Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:24
Nhz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:30:
Leuk idee hoor, een warmtepomp de warme binnenlucht laten (her)gebruiken als bron van energie, maar alle warmte die je (bovenin) de ruimte eruit haalt, koelt diezelfde ruimte af. Je onttrekt energie. Hierdoor koelt het water van je zwembad in die ruimte ook weer sneller af. Dat is een beetje als de lucht bovenin je woonkamer gebruiken om de warmtepomp mee te voeden, die vervolgens het water in vloerverwarming op moet warmen.

Stel dat je warmtepomp voor 3 delen energie 2 delen uit de lucht haalt en 1 deel uit het stopcontact. Wanneer je die twee delen uit de binnenlucht haalt dan verlaag je dus de energetische waarde van de binnenlucht, vervolgens maakt je warmtepomp er weer 3 delen energie van en is de energetische waarde van de binnenlucht met 1 deel energie toegenomen. Op die manier ben je alleen maar elektrische energie aan de binnenlucht aan het toevoegen. Een warmtepomp is juist sterk wanneer hij ook delen energie van buiten kan halen.

Ik zou gewoon je ruimte zeer goed isoleren (vloer, wanden en dak) en buiten een (hele dikke oversized) warmtepomp neerzetten. Als je je zwemwater op 28 graden houdt, dan blijft je goed geïsoleerde ruimte ook gewoon op die temperatuur. Wanneer de binnen temperatuur door de goede isolatie nagenoeg constant 28 graden blijft, kan het water van 28 graden ook geen energie meer afgeven aan de binnenlucht.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar hou het simpel.
toon volledige bericht
Ja inderdaad, daarom kan een warmtepomp binnen nooit werken.
En ik denk zelf dat een water-water warmtepomp met alle buizen verwarming te duur gaat worden vergeleken met jou oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:43:
Nogmaals, het is een mooi idee maar ik denk zelf dat dit vooral te duur gaat worden. Maar daarvoor moet je eerst alles doorrekenen uiteraard.
Water is nat .. bedoel je ?

Het is dat ik niet de ruimte heb maar ik denk dat ik voor 5.000 euro een eind kan komen, dan bouw ik alles wel met mijn 2 eigen handen (geef me een jaar oid) maar ja dan is het wel voor mezelf in mijn eigen tuin.

maar ik heb totaal geen idee wat het kost om een kuub water een jaar rond warm te houden .. (bv in een goed geisoleerde jacuzi) met diverse technieken .. dus de gemiddelde maandelijkse (verwarmings) kosten zouden max 50,- mogen zijn.

alleen ik vrees dat die 50,- zeker niet haalbaar is voor bv 12kuub zwembad .. zelfs niet met de beste isolatie en technieken . en energie zuinige WP meuk als je het puur op warmhouden richt

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 20-01-2021 22:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:30:
Leuk idee hoor, een warmtepomp de warme binnenlucht laten (her)gebruiken als bron van energie, maar alle warmte die je (bovenin) de ruimte eruit haalt, koelt diezelfde ruimte af. Je onttrekt energie. Hierdoor koelt het water van je zwembad in die ruimte ook weer sneller af. Dat is een beetje als de lucht bovenin je woonkamer gebruiken om de warmtepomp mee te voeden, die vervolgens het water in vloerverwarming op moet warmen.

Stel dat je warmtepomp voor 3 delen energie 2 delen uit de lucht haalt en 1 deel uit het stopcontact. Wanneer je die twee delen uit de binnenlucht haalt dan verlaag je dus de energetische waarde van de binnenlucht, vervolgens maakt je warmtepomp er weer 3 delen energie van en is de energetische waarde van de binnenlucht met 1 deel energie toegenomen. Op die manier ben je alleen maar elektrische energie aan de binnenlucht aan het toevoegen. Een warmtepomp is juist sterk wanneer hij ook delen energie van buiten kan halen.

Ik zou gewoon je ruimte zeer goed isoleren (vloer, wanden en dak) en buiten een (hele dikke oversized) warmtepomp neerzetten. Als je je zwemwater op 28 graden houdt, dan blijft je goed geïsoleerde ruimte ook gewoon op die temperatuur. Wanneer de binnen temperatuur door de goede isolatie nagenoeg constant 28 graden blijft, kan het water van 28 graden ook geen energie meer afgeven aan de binnenlucht.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar hou het simpel.
toon volledige bericht
neuh je ziet het niet verkeerd, maar je moet wel ergens constante warmte vandaan halen die middels de WP setup versterkt kan worden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Poeh, ben even wat research aan het doen over die houten zwembaden en het ziet er toch ingewikkeld uit allemaal. Beton laten storten en zo... :{

Zat zelf te denken aan betontegels laten leggen op het stuk grond waar het bad moet komen, maar echt beton laten storten als bodemplaat is weer een ander verhaal. Oftewel laat ik het gewoon monteren, dat kan ook natuurlijk :+

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 04-06 11:34

Nhz

Deventer

vso schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:37:
[...]

neuh je ziet het niet verkeerd, maar je moet wel ergens constante warmte vandaan halen die middels de WP setup versterkt kan worden
Ik snap jou niet, of jij snapt mij niet.

Als je energie uit je warme ruimte gaat halen als bron voor je warmptepomp, die vervolgens diezelfde ruimte op moet gaan warmen, dan is dat geen goede bron. Je verwarmt dan met COP1 (eigenlijk minder ivm allerlei verliezen), je kan dan dus net zo goed een elektrische doorstroomverwarmer nemen.

Het warm houden (niet warm maken) van een geisoleerde ruimte van 100m3 met alleen lucht, kost volgens mij grofweg evenveel energie als dezelfde ruimte waarin een opzetbad met 50m3 water staat. De benodigde energie valt of staat met de totele hoeveelheid thermische energie die de isolatieschil door laat.

Dus als de isolatieschil er voor zorgt dat, met de verwarming uit, de temperatuur in 24uur daalt van 28gr naar 18gr, dan is dat je energieverlies. Met die hoeveelheid energie zal je watertemperatuur dan ook maximaal dalen.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:28:
[...]

Water is nat .. bedoel je ?

Het is dat ik niet de ruimte heb maar ik denk dat ik voor 5.000 euro een eind kan komen, dan bouw ik alles wel met mijn 2 eigen handen (geef me een jaar oid) maar ja dan is het wel voor mezelf in mijn eigen tuin.

maar ik heb totaal geen idee wat het kost om een kuub water een jaar rond warm te houden .. (bv in een goed geisoleerde jacuzi) met diverse technieken .. dus de gemiddelde maandelijkse (verwarmings) kosten zouden max 50,- mogen zijn.

alleen ik vrees dat die 50,- zeker niet haalbaar is voor bv 12kuub zwembad .. zelfs niet met de beste isolatie en technieken . en energie zuinige WP meuk als je het puur op warmhouden richt
Ik probeer hier normaal te praten over deze setup, waarom begin je je bericht met zo'n opmerking ?

Er zijn nou eenmaal meerdere wegen naar Rome maar in mijn ogen moet een setup realistisch zijn en ook de kosten tov de voordelen moeten positief uitpakken, anders ben je alleen maar bezig voor de hobby en niet omdat het overall gezien zuiniger zou zijn.

Qua water-water WP doelde je in een eerder bericht op een systeem zoals dit:
https://aardgasvrij.niben...omp-pvt-warmtepomppanelen
Ik vraag me dan bij zo'n systeem af wat de COP is en dan vooral in de winter.

Er zijn ook WP's met bodembron. Die hebben een hoge COP maar ook een hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 05:02:
[...]

Ik snap jou niet, of jij snapt mij niet.

Als je energie uit je warme ruimte gaat halen als bron voor je warmptepomp, die vervolgens diezelfde ruimte op moet gaan warmen, dan is dat geen goede bron. Je verwarmt dan met COP1 (eigenlijk minder ivm allerlei verliezen), je kan dan dus net zo goed een elektrische doorstroomverwarmer nemen.
je zegt min of meer het zelfde als ik .. alleen iets gefundeerder / beter uitgelegd.
Het warm houden (niet warm maken) van een geisoleerde ruimte van 100m3 met alleen lucht, kost volgens mij grofweg evenveel energie als dezelfde ruimte waarin een opzetbad met 50m3 water staat. De benodigde energie valt of staat met de totele hoeveelheid thermische energie die de isolatieschil door laat.

Dus als de isolatieschil er voor zorgt dat, met de verwarming uit, de temperatuur in 24uur daalt van 28gr naar 18gr, dan is dat je energieverlies. Met die hoeveelheid energie zal je watertemperatuur dan ook maximaal dalen.
Ben het niet geheel eens met je, water is een zeer goeie warmte geleider en lucht is juist een goeie isolator
Stel dat de afstand tussen bodem 3 meter is 1 m water en 2 meter "lucht" dan zal als je bv via vloerverwarming 30-40 graden op de bodem erin stopt redelijk snel naar de oppervlakte stijgen maar langzamer naar het plafond. er zal verlies optreden dat is een feit. maar moet je de lucht op 40 graden houden ? Aangenomen dat de thermische schil de verliezen verwaarloosbaar zijn

Met een WP als ik het goed begrijp heb je een vermeerdering van warmte met een hoeveelheid energie. dus met 2 Watt en 4 graden "input" krijg je bv x4 retour en dus 16 graden eruit..
dus als je die 30-40 in het water steekt en de ruimte op 20-40 graden houd en 10 graden "ontrekt" om je WP te voeden .. zou dat in mijn optiek werkbaar zijn. maar dit is pure theorie
Alleen de efficientie van de WP is direct gerelateerd (duh) aan de aangeleverde temperatuur van de input water/lucht.

Dat een doorstromer en dus 1:1 verwarming efficienter is betwijfel ik .. er zijn namelijk WP's die je in je CV leiding plaatst en dus exact doen wat ik zeg maar dan met cv water die via een (normale gas/elektrische CV verwarmt zijn) en dus inline. (topic ergens op GOT in DED geloof ik.) of ik moet het zelf niet goed begrijpen.

Overgens de reden dat ik het binnen in de thermische schil/schuur zou houden ipv een WP buiten de schil/schuur is die 30-60 dagen per jaar dat de temperatuur tussen -10 en bv +10 zweeft en dus de (buiten unit) WP gelijkwaardig of slechter zou presteren dan een doorstromer die 1:1 verwarmt
Plenkske schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:09:
Ik probeer hier normaal te praten over deze setup, waarom begin je je bericht met zo'n opmerking ?
de opmerking die je deed "doorrekenen", "het word duur" zijn nogal overduidelijke opmerkingen oftwel inkopers/dooddoeners.
je kan er nada mee en het voegt niks toe aan het gesprek.
Je kan pas ergens over praten als je 1 of meerdere facetten zoals @Nhz bv eruit pakt en verder beredeneert.

De kennis(inzicht) die ik of anderen bezitten kan gelijk zijn of totaal niet aanwezig, dus ervan uit gaan dat mensen begrijpen wat je bedoelt en weten waarom het "te duur" of wat er voor nodig is om iets door te rekenen is niet altijd gesneden koek. Het zou makkelijk zijn als je teminste wat meer toelicht.
bv prijs van de elementen

en wat voor jou "te duur" is, kan voor iemand anders acceptabel zijn.

maar goed vat het ook op als een beetje sarcastische vraag naar meer uitleg :)
Er zijn nou eenmaal meerdere wegen naar Rome maar in mijn ogen moet een setup realistisch zijn en ook de kosten tov de voordelen moeten positief uitpakken, anders ben je alleen maar bezig voor de hobby en niet omdat het overall gezien zuiniger zou zijn.

Qua water-water WP doelde je in een eerder bericht op een systeem zoals dit:
https://aardgasvrij.niben...omp-pvt-warmtepomppanelen
Ik vraag me dan bij zo'n systeem af wat de COP is en dan vooral in de winter.

Er zijn ook WP's met bodembron. Die hebben een hoge COP maar ook een hoge prijs.
Weer overduidelijke inkoppers, iedereen die een zwembad in de tuin wil (met een pomp) kan in dit topic niet starten voor 10,- je vanaf prijs is 100,- bv.. maar ik sta ook niet gek te kijken als je 1.000 euro uitgeeft.

De startpost bv is juist om 99% van de vragen die je als beginner kan hebben af te vangen, alleen ik kan me niet herrineren dat we een discussie hebben gehad over een DIY zwembad 365 dagen per jaar "zwembaar" te houden. ook al is dat in theorie ..

Als je een all-in bedrag van 150,- per maand (dus bouw + onderhoud en afschrijving etc) voor bv 10 jaar voor een prive zwembad stelt is dat naar mijn idee niet extreem veel . sure een 10-ritten kaart voor een commercieel zwembad is goedkoper .. maar je snapt hem wel.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@vso Je snapt denk ik de theoretische werking van een warmtepomp niet. Duidelijker dan mijn eerdere uitleg kan ik ook niet zijn, warmte onttrekken aan de ruimte om deze via een warmtepomp dezelfde ruimte in te pompen is gewoon niet handig. Naar mijn idee zeggen we dan ook niet hetzelfde, maar wellicht komt dat omdat ik soms wat moeite heb jouw teksten te volgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Nhz op 21-01-2021 15:22 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:23:
Poeh, ben even wat research aan het doen over die houten zwembaden en het ziet er toch ingewikkeld uit allemaal. Beton laten storten en zo... :{

Zat zelf te denken aan betontegels laten leggen op het stuk grond waar het bad moet komen, maar echt beton laten storten als bodemplaat is weer een ander verhaal. Oftewel laat ik het gewoon monteren, dat kan ook natuurlijk :+
Ik zou eerst research doen naar je grondwater stand(en) en de bodem zand/klei/aarde oid en verzakkingen
een IG bouwen komen ook vergunningen enzv om de hoek zetten. sta niet verbaast als er bv een telefoonlijn in de grond is geduwt in je tuin. en met materieel in je tuin graven is ook aan regels gebonden.

Het is niet onverstandig om bv de bodem van het zwembad + 50cm dieper aan te houden, en kijken hoe dat uitkomt met je grondwater stand en ander meuk .. bodem -- > beton (3 a 4 cm?) eps --> drainage/infiltratie

Heb je bv lage waterstand op piek hoogte (1,5m of dieper) en blijft je zwembad diepte op 1.2 zit je op dat gebied al snor .. heb je een zand laag op die hoogte zou je wellicht direct de liner erop kunnen leggen, ipv beton en ander geneuzel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:20:
@vso Je snapt denk ik de theoretische werking van een warmtepomp niet. Duidelijker dan mijn eerdere uitleg kan ik ook niet zijn, warmte onttrekken aan de ruimte om deze via een warmtepomp dezelfde ruimte in te pompen is gewoon niet handig. Naar mijn idee zeggen we dan ook niet hetzelfde, maar wellicht komt dat omdat ik soms wat moeite heb jouw teksten te volgen.
Wel een beetje unfair om jou gebrek aan kennis te projecteren op iets totaal anders namelijk "de werking van"

ik omschrijf een WTW al dan niet in combinatie met een WP, deze units bestaan al, wellicht weet je dat niet en ontstaat daar je verwarring.

Dat dit minder efficient is dan bv een externe thermische bron gebruiken staat er los van, en zo diep zit ik niet in de kennis van WP techniek inderdaad.

PS ik zie het nut er niet van om mijn zwembad met een WP te verwarmen/warm te houden .. en ik ben nog hard bezig mijn huis te isoleren en nog lang niet toe aan WP installatie(s) in huis. Maar ik probeer wel een beetje bij te blijven met technieken. betreft zwembad WP geef ik graag het stokje door aan anderen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:16:

de opmerking die je deed "doorrekenen", "het word duur" zijn nogal overduidelijke opmerkingen oftwel inkopers/dooddoeners.
je kan er nada mee en het voegt niks toe aan het gesprek.
Je kan pas ergens over praten als je 1 of meerdere facetten zoals @Nhz bv eruit pakt en verder beredeneert.

De kennis(inzicht) die ik of anderen bezitten kan gelijk zijn of totaal niet aanwezig, dus ervan uit gaan dat mensen begrijpen wat je bedoelt en weten waarom het "te duur" of wat er voor nodig is om iets door te rekenen is niet altijd gesneden koek. Het zou makkelijk zijn als je teminste wat meer toelicht.
bv prijs van de elementen

en wat voor jou "te duur" is, kan voor iemand anders acceptabel zijn.

maar goed vat het ook op als een beetje sarcastische vraag naar meer uitleg :)

[...]

Weer overduidelijke inkoppers, iedereen die een zwembad in de tuin wil (met een pomp) kan in dit topic niet starten voor 10,- je vanaf prijs is 100,- bv.. maar ik sta ook niet gek te kijken als je 1.000 euro uitgeeft.

De startpost bv is juist om 99% van de vragen die je als beginner kan hebben af te vangen, alleen ik kan me niet herrineren dat we een discussie hebben gehad over een DIY zwembad 365 dagen per jaar "zwembaar" te houden. ook al is dat in theorie ..

Als je een all-in bedrag van 150,- per maand (dus bouw + onderhoud en afschrijving etc) voor bv 10 jaar voor een prive zwembad stelt is dat naar mijn idee niet extreem veel . sure een 10-ritten kaart voor een commercieel zwembad is goedkoper .. maar je snapt hem wel.
toon volledige bericht
Voor jou zijn het misschien inkoppers, ik maak ze om duidelijk te maken dat het systeem wat je voorstelt erg in de kosten kan lopen. Mensen die er geen kennis en inzicht in hebben denken misschien bij je voorgestelde systeem dat het goed te doen is qua prijs, maar dat is het niet.
Je noemt zelf alleen maar natte vinger bedragen zonder onderbouwing.

Natuurlijk is "duur" niet voor iedereen hetzelfde.
Maar nogmaals, je gaat zo'n systeem pas maken als het efficiënt is en het de kosten waard is. Tenminste, dat is mijn mening daarover.

Natuurlijk begreep ik de sarcasme, maar je maakt het niet leuker om nog te reageren. Ja, ik doe het nu toch.

Dit hele systeem heeft helemaal niets met de startpost te maken, dus ik snap totaal niet waarom je die erbij haalt.
Maar misschien komt het, net als wat @Nhz zegt, omdat ook ik soms wat moeite heb jouw teksten te volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

vso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Wel een beetje unfair om jou gebrek aan kennis te projecteren op iets totaal anders namelijk "de werking van"

ik omschrijf een WTW al dan niet in combinatie met een WP, deze units bestaan al, wellicht weet je dat niet en ontstaat daar je verwarring.

Dat dit minder efficient is dan bv een externe thermische bron gebruiken staat er los van, en zo diep zit ik niet in de kennis van WP techniek inderdaad.

PS ik zie het nut er niet van om mijn zwembad met een WP te verwarmen/warm te houden .. en ik ben nog hard bezig mijn huis te isoleren en nog lang niet toe aan WP installatie(s) in huis. Maar ik probeer wel een beetje bij te blijven met technieken. betreft zwembad WP geef ik graag het stokje door aan anderen :)
Je claimt een gebrek aan kennis aan mijn kant, terwijl jouw eerdere post met daarin jouw uitleg over de werking van een WP duidelijk maakt dat je het basis principe niet echt doorhebt, of (zoals eerder aangegeven) ik begrijp jouw uitleg helemaal verkeerd.

Nu haal je er ineens een WTW systeem bij, warmte kan je alleen maar terug winnen als je die anders zou lozen of al kwijt bent. Bijvoorbeeld door warm water weg te spoelen, of door warme binnenlucht naar buiten te ventileren. Warmte die je nog niet kwijt bent kan je ook niet terug winnen. Pas als je ook serieus gaat ventileren heeft een systeem met WTW unit zin. Of dat echter rendabel is voor het warm houden van zwembadwater vraag ik me af. Het maakt de installatie onnodig complex. Ventileren is overigens wel een goed idee, eventueel met een wtw unit om niet te veel van de energie uit de lucht te verliezen.

Als je veel warmteverlies hebt door het dak van je zwembadhuis, dan zou je de warmtepomp op het dak kunnen zetten. Zodoende win je nog wat van je verloren warmte terug. ;)

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Ik zou eerst research doen naar je grondwater stand(en) en de bodem zand/klei/aarde oid en verzakkingen
een IG bouwen komen ook vergunningen enzv om de hoek zetten. sta niet verbaast als er bv een telefoonlijn in de grond is geduwt in je tuin. en met materieel in je tuin graven is ook aan regels gebonden.

Het is niet onverstandig om bv de bodem van het zwembad + 50cm dieper aan te houden, en kijken hoe dat uitkomt met je grondwater stand en ander meuk .. bodem -- > beton (3 a 4 cm?) eps --> drainage/infiltratie

Heb je bv lage waterstand op piek hoogte (1,5m of dieper) en blijft je zwembad diepte op 1.2 zit je op dat gebied al snor .. heb je een zand laag op die hoogte zou je wellicht direct de liner erop kunnen leggen, ipv beton en ander geneuzel.
Bedankt voor je reactie! Ik zou hem gewoon AG laten, dus in principe zou hij gewoon op de tegels komen te staan. Weet het niet zo goed... kan er eigenlijk ook niet heel veel info over vinden (oftewel zoek ik echt verkeerd :X)

Heb nu alweer het gevoel dat ik vrij laat ben hiermee... anders toch nog maar een jaartje een gewone Intex en een zwaardere WP kopen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:05:
[...]

Je claimt een gebrek aan kennis aan mijn kant, terwijl jouw eerdere post met daarin jouw uitleg over de werking van een WP duidelijk maakt dat je het basis principe niet echt doorhebt, of (zoals eerder aangegeven) ik begrijp jouw uitleg helemaal verkeerd.

Nu haal je er ineens een WTW systeem bij, warmte kan je alleen maar terug winnen als je die anders zou lozen of al kwijt bent. Bijvoorbeeld door warm water weg te spoelen, of door warme binnenlucht naar buiten te ventileren. Warmte die je nog niet kwijt bent kan je ook niet terug winnen. Pas als je ook serieus gaat ventileren heeft een systeem met WTW unit zin. Of dat echter rendabel is voor het warm houden van zwembadwater vraag ik me af. Het maakt de installatie onnodig complex. Ventileren is overigens wel een goed idee, eventueel met een wtw unit om niet te veel van de energie uit de lucht te verliezen.

Als je veel warmteverlies hebt door het dak van je zwembadhuis, dan zou je de warmtepomp op het dak kunnen zetten. Zodoende win je nog wat van je verloren warmte terug. ;)
Dus omdat ik wtw via het plafond niet specifiek noem "is dat nieuw" :? |:(
vso schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Dat leg ik toch uit :?
[Afbeelding]
hoeft geen verwarming te zijn maar kan ook een recovery methode zijn. De water-water WP tussen het plafond- en de vloerverwarmings buizen is een seperaat systeem gesloten lus(sen) die in indirect verwarmt.
het voordeel is wel dat omdat warmte stijgt .. je zwembad wel gelijkmatig(er) verwarmt word.

Beetje zoals PVT maar dan binnen
[Afbeelding]

Je zwembad WP en bv een EPDM verwarmingsmat verwarmen het water direct. (zomers) maar staan middels bypas(sen) ook los van dit idee.

Je zou de zwembad WP wellicht ook in de lucht in de schuur (ipv erbuiten) kunnen zetten ? weet ik niet..

Stel je voor je hebt een betonnen zwembad met een schuur, tussen het beton en de grond zit 20cm EPS-100 (Rd waarde 5.5) in het beton zit vloerverwarmings lussen.
De schuur heeft geisoleerde wanden, en plafond (eveneens 10-20cm eps HR++ ramen/deur) het dak is van glas en daaronder zit bv PV / epdm matten
Dus een zij aanzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
01. glas
02. pv / epdm
03. hout 
04. isolatie
05. plafond "verwarming" recovery mat 
<loopruimte> 
06. vloer
07. eps 20cm isolatie 
08. zwembad water
09. beton met vloerverwarmingslussen 
10. eps 20cm isolatie 
11. drainage/infiltratie 
12. grond

Het verwarmen is het probleem niet, de doelstelling lijkt mij eerder het warmte verlies te minimaliseren
toon volledige bericht
Hier dus ..

anyway of je het via ventilatie / of water doet is een andere discussie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:12:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik zou hem gewoon AG laten, dus in principe zou hij gewoon op de tegels komen te staan. Weet het niet zo goed... kan er eigenlijk ook niet heel veel info over vinden (oftewel zoek ik echt verkeerd :X)

Heb nu alweer het gevoel dat ik vrij laat ben hiermee... anders toch nog maar een jaartje een gewone Intex en een zwaardere WP kopen.
AG zou ik gewoon de 50x50 of 80x80 zwembad tegels doen .. (0,5mm) betonnen plaat is IMHO overkill
eventueel zwembad tapijt tussen de liner en zwembad tegels
Zand is wat makkelijker vlak te krijgen dan tegels, nog niet gesproken over de naden tussen de tegels.
Vrienden van ons hebben zwembad op tegels staan (zelfde setup als ik) iedereen is het er wel mee eens dat op zand net iets fijner is maar die zwembad tegels maken wel enorm verschil in beide situaties.

ps ik heb gewoon worteldoek en grastapijt over het zand liggen.

Houten/stalen zwembaden zijn wat duurder maar vaak wel wat dieper .. (40cm verschil in diepte bv) en die diepte is meer water wat je moet verwarmen (vandaar je zwaardere WP ? opmerking?) ik vind zelf de 305x75cm frame bad eigenlijk wel perfect. aanschaf is relatief laag.
Daarnaast schuif ik wat stenen/of hout onder een poot om hem na het vullen "waterpas" te krijgen. maart/mei weer van start :)

Mijn advies wat je ook kiest, zorg dat het goed waterpas is te zetten/ is of staat ..
ps te laat valt wel mee of staat hij al :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Voor jou zijn het misschien inkoppers, ik maak ze om duidelijk te maken dat het systeem wat je voorstelt erg in de kosten kan lopen. Mensen die er geen kennis en inzicht in hebben denken misschien bij je voorgestelde systeem dat het goed te doen is qua prijs, maar dat is het niet.
Je noemt zelf alleen maar natte vinger bedragen zonder onderbouwing.

Natuurlijk is "duur" niet voor iedereen hetzelfde.
Maar nogmaals, je gaat zo'n systeem pas maken als het efficiënt is en het de kosten waard is. Tenminste, dat is mijn mening daarover.
ik snap je niet .. je blijft zelf erg luchtig maar vraagt mij om te onderbouwen .. ?
daarnaast onderbouw ik volgens mij een hoop .. al dan niet met de vermelding "gok/natte vinger oid" het lijkt me een team effort om dit soort zaken uit te diepen .. als men er alleen zit om lucht te verplaatsen / gaten te prikken zonder concrete bijdrage houd het voor me op.

Omdat mijn post vaak lang zijn, laat ik tegenwoordig meer weg, als mensen nieuwsgierig zijn mogen ze best vragen om dingen verder te specificeren

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

vso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:17:
[...]

Dus omdat ik wtw via het plafond niet specifiek noem "is dat nieuw" :? |:(

[...]

Hier dus ..

anyway of je het via ventilatie / of water doet is een andere discussie
Ik zeg helemaal niet dat een WTW systeem nieuw is, ik zeg dat je dit er ineens bij haalt zonder dat daar eerder over gesproken is. WTW systemen bestaan al jaren, in diverse vormen.

Mijn initiele reactie ging over het feit dat (de buitenunit van) een warmtepomp binnen neerzetten gewoon niet slim is. Dat onderbouw ik door uit te leggen dat alle warmte die je onttrekt ook je zwemwater afkoeld.

Het ging mij dus helemaal niet om een WTW systeem. Iets wat niet benoemd wordt is in mijn ogen ook helemaal geen onderdeel van het gesprek, of discussie zoals jij het noemt.

Dus om terug te komen op je eerdere stelling:
Je zou de zwembad WP wellicht ook in de lucht in de schuur (ipv erbuiten) kunnen zetten ? weet ik niet.
Ja fysiek kan het, maar je schiet er in mijn ogen niets mee op. Om redenen die ik eerder al uitgelegd heb, het basisprincipe van een warmtepomp.

Zorg voor een goede isolatieschil en vervolgens haal je de delen thermische energie die de warmtepomp nodig heeft, buiten deze isolatieschil weg. Separaat daaraan kan je uiteraard werken met zonnewarmte, bijvoorbeeld via vacuumbuizen of solatmatten.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:47:
[...]

ik snap je niet .. je blijft zelf erg luchtig maar vraagt mij om te onderbouwen .. ?
daarnaast onderbouw ik volgens mij een hoop .. al dan niet met de vermelding "gok/natte vinger oid" het lijkt me een team effort om dit soort zaken uit te diepen .. als men er alleen zit om lucht te verplaatsen / gaten te prikken zonder concrete bijdrage houd het voor me op.

Omdat mijn post vaak lang zijn, laat ik tegenwoordig meer weg, als mensen nieuwsgierig zijn mogen ze best vragen om dingen verder te specificeren
Laat maar, ik denk dat we miscommunicatie hebben hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:26
Even een vraag an @Jazsie en @_RRM_
Deze wp heet FI (Full inverter) staat ook op de wp zelf:

https://zwembadcompleet.n...fi-90-inverter-warmtepomp

en dezelfde ergens anders:

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Maar bij de beschrijving bij Toppy staat:

-Minder energiezuinig dan andere Full Inverters
-Ventilator met drie snelheden, geen volledig variabele
-Toshiba compressor is nèt een tandje minder dan Mitsubishi
en
-Standaard geen stekker meegeleverd.

Bij de eerste site staat dat er wél een stekker wordt meegeleverd en staat bij de beschrijving:
- Deze warmtepomp is een Full Inverter.

Dat is toch best tegenstrijdig met elkaar? :)
Misschien dat ik beter kan gaan bellen.

Maar mijn vraag is of dat het een goede keus is voor een intex opzet zwembad voor 17m3 water?
Mijn gevoel zegt dat naarmate de zomer nadert de WP duurder gaan worden of hebben ze een vaste prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badleek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-08-2022
Wat dat laatste betreft niet rekenen op een vaste prijs. Het zijn bedrijven tenslotte.

Wat die stekker betreft moet het niet afschrikken.
Ik heb die Poolex Jetline 95 - 9kW gekocht tegelijkertijd met deze kabel.
Die kabel strip ik en sluit het dan aan.

Met een wp kun je niet verkeerd gaan met overdimensioneren, mijn opzet zwembad is zo’n 12.5 kuub. Dus bekijk de specs om zo in te schatten if het volstaat.

Maar let ook op dat je zfp het aankan, dat het zwaar genoeg is voor de wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:39
Arjantje72 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:59:

en

Bij de eerste site staat dat er wél een stekker wordt meegeleverd en staat bij de beschrijving:

Maar mijn vraag is of dat het een goede keus is voor een intex opzet zwembad voor 17m3 water?
Mijn gevoel zegt dat naarmate de zomer nadert de WP duurder gaan worden of hebben ze een vaste prijs?
toon volledige bericht
Zeker tegenstrijdig.
Als ik de pagina van de fabrikant bekijk, lijkt het een full inverter en is het verhaal van de 3 standen niet correct.
Of er een stekker bij zit, vind ik niet snel terug.
Elk verlengsnoer voor buiten met 3x2.5mm2 voldoet om aan te sluiten. (Zoals al geschetst @badleek )

De silverline fi 90 zal bij 15° 6,4kw opleveren in het streven het water 26° te maken. Hoe hoger dit getal, hoe langer het zwemseizoen kan worden.
Mijn eerste seizoen met de Intex 17m3 liet zien dat de kinderen niet lang in het bad van <26° bleven. Vandaar dat ik iets meer richting M3/2 ben gegaan (bijna 8kw) i.p.v. M3/3 (6).
Hiermee hoop ik van april t/m september een bad >28° te hebben.

Zo lang als het nog matig weer is, zal de prijs redelijk zijn. Wordt het warm, dan zal de.prijs waarschijnlijk stijgen. Deze en volgende maand verwacht ik nog dat er wat te regelen valt met offertes opvragen en onderhandelen.
(Voor het Intex 17m3 betaalde ik hoogseizoen 2020 meer dan het dubbele, bij toeval vond ik er nog eentje voor de normale prijs 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door _RRM_ op 21-01-2021 23:21 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 23:50
Arjantje72 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:59:

en

toon volledige bericht
Op het verschil van wel en geen stekker erbij is er niks tegenstrijdigs!?

- Stekker erop of niet verschilt per bedrijf, kan best stukje service zijn dat het erop zit.
- Ventilator met 3 standen of volledig variabel zou ik niet zo druk om maken. Het is nog steeds variabel.
- Beiden site's geven duidelijk aan dat het om een full inverter gaat.

17m3 met 6kw bij 15gr lucht kan (17 / 3 = 5,6kw) echter zou ik toch zeker voor slagje groter gaan vanuit gaande dat je dus al vanaf rond Maart/April wilt starten en ook zelfs als je 'pas' vanaf Mei start.

Er hangen veel factoren af, heb je veel wind of geen zon etc. Ik zou dus voor het zekere dan het onzekere nemen.
Overcapaciteit zal je niet hebben, dit is alleen maar ten goede voor je energie verbruik die lager zal zijn...

Prijzen worden duurder omdat de voorraad op raakt tegen de zomer, ik zou dus vooral de voorraad in de gaten houden en voor de zomer aanschaffen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 11:36
@Arjantje72 Ik heb net dezelfde pomp gekocht vorig najaar en kan bevestigen dat er geen stekker aan de WP is. Makkelijk aan te sluiten zoals @_RRM_ zegt met een 3g2,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIdzwAMHXBpDRwdk1ODu4li9ZAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMZJDu7PZOkvmiywpuALJXv7.jpg?f=fotoalbum_large

Er is ook nog de mogelijkheid om de ZFP te sturen via de WP, maar dit heb ik ( nog ) niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Bauki schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:44:
@Arjantje72 Ik heb net dezelfde pomp gekocht vorig najaar en kan bevestigen dat er geen stekker aan de WP is. Makkelijk aan te sluiten zoals @_RRM_ zegt met een 3g2,5

[Afbeelding]

Er is ook nog de mogelijkheid om de ZFP te sturen via de WP, maar dit heb ik ( nog ) niet gedaan.
Bedankt, hoe groot is jouw zwembad?
@Jazsie @_RRM_ Bedankt. Ik ga weer verder zoeken 🙂

[ Voor 9% gewijzigd door Arjantje72 op 22-01-2021 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Bedankt, hoe groot is jouw zwembad?
Intex Ultra XTR 488x122

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:36:
[...]

AG zou ik gewoon de 50x50 of 80x80 zwembad tegels doen .. (0,5mm) betonnen plaat is IMHO overkill
eventueel zwembad tapijt tussen de liner en zwembad tegels
Zand is wat makkelijker vlak te krijgen dan tegels, nog niet gesproken over de naden tussen de tegels.
Vrienden van ons hebben zwembad op tegels staan (zelfde setup als ik) iedereen is het er wel mee eens dat op zand net iets fijner is maar die zwembad tegels maken wel enorm verschil in beide situaties.

ps ik heb gewoon worteldoek en grastapijt over het zand liggen.

Houten/stalen zwembaden zijn wat duurder maar vaak wel wat dieper .. (40cm verschil in diepte bv) en die diepte is meer water wat je moet verwarmen (vandaar je zwaardere WP ? opmerking?) ik vind zelf de 305x75cm frame bad eigenlijk wel perfect. aanschaf is relatief laag.
Daarnaast schuif ik wat stenen/of hout onder een poot om hem na het vullen "waterpas" te krijgen. maart/mei weer van start :)

Mijn advies wat je ook kiest, zorg dat het goed waterpas is te zetten/ is of staat ..
ps te laat valt wel mee of staat hij al :)
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie! Poeh, denk wel dat zo'n bakbeest meer nodig heeft dan wat zwembadtegels :)

Afbeeldingslocatie: https://www.dezwembadspecialist.nl/media/catalog/product/cache/b8224d9e6a5d309760898125e29efbfb/i/n/interline-ovaal-640.jpg

Dacht zelf aan een meter of 6x4 en dan 1.30 diep. Zulke baden blijven dus ook gewoon staan voor een jaar of 10. Is best veel werk, maar volgens mij als het eenmaal staat is het echt genieten :Y)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor je reactie! Poeh, denk wel dat zo'n bakbeest meer nodig heeft dan wat zwembadtegels :)

[Afbeelding]

Dacht zelf aan een meter of 6x4 en dan 1.30 diep. Zulke baden blijven dus ook gewoon staan voor een jaar of 10. Is best veel werk, maar volgens mij als het eenmaal staat is het echt genieten :Y)
Ben wel jalours het is inderdaad wel wat meer werk .. maar je hebt nu nog 2-4 maanden :) voordat het "seizoen" begint :)

heb je wel eens instructie video's gezien van de opbouw van houten zwembaden .. en pak anders de handleiding ..

Waar jij bang voor bent is dat het rechtop staande hout de grond in verdwijnt oid ?
"if zo": kan je opsluitbanden waar de rand komt -10cm diep "begraven", en dan daarop bakstenen leggen uitgaande dat beide 5cm "dik" zijn..en je dus gelijk met de grond komt zo worden houten schuurtjes vaak ook gefundeerd, en in tegenstelling tot de schuur is bij een zwembad 99% van het gewicht zit niet op de rand

ps je weet dat hout direct op stenen (of zand) niet bevordelijk is :? let aub erop dat je een plastic/rubber materiaal hebt dat schuin afloopt tussen je ondergrond en het hout anders rotten je planken instant weg.
bv https://buitenhandel.nl/c...balk-funderingsbalk-300cm deze kunnen wellicht wel direct op de opsluitband ipv de baksteen ? teminste als dat is wat je zoekt ?

Zwembad tegels en/of zwembad tapijt beschermen natuurlijk je liner en zijn wat zachter voor je voeten.. en ik moet zeggen na 5 jaar niet te hebben gehad en afgelopen jaar beide gehad te hebben wil ik niet meer zonder. zelfs met een vol met water is het relatief simpel om de bodem strak en vlak te krijgen.. wat positief effect heeft op het schoonhouden v.h zwembad.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek

[Afbeelding]

Zijn er verder tips/aandachtspunten die kunt delen wat betreft het installeren daarvan?

Of bijkomend wat meer fotos posten van hoe de installatie er staat? (grondbevestiging, aansluiting leidingen, condenswater afvoer onderaan)

Voor mij is dat soort werk nogal een 'project' waar de kinderen en vrouw mij een paar uur met rust zullen moeten laten. |:( Dus hoe meer info op voorhand hoe beter! 8)

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
badleek schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Zijn er verder tips/aandachtspunten die kunt delen wat betreft het installeren daarvan?

Of bijkomend wat meer fotos posten van hoe de installatie er staat? (grondbevestiging, aansluiting leidingen, condenswater afvoer onderaan)

Voor mij is dat soort werk nogal een 'project' waar de kinderen en vrouw mij een paar uur met rust zullen moeten laten. |:( Dus hoe meer info op voorhand hoe beter! 8)

Alvast bedankt.
Voorlopig staat de WP ongebruikt in de garage onder de ( bijgeleverde ) beschermhoes. Vorig najaar gekocht en alleen de kabel al aangesloten.

Ik ga deze via 2 bypasses in combinatie met EPDM matten aansluiten en op het dak van onze overkapping leggen. Het schema hiervan heb ik een aantal pagina's terug gepost.

Van zodra alles geïnstalleerd kan ik wat foto's posten. Aansluitingen en dergelijke had ik nog allemaal van de vorige WP ( ECO5 - die een maatje te klein bleek voor ons bad ).

Wat betreft verbindingen moet je even de startpost lezen ( enorme info ) maar ik zou sowieso investeren in 1 bypass genre https://www.toppy.be/prod...5kfI6yLkTbZoaApO7EALw_wcB, er zijn natuurlijk verschillende sites die zoiets verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Bedankt @Bauki!

Eerlijk gezegd was ik zinnens zonder bypass te werken. Ik heb een 4.3 kuub zfp en 12 kuub easy set bad.

Ik ga er nog wat meer over moeten lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 12:00
Dennahz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]

Ter info: wij hebben sinds 1.5 jaar een type zoals je hierboven ziet (octoo 5). We hebben specifiek dit type gezocht omdat bij mijn ouders van hetzelfde merk het zwembad er al zo'n 10 jaar staat zonder dat er veel aan te zien is. Deze werd geplaatst op een (relatief dunne, denk 10-15cm) plaat stabilisé zo'n 15cm onder het maaiveld. Dit hebben we bewust gedaan zodat we op familiefeesten de buitentrap gewoon kunnen weghalen en er geen kinderen op een onbewaakt moment kunnen indonderen. In theorie kun je deze ook ingraven maar persoonlijk zou ik dat niet durven riskeren.

De plaatsing van het zwembad (€1150) en warmtepomp (€300) heb ik laten doen. Daar zijn twee mannen een volledige dag mee bezig geweest. Ik heb gekeken om dit zelf te doen maar zelf ben je er vlot een paar dagen mee bezig en er is altijd kans dat je een fout maakt die serieus in de papieren kan lopen. Ter illustratie: na de installatie bij ons ging hij door naar een klant die het zelf plaatste. Die had bij het insnijden van de liner (bij skimmer, inspuiter, etc) een "foutje" gemaakt. Een nieuwe liner is een dikke €1000...

Soit, ik heb het even nagekeken en wij hebben in het totaal €7834,9 zonder grondwerken betaald om je een idee te geven van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 02:02:
[...]

Op het verschil van wel en geen stekker erbij is er niks tegenstrijdigs!?

- Stekker erop of niet verschilt per bedrijf, kan best stukje service zijn dat het erop zit.
- Ventilator met 3 standen of volledig variabel zou ik niet zo druk om maken. Het is nog steeds variabel.
- Beiden site's geven duidelijk aan dat het om een full inverter gaat.

17m3 met 6kw bij 15gr lucht kan (17 / 3 = 5,6kw) echter zou ik toch zeker voor slagje groter gaan vanuit gaande dat je dus al vanaf rond Maart/April wilt starten en ook zelfs als je 'pas' vanaf Mei start.

Er hangen veel factoren af, heb je veel wind of geen zon etc. Ik zou dus voor het zekere dan het onzekere nemen.
Overcapaciteit zal je niet hebben, dit is alleen maar ten goede voor je energie verbruik die lager zal zijn...

Prijzen worden duurder omdat de voorraad op raakt tegen de zomer, ik zou dus vooral de voorraad in de gaten houden en voor de zomer aanschaffen.
toon volledige bericht
Ik heb net naar een maatje groter gekeken, maar mijn ZF is 4m3, dat wordt dan minimaal gevraagd. En die worden ook een stuk duurder.
Ik heb nog even de tijd om te zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Ik heb net naar een maatje groter gekeken, maar mijn ZF is 4m3, dat wordt dan minimaal gevraagd. En die worden ook een stuk duurder.
Ik heb nog even de tijd om te zoeken :)
Als warmtepomp minimaal 4m3 nodig heeft en je ZFP is ook 4m3 dan ga je dat inderdaad niet redden want die 4m3 wat je ZFP aangeeft is het maximum bij onbelast, ofwel dat ga je nooit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

ik kan bevestigen dat de mogelijkheid van zfp via WP erg goed werkt.
Zie mijn eerdere posts hierover.
Straks, ergens in april de boel optuigen.
Poolex 7kw kan ik 3 kuub zwembad zeer goed verwarmen (zelfs 35 graden).
Dit jaar xps platen eromheen plaatsen ter isolatie, want veel van de warmte ging verloren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
badleek schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:59:
Bedankt @Bauki!

Eerlijk gezegd was ik zinnens zonder bypass te werken. Ik heb een 4.3 kuub zfp en 12 kuub easy set bad.

Ik ga er nog wat meer over moeten lezen.
die bypass of beter gezegd "kranen" zou ik niet uit je planning laten, het stelt je in staat ook om onderhoud te plegen dus meer kranen is wel beter ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Jazsie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:38:
[...]

Als warmtepomp minimaal 4m3 nodig heeft en je ZFP is ook 4m3 dan ga je dat inderdaad niet redden want die 4m3 wat je ZFP aangeeft is het maximum bij onbelast, ofwel dat ga je nooit halen...
Hier twijfel ik ook nog over.
Ik heb een Intex ZFP 4m3/u en straks een WP die 3,5 nodig heeft.
Bij output van de Intex staat 4,5m3/u, maar dat zal vast niet in de filter stand zijn.
De maximale flow in filter stand vind ik niet in de handleiding.

Iemand hier ervaring mee?
Met welk verval moet ik in de filter stand rekening houden?
(Intex 4m3/u komt overeen met 3 in filter stand? 6m3/u met 4, etc??)

@Jazsie @Arjantje72 Zojuist (23/1) maar een case aangemaakt bij Intex in de hoop dat ze data/grafiek kunnen aanleveren over het verval bij gebruik van de filterstand en slangen. Wordt vervolgd

[ Voor 12% gewijzigd door _RRM_ op 23-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:38:
[...]

Precies mijn gedachte, dus ik denk dat ik toch ga voor de:

Die is voor nu de beste keus voor nu vind ik. Ook qua geluid doet hij het goed.Wil ik een grotere WP hebben, dan moet ik ook aan een grotere ZF.
Dat is me voor nu net een stap te duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Precies mijn gedachte, dus ik denk dat ik toch ga voor de:

Die is voor nu de beste keus voor nu vind ik. Ook qua geluid doet hij het goed.Wil ik een grotere WP hebben, dan moet ik ook aan een grotere ZF.
Dat is me voor nu net een stap te duur :)
Kom je zeker mee vooruit op een 17m3 bad. Het is niet dat je onder het minimum zit.
Denk alleen afhankelijk van de ligging etc en wanneer je gaat opstarten (maart/april) dat ie mogelijk wat uurtjes zal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Kom je zeker mee vooruit op een 17m3 bad. Het is niet dat je onder het minimum zit.
Denk alleen afhankelijk van de ligging etc en wanneer je gaat opstarten (maart/april) dat ie mogelijk wat uurtjes zal draaien.
Klopt wat je zegt.Maar mijn vorige wp
https://zwembadcompleet.n...inverter-warmtepomp-pro-6 (die ik in de zomer wil verkopen want meerprijs in de zomer..)
deed het eigenlijk niet slecht in de zomer en deze is al vele malen beter, althans daar ga ik van uit :)

deze:
https://zwembadcompleet.nl/bwt-warmtepomp-mypool-inverter-96
Is ook niet slecht, maar zonder Wifi.

Even voor mijn beeld: zijn dit dezelfde WP?
en deze:

Het is vooral mijn vriendin en dochtertje die ik niet in het zwembad krijg in de zomer. Wel met 30 graden water temperatuur :) (dan willen ze er niet meer uit)
Dus het zijn puur de zomer maanden dat de wp moet leveren :)

[ Voor 40% gewijzigd door Arjantje72 op 23-01-2021 02:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Arjantje72 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:57:
-Dat scheelt aanzienlijk zeg. Die is wel interessant voor mij, helaas geen wifi-module erop dat is jammer maar niet onoverkomelijk een timer eraan zetten doet ook al veel.
Ik heb de 5kw warmtepomp hiervan en gisteren heb ik hem even helemaal losgehaald want ik was benieuwd of ik hem toch niet ergens kan aansturen. Van binnen ziet alles er zeer netjes uit. Op de printplaat zitten een 6tal analoge en 6tal digitale ingangen. 1 digitale volgens mij di2 is een normally closed lusje. Die heb ik doorgeknipt stroom erop en hij zegt netjes off op het scherm. Kortsluit je ze weer dan start ie netjes op. Kbeltje eraan gesoldeerd en daar ga ik met domotica een relais schakelen net zoals voor de pomp zodat ik kan bepalen wanneer hij moet verwarmen en pompen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijnr17 op 23-01-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Identiek, alleen ipv fi 90, full inverter 9kw genoteerd bij Toppy (zorgt voor de verwarring)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
_RRM_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Bij output van de Intex staat 4,5m3/u, maar dat zal vast niet in de filter stand zijn.

@Jazsie @Arjantje72 Zojuist (23/1) maar een case aangemaakt bij Intex in de hoop dat ze data/grafiek kunnen aanleveren over het verval bij gebruik van de filterstand en slangen. Wordt vervolgd
Hoeveel het verval is kan ik niet zeggen, te veel factoren die mee spelen (hoogte / bochten / dia / appendages / lengte etc...). Neem je bv ook nog zonnematten mee dan heb je nog meer verval.

Je kan gerust vanuit gaan dat je ZFP minimaal een slagje groter moet zijn dan je WP.
Arjantje72 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:07:
[...]

Klopt wat je zegt.Maar mijn vorige wp
https://zwembadcompleet.n...inverter-warmtepomp-pro-6 (die ik in de zomer wil verkopen want meerprijs in de zomer..)
deed het eigenlijk niet slecht in de zomer en deze is al vele malen beter, althans daar ga ik van uit :)

deze:
Is ook niet slecht, maar zonder Wifi.

Even voor mijn beeld: zijn dit dezelfde WP?
en deze:

Het is vooral mijn vriendin en dochtertje die ik niet in het zwembad krijg in de zomer. Wel met 30 graden water temperatuur :) (dan willen ze er niet meer uit)
Dus het zijn puur de zomer maanden dat de wp moet leveren :)
toon volledige bericht
In de zomer zal je geen problemen hebben met verwarmen, het zit juist in de begin/opstart fase en bijna aan het einde seizoen wanneer het kouder is.

Je huidige doet 4,5kW bij 15gr lucht.
De FI 90 doet 6,4 kW bij 15gr lucht. Dat is 42% meer capaciteit.
De BTW doet 7,3 kW bij 15gr lucht. Dat is 62% meer capaciteit.

Je bad is 17m3 / 3 = 5.6 kW nodig. Echter zou ik meer richting /2 gaan ivm opzet zwembad met weinig isolatie en dan kom je uit op 8,5 kW uit.

Ofwel 6,4 kW kan prima maar 7,3 kW is net een tikkeltje beter. Ga je vanaf mei starten oid dan is 6,4 kW prima aangezien de buiten temperatuur veelal boven de 15gr is.

WP van zwembadcompleet en Toppy zijn inderdaad het zelfde.

Overigens, wat is er "mis" met je huidige WP? Maakt te veel draai uren of krijgt het water niet op temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Hoeveel het verval is kan ik niet zeggen, te veel factoren die mee spelen (hoogte / bochten / dia / appendages / lengte etc...). Neem je bv ook nog zonnematten mee dan heb je nog meer verval.

Je kan gerust vanuit gaan dat je ZFP minimaal een slagje groter moet zijn dan je WP.

[...]

In de zomer zal je geen problemen hebben met verwarmen, het zit juist in de begin/opstart fase en bijna aan het einde seizoen wanneer het kouder is.

Je huidige doet 4,5kW bij 15gr lucht.
De FI 90 doet 6,4 kW bij 15gr lucht. Dat is 42% meer capaciteit.
De BTW doet 7,3 kW bij 15gr lucht. Dat is 62% meer capaciteit.

Je bad is 17m3 / 3 = 5.6 kW nodig. Echter zou ik meer richting /2 gaan ivm opzet zwembad met weinig isolatie en dan kom je uit op 8,5 kW uit.

Ofwel 6,4 kW kan prima maar 7,3 kW is net een tikkeltje beter. Ga je vanaf mei starten oid dan is 6,4 kW prima aangezien de buiten temperatuur veelal boven de 15gr is.

WP van zwembadcompleet en Toppy zijn inderdaad het zelfde.

Overigens, wat is er "mis" met je huidige WP? Maakt te veel draai uren of krijgt het water niet op temperatuur?
toon volledige bericht
mijn wp heeft bij 15gr 4.5kW en overdag doet hij het wel maar ik vind hem niet snel opwarmen en 's avonds( ook in augustus) kan hij niet verwarmen, enkel de temperatuur vasthouden of zelfs een graadje afkoelen. Het is een inverter maar hij staat bijna altijd 100% te draaien omdat hij niet snel opwarmt.
Ik denk en hoop dat er wel een verschil merkbaar is tussen 4,5kW of 6,4kW :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:24:
[...]

mijn wp heeft bij 15gr 4.5kW en overdag doet hij het wel maar ik vind hem niet snel opwarmen en 's avonds( ook in augustus) kan hij niet verwarmen, enkel de temperatuur vasthouden of zelfs een graadje afkoelen. Het is een inverter maar hij staat bijna altijd 100% te draaien omdat hij niet snel opwarmt.
Ik denk en hoop dat er wel een verschil merkbaar is tussen 4,5kW of 6,4kW :)
Dat is duidelijk een teken dat je WP helaas inderdaad te weinig capaciteit heeft.
Juist een inverter WP hoort wanneer de temperatuur bijna bereikt is lekker rustig te draaien want dan is de WP het meest efficiënt.

4,5 kW terwijl je toch minimaal 5,6 kW nodig hebt.... uitkomst weet je al ;)

Persoonlijk zou ik voor de BWT 7,3kW gaan, zit je toch meer richting de m3 /2.
Maar ook zeker 6,4 kW zal een verschil zijn.
Je huidige doet 6,5 kW bij 26gr. Dus wat je nu op max capaciteit hebt is bij de andere twee ongeveer het minimale.

Kort gezegd, in de zomer, wordt het bad dan wel goed opgewarmt en op temperatuur gehouden?
Dan zou je dat straks ook moeten hebben bij 15gr buiten temperatruur.
Maar dit is op papier en praktijk is vrijwel altijd anders en dus is wat extra capaciteit altijd mooi mee genomen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Horla schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Ter info: wij hebben sinds 1.5 jaar een type zoals je hierboven ziet (octoo 5). We hebben specifiek dit type gezocht omdat bij mijn ouders van hetzelfde merk het zwembad er al zo'n 10 jaar staat zonder dat er veel aan te zien is. Deze werd geplaatst op een (relatief dunne, denk 10-15cm) plaat stabilisé zo'n 15cm onder het maaiveld. Dit hebben we bewust gedaan zodat we op familiefeesten de buitentrap gewoon kunnen weghalen en er geen kinderen op een onbewaakt moment kunnen indonderen. In theorie kun je deze ook ingraven maar persoonlijk zou ik dat niet durven riskeren.

De plaatsing van het zwembad (€1150) en warmtepomp (€300) heb ik laten doen. Daar zijn twee mannen een volledige dag mee bezig geweest. Ik heb gekeken om dit zelf te doen maar zelf ben je er vlot een paar dagen mee bezig en er is altijd kans dat je een fout maakt die serieus in de papieren kan lopen. Ter illustratie: na de installatie bij ons ging hij door naar een klant die het zelf plaatste. Die had bij het insnijden van de liner (bij skimmer, inspuiter, etc) een "foutje" gemaakt. Een nieuwe liner is een dikke €1000...

Soit, ik heb het even nagekeken en wij hebben in het totaal €7834,9 zonder grondwerken betaald om je een idee te geven van de prijs.
Bedankt voor je reactie! Wat een prachtig bad :) Wij gaan hem sowieso ook laten plaatsen.
Ga hier het geduld niet voor hebben en zoals je aangeeft kan je zoveel fout doen met o.a. de liner...

Ga eens informeren bij een aantal bedrijven voor een offerte. Geen moment spijt gehad van het plaatsen zeker?

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:29
Vandaag de volgende stap gezet voor ons zwembad. Ik heb het gat wat uitgegraven moet worden vast uitgezet.

Als het goed is beginnen de graafwerkzaamheden volgende week. Het is wel een beetje spannende wat het grondwaterniveau zal zijn.

Mocht het nodig zijn graaf ik nog een put erlangs waar ik een dompelpomp inhang om zo de bouwput droog te houden,.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Dat is duidelijk een teken dat je WP helaas inderdaad te weinig capaciteit heeft.
Juist een inverter WP hoort wanneer de temperatuur bijna bereikt is lekker rustig te draaien want dan is de WP het meest efficiënt.

4,5 kW terwijl je toch minimaal 5,6 kW nodig hebt.... uitkomst weet je al ;)

Persoonlijk zou ik voor de BWT 7,3kW gaan, zit je toch meer richting de m3 /2.
Maar ook zeker 6,4 kW zal een verschil zijn.
Je huidige doet 6,5 kW bij 26gr. Dus wat je nu op max capaciteit hebt is bij de andere twee ongeveer het minimale.

Kort gezegd, in de zomer, wordt het bad dan wel goed opgewarmt en op temperatuur gehouden?
Dan zou je dat straks ook moeten hebben bij 15gr buiten temperatruur.
Maar dit is op papier en praktijk is vrijwel altijd anders en dus is wat extra capaciteit altijd mooi mee genomen ;).
toon volledige bericht
bedoel je deze pomp?
https://zwembadcompleet.n...-inverter-hi-hc-66-6-6-kw
Want de 7.3kW kan ik niet zo snel vinden :)
Ik heb in iedergeval veel om over na te denken, bedankt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:04:
[...]

bedoel je deze pomp?
https://zwembadcompleet.n...-inverter-hi-hc-66-6-6-kw
Want de 7.3kW kan ik niet zo snel vinden :)
Ik heb in iedergeval veel om over na te denken, bedankt. :)
Nee deze die je zelf gepost hebt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Stom van mij :)
Dus ik twijfel nu met deze en:
laatstgenoemde is iets zwakker maar wel een hogere COP waarde en wifi, keuzes.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
Zijn er regels mbt zwembad afstand tot kavelgrens?

Ik wil graag een zwembad laten graven. Aan de ene kant zit een gemetselde enkelssteens muur en links zit een betonplaal schutting. Het laatste wat ik wil is dat één van die twee omvalt danwel verzakt. Ik dacht er zelf aan om hier 40 cm uit de buurt te blijven. Zeg maar op ongeveer de plek waar het opzetbad nu staat. Ik kan hier makkelijk een bad van 4x3 in kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FByBkMslbL7Xu9tGNZW5mc7v6zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMfmIG9wY8Ktc8LcEFkS80Ld.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Dennahz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:37:
[...]
Geen moment spijt gehad van het plaatsen zeker?
Nee maar het is wel meer (onderhouds)werk dan verwacht (ik dacht dat mijn ouders overdreven). Ook al ligt er een zeil over, het is toch veel kuisen omdat er bij de buurman een boom staat met kleine bloesems die in het voorjaar er allemaal invallen (het zeil licht op het water waardoor er langs de rand en bij het opvouwen toch veel in het water beland). Ook is het continue opvolgen van de waterkwaliteit wel een dingetje.

Dat gezegd zijnde hebben we in 2019 drie hittegolven gehad in België en vorig jaar hoogste temperatuur ooit gemeten dus veel spijt hebben we niet. We zijn de afgelopen 10 jaar maar 2x op vakantie geweest dus het maakt onze thuisvakanties een stuk leuker. Het zwembad i.c.m. onze buitenkeuken zorgde ervoor dat we de coronazomer zonder problemen konden doorkomen met onze kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:06:
[...]

Stom van mij :)
Dus ik twijfel nu met deze en:
laatstgenoemde is iets zwakker maar wel een hogere COP waarde en wifi, keuzes.. :P
COP is alleen leuk als je warmtepomp niet op 100% draait, hoe lager je wp draait hoe hoger je COP...
Horla schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Nee maar het is wel meer (onderhouds)werk dan verwacht (ik dacht dat mijn ouders overdreven). Ook al ligt er een zeil over, het is toch veel kuisen omdat er bij de buurman een boom staat met kleine bloesems die in het voorjaar er allemaal invallen (het zeil licht op het water waardoor er langs de rand en bij het opvouwen toch veel in het water beland). Ook is het continue opvolgen van de waterkwaliteit wel een dingetje.

Dat gezegd zijnde hebben we in 2019 drie hittegolven gehad in België en vorig jaar hoogste temperatuur ooit gemeten dus veel spijt hebben we niet. We zijn de afgelopen 10 jaar maar 2x op vakantie geweest dus het maakt onze thuisvakanties een stuk leuker. Het zwembad i.c.m. onze buitenkeuken zorgde ervoor dat we de coronazomer zonder problemen konden doorkomen met onze kinderen.
Geen automatische doseer systeem voor je waterkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Jazsie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Nee, ik heb daarvoor een prijs gevraagd maar als ik het mij goed herinner was dat nog bijna 2k erbij. Dat was mij wat te veel voor iets dat manueel ook gaat. We hebben wel na een jaar een digitale tester gekocht die er permanent in zit en 2x per dag via een iot netwerk PH waarden doorstuurt naar de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:02:
[...]

COP is alleen leuk als je warmtepomp niet op 100% draait, hoe lager je wp draait hoe hoger je COP...

[...]

Ik denk dat ik inderdaad ga voor de 7,3kW.
Ik ga er even een nachtje over slapen, bedankt voor je advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Horla schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Nee, ik heb daarvoor een prijs gevraagd maar als ik het mij goed herinner was dat nog bijna 2k erbij. Dat was mij wat te veel voor iets dat manueel ook gaat. We hebben wel na een jaar een digitale tester gekocht die er permanent in zit en 2x per dag via een iot netwerk PH waarden doorstuurt naar de app :)
Ahja, en je heb ze nu nog van die prijs klasse.
Echter kan je nu ze ook al vinden voor 500-1000,-- voor een PH + Chloor.
Dat maakt het zwemmen stukken leuker ;)
Arjantje72 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad ga voor de 7,3kW.
Ik ga er even een nachtje over slapen, bedankt voor je advies :)
Je hebt nog tijd hoor, merk wel dat de voorraaden weer gevult worden.
Zie ook meer activiteit op Marktplaats.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_
_RRM_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Antwoord Intex:
De 26644GS heeft inderdaad een pump flow rate van 4.5 m3/u. Zoals u ook al aangeeft is dit inderdaad zonder tussenkomst van filtermedium, slangen en dergelijke.
De system flow rate van de 26644GS is 3.7 m3/u.

Op papier zou het moeten lukken met een WP die 3,5 nodig heeft. Alleen wil ik de tyleen slangen op het dak ook weer gebruiken. Op zoek naar een 6m3/u. Met alleen de WP de flow een beetje knijpen en met het tyleen erbij precies goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Bedankt voor de info @_RRM_, toch alweer een geheugensteuntje dat die technische details tellen.

Ik heb een 9kw wp en begreep wel dat mijn zfp wat minder zou pompen, maar ik vind 3.7 ipv 4.5 wel vrij significant. Deze info zou standaard deel moeten maken van de zfp documentatie.

In ieder geval ben ik blij dat het voor mijn wp ook nog wel OK is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik ben ook op zoek naar een warmtepomp, dus ik tag @Jazsie ook maar even.

Op Toppy zag ik nu een merk die ik nog niet eerder heb gezien: W'eau
Vooral deze vind ik interessant: Mini 4kW full inverter
Waarom: klein, full inverter, goede COP en makkelijk te installeren (al is dat laatste minder belangrijk).

Ik heb een intex easy set zwembad van 2,4 kuub en die wil ik dit jaar ook nog gebruiken. Het zal in de toekomst hooguit een bad van ~4 kuub worden, zoals het er nu uit ziet.
De warmtepomp is vooral bedoelt voor de dagen dat het prima weer is (rond 25 graden), maar het water te koud (rond 20) en te lang nodig heeft om op te warmen met enkel zon en een zomerzeil.
En ook voor de dagen dat het warmer is, om het zwembad sneller op te warmen.

Zou deze warmtepomp voldoen ? Kent iemand dit merk ?
(edit) na wat zoekwerk lijkt het merk een eigen merk te zijn van Toppy

Verder was ik aan het zoeken naar een globale berekening om water op te warmen. Uiteraard zijn er veel randfactoren, maar ik zou graag een inschatting willen maken van energiekosten en vooral de tijd die het nodig heeft om op te warmen.
Ik lees dat 1 tot 1,16 kW nodig is om 1 kuub 1 graad te verwarmen.
Voor 2,4 kuub zou je dan 2,4 * 1,16 = 2,784 kW nodig hebben per graad.
8 graden verwarmen is dan 22,27 kW
Hoe zou je dan vervolgens kunnen uitrekenen hoeveel tijd je nodig hebt ?

Ik kwam ook nog deze tool tegen: https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm
Maar ik kan zo snel niet zien welke berekening er achter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:19:
Ik ben ook op zoek naar een warmtepomp, dus ik tag @Jazsie ook maar even.

Op Toppy zag ik nu een merk die ik nog niet eerder heb gezien: W'eau
Vooral deze vind ik interessant: Mini 4kW full inverter
Waarom: klein, full inverter, goede COP en makkelijk te installeren (al is dat laatste minder belangrijk).

Ik heb een intex easy set zwembad van 2,4 kuub en die wil ik dit jaar ook nog gebruiken. Het zal in de toekomst hooguit een bad van ~4 kuub worden, zoals het er nu uit ziet.
De warmtepomp is vooral bedoelt voor de dagen dat het prima weer is (rond 25 graden), maar het water te koud (rond 20) en te lang nodig heeft om op te warmen met enkel zon en een zomerzeil.
En ook voor de dagen dat het warmer is, om het zwembad sneller op te warmen.

Zou deze warmtepomp voldoen ? Kent iemand dit merk ?
(edit) na wat zoekwerk lijkt het merk een eigen merk te zijn van Toppy

Verder was ik aan het zoeken naar een globale berekening om water op te warmen. Uiteraard zijn er veel randfactoren, maar ik zou graag een inschatting willen maken van energiekosten en vooral de tijd die het nodig heeft om op te warmen.
Ik lees dat 1 tot 1,16 kW nodig is om 1 kuub 1 graad te verwarmen.
Voor 2,4 kuub zou je dan 2,4 * 1,16 = 2,784 kW nodig hebben per graad.
8 graden verwarmen is dan 22,27 kW
Hoe zou je dan vervolgens kunnen uitrekenen hoeveel tijd je nodig hebt ?

Ik kwam ook nog deze tool tegen: https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm
Maar ik kan zo snel niet zien welke berekening er achter zit.
toon volledige bericht
Die WP ken ik niet maar de specs zien er voor die prijs prima uit.

2,4m3 met water temperatuur van 20gr die je naar 28gr wilt brengen:
Benodigd vermogen: 22,35 kW
Temp. Verschil (Δt) 8 oC
WP doet 3 kW = 22,35 / 3 = 7,45 uur.
WP doet 4 kW = 22,35 / 4 = 5,58 uur

4m3 met water temperatuur van 20gr die je naar 28gr wilt brengen:
Benodigd vermogen: 37,24 kW
Temp. Verschil (Δt): 8 oC
WP doet 3 kW = 37,24 / 3 = 12,41 uur.
WP doet 4 kW = 37,24 / 4 = 9,31 uur

Ruwe schatting want er hangt veel factoren eraf, er is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met warmte verlies of dat hoe warmer het water des te minder warmte er wordt op genomen en dus minder snel opwarmt.

Maar met een full inventer wp, die laat je dan juist aan staan want dan kan ie lekker op lage toeren toeven en is stroom vebruik het laagst. Water op temperatuur houden kost minder stroom vebruik.

Deze site gebruik ik om te berekenen, ook gekregen van @vso:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 26-01-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Die WP ken ik niet maar de specs zien er voor die prijs prima uit.

2,4m3 met water temperatuur van 20gr die je naar 28gr wilt brengen:
Benodigd vermogen: 22,35 kW
Temp. Verschil (Δt) 8 oC
WP doet 3 kW = 22,35 / 3 = 7,45 uur.
WP doet 4 kW = 22,35 / 4 = 5,58 uur

4m3 met water temperatuur van 20gr die je naar 28gr wilt brengen:
Benodigd vermogen: 37,24 kW
Temp. Verschil (Δt): 8 oC
WP doet 3 kW = 37,24 / 3 = 12,41 uur.
WP doet 4 kW = 37,24 / 4 = 9,31 uur

Ruwe schatting want er hangt veel factoren eraf, er is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met warmte verlies of dat hoe warmer het water des te minder warmte er wordt op genomen en dus minder snel opwarmt.

Maar met een full inventer wp, die laat je dan juist aan staan want dan kan ie lekker op lage toeren toeven en is stroom vebruik het laagst. Water op temperatuur houden kost minder stroom vebruik.

Deze site gebruik ik om te berekenen, ook gekregen van @vso:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd
toon volledige bericht
Dankje ! Die berekening is vrij simpel dus.

Als ik het goed begrijp gaat een full inverter warmtepomp in het begin vol gas aan om het water op temperatuur te krijgen. Daarna gaat hij in lagere toeren om temperatuur te behouden. En de COP wordt dan ook steeds hoger. De COP zal ook hoger worden als het buiten warmer is.

Soms moet ik met die COP even goed nadenken. Het gaat namelijk puur om hoeveel energie je erin stopt tov wat er uit gaat. De efficiëntie. Het is niet zo dat de verwarmingscapaciteit ineens omhoog gaat.

Ik denk dat deze warmtepomp wel een serieuze kanshebber gaat worden voor mij. Later kom ik wellicht nog terug met andere vragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Als ik het goed begrijp gaat een full inverter warmtepomp in het begin vol gas aan om het water op temperatuur te krijgen. Daarna gaat hij in lagere toeren om temperatuur te behouden. En de COP wordt dan ook steeds hoger. De COP zal ook hoger worden als het buiten warmer is.

Soms moet ik met die COP even goed nadenken. Het gaat namelijk puur om hoeveel energie je erin stopt tov wat er uit gaat. De efficiëntie. Het is niet zo dat de verwarmingscapaciteit ineens omhoog gaat.

Ik denk dat deze warmtepomp wel een serieuze kanshebber gaat worden voor mij. Later kom ik wellicht nog terug met andere vragen ;)
de berekening is eigenlijk "lastig". .tenminste het is hoe je er tegenaankijkt.
maar inderdaad het opwarmen kost wel het meeste en inderdaad warmhouden minder.

Om van 5 graden (kraanwater) naar bv 28 graden te krijgen is niet 1:1, .dus als je via de link 3600 Watt (ofzo) zou berekenen moet je x1,5 tot x2 rekenen .. hoe hoger de temp hoe meer je verliest.

Als je bv wacht totdat het water van kraan-water temp naar buiten temperatuur is (bv 15 graden) of zonnewarmte matten gebruikt om te ondersteunen scheelt je dat elektra.

1:1 = een dompelaar/waterkoker gebruiken om je water te verwarmen (duh)
COP of beter gezegd S-COP geeft een efficientie verhouding weer, in dit geval praat je over Lucht-water WP die zijn voor CV vaak niet super efficient 3.x tot 5.x
Alleen zoals @Jazsie me ooit uitlegde .. de zwembad WP is efficienter en bereikt wel 10 tot 15 omzetting maar dat hangt wel sterk af van de buiten temperatuur.dus je grafiek van je WP checken bij welke temperaturen hij welke efficientie heeft is zeker wel adviseerbaar.

Wat ook niet helpt is dat je vrijwel niet kan isoleren (zwembad) bodem/wanden helpen maar 25-40% bijvoorbeeld en je 60% dus verliest via de bovenkant. maar daar bestaan geen "goeie" isolatie zaken voor ... en alles helpt wel dan niets hebben. maar een comfortable buiten temperatuur als uitgangs punt hebben is wellicht handig :)

Pendelen van een WP wil je ook voorkomen net zoals continue aan zijn (immers je pomp verbruikt ook)

overgens andere verwarmingsbronen dan hierboven genoemd zijn minder rendementvol .. maar het is best een aparte techniek die ik liever nog links laat liggen :)

ps ik heb bv 10 uur lang een bbq met koperen spiraal aangehad als verwarming.. afgezien dat het bad wel "warm" word.. en geen vrienden met de buren heb gemaakt .. (natte kolen en rook etc) .. was die energie er sneller weer uit dan erin. dus het effect was sneller weg dan ik zou willen

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 26-01-2021 14:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:53:
Alleen zoals @Jazsie me ooit uitlegde .. de zwembad WP is efficienter en bereikt wel 10 tot 15 omzetting maar dat hangt wel sterk af van de buiten temperatuur.dus je grafiek van je WP checken bij welke temperaturen hij welke efficientie heeft is zeker wel adviseerbaar.

Wat ook niet helpt is dat je vrijwel niet kan isoleren (zwembad) bodem/wanden helpen maar 25-40% bijvoorbeeld en je 60% dus verliest via de bovenkant. maar daar bestaan geen "goeie" isolatie zaken voor ... en alles helpt wel dan niets hebben. maar een comfortable buiten temperatuur als uitgangs punt hebben is wellicht handig :)

Pendelen van een WP wil je ook voorkomen net zoals continue aan zijn (immers je pomp verbruikt ook)
(ik heb even gequote waar ik op reageer)

Een zwembad WP is denk ik efficienter mede door het feit dat je bij CV / SWW warmer water moet hebben ?

Isolatie is inderdaad minimaal. Ik wil dit jaar wel een betere bodem. Wat adviseer je ? Zelf dacht ik aan van die tegels maar ik weet niet of er iets beter is wat (bijna) net zo makkelijk is neer te leggen en op te bergen.

Pendelen/continue aan: is wel een goede om rekening mee te houden ja. Dat wil ik met automatisering deels opvangen. Aansturing van pompen en 2 temperatuursensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:19:
[...]

(ik heb even gequote waar ik op reageer)

Een zwembad WP is denk ik efficienter mede door het feit dat je bij CV / SWW warmer water moet hebben ?
ja/nee vermoed ik, de Z-WP zet je alleen aan wanneer de buiten temp "gunstiger" is ..terwijl een CV-WP 24x7 aan staat en dus ook met ongunstige temperaturen .. die het rendement sterk verminderen ..daarom spreek je over een S(eizoens)-COP van 1:4.5 bv en wp meer van een COP (constante minimale temp van x bijvoorbeeld waardoor het rendement hoger is)
Isolatie is inderdaad minimaal. Ik wil dit jaar wel een betere bodem. Wat adviseer je ? Zelf dacht ik aan van die tegels maar ik weet niet of er iets beter is wat (bijna) net zo makkelijk is neer te leggen en op te bergen.

Pendelen/continue aan: is wel een goede om rekening mee te houden ja. Dat wil ik met automatisering deels opvangen. Aansturing van pompen en 2 temperatuursensoren.
kwa isolatie is de bodem/wanden nooit onverstandig, maar het effect is laag.. al zou je 20cm isolatie doen totdat het erboven ligt ga je wellicht weinig waarneembaar effect zien/merken.

Die (zwembad)tegels zijn erg dun dat is prettig voor je voeten meer effect heeft het eigenlijk niet betreft isolatie.

Advies voor WP --> @Jazsie of anderen .. not me

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:32:
[...]

ja/nee vermoed ik, de Z-WP zet je alleen aan wanneer de buiten temp "gunstiger" is ..terwijl een CV-WP 24x7 aan staat en dus ook met ongunstige temperaturen .. die het rendement sterk verminderen ..daarom spreek je over een S(eizoens)-COP van 1:4.5 bv en wp meer van een COP (constante minimale temp van x bijvoorbeeld waardoor het rendement hoger is)
Inderdaad, daarom zei ik "mede door".
Ah ja, de SCOP is het gemiddelde over het hele jaar.
Misschien wel leuk trouwens om dalijk zelf de COP bij te gaan houden bedenk ik me nu.
vso schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:32:
[...]
kwa isolatie is de bodem/wanden nooit onverstandig, maar het effect is laag.. al zou je 20cm isolatie doen totdat het erboven ligt ga je wellicht weinig waarneembaar effect zien/merken.

Die (zwembad)tegels zijn erg dun dat is prettig voor je voeten meer effect heeft het eigenlijk niet betreft isolatie.

Advies voor WP --> @Jazsie of anderen .. not me
Duidelijk.
Later plaats ik nog even mijn hele plan en zal ik waar nodig nog om extra advies vragen, voorlopig weet ik genoeg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Correct, COP doet inderdaad niets aan je warmtecapaciteit wel aan het energie vebruik :).

Deze WP lijkt mij prima voor je bad:

- Je hebt overcapaciteit, kan wp lekker in lage toeren draaien. Zelfs als je ook voor 4m3 gaat zou het geen probleem moeten zijn.
- COP beter dan een aan/uit pomp.

Leuke wp voor mijn Spa had ik vorig jaar geen nieuwe gekocht hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:11:
[...]
Inderdaad, daarom zei ik "mede door".
Ah ja, de SCOP is het gemiddelde over het hele jaar.
Misschien wel leuk trouwens om dalijk zelf de COP bij te gaan houden bedenk ik me nu.
[...]
Duidelijk.
Later plaats ik nog even mijn hele plan en zal ik waar nodig nog om extra advies vragen, voorlopig weet ik genoeg :)
stats verzamelen kan nooit kwaad :)

Als je voor het zwembad isolatie nodig hebt, kan je IMHO beter een IG zwembad plaatsen met een beloopbare vloer eroverheen waarbij je een gesloten kist krijgt met aan alle 6 de wanden + je buizen + technische ruimte goed geisoleerd zijn.

Het warmte verlies wanneer je zwemt is te overzien, maar de rest v.d tijd wil je dit extreem minimaliseren. Ander voordeel van isoleren is dat je licht meepakt .. Algen groei remt daarmee en dus minder chloor nodig,
Alleen je zal wel ventilatie/beluchting moeten toevoegen anders gaat het water "dood" .. teminste als je niet wekelijks oid een plons neemt. maar ook daar is @Jazsie of andere spa gebruikers wellicht wat advies te vinden ..

ik zou zelf een "kas" om het IG neerzettenom weer/wind geen vat te laten hebben .. wanneer ik wel zwem.
en een vloerlift .. dan kan ik de kas kan ik dan ook nog gebruiken (deels) voor andere activiteiten.

maar ja om 10-20k stuk te slaan op een dergelijk project moet ik wel een bijbehorende tuin + cashflow hebben .. en boeit het me dan genoeg om zoiets te doen :)
en ik vraag me serieus af of ik de investering eruit haal versus verwarming

Maar belangrijker ga ik dagelijks zwemmen ? denk het niet .. als ik 52 dagen er gebruik van maak p.j gemiddeld over 10 jaar lijkt me dat best duur :+ en dan zou alles wel "goedkoop" zijn maar niet echt rendement vol hahahahahaha

daarom ben ik bestwel content met een AG + zon verwarming

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:14:
[...]

stats verzamelen kan nooit kwaad :)

Als je voor het zwembad isolatie nodig hebt, kan je IMHO beter een IG zwembad plaatsen met een beloopbare vloer eroverheen waarbij je een gesloten kist krijgt met aan alle 6 de wanden + je buizen + technische ruimte goed geisoleerd zijn.

Het warmte verlies wanneer je zwemt is te overzien, maar de rest v.d tijd wil je dit extreem minimaliseren. Ander voordeel van isoleren is dat je licht meepakt .. Algen groei remt daarmee en dus minder chloor nodig,
Alleen je zal wel ventilatie/beluchting moeten toevoegen anders gaat het water "dood" .. teminste als je niet wekelijks oid een plons neemt. maar ook daar is @Jazsie of andere spa gebruikers wellicht wat advies te vinden ..

ik zou zelf een "kas" om het IG neerzettenom weer/wind geen vat te laten hebben .. wanneer ik wel zwem.
en een vloerlift .. dan kan ik de kas kan ik dan ook nog gebruiken (deels) voor andere activiteiten.

maar ja om 10-20k stuk te slaan op een dergelijk project moet ik wel een bijbehorende tuin + cashflow hebben .. en boeit het me dan genoeg om zoiets te doen :)
en ik vraag me serieus af of ik de investering eruit haal versus verwarming

Maar belangrijker ga ik dagelijks zwemmen ? denk het niet .. als ik 52 dagen er gebruik van maak p.j gemiddeld over 10 jaar lijkt me dat best duur :+ en dan zou alles wel "goedkoop" zijn maar niet echt rendement vol hahahahahaha

daarom ben ik bestwel content met een AG + zon verwarming
toon volledige bericht
Haha je kan het inderdaad heel gek maken. Met een IG veranderd sowieso alles.
Wij houden het wel bij AG.

Er zijn voor mij meerdere redenen om niet voor zon verwarming te kiezen: ik heb er geen perfecte locatie voor, je bent afhankelijk van de zon, je hebt een zwaardere pomp nodig en een hoger DIY gehalte waar ik geen zin in heb (automatisering vind ik wel leuk om zelf te doen).

Ik kies daarom voor een warmtepomp, maar ik wil dan wel een inverter om minder energieverbruik te hebben. We hebben al zonnepanelen met overcapaciteit dus dat verbruik van de warmtepomp vang ik wel op. Overdag is het dan voor het grootste deel van de tijd direct van zonnepanelen naar warmtepomp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Haha je kan het inderdaad heel gek maken. Met een IG veranderd sowieso alles.
Wij houden het wel bij AG.

Er zijn voor mij meerdere redenen om niet voor zon verwarming te kiezen: ik heb er geen perfecte locatie voor, je bent afhankelijk van de zon, je hebt een zwaardere pomp nodig en een hoger DIY gehalte waar ik geen zin in heb (automatisering vind ik wel leuk om zelf te doen).

Ik kies daarom voor een warmtepomp, maar ik wil dan wel een inverter om minder energieverbruik te hebben. We hebben al zonnepanelen met overcapaciteit dus dat verbruik van de warmtepomp vang ik wel op. Overdag is het dan voor het grootste deel van de tijd direct van zonnepanelen naar warmtepomp :)
Of je koopt een huis met een betere zonligging :+ oftewel die discussie is al gevoerd :)
Als de windrichting goedstaat wil ik best een vuurtje stoken om het "zwembad" te verwarmen .. maar zereneus gezegd WP is wel het beste prijs/prestatie voor verwarming van alle opties. als je zonne-energie niet kan benutten.

btw weet ook dat er wegen zijn om bv airco warmte te gebruiken (mocht je er 1 voor huis hebben) .. en dus de rest warmte van dergelijk apparaat te benutten.. en dus ipv de warmte weer de buitenlucht in te blazen in je zwembad te pompen ..
Zomers heb je best warmte overschot(ten) van zaken die je in de winter nodig hebt maar zomers niet gebruikt en als je die in je zwembad duwt .. kan dat een win-win situatie opleveren.

ik heb wel eens met het idee zitten spelen om onder mijn AG een VloerVerwarmings lus te leggen..om bv vanaf zolder naar beneden de thermische energie af te voeren die VV-lus in .. beetje antivries zodat het in de winter niet kapot vriest oid .. :) maar goed dan had ik PV-T panelen moeten kiezen ..

puntje is dat dergelijke technieken lastig in te schatten zijn op je zwembad capaciteit .. je wilt je bad immers rond de 28-30 graden houden en niet hoger .. nu koelt een zwembad wel genoeg af dus te warm bij voldoende volume is kleine kans .. maar dan heb je wel minder WP ondersteuning nodig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Of je koopt een huis met een betere zonligging :+ oftewel die discussie is al gevoerd :)
Als de windrichting goedstaat wil ik best een vuurtje stoken om het "zwembad" te verwarmen .. maar zereneus gezegd WP is wel het beste prijs/prestatie voor verwarming van alle opties. als je zonne-energie niet kan benutten.

btw weet ook dat er wegen zijn om bv airco warmte te gebruiken (mocht je er 1 voor huis hebben) .. en dus de rest warmte van dergelijk apparaat te benutten.. en dus ipv de warmte weer de buitenlucht in te blazen in je zwembad te pompen ..
Zomers heb je best warmte overschot(ten) van zaken die je in de winter nodig hebt maar zomers niet gebruikt en als je die in je zwembad duwt .. kan dat een win-win situatie opleveren.

ik heb wel eens met het idee zitten spelen om onder mijn AG een VloerVerwarmings lus te leggen..om bv vanaf zolder naar beneden de thermische energie af te voeren die VV-lus in .. beetje antivries zodat het in de winter niet kapot vriest oid .. :) maar goed dan had ik PV-T panelen moeten kiezen ..

puntje is dat dergelijke technieken lastig in te schatten zijn op je zwembad capaciteit .. je wilt je bad immers rond de 28-30 graden houden en niet hoger .. nu koelt een zwembad wel genoeg af dus te warm bij voldoende volume is kleine kans .. maar dan heb je wel minder WP ondersteuning nodig.
toon volledige bericht
Mijn huis staat prima :+ (voor de zonnepanelen)
Zonder gekheid, onze overkapping heeft te lang schaduw... en zonder zon ook geen opwarming van de zon :)

Airco rest warmte is wel een leuk idee maar mochten wij ooit airco nemen dan zal de buitenunit niet echt dichtbij het zwembad staan (~15 meter). Lijkt me meteen minder efficient worden, en ik zou hele tuin overhoop moeten halen om het netjes weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:10:
Airco rest warmte is wel een leuk idee maar mochten wij ooit airco nemen dan zal de buitenunit niet echt dichtbij het zwembad staan (~15 meter). Lijkt me meteen minder efficient worden, en ik zou hele tuin overhoop moeten halen om het netjes weg te werken.
ik hap even :)

Uit de eerder genoemde bbq test maakt in feiten niet uit hoe hard het water door de koperen spiraal vloeide .. alleen te zacht werd het water te warm en begon de plastic slang die het water afvoerde naar het zwembad te smelten .. en je snap zelf dat dit "slecht" is .
anderzijds als ik vol gas water door de koperen spiraal heen spoot zou mijn hand in het vuur wat tegen het spiraal lag niet verbranden maar dat is ook niet wat je zomaar test.

Je huis 120m2 x 2,3m (hoogte) ~275m3 afkoelen is x BTU per graad per uur oid .. die toch al weggeblazen word.. echter de leiding tussen binnen en buiten units wel de 80:? graden ofzo aan kan tikken.

Het probleem is echter dat je zwembadwater nogal corrosief is .. en zwembad "plastic" zoals liners en pvc
niet echt geschikt zijn voor temperaturen boven 40 graden .. dus kom je bv op een titanium wtw uit oid ..
als je een "vloerverwarmings buizen aanlegt" moet je zorgen dat deze met max 40 graden verwarmt.. en dat is ook lastig(er)
ik zou echter liever met airco vloeistof werken omdat deze -30 +100 graden aan kan (ofzo) en water en bevriezing van leiding werk niet echt een toffe combo is

Verlies in leiding werk vind ik niet echt relevant.. daar kan je voor isoleren .. en dat is goedkoper dan een heel zwembad isoleren :)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 26-01-2021 19:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Snel vraagje: Voor een 9kW wp (in mijn geval de Poolex Jetline), aan hoeveel condensatie afvoerwater moet ik mij zoal verwachten?

Kan ik dat gewoon tussen de plantjes laten lopen en dat trekt wat in de grond weg of moet ik mij toch een soort van afvoer voorzien?

Ik begrijp dat dat afhangt van hoe hard de wp zal moeten werken, maar ik probeer een beeld te vormen in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
badleek schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:25:
Snel vraagje: Voor een 9kW wp (in mijn geval de Poolex Jetline), aan hoeveel condensatie afvoerwater moet ik mij zoal verwachten?

Kan ik dat gewoon tussen de plantjes laten lopen en dat trekt wat in de grond weg of moet ik mij toch een soort van afvoer voorzien?

Ik begrijp dat dat afhangt van hoe hard de wp zal moeten werken, maar ik probeer een beeld te vormen in het algemeen.
Bij mij komt het gewoon op de grond (steen), het is echt geen liters per uur. Dus wat jij voorstelt kan prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
@Jazsie
Ik ben nog steeds in dubio wat beter is: een iets hogere kW of een iets hogere COP waarde.
voor een 17m3 Intex badje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f507Vr9gvBqRy4ok8hegZb1Qvcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XCkmtYFZhGDFQZQUmU7YPYt7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCYbwh0gi6EK3xlbJCrFaeqfvJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFCzFwDsOzDFgZjZq3M0xTfV.png?f=fotoalbum_large

Ik zou in eerste instantie kiezen voor het meer vermogen, maar de andere heeft weer een hogere COP waarde.
Ik weet niet hoe dat zich verhoud.
Lastig :)
Nagenoeg beide dezelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:10:
@Jazsie
Ik ben nog steeds in dubio wat beter is: een iets hogere kW of een iets hogere COP waarde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou in eerste instantie kiezen voor het meer vermogen, maar de andere heeft weer een hogere COP waarde.
Ik heb m.n. de kw bij 15° de doorslag laten geven voor eveneens een 17m3 Intex bad. Hiermee hopelijk al in april op temperatuur.
Waar het omslag punt tussen kw/COP ligt, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:24
Ik wil dit jaar een goed filter systeem. Wij hebben een Intex 4.57m rond zwembad met een inhoud van iets meer dan 14m3. De bijgeleverde pomp is, ehh, niet zo goed.

Nu zit ik online te kijken naar een zandfilterpomp, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Die van Intex zelf kan natuurlijk, maar is volgens mij niet de stilste? Deze bijvoorbeeld. Er is echter nog veel meer keus!

Wat zijn de ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-06 15:41

BTS

@TLer

https://www.toppy.nl/prod...andfilterset-fsf-350.html

Deze heb ik voor een Hottub, de pomp is hoorbaar. En dat is ook de enige klacht. Het filter materiaal wat ik gekozen heb is glas.
Ik weet niet wat de zwaardere pompen voor geluid produceren wanneer ze aan staan.

Succes, met je zoektocht

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
@TLer ik heb een Intex opbouw zwembad van 4.57 rond 1.07 hoog.

Ik heb toen vrij snel besloten voor een Intex zfp te kiezen, die krijgen goede reviews en ik vind het meestal een goed idee qua compatibiliteit.

Ik heb uiteindelijk de Intex 4.5 kuub zfp gekocht voor 150 EUR van Amazon. Beetje overgedimensioneerd maar de eigenlijk flow rate is 3.7 kuub (vermeld door @_RRM_ eerder). Ik heb dit vorig seizoen gebruikt, tesamen met een Intex zout water systeem en het werkte perfect. Dit jaar zet ik er zelfs nog een wp van 9kW bij. De zfp kan dat ook nog aan.

Ik heb juist even gekeken en blijkbaar bestaat die nu ook van 4 kuub. Het lijkt me nogal verwarrend qua versies - dus voorzichtig dat je niet te veel betaalt en dat je de juiste kiest.

Hier is een interessante link om de verschillende Amazon sites en Bol in het oog te houden. Het is precies wat duurder geworden, nu rond de 190 EUR.

Voor de rest niet te veel nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:10:
@Jazsie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb zelf BWT/Fairland waar ik over te spreken ben + meer warmte capaciteit dan de Poolex.
Zelf zou ik het zwembad zo vroeg mogelijk willen opstarten, dan spreek je de warmte capaciteit het meest aan.

COP berekenen is zeer lastig, naar mijn mening te veel factoren die meetellen.
Mooie cijfers maar je zal -nooit- erachter komen wat de exacte cijfers zijn.

Eerder kan je afvragen of je genoeg warmte capaciteit hebt.

Hoewel dat bij beiden wel in orde zit in de zomer, is de vraag meer voor aan het begin en eind van het zwemseizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
TLer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:31:
Ik wil dit jaar een goed filter systeem. Wij hebben een Intex 4.57m rond zwembad met een inhoud van iets meer dan 14m3. De bijgeleverde pomp is, ehh, niet zo goed.

Nu zit ik online te kijken naar een zandfilterpomp, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Die van Intex zelf kan natuurlijk, maar is volgens mij niet de stilste? Deze bijvoorbeeld. Er is echter nog veel meer keus!

14m3 / 4 (minimaal op 4 uur tijd) = 3m3 pomp, en dan pomp je 8 uur per dag om 2x rond te gaan.
Dan kom je neer op minimaal 4-5m3 pomp aangezien je altijd verlies hebt.

Ik zou dan voor de 6m3 variant gaan. Intex zijn prima ZFP en zou die dus doen maar dan bij Heuts ipv Toppy:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
Scheelt je 80,-- dan bij Toppy

Ga je ook zonnematten gebruiken, dan is de 8m3 ZFP ook een optie. Wederom bij Heuts:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h
Scheelt je 60,-- dan bij Toppy

Toppy.nl is een goede site, komt mijn WP ook vandaan maar de ZFP prijzen zijn nog zomerprijzen...

Daarnaast zou ik niet onnodig te zware pomp nemen, dit ivm geluid maar ook stroom vebruik.

6m3 = 370 watt
8m3 = 550 watt

Reken op 8 uur per dag draaien dan zit je op een verschil van (4.4kWh - 2.96 kWh) 1.44 kWh per dag dat je meer stroom vebruikt als je de 8m3 zou nemen ipv van de 6m3.

Misschien niet veel maar tel het bij elkaar op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:24
Top! bedankt voor de suggesties. Wel vervelend dat Heuts de accessoires dan weer niet op voorraad heeft.... Ik ga denk ik voor een 8m3 versie. Verbruikt wel meer, maar draait ook minder lang en ik heb inderdaad wat solarmatten die ik mee wil kunnen schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overkill001
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:58
TLer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:31:
Verbruikt wel meer, maar draait ook minder lang en ik heb inderdaad wat solarmatten die ik mee wil kunnen schakelen.
Als je solarmatten hebt ga je juist meer pompen neem ik aan?
ipv paar keer per dag even pompen om de boel te filteren moet je pompen om de flow door je solarmatten te houden toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Top! bedankt voor de suggesties. Wel vervelend dat Heuts de accessoires dan weer niet op voorraad heeft.... Ik ga denk ik voor een 8m3 versie. Verbruikt wel meer, maar draait ook minder lang en ik heb inderdaad wat solarmatten die ik mee wil kunnen schakelen.
Heuts zal de voorraden nog wel aanvullen de komende maanden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 16:53
Iemand een idee wanneer de stock van intex terug wordt aangevuld? Ik heb de indruk dat heel wat sites nog steeds geen intex ZFP op stock hebben? Enkel heuts lijkt deze te hebben, maar zoals hierboven vermeld, hebben ze wel geen accessoires op stock...
Ik wil mijn standaard cartridge pompje vervangen voor mij 4x2m intex frame opzetbad en zou hiervoor een 6m2 ZFP willen gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door h3llrais3rke op 28-01-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:52
Ik lees toch van best wat mensen hier dat ze een Intex bad hebben staan. Deze wordt vervolgens behoorlijk getweakt met warmtepompen, vaste installaties en ander spul.

Klopt het nou dat een vast zwembad van (ik zeg maar was) 1,5 *7m zoveel kostbaarder is?

Ik zou het ontzettend leuk vinden om een klein langwerping badje te plaatsen in mijn tuin. Ik zou het graag bouwkundig doen, waarmee ik precies de door mij gewenste afmeting kan realiseren. Daarnaast wil ik graag een zoutwater chloor systeem hebben. Ik kom op een totaal van zo'n 8k uit. Is dit haalbaar? Zie ik enorme dingen over het hoofd? Waarom heeft iedereen toch een Intext zwembad? Mis ik zaken? Ik leer graag van jullie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:24:
Ik lees toch van best wat mensen hier dat ze een Intex bad hebben staan. Deze wordt vervolgens behoorlijk getweakt met warmtepompen, vaste installaties en ander spul.

Klopt het nou dat een vast zwembad van (ik zeg maar was) 1,5 *7m zoveel kostbaarder is?

Ik zou het ontzettend leuk vinden om een klein langwerping badje te plaatsen in mijn tuin. Ik zou het graag bouwkundig doen, waarmee ik precies de door mij gewenste afmeting kan realiseren. Daarnaast wil ik graag een zoutwater chloor systeem hebben. Ik kom op een totaal van zo'n 8k uit. Is dit haalbaar? Zie ik enorme dingen over het hoofd? Waarom heeft iedereen toch een Intext zwembad? Mis ik zaken? Ik leer graag van jullie!
Je bedoelt een inbouw zwembad ? Hoe diep ga je ?
8k zal vast haalbaar zijn als je het zelf bouwt. Ik gok dat @Koffie je wel wil helpen als je een lijst maakt van je ingeschatte kosten ;)

Waarom hier veel mensen een intex hebben: makkelijk op te zetten, goedkoop en makkelijk weer op te bergen.
Niet iedereen heeft plek voor een zwembad in de grond. Of het geld, of de handigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:52
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Je bedoelt een inbouw zwembad ? Hoe diep ga je ?
8k zal vast haalbaar zijn als je het zelf bouwt. Ik gok dat @Koffie je wel wil helpen als je een lijst maakt van je ingeschatte kosten ;)

Waarom hier veel mensen een intex hebben: makkelijk op te zetten, goedkoop en makkelijk weer op te bergen.
Niet iedereen heeft plek voor een zwembad in de grond. Of het geld, of de handigheid.
Inderdaad plek om op te bouwen is wel een dingetje voor mensen. Ik zou hem inderdaad inbouwen volledig in de grond. Misschien dat ik de fundering ervan wel uitbreid dat ik een verplaatsbaar terras er overheen kan rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Heb zelf BWT/Fairland waar ik over te spreken ben + meer warmte capaciteit dan de Poolex.
Zelf zou ik het zwembad zo vroeg mogelijk willen opstarten, dan spreek je de warmte capaciteit het meest aan.

COP berekenen is zeer lastig, naar mijn mening te veel factoren die meetellen.
Mooie cijfers maar je zal -nooit- erachter komen wat de exacte cijfers zijn.

Eerder kan je afvragen of je genoeg warmte capaciteit hebt.

Hoewel dat bij beiden wel in orde zit in de zomer, is de vraag meer voor aan het begin en eind van het zwemseizoen.
Ja weet je, ik zwem graag als het buiten ook lekker warm is :)
Een zwembad lekker warm maar buiten temperatuur overdag onder de 20 graden, zie ik mij niet snel doen.
Voor mij is het puur voor in de zomer waarbij het heel fijn zou zijn dat bij de eerste warme dag, ik meteen kan zwemmen met een temperatuur ruim boven de 20 graden :) Zodra ik zie: hé over 2 dagen is het mooi weer..WP aanzetten en na 2 dagen zwemmen...

[ Voor 16% gewijzigd door Arjantje72 op 28-01-2021 21:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 00:09

Naast al aan aantal van de genoemde zaken, je moet ook maar net de handigheid hebben.
Nu heb ik zelf het geluk wel de ruimte te hebben voor een bad van 7,5*3,5*1,4 alleen de pech dat ik niks heb met beton, specie en metselen etc.
Dus dat moet allemaal uitbesteed worden en dan lopen de kosten hard op.
Een staalwand bad lijkt goedkoop maar kan bijvoorbeeld niet icm zoutwatersysteem wat ik wel graag zou willen.
Ben nu dus maar aan het kijken om of een Intex in te gaan bouwen of houten zwembad.
Maar die laatste zijn lastig te verkrijgen momenteel en kostentechnisch gaat dat heel snel toch richting de totaal 10K of meer (in formaat waar ik aan zit te denken) Ter vergelijk een Intex van dat formaat kost 1.100 en met wat aankleding van pompen, filters en WP zeg even ruim genomen 2.500.

Kortom naast ruimtegebrek en makkelijk opzetten en afbreken denk ik dat ook dat het eventeel ontbreken van bouwkundige handigheid en het forse prijsverschil tussen een leuk aangeklede Intex en vast inbouw zembad maakt dat veel mensen er vanaf zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:29

Ik kan je wel inzicht geven in het IG bad wat ik nu ga bouwen.

Bad is 8x4x1,5.
Bouwkundig met Polystyreenblokken gevuld met beton.

Ik kan mijn installatie gebruiken van het Intex bad van ons wat afgelopen zomer is overleden/
Installatie:
Speck Badu filterpomp 18m3
RVS filtervat
22m2 solarmatten (wachten op oordeel van schade-expert n.a.v. stormschade, zou evt. vervangen kunnen worden door een Warmtepomp)

Voor het zwembad (materiaal incl plaatsen liner) +/- €7500
Graafwerkzaamheden door overbuurman €400
Betonplaat (gevlinderd) €3000
Tuinaanleg rondom zwembad €1500 (veel zelf doen en gebruikte gebakken klinkers (44m2) hiervoor gekocht)
Randsteen €1000
Wanden vullen met beton €1000
Afdekking zomer en winter incl oprolmechanisme €1200

Zoals je ziet zit ik in totaal rond de €15.000
Hierbij doe ik veel zelf en heb ik gekozen voor een zeer degelijke basis.

Maar als je wilt kan dit ook nog veel goedkoper door een dunnere liner te kiezen, goedkopere lampen te kiezen enz enz.

Alles komt neer op keuzes keuzes en nog meer keuzes.

Voor ons was de basis heel belangrijk. En de installatie is al aanwezig.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
TLer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:31:

Is dit dan niet een betere keuze? Deze heb ik:
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html

edit: mocht je 8kuubs willen, die is er ook: https://www.dekinderplane...ad-8327l-zonder-a00126704
(deze winkel levert ook in nederland)

Geluid van de eerste (die ik heb) vind ik prima. Heb er wil een kastje omheen gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door gysman11 op 29-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zoals o.a in d startpost :)

Als je solar matten wilt/draait draai je 8-10 uur per dag ik zou eerder kijken naar een frequentie geregelde pomp ..

Voor de "flow" maakt een 6m3 vs 12m3 niet uit (als je de stats ernaast legt) even grof gezegd alleen je filter oppervlak is groter. en voer 4m3 tja dat is gewoon ondermaats.
4m3 heb je bv uitdaging met "handmatig stofzuigers" 6m3 kan je net geen automagische robot aansluiten (175,- intex) geloof ik .. dus dit even onderzoeken / erbij bestellen is wel handige zet.

In de regel moet je het zwembad minimaal 1x per etmaal rondgepompt worden of je daar nu 1,2 of 5 uur over doet maakt niet uit. voor solarmatten maakt dit ook niet veel uit. een WP heeft een bepaalde flow nodig maar ook een bepaalde looptijd ..

Maak je ook geen ilussie betreft "filteren" .. een groen bad krijg je niet helder met een ZFP of je er nu glas/watten of zand in hebt .. dat is gewoon in full "hazmat gear" met erover een laboranten jas tewerk gaan .. de pomp zorgt voor mengen ..

Heeft een super sterke "overkill" pomp geen zin ? tja als je per uur 33,3% liever richting 50% weg duwt is wel wat meer kans op helder water
* vso zegt dat 25% ook wel kan.
een FR(frequentie geregelde) ZFP is dit variabel .. maar ik heb het over constant verbruik in deze voorbeelden.

Kortom met solarmatten en zonnige somers zou ik uitgaan van een minimale draaitijd van 8 uur per dag .. en dan is elke Watt "duurder" .. omdat je toch in die tijd 2 tot 4 maal rondpompt (filtert).. de mindere dagen tja /care

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 29-01-2021 11:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:15:
[...]

Ja weet je, ik zwem graag als het buiten ook lekker warm is :)
Een zwembad lekker warm maar buiten temperatuur overdag onder de 20 graden, zie ik mij niet snel doen.
Voor mij is het puur voor in de zomer waarbij het heel fijn zou zijn dat bij de eerste warme dag, ik meteen kan zwemmen met een temperatuur ruim boven de 20 graden :) Zodra ik zie: hé over 2 dagen is het mooi weer..WP aanzetten en na 2 dagen zwemmen...
In dat geval ga dan voor de full inverter van Poolex met hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:28:
[...]

In dat geval ga dan voor de full inverter van Poolex met hogere COP.
Hij heeft ook een wifi module zie ik, Dan zal het deze wel worden denk ik, bedankt :)

Edit na lang nadenken..
Ik twijfel dus nog steeds over de andere WP met meer kW.
.
COP is bij de ene pomp beter maar het verwarmen is bij de andere hoger.
Ik vind het echt lastig kiezen, ga ik voor de kW of voor de COP?

Ga je merken het verschil tussen 7.3kW of 6,4kW? @Jassy
Ik kan niet kiezen :D

[ Voor 53% gewijzigd door Arjantje72 op 30-01-2021 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie jij bent mijn goto zwembad WP dude :) hoewel anderen ook mogen reageren natuurlijk :)

wat ik me afvraag is hoe lang is een wp nu werkelijk "actief" .. met in het achterhoofd dat de temp redelijk constant is per 12 uur oid .. (gemiddeld is het dus x overdag en snachts Y)
anders word de vraag wellicht zeer complex ..

Wat het niet makkelijker maakt is het verlies van de WP bij een AG zwembad .. immers jou geisoleerde spa is relatief constant en heb je naar mijn idee alleen "last" van de buiten temperatuur ..

afgezien van bovenstaande vraag
en een zwembad van 12 kuub om maar een getal te noemen zal naar mijn idee in praktijk veel warmte verlies hebben ..

Dus zoals @Arjantje72 stelt buiten is het aangename 20 graden oid .. je verwarmt het zwembad naar een prettige 28 graden .. afgezien dat de isolatie die er is (afdekking met bubbel folie oid) dat je met 12kuub het wel lukt om met 2 graden p/u de 12kuub te verwarmen .. maar je verliest er 4 p/u als je hem opent en lekker gaat rondplonzen dus je verlies is groter dan dat je er terug in kan pompen

nu geef ik extreem voorbeeld want bij de spec's die arjan geeft staat er wel 30-40m3 max volume bad dus als je 12m3 doet etc etc .. is dat ruim onder zijn max .. maar het gaat even om het idee.want dit soort meuk word relatief in "lab condities" getest .. wat die condities zijn tja dat is natuurlijk twijfelachtig.

dus praktijk zal uit moeten wijzen of dit nu echt handig is ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 29-01-2021 15:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
vso schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:38:
@Jazsie jij bent mijn goto zwembad WP dude :) hoewel anderen ook mogen reageren natuurlijk :)

wat ik me afvraag is hoe lang is een wp nu werkelijk "actief" .. met in het achterhoofd dat de temp redelijk constant is per 12 uur oid .. (gemiddeld is het dus x overdag en snachts Y)

Wat het niet makkelijker maakt is het verlies van de WP bij een AG zwembad .. immers jou geisoleerde spa is relatief constant en heb je naar mijn idee alleen "last" van de buiten temperatuur ..

en een zwembad van 12 kuub om maar een getal te noemen zal naar mijn idee in praktijk veel warmte verlies hebben ..

Dus zoals @Arjantje72 stelt buiten is het aangename 20 graden oid .. je verwarmt het zwembad naar een prettige 28 graden .. afgezien dat de isolatie die er is (afdekking met bubbel folie oid) dat je met 12kuub het wel lukt om met 2 graden p/u de 12kuub te verwarmen .. maar je verliest er 4 p/u als je hem opent en lekker gaat rondplonzen dus je verlies is groter dan dat je er terug in kan pompen

nu geef ik extreem voorbeeld want bij de spec's die arjan geeft staat er wel 30-40m3 max volume bad dus als je 12m3 doet etc etc .. is dat ruim onder zijn max .. maar het gaat even om het idee.want dit soort meuk word relatief in "lab condities" getest .. wat die condities zijn tja dat is natuurlijk twijfelachtig.

toon volledige bericht
Mijn ervaring is wel als het water bijv 30 graden is en je in een warme middag gaat zwemmen dat het bijna niet afkoelt. Iets van 2 tot maximaal 4 graden op heel de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zie inmiddels weer voorraad verschijnen bij de diverse winkels, maar ik heb het idee dat de prijzen nog erg hoog zijn?
Ik wil voor aankomende zomer een intex 200x300 metal frame neerzetten in plaats van de easyset 244 van de afgelopen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
BounceMeister schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:40:
Ik zie inmiddels weer voorraad verschijnen bij de diverse winkels, maar ik heb het idee dat de prijzen nog erg hoog zijn?
Ik wil voor aankomende zomer een intex 200x300 metal frame neerzetten in plaats van de easyset 244 van de afgelopen 2 jaar.
Ik schrik van de prijzen inderdaad.
Mijn zwembad is bijv bij Heuts
https://www.heuts.nl/zwem...ame_intex-ultra-xtr-frame
bijna 2x zo duur, was eerst iets rond de €600 nu 1.149 euro :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
Weer wat verder met mijn zwembad aansturing. Ik kan nu mijn zwembad pomp aansturen (aanb/uit/snelheid) via domotica (Home Assistant). En ook uitlezen (status / motor temp / snelheid etc) :)
vso schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:38:

toon volledige bericht
Tja, dit is erg lastig te zeggen. Je zou eerst moeten weten hoeveel kWh energie je nodig zou moeten hebben om het water op temperatuur te houden. Stel je hebt 2kWh nodig voor 1gr het water te verwarmen maar je verlies is ook 1gr per uur. Dus watertemp blijft gelijk.

Stel je WP is full inverter en die kan 10kWh capaciteit leveren. 2 kWh / 10 kWh x 100 = 20% draait je WP.

Ofwel een aan/uit WP zal dan 60 / 100 * 20 = 12min per uur aan staan.
Arjantje72 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Hij heeft ook een wifi module zie ik, Dan zal het deze wel worden denk ik, bedankt :)

Edit na lang nadenken..
Ik twijfel dus nog steeds over de andere WP met meer kW.
.
COP is bij de ene pomp beter maar het verwarmen is bij de andere hoger.
Ik vind het echt lastig kiezen, ga ik voor de kW of voor de COP?

Ga je merken het verschil tussen 7.3kW of 6,4kW? @Jassy
Ik kan niet kiezen :D
Je zegt zelf dat je het wilt gaan gebruiken bij 20gr+. Dan kan je beter voor de full inverter gaan met hogere COP.

Groffe berekening; van 15gr water temperatuur naar 26gr op 17m3 bad:
Benodigd kWh: 217,44

217,44 kWh / 7,3 kWh = 29,78 uur nodig voor de 7,3 kWh
217,44 kWh / 6,4 kWh = 33,97 uur nodig voor de 6,4 kWh

Bij beiden is de capaciteit bij 26gr buitenlucht temperatuur vrijwel gelijk. 9,5 vs 9 als ik mij niet vergis.

Ofwel ga je het merken? enkel bij het opstarten (en dan vind ik 4u niet veel verschil), niet bij het in stand houden van de watertemperatuur want dan draaien beiden op een lager toerental.
BounceMeister schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:40:
Prijzen zijn inderdaad nog zomerprijzen... Waar ik beetje bang voor ben maar niet hoop is dat ze nu weten dat veel mensen ivm Covid-19 thuis zullen blijven en dus opzoek gaan naar zwembad etc en dus de prijs hoog houden omdat het toch wel verkoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:04:
Weer wat verder met mijn zwembad aansturing. Ik kan nu mijn zwembad pomp aansturen (aanb/uit/snelheid) via domotica (Home Assistant). En ook uitlezen (status / motor temp / snelheid etc) :)

[...]

Tja, dit is erg lastig te zeggen. Je zou eerst moeten weten hoeveel kWh energie je nodig zou moeten hebben om het water op temperatuur te houden. Stel je hebt 2kWh nodig voor 1gr het water te verwarmen maar je verlies is ook 1gr per uur. Dus watertemp blijft gelijk.

Stel je WP is full inverter en die kan 10kWh capaciteit leveren. 2 kWh / 10 kWh x 100 = 20% draait je WP.

Ofwel een aan/uit WP zal dan 60 / 100 * 20 = 12min per uur aan staan.

[...]

Je zegt zelf dat je het wilt gaan gebruiken bij 20gr+. Dan kan je beter voor de full inverter gaan met hogere COP.

Groffe berekening; van 15gr water temperatuur naar 26gr op 17m3 bad:
Benodigd kWh: 217,44

217,44 kWh / 7,3 kWh = 29,78 uur nodig voor de 7,3 kWh
217,44 kWh / 6,4 kWh = 33,97 uur nodig voor de 6,4 kWh

Bij beiden is de capaciteit bij 26gr buitenlucht temperatuur vrijwel gelijk. 9,5 vs 9 als ik mij niet vergis.

Ofwel ga je het merken? enkel bij het opstarten (en dan vind ik 4u niet veel verschil), niet bij het in stand houden van de watertemperatuur want dan draaien beiden op een lager toerental.

[...]

Prijzen zijn inderdaad nog zomerprijzen... Waar ik beetje bang voor ben maar niet hoop is dat ze nu weten dat veel mensen ivm Covid-19 thuis zullen blijven en dus opzoek gaan naar zwembad etc en dus de prijs hoog houden omdat het toch wel verkoopt...
toon volledige bericht
bedankt voor je (alweer) goed advies :)
Ik heb voor mij besloten dat het belangrijkste verschil is dat er een wifi module opzit.
Ik ga rond 6;30 naar mijn werk en zet mijn zandfilterpomp aan, dan een uur of 10(ligt aan de temperatuur buiten) zet ik via mijn telefoon de WP aan.
Dus dan is de keuze niet meer zo moeilijk :)

Ik heb het dan over de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Zo nu en dan kom ik een huis met een zwembad tegen op Funda en ik heb al aardig wat info uit deze topics gehaald. Toch vraag ik me af, en wellicht zit ik in het verkeerde topic vol zwembadfanaten, zijn er ook mensen die hun zwembad zat zijn of er vanaf willen? Wellicht omdat het onderhoud toch te tijdrovend of te duur wordt? Is het eenvoudig om van je zwembad af te komen?
Pagina: 1 ... 10 ... 172 Laatste