Nhz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 05:02:
[...]
Ik snap jou niet, of jij snapt mij niet.
Als je energie uit je warme ruimte gaat halen als bron voor je warmptepomp, die vervolgens diezelfde ruimte op moet gaan warmen, dan is dat geen goede bron. Je verwarmt dan met COP1 (eigenlijk minder ivm allerlei verliezen), je kan dan dus net zo goed een elektrische doorstroomverwarmer nemen.
je zegt min of meer het zelfde als ik .. alleen iets gefundeerder / beter uitgelegd.
Het warm houden (niet warm maken) van een geisoleerde ruimte van 100m3 met alleen lucht, kost volgens mij grofweg evenveel energie als dezelfde ruimte waarin een opzetbad met 50m3 water staat. De benodigde energie valt of staat met de totele hoeveelheid thermische energie die de isolatieschil door laat.
Dus als de isolatieschil er voor zorgt dat, met de verwarming uit, de temperatuur in 24uur daalt van 28gr naar 18gr, dan is dat je energieverlies. Met die hoeveelheid energie zal je watertemperatuur dan ook maximaal dalen.
Ben het niet geheel eens met je, water is een zeer goeie warmte geleider en lucht is juist een goeie isolator
Stel dat de afstand tussen bodem 3 meter is 1 m water en 2 meter "lucht" dan zal als je bv via vloerverwarming 30-40 graden op de bodem erin stopt redelijk snel naar de oppervlakte stijgen maar langzamer naar het plafond. er zal verlies optreden dat is een feit. maar moet je de lucht op 40 graden houden ? Aangenomen dat de thermische schil de verliezen verwaarloosbaar zijn
Met een WP als ik het goed begrijp heb je een vermeerdering van warmte met een hoeveelheid energie. dus met 2 Watt en 4 graden "input" krijg je bv x4 retour en dus 16 graden eruit..
dus als je die 30-40 in het water steekt en de ruimte op 20-40 graden houd en 10 graden "ontrekt" om je WP te voeden .. zou dat in mijn optiek werkbaar zijn. maar dit is pure theorie
Alleen de efficientie van de WP is direct gerelateerd (duh) aan de aangeleverde temperatuur van de input water/lucht.
Dat een doorstromer en dus 1:1 verwarming efficienter is betwijfel ik .. er zijn namelijk WP's die je in je CV leiding plaatst en dus exact doen wat ik zeg maar dan met cv water die via een (normale gas/elektrische CV verwarmt zijn) en dus inline. (topic ergens op GOT in DED geloof ik.) of ik moet het zelf niet goed begrijpen.
Overgens de reden dat ik het binnen in de thermische schil/schuur zou houden ipv een WP buiten de schil/schuur is die 30-60 dagen per jaar dat de temperatuur tussen -10 en bv +10 zweeft en dus de (buiten unit) WP gelijkwaardig of slechter zou presteren dan een doorstromer die 1:1 verwarmt
de opmerking die je deed "doorrekenen", "het word duur" zijn nogal overduidelijke opmerkingen oftwel inkopers/dooddoeners.
je kan er nada mee en het voegt niks toe aan het gesprek.
Je kan pas ergens over praten als je 1 of meerdere facetten zoals @
Nhz bv eruit pakt en verder beredeneert.
De kennis(inzicht) die ik of anderen bezitten kan gelijk zijn of totaal niet aanwezig, dus ervan uit gaan dat mensen begrijpen wat je bedoelt en weten waarom het "te duur" of wat er voor nodig is om iets door te rekenen is niet altijd gesneden koek. Het zou makkelijk zijn als je teminste wat meer toelicht.
bv prijs van de elementen
en wat voor jou "te duur" is, kan voor iemand anders acceptabel zijn.
maar goed vat het ook op als een beetje sarcastische vraag naar meer uitleg

Er zijn nou eenmaal meerdere wegen naar Rome maar in mijn ogen moet een setup realistisch zijn en ook de kosten tov de voordelen moeten positief uitpakken, anders ben je alleen maar bezig voor de hobby en niet omdat het overall gezien zuiniger zou zijn.
Qua water-water WP doelde je in een eerder bericht op een systeem zoals dit:
https://aardgasvrij.niben...omp-pvt-warmtepomppanelen
Ik vraag me dan bij zo'n systeem af wat de COP is en dan vooral in de winter.
Er zijn ook WP's met bodembron. Die hebben een hoge COP maar ook een hoge prijs.
Weer overduidelijke inkoppers, iedereen die een zwembad in de tuin wil (met een pomp) kan in dit topic niet starten voor 10,- je vanaf prijs is 100,- bv.. maar ik sta ook niet gek te kijken als je 1.000 euro uitgeeft.
De startpost bv is juist om 99% van de vragen die je als beginner kan hebben af te vangen, alleen ik kan me niet herrineren dat we een discussie hebben gehad over een DIY zwembad 365 dagen per jaar "zwembaar" te houden. ook al is dat in theorie ..
Als je een all-in bedrag van 150,- per maand (dus bouw + onderhoud en afschrijving etc) voor bv 10 jaar voor een prive zwembad stelt is dat naar mijn idee niet extreem veel . sure een 10-ritten kaart voor een commercieel zwembad is goedkoper .. maar je snapt hem wel.