarbij je de warmte van het PVT-systeem kan gebruiken voor tapwater als het je zwembad niet aan het verwarmen is, maar dat schijnt snel heel ingewikkeld te worden voor installateurs. Kortom: als we voor PVT gaan, dan alleen voor het zwembad, dan houden we het simpel. Voor de woning en het tapwater zijn we bezig met een bodem-gebonden WP en dito boiler.

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

6kW plus inverter, 8.5m3 / 2 = 4,25 kW dat je nodig hebt. Deze doet 4kW bij 15gr.
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Hoe bevalt die pomp u?
Intex ZFP zijn prima pompen hetzij wel wat luidruchtig...
secret17 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:16:
[...]
Daar had ik in eerste instantie wel naar gekeken, maar qua installatie wordt mij altijd aangeraden het systeem van de woning en het zwembad volledig separaat te houden. Je kant vast iets bedenken waarbij je de warmte van het PVT-systeem kan gebruiken voor tapwater als het je zwembad niet aan het verwarmen is, maar dat schijnt snel heel ingewikkeld te worden voor installateurs. Kortom: als we voor PVT gaan, dan alleen voor het zwembad, dan houden we het simpel. Voor de woning en het tapwater zijn we bezig met een bodem-gebonden WP en dito boiler.
In dat geval, gewoon vol met PV liggen met WP zou mijn keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Jopio schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Goeie tip, thanx!

[...]

Ik heb de pomp pas einde seizoen gekocht omdat m'n cartdridgepomp gesloopt was door onze loslopende konijnen |:(
Dit jaar ga ik 'm dus voor het eerst testen.
:-)

ga je er ook een bypass tussen zetten ? of gewoon rechstreeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:26:
[...]

6kW plus inverter, 8.5m3 / 2 = 4,25 kW dat je nodig hebt. Deze doet 4kW bij 15gr.
waarom deel jij steeds door 2 :?
Toppy zelf deelt door 4. (terwijl ze echt wel baat zouden hebben bij een veel pessimistischere berekening)
Als ik zelf nou eens deel door 3, dan haal ik het ook prima eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Toppy zelf deelt door 4. (terwijl ze echt wel baat zouden hebben bij een veel pessimistischere berekening)
Bij opzetzwembaden delen we door 2.
Bij inground met wat isolatie delen we door 3.
En altijd kijkend naar kW bij 15 graden.

Waarom: ervaringen die hier geplaatst worden en de temperaturen in Nederland.

Toppy houdt het inderdaad bij de vuistregel delen door 4, maar wij zien hier dat dit gewoon niet goed genoeg gaat. Duurt te lang en kost te veel energie.
Toppy geeft bij de WP's aan "zwembaden tot X liter". Die X is dus altijd te hoog. Je ziet het ook wel eens terug komen in de reviews daar.

Uit de startpost van dit topic:
In Nederland doe je er dus verstandig aan om altijd te kijken naar de capaciteit bij 15°C lucht / 26°C water. Juist bij deze temperaturen wil je namelijk het bad kunnen opwarmen en warm houden.

Een te laag gedimensioneerde warmtepomp zorgt voor onnodig energie vebruik omdat de warmtepomp veel extra uren moeten draaien. En in ergst geval kan het zelfs je zwembad water niet op de gewenste temperatuur brengen!

Benodigde verwarmingscapaciteit (kW) berekenen:
Vuistregel voor de minimale benodigde verwarmingscapaciteit is je zwembad inhoud m3 te delen door 4.
Dit is dan ook echt het minimale bij een zwembad dat goed geisoleerd (dus geen opzet zwembad) is. Derhalve is sterk aangeraden om voor een ruimere berekening te gaan; Inhoud zwembad m3 / 3.

Een opzet zwembad heeft weinig tot geen isolatie. Het beste ga je voor een nog ruimere berekening; Inhoud zwembad m3 / 2.

Houd rekening dat er nog veel andere factoren zoals zon/schaduw/wind invloed hebben. Daarnaast is dit gebaseerd op een langere zwemseizoen (Maart t/m Oktober).

Indien je, je opzetzwembad van Mei t/m Augustus opzet dan is inhoud m3 / 3 voldoende.

Daarnaast is meer capaciteit niet erg, minder wel ;)

Voorbeeld; opzet (AG) zwembad met 10m3 inhoud:

Maart t/m Oktober: 10m3 / 2 = 5 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.
Mei t/m Augustus: 10m3 / 3 = 3.33 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.

Voorbeeld: inbouw (IG) zwembad met 40m3 inhoud:

40m3 / 3 = 13,3 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.

Ongeacht de gekozen berekening blifjt goede afdekking van belang.
Dit is het zelfde als de verwarming aanzetten met de ramen open…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:31:
[...]

:-)

ga je er ook een bypass tussen zetten ? of gewoon rechstreeks?
Ik had het idee om er een bypass tussen te zetten. Of denk je dat het niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Bij opzetzwembaden delen we door 2.
Bij inground met wat isolatie delen we door 3.
En altijd kijkend naar kW bij 15 graden.

Waarom: ervaringen die hier geplaatst worden en de temperaturen in Nederland.

Toppy houdt het inderdaad bij de vuistregel delen door 4, maar wij zien hier dat dit gewoon niet goed genoeg gaat. Duurt te lang en kost te veel energie.
Toppy geeft bij de WP's aan "zwembaden tot X liter". Die X is dus altijd te hoog. Je ziet het ook wel eens terug komen in de reviews daar.

Uit de startpost van dit topic:

[...]
Naja precies. Wanneer wil je zwemmen.
Mag ik er dan gemakshalve even vanuit gaan dat mensen met een 4x2x1 bad, niet in Oktober met hun badjas naar buiten lopen om toch nog eens even te gaan genieten? ;)

Voor dergelijk gebruik moet je met een 4,5kW RUIM goed zitten, en misschien aan een 3kW ook al voldoende hebben.

Ik vraag me tegelijkertijd af wat mijn panels rondom aan isolatie opbrengen. Zeker als het zonnetje er af en toe op staat. Is toch een zwarte grote bak.

@louzy82 Ik ben mee aan het kijken naar een aanbouw skimmer. Mijn bad is rond, dus een breed model lijkt me niet verstandig.
Het is wel belangrijk te realiseren dat er ook nog een afsluiter of een kraan tussen de skimmer en je slang moet kunnen. Anders kun je nooit je slang afkoppelen voor onderhoud.
Ik heb nog geen afsluiter gevonden die 50 glad naar 38mm intex kan maken.

Intex afsluiter op zijn kant, met een Intex B adapter, en stukje slang ertussen zou het denk ik kunnen oplossen.

Los van dat ik in mijn panels moet zagen, vraag ik me af of ik in mijn geval het mandje wel uit de skimmer zou kunnen krijgen. Ik denk dat de panelen dat gaan blokkeren.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 16-05-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Jopio schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Ik had het idee om er een bypass tussen te zetten. Of denk je dat het niet nodig is?
voor de 4.5 inverter niet denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Guys, voor een W'eau mini 4,5KW inverter
raden jullie deze pomp aan:

https://www.toppy.be/prod...dfilterpomp-3-0-m3-h.html

OF:

https://www.toppy.be/prod...rpomp-3700-liter-uur.html

De Bestway versie is 32 mm, en mijn bad ook, dus geen extra adapters kopen , alsook 3m debiet is genoeg , dan heb ik ook zeker geen bypass nodig? en bestway is idd goedkoper ...

Goede koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:41:
Warmtepomp uit, volle zon erop. Rond de intern +35, lucht 22 graden
Warmtepomp aan, volle zon erop. Rond de 25, lucht 22 graden
Warmtepomp aan, valt in de schaduw, het dak nog niet, 25 graden, lucht 22 graden
Warmtepomp en dak volledig in schaduw, 22 graden, lucht 22.

Conclusie: sensor is redelijk accuraat. Warmte van het dak, zorgt voor warmere lucht. In mijn geval.

In mijn geval is het dus een win van ongeveer 2 a 3 graden. Sensor zit NIET in de behuizing maar bij de opening waar lucht wordt aangezogen. Warmtepomp werkt met warme lucht, hoe warmer de lucht, destebeter. 32m2 plat dak, waar de hele dag zon op staat, geloof mij die wordt heet, zo heet dat je er niet meer met blote voeten op kan. Nu houd ik erover op, ik zie en meet dat het helpt op een warm dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Vraagje met de mensen die al een W'eau inverter hebben
Ik ga de zandfilterpomp op een geschakeld stopcontact zetten, zodat ik deze remote aan/uit kan zetten
Ik vermoed dat als ik hem uitzet, de w'eau in error gaat vallen doordat er geen water doorgaat...
Gaat de error vanzelf weg als ik de pomp terug aanzet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Jazeker, dan start de warmtepomp weer op. Dit had je in de tijd dat je dit typt ook uit kunnen proberen. >:)

[ Voor 45% gewijzigd door medu80 op 16-05-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:59:
Vraagje met de mensen die al een W'eau inverter hebben
Ik ga de zandfilterpomp op een geschakeld stopcontact zetten, zodat ik deze remote aan/uit kan zetten
Ik vermoed dat als ik hem uitzet, de w'eau in error gaat vallen doordat er geen water doorgaat...
Gaat de error vanzelf weg als ik de pomp terug aanzet ?
Je kan echter de warmtepomp ook net iets eerder uitschakelen dan de pomp.
Gewoon koppelen aan de Tuya app ipv de weau app, dan kun je tijdgeschakelde scenes aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
medu80 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:03:
Jazeker, dan start de warmtepomp weer op. Dit had je in de tijd dat je dit typt ook uit kunnen proberen. >:)
ik heb hem nog niet, moet nog alles kopen... :-)
ben nog even aan het googlen voor de pomp, ben er nog niet uit ... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:39
Ik had afgelopen jaar de pomp (intex) acher een Hue plug staan en de WP (Poolex) via de app geprogrameerd. Pomp ging 15 minuten voor de WP aan en een minuut of 10 na de WP uit.
Dit werkte prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Togi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:16:
Ik had afgelopen jaar de pomp (intex) acher een Hue plug staan en de WP (Poolex) via de app geprogrameerd. Pomp ging 15 minuten voor de WP aan en een minuut of 10 na de WP uit.
Dit werkte prima
heb jij toevallig deze intext zand pomp?

heb je er een bypass op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:39
NoFate schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:18:
[...]

heb jij toevallig deze intext zand pomp?

heb je er een bypass op?
Nee ik heb de 12m3
Ben wel van plan om hem te vervangen voor een andere (ivm een klagende buurman)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:39:
[...]

@Plenkske Heeft al de nodige infromatie gegeven :).

/ 3 kan opzich prima, maar is afhankelijk van diverse factoren. Ik zou risico niet nemen en gewoon / 2 doen.
Is al meermaals voorbij gekomen en er zijn al meerdere medetweakers die hun WP hebben ingeruild voor een grotere op basis van / 2.
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Naja precies. Wanneer wil je zwemmen.
Mag ik er dan gemakshalve even vanuit gaan dat mensen met een 4x2x1 bad, niet in Oktober met hun badjas naar buiten lopen om toch nog eens even te gaan genieten? ;)

Voor dergelijk gebruik moet je met een 4,5kW RUIM goed zitten, en misschien aan een 3kW ook al voldoende hebben.
Uiteraard is "wanneer je wilt zwemmen" een belangrijke opgaaf. Toch zou ik voor de 6kW variant gaan, dit omdat de WP dan wat overcapaciteit heeft en rustig in lage toeren kan draaien en dus stiller maar ook het meest efficient zijn werk kan doen :).

Maar oke, een bad van 4x2x1 is natuurlijk wat anders dan een groot bad. Begrijp je redenatie wel :).
paQ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Ik heb nog geen afsluiter gevonden die 50 glad naar 38mm intex kan maken.

Intex afsluiter op zijn kant, met een Intex B adapter, en stukje slang ertussen zou het denk ik kunnen oplossen.
50mm naar 2" schroefdraad gaan en daarop Intex Adapter A er op (met rubber ring ertussen).
medu80 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Warmtepomp uit, volle zon erop. Rond de intern +35, lucht 22 graden
Warmtepomp aan, volle zon erop. Rond de 25, lucht 22 graden
Warmtepomp aan, valt in de schaduw, het dak nog niet, 25 graden, lucht 22 graden
Warmtepomp en dak volledig in schaduw, 22 graden, lucht 22.

Conclusie: sensor is redelijk accuraat. Warmte van het dak, zorgt voor warmere lucht. In mijn geval.

In mijn geval is het dus een win van ongeveer 2 a 3 graden. Sensor zit NIET in de behuizing maar bij de opening waar lucht wordt aangezogen. Warmtepomp werkt met warme lucht, hoe warmer de lucht, destebeter. 32m2 plat dak, waar de hele dag zon op staat, geloof mij die wordt heet, zo heet dat je er niet meer met blote voeten op kan. Nu houd ik erover op, ik zie en meet dat het helpt op een warm dak.
Dan ga ik toch effe erop reageren :o

Ok, locatie is dus niet in je WP. En je conclusie klopt dan bij deze.

Onder aan de streep (in dit geval) is het niet efficienter gezien de "besparing" die je hebt weer te niet doet door je pomp die meer energie verbruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Togi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:16:
Dit werkte prima
Heb je dan geen last van de aardlekschakelaar?
Pagina: 1 ... 90 ... 181 Laatste